Tekanan arteri

Saya

tekanan darah di dinding arteri.

Tekanan darah di saluran darah menurun ketika mereka menjauh dari jantung. Jadi, pada orang dewasa di aorta, ia adalah 140/90 mm RT. Seni. (digit pertama menunjukkan sistolik, atau tekanan atas, dan diastolik kedua, atau lebih rendah), dalam arteri besar - rata-rata 120/80 mm RT. Art., Dalam arteriol - kira-kira 40, dan dalam kapilari 10-15 mm RT. Seni. Dengan masuknya darah ke saluran vena, tekanannya semakin berkurang, berjumlah 60-120 mm air di urat ulnar. Art., Dan di urat terbesar yang mengalir ke atrium kanan, boleh mendekati nol dan bahkan mencapai nilai negatif. Keteguhan tekanan darah pada orang yang sihat disokong oleh peraturan neurohumoral yang kompleks dan bergantung terutamanya pada kekuatan kontraksi jantung dan nada vaskular.

Pengukuran tekanan darah (BP) dilakukan dengan alat atau tonometer Riva-Rocci, yang terdiri dari bagian-bagian berikut: 1) cuff getah berongga selebar 12-14 cm, diletakkan di dalam sarung kain dengan pengikat; 2) tolok tekanan merkuri (atau membran) dengan skala hingga 300 mm RT. st.; 3) silinder untuk suntikan udara dengan injap terbalik (Gamb. 1).

Semasa pengukuran tekanan darah, tangan pesakit harus dilepaskan dari pakaian dan berada dalam posisi yang tidak bergerak, telapak tangan ke atas. Pengukuran tekanan darah dengan kaedah Korotkov adalah seperti berikut. Cuff diletakkan di bahu tanpa banyak usaha. Tiub getah dari cuff disambungkan ke silinder untuk mengepam udara. Kira-kira di tengah selekoh siku, titik denyutan arteri brakial ditentukan, fonendoskop diterapkan ke tempat ini (Gamb. 2). Secara beransur-ansur pam udara ke dalam cuff sehingga suaranya hilang dan kemudian naikkan lajur merkuri sebanyak 35-40 mm lagi, buka injap pemulangan udara sehingga tahap merkuri (atau jarum tolok) tidak turun terlalu cepat. Sebaik sahaja tekanan di manset menjadi sedikit lebih rendah daripada tekanan darah di arteri, darah akan mula menembus melalui bahagian arteri yang dimampatkan dan bunyi pertama akan muncul - nada.

Momen penampilan nada adalah tekanan sistolik (maksimum). Semasa mengukur tekanan darah dengan alat pengukur tekanan membran, ayunan irama panah pertama sesuai dengan tekanan sistolik.

Selagi arteri agak diperah, bunyi akan terdengar: nada pertama, kemudian suara dan nada lagi. Sebaik sahaja tekanan cuff pada arteri berhenti dan lumennya dipulihkan sepenuhnya, suaranya akan hilang. Detik kehilangan nada dicatat sebagai tekanan diastolik (minimum). Untuk mengelakkan kesilapan, tekanan darah diukur lagi setelah 2-3 minit.

Biasanya, nilai tekanan darah bergantung pada ciri-ciri individu, gaya hidup, pekerjaan. Nilainya berubah dengan usia (garis panduan perkiraan diberikan dalam jadual), meningkat dengan aktiviti fizikal yang tidak biasa, tekanan emosi, dll. Pada kanak-kanak, nilai tekanan sistolik dapat dikira secara kasar dengan formula 80 + 2a, di mana bilangan tahun hidup anak itu. Pada individu yang secara sistematik melakukan kerja fizikal, dan juga atlet, tekanan darah cenderung menurun dan kadang-kadang dalam keadaan rehat kadang-kadang lebih rendah daripada 100/60 mm Hg. Art., Mencerminkan pembentukan dalam badan rejim tenaga yang paling ekonomik peredaran darah. Sebaliknya, sebagai akibat dari ketidakaktifan, tahap tekanan darah yang sering lebih tinggi ditetapkan..

Jadual - Nilai anggaran tekanan darah dalam pelbagai tempoh usia

Umur (tahun)Tekanan darah (dalam mmHg)
sistolikdiastolik
16-20100-12070-80
20-40120-13070-80
40-60Sehingga 140Sehingga 90
Lebih 6015090

Fluktuasi tekanan darah (misalnya, bergantung pada beban, keadaan emosi, dan lain-lain) biasanya agak kecil, kerana tahap tekanan darah yang tepat disokong oleh mekanisme peraturan yang kompleks; pada waktu rehat pada orang yang sihat, tekanan darah pada waktu yang berlainan sedikit berbeza (nilai terendah biasanya pada awal pagi). Dalam pelbagai penyakit, mekanisme peraturan tertentu dilanggar, yang menyebabkan perubahan tekanan darah. Peningkatan tekanan darah yang berterusan disebut hipertensi arteri, dan penurunan disebut hipotensi arteri. Walaupun perubahan tekanan darah sering memainkan peranan pelindung dan penyesuaian, jika menyimpang dari norma (yang berlaku pada hampir setiap orang), lebih baik berkonsultasi dengan doktor, kerana banyak faktor yang berbeza mempengaruhi tahap tekanan darah. Contohnya, hipotensi berlaku dengan keracunan, penyakit berjangkit, penyakit sistem kardiovaskular, dll. Peningkatan tekanan darah diperhatikan dengan gangguan endokrin, penyakit buah pinggang, hipertensi, dan lain-lain. Selalunya, tekanan darah meningkat pada remaja semasa akil baligh (yang disebut hipertensi remaja).

Pengukuran dan penilaian tekanan darah sangat penting untuk diagnosis hipertensi, dystonia neurokirkulasi, bentuk kekurangan vaskular akut dan kronik, beberapa kecacatan jantung dan penyakit lain dari sistem kardiovaskular, serta sejumlah penyakit sistem saraf dan endokrin, buah pinggang. Tekanan darah mesti diukur dalam proses pemantauan perkembangan anak-anak dan remaja, dan pada orang dewasa - semasa pemeriksaan awal oleh doktor, dan juga semasa tindak lanjut.

Krisis hipertensi - keadaan kenaikan tekanan darah yang ketara, disertai dengan loya, muntah, kebisingan di kepala. Permulaan krisis difasilitasi oleh tekanan neuro-emosional, situasi tertekan, tindakan faktor meteorologi, walaupun kadang-kadang keadaan yang semakin buruk dapat terjadi tanpa sebab-sebab ini. Kadang-kadang krisis berkembang secara tiba-tiba, ia mungkin didahului oleh rasa sakit umum, sakit kepala, rasa berat di bahagian belakang kepala.

Bentuk krisis hipertensi ringan ditunjukkan oleh tinnitus, pening, gaya berjalan tidak stabil dan sakit kepala. Pesakit mengadu rasa panas, berdebar-debar, rasa penyempitan di belakang sternum. Dalam bentuk krisis hipertensi yang lebih teruk, keluhan pada pesakit adalah sama, tetapi biasanya lebih jelas. Sakit kepala yang berterusan disertai dengan loya dan muntah, mengantuk. Kemungkinan gangguan penglihatan, pendengaran, bau.

Krisis hipertensi ringan biasanya dapat diselesaikan tanpa akibat dan komplikasi yang serius. Pada tanda-tanda pertama krisis, pesakit perlu berehat sepenuhnya. Dia dibaringkan (hujung kepala tempat tidur harus sedikit diangkat), plaster sawi diletakkan di bahagian belakang leher, otot betis, dan kerana sakit di belakang sternum, di bahagian jantung. Anda boleh mandi mandian kaki mustard panas (1 meja. L. mustard kering per 1 liter air) atau meletakkan pad pemanasan ke telur, memberikan antihipertensi, seperti dibazol, dan agen penenang - warna valerian, elenium, dll. Sekiranya terdapat langkah-langkah ini tidak memberi kesan, hubungi doktor.

Krisis antihipertensi. Tekanan darah rendah mungkin merupakan varian individu dari norma. Penurunan patologi tekanan darah dicirikan terutamanya oleh penurunan tekanan darah di bawah 100/60 mm RT. Art., Dengan krisis hipotensi, penunjuk ini menjadi semakin berkurang. Terdapat aduan kesakitan di jantung, sakit kepala dengan pening, kelemahan teruk, kehilangan prestasi. Kesakitan di bahagian jantung terasa kusam, terasa sakit, biasanya tidak mereda ke kawasan jiran (tidak seperti angina pectoris). Berlaku pada bila-bila masa sepanjang hari, tetapi lebih kerap pada waktu pagi dan selepas bersenam, berlangsung berjam-jam. Pada masa yang sama, sakit kepala meningkat, memperoleh watak migrain yang teruk. Pening teruk semasa tidur. Pengsan diperhatikan semasa bergerak dari mendatar ke menegak. Pesakit pucat, lesu, berbaring di tempat tidur dalam keadaan tidak peduli. Murid diluaskan. Tekanan darah dikurangkan menjadi 75/55 mm RT. Seni. dan kurang. Pesakit perlu diberi teh panas panas atau kopi pekat, hubungi doktor.

Dalam beberapa kes, untuk mengurangkan tekanan darah, selain mengambil ubat-ubatan, digunakan akupresur pada titik aktif biologi tertentu. Di luar krisis, ia dapat berfungsi sebagai cara bebas untuk mengatasi tekanan darah tinggi. Untuk mencapai kesan yang diinginkan hanya boleh dilakukan dengan mengurut beberapa kumpulan titik. Jadi, titik 3 dan 7 dipijat dengan kaedah tonik dan menarik, menggunakan tekanan dalam, dengan kemungkinan getaran selama 30 s - 1 min. Titik selebihnya dipijat dengan kaedah menenangkan, menerima tekanan ringan dengan putaran dengan kecepatan perlahan dalam urutan yang ditunjukkan dalam Gambar. 3.

Titik 1 tidak simetri, terletak di tengah-tengah fossa parietal (Gamb. 3, a). Urut sambil duduk dan berbaring.

Titik 2 adalah tidak simetri, terletak di garis tengah median posterior 3 cm di atas sempadan kulit kepala, di bawah penonjolan oksipital (Gamb. 3, a). Urut sambil duduk.

Titik 3 adalah simetris, terletak di permukaan depan tibia (Gamb. 3, c) di atas pergelangan kaki dalam, di tepi dalaman tibia. Urut pada masa yang sama kanan dan kiri dalam keadaan duduk dengan kaki dipanjangkan.

Titik 4 adalah simetris, terletak di hujung lipatan yang dibentuk dengan membengkokkan lengan pada sendi siku (Gamb. 3, b). Semasa mengurut tangan, letakkan tapak tangan ke bawah yang dibengkokkan di atas meja, telapak ke bawah, lakukan urutan secara bergantian ke kiri dan kanan.

Titik 5 adalah simetris, terletak di kaki bawah sedikit lebih tinggi daripada bahagian dalam pergelangan kaki (Gamb. 3, e). Urut dalam keadaan duduk atau berbaring, secara serentak di kedua-dua belah pihak.

Titik 6 adalah simetris, terletak di kaki bawah (Gbr. 3, e) tepat di bawah dan anterior ke titik 5. Urut secara serentak ke kanan dan kiri.

Titik 7 adalah simetris, terletak di plantar kaki di fossa, yang terbentuk ketika jari dibengkokkan (bertentangan dengan jari kedua), urut secara bergantian di sebelah kanan dan kiri (Gbr. 3, f). Titik ini disyorkan untuk diurut pada tekanan darah tinggi setiap 1 1 /2-2 jam.

Titik 8 adalah simetri, terletak di bahagian dalam permukaan bawah lengan di atas lipatan tengah pergelangan tangan (Gamb. 3, d), di antara tendon. Urut titik-titik ini secara bergantian, sementara sikat harus terletak di atas meja, telapak ke atas.

Titik 9 adalah simetri, terletak di permukaan dalam lengan bawah di atas lipatan tengah pergelangan tangan (Gamb. 3, d), di antara tendon. Urut seperti titik 8.

Titik 10 adalah simetri, terletak di permukaan dalam pergelangan tangan (Gambar 3, d), di antara tendon. Urut secara bergantian ke kiri dan kanan seperti titik 8.

Titik 11 adalah simetris, terletak di bahagian dalam pergelangan tangan di ceruk antara tendon di lipatan tengah (Gamb. 3, d). Urut seperti titik 8.

Rajah. 2. Tonometer membran.

Rajah. 1. Pengukuran tekanan darah menggunakan tonometer merkuri.

Rajah. 3. Titik aktif secara biologi untuk tekanan darah tinggi (tekanan yang lebih terperinci dalam teks).

II

Arteridantekanan lineneny (tensio arterialis; NERAKA; tekanan darah arteri syn)

tekanan yang dikeluarkan oleh darah di arteri di dindingnya; A. nilai A. bergantung pada ukuran output jantung, ketahanan vaskular periferal umum terhadap aliran darah dan keadaan dinding arteri.

Arteridantekanan linenepangkalandanflaxen - A. d., diukur pada manusia menggunakan kaedah Korotkov sejurus selepas tidur malam, sebelum subjek bangun dari tidur, dengan perut kosong, berbaring telentang.

Arteridantekanan linenesisimengenaie (syn. A. d. sistolik benar) - sistolik A. d., diukur dengan kaedah berdarah langsung atau berdasarkan analisis tachyoscillogram; berkaitan dengan penghapusan tindakan kejutan hidraulik darah A. d. di bawah sistolik A. d. ditentukan dengan mengepit arteri dengan manset getah.

Arteridantekanan linenediastoledanmental (syn.: A. d. minimum, tekanan diastolik, tekanan darah diastolik) - A. d. hingga akhir diastol jantung, apabila ia mencapai nilai minimum sepanjang kitaran jantung.

Arteridantekanan lineneTambahdansisa - lihat Tekanan darah tambahan.

Arteridantekanan linenepenambahandanintim (syn. A. d. incremental) - perubahan A. d. dibandingkan dengan residual atau basal A. d., yang disebabkan oleh pendedahan kepada faktor persekitaran rawak atau dengan menjalankan beberapa jenis ujian tekanan; A. d. Sejauh tertentu mencirikan kecenderungan reaksi hiperensif atau hipotensi dalam subjek.

Arteridantekanan linenepepatahdanlinen - lihat.Sistolik tekanan darah.

Arteridantekanan lineneminimumdanlinen - lihat. Tekanan darah diastolik.

Arteridantekanan linenebakidantepat - perbezaan antara A. d. rawak dan basal, yang mencirikan kewajibannya.

Arteridantekanan linenekadar nadimengenaie (syn: tekanan darah nadi, tekanan nadi) - perbezaan antara sistolik dan diastolik A. d.; biasanya sama dengan 30-60 mm RT. st.

Arteridantekanan linenesystoledanmental (sin.: A. d. maksimum, tekanan darah sistolik, tekanan sistolik) - A. d. dalam tempoh sistol jantung, apabila ia mencapai nilai terbesar sepanjang kitaran jantung.

Arteridantekanan linenesystoledancheskoe danstin - lihat tekanan darah lateral.

Arteridantekanan linenekesdanyoyne - a. D., diukur pada waktu sewenang-wenang hari tanpa penggunaan beban dan sampel khas.

Arteridantekanan linenerujukehari (sin. tekanan darah rata-rata) - A. d., sesuai dengan tahap tekanan udara di cuff getah tonometer, di mana semasa diastole lumen kapal tetap ditutup untuk waktu minimum; ditentukan menggunakan osilografi arteri, lebih tepatnya - berdasarkan analisis tachyoscillogram; mencerminkan tahap keanjalan dinding arteri.

Arteridantekanan linenerentakdanr - perbezaan antara nilai sistolik dan A. A.: normal pada manusia ialah 20-40 mm RT. st.

Apa itu tekanan darah??

Tekanan darah adalah kekuatan di mana tekanan darah di dinding saluran darah. Ini adalah salah satu parameter homeostasis yang paling penting, yang mempunyai kesan yang kompleks pada semua organ dan sistem, yang menunjukkan keadaan tubuh secara keseluruhan. Penunjuk ini bergantung pada banyak faktor, termasuk kekerapan dan kekuatan kontraksi jantung, keadaan saluran darah, keanjalannya, kehadiran kerosakan, jumlah darah yang beredar, dan lain-lain. Oleh kerana tekanan mudah diukur, nilai ini berfungsi sebagai alat diagnostik yang mudah untuk anda meramalkan kehadiran dan perkembangan penyakit tertentu, terutamanya sistem kardiovaskular. Kestabilan tekanan darah (BP) menunjukkan daya maju fungsi tubuh, dan pelanggarannya - mengenai penyakit.

Fisiologi tekanan

Apa itu tekanan darah? Ini adalah tekanan darah pada dinding vaskular atau dinding takungan organik di mana ia berada, masing-masing, boleh berupa intrakardiak, arteri, vena, kapilari. Petunjuk semua jenis tekanan ini berbeza dengan ketara, terutamanya disebabkan oleh sifat-sifat kapal itu sendiri. Yang paling berterusan, paling tinggi dan paling mudah diukur adalah tekanan darah, yang definisinya paling sering digunakan di klinik dan kehidupan seharian.

Untuk memantau keadaan sistem kardiovaskular, perlu mengukur tekanan darah secara berkala.

Jantung berkontraksi, mengeluarkan gelombang nadi darah dengan kelajuan yang luar biasa di sepanjang tiub elastik - arteri, yang, berkat serat elastiknya, mengimbangi kejutan, melembapkan tenaga yang dihantar oleh otot jantung, dan membolehkan darah bergerak lebih jauh dan lebih jauh di sepanjang aliran darah. Tekanan menurun ke arah dari jantung, mencapai nilai minimum pada urat berkaliber besar dengan diameter penampang besar, di mana kandungan unsur elastik adalah minimum.

Organ, yang mempengaruhi dan menyokong tekanan:

  1. Jantung - semakin kuat pembuangan darah dari jantung, semakin kerap otot jantung berkontrak, semakin tinggi tekanan darah. Tekanan sistolik atas, iaitu, direkodkan pada masa pengecutan, lebih bergantung pada kekuatan pengecutan jantung. Perubahan tekanan sistolik membolehkan anda menilai keadaan jantung secara tidak langsung.
  2. Kapal - penunjuk tekanan secara langsung bergantung pada keadaan kapal, kerana jika seseorang mengalami aterosklerosis, penyumbatan saluran, kerosakan atau kerapuhan dinding vaskular, semua ini akan mempengaruhi indeks tekanan darah. Hipertensi yang berpanjangan menyebabkan kemerosotan elemen elastik dinding, yang memberi kesan buruk kepada kemampuan pampasan saluran darah.
  3. Ginjal - penapis organ berpasangan ini mempengaruhi jumlah darah yang beredar secara langsung (semakin banyak darah di saluran - semakin tinggi tekanan), dan dengan bantuan bahan aktif secara biologi. Renin dihasilkan di buah pinggang, yang, disebabkan oleh rantai reaksi, berubah menjadi angiotensin II, vasokonstriktor yang kuat. Ginjal mempengaruhi ketahanan vaskular periferal. Penyimpangan tekanan darah diastolik atau rendah sering bermaksud adanya penyakit buah pinggang.
  4. Kelenjar endokrin - kelenjar adrenal mengeluarkan aldosteron, yang mempengaruhi penapisan dan penyerapan semula ion natrium, yang menahan air. Kelenjar pituitari posterior menyimpan vasopressin, hormon kuat yang mengurangkan pengeluaran air kencing..

Kestabilan tekanan darah (BP) menunjukkan daya maju fungsi tubuh, dan pelanggarannya - mengenai penyakit.

Tekanan darah

Untuk memantau keadaan sistem kardiovaskular, perlu untuk mengukur tekanan darah secara berkala, terutama jika terdapat hipertensi atau kecenderungan terhadapnya, serta sejumlah patologi lain. Untuk melakukan ini, anda memerlukan monitor tekanan darah klasik dan stetoskop, atau alat automatik dan separa automatik moden untuk pengukuran tekanan darah secara bebas - semua orang dapat menanganinya dengan mudah.

Pengukuran dilakukan pada dua tangan. Sarung monitor tekanan darah klasik diletakkan di atas siku, kira-kira pada tahap yang sama dengan jantung, dan monitor tekanan darah elektronik - di pergelangan tangan. Untuk pengukuran manual, kaedah Korotkov digunakan - mereka menekan manset sehingga getaran bunyi khas - nada - didengar. Selepas itu, mereka terus memompa sehingga nada berhenti, setelah itu, perlahan-lahan membiarkan udara turun, memperbaiki tekanan darah atas dan bawah masing-masing mengikut nada pertama dan terakhir. Yang diperlukan untuk mengukur tekanan darah dengan monitor tekanan darah automatik adalah dengan menekan butang. Peranti akan berfungsi dengan menekan manset tangan, dan kemudian memaparkan hasilnya pada paparan.

Tekanan diukur dalam milimeter merkuri, disingkat mmHg. Seni. Norma yang diterima umum adalah penunjuk 120/80 mm RT. Seni. untuk orang dewasa berumur 20-40 tahun. Tekanan normal berubah-ubah untuk kategori umur yang berbeza, dan rata-rata adalah:

  • pada kanak-kanak sehingga setahun - 90/60 mm RT. st.;
  • dari setahun hingga 5 tahun - 95/65 mm Hg. st.;
  • 6–13 tahun - 105/70 mm Hg. st.;
  • 17-40 tahun - 120/80 mm Hg. st.;
  • 40–50 tahun - 130/90 mm Hg. st.

Jadual norma-norma usia telah dikembangkan yang memungkinkan untuk menentukan indikator optimum dengan mengambil kira jantina. Namun, harus diingat bahawa norma individu mungkin berbeza, kerana bergantung pada sejumlah parameter.

Sekiranya hipertensi dikesan, perlu dilakukan pembetulan gaya hidup - melepaskan tabiat buruk, menormalkan diet, menetapkan rejimen tidur dan terjaga, aktiviti fizikal sederhana tetapi tetap, menyokong farmakoterapi.

Apabila seseorang mencapai 60 tahun, disebabkan oleh degradasi semula jadi serat elastik di dinding saluran darah, tekanannya, sebagai peraturan, menjadi lebih tinggi daripada pada usia muda.

Terdapat konsep tekanan darah tinggi dan rendah. Hipotensi (penurunan tekanan yang berterusan) ditunjukkan pada kadar 100/60 mm Hg. Art., Berkurang normal - 110/70, normal - 120/80, meningkat normal - hingga 139/89, semua yang melebihi penunjuk ini disebut hipertensi arteri.

Kenaikan dan penurunan tekanan

Terdapat dua jenis penyimpangan tekanan dari norma: hipertensi (peningkatan patologi) dan hipotensi (penurunan patologi tekanan darah).

Hipertensi

Hipertensi arteri boleh disebabkan oleh banyak sebab - aterosklerosis, diabetes mellitus, tabiat buruk, khususnya merokok, mengambil pil perancang, ketidakseimbangan protein, lemak dan karbohidrat dalam diet, pengambilan lemak trans yang berlebihan, gaya hidup tidak aktif, penyalahgunaan garam menyumbang kepada penampilannya dalam makanan, minuman tonik. Ia juga boleh berlaku akibat penyakit utama jantung, ginjal atau kelenjar endokrin, tetapi bentuk ini jarang berlaku..

Diagnosis "hipertensi" tidak dibuat oleh pesakit sendiri, dia ditetapkan oleh doktor mengikut hasil pemeriksaan, yang meliputi pemantauan tekanan darah setiap hari, analisis biokimia darah (kehadiran penanda tertentu dikesan), pemeriksaan fundus, ECG, dll..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya hipertensi dikesan? Pertama sekali, pembetulan gaya hidup diperlukan - melepaskan tabiat buruk, menormalkan diet, menetapkan rejimen tidur dan terjaga, aktiviti fizikal sederhana tetapi tetap, menyokong farmakoterapi.

Norma yang diterima umum adalah penunjuk 120/80 mm RT. Seni. untuk orang dewasa berumur 20-40 tahun.

Dadah untuk mengurangkan tekanan diambil hanya seperti yang diarahkan oleh doktor, dengan ketat mengikuti cadangannya. Rawatan darah tinggi itu lama, ia memerlukan kesabaran dan disiplin diri daripada pesakit.

Hipotensi

Tekanan darah rendah (hipotensi) bukan penyakit serius, ini menunjukkan bekalan darah tidak mencukupi ke organ utama, di mana, kerana ini, gangguan fungsi dan organik mula-mula berkembang.

Penyebab hipotensi boleh menjadi pendarahan, luka bakar yang meluas, tekanan neuro-emosi, pengambilan cecair yang tidak mencukupi atau peningkatan perkumuhannya dari badan. Hipotensi berkembang dengan kekurangan jantung atau vaskular, apabila saluran periferal kehilangan nada (misalnya, dalam keadaan kejutan), disebabkan oleh reaksi alergi. Komplikasi hipotensi yang paling berbahaya adalah keruntuhan, risiko yang berlaku apabila tekanan turun menjadi 80/60 mm RT. Seni. Keadaan ini penuh dengan hipoksia otak..

Rawatan hipotensi kebanyakannya tanpa gejala. Tekanan yang diturunkan secara kronik berjaya diperbaiki dengan menormalkan diet dan minum, meningkatkan aktiviti fizikal. Kesan terapi yang baik disediakan dengan urutan tonik, mandi kontras, senaman pagi setiap hari, penggunaan minuman tonik yang sederhana (teh pekat, kopi hitam).

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Tekanan manusia normal: petunjuk utama mengikut usia

Tekanan darah adalah petunjuk fisiologi individu yang menentukan kekuatan mampatan darah di dinding saluran darah.

Dalam banyak cara, tekanan darah bergantung pada bagaimana jantung seseorang berfungsi dan berapa degup per minit yang dapat dilakukan..

Tekanan manusia normal adalah petunjuk yang boleh berbeza-beza bergantung pada beban fizikal pada badan.

Oleh itu, dengan latihan aktif atau pengalaman emosi yang kuat, tekanan normal seseorang dapat meningkat dan melampaui norma.

Atas sebab ini, disarankan untuk mengukur penunjuk tekanan darah pada waktu pagi, ketika seseorang tidak bimbang dan tidak terlalu banyak melakukan latihan fizikal.

Petunjuk tekanan yang ideal ialah 110 70. Tekanan rendah bermula pada 100 60. Peningkatan (hipertensi) - dari 140 90.

Petunjuk kritikal (maksimum) adalah 200/100 dan lebih.

Tekanan manusia normal juga boleh berubah selepas melakukan aktiviti fizikal. Sekiranya jantung bersamaan dengan fungsinya, maka perubahan tekanan darah bukanlah penyimpangan. Oleh itu, selepas sukan meningkat, seseorang dapat meningkatkan tekanan menjadi 130 85.

Terdapat faktor-faktor seperti yang mempunyai pengaruh yang signifikan terhadap tekanan normal (termasuk intraokular, intraperitoneal, dan lain-lain) seseorang:

  1. Umur seseorang dan keadaan kesihatannya secara umum. Penting untuk diketahui bahawa penyakit yang ada (terutamanya patologi kronik buah pinggang, jantung, penyakit kelamin atau penyakit virus) dapat meningkatkan tekanan darah dengan ketara.
  2. Kehadiran penyakit yang boleh menebal darah (diabetes mellitus).
  3. Kehadiran penyimpangan progresif dalam tekanan (hipertensi, hipotensi).
  4. Keadaan jantungnya dan kehadiran penyakit pada dirinya.
  5. Tekanan atmosfera.
  6. Tahap hormon tiroid dan menopaus pada wanita.
  7. Gangguan hormon dalam badan yang menyekat arteri dan saluran darah.
  8. Keanjalan keseluruhan dinding vaskular. Pada orang yang lebih tua, kapal-kapal itu lusuh dan rapuh.
  9. Kehadiran aterosklerosis.
  10. Tabiat buruk (merokok, minum).
  11. Keadaan emosi seseorang (tekanan dan pengalaman yang kerap ditunjukkan secara negatif pada tekanan normal seseorang).

Tekanan darah normal mempunyai beberapa perbezaan pada wanita, lelaki dewasa dan kanak-kanak.

Sekiranya seseorang mengalami kerosakan pada indikator ini dan masalah dengan peningkatan tekanan darah, dia memerlukan rawatan perubatan dan rawatan perubatan segera.

Di samping itu, kadar nadi memainkan peranan penting, kerana denyut nadi dihubungkan dengan tekanan vena.

Tekanan darah normal pada manusia: tekanan darah atas dan bawah

Sebelum anda mempertimbangkan apakah tekanan darah atas dan bawah, kami memberikan klasifikasi tekanan darah oleh WHO.

Tahap tekanan darah tinggi berikut menurut WHO dibezakan:

  1. Tahap pertama disertai dengan tekanan darah tinggi yang stabil, tanpa merosakkan fungsi organ dalaman.
  2. Tahap kedua melibatkan perkembangan patologi pada satu atau dua organ.
  3. Tahap ketiga mempengaruhi bukan sahaja organ, tetapi juga sistem badan. Selain itu, terdapat tahap tekanan darah seperti itu:
    • Keadaan sempadan di mana penunjuk tidak lebih dari 159/99.
    • Tahap kedua - hipertensi sederhana (179/109 dan lebih banyak).

Tekanan darah normal pada manusia adalah istilah relatif, kerana bagi setiap individu (individu) organisma terdapat petunjuk tonometer normal tertentu.

Sebelum anda memahami apa tekanan darah normal pada seseorang, penting untuk mengetahui apakah tekanan darah atas dan bawah.

Tidak semua orang tahu apa itu tekanan darah atas dan bawah, dan mereka sering membingungkannya. Dengan kata mudah, tekanan atas atau sistolik adalah petunjuk yang bergantung pada kekerapan kontraksi dan kekuatan irama miokardium.

Tekanan yang lebih rendah atau diastolik adalah petunjuk yang mengenal pasti tekanan minimum semasa penurunan beban (kelonggaran) otot jantung.

Apa yang harus menjadi tekanan darah mengikut usia dan jantina?

Pada lelaki, perkara berikut dianggap norma:

  1. Pada usia 20 tahun - 123/76.
  2. Pada usia 30 tahun - 130/80.
  3. Dalam tahun - 145/85.
  4. Lebih daripada 70 tahun - 150/80.

Pada wanita, petunjuk tekanan normal adalah seperti berikut:

  1. Pada usia 20 −115/70.
  2. Pada usia 30 tahun - 120/80.
  3. Pada usia 40 tahun - 130/85.
  4. Dalam tahun - 150/80.
  5. Lebih daripada 70 tahun - 160/85.

Seperti yang anda lihat, petunjuk tekanan darah meningkat seiring dengan usia pada lelaki dan wanita.

Tekanan darah normal pada seseorang berkaitan erat dengan denyut nadi, yang juga dapat menunjukkan pelbagai penyakit dan patologi dalam badan (terutamanya di buah pinggang dan saluran darah).

Nadi itu sendiri tidak lebih dari kontraksi berkala, yang berkaitan dengan turun naik saluran darah ketika mereka dipenuhi dengan darah. Dengan tekanan vaskular yang berkurang, nadi juga akan lemah.

Biasanya, semasa rehat, denyut nadi orang akan berdegup seminit.

Terdapat kadar denyutan jantung yang berbeza untuk orang dari kategori umur yang berbeza:

  1. Pada kanak-kanak dari satu hingga dua tahun - 120 denyutan seminit.
  2. Kanak-kanak berumur tiga hingga tujuh tahun - 95 sebatan.
  3. Kanak-kanak berumur lapan hingga 14 tahun - 80 sebatan.
  4. Pada remaja dan orang muda— 70 sebatan.
  5. Warga emas - 65 sebatan.

Tekanan normal pada seseorang semasa kehamilan tidak sesat sehingga bulan keenam kehamilan. Selepas ini, kerana pengaruh hormon, tekanan darah dapat meningkat..

Sekiranya kehamilan berjalan dengan penyimpangan atau patologi, maka lonjakan tekanan darah mungkin lebih ketara. Dalam keadaan ini, seorang wanita mungkin mengalami peningkatan penunjuk tekanan yang berterusan. Pada masa yang sama, dia disarankan untuk mendaftar dengan ahli terapi dan pergi ke hospital di bawah pengawasan doktor.

Dalam unit apa tekanan darah diukur: petua untuk mengukur tekanan darah

Sebelum anda mempertimbangkan dalam unit tekanan darah mana yang diukur, anda harus memahami peraturan prosedur itu sendiri untuk menetapkan petunjuk tekanan darah.

Peruntukkan cadangan perubatan sedemikian untuk mengukur tekanan:

  1. Seseorang harus mengambil posisi duduk dengan sokongan di punggungnya.
  2. Sebelum mengukur tekanan, tidak disarankan untuk menegangkan, merokok, makan, atau minum alkohol secara fizikal..
  3. Hanya perlu menggunakan alat mekanik yang berfungsi untuk mengubah tekanan darah, yang akan mempunyai skala normal.
  4. Tangan lelaki itu harus berada di paras dadanya.
  5. Anda tidak boleh bercakap atau bergerak semasa prosedur.
  6. Dalam mengukur tekanan kedua-dua tangan, anda perlu berehat selama sepuluh minit.
  7. Seorang doktor atau jururawat harus mengukur tekanan. Manusia sahaja tidak akan dapat menentukan tekanannya dengan tepat.

Tidak semua orang tahu dalam unit mana tekanan darah diukur dan apa arti penunjuk "mmHg". Seni. " Sebenarnya, semuanya mudah: unit tekanan darah ini bermaksud milimeter merkuri. Mereka menunjukkan pada instrumen seberapa tinggi atau rendahnya tekanan darah..

Setelah kami mengetahui di mana unit tekanan darah diukur, kami memberikan penyebab utama penyimpangan dari norma.

Gangguan tekanan dalam badan boleh berkembang dengan pelbagai sebab. Ini mungkin kerja berlebihan fizikal, kelaparan atau tekanan sederhana, yang sangat mempengaruhi keadaan seseorang. Biasanya dalam keadaan ini, indikator itu sendiri stabil apabila badan kembali normal, orang itu makan, berehat dan tidur lena.

Penyebab tekanan darah tinggi yang lebih serius ialah penyakit progresif seperti aterosklerosis vaskular, diabetes mellitus, penyakit akut atau penyakit berjangkit. Dalam keadaan ini, seseorang boleh mengalami lonjakan tekanan darah yang tajam, serta tanda-tanda hipertensi yang jelas.

Penyebab lain yang tidak betul dalam tekanan darah adalah penyempitan saluran darah yang tajam yang disebabkan oleh kesan hormon, dan juga tekanan emosi.

Mengambil ubat tertentu, penyakit jantung, gangguan pendarahan, dan aktiviti fizikal yang berlebihan juga dapat mempengaruhi kegagalan penunjuk ini..

Pemakanan yang tidak betul dan kerosakan sistem endokrin biasanya memberi kesan buruk kepada tekanan darah pada orang muda dan tua.

Perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik: normal dan penyimpangan

Tekanan darah mempunyai dua petunjuk utama:

Terdapat perbezaan yang signifikan antara tekanan sistolik dan diastolik. Norma bahagian atas (tekanan sistolik) ditentukan oleh tahap tekanan dalam darah seseorang pada masa penguncupan jantung (maksimum) terkuat.

Oleh itu, kadar tekanan sistolik secara langsung bergantung pada kekerapan degupan jantung dan jumlah pengecutan.

Terdapat faktor-faktor seperti yang mempengaruhi kadar tekanan sistolik:

  1. Isipadu ventrikel kanan.
  2. Kekerapan ayunan otot jantung.
  3. Ukuran dinding aorta.

Kadar tekanan sistolik ialah 120 mm. Hg. Seni. Kadang-kadang ia disebut "jantung", tetapi ini tidak sepenuhnya betul, kerana dalam proses mengepam darah tidak hanya organ ini terlibat, tetapi juga pembuluh darah.

Kadar tekanan diastolik bergantung pada tahap tekanan darah pada saat relaksasi maksimum jantung. Oleh itu, norma tekanan diastolik ialah 80 mm Hg..

Oleh itu, terdapat perbezaan yang agak ketara antara tekanan sistolik dan diastolik.

Namun, norma ini tetap bersifat individu bagi setiap orang, bergantung pada keadaan kesihatan, usia dan jantina.

Tekanan darah tinggi atau darah tinggi (hipertensi) biasanya dikesan pada orang tua. Penyakit ini dianggap sangat berbahaya, kerana dapat menyebabkan stroke, yakni pecahnya kapal di otak.

Penyimpangan seperti itu boleh berlaku kerana sebab berikut:

  1. Orang yang berlebihan berat badan (kegemukan).
  2. Ketegangan saraf yang teruk, tekanan yang kerap dan ketidakstabilan psiko-emosi.
  3. Penyakit kronik organ dalaman.
  4. Gaya hidup tidak aktif.
  5. Diabetes.
  6. Minum alkohol.
  7. Merokok.
  8. Kekurangan zat makanan.
  9. Kecenderungan genetik seseorang terhadap penyakit ini.

Semasa hipertensi, seseorang menderita sakit kepala yang teruk, kelemahan, sesak nafas, mulut kering, sakit jantung dan kelemahan.

Dalam keadaan ini, pesakit memerlukan rawatan segera dan berjumpa doktor sehingga penyakit tersebut menyebabkan komplikasi berbahaya. Juga penting untuk mengenal pasti punca hipertensi, dan bersama-sama dengan tekanan tinggi untuk merawat faktor yang menimbulkan kemunculannya.

Krisis hipertensi adalah keadaan yang sangat berbahaya di mana tekanan darah meningkat dengan mendadak. Dalam keadaan ini, seseorang dipengaruhi oleh sistem saraf dan organ dalaman. Terdapat risiko tinggi strok dan serangan jantung..

Krisis hipertensi dapat dikesan dengan ekokardiografi dan pengukuran tekanan darah. Penyebabnya mungkin adalah pengambilan alkohol, aktiviti fizikal yang kuat, mengambil ubat-ubatan tertentu, serta perkembangan penyakit organ-organ dalaman atau sistem. Untuk menghentikan serangan, ubat Proglikem diresepkan.

Hipotensi adalah keadaan di mana seseorang mempunyai tekanan darah rendah. Dalam kes ini, pesakit akan merasa kelemahan yang teruk, loya, pening.

Keadaan ini boleh disebabkan oleh:

  1. Anemia.
  2. VSD.
  3. Serangan jantung.
  4. Puasa berpanjangan.
  5. Penyakit adrenal.

TEKANAN ARTERIAL

Tekanan darah (tensio arterialis) - tekanan yang dikembangkan oleh darah di saluran arteri badan.

Semasa mengukur tekanan darah, unit tekanan 1 mmHg digunakan. st.

Tekanan darah adalah indikator integral yang mencerminkan hasil interaksi banyak faktor: isipadu jantung, kadar pengeluaran darah dari ventrikel jantung, kekerapan dan irama kontraksi jantung, rintangan dinding arteri terhadap peregangan, ketahanan total terhadap aliran darah, yang disebut. kapal resistif, atau kapal rintangan (kapal yang mempunyai jarak kecil), jumlah keseluruhan yang disebut. saluran kapasitif (terutamanya urat), isipadu darah yang beredar, kelikatannya, tekanan hidrostatik lajur darah.

Tekanan darah adalah salah satu keadaan hemodinamik yang paling penting (lihat), memberikan tahap peredaran darah yang optimum.

Tekanan darah ditentukan oleh kombinasi faktor yang membentuk sistem fungsional (Gbr.), Mempertahankan keteguhan tekanan darah dalam tubuh sesuai dengan prinsip pengaturan diri (lihat. Pengaturan diri fungsi fisiologi, Sistem fungsional).

Tekanan darah adalah hasil dari sistem ini. Dengan tingkah laku aktif organisma di persekitaran luaran, sistem fungsional yang mengekalkan tekanan darah tetap disertakan sebagai subsistem dalam sistem fungsional tindakan tingkah laku. Akibatnya, tekanan darah berubah sesuai dengan keperluan tubuh, yang merupakan salah satu reaksi adaptif tubuh. Sistem fungsional yang mengekalkan tekanan darah yang berterusan menentukan had tahap tekanan darah yang optimum, di mana faktor neurohumoral dan metabolik turut mengambil bahagian. Had atas tahap ini dilindungi oleh radas baroreceptor sistem vaskular badan (lihat Angioceptor, reaksi Depressor). Had tekanan darah yang lebih rendah dalam keadaan normal nampaknya dibatasi oleh keperluan tubuh untuk bekalan darah.

Turun naik tekanan darah juga disebabkan oleh aktiviti irama jantung. Pada fasa pengasingan, tekanan darah meningkat sebagai akibat sistolik pelepasan darah.

Tahap tekanan darah tertinggi yang berlaku pada masa sistol disebut sistolik, atau tekanan darah maksimum.

Terdapat tekanan sistolik lateral (piezometric) dan akhir. Tekanan sistolik lateral adalah tekanan darah yang dihantar ke dinding saluran darah. Tekanan sistolik akhir ditentukan oleh jumlah tenaga potensial dan kinetik yang dimiliki oleh jisim darah yang bergerak di kawasan tertentu sistem vaskular. Ia lebih besar daripada tekanan lateral sebanyak 10-20 mm Hg. Seni. Perbezaan antara tekanan sistolik akhir dan lateral disebut tekanan strok atau kejutan hemodinamik. Besarnya tekanan kejutan mencerminkan aktiviti jantung dan keadaan dinding vaskular.

Tekanan diastolik adalah tahap tekanan darah terendah yang berlaku semasa diastole. Pada tahap ini, tekanan darah mempunyai nilai minimum, yang terutama bergantung pada rintangan aliran darah periferal dan denyut jantung.

Perbezaan antara tekanan sistolik dan diastolik disebut tekanan nadi (perbezaan nadi). Tekanan nadi berkadar dengan jumlah darah yang dikeluarkan oleh jantung dengan setiap sistol. Untuk tahap tertentu, ia mencirikan ukuran isipadu darah sistolik. Fluktuasi nadi tekanan darah disebut gelombang pertama..

Petunjuk tenaga pergerakan darah berterusan yang dihasilkan dari nilai semua nilai berubah dari kitaran jantung dan perubahan kitaran yang berkaitan dalam keadaan pembuluh arteri, serta rintangan vaskular periferal, adalah tekanan dinamik min yang dihasilkan secara artifisial.

Idea anggaran besarnya tekanan dinamik purata dapat diperoleh dengan mengira formula Hickham:

Pa = Pg + (Pc - Pg) / 3

di mana Ra adalah tekanan dinamik purata; Pg - tekanan diastolik; Pc - tekanan sistolik.

Pada orang dewasa yang sihat di arteri peredaran paru, tekanan dinamik rata-rata berada dalam julat 80-95 mm Hg. Art., Semasa berada di arteri pulmonari - 10-25 mm RT. st.

Tekanan min dinamik adalah salah satu petunjuk tekanan darah yang paling stabil..

Sebagai contoh, pada orang yang sihat, di bawah pengaruh aktiviti fizikal sederhana, ia berubah tidak lebih dari 3-5 mm Hg. Seni. Menentukan tahap kestabilan (pengekalan) tekanan dinamik rata-rata semasa perumusan ujian fungsional mungkin berguna untuk menilai kemampuan pampasan peredaran darah. Ketidakupayaan badan untuk mengekalkan tekanan dinamik rata-rata semasa latihan fizikal adalah salah satu tanda awal gangguan peredaran darah.

Istilah "tekanan darah rawak" merujuk pada hasil pengukuran tunggal atau hasil rata-rata pengukuran berulang yang dilakukan ketika seseorang terdedah kepada faktor rawak yang menyebabkan perubahan tekanan darah. Tekanan darah secara rawak terdiri daripada dua komponen: tekanan darah tambahan dan tekanan darah sisa. Istilah "tekanan darah tambahan" merujuk pada perubahan tekanan darah yang disebabkan oleh pengaruh faktor persekitaran rawak pada orang tersebut dan faktor yang menentukan keadaan dalaman badan (motivasi, emosi, keletihan, dll.). Tekanan darah sisa adalah petunjuk yang agak stabil. Ia ditentukan setelah rehat 10-15 minit berbaring; mereka mengukur tekanan darah sepuluh kali dengan selang 3 minit. Tahap tekanan darah terendah yang diperoleh dalam pengukuran ini adalah tekanan darah sisa. Tekanan darah sisa dalam keadaan di mana metabolisme utama ditentukan dilambangkan dengan konsep "tekanan darah basal", yang bagi tubuh adalah pemalar fisiologi.

Tekanan emosi menyebabkan reaksi hipertensi. Tekanan yang digabungkan dengan hypodynamia otot yang berpanjangan boleh menyebabkan peningkatan tekanan darah yang berterusan..

Dengan kerja otot, tekanan darah meningkat; tekanan darah sistolik dalam kes ini boleh melebihi tahap awal sebanyak 1.5-2 kali.

Latihan sukan sering menurunkan tahap awal tekanan darah dan mengurangkan tekanan darah pada beban biasa.

Selepas pemberhentian aktiviti fizikal, tekanan darah menurun sementara di bawah tahap awal.

Dengan usia seseorang, tekanan darah sistolik dan diastolik biasanya meningkat (jadual).

Peningkatan tekanan darah yang berkaitan dengan usia

Tekanan darah dalam mmHg st.

Tahap tekanan darah di saluran peredaran paru lebih rendah daripada pada saluran peredaran paru. Dalam batang paru, menurut B. M. Shershevsky, pada orang dewasa yang sihat, tekanan sistolik rata-rata 22.9 mm Hg. Seni. (had turun naik dari 16 hingga 30 mm RT. Art.); tekanan diastolik purata 9.2 mm Hg. Seni. (dengan turun naik dalam RT 5-14 mm. Art.).

Tekanan darah dan amplitud perubahan dalam tahapnya bergantung pada ciri-ciri peredaran darah daerah (lihat Peredaran darah wilayah). Tekanan darah berubah semasa pergerakan pernafasan dan perubahan hemodinamik yang berlaku di saluran lingkaran kecil. Dalam lingkaran besar peredaran darah, tekanan darah berkurang dengan penyedutan, dan dengan menghembus nafas ia meningkat. Fluktuasi tekanan darah yang berkaitan dengan pergerakan pernafasan disebut gelombang urutan kedua.

Fluktuasi tekanan darah yang berlaku kerana perubahan nada pusat vasomotor disebut gelombang urutan ketiga. Tempoh perubahan ini merangkumi beberapa gelombang pernafasan..

Pada orang dewasa yang sihat, tekanan darah mengalami turun naik harian dalam + - 10 mm Hg. Seni. Pada individu dengan peningkatan kegembiraan sistem saraf, turun naik ini mungkin lebih ketara. Tekanan darah pada wanita sedikit lebih rendah daripada pada lelaki.

Semasa perkembangan badan anak, peningkatan tekanan darah lancar diperhatikan. Namun, pada usia 8-9 tahun, kanak-kanak mungkin mengalami kenaikan tekanan darah sementara, sekitar 10 mm Hg. Seni. melebihi norma usia. Pada kanak-kanak perempuan semasa baligh, peningkatan tekanan darah yang tajam dapat dilihat. Tahap tekanan darah yang lebih tinggi berbanding dengan norma usia adalah ciri remaja dan lelaki muda dengan pertumbuhan tinggi.

Peningkatan tekanan darah sering dijumpai pada remaja yang telah selesai akil baligh lebih awal. Namun, kajian menunjukkan bahawa dalam proses percepatan, semua indikator tekanan darah meningkat.

Semasa menilai tekanan darah seseorang, ciri iklim dan geografi kawasan di mana kajian dilakukan dan keadaan sosial harus diambil kira.

Penduduk di kawasan utara negara kita cenderung mengalami hipotensi arteri. Penurunan tekanan darah di kalangan peserta ekspedisi Antartika dijelaskan, terutamanya menurun pada pertengahan malam kutub.

Pada iklim panas, orang mempunyai hipotensi arteri yang berterusan. Iklim pergunungan tengah sering menormalkan tekanan darah. Maklumat mengenai kesan dataran tinggi terhadap tekanan darah bertentangan. Pemerhatian yang berlaku adalah bahawa penduduk hipotensi arteri dataran tinggi sering diperhatikan. Di bawah pengaruh kesan haba-suria pada tubuh, dalam kebanyakan kes, tekanan darah naik sedikit, dan kemudian menurun di bawah yang asal. Peningkatan tekanan separa oksigen sering menyebabkan peningkatan tekanan nadi.

Tekanan darah juga berubah apabila pelbagai faktor persekitaran mempengaruhi tubuh: seperti, misalnya, getaran (lihat), pecutan (lihat), pengaruh suhu tinggi atau rendah.

Di bawah pengaruh getaran, tekanan darah awal rendah meningkat, dan tekanan darah awal tinggi menurun. Frekuensi getaran adalah penting. Didapati bahawa getaran frekuensi rendah pada permukaan badan yang besar meningkatkan tekanan darah.

Maklumat mengenai kesan getaran frekuensi tinggi pada tekanan darah bertentangan.

Perubahan tekanan darah di bawah pengaruh pecutan ditentukan oleh besarnya dan arah kesan pecutan pada badan. Sebagai contoh, di bawah tindakan pecutan radial pada tubuh ke arah kranio-kaudal, tekanan darah menurun di arteri karotid dan arteri otak, tetapi meningkat pada saluran pembuluh darah bawah.

Dengan hipotermia (digunakan di klinik), tekanan darah menurun terutama sekali pada suhu badan di bawah 27-26 °.

Dengan hipertermia dalam tempoh dekompensasi, penurunan tekanan darah juga diperhatikan.

Tekanan darah adalah salah satu parameter peredaran darah yang paling penting. Penentuan tekanan darah banyak dipraktikkan dalam penyelidikan fisiologi buruh, patologi pekerjaan, perubatan sukan, penerbangan dan perubatan ruang angkasa, dan praktik klinikal..

Petunjuk tekanan darah sangat penting untuk diagnosis banyak penyakit kardiovaskular (contohnya, hipertensi, infark miokard) dan menilai keberkesanan rawatannya.

Peningkatan Tekanan Darah dibandingkan dengan nilai optimum untuk tubuh disebut hipertensi arteri (lihat. Hipertensi), penurunan tekanan darah - disebut hipotensi arteri (lihat. Hipotensi arteri).

Mekanisme biofisik dan biokimia

Mekanisme biofisik peraturan tekanan darah kurang difahami. Mekanisme fisiologi yang menahan tekanan darah normal adalah berdasarkan tindakan bahan kimia tertentu. bahan yang menggerakkan lapisan otot saluran darah, iaitu bahan penekan, serta sifat biomekanik saluran darah itu sendiri. Pemerhatian klinikal dan eksperimen mendedahkan sejumlah bahan penekan dalam badan, yang asas molekul dan selularnya masih menjadi subjek kajian. Bahan penekan yang terkenal merangkumi terutamanya katekolamin (lihat) dan beberapa peptida aktif secara biologi. Adrenalin (dan norepinefrin) menyempitkan arteri dan arteriol kulit, otot rangka, organ perut dan paru-paru; saluran koronari dan saluran otak bertindak balas terhadapnya dengan pengembangan. Adrenalin (lihat) adalah sejenis hormon "kecemasan" yang mengekalkan tekanan darah dalam keadaan khas kerana peningkatan jumlah sistolik; norepinefrin adalah mediator umum peraturan kardiovaskular, meningkatkan daya tahan vaskular periferal. Vasopressin (lihat) bertindak secara langsung pada Elemen otot licin arteriol dan kapilari, menyebabkan penyempitannya. Kedua-dua adrenalin dan vasopresin mempengaruhi saluran darah dalam kepekatan yang sangat rendah (10 -7 M).

Oleh kerana kesan vasokonstriktornya, adrenalin dan vasopressin menyebabkan peningkatan tekanan darah yang mendadak. Serotonin mempunyai kesan vasokonstriktor yang tidak ketara (lihat). Histamine tergolong dalam amina vasodilating (lihat), yang mengembang kapilari, sehingga mengurangi aliran darah ke jantung, akibatnya tekanan darah turun tajam.

Asetilkolin juga tergolong dalam bahan vasodilating (lihat) dan turunan kolin lain, yang mempunyai kesan pada arteri kecil. Asetilkolin cepat hancur dalam darah, jadi pengaruhnya pada saluran darah dalam keadaan fisiologi sepenuhnya lokal, iaitu, ia terbatas pada kawasan di mana ia terbentuk di ujung saraf dari serat parasimpatis.

Peptida aktif secara biologi boleh meningkatkan atau menurunkan tekanan darah: ia termasuk kinin (lihat) dan angiotensin (lihat). Kinins (kallidine, bradykinin) menyebabkan pengecutan otot licin, vasodilasi, dan peningkatan kebolehtelapan kapilari. Kesan vasodilating bradykinin adalah 15 kali lebih kuat daripada tindakan asetilkolin. Dikatakan bahawa kin secara langsung mempengaruhi membran sel, menyebabkan depolarisasi mereka.

Angiotensin II adalah sebatian yang paling kuat dari semua sebatian yang diketahui sekarang yang meningkatkan tekanan darah; angiotensin II bertindak lebih daripada 20 kali lebih kuat daripada norepinefrin.

Kelikatan darah juga mempengaruhi nilai rintangan periferal: semakin tinggi, semakin tinggi rintangan pada arteriol dan semakin tinggi tekanan darah di arteri.

Kaedah pengukuran tekanan darah dan alat untuk mengukur tekanan darah - lihat Tekanan Darah.

Bibliografi: Anokhin P.K. Biologi dan neurofisiologi refleks terkondisi, M., 1968, bibliogr.; Valdman A.V. dan Kovalev G.V. Kajian eksperimental organisasi morfologi dan fungsional peraturan pusat peredaran darah serantau, dalam buku: Vopr. peraturan peredaran darah serantau, ed. G.P. Conradi, hlm. 33, D., 1969; Vasilieva V.V. Reaksi vaskular pada atlet, h. 73, M., 1971, bibliogr.; Dembo A. G., Levin M. Ya.Dan Levina L. I. Tekanan darah pada atlet, M., 1969; Kalyuzhnaya R. A. Fisiologi dan patologi sistem kardiovaskular kanak-kanak dan remaja, h. 29, M., 1973; dia, Asas biofisik peredaran darah dan kaedah klinikal untuk kajian hemodinamik, h. 78 dan lain-lain, L., 1963, bibliogr.; Sudakov K.V. Neurofisiologi mekanisme tekanan emosi dan peranannya dalam genesis hipertensi arteri, Biol. jurnal Armenia, hlm.25, No.6, hlm. 167, 1972, bibliogr.; Tkachenko B. I. et al. Reaksi vasomotor serantau dan sistemik, h. 15, 34, L., 1971; Horst A. Molekul Patologi, trans. dari bahasa Poland., M., 1967; Burton A. C. Physiologie und Biophysik des Kreislaufs, Stuttgart - N. Y., 1969, Bibliogr.


K. V. Gavrikov; A. H. Rossels (biophys.).

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis