Struktur dan prinsip hati

Jantung adalah organ otot pada manusia dan haiwan yang mengepam darah melalui saluran darah.

Fungsi jantung - mengapa kita memerlukan hati?

Darah kita membekalkan oksigen dan nutrien ke seluruh tubuh. Selain itu, ia juga mempunyai fungsi pembersihan, membantu membuang sisa metabolik.

Fungsi jantung adalah mengepam darah melalui saluran darah.

Berapa banyak darah yang dipam oleh jantung seseorang??

Jantung manusia mengepam dari 7,000 hingga 10,000 liter darah dalam satu hari. Ini kira-kira 3 juta liter setahun. Ternyata hingga 200 juta liter seumur hidup!

Jumlah darah yang dipam lebih dari satu minit bergantung pada beban fizikal dan emosi semasa - semakin besar beban, semakin banyak darah yang diperlukan oleh tubuh. Jadi jantung dapat melewati dirinya sendiri dari 5 hingga 30 liter dalam satu minit.

Sistem peredaran darah terdiri daripada kira-kira 65 ribu kapal, panjangnya sekitar 100 ribu kilometer! Ya, kami tidak membuat meterai.

Sistem peredaran darah

Sistem peredaran darah (animasi)

Sistem kardiovaskular pada manusia dibentuk oleh dua lingkaran peredaran darah. Dengan setiap degupan jantung, darah segera bergerak di kedua-dua bulatan.

Peredaran pulmonari

  1. Darah terdeoksigenasi dari vena cava superior dan inferior memasuki atrium kanan dan kemudian ke ventrikel kanan.
  2. Dari ventrikel kanan, darah ditolak ke batang paru. Arteri pulmonari mengalirkan darah terus ke paru-paru (ke kapilari paru), di mana ia menerima oksigen dan mengeluarkan karbon dioksida.
  3. Setelah mendapat cukup oksigen, darah kembali ke atrium kiri jantung oleh urat pulmonari..

Bulatan besar peredaran darah

  1. Dari atrium kiri, darah bergerak ke ventrikel kiri, dari mana ia kemudian dipam melalui aorta ke dalam peredaran paru.
  2. Setelah melalui jalan yang sukar, darah melalui vena cava kembali tiba di atrium kanan jantung.

Biasanya, jumlah darah yang dikeluarkan dari ventrikel jantung adalah sama dengan setiap pengecutan. Jadi dalam bulatan besar dan kecil peredaran darah secara serentak menerima jumlah darah yang sama.

Apakah perbezaan antara urat dan arteri?

  • Vena dirancang untuk mengangkut darah ke jantung, dan tugas arteri adalah untuk menyampaikan darah ke arah yang berlawanan.
  • Pada urat, tekanan darah lebih rendah daripada pada arteri. Oleh itu, di arteri, dinding dicirikan oleh kepanjangan dan kepadatan yang lebih besar..
  • Arteri tepu tisu "segar", dan urat mengambil darah "sisa".
  • Sekiranya berlaku kerosakan vaskular, bezakan pendarahan arteri atau vena dapat dibezakan dengan intensiti dan warna darahnya. Arteri - "pancutan air" yang kuat, berdenyut dan berdenyut, warna darahnya cerah. Vena - pendarahan intensiti berterusan (aliran berterusan), warna darah gelap.

Struktur anatomi jantung

Berat jantung seseorang hanya sekitar 300 gram (rata-rata 250g untuk wanita dan 330g untuk lelaki). Walaupun berat badannya agak rendah, ini pasti otot utama dalam tubuh manusia dan asas hidupnya. Ukuran jantung hampir sama dengan kepalan tangan seseorang. Atlet boleh mempunyai jantung satu setengah kali lebih besar daripada orang biasa.

Jantung terletak di tengah dada pada tahap 5-8 vertebra.

Kebiasaannya, bahagian bawah jantung terletak sebahagian besarnya di bahagian kiri dada. Terdapat varian patologi kongenital di mana semua organ dicerminkan. Ia dipanggil transposisi organ dalaman. Paru-paru, di sebelah mana jantung terletak (biasanya sebelah kiri), mempunyai ukuran yang lebih kecil berbanding separuh yang lain.

Permukaan belakang jantung terletak berhampiran ruang tulang belakang, dan bahagian depan dilindungi dengan kuat oleh sternum dan tulang rusuk.

Hati manusia terdiri daripada empat rongga bebas (ruang) yang dibahagi dengan partisi:

  • dua bahagian atas - atria kiri dan kanan;
  • dan dua ventrikel bawah - kiri dan kanan.

Bahagian kanan jantung merangkumi atrium kanan dan ventrikel. Bahagian kiri jantung diwakili, masing-masing, oleh ventrikel kiri dan atrium.

Vena cava inferior dan superior memasuki atrium kanan, dan vena pulmonari memasuki kiri. Arteri pulmonari (juga disebut batang paru) keluar dari ventrikel kanan. Aorta menaik naik dari ventrikel kiri.

Struktur dinding jantung

Struktur dinding jantung

Jantung mempunyai perlindungan terhadap peregangan berlebihan dan organ lain, yang disebut beg perikardium atau perikardial (sejenis cengkerang, yang berisi organ). Ia mempunyai dua lapisan: tisu penghubung yang kuat dan padat luar, yang disebut membran berserat perikardial, dan bahagian dalam (perousard serous).

Ini diikuti oleh lapisan otot tebal - miokardium dan endokardium (lapisan dalaman tisu penghubung jantung yang nipis).

Oleh itu, jantung itu sendiri terdiri daripada tiga lapisan: epikardium, miokardium, endokardium. Ini adalah pengecutan miokard yang mengepam darah melalui saluran badan.

Dinding ventrikel kiri kira-kira tiga kali lebih besar daripada dinding ventrikel kanan! Fakta ini dijelaskan oleh fakta bahawa fungsi ventrikel kiri terdiri dalam mengeluarkan darah ke lingkaran besar peredaran darah, di mana reaksi dan tekanannya jauh lebih tinggi daripada pada kecil.

Injap jantung

Peranti injap jantung

Injap jantung khas membolehkan anda sentiasa mengekalkan aliran darah ke arah yang betul (tidak arah). Injap dibuka dan ditutup secara bergantian, kemudian membiarkan aliran darah, kemudian menyekat jalannya. Menariknya, keempat-empat injap terletak di sepanjang satah yang sama..

Di antara atrium kanan dan ventrikel kanan terdapat injap tricuspid (tricuspid). Ini mengandungi tiga risalah khas, yang, semasa penguncupan ventrikel kanan, dapat memberikan perlindungan terhadap arus balik (regurgitasi) darah di atrium.

Injap mitral berfungsi dengan cara yang serupa, hanya di sebelah kiri jantung dan strukturnya sedikit..

Injap aorta menghalang pengembalian darah dari aorta ke ventrikel kiri. Menariknya, apabila ventrikel kiri berkontrak, injap aorta terbuka akibat tekanan pada darah, sehingga bergerak ke dalam aorta. Selepas itu, semasa diastole (tempoh relaksasi jantung), aliran balik darah dari arteri membantu menutup injap.

Biasanya, injap aorta mempunyai tiga sayap. Kelainan jantung kongenital yang paling biasa adalah injap aorta bicuspid. Patologi ini berlaku pada 2% populasi.

Injap pulmonari (pulmonari) pada masa pengecutan ventrikel kanan membolehkan darah mengalir ke batang paru, dan semasa diastole tidak membenarkannya mengalir ke arah yang bertentangan. Juga terdiri daripada tiga sayap..

Saluran jantung dan peredaran koronari

Jantung manusia memerlukan nutrien dan oksigen, seperti organ lain. Kapal yang memberi (menyuburkan) jantung dengan darah disebut koronari atau koronari. Kapal-kapal ini bercabang dari dasar aorta.

Arteri koronari membekalkan darah dengan jantung, urat koronari mengeluarkan darah beroksigen. Arteri yang berada di permukaan jantung disebut epikardial. Subendokardial disebut arteri koronari yang tersembunyi jauh di dalam miokardium.

Sebilangan besar aliran darah dari miokardium berlaku melalui tiga urat jantung: besar, sederhana dan kecil. Membentuk sinus koronari, mereka mengalir ke atrium kanan. Urat anterior dan kecil jantung menghantar darah terus ke atrium kanan.

Arteri koronari terbahagi kepada dua jenis - kanan dan kiri. Yang terakhir terdiri daripada arteri interventricular dan sampul anterior. Vena jantung besar bercabang ke urat jantung posterior, tengah dan kecil.

Malah orang yang benar-benar sihat mempunyai ciri unik peredaran koronari mereka sendiri. Pada kenyataannya, kapal mungkin tidak kelihatan dan berada seperti yang ditunjukkan dalam gambar..

Bagaimana jantung berkembang (bentuk)?

Untuk pembentukan semua sistem badan, janin memerlukan peredaran darahnya sendiri. Oleh itu, jantung adalah organ berfungsi pertama yang berlaku di dalam tubuh embrio manusia, ini berlaku sekitar minggu ketiga perkembangan janin.

Embrio pada awalnya hanyalah pengumpulan sel. Tetapi dengan berlakunya kehamilan, semakin banyak, dan sekarang mereka bersambung, melipat menjadi bentuk yang diprogramkan. Pertama, dua tiub terbentuk, yang kemudian bergabung menjadi satu. Tiub ini melipat dan bergegas ke bawah membentuk gelung - gelung jantung utama. Gelung ini berada di hadapan semua sel lain dalam pertumbuhan dan memanjang dengan cepat, kemudian diletakkan di sebelah kanan (mungkin di sebelah kiri, sehingga jantung akan dicerminkan) dalam bentuk cincin.

Jadi, biasanya pada hari ke-22 setelah pembuahan, pengecutan jantung pertama berlaku, dan pada hari ke-26 janin mempunyai peredaran darahnya sendiri. Perkembangan selanjutnya melibatkan penampilan partisi, pembentukan injap dan pembentukan semula ruang jantung. Partisi terbentuk pada minggu kelima, dan injap jantung akan terbentuk pada minggu kesembilan.

Menariknya, jantung janin mula berdegup dengan kekerapan orang dewasa biasa - 75-80 kontraksi seminit. Kemudian, pada awal minggu ketujuh, degupan jantung adalah sekitar 165-185 denyutan seminit, yang merupakan nilai maksimum dan penurunannya berlaku. Nadi bayi baru lahir berada dalam lingkungan 120-170 kontraksi seminit.

Fisiologi - prinsip hati manusia

Mari kita perhatikan lebih dekat prinsip dan corak hati.

Kitaran jantung

Apabila orang dewasa tenang, jantungnya berkontraksi sekitar 70-80 kitaran seminit. Satu denyutan nadi sama dengan satu pusingan jantung. Pada kadar pengecutan ini, satu kitaran memerlukan masa sekitar 0.8 saat. Di mana masa pengecutan atrium adalah 0.1 saat, ventrikel adalah 0.3 saat dan tempoh relaksasi adalah 0.4 saat..

Kekerapan kitaran ditetapkan oleh pemacu degupan jantung (bahagian otot jantung di mana impuls berlaku yang mengatur degupan jantung).

Konsep berikut dibezakan:

  • Systole (kontraksi) - hampir selalu di bawah konsep ini adalah pengecutan ventrikel jantung, yang membawa kepada tekanan darah di sepanjang tempat tidur arteri dan memaksimumkan tekanan pada arteri.
  • Diastole (jeda) - tempoh ketika otot jantung berada dalam keadaan relaks. Pada ketika ini, ruang jantung dipenuhi dengan darah dan tekanan di arteri menurun.

Oleh itu, semasa mengukur tekanan darah, dua petunjuk selalu dicatatkan. Sebagai contoh, ambil nombor 110/70, apa maksudnya?

  • 110 adalah nombor atas (tekanan sistolik), iaitu, ini adalah tekanan darah di arteri pada saat degupan jantung.
  • 70 adalah bilangan yang lebih rendah (tekanan diastolik), iaitu, ini adalah tekanan darah di arteri pada waktu relaksasi jantung.

Huraian ringkas mengenai kitaran jantung:

Kitaran jantung (animasi)

Pada saat relaksasi, jantung, atria, dan ventrikel (melalui injap terbuka) dipenuhi dengan darah.

  • Sistol atrium (pengecutan) berlaku, yang membolehkan anda memindahkan darah sepenuhnya dari atria ke ventrikel. Pengecutan atrium bermula dari tempat di mana urat mengalir ke dalamnya, yang menjamin pemampatan utama mulut mereka dan ketidakupayaan darah mengalir kembali ke urat.
  • Atria mengendur, dan injap yang memisahkan atria dari ventrikel (tricuspid dan mitral) ditutup. Sistol ventrikel berlaku.
  • Sistol ventrikel mendorong darah ke aorta melalui ventrikel kiri dan ke arteri pulmonari melalui ventrikel kanan.
  • Berikutan jeda (diastole). Pengulangan kitaran.
  • Secara konvensional, untuk satu denyutan nadi terdapat dua kontraksi jantung (dua sistol) - atria pertama dikurangkan, dan kemudian ventrikel. Sebagai tambahan kepada sistol ventrikel, terdapat sistol atrium. Pengecutan atrium tidak bermanfaat dengan fungsi jantung yang diukur, kerana dalam hal ini waktu rehat (diastole) cukup untuk mengisi ventrikel dengan darah. Namun, apabila jantung mula berdegup lebih kerap, sistol atrium menjadi penting - tanpanya, ventrikel tidak akan mempunyai masa untuk mengisi darah.

    Aliran darah melalui arteri hanya dilakukan dengan penguncupan ventrikel, gegaran inilah yang disebut nadi.

    Otot jantung

    Keunikan otot jantung terletak pada kemampuannya untuk kontraksi automatik berirama, bergantian dengan kelonggaran yang berlaku secara berterusan sepanjang hayat. Miokardium (lapisan otot tengah jantung) atria dan ventrikel dibahagikan, yang membolehkan mereka berkontrak secara terpisah antara satu sama lain.

    Cardiomyocytes adalah sel otot jantung dengan struktur khas yang membolehkan penghantaran gelombang pengujaan secara terkoordinasi. Oleh itu, terdapat dua jenis kardiomiosit:

    • pekerja biasa (99% daripada jumlah sel otot jantung) - dirancang untuk menerima isyarat dari alat pacu jantung melalui melakukan kardiomiosit.
    • konduktif khas (1% daripada jumlah sel otot jantung) kardiomiosit - membentuk sistem konduktif. Dalam fungsi mereka, mereka menyerupai neuron..

    Seperti otot rangka, otot jantung dapat meningkat dalam jumlah dan meningkatkan kecekapan kerjanya. Kapasiti jantung pada atlet ketahanan boleh sampai 40% lebih tinggi daripada orang biasa! Kita bercakap mengenai hipertrofi jantung yang bermanfaat ketika diregangkan dan mampu mengepam lebih banyak darah dalam satu pukulan. Terdapat hipertrofi lain yang disebut "jantung atletik" atau "jantung sapi".

    Intinya adalah bahawa beberapa atlet meningkatkan jisim otot itu sendiri, dan bukan kemampuannya untuk meregangkan dan mendorong sejumlah besar darah. Sebabnya adalah program latihan yang disusun secara tidak bertanggungjawab. Semestinya setiap latihan fizikal, terutamanya latihan kekuatan, harus dibuat berdasarkan latihan kardio. Jika tidak, aktiviti fizikal yang berlebihan pada jantung yang tidak siap menyebabkan distrofi miokardium, yang akan menyebabkan kematian awal..

    Sistem jantung yang konduktif

    Sistem pengaliran jantung adalah sekumpulan formasi khas yang terdiri daripada serat otot tidak standard (melakukan kardiomiosit), yang berfungsi sebagai mekanisme untuk memastikan kerja terkoordinasi jabatan jantung.

    Jalan impuls

    Sistem ini memberikan automatik jantung - pengujaan impuls yang lahir dalam kardiomiosit tanpa rangsangan luaran. Dalam jantung yang sihat, sumber utama impuls adalah simpul sinoatrial (sinus). Dia adalah pemimpin dan menyekat dorongan dari semua alat pacu jantung yang lain. Tetapi jika ada penyakit yang membawa kepada sindrom sinus yang sakit, bahagian jantung yang lain akan berfungsi. Oleh itu, nod atrioventricular (pusat automatik urutan kedua) dan bundle-Nya (AC urutan ketiga) dapat menjadi aktif apabila simpul sinus lemah. Terdapat kes apabila nod sekunder meningkatkan automatisme mereka sendiri dan semasa operasi normal nod sinus.

    Nod sinus terletak di dinding posterior atas atrium kanan di kawasan berhampiran mulut vena cava unggul. Node ini memulakan denyutan dengan frekuensi sekitar 80-100 kali seminit.

    Nod atrioventricular (AB) terletak di bahagian bawah atrium kanan di septum atrioventricular. Septum ini menghalang penyebaran impuls terus ke ventrikel, melewati simpul AV. Sekiranya node sinus lemah, maka atrioventricular akan mengambil alih fungsinya dan mula menghantar impuls ke otot jantung dengan frekuensi 40-60 kontraksi per minit.

    Seterusnya, nod atrioventricular masuk ke dalam bundle-Nya (bundel atrioventricular dibahagikan kepada dua kaki). Kaki kanan meluru ke ventrikel kanan. Kaki kiri terbahagi kepada dua bahagian lagi.

    Situasi dengan kaki kiri bundel-Nya tidak difahami sepenuhnya. Dipercayai bahawa serat kaki kiri dari cabang anterior meluru ke dinding depan dan sisi ventrikel kiri, dan cabang posterior membekalkan serat ke dinding belakang ventrikel kiri, dan bahagian bawah dinding sisi.

    Sekiranya kelemahan nod sinus dan atrioventricular block, bundle-Nya mampu membuat impuls pada kelajuan 30-40 per minit.

    Sistem konduktif memperdalam dan melanjutkan cabang menjadi cabang yang lebih kecil, akhirnya berubah menjadi serat Purkinje, yang menembusi seluruh miokardium dan berfungsi sebagai mekanisme penghantaran untuk mengontrak otot ventrikel. Serat Purkinje mampu memulakan denyutan dengan frekuensi 15-20 per minit.

    Atlet terlatih yang luar biasa boleh mempunyai denyutan jantung rehat yang normal hingga jumlah yang tercatat paling rendah - hanya 28 degupan jantung seminit! Namun, bagi orang biasa, walaupun dia menjalani gaya hidup yang sangat aktif, kadar nadi di bawah 50 denyutan seminit boleh menjadi tanda bradikardia. Sekiranya anda mempunyai kadar denyutan jantung yang rendah, anda mesti diperiksa oleh pakar kardiologi.

    Degupan jantung

    Denyutan jantung pada bayi yang baru lahir boleh menjadi sekitar 120 denyutan seminit. Dengan penuaan, nadi rata-rata orang stabil antara 60 dan 100 denyutan seminit. Atlet terlatih (kita bercakap tentang orang yang mempunyai sistem kardiovaskular dan pernafasan yang terlatih) mempunyai denyutan nadi 40 hingga 100 denyutan seminit.

    Sistem saraf mengawal irama jantung - simpatik meningkatkan kontraksi, dan parasimpatis melemah.

    Aktiviti jantung, pada tahap tertentu, bergantung pada kandungan ion kalsium dan kalium dalam darah. Bahan aktif biologi lain juga menyumbang kepada pengaturan irama jantung. Jantung kita boleh mula berdegup lebih kerap di bawah pengaruh endorfin dan hormon yang dirembeskan dengan mendengar muzik atau ciuman kegemaran anda.

    Di samping itu, sistem endokrin boleh memberi kesan yang signifikan pada degupan jantung - dan pada kekerapan kontraksi dan kekuatannya. Sebagai contoh, rembesan adrenal dari adrenalin yang terkenal menyebabkan peningkatan kadar denyutan jantung. Hormon yang berlawanan adalah asetilkolin.

    Nada hati

    Salah satu kaedah termudah untuk mendiagnosis penyakit jantung adalah mendengar dada dengan stethophonendoscope (auscultation).

    Dalam hati yang sihat, semasa auskultasi standard, hanya dua suara jantung yang didengar - mereka disebut S1 dan S2:

    • S1 - bunyi didengar ketika injap atrioventricular (mitral dan tricuspid) ditutup semasa sistol ventrikel (pengecutan).
    • S2 - suara yang dipancarkan ketika menutup injap lunate (aorta dan paru) semasa diastole (relaksasi) ventrikel.

    Setiap bunyi terdiri daripada dua komponen, tetapi untuk telinga manusia mereka bergabung menjadi satu kerana selang waktu yang sangat pendek di antara keduanya. Sekiranya, dalam keadaan auskultasi biasa, nada tambahan didengar, maka ini mungkin menunjukkan beberapa jenis penyakit sistem kardiovaskular.

    Kadang-kadang bunyi tidak normal tambahan, yang disebut murmur jantung, dapat didengar di jantung. Sebagai peraturan, kehadiran bunyi menunjukkan adanya patologi jantung. Contohnya, bunyi bising boleh menyebabkan darah kembali ke arah yang berlawanan (regurgitasi) kerana kerosakan atau kerosakan pada injap. Walau bagaimanapun, kebisingan tidak selalu menjadi gejala penyakit. Untuk menjelaskan sebab-sebab munculnya bunyi tambahan di jantung, perlu dilakukan ekokardiografi (ultrasound jantung).

    Penyakit jantung

    Tidak menghairankan bahawa jumlah penyakit kardiovaskular semakin meningkat di seluruh dunia. Jantung adalah organ kompleks yang benar-benar berehat (jika anda boleh menyebutnya rehat) hanya dalam selang antara pengecutan jantung. Mana-mana mekanisme yang kompleks dan sentiasa berfungsi dengan sendirinya memerlukan sikap yang paling berhati-hati dan pencegahan yang berterusan.

    Cuba bayangkan apa beban mengerikan yang jatuh di hati, memandangkan gaya hidup dan makanan berkualiti rendah kami. Menariknya, kematian akibat penyakit kardiovaskular cukup tinggi di negara berpendapatan tinggi..

    Sebilangan besar makanan yang dimakan oleh penduduk negara-negara kaya dan mencari wang yang tidak berkesudahan, serta tekanan yang berkaitan menghancurkan hati kita. Penyebab lain penyebaran penyakit kardiovaskular adalah ketidakaktifan fizikal - aktiviti fizikal yang sangat rendah yang merosakkan seluruh badan. Atau, sebaliknya, hobi buta huruf untuk latihan fizikal yang berat, yang sering berlaku dengan latar belakang penyakit jantung, yang mana orang-orang bahkan tidak mengesyaki dan berjaya mati tepat semasa kelas "kesihatan".

    Gaya Hidup & Kesihatan Jantung

    Faktor utama yang meningkatkan risiko terkena penyakit kardiovaskular adalah:

    • Obesiti.
    • Tekanan darah tinggi.
    • Kolesterol darah tinggi.
    • Ketidakaktifan fizikal atau senaman yang berlebihan.
    • Pemakanan berkualiti rendah.
    • Keadaan emosi dan tekanan yang tertekan.

    Jadikanlah membaca artikel hebat ini sebagai titik tolak dalam hidup anda - tinggalkan tabiat buruk dan ubah gaya hidup anda.

    Struktur jantung manusia dan fungsinya

    Jantung mempunyai struktur yang kompleks dan melakukan kerja yang tidak kurang kompleks dan penting. Berkontraksi secara berirama, ia memberikan aliran darah melalui saluran.

    Jantung terletak di belakang sternum, di bahagian tengah rongga dada dan hampir sepenuhnya dikelilingi oleh paru-paru. Ia dapat bergerak sedikit ke sisi, kerana tergantung bebas pada saluran darah. Jantung terletak secara tidak simetri. Paksi panjangnya condong dan membentuk sudut 40 ° dengan paksi badan. Ia diarahkan dari atas ke bawah, kanan ke kiri, dan jantung diputar sehingga sisi kanannya condong lebih ke depan dan kiri - belakang. Dua pertiga jantung terletak di sebelah kiri garis tengah dan satu pertiga (vena cava dan atrium kanan) berada di sebelah kanan. Pangkalnya dipusingkan ke tulang belakang, dan puncaknya dipusingkan ke tulang rusuk kiri, agar lebih tepat, ke ruang interkostal kelima.

    Anatomi jantung

    Otot jantung adalah organ yang merupakan rongga bentuk tidak teratur dalam bentuk kerucut yang sedikit rata. Ia mengambil darah dari sistem vena dan mendorongnya ke arteri. Jantung terdiri daripada empat ruang: dua atria (kanan dan kiri) dan dua ventrikel (kanan dan kiri), yang dipisahkan oleh partisi. Dinding ventrikel lebih tebal, dinding atria agak tipis.

    Vena pulmonari memasuki atrium kiri, dan urat berongga masuk ke kanan. Aorta menaik muncul dari ventrikel kiri, arteri pulmonari dari ventrikel kanan.

    Ventrikel kiri bersama dengan atrium kiri membentuk bahagian kiri, di mana darah arteri terletak, oleh itu ia disebut jantung arteri. Ventrikel kanan dengan atrium kanan adalah bahagian kanan (jantung vena). Bahagian kanan dan kiri dipisahkan oleh partisi padat.

    Atria disambungkan ke ventrikel dengan bukaan dengan injap. Di bahagian kiri, injap bicuspid, dan ia disebut mitral, di sebelah kanan - tricuspid, atau tricuspid. Injap selalu terbuka ke arah ventrikel, jadi darah hanya dapat mengalir ke satu arah dan tidak dapat kembali ke atria. Ini dipastikan oleh benang tendon yang dilekatkan pada satu hujung ke otot papillary yang terletak di dinding ventrikel, dan di ujung yang lain ke cusps injap. Otot papillari berkontraksi bersama dengan dinding ventrikel, kerana mereka tumbuh di dindingnya, dan akibatnya filamen tendon ditarik dan mencegah aliran darah kembali. Terima kasih kepada benang tendon, injap tidak terbuka ke arah atria semasa ventrikel berkontrak.

    Di tempat di mana arteri pulmonari meninggalkan ventrikel kanan dan aorta dari kiri, terdapat injap tricuspid lunate yang menyerupai poket. Injap membiarkan darah mengalir dari ventrikel ke arteri pulmonari dan aorta, kemudian mengisi dengan darah dan menutup, sehingga menghalang darah kembali..

    Pengecutan dinding ruang jantung disebut systole; kelonggarannya disebut diastole..

    Struktur luaran jantung

    Struktur dan fungsi jantung anatomi cukup kompleks. Ia terdiri daripada kamera, yang masing-masing mempunyai ciri tersendiri. Struktur luaran jantung adalah seperti berikut:

    • puncak (atas);
    • asas;
    • permukaan depan, atau sterno-costal;
    • permukaan bawah, atau diafragmatik;
    • tepi kanan;
    • tepi kiri.

    Puncak adalah bahagian jantung yang membulat yang sempit, terbentuk sepenuhnya oleh ventrikel kiri. Ia menghadap ke depan ke bawah dan ke kiri, bersandar pada ruang interkostal kelima di sebelah kiri garis tengah dengan ketinggian 9 cm.

    Pangkal jantung adalah bahagian atas jantung yang diperluas. Ia terbalik, kanan, belakang dan mempunyai bentuk segi empat. Ia dibentuk oleh atria dan aorta dengan batang paru-paru terletak di hadapan. Di sudut kanan atas segiempat, pintu masuk vena adalah vena cava unggul, di sudut bawah vena cava inferior, dua vena paru kanan masuk ke kanan, dua vena paru kiri di sebelah kiri pangkal.

    Alur koronal melintasi antara ventrikel dan atria. Di atasnya adalah atria, di bawah ventrikel. Di hadapan koronari sulcus, batang aorta dan paru-paru keluar dari ventrikel. Ia juga mempunyai sinus koronari, di mana darah vena mengalir dari urat jantung..

    Permukaan tulang rusuk sternum lebih cembung. Ia terletak di belakang sternum dan tulang rawan tulang rusuk III-VI dan diarahkan ke hadapan, ke atas, ke kiri. Sulcus koronal melintang melaluinya, yang memisahkan ventrikel dari atria dan dengan itu membahagi jantung ke bahagian atas yang dibentuk oleh atria dan bahagian bawah, yang terdiri daripada ventrikel. Alur lain dari permukaan sternocostal - anterior longitudinal - berjalan di sepanjang sempadan antara ventrikel kanan dan kiri, sementara yang kanan membentuk bahagian terbesar permukaan anterior, yang kiri - lebih kecil.

    Permukaan diafragmatik lebih rata dan berdekatan dengan pusat tendon diafragma. Alur posterior membujur melintasi permukaan ini, memisahkan permukaan ventrikel kiri dari permukaan kanan. Dalam kes ini, sebelah kiri membentuk sebahagian besar permukaan, dan yang kanan - yang lebih kecil.

    Alur membujur depan dan belakang bergabung dengan hujung bawah dan membentuk takik jantung di sebelah kanan puncak jantung.

    Terdapat juga permukaan lateral yang terletak di kanan dan kiri dan menghadap paru-paru, sehubungan dengan itu disebut paru.

    Tepi jantung kanan dan kiri tidak sama. Tepi kanan lebih runcing, kiri lebih tajam dan bulat kerana dinding ventrikel kiri yang lebih tebal.

    Batasan antara empat ruang jantung tidak selalu berbeza. Tanda tempat adalah alur di mana terdapat saluran darah jantung, ditutup dengan tisu berlemak dan lapisan luar jantung - epikardium. Arah alur ini bergantung pada bagaimana jantung terletak (serong, menegak, melintang), yang ditentukan oleh jenis fizikal dan ketinggian diafragma. Dalam mesomorf (normosthenics), yang perkadarannya hampir rata-rata, serong, dalam dolichomorphs (asthenics) dengan fizikal tipis, secara menegak, dalam brachymorphs (hipersthenics) dengan bentuk pendek yang lebar, melintang.

    Jantung seolah-olah digantung oleh pangkalan pada kapal besar, sementara pangkalannya tetap tidak bergerak, dan puncaknya berada dalam keadaan bebas dan dapat bergerak.

    Struktur tisu jantung

    Dinding jantung terdiri daripada tiga lapisan:

    1. Endokardium - lapisan dalaman tisu epitelium yang melapisi rongga ruang jantung dari dalam, mengulangi kelegaan mereka.
    2. Myocardium adalah lapisan tebal yang dibentuk oleh tisu otot (striated). Miosit jantung yang terdirinya dihubungkan oleh banyak penerjun yang menghubungkannya ke kompleks otot. Lapisan otot ini memberikan pengecutan berirama ruang jantung. Ketebalan miokard terkecil di atria, yang terbesar - di ventrikel kiri (kira-kira 3 kali lebih tebal dari kanan), kerana ia memerlukan lebih banyak kekuatan untuk mendorong darah ke dalam lingkaran besar peredaran darah, di mana rintangan aliran beberapa kali lebih besar daripada pada yang kecil. Miokardium atrium terdiri daripada dua lapisan, miokardium ventrikel - daripada tiga. Miokardium atrium dan miokardium ventrikel dipisahkan oleh cincin berserabut. Sistem pengaliran yang memberikan kontraksi miokardium yang berirama, satu untuk ventrikel dan atria.
    3. Epikardium adalah lapisan luar, yang merupakan lobus viseral dari kantung jantung (perikardium), yang merupakan membran serous. Ia meliputi bukan sahaja jantung, tetapi juga bahagian awal batang paru dan aorta, serta bahagian akhir pulmonari dan vena cava.

    Anatomi atria dan ventrikel

    Rongga jantung dibahagikan dengan septum menjadi dua bahagian - kanan dan kiri, yang tidak saling berkomunikasi. Setiap bahagian ini terdiri daripada dua ruang - ventrikel dan atrium. Septum antara atria disebut atrium, antara ventrikel - interventrikular. Oleh itu, jantung terdiri daripada empat ruang - dua atria dan dua ventrikel.

    Atrium kanan

    Dalam bentuknya, itu kelihatan seperti kubus yang tidak teratur, di depan ada rongga tambahan yang disebut telinga kanan. Atrium mempunyai isipadu 100 hingga 180 meter padu. lihat. Ia mempunyai lima dinding, dengan ketebalan 2 hingga 3 mm: anterior, posterior, superior, lateral, medial.

    Vena cava unggul (dari atas di belakang) dan vena cava inferior (dari bawah) mengalir ke atrium kanan. Di sebelah kanan bawah terdapat sinus koronari, di mana darah semua urat jantung mengalir. Di antara bukaan vena cava yang unggul dan inferior terdapat batuk kering. Di tempat di mana vena cava inferior mengalir ke atrium kanan, terdapat lipatan lapisan dalam jantung - injap urat ini. Sinus vena cava disebut bahagian yang meluas posterior atrium kanan, di mana kedua urat mengalir.

    Ruang atrium kanan mempunyai permukaan dalaman yang halus, dan hanya di telinga kanan dengan dinding depan yang berdekatan dengannya permukaannya tidak rata.

    Di atrium kanan, banyak titik bukaan urat kecil jantung terbuka.

    Ventrikel kanan

    Ia terdiri daripada rongga dan kerucut arteri, yang merupakan corong ke atas. Ventrikel kanan mempunyai bentuk piramid trihedral, pangkalannya menghadap ke atas, dan puncaknya ke bawah. Ventrikel kanan mempunyai tiga dinding: anterior, posterior, medial.

    Depan cembung, belakang lebih rata. Medial adalah septum interventrikular, yang terdiri daripada dua bahagian. Sebilangan besar dari mereka - otot - terletak di bawah, yang lebih kecil - jaring - di atas. Piramid menghadap atrium dan mempunyai dua lubang di dalamnya: belakang dan depan. Yang pertama adalah antara rongga atrium kanan dan ventrikel. Yang kedua masuk ke batang paru.

    Atrium kiri

    Ia mempunyai rupa kubus yang tidak teratur, terletak di belakang dan berdekatan dengan esofagus dan bahagian bawah aorta. Isipadu 100-130 meter padu. cm, ketebalan dinding - dari 2 hingga 3 mm. Seperti atrium kanan, ia mempunyai lima dinding: anterior, posterior, superior, literal, medial. Atrium kiri terus ke anterior ke rongga tambahan, yang disebut telinga kiri, yang diarahkan ke arah batang paru. Empat urat pulmonari (posterior dan unggul) mengalir ke atrium, di bukaan di mana tidak ada injap. Dinding medial adalah septum interatrial. Permukaan dalaman atrium licin, otot-otot jambul hanya di telinga kiri, yang lebih panjang dan lebih sempit dari kanan, dan jelas dipisahkan dari ventrikel oleh pemintasan. Ventrikel kiri berkomunikasi melalui bukaan atrioventrikular.

    Ventrikel kiri

    Dalam bentuknya, menyerupai kerucut, pangkalannya menghadap ke atas. Dinding ruang jantung ini (anterior, posterior, medial) mempunyai ketebalan terbesar - dari 10 hingga 15 mm. Tidak ada batas yang jelas antara depan dan belakang. Di dasar kerucut adalah bukaan aorta dan atrioventrikular kiri.

    Pembukaan aorta bulat terletak di hadapan. Injapnya terdiri daripada tiga peredam.

    Saiz jantung

    Ukuran dan berat jantung berbeza pada orang yang berbeza. Nilai purata adalah seperti berikut:

    • panjangnya dari 12 hingga 13 cm;
    • lebar paling besar - dari 9 hingga 10.5 cm;
    • saiz anteroposterior - dari 6 hingga 7 cm;
    • berat pada lelaki - kira-kira 300 g;
    • berat pada wanita - kira-kira 220 g.

    Fungsi kardiovaskular dan jantung

    Jantung dan saluran darah membentuk sistem kardiovaskular, fungsi utamanya adalah sistem pengangkutan. Ia terdiri daripada bekalan tisu dan organ pemakanan dan oksigen serta pengangkutan balik produk metabolik.

    Kerja otot jantung dapat dijelaskan seperti berikut: bahagian kanannya (jantung vena) menerima darah yang habis yang tepu dengan karbon dioksida dari urat dan memberikannya ke paru-paru untuk tepu oksigen. Dari paru-paru diperkaya O2 darah dihantar ke bahagian kiri jantung (arteri) dan dari sana ia didorong ke dalam aliran darah dengan kekuatan.

    Jantung menghasilkan dua lingkaran peredaran darah - besar dan kecil.

    Yang besar membekalkan darah ke semua organ dan tisu, termasuk paru-paru. Ia bermula di ventrikel kiri, berakhir di atrium kanan..

    Peredaran pulmonari beredar di alveoli paru-paru. Ia bermula di ventrikel kanan, berakhir di atrium kiri..

    Aliran darah diatur oleh injap: mereka tidak membiarkannya mengalir ke arah yang bertentangan.

    Jantung mempunyai sifat seperti kegembiraan, kemampuan konduktif, kontraktil dan automatik (pengujaan tanpa rangsangan luaran di bawah pengaruh impuls dalaman).

    Terima kasih kepada sistem pengaliran, terdapat pengecutan berurutan ventrikel dan atria, penyertaan sel miokardium secara serentak dalam proses pengecutan.

    Pengecutan jantung yang berirama memberikan bekalan darah yang berpisah ke sistem peredaran darah, tetapi pergerakannya di dalam pembuluh darah berlaku tanpa gangguan, yang disebabkan oleh keanjalan dinding dan ketahanan terhadap aliran darah yang timbul pada pembuluh kecil.

    Sistem peredaran darah mempunyai struktur yang kompleks dan terdiri dari jaringan kapal untuk pelbagai tujuan: pengangkutan, pemindahan, pertukaran, pengedaran, kapasitif. Terdapat urat, arteri, venula, arteriol, kapilari. Bersama limfatik, mereka mengekalkan keteguhan persekitaran dalaman di dalam badan (tekanan, suhu badan, dll.).

    Di arteri, darah bergerak dari jantung ke tisu. Ketika mereka menjauh dari pusat, mereka menjadi lebih kurus, membentuk arteriol dan kapilari. Tempat tidur arteri sistem peredaran darah mengangkut bahan yang diperlukan ke organ dan mengekalkan tekanan berterusan di dalam kapal.

    Tempat tidur vena lebih luas daripada arteri. Melalui urat, darah bergerak dari tisu ke jantung. Vena terbentuk dari kapilari vena, yang, apabila bergabung, pertama kali menjadi venula, kemudian vena. Di jantung, mereka membentuk batang besar. Terdapat urat dangkal yang terletak di bawah kulit dan urat dalam terletak di tisu berhampiran arteri. Fungsi utama bahagian vena sistem peredaran darah adalah aliran keluar darah yang tepu dengan produk metabolik dan karbon dioksida.

    Untuk menilai keupayaan fungsional sistem kardiovaskular dan kebolehbebanan beban, ujian khas dilakukan yang memungkinkan untuk menilai prestasi badan dan kemampuan pampasannya. Ujian fungsional sistem kardiovaskular dimasukkan dalam pemeriksaan fizikal dan fizikal untuk menentukan tahap kecergasan dan persiapan fizikal umum. Penilaian diberikan oleh indikator jantung dan saluran darah seperti tekanan darah, tekanan nadi, kecepatan aliran darah, jumlah darah minit dan strok. Ujian tersebut merangkumi ujian Letunov, ujian langkah, Martine, ujian Kotov-Demin..

    Fakta menarik

    Jantung mula menguncup dari minggu keempat selepas pembuahan dan tidak berhenti sehingga akhir hayat. Ia melakukan pekerjaan yang besar: mengepam sekitar tiga juta liter darah setiap tahun dan sekitar 35 juta degupan jantung dilakukan. Pada waktu rehat, jantung hanya menggunakan 15% sumbernya, dengan beban hingga 35%. Selama jangka hayat purata, ia mengepam sekitar 6 juta liter darah. Fakta lain yang menarik: jantung memberikan darah kepada 75 trilion sel tubuh manusia, kecuali kornea.

    Berapa banyak kapal di hati seseorang?

    Salah satu organ tubuh manusia yang paling penting adalah jantung. Struktur anatomi dan beban fungsional yang kompleks membolehkan otot menyediakan nutrien dan oksigen kepada semua organ dan sistem dalam tubuh. Organ ini terdiri daripada empat ruang, di antaranya adalah atria kiri dan kanan, ventrikel kiri dan kanan. Saluran koronari bertindak balas untuk membekalkan otot jantung dengan darah yang kaya dengan oksigen. Nama kedua juga biasa dalam perubatan - saluran koronari.

    Fungsi jantung yang betul

    Jantung adalah tisu otot, yang menyelimuti bahagian luar dan dalam oleh lapisan nipis endokardium dan miokardium. Tubuh bertanggungjawab untuk pergerakan darah ke arah yang betul melalui saluran, urat dan arteri. Darah yang memberikan oksigen ke struktur sel memasuki atrium kanan. Kemudian menuju ke ventrikel kanan. Oleh kerana ciri struktur organ, cecair mengalir hanya dalam satu arah, mencegah arus terbalik. Ventrikel kanan, pada gilirannya, semasa pengecutan mengeluarkan darah yang kekurangan oksigen ke dalam arteri paru-paru, di mana ia mengalir terus ke paru-paru, di mana ia sekali lagi diperkaya dengan oksigen. Setelah pengoksigenan, darah memasuki atrium kiri, kemudian, dengan menggunakan pengecutan, ia bergerak ke ventrikel kiri. PL dipisahkan dari LV melalui injap. Operasi injap disahpijat dengan ketat. Ciri struktur tidak membenarkan darah dilemparkan kembali ke atrium kiri, kerana injap hanya terbuka ke arah ventrikel dengan tekanan darah. Setelah mengisi ventrikel kiri dengan cecair peredaran darah, keseluruhan isipadu cecair menguncup dan keluar ke aorta. Aorta adalah saluran utama di mana aliran darah masuk ke semua organ dan sistem. Pengepaman darah dilakukan melalui pengecutan dan kelonggaran tisu otot. Dalam perubatan, ia didefinisikan sebagai systole (pengurangan) dan diastole (relaksasi).

    Koronari

    Coronars adalah sekumpulan kapal jantung manusia. Ini adalah koronar yang memberikan bekalan darah ke serat otot - miokardium. Dengan bantuan mereka, semua bahagian jantung diperkaya dengan nutrien dan oksigen. Selepas penipisan darah, aliran keluar cecair vena dari organ diperhatikan dengan bantuan kapal yang meninggalkan jantung manusia. Ini termasuk:

    Semua urat di atas ditenun menjadi satu kapal yang disebut sinus koronari. Dengan pertolongan mereka, dua pertiga daripada jumlah isi cecair dikeluarkan. Selebihnya dikeluarkan melalui urat anterior dan Tbesian. Semasa pengecutan ventrikel, pembukaan arteri koronari ditutup dengan penutup. Sebaik sahaja pucuk arteri terungkap, peredaran darah dipulihkan.

    Arteri koronari adalah saluran jantung manusia, yang merupakan satu-satunya sumber pemakanan miokardium. Oleh itu, sangat penting untuk memantau keadaan koronari, terutamanya jika masalah dengan organ sudah disyaki. Dianjurkan untuk kerap berjumpa pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan. Fungsi utama koronar adalah untuk membekalkan miokardium dengan nutrien dan oksigen..

    Struktur koronari

    Saluran koronari jantung manusia mempunyai sistem ramalan yang kompleks: beberapa cabang besar dan banyak. Antaranya, cawangan arteri menonjol. Permulaannya adalah di kawasan mentol aorta. Terletak betul-betul di belakang injap aorta. Selanjutnya, terdapat pembulatan permukaan jantung, untuk menyediakan darah arteri di beberapa bahagiannya. Kapal-kapal ini terdiri daripada tiga lapisan:

    1. Endotelium;
    2. Serat otot;
    3. Adventitia.

    Terima kasih kepada lapisan pelbagai, keanjalan kapal yang diperlukan, serta kekuatannya, disediakan. Struktur ini membolehkan anda bekerja dengan normal walaupun dalam keadaan tekanan tinggi, misalnya, semasa bersukan atau melakukan aktiviti fizikal. Semasa aktiviti tinggi, terdapat peningkatan aliran darah hingga 5 kali. Semua saluran jantung adalah rangkaian besar. Berdasarkan lokasi mereka, nama-nama arteri koronari diberikan. Antaranya ialah:

    • epikardial, adalah yang utama;
    • baki cawangan bawahan;
    • arteri koronari kanan (fungsi utamanya adalah untuk membekalkan ventrikel kanan, juga memberikan pemakanan separa dari ventrikel kiri dan septum interventrikular);
    • arteri koronari kiri (menghantar darah ke semua bahagian organ, adalah arteri bercabang);
    • menyelubungi cawangan (membekalkan darah ke septum kiri ventrikel, sering mengalami keletihan kerana pelbagai kecederaan);
    • anterior menurun (berasal dari arteri kiri, yang dirancang untuk menggerakkan partisi antara ventrikel);
    • subendokardial (mempunyai lokasi khas, masuk ke dalam miokardium).

    Sebagai tambahan kepada arteri terakhir, semua cabang lain berada di permukaan jantung. Karya mereka jelas disekat. Oleh itu, yang melanggar irama otot jantung atau proses patologi lain, pemakanan organ yang buruk dan perkembangan penyakit diperhatikan. Dianjurkan untuk menjalani pemeriksaan tahunan untuk mengelakkan masalah..

    Pada anatomi jantung dan sistem vaskular seseorang dengan kata mudah

    Tubuh manusia sentiasa menggunakan tenaga yang berasal dari nutrien dan oksigen. Pemeliharaan semua fungsinya hanya dapat dilakukan kerana penyampaian komponen ini secara berterusan, serta penyingkiran sebatian toksik tepat pada masanya.

    Sistem kardiovaskular, struktur penting badan yang memastikan pertumbuhan dan perkembangannya, menjalankan tugas ini. Pertimbangkan alat jantung dan saluran darah seseorang dengan bahasa mudah.

    Sistem kardiovaskular: secara ringkas mengenai struktur

    Ini adalah kompleks tiub tertutup yang menyediakan pemakanan organ dan penyingkiran produk metabolik daripadanya. Elemen penyusunnya:

    • Darah;
    • Hati;
    • Pautan peredaran makro - arteri dan urat;
    • Pautan Peredaran Mikro - Kapilari.

    Anatomi jantung manusia

    Ini adalah organ pam empat ruang, yang secara anatomi dibahagikan kepada bahagian atas dan bawah, masing-masing mengandungi ruang atrium dan ventrikel. Menurut fungsi jantung, dua bahagian dibezakan:

    • Kiri - mengambil bahagian dalam bekalan darah ke tisu;
    • Betul - mengambil bahagian dalam pertukaran gas.

    Jantung adalah organ tiga lapisan. Lapisan berikut dibezakan dari dalam ke luar:

    1. Endokardial, membentuk injap;
    2. Miokard, memberikan kontraksi;
    3. Epicardial, integumentary.

    Jantung tertutup dalam beg tisu penghubung pelindung - perikardium. Organ membezakan antara panjang kira-kira 14-16 cm dan diameter 12-15 cm. Berat purata kira-kira 250-380 g.

    Anatomi hati manusia dalam gambar ditunjukkan dalam video ini:

    Bagaimana arteri dan urat?

    Arteri - saluran yang kuat dengan dinding otot yang jelas, memberikan pergerakan darah sentrifugal (dari jantung). Arteri tidak pernah reda. Mereka mendapat nama mereka dari "udara" kuno Yunani - "udara", ketika doktor kuno keliru menganggap mereka tiub yang mengandung udara.

    Arteri terbesar badan dipanggil aorta.

    Mengambil darah, yang bergerak pada kelajuan 100 cm sesaat, dari ruang ventrikel kiri, arteri mengalami tekanan yang kuat, menyokongnya dalam nada yang meningkat.

    Tekanan ini disebut "darah" atau "arteri" dan mencerminkan kekuatan jantung dan keadaan dinding vaskular. Biasanya, nilai nilai atasnya berkisar antara 90 hingga 140, dan yang lebih rendah - dari 60 hingga 90 mmHg.

    Vena membawa pembuluh darah di mana darah bergerak ke jantung, iaitu sentripetal. Vena mempunyai sejumlah perbezaan asas dari arteri:

    • Dinding mereka lebih nipis, dan lokasinya lebih dangkal;
    • Vena boleh runtuh (yang merupakan faktor untuk menghentikan pendarahan vena yang lebih cepat berhubung dengan arteri);
    • Vena mempunyai injap khas yang menghalang aliran balik aliran darah - injap.

    Pembuluh vena terkandung di dalam badan dalam jumlah yang lebih besar daripada saluran arteri. Satu arteri besar (mempunyai nama anatomi) mempunyai 2 urat dengan nama yang sama. Di samping itu, arteri selalu terletak lebih dalam daripada urat, dan tidak membentuk plexus.

    Skema arteri dan urat di dalam hati manusia ditunjukkan dalam video ini:

    Fungsi mikrovaskulatur

    Ini adalah kompleks pembuluh mikroskopik yang berfungsi sebagai "jembatan" antara arteri dan urat pada tahap tisu. Ia terdiri daripada formasi, termasuk hanya beberapa sel sel - kapilari.

    Di dalam kapilari terdapat metabolisme. Di sini, organ mengambil protein, lemak, karbohidrat dan oksigen dari darah sebagai ganti sebatian toksik dan karbon dioksida yang tidak perlu: dengan cara ini darah arteri menjadi vena.

    Luas keseluruhan permukaan kapilari adalah 1 km persegi.

    Apakah organ lain yang terlibat dalam peredaran darah??

    Secara tidak langsung, hati terlibat dalam proses ini - kelenjar manusia terbesar. Hati menyaring darah vena yang diperoleh dari sistem pencernaan dan limpa. Sebuah kapal yang membawa darah ke dalamnya dari seluruh rongga perut disebut portal vena..

    Endotelium di dalam kapal

    Endotelium adalah lapisan dalam semua saluran badan. Pada masa ini, endotelium diakui sebagai organ endokrin terpenting yang terlibat dalam sintesis hormon, keradangan dan reaksi trombosis..

    Endotelium yang sihat adalah lapisan sel tunggal tunggal yang lembut. Kerosakan dan kerentanan lapisan ini adalah asas penyakit biasa seperti aterosklerosis.

    Apa itu darah?

    Darah adalah medium cecair yang dibentuk oleh bahagian cair (plasma) dan sel. Nisbah plasma terhadap sel adalah sekitar 55:45. Plasma adalah penyelesaian yang merangkumi air, protein, gula, dan lemak yang memasuki tubuh melalui makanan..

    Sel yang paling penting yang terlibat dalam pemakanan badan adalah sel darah merah.

    Terdapat tiga subspesies darah berfungsi:

    1. Membawa;
    2. Tiup;
    3. Campuran (kapilari).

    Bagaimana sel darah merah memasuki saluran darah?

    Sel darah merah disintesis oleh organ khas yang terletak di dalam tulang - sumsum tulang. Sumsum tulang juga menyumbang kepada pembentukan platelet dan sel darah putih. Dengan bertambahnya usia, organ ini secara beransur-ansur digantikan oleh tisu adiposa..

    Jumlah darah normal adalah sekitar 5% daripada berat badan - hingga 6 liter pada lelaki, dan hingga 4 liter - pada wanita.

    Apa itu hemoglobin??

    Hemoglobin adalah protein pengangkutan yang mengandungi zat besi. Besi melekat pada dirinya sendiri molekul oksigen dan dalam bentuk ini memberikannya ke organ dalaman.

    Biasanya, jumlah hemoglobin adalah 135-150 g / l pada lelaki, 120-135 g / l pada wanita. Darah juga diisi dengan gas lengai - nitrogen.

    Fungsi jantung dan saluran darah

    Fungsi utama berikut dibezakan:

    • Stesen pam;
    • Berkhasiat;
    • Pengangkutan;
    • Pertukaran;
    • Endokrin;
    • Bernafas.

    Oleh itu, jantung dan saluran darah menjalankan tugas sokongan hidup lengkap badan.

    Bagaimana organ bergantung pada penghantaran oksigen?

    Semua organ badan sangat sensitif terhadap kekurangan oksigen. Sekiranya oksigen berhenti dihantar ke tisu, lima minit sudah cukup untuk membunuhnya..

    Sindrom di mana bahagian organ mati akibat kekurangan oksigen disebut "serangan jantung" - infark miokard, infark paru, ginjal, dll. Nama khusus adalah infark serebrum - strok.

    Bulatan Peredaran

    Ini adalah laluan tertutup pergerakan darah vaskular. Terdapat dua lingkaran peredaran darah yang mula berfungsi sejurus selepas kelahiran:

    • Lingkaran besar menghubungkan jantung dengan semua organ, memberikan metabolisme;
    • Lingkaran kecil hanya meliputi paru-paru dan merupakan penghubung utama dalam proses penting - pertukaran gas.

    Peredaran darah bermula dengan penguncupan miokardium, dan pertukaran gas - dengan inspirasi.

    Bulatan besar

    Kontraksi ruang ventrikel kiri menyumbang kepada pembebasan darah ke aorta. Cabang-cabang aorta membawanya ke semua tisu, bercabang ke kapilari.

    Di sini, darah memberi organ molekul nutrien oksigen, protein, lemak dan karbohidrat. Diperkaya dengan karbon dioksida daripadanya, ia menjadi vena dan memasuki urat.

    Ketika mereka mendekati jantung, urat bersatu menjadi pembuluh yang lebih besar sehingga membentuk dua batang vena terakhir - "vena berongga". Dari jumlah tersebut, darah memasuki ruang atrium kanan dan turun ke ventrikel dengan nama yang sama..

    Bulatan kecil

    Dari ruang ventrikel kanan, darah bergerak ke batang paru, yang terbahagi kepada dua cabang: kanan (menuju ke paru-paru kanan) dan kiri (menuju ke paru-paru kiri). Dengan menghembus nafas, karbon dioksida dikeluarkan dari paru-paru..

    Ada nafas. Darah kembali diperkaya dengan oksigen dan bergerak ke bahagian kiri jantung. Ventrikel kiri berkontrak - dan keseluruhan kitaran berulang lagi.

    Skema peredaran darah jantung dan bulatan besar dan kecil dipertimbangkan dalam klip video:

    Nilai normal

    • Masa pergerakan darah (satu kitaran peredaran darah) biasanya mengambil masa 25-30 saat;
    • Kitaran jantung lengkap berlaku dalam 0.8 saat, di mana 0.45 saat dikurangkan, dan 0.35 saat adalah kelonggaran;
    • Denyut jantung normal ialah 60-80 degupan seminit;
    • Rata-rata jumlah pergerakan pernafasan biasanya 12-16 per minit. Dalam kes ini, kebanyakan orang menghembuskan nafas dua kali lebih pendek daripada menghirup;
    • Dalam satu nafas, paru-paru menyerap sekitar 500 ml udara (100 ml oksigen).

    Penyertaan sistem saraf di jantung

    Di otak, terdapat dua formasi peraturan - pusat vaskular dan pernafasan yang terletak di paras tengkuk. Sekiranya hipoksia, jumlah karbon dioksida dalam badan meningkat dengan cepat, yang menyebabkan kerengsaan mereka..

    Isyarat dari pusat otak dihantar ke paru-paru, dan sesak nafas (pernafasan cepat) berlaku. Sebagai tindak balas kepada sesak nafas, fungsi jantung ditingkatkan. Apabila jumlah karbon dioksida menyamai, isyarat dari pusat pernafasan dan vaskular berhenti.

    Ciri-ciri bekalan darah ke embrio


    Darah janin dihantar kepadanya melalui tali pusat dengan melalui saringan plasenta.

    Kemajuan selanjutnya mempunyai urutan berikut: hati - ruang atrium kanan - ruang atrium kiri - ventrikel kiri - aorta. Oleh itu, paru-paru janin tidak mengambil bahagian dalam pertukaran gas.

    Sejurus selepas kelahiran dan nafas pertama, paru-paru meluruskan. Ini membantu menutup semua bahagian antara ruang dan penampilan lingkaran kecil peredaran darah.

    Dengan lebih terperinci mengenai sistem peredaran darah janin, anda boleh menonton videonya:

    Sistem kardiovaskular adalah kompleks vital yang unik yang menyediakan bukan sahaja pertumbuhan dan perkembangan badan, tetapi juga kerja semua organnya. Perkembangan fizikal seseorang, aktiviti, tahap kecerdasan, keadaan ingatan, suhu badan dan banyak tanda penting lain bergantung pada keadaan jantung dan saluran darah.

    Mengetahui struktur dan fungsi saluran darah dan jantung biasanya akan membantu mencegah perkembangan patologi yang mungkin dan mengajar anda untuk mempertimbangkan kesihatan anda dengan teliti.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis