Kadar Platelet dalam Darah

Helo, pembaca blog KtoNaNovenkogo.ru yang dikasihi. Orang dengan sistem peredaran darah yang berfungsi normal dapat dibezakan dengan selamat dari orang ramai.

Ini adalah fungsi yang terkoordinasi dan keseimbangan yang diperlukan dari semua komponen yang membentuk darah yang memberi seseorang mood, semangat, aktiviti, kepenuhan kekuatan dan tenaga yang sangat baik.

Pertimbangkan ciri platelet yang membentuk tiga komponen utama dalam darah - mengapa ia memerlukannya dan apa yang boleh menyebabkan ketidakseimbangannya.

Platelet adalah.

Gumpalan darah adalah gumpalan darah (diterjemahkan dari bahasa Yunani), yang berdasarkan platelet.

Platelet adalah plat darah kecil, tidak berwarna dengan bentuk sfera (Bizzozero plak). Plat terbentuk dari struktur plasma (megakaryocytes - sel plasma) sumsum tulang. Platelet tidak mempunyai inti, tetapi dibekalkan dengan sebilangan besar butiran (lebih daripada 200).

Nilai granulasi disebabkan oleh kandungan tinggi komponen spesifik pertumbuhan platelet (thromboxane, thrombin, adenosine diphosphorate dan faktor lain), yang memberikan pembentukan asid amino dan enzim (apa ini?) Yang memusnahkan membran sel bakteria, mencegah penembusan patogen patogen ke dalam aliran darah.

Ukuran platelet berbeza mengikut usia mereka (muda, tengah, matang), dari 2 hingga 5 mikron.

Walau bagaimanapun, apabila platelet bersentuhan dengan permukaan yang tidak sesuai dengan endotelium dalaman kapal atau rongga perikardium jantung, plat diaktifkan, melepaskan hingga 10 pseudopod (proses) berpuluh kali ukuran plat itu sendiri.

Ciri ini membolehkan platelet berfungsi sebagai sejenis "tambalan", yang menutup, jika perlu, permukaan luka saluran darah, mencegah pendarahan.

Pseudopod inilah yang memajukan plat melalui sistem peredaran darah. Platelet mempunyai keupayaan untuk mematuhi agen asing, menjebaknya dan memusnahkannya, membentuk bekuan darah dengan agregasi (melekatkan plat bersama-sama) untuk mencegah proses pendarahan (pendarahan).

Peranan utama platelet adalah penyertaan aktif dalam proses pembekuan darah (hemostasis).

Mereka memberikan fungsi pengangkutan dengan memberikan komponen pemakanan ke tisu (endotelium) yang melapisi rongga dalaman dinding vaskular. Mereka mengekalkan aktiviti penting sehingga 10 hari, setelah itu hancur di berbagai organ (di limpa, paru-paru, atau hati).

Perkembangan terkini oleh saintis Jepun menunjukkan bahawa megakaryocytes bukan satu-satunya sumber pembentukan plak Bitsotserro (platelet). Mereka berjaya mendapatkan platelet dari sel stem pesakit sendiri..

Kajian-kajian ini meningkatkan kejayaan pemindahan, kerana dengan adanya platelet seperti itu, tubuh tidak menyebabkan penolakan organ penderma.

Bagaimana platelet terlibat dalam proses hemostasis dapat dilihat dalam rajah:

Setelah menghargai fungsi asas platelet, anda dapat memahami apa ketidakseimbangannya dalam tubuh dan apa akibat negatifnya?.

Sebarang ketidakseimbangan aktiviti dan jumlah platelet dalam perubatan disebut trombositopati..

  1. Kepekatan platelet yang menurun disebut trombositopenia.
  2. Kepekatan tinggi - trombositosis.
  3. Pelanggaran fungsi aktiviti mereka didiagnosis sebagai trombosis.

Bagaimana menentukan tahap mereka

Segera, kami perhatikan bahawa, dengan demikian, tidak ada analisis berasingan untuk menentukan platelet.

Penilaian fungsi dan keadaan mereka dilakukan bersamaan dengan analisis umum klinik darah, menunjukkan hasilnya dengan singkatan - PLT (penunjuk wajib) dan trombokrit - PCT (tahap kepekatan mereka dalam jumlah keseluruhan darah).

Analisis ini tidak mengambil kira nisbah kumpulan umur dan bentuk platelet (kerengsaan dan degenerasi).

Analisis yang lebih terperinci mengenai sifat platelet ditentukan dalam keadaan tertentu (sebelum pembedahan, semasa pendarahan dan keadaan kritikal lain) dengan kaedah hemostasiogram (coagulogram) menggunakan ujian saringan yang menentukan daya maju proses hemostasis.

Norma platelet dalam darah wanita, kanak-kanak dan lelaki

Rujukannya, rata-rata tahap platelet dalam analisis klinik darah bergantung pada usia pesakit.

Untuk analisis mengenai platelet, pengambilan sampel darah kapilari atau vena diambil semasa perut kosong. Kepekatan ditunjukkan dalam unit ribu / µl.

Kami memberikan contoh kepekatan sel platelet normal untuk kumpulan umur pesakit yang berbeza, mengikut piawaian Eropah.

Untuk kanak-kanak:

Untuk para wanita:

Semasa pendarahan haid, penurunan kepekatan platelet darah dianggap normal.

Penurunan jumlah platelet adalah kejadian yang biasa terjadi semasa kehamilan, yang disebabkan oleh peningkatan jumlah darah dalam ketiadaan nutrisi yang betul untuk wanita hamil. Dalam semua kes lain, penurunan norma adalah alasan penting untuk mendapatkan bantuan perubatan.

Nilai yang dibenarkan untuk lelaki berkisar antara 200 hingga 400 ribu unit / μl.

Kajian-kajian ini membolehkan kita mengenal pasti keradangan di dalam badan, pelbagai bentuk penyakit hematologi, gangguan dalam proses hematopoiesis, reaksi alergi dan menilai daya tahan imuniti.

Sebarang manifestasi ketidakseimbangan platelet dalam biomaterial boleh menyebabkan trombosis, atau meningkatkan risiko pendarahan.

Apakah platelet yang ditinggikan

Peningkatan kepekatan plak Bizstszero dapat memberi amaran akan adanya pelbagai proses patologi dalam tubuh - perkembangan jangkitan tuberkulosis, barah darah (leukemia), barah pelbagai organ, limfoma Hodgkin.

Thrombositosis (ketinggian platelet) - pendamping berterusan:

  1. eritrosit;
  2. keradangan patologi usus dan artikular;
  3. bentuk kronik leukemia myeloid;
  4. penyakit akut berjangkit;
  5. hemolisis intravaskular dan anemia.

Tekanan yang teruk, keracunan umum badan dan kehilangan darah menyebabkan peningkatan jumlah platelet, yang akhirnya dapat menyebabkan perkembangan trombositosis dan kegagalan fungsi sel induk di sumsum tulang.

Anehnya, kehilangan darah yang ketara tidak mengurangkan kepekatan platelet, tetapi meningkatkannya. Kerana adanya sifat pampasan badan, mampu menebus kehilangan platelet.

Tidak mengapa dengan alasan apa platelet melampaui nilai normatif. Dalam keadaan seperti itu, diperlukan penilaian perubatan dengan terapi yang sesuai.

Punca Platelet Rendah

Penurunan bilangan platelet mencetuskan banyak faktor.

Thrombocytopenia didiagnosis dengan:

  1. pentadbiran ubat yang tidak dibenarkan dan tidak betul;
  2. kehadiran pelbagai bentuk patologi hati dan kelenjar tiroid;
  3. perkembangan anemia megaloblastik atau leukemia;
  4. ketagihan alkohol dan penyakit lain.

Thrombocytopenia dapat memprovokasi pendarahan dari hidung dan gusi (gingivitis), kehilangan darah dalam jangka masa yang panjang, bahkan luka kecil atau manipulasi pencabutan gigi (pembuangan).

Dengan trombositopenia, keanjalan dinding vaskular menurun, yang menyebabkan kerapuhannya meningkat. Mengurangkan tahap platelet dalam darah dirawat dengan agen farmakologi atau transfusi platelet.

Sekiranya ketidakseimbangan platelet dalam darah dikesan, diperlukan perundingan ahli hematologi. Ubat-ubatan sendiri tidak dapat diterima, kerana penentuan yang salah mengenai faktor penyebab boleh membawa kepada akibat yang tidak dijangka - menyebabkan pendarahan dalaman.

Pengarang artikel: pakar bedah kanak-kanak Victoria Sitchenko Mikhailovna

Platelet

Platelet adalah sel darah yang fungsi utamanya adalah untuk mengambil bahagian dalam pembekuan darah.

Plat darah, plak bizzozero.

Bahasa Inggeris Sinonim

Kiraan Platelet, Thrombocyte, Thrombocyte count, PLT.

* 10 9 / l (10 di st. 9 / l).

Untuk apa analisis ini digunakan??

Untuk mengesan gangguan pembekuan atau penyakit sumsum tulang.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Dengan ujian darah umum, yang diperlukan untuk pelbagai sebab.
  • Sekiranya berlaku pendarahan yang tidak dapat dijelaskan atau berpanjangan.
  • Dalam diagnosis penyakit sumsum tulang atau dalam memantau perjalanannya.

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Darah vena atau kapilari.

Tinjauan Kajian

Platelet, seperti sel darah lain, terbentuk di sumsum tulang. Beberapa sel induk di sumsum tulang berubah menjadi megakaryocytes, dari mana platelet "berpisah" dan memasuki aliran darah. Mereka kekurangan inti dan relatif kecil (diameter 2-3 mikron), ini adalah sel darah terkecil.

Kerosakan pada kapal menyebabkan pembentukan zat yang mengubah platelet menjadi bentuk aktif. Platelet meratakan dan memperoleh kemampuan untuk saling menempel dan dengan dinding pembuluh darah, mewujudkan gumpalan darah yang membantu menghentikan pendarahan.

Platelet mempunyai jangka hayat sekitar 10 hari, jadi mereka memerlukan pengemaskinian berterusan. Sekiranya tidak ada keseimbangan antara pembentukan platelet di sumsum tulang dan kehancuran, mungkin ada kecenderungan peningkatan pendarahan atau, sebaliknya, untuk trombosis.

Semasa analisis, bilangan platelet dalam satu unit darah dikira - dalam satu liter atau dalam satu mikroliter.

Untuk apa kajian ini digunakan??

Keperluan untuk menentukan bilangan platelet, serta kemampuan fungsinya, mungkin timbul dengan gangguan pembekuan atau penyakit sumsum tulang seperti leukemia (dan jika mereka disyaki).

Apabila kajian dijadualkan?

Kiraan platelet, sebagai peraturan, termasuk dalam tes darah umum rutin, yang dilakukan secara rutin dan dalam pelbagai penyakit dan keadaan patologi, sebelum operasi.

Ujian seperti ini ditetapkan untuk pesakit yang mengalami lebam yang tidak dapat dijelaskan, aliran darah yang berlebihan semasa haid, gusi berdarah, mimisan, atau mereka yang mengalami pendarahan dari luka kecil untuk waktu yang cukup lama..

Ujian Darah Platelet dan Pembekuan

Coagulogram - jenis analisisnya, cara penyediaan, tempat mengambilnya, menguraikan hasilnya pada orang dewasa, kanak-kanak, hamil

Koagulogram adalah kajian terperinci yang kompleks yang bertujuan untuk menentukan faktor utama darah yang menjadi ciri keupayaannya untuk membeku. Pembekuan darah adalah salah satu fungsi dasar yang memastikan fungsi normal tubuh, dan penyimpangan dari parameter normal dari beberapa parameter mengancam sama ada dengan peningkatan pendarahan atau pembekuan darah yang cepat dalam pembekuan yang padat. Dengan menilai secara komprehensif data koagulogram, doktor yang berkebolehan akan mendiagnosis dan menetapkan rawatan tepat pada waktunya, mencegah perkembangan strok, serangan jantung, patologi ginjal-hati dan komplikasi berbahaya semasa kehamilan.

Coagulogram - apakah ujian darah ini

Koagulogram adalah ujian darah makmal khas yang memantau fungsi hemostasis - biosystem kompleks yang bertujuan untuk mengekalkan aliran darah, menjaga proses menghentikan pendarahan, pembekuan darah beku yang tepat pada masanya (pembekuan darah).

Dengan cara lain, analisis yang mengkaji fungsi hemostasis disebut hemostasiogram..

Untuk mengekalkan fungsi asas, darah harus:

  • cukup cair untuk membawa oksigen dan nutrien melalui saluran ke tisu dan organ, membuang produk pembusukan dan toksin, menyokong fungsi sistem imun dan termoregulasi;
  • mempunyai tahap kelikatan tertentu untuk menutup jurang pada kapal besar dan kecil untuk kecederaan.

Sekiranya pembekuan darah menurun ke nilai kritikal, sekiranya berlaku pendarahan, ini menyebabkan kehilangan darah dan kematian badan secara besar-besaran.

Ketumpatan yang berlebihan dan peningkatan kebekuan (hypercoagulation), sebaliknya, menyebabkan pembentukan gumpalan darah yang dapat menyekat saluran yang paling penting (paru, koronari, serebrum) dan membawa kepada tromboemboli, serangan jantung dan strok.

Ujian hemostasiogram sangat penting, kerana sistem hemostasis yang berfungsi dengan baik mencegah kehilangan darah yang mengancam nyawa dan trombosis spontan dan penyumbatan tempat tidur vaskular dengan pembekuan darah.

Pensampelan darah dari urat pada koagulogram

Kajian ini dianggap sukar, kerana untuk memahami pengoperasian sistem pembekuan darah, doktor mesti dapat menilai setiap parameter secara individu dan menganalisis semua indikator secara total.

Coagulogram mengandungi sebilangan besar parameter, yang masing-masing mencerminkan fungsi hemostasis tertentu.

Terdapat dua jenis hemostasiogram:

  • sederhana (asas, petunjuk, saringan, standard);
  • dilanjutkan (diperluas).

Kajian asas mendedahkan atau mengecualikan fakta pelanggaran fungsi sistem pembekuan darah. Analisis ini membantu untuk mengetahui di mana kaitan penyimpangan dari norma ditentukan, dan kemudian - jika terdapat kecurigaan perkembangan penyakit ini, maka analisis lanjutan ditentukan.

Coagulogram standard merangkumi: prothrombin dalam% oleh Quick atau PTI, INR, fibrinogen, APTT, TV. Analisis terperinci menyediakan kajian yang diperluas, di mana tidak hanya fakta perubahan kualitatif ditentukan, tetapi juga petunjuk kuantitatif.

Analisis lengkap koagulogram dilakukan dengan mempertimbangkan banyak faktor pembekuan, penyimpangan masing-masing dari nilai normal menyebabkan masalah serius. Tanpa ini, kajian ini dianggap sebagai petunjuk.

Hemostasiogram yang diperluas, sebagai tambahan kepada petunjuk koagulogram asas, termasuk TV - Waktu Thrombin, Antithrombin III, D-dimer. Sebagai tambahan kepada mereka, beberapa jenis batubara standard dilakukan, termasuk beberapa petunjuk yang diperlukan untuk menilai hemostasis dalam keadaan yang diketahui (sebelum pembedahan, semasa kehamilan, terapi antikoagulan).

Kepada siapa dan dalam keadaan apa dia boleh dilantik

Hemostasiogram diresepkan kepada pesakit dengan ujian diagnostik, penyakit, dan keadaan berikut:

  • idea umum mengenai fungsi sistem hemostatik;
  • penyimpangan dari petunjuk normal pembekuan darah;
  • operasi terancang dan kecemasan (untuk mengelakkan risiko kehilangan darah besar-besaran atau, sebaliknya, trombosis aktif);
  • gangguan vaskular di bahagian bawah kaki (trombosis urat dalam, urat varikos), organ pelvis, usus, embolisme paru;
  • patologi hemoragik (hemofilia, demam hemoragik, trombositopati, trombositopenia, penyakit von Willebrand, mimisan yang kerap, pendarahan subkutan);
  • strok, fibrilasi atrium, serangan jantung, penyakit jantung koronari;
  • kehamilan, kelahiran anak, bahagian caesar;
  • toksikosis teruk;
  • kecurigaan DIC (pembekuan tersebar intravaskular);
  • diagnosis penyebab keguguran;
  • pemantauan rawatan dengan antikoagulan penipisan darah (Warfarin, Dabigatran, Trental, Heparin, Kleksan, Fraksiparin, ubat-ubatan berasaskan aspirin);
  • mengambil sebarang pil kawalan kelahiran (analisis 3 bulan sekali), kerana bahan-bahan yang membentuk pil perancang boleh menyebabkan trombosis akut pada wanita muda, sering menyebabkan keadaan serius;
  • penyakit hati kronik, termasuk sirosis; penilaian fungsi sintesis kompleks protein - faktor pembekuan;
  • patologi sistemik autoimun (lupus erythematosus, rheumatoid arthritis, scleroderma);
  • mengambil hormon, anabolik;
  • hirudoterapi (rawatan dengan lintah) untuk mencegah pendarahan (pendarahan, pendarahan subkutan).

Cara persediaan untuk analisis

Harga analisis pembekuan yang salah adalah pendarahan yang mengancam nyawa atau penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah dengan pelanggaran bekalan darah ke organ penting.

Agar kajian dapat dipercayai, diperlukan langkah-langkah dasar, yang merangkumi peraturan penyediaan berikut:

  • jangan memberi makan bayi sehingga 12 bulan dalam selang 30 - 40 minit sebelum pengambilan darah;
  • kanak-kanak berumur 1 hingga 5 tahun tidak boleh diberi makan dalam selang 2 hingga 3 jam sebelum kajian;
  • untuk orang dewasa dan pesakit muda berusia lebih dari 5 tahun, berhenti makan 12 jam sebelum analisis;
  • tidak termasuk aktiviti fizikal dan tekanan psikologi 30 minit sebelum pendermaan darah;
  • tidak termasuk merokok tembakau 30 minit sebelum kajian;
  • memberi amaran kepada doktor mengenai pengambilan antikoagulan.

Di mana saya boleh menderma darah untuk pembekuan? Julat harga sederhana

Hemostasiogram dilakukan oleh pembantu makmal yang berkelayakan di klinik, pusat perubatan, makmal, di mana terdapat peralatan, reagen yang diperlukan.

Kos pemeriksaan ditentukan oleh jenis koagulogram (asas atau terperinci), jumlah parameter yang ditentukan dan berkisar antara 350 hingga 3000 rubel. Pesakit yang menunggu kelahiran anak menjalani percubaan percuma jika mereka mempunyai polisi CHI, kerana kajian ini dikategorikan sebagai wajib semasa kehamilan.

Bagaimana analisisnya

Darah diambil dari urat untuk hemostasiogram. Tempat pengambilan sampel darah didesinfeksi dengan antiseptik dan kulit dicucuk menggunakan picagari atau sistem vakum. Kecederaan pada urat dan tisu sekitarnya tidak dibenarkan untuk mengelakkan ketidakpercayaan hasilnya kerana kemungkinan masuknya serpihan tromboplastin dari tisu yang rosak ke dalam biomaterial untuk penyelidikan.

Pada koagulogram, darah diambil dari vena

Untuk tujuan yang sama, 2 tiub dipenuhi dengan darah, yang terakhir dihantar untuk dianalisis.

Berapa lama masa yang diperlukan: berapa lama menunggu hasilnya

Hasil koagulogram biasanya diperoleh setelah 1 hingga 2 hari. Analisis siap kerana jumlah faktor yang ditentukan, beban kerja makmal, spesifikasi perkhidmatan kurier.

Petunjuk dan standard analisis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Memandangkan proses hemostasis dinilai dalam beberapa sistem unit dan beberapa kaedah, indeks koagulogram di makmal yang berlainan mungkin berbeza.

Adalah tidak praktikal dan bahkan berbahaya untuk menganalisis koagulogram sendiri, kerana pakar, ketika menguraikan petunjuk, mengambil kira banyak faktor yang tidak diketahui oleh pesakit, dan gabungannya. Kadang-kadang penyimpangan kecil penunjuk tertentu berbahaya, tetapi pada masa yang sama penyimpangan orang lain mungkin tidak menunjukkan penyakit serius.

Berkat penilaian parameter yang diperoleh dalam hemostasiogram, doktor dapat menentukan penyebab penyimpangan nilai dari norma dan memahami sama ada ia berlaku kerana patologi dalam sistem pembekuan atau disebabkan oleh penyakit lain yang menunjukkan petunjuk serupa dalam koagulogram, iaitu, untuk melakukan diagnosis pembezaan.

Analisis dilakukan di makmal.

Masa tromboplastin separa aktif (separa) adalah salah satu parameter hemostasis terpenting (singkatan APTT, ARTT). Ini menunjukkan masa yang diperlukan untuk pembentukan bekuan darah setelah pengenalan reagen tertentu ke dalam plasma darah. Nilai penunjuk ini secara langsung berkaitan dengan perubahan indikator hemostasiogram yang lain.

Kemungkinan patologi dengan penyimpangan APTT

Tahap Fibrinogen (Fib)

Fibrinogen (faktor I) adalah protein khas yang dihasilkan oleh sel hati. Pada titik pecahnya kapal, ia berubah menjadi filamen fibrin yang tidak larut, yang menstabilkan massa trombus, yang menyumbat kapal, dan tetap diperbaiki sehingga kerusakan sembuh..

Kemungkinan keadaan dan penyakit dengan perubahan tahap fibrinogen

Prothrombin (faktor F II)

Ini merujuk kepada faktor pembekuan asas dan mewakili pecahan protein yang tidak aktif, yang di bawah tindakan vitamin K berubah menjadi trombin aktif, juga mengambil bahagian dalam pembentukan bekuan yang menghentikan pendarahan.

Sekiranya terdapat penyimpangan faktor I - II dari norma, ini mengancam perkembangan pendarahan dan trombosis spontan tanpa kerosakan dan dengan pembentukan gumpalan darah patologi yang dapat melepaskan diri dari dinding vena atau arteri dan menyekat aliran darah.

Untuk memahami perubahan proses hemostasis, ditentukan oleh kepekatan prothrombin, gunakan ujian pembekuan:

  • PTI (indeks prothrombin). Ini adalah nisbah peratusan antara waktu individu yang diperlukan untuk pembekuan darah pesakit ke indeks pembekuan sementara plasma kawalan. Nilai normal ialah 97 - 107%. Petunjuk rendah menunjukkan aliran darah yang berlebihan, penyakit hati, kekurangan vitamin K, pengambilan diuretik, antikoagulan. Pergeseran patologi ke bahagian besar (sering ketika menggunakan pil kawalan kelahiran) menunjukkan penebalan darah yang berbahaya dan ancaman trombosis.
  • PO (nisbah prothrombin) - petunjuk yang merupakan kebalikan dari parameter PTI;
  • INR (nisbah normalisasi antarabangsa). Menunjukkan kadar pembentukan trombus dalam bentuk peratus. Kes biasa yang memerlukan penilaian INR adalah ketika pesakit menerima Warfarin, Warfarex, Finilin, Sinkumar.
  • Waktu PTV atau Prothrombin (PT, PV, RECOMBIPL-PT). Menentukan selang (dalam beberapa saat) yang diperlukan agar prothrombin berubah menjadi trombin aktif.

Kemungkinan patologi dengan penyimpangan PTV

Prothrombin dalam% Pantas

Ini adalah salah satu kaedah yang paling penting dan sensitif untuk menentukan prothrombin jika dibandingkan dengan profil IPT dan PTV. Indeks Pantas diperoleh dengan perbandingan peratusan aktiviti faktor pembekuan plasma pesakit dengan norma yang telah ditetapkan.

Masa pembekuan Lee White

Parameter mencerminkan kadar lekatan platelet dalam gumpalan, menunjukkan peningkatan aktiviti hemostasis dan risiko trombosis (dengan penurunan kadar), atau peningkatan kemungkinan pendarahan jika waktu meningkat.

Masa trombin (TT, TV)

Penunjuk menyatakan kadar penukaran fibrinogen ke serat fibrin, memperbaiki bekuan platelet di tempat kecederaan.

Kemungkinan keadaan tidak normal dengan penyimpangan TV dari norma

Enzim pembekuan

Ia mencerminkan tahap aktiviti enzim II, V, VII, VIII, IX, X, XI, XII, yang nilainya tidak dikaitkan dengan sebab fisiologi, dan penyimpangan dari norma selalu menunjukkan perkembangan patologi.

Masa dan masa pengiraan semula plasma yang diaktifkan (masing-masing GRP dan ABP)

Kedua-dua kajian menentukan aktiviti keseluruhan hemostasis dan kadar pembentukan bekuan fibrin, dan hanya berbeza dalam cara analisis dilakukan..

Dengan AVR, GRP yang berkurang, terdapat bahaya trombosis. Tahap tinggi menunjukkan ancaman pendarahan walaupun dengan kecederaan ringan akibat luka bakar, kejutan, trombositopenia (penurunan bilangan platelet), dan terapi penipisan darah.

Kompleks protein, tahap yang ditentukan dengan patologi autoimun, kerana biasanya tidak ada enzim lupus dalam darah. Pengesanannya dalam darah menunjukkan risiko tinggi sindrom antiphospholipid (APS,), yang boleh menyebabkan kekurangan fetoplacental pada kehamilan pramatang.

D-dimer

Unsur protein fibrin yang tersisa setelah pemusnahan pembekuan darah. Peningkatan bilangan mereka menunjukkan pembentukan bekuan darah yang terlalu kuat dan kemungkinan keadaan seperti jangkitan dan keradangan, kegagalan hati renal, serangan jantung, trombosis, sepsis, hematoma besar, dan tumor ganas.

Kadang-kadang peningkatan dimer diperhatikan selepas pembedahan, pada usia tua, dengan latar belakang penggunaan plasminogen.

Kompleks Fibrin-Monomerik Larut (RFMC)

Peningkatan kepekatan sebatian protein molekul ini (produk peralihan antara fibrinogen dan fibrin) memberi amaran mengenai kemungkinan trombosis.

Platelet

Sel asas yang menyokong hemostasis, biasanya berjumlah 150,000-400,000 μl. Dengan penurunan jumlahnya, trombositopenia didiagnosis..

Protein C

Protein yang dapat mengurangkan aktiviti proses pembekuan, mencegah pembentukan gumpalan besar.

Antithrombin III

Protein, yang merupakan antikoagulan fisiologi yang selalu terdapat dalam plasma dan paling aktif (sebanyak 75 - 80%) menghalang aktiviti trombin, mencegah pembekuan darah dan trombosis yang berlebihan.

Kemungkinan patologi dengan keabnormalan antithrombin 3

Protein S

Protein, tanpanya antitrombin atau protein C. tidak mungkin. Tahapnya hanya dapat menurun, yang ditentukan dengan kekurangan protein S kongenital, penyakit hati, warfarin dan antikoagulan lain. standard analisis pada orang dewasa dan kanak-kanak

Nilai normal parameter hemostasiogram

Sebilangan besar parameter hemostasis hanya sedikit berbeza untuk orang dewasa dan pesakit muda. Perbezaan yang ketara adalah ciri untuk bayi selepas melahirkan sehingga 2 bulan hidup.

Jadual penunjuk normal koagulogram

Semasa menganalisis koagulogram, harus diingat bahawa nilai rujukan, kaedah dan unit pengukuran di makmal individu mungkin berbeza.

Coagulogram semasa kehamilan

Semasa tempoh menunggu bayi, tubuh mengalami beban tinggi dan perubahan hemostasis yang ketara, yang ditentukan oleh perkembangan peredaran rahim pada wanita hamil.

Tubuh dalam tempoh ini berusaha melindungi dirinya dengan kemungkinan perkembangan gangguan plasenta, pendarahan rahim, dan pembentukan gumpalan darah intravaskular. Coagulogram membantu mengenal pasti ancaman keguguran, pendarahan, kesan negatif pada fungsi otak dan organ janin lain tepat pada masanya.

Pada gestosis yang teruk, komplikasi yang mengancam nyawa boleh timbul - DIC, yang pertama kali dinyatakan dalam kejadian banyak gumpalan darah kecil, gangguan aliran darah antara ibu dan janin, dan kemudian dalam kegagalan mekanisme pembekuan darah (akoagulasi). Keadaan patologi ini membawa pada tahap 1 ketidakcukupan fetoplacental, hipoksia janin, kepada kebarangkalian tinggi penyumbatan arteri organ penting, dan kemudian risiko pendarahan besar-besaran dan kematian wanita hamil dan janin.

Oleh itu, seorang wanita yang menjangkakan bayi sekali trimester (dan dengan komplikasi - dan lebih kerap) mesti membuat hemostasiogram.

Hemostasis Kehamilan

Penting! Semua piawaian ini menunjukkan, tidak bersatu. Penyahkodan koagulogram yang kompeten hanya dapat dilakukan oleh pakar obstetrik-ginekologi. Sangat tidak digalakkan menggunakan maklumat dari Internet dan nasihat forum di Internet.

Penyahkodan hemostasiogram semasa kehamilan

Biasanya, dalam tiga bulan pertama, parameter pembekuan darah dapat dikurangkan, tetapi pada akhir kehamilan, sebaliknya, mereka meningkat, kerana persiapan kehilangan darah berlaku semasa melahirkan.

Kemungkinan keadaan tidak normal dengan penyimpangan hemostasis dari norma

Sekiranya di hemostasiogram 1 atau 2 indikator mempunyai nilai yang menyimpang dari norma, ini tidak bermaksud bahawa pesakit segera diancam dengan komplikasi serius. Sebagai peraturan, ini hanya menunjukkan penyesuaian mekanisme hemostasis, yang berfungsi dalam mod yang diperlukan untuk hamil.

Patologi yang benar-benar mengancam dicerminkan dalam koagulogram oleh penyimpangan yang signifikan dari norma banyak petunjuk

Hemostasiogram yang dibuat dengan betul dan tepat pada masanya adalah kunci kejayaan rawatan penyakit yang diperoleh dan kongenital pada peringkat perkembangan dan pada peringkat awal, pencegahan pendarahan atau, sebaliknya, pembentukan gumpalan darah yang tidak normal. Ujian pembekuan darah pada wanita yang membawa anak akan membolehkan doktor mencegah gangguan plasenta, perkembangan janin akibat trombosis vaskular, keguguran, perkembangan preeklamsia, DIC, pendarahan berbahaya dan kematian. Tetapi kerana kerumitan kajian, tidak dapat diterima secara bebas membuat kesimpulan mengenai kehadiran atau ketiadaan patologi. Hanya pakar yang berkelayakan yang dapat melakukan analisis yang tepat dan membuat ramalan yang tepat..

Ujian darah platelet: apakah itu, mengapa, dan bagaimana untuk menderma

Kandungan
  • 1. Norma platelet
  • 2. Penyimpangan dari norma
  • 3. Cara menormalkan penunjuk

Analisis platelet darah adalah salah satu ujian diagnostik yang ditetapkan semasa penentuan patologi. Sekiranya kandungan komponen ini lebih tinggi atau lebih rendah daripada biasa, maka penyakit ini berkembang di dalam badan. Platelet menjalankan fungsi yang paling penting. Sel-sel ini memberikan pertumbuhan semula tisu dan membantu mengurangkan kepekaan tubuh terhadap bakteria. Penentuan bilangan mereka termasuk dalam ujian darah umum standard. Prosedur ini membolehkan anda mengenal pasti berapa dan sel mana yang terkandung dalam plasma darah. Terdapat jenis ujian platelet lain..

Norma platelet

Analisis platelet adalah prosedur standard yang ditetapkan untuk hampir semua pesakit. Dengan bantuan kajian, anda dapat mengesan kehadiran penyimpangan dari nilai yang boleh diterima.

Darah vena biasanya digunakan untuk menentukan kadarnya. Pesakit harus menderma darah ke platelet pada waktu pagi dengan perut kosong. Keadaan ini mesti dipatuhi, kerana makan makanan boleh mempengaruhi hasilnya..

Kajian diagnostik semacam itu diperlukan jika perlu untuk mengenal pasti kehadiran patologi:

  • jantung dan saluran darah;
  • organ sistem kencing;
  • saluran gastrousus;
  • sistem pernafasan.

Analisis sedemikian mesti dilakukan dengan disyaki neoplasma ganas, gangguan imunologi, kelainan pada sistem endokrin dan banyak masalah lain..

Darah untuk platelet juga dapat disumbangkan untuk pencegahan, untuk mengesan proses patologi pada waktunya.

Petunjuk yang normal bergantung pada banyak faktor, terutamanya dengan mengambil kira usia pesakit:

  1. Pada kanak-kanak di bawah usia satu tahun, jumlah platelet tidak boleh lebih rendah daripada 160 dan tidak lebih tinggi daripada 320 unit.
  2. Dari satu hingga empat tahun, nilai yang sah adalah dari 150 hingga 400.
  3. Dari usia lima tahun hingga remaja, kepekatan sel-sel ini mestilah dari 150 hingga 450.
  4. Untuk lelaki dan wanita dewasa, 200 hingga 400 unit dianggap normal..

Derma darah untuk platelet adalah salah satu langkah diagnostik yang paling tepat dan bermaklumat. Dalam proses menguraikan hasilnya, doktor mesti mengambil kira ciri-ciri individu tubuh pesakit, serta adanya keadaan patologi.

Penyimpangan dari norma

Sekiranya ujian darah untuk platelet atau plt menunjukkan peningkatan, maka keadaan ini didiagnosis sebagai trombositosis. Keadaan serupa boleh menjadi penyakit bebas atau timbul akibat proses patologi lain..

Peningkatan kandungan unsur darah ini boleh menyebabkan:

  • penyakit darah genetik;
  • meningitis;
  • hepatitis;
  • beban emosi;
  • proses keradangan di dalam badan;
  • kekurangan zat besi;
  • penggunaan ubat glukokortikosteroid yang berpanjangan.

Penyimpangan ini juga diperhatikan setelah limpa dikeluarkan..

Pada wanita semasa kehamilan, plt juga boleh meningkat. Ini berlaku sekiranya seorang wanita hamil bimbang akan toksikosis teruk..

Pelanggaran semacam itu menimbulkan bahaya serius bagi kesehatan manusia: darah menebal, pembekuan darah terbentuk, yang mengganggu peredaran darah. Ini membawa kepada perkembangan serangan jantung, strok, penyakit koronari dan komplikasi lain..

Hanya antikoagulan yang dapat menyelesaikan masalah ini. Ubat ini menipiskan darah.

Menurunkan plt disebut trombositopenia. Masalah ini sangat berbahaya, kerana darah menjadi semakin nipis dan risiko pendarahan meningkat - luaran dan dalaman.

Penurunan jumlah platelet dapat dilihat dengan penyakit berikut:

  • dengan virus imunodefisiensi manusia;
  • dengan hepatitis;
  • sekiranya barah darah;
  • dengan gangguan sumsum tulang.

Dan juga masalah seperti itu timbul kerana kemoterapi, kerana penyalahgunaan minuman beralkohol, ubat-ubatan.

Penurunan plt juga boleh berlaku dalam keadaan di mana sel-sel ini mengalami kemusnahan. Ini boleh berlaku dengan penyakit autoimun, setelah pembedahan miokard, semasa kehamilan, akibat penggunaan ubat-ubatan tertentu.

Kedua-dua peningkatan dan penurunan jumlah platelet menunjukkan masalah serius pada badan. Oleh itu, lebih banyak kajian diperlukan..

Cara menormalkan penunjuk

Sekiranya ujian plt menunjukkan penyimpangan dari norma, maka perlu untuk mengetahui penyebab keadaan ini. Boleh melantik semula platelet kiraan darah umum.

Dengan hasil yang berkurang, terapi yang sesuai ditetapkan.

Sekiranya indikator jatuh ke tahap kritikal, seseorang dimasukkan ke hospital dan ditentukan di bawah pengawasan perubatan, yang menyebabkan kehancuran platelet.

Pilihan utama untuk menghilangkan ketinggian platelet adalah:

  • antikoagulan. Mereka membantu mengurangkan pembekuan darah;
  • agen imunomodulator. Mereka menghalang pengumpulan platelet;
  • dalam beberapa kes, ubat anti-radang mungkin diresepkan.

Untuk mendapatkan hasil yang tepat, anda mesti melalui prosedur pengumpulan bahan dengan betul. Cara mengambil ujian, pakar boleh memberitahu.

Biasanya anda perlu mematuhi cadangan tersebut:

  1. Jangan makan lapan jam sebelum prosedur.
  2. Tinggalkan alkohol dan rokok beberapa hari sebelum kajian.
  3. Semasa menggunakan ubat-ubatan yang dapat mempengaruhi pembekuan darah, penggunaannya harus dibuang.
  4. Sebaiknya elakkan tekanan fizikal dan emosi.
  5. Setengah jam sebelum penghantaran biomaterial, anda perlu berehat dan bertenang..

Orang yang lulus ujian dapat memperoleh keputusan pada hari yang sama..

Anda boleh mengikuti ujian ini di mana-mana klinik di Moscow dan bandar-bandar lain. Anda juga boleh menghubungi institusi perubatan swasta atau makmal bebas.

Sebaiknya menjalani prosedur ini bukan hanya sekiranya terdapat gejala, tetapi juga untuk pencegahan. Ini akan membolehkan anda menentukan penyakit pada waktunya, kerana beberapa keadaan patologi boleh menjadi tidak simptomatik.

Cara menderma darah untuk platelet?

Cara mengambil darah untuk platelet

Penentuan bilangan platelet termasuk dalam ujian darah standard dan diperlukan untuk menilai fungsi sistem pembekuan.

Kajian ini diperlukan untuk pesakit yang telah berjumpa doktor dengan aduan pendarahan..

Untuk menjalankannya, anda perlu mengetahui cara menderma darah untuk platelet, apakah itu dan apa maksud hasil analisis.

Apa itu platelet??

Platelet adalah sel darah yang bertanggungjawab untuk pembekuannya. Sebenarnya, ini bukan sel, tetapi serpihan megakaryosit besar yang berada di sumsum tulang.

Berenang bebas, platelet tidak memenuhi fungsi utamanya, tetapi setiap saat mereka siap memasuki proses pembekuan darah.

Sekiranya berlaku kerosakan pada dinding kapal atau keradangannya, platelet diaktifkan dan dihantar terus ke dalamnya.

Mereka dilekatkan pada cangkang dalam kapal dan saling menempel, membentuk gumpalan longgar - gumpalan darah putih.

Kemudian sel darah lain "duduk" di atasnya, serta fibrin, protein plasma khas. Akibatnya, gumpalan darah menjadi tahan lama dan dengan pasti menutup kecacatan pada dinding vaskular.

Cara persediaan untuk menderma platelet?

Biasanya, ujian darah platelet dilakukan di klinik atau makmal swasta.

Untuk mempersiapkannya dan mendapatkan hasil yang boleh dipercayai, anda perlu mengikuti dua cadangan mudah:

  1. Pada malam sebelum ujian, anda tidak boleh makan makanan berlemak dan minum alkohol.
  2. Analisis diberikan semasa perut kosong. Pada waktu pagi anda boleh minum segelas air sahaja.

Amat penting untuk tidak makan apa-apa pada pagi hari ujian, jika tidak, makanan akan merangsang saluran gastrointestinal, darah akan mengalir ke organ perut, dan hasil kajian tidak akan dipercayai.

Cara mengambil darah untuk platelet?

Sebelumnya, untuk analisis, jari ditusuk dengan jarum lancet khas dan darah diambil dengan pipet panjang. Ini adalah prosedur yang sangat menyakitkan, sebab itulah banyak pesakit menangguhkan lawatan ke bilik rawatan untuk waktu yang lama..

Sering kali, walaupun setelah tusukan yang dalam, darah tidak mengalir, dan perawat menekan jari dengan sekuat tenaga, yang menyebabkan rasa sakit tambahan.

Hari ini, darah untuk analisis diambil terutamanya dari urat yang terletak di ulnar fossa..

Prosedur ini hampir tidak menyakitkan: hanya pada saat memasukkan jarum, pesakit dapat merasakan sedikit suntikan.

Kadang-kadang, disebabkan oleh ciri-ciri individu struktur urat, jarum boleh memasukinya dengan tidak betul, tetapi satu-satunya perkara yang mengancam pesakit dalam kes ini bukanlah lebam yang sangat indah, yang akan hilang sendiri dalam beberapa hari.

Agar ia cepat sembuh, anda boleh mengoleskan kulit di kawasan ini dengan salap heparin beberapa kali sehari.

Pada beberapa pesakit, terutamanya gadis langsing, pening dan kelemahan mungkin muncul setelah mengambil darah untuk dianalisis, dan kadang-kadang pingsan berkembang. Oleh itu, setelah menderma darah, anda harus duduk sekurang-kurangnya 10-15 minit.

Sebaiknya makan sesuatu yang manis, seperti coklat bar, yang mesti anda bawa terlebih dahulu.

Bagaimana memahami hasil analisis?

Pada orang dewasa, kandungan platelet normal dalam darah adalah 180-320 ribu dalam 1 mikroliter. Semasa haid, had norma yang lebih rendah dapat turun menjadi 80 ribu / μl, dan selama kehamilan - hingga 100 ribu / μl.

Kiraan platelet yang normal menunjukkan bahawa peringkat awal proses pembekuan darah berjalan dengan baik..

Penurunan jumlah platelet diperhatikan pada penyakit dan keadaan berikut:

  1. Purpura trombositopenik idiopatik (penyakit Werlhof). Lebih kerap berkembang pada zaman kanak-kanak dan remaja. Ia dicirikan oleh munculnya lebam di badan dan sedikit pendarahan membran mukus. Thrombocytopenic purpura juga boleh berkembang pada orang dewasa. Baca juga apa maksud thrombocytopenic purpura..
  2. Mengambil ubat, yang disertai dengan penurunan jumlah platelet, termasuk kemoterapi. Naikkan platelet selepas kemoterapi
  3. Penyakit onkologi.
  4. Hemoblastosis, atau neoplasma ganas sistem darah, termasuk leukemia (sel-sel tumor "menyumbat" sumsum tulang, dan megakaryosit, prekursor platelet, tidak ada tempat).
  5. Anemia teruk.
  6. Penyakit hati (hati mengeluarkan trombopoietin - bahan yang merangsang pembentukan platelet).
  7. Kegagalan jantung kronik.
  8. Sindrom Hypersplenism - manifestasi peningkatan fungsi limpa secara patologi.

Peningkatan jumlah platelet diperhatikan pada penyakit dan keadaan berikut:

  1. Aktiviti fizikal yang sengit (kerana pengagihan semula darah dan keluarnya dari depot).
  2. Kehilangan darah yang teruk, terutamanya beberapa hari selepasnya.
  3. Thrombosis dan Thromboembolism.
  4. Hemoblastoses, di mana terdapat peningkatan pembiakan megakaryocytes tumor.
  5. Proses keradangan, termasuk penyakit sistemik tisu penghubung.

Penting: Tafsiran hasil analisis untuk platelet dilakukan oleh doktor yang hadir berdasarkan kajian komprehensif mengenai parameter darah lain, analisis koagulogram dan biokimia.

Pengiraan platelet boleh dilakukan dengan beberapa kaedah, salah satunya adalah pengiraan platelet menurut Fonio.

Keperluan Penderma Platelet

Cara menderma darah untuk platelet

Sesiapa yang berumur 18 tahun ke atas boleh menjadi penderma darah (akibat pendermaan platelet). Selain itu, ia mesti memenuhi syarat berikut:

  • Penderma tidak boleh menderita penyakit kronik.
  • Ia mesti mempunyai pembekuan darah yang normal.
  • Pada masa pendermaan darah, penderma tidak boleh sakit dengan penyakit berjangkit dan radang.
  • Ujian hepatitis virus dan HIV mestilah negatif.

Jisim platelet dibuat dari darah yang didermakan, yang sering menjadi harapan terakhir bagi pesakit yang menderita pendarahan besar-besaran dan mengancam nyawa.

Platelet: Analisis darah untuk platelet :: apakah itu, penyahkodan, hasil, kepentingan, ulasan

Apakah analisis ini?

Ujian darah platelet atau koagulogram adalah analisis pembekuan darah (hemostasis) yang dilakukan semasa kehamilan, urat varikos, sebelum pembedahan dan selepas pembedahan, dengan penyakit hati dan autoimun.

Petunjuk untuk analisis

Ujian darah untuk platelet menunjukkan pelanggaran pembekuan darah, iaitu penurunan atau peningkatannya. Peningkatan pembekuan darah boleh menyebabkan penyakit seperti serangan jantung, strok, atau trombosis..

Peningkatan pembekuan darah adalah norma semasa kehamilan. Dianjurkan untuk melakukan ujian darah untuk platelet semasa merancang keluarga, kerana kecenderungan seorang wanita untuk peningkatan pembekuan darah dapat mempengaruhi kesihatan anak yang belum lahir. Sekiranya gumpalan darah terbentuk di saluran plasenta, keguguran atau kelahiran pramatang dapat terjadi, bayi dapat dilahirkan dengan gangguan otak yang teruk.

Hasil / Norma / Penyahkodan analisis

COAGULOGRAFI DARAH - JADUAL STANDARD PENILAIAN UNTUK DEWASA DAN ANAK

Petunjuk utama koagulogram - jadual standard:

Pada kanak-kanak, penunjuknya sedikit berbeza. Khususnya, untuk bayi baru lahir, norma fibrinogen adalah 1.25-3.00 g / l.

Ujian darah adalah koagulogram untuk anak sebelum campur tangan pembedahan, jika terdapat kecurigaan hemofilia atau kelainan sistem hematopoietik, dengan mimisan yang kerap.

APAKAH NILAI YANG DILAKUKAN INDIKATOR COAGULOGRAM DALAM PREGNANCY - NORM DAN ALASAN UNTUK MENGURANGKAN DARI NORMS

Wanita mendapat coagulogram darah semasa kehamilan tiga kali, pada setiap trimester. Di bawah pengaruh perubahan hormon pada keseluruhan organisma semasa kehamilan, sistem hemostatik wanita berubah. Tetapi perubahan ini bukan bersifat patologi, tetapi normal, secara fisiologi. Di badan wanita, bulatan peredaran plasenta rahim ketiga terbentuk. Jumlah darah yang bergerak di dalam ibu masa depan semakin meningkat.

Biasanya, pada trimester pertama kehamilan, masa pembekuan pada wanita dapat meningkat dengan ketara. Semasa anda menghampiri kelahiran, sebaliknya, penunjuk ini akan berkurang dengan ketara. Ini disebabkan oleh fakta bahawa tubuh mula melindungi dirinya dari kehilangan darah yang akan datang semasa melahirkan.

Kajian seperti koagulogram semasa kehamilan diperlukan untuk mengesan ancaman kelahiran pramatang atau keguguran tepat pada masanya akibat trombosis. Pelanggaran hemostasis seorang wanita boleh mempengaruhi aktiviti otak janin yang sedang berkembang.

Selain itu, mempunyai data mengenai pembekuan darah seorang wanita yang melahirkan, doktor dapat mencegah kehilangan darah yang berlebihan dan membantu pendarahan abnormal secara tiba-tiba.

Apabila menerima petunjuk penyelidikan dengan penyimpangan berbahaya dari norma, doktor menetapkan ujian darah tambahan untuk koagulogram wanita hamil. Keperluan semacam itu timbul, paling sering, jika ibu hamil mempunyai penyakit vaskular, dengan vena varikos, dengan penyakit hati atau sistem imun, jika wanita hamil mempunyai faktor Rh negatif atau mempunyai kecenderungan peningkatan pembekuan darah.

Berikut adalah beberapa petunjuk normal koagulogram hamil:

Petunjuk utama koagulogram

Petunjuk utama adalah masa pembekuan, jurang di mana pembekuan padat terbentuk yang menghentikan pendarahan. Untuk sampel dari kapilari, masa ini mestilah dari 30 saat hingga 3 minit, untuk darah vena - hingga 10 minit.

Indeks prothrombin

Indeks prothrombin, atau koagulogram PTI, adalah kajian perbandingan yang membolehkan anda menentukan penyimpangan masa pembekuan sampel pesakit dari parameter orang yang sihat. Kebiasaannya, kesalahan tidak boleh melebihi 7%. Sekiranya indikatornya lebih tinggi, mungkin ada masalah di hati. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, misalnya semasa kehamilan, indikator boleh meningkat untuk alasan fisiologi, bukan penunjuk penyakit tertentu. Tetapi ini tidak bermaksud bahawa analisis harus ditinggalkan, hanya norma untuk wanita hamil sedikit berbeza. Coagulogram INR juga dilakukan untuk pesakit yang telah lama mengambil ubat hormon atau alat kawalan kelahiran.

Tahap kepekatan fibrinogen

Untuk mengecualikan penyakit tiroid, jangkitan akut atau mengesan neoplasma malignan, koagulogram juga dilakukan, fibrinogen dalam sampel biasanya mempunyai kepekatan 5,9 hingga 11,7 μmol / L. Sekiranya indikator jauh lebih tinggi atau lebih rendah, anda akan segera dirujuk ke pakar untuk menjelaskan diagnosis.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis