Auskultasi hati: titik pendengaran

Bunyi dan suara jantung adalah bunyi yang dibuat oleh jantung yang berdegup akibat aliran darah yang bergolak (berubah arah, kelajuan dan tekanan) melalui ruangnya melalui alat injap. Untuk mempelajarinya, kaedah auscultation (mendengar) digunakan, yang dilakukan oleh doktor menggunakan fonendoskop. Auskultasi jantung membantu dalam diagnosis awal patologi jantung dan injapnya. Setiap hari, perubahan ciri bunyi jantung dicatatkan dalam sejarah perubatan pesakit.

Terdapat empat injap di jantung: dua darah yang mengalir dari atria ke ventrikel (kiri - bicuspid mitral, kanan - tricuspid tricuspid) dan dua - dari ventrikel ke kapal besar (aorta - dari ventrikel kiri ke aorta, paru - dari ventrikel kanan ke arteri pulmonari). Dengan pembukaan dan penutupan berirama mereka, fenomena bunyi jantung timbul - nada. Pada orang yang sihat, di kawasan jantung, dua bunyi jantung asas didengar - yang pertama dan kedua.

Nada (sistolik) pertama terdiri daripada bunyi yang berlaku di jantung semasa kontraksi (systole) dan muncul disebabkan oleh turun naik pada miokardium kedua ventrikel (komponen otot), penutupan cengkeraman katup mitral dan tricuspid (komponen injap), "gemetar" dinding aorta dan paru arteri pada masa pengambilan volume darah yang kuat dari ventrikel (komponen vaskular), kontraksi atrium (komponen atrium). Isipadu fenomena bunyi ini ditentukan oleh kadar peningkatan tekanan pada ventrikel semasa pengecutan. Nada kedua (diastolik) berlaku kerana turun naik yang cepat pada injap aorta dan arteri pulmonari apabila ia ditutup semasa permulaan relaksasi jantung (diastole). Isipadu ditentukan oleh kelajuan di mana penutup injap berdaun dua dan tiga dibanting. Ketegangan penutup daun injap adalah jaminan untuk mengekalkan kelantangan normal kedua-dua nada ini.

Pada kanak-kanak dan remaja, nada ketiga dan keempat frekuensi rendah yang tenang dapat dikesan secara normal, yang bukan merupakan tanda penyakit.

Asal nada ketiga disebabkan oleh turun naik di dinding ventrikel kiri yang dominan ketika mereka terlalu cepat dipenuhi dengan darah pada awal relaksasi jantung, dan yang keempat disebabkan oleh pengurangan atria pada akhir diastole.

Kebisingan adalah fenomena bunyi patologi yang terbentuk di jantung dan di saluran besar semasa aliran darah bergelora. Kebisingan dapat berfungsi, timbul pada norma dan penyakit ekstrasardiak, bukan disebabkan oleh perubahan struktur jantung, dan patologi, yang dapat menunjukkan kerusakan organik pada jantung dan alat injapnya. Berkaitan dengan masa penampilan, mereka boleh menjadi sistolik dan diastolik.

Titik auskultasi jantung dan tekniknya

Pemeriksaan kardiologi moden adalah senarai besar prosedur fungsional dan instrumental, dari yang paling mudah (elektrokardiogram) hingga yang paling kompleks (ekokardiografi, kajian Holter, SMAD). Walau bagaimanapun, semua manipulasi dilakukan dengan ketat mengikut keterangan pakar kardiologi. Apabila seseorang mengunjungi klinik sebagai sebahagian daripada pemeriksaan fizikal, doktor menggunakan ujian diagnostik yang paling mudah tetapi cukup informatif - pemeriksaan, sejarah perubatan dan analisis aduan, perkusi dan auskultasi jantung.

Perkusi bermaksud perkusi dan dilakukan dengan jari. Auscultation adalah kaedah pemeriksaan di mana doktor menggunakan fonendoskop, dengan pertolongannya "mendengarkan" suara jantung dengan analisis data selanjutnya. Titik auskultasi jantung terletak di depan, di bahagian atas dada, dengan bantuan phonendoscope, doktor profesional yang baik dapat menentukan perubahan patologi pada miokardium. Mari kita perhatikan dengan lebih terperinci bagaimana auskultasi jantung dilakukan dan nilai diagnostiknya.

Inti dan sejarah kaedah

Fonendoskop di tangan doktor begitu biasa sehingga tidak menimbulkan emosi. Namun, dia muncul berdasarkan piawaian sejarah baru-baru ini - pada abad ke-19, para doktor mendengarkan jantung dan paru-paru pesakit secara langsung dengan telinga, mengoleskannya ke tubuh pesakit. Prosedur pertama yang tidak begitu menyenangkan bagi doktor telah diperbaiki oleh Rene Laennec, untuk mengecualikan hubungan langsung dengan tubuh pesakit, dia mendengarkan jantung menggunakan selembar muzik yang dilipat ke dalam tabung. Dan dia sangat tulus terkejut ketika mendengar nada hati lebih baik dan jelas. Kemudian, doktor mencipta stetoskop primitif, bahkan kemudian saintis Rusia P. N. Korotkov mencipta fonendoskop, yang digunakan doktor hari ini.

Jantung adalah organ yang sentiasa berfungsi. Dengan pengecutannya, bunyi aneh terbentuk yang disebarkan dengan baik di sepanjang struktur tisu. Bunyi inilah yang didengar oleh doktor menggunakan fonendoskop.

Algoritma auskultasi jantung cukup mudah, tetapi hanya doktor yang mempunyai pengalaman praktikal yang dapat menilai dengan betul. Kaedah ini tidak mempunyai kontraindikasi, ia boleh digunakan untuk memeriksa pesakit dari mana-mana kumpulan umur.

Auskultasi jantung juga mempunyai titik pendengaran - kawasan tertentu di dada di mana pelbagai bahagian miokardium diproyeksikan secara terperinci. Melalui auscultation, anda boleh:

  1. Nilaikan degupan jantung anda.
  2. Menganalisis kontraktiliti miokardium.
  3. Nilai timbre suara yang didengar semasa menggunakan phonendoscope.
  4. Mengesan bunyi luar.

Dengan menggunakan phonendoscope, doktor dapat menentukan kehadiran patologi berikut:

  • iskemia (PJK),
  • penyakit jantung,
  • hipertrofi ventrikel,
  • aritmia,

  • proses keradangan miokardium.
  • Hasil Auskultasi menentukan taktik pengurusan pesakit selanjutnya. Mengesyaki patologi, doktor akan merujuk pesakit untuk pemeriksaan tambahan, setelah itu dia dapat membuktikan diagnosis dengan tepat.

    Apa nada hati

    Sekiranya auskultasi jantung adalah normal, nada didengar dengan kuat, jelas, tidak mempunyai harmoni tambahan.

    • 1 nada (sistolik). Dibentuk dalam tempoh pengurangan. Beberapa komponen terlibat dalam pembentukannya - otot (fungsi ventrikel), valvular (fungsi injap), vaskular (aliran darah melalui saluran utama), atrium (aktiviti atrium). 1 nada kedengaran pada unjuran puncak miokardium dan berhampiran proses xiphoid, pada dasarnya.
    • 2 nada (diastolik) - didengar di ruang interkostal ke-2, di sebelah kanan dan kiri sternum. Ia terbentuk pada awal diastole dan terbentuk dengan operasi injap dan saluran yang membekalkan darah ke paru-paru.
    • Kebiasaannya, nada nada pertama lebih rendah daripada nada kedua. Juga, nada pertama selalu lebih lama daripada yang kedua. Pada orang kurus, bunyi jantung terdengar lebih terang daripada pada pesakit penuh, lapisan lemak pepejal di dada membuat auskultasi agak sukar.
    • Nada jantung ketiga paling baik didengar ketika pesakit berbaring di punggungnya. Ia terbentuk oleh getaran dinding gastrik pada awal diastole. Suara diproyeksikan ke kawasan puncak atau relatif ke sisi, ke bahagian dalamnya. Paling kerap didengar pada pesakit muda, terlatih. Nada sepi, doktor yang tidak berpengalaman dan tidak berpengalaman mungkin tidak mendengarnya.
    • Nada keempat terbentuk pada akhir diastole kerana pengecutan atrium. Selalunya tidak hadir, tidak didengar.

    Perubahan patologi

    Bunyi nada yang lemah atau terlalu kuat selalu membimbangkan doktor. Terdapat banyak sebab untuk mengubah timbre, mereka boleh diprovokasi oleh penyakit miokardium, dan boleh timbul sebagai akibat dari penyebab luaran..

    Penurunan nada nada mendasar disebut pelemahan dan berkembang dalam kes berikut:

    1. Pesakit mempunyai otot pinggang yang terlalu baik. Ini diperhatikan pada ahli bina badan, beberapa atlet lain.
    2. Bunyi miokard juga lemah pada pesakit gemuk, lemak subkutan pada dada mengganggu suara yang jelas.

    Sebab-sebab ini tidak berkaitan dengan patologi, rawatan dalam kes seperti itu tidak ditetapkan. Penyebab nada yang lemah adalah seperti berikut:

    1. Serangan jantung.
    2. Kardiosklerosis.
    3. Keradangan pada tisu jantung.
    4. Distrofi miokardium.
    5. Krisis hipertensi.
    6. Penyakit perikardial.
    7. Kegagalan injap.
    8. Hipertrofi LV.
    9. Pleurisy eksudatif. Dalam kes ini, eksudat di paru-paru menghasilkan bunyi tambahan yang membuat jantung terdengar pekak.

    Sekiranya nada didengar terlalu jelas, ia akan disebut penguat. Pengukuhan diperhatikan dalam keadaan berikut:

    1. Pengalaman, tekanan, tekanan.
    2. Kardiopalmus.
    3. Anemia pelbagai genesis.
    4. Asthenia.
    5. Tekanan besar.

    Sebab-sebab penguatan 1 nada yang berkaitan dengan penyakit adalah seperti berikut:

    1. Ekstrasistol.
    2. Takikardia.
    3. Angina pectoris.
    4. Stenosis mitral.

    Dengan fungsi kelenjar endokrin yang tidak normal, sklerosis tisu paru-paru, 1 nada jantung juga ditingkatkan.

    Aksen

    Konsep penekanan diterapkan pada nada ke-2 dan menunjukkan pengukuhannya. Semasa menganalisis 2 nada, doktor membandingkan isipadu pada titik utama dan menganalisis hasilnya. Penekanan "aorta" timbul:

    1. Dengan tekanan darah tinggi, sekiranya pesakit didiagnosis menghidap hipertensi arteri.
    2. Dengan aterosklerosis injap 2 kali ganda.

    Penekanan pada batang paru berkembang:

    1. Dengan stenosis mitral.
    2. Dengan kerosakan injap.
    3. Dengan emfisema
    4. Dengan fibrosis paru.
    5. Dengan hipotensi.

    Nada terbelah

    Sekiranya injap jantung tidak berfungsi secara serentak, bunyi jantung didengar sebagai dua denyutan yang berasingan, durasinya jauh lebih pendek daripada satu nada. Penyebab pemisahan patologi nada pertama mungkin adalah penyumbatan kaki kanan bundle His, serta peningkatan tekanan aorta.

    Pembelahan fisiologi dijumpai pada orang muda yang sihat dan dikaitkan dengan fasa pernafasan.

    Nada tambahan dan irama patologi

    Sekiranya, selain yang utama, doktor mendengar bunyi tambahan, ini kemungkinan besar menunjukkan adanya patologi miokardium. Nada tambahan berlaku pada penyakit berikut - serangan jantung, prolaps mitral, stenosis mitral, perikarditis, dan lain-lain. Berikut adalah contoh irama patologi di mana bunyi tambahan dapat didengar dengan jelas:

    Ujian: Apa yang anda tahu mengenai darah manusia?

    • Irama Gallop. Apabila auskultasi jantung dilakukan pada 5 titik, doktor mendengar nada tambahan di puncak dan 5 titik. Oleh itu, suara jantung menyerupai batang kuda. Dengarkan irama dalam video yang dicadangkan:
    • Irama puyuh. Ia berkembang dengan penyempitan foramen atrioventricular di sebelah kiri. Nada pertama dalam kes ini ditingkatkan, yang kedua dibahagi dua. Kami menawarkan untuk mendengar irama puyuh di sini:
    • Perikardium - nada. Berlaku dengan regangan LV yang tajam, dengan latar belakang perikardium yang menebal.
    • Klik sistolik - nada tambahan berkembang dengan prolaps mitral.
    • Irama pendulum.

    Semua nada pelengkap harus dibezakan dari bifurkasi fisiologi. Hanya pakar kardiologi profesional yang boleh melakukan ini..

    Peraturan Auskultasi Wajib

    Untuk auskultasi jantung yang berkesan, perlu mematuhi beberapa peraturan penting:

    1. Setiap doktor hanya menggunakan fonendoskopnya sendiri.
    2. Auskultasi jantung pada kanak-kanak memerlukan penggunaan fonendoskop kanak-kanak khas atau muncung kanak-kanak untuk fonendoskop standard.
    3. Prosedur ini tidak bertolak ansur dengan bunyi yang tidak perlu, pemeriksaan dilakukan sekiranya tidak ada suara yang tidak menyenangkan. Kesunyian sepenuhnya di pejabat - pilihan terbaik.
    4. Sebelum pemeriksaan, pesakit melepaskan bahagian atas badan dari pakaian. Melepaskan bahagian dada sahaja adalah salah.
    5. Pejabat mesti hangat. Hujung fonendoskop juga tidak boleh sejuk.
    6. Fonendoskop harus sesuai dengan kulit. Sekiranya terdapat rambut di dada, kulit dilincirkan dengan gel atau minyak khas.
    7. Periksa pesakit dalam keadaan selesa. Auskultasi dapat dilakukan ketika pesakit sedang berdiri, duduk atau berbaring.

    Bagaimana tinjauannya

    Terdapat teknik tertentu untuk auskultasi jantung yang semua doktor tahu. Ini berdasarkan mendengar hati pada titik-titik tertentu. Peruntukkan 6 mata untuk auskultasi - 4 dianggap utama, 2 tambahan. Setiap titik diberi nombor dari satu hingga enam. Mendengar dilakukan mengikut urutan yang jelas dari titik pertama hingga keenam. Doktor muda boleh menggunakan palpasi sebelum menggunakan fonendoskop untuk menentukan setiap titik..

    • 1 titik terletak di sebelah kiri sternum, di sepanjang garis pertengahan klavikular, di ruang interkostal ke-5. Dorongan apikal diproyeksikan di sini dan injap mitral didengar dengan baik..
    • 2 titik terletak di sebelah kanan sternum, di ruang interkostal kedua. Ini adalah kawasan pendengaran injap aorta.
    • 3 titik auscultatory terletak di seberang kedua, di sebelah kiri, berada di ruang interkostal kedua. Injap pulmonari didengar di sini..
    • 4 titik terletak di dasar proses xiphoid. Di kawasan ini, injap 3 arah terdengar.
    • 5 titik - injap aorta didengarkan. Titik ini disebut titik Botkin-Erba. Semasa menggunakan phonendoscope, doktor mesti memastikan sebahagian besar phonendoscope terletak di sebelah kiri, di ruang interkostal ke-3, dan selebihnya di sternum.
    • Titik keenam tambahan membolehkan anda mendengar injap mitral dan terletak di sebelah kiri sternum di ruang interkostal ke-4.

    Kehalusan perubatan

    Doktor juga biasa dengan kehalusan auscultation, bergantung pada fasa pernafasan. Contohnya, patologi injap tricuspid lebih baik didengar ketika menahan nafas semasa menghirup, sambil berbaring di sebelah kiri, injap aorta lebih baik dinilai, selebihnya injap lebih baik didengar ketika menahan nafas setelah nafas yang tenang.

    Sekiranya nada tidak didengar dengan jelas, pesakit harus diminta melakukan 5 - 6 squats atau berjalan selama beberapa minit. Beban kecil akan meningkatkan peredaran darah, menjadikan nada lebih bermakna..

    Auskultasi jantung kanak-kanak: ciri

    Ciri-ciri mendengar miokardium kanak-kanak terutamanya terdiri daripada penggunaan fonendoskop kanak-kanak khas. Bunyi yang didengar oleh doktor semasa pemeriksaan ditafsirkan sedikit berbeza daripada pada orang dewasa. Sebagai contoh, penampilan nada 3 dan 4 yang berbeza pada kanak-kanak prasekolah dianggap normal, dan pada orang dewasa ini menunjukkan adanya patologi. Dada kanak-kanak lebih tipis daripada pada orang dewasa, jadi suaranya jelas.

    Kaedah auskultasi pediatrik adalah sama mendengarkan hati anak pada titik yang sama seperti pada orang dewasa. Peningkatan nada kedua yang jelas pada kanak-kanak adalah ciri, dan jeda antara nada pada bayi baru lahir biasanya sama pada waktunya. Sekiranya jeda seperti itu terdapat pada orang dewasa, doktor boleh mencadangkan adanya irama patologi pendulum. Bagi bayi yang baru lahir, irama pendulum dianggap sebagai norma.

    Munculnya murmur jantung sejurus selepas kelahiran mungkin menunjukkan kecacatan kelahiran pada miokardium, malformasi, pada anak di bawah usia 5 tahun, bunyi tambahan mungkin merupakan tanda penyakit reumatik.

    Pada kanak-kanak lelaki berumur 13 - 15 tahun, bunyi fisiologi sering dikesan, yang tidak dianggap patologi, tetapi hanya mengesahkan bahawa badan kanak-kanak telah memasuki masa pertumbuhan dan penyesuaian hormon yang berkaitan.

    Sekiranya hati "bising"

    Murmur jantung adalah suara yang terjadi di aorta, di rongga organ, di kawasan batang paru ketika aliran darah pusaran muncul. Vortisiti seperti itu boleh mencetuskan aneurisma, anemia, tirotoksikosis, patologi dinding jantung dan injap. Juga, penampilan bunyi ekstrasardiak terdapat pada penyakit paru-paru. Bunyi yang berkaitan dengan patologi disebut organik.

    Murmur jantung jenis kedua adalah berfungsi. Kadang-kadang mereka didengar pada pesakit yang sihat sepenuhnya. Suara fungsional dikaitkan dengan peningkatan aliran darah, kadang-kadang juga berlaku dengan anemia pada anak-anak.

    Kebisingan dibahagikan dengan frekuensi getaran suara ke dalam kumpulan berikut:

    • frekuensi rendah,
    • berfrekuensi tinggi,
    • pertengahan.

    Bunyi yang berkaitan dengan sistol disebut sistolik, dengan diastole - diastolik.

    Semasa penderitaan pesakit, doktor terlebih dahulu menilai bunyi jantung, dan kemudian mendedahkan kebisingan. Kehadiran bunyi dikesan pada titik yang sama di mana semua kerja miokardium dinilai. Pada akhir auskultasi, doktor dengan tenang menggerakkan fonendoskop ke seluruh dada, dengan hati-hati mendengar seluruh kawasan unjuran miokardium - ini membolehkan anda mengetahui di kawasan injap yang mana bunyi didengar dengan lebih jelas.

    Warna kebisingan berbeza, tempat penampilannya, tahap intensiti dan kelantangan bunyi yang dikenal pasti dianggarkan. Jenis bunyi patologi berikut dibezakan mengikut waktu:

    Membezakan murmur jantung yang disebabkan oleh penyakit ini, terutamanya disebabkan oleh bunyi yang disebabkan oleh sebab paracardial. Ini adalah bunyi yang timbul akibat geseran perikardial, peleburan lapisan pleura, dan penyakit paru-paru lain.

    Semua simptom patologi yang dikenal pasti semasa penderitaan pesakit tidak boleh menjadi faktor terakhir untuk diagnosis yang tepat. Kecacatan pada bunyi jantung, irama patologi, murmur jantung selalu menjadi asas untuk pemeriksaan pesakit yang lebih terperinci. Auskultasi memerlukan kemahiran tertentu dari pakar kardiologi atau ahli terapi. Rencana langkah-langkah diagnostik lebih lanjut bergantung pada seberapa tepat dan halus dia menentukan kemampuan fungsional otot jantung dengan kaedah pemeriksaan ini..

    Semua pesakit dengan patologi miokard yang disyaki diberi kardiogram dengan segera atau rutin - kaedah utama untuk memeriksa aktiviti jantung. Selain itu, doktor mengarahkan pesakit untuk melakukan imbasan ultrasound, dengan aritmia dan hipertensi arteri, hasil pemantauan Holter dan SMAD sangat menunjukkan, ujian fungsional digunakan untuk menentukan kebolehan berfungsi miokard. Ujian darah klinikal juga penting untuk diagnosis..

    Auskultasi dan pemeriksaan jantung lain adalah proses yang kompleks. Oleh itu, selalu hubungi profesional. Ini adalah kunci kesihatan anda..

    Auskultasi jantung

    10 Auskultasi saluran darah

    Mendengarkan aorta perut

    Kaedah auscultation membolehkan bukan sahaja menilai kerja jantung atau paru-paru, tetapi juga dapat memberikan maklumat mengenai keadaan arteri ginjal aorta perut dan saluran lain dari badan kita. Kaedah ini digunakan oleh pakar bedah vaskular, ahli nefrologi dan pakar lain yang terlibat dalam pemeriksaan tempat tidur vaskular. Aorta perut didengar pada garis putih atau garis tengah perut..

    Jarak dari proses xiphoid sternum ke pusar adalah tempat untuk mendengar kapal besar ini. Aorta didengar paling baik semasa menghembus nafas dengan kelewatan bernafas. Semasa melakukan auskultasi, jangan lupa bahawa tekanan berlebihan yang diberikan oleh stetoskop pada kapal boleh menyebabkan kebisingan stenotik dan dengan itu memberikan kesalahan diagnostik. Semasa auskultasi aorta perut, murmur sistolik dapat dikesan..

    Keadaan seperti itu, sebagai peraturan, menunjukkan bahawa pesakit mengalami keradangan pada dinding aorta (aortitis), aneurisma (pengembangan) aorta, atau pemampatannya oleh sesuatu dari organ dalaman. Bergantung pada tempat kebisingan dikesan, satu atau patologi lain mungkin berlaku. Sekiranya bunyi terdengar dalam proses xiphoid, maka proses patologi dapat mempengaruhi aorta toraks atau batang seliak. Pengesanan kebisingan pada tingkat pusar menunjukkan peningkatan aliran darah di saluran umbilik, serta perubahan aliran darah di vena saphenous perut, yang terjadi dengan sirosis.

    Auskultasi Arteri Renal

    Auskultasi arteri ginjal penting dalam mengenal pasti stenosis buah pinggang atau saluran ginjal yang tidak normal. Lokasi anatomi arteri ginjal pada tahap 1-2 vertebra lumbar memungkinkan untuk auskultasi di depan dan di belakang. Dalam keadaan terlentang, pesakit mengambil nafas dan menahan nafas. Dalam posisi ini, doktor "menjunam" kepala stetoskop ke dinding perut anterior. Tempat untuk mendengar arteri ginjal di depan adalah titik yang terletak 2-3 cm di atas pusar dan pada jarak yang sama di luar pusar.

    Untuk mendengar arteri ginjal dari belakang, pesakit mesti mengambil posisi duduk. Stetoskop dipasang di atas tepi bebas tulang rusuk ke-12. Ciri-ciri bunyi dan bunyi jantung di atas masih belum lengkap. Mereka boleh dikelaskan oleh banyak parameter lain.

    Dan semua kepelbagaian ini dapat diperoleh berkat kaedah diagnostik yang kelihatan sederhana, tetapi sangat penting dan tidak kurang bermaklumat - auskultasi

    Mata Auskultasi

    Mungkin bagi pesakit yang tidak tahu pada temujanji ahli terapi bahawa doktor secara tidak sistematik "mencucuk" dengan stetofonendoskop di tempat yang berlainan dan kemudian mengatakan "sesuatu yang pintar". Ini sebenarnya tidak berlaku. Titik auskultasi jangka panjang yang dikenal pasti secara eksperimen yang menunjukkan gambaran objektif.

    Algoritma auskultasi dikembangkan dengan cara yang hampir sama - titik pendengaran yang spesifik diambil, dicatat dalam gambar atlas anatomi, kesan bunyi direkodkan, dan kemudian data yang terkumpul disahkan dengan data pemeriksaan objektif. Kemudian kami beralih ke tempat pendengaran yang lain.

    Titik auskultasi optimum bukanlah unjuran anatomi tempat penampilan nada (pengecualian adalah nada arteri pulmonari (selepas ini disebut LA)). Ini adalah tempat di mana nada yang disiasat paling jelas dijalankan dan di mana kesan bunyi lain paling sedikit mengganggu auskultasinya..

    Semasa mendengar nada hati, urutan diagnostik mesti diikuti. Dalam praktik klinikal, dua perintah auskultasi jantung digunakan, yang disebut peraturan "8-ki" dan "lingkaran".

    "Lapan" menyiratkan bahawa injap dikaji dalam urutan menurun, sesuai dengan kekerapan lesi reumatik mereka:

    • I - sesuai dengan tempat unjuran anatomi puncak jantung. Di sini mereka mendengar MK dan bukaan atrioventricular kiri;
    • Titik auskultasi jantung kedua terletak di ruang interkostal ke-2 di pinggir kanan sternum (dengar AK dan mulut aorta);
    • III, juga terletak di ruang interkostal ke-2, bagaimanapun, di sepanjang tepi kiri sternum (auskultasi injap dan mulut pesawat);
    • pada IV, terletak di dasar proses xiphoid, injap tricuspid dan bukaan atrioventrikular kanan terdengar;
    • V-I (Botkina-Erba), tambahan dengan auskultasi AK. Ia terletak di ruang interkostal ke-3 di tepi kiri sternum..

    Mengikut peraturan "bulatan", alat injap "auscultated" pertama diiklankan. Lebih jauh - "luaran", kemudian - pada titik tambahan.

    Iaitu, auskultasi jantung dilakukan mengikut urutan: MK, tricuspid, AK dan LA valve, terakhir - ke-5. Titiknya sama seperti kaedah sebelumnya, hanya susunan kajian mereka yang berubah.

    Perhatikan bahawa doktor mula mempelajari algoritma auscultation dari bangku pelajar dan secara beransur-ansur memperoleh pengalaman. Semakin banyak pengalaman - semakin tepat diagnosis dan semakin tinggi automatik tindakan yang diperlukan.

    Untuk rujukan. Untuk persoalan: mengapa doktor memakai stetofonendoskop di leher mereka. Ketepatan diagnostik hanya dapat dipastikan apabila menggunakan alat yang sama - alat anda.

    Menyatakan hasilnya

    Hasil auskultasi jantung pada orang yang sihat dan sakit berbeza dengan ketara. Sekiranya injap tidak terganggu, doktor akan mendengar "melodi", yang terdiri daripada bunyi getar bergantian. Urutan ketegangan dan kelonggaran miokardium yang ketat dipanggil kitaran jantung..

    Fisiologi konsep terdiri daripada tiga peringkat:

    1. Systole atria. Tahap pertama berlangsung tidak lebih dari 0.1 saat, di mana tisu otot ruang jantung mengalami tekanan.
    2. Sistol ventrikel. Tempoh - 0.33 saat. Pada puncak kontraksi miokardium, kamera mengambil bentuk bola dan menyentuh dinding dada. Pada masa ini, dorongan apikal tetap. Darah dikeluarkan dari rongga ke dalam saluran, selepas itu diastole bermula dan serat miokard ventrikel berehat.
    3. Fasa terakhir - kelonggaran tisu otot untuk pengambilan darah seterusnya.

    Bunyi di atas disebut nada. Terdapat dua daripadanya: yang pertama dan yang kedua. Masing-masing mempunyai parameter akustik, yang disebabkan oleh ciri-ciri hemodinamik (peredaran darah). Kejadian bunyi nada jantung ditentukan oleh kelajuan miokardium, tahap pengisian ventrikel dengan darah dan keadaan injap yang berfungsi. Nada pertama - mencirikan fasa sistolik (pengusiran cecair dari rongga), yang kedua - diastole (kelonggaran aliran miokardium dan darah). Irama jantung dicirikan oleh tahap penyegerakan yang tinggi: bahagian kanan dan kiri berinteraksi secara harmoni antara satu sama lain. Oleh itu, doktor hanya mendengar dua nada pertama - ini adalah norma. Sebagai tambahan kepada dua yang pertama, terdapat unsur suara tambahan - nada ketiga dan keempat, yang dapat didengar menunjukkan patologi pada orang dewasa, bergantung pada titik-titik mendengar jantung, di mana pelanggaran ditentukan. Yang ketiga terbentuk pada akhir pengisian ventrikel, hampir sejurus selepas yang kedua. Terdapat beberapa sebab pembentukannya:

    • penguncupan otot terjejas;
    • infark miokard akut;
    • angina pectoris;
    • hipertrofi atrium;
    • neurosis jantung;
    • tisu organik cicatricial berubah.

    Nada patologi keempat terbentuk tepat sebelum yang pertama, dan pada orang yang sihat sangat sukar didengar. Ia digambarkan sebagai frekuensi senyap dan rendah (20 Hz). Diperhatikan dengan:

    • penurunan fungsi kontraktil miokardium;
    • serangan jantung;
    • hipertrofi;
    • darah tinggi.

    Bunyi yang terbentuk ketika darah bergerak melalui lumen saluran darah yang sempit disebut murmur jantung. Kebiasaannya, bunyi tidak berlaku dan mereka hanya mendengarnya ketika patologi injap atau pelbagai kerosakan partisi. Terdapat bunyi organik dan berfungsi. Yang pertama dikaitkan dengan kecacatan struktur injap dan vasokonstriksi, dan yang terakhir dikaitkan dengan perubahan anatomi yang berkaitan dengan usia, yang mesti diambil kira semasa auskultasi jantung pada anak-anak. Seorang kanak-kanak dengan bunyi bising dianggap sihat secara klinikal..

    Tafsiran keputusan

    Semasa melakukan auskultasi jantung, penting untuk menilai nada dengan:

    • irama yang betul;
    • bilangan nada yang didengar;
    • susunan suara;
    • nisbah suara dan tempoh nada 1 dan 2;
    • kehadiran bunyi tambahan (nada dan bunyi).

    Pada orang muda yang mempunyai pemakanan rendah, peningkatan fisiologi dalam jumlah bunyi nada diperhatikan. Pada pesakit gemuk, sebaliknya, kelemahan suara diperhatikan, kerana ketebalan lapisan lemak subkutan. Juga, biasanya fenomena ini diperhatikan pada atlet (kerana jisim otot) atau pada individu dengan dinding dada yang padat dan tebal.

    Penurunan bunyi patologi mungkin disebabkan oleh emfisema, pneumo-, hemo-, dan hidrotoraks. Penyebab intrakardiak penurunan bunyi termasuk: miokarditis dan perubahan distrofik pada miokardium, pengembangan rongga ventrikel.

    Kekukuhan ditingkatkan pada individu dengan dinding dada yang tipis, pemakanan berkurang, rongga di paru-paru, dengan pengecutan paru-paru, anemia, tirotoksikosis.

    Perubahan Isipadu Terpencil

    Penurunan mendadak dalam nada suara 1 dapat diperhatikan pada pesakit dengan kekurangan injap (MK atau tricuspid), stenosis aorta, keupayaan miokard terjejas untuk berkontraksi dengan kegagalan jantung, perubahan kardiosklerotik yang jelas dan dengan degenerasi cicatricial setelah infark miokard.

    Peningkatan sonoritasnya boleh berlaku dengan degupan jantung yang dipercepat (takikardia), tirotoksikosis, stenosis MK.

    Pemisahan nada 1 adalah petunjuk bagi pesakit dengan penyumbatan kaki bundle His.

    Nada kedua yang lemah dikulturkan dengan penurunan tekanan darah yang ketara, kekurangan AK atau LA, kecacatan aorta, stenosis lubang aorta.

    Nada ke-2 di atas aorta ditingkatkan pada individu dengan hipertensi arteri, lesi vaskular aterosklerotik, aortitis sifilik, dengan stenosis AK. Peningkatan bunyi berbanding LA diperhatikan dalam penyakit paru-paru pelbagai etiologi.

    Nada ke-3 patologi didengar pada pesakit dengan kontraktilitas ventrikel yang berkurang (miokarditis, kegagalan jantung, infark miokard), kekurangan injap MK atau tricuspid, vagotonia yang teruk, serta apabila terdapat perubahan cicatricial atau hipertropik pada otot jantung.

    Patologi ke-4 (irama gallop) didengar pada pesakit dengan miokarditis, kegagalan jantung, infark miokard, stenosis mulut aorta, hipertensi.

    Ciri-ciri teknik auscultation

    Auskultasi jantung pertama kali dilakukan dengan stetoskop. Ini adalah tiub kayu kecil dengan sambungan berbentuk corong di hujungnya. Selepas itu, phonendoscope diciptakan dengan gabungan kepala berbentuk membran-loceng untuk penguat suara frekuensi rendah dan frekuensi tinggi..

    Doktor memasukkan tiubnya di kedua telinga dan cuba menangkap sedikit penyimpangan bunyi. Prasyarat untuk auskultasi adalah kesunyian, kerana suara dari sisi mengganggu membezakan suara yang datang dari hati.

    Anda juga boleh membaca: Penyebab kerengsaan jantung pada bayi baru lahir

    Persepsi isyarat bunyi terganggu kerana alasan subjektif:

    • apabila doktor letih;
    • pada usia tua.

    Ini adalah kelemahan kaedah yang serius. Pesakit harus didengarkan berulang kali, diperiksa berbohong, berdiri, setelah berjongkok. Pada masa ini, stetoskop dengan fungsi menguatkan isyarat suara dan menyaring bunyi sedang dipersiapkan untuk menggantikan fonendoskop. Auskultasi seperti ini akan menjadi lebih objektif dan boleh dipercayai..

    Walau bagaimanapun, ini tidak menghilangkan tanggungjawab doktor untuk mengumpulkan pengalaman dalam pengiktirafan nada jantung dan suara..

    Apa itu auscultation

    Pertama sekali, auskultasi jantung dilakukan untuk memahami keadaannya. Prosedur yang sederhana dan sangat memakan masa ini adalah salah satu kaedah diagnostik yang paling penting yang membolehkan penilaian menyeluruh mengenai fungsi sistem kardiovaskular. Ia membolehkan anda mendengar dan menilai nada, irama dan degupan jantung.

    Dengan hanya menggunakan stetofonendoskop dan pengalaman yang diperoleh, adalah mungkin untuk menilai keadaan pesakit dengan tepat. Atas sebab ini, kaedah auscultation digunakan di semua institusi perubatan, baik di kota maupun di wilayah yang tidak ada peralatan diagnostik yang mahal.

    Auscultation dapat memberikan maklumat sekiranya terdapat penyakit seperti:

    • penyakit jantung. Penyakit ini dicirikan oleh munculnya suara, serta nada tambahan yang muncul disebabkan oleh gangguan hemodinamik kasar (peningkatan darah) ketika bergerak di ruang jantung.
    • perikarditis. Penyakit ini dicirikan oleh keradangan kantung perikardial, yang tercermin dalam iringan suara perikardium - bunyi geseran (perikarditis kering) atau bunyi jantung kusam (perikardial effusion).
    • bacendocarditis (endokarditis berjangkit), di mana terdapat bunyi dan nada ciri kecacatan jantung.

    Sudah tentu, auskultasi tidak boleh menjadi kaedah diagnostik terakhir. Sekiranya anda mengesyaki penyakit tertentu, doktor akan menulis rujukan untuk pemeriksaan, bergantung pada apa yang dia dengar semasa mendengar.

    Kebaikan dan keburukan auscultation

    Kelebihan kaedah ini termasuk aksesibilitasnya, kecepatan pelaksanaannya, kemampuan untuk mengesan penyakit pada tahap awal (gumaman jantung dapat didengar jika tidak ada keluhan, yaitu, hingga muncul gejala klinikal yang terang).

    "Faktor manusia" (misalnya, sedikit pengalaman mendengar) dan risiko kesilapan, keperluan untuk kajian tambahan dan penjelasan adalah kekurangan.

    Ciri-ciri mendengar

    Untuk mendapatkan hasil yang paling dipercayai, auskultasi jantung mesti dilakukan di ruangan yang hangat dan tenang. Pada awal pemeriksaan, pesakit perlu bernafas dengan tenang dan sekata. Selanjutnya, doktor memintanya untuk menahan nafas ketika menghembuskan nafas dalam. Ini membolehkan anda mengurangkan jumlah udara di paru-paru, menghilangkan kehadiran bunyi paru-paru luar dan meningkatkan gambaran auskultasi.

    Kedudukan badan pesakit bergantung pada tahap keparahan keadaannya dan patologi yang disyaki. Pada pemeriksaan awal, auskultasi jantung dilakukan dalam keadaan tegak, jika keadaan pesakit atau duduk memungkinkan. Dan juga dalam kedudukan mendatar (pesakit pertama berbaring di punggungnya, kemudian di sebelah kirinya). Selain itu, ujian Valsalva dapat dilakukan. Juga, mendengar diulang setelah sedikit latihan fizikal..

    Auskultasi dapat dilakukan dengan sedikit batang ke depan (membolehkan anda mendengar bunyi geseran perikardial), berdiri dengan tangan yang diangkat dan sedikit badan ke depan (jika anda mengesyaki kerosakan pada injap aorta (selepas ini AK)), serta berbaring di sebelah kiri (auskultasi injap mitral (selepas ini MK)).

    Kaedah tambahan pemeriksaan objektif: palpasi dan perkusi

    Perjanjian awal pesakit tidak terhad kepada mendengar suara jantung. Untuk diagnosis yang lebih terperinci, kaedah palpasi dan perkusi digunakan, yang tidak memerlukan alat tambahan.

    Palpation (palpation) adalah cara untuk menentukan kesakitan struktur luaran dan mendalam, penyetempatan dan pengubahan saiz organ. Teknik pelaksanaannya melibatkan pengesanan dangkal formasi subkutan atau "rendaman" jari doktor pada tisu lembut. Kaedah yang paling bermaklumat dalam kajian organ perut.

    Dalam kardiologi, palpasi digunakan untuk menilai impuls dada dan jantung (apikal)..

    Dengan kecacatan di kawasan jantung berdebar:

    1. "Cardiac hump" - penonjolan dada yang disebabkan oleh penyakit progresif yang berpanjangan. Perkembangan ubah bentuk dikaitkan dengan pematuhan tisu tulang pada masa kanak-kanak di bawah pengaruh rongga jantung yang membesar.
    2. Pada orang dewasa, berlakunya perubahan patologi disebabkan oleh perkembangan perikarditis eksudatif (pengumpulan cecair dalam kantung perikardial) - ditunjukkan oleh kelancaran atau penonjolan ruang interkostal.
    3. Dengan aneurisma aorta menaik, pesakit menentukan denyutan patologi yang jelas di kawasan lengan (bahagian atas) sternum. Pada palpasi, pembentukan lembut dan elastik diperbaiki, pergerakannya bertepatan dengan denyutan arteri karotid atau radial.

    Dorongan jantung (apikal) - unjuran kontraksi miokardium pada dinding dada anterior di kawasan yang paling banyak bersentuhan. Doktor mendiagnosis dengan meletakkan telapak tangannya ke kawasan jantung (di sebelah kiri sternum di ruang interkostal keempat hingga kelima), setelah penentuan anggaran, dia melokalisasikannya dengan menggunakan falang terminal indeks dan jari tengah.

    Pada pesakit dengan berat badan rata-rata tanpa patologi bersamaan, ia direkodkan dalam bentuk denyutan terhad (hingga 2 cm2) di ruang interkostal 5 di sebelah kiri sebanyak 1.5-2 cm di dalam garis pertengahan klavikular.

    Orientasi: pada lelaki, ruang interkostal keempat berada pada tahap puting, pada wanita - di bawahnya.

    Perpindahan sempadan berlaku apabila pengembangan rongga ventrikel kanan atau kiri. Perubahan kawasan:

    • tumpah (lebih dari 2 cm2) - dengan kedudukan diafragma yang tinggi (pada wanita hamil, pesakit dengan patologi hati, asites), kardiomegali, keriput paru-paru;
    • terhad - dengan bahagian organ yang longgar ke dada: hidro- atau hemopericardium, emfisema paru, pneumotoraks.

    Dalam beberapa kes, "dorongan jantung negatif" didiagnosis, yang dimanifestasikan oleh penarikan balik dada pada ketinggian denyutan arteri periferal. Fenomena ini dijelaskan oleh dorongan apikal yang terhad, yang dilokalisasikan di kawasan tulang rusuk: dengan penonjolan tulang yang sedikit, penarikan relatif kawasan yang berdekatan berlaku.

    Perkusi adalah kaedah pemeriksaan objektif pesakit untuk menentukan lokasi organ (topografi) dan perubahan struktur (perbandingan): semakin padat tisu, bunyi yang lebih "kusam". Doktor dengan mudah menumbuk jari ke dada: secara langsung atau menggunakan jari-pessimeter (konduktor untuk meningkatkan suara). Dalam kardiologi, kaedah ini digunakan untuk secara tidak langsung menganggarkan ukuran organ melalui kawasan "kusam":

    • mutlak - kawasan ketat organ ke dada, untuk menentukan menggunakan perkusi senyap (tanpa plessimeter);
    • relatif (lebih kerap digunakan dalam latihan) - unjuran ke dinding dada permukaan depan organ.

    Pilihan dan sebab peralihan sempadan ditunjukkan dalam jadual:

    Penurunan umum di kawasan organ diperhatikan dengan emfisema - paru-paru yang mengembung udara tidak "menyebarkan" bunyi perkusi ke jantung, dari mana sempadannya dialihkan ke dalam.

    Di samping itu, lebar bundle vaskular ditentukan pada tahap ruang interkostal kedua (kiri dan kanan) menggunakan perkusi senyap. Suara yang sedikit meredam 0,5 cm keluar dari tepi sternum ditetapkan sebagai diameter jantung (nilai normal adalah 4,5-5 cm). Perpindahan sempadan kiri menunjukkan patologi arteri pulmonari, kanan - aorta.

    Apa penyakit dan keadaan yang dapat dikesan oleh auscultation

    Perlu diingatkan bahawa beberapa dekad yang lalu auskultasi jantung adalah salah satu dari beberapa kaedah untuk mendiagnosis penyakit sistem kardiovaskular. Doktor hanya mempercayai telinga mereka dan membuat diagnosis yang rumit, tidak dapat mengesahkannya dengan kaedah instrumental, kecuali elektrokardiogram atau x-ray dada.

    Perubatan moden dilengkapi dengan persenjataan besar kaedah dan teknologi, sehingga auskultasi secara tidak pantas memudar ke latar belakang. Sebenarnya, ini adalah kaedah yang murah, berpatutan dan cepat yang membolehkan anda mengenal pasti lebih kurang individu yang menjalani pemeriksaan yang lebih teliti dalam pelbagai pesakit: ultrasound jantung, angiografi, pemantauan Holter dan kaedah moden lain, tetapi jauh dari kaedah murah.

    Oleh itu, kami menyenaraikan ciri-ciri utama bunyi jantung patologi yang membantu mengenal pasti auskultasi jantung.

    Menukar suara nada jantung

    • Penurunan 1 nada diperhatikan dengan miokarditis - keradangan otot jantung, distrofi miokard, kekurangan injap mitral dan tricuspid.
    • Penguatan nada pertama berlaku dengan penyempitan injap mitral - stenosis, takikardia teruk dan perubahan kadar jantung.
    • Melemahnya nada kedua diperhatikan pada pesakit dengan penurunan tekanan darah pada peredaran darah lingkaran besar atau kecil, kekurangan injap aorta dan malformasi aorta.
    • Penguatan nada kedua berlaku dengan peningkatan tekanan darah, pemadatan dinding atau aterosklerosis aorta, stenosis injap paru.
    • Kelemahan kedua-dua nada diperhatikan dengan obesiti pesakit, distrofi dan fungsi jantung yang lemah, miokarditis, pengumpulan cecair di rongga kantung jantung setelah proses keradangan atau trauma, emfisema teruk.
    • Pengukuhan kedua-dua nada diperhatikan dengan peningkatan kontraktilasi jantung, takikardia, anemia, keletihan pesakit.

    Kemunculan murmur jantung

    Kebisingan adalah kesan bunyi yang tidak normal yang ditumpangkan pada nada jantung. Kebisingan selalu berlaku kerana aliran darah yang tidak normal di rongga jantung atau ketika melalui injap. Kebisingan dinilai pada setiap lima titik, yang membolehkan anda menavigasi injap mana yang tidak berfungsi dengan betul.

    Penting untuk menilai kelantangan, ketekunan bunyi, kelazimannya dalam sistol dan diastol, tempoh dan ciri-ciri lain

    1. Murmur sistolik, iaitu bunyi semasa nada pertama, mungkin menunjukkan miokarditis, kerosakan pada otot papillary, kekurangan injap bicuspid dan tricuspid, prolaps injap mitral, stenosis injap aorta dan pulmonari, kecacatan septum interventrikular dan atrium, perubahan jantung aterosklerotik. mungkin terdapat MARS atau kelainan jantung yang kecil - apabila terdapat beberapa ciri anatomi pada struktur organ dan saluran utama. Ciri-ciri ini tidak mempengaruhi fungsi jantung dan peredaran darah, tetapi dapat dikesan dengan auskultasi atau ultrasound jantung.
    2. Murmur diastolik lebih berbahaya dan hampir selalu menunjukkan penyakit jantung. Bunyi seperti itu berlaku pada pesakit dengan stenosis injap mitral dan tricuspid, fungsi injap aorta dan pulmonari yang tidak mencukupi, tumor - atrium myxoma.

    Irama jantung yang tidak normal

    • Irama Gallop adalah salah satu irama abnormal yang paling berbahaya. Fenomena ini berlaku semasa pemisahan nada jantung dan suara serupa dengan bunyi kuku "ta-ra-ra". Irama seperti itu muncul dengan penguraian jantung yang teruk, miokarditis akut, infark miokard.
    • Irama pendulum adalah irama jangka dua dengan jeda yang sama antara 1 dan 2 bunyi jantung yang berlaku pada pesakit dengan hipertensi arteri, kardiosklerosis dan miokarditis.
    • Irama puyuh terdengar seperti "tidur tepat pada waktunya" dan digabungkan dengan stenosis mitral ketika darah melewati cincin injap sempit dengan usaha yang hebat.

    Auskultasi tidak boleh menjadi kriteria utama untuk membuat diagnosis ini atau itu. Pastikan untuk mengambil kira usia, keluhan pesakit, terutama berat badannya, metabolisme, kehadiran penyakit lain. Dan selain mendengarkan hati, semua kajian kardiologi moden harus diterapkan..

    Apabila dilantik

    Prosedur ini dilakukan untuk semua pesakit, tanpa mengira jantina dan usia, semasa kajian awal oleh doktor. Di samping itu, kemampuan untuk mendengar jantung mesti dimiliki oleh mana-mana doktor dan paramedik.

    Auskultasi jantung membawa maklumat tertentu dalam penyakit berikut:

    • Penyakit jantung. Patologi fonetik, terdiri daripada adanya suara dan nada tambahan, yang sifatnya terdiri dari gangguan pergerakan darah di tengah-tengah ruang jantung.
    • Perikarditis jantung. Apabila kering - suara gosok di perikardium terdengar, yang terdiri daripada geseran daun perikardium yang meradang satu sama lain, dengan suara jantung yang lemah dan lemah.
    • Gangguan irama jantung, dicirikan oleh pengubahsuaian degupan jantung dalam 60 saat.
    • Endokarditis bakteriologi, disertai dengan ciri-ciri kebisingan dan nada pada kecacatan jantung akibat keradangan injap jantung.

    Phonendoscope - alat untuk mendengar jantung dan paru-paru

    Bunyi hati

    Kekerapan getaran yang dihantar ke dada adalah antara 5 hingga 800 tz. Telinga manusia melihat turun naik dalam lingkungan 16 - 2000 Hz

    Dan untuk mengetahui bunyi ini dalam bentuk maklumat, anda memerlukan perhatian dan latihan yang baik.

    Pada orang yang sihat, dua nada jantung dianggap normal dan fisiologi:

    • 1st - sistolik (empat komponen);
    • Ke-2 - diastolik (dua komponen).

    Nada jantung pertama dibentuk oleh komponen injap, otot, vaskular dan atrium. Mereka mendengarkannya pada titik pertama dan keempat. Biasanya, ia mempunyai suara yang rendah dan tahan lama. Harus bertepatan dengan dorongan apikal.

    Injap bentuk ke-2 dan komponen vaskular. dikulturkan pada titik kedua dan ketiga. Ia dibezakan dari yang pertama dengan jangka masa yang lebih lama dan suara yang lebih tinggi.

    Ke-3 dapat didengar pada orang-orang muda yang mempunyai nutrien rendah. Biasanya ia tenang, rendah dan pendek.

    Fisiologi ke-4 jarang, dapat didengar secara normal sebelum nada pertama, pada kanak-kanak dan remaja. Ia mesti jarang berlaku, frekuensi rendah dan tenang.

    Mata Auskultasi Jantung

    Mata Auskultasi Jantung

    Auscultation adalah mendengar suara jantung menggunakan phonendoscope, baik pada tahap pra-hospital dan di lingkungan rumah sakit. Kaedah penyelidikan ini bertujuan untuk diagnosis awal kecacatan jantung kongenital, miokarditis, dll..

    Teknik Peperiksaan

    Dalam beberapa kes, diagnosis bunyi jantung sukar dilakukan, oleh itu anda harus menggunakan beberapa teknik untuk menyelesaikan masalahnya.

    1. Kedudukan pesakit di sisinya membolehkan anda mendengar bunyi jantung III dan IV dengan lebih baik, serta bunyi di injap mitral, terutama dengan stenosis mitral. Sebagai tambahan, stetoskop tanpa membran mesti digunakan..
    2. Kedudukan pesakit yang berdiri dengan badan sedikit condong ke hadapan (pesakit harus menghembus nafas dan menahan nafas) membolehkan anda mendengar dengan lebih terperinci nada injap aorta. Perlu menggunakan phonendoscope dengan membran.

    ! Fonendoskop, tidak seperti stetoskop, mempunyai membran yang meningkatkan persepsi bunyi.

  • Dengan data auskultasi kabur, disarankan untuk melakukan ujian dengan aktiviti fizikal, dan kemudian mengulangi kajian itu lagi. Dengan aktiviti yang sederhana, output jantung meningkat, aliran darah dipercepat, dengan itu memperkuatkan nada suara. Ujian senaman merangkumi:
    • 3-5 setinggan berdiri;
    • berjalan di tempat atau dalam bulatan selama 1-2 minit.
  • Anda perlu tahu bahawa jika terdapat banyak rambut di permukaan dada, anda harus membasahi tempat mendengar nada jantung dengan air, minyak dengan krim lemak atau dalam kes yang melampau, sebelum melakukan auskultasi. Oleh kerana bunyi latar belakang boleh mengganggu auskultasi.

    Nada dan suara patologi, kehadirannya ditentukan menggunakan auskultasi, kemudian dinilai oleh ahli kardiologi. Oleh itu, mereka mencatat masa penampilan, penyetempatan, kelantangan, timbre, kebisingan, dinamik dan jangka masa.

    Tafsiran nada

    Nada adalah bunyi tersentak yang berlaku di jantung yang sihat semasa operasi. Terdapat 3 jenis nada:

    • pemalar I dan II;
    • III dan IV yang tidak konsisten;
    • kenaikan.

    Biasanya, dua nada asas didengar di setiap titik auskultasi. Mengikut ciri-cirinya, yang pertama selalu lebih lama daripada yang kedua, dan timbre yang lebih rendah. Suara tambahan antara mereka tidak seharusnya. Dalam kes patologi, seseorang dapat mendengar kemunculan nada mendasar yang terpisah, bunyi tambahan dan gumaman jantung yang lebih panjang.

    Semasa auskultasi, pertama sekali diperlukan untuk mengasingkan bunyi jantung dan hanya untuk membezakan murmur jantung.

    Ciri-ciri tinjauan pada kanak-kanak

    Semasa mentafsirkan bunyi bising, usia pesakit mesti diambil kira. Sebagai contoh, untuk kanak-kanak di bawah usia 7 tahun, mendengar nada ketiga dan keempat adalah spesifik, yang merupakan kebiasaan pada usia mereka. Pada masa yang sama, penyimpangan ini pada populasi orang dewasa menunjukkan penyakit serius

    Pada masa yang sama, penyimpangan ini pada populasi orang dewasa menunjukkan penyakit serius.

    Pemeriksaan pada bayi dilakukan dalam keadaan berdiri atau terbaring pada titik-titik tertentu di dada menggunakan fonendoskop kanak-kanak.

    Auskultasi pada bayi dilakukan dengan menggunakan fonendoskop kanak-kanak khas.

    Perbezaan utama antara auskultasi pediatrik adalah mendengar nada II, yang jauh lebih keras daripada pada orang dewasa. Di samping itu, pada bayi baru lahir, panjang jeda yang sama antara nada I, II dan seterusnya sekali pertama dianggap normal, iaitu, mereka mengikuti satu sama lain dengan cara yang sama seperti pendulum.

    Kehadiran bunyi bising pada kanak-kanak pada hari-hari pertama kehidupan sering menunjukkan kecacatan jantung kongenital. Sekiranya bunyi luar muncul setelah 3-5 tahun, maka ini menunjukkan kerosakan jantung reumatik.

    Selain itu, suara kebisingan, atau "kucing berdengkur," dapat direkam pada masa remaja. Dalam kebanyakan kes, mereka tidak menimbulkan ancaman dan merupakan akibat dari perubahan usia dalam badan.

    Ciri-ciri auskultasi kanak-kanak dan alat untuk pelaksanaannya

    Dalam perubatan, terdapat perkara seperti propaedeutics, yang menunjukkan diagnosis primer. Diagnostik sedemikian tidak menunjukkan pelaksanaan prosedur khas. Kehadiran pengetahuan dari bidang ilmiah ini memungkinkan untuk membuat diagnosis berdasarkan pemeriksaan luaran pesakit atau mempertimbangkan ciri-ciri yang mudah dibentuk tanpa menggunakan alat khas. Salah satu kaedah sains ini adalah auscultation..


    Kaedah diagnostik ini terdiri daripada mendengar suara yang terbentuk di paru-paru dan laring. Mengikut ciri-ciri mereka, seseorang dapat menganggap adanya atau tidak adanya patologi dalam sistem pernafasan pesakit.

    Ini menjadi mungkin hanya jika pakar mempunyai pengetahuan yang diperlukan dan pengalaman yang mencukupi, jika tidak, sukar untuk membuat kesimpulan yang tepat. Anda juga perlu memahami bahawa dengan bantuan auskultasi tidak selalu mungkin untuk mengesan penyakit atau memilih satu diagnosis daripada beberapa yang disyaki.

    Dalam kes ini, prosedur diagnostik lain mesti digunakan. Walau bagaimanapun, dalam situasi sederhana, kaedah ini sudah cukup, jadi anda tidak perlu mendedahkan pesakit sekali lagi, misalnya, kepada sinaran UV. Itulah sebabnya auskultasi juga digunakan pada tahap perkembangan perubatan sekarang..


    Yang sangat penting ialah auskultasi paru-paru untuk diagnosis penyakit pernafasan pada kanak-kanak. Pada masa kanak-kanak, banyak prosedur diagnostik yang berkesan berbahaya bagi tubuh, oleh itu doktor mengelakkan menggunakannya..

    Akibatnya, ketika seorang anak sakit, seseorang harus memilih cara yang lebih sederhana, walaupun kurang tepat, untuk mengenal pasti patologi. Harus dikatakan bahawa metodologi untuk menjalankan prosedur ini untuk kanak-kanak tidak berbeza dengan kaedah yang dilakukan untuk orang dewasa. Doktor dibimbing oleh peraturan yang sama dan algoritma tindakan yang sama..

    Apa itu auskultasi paru-paru?

    Auscultation adalah kaedah berdasarkan mendengarkan perubahan suara yang berlaku semasa fungsi organ dan sistem dalaman. Sekiranya disfungsi pernafasan, doktor menilai sifat paru-paru dan bronkus.

    Teknik untuk belajar bernafas juga dikembangkan pada zaman Hippocrates (abad IV-III SM). Untuk diagnosis patologi pernafasan, doktor, semasa pemeriksaan rutin pesakit, meletakkan telinganya ke dada dan mendengar suara yang luar biasa atau diubah.

    Kaedah yang dijelaskan dipanggil auscultation langsung. Dalam perubatan moden, dalam 99% kes digunakan teknik tidak langsung versi. Doktor menggunakan instrumen khas untuk auskultasi paru-paru - fonendoskop (stetoskop).

    Stetoskop stereo

    Telinga manusia tidak sempurna - kita sering mendengar getaran spasial. Dalam auskultasi, banyak bergantung pada tahap perkembangan radang paru-paru dan ciri pendengaran doktor yang melakukan diagnosis. Atas sebab ini, beberapa butiran mungkin hilang, yang mengancam untuk membuat diagnosis yang salah atau membiarkan penyakit itu berlanjutan sehingga doktor dapat mendengar suara-suara tertentu..

    Untuk mengelakkan perkara ini berlaku, anda boleh menggunakan kaedah auscultation yang lebih tepat, dalam proses penggunaan alat khas - stetoskop stereo. Peranti ini mempunyai sejumlah kelebihan yang tidak dapat dinafikan:

    • Keupayaan untuk "mendengar" radang paru-paru pada tahap awal proses patologi, iaitu, sebelum munculnya gambaran auskultasi yang terang. Telinga manusia tidak dapat mengenali bunyi seperti itu..
    • Keupayaan untuk menentukan penyetempatan fokus keradangan secara tepat.
    • Oleh kerana kepekaan peranti, mungkin untuk memulakan rawatan dalam waktu awal.
    • Mempercepat proses diagnostik dengan ketara.

    Peraturan asas untuk melaksanakan metodologi

    Tujuan tinjauan adalah untuk mengenal pasti dan menggambarkan suara pernafasan, serta bronkofoni di seluruh kawasan paru-paru. Auskultasi paru-paru, titik pendengaran ditentukan oleh pesakit yang duduk, berdiri, tetapi dengan pernafasan dalam yang berpanjangan, pening dan pingsan mungkin terjadi akibat hiperventilasi pada paru-paru, serta berbaring untuk pesakit yang sangat lemah.

    Semasa melaksanakan teknik ini, teknik ini dilakukan ketika titik-titik spesifik auskultasi paru-paru terungkap:

    Auscultation menjelang. Dalam kes ini, pesakit menjatuhkan lengannya, dan doktor menjadi sedikit di sebelah kanan atau depannya. Auskultasi bermula dari bahagian atas paru-paru, sementara radas diletakkan di fossa supraklavikular sehingga membran menyentuh tubuh pesakit di seluruh kawasannya

    Doktor memberi tumpuan kepada bunyi yang dapat didengar, menilai mereka sepanjang kitaran pernafasan - menghirup dan menghembuskan nafas. Kemudian fonendoskop dipasang di zon simetris fossa supraklavikular kedua, mendengar bunyi

    Selanjutnya, pemeriksaan terdiri dari mendengar suara di kawasan simetri bahagian anterior dada sehingga garis pertengahan klavikular melintasi sensor yang terpasang di tengah. Auskultasi jabatan lateral. Pada masa yang sama, pesakit harus menarik nafas dalam-dalam dan sekata, tangan digenggam di kunci dan meletakkannya di belakang kepalanya. Fonendoskop terletak di sisi dada di ketiak. Pada masa yang sama, bunyi pernafasan di kawasan ini didengar dan dinilai. Kemudian pemeriksaan dilanjutkan, dan phonendoscope berturut-turut dialihkan ke zon simetris, turun ke bahagian bawah paru-paru. Auskultasi belakang. Pesakit harus menyilangkan tangan ke dadanya. Fonendoskop secara beransur-ansur bergerak ke ruang interscapular, di kawasan subskapular.

    Apabila auskultasi paru-paru dilakukan, mendengarkan suara diperlukan dengan sangat berhati-hati. Dan setelah diagnosis selesai, hasilnya dinilai:

    • Kebisingan utama terdapat di mana-mana titik auskultasi.
    • Identiti bunyi pernafasan utama pada titik yang terletak secara simetri.
    • Kehadiran gangguan pernafasan patologi yang merugikan dengan penentuan lokasinya.

    Gambar auskultasi untuk pelbagai penyakit jantung

    Patologi kardiovaskular dalam kebanyakan kes disertai oleh pelanggaran hemodinamik intrakardiak, yang ditentukan oleh pemeriksaan auskultasi. Kejadian perubahan disebabkan oleh penyusunan semula (penyusunan semula) miokardium, penggantian struktur dinding saluran darah.

    Tanda auskultasi hipertensi yang paling khas adalah aksen (penguatan) nada kedua di atas aorta, yang disebabkan oleh peningkatan ketegangan yang ketara di ventrikel kiri. Dengan perkusi pada pesakit seperti itu, pengembangan batas kusam jantung dikesan. Pada peringkat awal penyakit, doktor mendengar penguatan nada pertama di lokasi puncak.

    Kecacatan jantung adalah gabungan patologi yang disebabkan oleh kerosakan pada alat struktur injap. Dengan gangguan organik, penyimpangan parameter suara akustik diperhatikan. Kekuatan nada berubah dengan latar belakang pergolakan emosi yang ganas, di mana sejumlah besar adrenalin dilepaskan. Selalunya dengan kecacatan, doktor mendengar tanda-tanda tertentu:

    • kelemahan injap bicuspid - hilangnya nada pertama, murmur sistolik yang kuat di kawasan puncak jantung - kit auskultasi standard untuk patologi yang serupa;
    • stenosis injap bicuspid - nada pertama dengan watak bertepuk tangan, garpu kedua. Nada ketiga dalam ini dinyatakan sebahagiannya;
    • kelemahan aorta - bunyi di tempat keenam mendengar injap jantung, melemahkan semua nada;
    • stenosis injap aorta - nada yang melemah, di mana terdapat murmur sistolik yang kuat di kawasan ruang interkostal kedua di sebelah kanan.

    Semasa pemeriksaan fizikal pesakit dengan aritmia, doktor mendengar nada yang tidak menentu dan kacau dengan jumlah yang berbeza, yang tidak selalu sesuai dengan degupan jantung. Lebih kerap doktor memerhatikan murmur sistolik dan diastolik, irama puyuh mungkin. Titik pendengaran injap jantung semasa fibrilasi ditambah dengan auskultasi saluran leher untuk menentukan kembalinya darah (regurgitasi).

    Alat klinikal yang lebih berkesan dalam keadaan ini adalah ECG dengan kesimpulan pakar diagnostik yang berfungsi.

    Titik auskultasi paru-paru

    Semasa penggunaan phonendoscope, urutan tertentu mesti diperhatikan. Menjalankan teknik mengikut piawaian terkenal adalah kunci untuk memperoleh hasil yang paling dipercayai. Pengecualian adalah kes pemantauan dinamik keadaan pesakit semasa rawatan jangka panjang. Pada pesakit seperti itu, doktor dengan sengaja memeriksa laman patologi tertentu.

    Dengarkan semasa auskultasi paru-paru mengikut skema di bawah.

    Secara bergantian mendengarkan suara pada titik auskultasi paru-paru yang ditunjukkan memberikan maklumat lengkap mengenai kerja organ yang berkaitan.

    Pemeriksaan dilakukan dari atas ke bawah, dari kiri ke kanan (untuk doktor). Perlu diperhatikan perlunya penerapan simetri fonendoskop ke kulit dada. Perlu diganti sisi kiri dan kanan, seperti yang ditunjukkan dalam gambar..

    Di kawasan unjuran jantung, paru-paru tidak auskultasi, yang dikaitkan dengan pengenaan bunyi "pam badan" pada bunyi pernafasan dengan mustahilnya tafsiran lebih lanjut.

    Pemeriksaan visual

    Semasa memeriksa, harus diingat bahawa dengan kerosakan pada bronkus, gejala tidak spesifik sering diperhatikan, yang diperhatikan dalam keadaan patologi lain. Penyakit yang paling sering dikaitkan dengan bronkitis adalah pelbagai jangkitan pernafasan atas.

    Oleh itu, hasil pemeriksaan visual untuk bronkitis boleh berbeza-beza dari mukosa faring yang tidak berubah hingga kemerahan yang tajam, pembesaran kelenjar getah bening leher yang disetempat, serta berdehit dan suara yang kasar, yang berbeza-beza di lokasi dan keamatan setelah batuk yang mendalam dan produktif.

    Penting! Batuk adalah gejala utama dan menentukan bronkitis akut..

    Selain batuk, gejala bronkitis akut termasuk pengeluaran dahak, sesak nafas, kesesakan hidung, sakit kepala, dan demam. Beberapa hari pertama, bronkitis tidak dapat dibezakan dari selesema biasa. Semasa batuk, pesakit mungkin mengalami sakit di bahagian bawah atau dada.

    Sebilangan orang mempunyai gejala "tongkat drum" dan "kacamata jam tangan" - penebalan hujung jari dan perubahan pada piring kuku yang menyerupai kacamata jam tangan. Dibuktikan bahawa keadaan tangan ini diperhatikan dalam penyakit kronik yang teruk disertai dengan kekurangan udara kronik di dalam badan (hipoksia).


    Gejala Drumstick

    10 Auskultasi saluran darah

    Efusi pleura: apa itu, bagaimana merawat ubat-ubatan rakyat?

    Mendengarkan aorta perut

    Kaedah auscultation membolehkan bukan sahaja menilai kerja jantung atau paru-paru, tetapi juga dapat memberikan maklumat mengenai keadaan arteri ginjal aorta perut dan saluran lain dari badan kita. Kaedah ini digunakan oleh pakar bedah vaskular, ahli nefrologi dan pakar lain yang terlibat dalam pemeriksaan tempat tidur vaskular. Aorta perut didengar pada garis putih atau garis tengah perut..

    Jarak dari proses xiphoid sternum ke pusar adalah tempat untuk mendengar kapal besar ini. Aorta didengar paling baik semasa menghembus nafas dengan kelewatan bernafas. Semasa melakukan auskultasi, jangan lupa bahawa tekanan berlebihan yang diberikan oleh stetoskop pada kapal boleh menyebabkan kebisingan stenotik dan dengan itu memberikan kesalahan diagnostik. Semasa auskultasi aorta perut, murmur sistolik dapat dikesan..

    Keadaan seperti itu, sebagai peraturan, menunjukkan bahawa pesakit mengalami keradangan pada dinding aorta (aortitis), aneurisma (pengembangan) aorta, atau pemampatannya oleh sesuatu dari organ dalaman. Bergantung pada tempat kebisingan dikesan, satu atau patologi lain mungkin berlaku. Sekiranya bunyi terdengar dalam proses xiphoid, maka proses patologi dapat mempengaruhi aorta toraks atau batang seliak. Pengesanan kebisingan pada tingkat pusar menunjukkan peningkatan aliran darah di saluran umbilik, serta perubahan aliran darah di vena saphenous perut, yang terjadi dengan sirosis.

    Auskultasi Arteri Renal

    Auskultasi arteri ginjal penting dalam mengenal pasti stenosis buah pinggang atau saluran ginjal yang tidak normal. Lokasi anatomi arteri ginjal pada tahap 1-2 vertebra lumbar memungkinkan untuk auskultasi di depan dan di belakang. Dalam keadaan terlentang, pesakit mengambil nafas dan menahan nafas. Dalam posisi ini, doktor "menjunam" kepala stetoskop ke dinding perut anterior. Tempat untuk mendengar arteri ginjal di depan adalah titik yang terletak 2-3 cm di atas pusar dan pada jarak yang sama di luar pusar.

    Untuk mendengar arteri ginjal dari belakang, pesakit mesti mengambil posisi duduk. Stetoskop dipasang di atas tepi bebas tulang rusuk ke-12. Ciri-ciri bunyi dan bunyi jantung di atas masih belum lengkap. Mereka boleh dikelaskan oleh banyak parameter lain.

    Dan semua kepelbagaian ini dapat diperoleh berkat kaedah diagnostik yang kelihatan sederhana, tetapi sangat penting dan tidak kurang bermaklumat - auskultasi

    Video auskultasi paru-paru

    Penerangan secara lisan mengenai teknik dan penyetempatan titik-titik utama auskultasi dalam 80% kes memberikan pemahaman yang tepat mengenai bagaimana prosedur itu dilakukan. Untuk pemahaman yang lebih baik mengenai prosesnya, anda harus menonton video di bawah. Manual ini menunjukkan semua titik pendengaran untuk auskultasi paru-paru dengan memperhatikan nuansa penting..

    Ciri teknik auskultasi yang betul, yang tidak disebutkan sebelumnya, adalah keperluan untuk mendengarkan suara semula jadi dari sisi sihat kepada pesakit. Oleh kerana teknik ini, penyetempatan proses patologi dan keparahan masalah menjadi jelas. Doktor dapat membandingkan gambaran bunyi kawasan bronkopulmonari yang sihat dan terjejas.

    2 Stetofonendoskop peranti

    Stetofonendoskop neonatal dua kepala

    Sebelum beralih ke topik titik pendengaran, sebaiknya beralih ke alat stetoskop dan fonendoskop. Baru-baru ini, versi gabungan yang paling biasa adalah stetofonendoskop. Pilihan ini sangat mudah dan lebih bermaklumat dalam menilai kerja sistem kardiovaskular. Stetoskop terdiri daripada kepala yang menyerupai loceng, tiub dan petua (zaitun). Fonendoskop juga dilengkapi dengan membran, juga mempunyai tiub dan zaitun.

    Stetoskop Auskultasi membantu mendengar bunyi frekuensi rendah. Fonendoskop membolehkan anda menilai bunyi frekuensi tinggi, kerana membran yang terpasang mengurangkan pendengaran bunyi frekuensi rendah. Stetoskop sesuai untuk mendengar paru-paru dan saluran darah, fonendoskop digunakan untuk auskultasi jantung. Walau bagaimanapun, dalam setiap kes, pakar yang melakukan auskultasi lebih memilih stetoskop atau fonendoskop.

    Jenis auskultasi, kelebihan dan kekurangannya.

    Auskultasi langsung (dilakukan dengan memasang telinga pada pesakit).

    Auskultasi biasa-biasa saja (dilakukan dengan stetoskop atau fonendoskop).

    membolehkan anda mendengar suara yang lebih lemah dan lebih tinggi;

    membolehkan anda segera mendengar bahagian tubuh yang besar;

    bunyi semula jadi didengar;

    doktor menerima sensasi taktil (ini penting semasa mendengar suara jantung yang berselang - III, IV).

    kesukaran untuk melokalisasikan suara, terutamanya ketika mendengar jantung;

    ketidakupayaan untuk mendengar sebilangan kawasan dada (supraclavicular dan axillary), leher;

    kemudahan untuk pesakit dan doktor;

    keupayaan untuk melokalisasi tempat asal bunyi;

    keupayaan untuk mendengar kawasan yang tidak dapat diakses dengan kaedah langsung;

    stetoskop yang fleksibel membolehkan anda mendengar pesakit di mana-mana kedudukan tubuhnya;

    kemudahan dalam kajian kanak-kanak kecil, pesakit yang teruk dan tidak bergerak;

    BACA Diet Jenis 9 untuk Diabetes Jenis 2

    gangguan suara (anda perlu menggunakan satu stetoskop, doktor melekat padanya);

    sebilangan besar bunyi tambahan kerana penggunaan stethophonendoscope.

    Auskultasi paru-paru pada kanak-kanak

    Auskultasi paru-paru pada kanak-kanak adalah kaedah diagnostik yang penting, yang memungkinkan untuk mengenal pasti patologi sistem pernafasan pada pesakit muda. Teknologi peperiksaan bertepatan dengan prinsip prosedur pada orang dewasa.

    Ciri-ciri auskultasi paru-paru pada kanak-kanak:

    • Keperluan untuk menggunakan membran atau corong yang lebih kecil;
    • Perkembangan otot-otot dada yang lemah, yang membawa kepada peningkatan bunyi pernafasan yang ketara. Pernafasan seperti itu disebut nifas;
    • Keperluan untuk pemantauan yang lebih teliti terhadap suhu phonendoscope yang digunakan pada kulit anak. Kanak-kanak bertindak balas secara negatif terhadap sentuhan membran atau corong yang terlalu sejuk.

    Urutan titik dan prinsip prosedur yang dinyatakan di atas adalah relevan untuk pesakit kecil. Dengan bantuan auskultasi, kehadiran dan sifat mengi, penyetempatan proses keradangan, perkembangan perubahan organik atau fungsional dalam sistem bronkopulmonari direkodkan.

    Penting! Semasa menggunakan auscultation pada kanak-kanak, doktor selalu ingat bahawa pesakit kecil jarang bersabar. Oleh itu, pakar pediatrik yang berpengalaman mendiagnosis dengan cepat, cuba mengubah pemeriksaan menjadi permainan.

    Kadang-kadang, untuk auskultasi yang baik pada anak yang bermasalah, doktor memerlukan 2-3 percubaan. Jika tidak, maklumat yang diterima tetap tidak boleh dipercayai dan boleh mempengaruhi pilihan rawatan..

    Apa penyakit

    Selama dua milenium sejarah mendengar paru-paru, doktor telah memperoleh pengalaman dalam mendiagnosis pelbagai penyakit “oleh telinga”. Di universiti perubatan, doktor muda mengajar bagaimana mengenali patologi tertentu dengan menggunakan phonendoscope.

    Penyakit yang didiagnosis oleh auscultation:

    1. Bronkitis akut atau kronik;
    2. Pneumonia. Keradangan paru-paru adalah patologi serius yang mengubah fungsi organ yang sesuai. Auskultasi paru-paru dengan radang paru-paru adalah kaedah yang digunakan sebagai tambahan untuk mengawal kualiti terapi;
    3. Asma bronkial;
    4. Hydro- atau pneumothorax - pengumpulan cecair atau udara di rongga pleura;
    5. Edema paru akut - genangan darah di tisu organ yang sesuai.

    Dengan menggunakan teknik yang dijelaskan, tuberkulosis atau barah paru-paru dapat dicurigai. Walau bagaimanapun, diagnosis ini tidak dapat dibuat tanpa menggunakan kaedah tambahan..

    Penting! Auscultation adalah kaedah diagnostik utama yang membolehkan doktor mendapatkan gambaran umum mengenai gangguan fungsi paru-paru. Untuk menjelaskan sebab-sebab gejala ciri dari kes tertentu, prosedur tambahan diperlukan. Jika tidak, butiran penting boleh dilupakan yang mempengaruhi hasil penyakit pesakit..

    Catatan

    1. Pediatrics Berkowitz: Pendekatan Penjagaan Primer, Edisi ke-5 Hak cipta © 2014 American Academy of Pediatrics p.355
    2. Grebnev A.L..
      Propaedeutics penyakit dalaman. - M.: Perubatan, 2001. - P. 39. - 592 s..
    3. ↑ 12Kukes V.G., Marinin V.F., Reutsky I.A., Sivkov S.I..
      Kaedah diagnostik perubatan. - M.: Geotar-Media, 2006.-- S. 39, 40.-- 720 s.
    4. Shishkin A.N.
      Propaedeutics disiplin klinikal. - M.: Penerbitan, 2013.-- S. 47. - 464 p..

    Algoritma untuk auskultasi paru-paru

    Satu ciri auskultasi paru-paru moden adalah adanya fonendoskop. Unit doktor menggunakan stetoskop - tiub kayu tanpa unsur fleksibel dan zaitun telinga yang biasa.

    Diagnosis boleh dilakukan di hospital (klinik) dan di rumah pesakit. Dalam keadaan yang melampau, mendengar paru-paru dilakukan dalam keadaan seseorang jatuh. Perkara utama adalah memastikan adanya kerosakan pada tisu paru-paru dan memutuskan rawatan yang diperlukan..

    Algoritma untuk melakukan auskultasi paru-paru:

    • Pesakit berdiri atau duduk semasa pemeriksaan;
    • Adalah penting bahawa bilik itu hangat dan tenang;
    • Untuk auskultasi berkualiti tinggi, disarankan untuk menanggalkan pesakit dari bahagian atas ke pinggang. Pakaian yang gemerisik boleh menyebabkan salah tafsiran bunyi yang didengar oleh doktor;
    • Doktor secara bergantian meletakkan kepala phonendoscope ke titik yang sesuai, mengikut skema yang ditunjukkan di atas.

    Doktor disarankan untuk menggunakan satu alat, yang menyumbang untuk membiasakan kerjanya. Semasa diagnosis, doktor menarik perhatian kepada jumlah suara yang timbul di dada, ketinggian, simetri, kemungkinan migrasi, keseragaman.

    Untuk diagnosis pembezaan dan kajian lengkap, auskultasi dilakukan:

    1. semasa pernafasan normal pesakit;
    2. semasa menarik nafas dan menghembus nafas;
    3. selepas batuk pesakit;
    4. semasa menukar kedudukan badan.

    Oleh kerana teknik ini, seseorang dapat membezakan beberapa ciri proses patologi.

    Ciri Pelaksanaan

    Auscultation pada dasarnya mendengarkan dada pesakit dengan analisis lebih lanjut mengenai bunyi yang dikesan. Ia boleh dilakukan secara langsung (apabila doktor mendengar paru-paru pesakit tanpa alat) dan secara tidak langsung (menggunakan stetoskop). Agar prosedur ini berkesan, anda perlu mengikuti peraturan untuk auskultasi paru-paru, seperti berikut:

    Pesakit harus duduk atau tegak..


    Ruang untuk prosedur ini harus terpencil, kesunyian adalah wajib. Pakaian harus dikeluarkan dari kawasan badan untuk diperiksa untuk mengelakkan bunyi tambahan yang timbul akibat geseran pada kain. Bilik tidak boleh sejuk. Baik doktor dan pesakit harus berada dalam kedudukan yang sesuai untuk mereka. Stetoskop harus sesuai dengan permukaan yang didengar, tetapi tidak menekannya. Dianjurkan untuk tidak menyentuh permukaan instrumen agar tidak ada bunyi tambahan. Jangan tekan alat. Doktor harus menggunakan stetoskop yang sama untuk menyesuaikan dengan ciri-cirinya. Memfokuskan prosedur sangat penting agar tidak ketinggalan butiran penting. Nafas pesakit tidak boleh terlalu kuat sehingga tidak ada ketepuan oksigen.

    Laman web Auscultation

    Salah satu aspek penting dalam auskultasi paru-paru pada kanak-kanak adalah melakukan tindakan mengikut urutan tertentu. Ini bermaksud bahawa anda perlu melakukan algoritma auskultasi paru-paru, jika tidak, terdapat risiko memperoleh keputusan yang salah. Pakar harus secara konsisten mendengar pernafasan pesakit pada titik tertentu untuk mengenal pasti ciri. Mendengar hanya pada beberapa titik sahaja tidak akan membolehkan anda menilai keseluruhan gambar. Adalah sangat penting bahawa peralihan dari satu titik ke titik yang lain adalah simetris.


    Perkara utama untuk mendengar adalah:

      lubang di atas tulang selangka; lubang di bawah tulang selangka; di kedua-dua belah badan pada tahap tulang rusuk ketiga; laman web di sisi; ruang interscapular; kawasan di sekitar bilah bahu.

    Elemen penting dalam pemeriksaan seperti ini adalah perbandingan ciri-ciri pernafasan di kawasan yang serupa. Doktor mesti menentukan sifat kebisingan utama pada satu ketika dan membandingkannya dengan bunyi yang sama yang terdapat di sisi lain. Oleh itu, kaedah ini juga disebut perbandingan auskultasi..

    Kenal pasti ciri-ciri berikut semasa mendengar:

      kelantangan; homogenitas atau heterogenitas; ketinggian jangka masa ketekunan; kelaziman; manifestasi mengikut fasa pernafasan.


    Keseluruhan prosedur harus terdiri daripada 4 peringkat. Ia:
    Kajian dalam keadaan baik. Mendengarkan titik yang sama dengan pernafasan dalam. Penilaian batuk. Pengenalpastian petunjuk semasa menukar kedudukan.

    Walau bagaimanapun, tidak selalu diperlukan untuk menyelesaikan keseluruhan urutan. Sekiranya pada tahap pertama tidak ada penyimpangan yang dinyatakan, semua petunjuk adalah normal, maka doktor mungkin tidak menjalankan tiga bahagian prosedur yang selebihnya. Mereka berfungsi untuk menjelaskan patologi (jika ada).

    Pernafasan bronkus

    Sebagai tambahan kepada jenis pernafasan vesikular, spesies lain dapat dibezakan - bronkial. Anda perlu mendengar fenomena pernafasan ini di sebelah fossa terang. Ini mesti dilakukan tepat di sana, kerana ayunan kasar terbentuk di tempat yang ditentukan.

    Sekiranya fenomena pernafasan ini didengar di tempat yang tidak dimaksudkan, ini mungkin menunjukkan adanya penyakit.

    Mendengarkan pernafasan bronkus ditunjukkan untuk:

    • pneumonia;
    • batuk kering;
    • infark pulmonari tromboemboli.

    Kadang-kadang jenis bronkus memperoleh jenis amphoric (disertai dengan suara yang rendah, lembut dan tenang). Anda perlu mendengarkannya tepat di atas kawasan pneumothorax. Apabila pesakit mempunyai tumor ganas, pernafasan jenis ini tidak akan dapat didengar. Ini disebabkan oleh penyumbatan bronkus yang berventilasi..

    Ciri pernafasan bronkus:

    • masa yang sama dengan inspirasi dan tamat;
    • kehadiran jurang antara fasa;
    • pada pesakit tanpa kelainan patologi, fenomena pernafasan ini harus didengar di kawasan fossa phrenik dan kawasan interscapular.

    Pernafasan bronkus dilakukan dengan bantuan glotis, yang dapat mengubah pelepasannya, kerana terdapat pusaran udara.

    Apa yang perlu anda ketahui dan kemungkinan akibatnya

    Auskultasi paru-paru adalah standard yang diterima umum untuk diagnosis penyakit sistem pernafasan. Prosedurnya selamat untuk pesakit. Semasa pemeriksaan, seseorang tidak merasa tidak selesa kecuali menyentuh fonendoskop yang sejuk. Tempoh pemeriksaan bergantung kepada keparahan patologi. Rata-rata, seorang doktor memerlukan masa 2-5 minit untuk menjalankan sepenuhnya prosedur yang sesuai.

    Akibat yang tidak diingini dari auscultation adalah mitos. Sangat sukar untuk membahayakan pesakit dengan menggunakan teknik yang sesuai.

    Palpasi perut

    Dalam pemeriksaan organ perut, palpasi adalah yang paling bermaklumat. Ia dilakukan dengan tekanan lembut pada perut. Anda harus memulakan dengan kawasan inguinal kiri dengan tangan yang hangat agar tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada pesakit. Ini diperlukan untuk menghilangkan ketegangan refleks dinding perut..

    Pemeriksaan dilakukan dengan analisis perbandingan separuh kanan dan kiri dari bawah ke atas. Tekanan di kawasan epigastrik adalah muktamad. Dengan ini, kesakitan, di pelbagai organ, ketegangan dinding perut, kehadiran cecair di rongga perut (sindrom fluktuasi) ditentukan.

    Petunjuk normal atau gambar auskultasi normal

    Konsep norma semasa auskultasi memerlukan pemahaman tentang prinsip-prinsip pembentukan getaran suara semasa perjalanan udara melalui saluran pernafasan.

    Terdapat dua jenis pernafasan:

    1. Vesikular (alveolar). Apabila auskultasi paru-paru normal, jenis ini terdengar di seluruh permukaan paru-paru. Pembentukan ciri khas disebabkan oleh pengisian alveoli dengan udara, yang disertai dengan pusaran alirannya dengan voltan dinding struktur yang sesuai. Semasa auskultasi, suara khas "f" didengar terutama pada inspirasi. Nafas didengar dengan sekejap;
    2. Bronkial. Jenis bunyi yang ditunjukkan ditentukan di atas permukaan laring, trakea. Satu ciri tetap sama dengan dua fasa kitaran pernafasan.

    Pada kanak-kanak, pernafasan vesikular terdengar bising dengan amplitud yang lebih tinggi. Sebabnya adalah perkembangan korset otot yang lemah dan kemasukan paru-paru ke dinding bahagian dalam dada.

    Biasanya, sifat pernafasan adalah sama untuk semua penyetempatan. Keparahan kebisingan dapat berkurang pada titik auskultasi atas dan bawah, disebabkan penurunan jumlah alveoli di tempat-tempat ini kerana ciri-ciri anatomi paru-paru.

    Bagaimana nada dibentuk, tafsiran penyimpangan dari norma

    Pastikan anda mendengar dua pukulan yang saling berkaitan pada setiap titik. Ini adalah suara hati. Mereka hadir pada semua individu yang sihat. Kurang dapat mendengar nada ketiga dan keempat.

    Nada pertama disebut sistolik, ia terdiri daripada beberapa komponen:

    • kerja atrium;
    • otot - disebabkan oleh turun naik pada otot tegang ventrikel;
    • valvular - dianggap sebagai komponen utama, dibentuk oleh injap berayun dari injap atrioventricular;
    • vaskular - merangkumi dinding arteri aorta dan pulmonari dan alat injapnya.

    Dengan sifat suaranya dapat dianggap:

    • pekak - dengan hipertrofi ventrikel kiri, miokarditis, kardiosklerosis, perubahan distrofi;
    • senyap, "beludru" - dengan infark miokard;
    • lemah, seolah-olah berasal dari jauh - dengan pleurisy eksudatif, emfisema, ketebalan dinding dada yang ketara;
    • keras, bertepuk tangan - dengan neurosis, tirotoksikosis, stenosis bukaan atrioventrikular kiri, anemia, demam tinggi, extrasystole;
    • bifurcated - dengan sekatan cabang bundle, thyrotoxicosis, aneurisma di puncak jantung, distrofi miokard.

    Nada kedua terbentuk pada awal diastole, disebabkan oleh keruntuhan injap lunar arteri pulmonari dan aorta. Pada orang yang sihat, ia memberi tumpuan kepada aorta. Dalam kes "jantung pulmonari" dengan hipertensi di lingkaran paru - pada arteri pulmonari.

    Dengan lesi aterosklerotik aorta, vasodilatasi, nada kedua berdering dan bergema. Bifurcation berlaku dengan aneurisma aorta dan stenosis mitral.


    Anda boleh mendaftarkan bunyi dan nada secara visual menggunakan fonokardiogram (garis bawah), ia mesti ditulis bersama dengan ECG

    Kemunculan nada ketiga menghasilkan gambaran pendengaran mengenai "irama gallop." Dipercayai bahawa ia terbentuk kerana penurunan nada dinding ventrikel yang lembap dalam fasa diastole. Pada kanak-kanak dan remaja, ia lebih kerap didengar daripada pada orang dewasa, dan menunjukkan rendahnya fungsi miokardium, kerana patologi tidak dikesan.

    Bagi orang yang berumur 30 tahun dan lebih tua - adalah tanda ciri hipertensi, jantung paru, miokarditis, kardiosklerosis, infark miokard dan aneurisma aorta.

    Hati kecil adalah tanggungjawab besar

    Auskultasi pediatrik adalah bahagian diagnosis yang sangat penting. Seorang kanak-kanak, terutama yang kecil, tidak dapat, karena usia, melaporkan masalahnya. Pakar pediatrik mesti mempunyai telinga yang halus dan tahap literasi yang tinggi, kerana nada jantung kanak-kanak berubah seiring dengan pertumbuhannya. Murmur fungsional atau patologi dapat ditentukan. Penting untuk membuat ciri perbandingan antara nada pertama dan kedua dalam kekuatan atau aksen. Sebarang pelanggaran menunjukkan sejumlah proses patologi dalam tubuh kanak-kanak.

    Diagnosis pembezaan penyakit jantung pada kanak-kanak menggunakan kaedah auscultation

    Nada hatiTempat loghatPatologi yang dikenal pasti (fisiologi)
    Yang pertamaBahagian atas hatiPembukaan atrioventrikular kiri disempitkan
    KeduaAortaHipertensi arteri atau ciri fisiologi akil baligh
    KeduaArteri pulmonariArteriosus duktus terbuka, stenosis, kekurangan injap bicuspid, kecacatan septum atrium atau interventrikular, sklerosis arteri pulmonari, fibrosis paru, miokarditis dengan kesesakan dalam peredaran paru
    Pertama dan keduaPada semua titikjantung yang sihat selepas bersenam (fizikal atau psiko-emosi)

    Sebagai tambahan kepada aksen, kelemahan suara jantung atau pembelahannya mungkin terjadi. Auskultasi secara objektif mencirikan ini jika doktor dapat mendengar..

    Peraturan Auskultasi

    Pelaksanaan auskultasi paru-paru yang betul melibatkan beberapa aspek:

    1. senyap semasa prosedur;
    2. keselesaan untuk pesakit dan doktor;
    3. mengikuti skema titik auskultasi;
    4. analisis yang teliti terhadap maklumat yang diterima.

    Tertakluk kepada peraturan ini, doktor menerima jumlah maksimum maklumat yang relevan untuk menilai saluran pernafasan pesakit.

    Bunyi pernafasan utama

    Semasa auskultasi paru-paru, doktor mendengar pelbagai bunyi. Pilihan norma dijelaskan di atas. Jadual di bawah menunjukkan penyakit yang paling biasa dengan perubahan ciri pada gambar auscultatory..

    Penerangan mengenai perubahan patologi akan ditunjukkan di bawah.

    Pernafasan vesikular

    Prinsip bunyi yang sepadan adalah mengisi alveoli dengan udara. Perubahan patologi ditunjukkan dengan melemahkan pernafasan vesikular. Kemungkinan penyebab patogenetik keadaan yang sepadan:

    • Penyempitan saluran pernafasan. Hasilnya adalah penurunan jumlah udara yang memasuki paru-paru;
    • Kemunculan pada tisu-tisu organ pemadatan yang sepadan. Hasilnya adalah penurunan bilangan konglomerat alveolar yang aktif, yang menyebabkan kelemahan pertukaran udara;
    • Proses keradangan atau kongestif di paru-paru. Pneumonia adalah contoh khas mekanisme patologi ini;
    • Peningkatan ukuran alveoli terhadap latar belakang emfisema (peningkatan pneumatisasi). Hasilnya - dinding struktur yang sesuai menjadi tidak elastik, yang menghalang proses normal penghasilan bunyi;
    • Pengumpulan cecair atau udara di rongga pleura. Hasilnya - pemerasan tisu paru-paru membawa kepada keruntuhan organ dan ketidakupayaan untuk melakukan fungsi dengan kehilangan sepenuhnya pernafasan vesikular. Apnea (kekurangan fungsi paru-paru) juga disertakan dengan gambar auscultatory yang sesuai..

    Secara kualitatif, pernafasan vesikular dapat mengambil warna. Sebabnya terutamanya bersifat bronkogenik. Kebiasaannya, doktor mendengar suara bertiup lembut. Dalam kes patologi, kerak kering dan kering dikesan, yang menunjukkan adanya penyempitan atau perubahan lain pada saluran pernafasan. Gambar yang sesuai khas untuk perokok..

    Pernafasan nyanyian juga mungkin berlaku. Varian patologi bunyi vesikular ini dicirikan oleh ketakselanjaran. Terdapat jeda besar antara kitaran pernafasan, pesakit merasa tidak sihat.

    Pernafasan bronkus

    Dalam keadaan normal, pernafasan bronkus terdengar hanya pada laring dan trakea. Penampilannya di bahagian dada yang lain menunjukkan pelanggaran saluran pernafasan.

    Menarik! Perlu difahami bahawa pernafasan bronkus tidak boleh berlaku pada tisu paru-paru. Sekiranya doktor mendengar bunyi yang sesuai di bahagian tengah dada, maka ini bermakna bahawa alveoli telah menjadi lebih padat dan tidak dipenuhi udara sambil mengekalkan patensi bronkus. Bunyi yang sama hanya menyebar di sepanjang jalan udara, seperti di jalan raya.

    Pneumonia, barah paru-paru, pneumosklerosis dan patologi lain yang disertai dengan pemadatan paru-paru akan menyebabkan gambaran auskultasi yang sesuai.

    Bunyi utama adalah biasa

    Bagi mana-mana orang, bunyi pernafasan utama dianggap biasa..

    Semasa menghirup udara, terdengar bunyi gemerisik berterusan, mirip dengan bunyi "f" - pernafasan vesikular.

    Pada persepsi, ia harus lembut dan berterusan. Sebenarnya, ini adalah suara yang dikeluarkan oleh alveoli ketika mengisi paru-paru dengan udara. Ia ditambah dengan getaran semasa laluan udara bronkus terkecil. Semasa permulaan pernafasan, kebisingan ditambah dengan kebisingan kelonggaran alveoli, ayunan laring dan trakea.

    Nafas yang sedikit berbeza berlaku pada kanak-kanak dan remaja. Sifat kebisingan lebih kuat dan lebih tajam, sedikit bergema dengan pernafasan yang berbeza. Fenomena ini disebut pernafasan pueril. Perlu diingat bahawa bagi orang dewasa, bunyi seperti itu tidak normal dan diperhatikan dengan demam..

    Pernafasan laringotrakeal adalah jenis kebisingan biasa yang lain. Penyebabnya adalah pergerakan aliran udara melalui titik glotis, trakea dan bifurkasi. Ini adalah bunyi yang serupa dengan bunyi "x" yang diperhatikan sepanjang kitaran pernafasan. Semasa menghembus nafas, ia lebih kuat dan panjang, yang berkaitan dengan ciri struktur pita suara. Bunyi ini terdengar di bahagian dada, antara bilah bahu hingga ke vertebra toraks keempat. Di bawah bahagian ini, dalam keadaan normal, pernafasan laringotrakeal tidak ada.

    Pemeriksaan bersama

    Pilihan penyelidikan ini adalah yang paling jarang. Ia digunakan oleh pakar ortopedik dan traumatologi untuk menentukan kehadiran bunyi patologi semasa pergerakan aktif pada sendi. Dengan peningkatan jumlah peranti untuk pengimejan resonans magnetik dan peningkatan ketersediaan kajian neuroimaging secara keseluruhan, auskultasi formasi anatomi ini telah menjadi usang..

    Kebaikan dan keburukan kaedah

    Auscultation adalah kaedah penyelidikan pra-hospital yang berharga, ia digunakan sebelum ujian makmal. Auskultasi tidak memerlukan penggunaan peralatan tertentu, ia membolehkan doktor membuat diagnosis awal, hanya bergantung pada pengalaman dan pengetahuan.

    Auskultasi jantung dilakukan untuk mendiagnosis penyakit jantung..

    1. Miokarditis.
    2. Gangguan pengaliran jantung, di mana kekerapan kontraksi organ berubah.
    3. Perikarditis, apabila keradangan dilokalisasi di kantung perikardial. Mendengar geseran.
    4. Endokarditis, di mana bunyi ciri kecacatan akibat keradangan injap muncul.
    5. Iskemia.
    6. Kecacatan jantung etiologi kongenital atau diperolehi. Kebisingan muncul kerana gangguan peredaran darah di ruang jantung.
    7. Hipertrofi ventrikel.

    Penting! Auskultasi membolehkan anda mengenal pasti masalah dengan otot jantung pada peringkat awal, dan menghantar seseorang untuk pemeriksaan terperinci di jabatan kardiologi.

    Kelemahan auscultation adalah keperluan untuk pemeriksaan lebih lanjut. Tidak mungkin membuat diagnosis akhir hanya berdasarkan hasil kaedah ini..

    Bunyi pernafasan tambahan

    Bunyi yang dinyatakan di atas adalah asas. Selain pernafasan bronkus dan vesikular, semasa auskultasi, fenomena bunyi tambahan dapat direkodkan yang mempengaruhi pemahaman tentang patologi yang berkembang di paru-paru pesakit..

    Mengi

    Wheezing - suara pernafasan dibantu yang berkaitan dengan laluan massa udara melalui saluran pernafasan, yang membentuk halangan tambahan (dahak, nanah, darah). Semasa bersentuhan dengan cecair, pusaran campuran gas berlaku, yang membawa kepada kemunculan fenomena yang sesuai.

    Wheezing adalah:

    Kering kering terbentuk apabila saluran udara terhalang oleh dahak tebal dan likat. Bergantung pada diameter kawasan saluran pernafasan di mana blok berlaku, ketinggian, timbre dan tempoh fenomena yang sesuai berubah. Membezakan berdengung, berdehit. Yang terakhir lebih biasa dan ciri asma bronkial..

    Rales basah berbeza dalam mekanisme kejadian. Untuk penampilan suara yang sesuai, udara mesti melalui medium cair dengan pembentukan gelembung, yang meletup, memberikan penampilan fenomena yang dijelaskan. Bergantung pada penyetempatan proses patologi dan diameter tapak saluran pernafasan yang terjejas, berdehit boleh menjadi gelembung kecil, sederhana dan besar. Penyebab bunyi ini adalah pengumpulan darah, nanah, dahak cair di bronkus.

    Krepitus

    Krepitus adalah ciri bunyi pneumonia peringkat awal dan akhir. Tidak seperti rale lembap, asas patogenetik untuk penampilan bunyi tetap masuk ke dalam rongga alveoli. Semasa menghembus nafas, struktur yang bersesuaian dikurangkan. Cecair menyelimuti dinding gelembung, yang menyebabkan lekatan. Semasa menghirup, udara memenuhi alveoli, yang disertai dengan mengelupas dinding dengan klik khas.

    Bunyi yang ditentukan berlaku serentak di semua gelembung, yang menghasilkan gambar auskultatory yang sesuai, yang menyerupai rambut yang menggosok berhampiran telinga.

    Ciri khas krepitasi adalah keperluan untuk menarik nafas dalam untuk pengembangan alveoli. Dengan pernafasan cetek, fenomena itu tidak dapat diperbaiki. Oleh itu, untuk diagnosis pembezaan pneumonia peringkat awal dan akhir, adalah perlu untuk meminta pesakit bernafas dalam-dalam.

    Sekiranya hati "bising"

    Murmur jantung adalah suara yang terjadi di aorta, di rongga organ, di kawasan batang paru ketika aliran darah pusaran muncul. Vortisiti seperti itu boleh mencetuskan aneurisma, anemia, tirotoksikosis, patologi dinding jantung dan injap. Juga, penampilan bunyi ekstrasardiak terdapat pada penyakit paru-paru. Bunyi yang berkaitan dengan patologi disebut organik.

    Murmur jantung jenis kedua adalah berfungsi. Kadang-kadang mereka didengar pada pesakit yang sihat sepenuhnya. Suara fungsional dikaitkan dengan peningkatan aliran darah, kadang-kadang juga berlaku dengan anemia pada anak-anak.

    Kebisingan dibahagikan dengan frekuensi getaran suara ke dalam kumpulan berikut:

    • frekuensi rendah,
    • berfrekuensi tinggi,
    • pertengahan.

    Bunyi yang berkaitan dengan sistol disebut sistolik, dengan diastole - diastolik.

    Semasa penderitaan pesakit, doktor terlebih dahulu menilai bunyi jantung, dan kemudian mendedahkan kebisingan. Kehadiran bunyi dikesan pada titik yang sama di mana semua kerja miokardium dinilai. Pada akhir auskultasi, doktor dengan tenang menggerakkan fonendoskop ke seluruh dada, dengan hati-hati mendengar seluruh kawasan unjuran miokardium - ini membolehkan anda mengetahui di kawasan injap yang mana bunyi didengar dengan lebih jelas.

    Warna kebisingan berbeza, tempat penampilannya, tahap intensiti dan kelantangan bunyi yang dikenal pasti dianggarkan. Jenis bunyi patologi berikut dibezakan mengikut waktu:

    Membezakan murmur jantung yang disebabkan oleh penyakit ini, terutamanya disebabkan oleh bunyi yang disebabkan oleh sebab paracardial. Ini adalah bunyi yang timbul akibat geseran perikardial, peleburan lapisan pleura, dan penyakit paru-paru lain.

    Semua simptom patologi yang dikenal pasti semasa penderitaan pesakit tidak boleh menjadi faktor terakhir untuk diagnosis yang tepat. Kecacatan pada bunyi jantung, irama patologi, murmur jantung selalu menjadi asas untuk pemeriksaan pesakit yang lebih terperinci. Auskultasi memerlukan kemahiran tertentu dari pakar kardiologi atau ahli terapi. Rencana langkah-langkah diagnostik lebih lanjut bergantung pada seberapa tepat dan halus dia menentukan kemampuan fungsional otot jantung dengan kaedah pemeriksaan ini..

    Semua pesakit dengan patologi miokard yang disyaki diberi kardiogram dengan segera atau rutin - kaedah utama untuk memeriksa aktiviti jantung. Selain itu, doktor mengarahkan pesakit untuk melakukan imbasan ultrasound, dengan aritmia dan hipertensi arteri, hasil pemantauan Holter dan SMAD sangat menunjukkan, ujian fungsional digunakan untuk menentukan kebolehan berfungsi miokard. Ujian darah klinikal juga penting untuk diagnosis..

    Auskultasi dan pemeriksaan jantung lain adalah proses yang kompleks. Oleh itu, selalu hubungi profesional. Ini adalah kunci kesihatan anda..

    Apa yang digunakan untuk

    Auscultation digunakan untuk mengesan pelbagai penyakit paru-paru, bronkus, jantung dan sistem peredaran darah. Untuk melakukan ini, penilaian bunyi pernafasan utama dan sekunder. Bronkofon di seluruh permukaan juga dinilai. Petunjuk ini kemudiannya harus dibandingkan dengan normal, berdasarkan kesimpulan yang dibuat mengenai kehadiran atau ketiadaan penyakit.

    Berkat auscultation, seseorang dapat mengesan keadaan patologi berikut yang wujud pada kanak-kanak dan orang dewasa:

    • pneumonia;
    • ;
    • kehadiran tumor di paru-paru;
    • edema paru;
    • batuk kering;
    • pneumotoraks;
    • ;
    • kegagalan jantung.

    Oleh kerana tanda-tanda utama di mana diagnosis seperti itu dilakukan adalah suara, maka perlu untuk mengetahui dengan tepat suara mana yang dapat dikesan selama auskultasi. Ia:

    1. Pernafasan vesikular. Bunyi jenis ini lembut dan seragam, harus berterusan semasa menyedut. Suara mengingatkan bunyi "in" atau "f".
    2. Pernafasan bronkus. Ia diperhatikan pada fasa penyedutan dan pernafasan, mirip dengan bunyi "x". Semasa menghembus nafas, bunyi ini lebih tajam daripada semasa menghirup.
    3. Pernafasan bercampur. Ia boleh disebut pertengahan antara dua yang pertama, kerana sifatnya ada pada kedua-duanya.


    Sebagai tambahan kepada yang utama, doktor semasa auskultasi dapat mendengar bunyi tambahan, yang merupakan tanda fenomena patologi. Ia:

    1. Mengi. Mungkin kering dan basah. Dimanifestasikan dalam bentuk bersiul, berdengung atau berdengung (kering) atau menyerupai bunyi gelembung pecah (basah).
    2. Krepitus. Fenomena ini adalah bunyi berderak yang tersentak..
    3. Bunyi geseran pleura. Apabila bunyi ini dikesan, dapat diandaikan bahawa sumbernya sangat dekat dengan permukaan. Kedengarannya seperti salji salju atau gemerisik kertas yang terdengar..

    Agar diagnosisnya betul, doktor mesti mengambil kira bukan sahaja bunyi luaran yang ada, tetapi juga ciri-ciri kebisingan utama. Di samping itu, perlu mengambil kira gejala yang akan dinamakan pesakit, ciri-ciri peribadinya dan banyak lagi.

    Keupayaan mendengar dan mendengar

    Hati tidak mendengar dengan keadaan huru-hara. Terdapat unjuran injap jantung di dada. Terdapat empat daripadanya..

    1. Mitral - tulang rusuk IV, di sebelah kiri sternum.
    2. Aortic - III rusuk, di sebelah kanan sternum.
    3. Injap paru - ruang interkostal III di sebelah kiri.
    4. Tricuspid - ruang interkostal IV di sebelah kanan.

    Walaupun begitu, titik auskultasi sedikit berbeza dari unjuran langsung, kerana suara di tempat-tempat ini lebih jelas dan dapat difahami..

    1. Di puncak jantung - injap mitral.
    2. Ruang interkostal II, dari sternum ke kanan - aorta.

    Tanda penting penyakit serius adalah murmur jantung, yang boleh berterusan atau muncul selepas beban tertentu. Anda mesti dapat mendengar dengan baik dan mendengar semua penyimpangan dari degupan jantung yang normal. Penting untuk menentukan bukan sahaja kebisingan, tetapi juga sifatnya, dan juga tempat pembentukannya. Ia boleh berlaku di systole atau diastole..

    Patologi atau fisiologi mungkin bukan sahaja kebisingan, tetapi juga fasa kerja. Auskultasi jantung membantu dalam diagnosis. Titik pendengaran serupa dengan yang dijelaskan di atas. Pembentukan nada tambahan III dan IV yang muncul dalam pelbagai keadaan (jangka masa, systole lobus pertama hingga kedua) adalah mungkin..

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis