Aneurisma aorta jantung

Beberapa penyakit jantung dan saluran darah yang melekat padanya tidak hanya mempengaruhi keadaan kesihatan manusia, tetapi juga mengancam nyawanya. Tanda-tanda pengembangan aneurisma arteri terbesar yang terletak di dekat jantung berkembang dengan gambaran klinikal kabur. Oleh itu, adalah penting untuk mengetahui bagaimana aneurisma aorta menampakkan dirinya, apa itu dan mengapa keadaan mematikan terbentuk, kaedah apa yang digunakan untuk mengubatinya..

Aneurisma aorta: apakah patologi ini

Aorta jantung, sebagai saluran darah utama, menyediakan bekalan darah ke semua organ dan tisu. Pengesanan bahagian pembesaran dinding aorta, disertai dengan kelemahan dan penurunan nada struktur tisu, menunjukkan pembentukan aneurisma. Akibat perubahan yang dahsyat dengan sebab-sebab tertentu, diameter batang aorta lebih dari dua kali ganda, menyebabkan munculnya penyakit sistemik dan vaskular.

Aneurisma aorta jantung

Gambaran klinikal patologi jantung berkembang secara lokal apabila, di tempat yang lemah di dinding saluran jantung utama, pemanjangan berlaku di bawah tekanan aliran darah yang kuat. Bahagian elastik dinding diregangkan, diikuti dengan penonjolan, yang mungkin mempunyai ukuran yang berbeza. Ancaman keadaan patologi dikaitkan dengan kemungkinan tinggi pecahnya aneurisma, yang disertai dengan pendarahan dalaman yang besar, menyebabkan kematian pesakit segera.

Kemunculan kantung aneurisma boleh berlaku pada segmen aorta mana pun, tetapi selalunya penyetempatan penonjolan didiagnosis pada segmen perut (75%), dan juga toraks (25%). Bentuk membran saluran jantung yang terbentang bergantung pada struktur dinding aorta:

    lapisan dalam, yang merupakan penghalang dinamik yang meruncing atau mengembang, adalah lapisan tunggal sel epitelium, yang dicirikan oleh ketebalan dan ketumpatan minimum,

Struktur dinding vaskular

  • membran tengah kapal sangat tahan lama dan elastik, terdiri daripada sel otot licin, yang membolehkan dinding menahan tekanan aliran darah tinggi,
  • lapisan luar, terdiri daripada serat elastin dan kolagen, mempunyai struktur longgar, di dalamnya proses pemisahan berlaku dengan pembentukan aneurisma.
  • Penting: Bahaya kematian dari masalah arteri jantung yang didiagnosis adalah ancaman pecahnya, akibat dari proses segera tidak sesuai dengan kehidupan. Penyakit yang berkembang secara asimtomatik dalam 15% kes boleh menjadi penyakit kongenital atau penyakit yang dijangkiti..

    Istilah klasifikasi patologi jantung

    Keadaan aneurisma, apabila diameter aorta meningkat dua kali ganda, terutama mempengaruhi orang tua, yang mempunyai jejak deposit aterosklerotik dan tanda-tanda hipertensi. Bentuk penampilan aneurisma aorta jantung paling kerap kelihatan:

    • kecacatan berbentuk gelendong aorta yang bersifat menyebar, yang terletak di sepanjang keseluruhan diameter, penonjolan dengan ukuran besar menimbulkan gejala mampatan,
    • peregangan asimetrik berbentuk beg, disertai dengan pembentukan bekas berisi darah, dalam perwujudan ini, kemungkinan beg terkoyak.

    Memandangkan manifestasi proses relaksasi dinding saluran jantung utama, aneurisma dapat berkembang secara asimtomatik atau disertai dengan rasa sakit. Mengikut jenis struktur, penonjolan aneurisma dikelaskan sebagai:

    • false - kapsul berisi darah yang terbentuk di bahagian dalam dinding saluran jantung, yang membengkak dari dalam, membengkak di satu sisi, yang tidak mengurangkan bahaya bagi kehidupan pesakit,
    • benar - penonjolan yang berkaitan dengan penipisan pada struktur ketiga lapisan dinding vaskular, membengkak ke arah yang berbeza, mempunyai prognosis yang lebih baik kerana kemungkinan terkoyak.

    Jenis aneurisma berfungsi disertai dengan penonjolan minimum dinding aorta jantung, tanpa menyebabkan kemusnahan membran arteri sepenuhnya. Jenis aneurisma berstrata tergolong dalam jenis penyakit jantung yang paling berbahaya kerana lokasi kecacatan pada lapisan dalam aorta. Kemajuan pemisahan dengan peningkatan jumlah rongga dengan cepat berakhir dengan pecahnya membran kapal.

    Berfokus pada ukuran, kantung aneurisma boleh berukuran kecil (hingga 5 cm), sederhana (hingga 7 cm), dan juga besar (lebih dari 7 cm). Aneurisma jantung diklasifikasikan sebagai raksasa sekiranya diameter kapal meningkat 10 kali.

    Pembahagian patologi menjadi jenis

    Berdasarkan kedudukan pembentukan pada arteri jantung utama, tentukan jenis aneurisma, yang membantu doktor membuat diagnosis yang betul, menetapkan rawatan yang mencukupi.

    Segmen aortaLokasi dan pembentukan aneurisma
    Plot menaikPermulaan jabatan di ventrikel kiri jantung, berterusan di sepanjang batang brachiocephalic ke lengkungan aorta. Kemunculan kantung yang menonjol di permukaan arteri dapat dijangkakan di mana-mana bahagian dinding arteri jantung di segmen ini.
    Lengkungan aortaPlot selekoh arteri dari kanan ke kiri dengan putaran tempat tidur vaskular ke rongga perut. Pembentukan pengembangan tersebar dalam struktur membran aorta berlaku di cabang besar segmen ini.
    Jabatan hiliranSegmen terpanjang terletak di antara 4 vertebra toraks dan 4 lumbar, di mana aorta terbahagi kepada dua cabang. Unjuran aneurisma jabatan ini terletak pada tahap sternum.
    Kawasan perutPembentukan aneurisma suprarenal berlaku antara diafragma dan mulut arteri buah pinggang. Tempat yang mungkin untuk menonjol jenis infrarenal adalah kawasan di antara mulut arteri ginjal dan iliac.

    Apa yang mencetuskan kemunculan aneurisma

    Tanda-tanda perkembangan keadaan patologi di dinding aorta jantung terbentuk dengan latar belakang perubahan distrofi yang tidak spesifik dalam ketebalan cangkang kapal utama. Ini menyebabkan penipisan dinding arteri secara beransur-ansur, menyumbang kepada perubahan tisu berserat, yang merupakan proses yang tidak dapat dipulihkan. Antara penyebab utama yang membawa kepada pembentukan aneurisma aorta, seseorang juga boleh merangkumi keadaan watak kongenital dan pemerolehan.

    Aterosklerosis

    Jejak lesi aterosklerotik adalah antara penyebab paling umum perkembangan penyakit vaskular, di antaranya adalah manifestasi aneurisma. Semasa penyakit, proses metabolik terganggu, disertai dengan peningkatan kolesterol, yang mengakibatkan pembentukan plak di dinding arteri. Kapal kecil mengalami aliran darah terhalang kerana penyempitan lumen katil vaskular. Aorta adalah salah satu saluran terbesar, dan aliran darah di dalamnya kerana plak tidak terganggu, tetapi koroid di bawahnya hancur. Tindakan proses degeneratif menyebabkan hilangnya keanjalan, dan peningkatan tekanan aliran darah menyebabkan munculnya tanda-tanda aneurisma.

    Jangkitan sifilis

    Masalah penyakit kelamin pada masa lalu cukup relevan, ciri khas dari tahap akhir sifilis adalah penyebaran patogen bersamaan dengan aliran darah ke semua organ. Penyetempatan spirochete pucat menjadi dinding aorta, yang dihancurkan oleh patogen dari masa ke masa. Hasilnya adalah kelemahan membran arteri jantung, disertai dengan pembentukan aneurisma.

    Harap maklum: Dalam amalan perubatan moden, penyakit aorta jantung seperti ini jarang berlaku. Sebabnya adalah bahawa penyakit kelamin mudah didiagnosis, dan kaedah untuk rawatannya berjaya ditetapkan..

    Risiko kecederaan

    Fakta kerosakan tidak sengaja pada membran aorta jantung boleh dikaitkan dengan prosedur diagnostik atau langkah-langkah terapi (coronarography, angioplasty), dan penggantian injap aorta. Selepas kecederaan tidak sengaja pada saluran jantung, beberapa hari / minggu kemudian, aneurisma jantung aorta terbentuk, dan gejalanya mungkin tidak terus mengganggu pesakit yang mengalami kecederaan pada kapal..

    Kesan keabnormalan kongenital

    Sindrom yang ditularkan secara genetik, diwarisi, menghalang pengembangan tisu penghubung, memusnahkan strukturnya. Antara malformasi kongenital, keadaan berikut adalah yang paling biasa:

    1. Perkembangan penyakit genetik yang disebut sindrom Marfan membawa kepada pemusnahan tisu tulang dan sistem kardiovaskular. Selain dada yang cacat dengan panjang anggota badan yang tidak wajar, penyakit ini dimanifestasikan oleh pembentukan aneurisma pada aorta menaik, ancaman terkoyak, kekurangan sistem injap dengan prognosis akibat yang membawa maut.
    2. Penyakit genetik termasuk sindrom Ehlers-Danlos jenis vaskular, yang disertai dengan sintesis kolagen yang terganggu berdasarkan protein. Versi sindrom ini disertai dengan lebam, mobiliti tinggi sendi artikular, pucat kulit nipis. Kerana kerapuhan koroid, aneurisma muncul, mengancam pecah.

    Kecacatan kelahiran terbentuk semasa perkembangan janin. Penyebab anomali kongenital bukan hanya faktor keturunan, tetapi juga penyakit ibu semasa kehamilan. Bayi perlu menjalani pembedahan kecemasan di jantung, dan prognosisnya untuk bayi yang baru lahir boleh mengecewakan. Sekiranya seorang kanak-kanak bertahan dengan kecacatan aorta kongenital pada segmen toraks atau perut, risiko pecah dikurangkan dengan ketara jika preskripsi perubatan diikuti bersama dengan rawatan pencegahan.

    Pengaruh proses keradangan

    Dalam praktik perubatan, keradangan pada lapisan yang terpisah atau sepanjang ketebalan dinding aorta biasanya disebut aortitis. Abses yang mengalir dengan teruk menyebabkan kemunculan peregangan dinding yang tidak dapat dipulihkan, yang berubah menjadi rongga aneurisma kerana sebab-sebab berikut:

      kemajuan aortitis spesifik dikaitkan dengan tuberkulosis, sifilis, rheumatoid arthritis,

  • penyakit berjangkit, kulat, alahan menyumbang kepada perkembangan aortitis nonspesifik.
  • Faktor-faktor yang mencetuskan gejala aneurisma aorta termasuk merokok, yang membawa kepada proses degeneratif yang mempengaruhi membran aorta akibat perkembangan aterosklerosis. Keadaan aneurisma dinding arteri jantung mengancam orang yang berlebihan berat badan, penganut kekurangan zat makanan kerana kolesterol berlebihan, pesakit tua yang menderita patologi jantung.

    Penting: Usia setelah 50-60 tahun, ketika metabolisme terganggu, dan struktur tisu penghubung mengalami proses degeneratif dengan kecenderungan hipertensi yang tinggi, dianggap sebagai faktor risiko tertentu. Pada pesakit muda, penampilan aneurisme disebabkan oleh adanya sifilis atau gangguan kongenital.

    Gambar klinikal

    Dalam penampilan, zon pemusnahan dinding aorta bukan sahaja bersifat sakular atau meresap. Fokus yang terletak pada tahap jantung boleh berbentuk rata atau berbentuk cendawan, berbeza dalam struktur pengelupasan. Perkembangan apa-apa jenis patologi jantung berjalan melalui tahap dengan tahap bahaya pecahnya membran aorta.

    PentasCiri gambaran klinikal
    Bentuk akutKeadaan yang menyakitkan terbentuk dengan latar belakang keradangan miokard, serangan jantung. Pecah aorta didahului oleh 1-2 hari, yang menuju ke pembentukan kecacatan, rawatan pembedahan diperlukan untuk menyelamatkan pesakit.
    Kursus subakutPermulaan proses stratifikasi lumen kapal dikaitkan dengan tapak parut pasca operasi atau dengan penyakit jantung. Kemusnahan berlaku dalam 60-90 hari, tidak disertai dengan gejala yang menyakitkan dan pecahnya aorta..
    Proses kronikKronisasi penyakit berlaku secara beransur-ansur, tidak disertai dengan kemerosotan tajam, dorongan kesakitan yang teruk. Diagnosis cenderung membingungkan penonjolan aneurisma dengan salah satu penyakit miokardium, yang mempunyai simptom yang serupa.

    Apakah gejala aneurisma?

    Bahaya utama patologi jantung dalam proses asimtomatik proses pemusnahan jangka panjang. Kemunculan isyarat pertama menunjukkan perkembangan stratifikasi dinding kapal, yang menyebabkan pemampatan (pemampatan) organ tetangga. Secara umum, gejala aneurisma berkembang dalam tiga arah:

    Ujian: Apa yang anda tahu mengenai darah manusia?

    • tanda-tanda gangguan aliran darah ke dalam sistem cabang aorta menyebabkan gangguan organ berhampiran penonjolan,
    • isyarat pemampatan menunjukkan ukuran besar aneurisma, ia berubah bentuk struktur anatomi berdekatan,
    • kemunculan rasa sakit sering menyertai pemisahan dinding, tetapi rasa sakit mungkin berlaku sekiranya jenis penonjolan biasa.

    Gejala dalam pembentukan kantung aneurisma dicirikan oleh manifestasi spesifik dalam pelbagai jenis penyakit jantung aorta. Oleh itu, perlu membiasakan diri dengan gejala aneurisma bergantung pada lokasinya di segmen aorta yang berlainan.

    Aneurisma aorta jantung yang menaik

    Patologi merujuk kepada keadaan yang jarang berlaku di pintu keluar atrium kiri. Dengan ancaman trombosis dan perkembangan serangan jantung, sindrom nyeri iskemia terbentuk, yang dikaitkan dengan kekurangan oksigen dalam otot jantung. Jantung berkontraksi dengan sukar, ia memerlukan jumlah oksigen yang lebih besar, yang mengganggu injap, menunjukkan peningkatan degupan jantung.

    Masalah aorta di sternum

    Jenis aneurisma toraks menandakan gejala yang ketara apabila pembentukan bonjolan di permukaan kapal arteri mencapai ukuran yang besar. Beg yang terletak di sebelah jantung menjadi penyebab gangguan fungsi organ penting, yang menunjukkan gejala ciri:

    • impuls kesakitan pagi (aortalgia), yang terletak di belakang sternum, adalah reaksi kerosakan pada proses saraf pada ketebalan dinding kapal,
    • sindrom batuk, berkembang kerana mampatan struktur trakea atau bronkus, menyebabkan kemerosotan aktiviti jantung,
    • perasaan berat di dada adalah hasil pemampatan tisu yang mengelilingi aorta, menyebabkan perasaan kehadiran badan asing di belakang sternum,
    • perkembangan sesak nafas menjadi reaksi terhadap fungsi otot jantung yang tidak normal, yang menyebabkan munculnya batuk atau sakit yang pendek, perubahan tekanan,
    • tanda-tanda pening dan rangkaian isyarat neurologi adalah akibat kemerosotan bekalan darah ke otak, turun naik tekanan (rendah / tinggi),
    • dengan mempercepat irama jantung, organ penting bertindak balas terhadap kesukaran dengan pembebasan darah, menunjukkan gejala takikardia, peningkatan kadar jantung.

    Tanda sebenar aneurisma aorta jantung yang terletak di segmen toraks boleh disebut sebagai gejala mampatan yang jelas, yang mempengaruhi struktur tubuh pesakit berikut:

    • memerah trakea dan bronkus ditunjukkan oleh pernafasan yang bising, batuk ketika cuba menarik nafas panjang,
    • tekanan pada esofagus memberi isyarat kesukaran menelan, sakit epigastrik yang teruk selepas makan,
    • penglibatan dalam proses saraf berulang mengakibatkan perkembangan suara serak, suara serak,
    • pemampatan dua arteri (brachiocephalic dan subclavian) membawa kepada gangguan pendengaran visual.

    Penting: Ciri khas aneurisma adalah tiga gejala - ukuran murid yang berbeza dengan mata yang dalam dan fisur palpebral yang menyempit. Tanda-tanda tekanan penonjolan yang sangat besar pada aorta dapat dilihat pada wajah pesakit, yang menjadi bengkak dengan warna kebiruan dengan urat leher yang bengkak.

    Penonjolan di kawasan lengkungan aorta

    Jenis patologi jantung yang sering berlaku menandakan kemerosotan peredaran aliran darah di saluran yang menembusi kepala dan tangan. Dengan pelbagai gejala, penyebab sebenar masalah (aneurisma) hanya dapat dijumpai di radiografi.

    Segmen menurun aorta

    Lokasi kapsul aneurisma di kawasan segmen ini adalah masalah yang paling biasa (pada hampir 70% pesakit), yang ditunjukkan oleh kerosakan fungsi jantung, paru-paru. Sejumlah gejala tertentu (berat di belakang sternum, masalah dengan nafas dalam-dalam, risiko tinggi radang paru-paru akibat batuk yang berpanjangan akibat pemampatan kawasan paru-paru yang terpisah) meningkatkan risiko jangkitan.

    Penglibatan Aorta Abdominal

    Kantung parietal yang terletak di dinding aorta perut didiagnosis lebih kerap daripada tanda-tanda aneurisma toraks. Gejala penyakit jenis ini dikaitkan dengan perubahan pada dinding pembuluh aorta kerana penonjolan membran yang besar, yang menyebabkan gangguan gastrointestinal, peredaran darah yang lemah di bahagian bawah kaki, dan gejala mampatan saraf di zon belakang bawah. Versi perut aneurisma dapat berkembang tanpa tanda-tanda yang signifikan, dan pesakit mengaitkan penampilan kesakitan ringan akibat akibat kekurangan zat makanan.

    Apakah bahaya patologi aorta?

    Bahaya utama kapsul pada aorta jantung adalah risiko pecah. Pesakit mati sebelum diagnosis dibuat dan rawatan aneurisma aorta jantung dimulakan. Sebabnya adalah pendarahan usus besar, yang ditandakan oleh klinik "perut akut", disertai dengan kehilangan kesedaran.

    Selain itu, aneurisma jantung berkembang dengan komplikasi serius dari pelbagai organ dan sistem tubuh manusia, yang ditunjukkan:

    • kebuluran oksigen organ dalaman kerana aliran darah terganggu,
    • peningkatan kemungkinan trombosis,
    • perkembangan kalsifikasi dan distrofi dinding vaskular,
    • kemunculan penyakit organ bersamaan di kawasan di mana aneurisme memampatkan aorta,
    • pembentukan bradikardia dalam patologi aorta yang teruk,
    • kemunculan iskemia kaki dengan degenerasi ulser trofik menjadi nekrosis tisu lembut.

    Harap maklum: Mendiagnosis aneurisma semasa kehamilan dianggap sebagai gejala mengancam bukan hanya untuk ibu, tetapi juga untuk bayi yang sedang berkembang. Janin mendapat pemakanan melalui darah tubuh ibu, dan peredaran darah ibu terganggu oleh penyakit jantung menghilangkannya banyak bahan berguna.

    Bagaimana aneurisma dikesan

    Keadaan patologi sukar didiagnosis, kerana ia berkembang terutamanya tanpa isyarat simptomologi yang jelas. Oleh itu, pesakit dengan aterosklerosis, hipertensi harus kerap menjalani pemeriksaan rutin, terutama pada orang tua.

    Doktor memulakan diagnosis kecacatan vaskular dengan menemubual pesakit mengenai aduan dan gejala, kehadiran penyakit keturunan. Kemudian pakar menjalani pemeriksaan fizikal dengan penilaian jenis badan dan warna kulit, mengenal pasti kecacatan luaran dan masalah pernafasan. Juga, dengan mengetuk dan mendengar secara manual dengan stetofonendoskop, lokasi aneurisma dan dimensi anggarannya ditentukan.

    Tahap langkah diagnostik yang seterusnya adalah penunjukan pemeriksaan instrumental untuk menjelaskan diagnosis awal.

    Nama Kaedah PenyelidikanApa yang ditunjukkan oleh prosedur diagnostik
    RoentgenogramX-ray membolehkan anda memperbaiki gambar organ-organ yang terletak di belakang sternum dan peritoneum. Kaedah ini menggambarkan tepi rongga aneurisma, tahap kelengkungan lengkungan aorta, diameter segmen menaik, tanda-tanda kalsifikasi.
    Imbasan ultrabunyiTerima kasih kepada ultrasound dengan kesan Doppler, adalah mungkin untuk mengenali penonjolan yang diisi dengan cecair, untuk mengukur halaju aliran darah. Ini adalah prosedur diagnostik yang paling biasa dengan kos yang agak rendah dan hasil segera tanpa rasa sakit..
    CT atau MRIKaedah tomografi yang dikira dan pengimejan resonans magnetik yang lebih mahal akan menjadi sumber data yang tepat mengenai ukuran rongga, kualiti aliran darah vaskular, edema dan pendarahan yang berkaitan dengan koyakan aorta jantung.
    ECGDengan ujian jantung yang murah, doktor dapat dengan cepat menilai aktiviti elektrik jantung. Kaedah diagnosis tanpa rasa sakit akan mendedahkan pelanggaran saluran koronari, akibat komplikasi aneurisma.

    Sebagai tambahan kepada pemeriksaan instrumental, pesakit mesti menderma darah untuk mengesan kemungkinan penyebab pembentukan kapsul pada arteri jantung utama. Kaedah aortografi dianggap sebagai kaedah diagnostik yang diakui untuk menentukan ukuran dan diameter pembentukan vaskular, menentukan tahap stratifikasi tisu dan risiko pecahnya. Ini adalah jenis kajian sinar-X menggunakan media kontras untuk pandangan yang lebih baik mengenai pokok arteri.

    Cara merawat aneurisma aorta jantung

    Kaedah utama untuk merawat kecacatan kapal diakui sebagai teknik pembedahan. Sekiranya diameter penonjolan di dinding arteri tidak melebihi 4 cm, dan penyakit jantung tidak simptomatik, terapi ubat dibenarkan di bawah pengawasan berterusan pakar (sinar-x).

    Rawatan ubat

    Semasa terapi konservatif, ubat-ubatan diresepkan yang meningkatkan keanjalan dinding kapal:

    • antikoagulan yang menghalang pembekuan darah,
    • ubat penurun tekanan darah,
    • ubat untuk menurunkan kolesterol darah,
    • ubat untuk mencegah perkembangan trombosis.

    Sekiranya ukuran aneurisma aorta jantung lebih dari 4 cm dan penonjolan tumbuh dengan cepat, pesakit diresepkan operasi untuk segera mengeluarkan segmen arteri yang berlanjutan. Semasa operasi, prostetik kapal dilakukan di lokasi penyingkiran bahagian yang terkena.

    Teknik pembedahan

    Pembedahan untuk membuang segmen arteri jantung yang menonjol, yang mengalami pertumbuhan dan stratifikasi yang cepat, dilakukan menggunakan salah satu daripada tiga kaedah.

      Semasa manipulasi terbuka dengan bukaan dada (torakotomi) atau sayatan pada dinding perut (laparotomi), bahagian aorta yang rosak dipotong dengan prostesis sintetik yang diletakkan di tempat reseksi.

  • Semasa intervensi endovaskular (intravaskular), lumen di kawasan aorta yang terjejas diperkuat oleh endoprosthesis atau pengenalan stent. Kantung aneurisma tetap ada, tetapi ancaman pertumbuhannya semakin hilang.
  • Melakukan operasi hibrid adalah salah satu kaedah pembedahan moden, yang relevan jika beberapa saluran vaskular dipengaruhi oleh proses yang merosakkan. Inti dari teknik traumatik rendah dalam melakukan dua manipulasi secara serentak adalah stenting rongga satu arteri dengan pemangkasan selari kapal yang lain.
  • Penting: Selepas apa-apa jenis pembedahan jantung, anda perlu memantau hasil operasi dengan pemeriksaan tahunan berikutnya. Dalam tempoh selepas operasi, perlu mematuhi gaya hidup sihat, mengikuti diet khas dan preskripsi doktor untuk mengambil ubat.

    Jangka hayat

    Untuk memahami berapa banyak mereka hidup dengan kecacatan aorta, beberapa faktor harus diambil kira, mereka dinilai oleh doktor semasa menetapkan rawatan yang diperlukan:

    • bentuk penonjolan - rongga pengelupasan dianggap paling berbahaya, tidak seperti berbentuk gelendong,
    • penyebab kecacatan - lesi aterosklerotik dicirikan oleh pertumbuhan yang perlahan,
    • saiz rongga aorta - besar (lebih daripada 6 cm) cenderung terkoyak dalam 50% kes, kecil - dalam 20%,
    • lokasi - dinding yang mana dahan pokok arteri dipengaruhi oleh proses yang merosakkan,
    • tahap penyakit - untuk penonjolan segar, prognosisnya jauh lebih teruk daripada bentuk subakut.

    Perkara penting adalah faktor usia. Pesakit berusia lebih dari 40 tahun dibebani oleh sejumlah penyakit bersamaan yang meningkatkan jangkauan kontraindikasi untuk rawatan pembedahan, yang mengakibatkan prognosis yang semakin buruk. Walaupun terdapat kemungkinan hasil yang tidak baik, pengesanan awal aneurisma dan pembedahan tepat pada masanya dapat dianggap sebagai peluang penting untuk memanjangkan usia.

    Sebagai langkah pencegahan, disyorkan pemantauan berkala oleh pakar kardiologi dengan lulus kajian instrumental. Untuk mengelakkan pecah rongga aorta, penting untuk memantau berat badan dan tekanan darah, mematuhi diet bebas kolesterol. Gaya hidup tidak boleh menetap, tetapi aktiviti fizikal yang berat mesti dikecualikan untuk melindungi jantung.

    Aneurisma aorta

    Aneurisma aorta - pengembangan kawasan terhad dinding aorta, menyerupai bentuk gelendong atau formasi seperti beg, atau peningkatan lumennya yang berlainan lebih dari 2 kali berbanding dengan kawasan yang tidak berubah (atau diameter aorta normal untuk jantina dan usia tertentu).

    Aorta adalah saluran arteri utama yang tidak berpasangan di badan; darah yang diperkaya dengan oksigen dan nutrien di ventrikel kiri jantung diangkut melalui aorta ke semua organ dan tisu. Aorta mempunyai struktur yang kompleks: ketika bergerak jauh dari pusat ke pinggir, cabang-cabangnya dichotomous membahagi (bifurcate) menjadi arteri yang lebih kecil.

    Kerana jarak dekat dengan jantung, tekanan darah tinggi (BP) 130-140 mm Hg adalah normal pada lumen kapal ini. Seni. pada masa pengecutan jantung (systole) hingga 80-90 mm RT. Seni. semasa bersantai (diastole). Untuk mengekalkan integriti aorta dalam keadaan beban yang tinggi memungkinkan struktur khas dindingnya, yang terdiri daripada 3 lapisan utama:

    • lapisan endotel dalaman;
    • lapisan besar tengah yang dibuat oleh sel otot licin;
    • rangka kolagen luaran.

    Di bawah pengaruh faktor patologi, dinding aorta mengalami perubahan struktur, setelah itu ia mulai meregang di bawah pengaruh aliran darah. Semasa aneurisma tumbuh, struktur normal dinding aorta hilang, dan berubah menjadi beg tisu penghubung, kadang-kadang dipenuhi dengan massa trombotik.

    Komplikasi utama aneurisma penyetempatan adalah stratifikasi mereka dengan kemungkinan pecah (kematian - 90%).

    Menurut laporan, penyakit ini berkembang pada 1,4-8,2% pesakit berusia 50 hingga 79 tahun (lelaki lebih sering jatuh sakit), yang sesuai dengan 3 kes per 100,000 wanita dan 117 kes per 100,000 lelaki. Di Persekutuan Rusia sejak 30 tahun kebelakangan ini, terdapat peningkatan hampir 9 kali lipat dalam kejadian aneurisma aorta.

    Punca dan Faktor Risiko

    Penyebab utama aneurisma adalah penyakit dan keadaan yang menyumbang kepada penurunan kekuatan dan keanjalan dinding vaskular:

    • aterosklerosis dinding aorta (mengikut pelbagai sumber, dari 70 hingga 90%);
    • keradangan aorta (aortitis) sifilik, sel gergasi, sifat mikotik;
    • kecederaan traumatik;
    • penyakit sistemik kongenital pada tisu penghubung (contohnya, sindrom Marfan atau Ehlers-Danlos);
    • penyakit autoimun (aortoarteritis bukan spesifik);
    • penyebab iatrogenik kerana manipulasi perubatan (operasi rekonstruktif pada aorta dan cawangannya, kateterisasi jantung, aortografi).

    Faktor risiko untuk perkembangan aterosklerosis dan pembentukan aneurisma:

    • jantina lelaki (kekerapan berlakunya aneurisma pada lelaki adalah 2-14 kali lebih tinggi daripada pada wanita);
    • merokok (dengan diagnosis saringan 455 orang berusia 50 hingga 89 tahun di Jabatan Pembedahan Vaskular Institut Klinik Penyelidikan Wilayah Moscow, didapati bahawa 100% pesakit dengan aneurisma aorta abdomen mempunyai sejarah merokok lebih dari 25 tahun, dan sebagai hasil kajian Whitehall, terbukti bahawa komplikasi aneurisma yang mengancam nyawa pada perokok berlaku 4 kali lebih kerap daripada yang tidak merokok);
    • berumur lebih dari 55 tahun;
    • sejarah keluarga yang dibebankan;
    • hipertensi arteri yang berpanjangan (tekanan darah di atas 140/90 mm RT. Art.);
    • ketidakaktifan fizikal;
    • berat badan berlebihan;
    • kolesterol darah tinggi.

    Bentuk penyakit

    Bergantung pada patomorfologi, aneurisma dibezakan:

    Pada masa ini, komplikasi aneurisma mendapat tempat ke-10 antara penyebab utama kematian di Eropah Barat dan Amerika Utara..

    Menurut penyetempatan proses patologi, berikut dibezakan:

    • aneurisma aorta toraks (sinus, bahagian menaik, lengkungan, bahagian menurun, gabungan);
    • aneurisma perut (suprarenal, subrenal tanpa lesi bifurkasi aorta, subrenal dengan lesi bifurkasi aorta, jumlahnya);
    • aneurisma perut.

    Mengikut faktor etiologi, aneurisma dibahagikan seperti berikut:

    • diperoleh (tidak radang, radang);
    • kongenital.

    Mereka juga bercakap mengenai stratifikasi aneurisma, yang terbentuk kerana pecahnya selaput dalaman dengan stratifikasi berikutnya dan pembentukan saluran palsu kedua untuk aliran darah. Bergantung pada lokasi dan tahap stratifikasi, 3 jenis patologi dibezakan:

    1. Stratifikasi bermula di bahagian menaik aorta, bergerak di sepanjang busur (50%).
    2. Stratifikasi hanya berlaku pada aorta menaik (35%).
    3. Stratifikasi bermula di bahagian bawah aorta, bergerak ke bawah (lebih kerap) atau ke atas (kurang) di busur (15%).

    Bergantung pada jangka masa proses, aneurisma pengelupasan boleh:

    • akut (1-2 hari dari permulaan kecacatan endotel);
    • subakut (2–4 minggu);
    • kronik (4-8 minggu atau lebih, sehingga beberapa tahun).

    Gejala

    Gambaran klinikal aneurisma dibentuk oleh gejala yang diprovokasi oleh pemampatan organ jiran, oleh itu, ia bergantung kepada penyetempatan pembentukan patologi.

    Tanda-tanda aneurisma lengkungan, bahagian menaik dan menurun dari aorta:

    • kesakitan berterusan di belakang sternum dengan sinaran ke belakang;
    • sesak nafas dengan kesukaran bernafas, berdehit bising;
    • bradikardia (dengan mampatan saraf vagus);
    • kesukaran menelan;
    • kemungkinan pendarahan paru berulang yang tidak intensif;
    • melemahkan atau menghentikan nadi sepenuhnya (dengan pemampatan arteri subclavian);
    • suara serak (dengan tekanan saraf berulang);
    • simptom positif Oliver - Cardarelli;
    • penyempitan fisur palpebral (dengan pemampatan simpul serviks simpatik);
    • menekan sakit di perut, kadang-kadang disertai dengan sakit perut, pedih ulu hati, muntah.

    Gejala aneurisma aorta perut:

    • kesakitan sengit yang berterusan di kawasan lumbar dan epigastrik;
    • pengekalan kencing akut;
    • peningkatan tekanan darah secara simptomatik;
    • gangguan pencernaan (loya, muntah, penurunan berat badan);
    • kemungkinan pergerakan bahagian bawah yang terganggu;
    • formasi padat berdenyut pada tahap pusar atau sedikit lebih rendah dan ke kiri.

    Menurut kajian, 100% pesakit dengan aneurisma aorta perut mempunyai riwayat merokok lebih dari 25 tahun.

    Aneurisma pengelupasan ditunjukkan oleh gejala yang tiba-tiba berlaku:

    • sakit tajam yang tidak tertahankan di belakang sternum, di punggung atau di kawasan epigastrik, yang tidak dapat dihentikan dengan mengambil analgesik (rasa sakit dapat mereda dan meningkat, yang menunjukkan perkembangan stratifikasi, boleh seperti gelombang, secara beransur-ansur berhijrah di belakang, di sepanjang tulang belakang);
    • peningkatan kadar jantung;
    • kelemahan umum.

    Aneurisma boleh tanpa gejala dan didiagnosis hanya pada tahap stratifikasi atau pecah.

    Diagnostik

    Kaedah utama dalam diagnosis aneurisma aorta adalah kaedah yang mengesahkan kehadirannya secara visual:

    • pemeriksaan ultrasound organ rongga dada (perut);
    • tomografi dikira multispiral;
    • Pengimejan resonans magnetik;
    • Pemeriksaan sinar-X;
    • angiografi (aortografi).

    Dalam kebanyakan kes, aneurisma aorta adalah akibat aterosklerosis dinding aorta..

    Rawatan

    Sekiranya aneurisma kecil, pemantauan dinamik dengan pemantauan perkembangan penyakit disarankan sekurang-kurangnya 1 kali dalam 6 bulan. Sekiranya tidak ada perubahan negatif, farmakoterapi diresepkan untuk mengurangkan tekanan darah dan menghentikan peningkatan aterosklerosis.

    Sekiranya aneurisma besar (diameter lebih dari 4 cm) atau terdapat kecenderungan untuk meningkatkan gejala penyakit, rawatan utama untuk penyetempatannya adalah pembedahan. Dalam kes ini, kawasan kapal yang terjejas digantikan oleh prostesis sintetik. Operasi dilakukan dengan tiga cara:

    • kaedah endovaskular (intravaskular) menggunakan prostesis intravaskular (stent graft);
    • prostetik terbuka;
    • campur tangan hibrid.

    Pilihan akses pembedahan dibuat oleh doktor yang hadir berdasarkan keparahan penyakit, kehadiran komplikasi, patologi bersamaan dan ciri-ciri individu pesakit.

    Operasi pada aorta menaik dan lengkungan aorta, sebagai peraturan, dilakukan dalam keadaan pintasan kardiopulmonari dan hipotermia terkawal.

    Selepas pembedahan, pemulihan diperlukan (dari 1 minggu hingga 1-1,5 bulan).

    Kemungkinan komplikasi dan akibatnya

    Kemungkinan komplikasi aneurisma aorta yang tidak dirawat:

    • pembentukan kecacatan aorta;
    • kegagalan jantung akut (kronik);
    • trombosis kantung aneurisma dengan kemasukan massa trombotik seterusnya ke dalam peredaran sistemik dan trombosis akut pelbagai organ.

    Komplikasi utama aneurisma penyetempatan adalah stratifikasi mereka dengan kemungkinan pecah berikutnya (kematian - 90%). Apabila aneurisma pecah, pendarahan besar berlaku di sistem pernafasan (bronkus, trakea), rongga pleura, kantung jantung, esofagus, saluran darah besar yang terletak di rongga dada, mengakibatkan kehilangan darah akut, kejutan.

    Anda boleh mengesyaki pecah aneurisma dengan gejala berikut:

    • sakit "belati" secara tiba-tiba di perut, dada atau ruang interscapular;
    • pucat kulit;
    • mulut kering, dahaga;
    • peluh sejuk dan melekit;
    • pening;
    • penurunan tekanan darah yang cepat, sehingga ketiadaan lengkap di arteri periferal;
    • takikardia;
    • dyspnea.

    Pecahnya aneurisma pada rongga perut dalam kebanyakan kes disertai dengan kematian pesakit secara serta-merta. Dengan penyetempatan pecah lain kerana trombosis kecacatan pada dinding aorta, tempoh penstabilan sering berlaku. Tempohnya berkisar antara beberapa jam hingga beberapa minggu, tetapi pasti berakhir dengan pecah berulang aneurisma dan kematian.

    Campur tangan pembedahan untuk pecah aneurisma mempunyai kadar kematian pasca operasi yang tinggi (50-70%), yang disebabkan oleh kerumitan teknikal operasi dan keadaan pesakit yang serius..

    Ramalan

    Menurut statistik ringkasan sejumlah penulis, sehingga 40% pesakit mati setelah mengalami komplikasi dalam 3 tahun setelah diagnosis, lebih dari 50% dalam 5 tahun. Pada masa ini, komplikasi aneurisma mendapat tempat ke-10 antara penyebab utama kematian di Eropah Barat dan Amerika Utara..

    Walaupun begitu, prognosis adalah baik bergantung kepada pemantauan dinamik yang berterusan dan rawatan pembedahan yang tepat pada masanya, jika perlu.

    Di Persekutuan Rusia sejak 30 tahun kebelakangan ini, terdapat peningkatan hampir 9 kali lipat dalam kejadian aneurisma aorta.

    Menurut statistik:

    • kadar survival semasa operasi yang dirancang adalah 95-100%;
    • kelangsungan hidup semasa pembedahan kecemasan untuk pecah aneurisma - 30-50%;
    • Kelangsungan hidup 5 tahun di kalangan pesakit yang dikendalikan - 80%;
    • Kelangsungan hidup 5 tahun di kalangan pesakit yang tidak dikendalikan - 5-10%.

    Pencegahan

    Langkah-langkah pencegahan untuk mencegah munculnya aneurisma aorta:

    • kawalan kolesterol darah;
    • kawalan tekanan darah, serta pentadbiran ubat antihipertensi yang sistematik (mungkin sepanjang hayat);
    • berhenti merokok;
    • pengurangan berat;
    • aktiviti fizikal yang mencukupi.

    Video dari YouTube mengenai topik artikel:

    Pendidikan: lebih tinggi, 2004 (GOU VPO "Kursk State Medical University"), khusus "Perubatan Umum", kelayakan "Doktor". 2008-2012 - Pelajar PhD, Jabatan Farmakologi Klinikal, SBEI HPE "KSMU", calon sains perubatan (2013, khusus "Farmakologi, Farmakologi Klinikal"). 2014-2015 - latihan semula profesional, khusus "Pengurusan dalam Pendidikan", FSBEI HPE "KSU".

    Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

    Terdapat sindrom perubatan yang sangat menarik, seperti pengambilan objek secara obsesif. 2,500 benda asing ditemui di perut seorang pesakit yang menderita mania ini.

    Pada 5% pesakit, clomipramine antidepresan menyebabkan orgasme..

    Karies adalah penyakit berjangkit yang paling biasa di dunia yang bahkan tidak dapat diserang selesema..

    Walaupun jantung seseorang tidak berdegup kencang, dia masih dapat hidup dalam jangka waktu yang lama, seperti yang ditunjukkan oleh nelayan Norway Jan Revsdal kepada kita. "Motor" miliknya berhenti selama 4 jam setelah nelayan tersesat dan tertidur di salji.

    Dalam usaha mengeluarkan pesakit, doktor sering pergi terlalu jauh. Jadi, sebagai contoh, Charles Jensen tertentu dalam tempoh 1954 hingga 1994. bertahan lebih daripada 900 operasi penyingkiran neoplasma.

    Semasa hidup, rata-rata orang menghasilkan tidak kurang dari dua kolam air liur yang besar.

    Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih memudaratkan jiwa daripada kekurangan pekerjaan pada umumnya.

    Sebilangan besar wanita dapat memperoleh lebih banyak kesenangan daripada memikirkan tubuh mereka yang cantik di cermin daripada seks. Jadi wanita berusaha untuk harmoni.

    Di UK, ada undang-undang yang mengatakan bahawa pakar bedah boleh menolak untuk melakukan operasi pada pesakit jika dia merokok atau berlebihan berat badan. Seseorang harus meninggalkan tabiat buruk, dan mungkin, dia tidak memerlukan campur tangan pembedahan.

    Sekiranya anda tersenyum hanya dua kali sehari, anda dapat menurunkan tekanan darah dan mengurangkan risiko serangan jantung dan strok.

    Dadah terkenal "Viagra" pada mulanya dikembangkan untuk rawatan hipertensi arteri.

    Ginjal kita dapat membersihkan tiga liter darah dalam satu minit.

    Darah manusia "mengalir" melalui kapal di bawah tekanan yang luar biasa dan, jika integritasnya dilanggar, dapat menembak hingga 10 meter.

    Berat otak manusia adalah sekitar 2% dari jumlah berat badan, tetapi memakan sekitar 20% oksigen yang masuk ke dalam darah. Fakta ini menjadikan otak manusia sangat rentan terhadap kerosakan yang disebabkan oleh kekurangan oksigen..

    Dulu, menguap memperkaya tubuh dengan oksigen. Namun, pandangan ini tidak disangkal. Para saintis telah membuktikan bahawa menguap, seseorang menyejukkan otak dan meningkatkan prestasinya.

    Di seluruh negara, langkah-langkah telah diambil untuk mengurangkan hubungan dengan orang-orang untuk memperlambat penyebaran COVID-19. "Jarak sosial" ini merangkumi.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis