Ab sekatan 2 darjah

Blok atrioventrikular (blok AV)

Penyumbatan AV dicirikan oleh kelewatan atau penamatan konduksi denyutan dari atria melalui nod AV, ikatan His dan kakinya ke ventrikel.

Penyumbatan AV dibahagikan kepada 2 kumpulan besar: tidak lengkap dan lengkap, serta sementara dan kekal.

1. Av-block separa 1 darjah.

Ia dicirikan oleh perlambatan aliran dorongan dari atria ke ventrikel. Pada ECG, ini ditunjukkan dengan memanjangkan selang PQ, yang melebihi 0,20 s. Dalam kebanyakan kes, selang PQ ialah 0.21-0.35 s. dan berterusan di semua kompleks. Oleh kerana penyebaran impuls melalui atria tidak terganggu, gelombang P dan kompleks QRS tidak berubah. Jarak P - P (R - R) adalah sama jika tidak ada aritmia sinus. Dengan pemanjangan P gigi gigi P yang besar, P dapat bertindih dengan kompleks ventrikel sebelumnya dan kurang dapat dilihat. (Lihat ECG)

Blok AV gred 1 adalah pelanggaran konduksi AV yang paling kerap berlaku dan dicatatkan pada 0–5 - 2.0% orang yang praktikal sihat, terutama pada orang tua, namun yang utama diperhatikan dengan kerosakan pada otot jantung - kardiosklerosis, miokarditis, kecacatan jantung, overdosis glikosida jantung.

2. Sekatan AV separa darjah II

Dengan sekatan tersebut, gangguan pengaliran yang lebih dalam diperhatikan dan tidak semua impuls dilakukan ke ventrikel. Bilangan gigi atrium, sementara melebihi jumlah kompleks ventrikel.

Terdapat 4 jenis tahap II sekatan AV.

1. Sekatan Av separa darjah II dengan tempoh Wenckebach (jenis Mobitz pertama). 2. Sekatan separa darjah II, jenis 2 (jenis kedua adalah Mebitz). 3. Sekatan separa darjah II 2: 1. 4. Blok AV progresif.

1. Sekatan separa tahap II jenis 1 (dengan tempoh Wenckebach).

Ia dikaitkan dengan pemanjangan tempoh tahan api mutlak dan relatif di sebatian AV. Dengan sekatan ini, kekonduksian dalam simpul AV semakin merosot dari penguncupan ke pengecutan sehingga sambungan AV tidak dapat melakukan dorongan lain ke ventrikel. Ini membawa kepada kehilangan kontraksi ventrikel secara berkala. Selama jeda yang lama, konduksi di laman web dipulihkan, selepas itu seluruh kitaran diulang. Pada ECG, ini ditunjukkan dengan pemanjangan selang PQ secara progresif dari kompleks ke kompleks, kemudian hanya gelombang P yang direkodkan, dan kompleks QRS ventrikel jatuh. Di kompleks pertama, setelah jatuh, selang PQ adalah yang terkecil, tetapi kemudian kitaran berulang (tempoh Wenckebach). Oleh kerana kehilangan kompleks ventrikel adalah semula jadi, maka terdapat blok AV dengan nisbah 3: 2, 4: 3, dll. (bilangan kompleks atrium dicatat dalam pengangka, dan bilangan kompleks ventrikel di penyebut). Semasa prolaps kompleks ventrikel, mungkin terdapat kontraksi timbul. (Lihat ECG)

Selalunya, penyumbatan seperti itu berlaku dengan overdosis glikosida jantung, ubat antiaritmia, dan infark miokard..

2. Sekatan AV separa dari darjah II dari jenis ke-2 (jenis kedua Mobitz).

Ia dicirikan oleh kehilangan kontraksi ventrikel secara berkala tanpa perubahan kitaran selang PQ, yang boleh memanjang atau normal. Kehilangan kompleks ventrikel boleh berlaku secara teratur (setiap 3, atau 4, atau 5) atau tidak teratur, huru-hara. Diagnosis kes seperti itu kadang-kadang rumit oleh lapisan putaran pop-up, extrasystoles. (Lihat ECG)

Blok AV Mebitz selalu menunjukkan pelanggaran mendalam terhadap otot jantung, selalunya ia menjadi sekatan lengkap.

3. Sekatan separa darjah II 2: 1.

Dengan jenis ini, setiap dorongan kedua disekat dan setiap penguncupan ventrikel kedua secara berkala. Pada ECG untuk setiap gelombang P terdapat satu QRS kompleks ventrikel. Sekiranya tidak ada aritmia sinus, jarak P - P adalah sama dan jarak QRS adalah sama, tetapi dua kali lebih besar. Bradikardia berkembang. Sekatan seperti itu biasanya berlaku dengan kerosakan jantung yang teruk. (Lihat ECG)

4. Sekatan Av Progresif.

Dengan sekatan AV seperti itu, konduksi terganggu dengan begitu mendadak sehingga 2 atau lebih kontraksi ventrikel berturut-turut tersekat (3: 1, 4: 1, 5: 1), dan penyekat seperti itu dapat berlaku secara berirama dan tidak teratur. Pesakit mungkin mengalami serangan Adams-Stokes_ Morgagni. (Lihat ECG)

Blok melintang lengkap (AV blok III darjah).

Dalam kes ini, tidak ada pengaliran impuls melalui sambungan atrioventricular dari atria ke ventrikel. Atria teruja dari simpul sinus, dan ventrikel dari nod atrioventricular atau fokus ektopik automatisme urutan kedua atau ketiga. Bradikardia yang teruk dengan hemodinamik yang tidak berkesan dapat berkembang. Pada ECG, pemisahan lengkap antara gelombang P dan kompleks QRS diperhatikan. Sekatan lengkap sering digabungkan dengan sekatan kaki bundle His, extrasystole. (Lihat ECG)

Sekatan AV dan ciri khas pada 2 darjah

Blok atrioventrikular (blok AB)) - gangguan konduksi irama yang dicirikan oleh pengedaran impuls elektrik yang tidak normal dari atria ke ventrikel.

Gangguan aktiviti jantung seperti ini boleh menyebabkan akibat hemodinamik yang ketara, yang menjadikan diagnosis dan rawatan keadaan ini relevan..

Kepentingan klinikal tertinggi adalah sekatan atrioventrikular tahap tinggi (2 dan 3).

Punca

Faktor etiologi yang menyebabkan berlakunya blok atrioventricular adalah seperti berikut:

  1. Berfungsi: disfungsi autonomi, kelebihan psiko-emosi, kesan refleks dalam patologi organ dalaman.
  2. Koronari: penyakit jantung koronari, miokarditis, kecacatan jantung, kardiomiopati, penyakit Levy dan Lenegra.
  3. Toksik: overdosis ubat adrenotropik (penyekat beta), bahan kimia (alkohol, garam logam berat), keracunan endogen yang berkaitan dengan patologi organ dalaman (penyakit kuning, kegagalan buah pinggang).
  4. Ketidakseimbangan elektrolit: hiperkalemia, hipermagnesemia.
  5. Disfungsi hormon: menopaus, hipotiroidisme.
  6. Gangguan kongenital pengaliran atrioventrikular.
  7. Mekanikal: kecederaan jantung.
  8. Idiopatik.

Pengelasan

Dengan sifat sekatan:

  1. Sementara (sementara).
  2. Berselang (sekejap-sekejap).
  3. Kronik (kekal).

Jenis patologi pertama sering dijumpai pada infark miokardium dinding bawah, yang dikaitkan dengan peningkatan nada saraf vagus.

Bergantung pada lokasi lesi dalam sistem konduktif, jenis blokade atrioventricular berikut dibezakan:

  1. Proksimal (atrium, AV - nod).
  2. Distal (ikatan milik-Nya).

Jenis kedua dianggap sebagai bentuk gangguan irama yang tidak disangka..

Adalah kebiasaan untuk membezakan 3 darjah patologi:

  1. 1 dicirikan oleh pengaliran perlahan denyut elektrik di mana-mana bahagian sistem pengalir.
  2. Pada 2, terdapat sekatan secara beransur-ansur atau tidak dijangka satu, atau kurang kerap dua atau tiga denyutan.
  3. Darjah 3 mewakili penghentian gelombang pengujaan yang lengkap dan kemampuan fungsi alat pacu jantung 2-3 pesanan.

Seiring dengan ini, darjah 2 dibahagikan kepada 2 jenis - Mobitz 1 dan Mobitz 2, ciri-ciri yang akan dibincangkan di bawah.

Gambaran klinikal AV - sekatan 2 darjah

Manifestasi klinikal blokade AV bergantung kepada ragamnya, adanya patologi bersamaan, dan tahap kerosakan pada sistem konduktif. Ini boleh berlaku dari asimtomatik hingga hilangnya kesedaran dengan berlakunya sindrom kejang. Pada pesakit dengan atrioventricular block 2 darjah 1 type 1, dalam kebanyakan kes, gejala.

Ia dapat dilihat sebagai kesan sampingan dalam rawatan beta-blocker, beberapa antagonis kalsium, ubat digitalis.

Selalunya, patologi seperti itu dapat diperhatikan pada pesakit dengan infark miokard akut di dinding bawah. Gangguan fungsi AV - kekonduksian jenis Mobitz 1 diperhatikan pada orang muda semasa tidur, atlet.

Blok atrioventrikular jenis 2 dianggap lebih tidak baik, yang sering menyertai infark miokard akut di dinding anterior.

Pesakit mengadu sakit di belakang sternum, perlahan dan aritmia nadi, sesak nafas, kelemahan umum.

Kerana penurunan denyut jantung, penurunan jumlah pelepasan darah minit, peredaran serebrum menderita, yang menampakkan dirinya sebagai pening, kebingungan, pingsan.

Dalam kes-kes yang teruk, gangguan irama seperti itu disertai dengan kehilangan kesedaran dengan berlakunya kejang klon, yang ditandai dengan perubahan warna kulit (sianosis), penurunan tekanan darah, dan pernafasan cetek.

Diagnostik

Pengaliran impuls didiagnosis berdasarkan aduan, sejarah perubatan, pemeriksaan objektif, pemeriksaan makmal dan instrumental. Aduan utama pesakit dengan blok atrioventricular adalah bradikardia dan nadi tidak teratur. Dari anamnesis, anda dapat mengetahui data mengenai faktor-faktor yang memprovokasi (tekanan, senaman fizikal yang teruk), kehadiran penyakit kronik, rawatan dengan ubat-ubatan tertentu. Semasa pemeriksaan, nadi tidak tetap yang jarang menarik perhatian, pada urat jugular gelombang nadi besar yang terpisah ditentukan secara berkala secara berkala dengan nada pertama yang keras.

Elektrokardiografi dan pemantauan Holter harian tetap menjadi standard emas untuk diagnosis gangguan irama. AB - sekatan 2 darjah pada pita kardiogram mempunyai ciri ciri berikut

  1. pemanjangan selang P-Q secara beransur-ansur, terganggu oleh prolaps kompleks ventrikel (QRS) dengan gelombang P yang diawetkan;
  2. selepas kompleks jatuh, selang P-Q normal direkodkan, diikuti dengan pengulangan pemanjangan;
  3. irama sinus dan sering tidak teratur.
  4. Mobitz 2:
  5. prolaps kompleks ventrikel biasa atau huru-hara dengan pemeliharaan gelombang P;
  6. Selang P-Q normal atau diperbesar tanpa kecenderungan untuk memanjangkan;
  7. kadang-kadang pengembangan dan ubah bentuk kompleks ventrikel;
  8. irama sinus tetapi tidak selalu betul.

Sekiranya terdapat sekatan sementara, pemantauan Holter setiap hari lebih bermaklumat.

Di samping itu, pemeriksaan makmal (ujian darah dan air kencing umum, biokimia darah, kajian status hormon) dan pemeriksaan instrumental (ultrasound, scintigraphy, coronarography) dilakukan, yang membolehkan anda membuat pelanggaran pada bahagian organ dalaman, untuk mengesan anomali struktur jantung, yang menyebabkan aritmia.

Terapi AB - sekatan 2 darjah

Rawatan bergantung pada jenis sekatan, keparahan keadaan pesakit, penyebab penyakit etiologi.

Kaedah rawatan berikut dibezakan:

Taktik perubatan melibatkan penggunaan kaedah untuk memulihkan irama.

Sekiranya penyekat AV, atropin adalah ubat sejagat.

Namun, yang paling berkesan adalah pemasangan alat pacu jantung tetap atau sementara. Lebih kerap, taktik seperti itu diperlukan dengan Mobitz 2, ketika pesakit tipe 1 kebanyakannya menjalani pemerhatian dinamik.

Untuk rawatan patologi yang berjaya, perlu mengenal pasti penyebab gangguan irama dan mengambil langkah-langkah untuk menghapuskannya dengan pelbagai kaedah.

Terapi sindrom Morgagni - Adams - Stokes

Serangan Morgagni - Adams - Stok dalam kehidupan pesakit mungkin merupakan yang pertama dan terakhir, oleh itu keadaan ini memerlukan pemulihan keadaan darurat seperti berikut:

  1. Untuk memberi pesakit kedudukan mendatar dengan hujung kepala yang dinaikkan.
  2. Pastikan jalan masuk, jalan masuk vena.
  3. Pantau fungsi penting.
  4. Menurut petunjuk bekalan oksigen disediakan.
  5. Atropin intravena dos yang disyorkan.
  6. Menjalankan terapi nadi elektrik dengan peralatan yang sesuai.
  7. Penghantaran pesakit ke hospital.

Apa itu sekatan jantung, berapa darjahnya, kaedah rawatan

Tarikh penerbitan artikel: 08/18/2018

Tarikh kemas kini artikel: 01.03.2019

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Sekatan jantung - kerosakan dalam irama kontraksi berlaku kerana masalah dengan laluan impuls saraf melalui sistem pengaliran jantung.

Dorongan elektrik dibuat di simpul sinus, menyebar ke atria, kemudian ke ventrikel melalui nod atrioventricular. Ini adalah sistem pengaliran otot jantung.

Sebab pembangunan

Etiologi perkembangan patologi merangkumi penyakit jantung kongenital dan diperolehi, ubat-ubatan, keturunan.

Senarai penyakit yang boleh menyebabkan perkembangan sekatan:

  • serangan jantung;
  • metastasis;
  • ketumbuhan;
  • fibrosis;
  • Penyakit Lev-Lenegra;
  • penyakit jantung koronari;
  • miokarditis;
  • kardiomiopati;
  • kardiosklerosis;
  • aterosklerosis;
  • diabetes;
  • dystonia vegetovaskular (VVD);
  • vaskulitis;
  • penyakit autoimun;
  • kerosakan pada nod atrioventricular;
  • darah tinggi;
  • kecacatan jantung;
  • gangguan endokrin;
  • masalah dengan saluran gastrousus (contohnya, dengan muntah);
  • kegagalan pernafasan (mis. apnea);
  • mabuk dadah.

Dan ada faktor lain yang boleh menimbulkan gangguan dalam fungsi konduksi - kekurangan unsur surih yang mempengaruhi jantung, aktiviti fizikal yang berlebihan, tekanan yang kerap, dan penggunaan ubat-ubatan.

Kemungkinan varieti

Terdapat beberapa klasifikasi blok jantung:

PengelasanPandangan
Dengan penyetempatanSinoatrial (kegagalan semasa peralihan nadi dari nod sinus ke atria)
Atrial (disfungsi atrium)
Atrioventricular (halangan atau gangguan pada tahap nod atrioventricular)
Sekatan kaki bundle milikNya
Pada masa wujudPemalar
Berselang atau sementara (berlaku dalam sawan)
Dengan keterukanDarjah 1 (kebolehpasaran tidak rosak, tetapi dilakukan dengan kelewatan)
Darjah 2 (denyut nadi berlalu, tetapi hanya sebahagian, ini bermaksud bahawa beberapa denyutan tidak sampai ke bahagian sistem pengalir)
Darjah 3 (blok jantung lengkap, iaitu, denyutan tidak dijalankan sepenuhnya, yang menyebabkan penurunan kadar jantung)
Dengan manifestasiAsimptomatik (paling sering, diperhatikan dengan lesi bundle-Nya. Dan juga penyumbatan tahap pertama dan kedua dikesan hanya selepas ECG)
Dengan manifestasi gejala (dengan tahap ketiga patensi impuls yang terganggu, gejala tersebut menampakkan diri dengan jelas)
Kesan kesihatanFisiologi (patologi tahap pertama berlaku dan dianggap sebagai norma dalam kalangan orang tertentu, misalnya, atlet atau kanak-kanak / remaja dengan kelainan jantung kecil)
Patologi (dicirikan oleh kerosakan pada sistem konduktif pada tahap apa pun, yang menyebabkan keadaan pesakit bertambah buruk)

Tahap dan gejala mereka

Secara keseluruhan, tiga darjah dibezakan, salah satunya dibahagikan kepada tiga jenis - 1, 2 (di dalamnya 3 pilihan dibezakan: mobitz 1, mobitz 2, blokade kelas tinggi) dan ke-3.

Darjah 1

Dengan tahap keparahan blok jantung yang pertama, perjalanan denyut nadi melalui sistem konduksi tidak terganggu, tetapi ditunda (dengan sinoatrial, nadi melambatkan ketika node sinus masuk ke atrium, dengan kegagalan atrium di atrium kanan atau kiri, dengan atrioventricular di simpul atrioventricular).

Tidak ada gejala pada masa yang sama, penyakit ini tidak menampakkan diri dengan cara apa pun dan sering dikesan secara kebetulan semasa prosedur ECG yang dirancang.

Darjah 2, jenis 1

Ia dicirikan oleh penurunan kekonduksian secara beransur-ansur, mencapai penghentian lengkap kedatangan denyutan di kawasan sistem pengalir dan pemulihan selanjutnya.

Pada jenis pertama, gejala mungkin tidak ada atau nyata sebagai peningkatan kadar jantung yang kecil, jarang, cepat atau penurunan kadar jantung..

Darjah 2, jenis ke-2

Jenis kedua dicirikan oleh pemberhentian patensi secara tiba-tiba di bahagian sistem pengalir. Penyumbatan nadi memprovokasi jeda antara denyut nadi yang menjangkau dari simpul sinus ke ventrikel dan kaki dari bundle His dan cabang terakhir. Setelah berhenti, konduksi bertambah baik, tetapi tidak kembali normal dan terus diperlahankan.

Tahap kedua jenis kedua dinyatakan oleh gejala berikut:

  • gangguan dalam kekerapan kontraksi miokard;
  • perasaan hati yang tenggelam;
  • aritmia (boleh dinyatakan oleh takikardia - berdebar-debar jantung, atau bradikardia, bradyarrhythmia - penurunan);
  • perasaan lemah dalam badan;
  • permulaan keletihan yang cepat;
  • pening dan sakit kepala;
  • masalah penglihatan (penampilan bulatan di depan mata atau lalat);
  • pengsan atau gelap di depan mata;
  • jarang sakit dada.

Darjah 2, sangat sekatan

Spesies yang istimewa dan jarang ditemui adalah bermutu tinggi. Dalam kes ini, dari empat impuls yang terbentuk di simpul sinus, hanya satu yang melalui nod atrioventricular (terdapat juga berkala satu nadi yang dihantar setiap lima / enam terbentuk).

Gejala menyerupai jenis kedua darjah 2. Bradikardia yang diucapkan.

Darjah 3

Ia dicirikan oleh penghentian sepenuhnya output impuls elektrik (dalam hal blok sinoatrial) atau penghentian laluan antara nod sinus dan atrium kanan (atrium) atau melalui nod atrioventricular (atrioventricular atau melintang).

Tanda-tanda serupa dengan jenis kedua darjah 2, tetapi juga mempunyai ciri-ciri tersendiri:

  • kekerapan kontraksi miokard dikurangkan;
  • ada rasa sakit di hati;
  • bengkak, sesak nafas;
  • sukar untuk bertolak ansur (atau tidak boleh ditoleransi sama sekali) aktiviti fizikal.

Dalam kes gangguan konduksi intraventrikular, klasifikasi mengikut darjah tidak digunakan. Dalam kes ini, klasifikasi topikal adalah relevan, membezakan perjalanan patologi dengan kekalahan unsur-unsur kumpulan Nya.

Gangguan konduksi unilateral:

PenyetempatanItem Terlibat
Sekatan ventrikel kiri
  • rasuk tunggal (halangan melalui cabang depan atau belakang kaki kiri);
  • dua rasuk (penyumbatan seluruh kaki kiri).
Ventrikel kananPelanggaran patensi di kaki kanan (PNPG).

Gangguan konduksi dua hala:

Jenis sekatanItem Terlibat
Rasuk bergandaGabungan pelanggaran di kaki kanan dan cawangan depan atau belakang kaki kiri
Tiga rasukGabungan pelanggaran di kaki kanan, cawangan depan dan belakang kaki kiri

Sekatan akhir yang tidak spesifik (fokus) - biasanya pada pesakit terdapat simptomologi penyebab penyakit yang menyebabkan penyumbatan ikatan miliknya. Patologi jenis simptomologi spesifik ini (kecuali kelas tinggi) tidak ada.

Kaedah Diagnostik

Diagnosis bermula dengan anamnesis, mendengar nada, mengenal pasti penyakit bersamaan, dan memeriksa kemungkinan kesan keturunan.

Sekiranya terdapat kecurigaan sekatan, pesakit dihantar untuk EKG (elektrokardiografi) - ini adalah kaedah diagnostik utama untuk penyakit ini. Prosedur ini dilakukan untuk mendaftarkan medan elektrik yang dihasilkan semasa kerja jantung. Penilaian keadaan pesakit berlaku mengikut jadual, di mana gigi ditandai, mencerminkan pelbagai proses yang berlaku di jantung. Terdapat enam gigi secara total (P, Q, R, S, T, U) dan turunannya (PQ, QRS, ST).

Dengan sekatan, penyimpangan dari norma pada gigi P dan Q dan turunannya dapat dilihat pada grafik.

Jenis patologi yang berlainan muncul pada kardiogram dengan cara yang berbeza:

  • sinoatrial tidak mempengaruhi graf ECG. Secara tidak langsung, patologi ditunjukkan oleh peningkatan dua kali dalam selang RR (penentuan irama jantung) berbanding yang sebelumnya dan ketiadaan gelombang P (menunjukkan pengecutan atrium) pada masa jeda;
  • Blok atrioventrikular tahap pertama dinyatakan oleh perubahan dalam selang PQ (penunjukan impuls elektrik ketika melalui nod atrioventricular). Penyimpangan dari norma dianggap sebagai peningkatannya. Tahap 2 - ketiadaan gelombang Q pada grafik (menunjukkan penguncupan ventrikel) dan turunan QRS (penilaian keseragaman kontraksi ventrikel). Kenaikan selang PQ dapat diperhatikan. Darjah 3 - perbezaan ketara pada frekuensi gelombang P dan kompleks QRS dapat dilihat.
  • sekatan kaki dan ranting bundle His - memperluas turunan QRS ketika gelombang P normal.

Dengan jenis patologi sementara, ECG tidak selalu dapat memperbaiki penyimpangan dari norma, oleh itu kaedah diagnosis tambahan digunakan:

KaedahPenerangan
Pemantauan degupan jantung 24 jam (halter)Sensor radas ECG dipasang di dada pesakit dan pengukuran berlangsung sepanjang hari.

Kaedah ini membantu menjelaskan keparahan patologi, sifat kejadiannya dan faktor-faktor yang mempengaruhinya..

Pemeriksaan elektrofisiologi jantung (EFI)Melalui esofagus - sebelum prosedur, elektrokardiogram adalah wajib dan tekanan diukur (mereka dilakukan untuk memahami bahawa EFI tidak memprovokasi kelainan jantung). Selanjutnya, probe dengan elektrod di hujungnya dimasukkan melalui hidung atau mulut (melalui mulut prosedurnya lebih jarang berlaku). Elektrod memancarkan denyutan cahaya, merangsang miokardium. Semasa rangsangan, elektrogram dikeluarkan dan setelah pengekstrakan probe, ia dianalisis.
Intracardiac - sebelum prosedur, bacaan ECG (kardiogram) dan tonometer semestinya diambil. Pesakit diberi ubat bius dan ubat penahan sakit. Selepas ini, tusukan vena dilakukan dan kateter dengan lima elektrod di hujungnya disisipkan ke dalamnya dan ia dibawa ke mulut pesakit. Selepas rangsangan, data yang diperoleh dianalisis..

Kedua-dua jenis kajian dilakukan apabila ECG biasa tidak memberikan jawapan yang boleh dipercayai dan tidak memungkinkan untuk menentukan secara tepat sifat pelanggaran.

Pemeriksaan Ultrasound (EchoCG)Ekokardiografi melalui dada - dijalankan serta ultrasound. Pesakit berbaring di sofa, memaparkan batang atas dan sensor dipasang di dada.
Ekokardiografi melalui kerongkongan - prosedur dilakukan sekiranya terdapat kesukaran untuk mendiagnosis dengan cara pertama.

Kedua-dua pilihan ekokardiografi digunakan untuk mengenal pasti penyebab penyumbatan yang berkaitan secara langsung dengan fungsi jantung..

Teknik rawatan

Sekatan berkala dan kronik dirawat berdasarkan tahap keparahannya:

  • penyekatan tahap pertama dan tahap kedua jenis pertama yang tidak lengkap adalah tidak simptomatik dan hanya memerlukan pemerhatian dan peperiksaan yang dirancang. Adalah mungkin untuk mengenalinya dalam kes EKG yang dirancang, tetapi walaupun begitu seseorang hanya diperhatikan oleh doktor untuk mengelakkan kemerosotan kursus. Dengan patologi yang disebabkan oleh penyakit jantung yang lain, alat pacu jantung boleh dipasang.
  • dengan tahap kedua jenis kedua, rangsangan berterusan oleh alat pacu jantung luaran dilakukan. Sekiranya penyebabnya bukan keturunan, tetapi memperoleh penyakit, ubat-ubatan, ubat-ubatan yang berfungsi sebagai faktor dalam perkembangan patologi, ia dapat disembuhkan pada peringkat awal jika masalah awal dihentikan. Sekiranya terdapat kecurigaan kemungkinan patologi bergerak ke tahap blokade lengkap, alat pacu jantung kekal.
  • Terapi darjah 3 bertujuan untuk meringankan keadaan dan menurunkan untuk mencegah serangan jantung, jadi alat pacu jantung selalu dipasang. Berhenti sepenuhnya pada peringkat ini tidak mungkin dilakukan..

Risiko terbesar bagi kehidupan pesakit ditunjukkan oleh sekatan progresif dan sekatan tahap tinggi. Dengan kursus ini, kegagalan jantung dan gangguan aliran darah diperhatikan.

Rawatan dijalankan secara pembedahan dan selalu dengan segera:

  • pesakit dirangsang dengan aktiviti jantung oleh alat pacu jantung luaran;
  • operasi alat pacu jantung dilakukan.

Semasa pembedahan, ubat berikut digunakan:

Semasa rawatan, terapi ubat digunakan (jika patologi disebabkan oleh keracunan, ubat yang mempengaruhi ini harus dihentikan):

  • adrenostimulan beta;
  • m-antikolinergik;
  • simpatomimetik (pada masa ini, dana tidak digunakan, kerana ia berbahaya dengan sebilangan besar kesan sampingan).

Juga penting untuk rawatan adalah pemakanan khusus pesakit. Makanan ditambahkan ke dalam diet, yang merangkumi unsur surih yang mempengaruhi fungsi jantung..

  • buah kering (terutama aprikot kering - mengandungi kalium dan magnesium);
  • buah-buahan dan buah beri (pisang, alpukat, kismis - mengandungi kalsium, natrium, besi, kalium dan magnesium);
  • sayur-sayuran (timun, bayam - vitamin B, kalsium, zat besi, magnesium, kalium);
  • madu;
  • makanan laut.

Penjagaan kecemasan hanya diberikan oleh pakar. Sekiranya anda mengesyaki sekatan atau permulaan serangan, anda perlu memberi orang itu kedudukan mendatar dan memanggil ambulans. Sebaiknya berikan sebarang ubat sekiranya tidak diresepkan oleh doktor untuk merawat patologi ini. Pesakit mungkin mati kerana ubat yang tidak sesuai..

Apakah patologi ini berbahaya??

Penyumbatan jantung pada peringkat awal mungkin tidak membawa kesan kepada tubuh, tetapi kes penyumbatan lengkap boleh mengancam:

  • kegagalan jantung;
  • kemalangan serebrovaskular;
  • iskemia dan serangan jantung;
  • kejutan arrhythmogenic;
  • kecacatan
  • patologi organ dalaman;
  • maut.

Ramalan

Sebahagiannya, sekatan jantung dapat dirawat, seperti beberapa jenisnya, tetapi dalam banyak aspek hasilnya positif, ditentukan oleh sebab-sebab yang memprovokasi patologi dan faktor-faktor yang mempengaruhi perkembangannya selanjutnya.

Prognosis yang paling tidak baik untuk tahap ketiga penyakit ini adalah kemungkinan mendapat kecacatan dan kematian. Peluang hidup ditingkatkan dengan pembedahan dan pemasangan alat pacu jantung, yang membantu memperbaiki keadaan pesakit.

Pencegahan adalah rawatan penyakit yang tepat pada masanya yang dapat berkembang menjadi sekatan atau menyebabkannya, pemeriksaan jantung yang dijadualkan dan rawatan kepada doktor kerana disyaki memburuk..

Ab sekatan 2 darjah

Terdapat 2 jenis sekatan AV tahap II: jenis I, yang merupakan pelanggaran irama jantung yang agak selamat, dan jenis II, yang diklasifikasikan sebagai gangguan serius yang memerlukan kajian tambahan.

Tahap AV blok II, jenis I (Mobits I, Wenckebach berkala)

Dengan sekatan AV jenis ini, kita bercakap mengenai apa yang disebut majalah Wenckebach. Selang PQ pada mulanya normal.

Dengan pengecutan jantung berikutnya, secara beransur-ansur memanjang hingga hilangnya kompleks ventrikel (kompleks QRS), kerana masa yang dihabiskan di simpul AV terlalu lama dan dorongan melaluinya menjadi mustahil. Proses ini berulang..

Gelar AV blok II, jenis I (berkala Wenckebach).
Pada ECG atas, Wenckebach berkala 3: 2. Pada ECG yang lebih rendah, Wenckebach berkala 3: 2 berubah menjadi berkala 6: 5.
Pendaftaran yang panjang. Kelajuan Kertas 25 mm / s.

Darjah AV blok II, jenis II (Mobitz II)

Dengan sekatan ini, setiap dorongan ke-2, ke-3 atau ke-4 dari atrium (gelombang P) dibawa ke ventrikel. Gangguan irama sedemikian ditetapkan sebagai sekatan AV 2: 1, 3: 1 atau 4: 1. Pada ECG, walaupun gelombang P dapat dilihat dengan jelas, kompleks QRS yang sesuai muncul hanya selepas setiap gigi ke-2 atau ke-3.

Akibatnya, pada frekuensi normal kontraksi atrium, bradikardia yang jelas dapat muncul, yang memerlukan implantasi alat pacu jantung.

Penyumbatan AV dengan berkala Wenckebach dapat dilihat dengan dystonia vegetovaskular dan penyakit jantung koronari, sementara gangguan irama jantung seperti Mobitz II hanya diperhatikan dengan kerosakan organik yang serius pada jantung.

Darjah AV blok II (jenis Mobitz II).
Seorang pesakit berusia 21 tahun dengan miokarditis. Hanya setiap dorongan atrium ke-2 yang dijalankan ke ventrikel.
Kadar pengecutan ventrikel adalah 35 per minit. Sekatan PNPG yang lengkap.

Sekatan jantung dan tentera

Sekatan jantung - adakah mereka akan dibawa ke tentera?

Kami akan menganalisis hari ini persoalan penting bagaimana mendapatkan pemeriksaan perubatan dan adakah mereka akan dibawa ke tentera dengan sekatan jantung. Membezakan pengaliran impuls dan penyumbatan kaki dari ikatan milik-Nya. Dalam kes ini, irama jantung yang normal selalu terganggu, dan penyakitnya boleh menjadi rumit oleh pengsan dan kejang, dalam kes yang jarang berlaku, menyebabkan fibrilasi atrium dan flutter dan perlunya membuat alat pacu jantung. Pemeriksaan wajib militer di depan pasukan dengan blok jantung dilakukan di bawah Artikel 42 dari Jadual Penyakit. Sebaiknya berjumpa doktor dan mengumpulkan dokumen yang diperlukan sebelum acara perekrutan bermula. Gejala sekatan jantung serupa dengan manifestasi penyakit yang lain, jadi doktor harus dengan teliti mendengarkan wajibnya dan menganalisis data kajian diagnostik. Ingatlah bahawa pelanggaran irama jantung, penyumbatan pengaliran impuls yang betul, boleh disebabkan oleh penyakit yang cukup ketara, oleh itu, sebelum berkhidmat dalam tentera, anda mesti menghubungi pakar kardiologi untuk mengetahui punca sebenar kerosakan fungsi jantung.

Dalam perubatan, tahap keparahan penyakit ditentukan. Peserta draf mungkin mengetahui terlebih dahulu sama ada dengan sekatan jantung mereka akan dibawa ke tentera hanya setelah berjumpa doktor dan mengikuti arahan untuk mendiagnosis penyakit. Mereka tidak akan dibawa ke tentara dengan penyakit jantung berikut; pemeriksaan dilakukan dalam kategori kecergasan D (tidak layak untuk dinas) Artikel 42:

  • sekatan jantung atrioventrikular lengkap;
  • sekatan jantung atrioventricular darjah 2 dengan sindrom Morgagni-Adams-Stokes (MAS) atau dengan kegagalan jantung 2-4 kelas;
  • blok atrioventrikular jantung kekal 2 darjah tanpa sindrom MAS;
  • blok sinoatrial 2 darjah;
  • sekatan lengkap kaki bundle milik-Nya.

Oleh itu, seorang prajurit berhak untuk menerima pengecualian dari tentera dengan sekatan jantung dengan pengaliran impuls yang lengkap atau separa, serta dengan kehilangan kaki dari ikatan milik-Nya. Ijazah ketiga mencirikan ketiadaan impuls sepenuhnya, masing-masing, draf juga mempunyai hak untuk kategori kecergasan "D". Mereka tidak memasuki tentera jika wajib militer mempunyai sindrom MAS, kerana serangan itu dapat mengakibatkan akibat yang tidak diinginkan dan bahkan kematian. Dengan sekatan darjah kedua, sebahagian dorongan juga tidak dilakukan, yang menjadi asas untuk pengecualian dari perkhidmatan. Hasil perundingan dan diagnostik pakar kardiologi diperlukan untuk pengesahan..

Sekiranya penyakit ini tidak disertai dengan perubahan yang ketara, atau dengan penyumbatan kaki kanan bundel-Nya yang tidak lengkap, maka penyakit-penyakit ini bukanlah alasan untuk tinggal di rumah. Adapun blok jantung 1 darjah, yang dicirikan oleh manifestasi simptom yang lemah dengan kelajuan impuls yang ketara. Ini bermaksud bahawa yang terbaik adalah mengenal pasti penyebab kerosakan fungsi jantung dan pembentukan penyakit yang mendasari, dengan mana anda boleh mendapatkan kategori kecergasan anti-draf. Gejala wajib yang ada akan membantu doktor membuat diagnosis dengan lebih tepat, dan mungkin berlaku bahawa mereka tidak akan diserahkan kepada tentera di bawah artikel lain..

Av sekatan 1 darjah pada ECG pada kanak-kanak apa itu

Pendidikan tinggi:
Pakar Kardiologi
Universiti Perubatan Negeri Kuban (KubGMU, KubGMA, KubGMI) Tahap pendidikan - Pakar 1993-1999

Pendidikan tambahan:
"Kardiologi", "Kursus pengimejan resonans magnetik sistem kardiovaskular"
Institut Penyelidikan Kardiologi A.L. Myasnikov

"Kursus diagnostik fungsional"

NTSSSH mereka. A. N. Bakuleva

"Kursus Farmakologi Klinikal"

Akademi Perubatan Pascasiswazah Perubatan Rusia

Hospital Cantonal Geneva, Geneva (Switzerland)

"Kursus terapi"

Institut Perubatan Negeri Rusia Roszdrav

Dengan sekatan AV sementara darjah 2, kekonduksian impuls elektrik dari atria ke ventrikel terganggu sebahagiannya. Sekatan atrioventrikular kadang-kadang berlaku tanpa gejala yang dapat dilihat, mungkin disertai dengan kelemahan, pening, angina pectoris, dan dalam beberapa kes kehilangan kesedaran. Nod AV adalah sebahagian daripada sistem pengaliran jantung, yang memberikan pengurangan atrium dan ventrikel yang konsisten. Apabila simpul AV rosak, impuls elektrik melambatkan atau tidak sampai sama sekali dan, akibatnya, organ tidak berfungsi.

Pengelasan

Dalam kekerapan dan kekerapan pengembangan:

  • berterusan - dikenal pasti dan berterusan pada masa akan datang;
  • sementara (sementara) - dikesan sekali, tetapi kemudian hilang;
  • sekejap - setelah penentuan berlaku, tetapi sekali lagi muncul.

Menurut penyetempatan blok blokade AV dibahagikan kepada:

  • proksimal (pelanggaran di bahagian nod yang paling dekat dengan atria);
  • distal (bahagian yang dekat dengan ventrikel terjejas);
  • Terdapat sekatan jenis gabungan.

Diagnostik

Tindakan diagnostik yang memerlukan sekatan jantung termasuk:

  • elektrokardiogram, yang memungkinkan untuk mengesan adanya kelainan pada irama dan fungsi jantung;
  • pemeriksaan sinar-X secara menyeluruh - dengan pertolongannya dapat dilakukan untuk mengesan peningkatan atau sedikit perubahan pada corak pulmonari, pembengkakan dan pembesaran arteri jantung;
  • ekokardiografi;
  • kateterisasi jantung;
  • angiokardiografi.

Kaedah diagnostik yang disenaraikan yang diperlukan untuk diagnosis "blok jantung" memungkinkan untuk mengesan kehadiran patologi dalam aktiviti jantung, gangguan dalam aktiviti atrium dan ventrikel jantung kanan dan kiri.

Sebab sekatan AV

Punca penyakit boleh dibahagikan kepada organik dan berfungsi..

Terdapat juga sejumlah sindrom di mana degenerasi terpencil dari simpul AV dan kumpulannya diperhatikan.

1) Pada mulanya, lesi anatomi separa (struktur) sistem konduktif diperhatikan. Ini diperhatikan, sebagai contoh, apabila simpul terlibat dalam fibrosis selepas kerosakan miokardium, dengan penyakit miokarditis, IHD, Lyme. Ab-blokade kongenital jarang berlaku (kanak-kanak menderita ibu yang menderita SZST). Simpul AV sering terlibat dalam infarksi miokardium bawah.

2) Dengan sekatan fungsional, morfologi simpul tidak dilanggar, hanya fungsi yang menderita, yang tentunya lebih baik untuk diperbetulkan.

Keadaan ini berlaku dengan penguasaan nada sistem saraf parasimpatik, antiaritmia (beta-blocker - bisoprolol, atenolol; penyekat saluran kalsium - verapamil, diltiazem; glikosida - corglycon, strophanthin), gangguan elektrolit (hiper- / hipokalemia).

Perlu dinyatakan bahawa, pada kebiasaannya, sekatan AV tahap pertama juga boleh berlaku, dan rawatan tidak diperlukan. Ini berlaku, misalnya, pada atlet profesional, orang muda. 3)

Perubahan degeneratif pada simpul AV dalam patologi genetik.

Mereka berkembang semasa mutasi gen yang menyandikan sintesis protein saluran natrium kardiomiosit..

Sindrom berikut khusus: Leva, Lenegra, kalsifikasi idiopatik pada nod.

Gejala

Tanda-tanda klinikal penyakit ini bergantung pada tahap kerosakan pada simpul AV, penyebab sekatan, kehadiran patologi CVS dan penyetempatannya.

Tahap kedua sekatan AV mempunyai gejala yang lebih teruk daripada bentuk awal penyakit ini. Gejala klinikal ditambahkan pada sesak nafas dan kelemahan, seperti:

  • degupan jantung yang perlahan (perasaan "jantung tenggelam");
  • keletihan berterusan dan keengganan untuk melakukan perkara yang paling asas;
  • sakit kepala ringan.

Manifestasi

Apakah sekatan jantung? Dalam kes ini, kriteria ECG diagnostik untuk keadaan ini adalah lanjutan selang PQ lebih dari 0.2 saat, sementara gelombang P normal, kompleks QRS tidak jatuh.
Secara klinikal, keadaan ini tidak menampakkan diri dengan cara apa pun, kerana jantung menguncup dengan betul, walaupun lebih jarang daripada biasa.

Oleh itu, penemuan yang terdapat di ECG ini tidak menunjukkan perlunya rawatan, melainkan perlu dilakukan pemantauan terhadap keadaan.

Mungkin kemunculan gejala di bawah tindakan pencetus - fizikal. memuatkan. Apabila sawan sinkop (pingsan) atau pening berlaku, pening harus disyaki peralihan blokade ke tahap kedua (peringkat seterusnya).

Terapi rakyat

Rawatan sekatan dengan resipi rakyat akan mengurangkan gejala patologi dan meningkatkan kesejahteraan. Sebelum menggunakan kaedah alternatif, perlu berunding dengan doktor anda.

  1. Merebus berdasarkan akar valerian akan membantu memulihkan irama jantung. Untuk menyediakan resipi, anda perlu mengisar rimpang valerian. 1.5 sudu kecil tuangkan 150 ml air ke dalam akar. Masukkan bekas dengan isi di atas dapur dan rebus kuahnya selama 10-15 minit dengan api kecil. Kaldu siap boleh ditapis melalui kain tipis, dilipat dalam beberapa lapisan. Anda perlu minum rebusan 3-4 kali sehari selama 50 g.
  2. Dengan sekatan jantung, balsem berdasarkan balsem lemon membantu dengan baik. Untuk memasak, tuangkan 500 ml air mendidih 1.5 sudu besar. l rumput kering. Masukkan isinya ke atas api dan rebus kuahnya. Ambil ubat 3 kali sehari untuk ½ cawan.
  3. Mengurangkan rasa sakit di dada akan membantu merebus hawthorn. Tuangkan 250 ml air mendidih 1/2 sudu besar. l buah hawthorn. Masukkan bekas ke dalam tab mandi air dan renehkan kaldu selama 7-10 minit. Ambil produk sebelum makan dalam 1/3 cawan.
  4. Dengan sekatan jantung, anda boleh menyediakan ubat dari epal dan bawang. Untuk menyediakan produk, anda memerlukan rata-rata kepala bawang dan 1 epal hijau sederhana. Perahkan bawang dan epal melalui penggiling daging. Kacau campuran sehingga sebati. Gruel yang dihasilkan adalah norma harian. Bahagikan kepada 2-3 majlis. Makan ubat pada siang hari sebelum makan.
  5. Kisar 1 sudu besar. l daun pudina dan tuangkan campuran herba 250-300 ml air mendidih. Biarkan infusi di bawah penutup tertutup selama 30-50 minit. Tapis infusi yang sudah selesai melalui ayak. Ambil ubat pada siang hari dengan meneguk kecil.

Sekatan jantung - pelanggaran kekonduksian impuls elektrik di salah satu jabatannya. Penyakit ini boleh menjadi bebas, atau bertindak sebagai komplikasi pada patologi lain sistem kardiovaskular. Untuk penyakit, sekatan jantung - simptomnya, serta kaedah rawatan dan diagnosis untuk setiap bentuk atau peringkat individu akan diambil secara individu. Untuk pemahaman terperinci mengenai prinsip kewujudan patologi, anda perlu mempunyai idea bagaimana pergerakan impuls elektrik berlaku di jantung.

Program Pemantauan Pesakit

Untuk mengetahui perkembangan sekatan yang tidak lengkap dalam masa dan mula memperbaikinya tepat pada masanya, berikut ditunjukkan:

  • ECG berulang - kajian (banyaknya ditentukan oleh doktor);
  • pemantauan ECG setiap hari (Holter).

Sudah tentu, ECG memberikan maklumat yang komprehensif mengenai gangguan irama, yang merupakan blok AV darjah 1. Tetapi untuk mengenal pasti penyebabnya, kajian tambahan, seperti ekokardiografi, akan berguna. Yang penting secara diagnostik ialah penentuan kepekatan ubat yang diambil dalam darah, kajian komposisi ion darah.

Blok AV gred 1 tidak bermaksud rawatan ubat. Pemantauan dinamik keadaan orang seperti ini ditunjukkan. Walau bagaimanapun, jika penyebabnya dikenal pasti dan dapat dihapuskan, anda perlu melakukannya..

Dengan perkembangan patologi akibat pengambilan ubat, kurangkan dos atau batalkan ubat dengan pilihan yang lain; sekiranya terdapat gangguan elektrolit, pembetulan keseimbangan elektrolit. Secara ringkas, kita dapat mengatakan bahawa sekatan AV fungsional darjah 1 boleh dan harus dipengaruhi, sekiranya terdapat lesi organik pada nod, taktik tunggu dan lihat harus dipilih.

Dengan jenis sekatan berfungsi yang terbukti, anda dapat menyesuaikan nada pemeliharaan autonomi dengan berhati-hati. Sapukan ubat seperti belloid, theopec.

Petua Pencegahan Penyakit

  1. Dalam keadaan apa pun anda tidak boleh mengubati penyakit kardiovaskular anda sendiri..
  2. Semasa bermain sukan, tidak digalakkan untuk segera mengambil tekanan yang meningkat. Hal yang sebaliknya juga berlaku - bagi atlet yang sudah biasa membiasakan otot jantung dengan beban berat, sangat berbahaya untuk menghentikan latihan secara tiba-tiba.
  3. Tidak kira keadaan kesihatan, anda harus mematuhi prinsip pemakanan yang betul, penggunaan makanan yang terlalu masin, pedas dan berlemak harus diminimumkan, terutama bagi orang berusia lebih dari 40 tahun.
  4. Pesakit yang sudah mengalami penyumbatan jantung harus diberitahu tepat pada masanya kepada pakar kardiologi mengenai semua perubahan dalam kesihatan dan kesan buruk semasa mengambil ubat yang ditetapkan.
  5. Tekanan darah harus diperiksa secara berkala, dan jika indikatornya untuk waktu yang lama menyimpang dari normal, anda harus berjumpa doktor untuk mendapatkan resep terapi yang dapat menyokongnya. Konsep "tekanan kerja" adalah mitos. Kekurangan kesejahteraan dengan tekanan darah tinggi tidak bermaksud bahawa satu atau lain angka pada tonometer, sebenarnya, adalah "norma individu" untuk ini atau orang itu.
  6. Penghentian alkohol dan merokok sepenuhnya adalah langkah pencegahan yang sangat baik. Sekiranya anda tidak dapat menghentikan tabiat buruk sendiri - jangan takut untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Profilaksis yang ketat boleh menjadi rawatan lengkap dari peringkat pertama penyakit - lebih baik membatasi diri anda untuk keseronokan yang meragukan daripada memerhatikan komplikasi yang tidak perlu.

Jantung tidak diragukan lagi merupakan salah satu organ terpenting dalam tubuh manusia. Dan perkara utama, jika kita membicarakan sistem kardiovaskular - sebagai sejenis pam, ia mengepam darah melalui saluran, membekalkan tisu dengan nutrien dan oksigen. Oleh itu, bagi seseorang, jantung perlu berfungsi dengan betul dan tanpa kegagalan. Tetapi, malangnya, ini tidak selalu berlaku. Salah satu penyakitnya adalah sekatan jantung..

Ciri-ciri pada kanak-kanak

Pelanggaran dorongan melalui jantung pada kanak-kanak adalah perkara biasa. Ini disebabkan oleh patologi kehamilan yang disebabkan oleh penyakit ibu (diabetes mellitus, SLE), pendedahan kepada faktor persekitaran, dll..
Denyut jantung dianggarkan pada bayi berbeza daripada pada orang dewasa: degupan jantung 100 denyutan / min. sudah dianggap bradikardia dan memerlukan perhatian. Oleh itu, blok AV darjah pertama semasa kelahiran dapat dilihat.

Gejala berikut diperhatikan: pucat atau sianosis, kelesuan, kelemahan, penolakan dada, peningkatan berpeluh. Pada masa yang sama, manifestasi klinikal pada darjah 1 mungkin tidak.

Dengan gangguan fungsi, lebih baik, dengan organik, proses patologi yang mungkin progresif. Sekatan distal atrioventrikular jauh lebih berbahaya dari segi risiko komplikasi daripada proksimal.

Kaedah rawatan

Dengan sekatan atrioventrikular, rawatan sangat bergantung pada tahapnya. Terapi bersifat konservatif dan radikal. Pada tahap 1 sekatan, pemerhatian pesakit dan kajian berkala sudah mencukupi. Dalam kes yang lebih teruk, rawatan kompleks dilakukan. Dengan sekatan AV separa dan lengkap, rawatan melibatkan:

  • penghapusan patologi utama (serangan jantung, miokarditis, kardiosklerosis);
  • penolakan ubat toksik (glikosida, beta-blocker);
  • mengekalkan gaya hidup sihat;
  • mengambil ubat yang meningkatkan kekuatan kontraksi jantung dan meningkatkan kekonduksian (agonis beta-adrenergik);
  • pemasangan alat pacu jantung.

Sekiranya patologi disebabkan oleh penyakit jantung, maka agonis beta-adrenergik diresepkan. Ini termasuk dopamin dan dobutamine. Dalam kes perkembangan serangan Morgagni-Adams-Stokes, Atropine digunakan dalam kombinasi dengan ubat-ubatan yang meningkatkan aktiviti miokardium. Dengan perkembangan kegagalan jantung, ubat vasodilator ditunjukkan.

Selepas pertolongan cemas, pesakit ditetapkan alat pacu jantung. Petunjuk untuk memasukkan ke dalam rongga jantung alat adalah:

  • penurunan frekuensi penguncupan ventrikel hingga 40 atau kurang dengan jeda yang berpanjangan;
  • sekatan darjah 2 mengikut Mobitsa-2;
  • sekatan darjah 3;
  • serangan Morgagni-Adams-Stokes.

Selepas implantasi alat pacu jantung, pesakit dapat hidup selama bertahun-tahun. Prognosis yang paling tidak baik diperhatikan dengan gangguan konduksi kongenital. Semua pesakit dengan penyumbatan AV ECG harus dilakukan secara berkala. Pencegahan adalah pencegahan dan rawatan patologi somatik yang tepat pada masanya, pematuhan dengan cadangan doktor untuk rawatan dan penghapusan tekanan. Oleh itu, penyumbatan pengaliran jantung adalah bahaya bagi mana-mana orang.

Darjah

Sebagai tambahan kepada pembahagian umum blok jantung menjadi penuh dan separa, ia dibahagikan kepada beberapa jenis, bergantung pada bahagian mana konduksi jantung terganggu.

Hanya empat darjah sekatan jantung:

  • Blok atrioventrikular;
  • Sinoatrial;
  • Intraventrikular;
  • Intraatrial.
  • Blok jantung atrioventrikular berlaku apabila impuls yang merosot melewati apa yang disebut bundle-Nya.

Terdapat tiga jenis keparahan penyakit:

  • Penyumbatan jantung 1 darjah - dinyatakan oleh laluan nadi yang perlahan, yang hanya dapat dikesan dengan bantuan ECG. Berbeza dengan norma masa berlalu 0.18 saat, dengan perkembangan sekatan jenis ini, kali ini meningkat dua kali atau lebih tinggi.
  • Blok jantung 2 darjah - dengan peningkatan selang yang lebih besar, pelanggaran masuk ke darjah kedua, yang seterusnya mempunyai tiga subtipe Mobitz. Pada tahap ini, kekurangan kontraksi berkembang menjadi patologi.
  • Penyumbatan jantung 3 darjah - pemburukan patologi pengaliran yang ada, impuls berhenti mengalir ke nod atrioventricular. Kemudian ia mula berkontraksi sendiri, seiring dengan denyutan yang dihantar.

Ramalan dan kemungkinan komplikasi

  • Kegagalan jantung. Resusitasi dalam keadaan sedemikian berkesan hingga tahap minimum, hampir tidak pulih, irama akan berubah lagi. Kekambuhan mungkin berlaku pada masa akan datang beberapa hari.
  • Kejutan kardiogenik. Akibat yang membawa maut. Lebih-lebih lagi, kematian berlaku dalam hampir 100% kes.
  • Pingsan dan, akibatnya, trauma, mungkin tidak sesuai dengan kehidupan.
  • Serangan jantung atau strok. Kekurangan zat makanan struktur jantung dan otak masing-masing.
  • Demensia vaskular.

Ramalan bergantung pada tahap proses patologi:

Tahap 1.Survival hampir 100%. Risiko hanya berlaku sekiranya terdapat lesi berjangkit.
2 tahap.Kebarangkalian kematian adalah sekitar 20-30% tanpa terapi. Dengan rawatan penuh, 2-4 kali lebih rendah.
3 darjah.Kematian 40-60%.

Pada fasa terminal, kematian tidak dapat dielakkan. Terapi tidak berkesan.

Campur tangan pembedahan radikal dengan pemasangan alat pacu jantung meningkatkan prognosis.

Gangguan pengaliran jantung (blok AV)

RCHR (Pusat Republikan untuk Pembangunan Kesihatan Kementerian Kesihatan Republik Kazakhstan)
Versi: Protokol Klinikal Kementerian Kesihatan Republik Kazakhstan - 2014

maklumat am

Penerangan Ringkas

Blok AV adalah kelambatan atau penghentian impuls dari atria ke ventrikel. Untuk pengembangan sekatan AV, tahap kerosakan pada sistem konduktif boleh berbeza. Ini mungkin merupakan pelanggaran konduksi di atria, sambungan AV dan ventrikel..

Kod ICD-10:
I44.0 Blok ventrikel atrium, darjah pertama
I44.1 Blok atrioventrikular darjah kedua
I44.2 Blok ventrikel atrium
I44.3 Blok atrioventrikular lain dan tidak ditentukan
I45.2 Sekatan dua rasuk
I45.2 Sekatan tiga rasuk
I49.5 Sindrom sinus sakit

Singkatan yang digunakan dalam protokol:
HRS - Persatuan untuk Kajian Irama Jantung
NYHA - Persatuan Jantung New York
Blok AV - blok atrio-ventrikel
NERAKA - tekanan darah
ACE - enzim penukaran angiotensin
VVFSU - masa pemulihan fungsi nod sinus
HIV - Virus Imunodefisiensi Manusia
VSAP - masa pengaliran sinoaurikular
Inhibitor ACE - penghambat enzim penukar angiotensin
IHD - penyakit jantung koronari
Selang HV - masa dorongan mengikut sistem His-Purkinje
IFA - enzim immunoassay
LV - ventrikel kiri
MPTSS - jangka masa maksimum kitaran rangsangan
PSC - tempoh kitaran sinus
PCB - tempoh kitaran rangsangan
Sekatan SA - sekatan sino-atrium
Kegagalan jantung - kegagalan jantung
SPU - Sinus-Atrial Node
FGDS - fibrogastroduodenoscopy
Denyut jantung - degupan jantung
ECG - elektrokardiogram
EX - alat pacu jantung
ERP - tempoh tahan api yang berkesan
EFI - Kajian Elektrofisiologi
Ekokardiografi - ekokardiografi
EEG - elektroensefalografi

Tarikh Pembangunan Protokol: 2014

Kategori Pesakit: Dewasa dan Kanak-kanak.

Pengguna protokol: ahli aritmologi intervensi, ahli kardiologi, ahli terapi, pengamal am, pakar bedah jantung, pakar pediatrik, ambulans, paramedik.

- Panduan perubatan profesional. Piawaian rawatan

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID

- Panduan perubatan profesional

- Komunikasi dengan pesakit: soalan, ulasan, janji temu

Muat turun aplikasi untuk ANDROID

Pengelasan

• Blok AV darjah III (blok atrioventrikular lengkap, blok melintang lengkap) berlaku apabila impuls elektrik dari atria tidak dibawa ke ventrikel. Dalam kes ini, atria berkontrak dengan frekuensi normal, dan ventrikel jarang berkontrak. Kekerapan kontraksi ventrikel bergantung pada tahap di mana fokus automatisme berada..

Sindrom kelemahan urat simpul
SSSU - pelanggaran fungsi nod sinus, yang ditunjukkan oleh bradikardia dan aritmia yang menyertainya.
Sinus bradikardia - penurunan kadar jantung kurang dari 20% di bawah usia yang dibenarkan, penghijrahan alat pacu jantung.
Penyekat CA adalah kelembapan (di bawah 40 denyut per 1 minit) atau penghentian impuls dari simpul sinus melalui sambungan sinoatrial.

Sindrom takikardia-bradikardia - gabungan bradikardia sinus dengan takikardia heterotopik supraventrikular.

Penangkapan sinus adalah pemberhentian aktiviti jantung secara tiba-tiba tanpa pengecutan atrium dan ventrikel kerana fakta bahawa nod sinus tidak dapat menghasilkan dorongan untuk mengurangkannya.

Kekurangan kronotropik (ketidakupayaan) - peningkatan kadar jantung yang tidak mencukupi sebagai tindak balas terhadap aktiviti fizikal.

Klasifikasi klinikal sekatan AV

Mengikut tahap sekatan AV:
• Sekatan AV darjah I

• Sekatan AV darjah II
- Mobitz jenis I

- Mobitz jenis II
- Blok AV 2: 1
- Sekatan AV tahap tinggi - 3: 1, 4: 1

• Sekatan AV darjah III

• Blok fasikular
- Blok bifasikular
- Blok Trifascicular

Mengikut masa berlakunya:
• Blok AV kongenital
• Dapatkan sekatan AV

Mengenai kestabilan sekatan AV:
• Sekatan AV kekal
• Blok AV sementara

Disfungsi urat simpul:
• Bradikardia sinus
• Penangkapan sinus
• Sekatan SA
• Sindrom takikardia-bradikardia
• Kegagalan kronotropik

Diagnostik

II. KAEDAH DIAGNOSTIK DAN RAWATAN, PENDEKATAN DAN PROSEDUR

Senarai langkah diagnostik asas dan tambahan

Pemeriksaan diagnostik utama (wajib) dilakukan di peringkat pesakit luar:
• ECG;
• Pemantauan ECG Holter;
• Ekokardiografi.

Ujian diagnostik tambahan yang dilakukan di peringkat pesakit luar:
Sekiranya patologi serebrum organik disyaki atau dalam keadaan sinkop yang tidak diketahui asal:

• analisis air kencing umum;
• tindak balas mikro pemendakan dengan antigen antilipid;
• analisis biokimia darah (AlAT, AsAT, protein total, bilirubin, kreatinin, urea, glukosa);
• koagulogram;
• ELISA untuk HIV;
• ELISA untuk penanda hepatitis B virus, virus;
• jenis darah, faktor Rh;
• tinjauan radiografi dada;
• FGDS;
• perundingan tambahan pakar khusus sekiranya terdapat patologi bersamaan (ahli endokrinologi, ahli pulmonologi);
• berunding dengan doktor gigi, pakar otolaryngologi untuk mengecualikan fokus jangkitan kronik.

Senarai minimum pemeriksaan yang mesti dilakukan semasa dihantar untuk dimasukkan ke hospital:
• ujian darah umum (6 parameter);
• analisis air kencing umum;
• tindak balas mikro pemendakan dengan antigen antilipid;
• analisis biokimia darah (AlAT, AsAT, protein total, bilirubin, kreatinin, urea, glukosa);
• koagulogram;
• ELISA untuk HIV;
• ELISA untuk penanda hepatitis B virus, virus;
• jenis darah, faktor Rh;
• tinjauan radiografi dada;
• FGDS;
• perundingan tambahan pakar khusus sekiranya terdapat patologi bersamaan (ahli endokrinologi, ahli pulmonologi);
• berunding dengan doktor gigi, pakar otolaryngologi untuk mengecualikan fokus jangkitan kronik.

Pemeriksaan diagnostik utama (wajib) yang dilakukan pada tahap pegun:
• ECG;
• Pemantauan ECG Holter;
• Ekokardiografi.

Pemeriksaan diagnostik tambahan dilakukan pada tahap pegun:
• urut sinus karotid;
• ujian dengan aktiviti fizikal;
• ujian farmakologi dengan isoproterenol, propronolol, atropin;
• EFI (dilakukan pada pesakit dengan gejala klinikal yang penyebabnya tidak jelas; pada pesakit dengan penyumbatan asimtomatik pada cabang bundle His, jika dirancang farmakoterapi yang boleh menyebabkan penyekat AV);

Sekiranya patologi serebrum organik disyaki atau dalam keadaan sinkop yang tidak diketahui asal:
• X-ray tengkorak dan tulang belakang serviks;
• pemeriksaan bidang fundus dan visual;
• EEG;
• EEG 12/24 - setiap jam (dengan disyaki genesis epilepsi paroxysms);
• echoencephaloscopy (dengan proses otak volumetrik yang disyaki dan hipertensi intrakranial);
• tomografi yang dikira (dengan proses volumetrik otak dan hipertensi intrakranial yang disyaki);
• Ultrasound Doppler (dengan disyaki patologi kapal ekstra dan intrakranial);

Langkah-langkah diagnostik yang dilakukan pada tahap ambulans kecemasan:
• pengukuran tekanan darah;
• ECG.

Kriteria diagnostik

Aduan dan sejarah perubatan adalah gejala utama.
• Kehilangan kesedaran
• Pening
• Sakit kepala
• Kelemahan umum
• Menentukan adanya penyakit yang cenderung kepada pengembangan sekatan AV

Pemeriksaan fizikal
• Kulit lebih pucat
• berpeluh
• Nadi jarang
• Auscultatory - bradikardia, nada jantung yang bervariasi, gumaman sistolik di atas sternum atau di antara puncak jantung dan tepi kiri sternum
• Hipotensi

Penyelidikan makmal: tidak dijalankan.

Penyelidikan instrumental
ECG dan pemantauan harian ECG (kriteria utama):

Dengan sekatan AV:
• Jeda irama lebih dari 2.5 saat (selang R-R)
• Tanda-tanda pemisahan AV (kekurangan melakukan semua gelombang P ke ventrikel, yang membawa kepada pemisahan lengkap antara gelombang P dan kompleks QRS)

Apabila SSSU:
• Jeda irama lebih dari 2.5 saat (selang P-P)
• Kenaikan selang RR sebanyak 2 kali atau lebih dari selang RR biasa
• Bradikardia sinus
• Kekurangan peningkatan kadar denyutan jantung semasa aktiviti emosi / fizikal (kekurangan SPR kronotropik)

EchoCG:
• Hypokinesis, akinesis, dyskinesia dinding ventrikel kiri
• Perubahan dalam anatomi dinding dan rongga jantung, hubungannya, struktur alat injap, fungsi sistolik dan diastolik ventrikel kiri

EFI (kriteria tambahan):

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis