Penyakit Alzheimer menyebabkan

Calon Sains Perubatan Mkhitaryan E.A..

Penyakit Alzheimer (AD) bermula dengan ketara terutamanya pada usia tua, secara beransur-ansur berkembang dan membawa kepada gangguan memori dan fungsi otak yang lebih tinggi, sehingga kerosakan kecerdasan lengkap, memendekkan kehidupan pesakit.

Baru-baru ini, berdasarkan banyak kajian, faktor-faktor yang cenderung kepada perkembangan penyakit Alzheimer telah dikenal pasti, di antaranya orang tua dan kehadiran penyakit Alzheimer pada saudara-mara adalah yang utama. Sejarah trauma kraniocerebral, infark miokard, pendidikan rendah, penyakit tiroid, pendedahan kepada medan elektromagnetik dan usia akhir ibu semasa melahirkan juga memainkan peranan penting dalam perkembangan penyakit Alzheimer..

Sebab Alzheimer

Walaupun terdapat banyak penyelidikan mengenai penyakit Alzheimer dalam beberapa dekad kebelakangan ini, penyebab kebanyakan kes masih belum diketahui. Pada masa ini, lebih daripada sepuluh teori yang berbeza sedang dipertimbangkan untuk menjelaskan penyebab penyakit Alzheimer. Diyakini bahawa penyakit ini berasal dari heterogen: dalam beberapa kes ia turun-temurun, pada yang lain tidak. Dengan permulaan penyakit ini sebelum usia 65 tahun, penyebab utama kebanyakan kes adalah keturunan. Bentuk keluarga dengan permulaan awal hanya merangkumi 10% daripada jumlah pesakit. Kajian baru-baru ini dalam genetik penyakit Alzheimer telah mengenal pasti tiga gen yang bertanggungjawab untuk perkembangan bentuk penyakit keluarga dan keturunan. Mempunyai gen ini bererti hampir 100% risiko menghidap Alzheimer.

Walaupun pencapaian genetik molekul, yang membuktikan sifat genetik sebahagian besar kes keluarga AD, kepentingan faktor genetik dalam kejadian lebih daripada 80% daripada semua kes penyakit Alzheimer tetap tidak jelas.

Gambaran klinikal, diagnosis dan prognosis penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer dinamai Alois Alzheimer, yang pada tahun 1905 menggambarkan kes demensia pada seorang wanita berusia 56 tahun. 5 tahun sebelum kematiannya, dia kehilangan ingatan secara progresif, dia mulai bingung di sekitarnya, lalu di apartmennya sendiri. Dia juga mengalami gangguan pertuturan (membaca, menulis). Walaupun terdapat perubahan yang ketara, tidak ada kelainan neurologi yang dijumpai. 4.5 tahun selepas dimasukkan ke hospital, pesakit meninggal dunia. Pemeriksaan bedah siasat menunjukkan atrofi (pengurangan isipadu) otak.

Pengkelasan asma semasa berdasarkan prinsip usia. Bergantung pada usia permulaan penyakit, tahap perkembangannya, dan ciri gambaran klinikal, subtipe penyakit Alzheimer dibezakan: dengan permulaan awal (sehingga 65 tahun, jenis 2 BA) dan dengan permulaan yang lewat (65 tahun ke atas, jenis 1 BA). Walau bagaimanapun, tidak ada data yang jelas untuk membezakan antara data bentuk.

Agak sukar untuk menentukan waktu permulaan penyakit; gejala seperti disorientasi pada masa, ruang dan diri muncul pada peringkat kemudian penyakit ini. Manifestasi pertama Alzheimer adalah kehilangan ingatan. Harus diingat bahawa gangguan ingatan pada penyakit Alzheimer mematuhi undang-undang Ribot: pertama, kejadian yang relatif baru dilupakan, kemudian, ketika penyakit itu berlangsung, ingatan hilang untuk kejadian yang lebih jauh. Pada peringkat awal, penghafalan bahan baru terganggu, sementara penyimpanan maklumat yang dipelajari dengan secukupnya tidak berbeda dengan norma usia. Di masa depan, mustahil untuk menghafal maklumat baru, dan dengan kematian sel, ingatan untuk peristiwa yang jauh juga hilang. Kemudian gangguan lain bergabung: perwakilan spasial dilanggar, yang menyebabkan kesukaran dalam orientasi di kawasan yang tidak dikenali (pesakit mungkin lupa jalan pulang dan tersesat) dan pada waktunya, gangguan pertuturan muncul. Ciri ciri peribadi dipertajam. Ketika kemerosotan ingatan berlangsung, fenomena timbul dalam menghidupkan kembali kenangan peristiwa masa lalu. Pesakit tidak mengingati peristiwa baru-baru ini, dan mereka mengingatkan kenangan masa lalu yang jauh, sementara, bergantung pada keparahan gangguan ingatan, pesakit menamakan usia, status perkahwinan dan pekerjaan mereka mengikut tempoh hidup mereka di mana mereka dalam tempoh ini sebagai akan hidup. Mungkin perkembangan gejala yang disebut "cermin" (pesakit berhenti mengenali gambar mereka di cermin).

Gangguan pertuturan muncul dan bertambah secara beransur-ansur, serta kesukaran membaca dan menulis. Pada awalnya, mereka tidak diucapkan, namun, ketika penyakit itu berkembang, ada gangguan dalam pemahaman percakapan, nama benda yang sudah dikenal dilanggar.

Dalam kebanyakan kes, walaupun pada peringkat awal penyakit berlaku perubahan keperibadian. Pesakit kelihatan kesal, terduga kecurigaan dan konflik. Kemudian, dengan latar belakang perubahan keperibadian, kecenderungan khayalan berlaku. Selalunya, ini adalah khayalan kerosakan yang ditujukan kepada orang-orang di persekitaran yang berdekatan. Mungkin perkembangan halusinasi (sering visual). Pada hampir separuh pesakit, kegelisahan meningkat dan kemurungan berkembang. Tingkah laku sering berubah..

Sebilangan pesakit Alzheimer juga mengalami gangguan tidur.

Pada tahap yang dinyatakan, kemungkinan kewujudan bebas hilang dan ketergantungan pada orang lain terbentuk. Terdapat kesukaran untuk berpakaian, menggunakan barang-barang rumah tangga biasa.

Selalunya dengan asma digambarkan pelanggaran bau.

Gambaran klinikal penyakit ini bergantung pada usia permulaan penyakit. Dengan permulaan penyakit Alzheimer, gangguan fungsi otak yang lebih tinggi (pertuturan, tindakan yang disasarkan, pengiktirafan, fungsi spasial) sudah muncul pada tahap awal. Kadar perkembangan penyakit juga bergantung pada usia permulaan penyakit. Penyakit awal Alzheimer dicirikan oleh perkembangan yang lebih cepat. Penyakit Alzheimer yang lewat selepas 65 tahun mempunyai perjalanan yang lebih perlahan dengan tempoh penstabilan. Pada pesakit dengan permulaan awal penyakit Alzheimer, pada tahap pertama, penyakit ini berkembang dengan perlahan dan berkembang dengan cepat pada tahap demensia secara klinikal, berbeza dengan pesakit dengan AD jenis akhir, yang mengalami perkembangan lambat pada semua tahap perkembangan.

Gambaran klinikal penyakit Alzheimer klasik pada peringkat awal penyakit ini dicirikan oleh adanya tiga gejala: gangguan ingatan, orientasi ruang dan gangguan pertuturan. Pada permulaan penyakit ini, kerana kritikan terhadap keadaan mereka, pesakit cenderung untuk mengimbangi atau menyembunyikan pelanggaran dari saudara mereka, akibatnya, ketika menghubungi doktor, gambaran klinikal yang cukup jelas biasanya terungkap.

Diagnostik

Diagnosis penyakit Alzheimer adalah kompleks dan memerlukan penilaian menyeluruh mengenai sejarah perubatan, gambaran klinikal dan sifat perjalanan penyakit ini. Matlamat yang paling penting adalah mengenal pasti penyakit pada peringkat awal perkembangannya. Sehubungan itu, setiap pesakit tua yang mempunyai keluhan gangguan ingatan yang mengganggu kehidupan sehariannya harus diperiksa oleh pakar neurologi atau psikiatri. Pakar yang berkelayakan harus menjalankan kajian neuropsikologi untuk menentukan kehadiran dan keparahan gangguan ingatan. Pelbagai kaedah penyelidikan paraklinik pada pesakit yang disyaki AD lebih cenderung untuk menolak penyebab demensia lain daripada yang didiagnosis..

Untuk diagnosis, tetapi terutama untuk mengesampingkan penyebab demensia yang lain, semua pesakit dengan penyakit Alzheimer memerlukan pencitraan resonans magnetik (MRI) atau komputasi tomografi (CT) otak. Pada Masehi, kehadiran atrofi serebrum (penurunan jumlah zat otak), terutama yang ketara di kawasan otak bahagian otak, dianggap sebagai perubahan yang paling mencolok dalam MRI dan CT otak. Untuk mengesan atrofi serebrum, kaedah yang lebih bermaklumat adalah melakukan MRI otak daripada CT.

Kaedah yang paling boleh dipercayai untuk mendiagnosis penyakit Alzheimer dan banyak demensia lain adalah biopsi otak. Walau bagaimanapun, ia digunakan sebagai metodologi penyelidikan dan tidak digunakan di negara kita.

Adalah perlu untuk membezakan AD dari kerosakan vaskular pada otak, tetapi anda harus sedar bahawa selalunya kedua-dua keadaan ini digabungkan.

Ramalan

Sehingga kini, kami masih belum mengetahui faktor-faktor yang membolehkan kami meramalkan perjalanan penyakit ini. Telah diketahui bahawa tahap pendidikan yang awalnya tinggi menyumbang kepada penyakit yang lebih perlahan. Namun, ada kemungkinan pesakit dengan tahap pendidikan tinggi lebih awal mengetahui gejala awal penyakit ini (peningkatan kealpaan) dan berjumpa doktor pada peringkat awal.

Jangka hayat pesakit dengan penyakit Alzheimer dari saat diagnosis adalah rata-rata 6 tahun, tetapi boleh berbeza dari 2 hingga 20 tahun.

Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah penyakit yang menyebabkan demensia pada orang yang sering dari generasi tua kerana pemusnahan bahagian-bahagian tertentu dari korteks serebrum secara beransur-ansur. Ia mempengaruhi lelaki dan wanita di seluruh dunia..

Sebelum ini dipercayai bahawa sindrom ini hanya boleh berkembang pada usia tua, tetapi hari ini, semakin banyak tanda dan gejala penyakit Alzheimer berlaku pada wanita dan lelaki berusia 30, 40, 50 tahun, mengapa ini berlaku dan mengapa terdapat fokus pemusnahan neuron, dalam setiap kes, perlu bercakap secara berasingan.

Menurut statistik, wanita lebih rentan terhadap sindrom, demensia berkembang lebih awal dan berkembang lebih cepat, tetapi gaya hidup, kehadiran penyakit jenis kecederaan juga meninggalkan kesan yang kuat. Orang yang mempunyai diagnosis ini, dengan rawatan komprehensif yang tepat, dapat bertahan selama bertahun-tahun, dengan tetap memikirkannya.

Sebab pembangunan

Memerhatikan tanda-tanda awal dan awal perkembangan penyakit Alzheimer, pesakit ingin memahami apa itu, jenis penyakit, apa penyebabnya pada lelaki dan wanita.

Kepentingan utama dalam perkembangan sindrom adalah kecenderungan genetik. Kerana keabnormalan gen, metabolisme protein terganggu pada sel otak, protein patologi (amiloid) terkumpul di neuron.

Faktor risiko merangkumi jantina dan umur:

  • wanita sakit lebih kerap daripada lelaki;
  • selepas 70 tahun, risiko menghidap sindrom meningkat berlipat kali ganda.

Mutasi yang memprovokasi penyakit Alzheimer (AD) boleh berlaku pada kromosom 1, 9, 14, 17, dan 21. Bergantung pada gen yang rosak, patologi disertai dengan gejala tertentu..

Sebagai contoh, mutasi pada kromosom 21 membawa kepada pembentukan sindrom yang serupa dengan downisme. Kelainan pada kromosom 17 menyebabkan simptom yang serupa dengan Parkinson..

Tetapi bukan sahaja genetik mempengaruhi kesihatan dengan cara yang negatif. Penyebab sindrom Alzheimer dengan demensia adalah penyakit yang tidak mendapat rawatan yang betul, kecederaan:

  • gangguan peredaran otak;
  • neoplasma yang berkembang pada korteks serebrum;
  • keracunan teruk atau kronik;
  • aktiviti intelektual yang rendah semasa hidup; perkembangan kecerdasan aktif pada peringkat kanak-kanak sangat penting;
  • TBI biasanya berganda;
  • kegemukan teruk;
  • kehadiran kemurungan, penyakit mental;
  • tabiat buruk: penggunaan dadah, alkohol, merokok.

Kedua-dua gangguan akut dan kritikal dalam peredaran serebrum dan proses kronik yang memprovokasi kebuluran tisu oksigen adalah berbahaya. Mereka membawa kepada ensefalopati dengan tanda-tanda Alzheimer.

Untuk mengurangkan kemungkinan penyakit, terutama dengan adanya kecenderungan genetik, perlu menjalani gaya hidup aktif yang sihat dan selalu terlibat dalam latihan kecerdasan, mempelajari sesuatu yang baru.

Gejala dan tanda tahap berbeza

Sekiranya tidak ada alasan yang kuat untuk bermulanya penyakit pada lelaki dan wanita dewasa, tanda-tanda dan gejala awal awal Alzheimer mula menampakkan diri pada usia tua setelah 60.70, atau bahkan 80 tahun, sementara mereka memahami rawatan, yang membolehkan mereka mengekalkan kecerdasan dan kebebasan bertahun-tahun lamanya.

Pada awalnya, manifestasi penyakit Alzheimer kelihatan seperti malaise kecil atau perubahan watak:

  • keinginan untuk berkomunikasi dengan orang tersayang hilang;
  • masalah dengan menulis, bercakap;
  • kesukaran timbul dalam pekerjaan, prestasi urusan yang biasa;
  • tingkah laku kebiasaan berubah;
  • kesopanan hilang, watak berubah menjadi lebih mudah marah;
  • terdapat jurang dalam ingatan jangka pendek untuk peristiwa baru-baru ini;

Ini adalah ciri demensia di BA bahawa seseorang tidak lupa di mana mencari sesuatu, tetapi melupakan subjek apa yang dicarinya.

Ketika ia berkembang, tahapnya bertambah, gejala berubah dan menjadi lebih jelas. Ini menambah ciri tersendiri.

Manifestasi klinikal

Gejala khusus ditentukan oleh tahap patologi:

Predesi

Keadaan di mana penyakit ini belum berkembang, tetapi badannya sudah dibina semula. Otak dipukul terlebih dahulu. Selalunya keadaan ini dikelirukan dengan keletihan, fizikal atau psikologi. Ciri: gangguan ingatan, lebih sukar bagi seseorang untuk mengingat perkara baru, dia melupakan peristiwa baru-baru ini. Terdapat sikap tidak peduli, tindakan tidak logik, misalnya - pembelian impulsif, penetapan situasi dan masalah yang menarik. Penyakit Alzheimer bermula dan menampakkan diri pada peringkat awal, kerana keletihan dengan satu ciri: keupayaan untuk merasakan bau yang kuat dan mengenalinya hilang.

Demensia awal

Tahap seterusnya sudah lebih ketara, yang bermaksud lebih mudah untuk mengenal pasti dan memilih rawatan pampasan. Pesakit mengalami pelanggaran dalam memahami kebersihan diri, dia menjadi ceroboh, kemahiran motor halus menjadi lemah, ingatan bertambah buruk, dia selalu kehilangan barang, dan menjumpainya di tempat yang tidak biasa. Kemudian, pertuturan melambatkan dan menjadi kurang difahami, kemampuan intelektual melemah, watak berubah menjadi berubah-ubah dan tertutup.

Demensia sederhana

Ia dapat dilihat dengan jelas, manifestasi keletihan sementara tidak dapat dikaitkan. Seseorang menderita serangan agresif dan sikap tidak peduli secara tiba-tiba, lupa kata-kata, tidak mengenali orang yang disayangi, dia mempunyai idea khayalan, dan kecenderungan untuk khayalan dapat berkembang. Keupayaan layan diri bertambah buruk. Pada tahap ini, seseorang sudah memerlukan pengawasan dan penjagaan yang berkala. Terapi membantu meningkatkan kualiti hidup.

Kritikal

Tahap terakhir penyakit Alzheimer pada orang tua, lelaki dan wanita, tidak dapat diubati. Pesakit mengalami sikap tidak peduli, pemisahan dari dunia, tindakan buang air besar yang tidak disengajakan, keletihan yang teruk, pertuturan hilang, luka baring muncul. Otak sudah rusak parah, ubat-ubatan tidak dapat menyokong kerjanya. Dalam beberapa minggu seseorang mati.

Diagnostik

Tidak mungkin untuk meramalkan bagaimana penyakit Alzheimer akan nyata pada seseorang, bagaimana untuk menyatakan penurunan secara beransur-ansur, tetapi ciri khasnya dapat dilihat dalam foto. Manusia berubah secara lahiriah. Bukan hanya tingkah lakunya, tahap kecerdasan, tetapi juga penampilannya, berat badan, tahap dandanan juga berubah.

Dengan kata mudah, menjelaskan apa yang berlaku dan bagaimana gejala dan tanda penyakit Alzheimer berkembang, apa adanya, tidak selalu mungkin. Kerana berkaitan dengan setiap pesakit, doktor mempertimbangkan pengaruh faktor yang memprovokasi. Tetapi jika anda mengenal pasti tanda-tanda awal penyakit Alzheimer, gejalanya pada lelaki dan wanita, mempunyai masa untuk membuat diagnosis yang betul, maka kemungkinan akan memperlambat perkembangan prosesnya..

Pelanggaran bau adalah gejala yang tidak spesifik. Ia berfungsi sebagai tanda awal sejumlah penyakit neurodegeneratif (Parkinson, demensia pikun, sklerosis berganda).

Untuk melakukan ini, apabila menghubungi orang yang mempunyai aduan yang mencurigakan mengenai keadaannya, doktor melakukan:

Penyakit Alzheimer - tanda-tanda pertama, peringkat, bagaimana mengelakkan kecacatan

Tahap penyakit ini

Penyakit ini berlanjutan dalam beberapa peringkat berturut-turut..

Predementia

Tahap perubahan awal ini dicirikan oleh penampilan manifestasi yang tidak spesifik, yang boleh dikaitkan dengan ketegangan saraf dan keletihan. Pesakit mungkin mengadu tentang:

  • Apatis yang berterusan, ditunjukkan oleh ketidakpedulian banyak peristiwa yang sebelumnya diminati oleh pesakit.
  • Ingatan terganggu. Ingatan jangka pendek secara beransur-ansur terganggu, yang tercermin dalam kesukaran mengasimilasikan maklumat baru, dan juga mengingat peristiwa baru-baru ini. Ingatan jangka panjang tidak dilanggar..
  • Masalah menumpukan pada sebarang tugas.
  • Perbelanjaan yang tidak mencukupi. Dalam beberapa kes, pesakit tidak dapat menjelaskan tujuan pembelian..
  • Kesukaran untuk menyatakan fikiran dengan kekeliruan dan rasa malu pesakit semasa berada di masyarakat.
  • Pengulangan kebimbangannya dan keperluan untuk menggambarkan semula keadaannya.

Maklumat berguna
Tanda pertama penyakit Alzheimer pada tahap ini adalah pelanggaran fungsi penciuman. Dalam kes ini, pesakit berhenti merasakan aroma terang, yang mempunyai kesan menjengkelkan yang jelas pada alat reseptor.

Tanda-tanda pertama penyakit Alzheimer menunjukkan pelanggaran hubungan saraf di sel-sel otak.

Demensia awal

Simptom yang membimbangkan penyakit Alzheimer secara beransur-ansur semakin meningkat. Adalah lebih mudah untuk mengenal pasti penyakit pada tahap ini, kerana manifestasi klinikal melanggar kualiti hidup manusia. Pesakit mengalami pelanggaran persepsi, pertuturan dan prestasi fungsi yang biasa diketahui semakin buruk. Gejala utama termasuk:

  • Ingatan terganggu. Orang dengan Alzheimer kerap kehilangan barang yang kemudian mereka temui di tempat yang tidak biasa..
  • Mood semakin teruk. Terhadap latar belakang keletihan berterusan, kemerosotan mood yang berterusan dengan penampilan wabak kerengsaan diperhatikan. Pesakit kehilangan hubungan dengan orang di sekelilingnya, menutup dirinya.
  • Terjejas persepsi maklumat baru. Terdapat kesukaran dengan pengembangan peranti baru.
  • Kelambatan pertuturan yang melanggar kemahiran motor halus.
  • Mengabaikan kebersihan diri. Pesakit menjadi ceroboh, jarang menukar pakaian dan menjaga dirinya sendiri.
  • Anoreksia dengan kehilangan rasa kenyang.

Demensia sederhana

Kerosakan fungsi otak yang teruk sukar dikaitkan dengan keletihan atau kesan tekanan. Antara simptomnya ialah:

  • Kerosakan pertuturan. Pesakit melupakan perkataan yang biasa, menggantikannya dengan perkataan yang serupa.
  • Kerosakan ingatan. Secara beransur-ansur, seseorang yang menderita Alzheimer tidak akan mengenali orang yang disayangi.
  • Tingkah laku agresif. Apatis yang lengkap dapat digantikan dengan sikap agresif secara tiba-tiba.
  • Kemunculan idea gila.
  • Disorientasi di ruang dengan kecenderungan untuk berhamburan.
  • Gangguan fungsi biasa. Pesakit mungkin lupa melakukan fungsi semula jadi mengosongkan pundi kencing, membuang air besar.

Pada peringkat ini, pesakit memerlukan pemantauan berterusan oleh orang tersayang. Memahami sikap orang lain boleh menimbulkan rasa marah dan marah..

Demensia yang teruk

Seseorang menjadi bergantung sepenuhnya kepada orang lain, kehilangan kemampuan untuk melayan diri sendiri. Manifestasi penyakit ini termasuk:

  • Pelanggaran kemampuan pertuturan untuk berkomunikasi dengan frasa mudah.
  • Apatis yang mendalam dengan keletihan yang teruk.
  • Pergerakan usus dan kencing yang tidak disengajakan.
  • Gangguan aliran darah periferi dengan luka tekanan.

Beberapa statistik

Penyakit Alzheimer adalah salah satu tempat pertama dalam struktur kejadian orang tua. Ia menyumbang sekitar 50 - 55% daripada semua kes demensia. Tanda-tanda penyakit Alzheimer biasanya muncul setelah 40 - 45 tahun, dengan bertambahnya usia, jumlah kes meningkat dengan cepat.

Kadar kejadian patologi ini lebih tinggi, semakin lama jangka hayat orang di negara tertentu. Sesungguhnya, untuk setiap lima tahun selepas usia 65 tahun, ia meningkat lebih dari dua kali ganda. Oleh itu, penyakit ini didiagnosis pada 6 - 11% pesakit yang berusia lebih dari 60 tahun, dan pada orang yang telah mencapai 80 - 85 tahun - dalam 35 - 45% kes.

Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO) melaporkan bahawa pada tahun 2016, hampir 0.44 - 0.46% (26.6 juta orang) penduduk dunia menderita demensia. Lebih-lebih lagi, meramalkan bahawa pada tahun 2030 - 2035 angka ini tidak akan lebih rendah daripada 0,55 - 0,6%, dan jumlah kes mutlak akan meningkat tiga hingga empat kali.

Menurut data terbaru di Rusia, lebih daripada 1.1 juta orang menderita penyakit ini, dan angka ini terus meningkat..

Punca Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah penyakit dengan sebab yang tidak diketahui. Terdapat beberapa hipotesis yang dapat menjelaskan patogenesis penyakit ini. Yang utama adalah teori kecenderungan genetik.

Hubungan antara perkembangan penyakit pada keluarga terdekat terjalin, di antaranya penyakit ini ditularkan secara autosomal dominan. Dalam kes ini, pelanggaran boleh berlaku pada kromosom 1.14 dan 21.

Harus diingat bahawa tidak selalu terjadi kecacatan pada kromosom, pasien dapat memperhatikan klinik penyakit ini, dalam beberapa kes, ia berkembang pada usia pikun, ketika penyakit ini dianggap sebagai demensia pikun. Sebelumnya, perkembangan penyakit Alzheimer disebabkan oleh pengaruh faktor-faktor yang memprovokasi, yang meliputi:

  • Perempuan.
  • Umur pikun pesakit.
  • Sejarah kesan traumatik.
  • Kecederaan kepala yang teruk.
  • Tahap perkembangan intelektual yang rendah.

Kurang biasa, penyakit boleh berkembang pada pesakit dengan:

  • Tekanan darah tinggi.
  • Penyakit serebrovaskular aterosklerotik.
  • Kolesterol tinggi.
  • Kepekatan homosistein yang tinggi dalam serum darah.
  • Diabetes mellitus.
  • Hipoksia otak, berkembang dengan latar belakang penyakit teruk sistem kardiovaskular dan pernafasan.

Menentukan penyebab Alzheimer adalah mustahak untuk pemilihan rawatan seterusnya.

Gejala penyakit secara umum

Perjalanan penyakit Alzheimer sangat berbeza pada usia permulaan penyakit ini, dan dalam kekhususan perjalanannya dalam setiap kes. Namun terdapat tanda-tanda umum penyakit ini:

  • Kehilangan ingatan, pada mulanya - jangka pendek, berkaitan dengan peristiwa baru-baru ini; kemudian secara beransur-ansur semua kehidupan masa lalu terhapus dari ingatan. Pada peringkat pertengahan, seseorang tidak mengingat masa mudanya atau masa kecilnya, dan pada peringkat terakhir penyakit ini, dia tidak mengenali saudara-mara sendiri.
  • Menjadi sukar bagi seseorang untuk melakukan tindakan biasa: memandu kereta, menjalankan aktiviti profesional (jika orang itu bekerja) atau pekerjaan rumah tangga.
  • Rasa keliru atau kecewa, terutamanya pada waktu malam.
  • Perubahan mood yang tajam - timbulnya kemarahan, kegelisahan dan kemurungan.
  • Rasa disorientasi di ruang angkasa: pesakit mudah tersesat di luar rumah, dan pada peringkat akhir - di rumahnya sendiri (walaupun dia tinggal di sebuah apartmen satu bilik).
  • Masalah fizikal seperti kipas kabur, koordinasi yang lemah.
  • Masalah komunikasi. Pertama, kata-kata individu dilupakan, utas perbualan hilang. Semasa penyakit berkembang, pesakit menjadi verbose, mengulangi perkara yang sama beberapa kali. Pada peringkat akhir, seseorang tidak bercakap sama sekali, sedangkan mustahil untuk menjalin hubungan dengannya.

Kehilangan fungsi badan secara beransur-ansur menyebabkan kematian..

Diagnosis dan rawatan penyakit Alzheimer

Pada manifestasi pertama gejala patologi, pesakit mesti berjumpa doktor untuk mengesahkan diagnosis dan menetapkan rawatan.

Diagnosis Alzheimer

Untuk meningkatkan prognosis bagi pesakit, memperlambat kadar perkembangan penyakit, perlu mengenal pasti patologi pada peringkat awal dan memulakan rawatan. Tahap awal pemeriksaan adalah perbualan dengan pesakit. Penting bagi doktor untuk menjelaskan maklumat berikut:

  • Sejarah kehidupan. Untuk membuat diagnosis dan menentukan faktor-faktor yang memprovokasi, perlu mengetahui perjalanan kehamilan dan perkembangan janin, kehadiran hipoksia janin, serta kecederaan kelahiran.
  • Keturunan. Doktor, bercakap dengan pesakit atau saudara-mara, mengetahui maklumat mengenai kemungkinan keturunan yang membebankan. Risiko Alzheimer meningkat sekiranya saudara-mara yang terdekat didapati mengalami gangguan ingatan, serta gangguan mental. Manifestasi kehilangan ingatan dan gangguan fungsi mental yang mungkin berlaku pada saudara tua dianggap sebagai salah satu faktor risiko.
  • Sejarah perubatan. Doktor, semasa pemeriksaan pesakit, memberi penjelasan kepada saudara-mara ketika tanda-tanda patologi pertama mulai muncul, dan juga apa yang dinyatakan, seberapa cepat keparahan mereka bertambah buruk, dan bagaimana pesakit bereaksi terhadap perubahan tersebut. Penting untuk menentukan faktor yang boleh menjadi titik permulaan. Ini termasuk kematian saudara terdekat, pemberhentian kerja, operasi atau proses jangkitan.
  • Penilaian keperibadian pesakit. Bercakap dengan pesakit memperhatikan aktiviti sosial pesakit, tahap perkembangan kemampuan intelektualnya. Sifat kerja, tahap aktiviti fizikal, sikap terhadap persekitaran yang dekat diperkirakan.

Setelah bercakap dengan pesakit, ujian dilakukan yang menilai fungsi sistem saraf. Antaranya ialah:

  • Ujian neuropsikologi. Doktor mengemukakan soalan kepada pesakit yang menunjukkan perubahan pemikiran dan perhatian abstrak. Ujian psikologi mini. Pelaksanaannya memerlukan keadaan hospital. Pesakit diberikan tugas-tugas situasi yang bertujuan untuk mengenal pasti gangguan ingatan dan pemikiran pesakit, serta perhatian. Yang sangat penting adalah pengesahan memori akses jangka pendek dan rawak, kerana memori jangka panjang mungkin tidak akan berubah dalam jangka masa yang lama. Pesakit ditunjukkan gambar abstrak dengan gambar tersembunyi. Dalam penyakit Alzheimer, mendedahkan gambaran pendam adalah sukar. Ujian dengan lukisan. Ujian yang paling bermaklumat adalah melukis jam dengan gambar tangan dan nombor. Seorang pesakit dengan penyakit Alzheimer mungkin tidak selalu dapat menggambarkan tugasnya dengan tepat.

Pelantikan kaedah pemeriksaan makmal dan instrumental adalah langkah terakhir yang diperlukan untuk membuat diagnosis. Kajian yang paling biasa merangkumi:

  • Ujian darah klinikal am. Selain anemia, analisis mengungkapkan adanya proses keradangan, yang dinyatakan dengan peningkatan tahap leukosit dan kadar pemendapan eritrosit.
  • Kimia darah. Kajian biokimia ditetapkan untuk tujuan diagnosis pembezaan. Yang sangat penting adalah penentuan enzim dan glukosa dalam serum darah. Peningkatan kandungannya atau, sebaliknya, penurunan dapat mempengaruhi fungsi sistem saraf.
  • Ujian darah untuk jangkitan HIV dan sifilis. Penyakit ini menyebabkan kerosakan pada sistem saraf dengan gangguan dalam fungsinya ketika prosesnya berlangsung.
  • Penentuan jumlah vitamin kumpulan B. Kekurangannya mempengaruhi kerja otak dan penularan impuls saraf.
  • Elektroensefalografi. Kaedah tidak invasif untuk menentukan aktiviti bioelektrik otak, membolehkan anda mengenal pasti fokus dengan peningkatan fungsi atau, sebaliknya, penurunan transmisi impuls saraf, ia dapat dilakukan pada waktu rehat atau dengan tekanan mental.
  • Pengimejan resonans magnetik. Kaedah sinar-x ini boleh diresepkan pada mana-mana peringkat penyakit. Kajian dinamik membolehkan anda menilai dinamika proses patologi dan diagnosis pembezaan dengan penyakit lain. Pada tahap awal penyakit Alzheimer, penurunan ukuran hipokampus dikesan, ketika perkembangan terungkap, peningkatan ukuran ventrikel dan alur.
  • Kajian Doppler kapal serebrum. Kaedah ini ditetapkan untuk diagnosis pembezaan demensia vaskular. Dalam kes terakhir, terdapat penurunan kecepatan aliran darah, dan juga pelanggaran lumen kapal. Dalam penyakit Alzheimer tanpa patologi bersamaan, ciri aliran darah tidak terganggu..

  • Tomografi yang dikira. Pemeriksaan sinar-X adalah tambahan kepada pengimejan resonans magnetik.
  • Kajian cecair serebrospinal. Dalam bahan biologi yang diperoleh, penanda spesifik dinyatakan yang mencerminkan proses patologi. Ini termasuk protein amiloid dan protein tau. Penyakit Alzheimer disertai dengan penurunan protein amiloid dengan peningkatan protein tau secara serentak. Petunjuk ini mula berubah pada peringkat awal penyakit, apabila gambaran klinikal tidak disertai dengan tanda-tanda demensia. Pengenalpastian penyakit pada peringkat ini membolehkan anda memulakan rawatan tepat pada waktunya dan mengurangkan kadar perkembangan patologi..
  • Kaedah rawatan dan adakah mungkin untuk menyembuhkan penyakit Alzheimer?

    Pada masa ini, mustahil untuk mencapai pemulihan penyakit sepenuhnya. Untuk memilih cara yang paling optimum bagaimana merawat penyakit Alzheimer, perlu dilakukan diagnosis lengkap pesakit. Kaedah ubat moden dan bukan ubat dapat melambatkan kadar perkembangan patologi dan mengekalkan kualiti hidup. Rawatan penyakit Alzheimer bermula dengan terapi ubat. Kerana lemahnya tubuh pesakit, dan juga peningkatan kerentanan terhadap ubat-ubatan, pemilihan ubat harus dilakukan dengan dosis minimum, secara bertahap meningkatkannya, mencapai kesehatan yang lebih baik. Kumpulan ubat utama termasuk:

    • Inhibitor Kolinesterase Dadah meningkatkan kepekatan asetilkolin, melambatkan proses patologi di otak. Antara ubat biasa, Galantamine terpencil. Alat ini meningkatkan perhatian dan ingatan, ketoksikan rendah. Donepezil mengurangkan perencatan kolinesterase lebih cepat daripada ubat lain.
    • Dadah yang mengurangkan aktiviti glutamat, yang terlibat dalam pemusnahan sel otak. Ini menunjukkan keberkesanannya pada tahap penyakit yang sederhana dan teruk..
    • Penenang. Kerana peningkatan keagresifan pesakit, mereka mengurangkan keparahan psikosis atau peningkatan kerengsaan saraf.
    • Persediaan dengan kesan gabungan. Mereka mempunyai kesan antidepresan, antipsikotik dan penenang. Dengan latar belakang penggunaan, ada rawatan untuk kemurungan, peningkatan konsentrasi ingatan dan peningkatan perhatian.

    Kaedah bukan farmakologi untuk merawat Alzheimer termasuk:

    • Makanan istimewa termasuk hidangan Mediterranean, serta buah-buahan dan sayur-sayuran. Produk ini harus dimasukkan ke dalam diet pesakit setiap hari, kerana ia membantu menormalkan keseimbangan vitamin dan menguatkan daya ketahanan badan..
    • Hidangan, yang mengandungi sejumlah besar vitamin B, mempunyai kesan yang baik terhadap fungsi sistem endokrin dan saraf. Oleh itu, setiap hari perlu makan bawang, bawang putih, produk daging, unggas dan pelbagai bijirin.
    • Langkah-langkah yang bertujuan untuk aktiviti mental yang berterusan. Untuk melakukan ini, ada baiknya memasukkan teka-teki silang kata harian gaya hidup anda, membaca buku, surat khabar pendidikan, mengunjungi bahagian catur atau belajar bahasa asing.
    • Senaman ringan setiap hari. Mereka tidak hanya meningkatkan aliran darah, tetapi juga menyokong nada sistem muskuloskeletal dengan kawalan fungsi motor fungsi motor.
    • Pengecualian faktor yang menjengkelkan dan menakutkan. Pesakit disyorkan untuk terus menerus membiarkan cahaya dalam kegelapan, untuk membatasi komunikasi dengan orang, menyebabkan emosi negatif. Saudara mara perlu memberikan rawatan pesakit yang mencukupi.

    Rawatan

    Pertikaian mengenai bagaimana merawat demensia jenis Alzheimer, doktor hampir tidak timbul. Matlamat utama kesan terapeutik, yang dikemukakan oleh pakar ke hadapan:

    • penurunan kadar perkembangan penyakit;
    • penurunan keparahan gejala ciri.

    Keberkesanan rawatan pesakit dengan AD secara langsung bergantung pada bagaimana tahap terakhirnya akan berjalan..

    Berapa banyak orang dengan demensia jenis Alzheimer yang diramalkan bergantung kepada beberapa faktor:

    • kelayakan umur (kapan penyakit itu bermula, seberapa cepat ia berkembang);
    • kehadiran penyakit bersamaan;
    • adakah fungsi layan diri telah dilestarikan, sejauh mana;
    • keadaan mental sebenar (tahap kecenderungan untuk negatif, kegelisahan, pencerobohan).

    Dalam rawatan AD, ubat digunakan, termasuk.

    Ubat yang digunakan bertujuan untuk:

    • meningkatkan kualiti fungsi memori dan kognitif (perencat asetilkolinesterase - rivastigmine, donepezil, reminil);
    • penurunan latar belakang psikologi negatif - kegelisahan, pencerobohan, menyebabkan tingkah laku (antipsikotik, penenang);
    • normalisasi mood (antidepresan).

    Dalam pendekatan untuk mencegah penyakit Alzheimer, doktor mengenal pasti beberapa bidang:

    • menjaga kesihatan fizikal mereka sendiri (terutamanya mencegah kecederaan kepala, mengawal tekanan darah, gula darah, dan lain-lain);
    • perundingan berkala dengan pakar sekiranya kes AD berlaku dalam keluarga;
    • pencegahan gangguan kesihatan mental (memerangi emosi negatif, tekanan, kelesuan emosi);
    • aktiviti fizikal yang sistematik;
    • memastikan perkembangan intelektual mereka sendiri sepanjang hayat.

    Proses penuaan populasi Bumi membolehkan pakar membuat ramalan yang mengecewakan untuk pertumbuhan jumlah orang dengan demensia, 60-70% daripadanya didiagnosis dengan AD. Prosedur yang berkesan untuk pencegahan dan rawatan AD akan membantu meningkatkan kesihatan manusia yang semakin tua, meningkatkan kawalan terhadap proses negatif yang menyumbang kepada peningkatan kejadian demensia.

    Ingat bagaimana dalam novel Daniel Keyes, Flowers for Algernon, watak utama mula kehilangannya lagi setelah mendapat kecerdasan. Pembaca memerhatikan penurunan akal Charlie Gordon, penurunan tahap mentalnya. Pengetahuan yang terkumpul dilupakan, peristiwa masa lalu dihapus dari ingatan, prestasi prosedur rumah tangga menjadi proses yang kompleks, sikap apatis.

    Gejala serupa dialami oleh orang yang menghidap penyakit Alzheimer. Mengapa penyakit ini muncul dan bagaimana ia muncul? Adakah ia dapat dicegah? Mari kita fikirkan.

    Berapa ramai yang hidup dengan Alzheimer?

    Jangka hayat pada pesakit dengan penyakit Alzheimer bergantung pada keparahan penyakit yang dikenalpasti, kadar perkembangan gejala patologi, kehadiran patologi bersamaan, kesan terapi, dan kualiti perawatan.

    Purata jangka hayat setelah penyakit dikesan adalah sekitar 10 tahun. Dengan penjagaan yang betul dan kesan rawatan yang baik, ia boleh mencapai 20 tahun.

    Sukar untuk menentukan tempoh ini secara individu, kerana penyakit ini dapat berkembang dengan cepat..

    Gejala dan tanda

    Menyifatkan penyakit Alzheimer, gejala dan tanda ciri demensia jenis ini, anda perlu memberi perhatian kepada keadaan mental yang menyertainya:

    • latar belakang emosi neurotik jangka panjang;
    • tempoh kemurungan yang berpanjangan;
    • tidak melewati keadaan paranoid (idea untuk menyebabkan kerosakan, cemburu, dll.).

    Menganalisis gejala awal AD, kebanyakan doktor yang merawat memperhatikan ciri-ciri ekspresi wajah pesakit: jenis ekspresi wajah khas - Kagum Alzheimer - dapat "mengeluarkan" seseorang. Kemudian mata terbuka lebar, jarang berkelip dan ada wajah terkejut.

    Gejala AD yang paling ketara adalah seperti berikut:

    • kemerosotan ingatan sebagai fungsi jiwa (amnesia yang berkembang pesat, hingga kekurangan simpanan memori dan disorientasi);
    • reaksi khusus terhadap defisit kognitif (impulsif, kemurungan, mudah marah);
    • sejenis tingkah laku regresif: kemalasan, iri hati, bayaran untuk tujuan "meninggalkan tempat", stereotaip;
    • gejala hidrosefalus: loya, sakit kepala, pening;
    • penurunan berat badan yang ketara sambil mengekalkan (malah meningkatkan) diet biasa;
    • dalam interaksi komunikatif - kehilangan perhatian (tumpuan), mata tidak terpaku secara normal, pergerakan mengganggu;
    • operasi kognitif terganggu, yang dimanifestasikan dalam akalculia (menghitung patologi), afasia (patologi pertuturan), alexia (membaca patologi), apraxia (gerakan patologi), dll..

    Jangka hayat pesakit dengan AD rata-rata berbeza antara 7-10 hingga 14-20 tahun, bergantung pada tahap dan perjalanan individu penyakit ini.

    Video:

    Bantuan psikologi kepada saudara-mara pesakit

    Apabila penyakit itu semakin meningkat, saudara-mara menjadi lebih sukar untuk menjaga komunikasi dengan pesakit, serta menjaga ketenangan dan tahan terhadap tekanan. Mereka harus sedar, jika penyakit Alzheimer didiagnosis, bahawa penyakit ini menyebabkan perubahan watak seseorang dengan kemungkinan peningkatan serangan. Oleh itu, semasa membuat diagnosis kepada pesakit, saudara-mara perlu berunding dengan ahli psikologi. Pakar akan membantu menyelesaikan masalah yang sering dialami oleh penjaga biasa..

    Bagaimana penyakit ini bermula??

    Dalam penyakit Alzheimer, bahagian otak yang bertanggungjawab untuk fungsi memori dan emosi terjejas..

    Oleh itu, pada permulaan penyakit ini, tanda-tanda luaran mungkin:

    • kehilangan ingatan,
    • perubahan emosi,
    • seseorang dapat melupakan perincian perbualan baru-baru ini, lokasi objek yang tidak asing lagi, dapat melupakan nama-nama beberapa orang tersayang.

    Namun, pada masa yang sama, pesakit mengekalkan kemampuan berfikir secara logik, dapat mengurus dirinya sendiri dan melakukan tugas harian. Orang lain mungkin tidak mengesyaki bermulanya penyakit ini, sehingga pelupa meningkat.

    Perhatian! Tanda utama permulaan penyakit ini adalah hilangnya ingatan tentang apa yang berlaku semalam, tetapi ingatan yang baik tentang peristiwa masa lalu tetap ada.

    Pencegahan penyakit

    Anda boleh mengurangkan risiko terkena penyakit Alzheimer dengan mencegah faktor yang memprovokasi. Bidang pencegahan utama merangkumi:

    • Meningkatkan tekanan jiwa. Untuk melakukan ini, disarankan untuk mempelajari bahasa baru, yang akan meningkatkan proses mental dan meningkatkan ingatan.
    • Makan jus segar dari buah-buahan dan sayur-sayuran. Produk ini mengandungi sejumlah besar vitamin yang terlibat dalam peneutralan radikal bebas, dan juga melambatkan proses penuaan..
    • Peningkatan pengambilan vitamin K, yang melambatkan proses penuaan. Bayam atau kubis, serta kompleks vitamin, harus dimasukkan dalam diet.
    • Kawalan tekanan Oleh kerana kesan stres adalah faktor yang memprovokasi perkembangan penyakit Alzheimer, maka perlu untuk mengurangkan tekanan badan.
    • Penyertaan senaman gaya hidup. Melakukan senaman fizikal ringan membolehkan anda menjimatkan jumlah hippocampus, yang awalnya menderita penyakit. Yang paling berkesan ialah berjalan, berenang, dan menari.

    Pesakit dengan diagnosis yang disahkan harus sentiasa dipantau oleh doktor. Agar doktor mengubah rejimen rawatan jika perlu.

    Versi kolinergik

    Ini adalah hipotesis pertama, kemunculan penyakit ini dijelaskan oleh penurunan yang signifikan dalam pengeluaran neurotransmitter oleh badan.

    Pada masa ini, sebilangan kecil doktor mematuhinya. Ini dijelaskan oleh fakta bahawa ubat-ubatan yang dibuat dengan mengambil kira hipotesis menunjukkan keberkesanannya yang rendah, dan dalam beberapa kes tidak ada hasil klinikal sepenuhnya. Namun, di negara-negara berkembang, mereka masih menggunakan kaedah terapi sokongan yang dikembangkan berdasarkannya; ubat-ubatan yang disyorkan sebahagiannya memperbaiki kekurangan dalam asetilkolin dalam tubuh.

    Cara melindungi diri daripada patologi

    Pada dasarnya, pencegahan penyakit Alzheimer adalah berdasarkan cadangan berikut untuk mencegah perkembangan penyakit ini:

    1. Jangan biarkan tekanan dan kemurungan memasuki hidup anda..
    2. Buat beban intelektual untuk otak, termasuk mengambil bahagian dalam perbincangan, menyelesaikan teka-teki silang, teka-teki, belajar bahasa asing, bermain pelbagai permainan papan.
    3. Lakukan Yoga - Senaman Menguatkan Sel-sel Neuron.
    4. Makan makanan secara berkala yang memenuhi badan dengan asid lemak, termasuk makarel, tuna. Masukkan sayur-sayuran berdaun, zucchini, kekacang, biji-bijian, kacang-kacangan, dll..
    5. Ingat bahawa pengambilan aluminium boleh meningkatkan risiko menghidap penyakit ini. Jangan beli makanan dalam aluminium foil, jangan memasak makanan dalam aluminium.
    6. Jangan mengabaikan rehat yang baik.

    Bagaimana mengesyaki Alzheimer

    Permulaan AD sering dapat ditunjukkan oleh tanda-tanda yang nampaknya sangat jauh dari manifestasi demensia. Gejala penyakit Alzheimer yang tidak dijangka:

    • perubahan ciri peribadi: tingkah laku pesakit berbeza dari yang biasa, dia menjadi muram, mudah marah;
    • keletihan, mimpi buruk (BA mengurangkan tahap melatonin dalam darah, yang menyebabkan mengantuk pada waktu siang dan insomnia malam);
    • perubahan tingkah laku makan: terdapat peningkatan keinginan untuk gula-gula;
    • penurunan bau, seseorang tidak membezakan bau;
    • berjalan normal yang lebih perlahan, kerap jatuh.

    Semua penyakit Alzheimer ini boleh berlaku secara serentak atau secara individu..

    Penting! Mustahil untuk membuat diagnosis hanya berdasarkan gejala yang disenaraikan. Sekiranya AD disyaki, anda harus menghubungi pakar neurologi dan menjalani pemeriksaan penuh.

    Para saintis Amerika dari Universiti Hopkins memberi perhatian khusus kepada korelasi gejala seperti mengantuk siang hari dengan kekerapan asma. Kajian selama 16 tahun menunjukkan bahawa orang yang mengadu mengantuk dan mengantuk berterusan mempunyai risiko Alzheimer tiga kali lebih tinggi.

    Demensia penyakit Parkinson

    Penyakit Parkinson dan Alzheimer untuk orang biasa mempunyai gambaran klinikal yang serupa, hanya pakar yang berkelayakan yang dapat membuat diagnosis yang tepat. Demensia yang berlaku mempunyai ciri khas. Penyakit Alzheimer dicirikan oleh gangguan ingatan dan kecerdasan yang lebih serius. Dengan parkinsonisme, hanya penurunan ucapan dan pemikiran yang diperhatikan. Ciri umum penyakit neurodegeneratif adalah kemerosotan keadaan psikoemosi. Pesakit untuk waktu yang lama berada dalam keadaan tertekan dan psikosis akut.

    Gambar menunjukkan bahawa penyakit Alzheimer (foto di atas) dan Parkinson (foto di bawah) mempengaruhi otak hingga tahap yang berbeza-beza. Penyakit pertama berkembang di lobus temporal dan hipokampus, timbul plak amiloid menyebabkan kematian sambungan saraf (otak mula "mengering").

    Parkinsonisme mempengaruhi sistem muskuloskeletal pada tahap yang lebih besar: tulang belakang membengkok lebih banyak, pesakit menjadi lebih rendah dan lebih rendah. Bimbang dengan gegaran tangan yang berterusan, pergerakan menjadi tidak berubah.

    Patologi Alzheimer: sebentar

    Dengan penyakit, kompleks protein besar terkumpul di otak. Penyakit itu sendiri disebut proteinopati. Dalam perkembangannya, protein beta-amiloid dan tau berperanan. Berkumpul di dalam dan di luar sel, mereka mengganggu kekonduksian nadi dan menyumbang kepada kematian mereka.

    Korteks serebrum dan beberapa struktur subkortikal terjejas. Kawasan temporal, parietal dan frontal sangat terjejas. Penyakit ini berkembang dengan perlahan. 7-10 tahun berlalu dari gejala pertama hingga hilang upaya mendalam.

    Penyataan ini adalah ciri bentuk demensia awal. Selepas usia 80 tahun, Alzheimer mengurangkan jangka hayat dengan ketara. Ramalan itu mengecewakan. Hasil maut berlaku dalam 3-6 tahun.

    Gejala Alzheimer

    Pelupa"Kehilangan" nama itemKetidakupayaan untuk menganggarkan masa
    Kecacatan pertuturanKesukaran orientasiMelanggar pelanggaran
    WangianKehilangan keperibadianPerlu penjagaan

    Punca penyakit ini belum dikaji. "Plak" patologi Alzheimer juga terdapat pada orang yang sihat. Malangnya, doktor tidak dapat menghilangkan gejala sepenuhnya atau membalikkan penyakit ini. Patologi menyebabkan kerosakan ekonomi yang serius kepada negeri ini. Keluarga orang sakit menderita. Lagipun, pesakit di peringkat terminal memerlukan rawatan berterusan.

    Demensia yang teruk

    Pesakit tidak lagi dapat melakukan tanpa pertolongan dari luar, dengan kesukaran untuk mengucapkan hanya kata-kata individu, yang seringkali tidak berkaitan dengan makna antara satu sama lain. Komunikasi hanya menjadi emosi, ia hanya dapat meniru kepuasan atau kerengsaan. Apathy menjadi berterusan, jisim otot cepat hilang. Lama kelamaan, keupayaan untuk bergerak sepenuhnya hilang, dan kemudian reaksi pencernaan hilang. Hasil mematikan menjadi tidak dapat dielakkan, akibat dari ketidakberdayaan yang berpanjangan menjadi penyebab kematian.

    Pesakit mati bukan kerana penyakit Alzheimer itu sendiri, tetapi kerana keletihan, jangkitan atau radang paru-paru yang berkaitan dengan patologi ini

    Kaedah Diagnostik

    Alat utama dalam penyelidikan perkembangan demensia adalah neuroimaging. Untuk melakukan ini, gunakan CT, MRI, PET otak. Doktor memeriksa tahap kerosakan pada lobus individu, dan juga menilai kemungkinan penyebab dan penyakit yang berkaitan.

    Menggunakan prosedur EEG membolehkan anda memerhatikan aktiviti otak dan tahap gangguan sambungan saraf. Ujian makmal yang mengesahkan Alzheimer menunjukkan penurunan tajam dalam α-β-42 dan peningkatan serentak dalam protein tau.

    Status kurang upaya di Alzheimer

    Di seluruh dunia, patologi diakui sebagai tidak dapat disembuhkan, meneruskan peningkatan gejala negatif secara beransur-ansur. Selalunya, dengan sindrom Alzheimer, kecacatan terbentuk (seseorang boleh mendapat kumpulan I atau II). Sebelum menentukan status pesakit orang kurang upaya, komisen khas mempertimbangkan penyimpangan yang ada dalam tingkah lakunya, memperbaiki pelanggaran dalam bentuk kegagalan ingatan, masalah pertuturan, aktiviti mental yang lemah, dan ketidakupayaan untuk menavigasi di ruang dalam masa.

    Saudara-mara, saudara-mara dan rakan-rakan pesakit yang menghidap penyakit Alzheimer harus menyedari perlunya perhatian terhadapnya. Pakar mengatakan bahawa pesakit yang mengalami peringkat terakhir penyakit harus berada di persekitaran rumah mereka yang biasa. Tinggal di institusi perubatan, jauh dari keluarga sering mencederakan jiwa pesakit yang lemah, menimbulkan peningkatan gejala negatif dan kemerosotan keadaan umum.

    Berkongsi ini:

    Ciri-ciri gejala pada usia muda

    Demensia awal berlaku pada usia 40 tahun, sebelum usia ini sangat jarang berlaku. Sekiranya simptom pertama berlaku sebelum berumur 65 tahun, mereka akan menunjukkan bentuk demensia. Dia mempunyai perbezaannya sendiri. Ingatan menurun secara beransur-ansur, tetapi lebih cepat daripada dengan bentuk pikun. Pesakit dapat mengekalkan "wajah keperibadian" untuk waktu yang lama, kerana dengan demensia awal, kritikan berterusan untuk jangka waktu yang lebih lama. Seseorang menyedari apa yang berlaku padanya, hingga perpecahan total dan amnesia.

    Perbezaan antara demensia pada usia muda: jarang ada kebangkitan masa lalu, ada kritikan terhadap apa yang berlaku, amnesia lebih stabil dan berkembang lebih cepat, pengetahuan dan kemahiran hilang sepenuhnya, pertuturan benar-benar marah.

    Tidak seperti demensia, yang berlaku selepas 65 tahun, dengan jenis penyakit ini, pesakit tidak jatuh ke masa lalu. Pada peringkat awal, pesakit mungkin mengalami kesedaran tentang apa yang sedang berlaku. Kadang-kadang dia cuba menyembunyikan keadaannya.

    Pada peringkat aktif penyakit ini, kemampuan membaca, menulis, dan mengira hilang sepenuhnya. Memahami apa yang berlaku menurun dan hilang sepenuhnya seiring dengan berjalannya waktu.

    Ucapan orang lain difahami hanya sebahagian atau tidak sama sekali. Dalam pergerakan - isyarat tidak bermakna dan huru-hara, automatik lisan. Dalam kes lanjut, seseorang tidak dapat mengingat cara berjalan atau bangun, duduk tanpa bantuan. Dengan perkembangan penyakit ini, pesakit hanya berbohong, diam atau mengulang suku kata yang tidak sesuai.

    Langkah-langkah diagnostik

    Sekiranya anda menemui tanda-tanda penyakit Alzheimer, anda mesti segera berjumpa doktor

    Tahap penting dalam membuat diagnosis yang betul adalah bercakap dengan seseorang dan mengumpulkan semua keluhannya. Juga, doktor harus menemubual saudara-mara pesakit, kerana mereka yang memperhatikan munculnya gejala pertama. Harus diingat bahawa perubahan dalam ingatan, perhatian, pemikiran tidak selalu dikaitkan dengan perkembangan penyakit Alzheimer pada orang tua. Manifestasi klinikal yang serupa boleh berlaku terhadap latar belakang tumor intraserebral, epilepsi jangka panjang, ensefalitis kronik, meningitis, dll. Itulah sebabnya, doktor harus memeriksa semua kemungkinan diagnosis dan membezakan satu penyakit dengan yang lain.

    Ujian neuropsikologi bertujuan untuk menilai fungsi kognitif pada manusia. Untuk tujuan ini, pelbagai jenis ujian digunakan yang bertujuan untuk menghafal perkataan, menyalin bentuk geometri, menceritakan semula teks yang dibaca, dll..

    Diagnosis pembezaan yang betul sangat penting. Untuk tujuan ini, elektroensefalografi (EEG), komputasi tomografi dan pencitraan resonans magnetik (CT dan MRI, masing-masing) digunakan. Untuk mengenal pasti pengumpulan beta amiloid di otak, tomografi pelepasan positron (PET) disyorkan oleh protokol rawatan moden.

    Kerana fakta bahawa penyakit ini pada peringkat kemudian ditunjukkan oleh pelbagai sindrom neurologi dan psikiatri, perundingan dengan pakar neurologi, psikiatri dan pakar perubatan lain dapat ditunjukkan kepada pesakit..

    Demensia sederhana

    Terdapat penurunan lebih lanjut kemungkinan untuk tindakan bebas dan analisis peristiwa, gangguan pertuturan jelas ditunjukkan, penggunaan kata yang salah diperhatikan. Koordinasi dan refleks motor terganggu dengan ketara, sudah tentu sukar bagi pesakit untuk menangani banyak tugas harian sendiri. Kemahiran menulis dan membaca boleh dibatalkan sepenuhnya, pesakit yang mengalami kesukaran atau tidak mengenali saudara-mara dan kenalan sepenuhnya, ingatan jangka panjang merosakkan.

    Selalunya terdapat kerengsaan, pesakit menangis tanpa sebab, boleh meninggalkan rumah. Percubaan untuk membantu dalam melakukan beberapa pergerakan mungkin berlaku terhadap daya tahan agresif, fungsi fisiologi organ-organ bahagian pinggul terganggu.

    Demensia Sederhana - Tindakan Bebas Berkurang

    Terapi hormon

    Para saintis bersetuju bahawa perkembangan penyakit Alzheimer menyumbang kepada penurunan sintesis asetilkolin. Keseimbangan antara penghasilan asetilkolinesterase dan asetilkolin neurotransmitter terganggu, yang menyebabkan penghambatan fungsi neuron. Sel menjadi berkerut, ruang sinaps kosong, dan neuron mati. Autopsi dalam 100% kes mengesahkan penyakit Alzheimer. Foto otak orang yang sihat dan sakit membolehkan patologi dilihat walaupun oleh orang biasa.

    Mengurangkan sintesis asetilkolinesterase membolehkan anda mengembalikan interaksi antara neuron dan melambatkan pembentukan plak amiloid. Ujian klinikal telah menunjukkan keberkesanan inhibitor kolinesterase. Pesakit mengalami penurunan demensia, ingatan dipulihkan, kemahiran mengurus diri dan orientasi dalam ruang dan waktu kembali.

    Sehingga kini, 3 ubat yang menyekat kolinesterase umumnya dikenali:

    • "Aricept" ("Donepezil", "Aricept") - mempunyai kesan pusat, ia digunakan 5-10 mg sehari.
    • "Reminyl" (galantamine hydrobromide) - mempunyai kesan umum, praktikalnya tidak beracun, pekat dengan baik. Sapukan 8-12 mg sehari.
    • "Exelon" ("Rivastigmine") - mempunyai kesan pusat, lebih berkesan daripada ubat lain dengan bentuk penyakit Alzheimer yang cepat berkembang. Terdapat dalam bentuk tablet, tampalan, penyelesaian. Dos awal adalah 3 mg sehari.

    Penggunaan ubat penghambat kolinesterase memberikan hasil yang hampir sama, namun, setiap pasien mempunyai respons yang berbeda terhadap terapi hormon. Sekiranya salah satu ubat tidak sesuai, doktor menggantikannya dengan analog. Anda boleh menilai hasil rawatan hanya setelah menjalani kursus selama tiga bulan dalam dos maksimum yang dibenarkan.

    Kontraindikasi utama adalah penyakit saluran gastrousus, jantung dan saluran kencing. Penggunaan asma dan epilepsi juga tidak digalakkan.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis