Sebab, tanda dan gejala penyakit, tahap dan pencegahan Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah penyakit neurodegeneratif yang termasuk dalam kategori penyakit yang tidak dapat diubati, dari mana otak menderita. Pemusnahan sel-sel saraf yang bertanggungjawab untuk penghantaran impuls antara struktur otak menyebabkan gangguan ingatan yang tidak dapat dipulihkan. Seseorang yang menderita penyakit Alzheimer kehilangan kemahiran asas dan kehilangan kemampuan mengurus diri.

Penyakit Alzheimer diakui sebagai bentuk demensia (demensia) yang paling biasa yang berkembang pada usia tua. Statistik mendakwa bahawa penyakit Alzheimer menyumbang sekitar 35-45% kes demensia pikun. Patologi secara beransur-ansur menjadi wabak di negara maju.

Tanda dan gejala Alzheimer

Gejala penyakit Alzheimer yang teruk berlaku secara beransur-ansur.

Dalam kebanyakan kes, gangguan ingatan menjadi tanda demensia pertama, tetapi jauh dari satu-satunya:

Kerosakan ingatan: pesakit tidak menyerap maklumat baru, berulang semasa perbualan, terpaksa menggunakan buku harian, penganjur dan notepad untuk menghafal;

Ketidakupayaan untuk menangani urusan seharian: seseorang kehilangan kemahiran berinteraksi dengan peralatan rumah tangga, tidak dapat melakukan operasi aritmetik dasar (penambahan, pengurangan);

Kesukaran dengan orientasi spasial dan temporal: pesakit tidak mengetahui keberadaannya, tidak dapat menyebut masa semasa tahun, hari dalam seminggu, bulan, waktu hari;

Gangguan penglihatan: pesakit tidak dapat mengira jarak dari dirinya ke subjek, sentiasa berisiko mengalami kecederaan akibat kejutan atau jatuh, melihat "orang asing" melihat di cermin;

Kekurangan ingatan mengenai tindakan yang dilakukan: pesakit selalu kehilangan barang, tidak ingat di mana barang-barang yang diperlukan. Terkait dengan ini adalah tuduhan pencurian dan penipuan, yang sering dibawa oleh pesakit Alzheimer ke persekitaran mereka;

Kesukaran dalam komunikasi: seseorang tidak dapat mencari kata-kata yang tepat, membingungkan nama-nama sesuatu (katakanlah, menggantikan perkataan "feel-tip pen" dengan frasa "subjek untuk menggambar"), melupakan topik perbualan di tengahnya;

Penolakan hobi: pesakit kehilangan minat terhadap aktiviti yang pernah memikatnya, meninggalkannya sepenuhnya;

Perubahan mood: pesakit menunjukkan ketidakpercayaan hipertrofik, jatuh dalam kebingungan, menunjukkan sikap tidak peduli atau kegembiraan, terjun ke dalam kemurungan, mengabaikan apa yang berlaku di sekitar;

Mengabaikan kebersihan diri: seseorang benar-benar mengabaikan keperluan untuk menggosok gigi, mandi dan melakukan prosedur kebersihan yang lain. Sekiranya tidak ada yang merawatnya, dia akan kelihatan ceroboh;

Ketidakupayaan untuk memilih dan membuat keputusan, kehilangan kemahiran kewangan.

Perkembangan gejala yang disenaraikan di atas boleh memakan masa beberapa tahun - sukar untuk mengenal pasti urutan sebenar penampilan mereka. Pada mulanya, pesakit dan persekitarannya mendapat tanda-tanda yang membimbangkan untuk keletihan, gangguan ingatan yang berkaitan dengan usia, tetapi tanda-tanda penyakit menjadi jelas. Akibatnya, seseorang yang menghidap penyakit Alzheimer menjadi tidak dapat melayani dirinya sendiri. Ia tidak boleh dibiarkan tanpa kawalan untuk waktu yang lama, kerana "kealpaan" dan pelanggaran lain menimbulkan ancaman bagi kehidupan dan kesihatan - katakanlah, pesakit membiarkan kompor gas menyala.

Punca Alzheimer

Perubatan moden mengaitkan penyakit Alzheimer dengan sifat multifaktorial; keturunan adalah sebab utama. Terdapat juga faktor risiko lain, yang terbahagi kepada tidak dapat dibetulkan, boleh dibetulkan dengan syarat dan boleh dibetulkan.

Faktor yang tidak boleh dibetulkan

Kumpulan ini merangkumi ciri genetik atau ciri tubuh pesakit, serta beberapa kejadian kehidupan:

Umur lebih dari 65 tahun (hasil kajian di kawasan ini menunjukkan bahawa dari semua orang yang menyambut ulang tahun ke-90 mereka, 42% mempunyai tanda-tanda demensia);

Milik jantina wanita (wanita cenderung menghadapi penyakit ini, yang belum dijelaskan sepenuhnya oleh ubat);

Pemindahan kemurungan teruk, kejutan psikologi yang mendalam;

Mendapat kecederaan otak traumatik (kecederaan yang diperoleh semasa bayi atau kelahiran anak juga termasuk dalam kategori ini);

Kekurangan aktiviti intelektual sepenuhnya (sepanjang hayat dipertimbangkan);

Tahap pendidikan rendah (kelulusan adalah faktor positif).

Faktor Boleh Laras Bersyarat

Kumpulan ini merangkumi pelbagai gangguan yang boleh menyebabkan kelaparan oksigen sel otak:

Penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan yang menyebabkan kekurangan oksigen umum;

Kepekatan lipid yang tinggi dalam darah;

Aterosklerosis saluran leher dan kepala;

Penyakit yang berkaitan dengan kepekatan glukosa yang berlebihan dalam darah (contohnya, diabetes mellitus).

Rawatan tepat pada masanya membolehkan anda menghilangkan faktor-faktor kumpulan ini, "mendorong" tubuh ke perkembangan penyakit Alzheimer.

Faktor Yang Boleh Dibetulkan

Kumpulan ini merangkumi ancaman yang dapat ditangani oleh seseorang sendiri, hanya dengan membuat perubahan dalam gaya hidupnya dan menjaga kesihatannya dengan ketat:

Kekurangan aktiviti motor;

Kekurangan aktiviti intelektual;

Ketagihan minuman beralkohol, merokok;

Cinta yang berlebihan untuk minuman berkafein.

Tahap Alzheimer

Kajian menunjukkan bahawa proses degeneratif berlaku di otak manusia jauh sebelum bermulanya gejala penyakit Alzheimer yang dapat dibezakan - rata-rata 15-20 tahun. Faktor ini menimbulkan kesukaran untuk menentukan secara tepat permulaan klinikal proses patologi dan merumitkan diagnosis awal demensia..

Beberapa tahun yang lalu, ubat hanya mempertimbangkan tahap yang ditandai dengan gejala penyakit Alzheimer yang jelas. Walau bagaimanapun, permulaan awal rawatan secara signifikan dapat memperlambat proses yang merosakkan dan menghentikan pembentukan gambaran klinikal patologi yang jelas.

Akibatnya, jumlah peringkat penyakit Alzheimer meningkat menjadi 7 kerana peringkat awal:

Tahap pertama: tidak ada gangguan ingatan, tidak ada tanda-tanda patologi. Pemeriksaan pesakit tidak menunjukkan kelainan khas demensia.

Tahap kedua: kemerosotan proses mental tidak signifikan, hanya pesakit yang melihat isyarat penggera. Jangan mengelirukan gangguan ingatan fisiologi (kerana penuaan) dengan gejala awal patologi.

Tahap ketiga: gangguan ingatan memerlukan tahap sederhana, masalahnya diperhatikan oleh orang lain. Seseorang tidak mengingati lokasi sesuatu, keliru dengan nama orang lain, mengambil kata-kata untuk masa yang lama semasa komunikasi, dan menjadi tidak waras. Semasa pemeriksaan, doktor menemui gangguan ingatan, tetapi masih belum dapat membuat keputusan akhir - Alzheimer.

Tahap keempat: gangguan ingatan jelas. Pesakit mengelirukan nama saudara-mara dan rakan-rakannya, tidak mengingati peristiwa dari hidupnya, tidak mengatasi perhitungan aritmetik (katakanlah, dia tidak mampu mengira dari 10 hingga 1). Seseorang mempunyai kekakuan, keinginan untuk kesendirian, kesukaran dalam memilih.

Peringkat kelima: pesakit lupa tempat kediamannya sendiri, tidak dapat menyebut nombor telefonnya, tidak menentukan waktu tahun, hari dalam seminggu dan tarikh, tidak berpakaian sesuai dengan cuaca. Pengiktirafan saudara mara dijaga, dan juga kenangan saat-saat cerah dari kehidupan seseorang. Keupayaan untuk pergi ke tandas secara bebas, makan.

Tahap keenam: gangguan ingatan berlangsung, pesakit tidak mengingati nama saudara-mara dan rakan-rakan (walaupun dia mengenalinya secara visual), tempoh penting biografinya "hilang" dari hidupnya, gangguan tidur (terjaga malam, tidur siang), ketidaksinian kencing, masalah dengan najis. Pesakit tidak lagi mampu hidup bebas (terpisah), kehilangan kemahiran memilih pakaian. Seseorang tidak percaya pada orang lain, aduan mengenai penipuan, pencurian, halusinasi tidak dikesampingkan.

Tahap ketujuh: pesakit tidak dapat bergerak, duduk tanpa pertolongan, kehilangan kemahiran bercakap (atau menghasilkan semula frasa, perkataan) yang terpisah, keupayaan untuk menelan makanan (kemungkinan penolakan makanan dan air). Pesakit seperti itu tidak boleh dibiarkan tanpa kawalan - dia memerlukan sokongan ketika mengunjungi tandas, berpakaian, dan memberi makan. Tahap ini adalah yang paling sukar, ada bahaya jangkitan dengan jangkitan, ancaman radang paru-paru, pielonefritis.

Pemilihan tahap adalah bersyarat, kerana manifestasi penyakit Alzheimer yang berlainan diperhatikan pada pesakit yang berlainan, dan kadar perkembangannya berbeza.

Diagnosis Alzheimer

Sekiranya terdapat tanda-tanda penyakit Alzheimer, anda perlu segera berjumpa pakar neurologi. Sebelum berjumpa doktor, pesakit mesti secara psikologi mempersiapkan pelbagai soalan wajib. Tinjauan ini membolehkan pakar memahami sifat aduan, terutama perkembangan pelanggaran, adanya faktor risiko dan membuat keputusan awal. Hasil pemeriksaan dan interogasi menyeluruh menyumbang kepada pengecualian diagnosis alternatif.

Ujian neuropsikologi

Ujian neuropsikologi adalah bahagian wajib dalam memeriksa pesakit yang mempunyai gejala penyakit Alzheimer..

Pelaksanaannya memungkinkan anda mengesan pelanggaran sejumlah fungsi kognitif:

Ujian kecerdasan membolehkan anda menguji kemampuan pesakit untuk menganalisis maklumat, untuk memisahkan sekunder dari yang utama, yang swasta dari yang umum, dan untuk memahami perbezaan dan persamaan. Kemungkinan membina rantai logik untuk pesakit juga diuji..

Ujian persepsi berguna sekiranya tiada gejala patologi yang jelas, membolehkan anda mengesannya pada peringkat awal. Demensia diandaikan jika seseorang tidak dapat menamakan empat objek yang digambarkan di atas kertas..

Menguji memori melibatkan pengujian kemampuan mengingat kata, gerak isyarat, elemen yang dilukis. Selalunya, pengujian memori "pendengaran" dilakukan, sesuai dengan hasil penilaian kemampuan membaca kalimat dan kata dalam memori.

Ujian gabungan adalah kajian serentak mengenai tahap kecerdasan dan keadaan ingatan. Kelebihan teknik ini adalah kemampuan untuk membezakan antara ingatan awalnya yang lemah dan penyakit Alzheimer..

Ujian Kemurungan. Ujian pantas membuktikan kecurigaan terhadap kemurungan laten, yang mana gejala dalam beberapa kes diambil oleh mangsa untuk gejala demensia.

Penyelidikan makmal

Untuk mengesan faktor risiko yang menyumbang kepada perkembangan penyakit Alzheimer pada manusia, ujian darah dilakukan. Kajian ini membolehkan anda menilai glukosa, lipid, kolesterol. Juga, pada tahap ketiadaan manifestasi patologi yang jelas, kajian mengenai cecair serebrospinal memberikan sumbangan yang berharga untuk diagnosis. Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti penanda tertentu dari proses degeneratif.

Teknik neuroimaging

Teknik neuroimaging berikut tersedia:

PET-CT (tomografi pelepasan positron dengan kontras) membolehkan anda mengenal pasti jejak pembentukan amiloid di otak, menilai aktiviti metabolik, memeriksa aliran darah dan reseptor tertentu dalam tisu otak. Teknik ini adalah alat yang berkesan untuk diagnosis awal, membolehkan anda mengesan proses patologi sekiranya tidak ada gejala yang teruk. Penggunaannya tidak tersedia jika pesakit mempunyai gula darah tinggi, ada kontraindikasi lain terhadap PET-CT;

MRI (pengimejan resonans magnetik) membolehkan anda memeriksa tisu otak dengan terperinci, untuk membantah gangguan lain. Prosedur ini memberikan maklumat mengenai struktur tisu otak, lapisan dalam dan berfungsi;

CT (komputasi tomografi) dilakukan tanpa adanya gejala yang jelas, adalah alat diagnosis pembezaan (hasilnya mengesahkan atau mengecualikan penyakit lain dengan gejala yang serupa);

EEG (electroencephalography) memeriksa aktiviti sel otak. Teknik ini tidak digunakan untuk mendiagnosis patologi pada peringkat awal, tetapi secara berkesan menolak penyakit lain;

SPECT (tomografi pelepasan foton tunggal) membolehkan anda mengenal pasti keabnormalan ciri penyakit Alzheimer. Dengan bantuan kajian, fungsi otak tertentu dikaji dan aliran darah di dalamnya dianggarkan..

Cara mengubati Alzheimer?

Rawatan penyakit Alzheimer bertujuan memperlambat perkembangan patologi, mengurangkan atau menghilangkan gejala yang ada. Permulaan rawatan tepat pada masanya meningkatkan peluang menyelamatkan keupayaan kognitif otak.

Pada masa ini, ubat tidak mempunyai ubat yang memastikan pemulihan pesakit sepenuhnya. Hanya cadangan yang dicadangkan yang penggunaannya dapat meringankan penderitaan manusia..

Persediaan farmakologi

Ubat untuk Rawatan Penyakit Alzheimer bertujuan untuk mengembalikan kecerdasan dan ingatan pesakit.

Perjuangan juga dilancarkan dengan gejala khas patologi - dengan keadaan depresi, kegembiraan, penampilan halusinasi:

Inhibitor kolinesterase - asas terapi terapi ubat. Patologi disebabkan oleh kekurangan zat dalam badan yang mengawal kemampuan mengingat - asetilkolin. Dadah melambatkan pemusnahan asid amino ini dan menyebabkan pengumpulannya. Perkembangan penyakit pada peringkat awal dan sekunder secara efektif dihentikan oleh rivastigmine, galantamine. Donepezil diresepkan dalam kes yang teruk. Tertakluk pada dos yang ditetapkan oleh doktor, kebanyakan pesakit dengan mudah bertoleransi terhadap terapi;

Memantine adalah ubat lain yang digunakan secara aktif dalam rawatan penyakit Alzheimer. Patologi membawa kepada kepekatan glutamat yang tinggi, yang menyebabkan kerosakan pada korteks serebrum. Ubat ini membolehkan anda mengurangkan intensiti kesan merosakkan glutamat dan meningkatkan tempoh di mana pesakit dapat melayani dirinya sendiri. Pada dasarnya, ubat ini digunakan dalam diagnosis tahap sederhana dan teruk, keputusan hanya dapat dibuat oleh doktor;

Ubat psikotropik diresepkan kepada pesakit jika dia mempunyai manifestasi umum penyakit seperti kemurungan dan masalah tidur. Antipsikotik dan ubat penenang membantu mengurangkan atau menghilangkan gejala. Dana tidak ditetapkan sekiranya tanda-tanda penyakit Alzheimer di atas tidak ada atau secara praktikal tidak muncul;

Penenang membolehkan anda menghilangkan atau melembutkan tekanan emosi tanpa mempengaruhi proses pemikiran dan fungsi memori. Juga, ubat mempunyai kesan yang menenangkan dan antikonvulsan. Kemasukan melibatkan pematuhan tepat mengenai cadangan perubatan, kerana terdapat kesan sampingan;

Antipsikotik diresepkan untuk keadaan psikopatik, tetapi dapat mengaktifkan manifestasi demensia;

Antidepresan diperlukan untuk menghilangkan pesakit dari kegelisahan kronik atau apatis;

Antioksidan mempunyai kesan positif pada hemodinamik dan peredaran mikro. Dengan pertolongan mereka, tempoh di mana pesakit dapat melayani dirinya bertambah.

Bukan ubat

Ubat semestinya dilengkapi dengan psikososial, kaedah berikut diamalkan:

Pendekatan bersepadu berdasarkan kaedah di atas memberikan pengurangan intensiti manifestasi penyakit Alzheimer dan peningkatan keadaan pesakit. Dalam beberapa keadaan, adalah mungkin untuk memulihkan sebahagian kemampuan yang hilang akibat perkembangan patologi dan mengembalikan kemampuan seseorang untuk sekurang-kurangnya sebahagian rawatan diri. Terapi seni, terapi muzik, sesi hubungan terapi dengan haiwan (terapi haiwan kesayangan) dan banyak amalan lain digunakan..

Makanan diet

Diet untuk orang yang terkena Alzheimer hampir sama pentingnya dengan ubat farmakologi. Pilihan komponen menu yang tepat membolehkan anda mengaktifkan memori, meningkatkan keupayaan untuk menumpukan perhatian, memberi kesan positif terhadap aktiviti otak.

Pemakanan yang betul, yang asasnya ditawarkan di bawah, juga dapat dianggap sebagai alat untuk mencegah demensia:

Antioksidan termasuk dalam makanan dalam bentuk jagung, saderi, bayam, madu juga berguna. Kesan kuat (antioksidan, imunostimulasi, anti-radang) mempunyai curcumin, yang diekstrak dari kunyit rempah India;

Omega-3 adalah lipid yang paling berkesan untuk memulihkan proses pembentukan darah. Juga, bahan-bahan ini mempunyai kesan positif pada keadaan ingatan dan menghentikan pemusnahan kecerdasan. Anda boleh mendapatkan elemen berharga dari minyak zaitun, walnut, makanan laut. Pemeliharaan berkala diet Mediterranean berdasarkan makanan laut akan berguna;

Asid amino membantu mengembalikan fungsi otak dan memperbaiki keadaan sel saraf. Yang penting adalah bekalan triptofan dan fenilalanin secara berkala ke badan. Pembekal mereka adalah buah-buahan dan sayur-sayuran segar, kacang-kacangan, herba dan produk tenusu;

Makanan yang dirancang untuk menormalkan aktiviti usus juga sangat penting. Daging rendah lemak, telur, hati dan bijirin harus dimasukkan ke dalam menu..

Terdapat juga produk yang diinginkan untuk dikecualikan sepenuhnya dari menu orang yang menderita penyakit Alzheimer, atau sekurang-kurangnya mengurangkan bilangannya.

Perasa dan sos pedas.

Secara amnya, perlu sentiasa memantau tahap karbohidrat dan lemak dalam makanan yang ditambahkan ke dalam diet..

Rejimen minum yang cekap juga berperanan. Kekurangan cecair memberi kesan negatif kepada keadaan otak. Seseorang yang menghidap Alzheimer harus minum sekurang-kurangnya 2 liter air tulen setiap hari. Sebaiknya tambahkan teh hijau ke dalam diet, jus yang baru diperah berguna.

Porsi untuk pesakit dibuat paling kecil, proses penyusuannya tidak tergesa-gesa. Sekiranya penyakit ini mengambil bentuk yang teruk, kemungkinan sukar menelan. Oleh itu, bentuk terbaik untuk makanan adalah lembek.

Rawatan sel stem

Sel stem adalah kata baru dalam memerangi Alzheimer. Patologi dikaitkan dengan kematian sel saraf yang dipercepat, yang akhirnya membawa kepada kehancuran otak. Inti teknologi adalah penggunaan sel yang sihat dan bukannya yang terkena demensia. Sel-sel baru yang memasuki tisu otak menghasilkan unsur yang merangsang proses pembaikan. Hasilnya adalah pemulihan sel saraf, "restart" aktiviti otak dan penghapusan gejala penyakit.

Matlamat utama rawatan sedemikian adalah untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, menormalkan fungsi mental. Sebenarnya, seseorang berubah menjadi anak besar, keadaannya jelas bertambah baik. Rawatan sel stem juga meningkatkan jangka hayat..

Sel stem autologus yang digunakan sebagai alat untuk memerangi penyakit Alzheimer adalah bahan yang diambil dari pesakit itu sendiri atau dari penderma (saudara dekat). Sebilangan kecil sumsum tulang diambil dengan kaedah tusukan - 100-150 ml. Pengenalan diulang dua hingga empat kali bergantung pada keadaan pesakit, selang waktu boleh mencapai hingga 3 bulan.

Sisi negatif teknik berasaskan sel induk adalah kebarangkalian komplikasi yang tinggi, termasuk pembentukan tumor malignan.

Adakah terdapat vaksin?

Penyembuhan lengkap pesakit yang terkena penyakit Alzheimer adalah tugas yang sedang dihadapi oleh banyak saintis. Buat pertama kalinya, para saintis dari Amerika Syarikat tertarik dengan penemuan "vaksin." Teknik yang dicadangkan oleh mereka adalah berdasarkan pemusnahan formasi patologi dengan merangsang proses imun. Pakar dari Sweden juga mengusahakan sistem untuk menghilangkan protein yang tidak normal secara berkesan. Perkembangan sudah memungkinkan untuk memperlambat perkembangan penyakit ini, tetapi masih tidak membawa kepada penyembuhan.

Vaksin yang dicadangkan, yang telah menjadi buah dari perkembangan teknologi inovatif, merangkumi unsur-unsur asid amino kecil yang disajikan dalam bentuk molekul pembawa. Peniruan molekul membolehkan anda mencapai tindak balas imun dari badan. Penyembuhan sensasi telah menjalani penyelidikan tahap pertama, ubat itu sangat ditoleransi.

Lebih daripada 200 mangsa penyakit Alzheimer telah menjadi peserta kajian ini. Peringkat akhir ujian dirancang untuk tahun 2016. Pesakit dengan peringkat awal akan menjadi pesertanya..

Pencegahan Penyakit Alzheimer

Sudah tentu, faktor utama demensia - keturunan - tidak dapat dihilangkan, tidak ada yang dapat dilakukan dengan usia. Namun, semua orang dapat mengurangkan ancaman tersebut..

Tindakan untuk mencegah Alzheimer sangat mudah. Hanya perlu mengambil kira peraturan berikut:

Petunjuk gula darah, tekanan darah. Parameternya tetap terkawal, distabilkan oleh ubat jika perlu;

Jalan-jalan panjang. Sebaiknya tinggal lama di udara adalah sifat harian;

Latihan untuk perkembangan mental. Menyelesaikan masalah matematik (tanpa menggunakan kalkulator) dan teka-teki, menyelesaikan (menyusun) teka-teki silang dan latihan logik lain. Ia juga berguna untuk penyertaan aktif seseorang dalam aktiviti sosial, menjalankan fungsi sosial;

Pengukuhan ingatan. Belajar bahasa asing, belajar puisi, menghafal petikan cerita. Penggunaan teknik khas (misalnya, mencipta persatuan) dan bukannya menggunakan notepad mingguan;

Rutin harian yang betul. Penggantian rehat dan kerja, kekurangan kerja berlebihan;

Tidur yang sihat. Tempoh tidur mestilah 7-8 jam. Ini memberikan penurunan kepekatan protein beta-amiloid, yang terbentuk dalam sel-sel saraf. Kepekatan protein ini dalam tisu otak meningkatkan ancaman patologi;

Aktiviti fizikal sederhana. Lawatan ke kolam renang, berjalan-jalan, gimnastik sederhana (tetapi biasa). Khususnya, berjalan ditunjukkan dengan langkah perlahan dan percepatan. Aktiviti fizikal mempunyai kesan positif pada peredaran darah dan mengaktifkan aktiviti otak..

Terdapat faktor risiko yang perlu dihapuskan sebagai sebahagian daripada pencegahan penyakit Alzheimer:

Rokok, serta alkohol, dimakan dalam jumlah besar;

Makanan tidak sihat, termasuk lemak haiwan yang berlebihan, karbohidrat “salah” (pastri, gula-gula). Kekurangan vitamin dalam diet harian;

Pengabaian tidur 8 jam secara berkala;

Menginap jangka panjang di bilik yang tidak berventilasi.

Semua peraturan di atas hanya dapat dianggap sebagai pencegahan penyakit Alzheimer bersyarat. Pencegahan terjamin masih belum ada.

Ramalan

Bahkan rawatan yang betul dan tepat pada masanya tidak menghilangkan penyakit Alzheimer daripada status patologi yang mematikan. Menurut statistik, pesakit yang menderita demensia bentuk ini hidup tidak lebih dari 8-10 tahun dari saat diagnosis. Sifat manifestasi penyakit ini berbeza, penstabilan berpanjangan dan perkembangan perlahan mungkin terjadi. Menurut doktor, bukan sahaja patologi itu sendiri membawa kepada kematian, tetapi penyakit yang timbul pada latar belakangnya: jangkitan, radang paru-paru.

Rawatan dan rawatan yang betul memperpanjang umur seseorang yang menghidap penyakit Alzheimer. Mungkin vaksin masih akan dicipta.

Pendidikan: Pada tahun 2005, magang diadakan di First Sechenov First Moscow State Medical University dan diploma neurologi diperoleh. Pada tahun 2009 sekolah siswazah dalam bidang "Penyakit Saraf".

Penyakit Alzheimer

Penyakit Alzheimer adalah salah satu bentuk demensia yang berkaitan dengan penyakit neurodegenerative. Penyakit ini dijumpai pada orang tua, namun, ada beberapa kejadian yang terjadi pada usia dini. Penyakit Alzheimer berlaku secara individu dengan sekumpulan gejala yang luas. Tanda-tanda pertama biasanya salah dikaitkan dengan tekanan atau usia. Selalunya pada peringkat awal, perkara pertama yang membimbangkan adalah gangguan ingatan jangka pendek. Semasa berunding dengan pakar, tingkah laku dianalisis untuk menjelaskan diagnosis, serta serangkaian ujian kognitif, MRI. Perkembangan penyakit ini dicirikan oleh kehilangan ingatan jangka panjang. Kehilangan fungsi badan secara beransur-ansur pasti akan mengakibatkan akibat yang membawa maut. Prognosis individu sukar kerana terdapat banyak variasi dalam keadaan ini..

Penyakit Alzheimer adalah penyakit kompleks sistem saraf pusat, yang dicirikan oleh gejala seperti kehilangan ingatan dan pemikiran logik, keterlambatan pertuturan. Setiap hari, pesakit menjadi lebih sukar untuk melakukan perkara asas: berpakaian, mencuci, dan menyerap makanan. Terdapat degenerasi sel-sel saraf bahagian otak yang memproses maklumat kognitif. Penyakit ini dinamakan oleh saintis Jerman, doktor Alois Alzheimer, yang mengalaminya pada tahun 1906. Sehingga hari ini, penyebab keadaan ini dan perjalanannya yang tepat belum dapat dikaji sepenuhnya..

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur, pada awalnya tindakan yang tidak disengajakan dikaitkan dengan usia tua, tetapi kemudian mereka sampai ke tahap perkembangan kritis. Seseorang menjadi tidak berdaya dari masa ke masa, seperti kanak-kanak. Pada peringkat terakhir penyakit ini, sepenuhnya bergantung pada bantuan orang lain. Kadang-kadang kemampuan berjalan normal, duduk biasa hilang.

Penyakit Alzheimer adalah momok abad ke-21. Ia tidak dapat disembuhkan, menyebar ke seluruh dunia lebih cepat daripada penyakit mengerikan lain - AIDS. Setelah menentukan diagnosis, jangka hayat pesakit berkisar antara tujuh hingga lapan tahun, jarang hingga sepuluh hingga dua belas tahun. Sejak tahun 2000, terdapat peningkatan pesat dalam penyakit ini. Ini mungkin disebabkan oleh peningkatan jangka hayat, dan juga dengan trend penuaan penduduk. Keadaan ini menakutkan orang..

Selebriti yang penyakit Alzheimer belum lalui adalah Rita Hayworth, Charlton Heston, Peter Falk, Annie Girardot, Sir Sean Connery, Ronald Reagan. Untuk keadaan progresif, pelanggaran fungsi mental yang lebih tinggi adalah ciri - ingatan, pemikiran, emosi, pengenalan diri sebagai seseorang. Lama kelamaan, masalah fizikal muncul - kekuatan dan keseimbangan hilang, serta fungsi organ pelvis. Secara beransur-ansur, seseorang hilang sebagai orang, kehilangan keupayaan untuk melayan diri sendiri dan mula bergantung sepenuhnya pada penjagaan luar. Penyakit ini pada 70% kes menyebabkan demensia.

Punca

Setakat ini, belum ada pemahaman yang lengkap mengenai penyebabnya, serta perjalanan penyakit ini. Kajian menunjukkan hubungan keadaan ini dengan pengumpulan kusut neurofibrillary, dan juga plak pada tisu otak. Kaedah terapi klasik dapat mengurangkan gejala, tetapi tidak membenarkan menghentikan atau memperlambat perkembangan keadaan ini. Salah satu faktor utama penyakit ini adalah usia. Selepas 60 tahun, kemungkinan penyakit ini meningkat. Orang yang terlibat dalam pekerjaan mental mempunyai kejadian penyakit Alzheimer yang jauh lebih rendah daripada mereka yang bekerja di kawasan yang mencabar secara fizikal..

Kajian menunjukkan bahawa komponen genetik memprovokasi kecenderungan penyakit Alzheimer pada beberapa orang. Apa yang berlaku di otak? Neuron di bahagian tengah korteks serebrum mati. Proses atropik berlaku di sel-sel otak, di mana seseorang lupa alamat dan nama belakangnya, tidak dapat mengingati saudara-mara dan orang-orang dekat, tersesat dalam persekitaran yang sudah lama, cuba meninggalkan rumah. Tindakan pesakit tidak membuat logik, anda tidak akan tahu apa yang diharapkan daripada dia.

Penyebab penyakit ini ialah kecederaan kepala yang menyebabkan tumor otak, keracunan dengan bahan toksik. Penyakit Alzheimer pada kanak-kanak juga boleh berkembang. Ini disebabkan oleh penyakit genetik lain - Down Syndrome..

Adakah penyakit Alzheimer diwarisi? Soalan ini sering membimbangkan saudara terdekat. Malangnya, keadaan ini merujuk kepada keturunan dengan permulaan yang tertangguh. Faktor-faktor buruk yang lain dapat memperburuk keadaan dan memprovokasi penampilannya: tabiat buruk, ekologi buruk.

Gejala Alzheimer

Untuk peringkat awal, gejala berikut adalah ciri:

- ketidakupayaan untuk mengingati peristiwa baru-baru ini, kealpaan;

- kekurangan pengiktirafan objek biasa;

- gangguan emosi, kemurungan, kegelisahan;

Untuk peringkat akhir penyakit Alzheimer, gejala berikut adalah ciri:

- idea gila, halusinasi;

- ketidakupayaan untuk mengenali saudara-mara, orang yang rapat;

- masalah dengan berjalan tegak, berubah menjadi gaya berjalan yang tidak bergerak;

- dalam kes yang jarang berlaku, sawan;

- kehilangan keupayaan untuk bergerak dan berfikir secara bebas.

Penyakit Alzheimer juga merangkumi gejala berikut: kesukaran semasa melakukan tindakan seperti membuat keputusan, menaakul, melakukan operasi matematik, dan juga mengira wang; pesakit juga mengalami penurunan pengetahuan, kegelisahan ketika menyedari kesukaran dan ketakutan yang ada dari mereka, ketidakselarasan dalam pertuturan, kekurangan kemampuan untuk mengenali objek yang sudah biasa, berhenti dalam memilih kata yang tepat, pengulangan frasa, soalan.

Penyakit Alzheimer dapat dikenali dengan tanda-tanda berikut: ketenangan yang luar biasa, mengembara, meninggalkan kenalan sebelumnya dan kehidupan sosial, kegembiraan yang cepat, ketidaksinambungan kencing, ketidakpedulian kepada orang lain, inkontinensia tinja, kehilangan kemampuan untuk berkomunikasi secara lisan, serta memahami tulisan dan tidak dapat dikenali rakan dan ahli keluarga.

Tanda-tanda diperhatikan oleh kecelaruan, halusinasi, kesukaran berjalan, serta kerap jatuh, kemudahan tersesat di tempat yang biasa, ketidakupayaan untuk berpakaian, mencuci, makan, mandi secara bebas.

Penyakit Alzheimer sering merangkumi gejala penyakit serius seperti paranoia.

Diagnostik

Tidak ada kaedah diagnostik selain autopsi yang menentukan penyakit ini secara tepat..

Diagnosis penyakit Alzheimer dilakukan berdasarkan sejarah penyakit ini, dan juga termasuk semua data mengenai kesihatan mental saudara-mara.

Kriteria diagnostik utama adalah kehilangan ingatan secara beransur-ansur, serta kekurangan kemampuan kognitif. Penyakit lain yang menyebabkan kehilangan ingatan juga dikesan. Data-data ini dapat dikenal pasti setelah mengambil gambar otak, dan juga setelah menjalani pelbagai ujian makmal. Kajian ini merangkumi: tomografi otak yang dikira, analisis darah.

Penyakit ini bermula dengan pelupa ringan dan kemudian merebak ke kawasan fungsional lain. Akibatnya, ini menyebabkan ketidakupayaan untuk mengatasi kesukaran dalam kehidupan seharian. Klinik penyakit ini, yang belum sepenuhnya menggambarkan keseluruhan kompleks gejala, dan juga keparahannya, hampir dengan sindrom demensia. Pelanggaran pertuturan bahasa sehari-hari, serta kehadiran pelbagai perubahan kognitif dalam kehidupan seharian, dianggap mencukupi..

Tahap demensia ditentukan dengan menilai kehidupan berdikari. Tahap ringan dicirikan oleh aktiviti bebas, walaupun terhad, tetapi kebebasan dalam kehidupan biasa tetap ada.

Demensia sederhana dibatasi oleh kebebasan dan pesakit memerlukan bantuan luar setiap hari.

Demensia yang teruk dicatat oleh kekurangan kebebasan sepenuhnya dan pesakit memerlukan rawatan berterusan, serta pemerhatian.

Kejadian, serta kelajuan pengedaran pelbagai fungsi, adalah individu bagi setiap pesakit. Pemeriksaan pesakit merangkumi kaedah diagnostik standard. Data diringkaskan dalam bentuk standard, yang diperlukan untuk menentukan diagnosis. Ujian neuropsikologi adalah kaedah diagnosis yang paling berbeza. Ujian berasingan berdasarkan data normatif kumpulan umur. Pada masa yang sama, tidak ada ujian universal untuk semua aspek ujian.

Kerosakan fungsi yang teruk pada pesakit tidak mungkin dapat didiagnosis. Alat teknologi tidak dapat membuat diagnosis tanpa kajian klinikal tertentu. Satu-satunya pengecualian adalah ujian genetik yang menetapkan keadaan ini berdasarkan perubahan mutasi. Mereka digunakan ketika keturunan memainkan peranan yang dominan. Hari ini, adalah mungkin untuk mengenal pasti degenerasi neuropatologi struktur otak pada tahap yang berkembang, setelah munculnya kelainan kognitif yang signifikan dalam kehidupan seharian.

Tugas penting doktor, bersama dengan diagnosis awal adalah penentuan tahap keadaan ini. Sekiranya kita membezakan perjalanan penyakit mengikut tahap pelanggaran, maka penyakit ini terbahagi kepada tiga tahap dan setiap segmen adalah sama dengan tiga tahun. Tetapi jangka masa perkembangan penyakit ini adalah individu dan mungkin berbeza. Diagnosis penyakit boleh dilakukan setelah diagnosis intravital yang objektif dan objektif. Keadaan ini sukar diramalkan, dan juga dapat dicegah.

Tahap

Pesakit dengan diagnosis ini mati rata-rata enam tahun setelah diagnosis, tetapi kadang-kadang jangka masa penyakit ini bervariasi hingga 20 tahun..

Diagnosis dibuat berdasarkan sistem yang menentukan gejala yang menjadi ciri tujuh peringkat. Sistem ini dicipta oleh Barry Reisberg, MD, yang merupakan pengarah Universiti New York.

Konteks ini menandakan beberapa peringkat yang sesuai dengan tahap yang digunakan secara meluas: tahap ringan, sederhana, dan juga tahap sederhana hingga teruk dan teruk.

Tahap 1 ditandai dengan ketiadaan pelanggaran. Pesakit tidak mempunyai masalah ingatan, dan penyakit itu sendiri tidak dapat dilihat.

Tahap 2 ditandai dengan sedikit penurunan kemampuan mental. Ini adalah perubahan yang berkaitan dengan usia yang normal dan tanda awal penyakit Alzheimer. Pesakit merasa kekurangan memori yang tidak signifikan, lupa nama, kata, kunci, tempat, cermin mata, barang keperluan rumah yang lain. Masalah-masalah ini tidak kelihatan jelas atau jelas kepada rakan, rakan sekerja, saudara-mara.

Penyakit tahap 3 merangkumi sedikit penurunan kemampuan mental..

Tahap awal Alzheimer tidak didiagnosis pada semua individu. Saudara-mara, rakan, rakan sekerja sudah mula menyedari kekurangannya. Masalah dengan tumpuan dan ingatan menjadi ketara semasa ujian klinikal. Kesukarannya adalah seperti berikut: ejaan nama, perkataan yang salah; kesukaran menyelesaikan masalah sosial; terencat akal; ketidakupayaan untuk menceritakan semula teks yang dibaca; pengurangan keupayaan untuk mengatur dan juga merancang.

Tahap 4 ditandai dengan penurunan kemampuan mental yang sederhana. Pemeriksaan fizikal yang menyeluruh menunjukkan kelemahan berikut: kehilangan keupayaan untuk melakukan pengiraan dalam fikiran, ketidakupayaan menguruskan kewangan, ingatan hilang.

Tahap 5 ditandai dengan keparahan sederhana, serta penurunan kemampuan mental, kemunculan jurang ingatan dan kekurangan kemampuan mental.

Pesakit memerlukan pertolongan setiap hari. Tahap ini dicatat oleh lupa alamat, nombor telefon, musim, kesulitan timbul dengan menghitung di benak, kesukaran berpakaian sesuai dengan musim, namun, pesakit menyimpan pengetahuan tentang diri mereka dan mengingat namanya, serta nama saudara dan anak mereka. Tidak memerlukan penyelenggaraan semasa makan atau tandas.

Tahap 6 ditandai dengan penurunan kemampuan mental yang kuat. Ingatan semakin merosot, perubahan keperibadian yang ketara berlaku. Mereka yang sakit memerlukan pertolongan berterusan. Pada peringkat ini, pesakit melupakan pengalaman, peristiwa, sebahagiannya mengingati sejarah peribadi mereka, kadang-kadang mereka lupa nama saudara-mara, tetapi mereka membezakan rakan dari orang yang tidak dikenali. Orang sakit memerlukan pertolongan berpakaian, kerana mereka melakukan kesalahan ketika berpakaian, kasut. Pesakit mengalami gangguan tidur, mereka memerlukan pertolongan di tandas, ada episod inkontinensia kencing, tinja, perubahan keperibadian, dan juga gejala tingkah laku. Pesakit menjadi curiga, mereka sering dikunjungi oleh halusinasi, kegelisahan dan kecelaruan. Pesakit sering merobek pakaian pada dirinya sendiri, bersikap agresif, antisosial. Dia mempunyai kecenderungan untuk khayalan.

Tahap 7 merangkumi penurunan kemampuan mental yang ketara.

Tahap terakhir penyakit Alzheimer ditandai dengan hilangnya kemampuan untuk bertindak balas terhadap persekitaran, kemampuan untuk berbicara, dan juga untuk mengawal pergerakan. Pesakit tidak mengenali kata-kata, tetapi frasa boleh bercakap. Orang yang sakit selalu memerlukan kehadiran orang, dan juga bantuan dari pihak mereka. Tanpa pertolongan luar, mereka tidak akan dapat berjalan. Pesakit tidak duduk tanpa sokongan, tidak tersenyum, mereka mempunyai nada otot kepala dan leher. Refleks berubah menjadi tidak normal, dan otot-otot menjadi tegang. Mengalami masalah menelan.

Seiring dengan tahap yang dicadangkan, ada sistem lain untuk menilai penyakit ini. Penyakit Alzheimer mempunyai empat peringkat: predementia, demensia awal, demensia sederhana, demensia teruk.

Ia dicirikan oleh kesukaran kognitif pertama: kegagalan melakukan tugas sehari-hari yang kompleks, gangguan ingatan - kesukaran mengingat maklumat yang dipelajari sebelumnya, ketidakupayaan untuk menyerap maklumat, masalah dengan tumpuan, fleksibiliti kognitif, perancangan dan pemikiran abstrak timbul, ingatan semantik dilanggar. Apathy muncul.

Tahap ini ditandai dengan penurunan ingatan yang progresif, penampilan agnosia. Pesakit mengalami gangguan pertuturan, apraxia (gangguan motorik). Kehilangan kenangan lama mengenai kehidupan peribadi, fakta yang dipelajari, kehilangan ingatan mengenai urutan tindakan (contohnya cara berpakaian). Aphasia diperhatikan (kemiskinan perbendaharaan kata, kelancaran menurun), gangguan koordinasi dalam menulis, menggambar.

Keupayaan untuk bertindak secara bebas menurun kerana kemerosotan progresif. Koordinasi pergerakan jauh lebih terganggu. Gangguan pertuturan menjadi jelas, seseorang sering memilih perkataan yang tidak betul untuk menggantikan yang terlupa. Kemahiran membaca dan menulis hilang. Untuk tahap ini, peningkatan masalah ingatan adalah ciri, pesakit tidak mengenali saudara terdekat. Ingatan jangka panjang juga bertambah buruk, dan penyimpangan menjadi nyata, kekaburan, kerengsaan, kerengsaan malam, ketidakupayaan emosi, tangisan, pencerobohan spontan, penentangan terhadap penjagaan dan perawatan muncul. Inkontinensia kencing.

Tahap terakhir penyakit Alzheimer dicirikan oleh pergantungan sepenuhnya pada bantuan orang lain. Kemahiran berbahasa dikurangkan kepada penggunaan kata tunggal dan frasa tunggal. Kehilangan kemahiran lisan mengekalkan keupayaan untuk memahami pertuturan. Tahap ini dicirikan oleh manifestasi pencerobohan, sikap tidak peduli, keletihan. Pesakit memerlukan pertolongan, dia bergerak dengan sukar, kehilangan jisim otot, tidak dapat bangun dari tempat tidur, makan secara bebas. Hasil maut berlaku kerana faktor luaran (radang paru-paru, ulser sakit tekanan).

Rawatan Penyakit Alzheimer

Rawatan penyakit ini sangat sukar, kerana penyakit ini mempengaruhi kawasan oksipital otak, di mana terdapat pusat penglihatan, sentuhan, pendengaran, yang bertanggung jawab untuk membuat keputusan. Perubahan yang sama berlaku di lobus frontal, yang bertanggungjawab terhadap kemampuan muzik, bahasa, pengiraan. Semua yang kita alami, fikirkan, rasakan, terdapat dalam korteks entorhinal. Apa yang sangat menggembirakan kita, dan juga kelihatannya tidak menarik atau membosankan, menyebabkan kita gembira atau sedih, berlaku di sini. Tidak ada ubat tunggal yang dapat menyembuhkan seseorang. Inhibitor kolinesterase Rivastigmign, Donepezil, Galantamine dan antagonis NMDA Memantine digunakan dalam rawatan gangguan kognitif..

Bagaimana merawat penyakit Alzheimer? Dalam perawatan yang kompleks, zat dan antioksidan efektif yang meningkatkan peredaran mikro, bekalan darah ke otak, hemodinamik, serta menurunkan kolesterol. Ubat yang ditetapkan oleh doktor - pakar neurologi, dan juga psikiatri. Psikiatri merawat pesakit berdasarkan simptom.

Kerabat mempunyai masa yang paling sukar, mereka perlu memahami bahawa tingkah laku pesakit diprovokasi oleh penyakit ini. Dari pihak mereka, berkaitan dengan pesakit, kesabaran dan penjagaan adalah penting. Tahap terakhir adalah yang paling sukar untuk dirawat: pesakit perlu mewujudkan keselamatan, memberi nutrisi, dan mencegah jangkitan dan luka tekanan. Penting untuk merampingkan rejimen hari ini, disarankan untuk membuat prasasti dan peringatan untuk pesakit, dan dalam kehidupan sehari-hari untuk melindunginya dari situasi tertekan.

Kaedah rawatan yang merangsang adalah: terapi seni, terapi muzik, menyelesaikan silang kata, berkomunikasi dengan haiwan, latihan fizikal. Saudara mara harus mengekalkan aktiviti fizikal orang yang sakit selama mungkin.

Pencegahan Penyakit Alzheimer

Malangnya, pencegahan Alzheimer tidak berkesan. Anda boleh mengurangkan simptom penyakit dengan mengikuti diet, mencegah penyakit kardiovaskular, dan tekanan intelektual. Yang ditunjukkan dalam diet adalah makanan laut, buah-buahan, sayur-sayuran, semua jenis bijirin, minyak zaitun, asid folik, vitamin B12, C, B3, anggur merah. Beberapa produk mempunyai tindakan anti-amiloid - ekstrak biji anggur, kurkumin, kayu manis, kopi.

Keadaan yang lebih teruk dari keadaan ini disebabkan oleh kolesterol tinggi, diabetes, darah tinggi, merokok, aktiviti fizikal yang rendah, obesiti, dan kemurungan. Belajar bahasa asing bertindak sebagai rangsangan aktiviti otak dan menunda permulaan penyakit.

Kejururawatan sangat penting dan terletak di bahu saudara-mara. Penyakit Alzheimer tidak dapat disembuhkan kerana proses degeneratif keadaan ini. Beban berat untuk merawat orang sakit mempunyai kesan yang besar terhadap kehidupan psikologi, sosial, ekonomi orang yang terlibat dalam hal ini..

Kesukaran adalah memberi makan. Dengan hilangnya kemampuan mengunyah makanan, makanan tersebut akan digiling ke keadaan lembek, dan jika perlu, dimasukkan melalui tiub. Bergantung pada tahap keadaan, timbul pelbagai komplikasi (luka tekanan, penyakit gigi, serta rongga mulut, gangguan makan, pernafasan, masalah kebersihan, jangkitan kulit dan mata). Selalunya tanpa campur tangan profesional tidak lengkap. Tugas utama sebelum kematian adalah untuk meringankan keadaan pesakit.

Pengarang: Pakar Psikoneurologi N. Hartman.

Doktor Pusat Psikologi Perubatan Psycho-Med

Maklumat yang disajikan dalam artikel ini ditujukan untuk tujuan maklumat sahaja dan bukan pengganti nasihat profesional dan bantuan perubatan yang berkelayakan. Sekiranya anda mengesyaki Alzheimer, pastikan anda berjumpa doktor.!

Penyakit Alzheimer: tanda, peringkat, rawatan dan pencegahan

Tanda-tanda penyakit

Kemungkinan penyebab Alzheimer

Kaedah Diagnostik Penyakit Alzheimer

  • Ingatan;
  • Perhatian;
  • Kemahiran bahasa;
  • Keupayaan untuk melihat persekitaran;
  • Kebolehan konstruktif;
  • Orientasi di ruang angkasa;
  • Orientasi dalam masa;
  • Orientasi diri;
  • Kemahiran menyelesaikan masalah;
  • Keupayaan berfungsi menurun;
  • Kekurangan kemampuan diri.

Tahap penyakit ini

  • Apatis;
  • Fleksibiliti kognitif menurun
  • Pelanggaran pemikiran abstrak;
  • Pelanggaran ingatan semantik (mengenai makna perkataan);

  • Kerosakan ingatan;
  • Agnosia;
  • Ketiadaan atau gangguan ucapan (afasia);
  • Gangguan pergerakan (apraxia);
  • Kecemasan dan gangguan koordinasi pergerakan;
  • Parafase;
  • Kerengsaan;
  • Keupayaan emosi;
  • Menangis;
  • Pencerobohan spontan;
  • Tentangan terhadap penjagaan dan penjagaan;
  • Inkontinensia kencing.

  • Pencerobohan;
  • Apatis;
  • Keletihan;
  • Penurunan jisim otot;
  • Kehilangan mobiliti;
  • Halusinasi.

Rawatan dan pembetulan penyakit Alzheimer

  • Ubat antikolinesterase: Neuromidine, Galantamine, Rivastimin.
  • Persediaan untuk rawatan demensia: Akatinol Memantine.
  • Ubat simptomatik: ubat nootropik yang meningkatkan peredaran serebrum, mengurangkan keupayaan emosi dan pencerobohan, dan mengurangkan manifestasi gangguan mental.

Terapi bukan ubat

Penyakit Alzheimer

Pengenalan

Hari ini semua orang telah mendengar mengenai Alzheimer. Walau bagaimanapun, masyarakat umum tidak selalu mendapat maklumat yang baik, dan penyakit ini masih menjadi subjek banyak kesalahpahaman. Asal, perkembangan, gejala, rawatan, risiko, pencegahan...

Dalam artikel ini, anda akan menemui semua maklumat yang anda perlukan untuk memahami Alzheimer dengan lebih baik..

Apa itu Alzheimer?

Penyakit Alzheimer (juga disebut demensia senile dari jenis Alzheimer) adalah penyakit neurodegenerative yang secara perlahan dan beransur-ansur merosakkan sel-sel otak kita. Ia ditemui oleh Alois Alzheimer, ahli neuropatologi, yang pertama pada tahun 1906 mendiagnosis penyakit ini pada salah seorang pesakitnya..

Pada masa ini, doktor masih belum memahami dengan tepat bagaimana dan mengapa penyakit Alzheimer berkembang. Dengan satu cara atau yang lain, di bahagian yang berlainan sel-sel otak rosak dan mati. Kecederaan otak mengandungi kelainan yang disebut plak beta amyloid dan kusut neurofibrillary (protein tau).

Kematian sel otak membawa kepada demensia pada orang tua (demensia), yang dicirikan oleh kehilangan ingatan, kemampuan intelektual yang terganggu, disorientasi, perubahan mood dan tingkah laku.

Semasa penyakit itu berlangsung, orang itu kehilangan kawalan ucapan, pundi kencing dan usus. Dalam kebanyakan kes, pesakit mati akibat penyakit berjangkit seperti radang paru-paru atau penyakit lain. Sebilangan besar orang dengan Alzheimer hidup kira-kira 8-10 tahun setelah didiagnosis, tetapi sebilangan mereka hidup berumur 20 tahun..

Setiap kes Alzheimer mempengaruhi sekurang-kurangnya dua nyawa: kehidupan pesakit dan kehidupan pasangan atau anak, yang secara beransur-ansur harus menanggung seluruh beban pesakit ketika penyakit itu berlanjutan..

Rawatan untuk pesakit dengan demensia pikun jenis Alzheimer sangat menuntut dan memerlukan banyak kekuatan dan saraf. Pada akhirnya, banyak pengasuh harus membuat keputusan yang sukar untuk menempatkan orang yang mereka sayangi di kemudahan penjagaan..

Punca dan perkembangan penyakit Alzheimer

Pada tahun 1906, Alois Alzheimer menemui penyakit itu, yang kini diberi namanya. Keadaan ini menyebabkan hilangnya neuron secara beransur-ansur di kawasan otak kita yang mengawal kemampuan tertentu, seperti ingatan, ucapan, akal, atau perhatian..

Rampasan kuasa sebenar!

Setelah hilang, neuron tidak lagi dapat memprogram sejumlah tindakan dengan berkesan. Hasilnya: beberapa kebolehan melemahkan dan secara beransur-ansur mengurangkan kebebasan seseorang. Dan jika Alzheimer lebih biasa pada orang tua, ini bukan akibat penuaan yang normal.!

Penyakit Alzheimer sering dikaitkan dengan kehilangan ingatan. Dan sememangnya, neuron yang terletak di kawasan hippocampi, pusat ingatan, terjejas terutamanya. Tetapi ini bukan hanya penyakit ingatan.

Ketika berkembang, bahagian otak lain dapat terpengaruh, yang menyulitkan komunikasi, pelaksanaan beberapa tindakan secara serentak dan tugas harian.

Sains memberitahu kita lebih banyak

Penyakit ini menyebabkan dua jenis kerosakan pada sistem saraf pusat:

  1. Disfungsi protein diperlukan untuk neuron yang disebut tau.
  2. Kemunculan plak "senile" yang berkaitan dengan protein lain (beta-amyloid), yang disimpan di luar neuron.

Secara beransur-ansur, lesi ini merebak dan mempengaruhi bahagian atas otak. Penyakit ini semakin ketara..

Evolusi dalam setiap kes

Setiap kes khusus, jadi tahap penyakit Alzheimer dirasakan untuk semua orang dengan kecepatan yang berbeza. Walaupun begitu, terdapat tiga peringkat utama dalam perkembangan penyakit ini:

  • Tahap mudah: kira-kira 25% hipokampus menurun dalam jumlah, dan hubungan antara memori jangka pendek dan jangka panjang menjadi lebih kompleks. Seseorang mempunyai sedikit lupa nama atau peristiwa baru-baru ini yang semakin meningkat dari masa ke masa.
  • Tahap sederhana: bahagian otak lain terjejas, yang menyebabkan gangguan pertuturan, gerak isyarat dan pengiktirafan. Seseorang memerlukan pertolongan dalam jenis aktiviti tertentu (perjalanan, pengurusan anggaran, pembayaran bil, memasak...).
  • Tahap yang sukar: perkembangan luka dan pemulihan maklumat hampir mustahil: peristiwa dan maklumat masa lalu hilang dari ingatan. Seseorang kehilangan kebebasan dalam hampir semua urusan seharian.

"Saya sering kehilangan ingatan, adakah saya menghidap penyakit Alzheimer?"

Ini adalah soalan yang ditanyakan oleh banyak orang kepada diri mereka sendiri... dan jawapannya adalah tidak.!

Kadang-kadang lupa tentang perjumpaan, nama rakan sekerja, atau nombor telefon agak biasa. Dalam penyakit Alzheimer, beberapa gangguan digabungkan, seperti gangguan pertuturan, perhatian, dan ingatan.

"Penyakit Alzheimer bukan patologi keturunan pada 99% kes"

Siapa yang paling banyak terkena penyakit ini?

Seperti yang telah disebutkan hari ini, asal usul penyakit ini masih belum diketahui, tetapi para penyelidik mengenal pasti keadaan yang menyumbang kepada perkembangan penyakit Alzheimer. Mereka dikaitkan dengan kecenderungan genetik dan pelbagai faktor persekitaran yang disebut "faktor risiko".

Faktor risiko yang boleh menyebabkan penyakit ini:

  • umur: orang tua menderita (kebanyakannya lebih dari 65);
  • jantina: risiko menghidap penyakit ini lebih tinggi pada wanita selepas 80 tahun;
  • kecenderungan untuk penyakit vaskular;
  • kecederaan otak traumatik: kajian menunjukkan bahawa orang yang mengalami gegar otak lebih cenderung menderita penyakit ini;
  • diabetes mellitus, gangguan lipid, tekanan darah tinggi, merokok;
  • sejarah keluarga: penyakit ini hanya turun temurun dalam 1% kes.

Walau bagaimanapun, walaupun tidak ada orang dalam keluarga anda yang menghidap Alzheimer, anda masih boleh menghidapnya..

Gejala Alzheimer

Penyakit Alzheimer dapat menampakkan diri pada orang yang berbeza dengan cara yang berbeza. Seperti perkembangannya. Terdapat banyak perbincangan mengenai perubahan dalam fungsi kognitif yang disebut, termasuk ingatan, tetapi emosi dan tingkah laku juga dapat dipengaruhi oleh penyakit ini..

Apabila gejala "kognitif"

Perkataan "kognitif" adalah istilah perubatan untuk semua perkara yang berkaitan dengan kecerdasan dan kognisi..

Secara khusus, gejala kognitif yang disebut dikaitkan dengan ingatan, pertuturan, pengakuan, pertimbangan, penaakulan atau pemahaman..

Oleh itu, kesalahpahaman umum bahawa Alzheimer hanya mempengaruhi ingatan adalah satu kesalahan: jauh lebih luas.

"Ingatan adalah kegusaran pertama yang jelas."

Ingatan

Ini adalah kemarahan pertama yang jelas, oleh itu populariti di kalangan masyarakat umum. Pada mulanya, penyakit ini mempengaruhi ingatan episodik: melupakan peristiwa baru, pertemuan...

Selepas itu, jenis memori lain terjejas; memori kerja, memori semantik, memori prosedural... Hasilnya: menjadi sukar untuk menyimpan maklumat dengan segera, mengingati nama, cerita atau lokasi baru.

Gangguan pertuturan

Yang paling serius, selepas gangguan ingatan, adalah gangguan pertuturan. Mereka menimbulkan kesukaran dalam komunikasi dan salah faham secara bertahap mengenai apa yang dikatakan dalam perbualan..

Gangguan pertuturan menurun dalam 3 peringkat:

  1. Perbendaharaan kata dikurangkan, seseorang mengingat perkataan untuk masa yang lama, menggunakan perkataan yang sama, diulang.
  2. Seseorang hanya bercakap satu perkataan atau mengeluarkan satu bunyi, atau menggunakan jargon yang tidak masuk akal.
  3. Manusia tidak lagi bersuara.

Gestulasi

Gerakan biasa dalam kehidupan seharian menjadi sukar dicapai. Gangguan ini bermula dengan tugas yang kompleks, seperti menulis, dan kemudian merangkumi tugas-tugas sederhana, seperti mengunyah atau menelan makanan. Kelainan inilah yang menyebabkan hilangnya kebebasan orang sakit.

Pelanggaran pengiktirafan

Gangguan pengiktirafan, atau "agnosia", tidak membiarkan orang sakit menyedari sepenuhnya apa yang ada di hadapannya. Kesukaran ini selalunya bersifat visual, tetapi juga boleh dikaitkan dengan bau, pendengaran, dan juga sentuhan..

Prestasi tugas

Untuk mengawal dan melakukan tugas-tugas yang kompleks atau baru, diperlukan fungsi "eksekutif". Ini adalah kemampuan untuk merancang, akal, fokus. Dengan perkembangan penyakit Alzheimer, fungsi ini berhenti berfungsi..

Akibatnya, seseorang cenderung untuk meninggalkan tugas-tugas yang kompleks, seperti menguruskan anggaran, membayar bil, mengatur perjalanan, bertemu rakan... Pada akhirnya, dan ketidakmampuan untuk melakukan dua perkara pada masa yang sama.

Perasaan dan emosi

  • Seseorang mengalami kegelisahan atau ketakutan yang tidak masuk akal. Orang yang sakit menyatakan kebimbangan baru mengenai perkara-perkara yang tidak mengganggunya sebelumnya, seperti kewangan atau masa depannya..
  • Apatis atau kehilangan motivasi. Seseorang kehilangan minat terhadap segala sesuatu atau hampir semua perkara, bahkan dalam tugas-tugas tertentu yang berada di bawah kebebasan. Emosi juga membosankan. Seseorang menjadi lebih acuh tak acuh dengan apa yang ada di sekelilingnya. Ini adalah gangguan emosi yang paling biasa, tetapi sering kali tidak disedari kerana orang itu terpencil.
  • Kerengsaan atau mood yang berubah-ubah. Ini membawa kepada amukan tiba-tiba atau kemarahan yang melambatkan pada kelewatan atau jangkaan..
  • Euforia atau kegembiraan yang tidak terkawal. Kebahagiaan tanpa sebab yang jelas adalah aspek Alzheimer yang tidak dijangka tetapi tidak stabil. Pesakit boleh menemui perkara-perkara lucu di mana ia tidak sesuai..
  • Kemurungan atau pemikiran yang suram. Kadang-kadang ini menampakkan diri dalam pelbagai bentuk: kesedihan, pesimisme, penurunan nilai... Seseorang yang sakit hati tidak putus asa, menangis, berfikir bahawa dia tidak mempunyai masa depan, bahawa dia adalah beban bagi orang yang disayangi dan orang yang dikasihi, dan dia bahkan mengunjungi pemikiran bunuh diri.

"Tingkah laku seperti itu sering merupakan reaksi ketakutan."

Kelakuan

  • Agresi atau kegembiraan. Ia terserlah dengan kata-kata dan tindakan yang ganas, penolakan untuk makan, mencuci, tidur pada waktu malam... Tingkah laku seperti itu selalunya merupakan reaksi ketakutan dan salah faham.
  • Kelakuan tidak wajar. Dengan ini kita bermaksud penglihatan, ujian obsesif terhadap sesuatu.
  • Gangguan Tidur dan Pemakanan. Insomnia, penyimpangan irama siang-malam... Tidur sering terganggu. Dari sudut pemakanan, penyakit ini boleh menyebabkan hilangnya selera makan, perubahan tabiat makan dan, akibatnya, penurunan berat badan.
  • Menyekat. Seseorang mengakui tingkah laku dan / atau pernyataan yang tidak sesuai dalam masyarakat.
  • Kesalahpahaman dan halusinasi. Pesakit mungkin mempunyai khayalan khayalan, misalnya, bahawa orang ingin menyinggung perasaan atau menculiknya. Halusinasi juga boleh berlaku: pesakit melihat, mendengar atau merasakan sesuatu yang tidak wujud.

Diagnostik

Perkara pertama yang perlu dilakukan: berunding dengan doktor umum dan beritahu dia mengenai gejala yang mungkin anda perhatikan. Dialah yang akan dapat membuat penilaian pertama mengenai keadaan dan merujuk anda ke doktor yang lebih khusus.

"Untuk membuat diagnosis yang tepat, beberapa metode pemeriksaan digunakan."

Diagnosis pelbagai disiplin

Mendiagnosis Alzheimer adalah proses yang panjang dan kompleks, terutamanya kerana perkembangan gejala yang progresif..

Kadang-kadang sukar untuk membezakan jinak dari apa yang dikaitkan dengan penyakit ini, dan kemudian, pada peringkat kedua, mengenal pasti penyebabnya (sindrom depresi, masalah tiroid atau penyakit neurodegeneratif). Langkah ini penting kerana beberapa sebab mungkin dapat diatasi..

Untuk membuat diagnosis yang tepat, beberapa kaedah pemeriksaan digunakan..

Penilaian neuropsikologi:

  • Kaedah: satu siri ujian yang disesuaikan dengan pesakit dalam bentuk soalan atau tugas mudah untuk dilakukan.
  • Objektif: untuk menilai gangguan kognitif pesakit (ingatan, pertuturan, pemikiran, dll.) Dan mengenal pasti gejala secepat mungkin..

Pengimejan otak:

  • Kaedah: menggunakan MRI (pengimejan resonans magnetik) atau CT untuk memantau penampilan umum dan jumlah kawasan otak tertentu.
  • Tujuan: untuk mengenali masalah di bahagian otak tertentu dan ketiadaan penyakit lain.

Pemeriksaan neurologi:

  • Kaedah: doktor meminta pesakit melakukan pergerakan, membongkok, membuat muka, dll..
  • Tujuan: untuk mengenal pasti kemungkinan masalah neurologi pada seseorang yang mempengaruhi berjalan, pertuturan, dll..

Penilaian perubatan am:

  • Kaedah: pemeriksaan penuh pesakit, termasuk ujian makmal.
  • Tujuan: untuk memastikan bahawa pesakit tidak mempunyai penyakit atau keadaan otak atau sistem saraf lain yang memerlukan terapi lain.

Rawatan

Tidak ada ubat yang dapat menyembuhkan Alzheimer. Pada masa ini, rawatan hanya melambatkan perkembangan penyakit ini.

Namun, untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit, pelbagai langkah terapi telah dikembangkan, termasuk ubat-ubatan yang memperbaiki keadaan pesakit.

Ubat-ubatan

Empat ubat perencat tersedia di pasaran untuk memperlambat perkembangan penyakit dan mengurangkan beberapa masalah tingkah laku..

Kesannya dapat dilihat: kedua-dua saudara dan doktor melihat peningkatan "sederhana, tetapi ketara" dalam aktiviti seharian, pertuturan, akal, ingatan...

Dalam beberapa kes, bahkan peningkatan perhatian dan kebebasan yang berterusan diperhatikan.!

  1. Arisept adalah perencat yang digunakan dalam bentuk penyakit ringan hingga sederhana. Alat yang mempengaruhi tubuh semasa tidur dimakan dalam dos tidak lebih dari 10 miligram. Ia dikontraindikasikan pada pesakit dengan penyakit jantung koronari, asma dan ulser. Kesan sampingan mungkin termasuk pengsan, sakit kepala, pening, mual, insomnia, dispepsia.
  2. Reminyl adalah penghambat spektrum tindakan umum. Ia digunakan untuk mengobati penyakit ringan hingga sederhana. Ini bertujuan untuk rawatan pesakit dengan masalah sistem vaskular dan peredaran darah yang tidak mencukupi di sistem saraf pusat. Ubat ini dikontraindikasikan pada pesakit dengan kegagalan buah pinggang, penyakit hati kronik. Kesan sampingan mungkin termasuk pening, mual, penurunan berat badan, insomnia, pingsan.
  3. Exelon adalah perencat yang mempunyai kesan penyekat pada beberapa enzim asetilkolin yang mempengaruhi perkembangan demensia dan kehilangan ingatan. Inhibitor ini ditujukan untuk pesakit dengan tahap demensia yang ketara. Ubat ini dikontraindikasikan pada pesakit dengan kehilangan ingatan pada usia muda, tidak diresepkan bersama dengan ubat lain. Kesan sampingan termasuk loya, muntah, insomnia, kekejangan, angina pectoris, penurunan berat badan, ulser gastrik, pankreatitis.
  4. Memantine adalah ubat yang dirancang untuk mengatasi demensia yang teruk. Ubat ini dikontraindikasikan untuk hamil dan menyusui, serta orang yang berumur di bawah 18 tahun. Kesan sampingan adalah jangkitan kulat, pening, mengantuk, halusinasi, tromboemboli.

Ubat perencat dibahagikan kepada beberapa kumpulan bergantung kepada bahan aktif. Dengan toleransi yang lemah atau kontraindikasi serius, ubat itu digantikan oleh ubat lain, dari kumpulan jenis yang sama.

Kesan penggunaan ubat berlaku pada pengambilan 7-8 minggu secara berkala dengan dos yang dinormalisasi. Sekiranya tidak ada hasil pengambilan ubat tersebut, ubat kumpulan lain ditetapkan.

Overdosis ubat boleh menyebabkan:

  • infarksi miokardium;
  • sawan epilepsi;
  • bronkospasme;
  • parkinsonisme;
  • disfungsi motor;
  • maut.

Kontraindikasi terhadap penggunaan ubat perencat:

  • penyakit kronik dan teruk sistem pernafasan, asma bronkial, radang paru-paru, batuk kering);
  • sawan epilepsi;
  • kesukaran pengaliran saluran kencing;
  • penyakit usus pelekat;
  • penyakit jantung semasa yang sukar.

Statistik rawatan Alzheimer.

  • Menurut kajian, jelas bahawa wanita daripada lelaki lebih cenderung mengalami kesan sampingan daripada mengambil ubat.
  • Ubat perencat mempunyai kesan yang lebih besar pada peringkat awal..
  • Overdosis ubat boleh memperburuk perjalanan penyakit ini..
  • Penggunaan inhibitor secara berkala boleh mencetuskan kemurungan yang teruk..

"Ubat preskripsi."

Pencegahan dan cadangan

Kehilangan ingatan, perkembangan demensia, penyelewengan “I” seseorang - ini adalah masalah yang sukar ditanggung pesakit untuk bersendirian.

Untuk melindungi diri daripada penyakit, kami mengesyorkan langkah-langkah berikut:

  • Mematuhi gaya hidup sihat. Dalam kes-kes gangguan kognitif dalam badan, perlu dilupakan merokok, ubat-ubatan, pengambilan alkohol berlebihan selamanya. Ketagihan alkohol memprovokasi perubahan otak yang bersifat negatif. Otak otak dilancarkan, saluran otak rosak. Dengan kerap merokok dan penggunaan ubat-ubatan, sistem vaskular organ pemikiran dikompresi, aktiviti sel saraf menjadi lemah, batang sistem saraf periferal menjadi radang.
  • Mengelakkan kecederaan otak. Selepas kecederaan parah, plak protein terbentuk, kerana pemikiran berubah, ingatan cacat.
  • Pemakanan yang betul. Diet yang seimbang dengan penggunaan makanan yang diperkaya dengan vitamin dan mineral memberi kesan positif kepada tubuh. Organ pemikiran manusia mula berfungsi dengan lebih aktif. Ini disebabkan oleh penurunan kolesterol yang ketara. Dinding saluran otak menguat, keanjalan meningkat.
  • Aktiviti otak aktif. Dengan membaca, menghafal, belajar bahasa, menyelesaikan silang kata, merajut dan melakukan masa lapang yang berguna, organ berfikir sedang dalam proses kerja berterusan, yang bermaksud ia aktif dibekalkan dengan darah dan diisi dengan oksigen. Anehnya, terdapat lebih sedikit peluang mendapat demensia pada orang yang mempunyai pendidikan tinggi. Keperibadian seperti itu sentiasa memberi makan maklumat kepada otak mereka..
  • Bersukan. Aktiviti seperti berenang, berlari, berjalan kaki, menormalkan tekanan darah, membuang psikologi, menguatkan sistem vaskular.

Sekiranya penyakit itu masih berlaku, orang tua dikontraindikasikan untuk tetap bersendirian. Oleh kerana gangguan ingatan jangka pendek, seseorang menjadi panik, tidak mempunyai jawapan untuk soalan asas, siapa dia dan apa yang harus dilakukan.

Tidak layak membuat kenalan baru: pesakit tidak akan mengingati orang baru, tetapi akan menerima tekanan psikologi dan emosi. Akibatnya, serangan panik mungkin bermula..

Kesalahpahaman yang serius mengenai Alzheimer

Sekiranya hari ini penyakit Alzheimer lebih dikenali dan dikaji, banyak kesalahpahaman masih biasa...

  • Ini adalah akibat semula jadi dari usia tua..

Keliru! Ini adalah penyakit yang sangat spesifik, dan hari ini tidak dapat disembuhkan. Ini menyebabkan hilangnya neuron yang perlahan dan beransur-ansur..

  • Hanya orang tua yang sakit dengannya.

Berbohong. Peratusan pesakit dengan usia lebih besar, tetapi penyakit ini juga menyerang lebih dari 50,000 orang di dunia di bawah usia 65 tahun!

  • Ahli keluarga saya sakit, jadi saya juga akan menghidap penyakit ini.

Berbohong. Hanya 1% kes "turun temurun", iaitu ketika penyakit ini ditularkan oleh orang tua.

  • Saya menyelesaikan teka-teki silang dan sudoku setiap hari... saya dilindungi!

Berbohong. Walaupun mereka mengembangkan otak dengan sempurna, tidak ada satu pun kajian yang membuktikan bahawa latihan semacam itu melindungi terhadap Alzheimer. Sebaliknya, mereka dapat memperlahankan perkembangannya.!

  • Kedekatan pesakit sangat sukar, kerana orang yang sakit tidak mengetahui apa-apa.

Keliru! Penyakit ini berkembang, dan orang yang sakit sering, sekurang-kurangnya dari semasa ke semasa, menyedari kehilangan ingatan dan kegagalannya. Ini sering menimbulkan banyak kebimbangan..

  • Hari ini penyakit ini mudah didiagnosis..

Berbohong. Proses diagnosisnya kompleks dan panjang. Seorang pengamal am, iaitu seorang ahli terapi peribadi sering memainkan peranan penting: dialah yang dapat mengesan penampilan tanda-tanda pertama.

  • Dalam kes Alzheimer, saya masih pulih!

Betul salah. Hari ini tidak ada penawar yang dapat menyembuhkan penyakit! Penyelesaian ubat lain hanya membantu melegakan gejala tertentu. Akhirnya, terapi bukan ubat (rawatan psikososial) membantu pesakit menyesuaikan diri dengan kehidupan dengan penyakit ini..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis