Ujian darah untuk pembekuan

11 minit Dihantar oleh Lyubov Dobretsova 692

Darah adalah medium cecair utama badan, dan kualiti hidup dan kesihatan manusia secara langsung bergantung kepada khasiatnya. Salah satu sifat penting darah adalah kelancaran, yang memberikan kemampuan untuk menyampaikan nutrien ke sel dan berpartisipasi dalam proses perkumuhan produk metabolik.

Untuk keadaan normal darah - cairannya bertanggungjawab untuk hemostasis - sistem pembekuan. Hemostasis mengekalkan keadaan yang diperlukan, mencegah pendarahan yang mengancam nyawa dan pembentukan gumpalan darah. Untuk menilai operasi sistem ini, darah diperiksa untuk koagulogram atau kerana ia juga disebut hemostasiogram.

Apa itu koagulogram?

Coagulogram adalah diagnosis komprehensif yang mengkaji indikator pembekuan darah individu. Nama itu sendiri berasal dari dua kata - koagulum Latin, yang bermaksud pembekuan dan bahasa Yunani - gramma, yang diterjemahkan sebagai tanda sempang atau gambar. Maksudnya, berdasarkan frasa ini, kajian menyiratkan ungkapan digital atau gambar grafik hasil yang diperoleh ketika menilai indikator pembekuan.

Dan jika kita mempertimbangkan diagnosis dalam pengertian yang lebih luas, ternyata keseluruhan sistem hemostasis. Kajian mengenai darah vena menggunakan koagulometri (yang bermaksud pengukuran pembekuan) memungkinkan kita membuat kesimpulan mengenai keadaan dan kualiti fungsi komponen hemostasis. Ini termasuk fungsi antikoagulan, pembekuan, dan fibrinolitik..

Ujian darah untuk koagulogram dilakukan untuk menilai potensi risiko hipo- dan hiperkoagulasi, yang dinyatakan dalam penurunan atau peningkatan koagulabilitas, dan, oleh itu, kemungkinan terjadinya pendarahan atau trombosis. Penyahkodan data penyelidikan yang betul dan tepat pada masanya membolehkan doktor menilai keadaan pesakit semasa, membuat ramalan mengenai hasil operasi dan terapi yang ditetapkan, dan juga bersiap untuk melahirkan dengan kemungkinan komplikasi.

Dalam beberapa kes, analisis ini adalah satu-satunya jaminan bagi pesakit. Semua parameter yang termasuk dalam ujian darah komprehensif untuk koagulogram dianggap sebagai petunjuk. Terdapat 13 kesemuanya, tetapi penyimpangan dari nilai normal salah satu daripadanya boleh mengakibatkan akibat yang serius bagi seseorang.

Bila hendak dianalisis

Terdapat banyak petunjuk untuk pelantikan hemostasiogram, kerana penyimpangan dalam fungsi sistem pembekuan memerlukan sejumlah besar penyakit. Oleh itu, pemeriksaan akan disarankan dalam situasi berikut:

  • penilaian aktiviti sistem hemostatik;
  • diagnostik berjadual sebelum pembedahan;
  • persediaan untuk bersalin sendiri atau pembedahan caesar;
  • pemantauan gestosis teruk dengan komplikasi;
  • pemerhatian semasa mengambil pil perancang, anabolik, hormon glukokortikoid;
  • kawalan terapi antikoagulasi dengan ubat tidak langsung (Warfarin, Aspirin, Trental) dan terapi heparin (Kleksan, Fraksiparin).

Teknik ini semestinya diresepkan untuk mengesan penyakit, sebagai pemeriksaan awal dan pemeriksaan biasa. Hemostasiogram digunakan untuk menentukan atau mengesahkan:

  • urat varikos pada anggota bawah;
  • Sindrom DIC (pembekuan intravaskular tersebar);
  • patologi hati kronik - sirosis dan proses keradangan;
  • penyakit hemoragik - hemofilia, trombositopenia dan trombositopati, penyakit von Willebrant);
  • trombosis pelbagai organ - saluran bahagian bawah dan atas, usus, otak (strok), tromboemboli paru (TE).

Apa penyediaannya

Untuk menderma darah untuk pembekuan, pesakit tidak perlu melakukan tindakan yang rumit, cukup untuk memerhatikan beberapa keadaan sederhana, seperti:

  • ikut dengan perut kosong untuk prosedur, kerana biomaterial diambil dengan ketat semasa perut kosong, dan ia dengan betul akan menahan diri dari makan makanan sekurang-kurangnya 12 jam;
  • sekurang-kurangnya sehari sebelum kajian, tidak termasuk dari makanan pedas, goreng, makanan berlemak, serta daging asap, perap dan alkohol;
  • sekurang-kurangnya satu jam sebelum menderma darah, anda harus berhenti merokok.

Di samping itu, disarankan untuk berhenti mengambil antikoagulan langsung dan tidak langsung, kerana kesannya akan mempengaruhi hemostasiogram. Sudah tentu, izin pembatalan seperti itu mesti dipersetujui dengan doktor yang hadir. Sesungguhnya, dalam beberapa kes, pembatalan bebas dari tindakan serupa boleh menyebabkan trombosis berulang.

Sekiranya doktor yang hadir tidak membenarkan mengganggu ubat selama satu atau dua hari sebelum prosedur, maka sebelum mengambil darah, beritahu pembantu makmal bilik diagnostik. Semua maklumat yang diperlukan dapat diperoleh terlebih dahulu dengan menghubungi klinik yang dipilih untuk pemeriksaan. Penerimaan akan memberitahu anda secara terperinci dari mana darah diambil, berapa lama analisis masa dilakukan, dan akan menjawab semua soalan pesakit.

Prosedur pengambilan darah

Algoritma penyampaian biomaterial untuk menentukan petunjuk pembekuan dalam banyak cara serupa dengan pengambilan sampel darah biasa, tetapi berbeza dalam beberapa cara dari prosedur standard. Peraturan asas yang mesti dipatuhi semasa mengambil darah untuk hemostasiogram:

  • pensampelan darah dilakukan dengan picagari steril kering atau sistem pengambilan vakum biomaterial Vacutainer;
  • untuk prosedur, jarum dengan jarak yang luas digunakan, yang memungkinkan untuk tidak menggunakan tourniquet;
  • tusukan urat harus jelas - tanpa merosakkan tisu berdekatan, jika tidak, tiub akan mempunyai peningkatan kandungan prothrombin tisu, yang akan mempengaruhi kebolehpercayaan hasilnya;
  • pembantu makmal atau jururawat mengumpulkan 2 tiub, tetapi hanya yang kedua, yang mengandungi koagulan khas - natrium nitrat, dihantar ke kajian.

Di mana menderma darah dan kapan hasilnya akan siap?

Anda boleh mendapatkan ujian darah untuk koagulogram di mana-mana institusi diagnostik yang bersifat perubatan, awam dan swasta, yang mempunyai peralatan khusus dan reagen yang diperlukan. Prosedur ini adalah kajian yang agak sukar dari segi interpretasi, oleh itu, interpretasi ujian pembekuan darah harus dilakukan oleh doktor yang berkelayakan.

Kos diagnosis bergantung pada jumlah petunjuk yang ditentukan. Waktu analisis juga dapat diperpanjang, kerana sejumlah reaksi kimia diperlukan untuk mempelajari setiap parameter. Dalam kebanyakan kes, hasilnya siap dalam 1-2 hari bekerja. Selain itu, kehadiran atau ketiadaan reagen, beban kerja makmal atau kurier boleh mempengaruhi kelajuan.

Tafsiran petunjuk

Seperti yang telah disebutkan di atas, hemostasiogram adalah analisis yang sangat kompleks dan bermaklumat, dan ia diuraikan secara eksklusif oleh pakar khusus. Kadang-kadang doktor yang hadir boleh menetapkan beberapa petunjuk yang akan ditunjukkan ke arah kajian, dan dalam beberapa kes, kajian mengenai semua parameter koagulogram dilakukan. Ini termasuk yang berikut.

Masa Prothrombin (PV)

Nilai menunjukkan jangka masa di mana, ketika tromboplastin dan kalsium ditambahkan ke plasma, bekuan trombin mempunyai masa untuk terbentuk. Parameter menentukan fasa 1 dan 2 pembekuan plasma dan aktiviti faktor yang disenaraikan dalam jadual yang diterima umum di bawah nombor 2, 5, 7, 10.

Hubungan Normalisasi Antarabangsa (INR)

Petunjuk adalah pekali prothrombin, iaitu, nisbah PV subjek ujian dengan PV tabung kawalan. Parameter ini diperkenalkan oleh WHO, Organisasi Kesihatan Sedunia, untuk menyelaraskan aktiviti makmal pada tahun 1983, kerana masing-masing menggunakan reagen tromboplastin yang berbeza. Tugas utama INR adalah untuk memantau keadaan pesakit yang mengambil antikoagulan tidak langsung.

Sebab utama pertumbuhan PV dan INR adalah:

  • enteropati usus, dysbacteriosis, disertai dengan kekurangan vitamin K;
  • amiloidosis - penyakit sistemik yang dicirikan oleh pelanggaran metabolisme protein;
  • kekurangan yang ditentukan secara genetik dari 2, 5, 7, 10 faktor pembekuan;
  • Ubat berasaskan koumarin (Merevan, Warfarin);
  • penyakit hati - sirosis, hepatitis kronik;
  • penurunan kepekatan atau kekurangan fibrinogen;
  • Sindrom DIC dan nefrotik;
  • kehadiran antikoagulan dalam darah.

Untuk mengurangkan petunjuk pekali ini:

  • pengaktifan fungsi fibrinolisis (pembubaran pembekuan darah);
  • trombosis pada kapal dan TE;
  • kerja meningkat 7 faktor.

Masa Trombin Separa Diaktifkan (APTT)

Nilai ini juga disebut waktu cephalinkaolin, dan ini menentukan keberkesanan fungsi faktor plasma ketika pendarahan berhenti. Dengan kata lain, APTT mencerminkan fungsi dalaman hemostasis, iaitu kadar penciptaan bekuan fibrin. Ini adalah nilai pembekuan yang paling tepat dan sensitif..

Parameternya, pertama sekali, boleh berbeza dari reagen pengaktif yang digunakan di klinik tertentu. Penurunan koefisien menunjukkan peningkatan koagulabilitas, kecenderungan trombosis, dan pemanjangan menunjukkan penurunan fungsi hemostasis dan kemungkinan pendarahan.

Sebab-sebab yang mendorong pertumbuhan APTT adalah:

  • patologi hati yang teruk - penyusupan lemak, sirosis;
  • kekurangan kongenital pembekuan 2, 5, 8, 9, 10, 11, 12 faktor;
  • terapi dengan heparin dan turunannya (clexane, dll.);
  • penyakit tisu penghubung sistemik autoimun (SST) - lupus eritematosus sistemik (SLE);
  • aktiviti fibrinolisis berlebihan;
  • 2 dan 3 darjah DIC.

Sebaliknya, penurunan APTT mengakibatkan:

  • peningkatan keupayaan pembekuan;
  • Tahap 1 DIC;
  • tromboplastin tisu masuk ke dalam sampel darah dengan teknik pengambilan biomaterial yang salah.

Masa Pengiraan Semula Diaktifkan (ABP)

Nilai tersebut mencerminkan masa yang dihabiskan untuk terjadinya fibrin dalam plasma yang mengandungi kalsium dan platelet, yang menunjukkan kualiti hubungan antara plasma dan komponen hemostasis. Pekali ABP mungkin berbeza bergantung pada reagen yang digunakan.

Indeks Prothrombin (PTI)

Parameter tersebut menunjukkan nisbah PTV yang ideal dengan nilai yang sama bagi subjek tertentu, dikalikan dengan 100%. Baru-baru ini, sebagai peraturan, pakar menolak untuk menentukan nilai ini dan menggantinya dengan INR. PTI, dan juga INR, melancarkan perbezaan tindak balas pengujian yang disebabkan oleh perbezaan reagen di makmal. Perubahan pada parameter ini dalam banyak hal serupa dengan INR, itu disebabkan oleh aspek yang hampir sama.

Masa Thrombin (TV)

Nilai menunjukkan tahap akhir hemostasis - kadar pembentukan bekuan fibrin dalam plasma dengan penambahan trombin. Petunjuk adalah salah satu daripada tiga faktor yang diperlukan untuk penyelidikan bersama dengan APTT dan PV, dan digunakan untuk memantau terapi heparin dan kelainan fibrinogen kongenital..

Antara syarat yang meningkatkan TV, menonjolkan:

  • kekurangan fibrinogen atau penurunannya hingga kurang dari 0.5 g / l;
  • mengambil ubat fibrinolitik;
  • patologi autoimun (dalam pengembangan antibodi terhadap trombin);
  • penyakit hati kronik - hepatitis, sirosis;
  • fibrinolisis akut, DIC.

Penurunan indikator diperhatikan dengan terapi heparin atau penggunaan IPF (inhibitor polimerisasi fibrin), serta pada tahap pertama pengembangan DIC.

Fibrinogen

Petunjuk ini, yang merupakan sebatian protein, merujuk kepada 1 faktor pembekuan. Ia disintesis di hati, dan apabila terdedah kepada 7 faktor (kontak atau Hageman) diubah menjadi fibrin yang tidak larut. Kemunculan fibrinogen adalah ciri fasa akut, apabila tahapnya meningkat dengan kecederaan, radang, jangkitan dan situasi tertekan.

Untuk meningkatkan kepekatan plumbum fibrinogen:

  • proses keradangan yang teruk - peritonitis, radang paru-paru, pielonefritis;
  • infarksi miokardium, barah, terutama di paru-paru, amiloidosis;
  • komplikasi kehamilan dan kehamilan, haid;
  • operasi pembedahan, penyakit luka bakar;
  • terapi dengan heparin dan turunannya, serta estrogen;
  • SZST - scleroderma, SLE, rheumatoid arthritis;
  • penggunaan kontraseptif oral.

Penurunan nilai fibrinogen dikaitkan dengan keadaan berikut:

  • kegagalan kongenital dan diperolehi;
  • DIC, status selepas pendarahan berat;
  • penyakit hati kerana alkoholisme, sirosis;
  • aplasia sumsum tulang merah, leukemia;
  • neoplasma malignan kelenjar prostat;
  • kelebihan heparin - merujuk kepada keadaan akut, dan protamin, yang merupakan penawar kepada fibrin, digunakan untuk rawatannya;
  • mengambil anabolik, barbiturat, asid valproik, androgen, minyak ikan, (IPF).

Kompleks Fibrin-Monomerik Larut (RFMC)

RFMC adalah hasil pertengahan pembubaran bekuan fibrin yang dihasilkan dari fibrinolisis. Mereka cepat dihilangkan dari plasma, jadi parameter ini agak sukar untuk dikaji. Kepentingan utamanya dari segi diagnosis adalah pengesanan awal DIC. Penunjuk semakin meningkat:

  • dengan trombosis penyetempatan yang berbeza - urat lengan atau kaki yang mendalam, demam arteri pulmonari;
  • bentuk kegagalan buah pinggang akut dan kronik;
  • komplikasi kehamilan - preeklamsia, gestosis;
  • SZST, kejutan, sepsis, dll..

Antithrombin III

Komponen darah ini tergolong dalam antikoagulan asal fisiologi. Ini adalah glikoprotein yang menghalang faktor pembekuan trombin dan 9, 10, 12. Ia terbentuk dalam hepatosit (sel hati). Pekali ini boleh meningkat dengan patologi keradangan yang teruk - pielonefritis, radang paru-paru, peritonitis, terapi dengan ubat glukokortikoid atau anabolik, kerosakan akut pada parenkim hati (contohnya, hepatitis), kekurangan vitamin K.

Penurunan nilai diperhatikan kerana:

  • proses patologi kronik hati yang berkembang berkaitan dengan alkoholisme (sirosis, dll.);
  • DIC, IHD, trombosis dan TE, sepsis;
  • kekurangan kongenital atau diperolehi;
  • terapi heparin dan IPF.

Juga, penurunan parameter ini diperhatikan pada wanita hamil yang berada di trimester ke-3.

Ciri-ciri koagulogram semasa kehamilan

Semasa tempoh kehamilan, tubuh wanita mengalami banyak perubahan yang mempengaruhi semua sistem, tidak termasuk hemostasis. Perubahan sedemikian disebabkan oleh lonjakan hormon dan pembentukan lingkaran kedua peredaran darah. Apabila seorang wanita hamil, maka aktiviti 7, 8, 10 faktor pembekuan, dan terutama fibrinogen, meningkat dengan mendadak.

Pemendapan unsur fibrin berlaku pada dinding vaskular rahim dan plasenta. Fibrinolisis dihambat. Oleh itu, tubuh wanita diinsuranskan sekiranya berlaku pendarahan rahim dan terdapat ancaman pengguguran spontan. Perubahan ini ditujukan untuk mencegah detasmen plasenta dan pembentukan gumpalan darah di saluran yang memberi makan rahim, dan, khususnya, janin.

Dengan kehamilan patologi - gestosis pada tempoh awal dan akhir, disfungsi hemostatik dapat berkembang. Ini ditunjukkan dalam peningkatan aktiviti fibrinolisis atau penurunan jangka hayat platelet. Sekiranya seorang wanita tidak menjalani pemeriksaan tepat pada waktunya, seperti ujian umum (klinikal), ujian darah biokimia, pembekuan, dan, oleh itu, tidak mendapat bantuan yang berkelayakan, maka risiko terkena DIC sangat tinggi.

Patologi ini berlaku dalam tiga fasa, yang menimbulkan ancaman serius bagi ibu dan anak. Hypercoagulation adalah pembentukan pada wanita darah banyak gumpalan kecil yang menyebabkan pelanggaran peredaran darah antara ibu dan janin. Hipokoagulasi - pada tahap ini, faktor pembekuan habis, dan gumpalan pecah. Acoagulation - kekurangan fungsi pembekuan, yang menyebabkan pendarahan rahim, menimbulkan risiko bagi kehidupan ibu, dan anak paling sering mati dalam keadaan ini.

Ujian pembekuan darah (koagulogram): apa yang termasuk, bagaimana untuk menderma

Coagulogram darah - analisis komprehensif yang menilai kemampuan darah anda untuk membentuk gumpalan (darah beku). Hasilnya membantu doktor menilai risiko pendarahan berlebihan atau sebaliknya trombosis.

Umumnya diterima bahawa platelet bertanggungjawab untuk pembekuan dan cukup untuk mengira bilangannya. Ini adalah pernyataan yang adil, tetapi hanya sebahagian. Hemostasis disediakan oleh banyak sel dan bahan yang berbeza:

Endotelium adalah lapisan dalam kapal. Pada masa kerosakan, dia membuang beberapa bahan aktif secara biologi yang mencetuskan pembentukan gumpalan darah;

Faktor pembekuan darah adalah zat dan enzim yang terdapat dalam platelet dan plasma. Secara keseluruhan, terdapat 22 faktor platelet dan 13 plasma.

Sebilangan bahan ini termasuk dalam ujian pembekuan darah. Tugas utama doktor adalah untuk menilai masa di mana darah anda mula menebal dan membentuk gumpalan.

Petunjuk untuk pembekuan

Anda mungkin diberi ujian pembekuan darah jika doktor anda mengesyaki:

Thrombophlebitis dan hypercoagulation darah;

Gangguan hemoragik, seperti hemofilia (penipisan darah), trombositopenia (sel darah merah rendah), dan lain-lain;

Penyakit hati (sirosis);

Penyakit jantung (penyakit jantung koronari, fibrilasi atrium);

Embolisme pulmonari.

Nilai Rujukan Coagulogram

Seperti yang telah disebutkan, koagulogram adalah analisis yang kompleks, oleh itu, ia merangkumi beberapa parameter pengukuran.

Masa pembekuan

Faktor Pembekuan V (Proaccelerin)

Tahap faktor V yang lebih rendah mungkin menunjukkan penyakit hati, fibrinolisis primer (pembubaran pembekuan darah), atau pembekuan intravaskular yang disebarkan (DIC).

Fibrinogen

Faktor pembekuan mengubah fibrinogen menjadi filamen fibrin, dari mana pembekuan darah terbentuk. Tahap fibrinogen yang tidak normal mungkin merupakan tanda fibrinolisis, hemofilia, dan faktor lain yang serupa..

Nama lain untuk ujian ini: faktor I atau ujian hipofibrinogenemia..

Masa Prothrombin (PV)

Ini menentukan jalan pembekuan darah luaran yang disebut dan menilai hemostasis secara keseluruhan. Kadar normal masa prothrombin adalah 11-16 saat.

Indeks Prothrombin (PTI)

Prothrombin adalah protein lain yang dihasilkan oleh hati. Indeks prothrombin membandingkan masa pembekuan darah pesakit dengan normal, diukur dalam peratus. Sebenarnya, bahagian koagulogram ini berasal dari masa prothrombin.

Masa trombin

Mengukur seberapa berkesan transformasi fibrinogen ke fibrin berlaku..

Hasil yang tidak normal, sebagai peraturan, dikaitkan dengan gangguan keturunan pengeluaran fibrinogen, penyakit hati, penggunaan ubat-ubatan tertentu yang mengganggu pembekuan.

Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT)

Ujian yang mensimulasikan pembekuan darah di sepanjang jalan dalaman semasa pengaktifan hemostasis. Selalunya digunakan bersamaan dengan masa prothrombin.

Plasminogen

Bentuk utama enzim plasmin, yang membatasi pembekuan. Dengan peningkatan plasminogen, risiko pembekuan darah dikaitkan.

Cara lulus koagulogram

Secara teknikal, koagulogram tidak berbeza dengan ujian darah yang lain. Sampel diambil dari urat.

Namun, untuk mendapatkan hasil yang mencukupi, persiapan yang lebih teliti diperlukan:

Darah harus didermakan dengan ketat semasa perut kosong dan lebih baik pada waktu pagi. Pada malam hanya makan malam ringan yang dibenarkan;

Pada hari pendermaan darah, minum hanya air atau teh hijau, kopi, minuman berkarbonat untuk dikecualikan;

Jangan minum alkohol sekurang-kurangnya 3 hari sebelum ujian;

Hadkan aktiviti fizikal sehari sebelum ujian;

Jangan merokok sekurang-kurangnya 2-3 jam;

Jangan makan berlemak, masin, asap atau pedas pada malam.

Sekiranya anda mengambil ubat, pastikan untuk memberi tahu doktor nama mereka, tempoh pentadbirannya.

Kontraseptif oral, NSAID (aspirin), antikoagulan dapat memutarbelitkan hasilnya dengan ketara. Mereka harus dibatalkan kira-kira 2 minggu sebelum kelahiran coagulogram.

Coagulogram

Coagulogram (syn. Hemostasiogram) adalah kajian khas yang menunjukkan seberapa baik atau buruknya pembekuan cecair biologi utama tubuh manusia. Sebenarnya, analisis seperti itu menunjukkan masa tepat pembekuan darah. Ujian sedemikian penting dalam menentukan keadaan kesihatan manusia dan menentukan pelanggaran pembekuan darah.

Kajian darah seperti itu menunjukkan pelbagai faktor sistem hematopoietik, yang mungkin berbeza dari norma hingga tahap yang lebih besar atau lebih rendah. Walau apa pun, penyebabnya akan berbeza, tetapi hampir selalu mempunyai asas patologi..

Penyimpangan dari nilai normal tidak mempunyai manifestasi klinikalnya sendiri, itulah sebabnya seseorang tidak dapat secara sendiri mengetahui bahawa proses pembekuan darahnya terganggu. Gejala hanya merangkumi tanda-tanda penyakit yang memprovokasi..

Ujian pembekuan darah melibatkan kajian bahan biologi yang diambil dari urat. Proses pengambilan cecair tidak memerlukan banyak masa, dan penyahkodan hasilnya, yang ditangani oleh ahli hematologi, hanya berlangsung beberapa hari.

Perlu juga diperhatikan bahawa pesakit dikehendaki membuat persiapan lebih awal agar doktor dapat menerima maklumat yang paling tepat. Terdapat beberapa langkah persediaan yang diperlukan oleh koagulogram, dan semuanya mudah.

Intipati dan petunjuk koagulogram

Koagulogram darah adalah analisis khusus yang menunjukkan masa pembekuannya. Dengan sendirinya, proses ini menunjukkan kemungkinan melindungi tubuh manusia dari pendarahan.

Pembekuan dilakukan berkat sel khas cecair biologi utama, yang disebut platelet. Unsur-unsur berbentuk inilah yang meluru ke luka dan membentuk gumpalan darah. Namun, dalam beberapa situasi, mereka dapat bersikap bermusuhan, khususnya, mereka membentuk gumpalan darah tanpa memerlukannya. Gangguan ini disebut trombosis..

Analisis sedemikian menduduki tempat penting dalam menentukan keadaan seseorang. Petunjuk koagulogram memberi peluang untuk meramalkan:

  • hasil pembedahan;
  • kemungkinan menghentikan pendarahan;
  • akhir buruh.

Sistem pembekuan darah atau hemostasis dipengaruhi oleh sistem saraf dan endokrin. Agar darah dapat melakukan semua fungsi yang diperlukan, ia mesti mempunyai kelancaran normal, yang juga disebut sifat reologi..

Koagulogram biasanya dapat diturunkan atau ditingkatkan:

  • dalam kes pertama, doktor bercakap mengenai hipokoagulasi, yang boleh menyebabkan kehilangan darah yang besar yang mengancam nyawa seseorang;
  • dalam situasi kedua, hiperkoagulasi berkembang, dengan latar belakang pembentukan pembekuan darah, yang melapisi jurang pembuluh vital. Akibatnya, seseorang mungkin mengalami serangan jantung atau strok..

Komponen utama hemostasis adalah:

  • platelet;
  • sel endotel yang terdapat di dinding vaskular;
  • faktor plasma.

Ciri komponen pembekuan adalah bahawa hampir semuanya terbentuk di hati, serta dengan penyertaan vitamin K. Proses serupa juga dikendalikan oleh sistem fibrinolitik dan antikoagulan, fungsi utamanya adalah pencegahan trombosis spontan.

Semua petunjuk yang membentuk koagulogram adalah petunjuk. Untuk penilaian penuh hemostasis, kajian semua faktor pembekuan diperlukan. Terdapat kira-kira 30 daripadanya, tetapi memecahkan semua orang adalah masalah..

Ujian darah untuk koagulogram mempunyai petunjuk berikut:

  • penilaian keadaan umum sistem hemostatik - ini bermaksud bahawa kajian makmal mesti dilakukan untuk tujuan pencegahan;
  • pemeriksaan rutin sebelum campur tangan perubatan;
  • permulaan buruh secara spontan pada wanita atau bahagian caesar;
  • preeklampsia teruk semasa kehamilan;
  • kawalan rawatan di mana antikoagulan diresepkan (contohnya, Aspirin, Trental atau Warfarin) atau ubat-ubatan yang mengandungi heparin;
  • diagnosis penyakit hemoragik, termasuk hemofilia, trombositopati, trombositopenia dan penyakit von Willebrand;
  • penyakit hati kronik, khususnya sirosis atau hepatitis;
  • pengenalan DIC;
  • Urat varikos;
  • penggunaan pil perancang, anabolik atau glukokortikosteroid;
  • perjalanan proses keradangan akut;
  • diagnosis pelbagai trombosis, iaitu tromboemboli arteri pulmonari, saluran kaki, usus atau strok iskemia.

Petunjuk dan norma koagulogram

Ujian pembekuan darah dapat dilakukan dengan pelbagai kaedah (misalnya, menurut Lee-White, menurut Mas-Magro). Kebiasaannya, kadar pembekuan anggaran mungkin berbeza antara 5-10 hingga 8-12 minit. Tempoh pendarahan berbeza bergantung pada teknik yang dipilih:

  • menurut Duke - 2-4 minit;
  • Ivy - tidak lebih daripada 8 minit;
  • di Shitikova - tidak lebih dari 4 minit.

Penilaian kesesuaian hasil harus dilakukan untuk setiap faktor secara individu dan keseluruhannya, dan dibandingkan dengan standard yang diterima umum. Oleh itu, norma koagulogram adalah seperti berikut:

Coagulogram No. 3 (prothrombin (mengikut Quick), INR, fibrinogen, ATIII, APTT, D-dimer)

Koagulogram adalah kajian hemostasis yang komprehensif, yang membolehkan anda menilai keadaan pelbagai bahagian sistem pembekuan, antikoagulasi dan fibrinolitik dan mengenal pasti risiko hiperkoagulasi (pembekuan berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan).

Hemostasiogram: indeks prothrombin (PTI), masa prothrombin (PV), nisbah normalisasi antarabangsa, faktor I (pertama) sistem pembekuan plasma, antithrombin III (AT3), masa tromboplastin separa diaktifkan, produk degradasi fibrin.

Bahasa Inggeris Sinonim

Kajian pembekuan (profil pembekuan, panel koag, koagulogram): Masa Prothrombin (Pro Time, PT, nisbah masa Prothrombin, nisbah P / C); Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR); Fibrinogen (FG, Faktor I); Antithrombin III (Aktiviti ATIII, Aktiviti Heparin Cofactor, Serine Protease Inhibitor); Masa tromboplastin Separa diaktifkan (aPTT, PTT); D-Dimer (serpihan degradasi Fibrin).

% (peratus), g / l (gram seliter), saat. (kedua), mcg FEO / ml (mikrogram unit bersamaan fibrinogen per mililiter).

Biomaterial apa yang boleh digunakan untuk penyelidikan?

Bagaimana persediaan untuk belajar?

  • Jangan makan selama 12 jam sebelum kajian.
  • Menghilangkan tekanan fizikal dan emosi 30 minit sebelum kajian..
  • Jangan merokok selama 30 minit sebelum kajian..

Tinjauan Kajian

Sistem hemostasis terdiri daripada banyak bahan biologi dan mekanisme biokimia yang memastikan pemeliharaan keadaan cecair darah, mencegah dan menghentikan pendarahan. Ia mengekalkan keseimbangan antara faktor pembekuan dan antikoagulasi. Pelanggaran ketara dari mekanisme kompensasi hemostasis ditunjukkan oleh proses hiperkoagulasi (trombosis berlebihan) atau hipokoagulasi (pendarahan), yang dapat mengancam nyawa pesakit..

Apabila tisu dan saluran darah rosak, komponen plasma (faktor pembekuan) mengambil bahagian dalam tindak balas biokimia yang mengakibatkan pembentukan bekuan fibrin. Terdapat cara pembekuan darah dalaman dan luaran, yang berbeza dalam mekanisme di mana proses pembekuan bermula. Laluan dalaman direalisasikan apabila bersentuhan dengan komponen darah dengan kolagen subendothelium dinding pembuluh darah. Proses ini memerlukan faktor pembekuan XII, XI, IX dan VII. Laluan luaran dipicu oleh tromboplastin tisu (faktor III) yang dilepaskan dari tisu yang rosak dan dinding vaskular. Kedua-dua mekanisme saling berkaitan dan, sejak pembentukan faktor aktif X, mempunyai cara pelaksanaan yang umum.

Koagulogram menentukan beberapa petunjuk penting sistem hemostatik.Penentuan IPT (indeks prothrombin) dan INR (nisbah normalisasi antarabangsa) membolehkan anda menilai keadaan jalur luaran pembekuan darah. IPT dikira sebagai nisbah masa prothrombin standard (masa pembekuan plasma kawalan setelah penambahan tromboplastin tisu) terhadap masa pembekuan plasma pesakit dan dinyatakan sebagai peratusan. INR adalah petunjuk ujian prothrombin yang diseragamkan mengikut cadangan antarabangsa. Ia dikira dengan formula: INR = (masa pesakit prothrombin / masa kawalan prothrombin) x MIC, di mana MIC (indeks sensitiviti antarabangsa) adalah pekali kepekaan tromboplastin berbanding dengan standard antarabangsa. INR dan IPT berkadar songsang, yaitu, peningkatan INR sesuai dengan penurunan IPT pada pasien, dan sebaliknya.

Kajian IPI (atau penunjuk yang berdekatan dengannya - prothrombin menurut Quick) dan INR sebagai sebahagian daripada koagulogram membantu mengenal pasti gangguan pada saluran pembekuan darah luaran dan umum yang berkaitan dengan kekurangan atau kekurangan fibrinogen (faktor I), prothrombin (faktor II), faktor V (pro-accelerin), VII (proconvertin), X (faktor Stuart-Prauer). Dengan penurunan kepekatan mereka dalam darah, masa prothrombin meningkat berkaitan dengan parameter makmal kawalan.

Faktor plasma dari laluan pembekuan luaran disintesis di hati. Untuk pembentukan prothrombin dan beberapa faktor pembekuan lain, vitamin K diperlukan, kekurangan yang menyebabkan berlakunya pelanggaran reaksi dan mencegah pembentukan gumpalan darah. Fakta ini digunakan dalam rawatan pesakit dengan peningkatan risiko tromboemboli dan komplikasi kardiovaskular. Oleh kerana penggunaan warfarin antikoagulan tidak langsung, sintesis protein yang bergantung pada vitamin K ditekan. IPT (atau Quick Prothrombin) dan INR dalam koagulogram digunakan untuk mengawal terapi warfarin pada pesakit dengan faktor yang menyumbang kepada trombosis (contohnya, dengan trombosis urat dalam, kehadiran injap buatan, sindrom antiphospholipid).

Sebagai tambahan kepada masa prothrombin dan petunjuk yang berkaitan (INR, IPI, prothrombin menurut Quick), petunjuk lain sistem hemostasis dapat ditentukan dalam koagulogram.

Masa tromboplastin separa yang diaktifkan (APTT) mencirikan jalan pembekuan darah dalaman. Tempoh APTT bergantung pada tahap faktor kininogen, prekallikrein dan pembekuan berat molekul tinggi XII, XI, VIII dan kurang sensitif dengan perubahan tahap faktor X, V, prothrombin dan fibrinogen. APTT ditentukan oleh tempoh pembentukan bekuan darah setelah menambahkan kalsium dan tromboplastin separa ke sampel darah. Peningkatan APTT dikaitkan dengan peningkatan risiko pendarahan, dan penurunan dikaitkan dengan trombosis. Petunjuk ini digunakan secara berasingan untuk mengawal terapi antikoagulan langsung (heparin)..

Fibrinogen adalah faktor pembekuan darah yang saya hasilkan di hati. Oleh kerana tindakan cascade koagulasi dan enzim plasma aktif, ia berubah menjadi fibrin, yang terlibat dalam pembentukan gumpalan darah dan gumpalan darah. Kekurangan fibrinogen dapat menjadi primer (disebabkan oleh gangguan genetik) atau sekunder (kerana penggunaan berlebihan dalam reaksi biokimia), yang dimanifestasikan oleh pelanggaran pembentukan trombus yang stabil dan peningkatan pendarahan.

Fibrinogen juga merupakan protein fasa akut, kepekatannya dalam darah meningkat pada penyakit yang disertai dengan kerosakan dan keradangan tisu. Menentukan tahap fibrinogen dalam komposisi koagulogram adalah penting dalam diagnosis penyakit dengan peningkatan pendarahan atau trombosis, serta untuk menilai fungsi sintetik hati dan risiko penyakit kardiovaskular dengan komplikasi.

Sistem antikoagulan darah menghalang pembentukan lebihan faktor pembekuan aktif dalam darah. Antithrombin III adalah perencat pembekuan semula jadi utama yang disintesis di dalam hati. Ia menghalang trombin, faktor aktif IXa, Xa dan XIIa. Heparin 1000 kali meningkatkan aktiviti antithrombin, yang menjadi kofaktornya. Nisbah trombin dan antitrombin berkadar memastikan kestabilan sistem hemostatik. Dengan kekurangan AT III primer (kongenital) atau sekunder (diperoleh), proses pembekuan darah tidak akan dihentikan tepat pada masanya, yang akan menyebabkan peningkatan pembekuan darah dan risiko trombosis yang tinggi.

Trombus yang terbentuk mengalami fibrinolisis dari masa ke masa. D-dimer adalah produk degradasi fibrin, yang memungkinkan untuk menilai aktiviti fibrinolitik plasma. Penunjuk ini meningkat dengan ketara dalam keadaan yang disertai dengan trombosis intravaskular. Ia juga digunakan dalam pemantauan dinamik keberkesanan terapi antikoagulan..

Untuk apa kajian ini digunakan??

  • Untuk penilaian umum pembekuan darah.
  • Untuk diagnosis gangguan pembekuan saluran dalaman, luaran dan umum, serta aktiviti sistem antikoagulan dan fibrinolitik.
  • Untuk pemeriksaan pesakit sebelum pembedahan.
  • Untuk mendiagnosis penyebab keguguran.
  • Untuk diagnosis DIC, trombosis vena, sindrom antiphospholipid, hemofilia dan menilai keberkesanan rawatannya.
  • Untuk memantau terapi antikoagulan.

Apabila kajian dijadualkan?

  • Sekiranya DIC disyaki, tromboemboli paru.
  • Semasa merancang prosedur invasif (prosedur pembedahan).
  • Semasa memeriksa pesakit dengan mimisan, gusi berdarah, darah di dalam tinja atau air kencing, pendarahan di bawah kulit dan sendi besar, anemia kronik, aliran haid berat, kehilangan penglihatan secara tiba-tiba.
  • Semasa memeriksa pesakit dengan trombosis, tromboembolisme.
  • Setelah mengesan antibodi lupus dan antibodi terhadap cardiolipin.
  • Dengan kecenderungan keturunan terhadap gangguan hemostatik.
  • Dengan risiko komplikasi kardiovaskular dan tromboembolisme yang tinggi.
  • Dalam penyakit hati yang teruk.
  • Dengan keguguran berulang.
  • Semasa mengawal sistem hemostatik dengan latar belakang penggunaan antikoagulan yang berpanjangan. Apa maksud hasilnya??

Nilai rujukan (jadual norma indeks koagulogram)

Apa yang ditunjukkan oleh koagulogram darah. Cara menderma darah ke koagulogram

Bagi setiap orang yang sakit, doktor diberi banyak ujian. Namun, untuk apa yang mereka semua mahukan, jauh dari semua orang tahu. Artikel ini akan membincangkan mengenai apa itu koagulogram darah.

Penetapan konsep

Kami akan menangani konsep asas yang akan digunakan secara aktif dalam artikel ini. Jadi, koagulogram darah adalah analisisnya untuk homeostasis. Dengan kata lain, sistem pembekuan darah itu sendiri akan disiasat..

Pembekuan darah adalah proses penebalannya dari konsistensi cairan ke keadaan yang disebut pembekuan. Ini adalah fenomena semula jadi, reaksi pelindung tertentu terhadap kehilangan darah. Proses pembekuan itu sendiri diatur oleh sistem penting seperti endokrin dan saraf.

Bersedia untuk menghadapi ujian

Bagaimana cara menderma darah ke koagulogram, apa yang perlu diketahui untuk ini? Pertama sekali, perlu dinyatakan bahawa perlu melakukan prosedur ini terlebih dahulu. Hanya dengan cara ini, keputusan yang diperoleh akan betul dan dapat menunjukkan sama ada terdapatnya masalah atau ketiadaannya.

  1. Sebelum mengikuti ujian, anda tidak boleh makan selama 10-12 jam. Itulah sebabnya analisis ini diambil pada waktu pagi. Pesakit diberitahu bahawa anda tidak boleh sarapan. Iaitu, analisis diberikan semasa perut kosong.
  2. Pada waktu malam, pada hari sebelum pendermaan darah, pesakit disarankan makan malam ringan tanpa makanan berlemak, daging asap, makanan goreng.
  3. Anda boleh minum pada waktu pagi sebelum melakukan analisis. Namun, hanya air bersih tanpa gas. Di bawah larangan kopi, teh, jus.
  4. Sekiranya pesakit merokok, menahan diri dari rokok selama satu jam sebelum mengikuti ujian.
  5. Doktor mengesyorkan: sebelum mengambil ujian darah untuk koagulogram, anda perlu minum segelas air bersih (200-250 ml).
  6. Pada hari ujian, tidak digalakkan melakukan latihan berlebihan secara fizikal dan emosi.
  7. Sejurus sebelum pengambilan sampel darah, pesakit harus tenang, seimbang. Denyutan nadi harus kembali.
  8. Sekiranya seseorang mengambil ubat-ubatan yang mempengaruhi pembekuan darah, doktor mesti diberitahu.
  9. Sekiranya pesakit tidak bertolak ansur dengan proses pengambilan darah, pakar juga harus diberi amaran mengenai perkara ini..

Bagaimana dan di mana?

Sekiranya koagulogram diresepkan untuk pesakit, dari mana darahnya berasal? Pagar akan dibuat dari urat. Cecair yang dihasilkan dimasukkan ke dalam tabung uji (hingga label tertentu) di mana bahan pengawet ditambahkan sehari sebelumnya..

  1. Tapak tusukan terlebih dahulu dirawat dengan alkohol (tetapi tidak dengan eter!).
  2. Tusukan dibuat hanya setelah alkohol kering sepenuhnya.
  3. Sebelum mengambil darah, lebih baik tidak menggunakan tourniquet. Masalahnya adalah bahawa penyempitan anggota badan manusia mengaktifkan pembekuan darah, dalam hal ini hasilnya dapat diputarbelitkan.
  4. 5-6 titisan darah pertama tidak dibenarkan masuk ke dalam tiub (basah dengan penyapu), kerana ia mungkin mengandungi tromboplastin tisu.

Penting: jika pesakit diberi beberapa ujian, pada awalnya terdapat sampel darah untuk indeks koagulogram, fibrinogen dan prothrombin.

Petunjuk

Bilakah koagulogram darah boleh diresepkan?

  1. Sekiranya pesakit mengalami masalah pembekuan darah.
  2. Analisis ini semestinya ditetapkan kepada pesakit yang menjalani pembedahan..
  3. Sekiranya pesakit mengalami pendarahan rahim atau lain-lain.
  4. Analisis ini diperlukan untuk pesakit yang dirawat dengan antikoagulan..
  5. Sekiranya pesakit mempunyai sejarah serangan jantung atau strok.
  6. Analisis ini diperlukan untuk orang yang mempunyai masalah dengan hati atau saluran darah..
  7. Dengan penyakit autoimun, perlu juga menderma darah ke koagulogram.
  8. Analisis sering diresepkan untuk wanita hamil.
  9. Petunjuk untuk kelahirannya adalah urat varikos pada bahagian bawah kaki.

Masa pembekuan

Di antara petunjuk utama koagulogram, masa pembekuan darah dibezakan. Oleh itu, doktor menentukan berapa banyak darah yang akan dikeluarkan, misalnya, dari saat pemotongan dan sehingga berhenti sepenuhnya. Selang Biasa:

  • dari 30 saat hingga 5 minit, ketika datang ke darah kapilari;
  • lebih kurang 10-15 minit sekiranya darah vena.

Petunjuk ini membolehkan anda menilai sejauh mana platelet mengatasi tugasnya. Apabila tempoh pendarahan dari luka dapat ditingkatkan:

  1. Dengan kekurangan vitamin C dalam badan.
  2. Sekiranya, atas sebab tertentu, jumlah platelet dikurangkan.
  3. Sekiranya pesakit mengambil antikoagulan untuk waktu yang lama - sebagai contoh, ubat "Aspirin".
  4. Dengan penyakit hemofilia atau hati.

Lebih cepat daripada petunjuk yang ditunjukkan, darah dapat membeku jika pesakit mengambil kontraseptif hormon atau jika pendarahan berat telah terjadi sebelumnya.

Ini adalah indeks prothrombin. Petunjuk ini sangat penting, kerana ia membolehkan anda mengawal keadaan hati. Nilai normalnya adalah 80-120%. IPT boleh meningkat dalam kes berikut:

  1. Sekiranya wanita hamil (ini adalah perkara biasa).
  2. Sekiranya pesakit mengambil pil perancang.
  3. Sekiranya terdapat risiko pembekuan darah berbahaya bagi tubuh.

Sekiranya IPT berada di bawah normal, bagi pesakit itu penuh dengan pendarahan. Dan agar penunjuk ini berada dalam had standard, pesakit perlu mengambil vitamin K.

Masa trombin

Apakah petunjuk lain yang penting jika pesakit diberi koagulogram darah? Ini adalah masa trombin. Biasanya, ia sama dengan 15-20 saat. Dalam tempoh ini, proses penukaran fibrinogen menjadi fibrin diukur. Sekiranya penunjuk ini dapat diperoleh dalam jangka masa yang lebih lama, ini mungkin menunjukkan masalah berikut:

  • kelebihan fibrinogen dalam darah pesakit;
  • terdapat kekurangan protein dalam badan;
  • kegagalan buah pinggang yang teruk berkembang.

Sekiranya pesakit dirawat dengan ubat seperti Heparin, penunjuk ini mesti dikawal dengan ketat. Bagaimana ia ditetapkan dalam perubatan? Koagulogram darah - INR, iaitu sikap normal antarabangsa.

Singkatan ini bermaksud: "masa tromboplastin separa aktif." Perlu dinyatakan bahawa ini adalah petunjuk yang paling sensitif untuk pembekuan darah. Ini menunjukkan seberapa cepat pembekuan darah terbentuk setelah penambahan kalsium klorida atau komponen lain ke dalam plasma. Kadar normal ialah 30-40 saat. Sekiranya koagulogram darah (APTT) lebih tinggi daripada biasa, ini mungkin menunjukkan bahawa pesakit mempunyai hati yang sakit atau terdapat kekurangan vitamin K di dalam tubuhnya.

Ini adalah masa pengiraan semula yang diaktifkan. Petunjuk ini membolehkan anda mengetahui bagaimana salah satu tahap pembekuan darah berlangsung. Data normal: 50 hingga 70 saat. Sekiranya penunjuknya kurang, ini mungkin menunjukkan bahawa pesakit mempunyai keadaan trombofilia. Sekiranya selang waktu jauh lebih lama, penyebabnya mungkin seperti berikut:

  • penurunan ketara dalam jumlah platelet dalam darah;
  • terapi heparin;
  • salah satu keadaan kritikal: kecederaan, luka bakar, kejutan.

Kepekatan fibrinogen

Petunjuk normal: dari 5.9 hingga 11.7 μmol / L. Ia boleh berkurang dengan pelbagai penyakit hati. Peningkatan dalam keadaan berikut:

  1. Sekiranya pesakit mempunyai tumor ganas.
  2. Dalam penyakit berjangkit akut.
  3. Dengan kekurangan hormon tiroid.

Petunjuk ini diuraikan seperti berikut: "kompleks fibrin-monomer larut". Ini adalah penanda pembekuan intravaskular. Ini menunjukkan perubahan fibrin di bawah pengaruh trombin dan plasmin. Had atas norma: 4 mg / 100 ml. Ia boleh berbeza-beza bergantung pada sebab yang sama seperti fibrinogen..

Thrombotest

Apa yang ditunjukkan oleh koagulogram darah jika petunjuk seperti trombotest dipertimbangkan? Ini membolehkan anda mengenal pasti jumlah fibrinogen yang terkandung dalam darah pesakit. Petunjuk normal: trombosis darjah 4 atau 5.

Toleransi heparin plasma

Petunjuk ini menunjukkan jumlah trombin dalam darah. Dalam kes ini, kita dapat melihat berapa lama pembekuan fibrin dalam plasma darah (ini harus berlaku setelah heparin dimasukkan ke dalam darah). Nilai normal: 7-15 minit. Daya tahan darah terhadap heparin menurun sekiranya pesakit mempunyai masalah hati (15 minit atau lebih). Hypercoagulation (yang khas untuk wanita hamil), kehadiran tumor barah, penyakit sistem kardiovaskular, dan juga tempoh selepas operasi - masalah ini boleh menyebabkan petunjuk di mana toleransi darah kurang dari 7 minit.

Aktiviti fibrinolitik

Petunjuk ini membolehkan anda mengenal pasti berapa banyak darah yang dapat melancarkan pembekuan darah secara bebas. Fibrinolysin, yang ada di dalam plasma dan dapat memecah struktur gumpalan darah, bertanggungjawab untuk ini. Sekiranya darah beku pesakit larut lebih cepat dari biasa, maka dia mempunyai risiko pendarahan.

Petunjuk Duke

Sekiranya pesakit perlu menjalani ujian darah untuk koagulogram, tempoh pendarahan Duke juga dapat diperiksa. Dalam kes ini, pesakit akan menusuk jarinya. Kedalaman penembusan lancet (alat khas) adalah 4 mm. Kemudian, kira-kira setiap 20-30 saat, titisan darah khas akan dikeluarkan dari pesakit dengan kertas khas. Setelah mengeluarkan satu titisan, doktor mengesan masa yang berikutnya muncul dari luka. Dengan cara ini, pembekuan kapilari darah diperiksa pada pesakit. Sebaik-baiknya, penunjuk ini mesti berubah-ubah dalam setengah hingga dua minit.

Fibrinogen

Saya ingin mengingatkan sekali lagi apa yang diperiksa oleh koagulogram - pembekuan darah. Sangat penting untuk memeriksa protein yang disintesis oleh hati, yang disebut fibrinogen. Dalam keadaan khas, ia disintesis dalam sistem hematopoietik menjadi bahan penting seperti fibrin. Kandungan normal fibrinogen dalam darah orang yang sihat: 2-4 g / l. Apabila petunjuk dapat dikurangkan:

  1. Sekiranya seorang wanita mengalami toksikosis semasa kehamilan.
  2. Sekiranya pesakit menghidap sirosis.
  3. Dengan bentuk penyakit yang sangat teruk seperti hepatitis.
  4. Sekiranya kegagalan homeostasis.
  5. Dengan kekurangan dalam badan vitamin B atau asid askorbik.
  6. Petunjuk ini boleh menurun sekiranya pesakit mengambil minyak ikan, steroid anabolik atau antikoagulan..

Tahap fibrinogen melebihi norma dalam kes berikut:

  1. Dalam jangkitan akut.
  2. Dengan radang paru-paru.
  3. Dalam proses keradangan.
  4. Semasa membawa bayi.
  5. Selepas melahirkan anak.
  6. Selepas pembedahan.
  7. Dengan serangan jantung atau strok.
  8. Setelah luka bakar diterima.
  9. Akibat mengambil pil perancang hormon.

Penting: fibrinogen B mestilah negatif..

Pengecutan bekuan darah

Semasa menjalani koagulogram darah, norma penunjuk ini mestilah dari 45 hingga 65%. Dalam kes ini, kami mengkaji penurunan jumlah darah beku, penurunannya, bersamaan dengan pelepasan serum darah. Kadar meningkat akibat anemia. Kurangkan jika jumlah platelet pesakit menurun atau meningkat - sel darah merah.

Petunjuk ini memberikan maklumat mengenai masa pengiraan semula plasma. Norma: dari 60 hingga 120 saat. Ini adalah salah satu petunjuk homeostasis yang paling penting. Sekiranya waktunya kurang dari yang ditunjukkan, kita dapat mengatakan bahawa pesakit mengalami pembekuan darah hiperaktif.

Beberapa perkataan mengenai kanak-kanak

Penting untuk mengatakan bahawa pada pesakit muda, beberapa petunjuk akan sedikit berbeza dari norma di atas sedikit, yang lain - dengan ketara. Jadi, sebagai contoh, jumlah fibrinogen optimum dalam darah kanak-kanak adalah kira-kira 1,25-3,00 g / l. Pada masa yang sama, pada orang dewasa - 2-4 g / l. Analisis ini dapat diberikan kepada kanak-kanak dalam situasi berikut:

  1. Sebelum pembedahan.
  2. Dengan pendarahan yang kerap.
  3. Sekiranya terdapat kecurigaan hemofilia atau penyakit lain yang menyangkut sistem peredaran darah.

Beberapa perkataan mengenai wanita hamil

Wanita yang mengandung bayi, analisis ini dilakukan tiga kali dalam 9 bulan (1 kali pada setiap trimester). Ini sangat penting, kerana sistem hormon wanita hamil berubah, yang mempengaruhi homeostasis (perubahannya bukan patologi, tetapi fisiologi, iaitu normal). Juga, kajian ini akan membantu mengenal pasti ancaman keguguran atau kelahiran pramatang (yang sering berlaku akibat trombosis). Pada trimester pertama, penunjuk pembekuan darah mungkin meningkat, semakin hampir dengan kelahiran - menurun. Semua ini adalah perkara biasa, kerana dengan cara ini tubuh berusaha melindungi diri dari kemungkinan pendarahan dan kehilangan darah yang besar. Sekiranya doktor tidak berpuas hati dengan hasilnya, wanita tersebut harus lulus analisis ini sekali lagi. Sekiranya seorang wanita hamil diberi koagulogram (ujian darah), norma penunjuk akan sedikit berbeza daripada orang yang sihat:

  1. Masa trombin: 11-18 saat.
  2. Fibrinogen: 6 g / l.
  3. Prothrombin: 78-142%.
  4. APTT: 17-20 saat.

Sekiranya seorang wanita berada dalam kedudukan, kajian mengenai petunjuk seperti prothrombin sangat penting untuknya. Penyimpangannya dari norma mungkin menunjukkan bahawa pesakit mempunyai risiko terlepasnya patologi plasenta.

Koagulogram darah (analisis pembekuan darah): transkrip pada orang dewasa, norma dalam jadual

Dengan perkembangan perubatan yang berterusan, para saintis telah menerima banyak kaedah ujian darah..

Indikator analisis menyumbang kepada pendedahan gambaran lengkap mengenai keadaan kesihatan manusia, kehadiran penyakit, jangkitan, patologi, pencegahan perkembangan penyakit.

Salah satu ujiannya adalah koagulogram darah.

Apa itu koagulogram darah?

Coagulogram darah - analisis yang menunjukkan pembekuan darah. Dalam pengertian yang luas, koagulogram mengungkapkan aktiviti platelet. Pembekuan darah adalah petunjuk yang sangat penting.

Sistem pembekuan darah dilancarkan dengan dua cara: luaran (ketika kapal dikesan, jika terdapat kawasan yang rosak) dan dalaman (ketika sel darah hancur).

Semasa pemusnahan dinding saluran darah, protein dilepaskan yang memberi isyarat mengenai perlunya mengaktifkan mekanisme pelindung. Platelet yang berdekatan dengan cepat mengubah bentuknya, saling melekat, membentuk jala.

Tapak kerosakan cepat tersumbat oleh plexus yang terbentuk, menghentikan darah dan mencegah penembusan bakteria berbahaya dari luar.

Nama perubatan untuk proses ini, yang penting bagi tubuh, adalah hemostasis (proses yang merangkumi semua tahap pembekuan hingga pembubaran pembekuan darah pelindung).

Walau bagaimanapun, dalam sistem yang paling kuat sekalipun, kegagalan mungkin berlaku.

Mengapa saya perlu membuat koagulogram darah?

Pencegahan penyakit

Thrombosis - penyakit di mana, tanpa perlu mengaktifkan fungsi pelindung, pembentukan kumpulan darah berlaku.

Gumpalan darah ini disebut emboli, penyakit ini adalah tromboemboli.

Emboli mampu menyumbat saluran arteri. Pembentukan obstruksi (penyumbatan) oleh lebih dari 90% menyebabkan kekurangan oksigen (hipoksia), belum lagi pengumpulan produk metabolik. Hipoksia otak, misalnya, adalah diagnosis berbahaya, sering menyebabkan koma, mengakibatkan 80% kes membawa maut.

Pemeriksaan biokimia status kesihatan ibu dan anak hamil

Analisis sangat penting untuk wanita hamil. Coagulogram darah disyorkan untuk wanita jika:

  • penyakit hati;
  • gangguan pendarahan;
  • urat varikos;
  • penyakit imun.

Galas janin adalah proses semula jadi yang berkaitan dengan pembentukan peredaran rahim. Semasa kehamilan, tubuh bersiap untuk kehilangan darah, yang mempengaruhi peningkatan beberapa petunjuk koagulogram.

Wanita hamil disarankan menjalani koagulogram darah setiap tiga bulan..

Sekiranya ibu mengandung mengalami kelainan serius dalam pembekuan darah, doktor menetapkan rawatan. Ketidaktentuan yang dapat ditentukan dalam waktu yang lama terganggu dapat menghadapi akibat serius - keguguran dan kelahiran pramatang.

Koagulogram darah diperlukan bukan hanya untuk mengenal pasti kelainan pada sistem hemostatik, tetapi juga untuk menentukan diagnosis pesakit dalam beberapa kes.

Cara persediaan untuk analisis?

Coagulogram tidak memerlukan penyediaan khas. Walau bagaimanapun, ada beberapa perkara yang perlu diperhatikan untuk analisis yang baik:

  • pengambilan makanan - 8 jam sebelum masa pengambilan darah;
  • Adalah disyorkan untuk tidak makan makanan berlemak;
  • minum air sahaja;
  • Adalah disyorkan untuk tidak merokok selama satu jam sebelum analisis;
  • Sebelum melakukan analisis perlu dilakukan untuk menenangkan emosi dan fizikal;
  • jika pesakit diberi ubat yang tidak berkaitan dengan sebab-sebab penyampaian koagulogram darah, perlu memberitahu doktor mengenai perkara ini;
  • jika anda mengalami rasa tidak selesa, pening semasa analisis, anda harus segera memberitahu pakar yang menjalani ujian.

Penyebab pembekuan darah tinggi dan rendah

Petunjuk koagulogram di atas norma menunjukkan:

  • penyakit toksik dan septik berjangkit;
  • mabuk badan;
  • penyakit vaskular aterosklerotik;
  • patologi endokrin;
  • berlakunya pembekuan intravaskular yang tersebar (DIC), dll..

Petunjuk koagulogram di bawah normal:

  • leukemia (leukemia);
  • myeloma
  • trombosis urat;
  • pelbagai penyakit organ dalaman (hati, sistem pencernaan);
  • kecacatan pembekuan keturunan;
  • fasa akhir DIC, dll..

Diagnosis yang disenaraikan adalah kecil. Penting untuk diingat bahawa ini adalah data umum. Untuk mengenal pasti penyebab yang melanggar norma hemostasis, perlu menguraikan dan membuat perbandingan konkrit dengan norma setiap indikator, dengan mengambil kira ciri-ciri tubuh pesakit..

Perincian mengenai indeks koagulogram darah

  • Fibrinogen (protein yang terbentuk di hati dan bertanggungjawab untuk peringkat akhir pembentukan trombus):

Penyebab penurunan fibrinogen:

  • derma, mengambil steroid, dll..
  • pengurangan tahap fibrinogen secara kronik, sintesis terjejas sejak lahir;
  • penyakit hati
  • pemakanan yang tidak seimbang.

Penurunan kepekatan protein mencirikan ketidakupayaan untuk membeku sepenuhnya, kecenderungan pendarahan spontan.

Indeks fibrinogen meningkat:

  • proses keradangan, sayangnya, yang paling pelbagai, adalah faringitis akut, artritis reumatoid, mononukleosis berjangkit, pielonefritis, dan lain-lain;
  • pemusnahan tisu besar-besaran (sepsis, abses paru-paru, gangren, bisul, dan lain-lain);
  • pembentukan tumor;
  • serangan jantung, strok, kemalangan serebrovaskular;
  • penyakit vaskular periferal (arteriosklerosis arteri, penyakit vaskular pada diabetes mellitus, trombophlebitis, kekurangan vena kronik);

Tidak selalu peningkatan atau penurunan fibrinogen menunjukkan masalah kesihatan.

Kesan yang tidak signifikan pada penunjuk pada orang dewasa juga boleh mempunyai:

  • merokok;
  • kontraseptif berasaskan hormon, estrogen;
  • memuatkan;
  • tekanan;
  • diabetes;
  • kolesterol;
  • kegemukan.

Pada orang dewasa, norma berkisar antara 2-4 g / l, pada wanita hamil hingga 6 g / l, pada kanak-kanak, kandungan fibrinogen dalam darah adalah normal - 1,25-3 g / l.

Ini mencirikan jangka masa yang diperlukan untuk reaksi platelet. Peningkatan masa tromboplastin mencirikan kecenderungan pendarahan yang tidak terkawal, pembekuan darah yang panjang.

Kesan pada kepekatan APTT juga boleh mempunyai kandungan lipid darah yang tinggi, kehadiran kotoran heparin dalam sampel darah.

Norma untuk wanita adalah 24-35 saat, norma untuk lelaki adalah 14-20 s.

  • Antikoagulan Lupus:

Imunoglobulin yang mengenal pasti antibodi. Antibodi mempengaruhi masa tindak balas platelet. Ia mesti sentiasa sifar. Peningkatan kepekatan menunjukkan adanya penyakit autoimun, tromboemboli, penyakit Liebman-Sachs (lupus), kemalangan serebrovaskular, dan kemandulan dan AIDS.

  • Lekapan, penggabungan:

Adhesi - lekatan platelet ke permukaan yang rosak. Penurunan menunjukkan penyakit buah pinggang, leukemia; peningkatan - aterosklerosis, trombosis, serangan jantung, diabetes. Norma pada wanita yang membawa anak biasanya lebih tinggi (lihat jadual di bawah).

  • Prothrombin dan antithrombin:

Protein yang terlibat dalam pembentukan dan penyerapan semula pembekuan darah. Prothrombin terbentuk di hati.

Waktu trombin adalah makmal khas penunjuk yang diterima umum yang mencirikan jalan luaran pengaktifan hemostasis.

Indeks Prothrombin (PTI) - indikator diukur dalam peratus dan mencirikan masa pembekuan tahap ke-2 - pembentukan protein. Norma PTI - 72-123%.

Ujian darah PTI mungkin menunjukkan penyakit pada organ perut (hati dan saluran gastrousus). Prothrombin yang meningkat menunjukkan:

  • tromboemboli;
  • keadaan preinfarction;
  • polisitemia;
  • keganasan.

Rendah menunjukkan kekurangan atau kekurangan yang diperoleh sejak lahir. Prothrombin yang sering diturunkan mencirikan kekurangan vitamin K. Prothrombin adalah petunjuk penting utama untuk diagnosis hemostasis.

  • Nisbah Normalisasi Antarabangsa (INR):

Ujian darah INR membolehkan anda menyusun data koagulogram darah. Korelasi (INR) yang dikembangkan oleh Jawatankuasa Antarabangsa untuk Kajian Trombosis dan Hemostasis dan Jawatankuasa Antarabangsa untuk Standardisasi dalam Hematologi untuk kemudahan menetapkan.

Menurut penunjuk INR, doktor menilai kesan ubat yang ditetapkan.

Selepas pemusnahan darah beku (dengan pemecahan fibrin), serpihan protein, D-dimer, diperhatikan dalam darah. Selepas pemulihan bahagian tubuh yang terjejas, protein plasmin terbentuk, yang menghancurkan dan menghancurkan pembekuan darah.

Jumlah serpihan dalam darah membolehkan anda mengenal pasti kerja dua proses sekaligus: pembentukan gumpalan darah dan pembubarannya (fibrinolisis). Keseimbangan diperlukan antara trombosis dan fibrinolisis. Kekurangan keseimbangan memberitahu mengenai hemostasis.

Kadar petunjuk pada orang dewasa dan kanak-kanak ditunjukkan dalam jadual di bawah. Menafsirkan koagulogram darah akan menunjukkan perbezaan setiap indikator: berapa dan berapa yang sepatutnya.

  • Kompleks fibrin-monomer larut (RFMC):

Tidak banyak yang mendengar mengenai ujian darah RFMK. Ujian darah RFMC adalah petunjuk tambahan, termasuk dalam koagulogram dan dianggap sebagai analisis makmal penting yang mencirikan sistem hemostasis. Ramai pakar menganggap ujian darah RFMK sebagai petunjuk trombinemia (pembentukan gumpalan darah kecil), permulaan DIC.

Indeks koagulogram darah: norma pada orang dewasa dan kanak-kanak Jadual

Petunjukuntuk lelakiuntuk para wanitauntuk wanita hamilpada kanak-kanak

(mengikut usia)Fibrinogen2-4 g / lTidak lebih daripada 6 g / l1.25–3 g / lAPTTV24-35 saat14-20 s24-35 sAntikoagulan Lupus0.8 hingga 1.2Lekapan, agregasi20-50%30-60%20-50%Masa trombin11-15 sIndeks prothrombin72-123%Antithrombin75–125%- bayi baru lahir - 40-80%

- sehingga 6 tahun - dari 80% hingga 140%;

- dari 6 hingga 11 tahun - 90-130%;

- dari 11 tahun - 80-120%.INR0.82–1.15D-dimer0 hingga 500 ng / mlRFMKHingga 4 mg / 100 ml5-7.5 mg / 100mlSehingga 4 mg / 100ml

Kesimpulannya, saya ingin perhatikan: penyahkodan tepat analisis koagulogram darah dapat ditafsirkan oleh pakar yang baik - doktor.

Hanya dia yang dapat mengenal pasti kelainan bagi setiap pesakit dengan tepat..

Sejarah perubatan setiap pesakit adalah keadaan yang terpisah yang memerlukan pertimbangan terperinci..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis