Berapa banyak injap di hati seseorang

Kecacatan injap jantung sering tidak dapat dikesan dalam jangka masa yang lama. Mereka biasanya berlaku secara perlahan kerana haus dan lusuh yang normal. Tetapi pesakit muda juga boleh menderita - misalnya, akibat penyakit bakteria atau selepas serangan jantung. Kecacatan injap jantung harus ditangani dengan serius dan dirawat dengan sewajarnya untuk mengelakkan kerosakan pada jantung..

Pakar dan klinik di Jerman, Switzerland dan Austria

Pembedahan Jantung Pediatrik
Mainz

Kardiologi dan Angiologi
Frankfurt

Kardiologi / Kardiologi Intervensi
Munich

Maklumat rawatan di Jerman, Switzerland dan Austria

Injap jantung apa yang ada?

Jantung kita seukuran kepalan tangan dan terletak di bawah sternum. Pada waktu rehat, berdenyut sekitar 60 kali per minit dan mengepam sekitar 5000 liter darah setiap hari ke seluruh badan kita - dengan beban atletik, jumlah darah yang dipam boleh mencapai 10,000 liter atau lebih.

Jantung terdiri daripada empat ruang: dua atria dan dua ventrikel. Input dan outputnya dilengkapi dengan injap yang memberikan aliran darah hanya dalam satu arah. Injap di pintu keluar darah ke lingkaran sistemik besar disebut aorta. Di pintu keluar ke paru-paru terdapat injap paru, dan antara atria dan ventrikel di sebelah kiri jantung adalah injap mitral, di sebelah kanan - tricuspid.

Apa penyakit injap jantung yang ada?

Secara amnya, setiap injap jantung boleh terkena penyakit. Walau bagaimanapun, kecacatan yang paling biasa adalah stenosis aorta dan kekurangan injap mitral. Stenosis injap aorta adalah salah satu kecacatan injap jantung yang paling biasa di dunia Barat dan sering berlaku pada usia tua. Kecacatan injap jantung lain:

  • Kekurangan injap aorta
  • Stenosis injap mitral
  • Prolaps injap mitral
  • Stenosis atau kekurangan injap paru
  • Stenosis atau kekurangan tricuspid

Stenosis injap jantung atau kekurangannya - apakah perbezaannya?

Kecacatan injap jantung boleh dibahagikan kepada stenosis dan kegagalan. Stenosis injap jantung adalah penyempitannya kerana deposit atau parut. Akibatnya, darah tidak lagi dapat mengalir tanpa halangan, dan jantung mesti bekerja keras untuk mengepam darah melalui kemacetan ini. Kegagalan injap berlaku apabila tidak lagi ditutup sepenuhnya, sehingga darah dapat mengalir kembali.

Apakah penyebab kecacatan injap jantung?

Dalam kes yang jarang berlaku, kecacatan injap jantung adalah kongenital. Bahagian yang sangat kecil sudah dijumpai pada janin di rahim. Sejauh mana kecacatan ini ditentukan secara genetik atau berlaku semasa perkembangan embrio belum terbukti secara saintifik. Sebahagian kongenital n orc jantung tidak dikesan sebaik sahaja dilahirkan, tetapi hanya pada tahun-tahun berikutnya. Ini sering berlaku secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin atau ketika gejala pertama muncul..

Walau bagaimanapun, kebanyakan kecacatan injap jantung muncul sepanjang hayat dan mempunyai sebab lain, iaitu:

  • Pengapuran injap yang berkaitan dengan usia
  • Perluasan ruang jantung atau aorta
  • Jangkitan bakteria dan keradangan kronik
  • Tumor jantung

Gejala kecacatan injap jantung

Tidak setiap disfungsi injap jantung membawa kepada gejala tertentu. Oleh itu, boleh berlaku kecacatan tetap tidak dapat dikesan untuk jangka masa yang panjang, kadang-kadang hingga beberapa dekad, dalam kes-kes yang melampau, sehingga jantung akhirnya rosak teruk..

Terdapat simptom kecacatan injap jantung berikut yang harus diperiksa oleh doktor anda:

  • Dyspnea
  • Kapasiti kerja yang rendah
  • Sakit hati
  • Gangguan irama jantung
  • Pening
  • Pengsan
  • Cecair bertakung
  • Bibir biru (sianosis)
  • Pengurangan berat

Bagaimana penyakit injap jantung dikesan?

Ahli kardiologi yang berkelayakan dapat mengesan kecacatan injap di jantung yang sudah berada pada tahap mendengar nada. Prosedur diagnostik yang paling biasa adalah pemeriksaan menggunakan apa yang disebut ultrasound Doppler. Dengan itu, doktor dapat mengetahui ukuran jantung dan ruangnya, serta ketebalan dinding jantung. Operasi yang sah dan penutupan injap diperiksa di sini..

Di samping itu, pakar kardiologi dapat memperlihatkan aliran darah di jantung berwarna secara grafik dan dengan bunyi akustik. Oleh itu, walaupun kecacatan injap jantung yang kompleks dapat didiagnosis dengan tepat. Di samping itu, sangat sesuai untuk menilai fungsi injap. MRI jantung . Untuk beberapa pemeriksaan yang lebih terperinci, dalam kes yang jarang berlaku, penggunaan kateter jantung adalah disyorkan..

Rawatan dan Pembedahan Injap Jantung

Ubat dapat membantu memperbaiki atau mengekalkan nisbah tekanan-aliran darah. Ini menghilangkan beban dari hati. Walau bagaimanapun, penyebab kerosakan injap tidak dapat diatasi..

Hanya pembedahan yang berguna di sini. Hari ini, beberapa kecacatan injap jantung sudah dapat diperbaiki tanpa pembedahan jantung yang luas menggunakan kateterisasi jantung atau invasif minimum. Beberapa prosedur pembedahan untuk merawat kecacatan injap jantung dijelaskan secara ringkas di bawah..

  • Pembentukan semula injap jantung : di sini, semasa pembedahan, injap jantung yang rosak dipulihkan. Perincian mengenai pembinaan semula injap jantung boleh didapati di sini..
  • Penggantian injap jantung: di sini injap yang rosak diganti dengan yang baru. Terdapat injap jantung dan mekanikal dan biologi..
  • Valvuloplasty belon: prosedur ini boleh digunakan dengan kateter jantung untuk stenosis injap paru dan mitral. Penyempitan mengembang dengan belon dan deposit dikeluarkan.
  • Mengganti injap aorta dengan kateter: untuk menggantikan injap aorta dengan kateter, akses boleh dilakukan melalui pangkal paha atau puncak jantung. Prosedur ini boleh digunakan pada pesakit tua yang memerlukan pembedahan jantung yang serius..
  • Mitraclip dengan kekurangan injap mitral: Penempatan Mitraclip adalah prosedur rekonstruktif invasif minimum untuk kekurangan injap mitral. Dengan menggunakan kateter, penjepit khas dihantar melalui pangkal paha ke bahagian kiri jantung untuk menghidupkan semula injap mitral.

Bilakah pembedahan injap jantung harus dilakukan??

Adalah perlu untuk merawat kecacatan injap jantung seawal mungkin; walaupun mereka tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Tujuannya adalah untuk mengelakkan kerosakan kekal pada jantung dan memperpanjang jangka hayat. Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, kemajuan dalam pembaikan injap jantung dan penggantian injap yang gagal telah meningkat secara mendadak. Dan terdapat banyak kajian yang sedang dijalankan dan bertujuan untuk melakukan operasi invasif yang lebih minimum pada injap jantung. Sekiranya anda menderita keadaan ini, berjumpa dengan pakar kardiologi atau pakar bedah jantung..

Apa yang perlu dipertimbangkan selepas pembedahan injap jantung?

Tidak kira sama ada injap jantung buatan atau prostesis dipasang, selepas pembedahan, pencegahan endokarditis yang ketat selalu dilakukan. Parut menyebabkan pergolakan di jantung. Ini meningkatkan risiko pemendapan dan keradangan bakteria, yang boleh membawa maut kepada jantung. Oleh itu, sebelum campur tangan pembedahan, prosedur oral (seperti profilaksis pergigian) dan jangkitan bakteria, perlu mengambil antibiotik profilaksis tepat pada masanya.

Berapa banyak saya boleh bertolak ansur dengan aktiviti fizikal selepas pembedahan?

Setelah berjaya membina semula injap jantung, pesakit biasanya tidak terhad dalam pergerakan, dapat bertoleransi sepenuhnya untuk melakukan aktiviti fizikal, dan mungkin juga mengambil bahagian dalam sukan. Namun, untuk mengekalkan hasil ini, pemeriksaan ultrasound berkala harus dilakukan..

Walaupun selepas penggantian injap, kebanyakan pesakit dapat bertolak ansur dengan aktiviti fizikal. Sukan daya tahan sering disarankan untuk dinamik positif, tetapi anda harus menahan diri untuk tidak menyertai pertandingan. Seboleh-bolehnya, doktor akan menentukan. Pesakit injap buatan biasanya memerlukan terapi antikoagulan. Sekiranya menggunakan bioprostesis, tidak ada keperluan seperti itu.

Doktor dan klinik mana yang pakar dalam rawatan injap jantung?

Sekiranya seseorang memerlukan injap jantung baru, dia memerlukan rawatan perubatan yang lebih baik. Itulah sebabnya pesakit tertanya-tanya di mana untuk mencari klinik terbaik untuk pembedahan injap jantung.?

Oleh kerana soalan ini tidak dapat dijawab secara objektif, dan doktor yang menghormati diri tidak akan pernah mengaku yang terbaik, anda hanya boleh bergantung pada pengalamannya. Semakin banyak operasi injap jantung yang dilakukannya, semakin banyak pengalaman dalam kepakarannya.

Oleh itu, pakar dalam bidang pembinaan semula atau penggantian injap jantung adalah doktor yang terlibat dalam rawatan kecacatan injap jantung. Pengetahuan mereka dan pengalaman bertahun-tahun sebagai pakar kardiologi atau pakar bedah jantung , pakar dalam rawatan injap jantung, jadikan mereka pilihan yang tepat untuk jenis pembedahan ini.

Sumber:

Penyakit Injap Jantung Hari Ini, Jilid Khas dari Tabung Jantung Jerman, halaman 4ff.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis