Acrocyanosis

Acrocyanosis adalah warna kebiruan pada kulit yang terjadi akibat kekurangan bekalan darah ke kapilari kecil. Ia paling ketara di kawasan tubuh sejauh mungkin dari jantung: jari-jari anggota badan, bibir, hujung hidung dan aurikel.

ICD-10I73.8
ICD-9443.89
Penyakitdb29444

Kandungan

Maklumat am

Istilah "acrocyanosis" pertama kali digunakan pada tahun 1896 oleh Crock (J. B. Crocq), yang menggambarkan gangguan utama nada vaskular periferal dan menamakan salah satu bentuknya.

Gangguan ini bukan penyakit bebas, kerana selalu timbul akibat dari gangguan pada tubuh.

Acrocyanosis pada bayi baru lahir tidak selalu menjadi tanda patologi - ia sering dikesan pada kaki, tangan dan segitiga nasolabial pada anak yang dilahirkan sebelum tarikh akhir. Tanda-tanda akrosianosis pada bayi menjadi lebih ketara dengan hipotermia, menjerit dan kegelisahan yang teruk.

Bentuk

Berfokus pada penyebab akrosianosis, beberapa jenisnya dibezakan:

  • Anestetik, yang berlaku sebagai reaksi apabila terkena sejuk pada permukaan kulit. Sianosis yang sedikit diucapkan adalah fenomena fisiologi yang berkembang apabila suhu kulit turun hingga 15 - 20 ° C..
  • Penting atau idiopatik. Bentuk akrokianosis ini disebabkan oleh kekejangan arteri kecil ditunjukkan oleh warna bibir, tangan dan bahagian-bahagian akrilik wajah yang berterusan pada orang wanita yang sihat secara fizikal semasa akil baligh. Ia diperhatikan walaupun dalam keadaan panas dan rehat, meningkat semasa aktiviti fizikal atau di bawah pengaruh sejuk.
  • Tengah atau meresap, yang disebabkan oleh penurunan tahap oksigen yang tajam dalam peredaran paru. Berlaku dengan peningkatan kandungan hemoglobin yang berkurang dalam darah vena (5,2 g%) akibat gangguan oksigenasi darah di paru-paru.
  • Spasmodik, yang berkembang sebagai akibat dari kekejangan kapal kecil sebagai tindak balas terhadap rangsangan apa pun. Ia dikesan pada masa remaja pada orang dengan sindrom astheno-neurotik..

Sebab pembangunan

Kejadian acrocyanosis dikaitkan dengan peningkatan penggunaan oksigen oleh tisu periferal atau dengan kelajuan linear aliran darah yang perlahan, yang menyebabkan peningkatan hemoglobin (deoxyhemoglobin) yang dipulihkan dalam darah vena.

Bentuk anestetik akrokianosis berkembang akibat peningkatan penggunaan oksigen oleh tubuh dalam proses menjaga pemindahan haba yang diperlukan. Di samping itu, ketika menyejukkan badan pada beberapa individu yang sihat, terjadi autoaglutinasi intravaskular (perekatan) sel darah merah, yang merumitkan peredaran darah periferal.

Agglutinin sejuk (antibodi yang, apabila terkena suhu rendah, menyebabkan pembentukan konglomerat sel darah merah) juga dapat terbentuk dengan mononukleosis berjangkit, SARS, hepatitis berjangkit, sirosis, leukemia, dan beberapa jangkitan kronik.

Punca akrocianosis penting masih belum jelas. Diasumsikan bahawa akrokianosis tangan dan bahagian acral wajah dalam kes ini berlaku akibat kekejangan arteriol dan pengembangan kapilari dan venula kulit (contohnya, kulit wajah sianotik yang berterusan diperhatikan pada individu yang kerap terdedah kepada cuaca dan pengembangan saluran darah yang berkaitan dengan kesan ini).

Dengan peningkatan tahap deoxyhemoglobin yang ketara, jenis akrokianosis tengah atau tersebar berkembang.

Penyebab akrokianosis pusat mungkin:

  • kegagalan pernafasan yang timbul daripada patologi bronkopulmonari;
  • stenosis paru;
  • embolisme pulmonari;
  • kegagalan jantung;
  • shunt arteri vena (kecacatan septum interventricular, di mana sejumlah besar darah vena dikeluarkan ke aorta bersebelahan), vena cava mengalir ke atrium kiri dan beberapa kecacatan jantung yang lain.

Acrocyanosis juga boleh berlaku dengan:

  • keracunan oleh racun atau ubat-ubatan, apabila digunakan, sulfhemoglobin atau methemoglobin (turunan hemoglobin yang tidak dapat membawa oksigen) terbentuk;
  • Penyakit Raynaud (penyakit vasospastik di mana terdapat lesi arteri kecil dan arteriol);
  • Penyakit Buerger, yang merupakan penyakit radang imunopatologi pada arteri dan urat (dalam kebanyakan kes diameter kecil dan sederhana);
  • sindrom pedigree scalene, yang merupakan komplikasi radiculitis tulang belakang serviks;
  • sindrom tulang rusuk serviks (kehadiran jisim berserat kecil tambahan);
  • scleroderma (sklerosis sistemik, yang dicirikan oleh pelanggaran pemeliharaan vaskular);
  • Sindrom Sudek (sindrom kesakitan yang berlaku selepas kecederaan pada anggota badan dan disertai dengan gangguan trofik dan vasomotor yang berpanjangan);
  • urat varikos.

Patogenesis

Acrocyanosis disebabkan oleh peningkatan kepekatan hemoglobin yang dipulihkan dalam darah kapilari dengan aliran darah yang perlahan.

Keparahan acrocyanosis bergantung pada jumlah hemoglobin yang dipulihkan dan sebilangan faktor sekunder yang tidak menyebabkan sianosis, tetapi menyumbang kepada kejadiannya. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • Ketebalan kulit.
  • Jumlah pigmen pada kulit (normal atau patologi). Dengan pigmentasi kulit yang ketara (pada gipsi, dll.), Dengan penyakit kuning atau penyakit Addison, sianosis dapat dikesan hanya pada selaput lendir atau di kuku.
  • Kepekatan Oxyhemoglobin Darah.
  • Saiz, lokasi, dan jumlah kapilari dan venula yang berfungsi penuh dengan darah yang terletak di kawasan kulit ini (termasuk urat lapisan papillary). Sianosis selalu lebih jelas pada kulit yang tipis dan berpigmen lemah, dilengkapi dengan sebilangan besar saluran darah.
  • Pengaruh kulit yang terdedah pada suhu persekitaran.
  • Peningkatan tekanan periferal vena.

Perkembangan akrosianosis mungkin dilakukan dengan:

  • Pengoksidaan darah yang tidak mencukupi di paru-paru. Ia berlaku apabila tekanan separa oksigen di udara yang dihirup menurun, stenosis trakea, aspirasi badan asing yang mengganggu aliran udara ke dalam alveoli, dengan kesesakan paru yang berpanjangan, emfisema obstruktif kronik dan gangguan dinamik pernafasan.
  • Peningkatan penggunaan oksigen dalam tisu, yang mungkin disebabkan oleh kelambatan aliran darah semasa kesesakan vena (asal tempatan atau jantung) atau bekalan darah yang tidak mencukupi (iskemia). Iskemia berkembang dengan penurunan jumlah pukulan ventrikel kiri dan penurunan tekanan darah (dengan keruntuhan, penyejukan, dll.).
  • Mencampurkan sejumlah besar darah vena ke dalam darah arteri (dengan aliran langsung melalui shunt arteri vena atau dengan darah yang mengalir melalui tempat tidur paru-paru tanpa pengoksidaan di kawasan paru-paru yang menyusup atau runtuh). Untuk perkembangan sianosis dari bahagian vena ke arteri tanpa pengoksidaan, sepertiga dari jumlah darah harus mengalir.

Acrocyanosis tidak selalu dapat dikesan pada waktu rehat - selalunya ia hanya muncul apabila penggunaan oksigen meningkat semasa aktiviti fizikal, sementara tahap penurunan hemoglobin dalam darah kapilari meningkat di atas nilai kritikal.

Gejala

Gejala akrosianosis adalah:

  • penampilan pada kaki dan tangan bawah sianosis yang menyakitkan pada suhu persekitaran rendah;
  • warna kebiruan pada hidung, bibir dan telinga;
  • sianosis meningkat di bawah pengaruh sejuk (mungkin dengan adanya tekanan fizikal dan mental) dan hilangnya panas dan ketika mengangkat anggota badan;
  • kegatalan (pembengkakan ringan) tangan, kaki dan jari;
  • peningkatan berpeluh pada hujung kaki yang menyertai sianosis yang berlaku dengan penyakit jantung.

Kulit dengan akrosianosis selalu sejuk apabila disentuh dan boleh kehilangan keanjalan..

Jenis akrokianosis yang penting biasanya disertai dengan pengembangan lumpuh venul dan pleksus vena subkapilar..

Dengan acrocyanosis, yang berkembang sebagai akibat penyakit Raynaud, serangan pucat dan sianosis jari disertai dengan penampilan kesakitan dan perkembangan nekrosis tisu-tisu bahagian-bahagian akral. Apabila terdedah kepada emosi sejuk dan kuat, kekejangan arteri jari, pengembangan kapilari dan stasis darah periferal diperhatikan.

Jenis pusat akrosianosis akibat lesi jantung dicirikan oleh warna kulit merah-biru-ungu gelap, dan dengan asal paru-paru, warna kulit menjadi abu-abu.

Diagnostik

Acrocyanosis didiagnosis berdasarkan data:

  • sejarah perubatan;
  • analisis umum dan biokimia darah;
  • ECG.

Perbezaan diagnostik perbezaan antara acrocyanosis dan angiotrophoneurosis dan angioneurosis lain adalah ujian dengan menaikkan anggota badan, di mana naungan sianotik dengan kehadiran acrocyanosis cepat hilang.

Cyanosis yang berasal dari pusat dicirikan oleh suhu kulit normal (dengan acrocyanosis, ia diturunkan dan memperoleh warna merah terang setelah menekan) dan warna kebiruan yang berterusan.

Rawatan

Rawatan acrocyanosis bertujuan menghilangkan penyebab penyakit. Rawatan merangkumi:

  • mengambil vasodilator;
  • terapi vitamin;
  • latihan fisioterapi;
  • terapi diet;
  • urut;
  • fisioterapi.

Apa itu isyarat, gejala dan rawatan akrokianosis


Acrocyanosis adalah nama kompleks yang berasal dari ακρόν Yunani kuno, yang bermaksud anggota badan dan κυανός Yunani kuno, yang bermaksud biru tua. Berbicara dalam bahasa umum, maka akrokianosis difahami sebagai perubahan warna kebiruan pada bahagian badan yang jauh dari jantung.
Perubahan warna dikaitkan dengan masalah bekalan darah ke kapilari kecil, yang menyampaikan darah ke kawasan yang jauh: jari dan jari kaki, hidung, bibir, aurikel. Penyebab gangguan yang paling mungkin adalah kegagalan jantung pada peringkat kronik. Walaupun beberapa kecacatan jantung juga mungkin disertai oleh akrokianosis.

Perlu diperhatikan bahawa warna dapat bervariasi dari sianosis samar hingga biru tua yang jelas. Keterukan warna dikaitkan dengan tahap pelanggaran bekalan darah ke kapilari. Oleh itu, mengikut tanda-tanda luaran (darjah warna), kita dapat membuat andaian utama mengenai tahap kegagalan jantung.

AKROKIANOSIS

AKROKIANOSIS
(
akrosianosis
; Akron Yunani - tepi, anggota badan dan kyanos - biru tua) - pewarnaan kebiruan pada bahagian distal badan, disebabkan oleh peningkatan jumlah hemoglobin yang dipulihkan (sekurang-kurangnya 5 g%) dalam darah venula dan kapilari subkutan. Untuk pertama kalinya istilah "acro-sianosis" digunakan pada tahun 1896 oleh Crock (J. B. Crocq), yang menggambarkan dengan nama ini salah satu bentuk gangguan utama nada vaskular periferal. Hubungan patogenetik utama dalam perkembangan akrokianosis adalah perlambatan aliran darah di saluran subkutan dengan penggunaan oksigen yang berterusan atau meningkat oleh tisu, yang dikaitkan dengan kesukaran aliran darah dari bahagian vena kapilari atau dengan penurunan alirannya. Walau bagaimanapun, dalam kes yang terakhir, akrokianosis muncul hanya dengan adanya paresis vena sekunder (sebagai tindak balas kepada batasan aliran masuk oleh jenis refleks arteriovenous), yang membawa kepada plethora kongestif dan pemanjangan masa hubungan oxyhemoglobin dengan tisu.

Capillaroscopy dan plethysmography dengan acrocyanosis selalu menunjukkan peningkatan nada arteri kecil dan arteriol dengan penurunan nada dan pengembangan lumen bahagian vena kapilari dan venula subkutan. Tepatnya tahap reaksi venula yang berbeza-beza yang menjelaskan mengapa acrocyanosis tidak selalu berlaku dengan penyumbatan arteri perifer (thromboangiitis obliterans, aterosklerosis) dan keadaan dengan penurunan output jantung (kecacatan aorta). Sebaliknya, dengan acrotrophoneurosis, dalam patogenesis di mana gangguan nada vena periferal dikesan, acrocyanosis dicatat sebagai gejala utama (lihat Angiotrophoneurosis).

Sebagai tanda diagnostik acrocyonosis, ia menentang sianosis umum, atau menyebar (lihat), di mana kandungan hemoglobin yang dipulihkan meningkat tidak hanya pada bahagian peredaran darah, tetapi juga pada keseluruhan jisim darah yang beredar, yang menunjukkan oksigenasi tidak lengkap di paru-paru (kerana kegagalan pernafasan atau disebabkan oleh arteriovenous shunting untuk penyakit jantung atau saluran darah).

Dalam praktik klinikal, acrocyanosis paling sering dilihat sebagai gejala kekurangan hemodinamik jantung kanan (kecacatan injap tricuspid, kelemahan otot ventrikel kanan), yang membawa kepada distensi stagnasi venula perifer dan kapilari dengan peningkatan tekanan di dalamnya, penurunan gradien tekanan arteri-kapilari menjadi, akibatnya, dan, akibatnya, akibatnya, dan, adalah signifikan melambatkan aliran darah kapilari. Oleh itu, akrokianosis dengan kekurangan hemodinamik jantung kanan sering disebut "sianosis jantung", berbeza dengan sianosis paru. Acrocyanosis yang berlaku pada orang muda (asthenics) dicirikan oleh tangan sianotik, basah, sejuk..

Keterukan sianosis bergantung pada kebolehtelapan optik individu kulit. Ketelusannya yang lebih besar pada bahagian distal badan dapat mensimulasikan akrokianosis dalam keadaan dengan pengoksigenan darah yang tidak mencukupi di paru-paru. Tanda pembezaan utama adalah suhu anggota badan, berbanding lurus dengan halaju aliran darah volumetrik di dalamnya, dan kelembapannya. Dengan akrokianosis, suhu kawasan sianotik selalu berkurang, dan berpeluh di dalamnya biasanya meningkat (akrokonosis "sejuk dan basah", berbeza dengan sianosis "hangat dan kering").

bertujuan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari. Dalam rawatan kegagalan jantung, tahap penurunan akrokosis dapat, bersama dengan dinamika positif gejala lain, berfungsi sebagai petunjuk keberkesanan terapi.

: Beilin I. A. Mengenai kepentingan sindrom acroasphyxia dalam patologi, Med.-biol. Jurnal. 2, hlm. 129, 1929, bibliogr.; Orlov MM Untuk diagnosis dan klasifikasi acrocyanosis sebagai bentuk khas patologi vaskular, Med. Buletin, No. 8, hlm. 188, 1948; Soloviev V. N. Mengenai persoalan mengenai kekurangan vaskular kronik yang disebut, Ter. lengkungan., t. 21, c. 1, hlm. 55, 1949, bibliogr.; Allen E. V., Barker N. W. a. Nines, E. A., Penyakit vaskular periferal, Philadelphia - L., 1955, bibliogr.; Lewis T. Saluran darah kulit manusia dan tindak balasnya, Chicago, 1926, bibliogr.; Piovella C., Fratti L. a. Fontana S. Pengubahsuaian peredaran terminal dalam penyakit Raynaud dan akrokianosis, Europa-ische Konf. Mikrozirkulation, 3. Verh., S. 552, Basel - N. Y., 1965, Bibliogr.

Punca akrocianosis

Penyebab utama acrocyanosis adalah pelanggaran peredaran darah di arteri terminal (arteriol). Warna kulit yang tidak sihat pada tahap yang lebih rendah ditunjukkan oleh perubahan warna "tricolor", warna kebiruan berlaku. Dia tidak datang dan pergi dengan kekejangan saluran darah, tetapi bertahan lama

  • Acrocyanosis paling sering dicetuskan oleh kegagalan jantung kronik, terutama pada orang yang mengalami kecacatan jantung..
  • Kadang-kadang acrocyanosis boleh menjadi manifestasi keracunan dadah atau racun..
  • Pada masa remaja, apa yang disebut "permainan saluran darah" dapat diucapkan dengan ketidakupayaan sistem saraf autonomi.

Pencegahan

Kaedah pencegahan yang sederhana dapat melindungi dari pelanggaran ini. Adalah perlu untuk mengelakkan hipotermia yang terlalu kerap dan mengecualikan kerja dalam keadaan sejuk. Semasa pergi ke luar dalam cuaca sejuk, perlu menyediakan penjagaan tangan yang mencukupi, iaitu sarung tangan yang hangat. Pengukuhan imuniti secara umum juga merupakan pencegahan akrocianosis dan merangkumi gaya hidup aktif dan berjalan-jalan - ini akan membantu mengelakkan vasospasme yang kerap.

Semua kaedah ini akan membantu sekiranya penyebab acrocyanosis bukanlah patologi jantung. Dalam kes ini, hanya rawatan yang tepat yang dapat memperbaiki keadaan pesakit..

Jenis akrosianosis

  • Akrokianosis primer mempunyai watak idiopatik (iaitu, ia berkembang tanpa sebab yang jelas, seolah-olah dengan sendirinya).
  • Akrokianosis sekunder berkembang akibat penyakit tertentu. Yang paling biasa: penyakit kardiovaskular dan paru-paru (contohnya, sindrom Eisenmenger, yang menampakkan dirinya sebagai reaksi paru-paru terhadap peningkatan tekanan pada saluran darah yang bersambung dengan mereka, mengakibatkan peningkatan ketegangan pada otot arteri, dinding saluran menyempit, kurang darah memasuki paru-paru, kurang ia tepu dengan oksigen dan memindahkannya lebih sedikit ke tisu, terutama ke periferal, yang menyebabkan sianosis), cryoglobulinemia (penyumbatan saluran kecil oleh sel darah merah yang terpaku, yang melekat bersamaan kerana reaksi imunoglobulin yang meningkat terhadap suhu yang lebih rendah).

Apa itu isyarat, gejala dan rawatan akrokianosis

Acrocyanosis adalah nama kompleks yang berasal dari ακρόν Yunani kuno, yang bermaksud anggota badan dan κυανός Yunani kuno, yang bermaksud biru tua. Berbicara dalam bahasa umum, maka akrokianosis difahami sebagai perubahan warna kebiruan pada bahagian badan yang jauh dari jantung.
Perubahan warna dikaitkan dengan masalah bekalan darah ke kapilari kecil, yang menyampaikan darah ke kawasan yang jauh: jari dan jari kaki, hidung, bibir, aurikel. Penyebab gangguan yang paling mungkin adalah kegagalan jantung pada peringkat kronik. Walaupun beberapa kecacatan jantung juga mungkin disertai oleh akrokianosis.

Perlu diperhatikan bahawa warna dapat bervariasi dari sianosis samar hingga biru tua yang jelas. Keterukan warna dikaitkan dengan tahap pelanggaran bekalan darah ke kapilari. Oleh itu, mengikut tanda-tanda luaran (darjah warna), kita dapat membuat andaian utama mengenai tahap kegagalan jantung.

Bentuk penyakit

Acrocyanosis dikelaskan bergantung kepada penyebab yang menyebabkan perkembangan patologi ini:

  • Acocyanosis anestetik. Ia terbentuk semasa kesan sejuk pada kulit. Bentuk akrokianosis yang tidak dapat diekspresikan dianggap sebagai norma, kerana dianggap sebagai tindak balas normal secara fisiologi terhadap pengaruh suhu rendah. Sianosis kulit dalam kes ini disebabkan oleh pengecutan saluran darah yang spastik - percubaan oleh badan untuk menahan panas.
  • Idiopatik. Ia berkembang dengan pengecutan spastik arteri bersaiz sederhana. Pada pesakit dengan bentuk penyakit ini, bibir, anggota badan atas, telinga, dan hidung berubah menjadi biru. Fenomena ini paling sering terjadi pada kanak-kanak perempuan pada peringkat akil baligh, gejalanya sering dikesan ketika mereka berada dalam keadaan tenang dan berada di dalam bilik yang hangat.
  • Akrokianosis pusat. Ia terbentuk dengan kepekatan oksigen yang rendah dalam lingkaran peredaran darah paru. Ini sering disebabkan oleh sejumlah besar hemoglobin yang dipulihkan..
  • Akrosianosis meresap. Ia terbentuk semasa kegagalan hemodinamik di ruang kanan jantung.
  • Acrocyanosis spasmodik. Ia diperhatikan dengan kontraksi spastik kapal kecil, kerana pengaruh rangsangan. Contohnya ialah perkembangan bentuk ini pada kanak-kanak remaja dengan neurosis.

Pengelasan

Dalam perubatan, terdapat enam bentuk utama penyakit ini:

  • acrocyanosis pusat - berlaku kerana penyakit kardiovaskular kongenital atau diperolehi;
  • meresap - menampakkan diri dalam gangguan ventrikel kanan;
  • anestetik - berlaku pada suhu rendah, mungkin menunjukkan adanya patologi;
  • spasmodik - muncul dengan kekejangan kapal kecil;
  • toksik - ciri mabuk badan;
  • idiopatik - boleh berlaku tanpa sebab, tidak akan menjadi gejala penyakit.

Hanya doktor yang dapat menentukan dengan tepat bentuk penyakit ini.

Punca akrocianosis

Sebab utama perkembangan akrosianosis:

  • Penyebab yang paling biasa adalah kegagalan jantung kronik. Oleh kerana fungsi jantung tidak lengkap, saluran darah berkaliber kecil tidak diisi dengan betul.
  • Acrocyanosis paling ketara pada pesakit dengan penyakit jantung valvular. Oleh kerana kecacatan ini mengganggu fungsi jantung yang betul, seperti dalam kes sebelumnya, tisu tidak dibekalkan dengan darah.
  • Patologi boleh berkembang dengan keracunan dengan bahan toksik atau ubat-ubatan. Dalam keadaan ini, sianosis kulit disebabkan oleh sintesis metemoglobin dalam tisu - sebatian patologi.
  • Pendedahan sejuk yang berpanjangan pada kulit juga boleh menyebabkan kebiruan akibat pengembangan kekejangan pembuluh kecil. Di samping itu, pendedahan suhu beku yang kerap sering menyebabkan perkembangan penyakit sistem kardiovaskular.
  • Pada pesakit dewasa, acrocyanosis mungkin disebabkan oleh pengaruh rangsangan, yang menyebabkan vasospasme..
  • Penyusunan semula sistem endokrin pada masa remaja sering menyebabkan gangguan aliran darah, yang dimanifestasikan pada kanak-kanak pada usia peralihan dengan kemunculan akrocianosis idiopatik.
  • Kerosakan fungsi sistem saraf simpatik yang bertanggungjawab untuk pemeliharaan vaskular.

Komplikasi

Sianosis kulit tidak berlaku untuk keadaan berbahaya badan. Tetapi dalam beberapa kes, ini menunjukkan adanya penyakit seperti pernafasan atau kegagalan jantung.

Itulah sebabnya anda tidak boleh menangguhkan lawatan ke doktor, terutamanya jika gejala meningkat dengan cepat dan disertai dengan tanda-tanda lain. Kekurangan terapi boleh menyebabkan kehilangan anggota badan, serangan jantung, strok dan perkembangan penyakit jantung dan vaskular yang lain.

Acrocyanosis: apa itu, mengapa, dan di bawah penyakit apa ia berlaku

Warna kebiruan anggota badan, yang sering disertai dengan penurunan suhu kulit, rasa sejuk, keringat pada kulit tangan dan kaki, disebut akrosianosis. Istilah ini terdiri dari dua kata yang menunjukkan "anggota badan" dan "biru." Acrocyanosis pada kulit kelihatan seperti kebiruan atau dengan warna merah yang berwarna di jari, pergelangan tangan, pergelangan kaki. Keadaan ini dijelaskan lebih dari satu abad yang lalu, tetapi masih kurang difahami dan diamati dalam pelbagai keadaan fisiologi dan patologi..

Gejala ini disebabkan oleh penyempitan arteri kecil di bahagian lengan dan kaki yang jauh (distal). Ia sering diperhatikan pada bayi baru lahir dan kanak-kanak, serta dalam pelbagai penyakit.

Terdapat 2 jenis akrokianosis:

  • primer: dikaitkan dengan kekejangan arteri kecil di bawah pengaruh tekanan sejuk atau emosi, boleh berlaku pada orang yang sihat dan tidak berbahaya bagi tubuh;
  • sekunder: muncul dalam pelbagai penyakit, termasuk kardiologi, onkologi, neurologi.

Acrocyanosis mempunyai perbezaan dari sianosis meresap - kebiruan kulit yang meresap. Bentuk yang terakhir dikaitkan dengan gangguan fungsi jantung, paru-paru, darah.

Seperti apa akrosianosis?

Sianosis dan penurunan suhu kulit tempatan biasanya berlaku pada tangan atau kaki. Dalam kes yang jarang berlaku, pergelangan tangan, pergelangan kaki, hidung, aurikel, bibir terlibat..

Pada akrokianosis primer, perubahan warna kulit adalah simetris. Pada varian sekunder, gejala sering mempengaruhi hanya satu anggota badan, boleh disertai dengan sakit atau ulserasi.

  • sianosis jari atau lengan;
  • anggota badan ditutup dengan peluh yang melekit;
  • penurunan suhu kulit;
  • bengkak kulit di kawasan yang terjejas;
  • sensasi terbakar atau kesemutan;
  • gelombang nadi normal di arteri besar.

Gejala-gejala ini kelihatan lebih kuat pada waktu sejuk dan penurunan panas. Warna tangan menormalkan ketika menurunkan tangan ke bawah.

Pada bayi baru lahir, akrokianosis diperhatikan pada beberapa jam pertama kehidupan. Ia juga boleh muncul semasa sejuk atau selepas mandi. Tetapi pada anak yang sihat, warna kulit kebiruan cepat menormalkan..

Simptomologi

Manifestasi acrocyanosis lemah apabila kulit atau selaput lendir mempunyai warna kebiruan, atau warna biru yang jelas.

Gejala utama penyakit ini:

  • di tangan, apabila mereka diturunkan, dan sianosis patologi menampakkan dirinya di kaki - ia boleh berlaku pada suhu rendah;
  • warna biru segitiga dan telinga nasolabial;
  • di bawah pengaruh suhu rendah, manifestasi sianosis semakin meningkat - ini boleh berlaku dengan tekanan fizikal atau mental yang besar, gejala hilang ketika panas dan jika anda mengangkat tangan;
  • bengkak tangan, jari dan kaki;
  • anggota badan berpeluh.

Kulit sentiasa sejuk dan tidak elastik.

Punca akrocianosis

Varian utama disebabkan oleh penyempitan saluran darah kecil, akibatnya aliran oksigen yang kaya dengan darah arteri berkurang di tisu. Pembuluh vena kecil mula menentukan warna kulit. Darah di dalamnya lebih gelap, kerana ia mengandungi gabungan hemoglobin dengan karbon dioksida. Oleh itu, secara luaran kelihatan seperti sianosis dan "marbling" kulit.

Penyebab utama akrokianosis primer:

  • suhu persekitaran rendah;
  • tetap di ketinggian tinggi dalam kombinasi dengan tekanan atmosfera rendah, angin dan udara sejuk;
  • kecacatan yang ditentukan secara genetik dalam pengembangan saluran darah;
  • berat badan seseorang yang rendah;
  • pakaian dan kasut yang ketat.

Acrocyanosis pada bayi baru lahir berlaku kerana bayi mula bernafas dengan sendirinya. Dalam kes ini, darah arteri yang diperkaya dengan oksigen di paru-paru pertama kali menuju ke organ penting - otak, ginjal, dan seterusnya, dan hanya kemudian - ke kulit.

Akrokianosis sekunder adalah gejala penyakit.

  • Penyebab akrosianosis yang paling biasa adalah fenomena Raynaud. Dengan patologi ini, anggota badan memudar di bawah pengaruh sejuk, kemudian memperoleh warna sianotik atau merah.
  • Dengan anoreksia, penurunan berat badan mengganggu proses termoregulasi, yang menyebabkan gangguan vaskular. Acrocyanosis diperhatikan pada 20-40% pesakit dengan anoreksia.
  • Acrocyanosis boleh disebabkan oleh ubat-ubatan berdasarkan ergot yang digunakan untuk merawat migrain..
  • Sehingga 24% penghidap barah juga mengalami gejala ini..

Akrokianosis sekunder berkembang dalam keadaan seperti:

Patogenesis

Cara-cara berlakunya akrosianosis tidak difahami sepenuhnya. Dalam versi utama, warna kulit kebiruan mungkin disebabkan oleh gangguan fungsi vaskular arteriol kecil atau venula.

Dalam varian sekunder, perkembangan acrocyanosis bergantung kepada penyebabnya. Kadang kala patologi dikaitkan dengan peningkatan kelikatan darah. Dalam kes lain, mekanisme perkembangannya dikaitkan dengan gangguan nada vaskular dan pengumpulan toksin, misalnya, metemoglobin.

Mekanisme tepat pada tahap molekul dalam akrokianosis, dan juga, misalnya, dalam sindrom Raynaud, masih harus difahami. Dalam perkembangan patologi, reseptor alpha-adrenergik dari dinding vaskular, serotonin dan ujung saraf lain boleh terlibat.

Gambaran mikroskopik tisu dengan akrosianosis mempunyai gejala berikut:

  • edema tempatan dengan pengembangan kapilari dangkal;
  • kadang-kadang - pembentukan kapal baru;
  • pengumpulan limfosit kecil di sekitar kapal;
  • peningkatan saiz dan bilangan anastomosis arteriovenous (mesej) melewati tempat tidur kapilari;
  • serat kolagen yang tidak normal.

Perubahan mikro yang serupa dapat dilihat pada kulit yang tidak berubah pada pesakit dengan sindrom Ehlers-Danlo. Pada masa yang sama, banyak kes sindrom ini disertai oleh acrocyanosis. Oleh itu, gangguan ini adalah disfungsi vaskular keturunan..

Akrokianosis primer

Keadaan ini tidak banyak dikaji. Dipercayai bahawa ia dikaitkan dengan pelanggaran nada saluran darah terkecil - kapilari. Dengan akrokianosis primer, tekanan di dalamnya berkurang, dan aliran darah menjadi perlahan. Berbanding dengan fenomena Raynaud, ketika anggota badan dipanaskan, hampir tidak ada peningkatan aliran darah. Bentuk utama juga membincangkan kesan neurotransmitter, nada vena terganggu (pengembangan), pengayaan oksigen yang tidak mencukupi.

Akrokianosis sekunder

Patologi ini disebabkan oleh pelbagai sebab dan mekanisme:

  • tindak balas alahan menyebabkan pengembangan kapilari dan venula yang berterusan;
  • penggunaan antidepresan trisiklik menyebabkan ketidakseimbangan antara histamin H1 dan H2 dan adrenoreceptor;
  • keracunan arsenik membawa kepada pembentukan bekuan darah intravaskular, yang sering menyebabkan amputasi anggota badan;
  • akrokianosis pada tumor ganas disebabkan oleh peningkatan kelikatan darah dan pendaraban unsur-unsur selular dinding vaskular, ini disebabkan oleh "pesakit" spesifik pesakit kanser;
  • dengan anorexia nervosa terdapat pelanggaran termoregulasi yang berterusan dengan kelewatan tindak balas terhadap rangsangan vasokonstriktor dan vasodilator.

Kelaziman patologi

Bilangan orang yang mengalami akrosianosis sangat sukar untuk dinilai. Keterukan tanda ini sangat bergantung pada iklim dan keadaan persekitaran yang lain. Adalah dipercayai bahawa di kalangan penduduk bandar di zon sederhana, akrokianosis diperhatikan pada 12% kes. Walau bagaimanapun, terdapat kes peningkatan prevalensi patologi hingga 36% atau lebih berkaitan dengan peningkatan kandungan arsenik di sekitar.

Akrokianosis primer terutama diperhatikan pada orang muda, dan pertama kali didiagnosis pada remaja (usia 10-20 tahun). Pada pesakit paruh baya, praktikalnya tidak direkodkan, dan juga tidak diperhatikan pada pesakit pada menopaus. Ini menunjukkan penglibatan hormon seks dalam perkembangan patologi.

Di kalangan kanak-kanak di bawah umur 10 tahun, akrokianosis berlaku, tetapi agak jarang, dan mempunyai kursus jinak, iaitu, berlalu dengan usia.

Kadang-kadang akrokianosis pada kanak-kanak adalah gejala penyakit serius, terutamanya gangguan mitokondria.

Diagnostik

Pengiktirafan acrocyanosis tidak sukar, kerana keadaan ini bukan penyakit, tetapi hanya berfungsi sebagai gejala luaran dari sebarang proses patologi, kehadiran acrocyanosis dinilai oleh tanda-tanda luaran:

  • sianosis tangan dan kaki;
  • tidak menyakitkan;
  • berpeluh.

Selalunya bukan sahaja jari yang terkena, malah bahagian pergelangan tangan, lengan bawah, kaki bawah, hujung hidung, telinga.

Apabila kaki bawah dinaikkan satu tahap dengan pinggul, warna kebiruan kulit akan hilang. Juga, kulit memperoleh warna yang lebih normal ketika memanaskan anggota badan.

Diagnosis pembezaan dilakukan terutamanya dengan sindrom Raynaud. Untuk ini, sampel sejuk digunakan. Setelah menyejukkan dan kemudian memanaskan anggota badan dengan sindrom Raynaud, kulit memperoleh warna asalnya, dan dengan akrokianosis ia tetap sedikit sianotik.

Acrocyanosis sekunder sering mempengaruhi jari secara tidak simetri dan mungkin berkaitan dengan kesakitan dan kehilangan tisu. Para saintis belum mengetahui sama ada keadaan ini adalah sebahagian daripada sindrom ibu jari biru yang disebut, yang berkembang dengan penyumbatan atheromatous kapal kecil kerana terapi antikoagulan oral dengan warfarin, serta trauma pada plak aterosklerotik semasa kateterisasi vaskular.

Diagnosis pembezaan dilakukan dengan penyakit yang menyebabkan sianosis meresap. Ini adalah kegagalan pernafasan dan jantung yang teruk, anemia kekurangan B12, atau eritromelalgia. Dalam penyakit jantung atau paru-paru, terdapat gejala yang sesuai. Anemia kekurangan B12 disertai dengan gatal dan sakit kulit.

Untuk mengesahkan akrosianosis, elektrotermometri digunakan di bahagian kulit yang berlainan, serta plethysmography - kajian mengenai kelajuan aliran darah melalui tisu.

Untuk mengecualikan penyakit arteri periferal (contohnya, aterosklerosis) dan urat (vena varikos), dopplerografi ditetapkan. Juga digunakan kapilaroskopi - kajian struktur kapilari katil kuku, bibir, lidah, konjungtiva.

Dengan acrocyanosis semasa capillaroscopy, peningkatan yang signifikan dalam diameter kapal ditentukan - hingga 40 mikron, sementara normanya hingga 8 mikron. Selain itu, hujung arteri dan vena tiub kapilari mengembang. Walau bagaimanapun, tanda-tanda ini tidak spesifik, oleh itu, acrocyanosis terus dianggap sebagai gangguan fungsi dengan perubahan morfologi yang hanya serupa dengan penyakit tertentu.

Sekiranya disyaki akrokianosis sekunder, doktor boleh menetapkan pelbagai kajian untuk mengenal pasti penyakit yang mendasari - ujian darah, ultrasound organ dalaman, EKG, ekokardiografi dan lain-lain.

Tidak ada piawaian untuk rawatan akrosianosis. Keadaan ini sendiri tidak membahayakan kesihatan. Selalunya apabila sianosis muncul, anda hanya perlu memanaskan anggota badan anda. Arah utama rawatan adalah untuk mengelakkan kesan sejuk pada anggota badan.

Untuk acrocyanosis yang menyebabkan kecacatan kosmetik, yang berikut boleh digunakan:

  • penyekat adrenergik (vegetrox);
  • elektroforesis dengan asid nikotinat;
  • infus intragena prostaglandin E1;
  • Kulit anggota badan ultraviolet;
  • krim dengan glukokortikoid dan bahan aktif lain (Akriderm, Beloderm dan lain-lain);
  • penyelesaian dan semburan dengan minoxidil (Alerana, Revasil dan lain-lain);
  • ubat imunosupresif untuk penyakit reumatologi (rituximab dan lain-lain)

Akrokianosis sekunder memerlukan rawatan penyakit yang mendasari.

Terlepas dari penyebab akrosianosis, jika menyebabkan ulser kulit, mereka mesti dirawat dan ditutup dengan pembalut steril.

Dari kaedah pembedahan rawatan untuk akrokianosis primer dan sekunder, simpatektomi digunakan - penyingkiran nod saraf yang bertanggungjawab untuk pengaturan nada vaskular di kawasan tertentu. Dengan akibat kecederaan saraf tunjang, prosedur rangsangan neuromuskular memberikan kesan yang baik..

Pada bayi baru lahir, acrocyanosis adalah keadaan normal dan berlalu secara spontan. Pilihan utama adalah keadaan jinak yang jarang berlaku dan tidak membahayakan kesihatan. Prognosis untuk akrokianosis sekunder boleh menjadi sangat serius dan bergantung kepada penyakit yang mendasari. Oleh itu, jika gejala keadaan ini muncul, berjumpa doktor.

Acrocyanosis meningkatkan risiko jangkitan kulit dan ulserasi tisu. Ini disebabkan oleh kekurangan bekalan darah ke anggota badan dan kerosakan pada saluran semasa pengembangannya yang cepat semasa pemanasan tangan atau kaki. Oleh itu, perlu untuk meningkatkan peredaran mikro dengan penampilan sianosis secara beransur-ansur, mengelakkan kulit terlalu panas.

Tekanan normal seseorang mengikut tahun dan umur: jadual

Tekanan normal orang dewasa ialah 120/80 mm. Angka pertama - tekanan darah sistolik, mencirikan fungsi jantung. Petunjuk kedua adalah nilai ginjal (diastolik), yang menentukan kerja saluran darah.

Norma tekanan darah pada orang dewasa bergantung pada usia. Nilai rata-rata digunakan dalam perubatan, kerana tekanan ideal 120/80 jarang terjadi. Penyimpangan yang dibenarkan dari parameter atas ke 139, dan yang lebih rendah - hingga 89.

Penyimpangan dianggap normal jika pesakit tidak merasakan kemerosotan kesejahteraan. Dalam situasi lain, ini adalah patologi. Dengan tekanan darah 140/90 dan lebih tinggi, mereka bercakap mengenai hipertensi, yang memerlukan rawatan yang mencukupi.

Selama bertahun-tahun, tekanan darah meningkat. Petunjuk-petunjuk yang dianggap patologi pada tahun-tahun muda, pada usia tua benar-benar dapat diterima.

Norma tekanan darah pada kanak-kanak

Parameter tekanan darah berbeza-beza bergantung pada usia orang tersebut. Pada anak yang baru lahir, mereka jauh lebih kecil daripada pada anak yang bersekolah atau tadika.

Semasa seseorang membesar, tekanan darah meningkat. Ini disebabkan oleh fakta bahawa selama bertahun-tahun saluran darah berkembang, nada mereka meningkat, dan sistem kardiovaskular akhirnya terbentuk..

Jadual menunjukkan tekanan darah normal pada kanak-kanak, bergantung pada kumpulan umur:

UmurKadar minimumKadar marginal
Sehingga dua minggu60/4096/50
2-4 minggu80/40112/74
2 bulan hingga setahun90/50113/75
Dari tahun ke setengah tahun100/60113/74
Dari 3 hingga 5 tahun100/60117/77
Berumur 6 hingga 9 tahun101/61123/79

Sekiranya pada kanak-kanak terdapat sedikit penurunan dari data yang disajikan, ini menunjukkan pembentukan sistem kardiovaskular yang perlahan. Dalam kebanyakan kes, kanak-kanak itu "berkembang", jadi terapi konservatif tidak diperlukan. Cukup menjalani pemeriksaan pencegahan 12 bulan sekali.

Pada masa yang sama, gaya hidup sihat, pemakanan yang diperkaya, dan pengambilan vitamin B tambahan, yang diperlukan untuk perkembangan normal saluran darah dan jantung, disyorkan.

Dengan peningkatan bilangan pada tonometer, menyimpang dari had yang dibenarkan, patologi tidak selalu dibincangkan. Ini mungkin disebabkan oleh aktiviti fizikal yang berlebihan. Contohnya, jika kanak-kanak terlibat secara profesional dalam sukan.

Dalam keadaan di mana nilai sistolik dan diastolik akan meningkat, perlu untuk mengurangkan aktiviti fizikal. Anda mungkin harus melepaskan sukan yang serius.

Denyutan nadi menjadi kurang kerap selama bertahun-tahun. Sekiranya pada usia tiga puluh tahun indikatornya lebih tinggi, maka pada kadar lima puluh denyut jantung menjadi perlahan. Ini berdasarkan fakta bahawa selama bertahun-tahun nada vaskular menurun, jantung berkontraksi lebih cepat untuk menyediakan semua organ dalaman dan sistem dengan bahan yang diperlukan.

Jadual menunjukkan degupan jantung pada masa kanak-kanak:

UmurKadar minimumKadar marginal
Sehingga dua minggu101150
3-6 bulan90120
6-12 bulan80120
1-10 tahun70120

Penyimpangan patologi dari sempadan yang dibenarkan menunjukkan gangguan endokrin, kekurangan mineral dalam badan, dan penyakit kardiovaskular.

Kadar tekanan dan nadi pada remaja

Tekanan dan nadi normal pada orang dewasa dan remaja hampir sama. Pada masa remaja, peningkatan atau penurunan tekanan darah sering dicatat - ini disebabkan oleh perubahan hormon dalam badan akibat akil baligh.

Norma tekanan remaja mengikut kumpulan umur:

UmurKadar minimumKadar marginal
10-12 tahun111/71125/81
Berumur 13-15 tahun111/71135/85
15-17 tahun111/71131/91

Sekiranya semasa akil baligh, tekanan darah melonjak - secara berkala menurun atau meningkat, perlu menjalani pemeriksaan. Khususnya, periksa keadaan jantung dan saluran darah, sistem endokrin. Sekiranya tidak ada patologi, terapi tidak diperlukan, tekanan darah akan kembali normal dengan sendirinya dari masa ke masa.

Denyut jantung pada masa remaja:

UmurNilai minimumNilai maksimum
10-12 tahun75125
Berumur 13-17 tahun65115

Pada masa remaja, peningkatan kadar denyutan jantung diperhatikan. Ini disebabkan oleh fakta bahawa jantung menyesuaikan diri dengan tubuh yang cepat berkembang dan berkembang..

Hanya atlet muda yang dapat mengalami nadi yang jarang, kerana sistem jantung mereka berfungsi dalam mod "penjimatan tenaga".

Tekanan darah normal pada orang dewasa

Selama bertahun-tahun, banyak perubahan diperhatikan dalam tubuh orang dewasa. Dan norma tekanan darah pada orang dewasa dan degup jantung berubah. Peningkatan parameter sistolik diperhatikan..

Pada masa yang sama, nilai diastolik berkurang - ia menjadi kurang dapat diterima dalam kebanyakan kes, kerana kapal menjadi kurang kuat dan elastik.

Walau bagaimanapun, penyimpangan 10 mmHg sesuai dengan maklumat perubatan bukanlah patologi.

Tekanan normal seseorang mengikut tahun dan jantina:

UmurNorma untuk lelakiNorma untuk wanita
18-25 tahun127/78120/75
30-39 tahun128/80126/80
Berumur 40-49 tahun134/82137/84
Berumur 50-59 tahun141/84144/85
Berumur 60-69 tahun145/81158/84
70-79 tahun146/81157/83
80 ke atas145/78150/79

Seperti yang ditunjukkan oleh jadual pada orang dewasa, parameter arteri berubah selama bertahun-tahun. Namun, harus diingat bahawa bagi setiap orang mempunyai figurnya yang tersendiri. Contohnya, sesetengah orang hipotensi, mempunyai tekanan darah rendah sepanjang hayatnya. Sekiranya anda meningkatkannya, mereka mempunyai gejala yang membimbangkan - mereka merasa lebih teruk, kelemahan muncul.

Dengan kata lain, ada istilah seperti tekanan kerja. Tampaknya penyimpangan dari nilai-nilai yang disajikan, tetapi tidak dianggap sebagai patologi jika seseorang tidak mengadu kemerosotan keadaannya.

Pada wanita dan lelaki, batasnya berbeza. Di antara seks yang lebih kuat pada tahun-tahun muda, tekanan darah sedikit lebih tinggi, tetapi pada usia lima puluh mereka menurun, sementara bagi wanita, mereka meningkat.

Tekanan mata dan intrakranial berubah sedikit dengan usia. Sekiranya kelebihan nilai rata-rata yang kuat dikesan, maka ini menunjukkan perkembangan patologi yang serius.

Pada orang dewasa, nadi berkisar antara 60 hingga 100 denyutan seminit.

Denyutan jantung yang cepat atau lambat - kebarangkalian tinggi masalah dengan sistem kardiovaskular dan endokrin.

Penyakit apa yang menyebabkan penurunan dan peningkatan diabetes dan DD?

Dengan tekanan darah yang berkurang secara kronik, hipotensi atau hipotensi arteri didiagnosis. Dengan peningkatan indikator, mereka bercakap mengenai hipertensi arteri atau hipertensi. GB bermaksud tekanan darah yang sentiasa meningkat melebihi normal. Rawatan yang sesuai diperlukan.

Hipertensi adalah gejala penyakit lain. Sekiranya anda menghilangkan sumbernya, indikator akan kembali normal..

Hipotensi menunjukkan kemungkinan penyakit: peredaran darah terganggu di otak, aneurisma aorta, kegagalan ventrikel kiri, penyakit jantung koronari, kekejangan saluran darah, neurosis kronik.

Dengan hipertensi arteri, osteochondrosis serviks, ulser gastrik, pankreatitis, kegagalan jantung, gangguan endokrin, anemia, apa-apa jenis hepatitis dan patologi lain disyaki..

Berapakah kadar perbezaan nadi??

Perbezaan nadi ditentukan: nilai sistolik tolak penunjuk diastolik. Biasanya, kebolehubahan antara 30 hingga 50 mmHg. Penyimpangan yang tidak normal menyebabkan kesihatan yang buruk dan perkembangan penyakit.

Sebagai contoh, pada tekanan 160/90, perbezaan nadi adalah 70 mm - ini tidak normal. Jurang yang besar menunjukkan pelanggaran sistem kardiovaskular, rawatan konservatif diperlukan. Apabila tekanan darah meningkat di atas 140/90, hipertensi darjah 1 didiagnosis.

Tekanan darah tinggi secara kronik, yang membawa kepada perbezaan besar antara diabetes dan DD, memburukkan keadaan saluran darah, fungsi banyak organ dan sistem terganggu, yang menyebabkan komplikasi dan pemakaian jantung pramatang.

Sebab perbezaan besar:

  • Pelanggaran arteri besar.
  • Sekatan jantung.
  • Endokarditis.
  • Anemia.
  • Tekanan intrakranial meningkat.
  • Kegagalan jantung yang teruk.

Umur seseorang tidak mempengaruhi nilai tekanan nadi, jantina - norma yang sama untuk kanak-kanak dan remaja yang baru lahir, orang-orang dari kumpulan usia pertengahan, pesakit tua.

Ubat moden terbaik untuk darah tinggi dan tekanan darah tinggi. 100% kawalan tekanan dijamin dan pencegahan yang sangat baik!

bagaimana saya boleh menghubungi anda ?:

E-mel (tidak diterbitkan)

Maklumat am

Istilah "acrocyanosis" pertama kali digunakan pada tahun 1896 oleh Crock (J. B. Crocq), yang menggambarkan gangguan utama nada vaskular periferal dan menamakan salah satu bentuknya.

Gangguan ini bukan penyakit bebas, kerana selalu timbul akibat dari gangguan pada tubuh.

Acrocyanosis pada bayi baru lahir tidak selalu menjadi tanda patologi - ia sering dikesan pada kaki, tangan dan segitiga nasolabial pada anak yang dilahirkan sebelum tarikh akhir. Tanda-tanda akrosianosis pada bayi menjadi lebih ketara dengan hipotermia, menjerit dan kegelisahan yang teruk.

Sebab pembangunan

Kejadian acrocyanosis dikaitkan dengan peningkatan penggunaan oksigen oleh tisu periferal atau dengan kelajuan linear aliran darah yang perlahan, yang menyebabkan peningkatan hemoglobin (deoxyhemoglobin) yang dipulihkan dalam darah vena.

Bentuk anestetik akrokianosis berkembang akibat peningkatan penggunaan oksigen oleh tubuh dalam proses menjaga pemindahan haba yang diperlukan. Di samping itu, ketika menyejukkan badan pada beberapa individu yang sihat, terjadi autoaglutinasi intravaskular (perekatan) sel darah merah, yang merumitkan peredaran darah periferal.

Agglutinin sejuk (antibodi yang, apabila terkena suhu rendah, menyebabkan pembentukan konglomerat sel darah merah) juga dapat terbentuk dengan mononukleosis berjangkit, SARS, hepatitis berjangkit, sirosis, leukemia, dan beberapa jangkitan kronik.

Punca akrocianosis penting masih belum jelas. Diasumsikan bahawa akrokianosis tangan dan bahagian acral wajah dalam kes ini berlaku akibat kekejangan arteriol dan pengembangan kapilari dan venula kulit (contohnya, kulit wajah sianotik yang berterusan diperhatikan pada individu yang kerap terdedah kepada cuaca dan pengembangan saluran darah yang berkaitan dengan kesan ini).

Dengan peningkatan tahap deoxyhemoglobin yang ketara, jenis akrokianosis tengah atau tersebar berkembang.

Penyebab akrokianosis pusat mungkin:

  • kegagalan pernafasan yang timbul daripada patologi bronkopulmonari;
  • stenosis paru;
  • embolisme pulmonari;
  • kegagalan jantung;
  • shunt arteri vena (kecacatan septum interventricular, di mana sejumlah besar darah vena dikeluarkan ke aorta bersebelahan), vena cava mengalir ke atrium kiri dan beberapa kecacatan jantung yang lain.

Acrocyanosis juga boleh berlaku dengan:

  • keracunan oleh racun atau ubat-ubatan, apabila digunakan, sulfhemoglobin atau methemoglobin (turunan hemoglobin yang tidak dapat membawa oksigen) terbentuk;
  • Penyakit Raynaud (penyakit vasospastik di mana terdapat lesi arteri kecil dan arteriol);
  • Penyakit Buerger, yang merupakan penyakit radang imunopatologi pada arteri dan urat (dalam kebanyakan kes diameter kecil dan sederhana);
  • sindrom pedigree scalene, yang merupakan komplikasi radiculitis tulang belakang serviks;
  • sindrom tulang rusuk serviks (kehadiran jisim berserat kecil tambahan);
  • scleroderma (sklerosis sistemik, yang dicirikan oleh pelanggaran pemeliharaan vaskular);
  • Sindrom Sudek (sindrom kesakitan yang berlaku selepas kecederaan pada anggota badan dan disertai dengan gangguan trofik dan vasomotor yang berpanjangan);
  • urat varikos.

Acrocyanosis disebabkan oleh peningkatan kepekatan hemoglobin yang dipulihkan dalam darah kapilari dengan aliran darah yang perlahan.

Keparahan acrocyanosis bergantung pada jumlah hemoglobin yang dipulihkan dan sebilangan faktor sekunder yang tidak menyebabkan sianosis, tetapi menyumbang kepada kejadiannya. Faktor-faktor ini merangkumi:

  • Ketebalan kulit.
  • Jumlah pigmen pada kulit (normal atau patologi). Dengan pigmentasi kulit yang ketara (pada gipsi, dll.), Dengan penyakit kuning atau penyakit Addison, sianosis dapat dikesan hanya pada selaput lendir atau di kuku.
  • Kepekatan Oxyhemoglobin Darah.
  • Saiz, lokasi, dan jumlah kapilari dan venula yang berfungsi penuh dengan darah yang terletak di kawasan kulit ini (termasuk urat lapisan papillary). Sianosis selalu lebih jelas pada kulit yang tipis dan berpigmen lemah, dilengkapi dengan sebilangan besar saluran darah.
  • Pengaruh kulit yang terdedah pada suhu persekitaran.
  • Peningkatan tekanan periferal vena.

Perkembangan akrosianosis mungkin dilakukan dengan:

  • Pengoksidaan darah yang tidak mencukupi di paru-paru. Ia berlaku apabila tekanan separa oksigen di udara yang dihirup menurun, stenosis trakea, aspirasi badan asing yang mengganggu aliran udara ke dalam alveoli, dengan kesesakan paru yang berpanjangan, emfisema obstruktif kronik dan gangguan dinamik pernafasan.
  • Peningkatan penggunaan oksigen dalam tisu, yang mungkin disebabkan oleh kelambatan aliran darah semasa kesesakan vena (asal tempatan atau jantung) atau bekalan darah yang tidak mencukupi (iskemia). Iskemia berkembang dengan penurunan jumlah pukulan ventrikel kiri dan penurunan tekanan darah (dengan keruntuhan, penyejukan, dll.).
  • Mencampurkan sejumlah besar darah vena ke dalam darah arteri (dengan aliran langsung melalui shunt arteri vena atau dengan darah yang mengalir melalui tempat tidur paru-paru tanpa pengoksidaan di kawasan paru-paru yang menyusup atau runtuh). Untuk perkembangan sianosis dari bahagian vena ke arteri tanpa pengoksidaan, sepertiga dari jumlah darah harus mengalir.

Acrocyanosis tidak selalu dapat dikesan pada waktu rehat - selalunya ia hanya muncul apabila penggunaan oksigen meningkat semasa aktiviti fizikal, sementara tahap penurunan hemoglobin dalam darah kapilari meningkat di atas nilai kritikal.

Gejala akrosianosis adalah:

  • penampilan pada kaki dan tangan bawah sianosis yang menyakitkan pada suhu persekitaran rendah;
  • warna kebiruan pada hidung, bibir dan telinga;
  • sianosis meningkat di bawah pengaruh sejuk (mungkin dengan adanya tekanan fizikal dan mental) dan hilangnya panas dan ketika mengangkat anggota badan;
  • kegatalan (pembengkakan ringan) tangan, kaki dan jari;
  • peningkatan berpeluh pada hujung kaki yang menyertai sianosis yang berlaku dengan penyakit jantung.

Kulit dengan akrosianosis selalu sejuk apabila disentuh dan boleh kehilangan keanjalan..

Jenis akrokianosis yang penting biasanya disertai dengan pengembangan lumpuh venul dan pleksus vena subkapilar..

Dengan acrocyanosis, yang berkembang sebagai akibat penyakit Raynaud, serangan pucat dan sianosis jari disertai dengan penampilan kesakitan dan perkembangan nekrosis tisu-tisu bahagian-bahagian akral. Apabila terdedah kepada emosi sejuk dan kuat, kekejangan arteri jari, pengembangan kapilari dan stasis darah periferal diperhatikan.

Jenis pusat akrosianosis akibat lesi jantung dicirikan oleh warna kulit merah-biru-ungu gelap, dan dengan asal paru-paru, warna kulit menjadi abu-abu.

Etiologi

Kemunculan penyakit ini dikaitkan dengan pemprosesan oksigen yang banyak oleh tisu-tisu badan. Ia juga dipengaruhi oleh penurunan aliran darah, yang meningkatkan tahap hemoglobin.

Acrocyanosis mempunyai pelbagai sebab, bergantung kepada bentuk penyakit ini:

  • sebab-sebab bentuk anestetik - muncul kerana penggunaan oksigen yang banyak oleh tubuh untuk menjaga pemindahan haba untuk menyejukkan badan pada orang yang sihat, sel darah merah di dalam saluran mula melekat, aliran darah periferal sukar;
  • penyebab bentuk penting - sehingga kini, tidak ada sebab yang jelas untuk berlakunya bentuk patologi ini, tetapi para saintis mencadangkan bahawa akrokianosis tangan dan wajah dalam keadaan ini berlaku kerana kekejangan arteri kecil, ini juga dipengaruhi oleh pengembangan kapilari kulit, sehingga kulit biru dapat perhatikan pada orang yang selalu berada di luar rumah - kerana ini, kapal mengembang;
  • penyebab bentuk pusat dan meresap - sebab utama disebut peningkatan tahap deoxyhemoglobin.

Sebab-sebab bentuk pusat:

Perkembangan acrocyanosis disebabkan oleh keadaan seperti:

  • keracunan badan dengan racun atau ubat-ubatan yang mempengaruhi pembentukan bahan tertentu (derivatif hemoglobin yang tidak bertolak ansur dengan oksigen);
  • Penyakit Raynaud - terdapat lesi arteri dan arteri kecil;
  • Penyakit Buerger - dicirikan oleh penyakit imunopatologi yang bersifat keradangan, keradangan meliputi arteri dan urat;
  • sindrom tulang rusuk serviks;
  • skleroderma.

Penyebab penyakit yang paling biasa adalah urat varikos..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis