Bigeminia: sebab dan gejala, rawatan dan kemungkinan akibatnya

Atologi struktur jantung disertai oleh aritmia satu jenis atau yang lain dalam 90% kes. Ini terutamanya takikardia sinus, tetapi terdapat juga pengecualian berbahaya.

Mengubah kekerapan kontraksi atau selang antara setiap hit berikutnya tidak pernah dianggap sebagai norma. Terdapat banyak pilihan klinikal untuk penyimpangan.

Salah satunya ialah bigeminia - penggantian yang betul dari normal, kontraksi fisiologi jantung (systole) dengan kemunculan fokus aktiviti pramatang (extrasystole) di atria atau ventrikel.

Dengan cara yang istimewa, fenomena itu tidak menjadikan dirinya terasa. Sebenarnya, ini adalah penemuan yang dicatatkan pada kardiogram semasa peperiksaan. Selalunya ia ternyata hasil diagnostik rawak untuk penyakit lain.

Pelanggaran irama oleh jenis bigeminia bukanlah proses yang bebas. Ia selalu sekunder, kerana keadaan lain. Tidak mempunyai gejala, tetapi mengalir selari dengan manifestasi penyakit yang mendasari.

Rawatan merangkumi menghilangkan gejala ini, serta menyingkirkan proses patologi utama. Bentuk bahaya atrium secara praktikal tidak membawa.

Mekanisme perkembangan patologi

Dalam keadaan normal badan, struktur jantung berkontrak secara autonomi. Ini memberikan margin keselamatan tertentu bagi tubuh untuk mengekalkan aktiviti minimum yang diperlukan dalam keadaan kecemasan ketika minda terputus atau otak rosak..

Nod sinus yang disebut bertanggungjawab untuk menghasilkan isyarat elektrik yang mengujakan struktur otot miokardium. Ia terletak di organ atas.

Ventrikel dan atria tidak normal hanya melakukan impuls, mereka sendiri tidak membuatnya. Dalam kes bigeminia, aktiviti patologi berlaku pada struktur ini. Seperti namanya, untuk setiap kontraksi normal satu yang tidak normal (extrasystole).

Penggantian seperti itu jelas kelihatan pada ECG, yang menjadikan diagnosis walaupun pada peringkat awal agak mudah..

Mustahil untuk membincangkan keparahan dan prospek proses dengan satu faktor sahaja. Banyak bergantung pada penyetempatan anomali (bentuk ekstrasistol atrium hampir tidak pernah membawa bahaya, apatah lagi mengenai ventrikel). Penyakit yang mendasari, kesihatan umum, saat berjumpa doktor juga berperanan.

Seperti yang telah disebutkan, penyimpangan tidak utama. Ia sekunder untuk penyakit jantung, lebih jarang patologi extracardiac..

Yang mana - anda perlu perhatikan semasa diagnosis. Biasanya ini adalah kecacatan kongenital dan yang diperoleh, gangguan hormon, tabiat buruk yang memprovokasi perubahan sementara atau kekal dalam kerja seluruh organisma, dll..

Pengelasan

Asas untuk penamaan manifestasi patogen adalah penyetempatan penyimpangan irama.

  • Atrium Bigeminia Seperti namanya, isyarat berkembang di ruang atas struktur jantung. Gejala fenomena ini minimum atau tidak ada sepenuhnya..

Oleh kerana risikonya juga tidak signifikan, banyak yang hidup selama bertahun-tahun, bahkan tidak mengesyaki bahawa mereka mempunyai masalah kesihatan.

Kemungkinan komplikasi sangat rendah, penemuan yang tidak disengajakan tidak menjalani terapi. Pemerhatian dinamik jangka panjang ditunjukkan..

Sekiranya tidak ada manifestasi dan kecacatan organik sepanjang tempoh tersebut, kita dapat mengatakan bahawa seseorang itu agak sihat.

  • Bigeminia ventrikel. Ia berlaku lebih kerap (kira-kira 55% kes direkodkan). Berpotensi mengancam pesakit, tetapi mustahil untuk meramalkan risiko secara tepat semasa dalam perjalanan. Pemeriksaan yang panjang diperlukan. Hanya pakar terkemuka yang dapat memberikan spesifik. Secara amnya, petunjuk untuk pesakit walaupun dengan aritmia jenis ini adalah positif..

Klasifikasi mempunyai kepentingan klinikal yang minimum. Secara umum, taktik diagnosis dan rawatan simptomatik adalah serupa.

Punca

Faktor perkembangan tidak selalu berasal dari jantung. Momen ekstra adalah mungkin, yang membebankan peningkatan syarat pada kelayakan dan pengalaman pakar.

  • Overdosis glikosida jantung. Sebagai kes yang melampau. Kemungkinan penggunaan ubat seperti itu berpanjangan. Mereka merangsang kontraktilitas miokard dengan kaedah buatan, tanpa mengambil kira margin keselamatan organ. Pada tahap tertentu, kerosakan dan kejadian episod bigeminia mungkin berlaku. Ini adalah ubat berbahaya, hanya diresepkan oleh doktor, dalam kursus kecil.
  • Penggunaan aminophylline, kortikosteroid dalam dos yang signifikan atau secara berterusan. Dalam kes ini, alahan seperti bigeminia terutamanya mempengaruhi asma, alergi teruk, pesakit dengan patologi hormon.
  • Penyalahgunaan antipsikotik, normotimik.
  • Penyakit radang, berjangkit dengan keracunan dan hipertermia yang teruk. Dalam keadaan seperti itu, fenomena itu bersifat sementara. Bentuk utamanya adalah bigemia ventrikel. Ia memerlukan detoksifikasi, pemulihan irama, menjaga kestabilan aktiviti jantung. Risiko komplikasi bergantung kepada keparahan patologi berjangkit. Bahaya utama adalah kegagalan jantung.
  • Penggunaan ubat hormon jangka panjang. Ini "dosa" wanita muda dengan menggunakan pil kawalan kelahiran (kontraseptif oral). Biasanya, semua yang ada di farmasi digunakan, tanpa nasihat perubatan dan mematuhi peraturan akal sehat. Bayaran untuk inisiatif sedemikian tinggi. Pengambilan ubat tunggal selalunya tidak mencukupi. Transformasi organik bermula. "Bonus" adalah ketidakseimbangan hormon berterusan, kesuburan dan manifestasi umum sistem saraf pusat.
  • Operasi jantung baru-baru ini. Fenomena ini bersifat sementara, tetapi itulah sebabnya mengapa berada di hospital ditunjukkan sekurang-kurangnya seminggu. Oleh itu, anda perlu kerap "mengunjungi" pakar kardiologi untuk pemantauan dinamik.
  • Serangan jantung Nekrosis struktur otot jantung. Tidak mungkin untuk mengatakan bagaimana ia akan berakhir pada pesakit tertentu. Perlu menonton. Bigeminia adalah pilihan yang paling tidak berbahaya kerana berpotensi boleh ditanggalkan dan boleh diterbalikkan..
  • Sukan panjang, terutamanya profesional. Kardiomiopati berlaku, yang berbahaya setelah orang itu meninggalkan aktiviti fizikal. Kematian mendadak atau serangan jantung mungkin berlaku.
  • Hipertensi arteri 2-3 peringkat dan pilihannya yang lebih teruk dengan peningkatan tonometer yang berterusan. Ia menyebabkan beban pada struktur jantung. Pada tahun-tahun muda, daya tahan tubuh terhadap faktor negatif seperti ini semakin besar, seiring dengan bertambahnya usia, risikonya meningkat. Ia perlu dirawat tepat pada masanya, kerana dengan latar belakang GB terdapat transformasi tisu organik.
  • Patologi radang jantung dan beg jantung. Miokarditis, perikarditis. Mereka mempunyai asal-usul berjangkit, kurang kerap autoimun. Dirawat dengan segera, dalam keadaan jabatan khusus hospital.
  • Kardiomiopati Mana-mana jenis: kongenital diluaskan, toksik, alkohol. Ia adalah pelanggaran ukuran jantung. Ini terutamanya hipertrofi lapisan otot. Kurang jumlah kelantangan kamera.

Terlepas dari ragamnya, intinya sama - penurunan kontraktilitas miokardium, lemahnya hemodinamik, iskemia, kegagalan pelbagai organ, kematian akibat komplikasi, dan extrasystole mengikut jenis bigeminia adalah sebahagian daripada gambaran klinikal.

  • Sindrom genetik. Menyatakan bukan sahaja masalah jantung.
  • Peningkatan tekanan pada arteri pulmonari (hipertensi pulmonari) dan pembentukan sindrom tertentu.
  • Penggantian kardiomiosit dengan sel-sel tisu parut. Kardiosklerosis berlaku dengan latar belakang serangan jantung, keradangan, penyakit jantung iskemik, dan proses merosakkan yang lain.
  • Masalah endokrin (dengan tiroid, pankreas atau kelenjar adrenal).

Tidak mudah untuk memahami fenomena sebegini. Diagnosis menyeluruh diperlukan. Ia bermula dengan pengecualian keadaan jantung yang betul. Kemudian pakar lain terlibat..

Jenis ventrikel disebabkan oleh masalah jantung. Penyakit jantung koronari dianggap sebagai pemegang rekod mutlak, agak jarang - hipertensi arteri. Di tempat ketiga - serangan jantung.

Keadaan ini merangkumi 85% daripada semua kes yang dilaporkan. Sekiranya penyebabnya masih belum dapat dijelaskan, maka bincangkan mengenai bigeminia idiopatik.

Gejala

Bigeminia sendiri tidak mempunyai manifestasi, kerana ini adalah tanda proses patologi. Kita hanya boleh bercakap mengenai perkara yang berkaitan.

Gambaran klinikal purata adalah seperti berikut:

  • Pelanggaran irama normal. Terutama biasa. Secara subyektif, rasanya seperti bergantian, melangkau pukulan berkala, selang waktu yang berbeza antara kontraksi, berat di dada. Mungkin takikardia selari. Atlet mengalami penurunan.
  • Sakit Tidak diperhatikan dalam semua kes. Lebih-lebih lagi, menentukan sumber ketidakselesaan tidak begitu mudah walaupun bagi pakar.
  • Dyspnea. Ia berlaku dengan latar belakang proses patologi yang sedang berjalan. Pertama, dalam tempoh aktiviti fizikal, yang boleh disebut intens untuk orang tertentu. Maka pesakit sama sekali tidak dapat menjalankan tugas seharian. Pilihan terakhir dikaitkan dengan invalisasi dan pengecualian hampir keseluruhan seseorang dari aktiviti profesional.
  • Gelap di mata. Akibat serangan jantung atau gangguan irama.
  • Pucat lapisan kulit.
  • Berpeluh.
  • Keadaan sinkopal. Pengsan.
  • Sakit kepala, vertigo, mual, dan muntah (jarang berlaku).
  • Sensasi kelemahan, kegemukan badan, mengantuk.

Gambaran klinikal tumbuh seperti bola salji ketika kelainan anatomi berkembang. Mereka jarang disebabkan oleh bigeminia. Pelakunya adalah penyakit yang mendasari.

Komplikasi

Mengerikan sifatnya, tetapi sekali lagi disebabkan oleh extrasystole, jarang berlaku. Bahaya yang paling besar adalah jenis ventrikelnya.

Antara kemungkinan akibat:

  • Kegagalan jantung. Mungkin penyebab utama kematian bagi pesakit dari semua peringkat usia. Dengan resusitasi yang cekap, anda dapat menghidupkan seseorang.
  • Kejutan kardiogenik. Akibat daripada gangguan hemodinamik umum atau serangan jantung yang teruk. Pemulihan mungkin berlaku dalam sebilangan kes yang sangat terhad, dan walaupun begitu tidak ada yang menjamin tidak akan berulang. Kematian hampir 100%.
  • Pengsan dan trauma seterusnya.
  • Pukulan. Kemalangan serebrovaskular akut, kematian tisu saraf.
  • Demensia vaskular. Penyakit ini mirip dengan penyakit Alzheimer, tetapi mengalir secara relatif, mempunyai prospek untuk perkembangan terbalik.
  • Serangan jantung Nekrosis kardiomiosit, penggantian struktur fungsional dengan penghubung, cicatricial.
  • Kegagalan organ pelbagai. Lama-kelamaan, kerana sistem yang jauh menerima lebih sedikit darah.

Komplikasi berpotensi membawa maut, tetapi dapat dielakkan dengan rawatan perubatan tepat pada masanya..

Diagnostik

Ia dijalankan di bawah pengawasan pakar kardiologi, sebagai pakar yang pakar. Oleh kerana asal usul proses yang rumit, ada kemungkinan untuk menarik doktor luar untuk bekerja. Tetapi hanya setelah menghilangkan masalah jantung.

Pemeriksaan utama kelihatan seperti ini:

  • Tinjauan lisan, pengambilan sejarah.
  • Mengukur tekanan darah dan degupan jantung menggunakan kaedah rutin.
  • Pemantauan harian. Digunakan untuk penilaian yang lebih tepat..
  • Elektrokardiografi Kaedah utama. Ia bertujuan untuk mengesan bigeminia dan varian klinikal gangguan irama.
  • Ujian tekanan. Mereka dilakukan dengan sangat berhati-hati, komplikasi dengan peningkatan aktiviti mungkin terjadi..
  • Am ujian darah, biokimia.
  • Coronografi.
  • Sekiranya perlu - MRI atau (kurang biasa) CT.

Sebagai sebahagian daripada diagnosis yang diperluas, kajian hormon, penilaian status neurologi, ultrasound adrenal, scintigraphy tiroid, pengeluaran air kencing setiap hari, urinalisis, dan teknik lain ditunjukkan..

Kerumitan tinjauan memerlukan pendekatan bersepadu. Tempohnya boleh sampai seminggu atau lebih..

Tanda pada ECG

  • Kemunculan prematur kompleks QRS (dengan sendirinya sudah 0,12 saat) dan gelombang P. Dengan latar belakang jenis ventrikel, keadaannya adalah sebaliknya.
  • Lumpuh atrium.

Kemungkinan penyimpangan lain. Penilaian dilakukan oleh doktor diagnostik fungsional. Penyahkodan dan penjelasan berulang terletak di bahu pakar yang sudah merawat.

Bigemia yang berkekalan pada ECG dapat dilihat dengan jelas, bahkan ahli kardiologi baru dapat memastikan fakta tersebut, tanpa banyak pengalaman dalam pengurusan praktikal pesakit.

Rawatan

Kaedah utama terapi awal adalah penggunaan ubat-ubatan. Sebenarnya, dalam kerangka kesan simptomatik, ubat-ubatan antiarrhythmic ditunjukkan.

Petunjuk untuk menetapkannya adalah sempit: toleransi penyakit yang teruk, gangguan hemodinamik atau kontraktilasi dan aktiviti jantung. Nama utama: Amiodarone, Hindin.

Analog mungkin, tetapi ini adalah ubat yang optimum untuk menggabungkan keberkesanan dan keselamatan. Penggunaan jangka panjang atau pelanggaran dos adalah jalan langsung ke extrasytolia, termasuk jenis bigeminia (reaksi paradoks tubuh).

Mungkin pelantikan beta-blocker dalam pelbagai ventrikel. Ubat lain adalah etiotropik dan digunakan mengikut keperluan..

Kaedah lain untuk menghilangkan proses patologi adalah ablasi frekuensi radio. Cauterization kawasan aktiviti elektrik yang tidak normal dengan akses endoskopi.

Ini adalah operasi yang agak mudah, ditoleransi tanpa komplikasi, tetapi diresepkan dalam kes-kes yang melampau kerana memerlukan rawatan di hospital dan pemulihan selepas itu.

Masalah yang ketara dengan teknik ini ialah anda perlu mengetahui dengan tepat di mana fokus berubah. Ini adalah kerja diagnostik tambahan, tidak selalu berjaya..

Ramalan

Malah doktor terkemuka tidak akan dapat memberikan nombor yang tepat. Kira-kira 12% pesakit dengan atemia bigemia selama 10 tahun tanpa rawatan mengalami komplikasi rancangan maut atau melumpuhkan..

Bentuk ventrikel ditoleransi dengan teruk - 30-40% boleh membawa maut. Terhadap latar belakang terapi, ramalannya jauh lebih optimis..

Anda boleh mengatakan sesuatu yang spesifik setelah pemerhatian yang panjang terhadap pesakit, reaksi terhadap rawatan dan jalan perkembangan umum. Semua soalan harus diajukan kepada doktor..

Akhirnya

Bigeminia adalah sejenis allorrhythmia jantung apabila setiap strok fisiologi normal disertai dengan pengecutan patologi. Bentuk pelanggaran berbeza dalam anggaran prognostik dan kaedah rawatan..

Walau bagaimanapun, rawatan memerlukan lawatan ke pakar kardiologi; adalah mungkin untuk melibatkan pakar yang berkaitan. Pemulihan tanpa akibat mungkin berlaku pada peringkat awal..

Tempoh kursus kurasi adalah 6-12 bulan. Terapi sokongan berlangsung dari beberapa hingga puluhan tahun. Mungkin perlu memerhatikan dan mengambil ubat seumur hidup. Tetapi ini tidak boleh menakutkan seseorang. Lebih-lebih lagi, sekatan dalam kehidupan dan pekerjaan seharian adalah minimum..

Bigeminia, trigeminia (allorhythmias ventrikel): kejadian, gejala, diagnosis, rawatan

© Pengarang: Sazykina Oksana Yuryevna, pakar kardiologi, khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Sebagai permulaan, perlu diperhatikan bahawa bigeminia dan trigeminia adalah varian extrasystole ventrikel. Extrasystole adalah sejenis gangguan irama jantung yang dicirikan oleh berlakunya irama jantung ektopik. Konsep ini mencerminkan keadaan di mana kontraksi atria atau ventrikel tidak berlaku di laluan sistem pengaliran di mana kelakuan normal impuls berjalan. Extrasystole boleh menjadi atrium dan ventrikel.

Dalam kes-kes apabila extrasystoles bergantian dengan kontraksi jantung yang normal melalui satu kontraksi, mereka bercakap mengenai bigeminia jantung (1: 1), dan apabila selepas dua kontraksi normal - mengenai trigeminia ventrikel (1: 2). Oleh itu, satu kontraksi yang luar biasa melalui tiga yang normal disebut quadrigeminia (1: 3), dan selepas empat - pentaeminemia. Jenis extrasystoles ini digabungkan dengan konsep allorhythmia.

bigeminia pada ECG: setiap kompleks kedua - extrasystole

Sebagai tambahan, extrasystoles berpasangan (dua berturut-turut) dan extrasystoles kumpulan yang kerap diasingkan sekiranya mengikut berturut-turut dalam jumlah tiga atau lebih. Dalam kes terakhir, extrasystole dapat dianggap sebagai jangka pendek takikardia ventrikel.

Menurut statistik, extrasystole berlaku pada lebih daripada 68% orang. Lebih-lebih lagi, majoriti (63%) adalah extrasystoles ventrikel, sekitar 25% adalah atrium, dan selebihnya adalah supraventricular bigeminia dan trigeminia, serta kombinasi mereka. Kejadian bigeminia ventrikel juga diperhatikan pada lebih daripada 60% pesakit dengan iskemia miokard dan lebih daripada 80% pesakit dengan infark miokard akut.

Punca bigeminia dan trigeminia

Ekstrasistol atrium dan ventrikel tunggal yang biasa dijumpai pada orang yang sihat. Mereka secara praktikal tidak dirasakan dan tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Ekstrasistol yang lebih kerap, seperti allorhythmia, serta extrasystoles berpasangan yang kerap dan takikardia ventrikel, tidak boleh dianggap sebagai pilihan norma dan merupakan alasan untuk pemeriksaan terperinci sistem kardiovaskular.

Oleh itu, penyebab utama episod bigeminia dan trigeminia adalah:

  • Infarksi miokardium akut,
  • Overdosis glikosida jantung, atau apa yang disebut keracunan glikosidik dengan persediaan digitalis dan digitalis - strophanthin, digoxin, corglycon, dll.,
  • Memperolehi kecacatan injap mitral dan aorta,
  • Demam reumatik yang ditangguhkan (reumatik) dengan kerosakan pada lapisan dalam jantung - endokarditis,
  • Akibat miokarditis - proses keradangan pada ketebalan otot jantung, dan bahkan perubahan parut kecil adalah asas untuk peredaran impuls patologi melalui serat miokardium,
  • Kardiosklerosis Postinfarction (PIX) - perubahan cicatricial dalam struktur normal miokardium.

Sekiranya pesakit setelah pemeriksaan penuh tidak menemui kerosakan miokard organik, kemungkinan besar penyebab bigeminia dan trigeminia adalah pelanggaran kesan autonomi pada jantung semasa dystonia vegetatif-vaskular. Patologi ini memerlukan perundingan pakar neurologi.

Gejala bigeminia dan trigeminia

Gejala extrasystole mengikut jenis bi - atau trigeminia terdiri daripada gejala kardiologi dan neurologi.

Manifestasi kardiologi terdiri daripada sensasi gegaran berirama pesakit di kawasan jantung, bergantian dengan rasa berhenti, jantung yang tenggelam. Tempoh ini sesuai dengan jeda kompensasi pada ECG. Terdapat juga gegaran dalaman, perasaan kekurangan udara dan ketidakselesaan di belakang sternum atau di bahagian kiri dada, menekan atau terbakar di alam.

Gejala neurologi berlaku kerana pelanggaran kitaran penuh denyut jantung, akibatnya jumlah darah yang tidak mencukupi mengalir ke otak. Pesakit mungkin mengalami kelesuan, mengantuk, kelipan di depan mata, keadaan pengsan. Dalam kes yang jarang berlaku, sinkop jangka pendek boleh berkembang, terutamanya jika allorhythmia digabungkan dengan gangguan irama jantung yang lain..

Dengan gejala seperti itu, terutamanya dalam kombinasi dengan tekanan darah tinggi atau rendah, pesakit harus segera mendapatkan nasihat perubatan (di klinik atau perkhidmatan perubatan kecemasan).

Diagnostik

Diagnosis bigeminia dan trigeminia menjadi jelas selepas ECG.

extrasystoles mengikut jenis bigeminia, trigeminia dan quadrigeminia pada ECG

Sekiranya pesakit mencatat aduan serupa secara berkala, tetapi hanya beberapa ekstrasistol yang direkodkan pada ECG, pesakit memerlukan pemantauan tekanan darah dan ECG setiap hari (menurut Holter). Ini diperlukan untuk "menangkap" extrasystole, untuk menilai tahap ekstrasistol mengikut Ryan (Rayn) atau Lown (Lown) dan untuk mendapatkan klasifikasi extrasystole prognostik (lihat di bawah).

Selanjutnya, sekiranya pesakit benar-benar mendaftarkan bigeminia atau trigeminia, perlu dilakukan pemeriksaan penuh untuk mengetahui penyebab aritmia. Kaedah peperiksaan tambahan diberikan:

  1. Ujian darah am dan biokimia untuk mengecualikan proses keradangan, serta untuk menilai spektrum lipid darah (untuk aterosklerosis dan penyakit koronari),
  2. Ultrasound jantung, atau Echo-X (echocardioscopy), yang membolehkan anda mengenal pasti perubahan struktur atau morfologi pada jantung,
  3. Ujian senaman (ujian treadmill, ujian berjalan kaki selama 6 minit, ergometri basikal) untuk menilai kepentingan latihan fizikal dalam kejadian bigeminia dan trigeminia, serta untuk menilai toleransi senaman dalam iskemia atau kegagalan jantung kronik.

Video: bigeminia pada ECG

Rawatan

Sekiranya pesakit mengecualikan penyakit jantung organik sebagai penyebab bigeminia dan trigeminia, maka dia memerlukan pemeriksaan oleh pakar neurologi dengan rawatan dystonia vegetatif-vaskular.

Pertama sekali, perlu dilakukan pembetulan gaya hidup dengan pemakanan yang mencukupi dan kaedah kerja dan rehat. Ia juga perlu untuk menormalkan keadaan psikologi pesakit dan memastikan keselesaan psiko-emosi. Pancuran kontras, menyapu dan menggosok dengan kain lembap, melatih sistem kardiovaskular dengan baik.

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit jantung sebagai penyebabnya, ia memerlukan rawatan tanpa gagal. Dalam beberapa kes, pembedahan penyakit jantung mungkin ditunjukkan..

Sebagai tambahan kepada rawatan utama, beta-blocker diresepkan untuk penggunaan berterusan, misalnya, sotalol, nebilet, coronal, concor, dll., Serta penyekat saluran kalsium - diltiazem, verapamil, dll. Ubat-ubatan ini dapat mengurangkan kadar denyutan jantung dan mengurangkan kekonduksian impuls patologi dengan miokardium ventrikel.

Cordarone, lidocaine dan quinidine untuk pentadbiran intravena digunakan sebagai rawatan kecemasan untuk bigeminia atau trigeminia yang kerap berlaku secara tiba-tiba..

Sekiranya terapi antiaritmia dikontraindikasikan kepada pesakit, atau toleransi dan / atau ketidakcekapannya yang lemah diperhatikan, persoalan mengenai perlunya RFA (ablasi frekuensi radio) - iaitu, pembasmian tisu atrium atau ventrikel melalui dorongan patologi, harus diselesaikan..

Adakah komplikasi bigeminia dan trigeminia mungkin??

Komplikasi boleh berlaku pada pesakit dengan extrasystole - ventrikel dan atrium.

Oleh itu, extrasystole atrium boleh masuk ke fibrilasi atrium dan flutter, dan bigeminia ventrikel atau trigeminia - ke takikardia ventrikel, ke fibrilasi ventrikel dan menyebabkan asystole (serangan jantung). Pencegahan komplikasi adalah permulaan rawatan tepat pada masanya untuk penyakit yang membawa kepada bigeminia dan trigeminia..

Ramalan

Ekstrasistol tunggal, pada asasnya, tidak berbahaya tanpa patologi organik jantung, berbeza dengan kumpulan dan berpasangan, yang boleh menyebabkan paroxysm takikardia ventrikel.

jadual klasifikasi extrasystole ventrikel menurut Laun

Prognosis untuk bigeminia dan trigeminia ditentukan oleh klasifikasi prognostik extrasystole mengikut Lown:

  • Gred 1 - kurang daripada 30 ekstrasistol tunggal sejam,
  • Gred 2 - lebih daripada 30 ekstrasistol tunggal sejam,
  • Gred 3 - extrasystoles polimorfik (pelbagai bentuk) dan polytopic (dari pelbagai bahagian miokardium ventrikel),
  • Kelas 4A - extrasystoles berpasangan,
  • Kelas 4 B - ekstrasistol kumpulan,
  • Gred 5 - extrasystoles "awal", apabila extrasystole muncul dengan latar belakang kontraksi jantung yang masih berterusan.

Oleh itu, prognosis untuk dua kelas pertama adalah baik, misalnya, jika pesakit mempunyai beberapa ekstrasistol yang didaftarkan dalam satu jam, secara berkala bergantian dengan kontraksi jantung yang normal dalam satu atau dua.
Kelas ketiga atau kelima tidak disangka, kerana terdapat risiko tinggi untuk mengalami gangguan irama yang membawa maut. Iaitu, jika bigeminia dan trigeminia bergantian dengan ekstrasistol berpasangan, kumpulan atau awal, mereka boleh membahayakan perkembangan komplikasi.

Sebagai kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa extrasystole dari jenis bigeminia dan trigeminia berbahaya hanya jika disebabkan oleh patologi miokardium yang serius. Jika tidak, misalnya, dengan dystonia vegetatif-vaskular, jenis extrasystole ini hilang apabila pengaruh saraf autonomi pada jantung dinormalisasi.

Allorhythmia jenis Bigorrhea

Apa itu extrasystole jenis bigeminia

Gangguan irama jantung disebut extrasystoles. Ia dicirikan oleh pengecutan jantung, berlaku secara bergilir. Perkara yang sama berlaku untuk bahagian jantung masing-masing. Extrasystole berkembang dalam pelbagai bentuk, salah satunya adalah bigeminia..

Bentuk aritmia ini, di mana rangsangan jantung pramatang berlaku selepas penguncupan jantung yang lain. Ini bermaksud bahawa kitaran ekstrasistolik dan sinus bergantian satu dengan satu. Pada masa yang sama, selang klac yang sama dicatat.

Selalunya, oleh bigeminia, doktor bermaksud extrasystole supraventricular atau ventrikel. apabila pengecutan jantung yang luar biasa terpaku pada ECG.

Orang yang sihat mempunyai kira-kira 55 kontraksi. Sekiranya kontraksi normal bergantian dengan kontraksi luar biasa, ini disebut bigeminia, terutamanya jika ia dicatatkan pada ECG. Sekiranya kita bercakap secara khusus mengenai bentuk ventrikel dari keadaan ini, ini bermakna satu-satunya kompleks bocor normal bergantian dengan extrasystole ventrikel. sejenis aloritmia.

Dalam kes ini, pengujaan pramatang berlaku, diperhatikan di ventrikel jantung. Sekiranya kita bercakap mengenai bentuk supraventrikular, ini bermakna satu kontraksi jantung dan satu kontraksi irama jantung bergantian dengan betul.

Bercakap mengenai sebab-sebab keadaan yang sedang kita bincangkan, kita mesti ingat bahawa ia berkaitan secara langsung dengan extrasystole, jadi pertama-tama anda harus mempertimbangkan sebab-sebab yang menyebabkannya.

Ekstrasistol berfungsi berfungsi pada pesakit yang mempunyai penyakit seperti:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • VVD;
  • neurosis dan sebagainya.

Di samping itu, gangguan irama boleh bersifat psikogenik dan boleh dikaitkan dengan faktor kimia dan pemakanan, serta berkembang dengan latar belakang alkohol, ubat-ubatan, kopi dan teh yang kuat, merokok, tekanan, semasa haid dan sebagainya..

Extrasystole, yang bersifat organik, berlaku dengan penyakit berikut:

  • kardiosklerosis;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • infarksi miokardium;
  • kardiomiopati;
  • kecacatan jantung dan sebagainya.

Ekstrasistol yang beracun berkembang:

  • dengan tirotoksikosis;
  • dengan demam;
  • dengan kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Ekstrasistol berkembang dengan latar belakang pelanggaran nisbah ion magnesium, kalium, natrium dan kalsium dalam sel-sel otot jantung, yang mempengaruhi sistem konduktif secara negatif. Senaman boleh mencetuskan penyakit..

Bigeminia ventrikel menunjukkan bahawa proses mabuk diucapkan di dalam badan, yang merupakan akibat daripada mengambil persediaan digitalis.

Selalunya aritmia jenis ini berlaku pada pesakit yang telah diresepkan adrenalin, novocainamide, quinidine, dan novocaine untuk penyakit sistem kardiovaskular. Di samping itu, bentuk ini mungkin disebabkan oleh penggunaan jenis anestesia tertentu, misalnya, kloroform atau siklopropana..

Ekstrasistol ventrikel sebagai bigeminia

Kadang kala patologi ini berkembang kerana rangsangan elektrik jantung. Terdapat sebab lain untuk perkembangan keadaan ini:

  • keracunan teruk dengan bahan organofosforus semasa mabuk akut;
  • gangguan elektrolit dalam miokardium;
  • coronarografi;
  • bunyi jantung;
  • pembedahan jantung dan sebagainya.

Semua sebab menggabungkan perubahan yang berlaku pada otot jantung dan berasal dari organik. Bahkan gangguan yang kelihatan tidak signifikan dalam miokardium boleh menyebabkan kemunculan fokus kegembiraan ektopik, terutama jika ia digabungkan dengan beberapa faktor fungsional.

Bigeminia dicirikan oleh gejala subjektif, misalnya, rasa berdebar di jantung, berhenti sebentar atau gangguan dalam kerja organ penting ini.

Jarang, tetapi masih berlaku bahawa sakit jantung dan angina terserlah dan pengisian yang kuat di kawasan serviks dirasakan.

Di samping itu, gejala serebrum diperhatikan:

  • pengsan
  • afasia;
  • pening;
  • bentuk hemiparesis sementara.

Gejala sifat neurotik dan vegetatif juga diperhatikan:

  • adynamia;
  • pucat;
  • loya;
  • perasaan takut;
  • peningkatan berpeluh;
  • sedikit kegembiraan;
  • rasa kekurangan udara.

Apabila berlaku penyitaan, pesakit merasakan jantungnya berdegup seketika, sementara ia kelihatan menguncup. Dia berasa lebam atau kusam. Kadang-kadang rasa sakit dapat dilihat di jantung, tetapi ini sangat jarang berlaku.

Patologi biasa yang dikaitkan dengan pelanggaran kontraksi jantung adalah aritmia dengan banyak jenisnya. Sekiranya terdapat pengecutan jantung yang luar biasa, maka adalah kebiasaan untuk bercakap mengenai extrasystole.

Ia diprovokasi oleh impuls yang tidak muncul di simpul sinus (alat pacu jantung), tetapi di bahagian jantung yang lain (fokus ektopik): mereka boleh berupa ventrikel, atria, zon supraventrikular.

Konsep "bigeminia" merujuk kepada bentuk extrasystole, apabila selepas setiap kontraksi normal zon supraventricular atau extrasystole ventrikel mengikuti. Tetapi lebih kerap, kompleks normal digabungkan dengan extrasystoles ventrikel.

  • Semua maklumat di laman web ini hanya untuk panduan dan TIDAK menjadi panduan untuk bertindak.!
  • Hanya seorang DOKTOR yang dapat memberikan DIAGNOSIS TEPAT kepada anda!
  • Kami dengan hormat meminta anda untuk tidak melakukan rawatan diri, tetapi mendaftar dengan pakar !
  • Kesihatan kepada anda dan orang tersayang!

Dengan kata lain, bigeminia disebut allorrhythmia (ventricular) atau supraventricular (supraventricular) extrasystole..

Dalam jantung yang sihat, kira-kira 30-60 ekstrasistol per jam dicatat dengan EKG, tetapi apabila terlalu kerap muncul, maka mereka bergantian dengan kontraksi normal, setiap kontraksi kedua adalah ekstrasistolik.

Fenomena bigeminia boleh berlaku dan hilang pada siang hari, oleh itu, ia dapat dikesan dengan betul hanya dengan pemantauan ECG setiap hari. Patologi dipertimbangkan jika bigemia berlangsung selama berjam-jam pada siang hari, jadi anda tidak perlu risau untuk mengenal pasti kelainan.

Yang paling berbahaya dianggap sebagai extrasystole supraventrikular atau ventrikel sebagai bigeminia pada masa kanak-kanak, dorongan berganda boleh menyebabkan simpul sinus kehilangan kawalan irama jantung (berhenti menjadi alat pacu jantung), yang akan menyebabkan kematian.

Semasa bigeminia ventrikel, kompleks normal dan extrasystole bergantian di ventrikel kanan.

Selalunya, keadaan dan gejala yang berkaitan didiagnosis dengan keracunan akut badan, terutamanya setelah memakan tanaman digitalis, keracunan dengan bahan kimia dan beberapa jenis anestesia, overdosis glikosida.

Sekiranya beberapa ubat dan analognya diresepkan kepada pesakit dengan patologi sistem kardiovaskular, ini juga boleh menyebabkan extrasystole ventrikel, seperti bigeminia. Dorongan elektrik, yang digunakan untuk merawat patologi jantung, dan kaedah campur tangan pembedahan yang lain pada jantung dapat menimbulkan masalah..

Tanda-tanda klinikal bigeminia ventrikel tidak berbeza dengan supraventricular: degupan kusam di kawasan jantung, gegaran lemah memberi laluan kepada yang kuat, penurunan nadi dengan jumlah kontraksi jantung yang normal, sakit neurotik jangka pendek.

Ekstrasistol atrium adalah pengecutan jantung pramatang akibat kemunculan fokus pengujaan di atria.

Dari sini anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai gejala dan rawatan extrasystole dengan menopaus.

Mengapa dengan osteochondrosis boleh berlaku extrasystoles - baca di sini.

Selain itu, keadaan ini dicirikan oleh gejala kebuluran oksigen otak dan autonomi. Selalunya pesakit tidak dapat mengadu penyakit, tetapi pemeriksaan instrumental mengesahkan adanya patologi.

Extrasystole sebagai bigeminia merujuk kepada aritmia. Dalam keadaan ini, kontraksi luar biasa diperhatikan, yang tidak membenarkan jantung berehat semasa bersantai. Masalahnya disebabkan oleh kerosakan sistem pengaliran jantung. Aritmia seperti itu sangat tidak diingini kerana boleh mengakibatkan akibat yang serius..

Bigeminia adalah sejenis extrasystole yang boleh berlaku semasa proses patologi atau tanpa kerosakan pada badan. Ia dianggap normal jika tidak lebih dari 30 pengurangan luar biasa muncul dalam satu jam.

Dengan gangguan irama yang kerap, selepas setiap pengecutan normal, kejadian luar biasa berlaku. Aritmia seperti itu adalah atrium dan ventrikel..

Sepanjang hari terdapat penyelewengan bimigenias. Dengan menggunakan elektrokardiogram dalam kes ini, tidak mustahil untuk menganggarkan jangka masa kejang dengan tepat..

Maklumat lengkap mengenai kerja badan dapat diperoleh hanya dengan rakaman berterusan aktiviti elektrik jantung sepanjang hari. Bahaya terbesar adalah bimigenia ventrikel pada kanak-kanak.

Mengapa timbul

Semua sebab perkembangan masalah dibahagikan kepada beberapa kumpulan. Ekstrasistol timbul di bawah pengaruh faktor fungsional dalam bentuk:

  • osteochondrosis tulang belakang serviks;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • tekanan neurosis.

Sebagai tambahan kepada penyebab psikogenik perkembangan patologi, faktor kimia dan pemakanan dibezakan. Penyakit menyalahgunakan orang yang menyalahgunakan alkohol, merokok dan menggunakan dadah, semasa tekanan emosi dan semasa haid.

Penyebab organik extrasystole juga diketahui. Dalam kes ini, masalah timbul dengan penyakit jantung. Pengecutan luar biasa berlaku apabila:

  • gangguan iskemia di jantung;
  • kardiomiopati;
  • penyakit vaskular aterosklerotik;
  • infarksi miokardium;
  • kecacatan kongenital atau diperolehi.

Ekstrasistol toksik berkembang dengan peningkatan pengeluaran hormon oleh kelenjar tiroid, semasa suhu badan tinggi, sebagai kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Sekiranya badan mempunyai lebih kurang daripada unsur-unsur jejak seperti kalium, magnesium, natrium dan kalsium, maka irama jantung akan hancur. Senaman yang berlebihan juga menyebabkan penyakit..

Kehadiran bimigenia ventrikel diperhatikan ketika tubuh diracun dengan persiapan digitalis..

Apa perbezaan mereka?

Denyut jantung normal ialah 60-90 degupan seminit. Sekiranya terganggu, extrasystoles (kontraksi luar biasa) berlaku pada selang waktu yang berbeza.

Apabila mereka datang dari simpul sinus, ini disebut arrhythmia sinus. Dalam kes lain, mereka terbentuk bukan di simpul sinus, tetapi di bahagian lain dari miokardium.

Pengecutan luar biasa yang muncul selepas setiap dorongan normal disebut bigeminia. Dengan kata lain, nisbah denyutan betul dan pramatang adalah 1: 1. Ini adalah patologi irama jantung yang paling biasa. Ia dicatatkan dalam 60% kes.

Apabila terdapat satu pengurangan luar biasa dalam dua kontraksi yang betul, ini adalah trigeminia (2: 1).

Dengan nisbah 3: 1 - selepas tiga pukulan normal, satu yang salah berlaku, ini adalah quadrigemia.

Dan juga terdapat pentaeminia (4: 1) dan extrasystoles berpasangan - kontraksi atipikal berganda.

Bigeminia: apa itu dan apa makna konsep ini?

Sepanjang hari terdapat penyelewengan bimigenias. Dengan menggunakan elektrokardiogram dalam kes ini, tidak mustahil untuk menganggarkan jangka masa kejang dengan tepat..

Menjelaskan istilah ini agak mudah, anda hanya perlu merujuk kepada skema ini:

  1. Pelanggaran degupan jantung, urutan pengujaan dan irama jantung disebut sebagai aritmia.
  2. Bergantung pada fungsi jantung yang terganggu, aritmia dikelaskan kepada beberapa kumpulan, salah satunya adalah extrasystole.
  3. Extrasystole merujuk kepada kontraksi luar biasa yang berlaku di jantung.
  4. Salah satu bentuk extrasystole adalah bigeminia yang sama.

Sekiranya anda bergantung pada bacaan ECG, maka 30 hingga 60 ekstrasistol dapat diperbaiki setiap jam pada orang yang sihat. Apabila pelanggaran berlaku, petunjuk ini dapat berubah ke arah kenaikan dan bergantian dengan kontraksi normal. Dalam kes tersebut, jika extrasystole muncul melalui satu kontraksi normal, iaitu, ia mempunyai bahagian yang sama dengan 1: 1 - fenomena ini disebut bigeminia. Manifestasi lain dari extrasystole jantung juga mungkin:

  1. Dalam nisbah 1: 2 - trigeminia ventrikel.
  2. Dalam nisbah 1: 3 - quadrigeminia.
  3. Dalam nisbah 1: 4 - pentaeminia.

Kesemuanya adalah bentuk extrasystole dan disatukan dengan nama umum - allorhythmia.

Agar sistol atau pemampatan ventrikel berlaku, bahagian jantung mesti menerima dorongan elektrik, yang pada orang yang sihat terbentuk di simpul sinus. Bigeminia dicirikan oleh fakta bahawa selepas setiap sistol terjadi kontraksi tambahan (luar biasa) atau extrasystole, tetapi yang paling penting, bukan nod sinus yang menyebabkannya.

Bergantung pada lokasi tumpuan ektopik, yang menghasilkan dorongan, bigeminia mempunyai bentuk berikut:

  • selepas setiap pengecutan normal menerima dorongan dari simpul sinus, berlaku yang luar biasa, yang diprovokasi oleh isyarat dari ventrikel;
  • lebih kerap menjadi ciri orang tua dan didiagnosis dalam 60% kes.
  • selepas setiap kontraksi normal menerima dorongan dari nod sinus, kejadian luar biasa berlaku, yang diprovokasi oleh isyarat dari zon atrium atau atrioventricular (supraventricular), dengan kata lain, nod atrioventricular;
  • patologi pada orang yang sihat biasanya dikaitkan dengan mabuk, senaman fizikal atau tekanan, ia sering berkembang pada masa remaja atau kanak-kanak.

Sistem saraf pusat dan autonomi mempunyai kesan yang signifikan terhadap extrasystole oleh jenis bigeminia, tetapi alasan yang sama memprovokasi, seperti extrasystoles lain,:

  • senaman fizikal, kerja berlebihan, tekanan;
  • penggunaan minuman tonik yang berlebihan, khususnya kopi dan teh;
  • tabiat buruk (dadah, alkohol, rokok);
  • makanan bukan makanan (lemak haiwan, pelbagai bahan tambahan dalam makanan, makanan goreng, asin dan asap);
  • kekurangan elektrolit dalam badan (kalsium, magnesium, kalium, natrium);
  • keracunan oleh makanan atau bahan kimia yang menyebabkan mabuk badan;
  • kesan sampingan daripada mengambil ubat-ubatan tertentu, terutamanya jantung atau digunakan untuk anestesia umum;
  • haba;
  • penyakit neurotik;
  • osteochondrosis serviks;
  • tirotoksikosis;
  • penyakit jantung (angina pectoris, kardiomiopati. malformasi. serangan jantung, kardiosklerosis. tumor dan lain-lain);
  • akibat rangsangan elektrik otot jantung, prosedur diagnostik dan terapeutik (bunyi, angiografi koronari, campur tangan pembedahan).

Pesakit mungkin tidak merasakan manifestasi bigeminia dalam beberapa kes, tetapi degupan jantung yang tidak teratur dan gangguan dalam kerja otot jantung menjadi tanda klinikal lain apabila degupan lemah berlaku, diikuti dengan kuat.

Kadang-kadang seseorang merasa degupan lemah, dan nampaknya denyut nadi telah perlahan, tetapi mendiagnosis atau mendengar jantung menunjukkan jumlah degupan normal (60-80).

Bradikardia khayalan dikaitkan dengan kenyataan bahawa dengan setiap extrasystole, gelombang nadi tidak semestinya dibuat, dirasakan di pinggiran.

Bigeminia tidak dicirikan oleh cardialgic atau angina pectoris, mampatan di jantung, mengisi leher, tetapi gejala seperti itu mungkin berlaku. Selalunya, degupannya kusam atau jantung kelihatan gemetar.

Walaupun kesakitan berlaku, ia sangat pendek dan serupa dengan sindrom neurotik. Ini disebabkan oleh kenyataan bahawa pada saat-saat seperti itu terdapat pengecutan semua ruang jantung pada masa yang sama.

Extrasystole ventrikel kiri ditunjukkan pada ECG dalam bentuk petunjuk standard, toraks dan unipolar dari anggota badan.

Apa bahaya extrasystole dengan neurosis - baca pautan.

Sekiranya extrasystole dengan jenis bigeminia mengurangkan peredaran darah di saluran koronari, ia mungkin kelihatan seperti angina pectoris khas. Dalam kes ini, gelombang yang bertepatan dengan extrasystole dari jantung akan menyerang di leher atau kepala.

Untuk gejala serebrum, yang berkaitan dengan gangguan peredaran darah dan kekurangan oksigen dalam sel adalah ciri:

  • serangan mual;
  • Pening
  • pengsan.

Tanda-tanda vegetatif dengan bigeminia ditunjukkan:

  • peningkatan berpeluh;
  • pucat muka;
  • perasaan kekurangan udara;
  • kegelisahan
  • keterlaluan berlebihan.

Betapa bahayanya?

Gangguan irama jantung selalu berbahaya. Apabila impuls aloritma berlaku, pergerakan darah yang betul melalui jantung berhenti, kawasan dengan genangan, pergolakan berlaku.

Oleh kerana itu, gumpalan darah terbentuk di daerah dengan aliran darah "salah", yang, ketika dicabut, menyebabkan komplikasi maut.

Extrasystole sebagai bigeminia boleh menyebabkan komplikasi berikut:

  • Fibrilasi atrium (keadaan patologi yang disebabkan oleh pengecutan serat secara rawak dalam miokardium).
  • Atrial flutter (atrial fibrillation, di mana peningkatan irama kontraksi berlaku - nadi mencapai 200-400 denyut seminit).
  • Palpitasi jantung disebabkan oleh penguncupan ventrikel yang kerap.
  • Fibrilasi ventrikel (pengecutan yang huru-hara, tidak terkoordinasi).
  • Asystole - penamatan aktiviti bioelektrik miokardium. Ini sangat berbahaya bagi pesakit, kerana memerlukan serangan jantung, selepas itu kematian klinikal berlaku.

Semasa meramalkan kesan bigeminia, usia pesakit, keadaan fizikal, dan kehadiran penyakit bersamaan mesti diambil kira. Sekiranya seseorang tidak mempunyai patologi serius saluran darah dan tisu jantung, maka tidak akan ada komplikasi serius.

Apabila gangguan irama berlaku kerana kerosakan miokard, perlu untuk merawat penyakit yang mendasari. Mengabaikannya boleh membawa maut..

Bigeminia sahaja bukan penyakit. Kemunculan extrasystoles juga berlaku pada orang yang sihat. Dorongan luar biasa kadang-kadang berlaku, dan kemudian hilang dalam sehari, yang diakui sebagai norma.

Sekiranya kegagalan irama jantung mengambil masa 5-15 minit sehari, ini tidak dianggap sebagai patologi. Tetapi apabila episod kontroversi huru-hara diperpanjang, anda harus memperhatikan ini dan menjalani pemeriksaan.

Gangguan irama sementara adalah perkara biasa pada wanita hamil. Ekstrasistol yang jarang berlaku tidak menimbulkan ancaman kepada janin. Selepas kelahiran, keadaan ibu biasanya stabil..

Bigeminia yang dijangkiti pada kanak-kanak dikaitkan dengan jangkitan masa lalu, komplikasi jantung selepas penyakit kompleks. Pada kanak-kanak yang lebih tua, ia berlaku dengan latar belakang keracunan dadah dan keracunan makanan.

Bigemia dan trigemia (allorhythmias ventrikel): apakah itu, tanda pada ECG, rawatan

Alorrhythmia adalah bentuk aritmia otot jantung. Dengan fungsi jantung yang betul, kontraksi miokard stabil (kadar jantung normal). Dalam kes ini, impuls timbul di simpul sinus, yang menyebarkannya ke otot secara berkala.

Apa perbezaan mereka?

Untuk menghasilkan systole dan memampatkan ventrikel, impuls elektrik terbentuk di nod sinus. Ciri khas bigeminia adalah bahawa dengan penguncupan tambahan, simpul sinus bukan alat pacu jantung, iaitu dia tidak memanggilnya.

Bergantung pada lokasi tumpuan, sepanjang impuls berlalu, 2 bentuk pelanggaran dapat dibezakan:

  1. Bentuk ventrikel. Isyarat dicetuskan oleh ventrikel jantung, ini terutama berlaku untuk orang tua.
  2. Bentuk supraventricular. Setelah menerima dorongan, isyarat datang dari nod atrioventricular (nama generik zon supraventrikular).

Kemunculan pada masa kanak-kanak extrasystole supraventrikular atau ventrikel, yang berlaku dalam bentuk bigeminia, paling berbahaya. Dorongan berganda boleh menyebabkan hilangnya kawalan oleh simpul sinus terhadap kawalan degup jantung. Ini boleh membawa maut..

Pengelasan

Dengan allorrhythmia, impuls luar biasa muncul bukan di simpul sinus, seperti kontraksi normal, tetapi di bahagian lain dari miokardium.

Dengan bigeminia dan trigeminia, fokus isyarat ektopik terletak di atrium atau ventrikel.

Bergantung pada ini, aritmia terdiri daripada dua jenis:

  • Ventrikular (ventrikel). Dorongan rangsangan berasal dari sumber yang terletak di ventrikel. Ini adalah jenis patologi yang paling biasa - ia berlaku pada 60% orang dengan bigeminia..
  • Supraventricular (atrioventricular). Impuls ektopik terbentuk di atrium atau nod atrioventricular yang terletak di septum atrium..

Patologi jenis ventrikel adalah perkara biasa pada orang tua. Selalunya, ini menunjukkan penyakit miokardium yang ada..

Supraventrikular lebih banyak ciri pesakit muda. Mereka mengalami pelanggaran irama jantung kerana tekanan, peningkatan aktiviti fizikal.

Sekiranya salah satu jenis allorrhythmia dikesan, pemeriksaan mendalam harus dilakukan untuk mengecualikan patologi jantung yang serius dan mencegah komplikasi.

Bigeminia, trigeminia (allorhythmias ventrikel): kejadian, gejala, diagnosis, rawatan

Episod trigeminia boleh berlaku pada orang yang sihat. Menurut pelbagai sumber, kekerapan pengesanan aritmia jenis ini pada siang hari dengan latar belakang kesihatan penuh adalah 50-90% dengan kecenderungan meningkat dengan usia.

Walau bagaimanapun, kejadian trigeminia sering disebabkan oleh proses patologi tertentu dalam tubuh, seperti:

  • Tabiat buruk: merokok, penyalahgunaan alkohol, mengambil narkotik dan bahan psikoaktif lain.
  • Pengambilan Teh dan Kopi yang berlebihan.
  • Kerosakan struktur miokardium.
  • Penyakit endokrin.
  • Ketidakseimbangan elektrolit, dan lain-lain.

Tidak selalu selepas trigeminia dikesan, adalah mungkin untuk mengenal pasti penyebab perkembangannya. Taktik terapi selanjutnya lebih bergantung pada jenis aritmia tertentu daripada penyebab perkembangannya..

Keabnormalan aritmia dapat terjadi sebagai fisiologi, melewati secara bebas dan tanpa jejak, dan patologi, mengancam masalah kesihatan pesakit. Bigeminia jantung merujuk kepada gangguan patologi bersyarat yang cenderung kepada penstabilan spontan.

Bigeminia ventrikel, di mana irama jantung normal digantikan oleh ektopik, berlaku dengan latar belakang iskemia miokard akut atau merupakan komplikasi patologi koronari kronik.

Dalam kes yang jarang berlaku, munculnya irama yang tidak teratur pada orang yang sihat dengan gangguan vegetatif. Dalam setiap kes, perlu melakukan pemeriksaan yang disyorkan oleh doktor dan memulakan rawatan penyakit ini tepat pada waktunya.

Biasanya, denyutan berirama yang menyebabkan pengecutan otot jantung dihasilkan oleh nod sinus.

Kehadiran denyutan pramatang atau ektopik membentuk aritmia: paling kerap (dalam 60% kes) terdapat extrasystole ventrikel dari jenis bigeminia, apabila selepas setiap kontraksi normal terjadi dorongan patologi yang tidak berkaitan dengan irama jantung asas. Ekstra sistol boleh:

  • supraventricular (sinus, atrium, atrioventricular);
  • ventrikel.

Kejadian kedua yang paling kerap berlaku adalah extrasystoles atrium (30%). Sebagai tambahan kepada sumber irama yang tidak teratur, extrasystoles dibahagikan dengan kekerapan kontraksi yang tidak normal:

  • bigeminia jantung (nisbah irama ektopik yang betul dan 1: 1);
  • trigeminia (2 kontraksi normal 1 episod ektopik);
  • extrasystoles berpasangan (denyutan tidak teratur berganda);
  • kumpulan (3 atau lebih).

a - bigeminia; b - trigeminia.

Sekiranya aritmia dikesan, adalah perlu untuk mengenal pasti faktor penyebab penyakit ini untuk mencegah komplikasi berbahaya: extrasystole yang jarang dan tidak simptomatik jarang meningkatkan risiko penyakit jantung, tetapi episod aritmia dan bigeminia ventrikel yang kerap dapat menyebabkan kemerosotan fungsi pengepaman jantung dan pembentukan gangguan peredaran akut pada saluran koronari..

Dalam sebilangan besar kes, gangguan aritmia dari jenis bigeminia berlaku dengan latar belakang jenis patologi jantung berikut:

  • infark miokard iskemia akut;
  • keabnormalan injap kongenital atau diperolehi;
  • endokarditis reumatik;
  • perubahan kardiosklerotik dalam miokardium;
  • miokarditis dari mana-mana asal;
  • dos ubat yang berlebihan yang mempengaruhi fungsi jantung;
  • dystonia vegetatif-vaskular;
  • gangguan psiko-emosi jenis neurosis akut atau kronik;
  • keracunan isi rumah atau kimia.

Perubahan pasca infark dan post-inflamasi pada otot jantung dengan aliran darah koronari yang terganggu adalah faktor penyebab utama penampilan extrasystoles mengikut jenis bigeminia: ahli kardiologi atau ahli aritmologi tahu apa itu dan bagaimana merawat gangguan irama, oleh itu, apabila gejala muncul dan setelah pemeriksaan awal, seseorang harus mengikuti nasihat pakar rawatan dengan tegas patologi jantung.

Episod irama ektopik yang jarang dan rawak biasanya tidak muncul dengan cara apa pun dan menjadi penemuan diagnostik yang tidak disengajakan semasa ECG profilaksis. Gejala berikut adalah gejala extrasystole khas sebagai bigeminia:

  • kehilangan degupan jantung jangka pendek yang berlaku dengan latar belakang kerja irama jantung yang normal;
  • sakit dada yang berkaitan dengan episod extrasystole;
  • terjejas kesejahteraan.

Seseorang yang telah mengalami gangguan irama mengetahui apa itu extrasystole dan betapa jelasnya patologi sistem peredaran darah dimanifestasikan dengan latar belakang bigeminia. Dalam penyakit jantung kronik dengan gangguan irama yang kerap dan tidak teruk, manifestasi berikut adalah mungkin:

  • kelemahan dan kelesuan, hingga adynamia;
  • penurunan perhatian dan ingatan;
  • loya, pening, dan sakit kepala;
  • sensasi tekanan atau pengecutan di sternum;
  • episod kegagalan pernafasan, seperti sesak nafas, yang timbul akibat serangan aritmia (lebih lanjut mengenai bagaimana melegakan serangan aritmia yang kami tulis di sini);
  • gangguan psikologi (ketakutan, panik, kegelisahan, gairah emosi);
  • kulit pucat dengan berlakunya peluh berlebihan.

Apa-apa jenis extrasystoles semestinya menampakkan diri dengan gejala keparahan yang berbeza-beza: perlu dengan cepat bertindak balas terhadap tanda-tanda patologi jantung yang terhapus atau minimum untuk mengesan masalah tepat pada masanya dan memulakan rawatan aritmia.

Pilihan terbaik untuk mengesan extrasystole adalah kajian elektrokardiografi. Bigeminia mudah dikesan pada kardiogram - setiap episod kontraksi normal diikuti oleh extrasystole.

Menentukan lokasi irama ektopik adalah wajib: ekstrasistol awal dari ventrikel sangat tidak baik apabila gelombang R ditumpangkan pada gelombang T kitaran sebelumnya.

Sebagai tambahan kepada ECG (normal dan dengan ujian tekanan), perlu melakukan kajian berikut:

  • ujian klinikal umum untuk menilai keadaan umum badan;
  • Pemantauan ECG pada siang hari;
  • imbasan ultrasound dupleks jantung dan saluran darah.

Dengan keputusan peperiksaan, perlu mengunjungi pakar yang sempit untuk mendapatkan nasihat mengenai taktik rawatan.

Taktik terapeutik

Pemilihan ubat dan prinsip terapi bergantung pada penyebab kemunculan extrasystoles. Syarat penting untuk rawatan yang berjaya adalah perubahan gaya hidup dan pematuhan dengan cadangan doktor berikut:

  • berhenti merokok, minum alkohol dan kopi;
  • batasan aktiviti fizikal dengan penolakan kerja keras sepenuhnya;
  • tidur malam yang wajib (anda tidak boleh bekerja dengan shift malam);
  • mengubah peraturan dan diet dengan penambahan sejumlah buah dan sayur-sayuran yang mencukupi;
  • pengurusan tekanan.

Ubat menenangkan yang diambil secara berterusan dapat memberikan kesan yang baik untuk rawatan. Untuk membetulkan patologi jantung, anda perlu mengambil ubat dengan kesan kardiotropik dan antiaritmia. Matlamat utama terapi adalah untuk memastikan keselesaan hidup dan mencegah kesan berbahaya dari extrasystole.

Risiko komplikasi

Risiko utama menghidap bigeminia adalah memburukkan lagi keadaan dengan irama jantung dan munculnya serangan kerlipan atau kerutan otot jantung. Terutama berbahaya adalah berlakunya asystole, ketika, dengan latar belakang aritmia, kerja jantung berhenti.

Jenis patologi berikut tidak disukai secara prognosis:

  • bigeminia;
  • episod berpasangan atau berkumpulan;
  • extrasystoles ventrikel awal.

Rawatan ini mengurangkan risiko, tetapi tidak menjamin pencegahan kejang sepenuhnya, oleh itu, setiap orang dengan extrasystole harus diperhatikan secara berkala oleh doktor dan mengikuti nasihat pencegahan pakar dengan ketat.

Sebab utama penampilan bentuk extrasystole ini adalah kerosakan pada sistem saraf pusat dan autonomi. Faktor-faktor seperti itu boleh menimbulkan kemarahan ketika ini:

  • penggunaan minuman kopi dan teh yang kuat;
  • kerja berlebihan di tempat kerja, tekanan fizikal dan tekanan emosi;
  • keracunan yang membawa kepada mabuk badan;
  • kesan sampingan setelah mengambil ubat-ubatan tertentu, dan terutamanya apabila melebihi dos yang dibenarkan;
  • kehadiran tabiat buruk dalam bentuk penyalahgunaan alkohol, merokok dan penagihan dadah;
  • tidak mematuhi pemakanan yang betul dengan keutamaan dalam diet makanan berlemak, pedas, masin, asap, goreng;
  • penyakit tiroid;
  • osteochondrosis serviks yang didiagnosis;
  • hipertermia dengan manifestasi yang panjang;
  • kekurangan elektrolit;
  • gangguan organik pada otot jantung;
  • rangsangan elektrik jantung;
  • sebagai hasil prosedur diagnostik dan terapi.

Bigeminia ventrikel sering muncul akibat keracunan akut badan akibat keracunan dengan bahan kimia, digitalis (tumbuhan), setelah overdosis glikosida atau setelah anestesia. Juga, menurut statistik, pada 80% pesakit dengan infark miokard, bigemia adalah bentuk gangguan irama jantung yang paling biasa..

Faktor provokatif

Sebab-sebab mengapa allorhythmia berlaku dibahagikan kepada luaran dan dalaman.

Luaran termasuk penyebab fungsional (fungsi organ gagal tanpa memusnahkan strukturnya). Ke dalaman - gangguan organik.

Dan mungkin juga perkembangan patologi idiopatik, apabila penyebabnya tidak dapat diketahui.

Penyebab fungsional gangguan irama boleh disebabkan oleh gangguan mental (tekanan, neurosis) atau mabuk badan.

Extrasystoles, yang disebabkan oleh mabuk, timbul kerana:

  • keracunan kimia badan;
  • merokok atau alkohol yang kerap;
  • penyalahgunaan kopi, teh yang kuat, tenaga;
  • rawatan antibiotik untuk jangkitan teruk;
  • penggunaan steroid jangka panjang;
  • overdosis glikosida jantung;
  • disfungsi tiroid.

Keracunan badan menimbulkan bigeminia ventrikel.

Faktor organik merangkumi penyakit berikut:

  • Penyakit jantung koronari.
  • Keradangan tisu otot jantung.
  • Atherosclerosis - penampilan di dinding arteri koronari plak yang menghalang peredaran darah.
  • Tekanan darah tinggi.
  • Kardiosklerosis.
  • Kecacatan injap mitral dan aorta.
  • Kardiomiopati - penyakit jantung neuromuskular kronik.
  • Jantung pulmonari - peningkatan di jantung kanan kerana penyakit paru-paru.
  • Kekalahan membran serous jantung.
  • Gangguan jantung kerana senaman fizikal yang kuat.
  • Kecacatan jantung.

Kadang-kadang kegagalan irama jantung menyebabkan pembedahan. Serta extrasystoles mungkin muncul disebabkan oleh angiografi koronari, pemeriksaan jantung.

Simptomologi

Extrasystole bigeminia dimanifestasikan oleh nadi yang tidak berirama dan gangguan dalam kerja jantung.

Dengan masalah ini, ada perasaan berdegup di jantung dan berhenti sebentar, atau nampaknya organ itu berfungsi sebentar. Manifestasi ini disertai oleh rasa sakit seperti angina pectoris atau rasa kuat di leher.

Bimbang dengan kemunculan gejala serebrum dalam bentuk:

  • kehilangan kesedaran;
  • Pening
  • kekurangan atau pelanggaran fungsi pertuturan;
  • hemiparesis peralihan.

Pada sesetengah pesakit, gejala neurotik dan autonomi berlaku dalam bentuk:

  • penurunan aktiviti motor;
  • pucat;
  • loya, ketakutan, dan panik tanpa sebab;
  • sesak nafas
  • mudah marah.

Ketika serangan bermula, nampaknya pesakit bahawa, semasa pengecutan jantung, seolah-olah dimampatkan. Muncul lebam atau kepak muncul. Dalam kes yang sangat jarang berlaku, rasa sakit muncul di kawasan jantung.

Bigeminia dan trigeminia tidak mempunyai gejala tertentu. Ini bermaksud bahawa tidak ada tanda-tanda yang jelas yang dapat ditentukan oleh patologi.

Manifestasi gangguan irama jantung serupa dengan patologi jantung yang lain: ketidakselesaan di belakang sternum, perasaan gangguan dalam kerja jantung, kemerosotan kesejahteraan umum.

Gejala terbahagi kepada jantung dan somatik. Pesakit mengalami sawan secara berbeza. Kesejahteraan mereka bergantung pada keadaan fizikal, ciri-ciri individu, usia.

JantungSomatik
Gegaran jantung yang kuat, bergantian dengan pudarKelesuan, kelemahan
LoyaPening
Rasa kekurangan udaraGangguan penglihatan
Berat, tekanan dadaKejadian kegelisahan
MenggigilPengsan
Pucat kulitPenurunan kepekaan lengan dan kaki
Berpeluh bertambahJarang - gangguan pertuturan

1. Tanda-tanda neurologi. Kerana pelanggaran kitaran jantung yang normal, bekalan darah dan pemakanan otak tidak mencukupi. Oleh kerana kekurangan oksigen, otak dan gejala autonomi adalah mungkin:

  • mengantuk;
  • pembentukan "lalat" atau tudung di depan mata;
  • pucat kulit wajah;
  • pening;
  • serangan mual;
  • kegelisahan dan kegembiraan berlebihan;
  • peningkatan berpeluh;
  • kelesuan dan keletihan;
  • pra-sinkop.

Pengsan jangka pendek mungkin berlaku jika bigeminia digabungkan dengan patologi jantung yang lain..

2. Tanda kardiologi. Tidak semua orang dapat merasakan aritmia. Kadang-kadang sensasi gangguan dalam kerja jantung adalah mungkin. Juga pada masa ini, pesakit akan mengalami ketakutan kematian akibat perasaan berhenti atau membeku otot jantung. Gejala lain juga dapat dibezakan:

  • ketidakselesaan yang terbakar atau menindas, dilokalisasi di sebelah kiri sternum atau di belakang sternum;
  • menggeletar
  • perasaan "kekurangan udara".

Kerumitan klinikal seperti ini tidak boleh dibiarkan tanpa perhatian doktor. Terutama jika pesakit menderita tekanan darah tinggi atau rendah, perlu berunding dengan pakar secepat mungkin untuk menjalani diagnosis dan memulakan rawatan tepat pada masanya.

Bigeminia, trigeminia: sebab, tanda, rawatan

Elektrokardiografi adalah kaedah yang boleh dipercayai untuk mengesan bigeminia dan jenis allorrhythmias yang lain..

Gangguan irama jantung mudah dikenali pada carta kardiogram. Setelah diperiksa, doktor melihat bahawa di belakang setiap kontraksi jantung yang normal terdapat dorongan yang luar biasa. Nampaknya terdapat dua penjepit QRS berdekatan. Mereka dipisahkan oleh garis mendatar yang menunjukkan kelonggaran otot jantung..

Bentuk nadi ditentukan oleh perubahan daya elektrik ketika mengatasi gelombang pengujaan dalam miokardium. Extrasystole mempunyai gigi sempit panjang sebelum kompleks QRS normal. Kekerapannya kurang daripada denyutan nadi yang berasal dari simpul sinus.

Semasa menyahkod ECG, pakar kardiologi harus memperhatikan lokasi berlakunya dorongan pramatang. Yang sangat membimbangkan adalah dorongan ventrikel awal (ketika gigi berikutnya ditumpangkan pada gigi sebelumnya).

Sekiranya ekstrasistol jarang dicatatkan pada ECG dan bigeminia tidak sistemik, tetapi pesakit mengadu jantung - dia dihantar untuk pemeriksaan tambahan.

Masalah jantung adalah yang paling biasa di dunia moden. Ini termasuk bigeminia dan trigeminia, yang diperhatikan pada hampir 70% orang. Oleh itu, penting untuk mengetahui gejala penyakit untuk mengesannya tepat pada waktunya dan berjumpa doktor.

Ekstrasistol ventrikel sebagai bigeminia atau trigeminia adalah gangguan irama jantung. Dalam kes ini, pengecutan ventrikel jantung atau atria tidak berlaku di tempat-tempat sistem pengaliran di mana ia berlaku pada orang yang sihat.

Bigeminia ventrikel muncul apabila degupan jantung biasa pesakit bergantian dengan extrasystoles (ES) melalui satu kontraksi, iaitu 1: 1.

Dengan trigeminia, penggantian berlaku melalui dua degupan jantung normal, iaitu 2: 1.

Oleh itu, kita boleh bercakap mengenai quadrigeminia (denyutan luar biasa selepas tiga normal) dan pentaeminia (setiap empat rentak normal), yang disebut allorhythmia.

Dalam perubatan, extrasystoles berpasangan dan kumpulan dibezakan. Dalam kes pertama, penyimpangan mengikuti dua berturut-turut, dan yang kedua - dalam jumlah tiga atau lebih.

Konsep umum penyakit ini

Punca penyakit

Ekstrasistol ventrikel sebagai sejenis trigeminia atau bigeminia berlaku dalam kes terpencil pada orang yang sihat.

Dalam keadaan seperti itu, seseorang tidak melihat penyimpangan, kerana mereka tidak menimbulkan kesulitan atau penyakit.

Walau bagaimanapun, jika kes-kes allorhythmia, kontraksi luar biasa berkumpulan atau berpasangan, atau ES yang lebih kerap berlaku, maka pesakit tidak boleh menangguhkan lawatan ke institusi perubatan.

Berikut adalah faktor utama yang boleh menyebabkan episod bigeminia jantung:

  • terlalu banyak bekerja kerana tekanan mental dan fizikal yang berlebihan;
  • terlalu panas badan atau hipotermia;
  • kegembiraan berterusan, tekanan;
  • tabiat buruk pesakit, khususnya merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • pengambilan makanan pedas yang kerap oleh pesakit, kopi atau teh yang kuat;
  • penyakit organ dalaman yang memberikan komplikasi jantung, ini termasuk masalah dengan usus dan perut, ginjal atau penyimpangan dalam fungsi kelenjar tiroid;
  • perubahan hormon: terdapat kes apabila extrasystole muncul pada kanak-kanak perempuan pada hari-hari kritikal dan pada wanita semasa menopaus;
  • kekurangan vitamin dan mineral, khususnya: kekurangan kalium;
  • dystonia vegetovaskular - penyakit ini dirawat di bawah pengawasan pakar neurologi, kerana dalam hal ini pesakit tidak mengalami kerosakan miokard organik.

Penghapusan penyebab penyakit buruk membawa kepada pengembalian fungsi normal organ utama.

Keadaan lebih rumit jika extrasystole disebabkan oleh kerosakan jantung pada pesakit atau jenis penyimpangan jantung yang lain.

  1. Penggunaan glikosida jantung yang berlebihan, terutamanya Digoxin, Strofantin, atau Korglikon.
  2. Rheumatisme yang menyebabkan kerosakan pada endokardium, atau lapisan dalam jantung.
  3. Kecacatan injap mitral atau aorta yang diperolehi.
  4. Kerosakan pada struktur normal miokardium (kardiosklerosis postinfarction).
  5. Pengaruh penyakit jantung dan proses keradangan (miokarditis) pada pesakit. Lebih-lebih lagi, pembentukan tisu parut yang sedikit pun boleh menyebabkan perubahan peredaran impuls di sepanjang serat otot jantung.

Skema Denyutan Jantung

Seberapa berbahaya gejala gangguan irama jantung bergantung pada manifestasi sifat kardiologi dan neurologi.

Gejala kardiologi termasuk:

  • degupan jantung berirama yang bergantian dengan tenggelam atau serangan jantung;
  • perasaan kekurangan udara;
  • menggeletar di dalam badan;
  • sensasi yang tidak menyenangkan di bahagian kiri sternum, perasaan membakar atau menekan watak mula berkembang.

Gejala neurologi akibat aliran darah ke otak tidak mencukupi termasuk:

  • mengantuk, kelesuan, rasa pingsan;
  • kehadiran "lalat" di depan mata;
  • pengsan pendek.

Sekiranya gejala penyakit disertai oleh tekanan darah tinggi atau rendah pada pesakit, maka ambulans harus segera dipanggil atau menghubungi klinik.

Diagnosis penyakit berlaku di institusi perubatan menggunakan elektrokardiografi (ECG).

Ada kemungkinan pesakit mengadu gejala di atas, tetapi keabnormalan jantung yang disebabkan oleh bigemia ventrikel tidak direkodkan pada ECG. Dalam keadaan seperti itu, dia ditetapkan pemantauan Holter tekanan darah dan EKG selama dua puluh empat jam, yang membolehkan anda membuat kontraksi luar biasa dan menentukan urutan extrasystoles.

Langkah seterusnya untuk mengesahkan trigeminemia ventrikel atau bigeminia adalah dengan memberi pesakit pemeriksaan perubatan yang komprehensif untuk menentukan penyebab aritmia. Kaedah pemeriksaan tambahan merangkumi 3 kajian.

  1. Ujian darah am dan biokimia, yang menentukan kehadiran keradangan di tubuh pesakit. Ia juga akan mendedahkan penyakit koronari atau aterosklerosis..
  2. Ujian menggunakan aktiviti fizikal. Mereka dilakukan untuk menentukan kesan aktiviti fizikal pada permulaan trigeminia dan bigeminia, dan untuk mengenal pasti toleransi latihan fizikal pada pesakit dengan penyakit jantung koroner atau gagal jantung.
  3. Echocardioscopy atau ultrasound jantung (ultrasound) untuk mengesan perubahan morfologi dan struktur jantung.

Irama jantung orang yang sakit pada ECG

Terapi

Oleh kerana bigeminia dan trigeminia adalah penyakit jantung, mereka tidak dapat diubati sendiri. Hanya pakar yang berkelayakan setelah melakukan kajian yang diperlukan dapat membuat diagnosis yang tepat dan menetapkan rawatan yang optimum.

Sekiranya perubahan irama jantung tidak dikaitkan dengan penyakit organik, maka pakar neurologi yang merawat dystonia vegetatif-vaskular akan merawat pesakit. Terapi adalah mengikuti petua selanjutnya..

  1. Mengekalkan gaya hidup sihat, di mana pesakit bergantian beban dan berehat dengan betul.
  2. Pemakanan yang betul, pengecualian dari diet makanan pedas dan minuman keras seperti teh atau kopi rebus.
  3. Atasi tabiat buruk.
  4. Berhenti bimbang dan stabilkan keadaan psiko-emosi anda.
  5. Mandi kontras, gosok dengan tuala lembap dan mengelap.

Dalam beberapa kes, pesakit diberi ubat penenang yang menghalang perkembangan extrasystoles, dan menghentikan penyebab utamanya - peningkatan kegelisahan.

Bagi orang-orang yang sangat beremosi atau mereka yang tidak dapat melepaskan diri dari tekanan psikologi yang tinggi di tempat kerja, seorang psikiatri akan membantu dalam mendiagnosis bigemia, yang akan mengajar anda cara-cara mengatasi perasaan cemas dan stres..

Sekiranya penyebab penyakit ini adalah masalah dengan kerja perut dan saluran pencernaan, maka pesakit harus:

  1. Ambil ubat yang ditetapkan oleh doktor (Festal, No-Shpa).
  2. Makan dengan kerap dan dalam bahagian kecil..
  3. Jangan makan makanan yang berat untuk perut dan makanan yang menyebabkan najis..
  4. Kecualikan minuman berkarbonat dari makanan.
  5. Meninggalkan kebiasaan "berbaring" setelah makan.
  6. Elakkan beban berlebihan, selekoh dan putaran tajam.

Dalam kes lain, perjalanan rawatannya adalah seperti berikut:

  1. Pengambilan ubat yang berterusan. Penyekat beta (ubat: Sotalol, Nebilet, Coronal, Concor) dan penyekat saluran kalsium (ubat: Diltiazem atau Verapamil) mengurangkan kadar denyutan jantung dan mengurangkan kebolehtelapan denyutan miokard yang tidak normal.
  2. Ablasi frekuensi radio, yang terdiri daripada kauterisasi tisu ventrikel jantung atau atrium, melalui mana impuls menyakitkan dihantar.
  3. Pembedahan jantung.
  4. Dalam kes kecemasan, pesakit disuntik dengan Cordaron, Lidocaine atau Quinidine secara intravena.

Pengelasan penyakit

Sekiranya penyakit itu didiagnosis pada pesakit, tanggungjawab besar untuk kesihatan dan kesejahteraan terletak kepadanya.

Melanggar irama jantung, pesakit memerlukan:

  1. Ketahui ubat yang ditetapkan oleh doktor untuk mengetahui dos dan nama yang tepat.
  2. Sekiranya anda berasa lebih baik, jangan berhenti mengikut cadangan doktor.
  3. Sekiranya anda menemui simptom pertama, jangan menangguhkan lawatan ke hospital.
  4. Sekiranya anda mengalami kesan sampingan dari tablet yang ditetapkan, berjumpa dengan doktor anda sekali lagi.

Dengan aritmia, kawalan diri pesakit terdiri daripada tindakan berikut:

  • bantu menormalkan pernafasan, iaitu membuka pintu atau tingkap, menanggalkan elemen pakaian yang menyempitkan;
  • duduk atau berbaring untuk menenangkan dan pulih;
  • minum ubat penenang seperti Valocordin jika anda merasa tidak sihat kerana tekanan emosi;
  • hubungi ambulans atau pergi ke institusi perubatan sendiri sekiranya kejang disertai dengan kelemahan yang teruk, sakit di jantung, sesak nafas dan pening.

Penjagaan perubatan untuk pesakit dengan perubahan irama jantung

Dalam beberapa kes, kehadiran extrasystole boleh menyebabkan komplikasi dan penyakit yang lebih berbahaya. Atas sebab ini, prognosis bahaya gangguan irama ditentukan oleh sistematisasi Launs:

  • Kelas 1 - tidak lebih daripada 30 degupan jantung luar biasa setiap jam.
  • Kelas 2 - lebih daripada 30 pengurangan luar biasa setiap jam.
  • Kelas 3 - extrasystoles yang berlaku di pelbagai bahagian miokardium dan pelbagai bentuk.
  • Kelas 4 A - denyutan luar biasa berpasangan.
  • Kelas 4 B - kumpulan impuls jantung yang luar biasa.
  • Kelas 5 - extrasystole, timbul dalam degupan jantung normal yang masih berterusan.

Apa perbezaan mereka?

Kaedah diagnostik

Ekstrasistol ventrikel atau supraventrikular sebagai bigeminia didiagnosis selepas beberapa siri pemeriksaan. Kaedah utama untuk mengesahkan masalahnya adalah elektrokardiografi..

Sekiranya kehadiran extrasystoles tunggal dikesan pada ECG, maka pemantauan harian oleh Holter ditetapkan. Sepanjang kajian ini, kita dapat menangkap ekstrasistol dan menilai penggradannya.

Selepas itu, jika diagnosis telah disahkan, pemeriksaan penuh dilakukan untuk menentukan penyebab aritmia.

Ini dilakukan dengan:

  1. Analisis am dan biokimia darah. Prosedur diperlukan untuk mengecualikan proses keradangan di dalam badan dan menilai kolesterol.
  2. Pemeriksaan ultrabunyi jantung untuk mengesan perubahan struktur dan morfologi pada organ.
  3. Ujian tekanan, di mana pesakit mesti berjalan, berjongkok atau bersenam selama beberapa minit dengan basikal senaman dan treadmill untuk mengetahui bagaimana aktiviti fizikal mempengaruhi perkembangan bigeminia.

Selepas pemeriksaan, pilihan rawatan yang sesuai dipilih.

Sekiranya berlaku alahan, selain elektrokardiografi konvensional, kajian komprehensif dilakukan untuk mengenal pasti penyebabnya.

Untuk menjelaskan tahap gangguan irama, EKG dilakukan mengikut Holter. Ini adalah kaedah diagnostik di mana pendaftaran aktiviti elektrik jantung yang berpanjangan dilakukan..

Pemantauan harian Holter adalah pemeriksaan maklumat yang membolehkan anda mengenal pasti patologi kardiovaskular dengan berkesan.

Selain itu, pesakit ditetapkan:

  • Ujian darah klinikal dan biokimia. Kajian-kajian ini memungkinkan untuk membuktikan adanya proses keradangan di dalam badan, keadaan metabolisme.
  • Pemeriksaan ultrabunyi otot jantung. Ia membolehkan anda mengesan perubahan struktur miokardium.
  • ECG dengan ujian tekanan. Dilantik untuk membandingkan aritmia jantung dengan aktiviti fizikal..

Langkah pencegahan

Pencegahan allorhythmia terdiri dalam prosedur peningkatan umum tubuh:

  • Menghentikan tabiat buruk (merokok, minum).
  • Melakukan aktiviti fizikal sederhana kecuali pengurangan berat badan.
  • Normalisasi pemakanan. Adalah mustahak untuk menolak makanan berbahaya - berlemak, goreng, pedas, memihak kepada semula jadi - sayur-sayuran, buah-buahan, sayur-sayuran, daging pemakanan, ikan.
  • Penstabilan keadaan mental. Mandi terapeutik, berjalan di udara segar dapat membantu dengan baik.
  • Latihan fisioterapi, rawatan spa

Untuk mencegah penyakit jantung, pencegahan adalah mustahak..

Cara hidup yang betul dan keadaan mental seseorang yang selesa adalah kunci kesihatannya.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis