Blok AV (blok atrioventricular) - gejala dan rawatan

Apakah sekatan av (sekatan atrioventrikular)? Sebab, kaedah diagnosis dan rawatan akan dibincangkan dalam artikel oleh Dr. Kolesnichenko Irina Vyacheslavovna, seorang pakar kardiologi dengan pengalaman 23 tahun.

Definisi penyakit. Punca penyakit

Blok atrioventrikular (AV) adalah pelanggaran sistem konduktif jantung, di mana pengaliran impuls elektrik yang merangsang otot jantung menjadi perlahan atau berhenti sepenuhnya. Menjadi gangguan irama jantung.

Sekatan jenis ini boleh berlaku tanpa gejala atau disertai dengan bradikardia (pengurangan degupan jantung hingga 60 kali seminit atau kurang), kelemahan dan pening. Dalam 17% kes, ia menyebabkan kematian jantung secara tiba-tiba.

Penyumbatan AV boleh berlaku bukan hanya pada orang tua, tetapi juga pada orang muda, dan dengan usia, prevalensi patologi ini meningkat. Ia boleh menjadi kongenital atau diperolehi.

Penyebab penyumbatan AV kongenital adalah kehadiran autoantibodi pada ibu dengan penyakit sistemik - lupus eritematosus sistemik, dermatomiositis, dll. Autoantibodi ini dapat menembusi penghalang plasenta dan merosakkan sistem pengaliran janin, yang bertanggungjawab untuk merangsang jantung.

Apabila sekatan AV digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital (misalnya, kecacatan valvular), peranan penting dalam pembentukannya dimainkan oleh perubahan keradangan pada otot jantung semasa jangkitan janin pada janin yang disebabkan oleh rubella, virus Coxsackie atau sitomegalovirus.

Sebab-sebab sekatan AV yang diperoleh dapat dibahagikan kepada dua kumpulan:

1. Penyebab extracardiac, iaitu, tidak berkaitan dengan penyakit jantung:

  • gangguan sistem saraf autonomi, misalnya vagotonia - peningkatan nada sistem saraf parasimpatik;
  • penyakit endokrin, terutamanya penyakit tiroid - hipotiroidisme;
  • ketidakseimbangan elektrolit - hiperkalemia;
  • kecederaan mekanikal atau elektrik - luka menembusi dan tembakan, lebam atau meremas dada, jatuh dari ketinggian, terdedah kepada kejutan udara, kerosakan akibat arus elektrik dan sinaran pengion;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • mabuk dengan alkohol, nikotin, kopi;
  • tindakan dan overdosis ubat - beta-blocker, ubat antiarrhythmic (quinidine, procainamide, aymalin), glikosida jantung [11].

2. Penyebab jantung:

  • penyakit jantung koronari;
  • infark miokard, terutamanya dengan penyetempatan posterior-bawah dan aliran darah terganggu di arteri koronari kanan;
  • penyakit jantung reumatik - kerosakan pada jantung akibat keradangan reumatik sistemik, yang berlaku sebagai komplikasi tonsilitis kronik atau radang amandel;
  • miokarditis dan miokardiopati yang disebabkan oleh jangkitan virus, tonsilitis, sifilis, kolagenosis, rheumatoid arthritis, dan lain-lain;
  • kardiosklerosis postinfarction dan postmyocarditis;
  • tumor jantung;
  • manipulasi dan operasi diagnostik pada jantung dan saluran koronari;
  • beberapa penyakit kongenital sistem kardiovaskular, dll..

Kadang kala sekatan AV berlaku atas sebab yang tidak diketahui. Dalam kes sedemikian, ia disebut idiopatik. Doktor memanggil pemberhentian lengkap pengaliran impuls dari atria ke ventrikel etiologi yang tidak jelas berbeza: blok jantung primer, blok AV kronik idiopatik, penyakit Lenegro dan penyakit Lev. Beberapa penulis percaya bahawa sekatan AV jenis ini adalah akibat kerosakan pada saluran kecil jantung dan gangguan peredaran mikro. Menurut penulis lain, kebanyakan kes penyumbatan idiopatik primer disebabkan oleh sklerosis kerangka berserat di jantung kiri [11].

Gejala sekatan AV

Gejala sekatan AV bergantung pada kekerapan kontraksi ventrikel jantung dan tahap kerosakan pada otot jantung.

Blok AV dengan transmisi impuls melambatkan secara asimtomatik dan sering dikesan semasa elektrokardiogram. Keluhan yang timbul berkaitan dengan penyakit yang mendasari, dengan latar belakang berkembangnya blokade: dystonia vegetovaskular, ulser gastrik, peningkatan tekanan intrakranial, hipertensi, penyakit jantung koronari.

Dengan sekatan impuls separa, aduan pesakit bergantung pada kekerapan kontraksi ventrikel. Sekiranya jeda besar berlaku semasa kehilangan setiap kontraksi ventrikel kedua atau ketiga, terutamanya dengan aterosklerosis, tanda-tanda bekalan darah yang tidak mencukupi ke otak mungkin muncul: pening, kelemahan, lingkaran di depan mata, pengsan episodik tiba-tiba. Pesakit biasanya tidak sedarkan diri selama 1-2 minit, sebelum ini kulit menjadi putih tajam, dan selepas itu berubah menjadi merah. Gejala kegagalan jantung kongestif juga dapat terjadi: sesak nafas, bengkak kaki, penurunan toleransi latihan yang tajam.

Dengan blok impuls yang lengkap, keluhan pesakit paling ketara. Sekiranya terdapat sekatan AV kongenital dengan irama dari simpul AV, pesakit mungkin mengalami sensasi penangkapan jantung, kelemahan, keletihan, terutama selepas senaman fizikal, sakit kepala, pening, lingkaran hitam di depan mata, dan pingsan. Peningkatan denyutan di kepala dan leher juga merupakan ciri. Mereka mungkin terganggu oleh perasaan berat dan sakit di jantung, sesak nafas dan manifestasi kegagalan jantung yang lain [11].

Serangan kehilangan kesedaran berlaku pada 25-60% pesakit. Kesakitan di jantung sering diperhatikan, tetapi mereka ringan, sering sakit, boleh memampatkan. Pada beberapa pesakit dengan angina pectoris, setelah munculnya sekatan AV lengkap, serangan sakit menjadi lebih jarang disebabkan oleh sekatan aktiviti fizikal dan ketidakupayaan untuk mempercepat irama.

Patogenesis sekatan AV

Otot jantung terdiri daripada dua jenis tisu otot. Salah satunya adalah miokardium yang berfungsi, yang berkontrak, menjalankan fungsi "pam". Jenis lain adalah miokardium khusus, yang terdiri daripada sel yang membentuk pusat di mana impuls elektrik timbul dengan keteraturan automatik. Dorongan ini menyebar melalui sistem pengaliran - penyelaras kerja jabatan jantung.

Nadi pertama dihasilkan secara automatik oleh simpul sinus yang terletak di atrium kanan. Ia dipanggil pusat automatisme yang pertama. Ia berfungsi secara autonomi, menghasilkan denyutan pengujaan dengan frekuensi sekitar 60-80 denyutan seminit. Selanjutnya, sistem pengalihan memindahkan impuls yang dihasilkan ke nod AV, pusat automatik pesanan kedua. Di dalamnya, dorongan ditangguhkan dan melintasi lebih jauh di sepanjang sistem pengalir - bundel-Nya dan serat Purkinje (pusat automatisme pesanan ketiga).

Seluruh proses penghantaran dorongan dari simpul sinus melalui sistem konduksi jantung menyebabkan pengecutannya. Sekiranya automatisme nod sinus hilang kerana sebab tertentu, maka nod AV mengambil peranan sebagai penghasil nadi. Frekuensi denyutan yang dihasilkannya mencapai 40-60 denyutan seminit. Sekiranya kerja sinus dan nod AV terganggu, maka jantung akan berkontraksi kerana denyutan yang berasal dari serat-serat-serat-Nya dan serat Purkinje. Dalam kes ini, degupan jantung akan menurun hingga 20-40 denyutan seminit [6].

Blok AV berlaku sebagai akibat dari ketidakpekaan nod AV dan ikatan-Nya terhadap impuls. Semakin lama tempoh ini, semakin teruk manifestasi sekatan AV [8]. Oleh kerana kadar pengecutan ventrikel mempengaruhi peredaran darah, pesakit mungkin mengalami kelemahan dan pening akibat penurunan degupan jantung semasa blok AV.

Blok AV dengan penularan impuls yang tertunda lebih kerap berfungsi, iaitu bergantung kepada sistem saraf autonomi. Kehilangan sebahagian atau keseluruhan impuls, sebagai peraturan, adalah akibat penyakit miokardium yang teruk dan disertai oleh gangguan peredaran darah yang ketara. Sekatan AV keturunan disebabkan oleh penyebaran sel miokardium yang meresap dan sistem konduksi jantung dengan kompleks lipid, protein, atau polisakarida.

Klasifikasi dan tahap perkembangan sekatan AV

Atas sebab sekatan AV dibahagikan kepada dua kumpulan:

  • berfungsi - timbul kerana sukan yang kuat, mengambil ubat-ubatan tertentu, lebih biasa pada pesakit muda;
  • organik - berkembang dengan latar belakang pelbagai penyakit, sering terjadi pada pesakit tua.

Bergantung pada lokasi pengaliran impuls, tiga bentuk sekatan AV dibezakan:

  • proksimal - terletak lebih dekat dengan nod sinus, di rantau nod AV dan kumpulan bundle-Nya;
  • distal - terletak lebih jauh dari simpul sinus, di kawasan kaki bundle milik-Nya;
  • gabungan - gangguan kekonduksian terletak pada tahap yang berbeza.

Semasa sekatan AV terdapat:

  • akut - berlaku semasa infark miokard, apabila dos ubat terlampaui, dan lain-lain;
  • sementara kronik (sementara) - sering berkembang dengan latar belakang penyakit jantung koronari;
  • pemalar kronik - biasanya dijumpai dengan kerosakan organik pada jantung;
  • sekejap-sekejap (sekejap-sekejap, sekejap) - perubahan sekatan lengkap kepada sekatan separa atau peralihannya ke irama sinus tanpa sekatan [3].

Penyumbatan AV dibahagikan kepada lengkap, apabila tidak ada satu dorongan dari atria yang melintasi ventrikel, dan tidak lengkap. Pada masa yang sama, tiga darjah sekatan AV yang tidak lengkap dibezakan:

1. Tahap pertama - benar-benar semua impuls mencapai ventrikel, tetapi kelajuan penyebaran impuls berkurang. Tidak ada gejala klinikal yang khas; pada ECG, selang PQ dilanjutkan hingga 0.21-0.35 saat.

2. Darjah kedua - satu dorongan dari atria tersekat, tidak sampai ke ventrikel. Terdapat jeda pada ECG sama dengan dua selang RR, bilangan kompleks atrium P lebih besar daripada QRS ventrikel. Sekatan darjah kedua terdiri daripada dua jenis:

  • Jenis I - selang PQ secara beransur-ansur bertambah dengan kejatuhan kompleks QRS (biasa).
  • Jenis II - kejatuhan kompleks QRS berlaku pada selang PQ yang sama normal atau memanjang (jarang berlaku).

3. Tahap ketiga - setiap kompleks ventrikel kedua atau ketiga jatuh (blok 2: 1 atau 3: 1), kadang-kadang beberapa kompleks QRS jatuh berturut-turut. Jeda yang kerap dengan gelombang P atrium direkodkan pada ECG.

Dengan sekatan AV lengkap, tidak ada satu dorongan yang masuk ke ventrikel, kerana jantung hanya berkontraksi 20-45 kali seminit. Pada ECG, irama ventrikel lebih jarang daripada irama atrium, yang tidak mencukupi untuk memastikan peredaran normal.

Komplikasi sekatan AV

Sekatan AV yang lengkap boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • Pengurangan kontraksi ventrikel yang kuat (oligosystole) atau ketiadaannya (asystole) dengan serangan kehilangan kesedaran. Berkembang akibat pergerakan fokus nadi.
  • Serangan berulang takikardia ventrikel atau fibrilasi ventrikel. Biasanya ia timbul kerana iskemia jantung yang teruk, iaitu kekurangan bekalan darah ke otot jantung. Akibat fibrilasi, peredaran darah dapat berhenti, sementara seseorang akan kehilangan kesadaran, denyut nadi tidak akan terasa, dan kejang mungkin terjadi. Dalam kes ini, rawatan perubatan kecemasan diperlukan..
  • Kegagalan jantung. Ia berkembang kerana penurunan jumlah darah dalam minit.
  • Serangan Morgagni - Adams - Stokes. Mereka adalah sekumpulan gejala yang timbul sehubungan dengan penurunan output jantung yang jelas, ketika jantung, akibat kontraksi yang jarang terjadi, tidak lagi dapat memberi otak darah yang cukup. Ia menampakkan diri dalam bentuk keadaan pengsan dan kejang, disertai dengan perubahan ECG (jeda). Pada masa kehilangan kesedaran, resusitasi dilakukan..

Semua komplikasi ini boleh menyebabkan kematian dalam 50% kes. Ini adalah petunjuk utama pemasangan alat pacu jantung, yang diperlukan untuk memulihkan fungsi jantung yang normal [11].

Diagnosis sekatan AV

Untuk diagnosis "blok AV" diperlukan:

  • menilai aduan pesakit mengenai status kesihatan;
  • menjalankan pemeriksaan objektif, iaitu pemeriksaan terperinci;
  • melakukan pemeriksaan elektrokardiografi (ECG), ujian fungsi, pemantauan EKG dan pemeriksaan elektrofisiologi jantung (EFI).

Aduan pesakit bergantung pada tahap penyekat AV dan kehadiran penyakit bersamaan. Dengan gangguan tahap I, gejala mungkin tidak ada, dan sekiranya tahap III atau dengan sekatan lengkap, tanda-tanda patologi akan paling ketara.

Semasa pemeriksaan objektif, doktor mendengar nadi pada arteri pergelangan tangan dan urat serviks: menentukan degupan jantung, degupan jantung. Denyutan nadi biasanya perlahan, dipenuhi dengan baik, tetapi terdapat perbezaan frekuensi denyutan urat leher dan nadi di pergelangan tangan. Nada pertama kadang-kadang ditingkatkan. Dengan darjah AV blok I, nada pertama mungkin menjadi lemah, lebih senyap. Irama jantung terganggu, bradikardia sangat sering diperhatikan - irama yang jarang berlaku.

Tanda-tanda penting blok AV adalah denyutan lemah urat serviks semasa relaksasi ventrikel, serta beberapa denyutan kuat pada urat leher, yang bertepatan dengan peningkatan bunyi jantung pertama. Perubahan ini berlaku apabila atria dan ventrikel berfungsi secara bebas antara satu sama lain. Juga, sekatan AV dicirikan oleh peningkatan tekanan darah sistolik (atas) dan diastolik (bawah) serentak.

Peredaran darah dalam blokade AV lengkap dan kongenital sangat berbeza. Sekiranya sekatan AV lengkap kongenital, isipadu minit tetap normal pada waktu rehat dan semasa latihan fizikal. Ini disebabkan oleh kekurangan organik pada jantung. Dengan perubahan patologi dalam miokardium, sekatan AV lengkap memprovokasi perkembangan atau perkembangan kegagalan jantung yang ada.

ECG membolehkan anda menentukan tahap sekatan AV. Perhatian doktor semasa penilaian kardiogram terpaku pada gelombang P, selang PQ dan kompleks QRS. Perubahan lokasi P, panjang PQ, dan prolaps kompleks ventrikel (QRS) akan menunjukkan adanya blok AV.

Ujian fungsional membantu melihat dan menganalisis reaksi tubuh pesakit terhadap beban tertentu. Terdapat beberapa pilihan untuk sampel tersebut. Selalunya, dengan disyaki penyekat AV, ujian dengan atropin digunakan, yang diberikan melalui vena pada dos 0,04 mg / kg. Ubat ini dapat mengurangkan nada saraf vagus dan meningkatkan kerja sistem saraf simpatik. Akibatnya, degupan jantung meningkat, kekonduksian dari bundleNya meningkat, dan selang PQ yang diperpanjang menjadi lebih pendek.

Ujian fungsional juga dilakukan bertujuan untuk nada sistem saraf parasimpatis, yang menyebabkan kesan sebaliknya. Sampel ini merangkumi:

  • Ujian Valsalva - regangan tajam setelah menarik nafas dalam;
  • urut sinus karotid - tekanan pada arteri karotid di kawasan bercabang (pesakit berbaring di punggungnya).

Biasanya, selepas ujian fungsional, kekerapan kontraksi ventrikel tetap tidak berubah. Dengan adanya blok AV, selang PQ semasa dan / atau setelah sampel menjadi lebih lama [7].

Yang sangat penting dalam mengesahkan diagnosis sekatan AV adalah pemantauan Holter. Ia mesti dilakukan pada semua pesakit. Pemantauan ECG membolehkan anda:

  • hubungkan aduan pesakit dengan perubahan ECG (contohnya, kehilangan kesedaran dengan penurunan irama yang tajam);
  • menilai tahap pengurangan irama dan sekatan pengaliran impuls, hubungan pelanggaran dengan aktiviti pesakit dan mengambil ubat;
  • tentukan jenis blok AV (kekal atau sementara) ketika ia berlaku (siang atau malam), sama ada blok AV digabungkan dengan aritmia jantung yang lain;
  • untuk membuat kesimpulan bahawa perlu menetapkan alat pacu jantung, dll. [9].

EFI membolehkan anda menjelaskan penyetempatan sekatan AV dan menilai keperluan pembedahan. Selain itu, doktor boleh menetapkan echocardiography, MSCT atau MRI jantung. Mereka diminta untuk mengenal pasti kardiopatologi bersamaan. Sekiranya terdapat keadaan atau penyakit lain, ujian makmal tambahan ditunjukkan: darah diperiksa untuk mengetahui adanya antiaritmia di dalamnya sekiranya berlaku overdosis, tahap elektrolit (misalnya, peningkatan kalium), aktiviti enzim sekiranya terdapat infark miokard.

Rawatan sekatan AV

Rawatan sekatan AV bergantung kepada tahap dan kehadiran penyakit bersamaan.

Dalam kes sekatan AV tahap I, rawatan patologi utama yang memprovokasi perkembangan blokade ditunjukkan. Semua pesakit dengan tahap gangguan konduksi ini harus dipantau agar tidak ketinggalan perkembangannya. Sekiranya keracunan dikesan dengan persediaan digitalis (digoxin, strophanthin, corglycon), ubat tersebut mesti dibatalkan. Dengan peningkatan nada sistem saraf parasimpatis, atropin harus diresepkan. Menerima aymalin, quinidine, procainamide, beta-blocker dan potassium harus ditinggalkan kerana bahaya peningkatan tahap blok AV [2].

Tahap AV blok II (terutamanya jenis I) sekiranya tiada gejala dan tanda-tanda patologi jantung akut biasanya tidak memerlukan rawatan aktif, kerana tidak ada tanda objektif gangguan peredaran darah.

Rawatan ubat khas diperlukan untuk sekatan AV darjah II dengan fungsi jantung yang tertunda, menyebabkan gangguan peredaran darah dan pelbagai gejala. Juga, farmakoterapi ditunjukkan dalam semua kes dengan infark miokard akut. Rawatan dimulakan dengan pelantikan atropin dan isoprenalin, yang meningkatkan pengaliran impuls dalam kumpulan His. Pengecualian adalah apabila, disebabkan oleh irama yang sangat jarang dan gangguan bekalan darah, perlu dilakukan pacu jantung buatan. Rawatan dengan ubat-ubatan ini hanya dilakukan oleh doktor.

Untuk menentukan taktik rawatan, sekatan AV lengkap dapat dibahagikan kepada tiga kumpulan:

1. Blok AV lengkap tanpa gejala. Tidak memerlukan rawatan. Bentuk ini berlaku pada sekelompok kecil orang dengan kongenital atau diperoleh pada blok AV usia muda dengan kadar pengecutan ventrikel jantung 50-60 denyutan seminit. Pesakit ini harus diperhatikan, berjumpa dengan pakar kardiologi dan melakukan ECG dengan kekerapan 1 kali dalam 6 bulan. Sekiranya keadaan bertambah buruk dan aduan muncul, anda mesti berjumpa doktor. Sekiranya ventrikel berkontrak kurang dari 40 kali seminit dan kompleks QRS menjadi lebih luas, adalah perlu untuk mewujudkan alat pacu jantung buatan tetap, walaupun tidak ada gejala. Ini akan mengelakkan timbulnya kematian jantung secara tiba-tiba..

2. Penyekat AV lengkap dengan gangguan peredaran darah di otak atau jantung. Dengan pelanggaran peredaran serebrum, pengsan diperhatikan. Kaedah rawatan utama adalah penetapan alat pacu jantung. Sebilangan besar doktor menganggap walaupun satu pengsan sebagai petunjuk untuk pemasangannya, kerana setiap serangan boleh menjadi yang terakhir dan mengakibatkan kematian pesakit. Terapi ubat dijalankan jika alat pacu jantung tidak berkesan atau semasa persiapan penggunaannya. Ubat yang paling sesuai adalah simpatomimetik - orciprenaline (alupent), isoprenalin (isoproterenol, proternol, saventrin). Mereka tidak dapat menghilangkan sekatan AV yang lengkap, tetapi mereka dapat meningkatkan automatisme pusat penggantian ventrikel dan mengekalkan kekerapan kontraksi ventrikel dalam jarak 50-60 denyutan seminit. Dos ubat dipilih secara individu pada tempoh rawatan yang berbeza.

Gangguan peredaran jantung dikaitkan dengan kegagalan jantung. Sekiranya tidak ada sinkop yang diperhatikan, rawatan penyekat AV lengkap dilakukan dengan persediaan digitalis dan saluretik. Untuk meningkatkan kekerapan kontraksi ventrikel dan jumlah minit, terapi jangka panjang dengan isoprenalin, orciprenaline, atau efedrin ditunjukkan. Sekiranya ubat tidak mengurangkan kegagalan jantung, alat pacu jantung diperlukan.

3. Penyekat AV lengkap dari bentuk akut, sementara dengan infark miokard segar, mabuk dengan glikosida jantung, miokarditis, selepas pembedahan jantung. Kortikosteroid adalah rawatan yang berkesan untuk sekatan tersebut. Mereka mempercepat penyerapan semula edema dan menghentikan proses keradangan di kawasan sistem AV. Hidrokortison diberikan secara intravena, atau prednison dalam bentuk tablet digunakan.

Peranan saluretik dalam rawatan sekatan AV lengkap masih dinyatakan. Mempengaruhi perkumuhan garam dari badan, mereka mengurangkan kalium serum sebanyak 1 meq / l. Ini dapat meningkatkan konduksi AV, meningkatkan bilangan kontraksi ventrikel, dan menghentikan atau mengurangkan kekerapan pengsan. Anda perlu mengambil saluretik untuk jangka masa yang lama, pastikan untuk mengawal tahap kalium dalam darah.

Ramalan. Pencegahan

Kehidupan dan keupayaan kerja pesakit bergantung pada tahap dan tahap sekatan. Prognosis yang paling serius adalah mungkin dengan blok AV kelas III: pesakit dengan diagnosis ini kurang upaya, mereka mengalami kegagalan jantung. Prognosis yang paling baik dari sekatan AV yang diperoleh adalah bentuk penyakit kongenital lengkap [5].

Semakin cepat alat pacu jantung dipasang, semakin lama jangka masa dan kualiti hidup pesakit. Petunjuk untuk memasang alat pacu jantung kekal adalah:

  • AV blok III darjah dengan bilangan kontraksi ventrikel kurang dari 40 denyutan seminit atau berhenti selama lebih dari 3 saat;
  • satu pengsan atau lebih;
  • Tahap AV blok II atau III dengan manifestasi klinikal yang disebabkan oleh irama yang jarang berlaku: pening, sakit jantung, sindrom koronari akut, kegagalan jantung progresif;
  • Jenis AV blok II darjah II dengan kursus tanpa gejala;
  • AV blok II atau III darjah dengan gangguan irama, yang memerlukan penggunaan antiarrhythmics, yang dikontraindikasikan dalam penyakit ini;
  • AV blok II atau III darjah dengan kompleks QRS yang luas - lebih daripada 0.12 saat;
  • Tahap blok AV I dengan selang PQ lebih daripada 0.3 saat [10].

Pencegahan sekatan AV bertujuan untuk menghilangkan faktor penyebab: rawatan patologi jantung, pengecualian pengambilan ubat yang tidak terkawal yang boleh menyebabkan perkembangan sekatan AV, dll..

Cadangan diet. Untuk meningkatkan kekonduksian dalam unit AV, diet perlu mengandungi makanan dengan kalium, magnesium dan kalsium yang mencukupi: biji, madu, buah kering, pisang, kentang yang dibakar dalam kulit, produk tenusu (keju cottage, krim masam, keju), makanan laut, segar buah-buahan dan sayur-sayuran, ikan laut. Penting untuk mengehadkan atau mengecualikan lemak babi, daging dengan lemak, makanan dalam tin dan perap, perasa dan sos dengan lada panas, makanan masin, coklat, kopi, koko, teh hitam, minuman beralkohol.

Latihan fizikal. Orang yang mempunyai sekatan AV tidak digalakkan untuk melakukan sukan berat: angkat berat, gusti, bina badan, dan lain-lain. Jenis beban seperti berenang, berjalan kaki, bermain ski, meluncur ais, berbasikal, dan lain-lain adalah sederhana. Latihan fizikal yang sederhana dan bertoleransi diperlukan. untuk menguatkan otot jantung dan mengurangkan berat badan.

Blok AV darjah 1 pada ECG - apa itu

Sebab dan ciri sekatan AV 1 darjah

Sekatan AV tahap pertama cukup banyak. Menurut WHO, ia diperhatikan pada 5% orang dengan kelainan jantung dan pada 0,6% kanak-kanak.

Penyebaran penyakit ini meningkat seiring bertambahnya usia dan dikaitkan dengan risiko terkena penyakit jantung koronari dan patologi jantung lain.

Ciri

Blok AV adalah gejala patologi (kadang-kadang fisiologi) yang menentukan ECG dan dicirikan oleh kerosakan sistem konduktif. Intinya adalah untuk melambatkan impuls saraf ke ventrikel jantung dari atria.

Terdapat tiga tahap utama patologi, dengan penyekat dua yang pertama dianggap separa, dan yang ketiga - lengkap.

Punca

Terdapat kerosakan pada nod atrioventricular, yang melewati impuls elektrik melalui dirinya sendiri. Penyebabnya mungkin sejumlah pelanggaran:

Berfungsi: mengambil ubat-ubatan tertentu untuk meningkatkan fungsi jantung (beta-blocker, glycosides) untuk jangka masa yang panjang, pelanggaran pengawalan jantung, kerosakan fungsi NS parasympatetik;

Organik: proses keradangan atau pembentukan parut di kawasan tertentu miokardium, perubahan nekrotik, iskemia atau gangguan bekalan darah ke kardiomiosit.

Patologi tahap pertama dapat berkembang pada atlet. Ini bersifat fisiologi, dan panjang selang PQ dinormalisasi selepas bersenam.

Blok AV darjah satu

Patologi dicirikan oleh tanda tertentu pada ECG: peningkatan panjang selang PQ, dari 200 ms ke atas. Dalam kes ini, tidak ada kegagalan dalam irama jantung yang normal.

Terdapat beberapa bentuk patologi tahap pertama, masing-masing mempunyai ciri khas:

  • Nodal Ia berbeza dalam satu tanda - peningkatan panjang selang PQ.
  • Atrial Tambahan dicirikan oleh ubah bentuk gigi P.
  • Distal. Peningkatan selang PQ disertai dengan penyelewengan kompleks QRS.

Gejala dan Diagnosis

Sekatan sementara yang berasingan (yang cepat berlalu) dan kekal. Jenis pertama sukar didiagnosis dan memerlukan penyelidikan tambahan - Pemantauan Holter.

Intinya adalah untuk menyambungkan alat ECG, yang memerlukan bacaan dalam 24-48 jam. Teknik ini membantu membandingkan hasil sensasi subjektif pesakit dengan perubahan elektrokardiogram, menilai tahap penyekat, keparahan gejala tambahan, dan membandingkan dengan masa pengambilan ubat..

Selalunya, tahap sekatan pertama tidak disertai dengan gejala yang teruk. Selalunya, bradikardia boleh berlaku. Pada sebilangan pesakit, kelemahan tanpa sebab dan keletihan teruk diperhatikan..

Terapi

Rawatan kebanyakan jenis penyekat AV terdiri daripada pengambilan ubat untuk memperbaiki konduksi jantung. Juga, terapi dijalankan bertujuan untuk menghilangkan penyebab perkembangan patologi. Penyakit yang teruk memerlukan pemasangan alat pacu jantung luaran (alat pacu jantung).

Ijazah pertama tidak memerlukan rawatan khusus. Pemerhatian dalam dinamika, pelantikan berkala elektrokardiografi dan pemantauan harian oleh Holter untuk memantau perkembangan pelanggaran ditunjukkan..

Apabila penyumbatan terbentuk kerana penggunaan ubat-ubatan (beta-blocker, ubat-ubatan untuk menghilangkan aritmia), perlu menyesuaikan dos atau menolak sepenuhnya untuk mengambil.

Ciri-ciri patologi pada kanak-kanak

Pada masa kanak-kanak, penyumbatan kongenital terutama terjadi, yang disebabkan oleh gangguan yang terjadi pada ibu semasa kehamilan (penyakit autoimun, diabetes mellitus). Faktor luaran juga boleh mempengaruhi: ekologi yang buruk, merokok, dll..

Kadar nadi pada bayi dianggarkan berbeza daripada pada orang dewasa. Bradikardia didiagnosis dengan degupan jantung kurang daripada 100 denyutan seminit. Keadaan ini memerlukan perhatian khusus, sehingga sekatan AV peringkat pertama pada masa bayi dapat dilihat.

Ia disertakan dengan tanda-tanda seperti:

  • kebiruan atau keputihan permukaan kulit;
  • penolakan payudara;
  • peningkatan berpeluh;
  • kelemahan dan kelesuan.

Seperti pada orang dewasa, manifestasi klinikal dengan patologi semacam ini tidak selalu muncul.

Ramalan

Dengan sifat perubahan fisiologi, prognosis adalah baik. Sekiranya patologi menjadi penyebab kegagalan konduksi, perkembangannya secara beransur-ansur dapat diperhatikan. Dengan perkembangan blokade distal (terletak di dekat bundle His), risiko komplikasi semakin tinggi.

Pencegahan adalah tindakan untuk menguatkan sistem kardiovaskular: kardiotraining, membatasi lemak tepu dalam diet.

Dalam kebanyakan kes, patologi tidak menimbulkan bahaya serius bagi kehidupan, tetapi memerlukan pemerhatian.

Atrioventricular (AV) menyekat 1-2-3 darjah, lengkap dan tidak lengkap: sebab, diagnosis dan rawatan

Rawatan tidak selalu diperlukan. Pada peringkat awal, pemulihan tidak dilakukan sama sekali, pemerhatian dinamik ditunjukkan..

Semasa kemajuan dibuat, terapi ubat ditetapkan. Tempoh pengembangan kitaran penuh penyimpangan adalah kira-kira 3-10 tahun.

Gejala berlaku lebih awal daripada fasa terminal. Mereka cukup jelas. Kerana ada masa untuk diagnosis dan rawatan.

Semua acara dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi dan, jika perlu, pakar khusus yang berkaitan..

Penerangan

Nod atrioventrikular bertanggungjawab untuk memastikan bahawa pengecutan jantung adalah konsisten. Selepas penghasilan denyut elektrik oleh nod sinus, mereka menembusi nod AV dan melambatkan. Proses ini memberikan pengecutan atrium dan aliran darah ventrikel..

Setelah dorongan berhenti, ia meresap melalui tali leher dan kakinya ke kedua ventrikel jantung, di bawah pengaruh mereka teruja dan berkontrak.

Berkat mekanisme ini, ventrikel dan atria berkontrak pada gilirannya, dan peredaran darah tetap pada tahap normal..

Dengan sekatan, impuls melewati terlalu perlahan dari atria ke ventrikel atau laluannya berhenti sama sekali.

Sekiranya sekatan atrioventrikular lengkap diperhatikan, maka ada ancaman serius terhadap kehidupan, kerana jantung dapat berhenti secara tiba-tiba.

Mekanisme kejadian

Biasanya, impuls elektrik melalui miokardium pada kelajuan tertentu dan mengikut urutan yang tegas. Laluan isyarat bermula di telinga atrium kanan - di simpul sinus. Oleh itu, pengujaan secara beransur-ansur menyebar melalui tisu-tisu atria dan melambatkan untuk waktu yang singkat di simpul atrioventrikular.

Masalah timbul apabila pengaliran impuls diperlahankan atau disekat sepenuhnya pada titik tertentu. Penyebabnya mungkin perubahan fungsional dan organik. Dalam kes pertama, dorongan mencapai sel-sel yang berada dalam fasa tahan api (tidak aktif) - dan laluan selanjutnya terganggu.

Sekiranya kita bercakap mengenai patofisiologi gangguan, perlu diperhatikan kerja saluran Na kardiomiosit. Selagi jalan ini terbuka, dorongan dapat meresap ke dalam sel tanpa halangan. Tetapi, jika saluran tidak aktif, isyarat akan menjadi perlahan atau berhenti. Ini berlaku, misalnya, di kawasan iskemia miokard - di mana bekalan darah ke tisu berhenti.

Tanda-tanda sekatan jantung tidak spesifik dan tidak selalu dapat dilihat tanpa pemeriksaan khas. Anda boleh mengenal pasti masalah di ECG. Filem ini menunjukkan bagaimana dorongan melewati otot jantung, apakah ada rintangan terhadap pengujaan tisu, dan di zon mana mereka berada. Elektrokardiografi adalah kaedah utama untuk mendiagnosis dan menetapkan rawatan.

Pengelasan

Terdapat pelbagai jenis penyumbatan, bergantung pada berapa lama kelewatan itu berlangsung. Keadaannya mungkin:

  1. Tajam. Ini berlaku dengan penghentian aliran darah akut ke miokardium..
  2. Berselang-seli. Masalahnya disertai oleh kekurangan koronari sementara..
  3. Kronik.

Terdapat tiga tahap keparahan penyakit:

  1. Yang pertama. Walaupun dorongan dilakukan lebih perlahan daripada pada keadaan normal, impuls ke atria dan ventrikel berjaya diterima dan ia berkurang.
  2. Yang kedua. Ini dicirikan oleh kemunculan sekatan yang tidak lengkap, kerana tidak semua impuls berjaya mencapai tempat yang diperlukan.
  3. Ketiga. Dalam keadaan ini, isyarat elektrik berhenti sepenuhnya berhenti dari atria ke ventrikel.

Apakah nod atrioventricular?

Nod atrioventrikular (Asofa-Tawara) adalah pengumpulan sel-sel miokardium khas di bahagian bawah atrium kanan berhampiran septum interatrium. Ukuran simpul adalah 3x5 mm. Mengikut kepentingan pangkat, ia mewakili pusat automatik urutan kedua (mengikuti simpul sinus) dan dirancang untuk mengambil peranan sebagai alat pacu jantung sekiranya berlaku kegagalan alat pacu jantung yang unggul.

Saintis Czech Jan Purkinje untuk pertama kalinya menerangkan sel-sel jantung khas: mereka terdiri, seperti mosit, aktin dan myosin, tetapi tidak membentuk struktur yang jelas untuk pengecutan, terlalu jenuh dengan ion kalsium. Ternyata ciri-ciri ini memungkinkan untuk membuat impuls elektrik atau secara spontan teruja. Ini menjadikan mereka berkaitan dengan neuron. Selepas itu, 2 jenis sel dibezakan dalam sistem konduksi jantung:

  • ada yang membuat impuls elektrik;
  • yang lain mengaturnya dari atria ke ventrikel.

Makanan dihantar ke sel di 90% cawangan arteri koronari kanan, dalam 10% kes - dari sampul kiri arteri jantung.

Bergantung pada ketumpatan, simpul dibentuk oleh tiga lapisan kekompakan yang berbeza. Dan dalam ukuran membujur secara fungsinya dibahagikan kepada dua saluran:

Kerja sel dan saluran yang betul memastikan bekalan impuls tanpa gangguan dari nod sinus ke ventrikel dan menyegerakkan kerja semua bahagian jantung.

Apa yang menyebabkan masalah

Perkembangan gangguan irama seperti itu berlaku, dalam kebanyakan kes, apabila seseorang menderita patologi jantung. Dua varian pertama patologi sering diperhatikan pada orang pada usia muda yang berkaitan dengan sukan. Tetapi manifestasi seperti itu dianggap boleh diterima. Mereka tidak mempengaruhi kerja badan dan muncul ketika seseorang sedang tidur. Dalam kes ini, aritmia bukan keadaan patologi dan dikaitkan dengan fakta bahawa pada atlet saraf vagus terlalu aktif..

Masalah serupa muncul apabila, di bawah pengaruh pelbagai patologi, tisu jantung yang sihat mula digantikan oleh tisu penghubung. Oleh kerana itu, bahagian terbentuk yang tidak menghantar denyutan dan tidak mempunyai keupayaan untuk mengurangkan. Keadaan ini diperhatikan:

  • dengan proses reumatik;
  • akibat kardiosklerosis;
  • jika jantung terkena penyakit berjangkit seperti sifilis;
  • selepas serangan jantung dengan penyetempatan di septum interventrikular;
  • dengan kecacatan jantung kongenital atau diperolehi;
  • pada orang dengan kardiomiopati;
  • sekiranya berlaku kerosakan sistem kekebalan tubuh, yang membawa kepada pemusnahan kekebalan sel-sel tubuh sendiri;
  • melanggar keseimbangan hormon dalam badan.

Sekiranya masalah itu disebabkan oleh penyakit jantung, pada mulanya sekatan akan menjadi separa, tetapi secara beransur-ansur keadaan akan bertambah buruk dan blok atrioventrikular 3 darjah akan berlaku.

Keadaan yang baik untuk perkembangan aritmia diciptakan oleh pembedahan jantung terbuka, prosedur invasif minimum, dan rawatan gangguan irama oleh ablasi frekuensi radio.

Dalam kes yang jarang berlaku, penyakit ini adalah kongenital. Walau bagaimanapun, beberapa bahagian sistem konduktif tidak ada. Sebilangan kanak-kanak dengan sekatan mempunyai patologi jantung yang lain..

Pelanggaran tersebut sering dikaitkan dengan keracunan badan dengan ubat-ubatan tertentu. Ini berlaku sekiranya seseorang menjalani terapi dengan glikosida jantung, penyekat reseptor adrenalin dan saluran kalsium, bermaksud untuk menghilangkan gangguan irama dan lain-lain.

Sebab-sebab sekatan AV 1 darjah

Ini adalah terutamanya faktor luaran. Mereka boleh dihilangkan oleh pesakit sendiri dengan pengecualian yang jarang berlaku..

  • Aktiviti fizikal yang kuat, aktiviti yang berlebihan. Terdapat perkara seperti jantung atletik. Gangguan konduktiviti adalah hasil daripada perkembangan struktur jantung. Penyebab ini menyumbang sehingga 10% dari semua situasi klinikal. Tetapi diagnosis seperti itu dapat dibuat setelah pemerhatian dan pengecualian patologi organik yang berpanjangan..
  • Dadah berlebihan. Glikosida jantung, ubat psikotropik, penyekat saluran kalsium, antispasmodik, relaksan otot, analgesik narkotik, kortikosteroid.
  • Pelanggaran proses penghambatan sistem saraf. Faktor yang tidak berbahaya. Ia biasanya merupakan bahagian kompleks gejala penyakit..

Bagaimana ia menampakkan

Blok atrioventrikular adalah patologi yang sukar ditebak sejak awal perkembangan, kerana ini sedikit tercermin dalam kerja tubuh. Kemerosotan kesihatan berlaku sekiranya saluran dorongan terganggu sehingga jantung tidak dapat menguncup dengan kecepatan yang betul. Atas sebab ini, organ dan tisu tidak tepu dengan darah dalam jumlah yang mencukupi dan kehilangan kemampuan untuk menjalankan fungsinya. Ini disertai dengan sesak nafas, kelemahan, sakit di jantung, seperti angina pectoris.

Kemerosotan aliran darah melalui saluran memberi kesan negatif terhadap fungsi otak. Oleh kerana itu, pesakit pening, keliru, dan dia pingsan.

Tahap kedua penyakit ini dicirikan oleh gangguan dalam kerja jantung, yang dirasakan oleh pesakit.

Pada peringkat terakhir, jantung berkontrak sangat perlahan, yang menyumbang kepada kelemahan badan. Juga pada pesakit:

  • pening;
  • gelap di mata;
  • pengsan jangka pendek berlaku;
  • mengganggu kesakitan di jantung;
  • kulit bertukar menjadi biru;
  • sawan mungkin berlaku.

Sekiranya terdapat sekatan kongenital, kanak-kanak dan orang muda tidak merasakan gejala yang tidak menyenangkan..

Mengapa pelanggaran itu berkembang?

Miokardium manusia mempunyai keupayaan untuk bersemangat, melakukan dorongan elektrik, bekerja di luar talian dan berkontrak. Sifat ini memastikan fungsi miokardium yang betul dan peredaran darah yang optimum. Sistem pengaliran jantung ditunjukkan oleh struktur berikut:

  • nod sinoatrial;
  • persimpangan atrioventrikular;
  • Ikatannya;
  • Serat Purkinje.

Prognosis untuknya adalah yang paling tidak baik. Blok AV darjah 1 dikesan pada setiap pesakit kedua puluh dengan patologi jantung. Ini adalah bentuk patologi yang paling mudah. Darjah 2 dikesan hanya dalam 2% kes. Sekatan lengkap semua bahagian sistem pengaliran jantung sering berakhir dengan kematian mendadak. Selalunya, patologi ditunjukkan oleh perlambatan pergerakan dorongan. Keadaan ini dikesan terutamanya pada orang dewasa..

Penyumbatan AV dibahagikan kepada distal, proksimal, gabungan, akut, sekejap, dan kronik. Jenis distal dicirikan bahawa kemajuan impuls terhalang pada tahap kaki kanan dan kiri. Sekatan proksimal diperhatikan di kawasan simpul atrioventricular, atria dan batang bundle His.

Terdapat sekatan 3 darjah. Semakin tinggi, semakin buruk ramalannya. Sekatan darjah 1 dicirikan oleh perlambatan penghantaran isyarat dari atria ke ventrikel. Pada elektrokardiogram, ia dapat dikesan dengan memanjangkan selang P-Q. Tidak ada gejala klinikal dengan patologi ini. Semua dorongan yang terbentuk di jantung mencapai ventrikel. Darjah 2 lebih sukar.

Dengan itu, sekatan yang tidak lengkap berkembang. Tidak semua impuls elektrik mencapai ventrikel, yang menyebabkan pelanggaran fungsi kontraktil miokardium. Patologi ini sering memerlukan pemasangan alat pacu jantung untuk orang yang sakit. Yang paling berbahaya adalah kehadiran sekatan AV lengkap. Dengan itu, kontraksi ventrikel jarang berlaku (kira-kira 20 per minit).

Sekatan berkembang kerana beberapa sebab. Kadang-kadang pelanggaran kekonduksian darjah 1 adalah varian norma. Ini mungkin bagi orang yang terlibat secara aktif dalam sukan, dan juga juruterbang. Dalam kes ini, sekatan hanya muncul dalam mimpi. Dengan aktiviti motor, keadaan jantung menormalkan.

Semua penyebab gangguan konduksi terbahagi kepada 2 kumpulan besar: jantung dan bukan jantung. Selalunya ini diperhatikan dengan penyakit jantung. Faktor etiologi berikut dibezakan:

  1. Penyakit jantung koronari (angina pectoris);
  2. Aterosklerosis arteri koronari;
  3. Infarksi miokardium;
  4. Mendapatkan kecacatan dan kongenital;
  5. Menggantikan lapisan otot dengan tisu penghubung;
  6. Fibrosis;
  7. Pengkalsifikasi;
  8. Sifilis;
  9. Rheumatisme;
  10. Penyakit tiroid;
  11. Penyakit tisu penghubung;
  12. Miokarditis;
  13. Kardiomiopati
  14. Hemokromatosis;
  15. Sarcoidosis;
  16. Tumor jinak dan malignan;
  17. Campur tangan perubatan (operasi);
  18. Keracunan dengan ubat (glikosida jantung, ubat antiaritmia, beta-blocker).

Faktor risiko untuk pengembangan sekatan AV separa dan lengkap termasuk merokok, alkoholisme, ketidakpatuhan terhadap preskripsi doktor, lemak haiwan yang berlebihan dalam diet, penyakit berjangkit, dan tekanan. Patologi selalunya merupakan hasil campur tangan pembedahan (prostetik, plastik, kateterisasi).

Kadang kala bentuk sekatan kongenital dikesan. Kekerapan kejadiannya mencapai 1 kes setiap 20,000 bayi baru lahir. Gejala sekatan AV separa dan lengkap dapat muncul dengan latar belakang keracunan dengan Verapamil, Diltiazem, ubat digitalis, beta-blocker. Dalam beberapa kes, penyebab gangguan konduksi tidak dapat diketahui..

Gambaran klinikal ditentukan oleh faktor-faktor berikut:

  • penyakit yang mendasari;
  • tahap kerosakan sistem konduktif;
  • umur lelaki.

Gejala yang paling ketara adalah dengan sekatan AV lengkap. Patologi ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • penurunan kadar jantung;
  • kelemahan
  • sakit dada sebagai angina pectoris;
  • pengsan berkala;
  • kekeliruan kesedaran;
  • sesak nafas
  • kesukaran bernafas
  • pening.

Sekiranya sekatan berkembang pada tahap simpul atrioventricular dan degupan jantung normal (60-80 per minit), maka aduan mungkin tidak ada. Dengan tahap ke-2 patologi ini, pesakit sering merasakan kerosakan pada jantung. Bentuk sekatan kongenital pada masa kanak-kanak sering berlaku secara rahsia. Aduan mungkin muncul kemudian..

Dengan sekatan AV separa dan lengkap dan rawatan tepat pada waktunya, kemungkinan komplikasi tinggi. Patologi jantung ini boleh menyebabkan akibat berikut:

  • serangan Morgagni-Adams-Stokes;
  • kecerdasan menurun;
  • ingatan terjejas;
  • pemburukan penyakit jantung koronari (serangan angina pectoris dan serangan jantung);
  • kejutan kardiogenik;
  • kematian jantung secara tiba-tiba;
  • kegagalan jantung;
  • aritmia (takikardia ventrikel).

Sekatan atrioventrikular dengan serangan Morgagni-Adams-Stokes berlaku dengan kehilangan kesedaran. Dalam kes ini, rawatan kecemasan mungkin diperlukan (pengudaraan mekanikal atau urut jantung). Dalam kes asistol ventrikel yang berpanjangan, kemungkinan ada kemungkinan maut. Komplikasi sekatan yang teruk adalah perkembangan kejutan kardiogenik.

Ini adalah keadaan di mana kontraktilitas miokard terjejas teruk. Ventrikel kiri menderita terutamanya, yang membekalkan darah ke hampir semua organ. Kejutan dimanifestasikan oleh penurunan tekanan yang tajam, gangguan fungsi ginjal, pucat kulit, kegatalan dan tanda-tanda edema paru (batuk, sakit dada).

Terdapat banyak keadaan yang berbeza yang boleh mengganggu kekonduksian impuls elektrik di sepanjang miokardium. Kita tidak selalu dapat menentukan punca sebenar fenomena ini. Selalunya kita hanya dapat meneka mengapa blokade itu timbul dan cuba melambatkan perkembangan prosesnya.

Dalam kardiologi klinikal, adalah kebiasaan untuk membezakan dua kumpulan gangguan konduksi jantung dan kegembiraan:

  • Jantung, yang disebabkan oleh proses patologi yang berlaku di otot jantung. Ini boleh menjadi penyakit jantung koronari (PJK) atau infark miokard, penyakit keradangan, kardiomiopati. Selalunya penyebab masalahnya adalah kecacatan kongenital dan kekurangan injap jantung. Kegagalan sistem konduktif boleh disebabkan oleh trauma tisu semasa pembedahan.
  • Bukan jantung - penyebab gangguan tersebut terletak di luar miokardium. Selalunya, kita harus menghadapi penyakit endokrin - diabetes dan patologi tiroid. Di antara kemungkinan penyebabnya, ia juga perlu disoroti hipertensi, bronkitis kronik, asma dan keadaan lain yang membawa kepada perkembangan hipoksia. Pada wanita, kegagalan sering dicatat semasa kehamilan, dengan permulaan menopaus.

Penting untuk difahami: kejadian blokade tidak selalu dikaitkan dengan perubahan organik pada miokardium atau penyakit ekstrasardiak yang serius. Kegagalan jantung mungkin sementara disebabkan oleh tekanan atau senaman fizikal. Anda boleh mengetahui sifat pelanggaran semasa pemeriksaan pesakit.

Penjagaan segera

Sekiranya terdapat tanda-tanda akut penyakit ini, maka pesakit memerlukan rawatan perubatan segera. Pesakit ditidurkan dan pasukan perubatan dipanggil. Ambulans menyerahkan pesakit ke kemudahan perubatan.

Mereka juga membaca: Penyebab berdebar-debar jantung ketika bangun tidur.Setelah ditempatkan di wad, Atropine diberikan secara intravena. Sekiranya jantung tidak bertambah baik, lakukan urutan jantung.

Dalam perjalanan ke hospital, Novodrin diberikan secara berperingkat. Dengan gangguan irama yang berbahaya, mereka cuba memulihkannya dengan defibrilator.

Di hospital, pesakit mesti memerhatikan rehat di tempat tidur, memantau kerja jantung menggunakan ECG, menetapkan ubat untuk meningkatkan kekonduksian.

Langkah-langkah sedemikian sangat diperlukan dengan sekatan yang lengkap..

Gaya Hidup & Langkah berjaga-jaga

Rawatan dan pencegahan kelainan jantung bukan hanya dengan mengambil ubat atau pembedahan. Kami mengesyorkan agar pesakit mengubah sepenuhnya sikap mereka terhadap kehidupan. Untuk mengelakkan perkembangan penyakit dan mengelakkan akibat yang tidak diingini, anda harus:

  • Tukar diet. Menu harian mesti mempunyai makanan yang kurang digoreng, pedas dan masin. Dianjurkan untuk menambahkan produk yang berasal dari tumbuhan, untuk memberi tumpuan kepada sayur-sayuran dan buah-buahan segar. Makanan segera dan karbohidrat yang cepat dicerna dilarang - ia memberi kesan negatif terhadap metabolisme dan memprovokasi perkembangan patologi kardiovaskular.
  • Bersukan. Menunjukkan senaman aerobik, yoga, berenang. Sekiranya anda tidak dapat mengunjungi kelab kecergasan atau gim, anda boleh berjalan-jalan di udara segar setiap hari - sekurang-kurangnya 30 minit sehari.
  • Jangan terlalu banyak bekerja. Kerja "untuk dipakai" tidak akan menguntungkan hati. Perlu mengkaji rutin harian anda. Tidur malam hendaklah sekurang-kurangnya 8 jam.
  • Elakkan tekanan. Pengalaman berlebihan memberi kesan negatif terhadap kerja semua organ dalaman, dan jantung tidak terkecuali.
  • Jejaki berat badan. Dengan berat badan berlebihan dan kegemukan, anda harus berjumpa pakar endokrinologi, membuat diet.
  • Untuk menolak dari tabiat buruk. Merokok dilarang. Jangan menyalahgunakan alkohol.

Prognosis penyakit bergantung pada tahap keparahan keadaan pesakit. Mematuhi semua cadangan doktor dan pemasangan alat pacu jantung yang tepat pada masanya memanjangkan umur dan menjaga kesihatan.

Diagnostik di klinik

Apabila gejala pelanggaran muncul, pesakit harus mengunjungi ahli kardiologi. Doktor akan melakukan pemeriksaan, mendengar jantung, untuk mengetahui sama ada pesakit mengalami serangan serangan jantung, miokarditis dan keadaan patologi lain.

Semasa mendengar irama jantung, anda dapat melihat kehadiran irama yang betul dengan jeda yang panjang. Ini menunjukkan bahawa kontraksi ventrikel jatuh. Vena pada leher berdenyut.

Blok atrioventrikular pada EKG dimanifestasikan dengan memanjangkan selang P-Q, penurunan jumlah kompleks ventrikel.

Pemantauan Holter harian juga ditentukan, di mana sensasi pesakit dibandingkan dengan gangguan irama, keparahan bradikardia dinilai untuk pelbagai jenis aktiviti pesakit, dan ditentukan apakah ada keperluan untuk memasang alat pacu jantung.

Sekiranya terdapat patologi jantung yang lain, lantik komputer atau pencitraan resonans magnetik, ultrasound, tomografi multispiral.

Untuk mengenal pasti penyakit bersamaan, mereka menggunakan ujian makmal. Mereka membantu mengenal pasti faktor mana yang menyumbang kepada perkembangan pelanggaran.

Ramalan

Gangguan konduksi ini boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • kematian secara tiba-tiba kerana serangan jantung atau takikardia ventrikel;
  • kegagalan kardiovaskular dengan pengsan, pemburukan penyakit jantung koronari atau kegagalan jantung kongestif;
  • kecederaan kepala atau anggota badan semasa serangan Morgagni-Adams-Stokes.

Dengan implantasi alat pacu jantung, semua akibat yang tidak menyenangkan ini dapat dihilangkan..

Para saintis telah membuktikan bahawa blok AV kelas I dikaitkan dengan peningkatan risiko fibrilasi atrium, keperluan untuk mondar-mandir, kegagalan jantung, dan kematian dari sebarang sebab..

Dengan blok AV kongenital, prognosis bergantung pada kecacatan jantung yang menyebabkan gangguan ini. Dengan campur tangan pembedahan dan implantasi alat pacu jantung yang tepat pada masanya, anak itu tumbuh dan berkembang secara normal.

Mengenai apa itu sekatan AV, gejala, komplikasi, lihat dalam video ini:

Rawatan

Blok atrioventrikular 1 darjah, yang tidak mempunyai gejala yang ketara, hanya memerlukan pemerhatian dinamik.

Sekiranya sekatan tersebut dikaitkan dengan glikosida jantung, ubat-ubatan antiarrhythmic, maka dosnya disesuaikan atau benar-benar meninggalkan penggunaan ubat-ubatan ini.

Dalam kes patologi jantung seperti serangan jantung, miokarditis, beta-adrenostimulan digunakan. Boleh juga memasang alat pacu jantung.

Untuk menghentikan serangan akut, Atropine diberikan di bawah kulit atau urat. Kejadian kongestif yang menyertai kegagalan jantung memerlukan penggunaan diuretik, glikosida jantung, vasodilator.

Untuk menghilangkan manifestasi klinikal, jika blokade berlangsung dalam bentuk kronik, perlu menggunakan Theophylline, ekstrak belladonna, Nifedipine.

Sekiranya ubat-ubatan tidak membantu memperbaiki keadaan, alat pacu jantung ditanamkan ke pesakit. Peranti ini membantu mengembalikan frekuensi dan irama kontraksi jantung..

Operasi sedemikian diperlukan jika irama ventrikel mencapai 40 kontraksi seminit, tahap kedua dan ketiga penyakit berkembang, penyumbatan lengkap berlaku, di mana serangan angina pectoris, kegagalan jantung kongestif, tekanan darah tinggi mengganggu.

Adakah perlu pembedahan, menentukan pakar bedah jantung.

Tanda ECG blok atrioventrikular lengkap adalah peluasan dan ubah bentuk kompleks QRS. Dalam kes ini, keperluan mendesak untuk menolong pesakit.

Gambar klinikal

Dengan sekatan tahap pertama, sebagai peraturan, pesakit tidak mengemukakan aduan khusus. Perubahan kesejahteraan dikaitkan dengan penyakit yang mendasari. Pada darjah kedua atau ketiga, gangguan peredaran darah yang bersifat kompensasi dan adaptif berlaku: setiap kontraksi ventrikel menjadi lebih besar, yang membawa kepada hipertrofi miokard. Patologi jantung biasanya disertai dengan beberapa gejala:

  • Bradikardia pada 30 denyutan seminit menyebabkan aliran darah tidak mencukupi di otak, pening muncul, kehilangan kesedaran jangka pendek adalah mungkin.
  • Pesakit merasakan gegaran kuat (stroke) jantung di dada. Ini disebabkan oleh pengenaan irama kontraksi atrium dan ventrikel dan pembentukan sistol biasa tunggal.
  • Ketika mendengar jantung pesakit, mereka mempunyai ciri "tembakan meriam". Semasa pemeriksaan leher, denyutan urat yang ketara dikesan disebabkan oleh gelombang darah ke belakang ke vena jugularis.
  • Untuk diagnosis, perkara penting adalah kurangnya percepatan nadi setelah latihan fizikal, apa-apa turun naik dalam menahan nafas dalam nafas dalam.

Jarak antara kontraksi atrium dan ventrikel tidak berubah, tetapi tidak dihubungkan dalam satu kompleks

Sekiranya penyumbatan disebabkan oleh proses keradangan atau parut yang tidak lengkap, maka semua gejala berselang.

Pada pesakit dengan menopaus patologi, dystonia vegetovaskular, pengaruh saraf vagus dinyatakan. Ini diperjelaskan dengan ujian dengan Atropine. Selepas pemberian subkutan dalam dos kecil, sekatan dikeluarkan.

Manifestasi yang teruk dari sekatan atrioventrikular lengkap adalah

, disebabkan pada separuh kes jangka pendek

dengan flutter atrium yang dipelihara. Separuh lagi diwakili oleh hasil flibrasi atau fibrilasi ventrikel (bentuk hyperdynamic).

Pelanggaran kekonduksian tahap pertama tidak mempunyai tanda-tanda, ia juga jarang melanggar keadaan dan sekatan pada tahap kedua, namun, ia dapat berkembang menjadi lengkap.

Gejala penghentian sepenuhnya penghantaran isyarat elektrik: keletihan berterusan, pengsan, kelemahan, aritmia. Semasa pemeriksaan luaran, denyutan urat jugular mungkin dapat dilihat.

Semasa mendengar tahap pertama pelanggaran, nada pertama yang lembut adalah ciri. Pada detik, kelantangan nada pertama didengar, ia menjadi lebih senyap dengan setiap kitaran, dengan sekatan lengkap, nada tidak rata, dan nada mesosistolik juga didengar dengan tahap penuh.

Sebab pelanggaran

Asasnya paling kerap adalah penyakit Lenegro atau infark miokard, tetapi ada sebab lain, misalnya, overdosis beta-blocker, antiarrhythmics, digoxin, atau antagonis kalsium.

Beberapa faktor lagi:

  • serangan jantung;
  • iskemia;
  • Penyakit Lev;
  • blok atrioventrikular lengkap kongenital;
  • struktur arteri utama yang tidak teratur;
  • kecacatan jantung;
  • kardiomiopati;
  • sarkoidosis;
  • amiloidosis;
  • hemokromatosis;
  • angina;
  • batuk kering;
  • penyakit Lyme
  • reumatik;
  • lupus;
  • penyakit endokrin;
  • onkologi.

Untuk pemeriksaan dengan sekatan atrioventrikular, kedua-dua kaedah perkakasan dan makmal untuk memeriksa pesakit digunakan.

Kaedah penyelidikan diagnostik perkakasan standard:

Sekiranya pada kardiogram ketika menganalisis pelanggaran kekonduksian elektrik, irama dikesan oleh selang PQ yang tidak sama dan tempoh Wenckebach, maka ahli kardiologi membuat diagnosis: sekatan Mobitz I darjah kedua.

Kerosakan kekonduksian Mobits I tahap kedua dicirikan oleh kompleks QRS sempit, kerana penghantaran nadi berhenti di lokasi kerosakan av. Dalam kes ini, elektrogram bundle His digunakan untuk menjelaskan diagnosis.

Sekiranya terdapat pelanggaran yang jelas terhadap keadaan pesakit, terapi konservatif dengan antikolinergik dan simpatomimetik dilakukan, dengan perubahan yang teruk, alat pacu jantung ditetapkan.

Komplikasi

Perkembangan komplikasi biasanya diperhatikan jika sekatan berkembang bersamaan dengan patologi jantung. Selalunya, dengan penyakit ini, bentuk kegagalan jantung kronik muncul atau bertambah buruk dan aritmia ektopik berkembang, termasuk takikardia ventrikel.

Perjalanan penyakit ini disulitkan oleh kebuluran oksigen otak kerana kadar denyutan jantung yang rendah. Keadaan ini disertai oleh demam di kepala, kelemahan dan pening. Pertama, pesakit menjadi pucat, kemudian kulit menjadi biru, dan kemudian pingsan.

Jenis penyakit

Sesuai dengan kawasan kerosakan otot jantung, gejala luaran yang ada dan langkah-langkah perkembangannya, penyumbatan dapat dibahagikan kepada cara tertentu.

Pada masa ini, terdapat tiga jenis atau jenis utama yang dimiliki oleh blok atrioventricular, dan bentuk-bentuk ini dikenali sesuai dengan ciri khas anatomi penyakit ini:

  • bentuk tidak lengkap atau separa - di sini terdapat kecacatan utama yang mempengaruhi septum interatrial dan pemisahan injap anterior pada injap mitral;
  • dengan jenis patologi berselang, terdapat kecacatan utama pada septum interatrial, serta kemerosotan kekuatan dan kehilangan bentuk injap anterior pada injap mitral, serta bahagian injap bahagian tricuspid;
  • dan bentuk yang lengkap, manifestasi yang dicirikan oleh kemunculan cincin biasa pada injap atrioventricular, selari dengan kecacatan pertama pada septum dan varian kecacatan pada septum interventrikular bekalan.

Klasifikasi tambahan yang dibenarkan oleh blokade untuk membahagikan bentuk penuh kepada tiga jenis:

  1. jenis A, yang dapat digambarkan dengan adanya pemisahan separa daun di kiri dan kanan; mereka dibahagikan dengan cara pengancing: kord melintasi dari kawasan bahagian kanan ke ventrikel kiri otot jantung;
  2. jenis B - semasa pengembangannya, sebatian tersebut mengalir dari satu bahagian ventrikel ke injap tertentu;
  3. jenis C dicirikan oleh kekurangan sambungan di bahagian depan.

Sekarang anda harus mengkaji sebab-sebab mengapa sekatan sering berlaku..

Hasil yang mungkin

Berapa banyak blok AV akan mempengaruhi kehidupan pesakit bergantung pada banyak faktor.

Blok atrioventrikular 2 darjah mempunyai prognosis yang lebih baik, berbanding dengan tahap seterusnya. Oleh itu, pada pesakit pada peringkat terakhir perkembangan penyumbatan, kegagalan jantung dan ketidakupayaan lengkap diperhatikan.

Sekiranya anda meletakkan alat pacu jantung tepat pada masanya, anda boleh mencapai peningkatan jangka hayat dan meningkatkan kualitinya. Dengan penyumbatan kongenital, prognosisnya lebih positif daripada yang berlaku.

Bersedia untuk pemasangan EX

Persiapan untuk implantasi alat pacu jantung termasuk, sebagai tambahan kepada elektrokardiografi, melakukan ekokardiografi - pemeriksaan ultrasound jantung. Ekokardiografi membolehkan anda memvisualisasikan dinding, rongga dan septa jantung dan mengesan sebarang penyakit utama yang boleh menjadi penyebab sekatan AV, misalnya, patologi injap.

Sekiranya pakar kardiologi semasa imbasan ultrasound mendapati masalah jantung, terapi bersamaan dijalankan selari dengan rawatan blok atrioventricular. Ini sangat penting dalam kes-kes apabila patologi inilah yang menjadi penyebab gangguan konduksi. Ujian klinikal standard juga ditetapkan - ujian darah dan air kencing.

Ciri-ciri patologi pada zaman kanak-kanak

Kajian menunjukkan bahawa sekatan berlaku pada lima peratus kanak-kanak yang sihat. Pada usia ini, kemungkinan perkembangan penyakit ini agak tinggi.

Masalah seperti ini pada kanak-kanak paling sering dikaitkan dengan patologi intrauterin. Ini sering diperhatikan jika janin telah terkena klamidia, streptokokus dan bakteria lain. Risiko masalahnya tinggi dengan kecenderungan genetik.

Kekonduksian elektrik pada kanak-kanak mungkin terganggu selepas pembedahan untuk menghilangkan kecacatan jantung. Kanak-kanak dengan penyumbatan atrioventrikular cepat letih, menderita sakit di jantung dan kepala, sesak nafas, tidak berhati-hati.

Pilihan rawatan dipilih dengan mengambil kira penyebab penyakit dan keadaan umum badan anak. Dalam beberapa kes, mereka mungkin memasang alat yang akan mengatur irama.

Selepas operasi

Tempoh selepas operasi, jika tidak ada masalah kesihatan lain yang menyulitkan perjalanannya, biasanya tidak disertai dengan sekatan serius. Rumah pesakit dibebaskan selama 1-7 hari, setelah melakukan kajian. Rawatan luka di bahagian badan alat yang ditanamkan dilakukan mengikut cadangan doktor.

Minggu-minggu pertama setelah implantasi alat pacu jantung, disarankan untuk menghindari senaman fizikal, dan juga melindungi kawasan jahitan (senaman, jika tidak ada kontraindikasi, anda boleh mulai setelah beberapa bulan, pastikan anda berjumpa doktor). 1 bulan selepas prosedur, perundingan kawalan dengan pakar kardiologi dilantik. Kemudian pemeriksaan dilakukan selepas enam bulan dan sekali lagi setelah setahun dari hari implantasi, dan kemudian - setiap tahun.

Waktu operasi EX-bergantung pada banyak faktor. Rata-rata, tempoh ini adalah 7-10 tahun, dan pada kanak-kanak biasanya jauh lebih sedikit, yang berkaitan, antara lain, dengan pertumbuhan tubuh anak. Pengendalian stimulator, serta pengaturcaraannya untuk pesakit tertentu, dilakukan oleh doktor. Memeriksa prestasi peranti mesti dilakukan tepat pada masanya.

Jika perlu, program ini juga disesuaikan - parameter fungsi yang ditentukan. Ini mungkin diperlukan jika alat pacu jantung tidak memenuhi tugas yang diberikan kepadanya: degup jantung terlalu rendah atau tinggi dan / atau pesakit tidak merasa sihat. Juga, tetapan lain dapat ditetapkan oleh doktor ketika mengubah gaya hidup seseorang dan rangsangan yang tidak mencukupi, misalnya, dengan sukan aktif.

Sebab utama kegagalan EX adalah penurunan kapasiti bateri - pengosongannya. Dalam kes sedemikian, peranti mesti diganti dengan yang baru, dan diperlukan perundingan dengan pakar kardiologi. Elektrod yang terletak di rongga jantung biasanya kekal seumur hidup dan tidak perlu diganti semasa operasi yang betul, memberi orang peluang untuk hidup sepenuhnya, walaupun terdapat masalah jantung.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis