Penanda tumor AFP

Analisis untuk menentukan tahap penanda tumor tertentu memungkinkan untuk menentukan barah pada peringkat awal bersama dengan kaedah diagnostik lain. Dalam artikel ini kami akan memberikan maklumat mengenai salah satu penanda tumor - AFP. Kami akan cuba menjawab soalan “Penanda tumor AFP - apa itu? Patologi apa yang mengubah kepekatannya dalam darah? "

Apa itu AFP - penanda tumor?

Oncomarkers adalah sejenis sel jenis protein yang merupakan tindak balas badan terhadap kehadiran dan pertumbuhan sel barah di dalam badan, atau tumor ganas sendiri menghasilkan molekul semacam ini. Hari ini, terdapat lebih daripada 200 nama penanda tumor. Bilangan penanda tumor dapat diperiksa dengan lulus ujian darah.

Selain mengesan sel barah, penanda tumor membolehkan anda memerhatikan dinamika selepas rawatan barah dan mencegahnya berulang..

Dalam perubatan, penanda tumor dibahagikan kepada jenis: yang pertama dan kedua. Jenis penanda tumor pertama merangkumi protein yang dihasilkan dalam darah secara langsung oleh tumor yang paling ganas. Jenis penanda tumor kedua dihasilkan oleh sel-sel sihat biasa, sebagai tindak balas sistem imun terhadap kehadiran sel-sel yang tidak spesifik di dalam badan. Oleh kerana, penanda tumor jenis pertama lebih bermaklumat dalam diagnosis, kepekatannya dalam darah diperiksa terlebih dahulu. Selepas itu, penanda tumor jenis kedua diperiksa..

Penanda tumor AFP (alpha-fetoprotein, α-fetoprotein) adalah penanda jenis pertama. Secara histologi, ia adalah protein dua komponen (glikoprotein). Ia dihasilkan terutamanya di pundi hempedu, hati, dan usus embrio semasa ontogenesis (perkembangan intrauterin janin). Pada wanita yang tidak hamil, dan juga lelaki, norma alpha-fetoprotein tidak melebihi 15 ng / ml dan disintesis di hati.

Klinik terkemuka di Israel

Peranan protein ini dalam pembentukan janin yang betul tidak ternilai. Ia mempunyai ciri-ciri seperti:

  • Pengangkutan sel. Pada orang dewasa, albumin melaksanakan tugas ini;
  • Ia mengawal pengeluaran estrogen semasa kehamilan;
  • Melindungi janin dari kesan negatif sistem imun. Semasa kehamilan, sistem kekebalan tubuh menganggap embrio sebagai benda asing dan melakukan serangan ke atasnya dengan tujuan penolakan. Dalam kes ini, protein AFP berfungsi sebagai sejenis penghalang bagi janin..

Harus diingat bahawa tahap protein ini semestinya sesuai dengan usia kehamilan. Biasanya pada 13 minggu tahap AFP tertinggi diperhatikan pada janin, ketika, seperti pada wanita hamil, kepekatan tinggi dalam darah dikesan pada 30-32 minggu. Dan untuk berkembang, nilai protein ini bermula dari 10 minggu dari hari pembuahan. Menjelang akhir tahun pertama kehidupan kanak-kanak, tahap α-fetoprotein dibandingkan dengan tahap protein ini dalam darah orang dewasa.

Dalam ginekologi, bersama dengan genetik, penyimpangan dari norma tahap AFP, dalam kombinasi dengan jenis hormon lain, mungkin menunjukkan adanya kelainan pada perkembangan janin, mutasi kromosom.

Dalam onkologi, pada wanita yang tidak hamil dan pada lelaki, tahap AFP yang tinggi dapat menunjukkan barah hati, rahim, kelenjar susu, dan juga paru-paru. Kehadiran penanda ini dalam darah menunjukkan bahawa tubuh berusaha melawan sel barah. Sebagai tambahan kepada kanser, perubahan tahap α-fetoprotein mungkin menunjukkan adanya sirosis hati, serta hepatitis.

Peningkatan atau penurunan kepekatan AFP dalam darah tidak dapat menunjukkan sepenuhnya adanya tumor barah, dan lebih-lebih lagi, itu tidak dapat dinilai berdasarkan petunjuk, ukuran, dan tahap penyebaran patologi yang diberikan. Untuk menentukan diagnosis yang tepat, perlu dilakukan langkah-langkah diagnostik yang lebih luas..

Apa tujuan memeriksa tahap AFP?

Sebab-sebab mengapa perlu untuk memeriksa jumlah α-fetoprotein dalam darah adalah beberapa:

  • Wanita hamil pada peringkat kehamilan tertentu untuk mengesan kelainan pada janin tepat pada masanya, adanya mutasi kromosom;
  • Sebagai alat tambahan untuk diagnosis barah hati, pankreas, testis, paru-paru, usus besar dan jenis barah barah rendah lain;
  • Anda boleh menilai kehadiran proses metastatik di dalam badan;
  • Selain barah, AFP dapat menunjukkan hepatitis, sirosis hati, penyumbatan saluran empedu, penyakit batu empedu, kerosakan hati kerana ketergantungan alkohol;
  • Tahap penanda tumor AFP dalam darah boleh menjadi semacam petunjuk selepas menjalani rawatan untuk barah. Dengan kandungannya dalam darah, seseorang dapat mengamati dinamika penyakit, serta keberhasilan taktik rawatan yang dipilih. Juga, peningkatan tahap α-fetoprotein secara mendadak mungkin menunjukkan kambuh.

Harus diingat bahawa kepekatan protein ini dalam penyakit onkologi mencapai lebih dari 400 IU / ml. Dengan patologi bukan onkologi, angka ini beberapa kali lebih sedikit.

Malah tahap α-fetoprotein yang tinggi pada minggu ke-16 kehamilan tidak semestinya menjadi petunjuk mutasi pada bayi, dan tahap rendah - kehadiran sindrom Down. Tetapi kenyataan ini tidak dapat diabaikan. Diagnostik tambahan diperlukan.

Bilakah AFP meningkat?

Peningkatan tahap α-fetoprotein yang signifikan dalam darah mungkin menunjukkan patologi seperti:

  • Kanser hati dalam 90% kes;
  • Kehadiran barah ovari, payudara, paru-paru, usus;
  • Kehadiran proses metastatik dalam badan - dalam 10% kes;
  • Kehadiran proses patologi di hati (sirosis, hepatitis, mabuk alkohol, kecederaan hati);
  • Seorang wanita hamil menghidap barah janin, kelainan pada perkembangan organ dalaman janin (organ kencing, esofagus, usus, tulang). Risiko keguguran juga tinggi, kemungkinan perubahan patologi pada plasenta.

Dalam kes mana AFP menurun?

Penurunan tahap α-fetoprotein juga merupakan penyebab kecurigaan adanya sejumlah penyakit:

  • Mutasi pada kromosom janin (sindrom Down, Edwards, Patau);
  • Terdapat kemungkinan kematian janin semasa perkembangan janin. Dalam bidang perubatan, fenomena ini disebut "kehamilan beku";
  • Sekiranya seorang wanita mendapat banyak berat badan berlebihan semasa kehamilan, maka tahap AFP juga dapat menurun;
  • Perencatan perkembangan janin kerana percambahan vili chorionic.

Ingin mengetahui kos rawatan barah di luar negara?

* Setelah mendapat data mengenai penyakit pesakit, wakil klinik akan dapat mengira harga rawatan yang tepat.

Peraturan untuk Penyerahan Analisis

Tahap persiapan untuk analisis penting untuk prestasi yang boleh dipercayai. Cadangannya adalah seperti berikut:

  1. Sehari sebelum prosedur, lebih baik meninggalkan alkohol sepenuhnya, serta hidangan berlemak, goreng, salai;
  2. Lebih baik mengambil analisis semasa perut kosong atau, paling tidak, tidak lebih awal daripada 4 jam selepas makan terakhir;
  3. Menahan diri dari beban fizikal dan emosi sejam sebelum prosedur;
  4. Jangan merokok setengah jam sebelum ujian;
  5. Pakar mengesyorkan sekurang-kurangnya 8 jam sebelum prosedur untuk tidak mengambil vitamin B.

Kos analisis biasanya rendah dan pemeriksaan makmal seperti ini dapat dilakukan di mana-mana hospital..

Penanda tumor AFP biasa

Rata-rata, hasil analisis dikeluarkan 1-3 hari setelah pengambilan sampel darah. Menguraikan hasilnya mesti dilakukan oleh doktor yang mengambil kira jantina, usia, penyakit bersamaan, dll..

Norma penanda tumor adalah seperti berikut:

LelakiWanita
UmurSehingga 1 bulan.Dari 1 bulan sehingga 1 tahunLebih dari 1 tahunSehingga 1 bulan.Dari 1 bulan sehingga 1 tahunLebih dari 1 tahun
Norma (ME / ml)0.5 hingga 136000.5 hingga 23.50.9 hingga 6.670.5 hingga 157400.5 hingga 64.30.9 hingga 6.67

Pada wanita hamil:

Kehamilan (mingguan)1-1212-1515-1919-2424-2828-3030-32
Norma (ME / ml)0.5 -1515 - 6015-9527 - 12552-14067 - 150100 - 250

Selain unit ukuran ME / ml, ng / ml juga digunakan. Sekiranya hasilnya diberikan dalam ng / ml, maka Anda dapat menerjemahkannya ke dalam IU / ml menggunakan rumus: 1 ng / ml * 0.83 = IU / ml.

Sebarang penyimpangan dari norma dalam perubatan dianggap sebagai patologi dan kesempatan untuk pemeriksaan yang lebih luas. Tetapi penyimpangan kecil dari norma dibenarkan dalam kes berikut:

  1. Seperti yang ditunjukkan oleh penyelidikan perubatan, kandungan α-fetoprotein lebih tinggi pada bangsa Negroid, berbanding dengan orang yang tergolong dalam bangsa Mongoloid;
  2. Sekiranya seseorang lulus ujian beberapa hari selepas jangkitan virus atau bakteria, maka fakta ini juga boleh mempengaruhi keberkesanan ujian;
  3. Dengan kehamilan berganda, doktor mengakui kelainan pada penanda tumor AFP, tetapi kecil.

Video berkaitan:

penemuan

Dari semua perkara di atas, kita dapat menyimpulkan bahawa analisis untuk menentukan tahap penanda tumor AFP hanya secara tidak langsung dapat menunjukkan adanya kelainan pada perkembangan janin. Walau apa pun, anda perlu menjalani beberapa kajian saringan pada peringkat kehamilan tertentu.

Perlu juga diperhatikan bahawa dalam onkologi, penanda tumor AFP, dan juga jenis penanda barah lain, tidak digunakan sebagai alat diagnostik, tetapi hanya salah satu petunjuk kepada kemungkinan penyakit barah. Selalunya, dinamika pertumbuhannya diperhatikan untuk menilai keberkesanan rawatan barah.

Apakah ujian darah untuk AFP (alpha-fetoprotein)

AFP dalam analisis bermaksud alpha-fetoprotein. Kepentingannya penting untuk banyak diagnosis..

Analisis yang sesuai sering diresepkan semasa kehamilan, diperlukan untuk menentukan pelbagai patologi dalam perkembangan janin. Kajian ini juga digunakan untuk mengenal pasti proses tumor di dalam tubuh manusia..

Untuk mendapatkan hasil yang tepat, anda harus tahu cara mempersiapkan prosedur dengan betul. Juga dalam artikel ini kita akan membincangkan norma penunjuk dan penyimpangan dari mereka.

Alpha-fetoprotein: apa itu

Ini adalah protein khas yang disintesis oleh hati dan saluran pencernaan embrio. Bahan ini dihasilkan pertama kali di korpus luteum ovari, dan dari bulan kedua janin menghasilkannya.

Alpha-fetoprotein membantu melindungi janin daripada penolakan ibu. Kepekatan AFP dalam darah seorang wanita bergantung pada perkembangan janin dan usia kehamilan. Nilai terbesarnya dapat dilihat pada bulan-bulan terakhir melahirkan anak.

Protein ini melakukan fungsi penting dalam tubuh wanita hamil:

  • mengambil bahagian dalam pengangkutan bahan yang diperlukan untuk perkembangan dan pertumbuhan janin;
  • menyediakan pembentukan surfaktan (bahan yang menyelubungi sistem pernafasan, yang diperlukan untuk pernafasan bayi selepas kelahiran);
  • menormalkan tekanan pada saluran darah janin;
  • mencegah kesan estrogen pada wanita pada janin.

AFP mula masuk ke dalam darah ibu pada bulan kedua kehamilan akibat penyerapan dari cecair amniotik. Bahan menembus ke dalamnya apabila air kencing dikeluarkan oleh janin..

Apa yang ditunjukkan oleh analisis

AFP dalam kajian menunjukkan kecacatan pada janin. Oleh itu, ia mesti ditentukan semasa kehamilan.

Pemeriksaan ini membantu mengenal pasti proses onkologi dalam tubuh manusia, khususnya, kanser kelenjar sistem pembiakan dan hati.

Oleh itu, penanda tumor AFP sering digunakan untuk disyaki adanya sel barah di dalam badan, dan juga metastasis..

Petunjuk untuk kajian

Ujian darah untuk AFP ditetapkan dalam kes berikut:

  • wanita semasa mengandung;
  • dengan disyaki patologi perkembangan janin;
  • dengan proses onkologi yang disyaki di hati (barah hepatoselular atau hepatoblastoma);
  • sambil memantau perjalanan barah;
  • untuk menjelaskan atau membuat diagnosis.

Biasanya, semasa kehamilan, disarankan untuk melakukan analisis dari 10 hingga 15 minggu. Di samping itu, disarankan bagi seorang wanita untuk menjalani ujian komprehensif tidak hanya untuk menetapkan AFP, tetapi juga untuk menentukan nilai hCG dan estriol.

Sangat penting untuk memberikan darah kepada AFP untuk wanita hamil dalam kes seperti:

  • jika kemandulan didiagnosis pada masa lalu, terdapat keguguran atau keguguran;
  • semasa persenyawaan oleh saudara darah;
  • jika ibu bapa mempunyai penyakit keturunan atau gangguan genetik;
  • apabila seorang wanita diberi sinar-x dalam tiga bulan pertama kehamilan;
  • jika wanita hamil mengambil ubat dengan kesan toksik pada embrio;
  • apabila seorang wanita berumur lebih dari 35 tahun dan dia adalah anak pertama;
  • sekiranya terdapat kesan kepada wanita hamil faktor persekitaran negatif.

Semasa mendiagnosis proses tumor, penting untuk menggabungkan kajian ini dengan penentuan petunjuk penanda tumor lain.

Persediaan analisis

Untuk mendapatkan hasil yang boleh dipercayai dan tepat, anda mesti mengikut peraturan. Persiapan untuk analisis terdiri daripada langkah-langkah berikut:

  1. Sebaiknya lakukan pemeriksaan pada waktu pagi dari tujuh hingga sepuluh jam.
  2. Sebelum memberi darah tidak dibenarkan makan makanan. Selang waktu antara makanan terakhir dan analisis hendaklah sekurang-kurangnya lapan jam.
  3. Sebelum menderma darah, tidak digalakkan merokok selama beberapa jam..
  4. Jangan minum alkohol beberapa hari sebelum kajian..
  5. Kecualikan tekanan psikoemosi dan fizikal sebelum analisis.
  6. Dua minggu sebelum prosedur, anda tidak boleh mengambil ubat.
  7. Jangan makan makanan pedas, goreng, berminyak dan masin sehari sebelum pendermaan darah.
  8. Anda boleh minum air sebelum diagnosis, tetapi tidak lebih dari satu gelas.

Sekiranya anda mematuhi cadangan ini, risiko kesalahan dalam kajian dan penyahkodan hasilnya dapat dikurangkan dengan ketara.

Menjalankan diagnostik

Kajian ini dijalankan di persekitaran hospital. Darah vena diambil untuknya..

Permukaan kulit di atas urat dirawat di bahagian atas siku dengan larutan antiseptik. Selepas itu, tourniquet digunakan lebih dekat ke bahu. Pembuluh darah ditusuk dengan jarum suntik steril biasa dan jumlah darah yang diperlukan dikumpulkan ke dalamnya..

Bahan biologi diletakkan di dalam tabung uji khas dengan reagen. Di makmal, darah (plasma atau serum) diperiksa untuk tahap AFP, data yang diperoleh dibandingkan dengan nilai normal dan hasilnya dimasukkan dalam bentuk khas.

Terdapat dua kaedah untuk menentukan tahap AFP:

  1. Ujian imunosorben berkait.
  2. Kajian imunokimia.

Sebagai tambahan kepada komponen cairan darah (serum dan plasma), bahan biologi lain juga dapat digunakan untuk diagnosis:

  • hempedu;
  • cecair amniotik;
  • cecair pleura;
  • kandungan sista
  • cecair askit.

Menguraikan hasilnya dilakukan oleh doktor yang berkelayakan.

Prestasi biasa

Nilai AFP dalam darah bergantung pada jantina dan kriteria usia.

Pada lelaki dan wanita

Pada orang dewasa, biasanya penunjuk tidak melebihi sepuluh unit per mililiter.

Petunjuk ini mestilah normal pada wanita (tidak hamil) dan pada lelaki.

Pada kanak-kanak

Pada seorang kanak-kanak, sebelum mencapai usia dua tahun, protein mula menurun menjadi petunjuk yang tidak mempunyai nilai diagnostik.

Selepas dua tahun, kadarnya sudah kurang daripada 10 mikrogram per liter darah.

Pada wanita yang mengandung anak

Norma selama berminggu-minggu semasa kehamilan ditunjukkan dalam jadual di bawah.

Alpha-Fetoprotein (Alpha-FP)

Protein embrio yang menunjukkan keadaan janin semasa mengandung dan merupakan penanda tumor bagi orang dewasa.

Bahasa Inggeris Sinonim

Alfa-Fetoprotein, AFP, Serum Ibu Alpha-Fetoprotein (MS-AFP), AFP Tumor Marker.

Uji imunosorben berkait enzim chemiluminescent fasa pepejal (kaedah "sandwic").

Julat Pengesanan: 0,5 - 50,000 IU / ml.

IU / ml (unit antarabangsa per mililiter).

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Bagaimana persediaan untuk belajar?

  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum kajian..

Tinjauan Kajian

Alpha-fetoprotein adalah glikoprotein yang dihasilkan dalam kantung kuning telur, hati, dan epitel usus janin. Berat molekul protein adalah kira-kira 70,000 dalton, separuh hayatnya adalah 5-7 hari. Di dalam badan janin, ia berfungsi sebagai albumin dewasa: ia melakukan pengangkutan bahan-bahan tertentu yang diperlukan untuk perkembangan janin, mengikat estrogen, mengehadkan kesannya pada organisma yang sedang berkembang, dan melindungi terhadap kesan negatif sistem imun ibu..

Alpha-fetoprotein secara aktif terlibat dalam perkembangan janin sepenuhnya, dan tahapnya harus sesuai dengan usia kehamilan (usia janin dari saat persenyawaan). Kandungan maksimum protein ini dalam darah dan cairan ketuban janin diperhatikan pada minggu ke-13, dan dalam darah ibu secara beransur-ansur meningkat dari minggu ke-10 kehamilan dan mencapai maksimum pada minggu 30-32. 8-12 bulan selepas kelahiran, kandungan AFP dalam darah bayi dikurangkan menjadi jumlah jejak, seperti pada orang dewasa.

Alpha-fetoprotein memasuki ibu melalui plasenta. Tahapnya bergantung pada keadaan saluran gastrousus, ginjal janin, dan penghalang plasenta. Dalam hal ini, AFP digunakan sebagai penanda tidak spesifik keadaan janin dan patologi obstetrik. Ujian bersama untuk AFP, gonadotropin korionik dan estriol (yang disebut ujian tiga) pada minggu ke-15-20 kehamilan digunakan untuk memeriksa janin untuk kecacatan perkembangan dan kelainan kromosom, tetapi bukan merupakan petunjuk mutlak patologi atau perkembangan normal janin. Dalam kes ini, sangat penting untuk mengetahui usia kehamilan janin dengan tepat, kerana tahap AFP dalam darah berbeza pada minggu kehamilan yang berbeza.

Pada orang dewasa, alpha-fetoprotein tidak ada atau didapati dalam jumlah minimum. Peningkatan tahap yang sederhana boleh disebabkan oleh patologi hati, dan peningkatan yang signifikan oleh tumor peringkat rendah - ini disebabkan oleh fakta bahawa beberapa tumor barah memperoleh sifat tisu embrio dan, oleh itu, kemampuan untuk mensintesis protein yang merupakan ciri dari peringkat awal perkembangan tubuh. Peningkatan mendadak AFP terutama dikesan pada barah hati dan gonad.

Pada karsinoma hepatoselular primer, peningkatan AFP pada separuh pesakit dapat dikesan 1-3 bulan lebih awal daripada manifestasi klinikal penyakit ini. Walaupun ukuran tumor, kadar pertumbuhan, tahap proses dan tahap keganasan tidak sebanding dengan jumlah alpha-fetoprotein dalam darah. Sekiranya neseminoma germinogenik progresif (tumor genital), penentuan tahap AFP dan gonadotropin korionik adalah penting untuk menilai peluang hidup pesakit.

Untuk apa kajian ini digunakan??

  • Untuk diagnosis pranatal perkembangan patologi janin: gangguan penanda buku tabung saraf, anencephaly (malformasi teruk di mana janin kekurangan bahagian otak), kelainan kromosom.
  • Untuk mengesan karsinoma hepatoselular primer (barah hati).
  • Untuk mengesan teratoblastoma testis (neseminoma germinogenik).
  • Untuk diagnosis tumor tahap rendah.
  • Untuk diagnosis metastasis tumor dari pelbagai lokasi di hati.
  • Untuk menilai keberkesanan rawatan penyakit onkologi tertentu dan untuk memantau perjalanannya.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Semasa memeriksa pesakit dengan risiko perkembangan tumor yang tinggi (dengan sirosis, hepatitis kronik, kekurangan alpha-antitrypsin).
  • Sekiranya disyaki metastasis hati.
  • Semasa memeriksa pesakit dengan neoplasma gonad.
  • Sebelum, semasa, dan selepas rawatan barah tertentu.
  • Semasa memerhatikan keadaan dalam tempoh selepas operasi pesakit yang mengalami tumor dikeluarkan.
  • Pada trimester kehamilan kedua (antara kehamilan minggu ke-15 dan ke-21).
  • Pemeriksaan wanita hamil yang menjalani amniosentesis dan biopsi korionik pada awal kehamilan.

Apa maksud hasilnya??

Umur

Fasa Kitaran / Minggu Kehamilan

Nilai rujukan, ME / ml

Pemeriksaan Alpha-fetoprotein (AFP)

Nilai normal alpha-fetoprotein

Jadual menunjukkan nilai normal (rujukan) dari nilai protein ini.

Lantai
UmurMinggu kehamilanNilai norma, ME / mlLelakiSehingga 1 bulan-0.5 - 13600Dari 1 bulan hingga 1 tahun-0.5 - 23.5Lebih dari 1 tahun-0.9 - 6.67WanitaSehingga 1 bulan-0.5 - 15740Dari 1 bulan hingga 1 tahun-0.5 - 64.3Lebih dari 1 tahunTiada kehamilan0.9 - 6.671-12 minggu.0.5 -1512-15 minggu.15 - 6015-19 minggu.15 - 9519-24 minggu.27 - 12524-28 minggu.52 - 14028-30 minggu.67 - 15030-32 minggu.100 - 250

Unit standard untuk pengukuran adalah ME / ml, namun, di beberapa makmal, ng / ml digunakan..

Pada orang dewasa, lelaki dan wanita, norma alpha-fetoprotein kurang dari 6.0 ng / ml.

Nilai rujukan hanya berlaku untuk subjek wanita yang tidak hamil, kerana produktiviti janin meningkatkan nilai protein ini pada wanita hamil.

Sekiranya bayi baru lahir, nilai melebihi 100,000 ng / ml dapat dikesan..

(Perhatian, selang kawalan mungkin berbeza di makmal yang berbeza, oleh itu, dalam hal ujian darah dan air kencing, perhatikan selang waktu yang ditunjukkan dalam laporan).

Apa itu alpha-fetoprotein (AFP)?

Alpha-fetoprotein (AFP) adalah protein yang dihasilkan terutamanya oleh hati janin (produk konsepsi), dan pada wanita hamil dengan kantung kuning telur, bahagian embrio setanding dengan kuning telur.

Pada lelaki dan wanita yang tidak hamil, AFP hanya terdapat dalam darah dalam jumlah kecil, sementara pada wanita hamil, tahap alpha-fetoprotein dalam darah janin dan cairan amniotik meningkat hingga sekitar 12 minggu, dan kemudian secara beransur-ansur menurun pada waktu kelahiran. Sebahagian daripada protein alpha-fetoprotein melintasi plasenta dan memasuki darah ibu (sebab itulah ia terdapat dalam jumlah besar dalam darah ibu).

Ini adalah protein yang paling biasa dalam darah janin, tetapi tahapnya mulai menurun pada akhir trimester pertama, dan kemudian dihancurkan setelah lahir dan mencapai tahap basal dalam 8-12 bulan.

Fungsi protein ini dalam tubuh manusia masih belum diketahui; terdapat beberapa hipotesis bahawa protein dapat melindungi janin dari rangsangan berlebihan dengan estradiol, tetapi tidak ada bukti yang mencukupi untuk ini.

Sekiranya seorang kanak-kanak menderita masalah kesihatan tertentu, sejumlah besar AFP memasuki cairan ketuban, yang kemudian memasuki darah ibu. Oleh itu, pemeriksaan terutamanya digunakan sebagai pemeriksaan untuk kecacatan tiub saraf, seperti celah tulang belakang, dan boleh dilakukan sebagai sebahagian daripada tiga atau ujian, atau secara individu, terutamanya jika ujian trimester pertama menunjukkan bahawa terdapat risiko kelainan kromosom, seperti sindrom Down (trisomi 21 sindrom Edwards (trisomi 18).

Ujian tiga kali ganda adalah kaedah saringan, lebih baik dilakukan antara 15 hingga 18 minggu kehamilan dan berdasarkan kajian tiga bahan dalam darah ibu:

  • alpha-fetoprotein (AFP);
  • estriol tidak terkonjugasi;
  • gonadotropin korionik (CG, hCG);

bersama dengan beberapa parameter lain (berat ibu, kemungkinan merokok). Data ini, dinilai bersamaan dengan usia, memungkinkan kita menganalisis kebarangkalian kelainan kromosom janin.

Ujian keempat adalah pendekatan yang serupa dengan analisis, yang juga mempertimbangkan pentingnya inhibin (hormon protein).

Sebaliknya, tahap alpha-fetoprotein yang tinggi dapat dikesan sekiranya terdapat lesi tertentu dan tumor hati tertentu, seperti hepatitis, sirosis hati dan karsinoma hepatoselular (iaitu, barah hati malignan).

Jumlah protein, sekiranya mengandung, juga dapat dianalisis dengan air kencing atau cairan ketuban.

Punca AFP Tinggi dan Rendah

Nilai alpha-fetoprotein yang tinggi pada orang dewasa yang tidak hamil menunjukkan kemungkinan adanya masalah hati dan / atau tumor:

Penanda tumor

Harus diingat bahawa tidak semua jenis barah yang mempengaruhi hati, ovari dan testis menghasilkan protein AFP dan, walaupun tumor menghasilkannya, peningkatan tidak selalu ketara pada peringkat awal kanser; Menyulitkan keadaan adalah kenyataan bahawa dalam beberapa kes, peningkatan juga dapat dikesan setelah jenis barah lain, seperti barah paru-paru, perut, usus besar, payudara dan limfoma, walaupun ujian jarang diresepkan untuk mengkaji secara khusus penyakit ini..

Oleh itu, nilai negatif tidak membenarkan doktor mengecualikan kehadiran barah dengan pasti, dan hasilnya harus selalu dipertimbangkan dalam konteks yang lebih umum; Berdasarkan semua pertimbangan ini, menjadi jelas bahawa analisis BUKAN pilihan yang baik sebagai alat untuk memeriksa setiap orang.

Apabila tumor menghasilkan jumlah alpha-fetoprotein yang dapat dikesan, ia dapat digunakan sebagai alat untuk menindaklanjuti pesakit, yaitu, untuk mengesan perkembangan penyakit dan tindak balas terhadap terapi. Sekiranya kepekatan AFP tidak meningkat sebelum memulakan terapi, analisis tidak akan digunakan untuk tujuan ini..

  • Penurunan kepekatan menunjukkan bahawa penyakit ini bertindak balas dengan baik terhadap terapi. Sekiranya kepekatan tidak menurun dengan ketara selepas terapi, kembali ke tahap sebelumnya, mungkin sebahagian daripada tisu tumor masih terdapat di dalam badan.
  • Sekiranya kepekatan mula meningkat lagi setelah jatuh ke tahap basal, maka kemungkinan kambuh penyakit akan berlaku..

Penyakit hati

Sekiranya kepekatan AFP pada pesakit dengan penyakit hati kronik bervariasi dari sedikit meningkat hingga sangat tinggi, risiko terkena barah hati meningkat dengan ketara, terutama jika terjadi peningkatan mendadak.

Tidak semua pesakit yang mempunyai kepekatan alpha-fetoprotein tinggi mempunyai tumor atau tumor hati semestinya akan berkembang, oleh itu analisisnya adalah maklumat tambahan dalam kes ini, terutama sekali sebagai petunjuk faktor risiko.

Kehamilan

Hasil pemeriksaan sangat bergantung pada ketepatan mengira usia kehamilan janin. Sekiranya usia kehamilan belum dikira dengan betul, hasilnya mungkin terlalu tinggi atau terlalu rendah..

Nilai alpha-fetoprotein dalam serum ibu meningkat dengan cepat sehingga 32 minggu, dan kemudian mula menurun secara beransur-ansur. Selepas melahirkan anak, AFP menurun dengan cepat, menjadi separuh selepas kira-kira 5 hari.

Nilai AFP yang terlalu tinggi dalam serum wanita hamil boleh mempunyai satu atau lebih sebab berikut:

  • masalah janin:
    • kecacatan tiub saraf (mis., spina bifida);
    • omphalocele;
    • kematian janin;
  • masalah plasenta (contohnya, jika berlaku detasmen);
  • bengkak atau penyakit hati ibu;
  • AFP tinggi tanpa sebab tertentu pada janin atau ibu (pada beberapa orang dengan keadaan normal, tahap AFP itu sendiri dapat sangat tinggi).

Penting untuk diperhatikan bahawa:

  • nilai yang tinggi tidak semestinya menunjukkan masalah;
  • nilai dalam piawai tidak mengecualikan adanya masalah.

Oleh itu, ini adalah alat yang sangat berguna yang memberikan maklumat berharga, yang, bagaimanapun, akan selalu dipertimbangkan ketika bersama-sama melakukan penyelidikan dan ujian lain..

Penjejakan nilai tinggi biasanya merangkumi:

  1. ultrasound pranatal untuk mengesan sebarang kelainan pada perkembangan janin;
  2. Pengukuran AFP dalam cecair amniotik yang diperoleh oleh amniosentesis.

Kekurangan alpha-fetoprotein serum ibu dikaitkan dengan sebilangan kecil penyakit, seperti sindrom Down dan trisomi 18 (atau usia kehamilan yang tidak betul). Pesakit diabetes (termasuk ibu dengan diabetes kehamilan) juga mungkin kekurangan protein ini..

Nilai rendah menunjukkan:

  • Pengguguran.
  • Sindrom Down.

Nilai tinggi menunjukkan:

  • Sirosis Biliary.
  • Kecacatan tiub saraf janin.
  • Hepatitis.
  • Kehamilan berganda.
  • Penyakit janin.
  • Kanser testis.
  • Kanser kolon.
  • Kanser hati.
  • Kanser pankreas.
  • Kanser paru-paru.
  • Pembengkakan buah pinggang yang lain.
  • Kanser payudara.
  • Kanser perut.

(Perhatian, ini adalah daftar masalah yang tidak lengkap. Perlu juga diperhatikan bahawa selalunya penyimpangan kecil dari nilai AFP normal mungkin tidak mempunyai status klinikal).

Faktor yang Mempengaruhi Analisis AFP

  • Untuk kehamilan berganda, sukar untuk mengira risiko Sindrom Down atau Sindrom Edwards, tetapi risiko relatif dapat dikira dengan membandingkan dengan hasil biasa kehamilan kembar yang lain. Sebagai gantinya, anda boleh mengira risiko anomali pada penutupan tiub saraf, tetapi dengan ketepatan yang lebih sedikit berbanding kehamilan tanpa kembar. Untuk kehamilan berganda, analisis ini tidak berkesan untuk mengira risiko..
  • Dalam beberapa kes, alpha-fetoprotein mungkin kelihatan terlalu tinggi kerana kesalahan dalam menghitung usia kehamilan, walaupun dengan kaedah pemeriksaan ultrasound moden kemungkinan ini menjadi semakin jarang.
  • Kehadiran diabetes mellitus, serta merokok, boleh mempengaruhi analisis pesakit.
  • AFP dapat meningkat sementara ketika hati menderita kecederaan dan pulih, dan sedikit peningkatan dapat dikesan dalam pelbagai penyakit atau patologi. Juga, analisis alpha-fetoprotein dalam beberapa kes dapat memberikan hasil positif yang salah.

Cara persediaan untuk analisis

Tidak diperlukan penyediaan khas untuk analisis alpha-fetoprotein.

Bilakah analisis ini dijalankan?

Analisis biasanya diperlukan antara minggu kelima belas dan kedua puluh kehamilan..

Doktor anda juga boleh menetapkan ujian AFP sekiranya:

  • mengesyaki bahawa pesakit mempunyai tumor hati atau beberapa bentuk barah testis atau barah ovari; doktor mungkin mengesyaki bahawa ada tumor, misalnya, jika semasa lawatan pesakit merasakan jisim yang terasa di perut atau jika kaedah pemeriksaan visual (contohnya ultrasound) menunjukkan adanya tumor;
  • pesakit telah didiagnosis dengan tumor di hati, testis atau ovari dan dia sedang menjalani rawatan, dan perlu untuk memeriksa apakah terapi itu berkesan;
  • untuk memantau berulang tumor.

Analisis AFP semasa kehamilan dan norma mengikut minggu

Tidak setiap ibu mengandung tahu jenis ujian yang dilaluinya ke arah doktor semasa membawa anak. Ya, ini tidak selalu diperlukan. Walau bagaimanapun, ujian AFP sangat diketahui oleh wanita hamil. Apa jenis penyelidikannya, apa yang dibicarakan dan apa nilai normatif AFP semasa kehamilan, kita akan ceritakan dalam artikel ini.

Apa ini?

Singkatan AFP bermaksud protein alpha-fetoprotein. Protein ini dalam tubuh ibu terbentuk semasa perkembangan embrio dan janin. Pada mulanya, bahan itu ditemui sebagai penanda tumor barah, dan hanya pada separuh kedua abad kedua puluh, doktor dan saintis melihat satu corak - protein itu muncul dalam darah wanita hamil yang tidak mempunyai tumor ganas..

Alpha-fetoprotein sangat serupa dengan protein lain - albumin serum.

Pada orang dewasa, ia memindahkan pelbagai bahan dengan berat molekul rendah ke tisu. Pada bayi yang berkembang di rahim ibu, AFP menggantikan albumin dan menjalankan fungsinya - ia memindahkan bahan yang diperlukan untuk pertumbuhan dan perkembangan ke seluruh tisu dengan darah.

Semua fungsi protein yang luar biasa ini belum diketahui oleh sains. Oleh itu, dalam ensiklopedia dan rujukan ilmiah terdapat rumusan "kemungkinan fungsi", "kemungkinan dan fungsi hipotetis".

Fungsi AFP yang mungkin berlaku termasuk kesan penindasan imun - protein, oleh mekanisme yang tidak diketahui, mempengaruhi imuniti wanita, menekan aktivitinya dan kemungkinan penolakan janin, yang hanya separuh asli dari itu. AFP juga "disyaki" menekan imuniti janin. Jika tidak, bayi boleh bertindak balas secara negatif terhadap sebatian dan protein baru yang diterimanya dengan darah ibu.

Pada awal kehamilan, protein AFP dihasilkan oleh corpus luteum. Walau bagaimanapun, hanya tiga minggu selepas pembuahan, embrio bayi mula menghasilkan sebatian protein yang diperlukan itu sendiri. Bahan tersebut memasuki cairan ketuban dengan air kencing dan, dari sana, ke dalam aliran darah ibu untuk diekskresikan..

Jumlah AFP secara beransur-ansur meningkat, dan dari 11-12 minggu ia ditentukan dengan baik dalam darah seorang wanita.

Menjelang 16-17 minggu, kepekatan bahan meningkat kepada kadar yang besar.

Kandungan AFP tertinggi dalam darah wanita diperhatikan pada 33-34 minggu, selepas itu jumlah protein embrio (janin) mula menurun secara perlahan.

Protein banyak digunakan dalam rawatan banyak penyakit, termasuk barah. Ia diekstrak dari darah plasenta dan pengguguran. Semasa melahirkan bayi, tahap AFP mungkin menunjukkan kemungkinan komplikasi dan patologi genetik janin.

Mengapa analisis dilakukan?

Ujian alpha-fetoprotein juga disebut ujian Tatarinov-Abelev. Ini termasuk dalam apa yang disebut "ujian tiga kali lipat", yang diresepkan untuk semua wanita hamil sebagai bagian dari pemeriksaan pranatal kedua.

Yang terbaik untuk analisis dianggap kehamilan 16-17-18 minggu, kerana dalam tempoh ini protein ditentukan dengan baik dalam darah seorang wanita dan mempunyai nilai diagnostik yang boleh dipercayai.

Janin yang mempunyai kelainan kromosom (sindrom Down, Turner, Patau dan lain-lain, trisomi bukan molar, serta malformasi tiub saraf - otak dan saraf tunjang) menghasilkan sejumlah protein ini.

Tahap AFP secara tidak langsung dapat menilai kemungkinan penyimpangan dalam perkembangan anak.

Untuk menjadikan gambar lebih lengkap, kepekatan protein janin dibandingkan dengan tahap hCG (hormon gonadotropin chorionic), dan juga tahap estriol bebas.

Di beberapa klinik, tahap inhibin, hormon plasenta, juga ditentukan, dan kemudian analisis disebut "ujian empat kali lipat". Melengkapkan gambar makmal ultrasound, yang wajib dilakukan sebagai sebahagian daripada pemeriksaan saringan.

Darah diambil dari urat untuk analisis. Seorang wanita harus datang ke makmal atau bilik rawatan dengan perut kosong, pada waktu pagi, setelah sebelumnya membatalkan semua hormon dan antibiotik, jika ada yang diresepkan kepadanya oleh doktor.

Beberapa hari sebelum ujian darah untuk wanita hamil, anda harus menolak untuk mengambil makanan berlemak dan manis, banyak garam, minuman berkarbonat, dan kopi. Sekiranya ibu mengandung merokok, walaupun terdapat kebiasaan yang teruk dari kebiasaan ini, anda harus berpantang selama 3-4 jam sebelum menderma darah.

Faktor saraf juga boleh mempengaruhi hasil analisis, jadi disarankan agar wanita tidak gugup.

Norma mengikut Minggu - Penyahkodan

Tahap protein AFP janin meningkat dengan kehamilan, tidak sukar untuk difahami dari jadual:

Istilah Obstetrik

Kepekatan AFP (dalam unit / ml)

Trimester pertama hingga 12 minggu

Dari 13 hingga 15 minggu

Dari 15 hingga 19 minggu

Dari 20 hingga 24 minggu

Dari 28 hingga 30 minggu

Dari minggu 31 hingga minggu ke-33

Dari 33 minggu hingga kelahiran

Penurunan secara beransur-ansur

Oleh kerana makmal bergantung pada jadualnya, yang bergantung pada unit pengukuran kepekatan bahan, kepekaan dan kualiti reagen, kaedah penyelidikan, ada praktik dunia yang diterima umum - untuk mengukur tahap dalam nilai yang merupakan gandaan dari median - MoM (gandaan median).

Norma semasa kehamilan adalah tahap AFP dari 0,5 hingga 2,0 MoM. Oleh itu, jika dalam kesimpulan ditunjukkan bahawa tahap AFP adalah 0.2, kita bercakap mengenai penurunan kepekatan protein. Sekiranya nilai AFP melebihi 2 unit, maka kita akan membincangkan peningkatan tahap.

Sekiranya makmal tidak menunjukkan hasil dalam MoM, dan kuantiti bahan dalam unit per mililiter muncul dalam kesimpulan, maka nilai median harus dijelaskan di makmal tertentu untuk memahami seberapa normal penunjuk ini.

Tahap alpha-fetoprotein sahaja tidak dapat menunjukkan adanya patologi pada anak, dalam kombinasi dengan parameter lain dari ujian tiga atau empat kali ganda, ia hanya menunjukkan penyimpangan:

  • Patologi janin kromosom dan nonkromosom - peningkatan mendadak tahap AFP serentak dengan tahap normal hCG.
  • Ancaman pengguguran adalah sedikit kelebihan tahap AFP dan tahap hCG setengah atau dua kali lebih rendah.
  • Sindrom Down pada kanak-kanak - tahap hCG yang sangat tinggi dan tahap AFP yang sangat rendah.
  • Kematian bayi - hCG sangat rendah dan AFP sederhana rendah.

Sebenarnya, terdapat lebih banyak pilihan dan kombinasi, kerana ahli somnologi dapat mengenal pasti beberapa penanda patologi pada ultrasound, gambar akan ditambah dengan tahap hormon estriol dalam keadaan tidak terikat.

Komputer menganalisis data yang diperoleh, yang, dengan mengambil kira risiko individu (umur wanita, tabiat buruk, keturunan tidak berfungsi), menentukan kebarangkalian untuk mempunyai anak dengan patologi tertentu dalam bentuk pecahan 1: 400, 1: 1400, 1: 3000, dan sebagainya.

Sebab penyimpangan

Menurut statistik perubatan yang ada, penyimpangan dalam kepekatan protein AFP diperhatikan pada kira-kira 7% wanita hamil. Ini tidak bermaksud bahawa semua ibu mengandung ini mempunyai anak yang sakit di rahim.

Tahap alpha-fetoprotein mungkin berbeza dari nilai normal kerana sebab lain. Mari lihat yang paling biasa.

Nilai meningkat

Peningkatan protein janin boleh menjadi kembar atau tiga kali ganda semasa kehamilan, kerana beberapa janin menghasilkan jumlah AFP yang lebih besar, masing-masing, tahap protein dalam darah ibu juga akan 2 atau 3 kali lebih tinggi daripada nilai purata. Pada saat pemeriksaan kedua, wanita itu biasanya sudah pasti mengetahui kehamilannya yang banyak, jadi peningkatan kadar protein dalam laporan makmal tidak akan mengejutkan.

Seorang wanita hamil mungkin mengalami AFP yang sedikit meningkat jika dia cenderung terhadap janin yang besar. Malangnya, sebab kenaikan AFP, tidak mempunyai alasan yang menyenangkan dan tidak berbahaya..

Tahap alpha-fetoprotein yang tinggi dapat menunjukkan nekrosis hati bayi. Organ penting bagi kehidupan bayi boleh menderita dalam proses penyakit virus, dari mana ibunya tidak dapat melindungi dirinya sendiri pada trimester pertama kehamilan.

Sekiranya ini berlaku, pakar dalam diagnostik ultrasound akan dapat melihat hati yang berkurang dan tidak rata..

AFP yang meningkat kadang-kadang menjadi penanda patologi yang tidak dapat diperbaiki dalam perkembangan kanak-kanak - anencephaly (kekurangan otak), microcephaly (otak menurun), kehadiran celah di tulang belakang. Sebilangan besar patologi ini menjadikan kehidupan kanak-kanak tidak mungkin, ia mematikan.

Pakar ultrasound yang baik dapat mengesahkan atau menyangkal kecurigaan tersebut, dan keputusan akhir akan dibuat oleh komisi pakar, yang akan merangkumi ahli genetik dan pakar sakit puan. Amniosentesis atau kordosentesis mungkin diperlukan..

Hernia umbilik kongenital, di mana organ dalaman bayi berada di luar rongga perut di kantung hernial, juga dapat disertai dengan peningkatan tahap AFP.

Kadang-kadang sejumlah besar protein janin diperhatikan dengan pelbagai kerosakan pada buah pinggang dan saluran kencing kanak-kanak, atresia esofagus. Semua kecacatan ini dapat dilihat pada ultrasound.

Di antara patologi kromosom genetik, peningkatan kepekatan AFP adalah ciri sindrom Turner. Ini dapat disahkan atau dibantah oleh diagnostik invasif (kordocentesis, amniosentesis), serta ujian DNA bukan invasif yang menggunakan darah vena ibu.

Nilai dikurangkan

Tahap penurunan protein AFP yang dikesan semasa pemeriksaan kedua mungkin menunjukkan adanya patologi kromosom pada sindrom Down - anak. Juga, kepekatan rendah alpha-fetoprotein adalah ciri trisomi 18 (sindrom Edwards).

Kecurigaan ini diperiksa oleh ahli genetik yang menawarkan ibu hamil untuk menjalani prosedur diagnostik invasif. Ia melibatkan tusukan di perut dan jarum panjang yang mengumpulkan cecair amniotik (amniosentesis) atau darah tali pusat (cordocentesis) untuk analisis genetik. Prosedur ini dikaitkan dengan risiko tertentu bagi ibu dan janin. Seorang wanita boleh menolak pemeriksaan sedemikian.

Terdapat cara yang kurang trauma untuk mengetahui kebenarannya adalah dengan melakukan ujian DNA yang tidak invasif. Darah vena normal diambil dari seorang wanita. Eritrosit janin terdapat di dalamnya, DNA uniknya diasingkan dari mereka dan mereka mengetahui sama ada ia mempunyai patologi kromosom. Pemeriksaan sedemikian sangat mahal - beberapa puluhan ribu rubel.

Kelemahannya adalah bahawa kesimpulan tentang lulus ujian sedemikian bukanlah alasan untuk menghentikan kehamilan mengikut petunjuk perubatan.

Sekiranya kecurigaan sedih disahkan, dan wanita itu ingin menghentikan kehamilan, dia masih perlu menjalani kordosentesis atau amniosentesis.

Tahap AFP yang menurun boleh berlaku dengan kelewatan perkembangan janin. Sebab-sebab kelewatan itu sendiri boleh menjadi sebilangan besar, dan pakar ultrasound dapat dengan mudah menentukan ketinggian bayi dari ukuran normal. Juga, penurunan AFP menunjukkan kemungkinan keguguran atau kematian bayi intrauterin.

Walau apa pun, penting bagi seorang wanita untuk mengikuti pemeriksaan tambahan, yang meliputi pemeriksaan ultrasound, ujian darah lain, dan kadang-kadang lawatan ke pusat perubatan dan genetik.

Sekiranya pengesanan kecacatan total dan kelainan kromosom, seorang wanita dicadangkan untuk menghentikan kehamilan. Sekiranya terdapat pengesahan mengenai ancaman keguguran atau kelewatan perkembangan remah, rawatan sokongan diperlukan, ia boleh berlaku di rumah atau di hospital.

Semua mengenai diagnosis awal penyakit genetik janin, termasuk analisis AFP, lihat video seterusnya.

pemerhati perubatan, pakar psikosomatik, ibu kepada 4 orang anak

Penanda tumor AFP: apa itu?

Dalam perubatan, lebih daripada 200 penanda tumor berbeza diketahui, hanya dua puluh yang dianggap berkesan. Ini termasuk penanda tumor AFP dan hCG. Keanehan mereka adalah bahawa mereka spesifik dan tidak spesifik pada masa yang sama berkenaan dengan meterai patologi dalam badan.

Apa itu AFP dan mengapa normanya berubah

Telah diketahui bahawa penanda tumor AFP adalah zat protein yang dihasilkan oleh sel-sel embrio dalam tubuh janin yang sedang berkembang, sel-sel hati pada orang dewasa, dan sel-sel tumor jika tumor terbentuk.

Tidak seperti yang lain, bahan ini selalu terdapat di dalam badan dalam kuantiti tertentu. Penurunan atau peningkatan dalam tubuh orang dewasa dalam hubungannya dengan norma adalah isyarat kemungkinan neoplasma dalam tubuh, yang boleh menjadi jinak atau ganas. Sekiranya protein AFP dikurangkan pada wanita hamil, kemungkinan patologi janin berlaku..

Peningkatan atau penurunan norma bahan ini bukanlah diagnosis yang jelas, tetapi merupakan vektor untuk tindakan selanjutnya.

Dengan adanya ciri-ciri, penanda tumor dibahagikan kepada dua jenis - spesifik dan tidak spesifik. Dalam kes pertama, peningkatan jumlahnya menunjukkan perkembangan patologi, iaitu, ia dihasilkan oleh tumor. Yang kedua, protein disintesis oleh sel-sel hati yang sihat untuk melindungi tubuh, dan dalam hal perkembangan proses ganas, jumlah mereka meningkat dengan mendadak untuk menyerang formasi berbahaya.

Oleh itu, harus disimpulkan bahawa protein AF mempunyai kesan anti-barah..

Petunjuk untuk pemeriksaan

Mengetahui bahawa AFP oncomarker adalah pembentukan protein yang membantu mengenal pasti patologi berbahaya jauh sebelum pengesanan klinikal dan manifestasi gejala, dalam beberapa kes, pemeriksaan.

Petunjuk utama untuk analisis penanda barah adalah:

  • Kecenderungan genetik untuk kanser.
  • Penyakit hati kronik, semua jenis hepatitis, gejala sirosis.
  • Kecurigaan kehadiran anjing laut di dalam badan.
  • Keadaan prakanker.
  • Tumor jinak yang dikesan dengan risiko tinggi berubah menjadi malignan.
  • Memantau perjalanan rawatan dan setelah selesai untuk meramalkan kambuh.
  • Selepas penyingkiran neoplasma patologi.
  • Untuk meramalkan risiko metastasis patologi berbahaya.

Juga, wanita hamil perlu mengetahui apa yang ditunjukkan oleh penanda tumor AFP. Dalam kes ini, situasi dianggap tipikal apabila tahapnya tinggi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa embrio dianggap oleh badan itu sebagai benda asing, dan ia berusaha mempertahankan diri. Tetapi jika protein alpha dikurangkan, patologi janin harus disyaki, misalnya sindrom Down, trisomi dan banyak lagi. Pada masa yang sama, lebihan kadar protein yang sudah tinggi juga menunjukkan masalah dengan perkembangan janin hingga risiko kematian janin.

Keperluan persediaan pesakit sebelum mengikuti ujian

Ujian untuk AFP oncomarker - inilah yang disebut pencegahan barah kerana pengesanan awal dan permulaan rawatan, akan berkesan jika disiapkan dengan betul.

Tidak ada syarat khas untuk pesakit, tetapi cadangan ini mesti diikuti:

Tolak makanan sekurang-kurangnya 8-10 jam sebelum permulaan analisis. Hanya air tidak berkarbonat yang dibenarkan, termasuk pada waktu pagi sebelum prosedur.
Cegah tekanan dan bersenam sehari sebelum bermulanya peperiksaan. Sebaiknya bermalam di suasana yang santai..
Jangan menghadiri urut dan sebarang jenis diagnostik sehari sebelum analisis.
Berhenti mengambil ubat 8 ​​jam sebelum ujian (seperti yang dipersetujui oleh doktor).
Tolak alkohol, teh, jus dan kopi yang kuat, jangan merokok 12 jam sebelum pendermaan darah.

Dipercayai bahawa waktu terbaik untuk prosedur adalah selang waktu pagi dari 8 hingga 12 jam.

Wanita harus berjumpa doktor untuk memilih hari terbaik untuk ujian dari segi kitaran haid..

Ketika untuk memeriksa norma AFP penanda tumor pada wanita dalam kedudukan dan semasa menyusui, doktor menentukan, memilih tempoh yang optimum dan memberikan cadangan individu untuk persiapan.

Bagaimana penanda tumor dianalisis?

Untuk mengesahkan bahawa penanda tumor AFP dinaikkan, diturunkan, atau normal, darah vena mesti didermakan di makmal khusus. Bahan untuk kajian ini adalah serum yang diasingkan oleh perkakasan, di mana antibodi diperkenalkan. Hasil interaksi mereka adalah reaksi yang diberikan oleh doktor dan keputusan dikeluarkan: ada patologi atau hanya ada risiko.

Penyahsulitan penanda tumor AFP dilakukan oleh makmal yang sama di mana analisis dijalankan. Unit pengukuran adalah unit antarabangsa per mililiter darah (IU / ml).

Bagi lelaki yang sihat dan tidak melahirkan, bukan wanita hamil, norma adalah 0.5 - 5.5 IU / ml. Peningkatan norma ini menjadi 10 IU / ml menunjukkan perkembangan neoplasma, dan dalam 95% kes, ini adalah pemadatan malignan.

Peningkatan jumlah protein alpha lebih daripada 10 IU / ml ditentukan 3-4 bulan sebelum bermulanya gejala pertama.

Sekiranya hasilnya menunjukkan peningkatan norma penumpang AFP dalam kisaran dari 5.5 hingga 10 IU / ml, ini menunjukkan adanya penyakit radang hati.

Bagi wanita yang berada dalam situasi ini, norma-norma seperti itu ditentukan untuk mereka bergantung pada tempoh kehamilan:

15 minggu15.6 hingga 62.4 IU / ml
16 minggu16.8 hingga 66.4 IU / ml
18 minggu22.4 hingga 88.8 IU / ml
20 minggu29.6 hingga 119.2 IU / ml

Peningkatan atau penurunan norma ini menunjukkan masalah pada janin, sementara seorang wanita dapat merasa baik.

Jadi, jika penanda tumor AFP ketika menyahkod norma memberikan petunjuk yang terlalu tinggi, ini mungkin merupakan tanda kehadiran penyakit seperti itu pada anak yang belum lahir:

  • Nekrosis hepatik.
  • Hernia umbilik.
  • Kelainan pada perkembangan kencing dan banyak lagi.

Harap maklum bahawa untuk kebolehpercayaan hasilnya, perlu membuat analisis untuk hormon hCG dan menjalani diagnostik instrumental. Hanya pemeriksaan komprehensif di pusat khusus dan penafsiran hasil yang kompeten yang dapat menjadi asas untuk diagnosis dan rawatan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis