Aneurisma aorta perut

Aneurisma aorta abdomen adalah pengembangan tempatan lumen aorta perut, berkembang akibat perubahan patologi pada dinding atau anomali dalam perkembangannya. Di antara semua lesi aneurisma saluran darah pada aneurisma aorta perut adalah 95%. Setiap lelaki kedua puluh lebih dari 60 tahun didiagnosis dengan penyakit ini, wanita mengalami lebih sedikit.

Aneurisma aorta perut dalam kebanyakan kes tidak simptomatik, tetapi pada masa yang sama secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah (sekitar 10-12% per tahun). Lama kelamaan, dinding kapal meregang sehingga siap pecah pada bila-bila masa. Pecah aneurisme disertai dengan pendarahan dalaman yang besar dan kematian pesakit.

Aneurisma aorta perut mendapat tempat ke-15 dalam senarai penyakit yang membawa kepada kematian.

Bentuk penyakit

Selalunya, doktor menggunakan klasifikasi aneurisma aorta abdomen, berdasarkan ciri lokasi anatomi peluasan patologi:

  • aneurisma infrarenal, iaitu, terletak di bawah cawangan arteri ginjal (diperhatikan dalam 95% kes);
  • aneurisma suprarenal, iaitu terletak di atas lokasi pembuangan arteri buah pinggang.

Mengikut struktur dinding beg aneurisma aorta perut, mereka dibahagikan kepada palsu dan benar.

Dalam bentuk penonjolan:

  • pengelupasan;
  • berbentuk gelendong;
  • meresap;
  • baggy.

Bergantung pada penyebab aneurisma aorta perut, mereka boleh menjadi kongenital (berkaitan dengan kelainan pada struktur dinding vaskular) atau diperolehi. Yang terakhir, seterusnya dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Keradangan (berjangkit, alahan berjangkit, sifilik).
  2. Tidak radang (trauma, aterosklerotik).

Dengan adanya komplikasi:

  • tidak rumit;
  • rumit (berdenyut, koyak, berstrata).

Bergantung pada diameter kawasan pengembangan aneurisma aorta perut, mereka kecil, sederhana, besar dan raksasa.

Sekiranya tidak ada rawatan pembedahan aneurisma aorta abdomen tepat pada masanya, kira-kira 90% pesakit mati dalam tahun pertama diagnosis.

A. A. Pokrovsky mencadangkan klasifikasi aneurisma aorta perut, berdasarkan kelaziman proses patologi:

  1. Aneurisma infarenal dengan isthmus proksimal dan distal yang panjang.
  2. Aneurisma infarenal, terletak di atas tahap bifurcation (bifurcation) aorta perut, mempunyai isthmus proksimal panjang.
  3. Aneurisma infarenal meluas ke kawasan bifurkasi aorta perut, serta arteri iliac.
  4. Aneurisma aorta perut total (infrarenal dan suprarenal).

Punca dan Faktor Risiko

Hasil banyak kajian menunjukkan bahawa aterosklerosis adalah faktor etiologi utama aneurisma aorta perut, serta penyetempatan lain dari proses patologi ini (aorta toraks, lengkungan aorta). Dalam 80-90% kes, perkembangan penyakit disebabkan olehnya. Lebih jarang, perkembangan aneurisma aorta abdomen yang diperoleh dikaitkan dengan proses keradangan (reumatisme, mycoplasmosis, salmonellosis, tuberkulosis, sifilis, aortoarteritis nonspesifik).

Selalunya, aneurisma aorta abdomen terbentuk pada pesakit dengan kongenital rendah struktur dinding vaskular (displasia fibro-otot).

Penyebab aneurisma aorta perut traumatik:

  • kecederaan pada tulang belakang dan rongga perut;
  • kesilapan teknikal semasa melakukan operasi rekonstruktif (prostetik, tromboembolektomi, stenting atau dilatasi aorta) atau angiografi.

Faktor-faktor yang meningkatkan risiko pembentukan aneurisma aorta perut adalah:

  • merokok - perokok merangkumi 75% daripada semua pesakit dengan patologi ini, semakin banyak pengalaman merokok dan bilangan rokok yang dihisap setiap hari, semakin tinggi risiko mengembangkan aneurisma;
  • berumur lebih dari 60 tahun;
  • jantina lelaki;
  • kehadiran penyakit ini pada saudara terdekat (kecenderungan keturunan).

Pecahnya aneurisma aorta perut paling kerap berlaku pada pesakit yang menderita penyakit bronkopulmonari kronik dan / atau hipertensi arteri. Di samping itu, ukuran dan bentuk aneurisma mempengaruhi risiko pecahnya. Kantung aneurisma simetri pecah lebih jarang daripada beg asimetrik. Pembesaran raksasa, dengan diameter 9 cm atau lebih, dalam 75% kes meletup dengan pendarahan besar-besaran dan kematian pesakit yang cepat.

Gejala aneurisma aorta perut

Dalam kebanyakan kes, aneurisma aorta perut berlaku tanpa tanda-tanda klinikal dan didiagnosis secara kebetulan semasa x-ray perut, ultrasound, laparoskopi diagnostik, atau palpasi perut konvensional yang dilakukan berkaitan dengan patologi perut lain.

Aneurisma aorta abdomen dalam kebanyakan kes tidak simptomatik, tetapi pada masa yang sama secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah (sekitar 10-12% setahun).

Dalam kes lain, gejala klinikal aneurisma aorta perut mungkin termasuk:

  • sakit di bahagian perut;
  • rasa kenyang atau berat di perut;
  • sensasi berdenyut perut.

Rasa sakit terasa di bahagian kiri perut. Keamatannya boleh dari ringan hingga tak tertahankan, memerlukan suntikan ubat penahan sakit. Seringkali rasa sakit memberi kesan kepada kawasan inguinal, sacral atau lumbar, dan oleh itu diagnosis radiculitis, pankreatitis akut atau kolik ginjal adalah salah.

Apabila aneurisma aorta abdomen yang semakin meningkat mula memberi tekanan mekanikal pada perut dan duodenum, ini membawa kepada perkembangan sindrom dyspeptik, yang dicirikan oleh:

Dalam beberapa kes, kantung aneurisma menggeser ginjal dan memerah ureter, sehingga menyebabkan pembentukan sindrom urologi, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh gangguan disurik (cepat, menyakitkan, sukar membuang air kecil) dan hematuria (campuran darah dalam air kencing).

Sekiranya aneurisma aorta abdomen menekan saluran testis (arteri dan urat), pesakit mengalami kesakitan pada testis, dan juga mengalami varicocele.

Mampatan akar tulang belakang dengan meningkatkan penonjolan aorta perut disertai dengan pembentukan kompleks gejala sciatica, yang dicirikan oleh kesakitan berterusan di punggung bawah, serta gangguan motorik dan deria pada bahagian bawah kaki.

Aneurisma aorta perut boleh menyebabkan pelanggaran kronik bekalan darah di bahagian bawah kaki, yang membawa kepada gangguan trofik dan klaudikasi sekejap-sekejap.

Apabila aneurisma aorta perut pecah, pesakit mengalami pendarahan besar yang boleh menyebabkan kematian dalam beberapa saat. Gejala klinikal keadaan ini adalah:

  • sakit sengit secara tiba-tiba (yang disebut sakit belati) di perut dan / atau punggung bawah;
  • penurunan tekanan darah yang tajam, sehingga perkembangan keruntuhan;
  • sensasi denyutan yang kuat di rongga perut.

Gambaran klinikal pecah aneurisma aorta abdomen ditentukan oleh arah pendarahan (pundi kencing, duodenum, vena cava inferior, rongga perut bebas, ruang retroperitoneal). Untuk pendarahan retroperitoneal, kejadian kesakitan berterusan adalah ciri. Sekiranya hematoma meningkat ke arah pelvis, maka rasa sakit memancar ke perineum, pangkal paha, alat kelamin, paha. Penyetempatan hematoma yang tinggi sering kali muncul dalam bentuk serangan jantung.

Pecahnya intraperitoneal aneurisma aorta abdomen menyebabkan perkembangan hemoperitoneum besar, sakit tajam dan kembung diperhatikan. Simptom Shchetkina - Blumberg positif di semua jabatan. Perkusi menentukan kehadiran cecair bebas di rongga perut.

Serentak dengan gejala-gejala perut akut, pecah aneurisma aorta menyebabkan gejala kejutan hemoragik timbul dan cepat meningkat:

  • pucat membran mukus dan kulit yang tajam;
  • kelemahan teruk;
  • peluh sejuk dan melekit;
  • terencat akal;
  • nadi filamen (pengisian kerap, rendah);
  • penurunan tekanan darah yang ketara;
  • penurunan pengeluaran air kencing (air kencing dikeluarkan).

Dengan pecahnya intraperitoneal aneurisma aorta abdomen, hasil maut berlaku dengan cepat.

Sekiranya kantung aneurisma menerobos lumen vena cava inferior, ini disertai dengan pembentukan fistula arteriovenous, yang gejalanya adalah:

  • sakit setempat di bahagian perut dan punggung bawah;
  • pembentukan di rongga perut tumor berdenyut, di mana gumaman sistolik-diastolik dapat didengar dengan baik;
  • bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • takikardia;
  • peningkatan sesak nafas;
  • kelemahan umum yang ketara.

Peningkatan kegagalan jantung secara beransur-ansur, yang menyebabkan kematian.

Pecahnya aneurisma aorta perut ke dalam lumen duodenum menyebabkan pendarahan gastrousus secara tiba-tiba. Tekanan darah pesakit turun dengan mendadak, muntah berdarah berlaku, kelemahan dan sikap tidak peduli terhadap persekitaran meningkat. Pendarahan dengan pecah jenis ini sukar didiagnosis dari pendarahan gastrointestinal kerana sebab lain, misalnya, ulser peptik perut dan duodenum.

Diagnostik

Dalam 40% kes aneurisma aorta perut, mereka merupakan penemuan diagnostik yang tidak disengajakan semasa pemeriksaan klinikal atau radiologi untuk alasan lain.

Kehadiran penyakit ini dapat diasumsikan berdasarkan data yang diperoleh semasa anamnesis (indikasi kes keluarga penyakit), pemeriksaan umum pasien, auskultasi dan palpasi perut. Pada pesakit kurus, kadang-kadang mungkin untuk berdenyut pembentukan tanpa rasa sakit berdenyut di rongga perut, yang mempunyai konsistensi elastik yang padat. Semasa auskultasi di kawasan formasi ini, bisikan sistolik dapat didengar..

Kaedah yang paling berpatutan dan paling murah untuk mendiagnosis aneurisma aorta perut adalah radiografi tinjauan rongga perut. Pada roentgenogram, bayangan aneurisma divisualisasikan, dan dalam 60% kes, kalsifikasi dindingnya diperhatikan.

Pemeriksaan ultrabunyi dan tomografi yang dikira dapat menentukan dengan tepat ukuran dan penyetempatan pengembangan patologi. Selain itu, menurut tomografi yang dikira, doktor dapat menilai kedudukan relatif aneurisma aorta perut dan saluran darah viseral lain, mengenal pasti kemungkinan anomali tempat tidur vaskular.

Angiografi ditunjukkan untuk pesakit dengan hipertensi arteri dengan angina pectoris yang teruk atau tidak stabil, stenosis arteri ginjal yang signifikan, pesakit dengan iskemia mesenterik yang disyaki, dan pesakit dengan gejala oklusi arteri distal (oklusi)..

Sekiranya ditunjukkan, kaedah diagnostik instrumental lain dapat digunakan, misalnya, laparoskopi, urografi intravena.

Rawatan aneurisma aorta perut

Kehadiran aneurisma aorta perut pada pesakit adalah petunjuk untuk rawatan pembedahan, terutamanya jika penonjolan meningkat lebih dari 0.4 cm per tahun.

Operasi utama untuk aneurisma aorta abdomen adalah aneurysmectomy (pemotongan kantung aneurisma) diikuti dengan pembedahan plastik bahagian pembuluh darah yang dikeluarkan dengan prostesis yang terbuat dari dacron atau bahan sintetik lain. Campur tangan pembedahan dilakukan melalui akses laparotomi (sayatan perut). Sekiranya arteri iliac terlibat dalam proses patologi, maka prostetik aortik-iliac bifurkasi dilakukan. Sebelum, semasa dan pada hari pertama setelah operasi, tekanan pada rongga jantung dan nilai output jantung dipantau menggunakan kateter Swan - Ganz.

Kontraindikasi terhadap prestasi operasi yang dirancang untuk aneurisma aorta perut adalah:

  • kemalangan serebrovaskular akut;
  • infark miokard segar;
  • tahap akhir kegagalan buah pinggang kronik;
  • tahap kegagalan jantung dan pernafasan yang teruk;
  • oklusi arteri iliac dan femoral yang meluas (penyumbatan sebahagian atau lengkap aliran darah melalui mereka).

Sekiranya aneurisma aorta perut pecah, operasi dilakukan mengikut petunjuk penting dalam keadaan kecemasan.

Aneurisma aorta perut mendapat tempat ke-15 dalam senarai penyakit yang membawa kepada kematian.

Pada masa ini, pakar bedah vaskular lebih suka kaedah invasif minimum untuk merawat aneurisma aorta perut. Salah satunya adalah prostetik endovaskular dari tapak pengembangan patologi menggunakan cantuman stent yang boleh ditanam (pembinaan logam khas). Stent dipasang sehingga menutupi keseluruhan kantung aneurisma. Ini membawa kepada fakta bahawa darah berhenti memberikan tekanan pada dinding aneurisma, dengan itu mencegah risiko peningkatannya, serta pecah. Operasi ini dengan aneurisma aorta perut dicirikan oleh trauma minimum, risiko komplikasi yang rendah dalam tempoh selepas operasi, dan tempoh pemulihan yang singkat..

Kemungkinan akibat dan komplikasi

Komplikasi utama aneurisma aorta perut adalah:

  • pecah kantung aneurisma;
  • gangguan trofik di bahagian bawah kaki;
  • klaudikasi sekejap-sekejap.

Ramalan

Sekiranya tiada rawatan pembedahan aneurisma aorta abdomen tepat pada masanya, kira-kira 90% pesakit mati dalam tahun pertama diagnosis. Kematian operasi semasa operasi yang dirancang adalah 6-10%. Campur tangan pembedahan kecemasan yang dilakukan dengan latar belakang pecah dinding aneurisme mengakibatkan kematian pada 50-60% kes.

Pencegahan

Untuk pengesanan aneurisma aorta abdomen tepat pada masanya, pesakit yang menderita aterosklerosis atau mempunyai sejarah terbeban dari patologi vaskular ini, pemerhatian perubatan sistematik dengan pemeriksaan instrumental berkala (radiografi rongga perut, ultrasound) disyorkan.

Yang tidak penting dalam pencegahan pembentukan aneurisme adalah berhenti merokok, rawatan aktif penyakit radang berjangkit dan sistemik.

Aneurisma aorta perut - rawatan dan akibatnya

Keadaan yang rumit seperti aneurisma - pengembangan dinding aorta perut kerana penipisan atau pemanjangannya - mengancam akibat yang sangat serius bagi pesakit, dan kadar kematian sekiranya berlakunya peningkatan keadaan boleh melebihi 50 peratus. Itulah sebabnya semua langkah rawatan bertujuan untuk mencegah pecahnya aneurisma aorta. Langkah-langkah ini dapat dibagi menjadi tahap-tahap tertentu, yang mungkin termasuk pemantauan berterusan terhadap perkembangan aneurisme dan campur tangan yang dirancang atau mendesak ketika diperlukan untuk pembedahan segera. Jelas bahawa urutan tahap-tahap ini (khususnya, campur tangan pembedahan segera) ditentukan, pada tahap yang lebih besar, oleh perkembangan keadaan.

Pemerhatian

Risiko pecah aneurisma secara langsung berkaitan dengan ukurannya, dan juga dengan kadar peningkatan ukuran ini. Oleh itu, sebaik sahaja aneurisma dikesan pada pesakit, perkembangan selanjutnya keadaan ini dipantau secara berkala - tanpa mengira ukuran aneurisma, dan apakah ada gejala kehadirannya di dalam tubuh pesakit. Untuk pemerhatian yang berjaya, cukup menjalani pemeriksaan ultrasound pada rongga perut setiap enam bulan. Sekiranya tidak ada kontraindikasi yang berkaitan dengan kesihatan pesakit, mereka diresepkan beta-blocker, kerana ubat ini membantu menurunkan tekanan darah dan, seperti yang ditunjukkan oleh kajian, menurunkan kadar perkembangan aneurisma aorta perut. Kami bercakap mengenai ubat-ubatan yang menjadi penghambat adrenalin, iaitu, ia mempunyai kesan penahan terhadap pengeluaran hormon ini di dalam tubuh pesakit. Sekiranya kehadiran aneurisma aorta perut masih tidak dirasakan oleh sebarang gejala, maka mereka terus mengambil beta-blocker dan secara berkala memantau perkembangan keadaannya. Sebagai tambahan, masuk akal untuk mengawal faktor risiko bersamaan seperti merokok, misalnya..

Campur tangan rutin

Sebaik sahaja ukuran aneurisma aorta perut berdiameter 5.5 sentimeter, atau sebaik sahaja aneurisma mula meningkat dengan kelajuan lebih dari 0.5 sentimeter dalam enam bulan, langkah-langkah yang lebih spesifik untuk rawatan keadaan ini dikembangkan. Juga, langkah-langkah ini dapat ditawarkan jika kehadiran aneurisma mula disertai dengan gejala yang menyakitkan. Jenis rawatan ditentukan hanya secara individu, dengan mengambil kira adanya masalah kesihatan tertentu pada pesakit. Campur tangan pembedahan yang sering dijadualkan.

Pembedahan

Biasanya, campur tangan pembedahan yang dirancang adalah campur tangan yang paling biasa, yang membolehkan anda mengawal perkembangan aneurisma aorta perut. Dalam kes ini, risiko akibat campur tangan ini dianalisis dengan mengambil kira usia pesakit, serta adanya masalah kesihatan lain yang bersamaan (misalnya, penyakit jantung koronari). Bentuk pembedahan yang paling biasa adalah penyingkiran bahagian aorta yang rosak dan penggantian berikutnya dengan tisu sintetik. Perkara ini agak sukar dilakukan dari sudut pandangan teknikal (kadang-kadang mustahil) jika aneurisma aorta perut telah menyebar cukup jauh dan telah mempengaruhi arteri lain, misalnya, arteri buah pinggang. Namun, di sebalik kerumitan operasi ini, ia selalu berakhir dengan jayanya apabila dilakukan oleh pakar bedah vaskular yang berpengalaman. Lebih-lebih lagi, sebelum melantik operasi yang dijadualkan, pakar yang berpengalaman akan selalu membandingkan kemungkinan manfaat pembedahan awal dengan risiko yang menyertai prosedur ini.

Campur tangan segera

Kes-kes yang tidak dijangka yang memerlukan rawatan perubatan segera termasuk pendarahan aneurisma dan pembedahannya. Ini penting kerana kematian akibat pecah aneurisme melebihi 50 peratus. Dalam kes pesakit yang intervensi pembedahan tidak dapat diterapkan (misalnya, kerana usia tua, atau intoleransi terhadap anestesia), prosedur pemasangan stent endovaskular yang disebut dapat digunakan. Prosedur ini terdiri daripada memasukkan tegangan tegangan ke dalam aneurisma aorta perut. Peranti ini dimasukkan melalui arteri kawasan inguinal. Sebaik sahaja stent dapat dipasang di bahagian aorta yang diinginkan, ia mengembang, membentuk rongga di dalam arteri. Darah berpeluang mengalir melalui stent ini, dan bukan melalui bahagian aorta yang rosak. Sebenarnya, prosedur ini hanya mengurangkan risiko pembekuan darah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa stent mampu menahan tekanan darah, yang bermaksud bahawa dinding aorta itu sendiri tidak akan mengembang lagi di kawasan ini.

Kesan rawatan

Operasi untuk memulihkan integriti aorta pada aneurisma aorta perut adalah prosedur yang sangat penting. Kejadian ini memerlukan tangan pakar bedah vaskular yang sangat berpengalaman, seperti yang disebutkan di atas. Walaupun dengan semua langkah keselamatan, terdapat risiko kematian semasa operasi ini. Jumlahnya dua hingga lima peratus. Sekiranya pesakit mengalami masalah kesihatan bersamaan, risiko ini mungkin lebih tinggi. Sekiranya kita bercakap mengenai komplikasi yang berkaitan dengan campur tangan pembedahan, maka ini adalah tipikal untuk kebanyakan operasi. Kami bercakap mengenai pendarahan, serangan jantung dan emboli (proses yang boleh menyebabkan penyumbatan kapal dengan pelanggaran bekalan darah tempatan berikutnya).

Semasa merawat dengan implantasi stent endovaskular, pesakit berpanjangan dengan jumlah yang hampir sama dengan semasa pembedahan (kita bercakap mengenai campur tangan segera, yang disebabkan, misalnya, oleh pecahnya aneurisma). Perlu diperhatikan bahawa, walaupun prosedur pemasangan stent dianggap kurang invasif daripada operasi untuk mengganti tapak arteri, langkah selanjutnya untuk merawat pesakit dengan stent memerlukan intervensi yang lebih intensif daripada pemasangan alat ini sendiri. Sebagai tambahan, kos prosedur memasang stent endovaskular jauh lebih tinggi daripada kos operasi. Sebenarnya, keputusan untuk memasang stent adalah kompromi, kerana ia diambil, sebahagian besarnya, ketika pesakit menghadapi kematian akibat pecahnya aneurisma aorta perut, dan operasi normal tidak mungkin dilakukan dengan alasan apa pun.

Pembedahan untuk aneurisma aorta: petunjuk, kaedah dan tingkah laku, hasil dan pemulihan

Pengarang: Averina Olesya Valerievna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Aorta adalah saluran darah utama badan kita. Kapal saluran yang membawa darah ke bahagian tubuh yang berlainan berlepas dari situ. Ia berlepas langsung dari jantung ke arah atas, kemudian membongkok di busur dan turun melalui seluruh rongga dada dan perut ke pelvis.

Aorta adalah kapal besar dan mempunyai dinding elastik yang cukup kuat. Walau bagaimanapun, beban utama tekanan darah jatuh tepat pada aorta. Oleh itu, jika dindingnya menjadi lebih tipis kerana beberapa sebab yang berbeza, bahagian ini mula membengkak di bawah tekanan, secara beransur-ansur ukurannya bertambah. Oleh itu, aneurisma terbentuk. Sebenarnya, aneurisma adalah hernia arteri.

Menurut cadangan nasional terkini, aneurisma aorta harus disebut bahagian aorta yang berukuran 1.5 kali diameternya di kawasan yang tidak diperluas (atau lebih daripada 3 cm dalam jumlah mutlak).

Aneurisma aorta bukanlah patologi yang jarang berlaku. Kekerapan berlakunya penyetempatan aneurisma yang paling biasa (aorta perut) adalah sekitar 4%. Pada lelaki, aneurisme berlaku 3-4 kali lebih kerap daripada pada wanita. Pecah aneurisma aorta menduduki tempat ke-15 dalam penyebab kematian biasa dan ke-10 kematian di kalangan lelaki.

Apa itu aneurisma berbahaya?

Aneurisma aorta pada peringkat awal perkembangan mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Kadang-kadang ada rasa sakit yang cukup ditanggung. Namun, ia adalah bom masa. Bahaya utama aneurisma:

  • Jurang. Dalam keadaan tertentu, dinding aorta yang nipis mungkin pecah. Ini adalah komplikasi yang sangat hebat. Tanpa pembedahan kecemasan, seseorang mati akibat kehilangan darah akut. Bahkan perjalanan darah yang mendesak tidak akan membantu di sini (anda tidak dapat mengisi kapal yang bocor).
  • Bundel. Dinding aorta berlapis-lapis, dengan robekan salah satu membran, aliran darah mengelupas dinding. Proses ini disertai dengan kesakitan yang sangat teruk, gangguan peredaran darah, kejutan.
  • Trombosis pada aneurisma. Di kawasan penonjolan dinding aorta, pusaran aliran darah berlaku, aliran darah di sini melambatkan. Thrombi mula terbentuk di dinding yang diubah, secara beransur-ansur ukurannya bertambah. Pembekuan darah adalah detasmen berbahaya dan tromboemboli arteri utama dan periferal.
  • Tekanan pada organ jiran. Bergantung pada lokalisasi, pembengkakan dan diameter aorta yang membesar dapat memampatkan organ mediastinum, bronkus, organ perut, pita vaskular picit dan batang saraf.

Video: aneurisma aorta

Taktik untuk mengesan aneurisma aorta

Sudah tentu, aneurisma adalah kecacatan anatomi yang tidak lagi dapat dihilangkan oleh sebarang ubat. Sekiranya aneurisma aorta dikesan, pesakit dirujuk untuk berunding dengan pakar bedah vaskular.

Tetapi ini tidak bermaksud bahawa semua aneurisma segera dibawa ke meja operasi. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa operasi dengan aneurisma aorta cukup kompleks, hanya dilakukan di jabatan khusus pembedahan kardiovaskular, memerlukan kos teknologi tinggi, dan juga dikaitkan dengan risiko komplikasi pasca operasi yang agak tinggi. Pesakit dengan aneurisma aorta biasanya mempunyai pelbagai penyakit kronik bersamaan yang hanya memperburuk risiko ini..

Oleh itu, aneurisma yang tidak rumit dengan saiz kecil adalah konservatif. Sebilangan besar pesakit ini diperhatikan secara dinamik, mereka diberi cadangan mengenai pencegahan komplikasi dan perkembangan penonjolan aorta.

Dalam kes apa operasi dicadangkan?

  1. Aneurisma aorta toraks, menaik, dan juga kawasan perut di bawah tahap pembuangan arteri ginjal lebih besar daripada 4.5 cm pada wanita dan lebih daripada 5 cm pada lelaki.
  2. Aneurisma aorta thoracoabdominal, serta aorta perut, di atas pelepasan saluran nephral dengan diameter lebih daripada 5.5 cm.
  3. Peningkatan aneurisma lebih daripada 6 mm setahun.
  4. Aneurisma berbilang ruang.
  5. Aneurisma leher sempit.
  6. Trombus eksentrik dalam aneurisma.
  7. Memperbaiki tromboemboli.
  8. Aneurisma simptomatik (disertai dengan rasa sakit atau mampatan organ yang berdekatan), tanpa mengira diameternya.

Dalam kes pecah atau stratifikasi aneurisma, operasi dilakukan dengan segera kerana alasan kesihatan.

Prinsip operasi untuk aneurisma aorta

Prinsip utama operasi untuk aneurisma aorta adalah penggantian tapak aorta yang terjejas oleh aneurisma dengan prostesis buatan. Ini dapat dicapai baik dengan membuang kawasan ini dan menjahit aorta dengan prostesis ujung ke ujung (ini adalah prinsip operasi terbuka), dan dengan meletakkan tiruan buatan di dalam kapal tanpa membuang pengembangan aneurisma (ini adalah prinsip pembedahan invasif minimal intravaskular).

Yang jarang dilakukan adalah reseksi aneurisma sakular dengan menjahit dinding aorta tanpa shunt, dan juga pembedahan paliatif (contohnya, membungkus aorta dengan tisu sintetik untuk mencegah pengembangan selanjutnya).

Pemeriksaan dan persiapan sebelum pembedahan

Sekiranya disyaki aneurisma aorta, pesakit terutama dirujuk untuk ultrasound (selalunya aneurisma dikesan secara kebetulan ketika melakukan ultrasound ruang retroperitoneal untuk alasan lain atau semasa pemeriksaan saringan).

Selanjutnya, untuk mengesahkan diagnosis dan untuk mendapatkan gambaran terperinci, ukuran dilakukan:

  • Pemeriksaan ultrasound intravaskular.
  • Angiografi kontras sinar-X.
  • Angiografi CT dengan kontras.
  • Pengimejan resonans magnetik.

Pembedahan untuk aneurisma aorta sangat kompleks, dikaitkan dengan risiko komplikasi yang tinggi. Oleh itu, untuk itu, selain pemeriksaan pra operasi yang biasa, perlu menjalani sejumlah ujian fungsional di mana tahap kekurangan sistem badan tertentu dinilai.

  1. Pesakit dengan COPD dengan cadangan fungsi pernafasan yang tidak memuaskan memerlukan pilihan bronkodilator yang mencukupi. Berhenti merokok 1-1,5 bulan sebelum operasi yang dirancang sangat digalakkan.
  2. Pesakit dengan penyakit jantung koronari harus diperiksa dengan baik. Semasa merancang pembedahan terbuka, disarankan agar CAG dilakukan dan, jika perlu, revaskularisasi miokard (stenting pembuluh darah koronari atau CABG).
  3. Semua pesakit dengan penyakit sistem kardiovaskular ditetapkan beta-blocker, agen antiplatelet, dan statin sekurang-kurangnya satu bulan sebelum pembedahan. Pemilihan ubat antihipertensi yang teliti diperlukan untuk memaksimumkan kawalan hipertensi..
  4. Sekiranya jumlah platelet dalam darah kurang dari 130,000, pemeriksaan hematologi tambahan dilakukan.
  5. Dengan peningkatan kreatinin darah dan penurunan kadar penapisan glomerular, pesakit dirujuk ke pakar nefrologi.
  6. Kehadiran stenosis hemodinamik arteri karotid yang ketara bergantung kepada pembetulan.
  7. Sekiranya perubahan ulseratif dan erosif pada mukosa dikesan pada FGDS, mereka dirawat secara konservatif sehingga penyembuhan lengkap.
  8. Setelah pampasan fungsi asas tubuh 10 hari sebelum operasi, semua ujian standard asas, x-ray dada, pemeriksaan pakar sekali lagi ditetapkan.
  9. 30 minit sebelum operasi, dos harian antibiotik spektrum luas diberikan secara parenteral.

Memahami Pembedahan Terbuka untuk Aneurisma Aorta

Pembedahan untuk aneurisma aorta hanya dilakukan di pusat kardiovaskular khusus setelah penyediaan pesakit dengan teliti, pembetulan faktor risiko dan pampasan penyakit kronik.

Bergantung pada lokasi aneurisma, akses luas yang sesuai dengannya dilakukan.

  • Dengan aneurisma bahagian menaik dan lengkungan aorta, sternotomi (pembedahan sternum).
  • Dengan aneurisma kawasan toraks - torakotomi (sayatan di sepanjang ruang interkostal separuh kiri dada).
  • Dengan penyetempatan lesi di aorta thoracoabdominal, thoracophrenolumbotomy.
  • Dengan aneurisma aorta perut - laparotomi median dari proses xiphoid ke bahagian dada atau akses retroperitoneal (sayatan dibuat di kawasan lumbar).

Operasi dilakukan di bawah anestesia endotrakeal umum. Dalam operasi pada aorta menaik dan lengkungan aorta, penggunaan pintasan kardiopulmonari dan hipotermia terkawal diperlukan. Hal ini juga memungkinkan, dengan tujuan mematikan bahagian aorta ini dari peredaran, pengenaan shunt bypass sementara.

Prinsip operasi: aorta dijepit oleh penjepit di atas dan di bawah aneurisma di dalam dinding yang tidak berubah. Tapak aneurisma dipotong dan anastomosis dengan prostesis digunakan.

Sekiranya perlu, anastomosis dicipta dengan arteri yang memanjang dari aorta di lokasi tapak terpencil.

Terdapat pelbagai jenis prostesis. Pada masa ini, prostesis rajutan dan tenunan terutamanya dacron digunakan, serta prostesis polytetrafluoroethylene (PTFE). Hasil jangka panjang penggunaannya dapat dibandingkan, pilihan ditentukan oleh pilihan pakar bedah. Konfigurasi prostesis boleh berupa linear atau kompleks (dengan bifurcations, dengan pemergian cabang yang sesuai). Selalunya diperlukan untuk menghasilkan prostesis individu dalam ukuran dan bentuk untuk pesakit tertentu.

Komplikasi selepas reseksi terbuka pada aneurisma aorta

Seperti yang telah disebutkan, pembedahan terbuka dikaitkan dengan risiko komplikasi pasca operasi yang tinggi. Komplikasi utama:

  1. Infarksi miokardium.
  2. Aritmia.
  3. Pukulan.
  4. Kegagalan jantung.
  5. Pneumonia.
  6. Tromboemboli paru (PE).
  7. Kegagalan ginjal.
  8. Paresis usus iskemia dan penyumbatan usus.
  9. Berdarah.
  10. Komplikasi supuratif berjangkit (peritonitis, mediastinitis, meningitis, penyembuhan luka pembedahan, sepsis).
  11. Trombosis urat mendalam pada bahagian bawah kaki.

Operasi prostesis aorta berlangsung selama 3-4 jam. Selepas operasi, pesakit dipindahkan ke unit rawatan rapi, di mana dia berada di bawah pemantauan fungsi selama beberapa hari. Ubat penahan sakit, antibiotik diresepkan. Pemakanan parenteral dan penyerapan penyelesaian fisiologi sedang dibuat. Mobilisasi disarankan sehari selepas pembedahan. Tempoh pemulihan berlangsung sehingga 3 bulan.

Intervensi endovaskular untuk aneurisma aorta

Pembedahan terbuka untuk aneurisma aorta adalah kaedah yang cukup terbukti dan boleh dipercayai. Ia masih menjadi kaedah utama rawatan pembedahan aneurisme (lebih daripada 80% operasi untuk menghilangkan aneurisma aorta di Rusia adalah intervensi terbuka). Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit dapat menahannya..

Intervensi intravaskular adalah rawatan alternatif invasif minimum untuk aneurisma aorta. Prinsip kaedahnya adalah bahawa melalui arteri utama (subclavian, femoral), alat penghantaran jarak jauh dimasukkan melalui mana endoprosthesis vaskular diperkenalkan - yang disebut stent cangkok. Pengembangan aneurisma mematikan dari aliran darah, aliran darah ke arah baru.

Graft stent adalah bingkai logam yang dilapisi dengan bahan sintetik. Graft stent individu dibuat untuk setiap pesakit..

Selalunya, aorta perut endoprosthetized di bawah lokasi pembuangan vena ginjal ke tapak bifurcation. Graft stent untuk bahagian aorta perut ini berbentuk modular, terdiri daripada dua bahagian. Satu bahagian (prostesis untuk batang aorta dan satu arteri iliac) dimasukkan melalui satu arteri femoral, dan bahagian kedua (prostesis arteri iliac kedua) dimasukkan melalui arteri femoral dari sisi lain..

Operasi dilakukan di bilik sinar-x khas di bawah kawalan sinar-x..

Setelah dihantar ke lokasi yang diinginkan, cantuman stent dilepaskan dari sistem penghantaran dan dipasang pada posisi yang diinginkan. Struktur dipegang pada tempatnya kerana keanjalan bingkai logam dan cangkuk yang menembusi dinding aorta.

Kelebihan utama intervensi endovaskular:

Operasi ini tidak memerlukan anestesia umum; ia dilakukan di bawah anestesia epidural atau bahkan tempatan. Ini memungkinkan untuk melakukan operasi pada pesakit dengan penyakit kronik yang dikontraindikasikan dalam operasi terbuka..

  • Operasi ini tidak trauma, dilakukan tanpa sayatan besar.
  • Sakit yang kurang teruk.
  • Pengurangan kehilangan darah.
  • Tidak perlu mengepal aorta, yang menghilangkan komplikasi iskemia dari jantung dan organ dalaman.
  • Pengurangan penginapan di hospital.
  • Komplikasi pasca operasi kurang.

Walau bagaimanapun, pemasangan stent intravaskular mempunyai kekurangannya, ini terutama disebabkan oleh risiko penutupan kantung aneurisma yang tidak lengkap kerana pemasangan longgar pada dinding aorta. Keadaan ini disebut "kebocoran". Sebagai hasil kursus, pengembangan aneurisma akan terus meningkat secara beransur-ansur, yang boleh menyebabkan pecahnya.

Pesakit yang menjalani rawatan aneurisma endovaskular harus dipantau secara berkala untuk mengesan fenomena ini tepat pada masanya..

Sebelum pembedahan, pesakit diberitahu tentang kemungkinan akibat dan kegagalan kaedah rawatan terbuka dan endovaskular. Di samping itu, saat ini harus ditentukan bahawa sekiranya endoprosthetics tidak berjaya, harus ada kesepakatan mengenai peralihan ke kaedah pembedahan terbuka dengan semua risiko yang timbul.

Oleh itu, dalam kes merancang rawatan pembedahan aneurisma aorta, komitmen pesakit terhadap kaedah tertentu sangat penting.

Kelangsungan hidup lima tahun selepas pembedahan pembuangan aneurisma aorta adalah 65-70%.

Video: definisi, diagnostik, jenis operasi

Kos operasi

Operasi untuk aneurisma aorta adalah jenis rawatan perubatan berteknologi tinggi. Untuk operasi ini, anda boleh mendapatkan kuota di Kementerian Kesihatan daerah dan membelanjakannya secara percuma di mana-mana pusat kardiovaskular yang mengkhususkan diri dalam operasi tersebut.

Namun, perlu dinyatakan beberapa nuansa. Pertama, kuota rawatan adalah terhad. Mereka tidak sabar. Kedua, kuota tidak meliputi kos penggantian aorta, khususnya kos cantuman stent. Endoprosthesis, sebagai peraturan, masih dibayar oleh pesakit.

Harga operasi bergantung pada jenis intervensi, peringkat klinik, keperluan peredaran darah buatan dan, tentu saja, kos prostesis itu sendiri.

Manual pembedahan itu sendiri dengan operasi terbuka berharga kira-kira 250,000 rubel. Kos endoprosthetics tidak termasuk stent cantuman berbeza dari 150,000 hingga 500,000 rubel. Kos endoprosthesis bermula dari 450,000 rubel.

Di luar negara, operasi sedemikian berharga dari 7 ribu hingga 35 ribu dolar.

Pembedahan Aneurisma Aortik Abdomen

Aorta adalah kapal terbesar dalam tubuh manusia yang berasal dari ventrikel kiri. Ia mempunyai tekanan darah yang sangat tinggi di dinding, yang dapat memprovokasi pembentukan penonjolan, yang disebut aneurisma. Pembentukan di bahagian perut aorta rumit oleh pecahnya, yang merupakan penyebab pendarahan yang sengit dan sering membawa maut.

Struktur

Aneurisma bahagian perut aorta adalah penonjolan berbentuk beg di dinding kapal, yang terdiri daripada 3 bahagian:

  • Leher - berdekatan dengan dinding aorta yang tidak berubah, adalah "permulaan" aneurisma.
  • Badan adalah bahagian besar penonjolan.
  • Kubah adalah hujung penonjolan, di mana dindingnya mempunyai kekuatan paling sedikit.

Lazimnya, dinding aorta mempunyai 3 lapisan - lapisan endotel dalaman, otot tengah dan tisu penghubung luar. Di kawasan penonjolan yang terbentuk, dinding hanya mempunyai satu lapisan tisu penghubung. Ini adalah alasan untuk penurunan kekuatan struktur yang tajam dan jelas dengan pecah berikutnya..

Mekanisme pembangunan

Pembentukan aneurisma bahagian perut aorta berlaku kerana pelaksanaan 2 mekanisme patogenetik utama, yang meliputi:

  • Penurunan kekuatan dinding aorta tempatan, di mana penonjolan kemudian terbentuk.
  • Peningkatan tekanan darah di dinding darah, yang "mendorong" dinding dengan pembentukan penonjolan.

Dalam kebanyakan kes, pembentukan aneurisma aorta perut adalah hasil pelaksanaan kedua-dua mekanisme patogenetik.

Punca

Sebab yang boleh dipercayai untuk pembentukan aneurisma aorta perut hingga kini masih belum jelas. Terdapat 2 kumpulan faktor yang memprovokasi. Sebahagian daripada mereka menyebabkan kelemahan dinding aorta dengan pelaksanaan mekanisme patogenetik pertama, ini termasuk:

  • Kecenderungan keturunan - perubahan genetik menentukan perubahan lokal dalam kekuatan dinding aorta, mereka kemudian menimbulkan pembentukan aneurisma.
  • Kecacatan kongenital struktur sistem kardiovaskular, termasuk aorta, yang biasanya berkembang akibat pendedahan kepada faktor yang tidak menguntungkan (jangkitan, sebatian toksik, radiasi pengion) pada tubuh janin yang sedang berkembang.
  • Trauma pelbagai asal yang mempengaruhi bahagian perut aorta hingga tahap yang berbeza-beza.
  • Reaksi keradangan berkembang di pelbagai lapisan dinding aorta (endarteritis) dan mempunyai asal-usul berjangkit.
  • Kesan radiasi pengion pada tubuh manusia, menyebabkan pembentukan kerosakan mikro ke dinding aorta, yang menimbulkan pembentukan aneurisma.
  • Beberapa penyakit berjangkit tertentu yang membawa kepada pemusnahan (pemusnahan) tisu dinding aorta. Ini termasuk tuberkulosis, sifilis tersier..
  • Hyalinosis adalah gangguan metabolik yang teruk, yang disertai dengan pemendapan protein hyaline patologi dalam pelbagai struktur badan. Ini mengubah sifat mereka dan mengurangkan kekuatan..
  • Atherosclerosis adalah patologi vaskular yang dicirikan oleh fakta bahawa kolesterol disimpan di dinding arteri. Ini disertai dengan pembentukan plak aterosklerotik tertentu yang mengurangkan lumen kapal, dan juga mengurangkan kekuatan dindingnya..

Terdapat beberapa faktor risiko, yang mana aneurisma aorta abdomen lebih kerap berkembang, termasuk:

  • Jantina lelaki.
  • Umur lebih 50 tahun.
  • Peningkatan tekanan darah sistemik secara sistematik dan berpanjangan.
  • Merokok, penggunaan alkohol secara sistematik - nikotin dan alkohol adalah toksin vaskular yang mengurangkan kekuatan dinding arteri, urat dan kapilari.
  • Obesiti keparahan yang berbeza-beza.
  • Gangguan metabolisme - diabetes mellitus, dengan peningkatan kadar gula dalam darah yang berpanjangan dinding saluran arteri rosak.

Faktor-faktor yang memprovokasi yang menyebabkan peningkatan tekanan darah pada dinding bahagian perut aorta dengan pembentukan penonjolan, serta pecahnya berikutnya, dikenal pasti secara berasingan. Ini termasuk hipertensi, perubahan hemodinamik tempatan, penyempitan aorta tempatan, yang disebabkan oleh kekejangan. Penjelasan faktor penyebab yang membawa kepada pembentukan aneurisma aorta perut adalah komponen penting dalam proses diagnostik. Ini memungkinkan untuk memilih langkah-langkah terapi yang mencukupi, dan juga untuk mencegah keadaan patologi.

Pengelasan

Klasifikasi aneurisma aorta perut berdasarkan beberapa kriteria. Bergantung pada penyetempatan, 2 kumpulan perubahan dibezakan:

  • Lebam yang terbentuk di bahagian perut aorta di atas pembuangan arteri ginjal - penyetempatan ini mempunyai prognosis yang tidak baik. Ini disebabkan tekanan darah tinggi dan kesukaran melakukan pembedahan.
  • Aneurisma terletak di bawah lokasi pembuangan arteri ginjal - varian proses patologi dicirikan oleh jalan yang lebih baik. Pembedahan pada tahap ini biasanya lebih mudah dilakukan, kerana tekanan darah kurang. Juga, dengan aneurisma di bawah arteri ginjal, pecah dengan pendarahan jarang berlaku..

Fokus (tunggal, seperti kantung) dan penonjolan (berbentuk total atau gelendong) pada dinding aorta perut dibezakan dengan bilangannya. Klasifikasi klinikal memudahkan proses diagnosis keadaan patologi, serta memilih rawatan yang paling berkesan.

Gejala aneurisma aorta perut

Pembentukan aneurisma secara beransur-ansur dari bahagian perut aorta dan peningkatan saiznya disertai dengan tidak adanya gejala klinikal. Kemudian tanda-tanda pembentukan isipadu di rongga perut dan ruang retroperitoneal mungkin muncul. Bergantung pada simptom yang berlaku, bentuk aneurisma yang menyakitkan dan tidak menyakitkan dibezakan. Varian pertama kursus klinikal dicirikan oleh penampilan kesakitan, yang mempunyai beberapa ciri:

  • Kesakitan dilokalisasi di perut.
  • Dia mempunyai watak yang sakit dan berdenyut..
  • Apabila keadaan patologi berkembang, intensiti kesakitan meningkat.

Semasa memeriksa perut pada orang kurus, denyutan dinding perut anterior dapat diganti (pemeriksaan dilakukan dalam posisi terlentang, sementara pesakit mesti benar-benar santai). Juga, semasa menekan perut di bahagian perut dengan hujung jari, anda dapat merasakan pembentukan denyutan elastik yang bulat. Tanda objektif biasanya ditentukan dengan ukuran aneurisma 4 cm atau lebih. Kursus yang rumit dengan penonjolan penonjolan disertai dengan kemerosotan tajam dalam keadaan seseorang dengan gejala berikut:

  • Sakit perut yang tajam, tajam, "seperti belati".
  • Dinding perut tegang, yang sukar disentuh.
  • Penurunan tekanan darah sistemik.
  • Pucat pada kulit, mereka boleh menjadi kelabu.
  • Peningkatan ciri-ciri wajah, yang merupakan tanda prognostik yang tidak baik.

Dengan pendarahan yang sengit setelah pecahnya aneurisma bahagian perut aorta, hasil maut mungkin berlaku dalam beberapa minit. Oleh itu, sebarang tanda dan gejala perut mesti membimbangkan, dan juga menjadi asas untuk menghubungi pakar perubatan.

Diagnostik

Dalam kebanyakan kes, aneurisma aorta perut dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan seseorang untuk diagnosis penyakit lain. Pengenalpastian perubahan dibuat berdasarkan visualisasi penonjolan dengan penentuan ukurannya dan penyetempatan tepat. Untuk ini, kaedah penyelidikan instrumental berikut digunakan:

  • Pemeriksaan ultrabunyi organ perut dengan visualisasi aneurisma. Untuk menentukan arah dan halaju aliran darah di kawasan penonjolan yang terbentuk, dopplerografi diresepkan (varian pemeriksaan ultrasound untuk menilai keadaan hemodinamik).
  • Tomografi yang dikira adalah pemeriksaan sinar-X yang bermaklumat, termasuk pengimbasan tisu demi lapisan. Ia mempunyai resolusi tinggi dan dapat mengesan perubahan minimum pada tisu.
  • Pencitraan resonans magnetik adalah pemindaian lapisan demi lapisan tisu, di mana visualisasi dilakukan dengan menggunakan kesan resonans nukleus dalam medan magnet yang kuat. Tekniknya adalah pilihan, ia digunakan dalam kes yang meragukan.
  • Angiografi - sebatian radiopaque khas disuntik ke dalam peredaran sistemik, kemudian, setelah jangka waktu tertentu, sinar-x diambil.

Untuk menilai keadaan fungsional badan, kajian makmal tambahan (analisis klinikal darah, air kencing, ujian biokimia), instrumental (radiografi, fluorografi) dan fungsional (elektrokardiografi) ditetapkan. Biasanya diperlukan untuk memilih arah terapi yang optimum, dan juga dilakukan semasa persiapan sebelum operasi. Berdasarkan semua hasil pemeriksaan objektif tambahan, doktor menetapkan diagnosis sesuai dengan klasifikasi klinikal moden.

Rawatan aneurisma aorta perut

Dengan ukuran kecil aneurisma aorta perut, pemerhatian dinamik ditetapkan, serta rawatan konservatif yang bertujuan untuk memperlambat perkembangan patologi dan meningkatkan pembentukan dalam ukuran. Untuk ini, pelbagai kumpulan ubat farmakologi ditetapkan. Ini termasuk ubat antihipertensi, angioprotective. Juga disarankan agar modifikasi gaya hidup dengan penolakan tabiat buruk, rasionalisasi pemakanan (penolakan makanan goreng berlemak), bekerja dan berehat.

Petunjuk untuk rawatan pembedahan aneurisma aorta perut adalah peningkatan ukuran penonjolan lebih dari 4 cm. Dalam kes ini, pembedahan endoskopi disyorkan. Kateter nipis dengan micromanipulators dimasukkan ke dalam katil vaskular melalui arteri femoral. Di bawah kawalan visual ultrasound, kateter dibawa ke aneurisma, selepas itu plastik dilakukan menggunakan mikromanipulator. Ini termasuk mengganti sebahagian dinding aorta perut dengan penonjolan dengan "tompok" sintetik khas.

Sebelum melakukan pembedahan, pesakit bersedia. Ia merangkumi satu set peperiksaan wajib. Sekiranya terdapat peningkatan patologi kronik, gangguan metabolik atau fungsi ginjal, hemostasis (sistem pembekuan darah), dan hati, terapi konservatif pertama kali diresepkan. Tempoh bergantung pada keparahan perubahan fungsional. Biasanya, pemulihan fungsi organ dan sistem diperlukan agar pesakit menjalani pembedahan. Persiapan pra operasi yang mencukupi akan membantu mengelakkan komplikasi di masa hadapan..

Sekiranya pecahnya aneurisma bahagian perut aorta dengan perkembangan pendarahan yang sengit, pembedahan akses terbuka segera diperlukan. Pembedahan tisu yang luas dilakukan untuk mengakses penonjolan yang rosak, penghentian pendarahan sementara dan pembedahan plastik kapal seterusnya.

Prognosis untuk aneurisma aorta perut bergantung pada ukuran penonjolan. Sekiranya tidak melebihi 4 cm, maka operasi tidak praktikal, kerana risiko pecah tetap minimum. Apabila aneurisma meningkat, kemungkinan komplikasi meningkat, diikuti dengan kemerosotan prognosis.

Pembedahan untuk aneurisma aorta: petunjuk, kaedah dan penyetempatan, perlakuan, pemulihan

© Pengarang: A. Olesya Valeryevna, MD, pengamal, guru di universiti perubatan, terutamanya untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Pembedahan untuk aneurisma aorta bertujuan menghilangkan kawasan yang berubah dan memulihkan integriti kapal melalui prostetik. Rawatan sedemikian dijalankan seperti yang dirancang atau segera, di bawah anestesia umum..

Aneurisma aorta adalah pengembangan lumen kapal dengan perubahan dindingnya dan risiko pecah yang tinggi. Bahaya patologi adalah bahawa untuk waktu yang lama mungkin tidak memberi sebarang gejala, dan pembawanya tidak mengesyaki adanya perubahan mematikan dalam badan.

Pengembangan aneurysmal pada kapal lebih sering dijumpai pada orang tua, terutama dengan adanya aterosklerosis, hipertensi arteri, dan diabetes mellitus. Patologi ini bukan hanya untuk perubahan struktur pada dinding aorta, penipisan dan penonjolan mereka, tetapi juga pelanggaran integriti aneurisma yang ada.

aneurisma aorta dengan aterosklerosis (a - toraks, b - perut)

Aneurisma asimtomatik tidak mempengaruhi aliran darah, tetapi komplikasi teruk menjadikannya sangat berbahaya. Di luar celah, terdapat risiko tromboemboli akibat trombosis di dinding dan rongga aneurisma, dan jurang tersebut menyebabkan pendarahan besar dan kejutan ketika pesakit meninggal dalam jangka waktu yang sangat singkat.

Memandangkan keparahan akibat dari aneurisme, semua kes apabila patologi ini didiagnosis harus dipantau dengan teliti. Pesakit harus diperiksa, menentukan tahap risiko komplikasi dan menetapkan tarikh operasi. Pada waktu rehat, campur tangan dilakukan dalam keadaan kecemasan.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk rawatan pembedahan aneurisma aorta

Satu-satunya petunjuk untuk aneurisma boleh dianggap kehadirannya, walaupun patologi tidak bergejala. Masa rawatan dan kaedah bergantung pada lokasi, ukuran penonjolan, risiko pecah, usia dan keadaan umum pesakit.

Petunjuk mutlak untuk pembedahan penyingkiran aneurisma adalah:

  • Mengatasi jurang dengan pendarahan (operasi kecemasan);
  • Peningkatan pesat dalam ukuran pendidikan - lebih daripada 4 mm setahun;
  • Diameter aneurisma lebih daripada 5 cm;
  • Risiko komplikasi tinggi (trombosis, emboli, pecah);
  • Peredaran darah terjejas di kaki;
  • Stratifikasi dinding aorta pada aneurisma (disertai dengan sakit teruk di dada, perut, pangkal paha).

Pada pesakit tua dengan penyakit bersamaan, pembedahan boleh membahayakan, jadi pakar bedah selalu mempertimbangkan manfaat dan risiko yang diharapkan. Sekiranya aneurisma stabil, risiko pecah adalah minimum, maka anda boleh menangguhkan rawatan pembedahan untuk beberapa waktu dan cuba memaksimumkan keadaan pesakit.

Operasi yang dirancang untuk menghilangkan aneurisma aorta mempunyai kontraindikasi - kegagalan jantung yang teruk, gangguan serius pada hati dan buah pinggang, serangan jantung akut dan strok. Pesakit yang berumur lebih dari 75 tahun, dengan hemoglobin rendah dan kreatinin tinggi, mempunyai risiko tinggi akibat buruk semasa rawatan pembedahan, terutamanya jika terdapat jurang. Sekiranya pecah aneurisma, sebenarnya, tidak ada kontraindikasi, kerana kematian pesakit tidak dapat dielakkan tanpa pembedahan.

Semua intervensi pada aneurisma dibahagikan kepada radikal dan paliatif. Radikal menghasilkan paling kerap, ini adalah jenis rawatan utama untuk patologi. Paliatif hanya berlaku apabila pembedahan terbuka dikontraindikasikan, tetapi terdapat risiko tinggi penonjolan pecah. Prosedur paliatif termasuk "membungkus" tempat pengembangan aneurisma dengan bahan sintetik, yang akan mencegah pelanggaran integriti dinding kapal.

Penyediaan pra operasi

Sekiranya rawatan pembedahan kecemasan aneurisma pecah, sangat sedikit waktu untuk pemeriksaan dan persiapan, oleh itu, semasa masuk ke bilik kecemasan, ujian darah dan air kencing, koagulogram dibuat segera, maka pesakit dihantar untuk imbasan ultrasound, tomografi yang dikira (jika keadaan memungkinkan, tentu saja), maka untuk Bilik Operasi.

Dengan operasi yang dirancang untuk aneurisma, pesakit diperiksa dengan lebih teliti. Ujian darah dan air kencing, kardiografi, sinar-X dada, ultrasound perut, serta CT dan MRI dilakukan, yang memungkinkan penyetempatan penonjolan yang sangat tepat, untuk menjelaskan ukuran dan strukturnya.

Semasa bercakap dengan doktor yang hadir pada peringkat persediaan, pesakit mesti memaklumkan mengenai semua ubat yang diambil. Ini terutama berlaku untuk aspirin dan antikoagulan (warfarin, clopidogrel), yang dapat menyebabkan penurunan pembekuan darah dan pendarahan..

Semasa masuk ke hospital, pesakit sudah memperoleh sebagian besar hasil penyelidikan, sesuatu dapat diulang di klinik (ujian darah yang sama, pembekuan, faktor kumpulan dan Rh, ujian HIV, hepatitis, sifilis, ultrasound perut).

Pada malam sebelumnya, makanan terakhir dilakukan selewat-lewatnya 8 jam sebelum pembedahan, mandi dilakukan, pesakit bertukar menjadi pakaian bersih dan tidur. Dengan perasaan dan insomnia yang kuat, ubat penenang dan pil tidur dibenarkan.

Semua operasi terbuka di aorta memerlukan anestesia umum, dalam beberapa kes - pintasan kardiopulmonari atau pembedahan pintasan sementara. Rawatan endovaskular boleh dilakukan di bawah anestesia tempatan. Campur tangan terbuka berlangsung rata-rata 3-6 jam.

Teknik Pembedahan untuk Aneurisma Aortik Abdominal

Aneurisma aorta perut dianggap sebagai salah satu penyetempatan patologi yang paling kerap. Ini bukan kebetulan, kerana di tempat inilah arteri masuk ke usus dan ginjal dari kapal, di mulut yang mana "turbulensi" aliran darah diciptakan, yang menyumbang kepada perkembangan aterosklerosis dan mikrotrauma dinding dalaman aorta.

Dalam 9 kes daripada 10, kantung aneurisma terletak di bawah tempat bercabang saluran renal, oleh itu, aliran darah di ginjal berterusan selama operasi. Kesukaran tambahan dalam memastikan peredaran darah di buah pinggang berlaku semasa pembedahan pada aneurisma yang terletak di atas tempat ini. Dalam kes ini, bahkan penjepitan kapal yang pendek dapat menyebabkan kegagalan buah pinggang akut, oleh itu, masa manipulasi pada kapal dikurangkan sebanyak mungkin..

Akses ke aorta perut adalah median apabila pakar bedah membuat bahagian membujur dinding perut anterior yang panjang dari pinggir bawah sternum hingga simfisis kemaluan. Sayatan seperti itu akan meninggalkan kecacatan kosmetik yang ketara, tetapi pakar bedah tidak mempunyai pilihan lain, ini memerlukan keparahan patologi dan penyetempatan mendalam aorta itu sendiri di belakang perut.

Setelah membuka rongga perut, pakar bedah mendorong gelung usus ke kanan, mengalokasikan ureter, saluran iliaka dan ginjal, menentukan tiang atas dan bawah aneurisma, mencubit saluran yang terlibat dalam proses patologi.

Jenis operasi utama untuk aneurisma aorta abdomen adalah prostetik, sementara prostesis boleh dalam bentuk tiub yang menghubungkan kedua-dua hujung aorta di atas dan di bawah tonjolan selepas eksisi. Sekiranya aterosklerosis biasa, prostesis dapat menghubungkan aorta dengan arteri iliac atau femoral - ciri-ciri ini ditentukan secara individu untuk setiap pesakit.

Sekiranya aneurisma aorta digabungkan dengan aterosklerosis teruk dari bahagian pembahagiannya ke arteri iliac, prostesis akan dalam bentuk garpu (bifurkasi), terpaku pada aorta dan kedua arteri iliac, dan tempat penonjolan dan bifurkasi aorta dikeluarkan.

Dalam proses manipulasi, penting untuk mengendalikan pembuluh darah dengan berhati-hati, cubalah menjaga arteri iliac dalaman untuk aliran darah di pelvis (pencegahan mati pucuk pada lelaki). Dengan lokasi yang sangat dekat dengan aneurisma arteri ovari atau testis, lebih baik membalut mereka untuk mencegah kemungkinan kerosakan dan pendarahan.

Apabila pengapit digunakan pada hujung atas dan bawah aneurisma, heparin disuntik ke dalam saluran di atas dan di bawah tapak penjepitnya untuk mencegah trombosis. Kemudian pakar bedah membedah dinding kantung aneurisma, menghilangkan massa trombotik daripadanya, membilas rongga dengan heparin dan mengeluarkan dinding depan dan sisi.

Prostesis bahagian kapal diperbuat daripada bahan sintetik fleksibel dan dipilih secara individu sesuai dengan diameter aorta dan kapal yang akan digunakan anastomosis. Pertama, bahagian atas prostesis dijahit ke ujung atas aorta, menjahit ke luar, kemudian ujung bawah prostesis dipasang pada arteri aorta, iliac atau femoral.

Setelah prostesis dipasang, pengapit dikeluarkan dari aorta, dan pergerakan darah melaluinya dipulihkan. Operasi dilakukan menggunakan pintasan kardiopulmonari atau anastomosis sementara yang "mengepam" darah, melewati kawasan prosedur pembedahan.

Pada peringkat akhir operasi, pakar bedah yakin tidak adanya pendarahan dan penetapan prostesis yang baik dengan jahitan, meletakkan usus dalam keadaan normal dan menjahit tisu. Untuk mengelakkan fistula daripada tindakan benang jahitan pada gelung usus, prostesis ditutup dengan dua lapisan peritoneum.

Dalam tempoh selepas operasi, masalah usus dan kembung tidak dapat dielakkan, oleh itu, jahitan pada dinding perut juga diperkuat dengan wayar atau benang nilon yang kuat untuk mengelakkan perbezaannya.

Video: kuliah mengenai aneurisma aorta perut - pengenalpastian, taktik rawatan, pembedahan

Rawatan aneurisma bahagian toraks dan menaik

Dengan aneurisma aorta menaik dan lengkungannya, prostetik pada kawasan kapal yang terjejas juga dilakukan, tetapi tidak selalu diperlukan untuk mewujudkan aliran darah buatan. Dalam beberapa kes, pintasan pintasan cukup untuk memberikan darah ke tisu kepala..

Penonjolan bahagian awal aorta, yang mungkin disebut orang awam sebagai aneurisma aorta jantung, yang menunjukkan jarak patologi dengan "pam" utama badan, dioperasikan dengan akses terbuka. Untuk melakukan ini, pakar bedah membedah sternum ke arah membujur, mencapai perikardium, membukanya, kemudian mesin jantung-paru disambungkan. Darah yang beredar melalui alat selama operasi disejukkan, dan kateter dimasukkan ke dalam saluran koronari untuk memberikan darah.

Setelah aneurisma diasingkan, penjepit digunakan padanya, dindingnya bersilang, serpihan yang diubah dikeluarkan dan prostesis dipasang. Biasanya, saluran pesakit atau tisu lain (allograft) digunakan dalam kualitinya..

Sekiranya, sebagai tambahan kepada aneurisma, terdapat kelainan pada bahagian injap aorta, maka operasi dapat ditambah dengan pembedahan plastiknya. Setelah semua manipulasi selesai, pakar bedah memastikan bahawa prostesis dipasang dengan selamat, pesakit dipanaskan hingga suhu badan normal, dan alat aliran darah buatan dimatikan apabila ventrikel kiri diisi dengan darah yang cukup untuk kontraktilitas normal.

Operasi diselesaikan dengan memasang saliran di rongga pleura kanan dan beg jantung, tisu dijahit secara berlapis, sternum dipasang dengan pendakap logam atau wayar.

contoh prostetik aorta menaik

prostetik bahagian lengkungan dan aorta menurun

Sekiranya aneurisma bahagian menaik mempunyai leher yang sempit, maka peredaran darah di badan pesakit akan tetap dalam keadaan normal. Penjepit digunakan pada tapak aorta di dasar penonjolan, aneurisma dipotong dan dikeluarkan sepenuhnya, dan tempat pelepasannya dijahit dengan hati-hati.

Sekiranya lengkungan aorta dipengaruhi oleh aneurisma, akses melalui rongga dada kiri, sternum berpotongan ke arah serong, dan kemudian sayatan memanjang ke kanan ke ruang interkostal 2-3. Operasi dilakukan semasa pintasan kardiopulmonari, dan untuk membekalkan darah ke kepala, penembusan dilakukan antara bahagian bawah kapal dan arteri karotid.

Setelah memasang shunt, aneurisma diperah dan dikeluarkan, prostesis diletakkan dan terpaku di zon ini, di mana pakar bedah menyelimuti kapal yang berlepas normal dari lengkungan aorta. Setelah aliran darah normal dipulihkan, shunt dikeluarkan, dan mesin jantung-jantung dimatikan..

Aneurisma aorta toraks dikendalikan secara terbuka dan memerlukan pintasan kardiopulmonari atau shunt yang mengedarkan darah antara bahagian atas dan bawah kapal. Setelah manipulasi ini selesai, pakar bedah menghilangkan aneurisma sepenuhnya. Memulihkan integriti kapal adalah mungkin dengan menggunakan prostesis langsung yang menghubungkan kedua-dua hujung aorta toraks. Dalam beberapa kes, aorta di kawasan aneurisme yang dikeluarkan sepenuhnya dijahit, dan aliran darah melakukan anastomosis sementara, yang setelah operasi menjadi tetap.

Video: pembedahan pada aorta menaik

Endoprosthetics stent graft, stent dengan aneurisma aorta

Selain terbuka, pembedahan invasif minimal telah dikembangkan, yang ditunjukkan sebagai rawatan terancang untuk patologi. Intervensi endovaskular terdiri daripada memperkenalkan kateter melalui sayatan di arteri femoral, yang memberikan cantuman stent ke kawasan kapal yang berubah, yang memastikan bahawa aneurisma dimatikan dari aliran darah.

Graft stent adalah spring logam yang memanjang di lumen aorta hingga diameter yang dikehendaki. Di luar stent terdapat alas kain tetap yang diperbuat daripada bahan tahan lama sintetik. Peranti sedemikian langsung atau bifurkasi, untuk pemasangan di aorta perut, tempat pembahagiannya ke dalam kapal dan di bahagian awal arteri iliac.

Stent cangkok dibuat secara individu untuk setiap pesakit dengan tangan, dari bahan berkualiti tinggi, yang menjelaskan kosnya yang tinggi dan, oleh itu, ketersediaan yang rendah untuk pelbagai pesakit.

Endoprosthetics aorta perut (penempatan stent graft)

Tempoh selepas operasi dan kemungkinan komplikasi

Tempoh pasca operasi dengan campur tangan terbuka mengambil masa sekitar dua minggu, selepas itu jahitan kulit dikeluarkan. Selama ini, pesakit berada di bawah pengawasan ketat dari pakar. Pemulihan untuk operasi endovaskular jauh lebih pendek - selepas beberapa hari anda boleh meninggalkan klinik.

Pada tahun pertama setelah rawatan pembedahan aneurisme, pemantauan berterusan diperlukan, dan pesakit mengunjungi doktor sebulan sekali, kemudian dua kali setahun dan setiap tahun setelah tiga tahun. Di rumah, anda perlu mengukur tekanan secara berkala, tidak membiarkannya meningkat.

Selepas pembedahan membuang aneurisma, pelbagai komplikasi mungkin berlaku. Jadi, pada masa awal pasca operasi, bahayanya adalah:

  • Pendarahan dengan jahitan yang bocor pada aorta;
  • Sindrom tromboemboli;
  • Edema paru;
  • Penyembuhan luka pasca operasi;
  • Kerosakan buah pinggang yang teruk.

Antara akibat jangka panjang adalah jangkitan prostesis, trombosis, fistula usus dengan pengasingan usus yang tidak mencukupi dari zon prostetik, dan disfungsi pada lelaki.

Untuk mengelakkan komplikasi, pesakit diresepkan agen antiplatelet setelah prostetik aorta; antibiotik ditunjukkan untuk sebarang manipulasi (di doktor gigi, pakar sakit puan, dll.) Dengan risiko kerosakan tisu. Untuk membetulkan tekanan darah dan aktiviti jantung, pakar kardiologi atau ahli terapi menetapkan penggunaan ubat antihipertensi, beta-blocker, diuretik dan lain-lain sesuai dengan penyakit tertentu.

Operasi terbuka untuk aneurisma aorta dilakukan secara percuma di pusat-pusat pembedahan vaskular. Endoprosthetics adalah salah satu operasi berteknologi tinggi yang memerlukan peralatan mahal dan pakar bedah yang berkelayakan, jadi kemungkinan rawatan percuma seperti itu terbatas, dan hanya dilakukan di beberapa klinik dengan menggunakan kuota.

Rawatan berbayar juga boleh dilakukan. Kos reseksi aneurisma bermula pada 30 ribu rubel, apabila menggunakan mesin pintasan kardiopulmonari mencapai seratus atau lebih ribu. Endoprosthetics juga melibatkan pembelian cantuman stent. Harga cantuman stent di luar negara menghampiri 500 ribu rubel, sementara kos endoprosthetics itu sendiri adalah dalam lingkungan 20-40 ribu rubel.

Prognosis aneurisma aorta sangat serius, dan jika tidak dirawat, cepat atau lambat pecah dan kematian pesakit akan berlaku. Tanpa rawatan, tidak ada kemungkinan untuk selamat dari pecah, dan bahkan setelah pembedahan, kematian mencapai 90% pada bulan-bulan pertama setelah campur tangan. Selepas rawatan yang dirancang selama lima tahun atau lebih, 70% pesakit hidup, oleh itu, sebaik sahaja aneurisma dikesan, persoalan perlunya pembedahan akan segera diajukan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis