Apakah nama ujian pembekuan darah: penyahkodan dan normal

Ujian pembekuan darah adalah bahagian wajib dari serangkaian kajian komprehensif untuk penyakit hati yang serius, semasa kehamilan, atau sekiranya terdapat patologi vena. Sebaiknya jangan menolak kajian seperti ini sebagai persediaan untuk campur tangan pembedahan. Apa nama analisis itu, dan apa hasilnya yang "sihat"? Menceritakan.

Untuk apa ujian pembekuan darah dilakukan?

Gangguan sistem pembekuan darah adalah salah satu sebab utama perkembangan sejumlah patologi kardiovaskular. Sekiranya indikator menurun, ini penuh dengan pendarahan yang meningkat, jika mereka meningkat, risiko pembekuan darah meningkat. Untuk memahami seberapa baik pembekuan berlangsung, analisis yang tepat diberikan. Definisi perubatannya adalah "coagulogram".

Tindakan sistem pembekuan cukup rumit, sebagai contoh, anda boleh memotong secara normal. Kedalaman dan lokasi kecederaan menentukan intensiti dengan mana darah akan mengalir. Sebaik sahaja keperluan perlindungan muncul, sel darah masuk ke dalam kotak: mereka berkumpul di tempat ini untuk membentuk penghalang yang diperlukan - bekuan.

Terima kasih kepada bekuan, muncul rintangan yang menghalang darah cair mengalir keluar dari kawasan badan yang cedera. Sebenarnya, melindungi tubuh dari kehilangan darah yang berlebihan, dan juga mencegah jangkitan memasuki tempat kerosakan, "menahan" tepi luka.

Dalam kes ini, darah mesti kekal cair agar dapat terus beredar secara normal di dalam badan. Selepas darah membeku di kawasan yang diinginkan, pencairan seimbang berlaku.

Petunjuk keseimbangan adalah jangka masa di mana proses pembekuan dan pencairan terbalik berlaku. Sekiranya terdapat penyimpangan dalam masa ini, doktor mengesyorkan ujian darah terperinci dan menentukan semua parameter dengan tepat.

Siapa yang perlu melakukan analisis ini?

Pelanggaran proses pembekuan dipenuhi dengan serangan jantung, strok dan trombosis. Dengan penurunan kadar, mustahil untuk meramalkan bagaimana pembedahan atau kelahiran anak: pesakit hanya dapat berdarah. Pengesanan pelanggaran yang tepat pada masanya juga membantu mencegah perkembangan penyakit berbahaya.

Analisis boleh ditentukan untuk disyaki penyakit kardiovaskular atau gangguan pembekuan. Dalam beberapa kes, diperlukan. Keadaan ini merangkumi:

  • tempoh pranatal;
  • disyaki patologi keturunan;
  • tempoh sebelum dan selepas operasi;
  • keperluan penggunaan antikoagulan yang berpanjangan;
  • kemalangan serebrovaskular akut;
  • penyakit sistem imun.

Sekiranya, semasa analisis rutin, penurunan jumlah platelet dikesan, ada keperluan untuk hemostasiogram.

Dengan patologi ini, fungsi sistem pembekuan mesti diperiksa untuk mengesahkan diagnosis dan mencegah kemungkinan komplikasi.

Mengapa darah beku

Kebolehkompakan merujuk kepada proses biologi yang agak sukar. Semasa tindakan ini, fibrin terbentuk - protein khas yang diperlukan untuk pembentukan gumpalan. Oleh kerana darah menjadi kurang cair, konsistensinya mulai menyerupai keju kotej. Indeks pembekuan darah banyak bergantung pada protein ini..

Peraturan pembekuan bergantung pada dua sistem badan: saraf dan endokrin. Oleh kerana kelancaran, sel darah tidak terikat bersama dan mudah bergerak melalui saluran. Beberapa fungsi bergantung pada keadaan cecair:

  • trofik;
  • pengangkutan;
  • termoregulasi;
  • pelindung.

Sekiranya berlaku pelanggaran integriti dinding vaskular, ada keperluan mendesak untuk proses pembekuan: tanpa pembentukan bekuan di kawasan masalah, seseorang dapat menderita dengan serius.

Darah mengekalkan bentuk cairnya kerana sistem antikoagulan khas, dan hemostasis bertanggungjawab untuk pembentukan gumpalan.

Ciri-ciri lulus analisis semasa kehamilan

Semasa mengandung, tubuh wanita mengalami perubahan fisiologi yang serius. Terlibat dalam proses:

  • darah;
  • sistem endokrin;
  • organ perkumuhan;
  • Sistem saraf pusat;
  • sistem kardiovaskular;
  • pautan hemostasis.

Selalunya dalam tempoh ini, terdapat peningkatan yang signifikan dalam faktor pembekuan darah, yang dapat dikaitkan dengan norma fisiologi. Ujian pembekuan darah semasa kehamilan adalah wajib.

Selama tempoh membawa anak dengan darah, perubahan tertentu berlaku, termasuk yang berikut:

  • penurunan aktiviti protein C;
  • penurunan aktiviti antitrombin;
  • penindasan aktiviti fibrinolisis;
  • peningkatan sifat agregasi platelet.

Perubahan yang berkaitan dengan proses hemostasis bersifat adaptif. Mereka diperlukan untuk mengelakkan pendarahan berlebihan semasa melahirkan dan tempoh selepas bersalin. Ini berlaku kerana penurunan aktiviti fibrinolitik secara beransur-ansur tetapi berterusan dan peningkatan pembekuan..

Kerana perubahan hormon yang serius yang berlaku semasa kehamilan, sistem hemostatik berubah. Pembentukan lingkaran peredaran darah rahim juga mempengaruhi ini. Beberapa wanita mengalami DIC: pertama, hiperkoagulasi diperhatikan, yang secara beransur-ansur digantikan oleh hipokoagulasi.

Ini boleh menyebabkan kehilangan darah yang ketara. Untuk mengelakkan ini, analisis yang diperlukan tidak hanya pada trimester pertama, tetapi juga pada dua yang berikutnya, agar pakar dapat mengesan semua perubahan. Adalah mustahak untuk melakukan kajian terutama pada wanita yang menderita hipertonik rahim atau mengalami keguguran.

Perlu diingat bahawa kadar pembekuan pada wanita hamil mungkin berbeza dari yang biasa, ini mengikut urutan perkara. Doktor harus menjelaskan semua nuansa penyahkodan analisis..

Bagaimana untuk menyediakan

Sebelum melakukan analisis, perlu dilakukan beberapa persiapan, yang bergantung pada kebolehpercayaan data yang diperoleh. Pembekuan darah mungkin berbeza-beza disebabkan oleh pelbagai faktor, yang kebanyakannya secara langsung bergantung pada pesakit..

Terdapat peraturan tertentu yang harus dipatuhi semasa membuat persediaan. Senarai paling mudah adalah:

  1. Sumbang darah hanya pada perut kosong. Sebarang makanan boleh menyebabkan berat sebelah.
  2. Sebaiknya makan terakhir 12 jam sebelum pengambilan sampel darah.
  3. Malam sebelumnya, minum hanya dibenarkan menggunakan air kosong, tetapi dalam jumlah terhad. Pengambilan cecair yang berlebihan juga boleh memutarbelitkan hasilnya..
  4. Pada waktu pagi sebelum pagar, teh dan kopi dilarang sama sekali..
  5. 2-3 hari sebelum menjalani ujian darah, disarankan untuk menghindari makanan pedas dan berlemak: produk seperti itu dapat mempengaruhi proses pembekuan..
  6. Alkohol boleh diminum hanya 3-4 hari sebelum analisis; merokok tidak dibenarkan pada hari kelahiran.
  7. Sekiranya mungkin, adalah wajar untuk mengecualikan usaha fizikal yang serius..

Perlu dipertimbangkan bahawa beberapa ubat juga mempengaruhi cecair darah. Sekiranya ada ubat yang diresepkan semasa pengumpulan, anda harus memberi amaran kepada doktor yang menetapkan analisis, jika tidak, penyahsulitan akan salah.

Data biasa

Keupayaan darah membeku ditentukan oleh ujian makmal. Kedua-dua darah vena dan kapilari dari jari boleh digunakan untuk ini. Setiap ujian memerlukan jenis darah tertentu dan membolehkan anda mengenal pasti keadaan bahagian individu sistem pembekuan.

Tempoh awal - hingga 2 minit, penyelesaian - dalam jarak antara 3 hingga 5 minit

Kiraan platelet

Tempoh pendarahan Duke

Tidak lebih dari 4 minit

Norma untuk orang dewasa ialah 2-4 g / l; untuk bayi yang baru lahir - 1,25-3,0 g / l

dari 12 hingga 20 saat

Masa tromboplastin separa diaktifkan

Menurut hasil analisis dan setelah mengenal pasti penyimpangan, pakar dapat membuat satu atau satu diagnosis yang memerlukan penyelidikan tambahan.

Cara menyahsulit hasil

Menguraikan ujian pembekuan darah memerlukan penilaian beberapa parameter, yang masing-masing ditunjukkan dalam hasil, pernyataan. Item tertentu mungkin menunjukkan adanya penyimpangan tertentu di dalam badan..

Parameter utama merangkumi data berikut:

  • Tempoh pendarahan: jangka masa dari tusukan jari hingga penghentian terakhir aliran darah. Kekurangan vitamin, ubat-ubatan tertentu, dan tekanan serius boleh mempengaruhi data ini..
  • Adhesi - keupayaan platelet untuk melekat pada kawasan saluran darah yang bermasalah.
  • Agregasi adalah petunjuk yang mencatat sifat penghubung platelet. Lebihan minat berlaku dengan latar belakang penyakit tertentu, yang paling sering adalah endokrin.
  • Waktu pembekuan menunjukkan tempoh pembentukan bekuan.
  • Masa trombin - tempoh di mana fibrinogen berubah menjadi fibrin.
  • Indeks prothrombin menunjukkan nisbah masa pembekuan plasma ke normal.
  • APTT - masa tromboplastin separa diaktifkan.
  • Fibrinogen - kata ini merujuk kepada protein yang terdapat dalam darah cair dan berfungsi sebagai substrat untuk mewujudkan pembekuan darah.

Dalam beberapa kes, indikator mungkin sedikit menyimpang dari norma, tetapi patologi atau penyakit tidak akan ada. Doktor anda mesti menangani data tersebut..

Harga dan spesifik

Analisis sedemikian tidak dilakukan di semua klinik dan klinik. Agak sukar untuk mengatakan dengan jelas berapa kos kajian, kerana harga untuk setiap pusat adalah individu. Harganya juga bergantung pada spesifik maklumat yang diperlukan..

Jadi, di Invitro Center, kajian mengenai reseptor fibrinogen platelet tanpa kesimpulan pakar genetik akan menelan belanja 1.2 ribu rubel. Kaedah yang paling mahal adalah analisis lanjutan gen sistem hemostatik dengan kesimpulan ahli genetik yang berpengalaman. Untuk ini, anda perlu memberikan lebih daripada 10 ribu rubel.

Berapa banyak analisis yang dilakukan juga akan dilaporkan di klinik yang dipilih. Untuk mendapatkan hasil yang tepat, perlu dilakukan beberapa tindak balas kimia. Tempoh purata pengajian adalah 2–4 hari..

Sekiranya doktor menetapkan ujian pembekuan, anda tidak boleh menolaknya. Masalah yang dikenal pasti tepat pada masanya dapat menyelamatkan bukan sahaja kesihatan tetapi juga kehidupan manusia.

Ujian pembekuan darah. Nama, semasa diserahkan, harga Invitro, ujian darah

Sistem peredaran darah bertanggung jawab bukan hanya untuk pemakanan dan pertukaran gas dalam organ, tetapi juga melakukan fungsi pelindung. Setelah menerima pelbagai kecederaan, sel darah membentuk gumpalan yang menyekat saluran yang rosak, menghentikan kehilangannya. Proses ini dipanggil pembekuan. Pantau status sistem pelindung seperti itu menggunakan analisis pembekuan.

Apa itu pembekuan darah

Pembekuan adalah salah satu tahap hemostasis, yang bertanggung jawab menjaga kelikatan darah yang diperlukan untuk fungsi tubuh, yaitu, sistem ini mencegah perkembangan pendarahan.

Fungsi pelindung dilakukan dalam 2 peringkat:

  1. Hemostasis vaskular dan platelet. Apabila integriti tisu dilanggar, salurannya sempit, dan tempat kerosakan pada dindingnya ditutup oleh sel darah - platelet. Proses ini mengelakkan pembebasan darah dari saluran darah. Tempoh peringkat pertama tidak melebihi 3 minit.
  2. Hemostasis pembekuan. Tubuh menghasilkan sel protein khas - fibrin. Mereka mempunyai proses filamen khas yang membolehkan mereka saling berikat, membentuk rantai polimer panjang. Pembentukan protein seperti itu disebut pembekuan darah. Mereka menjadikan darah lebih likat, mencegah masuknya agen asing ke dalam alirannya.

Proses biokimia ini berlaku hanya di peringkat tempatan. Apabila ancaman pendarahan dihilangkan, cecair menjadi cair kembali.

Untuk fungsi normal semua sistem badan, darah mesti sentiasa berada dalam tahap kelikatan tertentu. Proses pembekuan bertanggungjawab terhadap keseimbangan keadaannya. Dengan pelanggaran hemostasis, kemunculan pendarahan berat atau pembekuan darah adalah mungkin. Kedua-dua keadaan tersebut menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia..

Mengapa ujian pembekuan darah?

Oleh kerana sebarang keadaan patologi sistem pembekuan dan penipisan darah menyebabkan kematian pesakit, adalah perlu bagi setiap orang untuk membuat koagulogram.

Sebagai tambahan kepada pemeriksaan perubatan biasa, ujian pembekuan ditetapkan untuk:

  • urat varikos;
  • penyakit darah;
  • penyakit autoimun;
  • disyaki hemofilia;
  • penyakit jantung
  • toksikosis pada peringkat kemudian;
  • serangan jantung;
  • sebatan
  • penurunan imuniti;
  • rawatan dengan pengencer darah;
  • terapi hormon;
  • patologi sumsum tulang;
  • kekurangan vitamin;
  • embolisme pulmonari;
  • penyakit hati;
  • trombosis urat besar;
  • gangguan aliran darah di organ pelvis;
  • scleroderma;
  • diabetes mellitus;
  • artritis reumatoid.

Mana-mana keadaan ini berbahaya oleh penemuan pendarahan, yang sukar dihentikan apabila hemostasis gagal. Juga, peningkatan kelikatan darah juga membawa bahaya, kerana risiko pembekuan memasuki otot jantung meningkat, yang akan menyebabkannya pecah atau tersumbat.

Siapa yang menetapkan kajian dan bila

Ujian pembekuan darah disebut koagulogram. Terdapat juga hemostasiogram, yang, sebagai tambahan kepada petunjuk utama sistem hemostasis, juga menunjukkan keadaan darah beku. Satu ujian berdasarkan gejala yang ada..

Beberapa doktor boleh menetapkan ujian darah:

  • ahli terapi dengan aduan luka dan lecet yang tidak sembuh;
  • pakar bedah dan pakar bius semasa dan selepas operasi;
  • pakar obstetrik-ginekologi sebelum bersalin;
  • ahli genetik pembiakan semasa merancang kehamilan;
  • seorang ahli imunologi dengan penyakit von Willebrand yang disyaki atau DIC;
  • pakar neonatologi semasa pemeriksaan awal bayi baru lahir;
  • doktor gigi sebelum operasi mikro di rongga mulut.

Pemeriksaan dalam kes-kes ini diperlukan untuk menghilangkan akibat yang serius setelah manipulasi. Juga, ujian darah dilakukan setelah pembedahan, kerana memerlukan pemantauan penyembuhan dan penyatuan tisu.

Bagaimana persediaan untuk belajar

Darah adalah cecair yang tidak stabil. Keadaan dan strukturnya sentiasa berubah. Untuk mendapatkan hasil yang betul dan tepat, latihan khas diperlukan..

Adalah cukup untuk mematuhi beberapa peraturan:

  • jangan makan makanan 12 jam sebelum analisis;
  • dengan rasa lapar yang teruk, anda boleh minum sedikit air bersih - tidak lebih daripada 0.5 cawan;
  • setiap hari, anda mesti meninggalkan minuman tonik;
  • selama beberapa hari jangan makan makanan salai, goreng dan masin;
  • penggunaan minuman yang mengandungi alkohol dilarang sekurang-kurangnya 3 hari sebelum pemeriksaan;
  • sebelum mengumpul biomaterial tidak dibenarkan merokok;
  • kecualikan aktiviti fizikal yang berlebihan setiap hari.

Sekiranya pendermaan darah diperlukan untuk kanak-kanak, disarankan untuk mematuhi satu peraturan:

  • bayi: makan terakhir dalam 40 min. sebelum pengambilan darah;
  • sehingga 5 tahun: hidangan harus 4 jam sebelum analisis.

Bagaimana dan siapa yang menjalankan kajian

Ujian pembekuan darah juga disebut ujian darah, tetapi lebih sering formulasi ini digunakan di makmal khusus..

Yang terbaik adalah:

Nama KlinikHarga, sapu.
Helix200 hingga 1650
Invitro1310 hingga 3470
HemotestDari 1720
MedExpertDari 1100

Harga koagulogram bergantung pada jenis analisis dan jumlah petunjuk di dalamnya.

Memeriksa pembekuan darah dilakukan pada waktu pagi. Biomaterial dikumpulkan oleh pembantu makmal dari urat menggunakan picagari vakum atau konvensional. Untuk analisis, diperlukan kira-kira 20 ml cecair, jadi dimasukkan ke dalam beberapa tabung khas yang dirawat dengan natrium sitrat. Di makmal, darah diperiksa untuk beberapa petunjuk menggunakan kaedah yang berbeza..

Beberapa kaedah memerlukan penghantaran darah kapilari, kemudian pembantu makmal mengumpulkan sejumlah kecil biomaterial dari tusukan di jari.

  • Masa pembekuan.

Parameter ini ditentukan dengan pelbagai cara:

  1. Menurut Moravica: setetes cecair ujian diletakkan di atas kaca lutsinar dan dilakukan di atasnya dengan spatula steril khas. Masa dicatat dari saat darah memasuki permukaan kaca hingga filamen protein terbentuk, iaitu, hingga biomassa pekat. Pembekuan selama 4-6 minit dianggap normal. Darah kapilari digunakan untuk analisis..
  2. Menurut Mas-Magro: darah menetes ke gelas yang dirawat dengan parafin dan petroleum jelly, kemudian dikumpulkan dengan dispenser atau pipet, tindakan ini dilakukan hingga gumpalan terbentuk. Jam randik mengukur masa dari saat penurunan dikenakan ke permukaan sehingga jisim pekat. Darah kapilari digunakan untuk analisis..
  3. Menurut Sukharev: sekitar 25 ml darah dikumpulkan ke kapilari, disuling ke bahagian tengah. Setiap 30 saat telefon dicondongkan. Masa dikesan dari saat cecair memasuki kapilari sehingga pemindahannya berhenti di atasnya. Norma purata untuk kaedah ini adalah 2-5 minit. Darah dikumpulkan dari jari untuk penyelidikan.
  4. Menurut Lee-White: 1 ml darah dimasukkan ke dalam 3 tiub. Pada suhu 37 ° C, darah membentuk prothrombinase, yang menimbulkan pembekuan. Masa dikira dari saat darah memasuki tiub sehingga berhenti mengalir keluar dari tiub condong. Kaedah ini boleh menggunakan sebarang jenis darah..

Kaedah Lee-White adalah asas untuk menentukan masa pembekuan. Sebilangan besar makmal menggunakan penganalisis hemostasis moden, yang secara automatik mencatat masa pembentukan bekuan.

  • Masa trombin.

Plasma darah vena diedarkan ke dalam beberapa tiub, mereka diletakkan di dalam penganalisis optik pada suhu 37 ° C. Kalsium klorida ditambahkan ke setiap sampel dan masa pembentukan fibrin diukur..

  • Masa prothrombin.

Hanya plasma darah vena yang terlibat dalam kajian ini. Biomaterial diletakkan dalam tabung uji dengan natrium sitrat. Ia mengikat zarah kalsium dalam cecair, memperlahankan pembekuan.

Dengan menggunakan empar, plasma dipisahkan dari jumlah jisim. Kemudian, dengan menggunakan alat automatik, ia dipanaskan hingga 37 ° C dan campuran tromboplastin-kalsium dituangkan. Setelah meneutralkan natrium sitrat, faktor pembekuan III ditambahkan ke sampel dan masa pembekuan dicatatkan. Ia diukur secara automatik menggunakan sensor optik terbina dalam..

Semasa menentukan parameter ini, kaedah mekanik sering digunakan, kerana alat ini dapat memberikan data yang salah kerana adanya sel-sel lemak di dalam darah atau peningkatan kandungan bilirubin di dalamnya..

  • Masa Tromboplastin Separa Diaktifkan (APTT).

Dalam darah seseorang mesti ada beberapa faktor pembekuan. Parameter ini menunjukkan enzim mana yang tidak mencukupi untuk hemostasis normal. Fosfolipid ditambahkan ke darah dari vena, yang merangsang platelet untuk mengembun. Parameter ditentukan hanya menggunakan peranti automatik.

  • Indeks prothrombin.

Indikator dikira sebagai nisbah masa pembekuan darah pesakit dengan nilai normal.

Kepekatan faktor pembekuan ini ditentukan pada penganalisis automatik atau mekanikal mengikut kaedah Clauss. Plasma darah vena diencerkan dengan larutan penyangga dalam nisbah 1: 9 dan trombin ditambahkan ke dalam campuran. Dengan menggunakan sensor optik, masa pembentukan gumpalan dicatatkan. Kemudian kepekatan fibrinogen dikira mengikut garis penentukuran yang dibina sebelumnya..

  • Kiraan platelet.

Mengira sel darah dilakukan dengan dua cara:

  1. Mekanikal: smear dilakukan setiap 1000 sel darah merah. Dengan menggunakan mikroskop, semua platelet dikira di antara sel-sel ini. Selanjutnya, pengiraan dilakukan mengikut formula dengan mempertimbangkan jumlah sel darah merah.
  2. Automatik: kepekatan sel dikira pada penganalisis hematologi.

Darah kapilari diperlukan untuk analisis..

  • Tempoh pendarahan Duke.

Dengan menggunakan jarum khas, tusukan dibuat di cuping telinga atau jari manis sedalam 4 mm. Kemudian setiap 10 saat. sapukan kertas turas ke tempat tusukan. Masa dijejak dari saat penurunan pertama muncul sehingga jejak darah pada penapis berhenti.

Pembekuan darah

Ujian pembekuan darah juga disebut "faktorial". Petunjuk yang melampaui nilai normal menunjukkan kekurangan salah satu daripada 13 faktor pembekuan plasma. Pelanggaran hubungan kuantitatif mereka meningkatkan risiko terkena penyakit sistem kardiovaskular.

Petunjuk utama pembekuan darah:

ParameterNilai normal
Masa Pembekuan (Lee-White)2-6 min.
Masa trombin12-25 saat.
Masa prothrombinDewasa: 11-18 saat, Bayi yang baru lahir: 13-17 saat..
Indeks prothrombin80-115%
PlateletUmurWanita g / lLelaki g / l
2 minggu143-450216-420
4 minggu278-570245-586
9 minggu330-597230-565
6 bulan245-580240-530
2 tahun215-460205-445
6 tahun188-395200-402
Dari umur 6 tahun dan dewasa150-400
Masa tromboplastin separa diaktifkan32-50 saat.
FibrinogenDewasa: 2-4 g / l, bayi baru lahir: 1,25-3,0 g / l.
Tempoh pendarahan Duke2-4 min.

Apa yang boleh mempengaruhi hasilnya

Terlepas dari kaedah ujian darah, hasilnya mungkin salah atau tidak tepat.

Nilai yang diperoleh dapat diputarbelitkan:

  • tidak mematuhi kebersihan dan teknologi semasa mengambil sampel bahan;
  • penyimpanan darah yang tidak betul sebelum pemeriksaan;
  • pengangkutan darah yang berpanjangan;
  • masuk ke dalam sampel sel lemak;
  • pemindahan darah baru-baru ini;
  • masuk ke kapilari darah vena;
  • minum alkohol atau makanan yang terlalu berlemak;
  • mengambil ubat tertentu:
  • antibiotik;
  • ubat steroid;
  • diuretik;
  • perencat;
  • antikoagulan;
  • vitamin K;
  • ubat hormon;
  • muntah
  • cirit-birit;
  • kekurangan zat makanan dengan kelebihan protein dan produk karbohidrat;
  • penggunaan gula yang tidak terkawal;
  • keracunan racun perosak;
  • kekurangan vitamin B;
  • tekanan;
  • tempoh kehamilan;
  • minum air tidak mencukupi;
  • pensampelan biomaterial pada waktu siang atau petang;
  • kejutan kesakitan sebelumnya.

Menyatakan hasilnya

Data yang diperoleh hanya boleh didekripsi oleh doktor. Bergantung pada hasil kajian, sejarah klinikal dibuat dan, jika perlu, skema pembetulan komposisi darah atau pemeriksaan tambahan dibuat.

1. Masa pembekuan.

Ujian pembekuan darah disebut sama dengan parameter asasnya. Waktu pembekuan adalah yang utama kerana kemungkinan pelaksanaannya cepat tanpa kajian tambahan. Tetapi petunjuk waktu dianggap awal, dan ujian ekspres dilakukan sekiranya berlaku penyakit serius..

Peningkatan masa pembekuan menunjukkan perkembangan:

Nilai yang lebih rendah menunjukkan:

  • kerosakan sistem endokrin;
  • berdarah.

Juga, nilai di bawah tahap normal mungkin muncul ketika mengambil ubat hormon dan selepas pembedahan. Selepas kelahiran, sebilangan kecil dianggap normal, tetapi memerlukan pemantauan dalam beberapa hari..

2. Masa trombin.

Parameter ini menentukan perjalanan hemostasis pembekuan. Pada peringkat ini, fibrin terbentuk dari fibrinogen. Ujian ini paling penting ketika memantau rawatan dengan ubat fibrinolitik dan heparin, serta adanya patologi genetik sistem hematopoietik.

Tafsiran parameter ini dilakukan bersama dengan hasil tromboplastin separa yang diaktifkan dan masa trombosis.

Nilai meningkat dengan:

  • kekurangan pembentukan fibrin;
  • fasa akut DIC;
  • myeloma;
  • peningkatan kepekatan bilirubin;
  • penyakit autoimun;
  • keracunan;
  • sirosis hati;
  • kegagalan buah pinggang.

Penurunan indikator menunjukkan tahap awal DIC.

3. Masa Prothrombin.

Parameter ini menganggarkan tahap kepekatan faktor pembekuan dalam plasma, iaitu, perjalanan fasa pertama hemostasis.

Peningkatan masa berlaku apabila:

  • penyakit hati;
  • lupus erythematosus;
  • patologi saluran empedu;
  • pemindahan plasma;
  • terapi heparin.

Penurunan parameter menunjukkan:

  • pengembangan DIC;
  • jangka masa penghantaran;
  • mengambil ubat dan sediaan hormon yang mengandungi faktor pembekuan prothrombotik.

4. Indeks prothrombin.

Parameter pengiraan ini menyeragamkan. Adalah perlu untuk menilai keberkesanan terapi antikoagulan. Peningkatan nilai sediaan kumarin menunjukkan penurunan risiko pembekuan darah tanpa pengenceran darah yang kuat.

Tetapi jika bersamaan dengan petunjuk ini, masa prothrombin juga meningkat, maka ini menunjukkan adanya:

  • hepatitis kronik;
  • gangguan metabolisme protein;
  • sirosis hati;
  • DIC;
  • kekurangan vitamin K;
  • patologi genetik sistem pembekuan darah;
  • pengeluaran fibrinogen yang tidak mencukupi;
  • kekejangan saluran empedu.

Nilai yang lebih rendah menunjukkan:

  • tromboemboli;
  • trombosis;
  • kehamilan;
  • gangguan dalam komposisi plasma.

5. Platelet.

Penunjuk ini mengawal komposisi darah dan patologi sistem hematopoietik. Peningkatan jumlah sel ini dikaitkan dengan penggunaan ubat hormon atau pembedahan sebelumnya.

Penurunan kepekatan sel darah menunjukkan perkembangan:

  • barah darah;
  • patologi saraf tunjang;
  • penyakit hati;
  • trombositopenia.

6. Masa tromboplastin separa diaktifkan.

Ujian pembekuan darah merangkumi kajian mengenai aktiviti semua faktor pembekuan. Parameter ini disebut secara ringkas APTTV. Ia adalah yang paling sensitif terhadap berlakunya patologi dalam badan..

Melebihi nilai normal menunjukkan:

  • penyerapan semula pembekuan darah;
  • hemofilia;
  • kekurangan faktor pembekuan 2, 5, 8-10, dan 12;
  • penyakit autoimun;
  • DIC;
  • sirosis hati;
  • Penyakit Hageman;
  • hepatitis.

Penurunan APTT dianggap normal selama kehamilan, dan juga menunjukkan:

  • peringkat awal DIC;
  • kemunculan tumor malignan;
  • pendarahan dalaman.

7. Fibrinogen.

Jumlah protein ini menerangkan proses hemostasis tahap terakhir..

Kepekatan fibrinogen meningkat dengan:

  • keradangan;
  • tekanan masa lalu;
  • kemunculan virus di dalam badan;
  • perkembangan patologi kardiovaskular;
  • haid dan kehamilan;
  • patologi autoimun;
  • jed;
  • amiloidosis;
  • luka bakar yang meluas;
  • pielonefritis.

Penurunan tahap protein menunjukkan:

  • sirosis hati;
  • leukemia;
  • kekurangan fibrinogen genetik;
  • penyakit onkologi alat kelamin;
  • fasa akut DIC;
  • keracunan;
  • mononukleosis.

8. Tempoh pendarahan.

Ujian ini membantu mengenal pasti patologi sistem hemostatik dengan cepat..

Pertumbuhan jangka masa mungkin menunjukkan adanya:

  • sirosis hati;
  • hemofilia;
  • demam buasir;
  • trombositopenia;
  • hepatosis;
  • hepatitis A.

Hasil di bawah norma dianggap salah dan memerlukan kajian berulang..

Apa yang perlu dilakukan sekiranya terdapat kelainan

Apabila memperoleh hasil di mana terdapat penyimpangan dari nilai normal, sangat penting untuk menghubungi ahli terapi atau ahli hematologi. Adalah mustahil untuk menafsirkan hasilnya secara bebas, kerana banyak parameter dianggap hanya bersama dengan yang lain, dan tidak menunjukkan penyimpangan yang serius.

Setelah mempelajari semua petunjuk, doktor akan dapat menentukan kehadiran atau ketiadaan patologi, dan juga tahapnya. Sekiranya semasa kajian pesakit mengambil ubat, perlu memberitahu doktor tentang hal ini, kerana beberapa ubat mengubah hasilnya dengan ketara.

Mereka juga dipengaruhi oleh:

  • kitaran haid;
  • umur;
  • pemakanan;
  • tabiat buruk;
  • kehamilan.

Selalunya, keabnormalan disebabkan oleh dehidrasi atau jangkitan. Sekiranya perlu, doktor akan menetapkan pemeriksaan tambahan dan rejimen minum khas.

Sekiranya kelainan pada hemostasis dikesan dengan analisis, rawatan mungkin diperlukan dengan:

  1. Ubat kontrikala dan hemostatik yang meningkatkan tahap fibrinogen;
  2. vitamin K;
  3. pemindahan darah, yang meningkatkan tahap fibrin;
  4. Vikasol, yang merupakan koagulan tidak langsung yang meningkatkan komposisi faktor darah;
  5. Oprelvekin dan Hydroxyurea, yang mengawal kepekatan platelet;
  6. Protamine, yang menghilangkan kesan terapi heparin;
  7. Cryoprecipitate, yang merawat penyakit dan hemofilia von Willebrand.

Dana ini diperkenalkan hanya di bawah pengawasan pakar di hospital.

Untuk meningkatkan kesan terapeutik, disarankan untuk meningkatkan penggunaan:

  • asid folik;
  • keju kotej;
  • susu;
  • keju;
  • kefir;
  • ikan;
  • daging merah;
  • hijau;
  • kekacang dan tanaman.

Memantau keadaan sistem hemostatik dan hematopoiesis hanya mungkin dilakukan dengan ujian darah berkala untuk pembekuan. Pada pengesanan awal penyimpangan, doktor mungkin menetapkan pemeriksaan cecair biologi yang lebih luas, yang disebut koagulogram yang diperluas. Penyampaian ujian ini tepat pada masanya membolehkan anda menyelamatkan bukan sahaja kesihatan tetapi juga nyawa manusia.

Pengarang: Shalunova Anna

Reka bentuk artikel: Mila Fridan

Video koagulogram

Komarovsky akan membincangkan masalah pembekuan darah:

Ujian pembekuan darah

Darah adalah komponen penting dalam tubuh manusia, yang secara serentak melakukan beberapa fungsi penting:

  • Ia mengangkut sel oksigen ke semua organ dalaman,
  • Perkara yang sama berlaku dengan nutrien yang selalu diperlukan oleh semua tisu.,
  • Di setiap sel, proses metabolik dilakukan secara berterusan - dari elemen berguna semua yang diperlukan diambil, dan yang tidak perlu ditarik, itulah yang dilakukan darah lagi,
  • Kerana aliran darah yang berterusan, suhu tubuh manusia dipertahankan dalam julat normal, dan berubah jika proses keradangan atau patologi lain berkembang di dalam badan,
  • Hormon disintesis dalam kelenjar dalaman - bahan yang diperlukan untuk fungsi normal organ tertentu. Sehingga mereka sampai ke "tujuan" aliran darah digunakan,
  • Unsur darah memberikan fungsi pelindung kepada tubuh, kerana agen patogen terutama menembusi tepat ke sel darah, di mana serangan menantinya,

Senarai ini dapat dilanjutkan untuk beberapa waktu, kerana nilai darah terlalu tinggi. Fungsinya yang normal dapat dicapai apabila keadaan tertentu dipenuhi:

  • nisbah pelbagai unsur darah mesti mematuhi keseimbangan tertentu,
  • formula darah mesti memenuhi standard yang ditetapkan,
  • kebolehbahannya harus sama dengan nilai rujukan.

Hari ini kita akan mendedahkan topik yang mempengaruhi pembekuan darah, dan mengetahui nama analisis yang menentukan nilai ini.

Sekiranya ini tidak berlaku tepat pada waktunya, maka ada risiko kehilangan darah yang teruk. Sekiranya pembentukan aktif "gabus", ia dapat berkembang menjadi gumpalan darah yang mengganggu peredaran darah, yang berarti bahawa bahagian tubuh tertentu akan mulai habis kerana kekurangan unsur berguna. Pada orang yang sihat, keseimbangan antara pencairan dan pembekuan selalu terjaga dalam keseimbangan, dengan patologi ia dapat terganggu dan membawa kepada akibat yang tidak dapat dipulihkan dan bahkan kematian.

Anda dapat mengetahui kebekuan darah anda dari koagulogram - kajian makmal khas. Kadang-kadang ia juga dipanggil hemostasiogram. Notasi dalam analisis yang harus anda perhatikan adalah:

  • Prothrombin (masa prothrombin);
  • Masa trombin;
  • Fibrinogen.

Penyahsulitan analisis

Periksa pembekuan darah anda perlu:

  • Orang yang disyaki patologi darah;
  • Wanita semasa mengandung;
  • Pesakit bersiap untuk dan selepas pembedahan;
  • Pesakit dengan vena varikos;
  • Mereka yang mempunyai patologi kardiovaskular;
  • Orang yang mempunyai hati yang sakit;
  • Pesakit dengan penyakit autoimun.

Koagulogram darah juga ditunjukkan untuk memantau rawatan jangka panjang dengan antikoagulan tidak langsung.

Petunjuk utama yang bertanggungjawab untuk hasil analisis pembekuan darah:

  • Masa pembekuan (singkatnya BC) - bilangan saat (minit) yang mempunyai masa pembekuan fibrin, bermula dari saat bahan diambil untuk dianalisis.
  • Indeks Prothrombin (ditandatangani sebagai PTI dalam bentuk) - angka ini menunjukkan peratusan masa pembekuan plasma yang dikaji ke rujukan plasma.
  • Masa trombin (TB) - jangka masa yang diperlukan untuk fibrinogen untuk menukar menjadi fibrin.
  • Masa tromboplastin separa diaktifkan (singkatan APTT) - jangka masa yang diperlukan untuk pembentukan gumpalan darah apabila terkena kalsium klorida dan bahan lain.
  • Fibrinogen - menunjukkan kepekatan protein yang larut dalam plasma darah.

Kadar analisis

Di bawah ini kami memberikan nilai yang diterima umum yang dianggap sebagai norma di kebanyakan makmal:

  • Masa pembekuan darah kapilari dianggap normal jika berlaku dalam jangka masa setengah minit hingga lima minit;
  • Masa pembekuan darah vena - antara lima hingga sepuluh minit;
  • Indeks prothrombin biasanya antara 93% dan 107%. Sekiranya lebih tinggi, maka ini mungkin berlaku kerana penggunaan alat kontraseptif oral, jika tidak, seseorang mempunyai risiko trombosis. Penurunan IPT menunjukkan risiko pendarahan;
  • Masa trombin sekurang-kurangnya 15 saat, dan maksimum 18 saat. Sekiranya terdapat penurunan TB, perlu dipertimbangkan kelebihan fibrinogen dalam darah, dengan peningkatan - sebaliknya, mengenai kekurangan protein, atau mengenai kegagalan buah pinggang;
  • Masa tromboplastin separa yang diaktifkan pada orang yang sihat adalah dari 30 hingga 40 saat. Petunjuknya semakin meningkat pada orang yang mempunyai masalah hati, atau kekurangan vitamin K dalam badan mereka;
  • Fibrinogen dalam plasma rujukan tidak lebih daripada empat gram seliter, tetapi tidak kurang dari dua gram. Tahap protein menurun dengan hepatitis, sirosis, kekurangan vitamin B12 dan C, dan patologi pembekuan. Jumlah fibrinogen akan meningkat sekiranya proses menular atau radang akut, radang paru-paru, serangan jantung berkembang di dalam badan, atau seseorang hanya dalam keadaan pasca operasi..

Sekiranya, untuk beberapa petunjuk, pembekuan darah berbeza dari nilai ideal, maka seseorang tidak boleh panik. Beberapa penyimpangan mempunyai penjelasan sepenuhnya, tetapi anda sendiri tidak dapat membezakannya. Pakar yang berpengalaman harus melakukan ini..

Ujian pembekuan kehamilan

Ujian makmal jenis ini dilakukan beberapa kali sepanjang tempoh kehamilan dan bahkan sebelum melahirkan. Sememangnya wujud di alam sehingga secara semula jadi, sejak saat pembuahan, pembekuan darah seorang wanita sudah meningkat. Proses ini diaktifkan lagi pada permulaan trimester kedua. Perubahan sedemikian diperlukan agar tubuh wanita dapat menghentikan pendarahan teruk setelah melahirkan, iaitu, setelah pemisahan plasenta. Sekiranya ini tidak berlaku, wanita yang bersalin mati dalam beberapa minit kerana kehilangan darah yang kritikal.

  • APTT pada wanita hamil mestilah dari 17 hingga 20 saat;
  • Fibrinogen biasanya tidak boleh melebihi 6.5 gram seliter;
  • Kiraan platelet untuk wanita dalam kedudukan adalah dari 131 hingga 402 ribu per mikroliter;
  • Prothrombin akan menjadi ideal jika tahapnya dari 78 hingga 142 peratus;
  • TV pada ibu hamil yang sihat sama dengan selang 18 hingga 25 saat.

Hasil yang diremehkan atau meningkat menunjukkan penyimpangan patologi, dan tidak boleh diabaikan.

Cara mengambil ujian pembekuan darah

Peraturan utama adalah bahawa prosedur dilakukan pada waktu perut kosong. Anda tidak boleh makan 8 jam sebelum bersalin, tetapi lebih baik menahan diri dari semua 12. Tidak boleh diminum pada waktu pagi. Air biasa boleh diminum, tetapi dalam jumlah yang berpatutan. Terutama anda tidak dapat menahan dahaga dalam cuaca panas.

Dalam beberapa hari terakhir sebelum analisis, alkohol dan makanan berlemak tidak termasuk dalam diet. Pada hari kajian, lebih baik tidak merokok sama sekali (sehingga anda menderma darah), tidak membebankan diri secara fizikal dan emosi (dan sehari sebelumnya).

Sekiranya anda mengambil ubat farmakologi, maka fakta ini harus dipersetujui dengan pakar, kerana sebilangan ubat mempengaruhi komposisi darah dan fungsinya.

Ujian pembekuan darah

Pembekuan darah adalah reaksi pelindung yang diperlukan untuk menghalang pendarahan. Ia melibatkan saluran darah, platelet dan faktor pembekuan. Akibatnya, filamen fibrin yang menahan sel darah terbentuk dari fibrinogen, trombus yang terbentuk mencegah kehilangan darah.

Peningkatan keupayaan pembekuan bermaksud risiko penyumbatan vaskular dan perkembangan strok, serangan jantung, gangguan peredaran darah di bahagian ekstrem. Pembekuan rendah berbahaya untuk pendarahan. Pemeriksaan wajib dilakukan sebelum pembedahan, kelahiran anak dan semasa terapi dengan ubat-ubatan yang menipiskan darah.

Pembekuan darah

Pembekuan darah adalah kemampuan untuk membentuk gumpalan darah (pembekuan darah) ketika kerosakan tisu.

Dan di sini lebih banyak mengenai antikoagulan dan pendarahan.

Apa itu sistem pembekuan darah?

Sistem pembekuan darah bertanggungjawab untuk menghentikan pendarahan. Dalam proses trombosis, faktor terlibat:

  • plasma (terkandung di bahagian cairan darah), ada 12 daripadanya dan ditunjukkan oleh angka Romawi, yang utama: I (fibrinogen), II (prothrombin), filamen fibrin ("rangkaian trombus") terbentuk dari fibrinogen;
  • tisu - mereka dihasilkan oleh lapisan dalam kapal, merangsang sambungan platelet (sel yang terlibat dalam pembinaan bekuan);
  • selular - menonjol di permukaan membran platelet, ditunjukkan oleh angka Arab.

Sekiranya tidak ada kerosakan pada kapal, maka faktornya tidak aktif. Selepas kecederaan, reaksi lata berlaku - pengaktifan satu enzim mencetuskan rantai transformasi berturut-turut.

Apa yang bergantung kepadanya

Proses pembekuan darah (hemocoagulation) bergantung kepada keadaan seperti:

  • keadaan kapal - dengan kekejangan dan kerosakan, keradangan dipercepat;
  • kepekatan dan aktiviti platelet - kekurangan atau rendah diri menyebabkan peningkatan pendarahan;
  • pembentukan faktor plasma di hati - kegagalan hati disertai dengan kecenderungan pendarahan;
  • kehadiran vitamin, terutama K, kerana diperlukan untuk sintesis faktor pembekuan;
  • tahap antikoagulan semula jadi (melarutkan helai fibrin yang sudah terbentuk atau menghalang pengaktifan faktor) - heparin, antithrombin dan lain-lain;
  • kesakitan dan tekanan dengan pembebasan adrenalin - dengan kehadirannya, pembekuan darah terbentuk dengan lebih cepat;
  • kalsium, ketumpatan darah - meningkatkan pembekuan;
  • suhu badan dan persekitaran - panas mempercepat, dan sejuk melambatkan pembentukan bekuan darah;
  • mengambil ubat - contohnya, menyebabkan pendarahan Heparin, Warfarin, Aspirin, dan menghentikan Vikasol (analog vitamin K), asid aminocaproic, Dicinon.

Bagaimana keadaannya

Pembekuan darah bermula selepas kekejangan refleks kapal sebagai tindak balas terhadap kerosakan dan berlaku dalam bentuk reaksi:

  • lekatan platelet (lekatan) - menyebabkan faktor von Willebrand, yang dilepaskan semasa kecederaan pada sarung kapal;
  • pembentukan plag platelet (agregasi) - platelet yang diaktifkan dihubungkan antara satu sama lain;
  • pengurangan dan pemadatan trombus - faktor platelet yang dilepaskan menjadikan agregasi tidak dapat dipulihkan, trombin terbentuk, menyebabkan penukaran fibrinogen menjadi filamen fibrin.

Dalam bentuk yang disederhanakan, filamen fibrin adalah sejenis grid di mana platelet berada, serta sel darah merah dan sel darah putih ditangkap. Semua sel, berkat protein pengetatan khas, saling terhubung erat satu sama lain dalam trombus.

Tahap dan syarat

Pembekuan darah adalah proses multifaktorial. Sebilangan reaksi berlaku secara berurutan, tetapi yang utama berlaku secara serentak, oleh itu pembahagiannya di pentas sewenang-wenangnya. Terdapat 3 peringkat utama:

  1. pengaktifan - prothrombin masuk ke trombin;
  2. pembekuan - trombin "memotong" bahagian fibrinogen dan filamen fibrin muncul;
  3. penarikan balik - pemampatan dan pemadatan bekuan fibrin.

Fasa pertama boleh dimulakan dengan dua cara:

  • luaran - faktor tisu yang menonjol dari kapal yang musnah atau tisu penghubung;
  • dalaman - disebabkan oleh faktor-faktor yang terdapat pada membran platelet yang diaktifkan (jalur intravaskular).

Apa yang mencetuskan pelanggaran

Peningkatan kebekuan didapati dalam penyakit seperti:

  • aterosklerosis;
  • penyakit hipertonik;
  • komplikasi vaskular diabetes mellitus (angiopati);
  • peningkatan pemusnahan sel darah merah (anemia hemolitik);
  • penyakit autoimun (antibodi ke tisu mereka terbentuk) - artritis reumatoid, periarteritis nodosa;
  • kecederaan teruk, luka bakar, keadaan kejutan (peringkat pertama);
  • keracunan darah (sepsis);
  • peningkatan pembentukan hormon tekanan oleh kelenjar adrenal (pheochromocytoma, sindrom Itsenko-Cushing);
  • gangguan fungsi buah pinggang, pankreas.

Dengan semua keadaan ini, risiko penyumbatan saluran darah dengan pembekuan darah dan komplikasi dalam bentuk serangan jantung, strok meningkat.

Pembekuan darah rendah menyebabkan pendarahan. Ini adalah akibat penyakit kongenital (hemofilia, von Willebrand, Randu-Osler, kekurangan faktor pembekuan), dan juga menimbulkan:

  • jangkitan - virus dan mikrob;
  • ubat - antikoagulan, agen antiplatelet, beberapa antitumor;
  • neoplasma, termasuk darah (leukemia), sumsum tulang;
  • sirosis hati;
  • kekurangan vitamin K;
  • pembekuan intravaskular dalam keadaan kejutan teruk dan keadaan septik (fasa kedua DIC, iaitu pembekuan intravaskular yang meluas);
  • penyinaran;
  • pemindahan darah yang kerap;
  • alkoholisme kronik;
  • vaskulitis hemoragik.

Petunjuk kebolehtelapan

Banyak elemen sistem pembekuan darah diketahui, oleh itu, untuk sepenuhnya menentukan indikatornya, diperlukan analisis - koagulogram yang diperluas. Oleh kerana paling kerap kajian ditetapkan untuk menilai risiko pendarahan dan peningkatan trombosis, doktor memilih ujian yang paling penting.

Masa pembekuan darah

Untuk mengkaji masa pembekuan, darah diambil dari urat atau jari dan diletakkan di atas slaid kaca. Tentukan berapa banyak gumpalan itu muncul. Ini adalah petunjuk yang menunjukkan, kerana dengan kekurangan fibrinogen, darah tidak membeku untuk waktu yang lama, dan pendarahan kecil.

Tempoh pendarahan

Ia ditentukan dengan menusuk jari atau cuping telinga. Titisan yang dikeluarkan dalam kes ini dikeluarkan dengan kertas turas dan tandakan waktu pendarahan berhenti sepenuhnya. Ia digunakan untuk mengesan kekurangan platelet atau kegagalannya, DIC. Tempoh pendarahan selalu digunakan bersama dengan data ujian darah dan koagulogram.

Fibrinogen

Tahap protein ini diperiksa sebelum pembedahan, untuk memantau perjalanan kehamilan, untuk menentukan penyebab kemandulan. Ia boleh meningkat dengan pemusnahan dan keradangan tisu, gangguan akut peredaran serebral atau koronari. Dengan kuantiti, risiko kemalangan vaskular pada pesakit dengan patologi pembekuan ditentukan.

Petunjuk rendah adalah ciri patologi hati, toksikosis teruk, dan sindrom hemoragik kongenital. Fibrinogen meningkat dengan trombosis, urat varikos, tumor, penyakit buah pinggang.

Masa trombin

Menunjukkan berapa lama helai fibrin terbentuk dari fibrinogen di bawah pengaruh trombin. Meningkat apabila:

  • kekurangan fibrinogen, trombin, serta penurunan aktiviti mereka;
  • pengenalan heparin dalam suntikan;
  • kerosakan pada tisu hati;
  • kegagalan buah pinggang;
  • myeloma, leukemia;
  • eklampsia (toksikosis teruk) pada wanita hamil.

Ia dapat dipendekkan dengan alasan berikut:

  • pembekuan darah;
  • batuk kering, radang paru-paru yang luas;
  • neoplasma malignan;
  • alahan teruk;
  • kecederaan terbakar.

Masa prothrombin

Ia mencirikan tindak balas prothrombin kepada penukaran trombin. Dalam praktiknya, penunjuk INR digunakan. Ia mencerminkan kesan tromboplastin standard pada kadar pembentukan trombin. Ia digunakan untuk mendiagnosis gangguan pembekuan dan semasa rawatan dengan antikoagulan (mis. Warfarin) untuk menilai risiko pendarahan.

Kurang biasa digunakan adalah ujian yang disebut prothrombin oleh Quick. Untuk menentukannya, pengenceran bahagian plasma darah yang berbeza diperlukan. Mereka dibandingkan dengan sampel orang sihat. Hasilnya diproses dengan kaedah matematik..

Masa prothrombin, INR lebih tinggi daripada biasa, dan prothrombin menurut Quick rendah pada:

  • hemofilia;
  • kekurangan faktor pembekuan kongenital, fibrinogen;
  • trombositopenik purpura (kekurangan platelet, disertai dengan peningkatan pendarahan);
  • kekurangan vitamin K;
  • penggunaan ubat-ubatan buasir.

Prothrombin meningkat dan INR rendah, masa prothrombin adalah tanda:

  • trombosis, tromboembolisme (penyumbatan saluran darah);
  • trauma, pemusnahan tisu;
  • penggunaan kontraseptif hormon;
  • pembekuan darah semasa merokok pada pesakit tua.

Masa tromboplastin separa diaktifkan dikira dengan menambahkan reagen berbeza ke plasma. Mereka menyebabkan reaksi reaksi pembekuan darah. Analisis ditetapkan untuk mengesan peningkatan pendarahan dan semasa penggunaan Heparin untuk mengelakkan overdosis. Tingkatkan sebab:

  • kekurangan faktor pembekuan;
  • leukemia;
  • peringkat akhir DIC;
  • diet ketat tanpa sayur-sayuran dan sayur-sayuran hijau (kekurangan vitamin K);
  • penyakit usus, hati;
  • keletihan;
  • terapi antibiotik jangka panjang.

Nilai rendah dijumpai dengan:

  • keradangan (terutamanya ciri kanak-kanak);
  • fasa awal DIC;
  • penyakit buah pinggang yang kronik;
  • penyakit onkologi.

Pembekuan darah: normal

Untuk petunjuk norma pembekuan darah, usia subjek dan kaedah menentukan nilai adalah penting. Data analisis yang diperoleh dibandingkan dengan nilai normal..

Jadual umur

Parameter utama dan perbezaan umur ditunjukkan dalam jadual.

Indeks

Bayi yang baru lahir

1-5 tahun

Berumur 6-16 tahun

Dewasa

Masa pendarahan, minit

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis