Apa itu ujian darah INR, apakah norma dan penyahkodan

Ahli kardiologi menetapkan ujian darah untuk INR bagi kebanyakan pesakit mereka, sebab itulah mereka melakukannya dan apa penyahkodannya, anda dapat mengetahui dari artikel ini..

Apa yang menunjukkan darah INR?

Parameter INR ditetapkan sesuai dengan standard antarabangsa, yang tercermin dalam namanya. Sikap normalisasi antarabangsa - begini singkatannya INR.

Parameter ini mencirikan pembekuan plasma darah. Analisis lengkap sistem pembekuan (hemostasis) merangkumi banyak ujian, hasilnya diringkaskan dalam senarai yang luas - koagulogram.

INR adalah salah satu parameter terpenting dari koagulogram yang membolehkan anda menilai masa pembekuan darah di sepanjang jalan luaran (untuk kerosakan tisu).

Ciri ini disebut masa prothrombin (PTT) dan diukur dalam beberapa saat. Tetapi PTV tidak memberikan idea objektif mengenai kadar pembekuan yang sebenarnya, kerana indikator ini bergantung pada jenis reagen yang digunakan dalam kajian.

Di makmal PTV yang berbeza, satu orang akan berbeza.

Untuk membawa hasil kajian PTV ke satu standard, nisbah normalisasi antarabangsa (INR) diperkenalkan ke dalam praktik.

Semasa menghitungnya, kepekaan reagen yang digunakan dalam kajian diambil kira.

Indeks Sensitiviti Antarabangsa (MIC), yang memperhitungkan penyimpangan kepekaan reagen dari sampel standard, ditunjukkan oleh pengeluar pada setiap paket dan digunakan dalam pengiraan INR.

MIC biasanya dari 1.0 hingga 2.0.

Definisi MNO adalah seperti berikut:

  • Pertama, ada hasil membelah PTV darah ujian dengan PTV, yang dianggap sebagai norma.
  • Kemudian hasil tambah dinaikkan ke daya yang sama dengan penunjuk MIC.

Hasilnya bebas dari kesilapan dan sama-sama menunjukkan untuk doktor dari semua negara..

Nilai INR

Parameter pembekuan adalah salah satu ciri terpenting yang menentukan keadaan kesihatan. Sekiranya kadar pembekuan darah melampaui nilai normal ke arah peningkatan, maka risiko pembekuan darah meningkat.

Gumpalan darah dapat menyekat tempat tidur vaskular, meninggalkan bahagian organ yang paling penting - jantung, otak, tanpa bekalan darah..

Arteri yang tersumbat dengan pembekuan darah adalah penyebab langsung penyakit mematikan:

  • Infark otot jantung,
  • Infarksi serebrum,
  • Tromboemboli paru-paru (TLA).

Risiko tinggi arteri tersumbat dengan pembekuan darah pada individu:

  • Kecacatan jantung, penyakit jantung koronari,
  • Pesakit trombosis,
  • Dengan aritmia jantung - dengan fibrilasi atrium, extrasystole,
  • Sejarah strok iskemia dan infark miokard,
  • Prostetik injap jantung dan arteri koronari,
  • Mengalami perubahan sklerotik pada arteri - orang berusia lebih dari 50 tahun.

Untuk mengurangkan risiko pembekuan darah pada kategori pesakit ini, mereka diberi ubat pengencer darah yang mesti diambil setiap hari dan seumur hidup..

Tetapi semasa mengambil antikoagulan seperti Warfarin, Warfarex, pembekuan darah dapat berkurang sehingga bahaya lain muncul - ancaman pendarahan luaran dan dalaman, strok hemoragik.

Untuk memastikan pembekuan darah dalam tahap selamat, ujian INR ditetapkan.

Pemantauan parameter ini secara sistematik memungkinkan untuk memantau dinamika penipisan darah, dan dengan mengurangkan atau meningkatkan dos harian Warfarin antikoagulan, kembalikan INR ke zon selamat - dari 2.0 hingga 3.0.

Bagi orang yang sihat, kira-kira sama dengan 1, hasilnya akan 2-3 kali lebih tinggi daripada biasa.

Tetapi bagi pesakit dengan penyakit kardiovaskular, tahap penipisan darah ini adalah optimum. MNO yang lebih tinggi mungkin sudah menjadi faktor risiko pendarahan.

Warfarin dan analognya adalah antikoagulan tidak langsung. Tindakan mereka bertujuan untuk menyekat pengeluaran faktor pembekuan oleh hati.

Ubat ini mengganggu metabolisme vitamin K, yang terlibat dalam sintesis faktor pembekuan darah. Akibatnya, karena kekurangan vitamin K, hati tidak dapat mempertahankan pembekuan yang tinggi, pencairan darah, risiko pembekuan darah berkurang.

Antikoagulan langsung (heparin, hirudin, dan lain-lain), serta ubat-ubatan berdasarkan asid acetylsalicylic (aspirin), yang secara langsung mempengaruhi agregasi platelet, tidak mempengaruhi INR.

Semasa mengambilnya, dan juga ketika mengambil Xarelto, tidak perlu mengawal MNO.

INR semasa mengambil Warfarin

Siapa yang diberi ujian INR dan apa norma?

Ujian untuk INR boleh diberikan:

  • Secara sistematik. Ujian MNO biasa ditunjukkan untuk sesiapa yang mengambil antikoagulan tidak langsung seperti Warfarin..
  • Sekali. Kajian semacam itu dilakukan sebagai persiapan untuk campur tangan pembedahan, semasa kehamilan, dalam diagnosis penyakit yang disertai dengan gangguan hemostatik.
  • Atas permintaan pesakit. Dianjurkan dari semasa ke semasa untuk menjalani ujian INR untuk orang tua, lelaki yang ahli keluarga terdekatnya mengalami serangan jantung awal, wanita selepas menopaus, mereka yang mengambil antikoagulan langsung profilaksis (heparin, hirudin, dll.) Dan ubat jantung berasaskan aspirin.

Orang muda yang sihat yang tidak bersiap untuk campur tangan pembedahan dan melahirkan anak tidak perlu menderma darah untuk INR.

Bagi mereka, indikator normal mendekati kesatuan dan berada dalam julat 0.7-1.3. Ketahui norma INR untuk kategori selebihnya yang mungkin dari jadual di bawah..

Piawaian INR untuk Warfarin

Syarat yang memerlukan WarfarinNorma INR
Terapi serangan jantung3.0-4.5
Terapi TLA2.0-3.0
Terapi Trombosis Vena2.0-3.0
Profilaksis trombosis vena pasca operasi2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli dengan kecacatan miokardium2.0-3.0
Pencegahan tromboemboli pada fibrilasi atrium2.0-3.0
Pencegahan selepas penggantian injap mitral2.5-3.5
Selepas penggantian injap aorta2.0-3.0

Piawaian untuk kategori orang yang tidak memerlukan pemantauan INR secara berkala

Kategori orang yang tidak mengambil Warfarin dan analognyaNorma INR
Lelaki sihat, wanita0.7-1.3
Mengambil antikoagulan langsung, produk jantung berasaskan aspirin secara berkala0.8-1.2
Bersedia untuk pembedahan0.8-1.25
Perempuan mengandung0.8-1.25

Ketidakpatuhan terhadap norma MNO ketika menyahkod keputusan ujian memerlukan perundingan dengan doktor.

Penyimpangan MHO dari norma

Lebihan nilai MHO di luar norma menunjukkan peningkatan risiko penyakit serius dan memerlukan pengambilan tindakan segera untuk menormalkannya.

Sekiranya nilai INR dalam analisis telah melampaui norma pada pesakit yang selalu mengambil Warfarin atau antikoagulan tidak langsung yang serupa, ini bermakna dos harian ubat mesti disesuaikan.

Sekiranya nilainya meningkat di atas 3.0, dos harian warfarin harus dikurangkan. Dos harus dinaikkan sekiranya indikator melebihi had normal yang lebih rendah (kurang dari 2.0). Keputusan untuk menukar dos harus dibuat oleh doktor yang merawat.

Pada orang yang tidak mengambil Warfarin dan ubat-ubatan serupa, penyimpangan dari norma INR mungkin menunjukkan kerosakan sistem hemostasis - penebalan atau penipisan darah yang berlebihan.

Sekiranya penunjuk INR dinaikkan, maka dengan adanya hypocoagulation - penurunan pembekuan darah.

Sebab-sebab penurunan sifat pembekuan darah adalah:

  • Kekurangan faktor pembekuan yang ditentukan secara genetik,
  • Gangguan pada hati,
  • Kekurangan vitamin K,
  • Penyakit gastrousus disertai dengan penyerapan lipid,
  • Mengambil ubat yang mempunyai kesan sampingan pada sistem hemostatik. Kesan tersebut disebabkan oleh antibiotik, hormon, anabolik dan beberapa ubat lain..

Sekiranya analisis INR menunjukkan 6.0 atau lebih tinggi, keadaan menjadi kritikal. Dalam kes seperti itu, terdapat risiko pendarahan yang tinggi dengan sedikit kecederaan dan patologi sistem vaskular. Dalam kombinasi dengan penyakit gastrointestinal, disertai dengan munculnya bisul, hipertensi arteri, dan patologi buah pinggang, tahap hipokoagulasi yang tinggi dapat menimbulkan ancaman kepada kehidupan setiap saat.

Oleh itu, pesakit ditunjukkan di hospital kecemasan.

Tahap INR yang dikurangkan mungkin menunjukkan pengambilan sampel darah yang tidak betul, dan juga bahawa ujian dilakukan dengan kesalahan. Dan jika ini dikecualikan, ini bermakna pembekuan darah meningkat - pesakit mengalami hipercoagulasi.

Gangguan pada sistem hemostatik yang menyebabkan hiperkoagulasi boleh disebabkan oleh sebab dalaman atau kesan sampingan dari pengambilan ubat tertentu.

Antikonvulsan, diuretik, hormon boleh memberi kesan sampingan ini..

Semakin rendah nilai INR, semakin tinggi kemungkinan pembekuan darah dan semakin tinggi risiko komplikasi tromboemboli.

Peranti untuk mengukur INR

Berapa kerapkah kawalan INR diperlukan?

Sampel darah INR diambil dari urat. Semasa dirawat di hospital, pesakit yang mengambil Warfarin dan antikoagulan serupa harus diuji setiap hari untuk analisis INR. Apabila keputusan ujian stabil, menurut keputusan doktor, adalah mungkin untuk beralih ke rejim pendermaan darah untuk INR seminggu sekali.

Setelah berakhirnya rawatan di hospital, pemberian antikoagulan tidak langsung tidak dibatalkan, pesakit terpaksa mengambil ubat ini setiap hari untuk waktu yang lama, selalunya seumur hidup.

Di rumah, pemeriksaan INR harus dilakukan pertama kali dalam dua dekad. Bergantung pada keadaan pesakit, dia sama ada mengunjungi institusi perubatan untuk menderma darah untuk dianalisis, atau kakitangan perubatan datang ke rumahnya.

Di masa depan, dengan kestabilan hasilnya, kekerapan ujian darah untuk INR dapat menurun pertama hingga bulanan, kemudian menjadi 2 bulan sekali.

Selain pemeriksaan berjadual terhadap nilai INR, mungkin juga perlu dilakukan pengukuran luar biasa bagi penunjuk ini.

Petunjuk untuk ini adalah:

  • Gejala yang mengganggu seperti darah dalam air kencing, tinja, muntah.
  • Epistaksis, pendarahan gingiva, bintik-bintik dan haid yang berlebihan pada wanita.
  • Kejadian penyakit berjangkit atau radang akut.
  • Kemunculan penyakit bersamaan yang memerlukan penyesuaian rawatan.
  • Mengubah keadaan hidup - aktiviti fizikal, pemakanan, rejimen.
  • Penerbangan, perjalanan ke zon iklim yang lain.

Agar pencegahan komplikasi yang berkaitan dengan kerosakan sistem hemostasis menjadi berkesan, diperlukan pemantauan berkala yang ketat terhadap nilai INR, serta pemeriksaan luar biasa sekiranya berlaku perubahan status kesihatan dan gaya hidup pesakit, diikuti dengan menyesuaikan dos harian Warfarin.

Norma INR dalam darah wanita

Apa itu INR?

Darah manusia mengandungi protein kompleks, prothrombin, yang memastikan pemeliharaan keadaan cairnya semasa peredaran melalui sistem peredaran darah dan pembekuan sekiranya berlaku kecederaan. Menentukan jumlah prothrombin membantu mewujudkan kecenderungan pendarahan atau pembekuan darah.

Pembekuan darah ditentukan dalam tiga kajian:

  • PTV - masa prothrombotik, yang menunjukkan berapa lama selepas penambahan reagen, segumpal fibrin dalam plasma terbentuk. Biasanya, nilainya harus 11-15 saat.
  • PTI - indeks prothrombin. Ini adalah nisbah antara waktu pembekuan plasma pada orang yang sihat dan waktu pembekuan plasma pesakit. Nilai normal ialah 93–107%.
  • INR adalah sikap normal antarabangsa. Ini adalah nisbah antara PTV pesakit dan PTV darah kapilari orang yang sihat. Pekali MIC (indeks sensitiviti antarabangsa), yang berbeza untuk reagen yang berbeza, juga diambil kira.

Indikator INR semestinya ditentukan pada wanita hamil sebelum pembedahan atau pemindahan darah. Ini adalah asas untuk pemilihan dos antikoagulan optimum dan ubat lain.

Sekiranya seseorang mengambil antikoagulan dan berada di rumah sakit, disarankan agar dia memeriksa tahap INR setiap hari. Dan setelah keluar dari hospital, perlu menjalani ujian yang sesuai setiap dua hingga tiga minggu.

Menyatakan hasilnya

Norma INR pada wanita dan lelaki berbeza. Lebih-lebih lagi, nilainya juga bergantung pada beberapa faktor. Pertimbangkan purata petunjuk INR biasa:

  • norma INR pada wanita dan lelaki yang sihat berada dalam lingkungan 0,7-1,3;
  • pembedahan dibenarkan sekiranya pesakit mempunyai INR 0,85-1,25;
  • untuk wanita hamil, 0.8–1.25 dianggap normal;
  • selepas pembedahan jantung, INR dapat meningkat menjadi 2.5–3.5, yang merupakan kebiasaan;
  • apabila pesakit mengambil antikoagulan langsung, INR mungkin 0,8-1,2;
  • semasa mengambil antikoagulan tidak langsung, nilainya dapat meningkat menjadi 2.0-3.0;
  • Indikator INR berbeza mengikut usia: pada orang berusia lebih dari 50 tahun, norma menurun sedikit.

Sekiranya petunjuk berbeza dari norma, ini mungkin menunjukkan beberapa masalah kesihatan. Oleh itu, hasil kajian harus diuraikan oleh pakar untuk mengesan penyimpangan dalam masa.

Apakah nilai pengurangan yang diperkatakan??

Sekiranya kadar pembekuan rendah, risiko pembekuan darah meningkat. Oleh kerana itu, bekalan darah ke organ penting terganggu, yang boleh mengakibatkan kerosakan fungsi.

Pertama sekali, adalah perlu untuk menentukan sebab yang tepat mengapa nilai INR berada di bawah normal. Ini berlaku dalam kes berikut:

  • kekurangan vitamin K dalam badan;
  • kesan sampingan pengambilan ubat hormon, antikonvulsan, diuretik;
  • trauma fizikal disertai dengan kehilangan darah;
  • tromboemboli semasa mengandung atau selepas melahirkan.

Hasil kajian mungkin salah sekiranya kesalahan teknologi dibuat semasa pengambilan sampel darah atau bahan yang diambil disimpan terlalu lama. Juga perlu melakukan persiapan yang betul sebelum prosedur. Selama dua hari sebelum dilarang mengambil minuman beralkohol, makanan goreng dan salai.

Oleh itu, sekiranya berlaku penyimpangan, analisis semula adalah wajib. Setelah menentukan penyebabnya, rawatan yang sesuai dipilih. Antikoagulan juga boleh diresepkan..

Sebab Peningkatan INR

Tahap INR yang tinggi menunjukkan hipokoagulasi. Dalam kes ini, terdapat risiko pendarahan yang tinggi walaupun dengan kecederaan ringan..

Nilai INR yang lebih tinggi dapat diperhatikan dengan alasan berikut:

  • penyakit jantung, termasuk keadaan pra-infark dan serangan jantung;
  • penyakit hati dan pundi hempedu;
  • kehadiran neoplasma malignan di dalam badan;
  • peningkatan tahap sel darah merah;
  • penyakit saluran gastrousus;
  • mengambil antibiotik dan hormon, kesan sampingannya mungkin tinggi INR.

Selepas 50 tahun, perlu untuk sentiasa memantau pembekuan darah. Memeriksa tahap INR disarankan setiap tahun. Sekiranya pesakit mempunyai INR di atas 6.0, dia harus segera dimasukkan ke hospital. Dalam kes ini, kebarangkalian kematian yang tinggi.

Norma I dan darah pada wanita selepas 60 tahun

Ramai pesakit berminat untuk menentukan norma INR dalam darah wanita setelah 60 tahun. Setiap orang mempunyai sistem pembekuan darah, kelikatannya bergantung pada fungsi normalnya..

Apakah INR dan IPT dalam darah, apa yang mereka nyatakan?

Protein yang bertanggungjawab untuk pembekuan darah disebut prothrombin; ia melalui transformasi kimia menjadi trombin semasa kecederaan. Dari bahan ini, darah beku terbentuk, yang menyumbat luka dan orang itu tidak kehilangan banyak darah.

Sekiranya tahap prothrombin meningkat, maka pembekuan darah dapat terbentuk di saluran. Sekiranya tahapnya berkurang, pendarahan boleh berlaku. Wanita harus memantau tahap prothrombin, terutama setelah 40 tahun. Dalam kes ini, mungkin untuk mengenal pasti pelanggaran tepat pada waktunya dan mencegah patologi. Keadaan ini boleh menyebabkan serangan jantung, strok, atau trombosis..

PTI adalah nisbah tempoh pembekuan plasma orang yang sihat dan diperiksa. Analisis menunjukkan kandungan prothrombin dalam darah. Hasilnya dinyatakan dalam bentuk peratusan. Gangguan fungsi hati sering menyebabkan gangguan pada kepekatan IPT, seperti hati membentuk protein ini. Oleh itu, kajian memungkinkan untuk mengenal pasti penyakit dan gangguan darah pada organ. IPT juga diberikan kepada orang yang akan menjalani pembedahan.

Ujian INR adalah petunjuk pembekuan darah. INR orang yang sihat berkisar antara 0.7 hingga 1.3. Norma indikator adalah 1. Ketika pesakit mengambil antikoagulan, analisis INR memungkinkan untuk mengetahui apakah dos ubat harus ditingkatkan atau menurun.

Dalam beberapa patologi, sintesis prothrombin dapat dikurangkan atau meningkat. INR menentukan:

  • untuk wanita dalam kehamilan;
  • sebelum operasi;
  • semasa pemeriksaan pesakit.

Agar darah berada dalam keadaan cair semasa peredaran melalui pembuluh darah dan dilengkapi dengan prothrombin sekiranya berlaku kerosakan, seluruh kompleks transformasi diperlukan.

Indeks prothrombin menentukan kecenderungan pesakit untuk berdarah atau mengembangkan pembekuan darah. Prothrombin disintesis menggunakan vitamin K di hati. Bahan ini mengekalkan keseimbangan dalam badan; Cepat.

Apabila analisis dijadualkan?

Ujian darah INR untuk kebekuan ditetapkan dalam situasi seperti ini:

  • sebelum pembedahan;
  • semasa mengambil antikoagulan;
  • agar tidak menyebabkan pembekuan darah;
  • semasa kehamilan;
  • urat varikos;
  • dengan kebekalan yang lemah;
  • dengan penyakit jantung dan peredaran darah;
  • kekurangan vitamin K;
  • sirosis.

Analisis INR dilakukan di institusi perubatan yang berbeza. Hasil ujian, walaupun dijalankan di makmal yang berbeza, adalah sama. Analisis INR membolehkan anda memantau keberkesanan rawatan pesakit yang diberi ubat untuk mengencerkan darah: Finilin, Sinkumar, dll..

Antikoagulan digunakan apabila kemungkinan pembekuan darah, yang berlaku dengan penyakit seperti itu:

  • serangan jantung,
  • tromboemboli,
  • kekurangan koronari,
  • embolisme pulmonari,
  • ambang jantung.

Sekiranya INR seorang wanita meningkat, maka dia mempunyai kecenderungan pendarahan dan perlu mengurangkan dos antikoagulan. Sekiranya hasilnya berkurang, maka pesakit mempunyai risiko pembekuan darah. Dalam kes ini, pengencer darah tidak menunjukkan keberkesanan yang diinginkan, oleh itu, dos ubat meningkat.

Penyediaan dan penyampaian analisis

Sebelum melakukan analisis PTI, anda perlu mempersiapkannya:

  1. Pada malam sebelum analisis tidak boleh makan lebih lewat dari jam 19:00. Kajian ini dilakukan dengan mengambil darah dari perut kosong.
  2. Makanan terakhir mestilah 12 jam sebelum analisis. Maka keputusan PTI akan tepat..
  3. Sehari sebelum analisis, anda tidak boleh makan makanan berlemak dan goreng, makanan acar, alkohol.

Satu jam sebelum peperiksaan, anda tidak boleh merokok. Oleh kerana mengambil ubat boleh mempengaruhi hasil analisis, anda tidak boleh minum ubat 3 hari sebelum kajian. Semasa mengambil ujian untuk wanita selepas 50 tahun yang mengambil hormon, anda perlu memberi amaran kepada doktor mengenai perkara ini.

Piawaian untuk PTI dan INR pada wanita yang berumur berbeza

Kadar prothrombin dalam darah wanita ditentukan bergantung pada usia. Pada orang dewasa, INR berkisar antara 0,7 hingga 1,3. Lebih kerap hasil analisis menunjukkan 0.85-1.25. Sekiranya pada masa ini pesakit dirawat dengan antikoagulan, maka INR akan mempunyai nilai sekitar 2.0-3.0. Sekiranya seorang wanita tidak minum ubat penipisan darah, maka penyimpangan INR dari norma menunjukkan adanya sebarang patologi.

Sekiranya INR meningkat, maka ini menunjukkan adanya penyakit seperti itu:

  • fungsi hati terjejas;
  • kekurangan vitamin K;
  • penyakit sistem pembekuan;
  • kesan negatif ubat antibiotik atau gout;
  • gangguan penyerapan lemak ke dinding usus;
  • hypocoagulation;
  • pendarahan.

Dalam kes ini, walaupun dengan luka kecil, pendarahan berpanjangan muncul. Pendarahan dalaman mungkin berlaku, seperti gastrik atau usus.

Pensampelan darah untuk analisis dibuat dari kateter yang dipasang di pusat vena. Dengan penurunan INR, wanita mengalami hipercoagulasi, yang dapat menyebabkan akibat yang serius: tromboemboli dan emboli paru. Kadar PTI pada wanita dewasa yang sihat berkisar antara 70 hingga 140%. Semasa merawat dengan beberapa ubat, penyimpangan berlaku. Kadar IPT dalam darah wanita boleh berubah semasa kehamilan.

Untuk menentukan IPT dengan tepat, Quick chart digunakan, yang dibuat dalam kajian darah orang sihat di makmal yang berbeza dan dianggap paling dipercayai. Pada kanak-kanak di bawah umur 6 tahun, kadar IPT adalah 80-100%. Pada kanak-kanak dari 6 hingga 12 tahun - 79-102%. Pada remaja dari 12 hingga 18 tahun - 78-110%. Pada orang berumur 18 hingga 25 tahun - 82-115%. Dari 25 hingga 45 tahun - 78-135%. Dari 45 hingga 65 tahun - 78-140%.

Penyebab penyimpangan dari kaedah norma dan pembetulan

Semasa menganalisis darah PTI, norma pada wanita boleh berubah-ubah. Sekiranya IPT dinaikkan, melebihi 150%, ini menunjukkan sebab berikut:

  1. Penyakit kekurangan vitamin K.
  2. Sindrom ICE,
  3. Patologi di mana fibrin kurang dihasilkan.
  4. Penyakit yang diwarisi dicirikan oleh penurunan pembekuan darah.

IPT meningkat sekiranya seorang wanita telah lama mengambil ubat, seperti Aspirin, antibiotik, anabolik, Heparin, julap, asid nikotinik, Methotrexate. PTI pada wanita meningkat pada 45-50 tahun. Pada wanita, indeks boleh meningkat kerana penggunaan ubat hormon. Sekiranya pesakit mempunyai penyakit jantung, maka penggunaan kontraseptif hormon harus dihentikan.

Sekiranya IPT meningkat, anda perlu mengikuti diet dan menjalani gaya hidup sihat. Anda perlu makan makanan yang membantu menipiskan darah:

  • oatmeal (untuk sarapan pagi);
  • buah beri;
  • jus tomato;
  • bit;
  • halia;
  • minyak zaitun;
  • lemak ikan;
  • nanas.

Makan lebih banyak buah-buahan dan sayur-sayuran dan kurangkan pengambilan daging. Memasak mesti dikukus. Anda perlu kerap makan, tetapi dalam bahagian kecil. Saya perlu minum banyak cecair.

Harus dikecualikan dari diet:

Sekiranya IPI wanita dikurangkan, maka prothrombin berlebihan. IPI rendah berlaku pada wanita hamil dengan polisitemia, trombosis, gangguan pencernaan, dysbiosis, hipovitaminosis, barah, dan alergi. Dalam kes ini, doktor menetapkan Warfarin, Heparin.

  • lemak
  • soba;
  • Lada merah;
  • tepung;
  • makanan salai dan masin;
  • kacang.

Wanita yang sakit harus makan minyak ikan, bawang putih, buah sitrus, halia, teh hijau, oatmeal dan beri.

INR (nisbah normalisasi antarabangsa): apakah itu, pengukuran, norma, kawalan

© Pengarang: Z. Nelli Vladimirovna, Doktor Diagnostik Makmal, Institut Penyelidikan Transfusiologi dan Bioteknologi Perubatan, khas untuk VascularInfo.ru (mengenai penulis)

Tidak selalu kajian kompleks prothrombin berakhir dengan penentuan masa prothrombin atau prothrombin menurut Quinck. Dalam kes lain, untuk mendapatkan gambaran sepenuhnya, doktor menganggap adalah wajar untuk memperluas kajian mengenai keupayaan sistem hemostatik dengan petunjuk seperti INR (nisbah normalisasi antarabangsa), yang merupakan sebahagian daripada ujian prothrombin dan sering diresepkan bersamaan dengan analisis makmal lain - APTT (masa tromboplastin separa diaktifkan ).

Pada dasarnya, kes yang memerlukan penentuan INR adalah penggunaan antikoagulan tidak langsung (Warfarin, Finilin, Warfarex, Sincumar, dll.).

INR dalam ujian darah

INR dalam ujian darah adalah petunjuk makmal mengenai fungsi sistem hemostatik, yang mencerminkan nisbah nilai masa prothrombin (PTV) dengan nilai-nilai penunjuk ini (PTV) orang yang sihat.

INR menunjukkan sama ada pesakit terdedah kepada peningkatan pembekuan darah dan perkembangan keadaan tromboemboli, atau sebaliknya, pengurangan pembekuan dan pendarahan, kerana penurunan kemampuan pembekuan darah juga dapat menyebabkan komplikasi serius walaupun dengan kerosakan tisu kecil.

Norma sikap menormalkan antarabangsa pada orang yang sihat cenderung menjadi 1 dan berada dalam julat nilai dari 0,7 hingga 1,3.

Mengenai norma individu untuk lelaki dan wanita, di sini untuk orang yang sihat mereka tidak membuat perbezaan, seperti ketika menggunakan antikoagulan untuk tujuan terapi atau profilaksis - norma mengikut jantina tidak berbeza.

Sementara itu, kita tidak boleh lupa bahawa untuk mengurangkan sikap normal antarabangsa dan menimbulkan risiko trombosis pada wanita, alat kontraseptif, yang digunakan oleh perwakilan separuh manusia yang adil, yang berada dalam usia pembiakan mereka (untuk mencegah kehamilan yang tidak diingini), atau terapi penggantian hormon yang ditetapkan untuk membetulkan hormon latar belakang menopaus.

Peningkatan pembentukan gumpalan darah di saluran darah pesakit muda yang menderita cacat jantung, orang yang berusia 50 tahun akibat perubahan usia dan hormon, atau pesakit yang telah menjalani pembedahan injap jantung prostetik, penuh dengan risiko mengembangkan keadaan tromboemboli berbahaya (infark miokard, tromboemboli paru, strok iskemia ).

Untuk mencegah masalah seperti itu, orang yang berisiko, iaitu, dengan adanya patologi yang disertai dengan peningkatan trombosis, adalah ubat yang diresepkan yang mendorong penipisan darah dan pembubaran konvolusi, misalnya, warfarin dan analognya (antikoagulan tidak langsung). Selepas beberapa penyakit (emboli paru, infark miokard) atau campur tangan pembedahan, pesakit harus tetap menggunakan ubat penipisan darahnya seumur hidupnya - antikoagulan tidak langsung, yang dia ambil setiap hari dengan ketat (!) Pada masa yang sama (17.00).

Semasa mengambil warfarin di hati pesakit, sintesis faktor pembekuan yang memerlukan penyertaan vitamin K (II, VII, IX, X) disekat dengan mengganggu metabolisme yang terakhir (Vit K). Dengan penurunan kandungan komponen pembekuan, pembentukan bekuan menjadi perlahan.

Semasa mengambil warfarin dan antikoagulan tidak langsung yang lain, MNC dan prothrombin menurut Quick lebih kerap diresepkan, sementara kombinasi IPT dan MNO, jika digunakan, agak tidak biasa daripada mendapatkan maklumat lengkap. Indeks prothrombin (IPI) sendiri termasuk dalam ujian abad yang lalu, yang belum lulus dalam beberapa kes, tetapi ketika mempelajari INR, indeks prothrombin sama sekali tidak masuk akal.

Dalam ujian prothrombin, petunjuk lain adalah penting - Quick prothrombin, yang berkorelasi negatif dengan INR: dengan peningkatan INR, prothrombin menurut Quick menurun atau, sebaliknya, penurunan tahap INR sepadan dengan peningkatan nilai prothrombin.

Apabila INR ditetapkan. Menyatakan hasilnya

Nisbah normalisasi antarabangsa bukanlah ujian indikatif, seperti prothrombin. INR ditetapkan untuk petunjuk, yang merangkumi:

  • Menyiapkan pesakit untuk pembedahan (halangan di bawah 0.85 dan di atas 1.25);
  • Kehamilan (norma 0.8 - 1.25);
  • Diagnosis APS (sindrom antiphospholipid - antara ujian makmal lain);
  • Terapi antikoagulan untuk embolisme paru, infark miokard, pencegahan keadaan tromboemboli dengan kecacatan jantung dan trombosis urat dalam selepas campur tangan pembedahan (nilai normal berkisar - 2-0-3.0);
  • Pencegahan tromboemboli selepas prostetik injap jantung - aorta (normal dari 2.0 hingga 3.0) dan mitral (normal - 2.5-3.5) (mengambil antikoagulan tidak langsung).

Penyahsulitan dilakukan berdasarkan julat normal untuk setiap keadaan dan untuk setiap pesakit, kerana norma 2.0 - 3.0 ketika mengambil warfarin juga, sampai batas tertentu, hampir: satu pesakit harus disimpan pada tahap INR lebih dekat ke 2.0, dan yang lain dan kira-kira 3.0 adalah normal. Harus diingat bahawa penyahkodan analisis (INR), sama seperti petunjuk koagulogram lain, dilakukan oleh doktor, terutama berkaitan dengan kajian sistem hemostatik pada kehamilan.

Sekiranya pembaca telah memperhatikan, maka pengukuran INR selalu dikaitkan dengan penggunaan antikoagulan tidak langsung. Tetapi bagaimana dengan antikoagulan tindakan langsung, yang juga digunakan untuk mencegah hipercoagulasi? Antikoagulan langsung praktikal tidak mempengaruhi hasil hubungan normal antarabangsa.

Mungkin, pesakit akan dengan cepat mengetahui penyahsulitan analisis jika nilai normal untuk setiap keadaan ditunjukkan dalam jadual:

Orang yang sihat dari kedua-dua jantinaPerempuan mengandungPesakit yang mengambil antikoagulan langsung (heparin, hirulog, hirugen, dll.)Pesakit menggunakan antikoagulan tidak langsung (warfarin, neodicumarin, phenyline, dll.)Pesakit selepas pembedahan (injap jantung prostetik) dan dengan APS
0.7 - 1.30.8 - 1.250.8 - 1.22.0 - 3.02.5 - 3.5

Jelas sekali, petunjuk lelaki dan wanita yang sihat berbeza dengan petunjuk semasa mengambil warfarin dan antikoagulan tidak langsung yang lain atau jika terdapat penyakit tertentu disertai dengan gangguan hemokoagulasi. Walau bagaimanapun, norma-norma pada wanita semasa kehamilan (kursus normal) atau ketika menggunakan antikoagulan bertindak langsung praktikal tidak melampaui julat nilai serupa pada orang yang sihat.

Isyarat INR...

Penyimpangan sikap normal antarabangsa pada orang yang tidak menggunakan antikoagulan tidak langsung dan menganggap diri mereka agak sihat kerana terapi atau pencegahan trombosis menunjukkan bahawa ada sesuatu yang salah dalam tubuh mengenai sistem hemostatik:

  1. Peningkatan nilai INR menunjukkan bahawa terdapat penurunan pembekuan darah (hypocoagulation), yang dapat berkembang dengan kekurangan faktor pembekuan kongenital, kekurangan vitamin K, kerosakan hati, penyakit saluran gastrointestinal yang mengganggu penyerapan lipid, kesan sampingan ubat (ubat antibakteria, hormon, ubat dari gout, anabolik) dan mengancam berlakunya pendarahan, baik luaran dan dalaman (INR = 6.0 - penunjuk kritikal). Sekiranya hipertensi arteri, proses ulseratif gastrointestinal, keadaan patologi sistem vaskular dan buah pinggang, tahap INR yang tinggi adalah sebab untuk kemasukan ke hospital. Semasa kehamilan, peningkatan nilai penunjuk dan penurunan kepekatan prothrombin menurut Quick Warning mengenai bahaya pendarahan;
  2. Penurunan nilai INR mungkin menunjukkan kesalahan teknikal semasa pengambilan sampel darah (dari kateter yang dipasang di vena tengah) atau penyimpanan jangka panjangnya. Sekiranya semua peraturan peredaran darah dipatuhi, maka ada sebab untuk mempercayai bahawa INR menandakan beberapa jenis gangguan dalam tubuh, yang mungkin: perubahan hematokrit, peningkatan kandungan antithrombin III, kesan sampingan diuretik, ubat antikonvulsan dan ubat-ubatan yang mengandungi hormon (dalam termasuk kontraseptif oral). Penurunan nilai INR semasa kehamilan di bawah tahap yang boleh diterima (dan peningkatan kandungan prothrombin menurut Quick) menunjukkan bahawa komplikasi tromboemboli berkembang.

Perubahan INR semasa mengambil warfarin di atas atau di bawah nilai yang ditetapkan (norma 2.0 - 3.0) menunjukkan bahawa dos ubat penipisan darah tidak sesuai untuk pesakit ini dan harus disesuaikan lagi.

Pemantauan INR mengikut kesesuaian

Pesakit yang menjalani rawatan dengan antikoagulan (tidak langsung) dalam keadaan pegun diuji setiap hari. Sekiranya doktor mencatat kestabilan hasilnya, maka pindahkan pesakit ke pengukuran INR mingguan. Memandangkan pembuangan dari hospital bukanlah alasan untuk membatalkan antikoagulan tidak langsung (mereka telah diambil selama bertahun-tahun), maka INR di rumah dipantau pada 1 kali pertama setiap 14-20 hari. Pesakit, jika keadaan memungkinkan, datang ke makmal poliklinik di tempat kediaman atau kakitangan yang bertanggungjawab untuk ujian datang ke rumah, mengambil darah untuk mengukur dan menguraikan hasilnya sesuai dengan norma yang ditunjukkan untuk patologi ini.

Pemantauan INR menggunakan peranti mudah alih

Pesakit yang menerima antikoagulan tidak langsung dapat diyakinkan: sehingga sering kali darah diambil hanya pada awal rawatan, maka apabila hasil ujian stabil, pesakit tidak perlu lagi dilekatkan ke makmal (1 kali sebulan, 1 kali dalam 2 bulan). Walau bagaimanapun, sebarang perjalanan walaupun jarak yang agak dekat (500 km) dan perubahan gaya hidup biasa anda harus terlebih dahulu dipersetujui dengan doktor anda (dengan mengambil kira INR).

Semasa mengambil warfarin dan ubat-ubatan yang serupa, pesakit sentiasa berhubung dengan klinik dan doktor yang merawat, yang mengetahui apa ubat lain yang diambil oleh pesakit. Mungkinkah mereka mempengaruhi hasil kajian sistem pembekuan darah? Sudah tentu, jika doktor mendapati ubat ini mempengaruhi pembekuan darah, maka ubat tersebut akan dibatalkan sebelum dianalisis. Sebagai peraturan, orang yang menggunakan antikoagulan tidak langsung untuk tujuan profilaksis sangat memahami ujian itu sendiri dan peraturan untuk pengambilan sampel darah (darah diambil dari vena) dan kawalan INR di rumah, dalam kebanyakan kes mereka dengan jelas mematuhi jadual tanpa menyebabkan ketidaknyamanan. kepada diri sendiri atau pekerja kesihatan.

Analisis luar biasa

Malangnya, pesakit yang terpaksa mengambil antikoagulan untuk waktu yang lama, seperti orang yang sihat, tidak kebal dari pelbagai keadaan yang tidak dijangka, dan juga dari situasi yang memerlukan perubahan cara hidup mereka yang biasa. Sebab untuk mengukur INR yang tidak dijadualkan mungkin:

  • Selsema berlarutan atau jangkitan akut;
  • Keperluan untuk menyesuaikan rawatan penyakit bersamaan;
  • Perubahan zon iklim (penerbangan, bergerak dalam jarak jauh);
  • Perubahan dalam diet, kerja dan rehat, aktiviti fizikal;
  • Pendarahan (hidung, gingival, pada wanita - tempoh berat), pendarahan yang berpanjangan dengan kerosakan kecil pada kulit;
  • Kemunculan darah dalam tinja, air kencing, dahak, muntah;
  • Semasa terapi antikoagulan - sakit pada sendi, disertai dengan pembengkakan dan pemadatan, semasa terapi antikoagulan.

Oleh itu, seseorang yang bergantung pada ubat pengencer darah harus selalu ingat bahawa apa-apa perubahan dalam hidupnya adalah kesempatan untuk memeriksa sikap normal antarabangsa..

Tidak perlu panik...

Pesakit dihantar untuk mengukur INR berulang kali (dan terus-menerus), biasanya mengetahui tentang semua kerumitan analisis, tetapi orang yang baru memulakan "kehidupan baru" (dengan antikoagulan tidak langsung) mungkin takut jika mereka diminta untuk mengulangi kajian. Seharusnya tidak ada kesimpulan panik dan prematur dalam kes seperti itu, mungkin analisis itu tidak berhasil dengan alasan di luar kawalan pesakit. Sebagai contoh, faktor berikut boleh memutarbelitkan nilai penunjuk:

  1. Darah yang diambil dari vena dan dimasukkan ke dalam tabung uji dengan antikoagulan tidak cukup bercampur (gumpalan terbentuk di suatu tempat);
  2. Darah untuk menentukan hubungan normal antarabangsa diambil dari saluran kapilari (bukannya vena), akibatnya tromboplastin tisu masuk ke dalam sampel, yang mengarahkan perjalanan kejadian di sepanjang jalan yang salah;
  3. Pengendalian sampel yang tidak betul dan hemolisis seterusnya menyebabkan penyelewengan hasil kajian.

Pekerja kesihatan biasanya mencari kesalahan mereka sendiri, dengan memperhatikan bahawa hasilnya jelas diputarbelitkan, dan tidak tergesa-gesa untuk menguraikannya.

Dan akhirnya, perlu diperhatikan bahawa INR tidak memerlukan persiapan khusus dari pihak pesakit (diet dan gaya hidup berada dalam mod biasa), bagaimanapun, ubat-ubatan yang digunakan dalam patologi bersamaan dan mampu mengubah hasil analisis harus dikecualikan. Walau bagaimanapun, doktor akan memberitahu anda mengenainya..

Ujian darah MHO: apakah itu, norma pada wanita dan lelaki, penyebab peningkatan dan penurunan, pemeriksaan dan rawatan tambahan

M HO dalam ujian darah adalah petunjuk kualitatif kelajuan pembekuan: seberapa cepat tisu penghubung cecair mengubah sifat reologi (kehilangan kecairan).

Terdapat nama lain untuk analisis. Kaedah yang berkaitan digunakan - kajian indeks prothrombin. Sebenarnya, ia adalah satu dan perkara yang sama. Satu-satunya perbezaan adalah kaedah apa yang digunakan oleh makmal..

Akronim MHO bermaksud Hubungan Normalisasi Antarabangsa. Dan ini menggambarkan intinya. Biasanya, makmal yang berbeza menggunakan reagen yang berbeza, oleh itu rujukannya, nilai normal sangat berbeza.

Ia tidak selesa. Oleh itu, masa prothrombin (mengenai kaedah yang dibaca di sini) digantikan oleh nisbah normalisasi antarabangsa. Gunakan reagen yang sama. Tetapi intinya tidak berubah. Kajian ini bertujuan untuk mengkaji kadar pembekuan..

Mengenai intipati kaedah

Untuk memahami apa itu, anda perlu membina anatomi dan fisiologi. Biasanya, darah adalah bahan cair, tisu penghubung. Sebaik sahaja pemusnahan bahagian tertentu kapal berlaku, pendarahan bermula, sel-sel platelet berbentuk memasuki casing.

Sebagai tambahan kepada mereka, faktor pembekuan yang disebut - protein khas, mengambil bahagian aktif..

Struktur sitologi darah terkumpul di tempat kerosakan dan melekat bersama. Proses ini dipanggil agregasi platelet. Biasanya, masa di mana ia berlaku adalah dari 15 hingga 20 saat. Jarang sedikit lagi.

Kajian INR hanya menunjukkan seberapa banyak tisu penghubung cecair membeku..

Untuk mendapatkan indeks, formula khas digunakan.

Nampaknya seperti ini: kadar pembekuan darah subjek dalam analisis dibahagikan dengan parameter dinormalisasi.

Perlu memberi contoh:

Pada pesakit bersyarat, darah membeku dalam 25 saat, dan norma adalah 20 saat. Oleh itu, indeks pada INR akan sama dengan 25/20 - ternyata 1,25.

Dengan nilai bersyarat 1 atau kurang. Pengecualian dijumpai, tetapi jarang. Darah membeku dengan lebih perlahan; lebih banyak masa diperlukan untuk proses tersebut. Dia terlalu kurus. Dalam keadaan ini, persoalannya dipertimbangkan..

Pada intinya, analisis INR adalah koagulogram. Sebahagian daripada kajian pembekuan darah.

Petunjuk

Terdapat banyak situasi di mana anda tidak dapat melakukan tanpa diagnosis rancangan sedemikian. Antara semua itu:

  • Kehamilan. Semasa kehamilan, darah menjadi lebih tebal. Ini disebabkan peningkatan tekanan pada badan ibu mengandung. Jangan lakukan tanpa diagnostik khas. Termasuk keperluan untuk perkiraan kelajuan pembekuan. Sekiranya perlu, tetapkan terapi.
  • Rawatan pembedahan. Sekiranya pesakit memerlukan manipulasi pembedahan, kajian mengenai kualiti agregasi platelet diperlukan. Adakah selalu. Oleh kerana tanpa ini, kemungkinan terdapat pendarahan di meja operasi. Ini mengenai masalah kehidupan pesakit..
  • Kekurangan Vitamin K Prothrombin yang rosak disintesis tanpa bahan ini. Sebatian tersebut tergolong dalam kelas protein, bertanggungjawab untuk pembekuan darah yang normal. Sekiranya jumlah vitamin K yang tidak mencukupi memasuki badan, kebarangkalian menghasilkan protein yang rosak adalah tinggi. Oleh itu masalah dengan koagulabiliti, masa yang diperlukan untuk proses semula jadi meningkat.
  • Pentadbiran antikoagulan yang sistematik. Mengawal MNO mandatori semasa menggunakan Warfarin, ubat lain. Masuk akal untuk mengawal indeks prothrombin sekurang-kurangnya enam bulan. Tambah atau tolak. Kekerapan - kira-kira 1-2 kali sebulan atau lebih.
  • Sirosis hati. Penyakit lain dari organ ini. Termasuk hepatitis. Proses keradangan. Pemusnahan struktur kelenjar terbesar disertai dengan pertumbuhan INR. Kerana darah menjadi terlalu cair.

Sementara itu, di dalam hati sebahagian besar faktor pembekuan disintesis. Perlu pemantauan berterusan. Sekurang-kurangnya beberapa kali dalam sebulan. Termasuk untuk mengkaji kualiti rawatan.

  • Gangguan sistem kardiovaskular. Dengan banyak patologi struktur jantung, sifat reologi darah berubah. Dan secara radikal. Biasanya, tisu penghubung menjadi beberapa kali lebih tebal dan lebih teruk mengalir melalui saluran.

Oleh itu, peningkatan beban pada arteri, penurunan keanjalan dan akhirnya kecacatan atau kematian akibat strok, serangan jantung. Trombosis juga mungkin. Pembentukan bekuan, penyumbatan saluran paru-paru dan kematian akibat komplikasi.

  • Gangguan pembekuan lain. Tidak berkaitan dengan pengambilan dadah. Sebagai contoh, terhadap latar belakang kelainan genetik, penyakit. Sebagai contoh, kajian sistematik tahap INR dalam hemofilia, diagnosis myeloproliferative diperlukan. Terdapat banyak pilihan. Persoalan kesesuaian diputuskan oleh doktor. Serta kekerapan kajian.
  • Analisis INR adalah cara untuk mendiagnosis dan menyaring urat varikos. Dengan petunjuk penurunan bahan, faktor pembekuan, adalah mungkin untuk mengkaji tahap keparahan keadaan untuk mengetahui pendekatan komplikasi. Tindak balas tepat pada masanya dan tetapkan rawatan berkualiti.
  • Gangguan sumsum tulang. Untuk diagnosis yang disyaki atau sudah terbukti, perlu memeriksa kepekatan prothrombin secara sistematik. Belajar INR. Agar tidak terlepas saat anda perlu memulakan terapi.

Inti kaedahnya adalah kajian mengenai kadar pembekuan darah. Terdapat banyak petunjuk untuk diagnosis dan semuanya berkaitan dengan pelanggaran sifat reologi tisu.

Penyediaan dan penyampaian analisis

Untuk mendapatkan hasil yang paling tepat, anda perlu mengikuti beberapa peraturan mudah:

  • Lebih kurang 7-14 jam tidak boleh makan. Ini penting kerana kepekatan prothrombin meningkat selepas makan. Akibatnya, darah menjadi lebih tebal dan hasilnya akan diputarbelitkan. Anda harus mengambil analisis dengan cara yang baru dan sehingga semua syarat dipenuhi. Sehingga anda dapat memanggil objektif hasil.

Penting agar waktunya tidak melebihi 14 jam. Sejak perut kosong semuanya bertentangan.

  • Pada masa yang sama, mereka menderma darah dengan ketat semasa perut kosong. Penting untuk anda mengikuti cadangan di atas..
  • Sehari sebelum analisis INR, anda harus menolak makanan pedas dan terlalu berlemak. Lipid semasa pembusukan, pemendapan dan pemprosesan meningkatkan INR. Darah menjadi tebal, kurang baik melalui saluran. Oleh itu, penyimpangan yang dinyatakan dalam hasil analisis.
  • Kira-kira perkara yang sama berlaku dengan merokok secara sistematik. Oleh itu, anda tidak boleh menggunakan produk tembakau dalam masa 8 jam. Vape, hookah juga termasuk dalam bahagian penyediaan ini. Lebih baik berpantang sekurang-kurangnya 1-2 jam. Agar tidak memprovokasi pembekuan darah.
  • Sekiranya pesakit mengambil ubat sekumpulan antikoagulan atau agen antiplatelet, kemungkinan perubahan hasilnya tinggi. Dia hampir seratus peratus. Dalam kes ini, penting untuk memberitahu juruteknik makmal mengenai pengambilan ubat-ubatan, dan kemudian kepada doktor. Termasuk dos, nama sediaan farmasi tertentu. Untuk doktor menekankan dan menguraikan hasilnya dengan betul.

Analisis berlaku dari jam 7 hingga 12.00. Derma darah untuk INR berlaku semasa perut kosong. Peraturannya hampir sama dengan kajian biasa. Darah diambil dari urat. Kemudian diletakkan di dalam tabung uji, dilabel dan dihantar ke makmal.

Kemudian disentrifugasi, dipisahkan menjadi pecahan dan dikaji. Pesakit menerima hasilnya sama atau keesokan harinya. Dia diserahkan ke tangannya atau dihantar sendiri ke doktor.

Penyahsulitan dan penafsiran dilakukan oleh pakar. Biasanya ahli hematologi. Doktor endokrinologi dan ahli onkologi tertarik dengan keperluan..

Menentukan sendiri hasilnya tidak begitu mudah. Adalah perlu untuk mengambil kira bukan sahaja indikator INR, tetapi juga hasil kajian objektif yang berkaitan.

Norma bergantung pada jantina

Tahap itu dianggap sebagai indeks. Iaitu, nilai berangka tanpa satuan ukuran. Bagaimana untuk mendapatkan hasilnya - sudah dinyatakan sebelumnya.

  • Norma INR pada wanita adalah antara 0.7 hingga 1.3. Nilai purata berbeza di sekitar unit.
  • Wakil-wakil bahagian lelaki mempunyai pekali yang hampir sama. Tambah atau tolak. Terdapat beberapa sudut pandangan mengenai isu ini. Beberapa doktor mengatakan bahawa tidak ada perbezaan sama sekali, yang lain menunjukkan bahawa norma INR pada lelaki dewasa adalah 1.2-1.4.
  • Pada kanak-kanak, petunjuk yang mencukupi adalah sekitar 0.9-1.1. Penyimpangan kecil mungkin..

Sebab kenaikan dan kaedah rawatan

Sekiranya INR dinaikkan, ini bermakna darah terlalu cair dan perlahan-lahan membeku.

Kadar pertumbuhannya agak biasa: kita bercakap tentang 0.5-1.2% daripada jumlah populasi planet ini. Apa yang boleh menjadi kesalahan proses patologi.

Kekurangan vitamin K

Peranannya dalam sintesis prothrombin ditemui tidak lama dahulu. Dalam dekad yang lalu. Secara rasmi, dengan kajian sasaran kepekatan zat, semuanya ternyata berjalan lancar. Tetapi, secara paradoks, darah tidak cukup membeku.

Masalahnya berbeza. Vitamin K bertanggungjawab untuk "pembungkusan" normal prothrombin. Iaitu, penciptaan bentuk aktifnya yang lengkap dan berfungsi. Tanpa ini, kadar pembekuan meningkat. Dia semakin kurus.

Rawatan. Penyediaan jenis vitamin K. digunakan. Sekiranya kekurangan, ubat-ubatan dos kejutan ditetapkan. Sehingga proses patologi utama diperbetulkan: misalnya, gangguan saluran pencernaan, usus kecil.

Penggunaan ubat antikoagulan secara sistematik

Termasuk warfarin. Dalam kes ini, INR adalah kaedah untuk pemeriksaan awal proses patologi. Mereka disertai dengan pelanggaran sintesis prothrombin yang normal. Juga kualiti pembetulan. Ini adalah teknik yang komprehensif..

Rawatan. Penolakan ubat ditunjukkan. Atau pengganti rakan sejawat yang lebih selamat dan bertoleransi. Doktor memutuskan soalan, jangan buat apa-apa tanpa kebenaran.

Penggunaan kontraseptif oral

Dan ubat-ubatan bukan antikoagulan lain. Senarai ini cukup besar. Ejen antiplatelet, seperti Aspirin dan juga analog moden, anti-radang bukan steroid, hormon dan lain-lain.

Kesemuanya dapat menipis darah, yang pasti mempengaruhi keadaan tisu penghubung cair dan dapat dilihat dalam analisis dengan peningkatan INR.

Rawatan. Penghapusan ubat-ubatan yang boleh mempengaruhi tubuh dengan cara ini, atau pengurangan dos.

Gangguan Keturunan

INR menunjukkan gangguan profil genetik, walaupun secara tidak langsung, diperlukan kajian kariotip. Perundingan Genetik.

Sebagai peraturan, rawatan tidak mungkin dilakukan. Atau, lebih tepat lagi, ia akan menjadi simptomatik. Bertujuan untuk memperbetulkan manifestasi.

Hemofilia dan penyakit darah lain

Gangguan asal-usul genetik dan proses patologi yang diperoleh. Contohnya, gangguan myeloproliferative. Yang menyebabkan peningkatan kepekatan prothrombin dan sel berbentuk (platelet, sel darah merah). Soalannya rumit.

Rawatan bergantung pada proses patologi yang mendasari:

  • Jadi, sebagai contoh, dengan hemofilia, sangat disarankan untuk meminimumkan tahap aktiviti fizikal. Terutama trauma. Pemindahan darah dilakukan secara sistematik..

Pesakit mengambil ubat hemostatik untuk mengelakkan pendarahan.

  • Proses myeloproliferatif malignan memerlukan radiasi dan kemoterapi. Masalahnya diputuskan oleh pakar di tempat. Selepas pemeriksaan menyeluruh.

Penyakit kardiovaskular

Penyakit struktur jantung entah bagaimana disertai dengan pelanggaran struktur darah. Dan di kedua-dua arah. Terhadap latar belakang penyakit utama atau keadaan lain, sifat reologi tisu berubah.

Perkara yang sama diperhatikan dalam rawatan patologi kardiovaskular. Ubat antihipertensi mempunyai kesan yang serupa..

Rawatan. Pembetulan diagnosis utama. Ganti ubat mengikut keperluan. Pada mereka yang boleh diterima dengan lebih baik.

Sebab-sebab penurunan dan kaedah rawatan

Penurunan indikator INR agak jarang berlaku, tetapi ini juga mungkin berlaku. Beberapa provokator.

Kekurangan zat makanan

Paling berisiko adalah pesakit yang mengambil banyak lemak haiwan. Masalahnya ialah lipid mempengaruhi kualiti dan kelajuan aliran darah. Lebih banyak faktor pembekuan dihasilkan yang terlalu cepat memenuhi tugasnya, oleh itu rendahnya INR.

Rawatannya cukup mudah. Diperlukan untuk mengubah diet. Masukkan makanan yang lebih diperkaya di dalamnya. Contohnya, buah-buahan dan sayur-sayuran.

Anda juga boleh mengambil vitamin buatan buatan dalam bentuk tablet. Bersama dengan mineral, unsur surih untuk menormalkan metabolisme lemak.

Saluran penghadaman

Terutama berbahaya dari segi keadaan. Sebatian lemak itu sendiri diserap dalam jumlah yang berlebihan. Ia berakhir dengan gangguan pembekuan..

Tetapi dalam kes ini, adalah perkara biasa untuk memperbaiki masalah anda sendiri. Perubahan diet tidak banyak. Adalah perlu untuk menghilangkan keadaan tanah.

Adalah perlu untuk mengembalikan kedudukan normal saluran pencernaan:

  • Gastritis, keradangan hati, pankreas disesuaikan dengan diet. Enzim, hepatoprotectors juga diperlukan..
  • Kolitis dihilangkan dengan bantuan imunosupresan, glukokortikoid (dengan kerosakan autoimun).
  • Proses berjangkit memerlukan antibiotik.

Prothrombin berlebihan

Ia dihasilkan dengan pelbagai alasan. Sebagai contoh, dengan latar belakang proses onkologi, untuk mengimbangi perubahan patologi dalam badan. Intinya adalah bahawa pembekuan darah meningkat dengan ketara, INR menurun dengan sewajarnya.

Oleh itu, tidak ada rawatan khas.

Terapi adalah untuk mengembalikan sifat reologi (kelancaran) darah. Contohnya, dengan bantuan antikoagulan: Heparin, Warfarin. Berikut adalah ubat barisan pertama.

Kemudian, mengikut keperluan, terapi sokongan ditetapkan..

Onkologi

Terutama malignan pada peringkat lanjut. Struktur tumor hancur, yang menyebabkan peningkatan refleks dalam kepekatan prothrombin. Dia diperlukan untuk mengimbangi pendarahan. Tumor yang dibekalkan dengan baik amat berbahaya..

Masuk akal untuk melakukan rawatan pembedahan secepat mungkin. Sekiranya perlu, kemoterapi dan terapi radiasi juga ditetapkan..

Peperiksaan tambahan

Satu koagulogram tidak mencukupi. Perlu dilakukan diagnostik tambahan secepat mungkin di bawah pengawasan pakar dalam bidang hematologi.

  • Tinjauan lisan dan pengambilan sejarah. Untuk mengenal pasti gejala utama penyakit ini, jelaskan kemungkinan berlakunya proses patologi.
  • Tusukan sumsum tulang. Mengikut keperluan. Sekiranya terdapat gangguan myeloproliferative atau barah.
  • Ultrasound saluran pencernaan. Kaedah lain yang bertujuan untuk mengenal pasti patologi gastrousus.
  • ECG. Kaedah yang berdasarkan penentuan gangguan fungsi sistem kardiovaskular.
  • Ekokardiografi. Digunakan untuk mengenal pasti gangguan organik, patologi seperti kecacatan. Kongenital atau diperolehi.

Diagnosis membolehkan anda menetapkan rawatan yang tepat.

INR adalah kaedah yang mudah tetapi berkesan untuk memeriksa badan. Benar, itu sahaja tidak mencukupi. Kaedah tambahan diperlukan. Jadi hasilnya akan lebih tepat dan bermaklumat..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis