APTT - apa yang ada dalam analisis tempat perlindungan. Petunjuk normal, penyebab peningkatan atau penurunan APTT

Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan dianggap sebagai koagulogram dasar yang bertujuan untuk menilai keberkesanan jalan pembekuan dalaman. Nilai INR ini dianggap penting untuk menyaring sistem hemostatik, dan dapat disebut APTT (waktu tromboplastin separa diaktifkan)..

Apa itu APTT dalam ujian darah biokimia

Kajian perubatan mengenai kajian hemostasis sangat mementingkan APTT dalam analisis biokimia darah. Menurut petunjuk ini, adalah mungkin untuk menentukan kebenaran proses pembekuan, tahap fibrinolisis dan menilai keparahan penyakit, untuk memilih rawatan yang tepat. Sekiranya pakar bedah melakukan pembedahan perut atau endoskopi, maka hampir selalu mempunyai risiko komplikasi - trombosis, pendarahan. Untuk mengurangkannya, lakukan penentuan masa tromboplastin separa diaktifkan.

APTT - tidak semua orang tahu apa itu, tetapi nilai ini boleh didapati dengan nama lain - waktu APTT atau mullet-kaolin. Kajian ini dilakukan bersamaan dengan definisi PTV (waktu prothrombin), yang berbeza dalam menentukan jalan pengaktifan luaran, dan bukan yang dalaman. Menurut petunjuk ini, kekurangan faktor pembekuan darah dinilai..

Analisis APTT ditetapkan dalam kes berikut:

  • untuk diagnosis hemostasis;
  • semasa kehamilan, diagnosis kemandulan;
  • berisiko pendarahan, tromboemboli;
  • pemeriksaan pra operasi;
  • patologi pembekuan (penurunan, peningkatan);
  • pengiraan dos heparin untuk rawatan saringan;
  • diagnosis DIC, hemofilia, APS apabila fosfolipid terganggu.

Ujian darah APTT

Ramai pakar menetapkan koagulogram atau ujian darah untuk APTT untuk memeriksa fungsi pembekuan, proses terbalik dan tahap fibrinolisis. Penentuan itu dibuat pada waktu pagi dengan perut kosong, sehari sebelum itu tidak termasuk alkohol, makanan berlemak, mengambil ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan. Doktor mengambil sampel darah dari urat dan menghantarnya untuk ujian interaksi dengan reagen khas.

Ujian darah APTT - transkrip

Setelah menerima bahan yang diambil, APTT didekripsi, petunjuk waktu dalam beberapa detik diperoleh, yang dibandingkan dengan norma. Untuk ini, plasma diperoleh dari sampel, platelet dikeluarkan daripadanya, dan kaolin, mullet dan kalsium klorida terdedah kepadanya sebagai pengaktif. Apa itu APTT dalam ujian darah, doktor yang hadir akan memberitahu. Sekiranya tahapnya rendah, maka hipercoagulasi diperhatikan. Dengan peningkatan tahap dan hypocoagulation, pemanjangan jangka masa pembentukan bekuan diperhatikan, yang dapat mempengaruhi perjalanan penyakit tertentu dan pembentukan patologi.

APTT - norma dalam darah

Norma APTT dalam darah bergantung pada kandungan faktor plasma. Ini menunjukkan sifat sementara pembentukan gumpalan darah dalam beberapa saat. Berbagai sumber dan doktor dapat membaca petunjuk normal dengan cara yang berbeza, masing-masing mempunyai parameter rujukan koagulogramnya sendiri. Sebilangan besar mematuhi laju normal 24-35 saat, mungkin untuk menurunkannya jika ditunjukkan menjadi 19 saat, dan meningkatkannya lebih dari 40.

APTT melebihi normal - apa maksudnya

Apabila peningkatan APTT didapati semasa penyelidikan koagulologi, perlu diperiksa secara terperinci. Kepekatan yang tinggi menunjukkan peningkatan kepekaan terhadap ubat dan memerlukan penyesuaian dos. Sekiranya anda meningkatkan masa tromboplastin separa yang diaktifkan, kita boleh bercakap mengenai:

  • kekurangan faktor pembekuan;
  • hemofilia;
  • rawatan dengan heparin intravena;
  • kekurangan vitamin K;
  • Sindrom DIC dan antiphospholipid.

Penyebab risiko pendarahan boleh meningkatkan kadarnya. Sekiranya pelanggaran diperhatikan semasa penyimpanan sampel, pencemarannya, atau bahan yang tidak mencukupi diambil, waktu tromboplastin separa yang diaktifkan juga meningkat. Kesalahan teknikal yang menyumbang kepada peningkatan adalah jumlah reagen antikoagulasi yang dipilih dengan tidak betul dalam tabung uji.

APTT di bawah normal - apa maksudnya

Peningkatan risiko patologi trombosis atau tromboembolisme dipengaruhi oleh faktor sekiranya APTT diturunkan mengikut hasil kajian. Mengurangkan masa tromboplastin separa yang diaktifkan dapat:

  • kehamilan, kontraseptif oral;
  • kesilapan dalam venipuncture - kecederaan tisu;
  • tahap pertama sindrom DIC;
  • infark usus, infark miokard, infark buah pinggang, tromboemboli paru;
  • trombosis pada kaki, saluran plasenta.

APTT semasa mengandung

Setiap tiga bulan, ini diresepkan oleh doktor APTT semasa kehamilan untuk mencegah komplikasi daripada berkembang. Sekiranya, semasa jangkaan bayi, sistem hemostatik wanita gagal, ini menggambarkan ancaman terhadap kehidupan bayi. Wanita hamil mempunyai peningkatan jumlah fibrinogen dan masa yang dipendekkan 14-18 saat. Sekiranya indikasi diturunkan, terdapat risiko trombosis pada plasenta, yang menyebabkan detasmennya. Peningkatan masa mengancam dengan pendarahan rahim, mengancam nyawa janin dan ibu.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Konsep APTTV


Penunjuk APTT mencirikan jalan pembekuan dalaman

Waktu tromboplastin separa yang diaktifkan adalah salah satu ujian orientasi utama untuk mencirikan keupayaan pembekuan darah pesakit.

APTT mencirikan aktiviti jalur "dalaman" sistem hemostatik, iaitu, menunjukkan adanya atau tidak adanya perubahan patologi dalam komposisi plasma darah. APTT, bergantung pada jumlah dan fungsi faktor pembekuan plasma: VIII, IX, XI, XII. Inti dari mekanisme "dalaman" hemostasis adalah rentetan reaksi pengaktifan rantai faktor yang disenaraikan, yang akhirnya mengarah pada pengaktifan prothrombin bersama dengan cara "luaran" hemostasis. Kerja mesra kedua mekanisme ini membawa kepada pembentukan fibrin - protein yang dapat menghentikan pendarahan.

Perlu diingat bahawa APTT tidak bergantung pada kuantiti dan keadaan fungsi platelet dan komponen "tisu" hemostasis (tromboplastin dan lain-lain).

Metodologi Analisis

Analisis separa normal tromboplas pada orang dewasa ialah 25–35 saat. Selama ini, bekuan fibrin harus terbentuk dalam bahan darah. Sekiranya kebekuan dapat dikurangkan, masa pendedahan koagulan yang diperkenalkan akan diperlahankan.

Tahap APTT yang rendah menunjukkan bahawa tidak ada cukup faktor dalam komposisi darah untuk pembekuan tepat pada masanya atau pengaktifan enzim tromboplastin telah berlaku sebahagiannya. Di samping itu, penurunan tahap APTT akan menunjukkan kecenderungan berlakunya pendarahan teruk atau perkembangan tromboemboli.

Darah vena diambil sampelnya dengan memasukkannya ke dalam tabung uji yang mengandungi natrium nitrat sebagai pengikat dengan ion kalsium dalam darah dan bertanggungjawab untuk pembekuan normal.

Kemudian, reagen akan ditambahkan ke bekas di makmal, dan jalan untuk mengaktifkan pembekuan darah akan bermula, yang biasanya tidak lebih dari 35 saat. Setelah pengambilan sampel darah dari vena, kalsium klorida akan ditambahkan ke dalam tiub untuk meneutralkan natrium nitrat antikoagulan dan memulihkan hemostasis. Manipulasi ini memungkinkan untuk menilai kadar pembentukan bekuan fibrin.

Sebelum analisis, anda perlu menyediakan:

  1. Berhenti minum alkohol 12 jam dan merokok 24 jam sebelum prosedur.
  2. Jangan makan makanan berlemak dan pedas pada malam.

Setelah mempelajari analisis, indikator yang diperoleh akan dimasukkan di ruangan borang pelaporan - "nilai rujukan".

Pengurangan pembekuan darah


Pengurangan APTT - risiko trombosis

APTT normal biasanya berbeza antara 25-35 saat. Kadang-kadang had atas norma ditunjukkan oleh indikator 40-50 saat, namun, nilai batas bawah oleh berbagai penulis, sebagai peraturan, tidak dipertikaikan. Nilai APTT di bawah had ini (25 saat) menunjukkan pembekuan darah dipercepat (hypercoagulation), yang secara klinikal dimanifestasikan oleh kadar pembentukan gumpalan darah yang tinggi dan, dengan demikian, dengan kebarangkalian yang tinggi, munculnya trombosis dan emboli saluran darah pelbagai organ.

Petunjuk

Kajian mengenai APTT ditetapkan dalam kes seperti:

  • dengan peningkatan kebekuan darah - trombosis;
  • dalam keadaan embolisme atau tromboemboli;
  • dengan keadaan pra-infark atau infark miokard;
  • dengan pelbagai jenis pendarahan;
  • dengan hemofilia - pembekuan darah rendah;
  • dengan DIC, pembekuan darah tinggi;
  • dengan kemandulan;
  • semasa membawa anak;
  • sebelum dan selepas pembedahan;
  • dengan patologi autoimun - sindrom APS;
  • semasa mengambil ubat kelas heparin, yang menghalang dinamisme peredaran darah;
  • dalam rawatan antikoagulan.

Pemantauan rapi diperlukan untuk wanita hamil apabila:

  • hipertonik rahim;
  • risiko penamatan kehamilan pramatang;
  • pada masa lalu, penamatan kehamilan secara sewenang-wenang - keguguran;
  • pada kehamilan sebelumnya, pembekuan janin;
  • preeklamsia atau toksikosis lewat.

Sebab untuk mengurangkan APTT


Penggunaan ubat hormon mempengaruhi tahap APTT

  1. Kehamilan. Dalam kes ini, penunjuk APTT 17-20 saat adalah norma fisiologi, namun, pada nilai yang lebih rendah, patologi hemostatik atau alasan lain harus dipertimbangkan. Hypercoagulation semasa mengandung boleh menyebabkan trombosis vaskular plasenta, iskemia, hipoksia dan kematian janin.
  2. Proses berjangkit yang disebabkan oleh bakteria atau virus. Walau bagaimanapun, jangkitan virus pernafasan akut dangkal, sebagai peraturan, tidak menyebabkan pergeseran yang teruk dalam sistem pembekuan darah; proses keradangan yang lebih luas di tubuh pesakit harus dicari.
  3. Patologi onkologi boleh mempengaruhi nilai APTT, namun, untuk memilih alasan ini sebagai alasan untuk mengurangkan APTT, anda mesti mempunyai alasan yang baik dengan bukti klinikal instrumental, makmal dan klinikal mengenai kehadiran tumor.
  4. Penggunaan kontraseptif oral yang berpanjangan.
  5. Overdosis vitamin K.
  6. Thrombosis dan tromboembolisme:
      embolisme paru dengan simptom jelas hipoksia akut dan kematian yang kerap;
  7. trombosis vaskular anggota badan yang akut dengan iskemia tisu yang teruk, kedua-duanya dengan kemungkinan rekanalisasi vaskular dan dengan hasil yang teruk - amputasi anggota badan;
  8. tromboemboli serebrum dengan strok klinikal;
  9. tahap pertama sindrom DIC (berlaku dengan kecederaan teruk, operasi, kejutan, sepsis, tumor malignan, dll.).
  10. Persampelan darah yang tidak betul.

Senarai kemungkinan patologi

Sekiranya hasil koagulogram semasa kehamilan ditolak ke arah peningkatan atau penurunan, ini menunjukkan perkembangan patologi:

  • diabetes wanita hamil;
  • penyakit buah pinggang atau hati.


Hasil pertama dapat dilihat dengan segera setelah pagar. Biasanya ujian siap dalam masa sehari

Sekiranya pembekuan darah tidak ada, ini menyebabkan pendarahan rahim dan keguguran. Dengan peningkatan pembekuan darah, ada risiko pembekuan darah yang menyebabkan kekurangan oksigen pada janin, yaitu hipoksia.

Perubahan dalam nilai hemostasis mungkin terjadi dengan toksikosis wanita hamil yang lewat, dengan akibat yang serius:

  • kelahiran pramatang;
  • kerencatan pertumbuhan intrauterin;
  • kegagalan buah pinggang dan jantung;
  • gangguan plasenta.

Semasa pemeriksaan prestasi, doktor melihat pembekuan lupus. Dalam kehamilan yang normal, tidak semestinya. Sekiranya ada, ia membicarakan patologi autoimun dan perkembangan penyakit seperti:

  • kerosakan sendi reumatoid (arthritis);
  • Penyakit Liebman-Sachs (lupus);
  • strok iskemia (kemalangan serebrovaskular);
  • pengguguran spontan;
  • kematian intrauterin kanak-kanak;
  • infark plasenta (penghentian bekalan darah ke plasenta secara tiba-tiba);
  • trombosis saluran darah.

Semasa melahirkan anak, kemungkinan mengembangkan DIC meningkat. Ia membawa kepada pelanggaran sistem pembekuan darah kerana situasi berikut:

  • detasmen plasenta pramatang;
  • preeklamsia;
  • kemasukan cecair ketuban ke dalam aliran darah seorang wanita;
  • plasenta previa;
  • patologi hati;
  • tekanan darah tinggi;
  • sindrom antiphospholipid;
  • konflik rhesus;
  • jangkitan, gangguan hormon yang mengancam kehamilan;
  • kejutan buasir;
  • patologi ibu kronik (diabetes mellitus, penyakit buah pinggang, patologi sistemik).


Jangan cari transkrip analisis di Internet. Hanya doktor yang hadir yang dapat menafsirkan keputusan ujian dengan betul

Sekiranya anda menentukan jenis analisis tepat pada waktunya, anda dapat mengenal pasti patologi tepat pada masanya dan meningkatkan peluang untuk mencegah perkembangannya.

Rawatan


Antagonis Vitamin K - Dadah Pilihan

Jumlah terapi bergantung kepada keparahan keadaan pesakit dan nosologi tertentu, ia ditentukan secara individu oleh doktor.

Kumpulan utama ubat untuk rawatan adalah antikoagulan. Klasifikasi ubat ini luas. Sebagai permulaan, dua kumpulan ubat harus dibezakan: antikoagulan tidak langsung dan langsung.

Ubat dari kumpulan pertama adalah antagonis vitamin K, yang diperlukan untuk sintesis faktor pembekuan tertentu di hati. Blok pembentukan faktor-faktor ini membawa kepada penurunan aktiviti hemostasis "dalaman" dan pembekuan darah normal. Di dalam kumpulan ini terdapat derivatif kumarin (syncumar, neodicumarin, warfarin, dicumarol) dan derivatif indandion (fenilin). Ubat yang paling biasa digunakan dari kumpulan ini adalah warfarin..

Tindakannya terhadap trombi vaskular sangat berkesan, tetapi sukar dikawal. Overdosis mengancam akan mengalami pendarahan yang teruk, terutama jika terdapat kerentanan dalam tubuh: ulser perut yang memburuk, urat varikos esofagus, aneurisma arteri. Perlu diingat bahawa dengan pengambilan warfarin yang panjang (kadang-kadang sepanjang hayat), perlu mengukur indikator INR secara berkala, menyimpannya pada tahap yang baik dari 2.0-3.0 unit, untuk ini, sesuaikan dos ubat di bawah pengawasan doktor yang menghadiri.


Antikoagulan langsung - ubat untuk pembetulan APTT

Ubat-ubatan kumpulan kedua, antikoagulan langsung: heparin tanpa fraksi, heparin berat molekul rendah (enoxaparin, nadroparin, dalteparin), heparinoid (sulodexide), rivaroxaban, apixaban, dabigatran. Ubat ini menghalang pembentukan dan aktiviti faktor pembekuan individu, titik penerapan tindakan untuk setiap ubat adalah berbeza. Ubat yang disenaraikan adalah alternatif yang boleh dipercayai untuk warfarin, kesannya lebih mudah dikawal, komplikasi hemoragik jarang berlaku. Heparins boleh digunakan untuk merawat wanita hamil..

Rivaroxaban dan dabigatran adalah ubat paling maju yang hampir tidak memerlukan kawalan dalam bentuk ujian pembekuan darah dan dengan risiko komplikasi terendah.

Ejen antiplatelet juga merupakan ubat tambahan untuk trombosis dan emboli, yang merangsang penurunan "pelekat" platelet antara satu sama lain dan ke dinding vaskular. Ubat-ubatan kumpulan ini termasuk: clopidogrel, aspirin, lonceng, eptifibatide dan lain-lain.

Apa yang perlu dilakukan sekiranya APTT berada di atas atau di bawah normal semasa kehamilan

Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat menguraikan dan menilai hasil ujian darah wanita hamil, dan tidak berbaloi untuk mengetahui mengapa APTT meningkat atau menurun.

Sekiranya hasil kajian mengenai ciri pembekuan darah tidak dapat disebut memuaskan, wanita tersebut akan diberi ujian tambahan untuk mengetahui penyebab gambaran klinikal seperti itu, dan barulah mereka akan membuat rancangan rawatan..

Contohnya, jika APTT tidak normal kerana pendarahan kerana melepaskan tempat anak, ibu hamil akan segera dikendalikan, jika tidak, secara automatik dia akan berisiko terkena DIC.

Sindrom antifosfolipid dan ancaman penamatan kehamilan memerlukan perhatian yang meningkat dan terapi pemeliharaan diresepkan kepada ibu hamil. Rawatan gestosis dilakukan dengan ubat antihipertensi, yang bermaksud menormalkan aliran darah uteroplacental dan menstabilkan fungsi hati dan ginjal..

Kami menarik perhatian pembaca bahawa ubat-ubatan yang mencegah peningkatan kelikatan darah dan pembekuan darah (Trental, Curantil, dll.) Diresepkan hanya jika terdapat petunjuk mutlak dan di bawah kawalan hemostasiogram. Rawatan diri secara signifikan dapat membayangi hasil analisis.

Pencegahan


Makanan kaya vitamin K disyorkan

Dengan peningkatan pembekuan darah, pesakit secara bebas dapat memutuskan diet. Dianjurkan untuk mengecualikan atau mengurangkan penggunaan makanan tertentu yang kaya dengan vitamin K. Produk ini termasuk: tomato (dan sayur-sayuran lain dan buah-buahan merah), kekacang (kacang polong, kedelai), beberapa jenis daging (daging sapi dan sapi) dan ikan (ikan kod), pasli, dill, bayam (jumlah maksimum vitamin K di antara semua jenis makanan).

Sekiranya tidak ada patologi trombotik yang jelas, tetapi sekiranya terdapat penurunan APTT, wanita harus mengubah beberapa tabiat: misalnya, mencari pengganti kontrasepsi, mengganti COC yang usang dengan analog yang lebih moden, atau menggunakan kaedah penghalang kontrasepsi.

Sekiranya dinaikkan pangkat

Peningkatan selang waktu yang diperlukan untuk pembekuan darah berlaku dengan patologi berikut:

  1. Kekurangan vitamin K untuk pembekuan. Usus secara bebas menghasilkannya, tetapi dengan disbiosis dan pelanggaran kerjanya, proses ini terganggu. Diet khas atau pengambilan vitamin yang mengandungi unsur ini akan membantu mengembalikan tahapnya..
  2. Kehadiran hemofilia kongenital A, B, C. Dengan penyakit ini, terdapat risiko pendarahan akibat kekurangan faktor pembekuan dalam darah.
  3. Sindrom Villerandrand dicirikan oleh kekurangan pengeluaran protein transporter untuk pembekuan enzim.
  4. Coagulopathy pelbagai asal usul.
  5. Kegagalan hati, sirosis.
  6. Kanser Darah - Leukemia.


Peningkatan APTT sangat berbahaya semasa kelahiran awal dan campur tangan pembedahan, kerana mengancam kehilangan darah yang berlebihan.

Tahap APTT mungkin meningkat disebabkan oleh ubat trombolitik seperti heparin dan aspirin. Sekiranya seorang wanita mengambil ubat semacam itu sebelum analisis, adalah perlu untuk memberitahu doktor mengenai perkara ini sehingga dia dapat menguraikan petunjuknya dengan betul..

Ramalan seumur hidup


Diagnosis dan rawatan menentukan prognosis bagi pesakit.

Prognosis hanya bergantung pada manifestasi klinikal patologi, di mana terdapat penurunan APTT. Seperti yang anda ketahui, dalam kes penyakit serius (ICE, emboli paru, strok, strok), tidak baik, pesakit boleh cacat, kadang-kadang mati.

Dengan pembetulan pembekuan darah tepat pada masanya, trombosis dapat dielakkan, atau mereka dapat dineutralkan dengan cepat sebelum munculnya klinik yang jelas atau komplikasi iskemia.

Apa yang akan menunjukkan koagulogram yang diperluas

Untuk melihat secara terperinci intipati penyimpangan itu, diberikan koagulogram jenis diperluas.


Semasa analisis, maklumat akan dijumpai dalam bentuk:

  1. Tempoh masa di mana darah membeku. Di sini adalah realistik untuk melihat apakah terdapat kecenderungan pendarahan, penyumbatan saluran darah atau kemunculan gumpalan darah.
  2. Masa prothrombotik dan indeks prothrombotik.
  3. Kepekatan fibrinogen plasma. Sekiranya indikator berada di atas normal, maka trombosis dan tromboemboli sering berlaku. Kekurangan pendarahan.
  4. Hubungan normal antarabangsa.
  5. Masa berdenyut. Dengan proses pembekuan darah yang panjang, mereka membincangkan kemungkinan kehilangan darah besar.
  6. Selang masa thromboplastin diaktifkan (separa). Kadar buruk - melebihi normal.
  7. Kepekatan protrombin. Bertanggungjawab terhadap pembentukan bekuan.
  8. Pembekuan Lupus. Tidak semestinya dalam hasil analisis sama sekali. Sekiranya dijumpai, maka terdapat beberapa jenis penyakit autoimun.
  9. D-dimer. Sekiranya lebih daripada biasa, ada kecenderungan untuk menyumbat kapal.
  10. Antithrombin III. Bahan inilah yang tidak membenarkan darah membeku. Semakin banyak, semakin banyak darah yang akan hilang oleh seorang wanita semasa pendarahan.
  11. Toleransi heparin plasma darah.

Berdasarkan semua petunjuk, kesimpulan dibuat..

Faktor-faktor yang boleh memutarbelitkan hasilnya


Persampelan darah yang betul - penghapusan kesalahan makmal

Faktor penting yang perlu diingat ketika menganalisis hasilnya adalah kebenaran pengambilan darah untuk mengkaji sifat pembekuan plasma.

  • persiapan pesakit yang tidak betul (mengambil darah semasa mengambil ubat yang mengubah fungsi pembekuannya, atau dengan tekanan fizikal atau emosi pesakit yang ketara);
  • kesilapan teknikal semasa manipulasi (kekurangan natrium sitrat in vitro, peningkatan tromboplastin tisu dalam sampel darah dengan kerosakan teruk pada dinding pembuluh darah sekiranya berlaku manipulasi tidak cekap atau agresif, atau sekiranya berlaku proses keradangan di kawasan suntikan).

Apabila diresepkan semasa kehamilan

Seorang wanita hamil menjalani analisis ini tanpa gagal sepanjang tempoh melahirkan janin. Sekiranya terdapat penyimpangan, masuk akal untuk mengambil lebih kerap.

Dilantik pada trimester pertama


Sekiranya seorang wanita telah didaftarkan tepat pada waktunya, maka petunjuk ke koagulogram segera diberikan. Tarikh tidak menjadi masalah. Sebaik-baiknya, anda harus berjumpa pakar sakit puan pada peringkat awal. Sebaik sahaja wanita itu muncul di pejabat, dia diberi rujukan ke serangkaian kajian instrumental dan makmal, yang akan merangkumi derma darah untuk hemostasis.

Temujanji trimester kedua

Pada masa akan datang, koagulogram juga diberikan pada trimester kedua. Ini termasuk dalam ujian wajib. Ini biasanya pada pertengahan kehamilan. Masa berbeza mengikut keadaan. Sepenuhnya mengecualikan kajian sangat tidak diingini.

Adakah mereka melantik pada trimester ketiga

Pada trimester ketiga, menyerah lebih dekat pada minggu ke-30, jika semuanya normal lebih awal.

Jumlah kajian akan meningkat sekiranya seorang wanita hamil didiagnosis:

  • penyakit autoimun;
  • penyakit vaskular atau jantung;
  • urat varikos;
  • penyakit hati
  • terdapat kecenderungan peningkatan kebekuan.

Sekiranya petunjuk koagulogram yang dilakukan sebelumnya mempunyai penyimpangan, maka anda perlu melakukan analisis beberapa kali setiap trimester.

Masa tromboplastin separa diaktifkan

Waktu sebahagian tromboplastin yang diaktifkan (APTT) adalah ujian perubatan khas yang mensimulasikan proses pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman, yang bertujuan untuk menilai kehadiran faktor plasma, perencat dan antikoagulan dalam darah.

Ini menunjukkan keberkesanan mekanisme pembekuan darah dalaman, membolehkan anda mendiagnosis hemofilia dan memantau pesakit yang menjalani terapi heparin dan gerudin..

Norma APTT

Bagi orang dewasa, norma APTT dianggap dari 21 hingga 35 s. Pemanjangan APTT bermaksud darah membeku lebih perlahan daripada yang diperlukan. Ini terjadi pada kes-kes ketika tidak ada cukup faktor pembekuan dalam darah, atau di dalam plasma ada zat yang memperlambat pembekuan darah.

Perlu diingat bahawa pelbagai peralatan di makmal mempunyai piawaian tersendiri. Apabila anda diberi hasil, indikator ini akan ditunjukkan di lajur "nilai rujukan".

APTTV - apa itu?

ACPT adalah tempoh masa pembekuan darah muncul, ini berlaku setelah kalsium klorida atau reagen lain melekat pada plasma. Pada masa ini, analisis adalah petunjuk yang paling tepat mengenai kehadiran penyakit pembekuan darah.

Petunjuk utama untuk pelantikan ACWT:

  1. Diagnosis hemofilia;
  2. Penilaian umum sistem pembekuan darah (pengenalpastian penyebab trombosis dan pendarahan;
  3. Sindrom DIC (sindrom pembekuan intravaskular yang disebarkan);
  4. Memantau terapi antikoagulan (rawatan heparin);
  5. Pengenalpastian kekurangan faktor pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman: II, V, VIII, IX, X, XI, XII.

Biasanya, bekuan fibrin terbentuk dalam masa 21-35 saat. Teknik penyelidikan terdiri daripada manipulasi berikut:

  1. Darah vena ditarik ke dalam tabung uji yang mengandungi natrium sitrat, yang memiliki kemampuan untuk mengikat ion kalsium, yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah.
  2. Selepas itu, reagen ditambahkan ke dalam tiub, yang mengaktifkan jalur pembekuan darah dalaman. Reagen yang paling biasa digunakan adalah koalin atau mullet..
  3. Langkah seterusnya dalam kajian ini adalah penambahan kalsium klorida ke tabung uji untuk meneutralkan kesan antikoagulan natrium sitrat dan memulihkan hemostasis, dan menilai kadar pembentukan gumpalan.

Sebelum kajian, anda harus mematuhi cadangan seperti penolakan sementara untuk mengambil ubat antikoagulan, kelaparan selama 12 jam sebelum analisis dan, jika boleh, berhenti merokok pada siang hari.

Punca peningkatan atau penurunan APTT

Sekiranya APTT melebihi norma, maka ini menunjukkan adanya kemungkinan penyakit hati pada pesakit atau kekurangan vitamin K dalam tubuh, itu juga dapat menunjukkan adanya antikoagulan lupus dalam darah.

Sekiranya indikator berada di bawah normal, maka ini mungkin disebabkan oleh penurunan pembekuan darah, kehadiran hemofilia dan sindrom antiphospholipid. Sebagai tambahan, penyimpangan seperti itu dari norma mungkin dikaitkan dengan sindrom pembekuan intravaskular. APTT rendah adalah gejala pembekuan intravaskular, jika terdapat penyimpangan, maka pesakit mempunyai penyakit kelas I.

APTT melebihi normal - apa maksudnya?

Sebab yang menyebabkan pemanjangan melebihi norma masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT):

  1. Hemofilia A dan B;
  2. Penyakit Von Willebrand;
  3. Kekurangan prekalikrein dan kerabat kongenital;
  4. Pentadbiran heparin atau streptokinase;
  5. Keadaan selepas pemindahan darah dalam jumlah besar;
  6. Kehadiran antikoagulan lupus dalam darah;
  7. Sindrom Antiphospholipid;
  8. Glomerulonefritis kronik;
  9. Lupus eritematosus sistemik;
  10. Penerimaan antikoagulan (Warfarin, Sinkumarin, dll.);
  11. Kekurangan vitamin K
  12. Fibrinogen rendah dalam darah;
  13. Penyakit hati
  14. II dan III fasa DIC;
  15. Kekurangan faktor pembekuan (II, V, VII, VIII, IX, X, XI, XII);
  16. Penyakit tisu penghubung.

Sebagai peraturan, hasil APTT yang tinggi menunjukkan peningkatan risiko pendarahan disebabkan oleh kekurangan kongenital atau kekurangan satu atau lebih faktor pembekuan.

APTT di bawah normal - apa maksudnya?

Pemendekan APTT di bawah norma menunjukkan dominasi hipercoagulasi dan boleh disebabkan oleh sebab berikut:

  1. Pengaktifan mekanisme pembekuan dalaman dalam trombosis, tromboembolisme. Ini mungkin disebabkan oleh ketahanan faktor V terhadap protein C yang diaktifkan, tahap faktor VIII yang meningkat atau faktor pembekuan yang diaktifkan.
  2. Dengan sindrom DIC (fasa hypercoagulative).
  3. Mungkin dengan kehamilan yang normal.

Penurunan APTT menunjukkan kecenderungan tromboembolisme.

Apa yang mempengaruhi hasil analisis

Bagaimana penyahsulitan berfungsi? Apa yang secara khusus mempengaruhi hasil analisis ini?

  1. Ujian darah tercemar Heparin.
  2. Hematokrit yang cukup tinggi mampu memanjangkan APTT.
  3. Isipadu darah yang diambil untuk analisis ini. Nisbah darah dan antikoagulan yang diambil dalam tabung uji yang ada ialah 9: 1.
  4. Pembekuan darah, apabila membawa kepada penggunaan pelbagai faktor pembekuan, dan juga secara signifikan mengubah toleransi APTT.
  5. Faktor seperti makanan berlemak, merokok, kitaran haid dan kehadiran kehamilan pada wanita juga sangat berpengaruh. Faktor-faktor ini boleh menyebabkan penurunan nilai APTT..

Petunjuk APTT sangat penting untuk menunjukkan gambaran yang tepat mengenai keadaan pesakit, terutamanya semasa kehamilan. Hasil analisis memungkinkan bukan hanya untuk menilai fungsi sistem pembekuan, tetapi juga untuk mengenal pasti kehadiran penyakit tertentu. Dan semakin cepat penyimpangan APTT dari norma dikesan, semakin mudah dan cepat anda dapat mengatasi penyakit ini.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Waktu tromboplastin separa diaktifkan, atau APTT, adalah masa di mana pembekuan darah terbentuk setelah penambahan kalsium klorida dan reagen lain ke plasma. Ia mencerminkan kerja jalan dalaman yang disebut dan lata umum sistem pembekuan darah manusia dan merupakan petunjuk pembekuan darah yang paling sensitif.

Masa tromboplastin separa diaktifkan, masa mullet-kaolin.

Bahasa Inggeris Sinonim

Masa Tromboplastin Separa (PTT), Masa Thromboplastin Separa Diaktifkan, aPTT, APTT.

Kaedah pengesanan penyebaran cahaya sisi, penentuan peratus mengikut titik akhir.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Bagaimana persediaan untuk belajar?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum analisis.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian..
  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum kajian..

Tinjauan Kajian

Masa tromboplastin separa yang diaktifkan (APTT) mencirikan jalan pembekuan darah dalaman. APTT adalah masa di mana bekuan terbentuk dalam sampel plasma darah setelah penambahan pengaktif khas proses ini ke dalamnya. Oleh itu, tahap pengaruh faktor pembekuan darah terhadap pembentukan bekuan darah dinilai..

Tempoh APTT bergantung pada tahap faktor kininogen, prekallikrein dan pembekuan berat molekul tinggi XII, XI, VIII dan kurang sensitif dengan perubahan bilangan faktor X, V, prothrombin dan fibrinogen. APTT ditentukan oleh tempoh pembentukan bekuan darah setelah menambahkan kalsium dan tromboplastin separa ke sampel darah. Peningkatan dalam tempoh APTT dikaitkan dengan peningkatan risiko pendarahan, dan penurunan dikaitkan dengan trombosis. Petunjuk ini digunakan secara berasingan untuk mengawal terapi antikoagulan langsung (heparin)..

Untuk apa kajian ini digunakan??

  • Untuk diagnosis hemofilia.
  • Untuk mengawal terapi antikoagulan heparin.
  • Untuk diagnosis hipofibrinogenemia mendalam, disfibrinogenemia dan gangguan polimerisasi monomer fibrin.
  • Untuk menentukan kecenderungan pendarahan pesakit (dalam kompleks prosedur pra operasi).

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya pesakit mengalami pendarahan atau lebam dari asal yang tidak diketahui, tromboemboli atau pembekuan intravaskular meresap, yang boleh menyebabkan pendarahan dan pembekuan darah.
  • Semasa menjalankan terapi heparin atau ketika memindahkan pesakit dari terapi heparin ke rawatan jangka panjang dengan warfarin.
  • Di kompleks pemeriksaan pra operasi untuk mengenal pasti kecenderungan tubuh berdarah, terutama jika operasi yang diduga dikaitkan dengan kehilangan darah yang besar atau pendarahan awal ditunjukkan dalam sejarah klinikal pesakit.
  • Dalam rawatan infark miokard.

Apa maksud hasilnya??

Nilai rujukan: 21.1 - 36.5 saat.

Peningkatan APTT menunjukkan kecenderungan pendarahan: pembekuan darah berlangsung lebih lama dari biasanya, yang sering menunjukkan ketidakcukupan salah satu faktor pembekuan atau pengaruh perencat pada kemampuan tubuh untuk trombus.

Apa yang boleh mempengaruhi hasilnya?

  • Kehadiran kekotoran antikoagulan langsung (khususnya, heparin) dalam sampel darah
  • Kepekatan lemak (lemak) yang tinggi dalam darah, misalnya, setelah makan makanan berlemak pada malam kajian
  • Apabila menggunakan dos heparin yang sangat tinggi, misalnya, semasa pembedahan jantung terbuka, ujian APTT kehilangan kepekaannya - trombosis dikurangkan.
  • Analisis APTT tidak ditetapkan sebagai ujian saringan rutin. Ia diperlukan sekiranya sejarah perubatan pesakit menunjukkan kecenderungan warisan terhadap trombosis atau hemofilia. Pesakit asimptomatik sering menjalani pemeriksaan untuk aPTT sebelum pembedahan, terutamanya apabila doktor yang hadir percaya bahawa ini akan membantu menentukan risiko pendarahan berlebihan semasa pembedahan.

APTT: apa itu? norma dalam analisis darah, penyebab rendah dan tinggi

Singkatan nama - APTT adalah singkatan dari "waktu sebahagian tromboplastin diaktifkan" pembekuan darah. Kajian ini adalah ujian diagnostik khusus yang mensimulasikan proses pembekuan darah secara in vitro, in vitro. Kajian diagnostik ini banyak digunakan dalam amalan perubatan untuk mengenal pasti faktor plasma, antikoagulan dan perencat..

Ramai orang berminat dengan jenis analisis apa dan apakah kepentingannya. Dari segi nilai diagnostik, kajian ini berkesan dalam diagnosis hemofilia. Di samping itu, analisis ini membolehkan anda memantau status pesakit yang menjalani heparin dan antikoagulan tidak langsung, seperti warfarin.

Ciri dan petunjuk

Teknik APTT adalah penetapan jangka masa di mana pembekuan darah terbentuk. Mekanisme ini bermula setelah kalsium klorida atau reagen lain ditambahkan ke dalam plasma darah. Sehingga kini, analisis mengenai APTT adalah yang paling informatif berkaitan dengan diagnosis patologi yang berkaitan dengan gangguan pembekuan. Sebagai petunjuk utama untuk tujuan analisis ini, kita dapat membezakan:

  • Pemantauan dinamik pesakit yang menjalani rawatan heparin,
  • Pengenalpastian perjalanan hemofilia terpendam,
  • Diagnosis kekurangan faktor pembekuan darah dalam,
  • Dalam pembentukan sindrom pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC).

Jenis diagnosis ini, seperti koagulogram, juga merangkumi penyelidikan aPTT..

Persediaan belajar

Analisis makmal darah di APTT tidak menyediakan latihan khusus. Untuk mendapatkan hasil APTT yang boleh dipercayai dalam darah, cukup mengikuti peraturan mudah:

  1. 2-3 hari sebelum pengumpulan bahan biologi, disarankan untuk berhenti minum alkohol dan merokok,
  2. 3-4 hari sebelum mengunjungi makmal, adalah mustahak untuk tidak makan makanan pedas, goreng dan berlemak,
  3. 10-12 jam sebelum ujian, disarankan untuk tidak makan,
  4. Di samping itu, disarankan untuk mengelakkan tekanan emosi dan fizikal yang meningkat..

Prosedur

Analisis makmal APTT menyiratkan pelaksanaan tahap-tahap berikut:

  1. Untuk mengkaji petunjuknya, seorang pekerja makmal mengambil darah dari vena, yang dipindahkannya ke tiub steril. Biasanya, tiub ini mengandungi reagen natrium sitrat, yang mempunyai keupayaan untuk mengikat ion kalsium,
  2. Selanjutnya, reagen khas yang menyebabkan pembekuan darah ditambahkan ke dalam darah. Sebagai bahan yang disebutkan, kefalin atau kaolin digunakan.,
  3. Langkah seterusnya adalah menambahkan kalsium klorida ke tiub yang disebutkan sebelumnya. Manipulasi ini menghilangkan ciri pembekuan natrium sitrat, sehingga mengembalikan kemampuan pembekuan darah. Berdasarkan data tersebut, doktor diagnostik makmal menganggarkan kadar pembentukan bekuan darah.

Pada malam hari ujian darah, dilarang menggunakan ubat-ubatan yang mempunyai kesan antikoagulan, dan jika diresepkan, ubat tersebut harus dibatalkan untuk waktu yang singkat.

Penjelasan petunjuk

Piawaian APTT dalam darah

Dalam ujian darah, norma APTT menunjukkan kerja terkoordinasi semua mekanisme pembekuan dan antikoagulasi. Pada wanita dan lelaki, APTT optimum adalah 24 hingga 35 saat..

Masa tromboplastin separa diaktifkan diukur dalam kapal. APTT dalam darah mudah dibentuk, tetapi norma mungkin sedikit berbeza bergantung pada sumber yang berbeza. Terdapat parameter rujukan yang berbeza yang menentukan norma dari 25 hingga 39 saat atau dari 28 hingga 40 saat.

Penurunan masa pembentukan gumpalan darah (penunjuk bawah) lebih dari lima saat menunjukkan pengaktifan sistem pembekuan dalaman. Pembekuan darah berlaku lebih cepat daripada yang diperlukan, iaitu membicarakan hypercoagulation.
Sekiranya APTT meningkat, maka ini menunjukkan penurunan ciri pembekuan darah. Selalunya ini berlaku dengan latar belakang kekurangan faktor pembekuan. Pemanjangan hingga 40 saat, akan dirasakan oleh hypocoagulation ketika darah membeku perlahan.

Faktor Yang Mempengaruhi Hasil Kajian

Norma APTT dalam darah dan penyahkodannya bergantung kepada faktor-faktor seperti:

  • Ujian darah Heparin,
  • Pengambilan makanan berlemak, alkohol dan nikotin secara berkala. Di samping itu, melahirkan anak dan haid adalah faktor yang berasingan. Faktor-faktor ini menyumbang kepada penurunan APTT yang salah,
  • Hematokrit meningkat,
  • Tekanan darah separa, yang meningkat dengan peningkatan APTT,
  • Pelanggaran nisbah antikoagulan dan darah di tabung uji. Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai dari norma aptv dalam ujian darah, nisbah optimum darah dengan bahan antikoagulan adalah 9: 1.

Sebab kenaikan

Sekiranya APTT lebih tinggi daripada biasa, maka kita dapat membicarakan tentang adanya gangguan aktiviti hati yang berpotensi pada seseorang - bagaimanapun, ia menghasilkan protein yang memainkan peranan besar dalam proses pembekuan darah. Sebagai tambahan, peningkatan APTT menunjukkan kemungkinan kekurangan vitamin K dalam badan. Sekiranya penunjuk APTT dinaikkan, apa maksudnya doktor yang hadir akan membantu.

Untuk peningkatan APTT dalam ujian darah, sebab berikut menyebabkan:

  1. Hemofilia,
  2. Kesan streptokinase atau heparin,
  3. Kekurangan kinin dan precallikein kongenital,
  4. Akibat dari pemindahan sejumlah besar darah yang didermakan,
  5. Sindrom Antiphospholipid,
  6. Glomerulonefritis kronik,
  7. Patologi hati,
  8. Lupus eritematosus sistemik,
  9. DIC - sindrom,
  10. Patologi tisu penghubung,
  11. Mengambil ubat antikoagulan.

Peningkatan patologi APTT menunjukkan risiko pendarahan yang tinggi pada manusia. Peningkatan masa tromboplastik separa aktif memerlukan perhatian dan rawatan yang tepat pada masanya.

Sebab-sebab penurunan

Sekiranya waktu APTT berada di bawah normal, maka ini menunjukkan peranan dominan sistem pembekuan darah terhadap antikoagulan. Faktor-faktor seperti itu dapat menimbulkan keadaan patologi ini:

  • Tempoh melahirkan anak,
  • Memulakan mekanisme pembekuan darah dalam tromboembolisme dan trombosis. Keadaan ini sering berlaku apabila faktor pembekuan V tahan terhadap protein C yang diaktifkan,
  • Fasa pembekuan intensif di DIC.

Sekiranya penurunan APTT ditemukan dalam koagulogram manusia di bawah norma fisiologi, maka ini menunjukkan risiko tromboemboli yang tinggi.

Dengan kata mudah, kadar yang tinggi - masa pembekuan yang panjang - menunjukkan kekurangan pengeluaran bahan yang diperlukan, dan masa yang rendah menunjukkan kecenderungan untuk trombosis.

APTT semasa mengandung

Penilaian keadaan sistem pembekuan normal dan antikoagulasi membolehkan anda membuat ramalan mengenai proses persalinan. Dengan peningkatan atau penurunan APTT, seorang wanita hamil berisiko mengalami pendarahan atau tromboemboli.

Sekiranya ibu hamil mempunyai APTT yang tinggi, maka dia berisiko mengalami pengguguran spontan atau gangguan plasenta. Sekiranya APTT rendah, ibu hamil berisiko menghadapi keadaan patologi seperti trombosis vaskular plasenta. Keadaan ini membawa kepada kekurangan oksigen janin yang kronik..

Ramai wanita hamil tertanya-tanya apakah APTT berada di bawah norma fisiologi dan apa maksudnya untuk kesihatan mereka. Ubat-ubatan yang mengandungi zat besi yang diresepkan kepada ibu hamil untuk pencegahan dan rawatan anemia kekurangan zat besi dapat membantu mengurangkan prestasi kajian makmal ini..

Berdasarkan hasil analisis pada APTT, seorang wanita hamil diberi ujian darah biokimia dan rawatan yang sesuai bertujuan untuk meningkatkan atau menurunkan indikator. Prosedur diagnostik jenis ini ditetapkan kepada ibu mengandung 3 bulan sekali. Sekiranya APTT diturunkan dan seorang wanita hamil menderita penyakit hati dan sistem kardiovaskular, maka analisis untuk masa tromboplastik separa fisiologi diaktifkan (APTT) lebih kerap dilakukan. Kajian ini adalah untuk wanita hamil yang diresepkan segera dalam kes seperti:

  1. Sekiranya terdapat beberapa keguguran dalam sejarah,
  2. Sekiranya seorang wanita hamil didiagnosis dengan peningkatan nada otot rahim dan terdapat risiko pengguguran spontan,
  3. Sekiranya ibu mengandung mempunyai tanda-tanda yang membimbangkan seperti gejala tekanan darah tinggi, edema bahagian atas dan bawah.

Kajian awal penyakit yang berkaitan dengan gangguan pembekuan dan fungsi antikoagulasi darah, ada jaminan untuk meminimumkan risiko komplikasi serius.

Hasil ujian makmal ini sering kali berbeza kerana perbezaan kualiti reagen makmal. Setiap makmal diagnostik menafsirkan hasil kajian dengan caranya sendiri. Untuk mengatakan bahawa APTT lebih tinggi daripada norma fisiologi, dan apa maksudnya, hanya doktor yang menghadiri, yang mengambil kira faktor seperti usia pesakit, jenis reagen yang digunakan, jantina dan kehadiran penyakit bersamaan.

APTT dalam darah: apa itu, penyebab rendah dan tinggi, norma dalam koagulogram

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, Doktor Diagnostik Makmal, Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, khas untuk VascularInfo.ru (mengenai penulis)

APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) adalah salah satu petunjuk asas koagulogram, yang menilai keberkesanan jalur pembekuan darah dalaman. Dibuka pada pertengahan abad yang lalu (1953), analisis yang mudah dan tidak rumit, dengan cepat mengambil tempat yang layak di antara ujian makmal lain, yang masih bertahan hingga hari ini. Populariti indikator ini dijelaskan oleh kemampuan APTT untuk bertindak sebagai ujian indikatif bebas yang digunakan dalam menyaring analisis sistem hemostatik.

Semasa mengkaji fungsi sistem hemokoagulasi, masa tromboplastin separa yang diaktifkan sering kali "dipasangkan" dengan analisis makmal penting lain - PTV (masa prothrombin), yang meneroka jalur pengaktifan luaran.

Dalam buku rujukan mengenai diagnostik makmal klinikal, APTT boleh didapati dengan nama lain: APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan) dan waktu cephalin-kaolin. Walau bagaimanapun, intipati analisis tidak berubah dari ini.

APTT dan normanya

Nilai parameter asas koagulogram yang disebut APTT bergantung pada kepekatan faktor plasma (II, V, VIII, IX, X, XI, XII dan fibrinogen). Indikator ditentukan dalam plasma yang habis dalam plat darah (platelet), menggunakan kaolin (aktivator), cephalin (phospholipid) dan kalsium klorida, di mana yang terakhir ini memberi kesan antikoagulan sebelumnya (dibuat oleh sitrat Na). TF (faktor tisu) tidak digunakan dalam ujian makmal ini, oleh itu nama "separa" atau "separa".

Waktu konvolusi darah adalah APTT, iaitu, penunjuk ini membolehkan anda mengira waktu pembentukan bekuan darah setelah anda menambahkan reagen kefalin-kaolin dan CaCl ke plasma yang diambil dengan antikoagulan dan kemudian tanpa platelet.2..

APTT diukur dalam beberapa saat. Dalam sumber yang berbeza, seseorang dapat memenuhi batas norma yang berbeza antara satu sama lain. Ini kerana setiap KDL mempunyai parameter rujukan tersendiri, jadi pernyataan bahawa norma adalah 28-40 atau 25-39 saat tidak akan benar sepenuhnya.

Namun, dalam kebanyakan kes, doktor mematuhi nilai dalam 24 - 35 saat, memendekkan masa pembentukan gumpalan (indikator dikurangkan) lebih dari 5 saat (19, 18, 17... saat) dengan kadar ini, sudah menunjukkan bahawa sistem pembekuan dalaman diaktifkan, dan pembekuan darah lebih cepat daripada yang dijangkakan (hypercoagulation). Dan lanjutan hingga 40 s (pada nilai rujukan 24 - 35 saat, indikatornya meningkat), tentu saja, akan dianggap sebagai hipokoagulasi, ketika darah membeku lebih lambat daripada yang diperlukan.

Tanda-tanda hypocoagulation muncul dalam kes di mana terdapat penurunan kandungan faktor plasma II, V, VIII, IX, X, XI, XII atau fibrinogen, yang berlaku dalam kes:

  • Lesi parenchyma hepatik (hati - tapak pembentukan faktor pembekuan bergantung pada K);
  • Kekurangan vitamin K, yang memerlukan biosintesis banyak faktor);
  • Kehadiran heparin dalam darah;
  • Kehadiran antikoagulan lupus;
  • Kehadiran bahan biologi patologi yang melambatkan polimerisasi monomer fibrin (PDF - produk degradasi fibrin, protein myeloma).

Walau bagaimanapun, dalam membincangkan nilai APTT yang rendah dan tinggi, seseorang juga harus ingat pada masa ini:

  1. Sekiranya masa pembekuan diperpanjang (lebih banyak masa diperlukan untuk pembentukan bekuan), kita bercakap mengenai peningkatan nilai APTT;
  2. Sekiranya masa untuk semua kerja faktor dikurangkan (mereka terlalu aktif), adalah kebiasaan untuk menganggap penunjuk dikurangkan.

Oleh itu, penunjuk APTT yang tinggi memberi amaran tentang risiko pendarahan walaupun dengan alasan yang paling kecil, dan tahap rendah memberi isyarat kemungkinan trombosis dan tromboemboli, jadi masa tromboplastin separa yang diaktifkan, bersama dengan parameter lain dari koagulogram, sangat penting.

APTT semasa kehamilan: setiap trimester - untuk analisis

Tujuan koagulogram semasa kehamilan (setiap 3 bulan) dan minat khusus terhadap indikatornya dijelaskan oleh keadaan bahawa perubahan tertentu terjadi pada tubuh wanita yang menunggu kelahiran lelaki baru, yang dirancang untuk melindungi kelahiran masa depan dari komplikasi:

  • Latar belakang hormon berubah;
  • Lingkaran peredaran darah tambahan terbentuk, memberikan nutrisi dan pernafasan kepada anak (bulatan rahim-plasenta);
  • Organisme yang “indera” berubah dan, untuk alasan ini, sudah “merancang” kehilangan sejumlah darah, mulai menyesuaikan diri agar dapat bekerja pada waktu yang tepat dan tidak “mengepam” (sistem hemostasis memainkan peranan utama di sini).

Semasa kehamilan, keadaan patologi sistem pembekuan darah hampir selalu mengancam dengan komplikasi serius, oleh itu, perhatian maksimum diberikan kepada petunjuk hemostasiogram (dan, tentu saja, APTT). Pada wanita hamil, fibrinogen mula tumbuh, mencapai 6.0 g / l (tetapi lebih banyak tidak dapat diterima!) Dan masa tromboplastin separa diaktifkan dipendekkan, yang mengambil nilai yang berbeza daripada pada wanita yang tinggal di luar keadaan ini.

Norma APTT selama kehamilan, menurut berbagai sumber, dapat bervariasi dari 14 hingga 18 saat atau berkisar antara 17 hingga 20 saat, yang bergantung pada nilai rujukan yang digunakan oleh CDL tertentu. Walau bagaimanapun, dalam keadaan apa pun, perbezaan antara had atas dan bawah norma sangat kecil..

Nilai penunjuk yang lebih rendah (pemendekan APTT) menunjukkan darah tebal dan kemungkinan perkembangan trombosis, yang mana risiko semasa kehamilan meningkat dengan ketara berbanding dengan risiko untuk wanita yang tidak hamil. Trombosis boleh berlaku di mana-mana tempat dan organ, tetapi dalam keadaan ini paling berbahaya jika ia mempengaruhi saluran plasenta dan menyebabkan detasmen pramatangnya.

Tidak ada yang baik untuk tubuh dan memperpanjang masa pembentukan gumpalan (APTT - meningkat) dibandingkan dengan norma. Darah yang dicairkan mengancam perkembangan pendarahan rahim, yang membahayakan bukan hanya nyawa bayi, tetapi juga kehidupan wanita itu sendiri.

"Merobek" dalam sistem hemostatik selalu meninggalkan risiko terkena sindrom pembekuan intravaskular (DIC) yang paling berbahaya, fasa pertama yang dicirikan oleh peningkatan pembentukan bekuan (hiperkoagulasi), dan yang kedua dan ketiga, sebaliknya, dicirikan oleh pembekuan darah rendah, yang oleh itu menyebabkan kehilangan darah besar-besaran.

DIC - sindrom - proses patologi yang tidak dikendalikan dengan baik, yang hari ini dianggap sebagai salah satu "musuh" utama dan berbahaya dalam amalan obstetrik.

Hemostasiogram secara terancang (sekali setiap trimester) diresepkan jika seorang wanita tidak menghadapi masalah yang berkaitan dengan keadaannya, dan doktor tidak menemui alasan untuk mengawal sistem hemostasis lebih kerap. Dalam kes di mana seorang wanita mempunyai sejarah keguguran dan kelahiran mati, dan kehamilan semasa berjalan dengan tanda-tanda gestosis yang jelas (tekanan darah tinggi, proteinuria, bengkak) atau terdapat risiko pengguguran spontan (rahim "dalam keadaan baik"), sebagai peraturan, undangan untuk peperiksaan tidak berjadual.

Masa rendah - pendek, memanjang tinggi

Tahap tromboplastin separa yang diaktifkan (atau diturunkan) tahap yang rendah (memendekkan masa pembekuan dan pembentukan gumpalan) menunjukkan bahawa darah pesakit membeku terlalu cepat (hypercoagulation).

Tanda-tanda hiperkoagulasi dapat dilihat dalam proses patologi yang terbentuk akibat peningkatan pembekuan darah:

  • Tahap I (dan yang pertama!) Pembekuan intravaskular (DIC);
  • Thromboembolisme pelbagai lokalisasi (jantung, paru-paru, saraf tunjang dan otak, ginjal, dan lain-lain), trombosis (bahagian bawah kaki yang paling sering diderita, semasa kehamilan - trombosis vaskular plasenta, yang menyebabkan detasmennya, yang mengancam kematian janin).

Walau bagaimanapun, hasil APTT yang rendah dapat menampakkan dirinya bukan hanya kerana penyakit pesakit. Faktor lain mungkin perlu disalahkan, yang kadang-kadang agak sukar untuk dielakkan, misalnya, mendapatkan tromboplastin tisu dalam sampel ketika mencederakan tisu pada waktu venipuncture, jadi anda tidak perlu "menyeksa" urat terlalu banyak jika anda tidak dapat segera melakukan ujian darah.

Tahap tinggi (masa pembentukan bekuan diperpanjang) masa tromboplastin separa diaktifkan diperhatikan dalam keadaan yang mengganggu biosintesis faktor, dan proses patologi lain yang mempengaruhi fungsi sistem hemostasis. Ini termasuk:

  1. Hemofilia dari semua jenis: A (kekurangan globulin anti-hemofilik - FVIII), B (kekurangan faktor IX Krismas), C - kekurangan faktor XI);
  2. Kehadiran faktor yang menghalang proses pembekuan (hemofilia penghambatan);
  3. Penyakit Hageman (kecacatan) (kekurangan faktor XII);
  4. Penyakit Von Willebrand;
  5. Tahap II dan III DIC;
  6. Rawatan dengan heparin berat molekul tinggi;
  7. Kerosakan serius pada parenchyma hepatik;
  8. APS (sindrom antifosfolipid).

Seperti nilai APTT yang rendah, dengan campur tangan kesalahan teknikal, hasil yang tinggi dari masa tromboplastin separa diaktifkan dapat diperoleh. Ini berlaku sekiranya isipadu antikoagulan dalam tabung uji tidak sesuai dengan nilai hematokrit yang tinggi atau jumlah darah yang tidak mencukupi dibawa ke dalam tangki vakum (tabung uji vakum boleh guna khas).

Semasa memeriksa sistem

Coagulogram tidak dianggap sebagai ujian makmal yang jarang berlaku. Analisis fungsi sistem hemostatik menarik minat pakar dalam pelbagai bidang. Oleh kerana pembekuan darah atau penipisan darah adalah "sakit kepala" yang biasa bagi semua profesional perubatan, ujian yang memeriksa fungsi sistem pembekuan, antikoagulasi dan fibrinolisis diresepkan dalam situasi yang berbeza:

  • Pemeriksaan keadaan sistem hemostatik pada individu yang diberikan sejauh ini kepada kumpulan yang sihat, tetapi terdedah kepada gangguan pada bahagian ini;
  • Patologi sistem pembekuan yang diperbaiki;
  • Memantau fungsi sistem hemocoagulation ketika mengambil ubat-ubatan tertentu, selama kehamilan, dan dalam kes lain yang dapat menyebabkan pelanggaran di kawasan ini;
  • Pengiraan dos heparin berat molekul tinggi (VMH) dan kawalan terapi antikoagulan langsung;
  • Diagnosis DIC;
  • Hemofilia A yang disyaki (faktor VIII) atau B (faktor IX);
  • APS (sindrom antifosfolipid).

Jelas bahawa masa tromboplastin separa diaktifkan, seperti ujian darah, juga digunakan di antara ujian hemostasiogram lain, kerana APTT adalah salah satu petunjuk utamanya.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis