Coagulogram: norma dan tafsiran hasilnya

Koagulogram adalah analisis hematologi komprehensif yang bertujuan untuk menilai kemampuan pembekuan darah. Darah pada koagulogram mesti didermakan jika terdapat penyakit jantung yang serius dan saluran darah atau pembedahan dirancang. Juga, koagulogram setiap trimester dilakukan oleh wanita hamil.

Analisis ini mempunyai nama lain - hemostasiogram. Coagulogram asas ditetapkan pada peringkat pertama diagnosis. Sekiranya doktor melihat adanya penyimpangan dari norma-norma yang telah ditetapkan, dia akan mengarahkan pesakit ke kajian lanjutan. Ini membolehkan anda menilai pelanggaran yang ada, bukan hanya secara kualitatif, tetapi juga secara kuantitatif..

Video: apa itu koagulogram? Apakah kepentingannya dalam diagnosis?

Apa itu koagulogram?

Untuk menjawab soalan ini sepenuhnya, anda harus memulakan dengan mekanisme pembekuan darah. Mengapa ia diperlukan? Andaikan seseorang itu memotong dirinya secara tidak sengaja. Pada detik yang sama, proses yang kompleks dan sangat penting mula berlaku dalam fokus kerosakan tisu - pembentukan gumpalan darah - pembekuan darah, dengan mana tubuh "menutup" luka untuk mencegah kehilangan darah. Kita terbiasa melihat pendarahan yang cepat sebagai sesuatu yang wajar dan dianggap begitu saja, sementara itu, bahkan gangguan sedikit pun dalam fungsi sistem pembekuan mengancam kita dengan akibat yang fatal..

Masalahnya adalah bahawa sepanjang hidup kita, badan kita harus berhenti berdarah berkali-kali: besar dan kecil, dangkal dan dalaman. Mekanisme hemostasis berfungsi bukan hanya dalam keadaan yang melampau (luka, luka bakar), tetapi juga dalam keadaan yang biasa - seperti haid atau proses keradangan tempatan yang merosakkan saluran kecil dan kapilari.

Sekiranya darah tidak memiliki kemampuan untuk membeku, fungsi normal tidak mungkin dilakukan, apatah lagi mengatasi cedera serius, penyakit, atau menjalani pembedahan. Dan untuk menilai kerja sistem hemostasis, perlu dilakukan koagulogram - norma-norma untuk orang dewasa, kanak-kanak dan wanita hamil di dalam jadual akan disampaikan kepada perhatian anda lebih lanjut.

Selain aktiviti sistem pembekuan darah yang tidak mencukupi, ada juga kelebihan, yang tidak kurang berbahaya bagi kesehatan. Gumpalan darah yang terbentuk tidak perlu dapat menyumbat saluran darah yang penting, menyebabkan kebuluran oksigen atau bahkan nekrosis organ dan bahagian tubuh tertentu.

Sistem hemostasis manusia

Mari kita fahami secara terperinci apa yang terdiri daripada sistem pembekuan darah:

Komponen pertama adalah sel rata endotelium yang melapisi permukaan dalaman dinding vaskular dan rongga jantung. Apabila sel-sel ini teriritasi akibat pelanggaran integriti kapal, mereka mula menghasilkan bahan aktif secara biologi: nitrik oksida, trombomodulin, prostacyclin. Darah bertindak balas terhadap sebatian ini dan mula membeku;

Komponen kedua adalah platelet darah, yang disebut platelet dan merupakan salah satu komponen darah yang paling penting. Mereka memiliki kemampuan unik untuk saling melekat erat, membentuk plag hemostatik primer di tempat kerosakan pada kapal, iaitu dengan segera menutup "lubang" yang dihasilkan;

Komponen ketiga adalah faktor darah plasma. Terdapat lima belas keseluruhan, dan kebanyakan daripadanya adalah enzim dalam struktur biokimia mereka. Tugas faktor plasma adalah membentuk bekuan fibrin yang akan menghentikan pendarahan sepenuhnya. Kemudian, pada ketika ini, proses pertumbuhan semula tisu akan bermula, tetapi itu kisah lain..

Oleh itu, gangguan hemostatik dapat disebabkan oleh kerusakan salah satu komponen di atas sistem pembekuan darah, dan untuk memastikan tidak ada masalah atau untuk menentukan penyebabnya yang tepat, doktor menetapkan koagulogram semasa kehamilan, sebelum pembedahan yang akan datang atau sekiranya terdapat penyakit jantung dan vaskular yang serius.

Jenis dan petunjuk koagulogram

Hemostasiogram merangkumi sebilangan besar parameter darah yang berlainan, tidak semuanya diperlukan dalam keadaan diagnostik tertentu. Oleh itu, biasanya doktor memutuskan petunjuk koagulogram mana yang harus ditentukan pada pesakit. Terdapat beberapa ujian standard untuk tujuan yang berbeza: sebelum operasi yang dirancang, semasa kehamilan, selepas strok atau serangan jantung, mengikuti rawatan dengan ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah, untuk tujuan pencegahan, dan sebagainya. Setiap koagulogram khas terdiri daripada sekumpulan petunjuk tertentu, tetapi jika hasil diagnostik menyimpang dari norma, doktor akan menetapkan analisis lanjutan untuk menilai gangguan hemostatik yang ada dengan lebih objektif.

Kajian ini boleh dibahagikan kepada tiga bahagian, mengikut tahap pembekuan darah, di mana parameter koagulogram tertentu terlibat:

Tahap 1 - penyempitan saluran darah yang rosak, yang dengan sendirinya membantu mengurangkan kehilangan darah. Doktor dan pembantu makmal memanggil proses ini "pembentukan prothrombinase";

Tahap 2 - agregasi platelet dan pembentukan palam utama di tempat pelanggaran integriti dinding saluran darah. Benar disebut sebagai "pembentukan trombin";

Tahap 3 - "plexus" dari rangkaian elastik helai protein yang disebut fibrin. Ia menutup palam utama, menempel di tepi lubang dan mengetatkannya, dan kemudian platelet berbaris padat di sel mesh. Ternyata sejenis tampalan yang akhirnya menghentikan pendarahan. Dalam perubatan, tempoh pembekuan ini ditunjukkan oleh frasa "pembentukan fibrin".

Sekarang kita memanggil petunjuk koagulogram yang berkaitan dengan masing-masing tiga tahap hemostasis:

Masa pembekuan Lee White;

Indeks pengaktifan kenalan;

Masa Pengiraan Semula Plasma (GRP);

Masa Pengkalsifikasi Semula Diaktifkan (ABP);

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT, APTT, ARTT);

Aktiviti faktor VIII;

Faktor aktiviti IX;

Faktor X aktiviti;

Aktiviti faktor XI;

Aktiviti faktor XII.

Sikap normalisasi antarabangsa - INR;

Prothrombin sebagai peratusan indeks Quick atau prothrombin (PTI);

Aktiviti Faktor II;

Aktiviti Faktor V;

Faktor VII Aktiviti.

Kepekatan kompleks fibrin-monomer larut.

Walau bagaimanapun, dalam menguraikan hasil koagulogram, petunjuk lain mungkin juga muncul yang mencerminkan fungsi fungsi darah yang berlawanan - fibrinolitik, yang memainkan peranan yang sama pentingnya dalam tubuh manusia.

Sistem darah antikoagulan menghalang hemostasis sekiranya berlebihan dan melarutkan pembekuan darah yang tidak perlu sehingga tidak menyumbat lumen vaskular. Oleh itu, keseimbangan dinamik terbentuk dan peredaran darah normal di organ dan tisu terjaga..

Berikut adalah contoh khusus: trombus yang terbentuk di lokasi kerusakan kapal, proses regenerasi berlaku, dinding ditumbuhi, dan trombus tetap berada di dalam. Sekarang dia tidak diperlukan, kerana integriti kapal dipulihkan sepenuhnya. Lebih-lebih lagi, bekuan darah berbahaya kerana menyekat lumen kapal dan mengganggu peredaran darah yang bebas. Pada masa itulah sistem fibrinolitik dimasukkan ke dalam pekerjaan - komponennya melarutkan gumpalan darah yang tidak perlu dan mengeluarkannya dari aliran darah. Di samping itu, seseorang mesti mengatur proses pembentukan "tambalan", jika tidak, pada mulanya mereka mungkin begitu besar sehingga menutupi seluruh lumen kapal yang rusak. Salah satu komponen sistem fibrinolitik, antitrombin III, dipanggil untuk mengatasi tugas ini..

Dalam menyahkod hasil koagulogram yang diperluas, petunjuk berikut mengenai fungsi antikoagulan darah muncul:

Coagulogram standard (saringan)

Ujian darah ini merangkumi sekumpulan parameter pembekuan darah kritikal:

Prothrombin sebagai peratusan Quick (dalam amalan antarabangsa) atau indeks prothrombin PTI (di ruang pasca Soviet);

Hubungan Normalisasi Antarabangsa (INR);

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT);

Masa Thrombin (TV).

Coagulogram yang dipertingkatkan

Ini merangkumi petunjuk berikut:

Masa pembekuan Lee White;

Prothrombin sebagai peratusan Quick atau PTI;

Masa Pengiraan Semula Plasma (GRP);

Masa Pengkalsifikasi Semula Diaktifkan (ABP);

Masa tromboplastin separa diaktifkan (APTT, APTT, ARTT);

Hubungan Normalisasi Antarabangsa (INR);

Aktiviti faktor II dan V;

Aktiviti Faktor VII;

Aktiviti faktor VIII, IX dan IX;

Senarai ini mungkin sedikit berbeza di makmal yang berbeza, selain itu, seperti yang telah kami sebutkan di atas, ada pilihan khusus untuk hemostasiogram yang tidak standard, yang dirancang untuk menyelesaikan masalah diagnostik khas. Kadang-kadang doktor secara langsung ke arah analisis menunjukkan parameter darah yang perlu dia ketahui untuk menilai keadaan kesihatan pesakit tertentu dengan betul.

Kepada siapa dan mengapa ditetapkan koagulogram?

Kajian sifat hemostatik dan fibrinolitik darah ditunjukkan dalam situasi berikut:

Persiapan untuk campur tangan pembedahan yang dirancang atau kecemasan, termasuk bahagian caesar;

Penyakit jantung dan vaskular - infark miokard, strok, penyakit jantung koronari, fibrilasi atrium, angina pectoris, embolisme paru, vena varikos, tromboflebitis dan trombosis urat dalam;

Patologi sistem hematopoietik - hemofilia, trombositopenia, anemia, penyakit von Willebrand-Dian, mimisan yang kerap, lebam yang tidak dapat dijelaskan, haid yang tidak normal dan bintik-bintik antara haid;

Penyakit hati kronik - hepatosis berlemak atau alkoholik, sirosis, hepatitis;

Kehamilan (untuk tujuan pencegahan), toksikosis teruk, gestosis, ancaman keguguran, keguguran;

Kecurigaan DIC yang ada;

Penggunaan jangka panjang ubat kawalan kelahiran hormon yang menipiskan darah (Warfarin, Aspirin, Heparin, Trental dan lain-lain);

Jadual norma koagulogram pada orang dewasa dan kanak-kanak

Jadual di bawah menunjukkan nilai normal hemostasiogram lanjutan pada orang dewasa dan kanak-kanak. Harus diingat bahawa angka ini sedikit berbeza bergantung pada usia. Perbezaan yang ketara dalam kerja sistem darah hemostatik dan fibrinolitik hanya ciri bayi pramatang dan bayi yang sihat dalam dua bulan pertama kehidupan.

Ujian pembekuan darah (koagulogram): apa yang termasuk, bagaimana untuk menderma

Coagulogram darah - analisis komprehensif yang menilai kemampuan darah anda untuk membentuk gumpalan (darah beku). Hasilnya membantu doktor menilai risiko pendarahan berlebihan atau sebaliknya trombosis.

Umumnya diterima bahawa platelet bertanggungjawab untuk pembekuan dan cukup untuk mengira bilangannya. Ini adalah pernyataan yang adil, tetapi hanya sebahagian. Hemostasis disediakan oleh banyak sel dan bahan yang berbeza:

Endotelium adalah lapisan dalam kapal. Pada masa kerosakan, dia membuang beberapa bahan aktif secara biologi yang mencetuskan pembentukan gumpalan darah;

Faktor pembekuan darah adalah zat dan enzim yang terdapat dalam platelet dan plasma. Secara keseluruhan, terdapat 22 faktor platelet dan 13 plasma.

Sebilangan bahan ini termasuk dalam ujian pembekuan darah. Tugas utama doktor adalah untuk menilai masa di mana darah anda mula menebal dan membentuk gumpalan.

Petunjuk untuk pembekuan

Anda mungkin diberi ujian pembekuan darah jika doktor anda mengesyaki:

Thrombophlebitis dan hypercoagulation darah;

Gangguan hemoragik, seperti hemofilia (penipisan darah), trombositopenia (sel darah merah rendah), dan lain-lain;

Penyakit hati (sirosis);

Penyakit jantung (penyakit jantung koronari, fibrilasi atrium);

Embolisme pulmonari.

Nilai Rujukan Coagulogram

Seperti yang telah disebutkan, koagulogram adalah analisis yang kompleks, oleh itu, ia merangkumi beberapa parameter pengukuran.

Masa pembekuan

Faktor Pembekuan V (Proaccelerin)

Tahap faktor V yang lebih rendah mungkin menunjukkan penyakit hati, fibrinolisis primer (pembubaran pembekuan darah), atau pembekuan intravaskular yang disebarkan (DIC).

Fibrinogen

Faktor pembekuan mengubah fibrinogen menjadi filamen fibrin, dari mana pembekuan darah terbentuk. Tahap fibrinogen yang tidak normal mungkin merupakan tanda fibrinolisis, hemofilia, dan faktor lain yang serupa..

Nama lain untuk ujian ini: faktor I atau ujian hipofibrinogenemia..

Masa Prothrombin (PV)

Ini menentukan jalan pembekuan darah luaran yang disebut dan menilai hemostasis secara keseluruhan. Kadar normal masa prothrombin adalah 11-16 saat.

Indeks Prothrombin (PTI)

Prothrombin adalah protein lain yang dihasilkan oleh hati. Indeks prothrombin membandingkan masa pembekuan darah pesakit dengan normal, diukur dalam peratus. Sebenarnya, bahagian koagulogram ini berasal dari masa prothrombin.

Masa trombin

Mengukur seberapa berkesan transformasi fibrinogen ke fibrin berlaku..

Hasil yang tidak normal, sebagai peraturan, dikaitkan dengan gangguan keturunan pengeluaran fibrinogen, penyakit hati, penggunaan ubat-ubatan tertentu yang mengganggu pembekuan.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Ujian yang mensimulasikan pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman semasa pengaktifan hemostasis. Selalunya digunakan bersamaan dengan masa prothrombin.

Plasminogen

Bentuk utama enzim plasmin, yang membatasi pembekuan. Dengan peningkatan plasminogen, risiko pembekuan darah dikaitkan.

Cara lulus koagulogram

Secara teknikal, koagulogram tidak berbeza dengan ujian darah yang lain. Sampel diambil dari urat.

Namun, untuk mendapatkan hasil yang mencukupi, persiapan yang lebih teliti diperlukan:

Darah harus didermakan dengan ketat semasa perut kosong dan lebih baik pada waktu pagi. Pada malam hanya makan malam ringan yang dibenarkan;

Pada hari pendermaan darah, minum hanya air atau teh hijau, kopi, minuman berkarbonat untuk dikecualikan;

Jangan minum alkohol sekurang-kurangnya 3 hari sebelum ujian;

Hadkan aktiviti fizikal sehari sebelum ujian;

Jangan merokok sekurang-kurangnya 2-3 jam;

Jangan makan berlemak, masin, asap atau pedas pada malam.

Sekiranya anda mengambil ubat, pastikan untuk memberi tahu doktor nama mereka, tempoh pentadbirannya.

Kontraseptif oral, NSAID (aspirin), antikoagulan dapat memutarbelitkan hasilnya dengan ketara. Mereka harus dibatalkan kira-kira 2 minggu sebelum kelahiran coagulogram.

Apa itu koagulogram: penyahkodan hemostasis

Koagulogram adalah sekumpulan jumlah darah yang menunjukkan proses pembekuan. Oleh kerana pembekuan mempunyai fungsi pelindung, yakni memberikan hemostasis normal, analisis mempunyai nama kedua - hemostasiogram, hemostasis pembekuan. Walaupun sistem pembekuan bukan satu-satunya mekanisme untuk menyokong badan. Hemostasis primer disediakan oleh platelet dan sifat vaskular.

Peningkatan koagulabiliti (hypercoagulation) menyebabkan trombosis semasa pendarahan, tetapi boleh menyebabkan patologi dalam bentuk trombosis dan tromboembolisme.
Penurunan (hypocoagulation) diperhatikan dengan pendarahan, tetapi digunakan dalam keadaan terkawal untuk rawatan trombosis.

Semua petunjuk yang membentuk koagulogram darah adalah petunjuk. Untuk penilaian lengkap, perlu dilakukan kajian mengenai faktor pembekuan. Hanya ada tiga belas daripadanya, tetapi setiap kegagalan membawa kepada masalah serius..

Petunjuk untuk penyelidikan

Dalam praktik perubatan, ada situasi di mana perlu memberi tumpuan kepada pembekuan darah pesakit. Ujian darah untuk koagulogram ditetapkan:

  • jika seseorang mempunyai tanda-tanda jelas pendarahan yang kerap, lebam pada kulit dari lebam sedikit;
  • sebagai persediaan untuk rawatan pembedahan;
  • dengan penyakit hati, jantung dan saluran darah;
  • untuk mengkaji penyebab kerosakan mekanisme pertahanan imun;
  • untuk memantau keadaan wanita hamil.

Kajian pembekuan diperlukan untuk pemilihan terapi ubat yang mengurangkan sifat darah ini, dengan kecenderungan untuk trombosis vaskular (penyakit jantung koronari, strok, urat varikos, aritmia jantung). Dalam penyakit ini, analisis kawalan dilakukan untuk memeriksa kesan ubat-ubatan.

Peraturan untuk menderma darah untuk koagulogram

Harga analisis yang salah adalah pendarahan berat atau, sebaliknya, trombosis vaskular dengan perkembangan gangguan peredaran organ.

Untuk memastikan kebolehpercayaan memperoleh petunjuk, pengambilan sampel darah pada koagulogram hanya dilakukan jika syarat yang diperlukan dipenuhi:

  • mereka mengambil darah semasa perut kosong - ini bermaksud bahawa pesakit tidak boleh makan dari 8 hingga 12 jam, makan malam ringan dibenarkan pada malam sebelumnya, dilarang sama sekali mengambil minuman beralkohol (termasuk bir);
  • anda tidak boleh minum teh, kopi, jus sejam sebelum mengambil darah;
  • Sebaiknya minum segelas air biasa langsung 15-20 minit sebelum memasuki bilik rawatan;
  • aktiviti fizikal, kerja keras tidak digalakkan;
  • harus diberi amaran mengenai penggunaan antikoagulan yang berterusan.

Keperluan umum untuk sebarang analisis:

  • anda tidak dapat menderma darah ketika menghadapi keadaan yang tertekan, keletihan;
  • sekiranya pening dari jenis darah dan suntikan, perlu memberi amaran kepada profesional perubatan (analisis diambil pada kedudukan pesakit yang berbaring di sofa).

Waktu yang paling sesuai untuk lulus analisis adalah pada waktu pagi, setelah tidur nyenyak, sebelum sarapan.

Set petunjuk minimum

Coagulogram yang diperluas merangkumi banyak petunjuk. Ini digunakan untuk mendiagnosis sejumlah penyakit keturunan. Tidak semua makmal di hospital dapat menentukan setiap ujian. Ini memerlukan peralatan khas.

Oleh itu, dalam praktiknya, analisis merangkumi set optimum, yang memungkinkan untuk menilai, bersama dengan petunjuk hemostasis primer (jumlah platelet, masa pendarahan, rintangan kapilari, agregasi platelet, penarikan bekuan) mengenai sifat pembekuan darah.

Apa yang memberikan maklumat pembekuan minimum? Pertimbangkan petunjuk yang paling popular, standard dan pilihan sisihannya.

Masa pembekuan darah

2 ml darah diambil dari urat ulnar. Ia, tanpa penambahan zat penstabil, dibagikan dalam 1 ml dalam dua tabung, yang ditempatkan di bak air untuk mensimulasikan suhu badan. Jam randik bermula dengan segera. Tiub sedikit condong dan dipantau untuk pembentukan bekuan. Untuk hasil yang boleh dipercayai, purata yang diperoleh dari masa dua tabung uji dipertimbangkan.

Kadarnya berkisar antara lima hingga sepuluh minit.

Memanjangkan masa pembekuan hingga 15 minit atau lebih menunjukkan kekurangan enzim prothrombinase, kekurangan prothrombin dan fibrinogen, vitamin C. Ini adalah akibat yang diharapkan dari tindakan heparin, tetapi kesan kontraseptif (sampingan) yang tidak diingini.

Kaedah yang dipermudahkan ialah menggunakan satu tiub, hasilnya akan kurang tepat.

Indeks prothrombin (masa prothrombin)

Intipati kaedah: kajian dijalankan mengikut skema sebelumnya, tetapi larutan kalsium klorida dan larutan tromboplastin standard ditambahkan ke dalam tabung uji. Keupayaan untuk membeku diperiksa jika terdapat jumlah tromboplastin yang mencukupi..

Norma - dari 12 hingga 20 saat.

Pemanjangan masa menunjukkan kelemahan dalam sintesis enzim prothrombinase, pembentukan prothrombin dan fibrinogen. Penyakit hati kronik, kekurangan vitamin, penyerapan dalam usus, dan dysbiosis menyebabkan patologi serupa..

Hasil dalam bentuk indeks dinyatakan sebagai peratusan masa prothrombin plasma standard terhadap hasil pesakit. Pada orang yang sihat, ia adalah 95-105%. Penurunan indeks mempunyai nilai yang serupa dengan pemanjangan masa prothrombin.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Definisi APTT adalah pengubahsuaian reaksi pengkalsifikasi plasma dengan penambahan fosfolipid (larutan standard eritrofosfatida atau cephalin). Ini memungkinkan untuk mengenal pasti kekurangan faktor pembekuan plasma; ia dianggap sebagai petunjuk koagulogram yang paling sensitif.

Nilai normal: 38-55 saat.

Memendekkan nilai dianggap sebagai faktor risiko untuk perkembangan trombosis. Pemanjangan diperhatikan dengan rawatan heparin atau dengan kekurangan faktor pembekuan kongenital.

Fibrinogen plasma

Definisi fibrinogen didasarkan pada sifat berubah menjadi fibrin dengan penambahan agen khas. Filamen fibrin dipindahkan ke penapis dan ditimbang atau, dengan pembubaran, diubah menjadi larutan berwarna. Kedua-dua kaedah ini membolehkan anda mengukur indikator.

Normal dianggap dari 5,9 hingga 11,7 μmol / L (2,0-3,5 g / L).

Pengurangan fibrinogen diperhatikan pada penyakit kongenital yang disebut fibrinogenemia, kerosakan hati yang teruk..

Petunjuk meningkat dengan penyakit berjangkit, tumor ganas, penyakit keradangan kronik, trombosis dan tromboemboli, selepas kecederaan, kelahiran dan operasi pembedahan, dengan hipotiroidisme.

Pada bayi, norma penunjuknya lebih rendah, jadi pada bayi baru lahir jumlah fibrinogen adalah 1,25-3,0 g / l.

Fibrinogen B. diuji. Pada orang yang sihat, ia negatif..

Coagulogram yang dipertingkatkan

Diagnosis penyakit memerlukan penentuan hubungan yang lebih tepat dari keseluruhan sistem pembekuan. Untuk ini, perlu menentukan komponen tambahan dari koagulogram.

Masa trombin

Inti teknik: keupayaan plasma untuk membeku ditentukan dengan menambahkan larutan aktif trombin standard.

Norma 15-18 saat.

Peningkatan masa diperhatikan dengan kekurangan fibrinogen keturunan, peningkatan pembekuan intravaskular, dan kerosakan tisu hati. Kaedah ini biasa dilakukan dalam rawatan ubat fibrinolitik dan heparin..

Pengecutan bekuan darah

Kaedahnya sangat mirip dengan yang sebelumnya, tetapi menentukan bukan sahaja kebolehpasaran kumpulan, tetapi juga nisbah mampatannya. Jawapannya diberikan dalam definisi kualitatif (0 - tidak tersedia, 1 - tersedia) dan dalam kuantitatif (norma dari 40 hingga 95%).

Penurunan penarikan berlaku dengan trombositopenia. Pertumbuhan adalah ciri pelbagai anemia.

Masa Pengiraan Semula Plasma

Intipati kaedah: plasma dan larutan kalsium klorida dicampurkan dalam mandi air dengan nisbah 1: 2 dalam mandi air; Kajian diulang hingga tiga kali dan mengira hasil purata.

Nilai normal ialah 1-2 minit.

Pemendekan masa menunjukkan sifat darah yang terlalu tinggi.

Pemanjangan dicatat dengan kekurangan kongenital faktor pembekuan plasma, kehadiran ubat seperti heparin dalam darah, dengan trombositopenia.

Thrombotest

Analisis ini memberikan penilaian visual kualitatif mengenai kehadiran fibrinogen dalam darah. Normal adalah trombotest 4-5 darjah.

Toleransi plasma terhadap heparin

Ujian menunjukkan seberapa cepat pembekuan fibrin dengan penambahan heparin ke dalam darah ujian..

Biasanya ini berlaku selepas 7-15 minit.

Dengan penunjuk yang memanjang, terdapat penurunan toleransi heparin. Selalunya diperhatikan pada penyakit hati. Sekiranya toleransi kurang dari tujuh minit, hypercoagulation mungkin disarankan..

Aktiviti fibrinolitik

Analisis ini membolehkan anda menilai kemampuan darah sendiri untuk melarutkan pembekuan darah. Petunjuk bergantung kepada kehadiran fibrinolysin dalam plasma..

Norma adalah dari 183 minit hingga 263. Sekiranya hasilnya berkurang, ini menunjukkan peningkatan pendarahan.

Nilai koagulogram semasa kehamilan

Penyesuaian fisiologi peredaran darah wanita hamil memerlukan jumlah darah tambahan, lingkaran peredaran darah plasenta baru, pengembangan sel dan zat tambahan yang bertanggungjawab untuk hemostasis ibu dan janin.

Untuk memantau perkembangan normal semasa kehamilan, analisis koagulogram ditetapkan setiap trimester. Sebagai peraturan, kebekuan sedikit meningkat. Tubuh wanita hamil ini melindungi dirinya dari kehilangan darah. Penunjuk penguraian membolehkan anda mencegah:

  • komplikasi trombotik (trombosis urat anggota badan);
  • kemungkinan keguguran;
  • tepat pada masanya mendiagnosis gangguan plasenta;
  • bersiap sedia untuk melahirkan anak.

Bahkan sebilangan besar petunjuk koagulogram tidak mencukupi untuk diagnosis penyakit kongenital. Kajian faktor pembekuan sedang ditambah..

Penilaian indikator memerlukan perbandingan kumpulan ujian individu, dengan mengambil kira ujian darah biokimia, pengetahuan mengenai perubahan ciri penyakit kronik.

Coagulogram: jenis analisis apa dan untuk itu?

Coagulogram (hemostasiogram) adalah ujian darah untuk hemostasis, kajian mengenai keupayaan darah untuk membeku.

Satu set mekanisme pengawalan yang berinteraksi memastikan persekitaran darah normal. Jadi, sistem pembekuan bertanggungjawab untuk proses pembekuan (pembekuan), mencegah dan menghentikan pendarahan, antikoagulasi - menyediakan antikoagulasi, dan fibrinolitik mendorong pembubaran pembekuan darah. Homeostasis adalah sistem yang memastikan keteguhan persekitaran dalaman badan, salah satu unitnya adalah hemostasis - mengekalkan keseimbangan antara faktor pembekuan dan antikoagulasi darah. Pelanggaran hemostasis membawa kepada trombosis patologi atau peningkatan pendarahan.

Sekiranya berlaku pelanggaran integriti sistem peredaran darah, pengaktifan platelet secara fisiologi berlaku, bengkak, merekatkannya bersamaan dan melekat pada permukaan lain, yang membolehkan platelet tinggal di tempat yang terdedah kepada tekanan darah tinggi.

Petunjuk untuk pembekuan

Kajian yang paling biasa yang diresepkan untuk mengkaji sistem hemostatik adalah koagulogram, yang merangkumi menentukan masa yang diperlukan untuk menghentikan pendarahan, dan faktor-faktor sistem ini.

Petunjuk untuk pelantikan koagulogram:

  • diagnosis gangguan pembekuan darah;
  • pemeriksaan berjadual sebelum pembedahan;
  • preeklamsia;
  • risiko tinggi trombosis, kecenderungan untuk trombosis;
  • trauma disertai dengan pendarahan;
  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • lesi sumsum tulang;
  • urat varikos pada bahagian bawah kaki;
  • penyakit autoimun;
  • penyakit kronik hati dan limpa;
  • penyakit dengan sindrom hemoragik;
  • anemia kronik;
  • kawalan terapi trombolitik;
  • pemeriksaan sebelum menetapkan pil perancang hormon, antikoagulan dan beberapa kumpulan ubat lain.

Petunjuk utama koagulogram, nilai normal dan penyimpangan dari norma

Coagulogram asas merangkumi tujuh petunjuk, yang bersama-sama memungkinkan untuk menilai keadaan semua sistem yang mempengaruhi pembekuan darah. Coagulogram yang diperluas, yang diresepkan untuk beberapa penyakit, merangkumi sebilangan besar petunjuk.

Masa pembekuan darah

Waktu pembekuan darah - selang waktu dari saat pengambilan darah dari kapal hingga pembentukan bekuan darah. Ini mencirikan tempoh pendarahan dari luka. Pemanjangannya menunjukkan penurunan dalam aktiviti sistem hemostasis, penghambatan fungsi sistem pembekuan darah, dan penurunan menunjukkan penurunan dalam aktiviti sistem darah antitrombin dan fibrinolitik, dan peningkatan aktivitas pembekuan darah.

Mekanisme pencetus untuk pembentukan plag platelet bergantung pada lokasi kecederaan tisu: sebagai tindak balas kepada kerosakan pada kulit, gumpalan terbentuk di sepanjang jalan luaran pengaktifan pembekuan darah, jika terdapat kerosakan di dalam tubuh, maka akan terjadi pembekuan darah.

Kebiasaannya, masa pembekuan darah vena mestilah 5-10 minit. Melebihi norma waktu pembekuan darah dapat disebabkan oleh penyakit berjangkit, penyakit autoimun, penyakit organ-organ dalaman, DIC, gangguan endokrin, mabuk badan, dan peningkatan jumlah platelet. Kadar pembekuan berkurang terdeteksi jika terjadi anemia, kegagalan hati, sirosis, hemofilia, leukemia, kekurangan kalium dan vitamin K, overdosis ubat dengan efek antikoagulasi. Nilai penunjuk juga bergantung pada bahan tiub di mana penunjuk ditentukan..

Kepekatan fibrinogen dalam darah

Fibrinogen adalah salah satu faktor dalam sistem pembekuan darah, glikoprotein yang dihasilkan di hati. Protein terlibat dalam pembentukan gumpalan darah, menentukan kelikatan (ketumpatan) darah, mengambil bahagian dalam proses reparatif.

Peningkatan tahap fibrinogen membawa kepada perkembangan trombosis, meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular. Fibrinogen merujuk kepada protein fasa akut, peningkatan kepekatannya dalam darah dikesan pada penyakit radang hati dan ginjal, radang paru-paru, perkembangan proses tumor, gangguan kelenjar tiroid, luka bakar, strok, infark miokard. Penurunan kandungannya berlaku dengan DIC, hepatitis atau sirosis, kekurangan fibrinogen keturunan, leukemia myelogenous kronik, kekurangan vitamin K, B dan C. Kepekatan rendah fibrinogen dalam darah mungkin disebabkan oleh pengambilan anabolik dan minyak ikan.

Penunjuk menganggarkan kandungan 1 g fibrinogen dalam 1 liter darah. Norma pada orang dewasa berkisar antara 2 hingga 4 g / l.

Sistem pembekuan bertanggungjawab untuk proses pembekuan (pembekuan), mencegah dan menghentikan pendarahan, sistem antikoagulan memberikan antikoagulan, dan fibrinolitik mendorong pembubaran pembekuan darah.

Kandungan fibrinogen pada wanita meningkat semasa pendarahan haid dan semasa kehamilan. Tahap fisiologi fibrinogen dalam tempoh kehamilan meningkat setiap tiga bulan; menjelang trimester ketiga, indeksnya dapat mencapai 6 g / l. Sekiranya terdapat komplikasi kehamilan yang teruk (gangguan plasenta, embolisme cairan ketuban), kepekatannya dalam darah menurun.

Pada bayi baru lahir, tahap fibrinogen yang agak rendah diperhatikan: 1,25-3 g / l.

Masa tromboplastin separa diaktifkan

APTT, masa tromboplastin separa diaktifkan - tempoh yang diperlukan untuk pembentukan gumpalan darah.

Petunjuk ditentukan dengan mensimulasikan proses pembekuan darah. Semasa kajian ini, reagen pengaktifan (kaolin-mullet, kalsium klorida) ditambahkan ke dalam plasma darah dan masa yang diperlukan untuk membentuk bekuan fibrin ditentukan.

APTT normal ialah 30-45 s. Peningkatan indikator diperhatikan dengan penurunan kebekuan darah, kekurangan vitamin K, patologi autoimun, purpura trombositopenik idiopatik, penyakit hati.

Masa Pengiraan Semula Diaktifkan

ABP, masa pengkalsifikasi semula yang diaktifkan - jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan setelah penambahan garam kalsium. Kajian ini dilakukan, jenuh plasma dengan kalsium dan platelet. Norma - 60-120 s.

Pemanjangan AVR adalah mungkin dengan bilangan platelet yang tidak mencukupi (trombositopenia) atau rendahnya fungsinya (trombositopati), dengan hemofilia, pada tahap kedua DIC.

Penurunan ABP menunjukkan kecenderungan peningkatan trombosis, perkembangan trombosis, tromboflebitis.

Homeostasis - sistem yang memastikan keteguhan persekitaran dalaman badan, salah satu unitnya adalah hemostasis - mengekalkan keseimbangan antara faktor darah pembekuan dan antikoagulasi.

Indeks prothrombin

PTI, indeks prothrombin adalah nisbah masa prothrombin standard dengan masa prothrombin sampel darah ujian, dinyatakan sebagai peratusan. PTI 97-100% dianggap sebagai norma, peningkatan menunjukkan peningkatan risiko trombosis, penurunan menunjukkan kemungkinan pendarahan.

Hasil penentuan indeks prothrombin mungkin berbeza bergantung pada jenis reagen, pada masa ini penunjuk ini dianggap usang, sebaliknya penunjuk yang lebih stabil digunakan - INR, nisbah normal antarabangsa, ditentukan menggunakan faktor tisu piawai khas.

Masa trombin

Masa trombin adalah tempoh di mana penukaran fibrin tidak larut dari fibrinogen berlaku. Norma adalah 10-20 s. Masa trombin di atas normal diperhatikan dengan penurunan tahap fibrinogen, dengan peningkatan aktiviti sistem fibrinolitik, serta ketika mengambil antikoagulan. Petunjuk di bawah normal dikaitkan dengan peningkatan jumlah fibrinogen dalam darah..

Bilangan kompleks fibrin-monomer larut

RFMC, kompleks fibrin-monomer larut adalah hubungan peralihan antara fibrinogen dan fibrin. Kandungan normal RFMC dalam plasma darah adalah 3,36-4 mg per 100 ml plasma. Peningkatan diperhatikan dengan kemunculan jumlah mikrotrombi yang berlebihan di tempat tidur vaskular. Penilaian kepekatan RFMC penting untuk pembekuan intravaskular, peningkatan trombosis, diagnosis DIC, dan sering digunakan untuk menilai keberkesanan terapi antikoagulan.

Sekiranya perlu (biasanya dengan penyimpangan petunjuk tertentu dari norma), pemeriksaan lanjutan dilakukan setelah koagulogram dasar. Coagulogram yang diperluas merangkumi petunjuk kajian asas dan sejumlah petunjuk tambahan (D-dimers, antithrombin III, protein C, antibodi terhadap fosfolipid, dll.).

Pelanggaran hemostasis membawa kepada trombosis patologi atau peningkatan pendarahan.

Cara membuat persediaan untuk koagulogram

Darah diambil pada koagulogram pada waktu pagi, ketika perut kosong, 12 jam selepas makan terakhir. Persiapan menjelang kajian adalah seperti berikut:

  • pengecualian makanan pedas dan berlemak dari diet;
  • berhenti merokok;
  • keengganan minum alkohol;
  • had tekanan fizikal dan emosi-mental;
  • penghentian ubat yang mempengaruhi pembekuan darah (mis., aspirin).

Anda mesti memaklumkan kepada doktor anda mengenai pengambilan antikoagulan.

Kaedah penyelidikan

Tafsiran analisis, masa yang diperlukan untuk menyiapkan hasil dan prosedur pengambilan bahan boleh berbeza secara signifikan bergantung pada kaedah yang digunakan di makmal tertentu. Terdapat dua kaedah utama - menurut Sukharev dan Lee-White. Apakah perbezaan antara kaedah ini dan apa yang ditunjukkan oleh masing-masing?

Untuk analisis dengan kaedah Sukharev, darah kapilari digunakan, iaitu darah yang diambil dari jari. Bahan tersebut diletakkan di dalam kapal nipis yang disebut kapilari. Menggoncang kapal, pembantu makmal menandakan waktu dan catatan di meja khas ketika pergerakan darah menjadi perlahan dan berhenti. Petunjuk ini dengan pembekuan darah normal adalah 30-120 s (permulaan pembekuan) 3-5 minit (akhir pembekuan). Darah Lee-White diambil dari urat untuk analisis. Masa anggaran semasa pembekuan darah yang padat terbentuk. Biasanya, masa ini adalah 5 hingga 10 minit.

Untuk menentukan kepekatan fibrinogen, masa trombin dan petunjuk lain dari koagulogram, hanya darah vena yang digunakan.

Berapa hari coagulogram dilakukan? Sebagai peraturan, penyediaan hasilnya berlangsung dari beberapa jam hingga sehari.

Melebihi norma waktu pembekuan darah boleh disebabkan oleh penyakit berjangkit, penyakit autoimun, penyakit organ dalaman, DIC, gangguan endokrin, mabuk badan, peningkatan jumlah platelet.

Pembekuan darah

Dalam proses pembekuan darah, platelet (platelet darah), protein, ion kalium dan sekumpulan enzim plasma yang disebut faktor pembekuan terlibat. Melanggar integriti sistem peredaran darah, pengaktifan platelet secara fisiologi berlaku, pembengkakan dan pelekapannya bersama (agregasi) dan lekatan serentak (lekatan) ke permukaan lain, yang membolehkan platelet tinggal di tempat yang terdedah kepada tekanan darah tinggi. Peningkatan jumlah platelet darah terlibat dalam proses tersebut, dan bahan yang mengaktifkan hemostasis plasma dilepaskan. Hasil daripada rantai reaksi berturut-turut yang melibatkan faktor pembekuan darah, plag platelet terbentuk di bahagian kapal yang rosak. Palam hemostatik seperti ini dapat menahan kesan halaju aliran darah tinggi, berfungsi sebagai penghalang kepada penembusan agen patogen, dan mencegah kehilangan darah selanjutnya.

Mekanisme pencetus untuk pembentukan plag platelet bergantung pada lokasi kecederaan tisu: sebagai tindak balas terhadap kerosakan pada kulit, gumpalan terbentuk di jalur luaran pengaktifan pembekuan darah, jika terdapat kerosakan di dalam badan, pembekuan darah terbentuk (jalur dalaman pengaktifan pembekuan darah).

Dalam proses pembentukan bekuan darah di bawah pengaruh trombin, protein fibrinogen berubah menjadi bahan fibrin yang tidak larut. Selepas beberapa ketika, pemampatan spontan dari bekuan fibrin berlaku dan pembentukan gumpalan darah merah, yang terdiri daripada serat fibrin dan sel darah. Pengaktifan sistem fibrinolitik (antitesis sistem pembekuan) dan sintesis antikoagulan (heparin, penghambat jalur pembekuan tisu, protein C dan S, antithrombin III, antitrypsin, alpha2-macroglobulin, dll.) Menghalang penyebaran selanjutnya proses pembentukan trombus di sepanjang katil vaskular. Bahan-bahan ini disintesis di dalam tubuh setelah proses pembekuan darah dan diekskresikan ke dalam aliran darah pada kadar tertentu.

Tahap fisiologi fibrinogen dalam tempoh kehamilan meningkat setiap tiga bulan, pada trimester ketiga indikatornya dapat mencapai 6 g / l.

Peningkatan potensi antikoagulan darah memastikan pemeliharaan darah dalam keadaan cair. Aktiviti antikoagulan yang menurun boleh menyebabkan kehilangan darah yang berpanjangan dan banyak..

Koagulogram darah (analisis pembekuan darah): transkrip pada orang dewasa, norma dalam jadual

Dengan perkembangan perubatan yang berterusan, para saintis telah menerima banyak kaedah ujian darah..

Indikator analisis menyumbang kepada pendedahan gambaran lengkap mengenai keadaan kesihatan manusia, kehadiran penyakit, jangkitan, patologi, pencegahan perkembangan penyakit.

Salah satu ujiannya adalah koagulogram darah.

Apa itu koagulogram darah?

Coagulogram darah - analisis yang menunjukkan pembekuan darah. Dalam pengertian yang luas, koagulogram mengungkapkan aktiviti platelet. Pembekuan darah adalah petunjuk yang sangat penting.

Sistem pembekuan darah dilancarkan dengan dua cara: luaran (ketika kapal dikesan, jika terdapat kawasan yang rosak) dan dalaman (ketika sel darah hancur).

Semasa pemusnahan dinding saluran darah, protein dilepaskan yang memberi isyarat mengenai perlunya mengaktifkan mekanisme pelindung. Platelet yang berdekatan dengan cepat mengubah bentuknya, saling melekat, membentuk jala.

Tapak kerosakan cepat tersumbat oleh plexus yang terbentuk, menghentikan darah dan mencegah penembusan bakteria berbahaya dari luar.

Nama perubatan untuk proses ini, yang penting bagi tubuh, adalah hemostasis (proses yang merangkumi semua tahap pembekuan hingga pembubaran pembekuan darah pelindung).

Walau bagaimanapun, dalam sistem yang paling kuat sekalipun, kegagalan mungkin berlaku.

Mengapa saya perlu membuat koagulogram darah?

Pencegahan penyakit

Thrombosis - penyakit di mana, tanpa perlu mengaktifkan fungsi pelindung, pembentukan kumpulan darah berlaku.

Gumpalan darah ini disebut emboli, penyakit ini adalah tromboemboli.

Emboli mampu menyumbat saluran arteri. Pembentukan obstruksi (penyumbatan) oleh lebih dari 90% menyebabkan kekurangan oksigen (hipoksia), belum lagi pengumpulan produk metabolik. Hipoksia otak, misalnya, adalah diagnosis berbahaya, sering menyebabkan koma, mengakibatkan 80% kes membawa maut.

Pemeriksaan biokimia status kesihatan ibu dan anak hamil

Analisis sangat penting untuk wanita hamil. Coagulogram darah disyorkan untuk wanita jika:

  • penyakit hati;
  • gangguan pendarahan;
  • urat varikos;
  • penyakit imun.

Galas janin adalah proses semula jadi yang berkaitan dengan pembentukan peredaran rahim. Semasa kehamilan, tubuh bersiap untuk kehilangan darah, yang mempengaruhi peningkatan beberapa petunjuk koagulogram.

Wanita hamil disarankan menjalani koagulogram darah setiap tiga bulan..

Sekiranya ibu mengandung mengalami kelainan serius dalam pembekuan darah, doktor menetapkan rawatan. Ketidaktentuan yang dapat ditentukan dalam waktu yang lama terganggu dapat menghadapi akibat serius - keguguran dan kelahiran pramatang.

Koagulogram darah diperlukan bukan hanya untuk mengenal pasti kelainan pada sistem hemostatik, tetapi juga untuk menentukan diagnosis pesakit dalam beberapa kes.

Cara persediaan untuk analisis?

Coagulogram tidak memerlukan penyediaan khas. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan untuk analisis yang baik:

  • pengambilan makanan - 8 jam sebelum masa pengambilan darah;
  • Adalah disyorkan untuk tidak makan makanan berlemak;
  • minum air sahaja;
  • Adalah disyorkan untuk tidak merokok selama satu jam sebelum analisis;
  • Sebelum melakukan analisis perlu dilakukan untuk menenangkan emosi dan fizikal;
  • jika pesakit diberi ubat yang tidak berkaitan dengan sebab-sebab penyampaian koagulogram darah, perlu memberitahu doktor mengenai perkara ini;
  • jika anda mengalami rasa tidak selesa, pening semasa analisis, anda harus segera memberitahu pakar yang menjalani ujian.

Penyebab pembekuan darah tinggi dan rendah

Petunjuk koagulogram di atas norma menunjukkan:

  • penyakit toksik dan septik berjangkit;
  • mabuk badan;
  • penyakit vaskular aterosklerotik;
  • patologi endokrin;
  • berlakunya pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC), dll..

Petunjuk koagulogram di bawah normal:

  • leukemia (leukemia);
  • myeloma
  • trombosis urat;
  • pelbagai penyakit organ dalaman (hati, sistem pencernaan);
  • kecacatan pembekuan keturunan;
  • fasa akhir DIC, dll..

Diagnosis yang disenaraikan adalah kecil. Penting untuk diingat bahawa ini adalah data umum. Untuk mengenal pasti penyebab yang melanggar norma hemostasis, perlu menguraikan dan membuat perbandingan konkrit dengan norma setiap indikator, dengan mengambil kira ciri-ciri tubuh pesakit..

Perincian mengenai indeks koagulogram darah

  • Fibrinogen (protein yang terbentuk di hati dan bertanggungjawab untuk peringkat akhir pembentukan trombus):

Penyebab penurunan fibrinogen:

  • derma, mengambil steroid, dll..
  • pengurangan tahap fibrinogen secara kronik, sintesis terjejas sejak lahir;
  • penyakit hati
  • pemakanan yang tidak seimbang.

Penurunan kepekatan protein mencirikan ketidakupayaan untuk membeku sepenuhnya, kecenderungan pendarahan spontan.

Indeks fibrinogen meningkat:

  • proses keradangan, sayangnya, yang paling pelbagai, adalah faringitis akut, artritis reumatoid, mononukleosis berjangkit, pielonefritis, dan lain-lain;
  • pemusnahan tisu besar-besaran (sepsis, abses paru-paru, gangren, bisul, dan lain-lain);
  • pembentukan tumor;
  • serangan jantung, strok, kemalangan serebrovaskular;
  • penyakit vaskular periferal (arteriosklerosis arteri, penyakit vaskular pada diabetes mellitus, trombophlebitis, kekurangan vena kronik);

Tidak selalu peningkatan atau penurunan fibrinogen menunjukkan masalah kesihatan.

Kesan yang tidak signifikan pada penunjuk pada orang dewasa juga boleh mempunyai:

  • merokok;
  • kontraseptif berasaskan hormon, estrogen;
  • memuatkan;
  • tekanan;
  • diabetes;
  • kolesterol;
  • kegemukan.

Pada orang dewasa, norma berkisar antara 2-4 g / l, pada wanita hamil hingga 6 g / l, pada kanak-kanak, kandungan fibrinogen dalam darah adalah normal - 1,25-3 g / l.

Ini mencirikan jangka masa yang diperlukan untuk reaksi platelet. Peningkatan masa tromboplastin mencirikan kecenderungan pendarahan yang tidak terkawal, pembekuan darah yang panjang.

Kesan pada kepekatan APTT juga boleh mempunyai kandungan lipid darah yang tinggi, kehadiran kotoran heparin dalam sampel darah.

Norma untuk wanita adalah 24-35 saat, norma untuk lelaki adalah 14-20 s.

  • Antikoagulan Lupus:

Imunoglobulin yang mengenal pasti antibodi. Antibodi mempengaruhi masa tindak balas platelet. Ia mesti sentiasa sifar. Peningkatan kepekatan menunjukkan adanya penyakit autoimun, tromboemboli, penyakit Liebman-Sachs (lupus), kemalangan serebrovaskular, dan kemandulan dan AIDS.

  • Lekapan, penggabungan:

Adhesi - lekatan platelet ke permukaan yang rosak. Penurunan menunjukkan penyakit buah pinggang, leukemia; peningkatan - aterosklerosis, trombosis, serangan jantung, diabetes. Norma pada wanita yang membawa anak biasanya lebih tinggi (lihat jadual di bawah).

  • Prothrombin dan antithrombin:

Protein yang terlibat dalam pembentukan dan penyerapan semula pembekuan darah. Prothrombin terbentuk di hati.

Waktu trombin adalah makmal khas penunjuk yang diterima umum yang mencirikan jalan luaran pengaktifan hemostasis.

Indeks Prothrombin (PTI) - indikator diukur dalam peratus dan mencirikan masa pembekuan tahap ke-2 - pembentukan protein. Norma PTI - 72-123%.

Ujian darah PTI mungkin menunjukkan penyakit pada organ perut (hati dan saluran gastrousus). Prothrombin yang meningkat menunjukkan:

  • tromboemboli;
  • keadaan preinfarction;
  • polisitemia;
  • keganasan.

Rendah menunjukkan kekurangan atau kekurangan yang diperoleh sejak lahir. Prothrombin yang sering diturunkan mencirikan kekurangan vitamin K. Prothrombin adalah petunjuk penting utama untuk diagnosis hemostasis.

  • Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR):

Ujian darah INR membolehkan anda menyusun data koagulogram darah. Korelasi (INR) yang dikembangkan oleh Jawatankuasa Antarabangsa untuk Kajian Trombosis dan Hemostasis dan Jawatankuasa Antarabangsa untuk Standardisasi dalam Hematologi untuk kemudahan menetapkan.

Menurut penunjuk INR, doktor menilai kesan ubat yang ditetapkan.

Selepas pemusnahan darah beku (dengan pemecahan fibrin), serpihan protein, D-dimer, diperhatikan dalam darah. Selepas pemulihan bahagian tubuh yang terjejas, protein plasmin terbentuk, yang menghancurkan dan menghancurkan pembekuan darah.

Jumlah serpihan dalam darah membolehkan anda mengenal pasti kerja dua proses sekaligus: pembentukan gumpalan darah dan pembubarannya (fibrinolisis). Keseimbangan diperlukan antara trombosis dan fibrinolisis. Kekurangan keseimbangan memberitahu mengenai hemostasis.

Kadar petunjuk pada orang dewasa dan kanak-kanak ditunjukkan dalam jadual di bawah. Menafsirkan koagulogram darah akan menunjukkan perbezaan setiap indikator: berapa dan berapa yang sepatutnya.

  • Kompleks fibrin-monomer larut (RFMC):

Tidak banyak yang mendengar mengenai ujian darah RFMK. Ujian darah RFMC adalah petunjuk tambahan, termasuk dalam koagulogram dan dianggap sebagai analisis makmal penting yang mencirikan sistem hemostasis. Ramai pakar menganggap ujian darah RFMK sebagai petunjuk trombinemia (pembentukan gumpalan darah kecil), permulaan DIC.

Indeks koagulogram darah: norma pada orang dewasa dan kanak-kanak Jadual

Petunjukuntuk lelakiuntuk para wanitauntuk wanita hamilpada kanak-kanak

(mengikut usia)Fibrinogen2-4 g / lTidak lebih daripada 6 g / l1.25–3 g / lAPTTV24-35 saat14-20 s24-35 sAntikoagulan Lupus0.8 hingga 1.2Lekapan, agregasi20-50%30-60%20-50%Masa trombin11-15 sIndeks prothrombin72-123%Antithrombin75–125%- bayi baru lahir - 40-80%

- sehingga 6 tahun - dari 80% hingga 140%;

- dari 6 hingga 11 tahun - 90-130%;

- dari 11 tahun - 80-120%.INR0.82–1.15D-dimer0 hingga 500 ng / mlRFMKHingga 4 mg / 100 ml5-7.5 mg / 100mlSehingga 4 mg / 100ml

Kesimpulannya, saya ingin perhatikan: penyahkodan tepat analisis koagulogram darah dapat ditafsirkan oleh pakar yang baik - doktor.

Hanya dia yang dapat mengenal pasti kelainan bagi setiap pesakit dengan tepat..

Sejarah perubatan setiap pesakit adalah keadaan yang terpisah yang memerlukan pertimbangan terperinci..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis