Menyahkod EKG untuk boneka dengan contoh

Selamat petang, cerek. Sekiranya anda mencari laman web di mana anda sekurang-kurangnya dapat mengetatkan kemahiran EKG anda, maka anda telah sampai ke alamat tersebut. Laman web ini mempunyai lebih daripada 100 ECG dengan contoh transkrip, terutamanya dalam tugas teori. Saya sangat mengesyorkan agar anda memulakannya sekali lagi (dari pelajaran pertama) dan jika anda berlatih dengan tekun, maka dalam 1-2 minggu anda akan dapat membezakan norma dari patologi. Sudah tentu, ini hanya dapat dilakukan sekiranya anda cerek dengan latar belakang perubatan..

Di sini saya akan menganalisis contoh ECG pertama yang saya sampaikan. Agar anda dapat memahami jumlah bahan yang masih perlu dikuasai. Anda juga akan dapat menilai kualiti gambar ECG yang dikumpulkan dalam rangka projek ini.

Penyahsulitan ECG untuk Dummies - Contoh.

Kesimpulannya adalah seperti berikut: Irama sinus, degupan jantung = 62 seminit, blok AV abad ke-1, blok lengkap kaki kanan bundle milik-Nya. Pelanggaran polarisasi yang tidak spesifik di kawasan dinding sisi.

Bagaimana kita menentukannya.

  1. Irama sinus - di sini petunjuk kedua mempunyai gelombang P, ia positif dan mengikuti di hadapan setiap kompleks ventrikel pada jarak yang sama.
  2. Denyut jantung - Antara gigi sel RR 49 (3000 / 49≈62).
  3. Blok AV I st - PR> 0,2, yang menunjukkan adanya blok AV.
  4. Tidak lengkap blokade blok bundle kanan - kompleks ventrikel diperluas (0.13 s); terdapat kompleks rsr ciri pada plumbum V1.
  5. Pelanggaran polarisasi yang tidak spesifik di kawasan dinding sisi. - Gigi t di plumbum V5-V6 dilicinkan.

EKG ini tidak terlalu rumit jika anda mengikuti rancangan penyahkodan ECG dengan tegas dan dapat menggunakan pembarisnya, tetapi tentu saja, mengetahui teorinya. Saya memastikan tidak membebani anda dengan teori ini. Di setiap bahagian, hanya maklumat yang diperlukan oleh doktor "bukan ahli kardiologi" untuk tafsiran kualitatif ECG pada tahap yang dapat diterima.

Sekiranya anda memutuskan untuk belajar membaca ECG, maka saya harap dapat membantu anda dalam hal ini, mulakan dengan PELAJARAN PERTAMA dan teruskan "tanda".

Nasib baik, cerek sayang..

Sekiranya anda menemui ralat, pilih teks dan tekan "Ctrl + Enter"

Contoh ECG Klinikal

Lengkapkan blok cawangan bundle kanan

Lengkapkan blok blok bundle kanan (PBPNPG). Pesakit berusia 62 tahun, dengan aduan batuk, gambaran klinikal bronkitis akut. Tidak ada patologi koronari akut yang dikesan.

Denyutan pramatang atrium

Denyutan pramatang atrium. Seorang pesakit berusia 73 tahun mengadu penyakit hipertensi yang semakin teruk. Dia tidak merasakan gangguan dalam kerja jantung, rawatan kecemasan tidak diperlukan.

Flutter atrium

Atrial flutter, betul form 2: 1, CSF 130 per minit. Seorang pesakit berusia 66 tahun telah terganggu oleh degupan jantung selama 1 bulan. Sebelumnya, gangguan irama tidak dikesan..

Atrial flutter, bentuk tidak teratur, CSF 104 per minit. Pesakit yang sama setelah pemberian intrapena 10 mg verapamil.

Tachycardia supraventricular paroxysmal

Tachycardia supraventricular paroxysmal. Pesakit berusia 66 tahun dengan aduan kelemahan umum, berdebar-debar selama 1 jam. Sejarah paroxysms berulang PSVT. Paroxysm ditangkap oleh pemberian bolus intravena ATP 10 mg.

Bradikardia sinus

Bradikardia sinus. Denyutan jantung 42 seminit. Seorang pesakit berusia 54 tahun dengan aduan kelemahan umum, pening, mual, dan muntah. NERAKA 60/30. Kesan toksik etanol. Selepas pemberian intravena 0,5 ml atropin, peningkatan kadar jantung hingga 64 per minit.

Fibrilasi atrium

Fibrilasi atrium, normosistol, CSF 82 per minit. Pesakit berusia 83 tahun, memohon kesakitan di dada genesis vertebrogenik. Sejarah penyakit jantung iskemia. Bentuk fibrilasi atrium yang berterusan. Tidak ada pembesar suara dengan ECG sebelumnya. Pembetulan irama dan degupan jantung tidak diperlukan.

Infarksi miokardium akut

Infark miokard anterolateral akut. Pesakit berumur 72 tahun, jangka masa serangan sakit adalah 8 jam. Serangan sakit anginal yang biasa, disertai dengan berpeluh, kelemahan. Nitrat tanpa kesan. Rawatan ACS dengan peningkatan segmen ST, rasa sakit berhenti setelah pemberian morfin. Rawat inap di pusat vaskular untuk angiografi koronari dan rawatan lanjut.

Cara menyahsulit kardiogram jantung

12 minit Dihantar oleh Lyubov Dobretsova 535

Pemeriksaan elektrokardiografi adalah kaedah diagnostik yang cukup mudah dan berkesan yang digunakan oleh pakar kardiologi di seluruh dunia untuk mengkaji aktiviti otot jantung. Hasil prosedur dalam bentuk grafik dan angka, sebagai peraturan, dikirimkan kepada pakar untuk analisis data lebih lanjut. Namun, dalam hal, misalnya, ketiadaan doktor yang tepat, pesakit mempunyai keinginan untuk menguraikan parameter jantungnya secara bebas.

Penyahkodan awal ECG memerlukan pengetahuan mengenai data asas khas, yang, kerana kekhususannya, tidak dikenakan kepada semua orang. Untuk membuat pengiraan EKG jantung yang betul kepada orang yang tidak berkaitan dengan perubatan, perlu membiasakan diri dengan prinsip asas pemprosesan, yang digabungkan untuk kemudahan di blok yang sesuai.

Mengenal elemen asas kardiogram

Anda harus tahu bahawa penafsiran ECG dilakukan berkat peraturan asas, logik yang dapat difahami walaupun oleh orang awam biasa. Untuk persepsi yang lebih menyenangkan dan tenang, disarankan untuk mula membiasakan diri dengan prinsip penyahsulitan paling mudah terlebih dahulu, secara beransur-ansur beralih ke tahap pengetahuan yang lebih kompleks.

Penandaan pita

Kertas itu, yang mencerminkan data mengenai fungsi otot jantung, adalah pita warna merah jambu lembut dengan tanda "persegi" yang jelas. Kuadrangles yang lebih besar terbentuk dari 25 sel kecil, dan masing-masing, pada gilirannya, sama dengan 1 mm. Sekiranya sel besar dipenuhi hanya dengan 16 titik, untuk kemudahan, anda boleh melukis garis selari di sepanjang mereka dan mengikuti arahan yang sama.

Garis melintang sel menunjukkan jangka masa degupan jantung (saat), dan menegak menunjukkan voltan segmen individu ECG (mV). 1 mm adalah 1 saat (lebar) dan 1 mV voltan (tinggi)! Aksioma ini mesti diingat sepanjang masa analisis data, kemudian kepentingannya akan menjadi jelas kepada semua orang..

Cogs dan segmen

Sebelum beralih ke nama bahagian tertentu pada carta bergigi, perlu membiasakan diri dengan aktiviti jantung itu sendiri. Organ otot terdiri daripada 4 bahagian: 2 bahagian atas disebut atria, 2 bahagian bawah adalah ventrikel. Di antara ventrikel dan atrium di setiap separuh jantung terdapat injap - selempang yang bertanggungjawab untuk mengesan aliran darah dalam satu arah: dari atas ke bawah.

Aktiviti ini dicapai kerana impuls elektrik yang bergerak melalui jantung mengikut "jadual biologi". Mereka dihantar ke segmen tertentu dari organ berongga menggunakan sistem bundel dan simpul, yang merupakan serat otot miniatur.

Kelahiran dorongan berlaku di bahagian atas ventrikel kanan - nod sinus. Seterusnya, isyarat masuk ke ventrikel kiri dan pengujaan bahagian atas jantung diperhatikan, yang dirakam oleh gelombang P pada EKG: ia kelihatan seperti mangkuk terbalik yang perlahan.

Selepas cas elektrik mencapai nod atrioventricular (atau simpul AV), yang terletak hampir di persimpangan keempat-empat poket otot jantung, "hujung" kecil muncul di kardiogram, menunjuk ke bawah - ini adalah gelombang Q. Item seterusnya betul-betul di bawah nod AV tujuan dorongan adalah ikatan-Nya, yang diperbaiki oleh cengkih R tertinggi antara lain, yang dapat diwakili sebagai puncak atau gunung.

Setelah mengatasi separuh jalan, isyarat penting melaju ke bahagian bawah jantung, melalui kaki yang disebut dari bundle milikNya, yang secara luar menyerupai tentakel panjang gurita yang memeluk ventrikel. Melakukan dorongan sepanjang proses percabangan bundle tercermin pada gigi S - alur cetek di kaki kanan R. Apabila impuls menyebar ke ventrikel di sepanjang kaki bundle miliknya, mereka berkontraksi. Gelombang T tubercle terakhir menandakan pemulihan (rehat) jantung sebelum kitaran seterusnya.

Di hadapan 5 gigi utama di ECG, anda dapat melihat birai segi empat tepat, anda tidak perlu takut, kerana ia adalah isyarat penentukuran atau kawalan. Di antara gigi terdapat tempat-tempat yang diarahkan secara mendatar - segmen, misalnya, S-T (dari S ke T) atau P-Q (dari P ke Q). Untuk membuat diagnosis indikatif sendiri, anda perlu mengingati perkara seperti kompleks QRS - gabungan gigi Q, R dan S, yang merekodkan kerja ventrikel.

Gigi yang naik di atas garis isometrik disebut positif, dan gigi yang berada di bawahnya disebut negatif. Oleh itu, semua 5 gigi bergantian satu demi satu: P (pos.), Q (neg.), R (pos.), S (neg.) Dan T (pos.).

Memimpin

Anda sering dapat mendengar soalan daripada orang: mengapa semua grafik ECG berbeza antara satu sama lain? Jawapannya agak mudah. Setiap garis melengkung pada pita mencerminkan parameter jantung yang diperoleh dari 10-12 elektrod berwarna yang dipasang pada anggota badan dan di kawasan dada. Mereka membaca data mengenai denyutan jantung, yang terletak dalam jarak yang berbeza dari pam otot, kerana grafik pada pita termal sering berbeza antara satu sama lain.

Bacaan kardiogram biasa

Setelah menjadi jelas bagaimana menguraikan kardiogram jantung, anda harus terus melakukan diagnosis langsung mengenai petunjuk normal. Tetapi sebelum berkenalan dengan mereka, perlu menilai kelajuan rakaman ECG (50 mm / s atau 25 mm / s), yang, sebagai peraturan, dicetak secara automatik pada pita kertas. Kemudian, bermula dari hasilnya, anda dapat melihat norma-norma durasi gigi dan segmen yang disenaraikan dalam jadual (pengiraan dapat dilakukan menggunakan pembaris atau tanda semak pada pita):

Nama gigiTempoh dalam mm (untuk 25 mm / s)Tempoh dalam mm (untuk 50 mm / s)
P1.8–2.83.5–5.5
PqKurang dari 3Kurang dari 6
QLebih kurang 0.7–0.8Dalam masa 1.5
QRS1.5–2.73-5-6
STidak ada data yang tepatTidak ada data yang tepat
T3–76-14

Antara peruntukan yang paling penting untuk tafsiran ECG adalah seperti berikut:

  • Segmen S-T dan P-Q harus "bergabung" dengan garis isometrik, tanpa melampaui itu.
  • Kedalaman gelombang Q tidak boleh melebihi tooth ketinggian gigi yang paling langsing - R.
  • Prestasi tepat gelombang S tidak disetujui, tetapi diketahui bahawa kadang-kadang mencapai kedalaman 18-20 mm.
  • Gelombang T tidak boleh lebih tinggi daripada R: nilai maksimumnya ialah ½ tinggi R.

Sama pentingnya ialah kawalan irama jantung. Adalah perlu untuk mengambil pembaris dan mengukur panjang segmen yang tertutup di antara bucu R: hasil yang diperoleh mesti bertepatan antara satu sama lain. Untuk mengira kadar degupan jantung (atau degupan jantung), perlu dikira jumlah sel kecil antara 3 bucu R dan bahagikan nilai digit dengan 2. Seterusnya, anda perlu menggunakan salah satu daripada 2 formula:

  • 60 / X * 0.02 (pada kelajuan rakaman 50 mm / s).
  • 60 / X * 0.04 (pada kelajuan rakaman 25 mm / s).

Sekiranya angka berada dalam julat antara 59-60 hingga 90 denyut / min, maka degup jantung adalah normal. Peningkatan indeks ini menunjukkan takikardia, dan penurunan yang jelas menunjukkan bradikardia. Sekiranya bagi seseorang yang terbentuk, kadar denyutan jantung lebih dari 95–100 bpm adalah tanda yang agak meragukan, maka bagi kanak-kanak di bawah umur 5–6 tahun ini adalah salah satu jenis norma.

Patologi apa yang dapat dikenal pasti semasa menyahsulitkan data?

Walaupun ECG adalah salah satu kajian struktur yang sangat sederhana, namun masih belum ada analog dari diagnosis kelainan jantung seperti itu. Anda boleh membiasakan diri dengan penyakit yang paling "popular" yang diakui oleh ECG dengan memeriksa perihalan petunjuk ciri mereka dan contoh grafik terperinci..

Tachycardia paroxysmal

Penyakit ini sering direkodkan pada orang dewasa dengan ECG, tetapi pada kanak-kanak sangat jarang berlaku. Antara "pemangkin" penyakit yang paling biasa adalah penggunaan dadah dan alkohol, tekanan kronik, hipertiroidisme, dan lain-lain. PT dibezakan, pertama sekali, dengan degupan jantung yang kerap, kadarnya antara 138-140 hingga 240-250 denyut / min..

Oleh kerana berlakunya serangan seperti itu (atau paroxysm), kedua ventrikel jantung tidak dapat mengisi darah dalam masa, yang melemahkan aliran darah umum dan melambatkan penghantaran bahagian oksigen seterusnya ke semua bahagian tubuh, termasuk otak. Tachycardia dicirikan oleh adanya kompleks QRS yang diubah, gelombang T yang lemah dan, yang paling penting, ketiadaan jarak antara T dan P. Dengan kata lain, kumpulan gigi pada elektrokardiogram "terpaku" satu sama lain.

Bradikardia

Sekiranya anomali sebelumnya menunjukkan ketiadaan segmen T-P, maka bradikardia adalah antagonisnya. Penyakit ini menghasilkan pemanjangan T-P yang ketara, yang menunjukkan pengaliran impuls lemah atau iringan yang tidak betul melalui otot jantung. Pesakit dengan bradikardia mempunyai kadar denyutan jantung yang sangat rendah - kurang daripada 40-60 denyutan / min. Sekiranya pada orang yang lebih suka melakukan aktiviti fizikal secara teratur, manifestasi ringan dari penyakit ini adalah norma, maka dalam sebilangan besar kes lain kita dapat berbicara tentang kemunculan penyakit yang sangat serius.

Iskemia

Iskemia disebut sebagai pertanda infark miokard, kerana alasan ini, pengesanan awal anomali menyumbang kepada melegakan malaise fatal dan, sebagai hasilnya, hasil yang baik. Sebelumnya disebutkan bahawa selang S-T harus "berbaring dengan selesa" pada isolin, namun, peninggalannya pada petunjuk 1 dan AVL (hingga 2,5 mm) memberi isyarat khusus mengenai penyakit jantung koroner. Kadang-kadang penyakit jantung koronari hanya menghasilkan gelombang T. Biasanya, tidak boleh melebihi ½ dari ketinggian R, namun, dalam hal ini ia dapat "tumbuh" ke elemen senior dan jatuh di bawah garis tengah. Gigi yang tinggal tidak mengalami perubahan ketara..

Flutter dan atrial fibrillation

Fibrilasi atrium adalah keadaan jantung yang tidak normal, dinyatakan dalam manifestasi impuls elektrik secara rawak dan huru-hara di bahagian atas jantung. Dalam kes sedemikian, kadangkala tidak mungkin membuat analisis permukaan kualitatif. Tetapi mengetahui perkara yang harus anda perhatikan terlebih dahulu, anda dapat menguraikan petunjuk ECG dengan selamat. Kompleks QRS tidak penting, kerana selalunya stabil, tetapi jurang di antara mereka adalah antara petunjuk utama: ketika berkelip, mereka kelihatan seperti serangkaian gergaji tangan.

Tidak begitu huru-hara, gelombang bersaiz besar di antara QRS sudah menunjukkan flutter atrium, yang, tidak seperti kerlipan, dicirikan oleh degupan jantung yang sedikit lebih jelas (hingga 400 denyut / min). Pengecutan dan gairah atrium sedikit terkawal.

Penebalan miokardium atrium

Penebalan dan peregangan yang mencurigakan pada lapisan otot miokardium disertai dengan masalah yang signifikan dengan aliran darah dalaman. Dalam kes ini, atria melakukan fungsi utama mereka dengan gangguan berterusan: ruang kiri yang menebal dengan kekuatan yang lebih besar "mendorong" darah ke dalam ventrikel. Semasa cuba membaca carta ECG di rumah, anda harus memfokuskan pada gelombang P, yang mencerminkan keadaan bahagian atas jantung.

Sekiranya ia adalah sejenis kubah dengan dua tonjolan, kemungkinan besar pesakit menderita penyakit yang dimaksudkan. Oleh kerana penebalan miokardium dalam jangka masa panjang tanpa campur tangan perubatan yang berkelayakan menimbulkan strok atau serangan jantung, adalah perlu untuk membuat temu janji dengan ahli kardiologi secepat mungkin, memberikan penerangan terperinci mengenai gejala yang tidak selesa, jika ada.

Ekstrasistol

Adalah mungkin untuk menguraikan ECG dengan "tanda pertama" extrasystole jika terdapat pengetahuan mengenai petunjuk khas manifestasi aritmia tertentu. Setelah memeriksa jadual seperti itu dengan teliti, pesakit dapat mengesan lonjakan abnormal yang tidak biasa yang samar-samar mengingatkan kompleks QRS - extrasystoles. Mereka berlaku di mana-mana kawasan ECG, sering diikuti dengan jeda kompensasi, yang memungkinkan otot jantung untuk "berehat" sebelum memulakan kitaran kegembiraan dan kontraksi baru.

Ekstrasistol dalam amalan perubatan sering didiagnosis pada orang yang sihat. Dalam kebanyakan kes, ia tidak mempengaruhi perjalanan hidup yang biasa dan tidak dikaitkan dengan penyakit serius. Walau bagaimanapun, semasa menetapkan aritmia, anda harus selamat, dengan menghubungi pakar.

Sekatan AV jantung

Dengan blok jantung atrioventricular, terdapat pengembangan jurang antara gelombang P dengan nama yang sama, di samping itu, ia dapat terjadi pada saat analisis kesimpulan ECG lebih kerap daripada kompleks QRS. Pendaftaran corak sedemikian menunjukkan kekonduksian nadi yang rendah dari ruang atas jantung ke ventrikel.

Sekatan kaki bundle milikNya

Kegagalan dalam pengoperasian elemen sistem pengendalian seperti bundle-Nya tidak dapat diabaikan dalam keadaan apa pun, kerana terletak di sekitar Myocardium. Fokus patologi dalam kes lanjut cenderung "dilemparkan" ke salah satu bahagian jantung yang paling penting. Sangat mungkin untuk menguraikan ECG sendiri sekiranya terdapat penyakit yang sangat tidak menyenangkan, anda hanya perlu memeriksa gigi tertinggi pada pita termal dengan teliti. Sekiranya tidak membentuk huruf "ramping" L, tetapi huruf M yang cacat, ini berarti bahawa ikatan-Nya diserang.

Kekalahan kaki kirinya, yang memancarkan dorongan ke ventrikel kiri, memerlukan kehilangan gigi S. dan titik hubungan kedua bucu belah R akan terletak di atas isoline. Imej kardiografi kelemahan kaki bundel kanan serupa dengan yang sebelumnya, hanya titik sambungan dari bucu gelombang R yang sudah ditandai berada di bawah garis tengah. T adalah negatif dalam kedua-dua kes tersebut.

Infarksi miokardium

Myocardium adalah serpihan lapisan otot jantung yang paling padat dan tebal, yang dalam beberapa tahun kebelakangan ini mengalami pelbagai penyakit. Yang paling berbahaya antaranya ialah nekrosis atau infarksi miokardium. Semasa menyahkod elektrokardiografi, ia dapat dibezakan daripada jenis penyakit lain. Sekiranya gelombang P, yang mencatat keadaan yang baik dari 2 atria, tidak cacat, maka segmen ECG yang tersisa telah mengalami perubahan yang ketara. Jadi, gelombang Q yang runcing dapat "menembus" bidang kontur, dan T dapat berubah menjadi gigi negatif.

Tanda yang paling ketara dari serangan jantung adalah peningkatan R-T yang tidak wajar. Terdapat peraturan mnemonik yang membolehkan anda mengingat bentuknya yang tepat. Sekiranya setelah diperiksa laman web ini adalah mungkin untuk membayangkan sisi kiri, sisi menaik R dalam bentuk rak yang miring ke kanan, di mana bendera itu terbang, maka kita benar-benar bercakap mengenai nekrosis miokard.

Fibrilasi ventrikel

Jika tidak, penyakit yang sangat serius disebut fibrilasi atrium. Ciri khas fenomena patologi ini dianggap sebagai aktiviti merosakkan kumpulan dan nod yang melakukan, menunjukkan penguncupan yang tidak terkawal dari semua 4 ruang pam otot. Membaca hasil EKG dan menyedari fibrilasi ventrikel sama sekali tidak sukar: pada pita kotak-kotak ia muncul sebagai rangkaian gelombang dan lubang yang huru-hara, yang parameternya tidak dapat dihubungkan dengan petunjuk klasik. Sekurang-kurangnya satu kompleks biasa tidak dapat dilihat di mana-mana segmen.

Sindrom WPW

Apabila pancaran Kent yang tidak normal yang terletak di "buaian yang selesa" dari atrium kiri atau kanan tiba-tiba terbentuk dalam kompleks cara klasik melakukan impuls elektrik, seseorang dengan yakin dapat membicarakan patologi seperti sindrom WPW. Sebaik sahaja impuls mula bergerak di sepanjang garis jantung yang tidak wajar, irama otot menjadi sesat. Serat konduktif "Betul" tidak dapat memberikan darah atria sepenuhnya, kerana denyut nadi lebih memilih jalan yang lebih pendek untuk menyelesaikan kitaran fungsional..

Sindrom ECG untuk ERW dicirikan oleh kemunculan gelombang mikro di kaki kiri gelombang R, pelebaran kecil kompleks QRS, dan, tentu saja, penurunan ketara dalam selang P-Q. Oleh kerana penyahkodan kardiogram jantung yang menjalani WPW tidak selalu berkesan, kaedah XM - Holter untuk mendiagnosis penyakit ini dapat membantu pegawai perubatan. Ini menyiratkan pemakaian sepanjang masa di badan peranti padat dengan sensor yang melekat pada kulit.

Pemantauan berterusan memberikan hasil yang lebih baik dengan diagnosis yang boleh dipercayai. Untuk "menangkap" anomali setempat tepat pada masanya, disarankan untuk mengunjungi pejabat ECG sekurang-kurangnya 1 kali setahun. Sekiranya pemantauan perubatan secara berkala untuk rawatan penyakit kardiovaskular diperlukan, bacaan prestasi jantung yang lebih kerap mungkin diperlukan..

ECG: transkrip pada orang dewasa, norma dalam jadual

Elektrokardiografi adalah kaedah untuk mengukur perbezaan potensi yang timbul di bawah pengaruh impuls elektrik jantung. Hasil kajian disajikan dalam bentuk elektrokardiogram (EKG), yang mencerminkan fasa kitaran jantung dan dinamika jantung.

Selepas pengecutan miokardium, denyutan nadi terus merebak melalui badan dalam bentuk cas elektrik, menghasilkan perbezaan potensi - kuantiti yang dapat diukur yang dapat ditentukan menggunakan elektrod elektrokardiograf.

Ciri-ciri prosedur


Dalam proses rakaman elektrokardiogram, plumbum digunakan - elektrod ditumpangkan mengikut skema khas. Untuk memaparkan potensi elektrik sepenuhnya di semua bahagian jantung (dinding anterior, posterior dan lateral, septa interventricular), 12 petunjuk (tiga standard, tiga tetulang dan enam dada) digunakan, di mana elektrod terletak di lengan, kaki dan di kawasan tertentu di dada.

Semasa prosedur, elektrod merekodkan kekuatan dan ketegangan impuls elektrik, dan alat rakaman mencatat gelombang elektromagnetik yang dihasilkan dalam bentuk gigi dan garis lurus pada kertas khas untuk merakam ECG pada kelajuan tertentu (50, 25 atau 100 mm per saat).

Pada pita pendaftaran kertas, dua paksi digunakan. Paksi X mendatar menunjukkan masa dan ditunjukkan dalam milimeter. Dengan menggunakan jangka masa pada kertas graf, anda dapat mengesan jangka masa proses relaksasi (diastole) dan pengecutan (systole) dari semua laman miokardium.

Paksi menegak Y adalah penunjuk kekuatan denyutan dan ditunjukkan dalam milivolt - mV (1 sel kecil = 0.1 mV). Dengan mengukur perbezaan potensi elektrik menentukan patologi otot jantung.

Pemimpin juga ditunjukkan pada ECG, di mana setiap kerja jantung dicatat secara bergantian: standard I, II, III, pectoral V1-V6 dan aVR standard aVR, aVL, aVF.

Petunjuk ECG


Petunjuk utama elektrokardiogram yang mencirikan kerja miokardium adalah gigi, segmen dan selang.

Prong adalah tonjolan tajam dan bulat yang dicatatkan di sepanjang paksi Y menegak, yang boleh positif (ke atas), negatif (ke bawah) dan bifasik. Terdapat lima gigi utama yang semestinya terdapat pada carta ECG:

  • P - direkodkan setelah berlakunya dorongan di simpul sinus dan penurunan berurutan atria kanan dan kiri;
  • Q - direkodkan apabila dorongan muncul dari septum interventrikular;
  • R, S - mencirikan kontraksi ventrikel;
  • T - menunjukkan proses relaksasi ventrikel.

Segmen adalah bahagian dengan garis lurus yang menunjukkan masa ketegangan atau kelonggaran ventrikel. Dalam elektrokardiogram, dua segmen utama dibezakan:

  • PQ adalah tempoh pengujaan ventrikel;
  • ST - masa berehat.

Selang adalah bahagian elektrokardiogram yang terdiri daripada gigi dan segmen. Semasa mengkaji selang PQ, ST, QT, masa penyebaran pengujaan di setiap atrium, di ventrikel kiri dan kanan diambil kira.

Norma ECG pada orang dewasa (jadual)

Dengan menggunakan jadual piawai, anda dapat melakukan analisis yang konsisten mengenai tinggi, intensiti, bentuk dan panjang gigi, selang dan segmen untuk mengenal pasti kemungkinan penyimpangan. Oleh kerana nadi yang dihantar diedarkan secara tidak rata ke seluruh miokardium (kerana ketebalan dan ukuran ruang jantung yang berbeza), parameter norma utama setiap elemen kardiogram dibezakan.

PetunjukBiasa
Pertempuran
PSentiasa positif dalam petunjuk I, II, aVF, negatif dalam aVR, dan dua fasa di V1. Lebar - hingga 0, 12 saat, tinggi - hingga 0,25 mV (hingga 2,5 mm), tetapi pada plumbum II jangka masa gelombang tidak boleh lebih dari 0.1 saat
QQ selalu negatif, pada petunjuk III, aVF, V1 dan V2 biasanya tidak ada. Tempoh hingga 0.03 saat. Tinggi Q: dalam petunjuk I dan II tidak lebih daripada 15% gelombang P, di III tidak lebih dari 25%
RTinggi dari 1 hingga 24 mm
SNegatif. V1 yang paling dalam, secara beransur-ansur berkurang dari V2 ke V5, di V6 mungkin tidak ada
TSentiasa positif dalam petunjuk I, II, aVL, aVF, V3-V6. Dalam aVR selalu negatif
UKadang-kadang direkodkan pada kardiogram 0.04 saat selepas T. Ketiadaan U bukan patologi
Selang
Pq0.12-0.20 s
Kompleks
QRS0.06 - 0.008 saat
Segmen
STDi plumbum V1, V2, V3 digerakkan naik 2 mm
  • operasi normal nod sinus;
  • operasi sistem konduktif;
  • degupan jantung dan irama;
  • keadaan miokardium - peredaran darah, ketebalan di kawasan yang berbeza.

Algoritma penyahsulitan ECG


Terdapat skema penyahkodan ECG dengan kajian berurutan mengenai aspek utama jantung:

  • irama sinus;
  • Kadar degupan jantung;
  • keteraturan irama;
  • kekonduksian;
  • EOS;
  • analisis gigi dan selang.

Irama sinus - irama degup jantung yang seragam, kerana munculnya nadi di simpul AV dengan pengurangan miokardium secara berperingkat. Kehadiran irama sinus ditentukan semasa menyahkod ECG mengikut gelombang P.

Juga di jantung terdapat sumber rangsangan tambahan yang mengatur degupan jantung yang melanggar simpul AV. Irama bukan sinus muncul di ECG seperti berikut:

  • Irama atrium - Gelombang P berada di bawah kontur;
  • Irama AV - pada elektrokardiogram P tidak ada atau mengikuti kompleks QRS;
  • Irama ventrikel - di ECG tidak ada corak antara gelombang P dan kompleks QRS, sementara degupan jantung tidak mencapai 40 denyut seminit.

Apabila berlakunya impuls elektrik diatur oleh irama bukan sinus, patologi berikut didiagnosis:

  • Extrasystole - pengecutan pramatang ventrikel atau atria. Sekiranya gelombang P yang luar biasa muncul di ECG, serta pada ubah bentuk atau perubahan polaritas, maka extrasystole atrium didiagnosis. Dengan extrasystole nod, P diarahkan ke bawah, tidak ada atau terletak di antara QRS dan T.
  • Tachycardia paroxysmal (140-250 denyutan seminit) pada ECG dapat diwakili sebagai lapisan gelombang P pada T, di belakang kompleks QRS pada petunjuk standard II dan III, serta dalam bentuk QRS yang diperluas.
  • Flutter (200-400 denyut seminit) ventrikel dicirikan oleh gelombang tinggi dengan unsur-unsur yang tidak dapat dibezakan, dan dengan flutter atrium hanya kompleks QRS yang dilepaskan, dan gelombang gigi gergaji hadir di lokasi gelombang P..
  • Flicker (350-700 denyutan seminit) pada EKG dinyatakan sebagai gelombang tidak homogen.

Kadar degupan jantung

Penyahkodan ECG jantung semestinya mengandungi petunjuk kadar jantung dan direkodkan pada pita. Untuk menentukan penunjuk, anda boleh menggunakan formula khas bergantung pada kelajuan rakaman:

  • pada kelajuan 50 milimeter sesaat: 600 / (bilangan petak besar dalam selang R-R);
  • pada kelajuan 25 mm sesaat: 300 / (bilangan petak besar antara R-R),

Juga, penunjuk numerik degup jantung dapat ditentukan oleh sel kecil selang R-R, jika rakaman pita kardiogram dilakukan pada kecepatan 50 mm / s:

  • 3000 / bilangan sel kecil.

Denyut jantung normal pada orang dewasa ialah 60 hingga 80 denyutan seminit.

Keteraturan irama

Biasanya, selang R-R adalah sama, tetapi kenaikan atau penurunan tidak lebih dari 10% dari nilai purata dibenarkan. Perubahan dalam irama irama dan peningkatan / penurunan degupan jantung dapat terjadi akibat pelanggaran automatisme, kegembiraan, konduksi, kontraktil miokard.

Dengan pelanggaran fungsi automatisme pada otot jantung, petunjuk selang berikut diperhatikan:

  • takikardia - degupan jantung berada dalam jarak 85-140 denyutan seminit, tempoh relaksasi pendek (selang TP) dan selang RR pendek;
  • bradikardia - degupan jantung menurun hingga 40-60 denyutan seminit, dan jarak antara RR dan TP meningkat;
  • aritmia - jarak yang berbeza dikesan antara selang utama degupan jantung.

Kekonduksian

Untuk dengan cepat memindahkan nadi dari sumber pengujaan ke seluruh bahagian jantung, ada sistem konduktif khas (SA- dan AV-node, serta sekumpulan His), pelanggaran yang disebut blokade.

Terdapat tiga jenis sekatan utama - sinus, intraatrial dan atrioventricular.

Dengan sekatan sinus pada ECG, gangguan penghantaran nadi ke atria dalam bentuk kehilangan berkala PQRST kitaran ditunjukkan, sementara jarak antara R-Rs meningkatkan jarak dengan ketara.

Blok atrium dinyatakan sebagai gelombang P panjang (lebih daripada 0.11 s).

Sekatan atrioventrikular dibahagikan kepada beberapa darjah:

  • I darjah - pemanjangan selang P-Q lebih daripada 0.20 s;
  • Tahap II - kehilangan QRST secara berkala dengan perubahan masa yang tidak rata antara kompleks;
  • III darjah - ventrikel dan atria berkontrak secara bebas antara satu sama lain, akibatnya tidak ada hubungan antara P dan QRST dalam kardiogram.

Paksi elektrik

EOS memaparkan urutan penghantaran denyutan di sepanjang miokardium dan biasanya ia boleh mendatar, menegak dan menengah. Dalam menyahkod ECG, paksi elektrik jantung ditentukan oleh lokasi kompleks QRS dalam dua petunjuk - aVL dan aVF.

Dalam beberapa kes, penyimpangan paksi berlaku, yang dengan sendirinya bukan penyakit dan berlaku kerana peningkatan ventrikel kiri, tetapi, pada masa yang sama, mungkin menunjukkan perkembangan patologi otot jantung. Sebagai peraturan, EOS menyimpang ke sebelah kiri kerana:

  • sindrom iskemia;
  • patologi alat injap ventrikel kiri;
  • hipertensi arteri.

Kecenderungan paksi ke kanan diperhatikan dengan peningkatan ventrikel kanan dengan perkembangan penyakit berikut:

  • stenosis paru;
  • bronkitis;
  • asma;
  • patologi injap tricuspid;
  • kecacatan kelahiran.

Penyimpangan

Pelanggaran jangka masa selang dan ketinggian gelombang juga merupakan tanda-tanda perubahan dalam kerja jantung, yang berdasarkannya sejumlah patologi kongenital dan diperolehi dapat didiagnosis..

Penyahkodan ECG pada orang dewasa dan kanak-kanak, norma dalam jadual (Anatoly Schuchko, Andrey Schuchko). Kuliah untuk doktor.

Istilah dan konsep utama yang digunakan dalam penyahkodan ECG

Irama sinus jantung adalah parameter yang mencerminkan irama kontraksi jantung yang berlaku di bawah pengaruh nod sinus (normal). Ia menunjukkan koordinasi kerja semua bahagian jantung, urutan proses ketegangan dan kelonggaran otot jantung. Irama sangat mudah ditentukan oleh gelombang R tertinggi: jika jarak di antara mereka sama sepanjang rakaman atau menyimpang tidak lebih dari 10%, maka pesakit tidak menderita aritmia.

Denyut jantung - jumlah denyutan seminit ini dapat ditentukan bukan hanya dengan mengira denyutan nadi, tetapi juga ECG. Untuk melakukan ini, anda perlu mengetahui kelajuan ECG direkodkan (biasanya 25, 50 atau 100mm / s), serta jarak antara gigi tertinggi (dari satu bucu ke bucu yang lain). Mengalikan masa rakaman satu mm dengan panjang segmen R-R, anda boleh mendapatkan degupan jantung. Biasanya, prestasinya berkisar antara 60 hingga 80 denyutan seminit.

Punca kegembiraan - sistem saraf autonomi jantung disusun sedemikian rupa sehingga proses pengecutan bergantung pada pengumpulan sel saraf di salah satu zon jantung. Biasanya, ini adalah simpul sinus, impuls dari mana menyimpang ke seluruh sistem saraf jantung. Dalam beberapa kes, nod lain (atrium, ventrikel, atrioventricular) dapat mengambil peranan sebagai alat pacu jantung. Ini dapat ditentukan dengan memeriksa gelombang P - halus, yang terletak tepat di atas kontur.

Kekonduksian adalah ukuran proses pemindahan momentum. Biasanya, nadi dihantar secara berurutan dari satu alat pacu jantung yang lain, tanpa mengubah urutan.

Paksi elektrik adalah petunjuk berdasarkan proses pengujaan ventrikel. Analisis matematik gigi Q, R, S di petunjuk I dan III membolehkan kita mengira vektor pengujaan tertentu yang dihasilkan. Ini adalah perlu untuk mewujudkan fungsi cabang-cabang dari kumpulan-Nya. Sudut sumbu jantung yang dihasilkan dianggarkan dengan nilainya: 50-70 ° normal, sisihan 70-90 ° ke kanan, sisihan 50-0 ° ke kiri.

Jag, segmen dan selang - bahagian ECG yang terletak di atas kontur, maknanya adalah seperti berikut:

  • P - mencerminkan proses pengecutan dan kelonggaran atria.
  • Q, S - mencerminkan proses pengujaan septum interventrikular.
  • R - proses pengujaan ventrikel.
  • T - proses relaksasi ventrikel.
  • Selang - Bahagian ECG yang terletak di isoline.
  • PQ - mencerminkan masa penyebaran nadi dari atria ke ventrikel.
  • Segmen - bahagian ECG, termasuk selang dan gigi.
  • QRST - jangka masa pengecutan ventrikel.
  • ST - masa pengujaan ventrikel lengkap.
  • TP - masa diastol elektrik jantung.

Menyahkod EKG jantung dan norma penunjuk pada orang dewasa

Penyahkodan hasil pengukuran ECG pada kanak-kanak

Diagnosis ECG

Extrasystole (ceramah terperinci) - fenomena ini dicirikan oleh kerosakan irama jantung. Seseorang merasakan peningkatan sementara dalam frekuensi kontraksi, diikuti dengan jeda. Ia dikaitkan dengan pengaktifan alat pacu jantung yang lain, bersama dengan sinus node volley denyutan tambahan, yang menyebabkan pengurangan yang luar biasa.

Arrhythmia (kuliah terperinci) - dicirikan oleh perubahan frekuensi irama sinus, ketika denyut nadi tiba pada frekuensi yang berbeza. Hanya 30% aritmia seperti itu memerlukan rawatan, kerana mampu mencetuskan penyakit yang lebih serius. Dalam kes lain, ini boleh menjadi manifestasi aktiviti fizikal, perubahan tahap hormon, akibat demam dan tidak mengancam kesihatan.

Bradikardia (kuliah terperinci) - berlaku apabila simpul sinus melemah, tidak dapat menghasilkan denyutan dengan frekuensi yang betul, akibatnya degupan jantung melambat, hingga 30-45 denyut seminit.

Tachycardia (kuliah terperinci) adalah sebaliknya, dicirikan oleh peningkatan kadar denyutan jantung lebih daripada 90 denyutan seminit. Dalam beberapa kes, takikardia sementara berlaku di bawah pengaruh tekanan fizikal yang kuat dan tekanan emosi, serta semasa penyakit yang berkaitan dengan demam.

Pelanggaran kekonduksian - selain simpul sinus, terdapat alat pacu jantung lain yang mendasari pesanan kedua dan ketiga (penerangan serupa). Biasanya, mereka melakukan impuls dari alat pacu jantung pertama. Tetapi jika fungsinya lemah, seseorang mungkin merasa lemah, pening, disebabkan oleh penghambatan jantung. Juga mungkin untuk menurunkan tekanan darah, kerana ventrikel akan berkontrak kurang kerap atau tidak teratur.

Kuliah untuk doktor mengenai nombor ECG 1. Sistem jantung yang konduktif.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG nombor 2. Gigi, segmen dan selang ECG.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG nombor 3. Algoritma analisis ECG.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG No. 4. Gangguan irama jantung: aritmia sinus, extrasystole.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG No. 5. Gangguan irama jantung: takikardia non-sinus, flutter dan fibrillation.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG nombor 6. Sekatan Bahagian 1.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG nombor 7. Sekatan Bahagian 2.

Kuliah untuk doktor mengenai nombor ECG 8. ECG untuk hipertrofi pelbagai bahagian jantung.

Kuliah untuk doktor mengenai nombor ECG 9. Perubahan ECG dalam serangan jantung.

Kuliah untuk doktor mengenai ECG No. 10. "EKG untuk pelbagai lokasi infark miokard".

Buku Pembangunan Profesional

Elektrokardiografi klinikal menurut Goldberger - A. Goldberger.

Buku ini dalam bahasa yang mudah diakses, tetapi pada tahap moden, menetapkan pendekatan dan tafsiran EKG, serta mengemukakan prinsip umum untuk diagnosis dan rawatan penyakit jantung. Penerbitan ini membolehkan anda mempelajari elektrokardiografi "dari awal", tanpa memerlukan pengetahuan asas mengenai prinsip kaedah ini, jadi akan sangat menarik bagi pelajar universiti perubatan, serta pekerja magang dan penduduk yang baru saja datang ke klinik.

Garis ECG shopdon.ru kayu. Direka untuk mendekripsi pukulan elektrokardiogram pada kelajuan 50 atau 25 mm / s

Garis ECG shopdon.ru kayu dirancang untuk menyahsulitkan tembakan elektrokardiogram pada kelajuan 50 atau 25 mm / s

Kardiologi: rawatan pesakit luar - S.S. Vyalov, V.I. Sinopalnikov

Hanya satu masalah kardiologi yang diliputi pada satu halaman: penyakit, sindrom, dan maklumat lain yang diperlukan. Penjelasan grafik diberikan untuk setiap topik: gambar rajah, angka, jadual. Buku ini mengandungi banyak bahan visual. Penyakit, sindrom dan keadaan dianggap secara tradisional: definisi, aduan pesakit, data objektif, rancangan pemeriksaan, diagnosis pembezaan dan rawatan. Semua topik ditangani tertakluk kepada keperluan peraturan, panduan klinikal dan standard penjagaan.

Kesimpulan bersatu mengenai elektrokardiografi. Edisi ke-2

Kesimpulan elektrokardiografi bersatu dan tanda yang sesuai yang membantu tafsiran elektrokardiogram yang betul diberikan. Bahan ilustrasi yang diperluas. Menambah bahan mengenai masalah mondar-mandir.

Elektrokardiogram untuk infark miokard. Atlas dalam bahasa Rusia dan Inggeris. Elektrokardiogram pada infark miokard. Atlas dalam bahasa Rusia dan Inggeris

Elektrokardiogram pesakit dengan infark miokard yang rumit oleh pelbagai gangguan irama jantung dan konduksi. Di sebelah setiap elektrokardiogram terdapat penerangan terperinci mengenai perubahan dan kemungkinan algoritma untuk tindakan selanjutnya oleh doktor untuk diagnosis pembezaan berkesan mengenai perubahan EKG yang ada dan taktik rawatan pesakit..

Garis ECG Schuchko dirancang untuk mendekripsi elektrokardiogram yang diambil pada kelajuan 50 atau 25 mm / s

Analisis kadar jantung dan konduksi. Penilaian kerapuhan kontraksi jantung. Mengira degupan jantung. Penentuan sumber pengujaan. Penilaian sistem pengaliran jantung.

Panduan EKG untuk elektrokardiografi - Orlov V.N.

Asal gigi ECG normal dan perubahannya ditafsirkan dari sudut analisis vektor. Perubahan ECG dalam pelbagai penyakit ditunjukkan: penyakit jantung koronari, kardiopati, myo- dan perikarditis, embolisme paru, kecacatan jantung, hipertensi, patologi buah pinggang, paru-paru, kelenjar endokrin, gangguan metabolisme elektrolit

Buku "ECG di bawah kuasa semua orang"

Penyahkodan ECG pada orang dewasa dan kanak-kanak, norma dalam jadual. Sekatan. Pelanggaran irama jantung: aritmia sinus, extrasystole. Gigi, segmen dan selang ECG.

Pembaris ECG direka untuk mendekripsi pukulan elektrokardiogram pada kelajuan 50 atau 25 mm / s

Skala denyut jantung segerak dengan skala selang Q-T pada kelajuan 50 mm / s. Jumlah pengecutan jantung sepadan dengan dua selang R-R. Skala milivolt untuk menentukan voltan gelombang R. Jadual selang P-Q dan Q-T sesaat pada kadar jantung yang berbeza. Skala untuk mengira jangka masa gelombang P, kompleks QRS, selang P-Q dan Q-T sesaat. Skala untuk perpindahan segmen ST, nilai gelombang P dan T dalam mV sehubungan dengan kontur. Segitiga Einthoven untuk menentukan sudut α (alpha) penyimpangan paksi elektrik jantung.

Asas ECG

Dasar-dasar ECG diberikan, yang memungkinkan untuk masa yang singkat untuk menguasai kaedah penyelidikan ini secara bebas. Untuk pelajar, pelatih, ahli terapi, ahli kardiologi, dan juga doktor pakar lain yang ingin memperoleh atau menyegarkan pengetahuan EKG dengan cepat.

Analisis ECG ringkas. Tafsiran. Diagnosis pembezaan.

Lebih daripada 230 ilustrasi menangani gangguan irama dan konduksi, penyakit jantung koronari dan banyak lagi. Penekanan utama adalah pada pembelajaran dan pemahaman, bukan pada penghafalan. Buku ini dimulakan dengan penerangan mengenai prinsip anatomi dan elektrofisiologi jantung.

Atlas ECG. 150 keadaan klinikal

150 ECG direkodkan dalam pelbagai situasi klinikal. Buku ini membantu membentuk pengalaman klinikal dengan cepat dalam ECG dan kardiologi. Bagi pakar kardiologi, ahli terapi, pakar diagnostik fungsional, pelajar perubatan. Universiti.

Echocardiogram: analisis dan tafsiran - A.V. Strutynsky

Ia mengandungi semua maklumat yang diperlukan untuk pelajar universiti perubatan dan doktor praktikal mengenai kaedah pemeriksaan ultrasound jantung moden, termasuk dalam mod satu dimensi dan Doppler.

"Elektrokardiografi" Pengarang: Murashko V.V., Strutinsky A.V..

Dalam buku teks dari sudut pandang moden, perubahan elektrokardiogram dipertimbangkan untuk pelanggaran fungsi automatisme, kegembiraan dan pengaliran, untuk hipertropi atrium dan ventrikel, serta kerosakan pada miokardium pelbagai etiologi.

Elektrokardiogram: Analisis dan Tafsiran - A. Strutinsky.

Kaedah mengkaji aktiviti bioelektrik jantung sangat diperlukan dalam diagnosis gangguan irama dan konduksi, hipertrofi miokard ventrikel dan atrium, penyakit jantung koronari, infark miokard dan penyakit jantung lain.

Ujian tekanan ECG: 10 langkah untuk berlatih. Tutorial

Penerbitan mengandungi soalan ujian dan tugas klinikal dengan jawapan dan penjelasan untuk pemantauan diri. Buku ini ditujukan kepada kedua-dua doktor yang mula menjalankan ujian tekanan dan profesional berpengalaman yang ingin dapat bertukar pengalaman praktikal.

Analisis ECG pantas

Pendekatan inovatif dicadangkan dalam penafsiran ECG dan sistem baru penyahkodan ECG langkah demi langkah, cepat dan tepat. Penulis mengembangkan tafsiran berurutan mengenai parameter asas ECG (gigi, selang, kedudukan paksi elektrik jantung, penilaian hipertrofi LV). Kedudukan utama ECG ditunjukkan dengan jelas dalam bentuk algoritma dan litar dengan jalan keluar terakhir ke dalam praktik klinikal.

ECG dalam praktik doktor (edisi ke-2)

Pilihan untuk ECG normal dijelaskan secara terperinci, penggunaan praktikal elektrokardiografi untuk diagnosis dan rawatan sindrom kardiologi utama (berdebar-debar, sinkop, sakit dada, sesak nafas) dijelaskan secara terperinci, ujian tekanan, pemantauan Holter dipertimbangkan.

Penyebab kesilapan diagnostik yang tidak dapat dilihat dalam elektrokardiografi

Perhatian khusus diberikan kepada aksesori peralatan elektrokardiografi, pengaruhnya terhadap memperoleh kesimpulan ECG yang tidak dapat disangkal. Cadangan untuk operasi yang selamat dan penyelenggaraan peralatan diagnostik fungsional diberikan..

Ulasan

Saya memesan garisan ECG kayu dan ECG untuk setiap buku, saya sangat menyukai produk tersebut, kerana bekerja dan belajar EKG untuk membantu.

Algoritma penyahsulitan ECG

Tentunya banyak kali dalam hidup anda, anda menghadapi situasi di mana anda perlu menguraikan "filem": menjalani ujian mengenai penyakit penyakit dalaman, mempelajari sejarah perubatan (dan tidak semestinya di jabatan terapi atau kardiologi) atau bahkan menasihati rakan ibu anda yang datang kepada anda dengan kata-kata "anda seorang doktor." Sekiranya dalam semua situasi ini anda berfikir: “Sepertinya telah mengajar elektrokardiografi di 2-3 kursus di universiti perubatan, tetapi ketika saya mengambil elektrokardiogram di tangan saya, saya tidak begitu faham. Anda perlu melakukan sesuatu dengan ini, ”maka artikel ini sesuai untuk anda. Sekiranya anda sudah mempunyai pemahaman yang baik mengenai elektrokardiografi, maka bagaimanapun, pautan ke pelbagai sumber yang disebutkan dalam artikel ini mungkin berguna untuk anda.

Di mana untuk mula belajar ECG?

Fisiologi

Untuk memahami ECG, pertama sekali, pengetahuan asas mengenai fisiologi sangat diperlukan. Sekiranya anda seorang pelajar 1-2 tahun di universiti perubatan (atau hanya ingin mengulangi fisiologi), fisiologi ECG adalah yang terbaik dan paling difahami dalam buku "Asas Fisiologi Perubatan" oleh N. N. Alipov dan "Fisiologi Perubatan" oleh Arthur Guyton dan John Hall. Sekiranya anda seorang pelajar 3 atau lebih kursus senior dan sudah mengetahui asas-asas fisiologi ECG, kemungkinan besar tidak masuk akal untuk kembali ke kajian fisiologi yang mendalam dan bagi anda abstrak elektrofisiologi dalam bab awal buku ECG akan mencukupi, yang akan diberikan di bawah.

Perkara utama yang perlu difahami dari fisiologi adalah apa petunjuk, dan yang paling penting, bagaimana imej grafik ECG terbentuk, kerana, sebenarnya, ECG adalah unjuran vektor terpadu pengujaan elektrik pada plumbum. Mengetahui hal ini, sudah tentu lebih mudah untuk memahami bagaimana gigi dan selang terbentuk pada elektrokardiogram.

Analisis dan tafsiran ECG

Perkara utama yang diperlukan dari doktor adalah kemampuan untuk menganalisis sebarang perubahan dalam elektrokardiogram dan memberikan tafsiran klinikal mengenai perubahan ini.
Sebenarnya, kesukaran yang paling biasa dihadapi oleh doktor semasa menyahkod ECG adalah kurangnya sekurang-kurangnya sejenis litar di kepala (bahkan yang asas, tanpa kehalusan), dan ini menimbulkan ketakutan dan ketidakpastian ketika melihat ECG. Lagipun, bagaimana seseorang dapat memastikan kesimpulan jika anda tidak tahu apa yang anda perlukan untuk menganalisis sama sekali? Jadi, kunci pertama kejayaan anda dalam menyahkod EKG adalah kehadiran litar yang dikembangkan dengan baik di kepala anda. Walaupun yang paling mudah, mungkin, beberapa titik anda akan menukar tempat secara berkala, tetapi skema itu seharusnya.
Skema apa yang harus dipilih secara khusus? Tidak ada jawapan yang tepat. Semua skema diciptakan untuk satu tujuan - agar anda tidak lupa menganalisis semua perkara utama pada elektrokardiogram. Sebenarnya, mereka serupa antara satu sama lain, jadi untuk permulaan, ingat sekurang-kurangnya satu, dan dengan latihan, jika perlu, anda boleh menyesuaikan skema ini untuk diri anda sendiri. Salah satu skema mudah tetapi berguna yang dapat kami cadangkan kepada anda adalah skema analisis ECG dari buku V.V. Murashko, A.V. Strutinsky:

Carta analisis ECG

I. Analisis kadar jantung dan konduksi:
1. Penilaian keteraturan kontraksi jantung;
2. Penilaian kadar jantung;
3. Penentuan sumber irama;
4. Penilaian kekonduksian (tempoh P, PQ, QRS, QT);
II. Definisi EOS;
III. Analisis gelombang P Atrial;
IV. Analisis QRS kompleks ventrikel;
Segmen V. ST;
VI. Gelombang T;
VII. U gigi.

Walaupun rangkaiannya mudah, hampir semua yang perlu dianalisis pada ECG: irama dan kekonduksian, paksi elektrik jantung, dan kemudian analisis gigi, segmen dan selang utama mengikut urutan.
Setelah menganalisis perubahan pada ECG, perlu dibuat tafsiran klinikal mereka, yang tentunya lebih sukar daripada analisis itu sendiri, namun, untuk situasi yang paling kerap dan penting dalam perubatan, pengetahuan asas sudah cukup untuk membuat kesimpulan. Untuk penafsiran, bukan sahaja pengetahuan penting, tetapi juga pengalaman menyahkod ECG. Semakin banyak ECG yang anda lihat, semakin baik anda akan dipandu oleh kepentingan klinikal perubahan yang telah anda kenal pasti.

Buku apa untuk mula belajar ECG?

Tidak ada jawapan yang tepat. Sebaliknya, ia adalah soal selera. Pada pendapat kami, bagi pemula di ECG, pilihan terbaik adalah rangkaian buku mengenai ECG oleh John Hampton. Siri ini terdiri daripada tiga buku:

Yang pertama adalah "Asas ECG." Buku yang sangat ringkas, kecil tetapi berguna. Anda boleh membacanya secara harfiah pada beberapa malam. Mengapa kita menganggap manual ini paling berjaya untuk pemula? Ini semua mengenai kesederhanaannya. Seperti yang disebutkan di atas, masalah yang paling umum bagi pemula adalah kekurangan bahkan skema termudah di kepalanya, serta ketidakamanan ketika menganalisis ECG. Buku ini akan membolehkan anda mengatasi "ambang ketidakpastian" ini, melihat ECG dan mengetahui apa yang perlu dicari. Dan ini adalah langkah yang sangat penting, meletakkan asas untuk kajian ECG lebih lanjut.

Yang kedua ialah “Atlas ECG. 150 situasi klinikal ”adalah kesinambungan logik dari buku pertama. Setelah anda mempelajari asas-asas analisis ECG, anda memerlukan latihan, latihan, dan latihan lagi. Sudah tentu, atlas ini hanyalah satu daripada atlas lain yang tidak terkira banyaknya di EKG (di mana untuk mencari orang lain, ia akan dinyatakan di bawah), dan untuk latihan anda boleh menggunakan atlas, laman web, blog atau umum.

Yang ketiga - "ECG dalam amalan doktor." Di sini, soalan individu mengenai tafsiran klinikal ECG telah dipertimbangkan dengan lebih mendalam. Perlu diperhatikan bahawa semua buku saling berkaitan dengan teks dan satu bahagian merujuk kepada yang lain, yang cukup berguna.

Pilihan lain yang baik untuk mula belajar ECG adalah buku terkenal oleh V. V. Murashko, A. V. Strutinsky "ECG", yang tetap menjadi Alkitab bagi banyak pelajar universiti perubatan. Walaupun begitu, kami meletakkan buku ini di tempat kedua untuk pemula, kerana beberapa pendekatan domestik yang dijelaskan di dalamnya sudah ketinggalan zaman. Tetapi, tentu saja, setakat ini, manual ini tetap menjadi salah satu pilihan terbaik untuk pemula untuk belajar EKG.

Masing-masing memerlukan pendekatannya sendiri, dan oleh itu, tentu saja, anda boleh memilih buku lain untuk permulaan dan kajian ECG selanjutnya. Tujuan artikel ini bukan untuk menjelaskan sepenuhnya semua buku dan sumber mengenai ECG, kami menawarkan, menurut pendapat kami, pilihan paling optimum untuk pemula. Pautan ke artikel yang membincangkan banyak buku ECG lain akan disediakan di bawah..

Kajian lebih lanjut mengenai ECG

Setelah anda mengetahui asas-asas ECG dan belajar untuk melihat elektrokardiogram dengan yakin, mengetahui bahawa anda harus menganalisisnya dan bagaimana menafsirkan perubahan utama yang anda dapati, anda memerlukan 2 perkara - pertama sekali latihan, dan juga kajian mendalam mengenai topik individu mengenai ECG.

Amalan ECG

Perkara utama yang perlu anda fahami mengenai amalan EKG adalah bahawa ia harus dilakukan secara berkala. Analisis dan tafsiran EKG adalah kemahiran yang perlu dilatih. Pada mulanya sukar, banyak persoalan kecil akan timbul mengenai pelbagai perincian. Ini adalah perkara biasa, yang utama ialah cuba memahami soalan yang tidak difahami, sering melihat buku dan panduan EKG.

Setelah beberapa lama melihat ECG shek, anda akan merasa seperti "point of no return", apabila anda dapat melihat ECG secara menyeluruh, dengan yakin tidak termasuk atau mengesahkan patologi utama. Namun, masih akan ada kes-kes yang kontroversial dan rumit yang akan memaksa anda membaca lebih banyak buku dan artikel ECG dan meminta nasihat rakan sekerja.

Di mana mencari ECG untuk amalan biasa?

Terdapat pelbagai sumber: atlas, publikasi, laman web, video, program di telefon pintar.

Langgan VKontakte awam:

  1. PERUBATAN: ECG. Dalam kumpulan ini, ECG dibentangkan setiap hari pada waktu pagi dengan pilihan jawapan dalam bentuk ujian, dan pada waktu petang jawapan diberikan dengan analisis perubahan utama dalam ECG. Anda juga boleh mendapatkan pelbagai sumber dan artikel mengenai ECG di sini..
    Pautan: https://vk.com/medic_ecg
  2. Ujian ECG. Satu lagi orang ramai dengan ujian ECG setiap hari. Pentadbirnya juga menterjemahkan banyak buku ECG dari bahasa Inggeris, membuat beberapa program rujukan ECG untuk komputer dan telefon, semuanya boleh didapati dalam kumpulan.
    Pautan: https://vk.com/club122935445

1. https://lifeinthefastlane.com/ecg-library/ - di laman web ini anda boleh menemui banyak contoh ECG yang berbeza. Ini juga merupakan salah satu laman web terbaik yang boleh dijadikan rujukan apabila anda tidak memahami sesuatu, dan bahkan sebagai panduan kajian..

4. https://www.skillstat.com/tools/ecg-simulator - simulator ECG dalam talian (lihat gambar) Cuba tangan anda untuk menentukan irama pada monitor untuk kepantasan! Anda juga boleh memuat turun simulator ECG di komputer anda: https://cloud.mail.ru/public/6aLN/9xaABKDea

Laman web dan laman awam ECG yang lebih berguna boleh didapati dalam artikel ini di MEDIC: ECG - https://vk.com/@medic_ecg-ssylki-na-resursy-po-ekg

Atlas, aplikasi dan video EKG

Atlase

1. Elektrokardiografi klinikal - Franklin Zimmerman. 200 elektrokardiogram dengan analisis dan penjelasan yang sangat baik.

2. Podrids ECG Dunia Sebenar. Salah satu atlas paling terkenal mengenai tafsiran ECG (6 jilid).

Buku untuk kajian ECG yang lebih mendalam:

1. Elektrokardiografi Praktikal Marriott adalah salah satu panduan ECG yang paling komprehensif;

2. Panduan untuk elektrokardiografi - Orlov V. N.

Anda akan mendapat lebih banyak literatur (buku, atlas mengenai EKG) dalam artikel mengenai penerbitan "MEDIC: ECG" https://vk.com/@medic_ecg-literatura-po-ekg

Video ECG

Terdapat kursus video yang baik yang dapat membantu memahami asas ECG:
- Kursus ECG dari Perubatan Kuat: https://vk.com/videos-150727887?section=album_3
- "EKG ada di tangan semua orang": https://vk.com/videos-150727887?section=album_1
- "EKG menarik!" dari internist.ru: https://vk.com/videos-150727887?section=album_2

Terdapat juga pelbagai aplikasi ECG pada telefon pintar (buku rujukan, atlas, ujian, atau semuanya bersama dalam satu program):

- Daripada program berbahasa Rusia, menurut kami, yang terbaik (dan ini bukan pengiklanan) adalah program dari "ujian ECG" orang ramai. Benar, mereka dibayar (pautan ke orang ramai - lihat di atas);
- ECG: Penyahkodan dan Ujian (Ecg). Aplikasi ini mempunyai rujukan kecil, mungkin berguna bagi seseorang. Adalah percuma.
- ECG 100 Kes Klinikal. Aplikasi percuma;
- Master ECG. Aplikasi yang baik dengan ECG, jawabnya sebagai ujian. Daripada tolak - jika anda ingin membuka penjelasan untuk ECG, maka anda perlu membayar 140 rubel.
Aplikasi ECG lain pada telefon pintar dalam artikel mengenai penerbitan "MEDIC: ECG" https://vk.com/@medic_ecg-obzor-prilozhenii-po-ekg-na-smartfon

Pembentangan ECG

Banyak persembahan ECG berguna yang berbeza di: https://vk.com/topic-150727887_41585478

Peretasan hidup

Cari sendiri dan gunakan pelbagai "peretasan hidup" semasa menganalisis ECG. Apa maksud kita?

Kami memberi contoh. Bahagian penting dalam analisis ECG adalah penilaian kadar jantung. Buku-buku biasanya memberikan formula HR = 60 / RR (saat), tetapi memerlukan waktu yang agak lama untuk menghitungnya, dan sekiranya anda memerlukan anggaran kadar degupan jantung yang cepat (contohnya, di sisi tempat tidur pesakit, pada persidangan pagi, dll.), Ini adalah faktor penting. Untuk memahami kadar denyutan jantung pesakit dengan cepat, anda boleh menggunakan apa yang disebut "formula kardiologis malas":

Denyut jantung = 300 / KBK (pada kelajuan rakaman ECG 25 mm / s), atau
Denyut jantung = 600 / KBK (pada kelajuan rakaman 50 mm / s), di mana KBK adalah bilangan sel besar (5 mm) antara gigi R-R yang berdekatan.

Peretasan hidup seperti itu boleh didapati dalam pelbagai persembahan, artikel, buku dan di laman web, oleh itu, dengan membaca pelbagai sumber, anda dapat mencari sesuatu yang baru, menarik dan berguna.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis