BEKALAN DARAH HATI

Dalam artikel ini saya akan memberitahu anda mengenai bekalan darah ke jantung. Mengenai bekalan darah ke organ yang membekalkan darah ke seluruh organisma, semua organnya, semua tisu dan semua selnya.

Bekalan darah ke jantung

Nah, jantung juga mesti makan, menerima oksigen dan nutriennya. Sebagai tambahan, sel-sel jantung yang rajin, dalam proses kerja keras dan kompleks mereka, membentuk sejumlah besar produk buangan. Dan sampah ini mesti dibuang tepat pada waktunya.

Oleh itu, jantung juga memerlukan bekalan darah. Darah yang membawanya oksigen dan membuang semua sisa.

Tetapi bukan itu sahaja. Jantung, sebagai organ yang bekerja secara intensif dan berterusan, memerlukan bekalan darah yang lebih baik.

Atas sebab inilah jantung dalam keadaan rehat menerima sekitar 4% dari jumlah aliran darah. Sekiranya anda menghitung, ternyata jantung, beratnya hanya sekitar 300 gram, menerima darah sekitar 250 ml dalam satu minit. Tetapi ia sedang berehat. Dengan peningkatan kerja, aliran darah jantung meningkat 4-5 kali!

Mengenai struktur jantung dan kerjanya, baca artikel:

Tidak mengejutkan, jantung mempunyai peredaran darahnya sendiri, aliran darahnya sendiri, yang disebut aliran darah koronari, koronari, atau sekadar jantung..

Peredaran koronari adalah keseluruhan sistem arteri, urat dan kapilari yang bercabang dengan baik yang menembusi seluruh jantung dan menyuburkannya. Menurut saintis, hampir setiap serat otot miokardium dilengkapi dengan kapal sendiri, di mana pertukaran berlaku..

Peredaran koronari

Setiap organ mempunyai bekalan darahnya sendiri. Tetapi tidak satu organ pun mempunyai bekalan darah yang disebut oleh saintis koronari (dari kata "mahkota") atau mahkota (dari kata "mahkota"). Tetapi tidak juga.

Perkara utama ialah penyakit saluran jantung (saluran peredaran koronari) adalah penyebab kematian yang paling biasa. Statistik mengerikan ini sahaja meletakkan peredaran koronari pada kedudukan istimewa.

Anda tahu mengenai penyakit ini. Walaupun anda jauh dari perubatan, walaupun jantung anda sihat, anda pasti pernah mendengar tentang penyakit seperti penyakit jantung koronari (CHD) atau aterosklerosis saluran jantung. Dan penyakit jantung koronari merangkumi semua keadaan yang berdasarkan patologi saluran koronari, saluran yang memberi makan jantung.

Penyakit inilah yang membunuh sejumlah besar nyawa manusia. Ini adalah statistik. Itulah kehidupan. Dan ini meletakkan bekalan darah ke jantung dalam kedudukan istimewa dan penting..

Mengenai ciri-ciri peredaran koronari

Saya juga akan memberitahu anda semua perincian mengenai struktur peredaran koronari. Saya akan memberitahu anda mengenai bahagian jantung yang diberi makan oleh arteri koronari kanan, dan bahagian jantung mana yang diberi makan oleh arteri koronari kiri. Tetapi ia tidak begitu menarik. Bagi orang biasa, perkara lain lebih penting dan lebih menarik..

Adalah penting dan menarik bahawa bekalan darah ke jantung berbeza dengan bekalan darah ke semua organ lain. Daripada?

Ciri Satu

Peredaran koronari merujuk kepada lingkaran besar peredaran darah. Tetapi menilai sendiri. Lingkaran besar peredaran darah bermula dengan keluarnya aorta dari ventrikel kiri jantung. Dan peredaran koronari bermula lebih awal: bermula hampir dari injap aorta, dari poket injap lunar aorta.

Semua arteri peredaran paru-paru lain meninggalkan aorta. Dan hanya arteri koronari yang berlepas dari aorta bukan hanya yang pertama, mereka berangkat di tempat yang aorta juga tidak berjaya membentuk sepenuhnya.

Vena peredaran koronari tidak mengalir ke kapal besar sebelum memasuki jantung. Mereka melewati vena cava yang unggul dan rendah. Vena jantung bergabung antara satu sama lain dan membentuk sinus vena kecil, yang membawa darah terus ke atrium kanan.

Itulah sebabnya mengapa banyak ahli kardiologi percaya bahawa dalam tubuh manusia tidak ada dua, tetapi tiga lingkaran peredaran darah: besar, kecil dan koronari. Seperti ini!

Ciri kedua

Hampir dari injap aorta (lihat gambar), dua arteri koronari berlepas: kanan dan kiri. Mereka bercabang berkali-kali dan membekalkan darah ke semua bahagian jantung. Setiap arteri bertanggungjawab untuk "bahagian jantungnya". Tetapi di antara arteri kanan dan kiri terdapat sebilangan besar anastomosis. Ini bermaksud bahawa cabang-cabang arteri kanan dan kiri saling berkomunikasi, saling menghubungi dan saling melindungi..

Dan jika bencana berlaku, jika salah satu arteri gagal, yang kedua, jika tidak sepenuhnya, tetapi sekurang-kurangnya sebahagiannya, akan dapat menggantikan yang pertama. Percayalah, pertukaran arteri koronari ini dapat menyelamatkan nyawa lebih dari satu orang..

Ciri Tiga

Semua arteri besar dan semua urat jantung besar terletak di permukaannya. Dan hanya dahan kecil yang memanjang dari arteri dan urat utama yang menembusi ketebalan dinding jantung. Lokasi dangkal mereka mengurangkan mampatan kapal besar oleh otot jantung semasa sistol.

Ciri Empat

Peredaran darah di saluran jantung tidak kekal, darah melalui arteri koronari dan urat tidak bergerak secara berterusan dan berterusan, seperti pada saluran lain. Pergerakan darah melalui saluran koronari bergantung pada kitaran jantung.

Semasa sistol, otot jantung berkontraksi dan menyempitkan saluran darah. Pergerakan darah melalui saluran berhenti sementara atau sepenuhnya. Kemudian datang diastole - kelonggaran otot jantung - dan peredaran darah dipulihkan. Ini adalah irama di mana peredaran koronari berfungsi sepanjang hidup seseorang.

Ciri Lima

Ini adalah ketergantungan besar dari tekanan di arteri koronari dan halaju aliran darah di dalamnya pada tekanan darah di aorta, pada kadar jantung. Patologi jantung dan patologi aorta mempunyai kesan yang nyata pada saluran jantung..

Lagipun, peredaran darah satu organ tidak bersambung dengan jantung dan aorta sedekat dengan peredaran darah jantung.

Contohnya, peredaran darah di buah pinggang. Darah, sebelum masuk ke ginjal itu sendiri, berjalan jauh di sepanjang aorta, kemudian di sepanjang arteri ginjal, dan hanya setelah itu sampai ke peredaran ginjal. Dan saluran jantung bermula di sempadan ventrikel kiri jantung dan aorta! Mereka lebih berkaitan erat dengan jantung dan aorta daripada saluran organ lain..

Struktur tempat tidur vaskular jantung

Peredaran koronari bermula dengan dua arteri besar yang memanjang dari aorta di kawasan injap aorta. Ini adalah arteri koronari kanan atau kiri.

Arteri koronari kanan berjalan di sepanjang permukaan jantung antara atrium kanan dan ventrikel kanan dan membekalkannya dengan darah. Banyak dahan kecil yang jauh ke dalam jantung berlepas dari arteri ini..

Kemudian arteri ini melintasi permukaan belakang jantung, di mana ia membuat putaran tajam dan bergegas ke puncak jantung. Di sepanjang jalan ini, dia membekalkan darah ke dinding posterior kedua ventrikel.

Arteri koronari kiri, meninggalkan aorta, segera dibahagikan kepada dua cabang besar. Salah satunya segera turun ke puncak jantung, sepanjang perjalanan memberi makan dinding depan kedua ventrikel. Yang kedua - terletak pada sulkus koronari antara atrium kiri dan ventrikel kiri, membekalkan mereka dengan darah. Kemudian dia mengelilingi jantung di sebelah kiri.

Di puncak jantung, arteri koronari kanan bergabung dengan cabang menurun arteri koronari kiri.

Setelah darah melalui arteri dan kapilari tidur, memberi oksigen dan nutrien kepada jantung dan membuang sisa dari itu, jalannya melalui urat koronari bermula.

Terdapat lebih banyak urat koronari daripada arteri. Mengumpulkan darah dari semua bahagian jantung, dan secara beransur-ansur bergabung antara satu sama lain, urat kecil jantung membentuk urat yang cukup besar. Vena ini mengalir ke sinus koronari (atau koronari). Ini adalah takungan kecil darah vena yang terbuka terus ke atrium kanan..

Ini menamatkan peredaran koronari.

Oleh itu, kita dapat menerangkan secara ringkas lingkaran peredaran darah koronari seperti berikut: aorta - arteri koronari kanan dan kiri - arteri kecil - kapilari - urat kecil - urat koronari besar - sinus koronari - atrium kanan.

Lebih banyak artikel mengenai peredaran koronari:

Anda ada soalan?

Anda boleh meminta mereka kepada saya di sini, atau dengan doktor kardiologi, dengan mengisi borang yang anda lihat di bawah.

Arteri koronari: anatomi dan penyakitnya

Peredaran koronari memberikan peredaran darah di miokardium. Melalui arteri koronari, darah yang diperkaya oksigen memasuki jantung mengikut sistem peredaran darah yang kompleks, dan aliran keluar darah vena deoksigenasi dari miokardium melewati apa yang disebut pembuluh darah koronari. Terdapat arteri mendalam yang kecil dan dangkal. Di permukaan miokardium terdapat saluran epikardial, yang mengatur sendiri adalah perbezaan ciri, yang memungkinkan untuk mengekalkan bekalan darah yang optimum ke organ, yang diperlukan untuk prestasi normal. Arteri epikardial berdiameter kecil, yang sering menyebabkan lesi aterosklerotik dan penyempitan dinding dengan berlakunya kekurangan koronari.

Ciri-ciri anatomi

Menurut skema saluran darah jantung, dua batang utama saluran koronari dibezakan:

  • arteri koronari kanan - berasal dari sinus aorta kanan, bertanggungjawab untuk bekalan darah dinding bawah kanan dan posterior ventrikel kiri dan beberapa bahagian dari septum interventrikular;
  • kiri - berasal dari sinus aorta kiri, kemudian dibahagikan kepada 2-3 arteri kecil (kurang kerap empat); yang paling ketara adalah cabang anterior menurun (anterior interventricular) dan cabang sampul surat.

Dalam setiap kes individu, struktur anatomi saluran darah jantung boleh berbeza-beza, oleh itu, untuk kajian lengkap, kardiografi saluran jantung (koronarografi) menggunakan media kontras yang mengandungi iodin ditunjukkan..

Anatomi arteri koronari

Cabang utama arteri koronari kanan: cabang simpul sinus, cabang kon, cabang ventrikel kanan, cabang pinggir tajam, arteri interventrikular posterior dan arteri posterolateral.

Arteri koronari kiri bermula dengan batang yang terbahagi kepada arteri interventricular dan sampul anterior. Kadang-kadang arteri perantaraan (a.intermedia) berlepas di antara mereka. Arteri interventricular anterior (anterior menurun) melepaskan cabang pepenjuru dan septum. Cabang utama arteri sampul surat adalah cabang dari tepi tumpul.

Varieti peredaran miokardium

Berdasarkan bekalan darah ke dinding posterior jantung, jenis peredaran darah yang seimbang, kiri dan kanan dibezakan. Penentuan jenis dominan bergantung pada apakah salah satu arteri mencapai tapak bukan vaskular, yang terbentuk sebagai hasil dari persimpangan dua alur - koronari dan interventrikular. Salah satu arteri yang sampai ke kawasan ini mengeluarkan cabang yang masuk ke puncak organ.

Akibatnya, jenis peredaran darah organ kanan yang tepat disediakan oleh arteri kanan, yang mempunyai struktur dalam bentuk batang besar, sementara arteri sampul ke kawasan ini kurang berkembang.

Keunggulan jenis kiri, masing-masing, menunjukkan perkembangan utama arteri kiri, menyelubungi akar jantung dan memberikan bekalan darah ke organ. Dalam kes ini, diameter arteri kanan agak kecil, dan kapal itu sendiri hanya mencapai bahagian tengah ventrikel kanan.

Jenis seimbang menganggap aliran darah yang seragam ke kawasan jantung yang disebutkan di kedua-dua arteri.

Lesi aterosklerotik saluran jantung

Penyakit aterosklerotik jantung dan vaskular adalah lesi berbahaya pada dinding vaskular, yang dicirikan oleh pembentukan plak kolesterol, yang menyebabkan stenosis dan mencegah aliran normal oksigen dan nutrien ke jantung. Gejala aterosklerosis saluran jantung sering dimanifestasikan dalam bentuk serangan angina, menyebabkan infark miokard, kardiosklerosis, serta penipisan dinding vaskular, yang mengancam pecah dan tanpa rawatan tepat pada masanya menyebabkan kecacatan atau kematian.

Bagaimana IHD?

Penyakit jantung koronari berkembang dengan latar belakang kerosakan pada dinding dalaman saluran darah, yang memprovokasi penurunan lumen mereka dan kemerosotan peredaran darah otot jantung. Bekalan oksigen dan nutrien yang tidak mencukupi membawa kepada iskemia miokard dengan perkembangan seterusnya proses akut atau kronik, lebih sering dalam bentuk serangan jantung dan serangan angina.

Untuk memberi rawatan perubatan tepat pada masanya, penting untuk mengenali gejala awal bencana vaskular yang akan datang dan menghubungi ambulans.

Manifestasi klinikal infark miokard:

  • simptom utamanya adalah sakit teruk di belakang sternum, yang dapat dikurangkan hanya setelah mengambil analgesik narkotik;
  • pada pesakit diabetes, kesakitan mungkin tidak ada;
  • dalam beberapa kes, pesakit merasa tidak selesa di kawasan dada, di mana rasa sakit di perut dan bilah bahu melekat;
  • peluh melekit muncul;
  • beberapa pesakit mengalami gejala kegagalan jantung (kekerapan dan kedalaman pernafasan terganggu, yang merumitkan fungsi pernafasan, serangan batuk berlaku yang tidak membawa kelegaan);
  • degupan jantung terganggu.

Kompleks simptom serangan angina:

  • di kawasan dada terdapat perasaan tidak selesa atau menyakitkan, sifat menindas;
  • kesakitan berlaku selepas senaman fizikal, ketegangan saraf, keadaan tertekan dan selepas makan;
  • sakit memancar ke kawasan bahu kiri, antara bilah bahu dan leher;
  • tempoh serangan tidak melebihi 15 minit;
  • perasaan sakit dan tidak selesa dapat dihilangkan dengan mudah setelah mengambil nitrogliserin.

Sebagai peraturan, orang dengan kekurangan sirkulasi koroner menderita asites, ukuran hati yang membesar dan batuk paroxysmal. Untuk diagnosis penyakit arteri koronari tepat pada masanya, pemeriksaan koronari saluran jantung dilakukan - koronarografi selektif, yang membolehkan anda menentukan secara tepat sifat, tahap dan tempat penyempitan.
Dengan varian penyakit lanjut, kardiosklerosis pasca infark berkembang, ia didiagnosis sebagai komplikasi selepas serangan jantung atau sebagai bentuk bebas dari IHD. Menurut tinjauan perubatan, dengan bantuan angiografi koroner saluran jantung dengan kardiosklerosis, adalah mungkin untuk menentukan lokasi stenosis atau oklusi, aneurisma vaskular, untuk mengenal pasti kemungkinan trombosis arteri; akibat patologi vaskular koronari seperti ini selalunya tidak sesuai dengan kehidupan.

Keadaan lain yang serius adalah kematian koronari (jantung) secara tiba-tiba, yang dicirikan oleh serangan jantung secara tiba-tiba. Penyebab sebenar patologi akut belum dikenal pasti, menurut beberapa hipotesis perubatan, penangkapan jantung dikaitkan dengan gangguan konduksi elektrik.

Penyebab peredaran koronari

Proses mengembangkan aterosklerosis arteri koronari

Sebab utama perkembangan IHD adalah deposit aterosklerotik pada dinding vaskular. Penyebab lain gangguan peredaran darah adalah:

  • kekurangan zat makanan (dominasi lemak haiwan, makanan goreng dan berlemak);
  • perubahan berkaitan dengan usia;
  • lelaki beberapa kali lebih mungkin menderita penyakit vaskular;
  • diabetes;
  • berat badan berlebihan;
  • kecenderungan genetik;
  • peningkatan tekanan darah yang berterusan;
  • nisbah lipid terganggu dalam darah (bahan seperti lemak);
  • tabiat buruk (merokok, minum alkohol dan dadah);
  • gaya hidup yang tidak menetap.

Diagnosis saluran jantung

Kaedah yang paling bermaklumat untuk memeriksa saluran darah jantung adalah angiografi. Untuk mengkaji arteri koronari, digunakan angiografi koronari saluran jantung - prosedur yang membolehkan anda menilai keadaan sistem vaskular dan menentukan keperluan untuk campur tangan pembedahan, tetapi mempunyai kontraindikasi dan dalam kes yang jarang menyebabkan akibat negatif.

Semasa kajian diagnostik, arteri femoral ditusuk, di mana kateter dimasukkan ke dalam saluran otot jantung untuk menyampaikan media kontras, akibatnya gambar dipaparkan pada monitor. Seterusnya, bahagian penyempitan dinding arteri dinyatakan dan tahapnya dikira. Ini membolehkan pakar meramalkan perkembangan penyakit selanjutnya..

Di Moscow, harga angiografi koroner saluran jantung rata-rata bervariasi dari 20,000 hingga 50,000 rubel, misalnya, Pusat Pembedahan Kardiovaskular Bakuleva menyediakan kapal koronari berkualiti tinggi, kos prosedurnya bermula dari 30,000 rubel.

Rawatan am untuk saluran jantung

Untuk rawatan dan pengukuhan saluran darah, kaedah kompleks digunakan, yang terdiri daripada menyesuaikan pemakanan dan gaya hidup, terapi ubat dan campur tangan pembedahan.

  • pematuhan terhadap diet dengan peningkatan penggunaan sayur-sayuran segar, buah-buahan dan buah beri, yang berguna untuk menguatkan jantung dan saluran darah;
  • latihan gimnastik ringan diresepkan untuk jantung dan saluran darah di rumah, disyorkan untuk berenang, berjoging dan berjalan-jalan setiap hari di udara segar;
  • kompleks vitamin diresepkan untuk saluran otak dan jantung dengan kandungan retinol, asid askorbik, tokoferol dan tiamin yang tinggi;
  • penitis digunakan untuk menjaga jantung dan saluran darah, menyuburkan dan memulihkan struktur tisu dan dinding dalam waktu minimum;
  • ubat digunakan untuk jantung dan saluran darah yang mengurangkan rasa sakit, menghilangkan kolesterol, dan menurunkan tekanan darah;
  • mendengar muzik penyembuhan adalah teknik baru untuk meningkatkan fungsi jantung dan saluran darah: Para saintis Amerika telah menunjukkan kesan positif pada fungsi kontraktil miokardium semasa mendengar muzik klasik dan instrumental;
  • hasil yang baik diperhatikan setelah menggunakan ubat tradisional: beberapa tumbuhan ubat mempunyai kesan penguatan dan vitamin untuk jantung dan saluran darah, yang paling popular adalah merebus hawthorn dan motherwort.

Rawatan pembedahan saluran jantung

Pakar bedah sinar-X di tempat kerja melakukan angioplasti dan stent jantung

Untuk meningkatkan peredaran darah di arteri koronari, angioplasti belon dan stenting dilakukan..

Kaedah angioplasti belon melibatkan kemasukan ke arteri yang terkena alat khas untuk mengembang dinding kapal di tempat penyempitan. Kesan selepas prosedur berlanjutan buat sementara waktu, kerana operasi tidak melibatkan penghapusan penyebab utama stenosis.

Untuk rawatan stenosis dinding vaskular yang paling berkesan, stent dipasang di saluran jantung. Kerangka khusus diperkenalkan ke kawasan yang terjejas dan memperluas dinding kapal yang menyempit, oleh itu, bekalan darah ke miokardium bertambah baik. Menurut ulasan pakar bedah jantung terkemuka, setelah stent pembuluh jantung, jangka hayat meningkat jika semua cadangan perubatan dipatuhi.

Kos purata stenting pembuluh jantung di Moscow berkisar antara 25,000 hingga 55,000 rubel, tidak termasuk kos instrumen; harga bergantung pada banyak faktor: keparahan patologi, bilangan stent dan silinder yang diperlukan, tempoh pemulihan, dll..

Stent dibuka di arteri koronari

Dari segi pembedahan jantung terbuka, semua orang mengetahui operasi cantuman pintasan arteri koronari. Terdahulu, serangan jantung, kardioplegia, mesin jantung-paru-paru, dan lain-lain diperlukan. Sehingga kini, operasi seperti ini dapat dilakukan dalam beberapa kes dan dengan mahkota kerja. Terdapat juga pilihan - cantuman bypass arteri koronari mamalia. Lebih-lebih lagi, yang terakhir juga boleh dilakukan dari akses mini - melalui minithoracotomy.

Bantuan terbaik untuk penyakit arteri koronari adalah permintaan tepat pada masanya untuk mendapatkan bantuan yang berkelayakan untuk diagnosis dan rawatan penyakit vaskular lebih lanjut.

Arteri koronari

Terjemahan nama Inggeris dan singkatan arteri jantung

Serzhenko Nadezhda
Biro Terjemahan Perubatan "Medtran"

Terjemahan hasil angiografi arteri koronari menimbulkan banyak persoalan walaupun bagi penterjemah perubatan yang berpengalaman. Topiknya agak sukar kerana beberapa sebab:

  • Anatomi arteri koronari yang kompleks
  • Sebilangan besar pilihan untuk struktur anatomi
  • Banyaknya istilah dan singkatan
  • Kekurangan tatanama yang seragam
  • Hampir setiap arteri mempunyai beberapa sinonim dalam bahasa Rusia dan Inggeris

Situasi adalah standard bagi penterjemah perubatan - perlu diterjemahkan ekstrak dari sejarah perubatan pesakit, yang mengandungi keterangan mengenai hasil angiografi koronari, atau di antara dokumen perubatan lain terdapat protokol untuk angiografi arteri koronari. Sekiranya penterjemah tidak mempunyai pengalaman terjemahan seperti itu, maka dua perenggan teks tersebut boleh memakan masa beberapa jam.

Banyak masalah terjemahan timbul kerana sinonim (varian berbeza dari nama arteri yang sama). Untuk menterjemahkan varian nama arteri yang dijumpai dalam sejarah penyakit dengan betul (yang tidak semestinya selalu mempunyai analog yang unik dalam bahasa Inggeris), seseorang sering harus mencari dan membandingkan deskripsi struktur anatomi dalam bahasa Rusia dengan keterangan dalam bahasa Inggeris untuk memastikan bahawa istilah bahasa Inggeris yang dipilih sepadan dengan nama arteri Rusia.

Untuk mengelakkan penyimpangan makna ketika menerjemahkan nama-nama formasi anatomi dan istilah angiografi ke dalam bahasa Inggeris, kami sangat mengesyorkan menggunakan analog yang sedekat mungkin dengan yang asli Rusia. Walaupun arteri yang sama boleh mempunyai beberapa nama dalam bahasa Rusia dan Inggeris, penggunaan sinonim harus diminimumkan, kerana ini menyukarkan pengesahan dan sumber ralat yang berpotensi. Terjemahan teks perubatan harus menyampaikan isi teks sumber sedekat mungkin, dan penterjemah tidak mempunyai hak untuk menafsirkan maklumat yang ada mengikut budi bicara sendiri. Walau bagaimanapun, untuk terjemahan yang betul, anda perlu memahami asas angiografi dan mengetahui anatomi arteri koronari.

Istilah dan penjelasan berikut bertujuan untuk memudahkan kerja penterjemah dan membantu mengelakkan kesilapan semasa menerjemahkan angiocoronarograms.

Resdung aorta
Sinus aorta

Sinus aorta (sinus aorta), atau sinus Valsalva (sinus Valsalva), adalah poket antara injap semilunar aorta dan dindingnya. Nama-nama sinus sesuai dengan nama-nama arteri koronari yang berasal dari mereka: dari sinus aorta kanan (sinus koronari kanan), daun arteri koronari kanan, dari sinus aorta kiri (sinus koronari kiri) - arteri koronari kiri, dan sinus posterior Valsalva (sinus posterior disebut Valsalva) (sinus bukan koronari), kerana arteri koronari tidak berlepas darinya. Sinus aorta menghadap arteri pulmonari disebut "menghadap" (menghadapi sinus aorta).

Injap aorta mempunyai tiga risalah, masing-masing mempunyai konfigurasi cusp atau seperti cawan. Ini dikenali sebagai coronary cusp kiri, coronary cusp kanan dan posterior non-coronary cusp. Tepat di atas injap aorta terdapat pelebaran anatomik aorta menaik, juga dikenali sebagai sinus Valsalva. Sinus aorta kiri menimbulkan arteri koronari kiri. Sinus aorta kanan yang terletak di anterior, menimbulkan arteri koronari kanan. Sinus bukan koronari diletakkan di sebelah kanan.

Sinus aorta yang berdekatan dengan injap paru (menghadap injap pulmonari) digambarkan sebagai sinus aorta 'menghadap'.

Sinus aorta kanan (sinus muka pertama, sinus kanan Valsalva).
Sinus koronari kanan, sinus anterior kanan, sinus kanan Valsalva, sinus menghadap kanan (anat.: sinus aorta anterior).

Arteri koronari kanan berlepas dari sinus aorta kanan.

Sinus aorta kiri (sinus muka ke-2, sinus kiri Valsalva).
Sinus koronari kiri, sinus anterior kiri, sinus kiri Valsalva, sinus menghadap kiri (anat.: sinus aorta posterior kiri).

Sinus aorta kiri adalah asal arteri koronari kiri.

Sinus aorta bukan koronari (sinus aorta muka, sinus posterior Valsalva).
Sinus aorta bukan koronari, sinus posterior Valsalva, sinus aorta tanpa muka (anat.: sinus aorta posterior kanan, dexter posterior sinus aortae).

Sinus tidak menghadap (sinus aorta tidak menghadap) adalah sinus aorta yang tidak menghadap arteri pulmonari. Yang pertama dari itu, ketika berorientasi berlawanan arah jarum jam, disebut "sinus wajah pertama", dan yang berikutnya "sinus wajah ke-2" (Terminologi dikembangkan oleh sekumpulan penyelidik dari Universiti Leiden (A. Gittenberger: de Groot et al., 1983)).

Sinus bukan koronari (sinus aorta bukan koronari) adalah sinus aorta, dari mana arteri koronari tidak berlepas. Sebagai peraturan (pada kebanyakan orang), sinus aorta posterior (bukan muka) juga bukan koronari. Walau bagaimanapun, terdapat banyak pilihan untuk struktur anatomi arteri koronari, baik normal dan patologi, jadi penting untuk memahami perbezaan antara istilah "wajah" dan "koronari" (lihat komen pada gambar).

Skema yang menjelaskan definisi istilah.
a: sinus bukan wajah aorta (H) menjadi gelap, 1 dan 2 - sinus muka 1 dan 2 (cahaya), dari mana arteri koronari berlepas;
b: sekiranya arteri koronari berlepas dari sinus muka aorta, yang kedua (berlorek) mungkin bukan koronari. Oleh itu, istilah "wajah" dan "koronari", "bukan wajah" dan "bukan koronari" bukan sinonim.
Sumber: Bokeria L. A., Berishvili I. I. Pembedahan anatomi arteri koronari. M.: Rumah Penerbitan NTSSSH im. A.N. Bakuleva RAMS, 2003.

Arteri koronari (arteri koronari)
Arteri koronari

Istilah "mahkota" berasal dari bahasa Yunani "karangan bunga, mahkota", dan "koronari" - dari "mahkota" Latin. Kedua-dua istilah ini merujuk kepada arteri jantung dan merupakan sinonim mutlak.

Arteri koronari kanan dan cawangannya

Arteri koronari kanan berlepas dari sinus aorta kanan (muka 1), paling sering dalam bentuk batang yang menuju ke belakang sepanjang sulcus atrioventricular kanan, menyelimuti injap tricuspid, dan menuju ke salib jantung.

RCA biasanya timbul dari sinus kanan Valsalva (RSV) aorta menaik, melepasi anterior dan ke kanan antara aurikel kanan dan arteri pulmonalis dan kemudian turun secara menegak di sulcus atrioventricular kanan. Apabila RCA mencapai pinggir jantung yang akut, ia berubah terus ke belakang di sulcus ke permukaan dan pangkal jantung diafragmatik.

Gambar rajah anatomi satah tunggal struktur pokok arteri koronari dan kompleks jantung. A - sistem arteri koronari kiri (LVA), B: sistem arteri koronari kanan (PVA).
1 - sinus muka pertama aorta, 2 - sinus muka kedua aorta. A - aorta, LA - arteri pulmonari, AMP - telinga atrium kanan, ULP - telinga atrium kiri, PMF - cabang interventrikular anterior, OB - cabang sampul surat, DV - cabang pepenjuru, VTK - cabang tepi tumpul, ACS - arteri simpul sinus, - arteri kon, BOK - cabang tepi tajam, a.AVU - arteri simpul atrioventricular, ZMZHV - cabang interventrikular posterior.
Sumber: Bokeria L. A., Berishvili I. I. Pembedahan anatomi arteri koronari. M.: Rumah Penerbitan NTSSSH im. A.N. Bakuleva RAMS, 2003.

KA - arteri kon (cabang kerucut arteri).
Cabang Conus, cabang infundibular, cabang conus arteriosus.

Arteri kon adalah cabang besar pertama dari arteri koronari kanan, tetapi boleh berlepas dengan mulut bebas dari sinus muka 1 aorta. Arteri kerucut membekalkan kerucut arteri (conus arteriosus) dan dinding anterior ventrikel kanan dan dapat mengambil bahagian dalam bekalan darah ke septum interventrikular anterior.

Arteri mempunyai taburan yang berubah-ubah, tetapi biasanya membekalkan kawasan septum interventricular anterior dan konus arteri pulmonari utama (maka namanya). Walaupun oklusi akut pada arteri kecil telah terbukti menyebabkan peningkatan S-T, peranan lain yang lebih penting dalam patofisiologi adalah jalan peredaran cagaran. Arteri conus telah ditunjukkan untuk melindungi dengan cabang marginal akut yang lebih distal dalam stenosis / penyumbatan RCA, dan jaminan dengan arteri menurun anterior kiri (LAD) dalam stenosis / penyumbatan LAD, memberikan jalan cagaran yang berpotensi penting.

ACS - arteri nod sinus (cabang nod sinus, arteri nod sinus-atrium (a.SPU), cabang nod sinus-atrium).
Arteri nodular Sinoatrial (SANa), arteri nod sinus, cabang nod sinoatrial, arteri nod SA, cabang nod SA kanan.

Arteri sinus - arteri utama yang membekalkan darah ke nod sinus-atrium, dan kerosakannya menyebabkan gangguan irama jantung yang tidak dapat dipulihkan. ACS juga terlibat dalam bekalan darah ke sebahagian besar septum atrium dan dinding anterior atrium kanan..

Arteri simpul sinus, sebagai peraturan, berlepas dari arteri dominan (lihat jenis bekalan darah ke jantung). Sekiranya terdapat bekalan darah yang tepat ke jantung (kira-kira 60% kes), ACS adalah cabang kedua arteri koronari kanan dan berlepas dari PCA yang bertentangan dengan tempat pembuangan arteri kon, tetapi boleh keluar dari sinus muka pertama secara bebas. Dengan bekalan darah jenis kiri ke jantung, arteri sinus berlepas dari cabang sampul LCA.

Arteri nodal sinoatrial (SANa) membekalkan darah ke nod sinoatrial (SAN), bundle Bachmann, crista terminalis, dan dinding bebas atrium kiri dan kanan. SANa paling kerap berasal dari arteri koronari kanan (RCA) atau cawangan circumflex kiri (LCX) arteri koronari kiri (LCA).

Arteri Kugel (arteri telinga besar).
Arteri Kugel, cabang anastomotik atrium, cabang anastomotik Kugel (Lat.: arteria auricularis magna, arteria anastomotica auricularis magna, ramus atrialis anastomoticus).

Arteri Kugel adalah anastomosis antara sistem arteri koronari kanan dan kiri. Dalam 66% kes, ia adalah cabang LCA atau arteri SPU, yang meninggalkannya, dalam 26% - cabang kedua arteri koronari atau arteri SPU, berlepas dari mereka pada masa yang sama, dan dalam 8% kes, ia adalah cabang cabang kecil yang memanjang dari koronari kanan dan kiri arteri ke atria.

ADVA. - arteri yang mencabar.

Cabang ketiga PCA. Arteri petualangan boleh menjadi cabang dari arteri kon atau bergerak secara bebas dari aorta. Ia naik dan ke kanan dan terletak di dinding anterior aorta (di atas persimpangan sinotubular), menuju ke kiri dan hilang ke dalam kotak lemak di sekitar kapal besar.

AOK - arteri tepi tajam (arteri marginal kanan, cabang marginal kanan, cabang tepi tajam).
Arteri marginal akut, cawangan marginal kanan, arteri marginal kanan.

Arteri tepi tajam adalah salah satu cabang terbesar PKA. Ia turun dari PCA di sepanjang tepi kanan akut jantung dan membentuk anastomosis kuat dengan barah pankreas kekal. Mengambil bahagian dalam pemakanan permukaan anterior dan posterior pinggir akut jantung.

A.PJU - arteri nod atrioventricular (arteri nod atrioventricular).
Arteri nod AV, arteri nodal AV (cabang), arteri AVN.

Arteri (cabang) nod atrioventricular berlepas dari PCA di kawasan salib jantung.

ZMZHV - cabang interventrikular belakang, arteri interventrikular belakang, arteri menurun belakang.
Arteri menurun posterior (PDA), arteri interventricular posterior (PIA).

Cabang interventrikular posterior mungkin merupakan kesinambungan langsung dari PKA, tetapi lebih sering ia adalah cabang. Ia melewati sulkus interventrikular posterior, di mana ia memberikan kembali cabang septum posterior, yang anastomose dengan cabang septal LAD dan memberi makan bahagian terminal sistem konduksi jantung. Dengan bekalan darah jenis kiri ke jantung, cecair serebrospinal menerima darah dari arteri koronari kiri, berlepas dari cabang sampul atau cairan serebrospinal.

Cawangan septal posterior, cawangan septal bawah (septal).
Perforator septal posterior, cawangan septal posterior (perforating).

Cabang septum posterior ("bawah") meluas dari cecair serebrospinal di sulcus interventricular posterior, yang anastomose dengan cabang septal "anterior" septal dari cairan serebrospinal dan memberi makan bahagian terminal sistem konduksi jantung.

Cabang posterior sisi ventrikel kiri (cabang ventrikel kiri posterolateral).
Arteri posterolateral kanan, arteri posterolateral (PLA), arteri ventrikel kiri posterior (PLV).

Dalam kira-kira 20% kes, PKA membentuk cabang posterolateral ventrikel kiri.

Arteri koronari kiri dan cawangannya

Sebagai peraturan, arteri koronari kiri berangkat dengan satu batang dari sinus aorta kiri (wajah ke-2). Batang LCA biasanya pendek dan jarang melebihi 1.0 cm. Bengkok di bahagian belakang batang paru-paru, dan pada tahap sinus bukan muka arteri pulmonari ia dibahagikan kepada cabang, biasanya dua: LAD dan OM. Dalam 40-45% kes, LCA, bahkan sebelum berpecah menjadi LAD dan OB, dapat mengeluarkan arteri yang memakan nod sinus. Arteri ini juga boleh berlepas dari LC.

LMCA biasanya berasal dari sinus kiri Valsalva (LSV), melintasi antara saluran aliran keluar ventrikel kanan dan aurikel kiri dan dengan cepat mengalir ke arteri LAD dan LCX. Panjang normalnya berbeza dari 2 mm hingga 4 cm.

Batang arteri koronari kiri
Sumber: Anatomi dan anomali koronari. Robin Smithuis dan Tineke Willems. Jabatan radiologi Hospital Rijnland Leiderdorp dan Pusat Perubatan Universiti Groningen, Belanda.

UML - cabang interventrikular anterior (arteri menurun anterior, arteri menurun anterior kiri, arteri interventrikular anterior kiri).
Arteri menurun anterior kiri (LAD), arteri interventricular anterior (AIA), arteri koronari menurun anterior.

Cabang interventricular anterior memanjang dari batang LCA dan menyusuri sepanjang septum interventricular anterior. Dalam 80% kes, ia mencapai puncak dan, membulatkannya, masuk ke permukaan belakang jantung.

Cabang ventrikel kanan adalah cabang LAD yang tidak stabil, berlepas dari LAD di permukaan anterior jantung.

Cabang septum PMZHV (cawangan septum PMZHV, cawangan septum "depan").
Perforator septal, cawangan septal (arteri), cawangan perforator septal, cawangan perforator.

Cawangan septal LADV sangat berbeza dari segi saiz, bilangan dan taburan. Cabang septum pertama LAD yang besar (cabang septum anterior, arteri septal anterior, 1st SV) memberi makan bahagian anterior septum interventrikular dan terlibat dalam bekalan darah ke sistem pengaliran jantung. Cawangan septal yang tersisa dari LAD ("depan"), sebagai peraturan, lebih kecil. Mereka berkomunikasi dengan cawangan septal ZMZHV yang serupa (cawangan septal "bawah").

Cabang pepenjuru LAD (LW - cabang pepenjuru, arteri pepenjuru).
Arteri pepenjuru (DB - cabang pepenjuru), pepenjuru.

Cabang pepenjuru memanjang dari LAD dan mengikuti sepanjang permukaan anterolateral ventrikel kiri. Terdapat beberapa di antaranya, ditunjukkan oleh nombor dari atas ke bawah: arteri pepenjuru 1, 2, 3 (cabang). Bekalan darah ke bahagian depan ventrikel kiri. Cabang pepenjuru pertama biasanya merupakan salah satu cabang yang memberi makan puncak.

Arteri median (cawangan pertengahan)
Arteri pertengahan, cabang perantaraan, ramus intermedius (RI), cawangan median (intermedian).

Dalam kira-kira 20-40% kes, batang LCA dibahagikan bukan kepada dua, tetapi menjadi tiga cabang: "cabang pepenjuru" berlepas dari batang LCA bersama dengan OM dan UML, dan dalam kes ini disebut arteri median. Arteri median adalah setara dengan cabang pepenjuru dan membekalkan darah ke dinding bebas ventrikel kiri.

Ramus intermedius (RI) adalah arteri yang timbul antara arteri menurun anterior kiri (LAD) dan CX. Ada yang menyebutnya arteri diagonal tinggi (D) atau arteri obtuse marginal (OM) tinggi.

Dalam varian normal ini, LMCA dapat memisahkan menjadi LAD, LCX dan ramus intermedius. Ramus intermedius biasanya membekalkan dinding lateral dan inferior, bertindak sebagai cabang pinggiran pepenjuru atau tersembunyi, sementara arteri yang biasanya membekalkan wilayah ini kecil atau tidak ada.

Median
Sumber: Anatomi dan anomali koronari. Robin Smithuis dan Tineke Willems. Jabatan radiologi Hospital Rijnland Leiderdorp dan Pusat Perubatan Universiti Groningen, Belanda.

OB - cabang sampul arteri koronari kiri, arteri sampul surat.
Arteri koronari kiri (LCX), arteri circumflex (CX, CA).

Cabang menyelimuti adalah cabang besar LCA, dalam beberapa kes, ia boleh berlepas dari sinus aorta kiri secara bebas. Ia mengikuti sepanjang sulkus atrioventricular kiri, mengelilingi injap mitral, tepi kiri (tumpul) jantung, melewati permukaan diafragmatiknya.
Biasanya, OB mengeluarkan serpihan kiri arteri Kugel, dan walaupun lebih kerap ia tidak sampai ke simpul sinus, dalam 10-12% kes, arteri nod sinus dapat dibentuk oleh cabang ini.

VTK - cabang celah tepi tumpul (marginal kiri (marginal), arteri tepi tumpul).
Arteri marginal obtuse, marginal obtuse, cabang obtuse marginal (OM), arteri marginal kiri.

Cabang pinggir tumpul adalah cabang terbesar bahan organik dan boleh berlepas dari awal bahan organik dan pada tahap pinggir yang jelas. Ini adalah cabang yang sangat penting yang terlibat dalam pemakanan dinding bebas (permukaan anterior dan posterior) LV di sepanjang pinggirnya. Selalunya, sistem OM umumnya diwakili oleh VTK yang besar dan OM yang tidak diekspresikan.
Terdapat beberapa cabang dari tepi tumpul, kemudian mereka ditunjukkan oleh nombor ketika mereka bergerak dari kiri ke kanan: 1, 2, 3.

Cawangan atrium kiri boleh berlepas dari OB. Menyuburkan permukaan lateral dan posterior atrium kiri.

Cabang posterior (cabang ventrikel kiri).
Cabang posterolateral (PLB).

Cabang posterolateral lebih kerap merupakan cabang terminal OB, tetapi pemergian cawangan ini, serta cecair serebrospinal dan arteri simpul atrioventrikular dari LC LC, ditentukan oleh dominasi arteri koronari kanan atau kiri.

Jenis bekalan darah ke jantung
Jenis dominasi (Dominasi koronari)

Taburan miokard arteri koronari agak berubah-ubah, tetapi arteri koronari kanan (RCA) hampir selalu membekalkan ventrikel kanan (RV), dan arteri koronari kiri (LCA) membekalkan bahagian anterior septum ventrikel dan dinding anterior ventrikel kiri (LV). Kapal yang membekalkan sisa LV berbeza bergantung pada dominasi koronari.
Baca Lagi: https://www.ajronline.org/doi/10.2214/AJR.06.1295

Arteri menurun posterior (PDA) mengalir di alur interventrikular posterior dan membekalkan dinding bawah dan sepertiga rendah dari septum interventrikular. Arteri yang membekalkan PDA dan cabang posterolateral menentukan dominasi koronari, jadi terdapat tiga situasi:

Jenis bekalan darah yang betul ke jantung.
Hati dominan kanan, dominasi RCA, dominasi kanan, peredaran dominan kanan.

Sebilangan besar jantung (kira-kira 70% kes) dominan betul di mana arteri menurun posterior (PDA) dan cabang posterolateral dibekalkan oleh arteri koronari kanan (RCA). Dalam contoh ini, RCA membekalkan segmen inferoseptal dan inferior ventrikel kiri.

Bekalan darah jenis kiri ke jantung.
Hati dominan kiri, dominasi LCA, peredaran dominan kiri.

Dalam 10% kes PDA dibekalkan oleh LAD atau LCx.

Jenis bekalan darah bercampur ke jantung.
Jantung kodominant, kodominans.

Dalam 20% kes cawangan PDA dan posterolateral tunggal atau pendua dibekalkan oleh cawangan RCA dan LAD / LCx.

Arteri koronari kanan dan cabangnya.
Jenis bekalan darah yang betul ke jantung. Struktur skematik arteri koronari kanan (unjuran anteroposterior). AV = atrioventricular, PDA = arteri menurun posterior, RCA = arteri koronari kanan, RV = ventrikel kanan, SA = sinoatrial.

Arteri koronari kiri dominan dan cabangnya.
Struktur skematik arteri koronari kiri dengan bekalan darah jenis kiri ke jantung (unjuran serong depan kiri). AVGA = arteri alur atrioventrikular, PDA = arteri menurun posterior.
Sumber: Sunil Kini, Kostaki G. Bis, dan Leroy Weaver. Anatomi Arteri Koronari Normal dan Varian pada Angiografi CT Resolusi Tinggi. American Journal of Roentgenology 2007 188: 6, 1665-1674.

Anatomi arteri jantung

Sumber bekalan darah utama ke jantung adalah arteri koronari (Gamb. 1.22).

Arteri koronari kiri dan kanan bercabang dari bahagian awal aorta menaik di sinus kiri dan kanan. Lokasi setiap arteri koronari berbeza dari ketinggian dan keliling aorta. Mulut arteri koronari kiri mungkin berada pada tahap pinggir bebas lobus lunate (42.6% pemerhatian), di atas atau di bawah pinggirnya (masing-masing pada 28 dan 29.4%).

Untuk mulut arteri koronari kanan, yang paling biasa adalah lokasi di atas pinggir bebas flap bulan (51.3% pemerhatian), pada tahap pinggir bebas (30%) atau di bawahnya (18.7%). Perpindahan mulut arteri koronari ke atas dari hujung bebas cunp bulan hingga 10 mm untuk kiri dan 13 mm untuk arteri koronari kanan, turun hingga 10 mm untuk kiri dan 7 mm untuk arteri koronari kanan.

Dalam pemerhatian tunggal, pergeseran menegak yang lebih ketara dari mulut arteri koronari diperhatikan, hingga permulaan lengkungan aorta.

Rajah. 1.22. Sistem bekalan darah jantung: 1 - aorta menaik; 2 - vena cava yang unggul; 3 - arteri koronari yang betul; 4 - kapal terbang; 5 - arteri koronari kiri; 6 - urat jantung yang besar

Berkaitan dengan garis tengah sinus, mulut arteri koronari kiri dalam 36% kes dipindahkan ke margin anterior atau posterior. Perpindahan awal arteri koronari yang ketara di sekeliling lilitan aorta menyebabkan pemergian satu atau kedua arteri koronari dari sinus aorta yang tidak biasa bagi mereka, dan dalam kes yang jarang berlaku, kedua-dua arteri koronari berasal dari sinus yang sama. Mengubah lokasi lubang koronari pada ketinggian dan keliling aorta tidak mempengaruhi bekalan darah ke jantung.

Arteri koronari kiri terletak di antara permulaan batang paru dan telinga kiri jantung dan terbahagi kepada sampul dan cabang interventrikular anterior.

Yang terakhir mengikuti puncak jantung, yang terletak di sulcus interventricular anterior. Cabang yang menyelimuti diarahkan di bawah telinga kiri di sulcus koronari ke permukaan jantung diafragmatik (posterior). Arteri koronari kanan setelah keluar dari aorta terletak di bawah telinga kanan antara permulaan batang paru dan atrium kanan. Kemudian belok kanan di sepanjang sulkus koronal, kemudian kembali, sampai ke sulcus membujur posterior, di mana ia turun ke puncak jantung, yang disebut cabang interventrikular posterior. Arteri koronari dan cabang besarnya terletak di permukaan miokardium, terletak di pelbagai kedalaman dalam tisu sub epikardium.

Percabangan batang utama arteri koronari dibahagikan kepada tiga jenis - batang, longgar dan transisi. Jenis bercabang utama arteri koronari kiri diperhatikan dalam 50% kes, longgar pada 36% dan peralihan pada 14%. Yang terakhir dicirikan oleh pembahagian batang utamanya menjadi 2 cabang tetap - sampul surat dan interventrikular anterior. Jenis longgar merujuk kepada kes apabila batang utama arteri melepaskan cabang interventrikular, pepenjuru, pepenjuru tambahan dan menyelimuti pada satu atau hampir sama. Dari cawangan interventrikular depan, dan juga dari sampul, 4-15 cabang memanjang. Sudut keberangkatan kedua-dua kapal primer dan kapal berikutnya berbeza dan berkisar antara 35-140 °.

Menurut Nomenklatur Anatomi Antarabangsa, yang diadopsi di Kongres Anatomi di Rom pada tahun 2000, kapal berikut dibezakan yang membekalkan jantung:

Arteri koronari kiri (arteria coronaria sinistra)

• Cabang interventricular depan (r. Interventricularis anterior)
• Cabang pepenjuru (r. Diagonalis)
• Cabang kerucut arteri (r. Coni arteriosi)
• Cabang lateral (r. Lateralis)
• Cawangan interventricular Septal (r. Interventricularis septales)
• Cawangan sampul surat (r. Circumfl exus)
• Cabang atrium anastomotik (r. Atri alis anastomicus)
• Cabang atrioventricular (rr. Atrioventricularis)
• Cabang marginal kiri (r. Marginalis sinister)
• Cabang atrium pertengahan (r. Atrialis intermedius).
• Cabang belakang LV (r. Posterior ventriculi sinistri)
• Cabang nod sinus-atrium (r. Nodi sinoatrialis)
• Cabang nod atrioventricular (r. Nodi atrioventricularis)

Arteri koronari kanan (arteria coronaria dextra)

• Cabang kerucut arteri (ramus coni arteriosi)
• Cabang nod sinus-atrium (r. Nodi sinoatrialis)
• Cawangan atrial (rr. Atriales)
• Cabang marginal kanan (r. Marginalis dexter)
• Cabang atrium pertengahan (r. Atrialis intermedius)
• Cabang interventrikular belakang (r. Interventricularis posterior)
• Cawangan interventrikular Septal (r. Interventriculares septales)
• Cabang nod atrioventricular (r. Nodi atrioventricularis).

Pada usia 15-18 tahun, diameter arteri koronari (Jadual 1.1) menghampiri orang dewasa. Selama usia 75 tahun, terdapat sedikit peningkatan diameter arteri ini, yang berkaitan dengan kehilangan sifat elastik dinding arteri. Pada kebanyakan orang, diameter arteri koronari kiri lebih besar daripada kanan. Bilangan arteri yang meluas dari aorta ke jantung dapat menurun menjadi 1 atau meningkat menjadi 4 kerana arteri koronari tambahan, yang tidak normal.

Arteri koronari kiri (LCA) berasal dari sinus posterior-dalaman mentol aorta, melewati antara atrium kiri dan LA, dan setelah kira-kira 10-20 mm, ia terbahagi kepada cabang interventrikular dan sampul anterior.

Cabang interventrikular anterior adalah kesinambungan langsung dari LCA dan melintas di alur jantung yang sesuai. Cabang pepenjuru (dari 1 hingga 4) berlepas dari cabang interventricular anterior LCA, yang mengambil bahagian dalam bekalan darah ke dinding lateral LV dan dapat anastomosa dengan cabang sampul LV. LCA memberikan dari 6 hingga 10 cawangan septal yang membekalkan dua pertiga anterior interptricular septum. Cabang interventricular anterior LCA itu sendiri mencapai puncak jantung, membekalkannya dengan darah.

Kadang-kadang cawangan interventrikular anterior melepasi permukaan diafragmatik jantung, anastomosis dengan arteri interventrikular posterior jantung, memberikan aliran darah cagaran antara arteri koronari kiri dan kanan (dengan jenis bekalan darah kanan atau seimbang ke jantung).

Cabang pinggir kanan dulu disebut arteri tepi jantung yang akut - ramus margo acutus cordis. Cabang marginal kiri adalah cabang tepi jantung yang tumpul - ramus margo obtusus cordis, kerana miokardium LV jantung yang berkembang dengan baik menjadikan pinggirnya bulat, tumpul).

Oleh itu, cabang interventricular anterior LCA membekalkan dinding anterolateral LV, puncaknya, sebahagian besar septum interventricular, serta otot papillary anterior (kerana arteri pepenjuru).

Cabang yang menyelimuti, berlepas dari LCA, yang terletak di sulkus AV (koronari), membongkok di sekitar jantung di sebelah kiri, sampai di persimpangan dan sulkus interventrikular posterior. Cabang yang menyelimuti dapat berakhir di kedua-dua tepi jantung yang tumpul dan berterusan di sulkus interventrikular posterior. Melewati alur koronal, cabang sampul surat menghantar cabang besar ke dinding sisi dan posterior LV. Di samping itu, arteri atrium penting (termasuk r. Nodi sinoatrialis) berlepas dari sampul cawangan. Arteri ini, terutamanya arteri nodus sinus, banyak anastomosa dengan cabang arteri koronari kanan (PCA). Oleh itu, cabang simpul sinus mempunyai nilai "strategik" dalam perkembangan aterosklerosis di salah satu arteri utama.

PKA bermula di sinus anterolateral mentol aorta. Berlepas dari permukaan anterior aorta, PCA terletak di sebelah kanan sulkus koronari, mendekati pinggir jantung yang tajam, mengelilinginya dan menuju ke inti dan kemudian ke sulkus interventrikular posterior. Di persimpangan alur interventricular posterior dan koronari (inti), PKA memberikan cabang interventricular posterior, yang menuju ke bahagian distal dari cabang interventricular anterior, anastomosis dengannya. Jarang, PKA berakhir di hujung jantung yang tajam.

PKA dengan cabangnya menyediakan atrium kanan, bahagian anterior dan seluruh permukaan posterior ventrikel kiri, septum atrium dan sepertiga belakang dari septum interventrikular. Dari cabang penting PCA, perlu dicatat cabang kerucut batang paru, cabang simpul sinus, cabang tepi kanan jantung, cabang interventrikular posterior.

Cabang kerucut batang paru sering anastomosis dengan cabang kerucut, yang berlepas dari cabang interventrikular anterior, membentuk cincin Viessen. Walau bagaimanapun, dalam kira-kira separuh kes (Schlesinger M. et al., 1949), arteri kon batang paru-paru berlepas dari aorta dengan sendirinya.

Cabang simpul sinus pada 60-86% kes (Aryev M.Ya., 1949) berlepas dari PCA, namun, ada bukti bahawa dalam 45% kes (James T., 1961) ia dapat berlepas dari cabang sampul LCA dan bahkan dari LCA itu sendiri. Cabang simpul sinus terletak di dinding pankreas dan sampai ke tempat di mana vena cava unggul mengalir ke atrium kanan.

Di pinggir jantung yang tajam, PKA memberikan cabang yang agak tetap - cabang tepi kanan, yang membentang di sepanjang tepi tajam ke puncak jantung. Pada tahap ini, cabang bergerak ke atrium kanan, yang membekalkan darah ke permukaan anterior dan lateral atrium kanan..

Di persimpangan PCA di arteri interventricular posterior, cawangan AV-node berlepas daripadanya, yang membekalkan nod ini dengan darah. Cabang ke pankreas secara tegak lurus memanjang dari cabang interventricular posterior, serta cabang pendek ke sepertiga belakang septum interventricular, yang anastomose dengan cabang serupa memanjang dari arteri interventricular anterior LCA.

Oleh itu, PKA membekalkan darah ke dinding anterior dan posterior pankreas, sebahagiannya ke dinding posterior LV, atrium kanan, bahagian atas septum atrium, sinus dan nod AV, serta bahagian posterior dari septum interventrikular dan otot papiler posterior.

V.V. Saudara, A.S. Gavrish "Struktur dan fungsi sistem kardiovaskular"

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis