Antikoagulan Lupus. Sebab-sebab peningkatan tahap darah, analisis dan hasilnya

Keadaan sistem pembekuan darah, komponennya, yang menyebarkan aktiviti mereka ke seluruh badan, membolehkan anda memasang set ujian khas yang disebut koagulogram. Salah satu petunjuknya adalah antikoagulan lupus. Ia pertama kali diasingkan dari darah pesakit yang menderita lupus erythematosus sistemik, oleh itu namanya. Penunjuk koagulogram ini merujuk kepada imunoglobulin kelas IgG - sekumpulan antibodi yang dihasilkan untuk meneutralkan kesan fosfolipid.

Sindrom Antiphospholipid

Antikoagulan Lupus membantu menyekat tindak balas dalam darah penukaran prothrombin menjadi trombin. Antibodi ini terbentuk di dalam tubuh sebagai akibat dari pembentukan proses autoimun setelah ada kesan berjangkit. Lebih kerap ini adalah salah satu tanda utama APS (sindrom antiphospholipid). Peningkatan jumlah antikoagulan dalam darah manusia dianggap sebagai faktor risiko, menunjukkan kecenderungan tubuh terhadap trombosis vena dan arteri, manifestasi proses autoimun. Antikoagulan Lupus mempunyai kesan pada hemostasis, kerana fosfolipid terlibat dalam pembentukannya. Mekanisme kesannya adalah peneutralan fosfolipid, yang mempunyai muatan negatif, serta kompleksnya dengan protein yang terlibat dalam pembekuan darah.

Simptom utama APS

Sindrom antiphospholipid dapat menyatakan dirinya dengan cara yang sama sekali berbeza, bergantung pada tahap kerosakan pada saluran, ukuran trombus, lokasinya dan kecepatan penyumbatan saluran darah.

Tahap antikoagulan meningkat

Peningkatan jumlah dan mempengaruhi saluran darah, antikoagulan lupus menyumbang kepada penyumbatan saluran darah, menyebabkan tromboemboli paru, infark miokard, dan perkembangan penyakit autoimun. Tahap peningkatannya mungkin merupakan tanda lupus eritematosus sistemik, kemalangan serebrovaskular iskemia, AIDS.

Sebab-sebab perkembangan patologi

Faktor penyebab kemunculan antikoagulan lupus termasuk gangguan autoimun seperti rheumatoid arthritis, multiple myeloma, lupus erythematosus sistemik, kolitis ulseratif, dan tumor malignan. Termasuk ini termasuk sari antiphospholipid sekunder dan komplikasi yang disebabkan oleh terapi ubat atau penggunaan ubat-ubatan tertentu.

Ujian antikoagulan Lupus

Petunjuk untuk kajian ini adalah patologi seperti asterisk vaskular pada kulit, trombosis vena dan arteri, tanpa mengira lokasi, tromboemboli, keguguran berterusan, trombositopenia, reaksi Wasserman positif palsu, pemanjangan APTT tanpa alasan yang baik, atau retikularis dan lain-lain. Bahan untuk analisis adalah plasma darah. Hasilnya dirumuskan dalam bentuk penilaian relatif seperti positif (signifikan, sederhana, lemah) atau negatif.

Antikoagulan Lupus semasa kehamilan

Peningkatan antikoagulan darah semasa kehamilan boleh menyebabkan perkembangan trombosis vaskular plasenta. Keadaan ini boleh menyebabkan kelahiran pramatang, kematian janin. Sekiranya terdapat risiko keguguran dua kali dengan selang 6 atau 8 minggu, analisis untuk antikoagulan lupus dilakukan. Hasil positif (dalam kedua-dua kes), bersama dengan manifestasi seperti trombosis arteri, urat, saluran retina, strok, serangan jantung dan lain-lain, mengesahkan adanya sindrom antiphospholipid pada seorang wanita.

Antikoagulan Lupus

Apa itu antikoagulan lupus (VA, antikoagulan Lupus, La)?

Ini adalah jenis autoantibody (kelas IgG) yang dihasilkan oleh badan untuk meneutralkan tindakan fosfolipid. Fosfolipid - enzim yang terlibat dalam pelaksanaan reaksi pembekuan darah. Di bawah kesan penghambatan antikoagulan lupus pada enzim fosfolipid, proses peralihan protein prothrombin ke trombin melambatkan dan jumlah masa pembekuan meningkat (lebih kerap APTT, lebih jarang ujian prothrombin). Kehadiran antikoagulan lupus dalam darah dikaitkan dengan kecenderungan untuk trombosis (risiko terkena trombosis adalah 9 kali lebih tinggi daripada purata populasi).

Antikoagulan Lupus mendapat namanya kerana fakta bahawa ia pertama kali dikesan dalam darah pesakit dengan lupus erythematosus sistemik.

Kehadiran antikoagulan lupus dalam darah boleh menjadi gejala patologi autoimun: lupus erythematosus sistemik (SLE), antiphospholipid cider (APS), kolitis ulseratif, neoplasma malignan, dan lain-lain. Kehadiran antikoagulan juga merupakan tanda komplikasi setelah mengambil ubat, perkembangan antiphosphol sekunder jangkitan virus dan jangkitan lain. Biasanya ia menampakkan diri dalam bentuk rangkaian vaskular, yang terletak lebih dekat ke permukaan kulit. Kadang-kadang APS menyebabkan lesi kulit dalam bentuk bisul dan nekrosis tisu anggota badan. Ini adalah penyebab umum penyakit seperti tromboemboli paru, sirosis, infark miokard, terutama pada orang muda..

Kehadiran antikoagulan lupus dalam ujian darah mengakibatkan risiko keguguran atau kelahiran pramatang. Ini boleh berlaku kerana trombosis saluran plasenta. Oleh itu, seorang wanita hamil atau wanita yang hanya merancang untuk mempunyai bayi perlu mengambil ubat-ubatan yang menormalkan proses pembekuan darah.

Petunjuk untuk pelantikan

  • Kes-kes trombosis vena dan arteri awal dan terutamanya berulang pelbagai lokalisasi, tromboemboli, gangguan serebrovaskular dinamik dan strok iskemia.
  • Keguguran degil (kematian intrauterin, keguguran).
  • Trombositopenia sederhana digabungkan dengan trombosis.
  • Thrombositopenia.
  • Reaksi positif Wassermann yang salah.
  • Livedo reticularis.
  • Pemanjangan APTT yang tidak dapat dijelaskan (masa tromboplastin separa diaktifkan).

Apabila tahap antikoagulan lupus meningkat?

(Biasanya, hasil kajian harus negatif)

penyakit autoimun utama:

  • lupus eritematosus sistemik (SLE)
  • sindrom antifosfolipid (APS)
  • artritis reumatoid
  • kolitis ulseratif
  • ketumbuhan
  • pelbagai myeloma
  • bantuan
  • kemalangan serebrovaskular iskemia

sindrom antiphospholipid sekunder, digabungkan dengan penyakit virus dan limfoproliferatif yang mengubah status imun badan, komplikasi selepas pendedahan ubat.

190 Lupus antikoagulan

Lupus antikoagulan adalah autoantibodi yang dihasilkan oleh sistem imun manusia terhadap fosfolipid dan proteinnya sendiri yang berkaitan dengan fosfolipid.

Apabila kehadiran antikoagulan lupus dalam darah manusia meningkat, mereka melekat pada platelet, dinding saluran darah, mengambil bahagian dalam reaksi pembekuan darah, dan sebagai akibatnya memicu perkembangan trombosis.

Antikoagulan jenis lupus meningkatkan risiko pembekuan darah di arteri dan urat, yang dapat menyekat aliran darah di mana-mana bahagian badan, yang menyebabkan serangan jantung, serangan jantung, embolisme paru, dan keguguran. Ujian pengesahan diperlukan untuk menentukannya..

Apakah analisis antikoagulan lupus

Analisis antikoagulan lupus yang digunakan untuk:

  • menentukan sebab-sebab trombosis;
  • menetapkan penyebab masalah kehamilan yang boleh menyebabkan penamatannya;
  • diagnosis sindrom antiphospholipid;
  • pengesahan gejala antikoagulan lupus yang beredar.

Penyahsulitan analisis

Menyatakan ujian darah untuk antibodi ini menunjukkan dalam beberapa saat:

  • 0 - 1,2 - hasil negatif;
  • 1,2 - 1,5 - aktiviti kecil (hasil positif yang lemah);
  • 1.5 - 2.0 - meningkatkan kemungkinan trombosis;
  • lebih daripada 2.0 - kebarangkalian trombosis sangat tinggi.

Norma pada wanita dan lelaki adalah hasil yang negatif.

Antikoagulan Lupus dan kehamilan

Semasa merancang kehamilan dan semasa kehamilan, darah semestinya disumbangkan kepada antikoagulan lupus. Norma semasa kehamilan tidak boleh melebihi norma dalam detik 1.2. Sekiranya kadarnya meningkat, ini bermaksud bahawa ada masalah yang bahkan boleh menyebabkan kematian janin, jadi pemeriksaan dalam keadaan ini diperlukan.

Adakah mungkin melahirkan anak dengan antikoagulan lupus? Sekiranya rawatan yang diperlukan tidak dijalankan, maka akibat yang tidak dapat diperbaiki berlaku dalam 90-95%. Antikoagulan Lupus semasa kehamilan memerlukan pematuhan ketat terhadap semua arahan doktor yang hadir, maka rawatan akan memberikan hasil yang positif. Setelah memutuskan bagaimana merawat pesakit, menetapkan rawatan, doktor akan memberitahu anda cara makan dan cara menurunkan petunjuk. Ulangi ujian darah secara berkala..

Penting untuk mengetahui cara mengambil ujian dengan betul, wanita perlu fokus pada hari kitaran untuk menderma darah. Kajian ini dilakukan semasa perut kosong, heparin sebelumnya dibatalkan.

Pakar INVITRO dengan cepat, dengan harga yang berpatutan, akan melakukan kajian ini mengenai peralatan moden.

Untuk berhenti mengambil heparin dalam 2 hari dan membatalkan persiapan kumarin 2 minggu sebelum mengambil darah (ubat ini dapat memberikan hasil positif palsu).

Kajian ini lebih baik dilakukan semasa perut kosong. Sekurang-kurangnya 8 jam harus berlalu antara makanan terakhir dan pengambilan sampel darah.

Norma dan rawatan peningkatan antikoagulan lupus

Ramai ibu hamil yang tertanya-tanya apa itu antikoagulan lupus? VA adalah sekumpulan autoantibodi. Mereka dihasilkan oleh sistem imun. Oleh itu, tubuh dilindungi dari fosfolipidnya sendiri. Buat pertama kalinya, antibodi seperti itu didiagnosis pada seseorang yang menghidap lupus erythematosus.

Apa itu antikoagulan lupus

Lupus antikoagulan adalah sekumpulan antibodi yang mengganggu pembiakan mikroorganisma tertentu dan meneutralkan toksin. Secara khusus, antibodi ini tergolong dalam imunoglobulin kumpulan G dan diarahkan terhadap fosfolipid yang tidak diisi (lemak kompleks).

Petunjuk untuk kajian ini:

  • trombositopenia (kepekatan platelet rendah);
  • tromboemboli (kapal yang tersumbat dengan trombus);
  • Livedo reticularis ("kulit marmar");
  • trombosis arteri atau vena awal;
  • gangguan dalam peredaran darah otak;
  • strok iskemia;
  • keguguran, keguguran, kematian janin;
  • perancangan kehamilan;
  • sebelum rawatan dengan antikoagulan tidak langsung.

Periksa jumlah VA diperlukan jika ujian darah umum menunjukkan penyimpangan platelet dari norma sekiranya terdapat gejala trombosis. Kajian ini ditunjukkan untuk gangguan vasospastik (terutama ketika mengesan corak vaskular pada kulit).

Antikoagulan Lupus membolehkan anda menilai risiko pembekuan darah, terutama pada pesakit dengan penyakit autoimun sistemik. Untuk menjelaskan diagnosis, ujian untuk VA dilakukan dengan tindak balas positif Wasserman positif dan palsu, kerana lupus dan sifilis menyebabkan pembentukan antikoagulan lupus.

Adalah disyorkan untuk memeriksa darah untuk VA walaupun pada peringkat persiapan untuk pembuahan. Kehadiran pembekuan lupus dalam darah wanita hamil menunjukkan risiko keguguran, jadi ujian VA adalah wajib dalam diagnosis sindrom antiphospholipid. Analisis mesti dilakukan pada wanita yang mengalami keguguran dan keguguran yang kerap..

Pencegahan


Untuk keberkesanan rawatan, perlu menjalani gaya hidup sihat, mengambil sejumlah besar vitamin dan mineral, dan juga makan dengan betul. Vitamin K menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah, oleh itu, penggunaan makanan dengan kandungannya harus dibatasi. Oleh itu, anda perlu mengecualikan sayur-sayuran, aprikot kering, kentang, dll dari diet. Untuk meningkatkan peredaran darah, disyorkan untuk melakukan berenang, yoga, kecergasan dan beban ringan yang lain..
Antikoagulan Lupus membawa bahaya serius kepada wanita hamil dan anaknya. Kelebihan serius dalam darah boleh menyebabkan keguguran, kelahiran mati dan akibat serius lain bagi seorang wanita. Sekiranya ia dikesan, anda harus segera memulakan rawatan, dan setelah itu, ikuti semua cadangan doktor dan perhatikan langkah pencegahan.

Cara menjalankan kajian

Definisi antikoagulan lupus termasuk dalam koagulogram (ujian pembekuan darah). Plasma darah diperiksa menggunakan natrium sitrat 3.8%. Semasa ujian darah, pembantu makmal menilai masa pembentukan bekuan setelah menambahkan penyelesaian. Sekiranya antikoagulan lupus terdapat dalam darah, masa untuk pembentukan bekuan darah akan melebihi normal. Ini kerana VA dapat meneutralkan zat yang terlibat dalam proses pembekuan darah, walaupun kehadiran VA meningkatkan kecenderungan untuk membentuk gumpalan darah.

Ujian untuk antikoagulan lupus lebih spesifik untuk VA daripada ujian standard untuk masa tromboplastin separa yang diaktifkan, iaitu masa pembekuan. Ia merangkumi pemeriksaan dan pengesahan. Kit pemeriksaan mempunyai kepekatan minimum fosfolipid, yang cukup untuk kepekaan ujian terhadap VA. Kit pengesahan mengandungi kepekatan fosfolipid yang tinggi, yang diperlukan untuk meneutralkan antikoagulan. Peneutralan diterjemahkan menjadi pengurangan masa pembekuan..

Pada peringkat saringan, pemanjangan masa pembekuan bergantung pada banyak faktor, oleh itu diperlukan pengesahan mengenai kesan antikoagulan lupus. Pembantu makmal menilai masa pembekuan setelah menambahkan reagen dengan kepekatan fosfolipid yang tinggi. Ujian positif ialah terdapat fosfolipid yang meneutralkan VA dan waktu pembekuan menormalkan (nisbah pembekuan dalam pemeriksaan dan pengesahan sampel lebih daripada 1.2).

Sekiranya pembekuan tidak normal pada tahap pengesahan, faktor lain mesti diperiksa. Pemeriksaan mendalam ditunjukkan untuk pemanjangan masa tromboplastik separa diaktifkan tanpa sebab yang jelas dan reaksi positif Wasserman yang salah.

Latihan

Tahap VA ditentukan semasa analisis darah untuk keupayaan membeku. Ujian darah seperti antikoagulan lupus dapat dilakukan oleh mana-mana makmal perubatan Invitro. Petunjuk VA adalah koagulogram darah.

Darah mesti diambil semasa perut kosong, sebelum ini jangan makan sekurang-kurangnya lapan jam. Pada malam sebelum ujian, pentadbiran ubat yang ditetapkan ditangguhkan, yang boleh mempengaruhi petunjuk hasilnya:

  • Setengah bulan sebelum bersalin - ubat kumpulan kumarin;
  • Dua hari sebelum bersalin - ubat kumpulan heparin.

Untuk ujian, darah diambil dari urat. Dalam kajian plasma, antikoagulan (3,8% natrium sitrat) digunakan..

Norma antikoagulan lupus

Norma VA adalah 0.8-1.2 cu Sekiranya hasilnya positif, kepekatan antikoagulan lupus juga ditunjukkan (ringan, sederhana, signifikan).

  • lemah positif (1.2-1.5 cu), aktiviti VA rendah;
  • sederhana (1.5-2 c.u.), peningkatan risiko trombosis;
  • signifikan (dari 2 cu), risiko tinggi trombosis.

Ujian positif untuk antikoagulan lupus tidak mencukupi untuk membuat diagnosis. Adalah perlu untuk melakukan pemeriksaan umum dan diagnosis pembezaan untuk mengenal pasti punca sebenar peningkatan VA.

Penyakit apa yang boleh menjadi hasil positif:

  • sindrom antiphospholipid (peningkatan pembekuan darah yang disebabkan oleh antibodi antiphospholipid);
  • lupus eritematosus sistemik (lesi imunokompleks tisu penghubung dan turunannya);
  • kolitis ulseratif (keradangan kronik pada mukosa usus besar);
  • rheumatoid arthritis (kerosakan pada saluran kecil);
  • myeloma (barah sel plasma);
  • ketumbuhan.

Peningkatan kepekatan VA dapat dilihat dengan jangkitan virus dan bakteria. Hasil positif palsu mungkin berlaku dengan overdosis beberapa ubat. Lupus coagulant dikesan pada sepertiga pesakit yang mengambil fenotiazin untuk masa yang lama.

Pada 40% pesakit dengan lupus erythematosus, VA dikesan dalam darah. Kehadiran antikoagulan lupus dan antibodi terhadap cardiolipin, serta kecenderungan untuk trombosis, menunjukkan risiko penyakit injap jantung. Dalam kes ini, kerosakan teruk pada injap kerana ubah bentuknya oleh jisim trombotik.

Penyahsulitan

Berdasarkan hasil pengujian untuk VA, terdapat dua kesimpulan:

  1. Positif - jika VA dikesan dalam darah. Catatan boleh ditambah di sini: ketara, sederhana atau lemah.
  2. Negatif - dengan ketiadaan VA dalam darah.

Sekiranya antikoagulan lupus dikesan dalam darah, transkrip ujian darah kelihatan seperti ini:

  • Semasa menganalisis tahap kehadiran antikoagulan lupus, data dianggap norma - dari 0,8 hingga 1,2 unit konvensional (cu).
  • Dari 1.2 hingga 1.5 e. - hasilnya sedikit positif (menunjukkan adanya sebilangan kecil VA dan aktiviti rendahnya).
  • Dari 1.5 hingga 2.0 e. - bilangan VA sederhana (terdapat risiko pembentukan trombosis).
  • Dari 2.0 e. - kandungan VA yang signifikan (risiko tinggi pembentukan trombosis).

VA dengan sindrom antiphospholipid

Antikoagulan lupus yang berlebihan adalah tanda ciri sindrom antiphospholipid. Untuk mengesahkan diagnosis, perlu memeriksa lebih lanjut antibodi terhadap fosfolipid IgM dan IgG, serta kardiolipin IgM dan IgG. Sebagai sebahagian daripada diagnosis sindrom antiphospholipid, ujian untuk koagulan lupus dilakukan pada semua pesakit dengan manifestasi hiperkoagulasi (trombosis, nekrosis kulit).

Gambaran klinikal sindrom antiphospholipid mungkin berbeza pada pesakit yang berbeza. Mungkin kemunculan rangkaian vaskular, bisul, bintik-bintik mati pada kulit. Dengan luka vaskular yang serius, komplikasi timbul dari organ yang berkaitan (sirosis, serangan jantung, penyakit Alzheimer).

Diagnostik

Oleh kerana tidak ada standard yang jelas untuk menjalankan kajian untuk menentukan sindrom antiphospholipid dan ketidakmampuan untuk memberikan hasil yang jelas, pada tahun 1990 Persatuan Antarabangsa untuk Trombosis dan Hemostasis mencadangkan algoritma untuk mendiagnosis antikoagulan lupus:

  1. Kajian saringan yang berdasarkan pada lanjutan ujian pembekuan bergantung pada fosfolipid. Berdasarkan pemanjangan ujian saringan, masih mustahil untuk membicarakan tentang kehadiran sindrom antifosfolipid, kerana hasil positif dapat mencerminkan kehadiran antikoagulan lain (perencat khas faktor pembekuan), paraprotein, atau tahap faktor pembekuan yang tidak mencukupi.
  2. Ujian pembetulan diambil, yang menentukan genesis pemanjangan ujian saringan. Untuk melakukan ini, plasma ujian dicampurkan dengan normal. Sekiranya masa tidak disesuaikan, maka ini menunjukkan sifat penghambatan lanjutan ujian saringan.
  3. Ujian pengesahan, dengan bantuan yang menentukan sifat perencatnya. Sekiranya masa dikurangkan dengan mencampurkan lebihan fosfolipid dan plasma ujian, ini menunjukkan adanya antikoagulan lupus.

Sekiranya ujian saringan pertama memberikan hasil negatif, maka ini tidak menjamin bahawa sindrom antifosfolipid tidak ada. Kajian kedua ditetapkan selepas 2-4 minggu. Kesimpulan hanya dapat dilakukan setelah dua ujian..

Adakah kamu tahu? Antikoagulan lupus pertama dijumpai pada pesakit yang sakit dengan lupus eritematosus, itulah sebabnya nama ini diberikan.

Gangguan Iskemia dan VA

Antikoagulan Lupus dapat dikesan pada orang yang mengalami gangguan peredaran iskemia di otak. Pada hampir separuh pesakit muda dengan saluran darah yang terganggu, antibodi terhadap fosfolipid dikesan. 75% daripadanya mendapati antikoagulan lupus dalam darah, dan 60% mempunyai antibodi terhadap cardiolipin. Kedua-duanya hadir dalam analisis pada 50-70% pesakit dengan peredaran yang tidak teratur.

Kekurangan zat makanan otak, yang disebabkan oleh kehadiran antibodi dalam fosfolipid dalam darah, lebih sering dikesan pada wanita pada usia muda. Selalunya, gangguan peredaran darah berulang, terutama pada orang yang mengalami strok iskemia.

Gejala

Perlu dilakukan analisis untuk antikoagulan lupus dengan adanya ciri-ciri anamnesis berikut:

  • dengan sejarah obstetrik yang rumit - dengan kematian janin antenatal, dua atau lebih kehilangan kehamilan awal;
  • jika seorang wanita mempunyai trombosis pelbagai penyetempatan pada usia muda - 30-35 tahun;
  • dengan peningkatan APTT dalam koagulogram dan ketiadaan tanda-tanda peningkatan pendarahan pada seorang wanita;
  • sekiranya terdapat penyakit autoimun yang lain.

Antikoagulan Lupus bukan penunjuk khusus, ia boleh meningkat dalam darah dan dalam keadaan dan penyakit lain yang tidak berkaitan dengan kehamilan. Yaitu:

  • dengan tumor onkologi pelbagai lokalisasi;
  • dengan penyakit berjangkit;
  • dengan patologi autoimun lain - lupus erythematosus, rheumatoid arthritis, rematik, scleroderma sistemik.

Dalam kes ini, diagnosis sindrom antiphospholipid sekunder (APS sekunder) sering dibuat..

  • Strok iskemia, tromboemboli, patologi dalam hemodinamik otak, trombosis vena dan arteri yang tidak berkaitan dengan usia.
  • Pramatang berulang: keguguran, kematian janin, kelahiran bayi mati.
  • Kulit marmar.
  • APTT meningkat.
  • Reaksi positif Wassermann yang salah.
  • Semasa merancang kehamilan.
  • Thrombocytopenia (kekurangan platelet).
  • Pada malam sebelum mengambil antikoagulan tidak langsung.


Kulit marmer Kerosakan organ dengan lupus eritematosus

Kehadiran VA dan antibodi terhadap cardiolipin dalam darah, kecenderungan pembentukan trombosis dan tromboemboli dikaitkan dengan kemunculan patologi injap jantung, kerosakannya akibat ubah bentuk dan peregangan oleh massa trombotik.

Pada orang muda, kehadiran antibodi terhadap fosfolipid dalam darah dapat menjadi asas bagi perkembangan patologi hemodinamik iskemia di otak. Jumlah pesakit tersebut adalah sekitar 46%. Di antara pesakit dengan kehadiran antibodi terhadap fosfolipid dalam darah, dalam 75%, sebagai tambahan kepada antibodi ini, VA dan 60% mempunyai antibodi terhadap kardiolipin. Bersama-sama, dua jenis antibodi terdapat pada 50-70% pesakit.

Ciri khas manifestasi klinikal patologi hemodinamik di otak yang berkaitan dengan pembentukan antibodi terhadap fosfolipid dalam darah:

  • Lebih biasa pada wanita.
  • Mula menjelma pada usia muda.
  • Relatif untuk kambuh.

Ujian LA ditetapkan untuk keadaan berikut:

  • perancangan kehamilan pada wanita yang berisiko tinggi untuk trombosis (trombofilia keturunan, infark miokard, strok iskemia, trombosis urat kaki, peredaran serebrum terjejas sebelum usia 40 tahun, dll.);
  • keguguran: dua atau lebih keguguran spontan;
  • kelahiran pramatang (terutamanya sehingga 34 minggu);
  • kematian janin pada masa lalu (jika tidak ada sebab lain yang jelas);
  • trombositopenia - penurunan tahap platelet dalam darah;
  • perubahan dalam koagulogram: pemanjangan APTT tanpa sebab yang jelas;
  • pengesanan antibodi antikardiolipin dalam darah (disyaki sindrom antiphospholipid).

Ujian darah untuk antikoagulan lupus ditetapkan pada setiap peringkat kehamilan dan hanya jika ditunjukkan. Ujian LA tidak digunakan sebagai kaedah penyaringan. Pada wanita yang sihat dan dengan latar belakang kehamilan yang normal, kajian tidak dijalankan.

Darah untuk analisis diberikan semasa perut kosong pada waktu pagi dan sekurang-kurangnya 8 jam selepas makan. Kajian ini dijalankan pada darah vena. Sebelum menderma darah, anda perlu membatalkan beberapa ubat yang boleh mempengaruhi hasilnya: coumarin (selama 2 minggu) dan heparin (selama 2 hari).

Rawatan antikoagulan lupus yang tinggi

Adalah mustahil untuk bertindak secara khusus pada VA, adalah perlu untuk mengenal pasti penyebabnya dan menghapuskannya. Untuk memeriksa hasilnya, doktor mungkin menetapkan analisis semula beberapa minggu selepas kajian pertama. Ini menghilangkan kemungkinan kesalahan atau pendedahan kepada faktor masa. Sekiranya antikoagulan lupus dikesan, perlu menentukan penyebabnya dengan betul.

Pertama sekali, anda mesti berjumpa dengan ahli terapi yang akan memberikan rujukan untuk berunding dengan pakar rheumatologi. Doktor inilah yang terlibat dalam patologi tisu penghubung autoimun. Anda mungkin memerlukan perundingan tambahan dengan ahli gastroenterologi atau ahli onkologi..

Terapi penyakit jenis ini berdasarkan penurunan aktiviti imuniti dan penurunan agregasi platelet menggunakan glukokortikoid. Ini adalah hormon steroid yang secara semula jadi dihasilkan oleh korteks adrenal. Mereka direka untuk menghilangkan keradangan, reaksi alergi dan juga kejutan. Glukokortikoid dengan bertindak pada enzim fosfolipase dapat mengatasi proses keradangan pada sindrom antiphospholipid.

Sebarang ubat harus diambil di bawah pengawasan doktor. Adalah mustahil untuk mengubah dos atau kekerapan mengambil kortikosteroid, ini boleh menyebabkan komplikasi teruk (penindasan imuniti kritikal, perkembangan penyakit bersamaan, penghambatan sistem endokrin).

Menurut keterangan itu, doktor boleh menambahkan sitostatik (ubat antitumor) pada janji temu. Ubat antimalaria (hydroxychloroquine) digunakan untuk mengurangkan risiko trombosis. Walau bagaimanapun, mesti diingat bahawa mereka berbahaya bagi wanita hamil dan menyusui..

Sekiranya pesakit mengalami ketidakselesaan umum, plasmapheresis diresepkan. Prosedur ini membolehkan anda membersihkan plasma darah dari kelebihan antibodi antiphospholipid. Oleh itu, mungkin untuk beberapa waktu untuk menyingkirkan gejala dan memperbaiki keadaan pesakit..

Plasmapheresis adalah penyingkiran plasma yang mengandungi toksin dan metabolit. Terdapat pelbagai kaedah prosedur (perkakasan, membran, sentrifugal, dan lain-lain). Dalam alat khas, darah dibahagikan kepada sel dan plasma. Setelah membuang plasma, sel-sel dikembalikan ke aliran darah dengan penyelesaian pengganti plasma untuk mengembalikan isipadu darah. Pada waktunya, plasmapheresis memerlukan masa 1.5-2 jam, jadi ini bukan kaedah rawatan yang paling mudah.

Untuk meningkatkan peredaran mikro pada organ dalaman, terapi detoksifikasi dilakukan. Semua pesakit ditunjukkan infus penyelesaian isotonik intravena, tetapi hanya dalam jumlah kecil. Ia membantu mengencerkan darah dan mengurangkan risiko trombosis..

Petunjuk untuk digunakan

Ujian untuk menentukan aktiviti antikoagulan lupus ditunjukkan untuk kambuh trombosis arteri dan vena, tromboemboli, trombositopenia, perubahan aliran darah serebrum, strok iskemia, atau untuk penilaian risiko pendarahan sebelum operasi. Kajian wanita ditunjukkan semasa merancang kehamilan, keguguran, kematian janin atau setelah beberapa konsepsi yang tidak berjaya. Analisis ini membantu membuat diagnosis yang tepat mengenai APTT yang berpanjangan tanpa sebab yang jelas dan reaksi positif Wasserman yang salah. Gejala klinikal yang memerlukan doktor menetapkan ujian termasuk pembuluh darah dan ulser kulit atau enamel marmar. Petunjuk lain adalah perlunya memberikan antikoagulan tidak langsung kepada pesakit. Analisis ini dikontraindikasikan sekiranya berlaku gangguan mental atau hipotensi yang teruk. Dalam kes-kes ini, ujian dilakukan setelah normalisasi keadaan pesakit. Kelebihan kajian adalah kekhususan yang lebih tinggi untuk antikoagulan terhadap lupus berbanding dengan ujian APTT standard.

Antikoagulan Lupus semasa kehamilan

Oleh kerana peningkatan tahap antikoagulan lupus menunjukkan adanya penyakit yang serius, doktor yang kompeten akan mengesyorkan pesakit untuk menangguhkan kehamilan. Kadang-kadang, untuk konsepsi yang selamat, cukup untuk menurunkan tahap VA, tetapi kehamilan mungkin tidak dapat dilakukan jika penyakit autoimun dikesan..

Pembekuan darah semasa kehamilan dapat meningkat untuk melindungi dari pendarahan yang berlebihan semasa melahirkan. Ini mesti diambil kira semasa coagulogram. Peningkatan yang signifikan dalam kepekatan antikoagulan lupus dalam darah pesakit hamil mungkin menunjukkan patologi yang teruk. Penyakit sistemik berbahaya kerana boleh memberi kesan buruk kepada proses melahirkan dan keadaan janin.

Manifestasi lemah penyakit seperti pembengkakan kaki, gestosis, kehadiran protein dalam air kencing dan peningkatan tekanan darah. Dalam kes yang teruk, seorang wanita hamil mengalami trombosis urat plasenta, yang menyebabkan kelahiran pramatang dan kematian janin. Untuk mengelakkan komplikasi ini, anda perlu menurunkan VA anda sebelum hamil.

Dalam 30-40% kes tidak meningkat pada wanita, sindrom antiphospholipid dikesan. Pada pesakit seperti itu, kekerapan komplikasi semasa kehamilan dan melahirkan mencapai 80%. Tanpa rawatan yang mencukupi, kematian janin berlaku pada 90% kes.

Pada wanita hamil, rejimen rawatan standard tidak dapat diberikan. Dalam kes ini, dos kecil heparin ditetapkan. Wanita hamil dengan VA tinggi dikenal sebagai kumpulan risiko, mereka memerlukan perhatian khusus.

Penentuan antikoagulan lupus membantu menilai fungsi sistem pembekuan darah. Ujian ini tidak mendedahkan penyebab sebenar pelanggaran, tetapi membantu mencurigai adanya penyakit sistemik. Oleh itu, jika VA dikesan dalam darah melebihi normal, pemeriksaan terperinci mesti diselesaikan dan penyebabnya dirawat. Kehamilan dengan peningkatan kadar antikoagulan lupus boleh membahayakan ibu dan bayi..

Hormon apa yang anda ambil untuk merangsang ovulasi??

  • Mendorong 33%, 3288 undi
    3288 undi 33%

3288 undi - 33% daripada semua undi

Klostilbegit 25%, 2445 undi

2445 undi 25%

2445 undi - 25% daripada semua undi

Menopur 16%, 1586 undi

1586 undi 16%

1586 undi - 16% daripada semua undi

Puregon 15%, 1445 undi

1445 undi 15%

1445 undi - 15% daripada semua undi

Busuk 9%, 866 undi

866 undi - 9% daripada semua undi

Menogon 3%, 297 undi

297 undi - 3% daripada semua undi

Jumlah Undian: 9927

Anda atau dari IP anda telah memilih.

Penerangan

Lupus adalah antikoagulan dalam darah (BA). Petunjuk biokimia yang menggambarkan tahap kumpulan antibodi yang heterogen terhadap fosfolipid mereka sendiri atau protein yang berkaitan. Kajian kandungan antikoagulan dari lupus dalam plasma darah dilakukan sebagai sebahagian daripada ujian pembekuan. Menentukan tahap imunoglobulin IgG dalam darah berfungsi sebagai kriteria makmal untuk APS (sindrom antiphospholipid) untuk diagnosis trombosis dan penilaian sistem pembekuan darah. Untuk analisis, plasma yang diekstrak dari darah vena digunakan. Kaedah penyelidikan seragam yang paling penting adalah koagulometri. Julat penunjuk normatif untuk orang dewasa berkisar antara 0,8 hingga 1,2 unit konvensional. Tempoh analisis adalah 1 hari bekerja..

Petunjuk untuk digunakan

Ujian untuk menentukan aktiviti antikoagulan lupus ditunjukkan untuk kambuh trombosis arteri dan vena, tromboemboli, trombositopenia, perubahan aliran darah serebrum, strok iskemia, atau untuk penilaian risiko pendarahan sebelum operasi. Kajian wanita ditunjukkan semasa merancang kehamilan, keguguran, kematian janin atau setelah beberapa konsepsi yang tidak berjaya.

Analisis ini membantu membuat diagnosis yang tepat mengenai APTT yang berpanjangan tanpa sebab yang jelas dan reaksi positif Wasserman yang salah. Gejala klinikal yang memerlukan doktor menetapkan ujian termasuk pembuluh darah dan ulser kulit atau enamel marmar. Petunjuk lain adalah perlunya memberikan antikoagulan tidak langsung kepada pesakit..

Harga di klinik

Harga
Jumlah:, ditunjukkan: 40
KlinikHargaTelefon
Klinik Dr. Bandurina Moscow, Izmailovsky Blvd., 60/10 m. Pervomaiskaya7 (499) 519... tunjukkan 7 (499) 519-37-34 7 (499) 530-37-70
Perubatan pada Ahli Akademik Anokhin Moscow, ul. Ahli akademik Anokhin, w. 9 m. South-West7 (499) 519... tunjukkan 7 (499) 519-34-51 7 (495) 106-06-20
Institut Neurologi Pediatrik dan Dewasa dan Epilepsi Moscow, ul. Ahli akademik Anokhin, w. 9 m. South-West7 (495) 125..tunjukkan 7 (495) 125-22-36 7 (495) 437-12-03 7 (495) 181-31-01
Medeo di 1st Engineering Moscow, st. Kejuruteraan Pertama, 2/7, bldg. 1 m Dubrovka7 (495) 125..tunjukkan 7 (495) 125-22-36 7 (495) 196-27-36 7 (991) 300-95-05
MSCh No. 1 di Avtozavodskaya Moscow, st. Avtozavodskaya, w. 23, bldg. 8 m Avtozavodskaya7 (495) 627... tunjukkan 7 (495) 627-10-84 7 (495) 627-10-85 7 (495) 627-10-83
Tidak terkawal di Soviet Army Moscow, st. Tentera Soviet, d. 3 m Dostoevskaya7 (495) 684... tunjukkan 7 (495) 684-30-12 7 (495) 684-52-57
Harvey di Pushkinskaya St. Petersburg, pos. Shushary, st. Pushkinskaya, 38 m Kupchino7 (812) 986..tunjukkan 7 (812) 986-92-90
Biro Reka Bentuk Pusat Penerbangan Awam Moscow, Lebuhraya Ivankovskoye, 7 m Tushinskaya7 (495) 490..tunjukkan 7 (495) 490-03-78 7 (495) 490-01-46 7 (495) 490-04-90
MC Liteiny di Industrial Avenue, St. Petersburg, Industrialniy ave., 40, bldg. Ladoga 1 m7 (812) 529..tunjukkan 7 (812) 529-98-53 7 (904) 615-38-86
Klinik nombor 4 URPRF Moscow, Prospek Kutuzovsky, Pameran 20 m7 (499) 243..tunjukkan 7 (499) 243-04-74 7 (499) 243-71-00 7 (499) 243-74-72
Tabung Sastera PC Kanak-kanak Moscow, st. Lapangan Terbang Krasnoarmeyskaya, 23A m7 (499) 152..tunjukkan 7 (499) 152-80-32 7 (499) 152-01-62
Peterhof-madu Peterhof, st. Boleh laras, d. 19, bangunan. 1m.7 (812) 420..tunjukkan 7 (812) 420-66-96 7 (812) 420-54-75 7 (981) 776-66-96
Odont on Kazan, St. Petersburg, ul. Kazanskaya, rumah 44 m. Sadovaya7 (812) 327..tunjukkan 7 (812) 327-22-11
Prime Rose di Savushkina St. Petersburg, ul. Savushkina, 115, bldg. Kampung Lama 4 m7 (812) 430..tunjukkan 7 (812) 430-82-12 7 (812) 431-03-37
Institut Kesihatan Keluarga Eropah di Kolpino, Kolpino, pekerja pekerja, 35, bldg. 1m.7 (812) 608... tunjukkan 7 (812) 608-00-33 7 (812) 460-78-89 7 (812) 460-78-61 7 (812) 958-46-65
Rumah Ramping di laluan Zolotorozhsky Moscow, prolek Zolotorozhsky, 2 m. Dataran Illicha7 (495) 707... tunjukkan 7 (495) 707-10-10 7 (495) 364-29-45
Institut Kesihatan Keluarga Eropah di Lenin, Kolpino, Lenin Ave., 21 m.7 (812) 608..tunjukkan 7 (812) 608-00-44 7 (911) 928-00-45 7 (911) 928-00-46
MCC di Moscow Tinggi, st. Tinggi, bangunan 19, bangunan. 2 m. Kolomenskaya7 (495) 725... tunjukkan 7 (495) 725-31-43 7 (499) 612-50-60
AndroHelp on Malaya Pirogovskaya Moscow, st. Malaya Pirogovskaya, d. 1, hlm. 4 m. Frunzenskaya7 (495) 920..tunjukkan 7 (495) 920-98-09 7 (495) 989-89-81
Vitbiomed di Pronskaya Moscow, ul. Pronskaya, 6, bldg. Prospek Lermontovsky 2 m7 (495) 104..tunjukkan 7 (495) 104-40-03
EndoMedLab di Novodmitrovskaya Moscow, ul. Novodmitrovskaya, 5A, bldg. 2 m. Dmitrovskaya7 (495) 773... tunjukkan 7 (495) 773-44-97 7 (499) 270-33-71 7 (495) 627-61-03
Vitbiomed di Novorogozhskaya Moscow, ul. Novorogozhskaya, 8 m Rom7 (495) 132..tunjukkan 7 (495) 132-33-92
Vitbiomed on the Academician Pilyugin Moscow, st. Ahli akademik Pilyugin, d.14, bangunan 2 m Cheryomushki baru7 (499) 134..tunjukkan 7 (499) 134-27-48
Vitbiomed di Narimanovskaya, Moscow, ul. Narimanovskaya, 8, bldg. 1 m Rokossovsky Boulevard7 (495) 603..tunjukkan 7 (495) 603-18-05
Vitbiomed di Bolshaya Marfinskaya Moscow, st. Bolshaya Marfinskaya, 2 m. Fonvizinskaya7 (495) 104..tunjukkan 7 (495) 104-40-03
Vitbiomed on Novoyasenevsky Prospect Moscow, Novoyasenevsky Prospect, 25 m. Novoyasenevskaya7 (495) 426..tunjukkan 7 (495) 426-14-93
Vitbiomed di Bronnitsky Lane Moscow, Bronnitsky per., 2 m. Nizhny Novgorod7 (495) 104..tunjukkan 7 (495) 104-40-03
Klinik Kementerian Luar Negeri Rusia, Moscow, bangunan Smolenskaya nab., D. 2. 2 m. Smolenskaya7 (499) 241..Tunjukkan 7 (499) 241-88-25 7 (499) 244-21-31 7 (499) 241-24-35 7 (499) 241-48-42
Pusat Perubatan untuk Imunocorrection Khodanova PH Moscow, st. Davydkovskaya, 6 m. Slavyanskiy Boulevard7 (495) 125..tunjukkan 7 (495) 125-22-36 7 (499) 445-40-83 7 (495) 740-61-75
Klinik Doktor Klimenko di Tverskaya-Yamskaya Moscow ke-3, st. Tverskaya-Yamskaya ke-3, 10 m. Mayakovskaya7 (495) 255..tunjukkan 7 (495) 255-21-88 7 (926) 204-11-75 7 (963) 676-06-88
Pusat Kesihatan Keluarga di Azov Moscow, ul. Azov, d. 24, bangunan. 3 m Sevastopol7 (495) 921... tunjukkan 7 (495) 921-36-47
Pusat Kesihatan Keluarga di Zeleniy Prospekt, Moscow, Zeleny Prospect, 48, bldg. 3 m. Novogireevo7 (499) 921... tunjukkan 7 (499) 921-36-47 7 (495) 374-79-43
Aerodar-Med Domodedovo, st. Lomonosova, 10 m..7 (985) 267... tunjukkan 7 (985) 267-12-34 7 (926) 612-04-61
Pusat Kesihatan Keluarga di Beskudnikovsky Moscow, bangunan Beskudnikovsky 20, bangunan 5 m Petrovsko-Razumovskaya7 (495) 921... tunjukkan 7 (495) 921-36-47
Pusat Kesihatan Keluarga di Moldagulova Moscow, st. Moldagulova, 3, bldg. 3 m. Vykhino7 (495) 925... tunjukkan 7 (495) 925-00-40 7 (495) 374-79-53
Pusat Kesihatan Keluarga di Yelninskaya, Moscow, ul. Yelninskaya, rumah 20, bangunan 2 m. Belia7 (495) 374... tunjukkan 7 (495) 374-79-43 7 (495) 921-36-47
KVD di Open Highway Moscow, Open Highway, 48A, bldg. 2 m. Rokossovsky Boulevard7 (499) 966..tunjukkan 7 (499) 966-72-01 7 (499) 966-72-05 7 (499) 270-03-50
ECO Bio-Optima di Bolshaya Pereyaslavskaya Moscow, st. Bolshaya Pereyaslavskaya, w. 7, bangunan 1 m Prospect Mira7 (495) 980... tunjukkan 7 (495) 980-40-28 7 (495) 980-40-29
Crede Pakar di Rumyantsevo New Moscow, der. Rumyantsevo, hlm. 2 m. Rumyantsevo7 (495) 232... tunjukkan 7 (495) 232-48-40
Kepercayaan pakar di Moscow, Moscow, 10 Tovarishche lane, bldg.1 metro Marxist7 (495) 232... tunjukkan 7 (495) 232-48-40
Lebih banyak klinik - 482. gunakan penapis
  1. Lupus antikoagulan - apa itu: norma semasa kehamilan dan apa artinya meningkat

Punca penyakit

Antikoagulan Lupus ketika merancang kehamilan adalah sangat berbahaya.


Untuk menghilangkan penyakit sepenuhnya, anda perlu menjalani rawatan yang panjang. Sekiranya sejarah tidak mempunyai petunjuk yang tepat, maka mustahil untuk mencegah kambuhnya penyakit ini.

Terapi konvensional membantu menghilangkan penyumbatan urat.

Semua ubat untuk trombosis telah melalui banyak ujian klinikal..

Pemilihan salah satu daripadanya secara langsung bergantung pada ciri-ciri individu tubuh manusia. Hanya doktor yang boleh memilihnya dengan betul.

Doktor mengatakan mustahil untuk menyingkirkan penyakit ini dengan tablet glukokortikoid dan sitotoksik. Adalah perlu untuk mengarahkan semua usaha untuk menghilangkan penyebab asalnya, yang menyumbang kepada peningkatan antikoagulan yang tajam. Gambaran klinikal ini berbahaya dan membawa kepada pembentukan sebilangan besar gumpalan darah baru. Antikoagulan, seperti warfarin, mempunyai kesan yang berkesan. Dinamika positif diperhatikan sekiranya penggunaan asid acetylsalicylic dosis kecil secara berkala.

Rawatan yang lengkap biasanya memerlukan masa satu tahun. Sekiranya tablet diambil untuk tujuan pencegahan, maka beberapa bulan akan mencukupi. Doktor sering mengesyorkan agar pesakit mereka yang menderita penyakit ini mengambil ubat antikoagulan sepanjang hayat mereka. Berkat ini, kemungkinan untuk mengurangkan risiko pembentukan semula bekuan darah dengan ketara.

Penting! Untuk mencegah penyakit ini, pengaruh faktor negatif luaran harus dikurangkan. Sekiranya wanita tidak mempunyai tanda-tanda tambahan trombosis, maka doktor harus sangat berhati-hati ketika memilih terapi

Sebagai peraturan, asid acetylsalicylic diresepkan. Selain itu, Aspirin-Cardio diresepkan. Ubat ini mempunyai beberapa kelebihan berbanding asid.

Sekiranya wanita tidak mempunyai tanda-tanda tambahan trombosis, maka doktor harus sangat berhati-hati ketika memilih terapi. Sebagai peraturan, asid acetylsalicylic diresepkan. Selain itu dilantik Aspirin-Cardio

. Ubat ini mempunyai beberapa kelebihan berbanding asid..


Selalunya tidak mungkin dilakukan tanpa mengambil ubat antikoagulan. Hanya dalam kes ini dapat mengurangkan risiko perkembangan penyakit.
Sekiranya pesakit menunjukkan tanda-tanda trombosis, doktor menetapkan perjalanan rawatan di bawah pengawasan perubatan.

Warfarin dan Fenilin dilantik, yang paling berkesan dalam memerangi penyakit ini.

Walau bagaimanapun, ubat boleh membahayakan kesihatan pesakit, terutama jika dibandingkan dengan asid asetilsalisilat.

Risiko meningkat dan kemungkinan pembekuan darah di urat kecil tetap ada.

Penyakit ini serius, jadi jika anda mempunyai gejala

dapatkan rawatan perubatan dengan segera. Diagnosis tepat pada masanya - jaminan rawatan yang cepat dan berkesan, berdasarkan hasil ujian, doktor akan memilih ubat yang sesuai.

Antikoagulan Lupus

Ahli hematologi, ahli hemostasiologis, ahli seksologi, doktor keluarga, profesor di Pusat Pendidikan Perubatan Pascasiswazah, Institut Perubatan dan Psikologi, Universiti Penyelidikan Nasional Novosibirsk, pakar dalam diagnostik klinikal dan makmal patologi pembekuan darah, ahli Persatuan Nasional Thrombosis dan Hemostasis (ISTH), Persatuan Amerika Ahli Hematologi (AHA), Persatuan Trombosis Nasional, Pakar Hemostasiologi Klinikal dan Hemorheologi, MD, profesor, RAE.

Pengalaman kerja - 16 tahun.

Memberi nasihat mengenai:

  • Diagnosis dan rawatan gangguan pembekuan darah pada kanak-kanak dan orang dewasa (0+).
  • Pengurusan wanita hamil dengan patologi hemostatik (keturunan dan trombofilia yang diperoleh).
  • Penyelesaian bersama dengan pakar sakit puan mengenai masalah keguguran dan kemandulan.
  • Pemilihan program terapi profilaksis individu untuk pesakit yang mengambil ubat hormon (GOK, COC atau HRT) dengan adanya keadaan trombofilik latar belakang.
  • Persiapan kehamilan untuk pesakit dengan gangguan hemostatik.
  • Diagnosis dan rawatan sindrom antiphospholipid.
  • Diagnosis dan rawatan sindrom pendarahan.
  • Pengembangan program rawatan sebagai persediaan untuk IVF pada pesakit dengan patologi sistem pembekuan darah (bersama dengan pakar sakit puan-reproduksi).
  • Pengenalpastian dan pemerhatian pesakit dengan genetik (keturunan) trombofilia.
  • Diagnosis dan rawatan anemia.
  • Rundingan mengenai seksologi klinikal dan seksopatologi.

Antikoagulan Lupus: norma, penyimpangan dan rawatan

Ramai ibu hamil yang tertanya-tanya apa itu antikoagulan lupus? VA adalah sekumpulan autoantibodi. Mereka dihasilkan oleh sistem imun. Oleh itu, tubuh dilindungi dari fosfolipidnya sendiri. Buat pertama kalinya, antibodi seperti itu didiagnosis pada seseorang yang menghidap lupus erythematosus.

Untuk apa analisis untuk antikoagulan lupus?

Analisis antikoagulan lupus diperlukan untuk mengenal pasti penyebab gangguan pendarahan.

Ujian antikoagulan adalah pensampelan darah yang dilakukan untuk mengenal pasti sindrom antifosfolipid dan sumber kejadiannya. Sebab-sebab seperti itu sering menimbulkan keguguran, kes-kes trombosis tidak jarang berlaku. Ujian darah seperti ini biasanya diresepkan oleh ahli terapi, pakar sakit puan, pakar rheumatologi, imunologi, pakar kardiologi dan reproduksi semasa IVF.

Hasil ujian antikoagulan merangkumi petunjuk pembekuan darah. Sekiranya terdapat hasil positif dan VA terdapat dalam darah, doktor perlu melantik pemeriksaan pesakit tanpa gagal.

Sekiranya ujian antikoagulan lupus positif, kemungkinan trombosis di mana-mana bahagian sistem peredaran darah.

VA, yang terdapat di dalam badan, secara signifikan mengganggu aktiviti prothrombin. Dia bertanggungjawab untuk keupayaan pembekuan darah. Walau bagaimanapun, faktor utama berlakunya antibodi belum diketahui. Seperti yang dicadangkan oleh doktor, ini termasuk masalah, kegagalan yang berkaitan dengan sistem imun, atau adanya penyakit berjangkit.

Bila hendak diuji?

Adalah perlu untuk menderma darah ke antikoagulan kepada pesakit ketika dia telah menerima rujukan ke pakar sakit puan, pakar rheumatologi, dan juga doktor umum, pakar kardiologi. Analisis sedemikian adalah kajian rutin yang diperlukan untuk menentukan komposisi darah.

Sekiranya hasil analisis menunjukkan APTT yang diperpanjang (masa tromboplastin separa diaktifkan), ini adalah tanda bahawa antikoagulan lupus mungkin ada di dalam darah. Ini bermaksud bahawa masa pembentukan bekuan darah sejurus selepas pemberian reagen meningkat.

APTT di setiap makmal dianggap berbeza berdasarkan peralatan. Setiap peranti mempunyai norma tersendiri. Hasil analisis pada APTT harus dibandingkan dengan nilai rujukan (normal) yang ditunjukkan bertentangan dengan hasilnya.

Norma APTT dari 21 hingga 35 saat.

Paradoks yang berkaitan dengan trombosis pada orang dengan VA belum dapat diselesaikan. Nampaknya masa pembekuan darah meningkat, dan trombosis masih muncul. Walaupun diketahui bahawa gumpalan darah muncul kerana darah tebal. Bagaimana dan mengapa ini berlaku, doktor masih belum tahu.

  1. Gejala trombosis vena, arteri, kerosakan sistem peredaran darah, strok iskemia.
  2. Penurunan bilangan platelet dalam sumsum tulang.
  3. Keguguran dalam kebanyakan kes, keguguran yang kerap, serta kematian bayi intrauterin.
  4. Peningkatan jumlah APTT.
  5. Sindrom Antifosfolipid (saringan).
  6. Sekiranya antibodi antikardiolipin dikesan.

Sekiranya terdapat kelebihan antikoagulan lupus dalam darah, pesakit kemungkinan tidak dapat terus melahirkan bayi.

Hasil positif dan lemah

Sekiranya terdapat antibodi lupus, ini menunjukkan kemungkinan adanya sindrom antiphospholipid. Patologi serius seperti ini menimbulkan peningkatan penampilan pembekuan darah!

Tidak ada satu pun analisis. Untuk melakukan analisis, beberapa kaedah penyelidikan digunakan sekaligus. Oleh itu, hasilnya boleh dengan nilai yang berbeza. Norma adalah masa dari 31.00 hingga 44.00 saat. Petunjuk sedemikian kadangkala dianggap sebagai 1 unit konvensional..

Contoh ujian antikoagulan lupus biasa. Perhatikan petunjuk rujukan (normal), mereka mungkin berbeza dari makmal ke makmal bergantung pada peralatan yang digunakan dan kaedah penyelidikan.

Sekiranya antikoagulan lupus negatif, ini bermaksud bahawa ramuan tersebut tidak terdapat dalam darah. Sekiranya VA tidak dikesan semasa analisis, maka sindrom antiphospholipid dan penyakit autoimun sama sekali tidak ada. Hasil negatif adalah terbaik. Ini bererti bahawa seorang wanita akan dapat melahirkan bayi dan melahirkan tanpa komplikasi.

Sekiranya antikoagulan lupus lemah positif, maka indikator berkisar antara 1.3 hingga 1.5 cu Nilai ini menunjukkan bahawa terdapat VA dalam darah, tetapi dalam jumlah kecil. Aktivitinya rendah.

Apakah maksud antikoagulan positif lupus dalam analisis?

Antikoagulan positif adalah petunjuk adanya penyakit dan komplikasi berikut:

  • lupus eritematosus sistemik;
  • Sindrom AFS;
  • artritis reumatoid;
  • ketumbuhan yang berlainan;
  • kolitis ulseratif;
  • pelbagai myeloma;
  • komplikasi selepas mengambil ubat tertentu;
  • pelbagai patologi berjangkit.

Sekiranya, dalam tempoh membawa bayi, positif pembekuan lupus, doktor mungkin mencadangkan pengguguran. Melahirkan, dengan analisis sedemikian, dapat berakhir dengan sangat menyedihkan.

Hasil positif palsu

Seperti yang sudah diketahui, komplikasi setelah mengambil ubat tertentu dapat menunjukkan hasil positif ketika mengambil analisis untuk VA. Walau bagaimanapun, hasil ini mungkin positif positif. Sebagai contoh, jika pesakit menjalani terapi antikoagulasi (penggantian heparin atau heparin) dan diuji antikoagulan lupus, hasilnya mungkin positif positif. Oleh itu, agar hasilnya tepat, anda harus berhenti mengambil (hirudin, danaparoid atau argatroban) sebelum mengikuti ujian.

Perhatian! Berhenti mengambil ubat hanya dengan kebenaran doktor! Ianya sangat penting. Membuat keputusan bebas boleh membawa akibat yang buruk!

Konsepsi, kehamilan dan kelahiran dengan VA positif

VA positif pada seorang wanita bermaksud kehadiran APS (sindrom antiphospholipid). Sekiranya patologi ini dikesan sebelum pembuahan, maka setelah menjalani rawatan, anda boleh hamil dan tidak takut komplikasi. Perancangan kehamilan membolehkan anda mempersiapkan kehamilan dengan betul dan mengelakkan risiko. Jangan mengabaikan peluang ini..

Anda perlu bersiap sedia untuk hamil. Perlu dilakukan analisis untuk antikoagulan lupus. Ini adalah analisis yang sangat penting. Anda perlu melakukannya sebelum membuat keputusan untuk hamil.

Sekiranya seorang wanita merancang untuk menjadi seorang ibu, perlu menjalani ujian untuk mengetahui adanya antikoagulan lupus. Analisis sedemikian juga diperlukan untuk IVF. Analisis seperti ini selalu diberikan kepada ibu hamil, sekiranya berlaku kes berikut:

  1. Kehamilan beku.
  2. Keguguran.
  3. Dalam jangka masa panjang, kematian janin.
  4. Migrain berterusan dirasakan..
  5. Kehilangan penglihatan.
  6. Biru, hujung jari kebas.

Dengan kehamilan, badan mula dibina semula secara intensif, bersiap untuk kelahiran yang akan datang. Walau bagaimanapun, peningkatan kadar pembekuan darah bermula.

Sekiranya seorang wanita mempunyai hasil positif pada VA, maka ini dapat dilihat seperti berikut:

  • kekalahan plasenta bermula;
  • janin boleh mengalami hipoksia;
  • kematian janin mungkin berlaku.

Seorang wanita memulakan proses yang tidak dapat dipulihkan yang berkaitan dengan sistem kardiovaskular. Di samping itu, kebarangkalian tinggi untuk menghidap strok, kegagalan buah pinggang, tromboemboli paru. Itulah sebabnya ia harus dimulakan terapi secepat mungkin. Mustahil untuk menangguhkan rawatan.

Rawatan

Tempoh terapi, rata-rata, 3 bulan. Setelah menjalani rawatan, ujian kawalan harus dilakukan. Sekiranya terapi berjaya, terapi itu akan dihentikan. Agar rawatannya berkesan, pesakit perlu meninggalkan cara hidup dan gaya hidup yang ada. Pertama sekali, anda harus berhenti merokok, makanan berlemak, anda harus mengambil lebih banyak cecair.

Rawatan merangkumi kursus ubat. Rawatan harus diberikan hanya oleh doktor yang hadir setelah pemeriksaan. Jangan ubat sendiri!

Terapi antikoagulan ditetapkan:

  1. Sekiranya APS telah didiagnosis, heparin, warfarin dan aspirin akan diresepkan..
  2. Sekiranya penyakit reumatoid dikesan, dexamethasone dan prednisone akan diresepkan..
  3. Selain itu, darah disucikan menggunakan plasmapheresis.

Sekiranya terdapat berat badan berlebihan, maka anda perlu menyelesaikan masalah ini. Perlu diingatkan bahawa terdapat produk yang mengandungi banyak vitamin K. Dengan penggunaan vitamin ini secara berlebihan, kemungkinan trombosis meningkat berkali-kali. Sekiranya anda menambahkan kehadiran antikoagulan lupus di dalam badan, ini bahkan berbahaya. Oleh itu, penting untuk mengikuti diet dalam proses rawatan yang dipersetujui dengan doktor yang menghadiri. Anda perlu mengecualikan dari prun diet, aprikot kering, herba, kentang panggang, kubis.

Jangan lupa tentang sifat senaman yang bermanfaat. Sukan - adalah kehidupan! Tidak perlu tergesa-gesa mencari barbel atau dumbbell dan memanjakan diri dengan latihan yang kejam. Cukup berjalan-jalan dengan langkah cepat di udara segar 2-3 kali seminggu selama 40-50 minit. Renang sangat digalakkan. Gaya hidup aktif memperbaiki keadaan darah, kelikatan dan pembekuan darah.

Tulis penunjuk VA anda di komen. Rawatan apa yang anda telah ditetapkan? Pakar kami akan dapat memberi komen mengenai rawatan anda atau memberi nasihat. Ingatlah untuk menilai artikel dengan bintang. Kongsi artikel ini di rangkaian sosial anda dengan rakan. Terima kasih kerana melawat. Biarkan ujian anda tidak mengganggu anda. Kami mendoakan kesihatan yang baik untuk anda.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis