Pembedahan Aneurisma Aorta

• Sayatan aneurisma aorta abdomen: buka perut dengan sayatan garis tengah panjang dari proses xiphoid ke tengah jarak antara pusar dan pubis. Kadang kala, jika perlu, akses ke arteri iliaka, sayatan dapat dilanjutkan lebih rendah, tetapi dalam kebanyakan kes, cukup untuk mengganti aorta dengan prostesis linear tubular.

• Kawalan proksimal untuk aneurisma aorta perut. Sejurus memasuki rongga perut, diagnosis disahkan dengan adanya hematoma retroperitoneal yang besar. Yang paling penting adalah kawalan aorta yang berdekatan dengan hematoma. Sebilangan besar pesakit yang mempunyai keadaan stabil pada tahap ini mempunyai kemungkinan menjepit aorta di atas aneurisma, tetapi di bawah tahap arteri ginjal.

Pada pesakit dengan keadaan tidak stabil, kawalan cepat pendarahan aorta dapat dicapai dengan menekan sementara aorta secara langsung di bawah diafragma sehingga bahagian inframerah aorta diasingkan.

• Mengawal aorta di bawah diafragma. Ingat bagaimana anda melakukan SV. Inilah cara untuk melakukannya lagi. Pisahkan ligamen diafragmatik-esofagus (peralihan peritoneum dari diafragma ke esofagus) yang meliputi esofagus (merasakan tiub nasogastrik di lumennya). Dengan jari telunjuk anda, gerakkan kerongkongan ke kanan; lupakan hemostasis pada peringkat ini. Sekarang rasakan aorta berdenyut di sebelah kiri esofagus, dengan jari telunjuk anda, pilih kedua-dua sisi aorta sehingga anda merasakan tulang belakang, sapukan penjepit aorta lurus, menariknya ke tulang belakang. Biarkan beberapa sapuan untuk hemostasis dan teruskan seperti yang dijelaskan di bawah..

• Pemantauan bahagian infrarenal aorta. Kembali ke peruntukan leher aneurisma aorta. Prinsip utamanya adalah tidak melanggar integriti hematoma retroperitoneal sehingga kawalan sepenuhnya bahagian proksimal aorta dicapai. Sebaik sahaja anda memasuki ruang retroperitoneal pada paras leher menggunakan jari telunjuk dan hujung penghisap, isolate dan isolasikan leher aneurisma. Setelah mengenal pasti serviks, tatal ke bawah pada kedua-dua sisi aorta sehingga anda merasakan badan vertebra. Jangan cuba membawa pita di bawah aorta, tetapi letakkan penjepit langsung ke arah anteroposterior sehingga hujung cabangnya bertentangan dengan badan vertebra. Pengapit lebih mudah jika anda mengambil aorta antara jari telunjuk dan tengah tangan kiri sehingga hujung jari bersandar pada badan vertebra. Kemudian, geser rahang pengapit terbuka di sepanjang belakang jari, lukiskan ke kedalaman yang sesuai dan tutup. Sekarang anda boleh mengeluarkan penjepit sub-diafragma yang sebelumnya digunakan.

• Bagaimana anda tahu kawalan proksimal berkesan? Sangat mudah: hematoma retroperitoneal berhenti berdenyut. Sekiranya riak berterusan, ini bermakna penjepit anda tidak tepat. Alihkannya!

• Kawalan distal. Bahagian intervensi seterusnya, pengasingan arteri iliac biasa, lebih sukar. Dalam keadaan normal, sebahagian besar hematoma retroperitoneal berkumpul di pelvis, dan arteri ileal berdinding di dalamnya. Arteri sukar dibezakan bukan hanya kerana berada di dalam hematoma, tetapi juga kerana aorta dicubit secara dekat, dan oleh itu tidak ada riak. Walau bagaimanapun, pada kebanyakan pesakit, kehadiran plak intraluminal yang jelas dapat memungkinkan untuk mengenal pasti kapal yang berada di dalam hematoma. Gunakan pam sedutan elektrik sekali lagi untuk memudahkan pengasingan arteri iliac. Sekiranya sukar, cuba gunakan jari anda untuk "meniup" arteri keluar dari hematoma. Seperti halnya aorta, jangan cuba melukis pita di bawah saluran iliaka. Ini pasti akan menyebabkan kerosakan pada urat iliaka, yang merupakan bencana besar. Penting untuk membezakan dinding anterior dan lateral saluran iliac dan meletakkan pengapit ke arah anteroposterior, seperti yang ditunjukkan sebelumnya.

• Kawalan belon alternatif. Setelah kawalan proksimal dicapai dan arteri iliac berada di dalam hematoma besar, anda dapat dengan cepat membuka lumen kantung aneurisma dan memasukkan 2 kateter Foley atau 2 kateter Fogarty besar ke dalam saluran iliac dan memberikan kawalan distal menggunakan belon yang melambung.

• Penggantian aorta. Oleh kerana pokok arteri proksimal dan distal dikawal, buka kantung aneurisma ke arah membujur. Keluarkan gumpalan dan pastikan pendarahan retrograde dengan memancarkan asal-usul arteri lumbar dan arteri mesenterik inferior dari dalam kantung aneurisma. Untuk memudahkan manipulasi ini dan pemotongan dinding beg berikutnya, masukkan retraktor penahan diri kecil ke dalam lumennya.

Bilangan pesakit yang berjaya mengganti aorta dengan prostesis tubular sederhana berbeza-beza di antara pakar bedah yang berbeza dan di pusat yang berbeza. Kami yakin bahawa pada kebanyakan pesakit penggantian dengan prostesis tubular boleh dilakukan dengan cukup berjaya. Kelebihannya adalah manipulasi pelvis yang minimum dan pengurangan risiko kerosakan pada urat iliac dan saraf pelvis yang ketara. Lebih-lebih lagi, nampaknya peningkatan panjang prostesis tidak masuk akal dengan taktik yang telah dipilih yang menjadikan pengenalan prostesis bifurkasi tidak perlu. Sudah tentu, ada situasi di mana penggunaan prostesis tiub dikecualikan. Contohnya, dengan proses oklusif yang jelas di segmen aortic-iliac; lesi aneurisma yang ketara dari arteri iliac atau jika sudut bifurkasi terlalu luas dan bukaan arteri iliac berjauhan.

Sediakan aorta untuk penyisipan prostesis. Bahagian membujur kantung aneurisma harus dibatasi di kedua-dua sisi oleh bahagian melintang sehingga bahagian tersebut menjadi berbentuk T di setiap sisi. Palang “T” ini tidak boleh melebihi lebih dari 50% lilitan aorta normal di bahagian distal dan proksimalnya.

Prostesis diperbaiki benang monofilamen 3/0 menggunakan teknik "payung terjun". Ini membolehkan anda menjahit dinding belakang di bawah kawalan visual. Semasa menjahit dinding belakang kapal, jahitan besar harus digunakan, kerana dalam situasi ini agak rapuh. Lebih-lebih lagi, letusan jahitan yang dijumpai setelah selesai anastomosis sukar ditutup tepat kerana terletak di dinding belakang. Sebaik sahaja anastomosis atas selesai, penjepit digunakan pada prostesis tepat di bawah anastomosis, dan penjepit dikeluarkan dari aorta. Setelah memastikan bahawa tidak ada "kebocoran" dari anastomosis atas, teruskan ke anastomosis distal. Teknik untuk menyelesaikannya sama dengan anastomosis proksimal.

Sebelum menyelesaikan anastomosis distal, aliran darah retrograde dari arteri iliac harus diperiksa. Sebagai tambahan, prostesis harus dicuci dengan garam fisiologi, dan penjepit proksimal untuk waktu yang singkat ("1-2 degupan jantung") dikeluarkan untuk mengeluarkan dari prostesis, mungkin, pembekuan darah segar yang timbul di sana. Sekiranya tidak ada aliran darah retrograde, kateter embolektomi harus dimasukkan ke dalam arteri iliac untuk mengekstrak massa trombotik. Sebaik sahaja anastomosis distal selesai dan dikendalikan, pengapit dari saluran iliac dikeluarkan secara bergantian untuk memberi masa untuk mengimbangi kemungkinan hipotensi ketika membuka saluran arteri iliac. Amaran pakar bedah mengenai saat penjepit dikeluarkan adalah pertolongan serius bagi pasukan anestesiologi, yang membantu untuk memulihkan jumlah cecair. Penggantian cecair yang tidak mencukupi pada peringkat ini boleh menyebabkan hipotensi yang teruk ketika mengeluarkan pengapit dari arteri iliac.

• Dua perkataan mengenai heparin. Jelas bahawa tidak bijaksana untuk menetapkan heparin kepada pesakit dengan pendarahan yang berlanjutan dari pecah aorta sebelum sumber pendarahan dikendalikan. Pada pesakit yang menjalani pembedahan kerana disyaki pecahnya aneurisma, tetapi tidak dikesan, heparin diresepkan dalam dos yang biasa untuk latihan pembedahan. Adalah dibenarkan untuk heparinisasi saluran iliac secara tempatan, kerana kantung aneurisma terbuka dan aliran darah retrograde dari pembuluh kecil dihentikan. Kedua-dua arteri iliac dapat disiram dengan garam heparinized sebelum memindahkan pengapit ke arteri ini. Tidak ada sudut pandang tunggal mengenai pembilasan ini, tetapi, nampaknya, kebanyakan pesakit tidak memerlukannya.

• Penutupan perut. Hematoma retroperitoneal yang besar dalam kombinasi dengan edema viseral yang disebabkan oleh kejutan, resusitasi, reperfusi dan laparotomi, menyebabkan hipertensi intraperitoneal yang teruk, yang dimanifestasikan setelah penutupan perut. Daripada melakukan tahap akhir dengan ketegangan perut yang berlebihan, lebih baik menggunakan penutup sementara, seperti yang disarankan dalam artikel kami, dan kembali menjahit dinding perut pada keesokan harinya. Pencegahan AKC sangat penting untuk kelangsungan hidup pesakit yang sakit parah ini di mana kemerosotan selanjutnya boleh menjadi "jerami" yang mematahkan tulang belakang unta.

Dalam intervensi kecemasan untuk aneurisma aorta perut, pembedahan yang dipermudahkan adalah kunci untuk bertahan hidup pesakit: kawalan cepat dan mungkin atraumatik, penghapusan kerosakan pada urat besar, prostesis tiub, kehilangan darah minimum dan pembedahan cepat.

Sebilangan besar pesakit ini menjalani pembedahan, tetapi mati selepas itu, biasanya disebabkan oleh penyakit bersamaan, khususnya seperti infark miokard. Hasil yang berjaya, oleh itu, bergantung pada pemeliharaan di BIN tidak kurang dari operasi yang terampil. Setelah menyelesaikan operasi, anda memenangi pertempuran hanya separuh.

Pembedahan untuk pecah aneurisma aorta abdomen lebih kerap merupakan permulaan akhir yang berlaku pada tempoh selepas operasi.

Penyakit yang berjaya disembunyikan adalah aneurisma aorta menaik

Aneurisma aorta menaik - pengembangan terhad bahagian awal aorta yang disebabkan oleh peregangan lapisan dindingnya, kod mengikut ICD-10 - I71.0, I71.9.

Bahagian menaik adalah bahagian aorta antara ventrikel kiri dan lengkungan. Memanjangkan dari injap aorta ke titik keberangkatan batang brachiocephalic.

Prevalensi - 2.7% daripada semua aneurisma aorta. Lelaki menderita 2 kali lebih kerap daripada wanita. Pada kanak-kanak, patologi berlaku sebagai sebahagian daripada sindrom genetik dan malformasi kongenital..

Sebab dan mekanisme pembangunan

  • Aterosklerosis (80%);
  • Sindrom genetik (Danlo-Ehlers, Turner, Loyes-Dietz, Marfan);
  • Aneurisma keturunan keluarga;
  • Sindrom tortuosity arteri;
  • Aneurisma-osteoartritis;
  • Penyakit hipertonik;
  • Sifilis;
  • Aortoarteritis.

Terlepas dari sifatnya, fenomena radang-distrofik berkembang di aorta: dinding menjadi lebih nipis, memanjang dan cacat. Aliran darah tinggi menyebabkan trauma tambahan.

Jenis apa yang terdapat dalam penyetempatan ini?

Sinus Valsalva terjejas dalam 50-73% kes, bahagian menaik itu sendiri terjejas dalam 35-40% kes. Bentuknya membezakan antara aneurisma sakular dan difus, yang sering dikesan sama.

  • Bujang - dalam 95-97%;
  • Berganda - 3-5%.

Aneurisma palsu dikesan pada 8-10% pesakit, benar - pada 90% pesakit. Baca mengenai aneurisma palsu dan benar di sini..

Dimensi aneurisma aorta menaik:

  • Kecil - hingga 3 cm (70-78%);
  • Sederhana - 3-5 cm (3-4%);
  • Besar - 5-7 cm (1.2-2%);
  • Giant - lebih dari 10 cm (0.5-1.5%).

Aneurisme yang muncul dengan latar belakang penyakit kongenital berkembang dalam 2-4 minggu, disebabkan oleh penyakit yang diperoleh - dalam 2-10 bulan.

Bagaimana dan seberapa kerap perkara itu rumit?

  • Stratifikasi dan koyakan (10-12%);
  • Kekurangan koronari (54-57%);
  • Infarksi miokardium (9-12%);
  • Thromboembolism (5-6%);
  • Kekurangan aorta (40-50%);
  • Kematian mendadak (1.2%).

Gejala dan tanda

Dengan patologi, iskemia dan kekejangan arteri koronari berkembang, menyebabkan klinik:

  • Sindrom nyeri;
  • Kemerosotan semasa tekanan emosi, pada waktu malam, dalam keadaan terlentang;
  • Toleransi senaman menurun;
  • Dyspnea;
  • Palpitasi jantung;
  • Tekanan meningkat.

Ciri-ciri krisis hipertensi:

  • Untuk masa yang lama mereka tidak berhenti dengan ubat antihipertensi;
  • Berlaku dengan kerap (sehingga 1-2 kali sebulan);
  • Nilai tekanan sistolik mencapai 200-240 mm RT. st.

Gejala lain dari aneurisma aorta jantung yang meningkat:

  • Rasa kenyang di dada;
  • Perubahan suara;
  • Sakit ketika menelan, batuk;
  • Sakit dada pada tahap inspirasi.

Sifat kesakitan pada aneurisma aorta menaik:

  • Berlaku semasa tekanan fizikal atau emosi;
  • Dilokalisasikan di belakang sternum pada tahap 2-5 ruang interkostal;
  • Mengikut jenis - jahitan, memotong, memerah.

Penyakit ini sering meniru penyakit arteri koronari, oleh itu, diagnosisnya tidak tepat pada masanya.

Membedah aneurisma aorta menaik

Stratifikasi membawa kepada iskemia jantung akut dan mampatan mediastinum. Manifestasi utama adalah sindrom koronari akut (ACS):

  • Serangan kesakitan di sebalik sternum watak yang membakar dan menekan;
  • Penyinaran kesakitan di bahagian belakang, bilah bahu, bahu kiri, di perut, di leher;
  • Kekurangan tindak balas terhadap analgesik (nitrat);
  • Tempoh - lebih daripada 15-20 minit..

Gejala lain:

  • Gangguan dalam kerja jantung;
  • Dyspnea;
  • Peningkatan tekanan;
  • Takikardia;
  • Rasa kenyang di dada;
  • Pucat;
  • Berpeluh
  • Perasaan takut;
  • Kematian secara tiba-tiba.

Ramalannya tidak baik. Lebih daripada 50% pesakit mati pada peringkat pra-hospital. Dengan perkembangan serangan jantung, dinding ventrikel kiri paling kerap terjejas, yang menyukarkan rawatan dan prognosis untuk pemulihan.

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai aneurisma aorta berstrata dalam artikel ini..

Diagnostik

Diagnostik merangkumi tinjauan, objektif, pemeriksaan makmal dan instrumental.

  • Tinjauan dan pemeriksaan. Anamnesis - angina pectoris, penyakit genetik, keturunan yang rumit. Semasa pemeriksaan, kulit pucat, kemerahan dan bengkak muka dan leher, pembengkakan urat leher;
  • Pemeriksaan objektif. Kesakitan tempatan di belakang sternum pada tahap 2-5 ruang interkostal. Perkusi - sempadan jantung dipindahkan sepanjang unjuran aneurisma. Auscultatory - murmur berterusan atau diastolik (kekurangan aorta bersamaan);
  • Roentgenografi. Bayangan bahagian menaik melengkung, ia naik secara miring ke arah puncak paru-paru kanan. Dengan aneurisma sakular, arka bulat tambahan akan dinyatakan. Kemungkinan pengesanan kalsifikasi;
  • ECG. Peningkatan voltan gigi R, kenaikan ST, takikardia, estrasystole. Dengan diagnosis lewat - tanda-tanda serangan jantung (gelombang Q, kenaikan gelombang T);
  • Data makmal. Leukositosis sederhana, peningkatan ESR. Dengan perkembangan serangan jantung - peningkatan ALT, AST, myoglobin, troponin, MV-KFK, LDH;
  • Ekokardiografi. Peningkatan diameter bahagian menaik melebihi 3,5-4 cm, ketidakcukupan aorta bersamaan (refluks darah terbalik), kekejangan arteri koronari, pembekuan darah;
  • Aortografi. Deformasi kontur jabatan menaik, penonjolan sakular yang berkaitan dengan aorta. Dengan stratifikasi, saluran aliran darah yang salah, hematoma parietal;
  • Imbasan CT (MRI). Penentuan dimensi tepat aneurisma, ketebalan dindingnya, pengenalpastian pembekuan darah, edema tisu lembut.

Pilihan taktik rawatan

Terapi bermula pada masa diagnosis. Rawatan boleh dilakukan secara konservatif dan pembedahan. Petunjuk untuk terapi konservatif:

  • Tiada aduan
  • Kursus yang tidak rumit;
  • Diameter pendidikan tidak lebih dari 5 cm.

Rawatan konservatif merangkumi:

  • Mengawal tekanan dan degupan jantung;
  • Penerimaan beta-blocker, penyekat saluran kalsium, penghambat ACE;
  • Mengambil kardioprotectors (trimetazidine).

Petunjuk untuk pembedahan

  • Aduan.
  • Diameter lebih dari 5 cm.
  • Pertumbuhan lebih daripada 4 mm setahun.
  • Iskemia jantung.
  • Mampatan Mediastinal.
  • Risiko stratifikasi.

Jenis Rawatan Pembedahan

  • Operasi Jacob - Prostetik Sinus Valsalva.
  • Operasi Bentall-De-Bono - gabungan prostetik jabatan menaik, bersama dengan injap aorta. Digunakan dalam kombinasi dengan patologi dengan kekurangan aorta.
  • Operasi David - pemasangan prostesis hanya di bahagian menaik. Ia digunakan pada pesakit dengan injap aorta yang berfungsi normal..
  • Prostetik supracoronary - prostetik terhad dari jabatan menaik dengan arteri koronari yang dipelihara.
  • Pembedahan Borst adalah operasi menyeluruh pemasangan prostesis intravaskular sepanjang masa. Digunakan untuk pembedahan yang meluas ke lengkungan aorta.

Semua operasi dijalankan mengikut algoritma umum. Teknik:

  1. Anestesia am.
  2. Sambungan pintasan kardiopulmonari.
  3. Sternotomi median.
  4. Pendedahan dan pembelahan perikardium.
  5. Pemeriksaan aorta menaik.
  6. Autopsi aneurisma di bawah kawalan CT, penyingkirannya bersama dengan trombus.
  7. Pemasangan prostesis.
  8. Jahitan jantung dan rongga dada.

Tempoh selepas operasi

Tempoh pasca operasi awal dijalankan dalam rawatan intensif (1-2 hari) dan merangkumi penstabilan fungsi dan tekanan penting.

Seterusnya, pesakit dipindahkan ke jabatan kardiologi untuk menyelesaikan peningkatan klinikal (sehingga 3 minggu). Selepas keluar, pesakit beralih ke pemantauan seumur hidup oleh pakar kardiologi di tempat kediaman.

Pemulihan merangkumi:

  • Diet
  • Aktiviti fizikal sederhana (berjalan, latihan pernafasan);
  • Lawatan ke sekolah kardiologi.

Pemulihan sepenuhnya berlangsung selama 3-6 bulan.

  • Komplikasi segera: kecederaan jantung, perbezaan jahitan, fibrilasi ventrikel, pendarahan, trombosis anastomotik.
  • Komplikasi lewat: aritmia, pecahnya parut, reaksi terhadap prostesis.

Ramalan

Hasilnya tanpa rawatan tidak menguntungkan, kadar kematian mencapai 12%. Jadikan ramalan lebih teruk:

  1. Umur lebih dari 55;
  2. Obesiti;
  3. Penyakit yang disertai;
  4. Diagnosis lewat.

Selepas rawatan, prognosis agak baik. Sebilangan besar pesakit kekal sihat, tetapi terpaksa beralih ke jenis tenaga kerja yang lebih sederhana. Kualiti hidup berkurang kerana penyakit bersamaan. Pesakit dinasihatkan untuk mempunyai ahli kardiologi sekurang-kurangnya 1 kali setahun.

Aneurisma aorta menaik adalah patologi vaskular yang jarang menyebabkan kerosakan pada arteri koronari dan kekurangan aorta. Perjalanan penyakit ini dapat meniru penyakit jantung koronari untuk jangka masa yang lama..

Pencegahan bertujuan untuk meminimumkan faktor risiko - menghilangkan merokok, mengawal tekanan darah, gula darah dan kolesterol. Sekiranya patologi dikesan, rawatan kompleks dijalankan, kaedah yang paling berkesan adalah prostetik aorta.

Aneurisma aorta perut

Aneurisma aorta abdomen adalah pengembangan tempatan lumen aorta perut, berkembang akibat perubahan patologi pada dinding atau anomali dalam perkembangannya. Di antara semua lesi aneurisma saluran darah pada aneurisma aorta perut adalah 95%. Setiap lelaki kedua puluh lebih dari 60 tahun didiagnosis dengan penyakit ini, wanita mengalami lebih sedikit.

Aneurisma aorta perut dalam kebanyakan kes tidak simptomatik, tetapi pada masa yang sama secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah (sekitar 10-12% per tahun). Lama kelamaan, dinding kapal meregang sehingga siap pecah pada bila-bila masa. Pecah aneurisme disertai dengan pendarahan dalaman yang besar dan kematian pesakit.

Aneurisma aorta perut mendapat tempat ke-15 dalam senarai penyakit yang membawa kepada kematian.

Bentuk penyakit

Selalunya, doktor menggunakan klasifikasi aneurisma aorta abdomen, berdasarkan ciri lokasi anatomi peluasan patologi:

  • aneurisma infrarenal, iaitu, terletak di bawah cawangan arteri ginjal (diperhatikan dalam 95% kes);
  • aneurisma suprarenal, iaitu terletak di atas lokasi pembuangan arteri buah pinggang.

Mengikut struktur dinding beg aneurisma aorta perut, mereka dibahagikan kepada palsu dan benar.

Dalam bentuk penonjolan:

  • pengelupasan;
  • berbentuk gelendong;
  • meresap;
  • baggy.

Bergantung pada penyebab aneurisma aorta perut, mereka boleh menjadi kongenital (berkaitan dengan kelainan pada struktur dinding vaskular) atau diperolehi. Yang terakhir, seterusnya dibahagikan kepada dua kumpulan:

  1. Keradangan (berjangkit, alahan berjangkit, sifilik).
  2. Tidak radang (trauma, aterosklerotik).

Dengan adanya komplikasi:

  • tidak rumit;
  • rumit (berdenyut, koyak, berstrata).

Bergantung pada diameter kawasan pengembangan aneurisma aorta perut, mereka kecil, sederhana, besar dan raksasa.

Sekiranya tidak ada rawatan pembedahan aneurisma aorta abdomen tepat pada masanya, kira-kira 90% pesakit mati dalam tahun pertama diagnosis.

A. A. Pokrovsky mencadangkan klasifikasi aneurisma aorta perut, berdasarkan kelaziman proses patologi:

  1. Aneurisma infarenal dengan isthmus proksimal dan distal yang panjang.
  2. Aneurisma infarenal, terletak di atas tahap bifurcation (bifurcation) aorta perut, mempunyai isthmus proksimal panjang.
  3. Aneurisma infarenal meluas ke kawasan bifurkasi aorta perut, serta arteri iliac.
  4. Aneurisma aorta perut total (infrarenal dan suprarenal).

Punca dan Faktor Risiko

Hasil banyak kajian menunjukkan bahawa aterosklerosis adalah faktor etiologi utama aneurisma aorta perut, serta penyetempatan lain dari proses patologi ini (aorta toraks, lengkungan aorta). Dalam 80-90% kes, perkembangan penyakit disebabkan olehnya. Lebih jarang, perkembangan aneurisma aorta abdomen yang diperoleh dikaitkan dengan proses keradangan (reumatisme, mycoplasmosis, salmonellosis, tuberkulosis, sifilis, aortoarteritis nonspesifik).

Selalunya, aneurisma aorta abdomen terbentuk pada pesakit dengan kongenital rendah struktur dinding vaskular (displasia fibro-otot).

Penyebab aneurisma aorta perut traumatik:

  • kecederaan pada tulang belakang dan rongga perut;
  • kesilapan teknikal semasa melakukan operasi rekonstruktif (prostetik, tromboembolektomi, stenting atau dilatasi aorta) atau angiografi.

Faktor-faktor yang meningkatkan risiko pembentukan aneurisma aorta perut adalah:

  • merokok - perokok merangkumi 75% daripada semua pesakit dengan patologi ini, semakin banyak pengalaman merokok dan bilangan rokok yang dihisap setiap hari, semakin tinggi risiko mengembangkan aneurisma;
  • berumur lebih dari 60 tahun;
  • jantina lelaki;
  • kehadiran penyakit ini pada saudara terdekat (kecenderungan keturunan).

Pecahnya aneurisma aorta perut paling kerap berlaku pada pesakit yang menderita penyakit bronkopulmonari kronik dan / atau hipertensi arteri. Di samping itu, ukuran dan bentuk aneurisma mempengaruhi risiko pecahnya. Kantung aneurisma simetri pecah lebih jarang daripada beg asimetrik. Pembesaran raksasa, dengan diameter 9 cm atau lebih, dalam 75% kes meletup dengan pendarahan besar-besaran dan kematian pesakit yang cepat.

Gejala aneurisma aorta perut

Dalam kebanyakan kes, aneurisma aorta perut berlaku tanpa tanda-tanda klinikal dan didiagnosis secara kebetulan semasa x-ray perut, ultrasound, laparoskopi diagnostik, atau palpasi perut konvensional yang dilakukan berkaitan dengan patologi perut lain.

Aneurisma aorta abdomen dalam kebanyakan kes tidak simptomatik, tetapi pada masa yang sama secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah (sekitar 10-12% setahun).

Dalam kes lain, gejala klinikal aneurisma aorta perut mungkin termasuk:

  • sakit di bahagian perut;
  • rasa kenyang atau berat di perut;
  • sensasi berdenyut perut.

Rasa sakit terasa di bahagian kiri perut. Keamatannya boleh dari ringan hingga tak tertahankan, memerlukan suntikan ubat penahan sakit. Seringkali rasa sakit memberi kesan kepada kawasan inguinal, sacral atau lumbar, dan oleh itu diagnosis radiculitis, pankreatitis akut atau kolik ginjal adalah salah.

Apabila aneurisma aorta abdomen yang semakin meningkat mula memberi tekanan mekanikal pada perut dan duodenum, ini membawa kepada perkembangan sindrom dyspeptik, yang dicirikan oleh:

Dalam beberapa kes, kantung aneurisma menggeser ginjal dan memerah ureter, sehingga menyebabkan pembentukan sindrom urologi, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh gangguan disurik (cepat, menyakitkan, sukar membuang air kecil) dan hematuria (campuran darah dalam air kencing).

Sekiranya aneurisma aorta abdomen menekan saluran testis (arteri dan urat), pesakit mengalami kesakitan pada testis, dan juga mengalami varicocele.

Mampatan akar tulang belakang dengan meningkatkan penonjolan aorta perut disertai dengan pembentukan kompleks gejala sciatica, yang dicirikan oleh kesakitan berterusan di punggung bawah, serta gangguan motorik dan deria pada bahagian bawah kaki.

Aneurisma aorta perut boleh menyebabkan pelanggaran kronik bekalan darah di bahagian bawah kaki, yang membawa kepada gangguan trofik dan klaudikasi sekejap-sekejap.

Apabila aneurisma aorta perut pecah, pesakit mengalami pendarahan besar yang boleh menyebabkan kematian dalam beberapa saat. Gejala klinikal keadaan ini adalah:

  • sakit sengit secara tiba-tiba (yang disebut sakit belati) di perut dan / atau punggung bawah;
  • penurunan tekanan darah yang tajam, sehingga perkembangan keruntuhan;
  • sensasi denyutan yang kuat di rongga perut.

Gambaran klinikal pecah aneurisma aorta abdomen ditentukan oleh arah pendarahan (pundi kencing, duodenum, vena cava inferior, rongga perut bebas, ruang retroperitoneal). Untuk pendarahan retroperitoneal, kejadian kesakitan berterusan adalah ciri. Sekiranya hematoma meningkat ke arah pelvis, maka rasa sakit memancar ke perineum, pangkal paha, alat kelamin, paha. Penyetempatan hematoma yang tinggi sering kali muncul dalam bentuk serangan jantung.

Pecahnya intraperitoneal aneurisma aorta abdomen menyebabkan perkembangan hemoperitoneum besar, sakit tajam dan kembung diperhatikan. Simptom Shchetkina - Blumberg positif di semua jabatan. Perkusi menentukan kehadiran cecair bebas di rongga perut.

Serentak dengan gejala-gejala perut akut, pecah aneurisma aorta menyebabkan gejala kejutan hemoragik timbul dan cepat meningkat:

  • pucat membran mukus dan kulit yang tajam;
  • kelemahan teruk;
  • peluh sejuk dan melekit;
  • terencat akal;
  • nadi filamen (pengisian kerap, rendah);
  • penurunan tekanan darah yang ketara;
  • penurunan pengeluaran air kencing (air kencing dikeluarkan).

Dengan pecahnya intraperitoneal aneurisma aorta abdomen, hasil maut berlaku dengan cepat.

Sekiranya kantung aneurisma menerobos lumen vena cava inferior, ini disertai dengan pembentukan fistula arteriovenous, yang gejalanya adalah:

  • sakit setempat di bahagian perut dan punggung bawah;
  • pembentukan di rongga perut tumor berdenyut, di mana gumaman sistolik-diastolik dapat didengar dengan baik;
  • bengkak pada bahagian bawah kaki;
  • takikardia;
  • peningkatan sesak nafas;
  • kelemahan umum yang ketara.

Peningkatan kegagalan jantung secara beransur-ansur, yang menyebabkan kematian.

Pecahnya aneurisma aorta perut ke dalam lumen duodenum menyebabkan pendarahan gastrousus secara tiba-tiba. Tekanan darah pesakit turun dengan mendadak, muntah berdarah berlaku, kelemahan dan sikap tidak peduli terhadap persekitaran meningkat. Pendarahan dengan pecah jenis ini sukar didiagnosis dari pendarahan gastrointestinal kerana sebab lain, misalnya, ulser peptik perut dan duodenum.

Diagnostik

Dalam 40% kes aneurisma aorta perut, mereka merupakan penemuan diagnostik yang tidak disengajakan semasa pemeriksaan klinikal atau radiologi untuk alasan lain.

Kehadiran penyakit ini dapat diasumsikan berdasarkan data yang diperoleh semasa anamnesis (indikasi kes keluarga penyakit), pemeriksaan umum pasien, auskultasi dan palpasi perut. Pada pesakit kurus, kadang-kadang mungkin untuk berdenyut pembentukan tanpa rasa sakit berdenyut di rongga perut, yang mempunyai konsistensi elastik yang padat. Semasa auskultasi di kawasan formasi ini, bisikan sistolik dapat didengar..

Kaedah yang paling berpatutan dan paling murah untuk mendiagnosis aneurisma aorta perut adalah radiografi tinjauan rongga perut. Pada roentgenogram, bayangan aneurisma divisualisasikan, dan dalam 60% kes, kalsifikasi dindingnya diperhatikan.

Pemeriksaan ultrabunyi dan tomografi yang dikira dapat menentukan dengan tepat ukuran dan penyetempatan pengembangan patologi. Selain itu, menurut tomografi yang dikira, doktor dapat menilai kedudukan relatif aneurisma aorta perut dan saluran darah viseral lain, mengenal pasti kemungkinan anomali tempat tidur vaskular.

Angiografi ditunjukkan untuk pesakit dengan hipertensi arteri dengan angina pectoris yang teruk atau tidak stabil, stenosis arteri ginjal yang signifikan, pesakit dengan iskemia mesenterik yang disyaki, dan pesakit dengan gejala oklusi arteri distal (oklusi)..

Sekiranya ditunjukkan, kaedah diagnostik instrumental lain dapat digunakan, misalnya, laparoskopi, urografi intravena.

Rawatan aneurisma aorta perut

Kehadiran aneurisma aorta perut pada pesakit adalah petunjuk untuk rawatan pembedahan, terutamanya jika penonjolan meningkat lebih dari 0.4 cm per tahun.

Operasi utama untuk aneurisma aorta abdomen adalah aneurysmectomy (pemotongan kantung aneurisma) diikuti dengan pembedahan plastik bahagian pembuluh darah yang dikeluarkan dengan prostesis yang terbuat dari dacron atau bahan sintetik lain. Campur tangan pembedahan dilakukan melalui akses laparotomi (sayatan perut). Sekiranya arteri iliac terlibat dalam proses patologi, maka prostetik aortik-iliac bifurkasi dilakukan. Sebelum, semasa dan pada hari pertama setelah operasi, tekanan pada rongga jantung dan nilai output jantung dipantau menggunakan kateter Swan - Ganz.

Kontraindikasi terhadap prestasi operasi yang dirancang untuk aneurisma aorta perut adalah:

  • kemalangan serebrovaskular akut;
  • infark miokard segar;
  • tahap akhir kegagalan buah pinggang kronik;
  • tahap kegagalan jantung dan pernafasan yang teruk;
  • oklusi arteri iliac dan femoral yang meluas (penyumbatan sebahagian atau lengkap aliran darah melalui mereka).

Sekiranya aneurisma aorta perut pecah, operasi dilakukan mengikut petunjuk penting dalam keadaan kecemasan.

Aneurisma aorta perut mendapat tempat ke-15 dalam senarai penyakit yang membawa kepada kematian.

Pada masa ini, pakar bedah vaskular lebih suka kaedah invasif minimum untuk merawat aneurisma aorta perut. Salah satunya adalah prostetik endovaskular dari tapak pengembangan patologi menggunakan cantuman stent yang boleh ditanam (pembinaan logam khas). Stent dipasang sehingga menutupi keseluruhan kantung aneurisma. Ini membawa kepada fakta bahawa darah berhenti memberikan tekanan pada dinding aneurisma, dengan itu mencegah risiko peningkatannya, serta pecah. Operasi ini dengan aneurisma aorta perut dicirikan oleh trauma minimum, risiko komplikasi yang rendah dalam tempoh selepas operasi, dan tempoh pemulihan yang singkat..

Kemungkinan akibat dan komplikasi

Komplikasi utama aneurisma aorta perut adalah:

  • pecah kantung aneurisma;
  • gangguan trofik di bahagian bawah kaki;
  • klaudikasi sekejap-sekejap.

Ramalan

Sekiranya tiada rawatan pembedahan aneurisma aorta abdomen tepat pada masanya, kira-kira 90% pesakit mati dalam tahun pertama diagnosis. Kematian operasi semasa operasi yang dirancang adalah 6-10%. Campur tangan pembedahan kecemasan yang dilakukan dengan latar belakang pecah dinding aneurisme mengakibatkan kematian pada 50-60% kes.

Pencegahan

Untuk pengesanan aneurisma aorta abdomen tepat pada masanya, pesakit yang menderita aterosklerosis atau mempunyai sejarah terbeban dari patologi vaskular ini, pemerhatian perubatan sistematik dengan pemeriksaan instrumental berkala (radiografi rongga perut, ultrasound) disyorkan.

Yang tidak penting dalam pencegahan pembentukan aneurisme adalah berhenti merokok, rawatan aktif penyakit radang berjangkit dan sistemik.

Aneurisma aorta menaik: rawatan, pembedahan, kos

Tel.: 8-800-25-03-03-2
(percuma untuk panggilan dari wilayah Rusia)
Saint Petersburg, emb. Sungai Fontanka, 154
Tel.: +7 (812) 676-25-25

St. Petersburg, V.O., Kadetskaya line, wafat 13-15
Tel.: +7 (812) 676-25-25

Petersburg, st. Tsiolkovsky, 3
Tel.: +7 (812) 676-25-10

Aorta adalah saluran darah utama badan di mana darah diedarkan dari jantung ke tisu dan organ. Ia bercabang seperti pokok, pada mulanya - menjadi dahan besar (batang), kemudian menjadi dahan dan dahan yang lebih kecil, dan dibahagikan secara bersyarat kepada beberapa bahagian atau bahagian:

  1. 1. Aorta menaik adalah bahagian dari injap aorta ke batang brachiocephalic.
  2. 2. Lengkungan aorta adalah bahagian pendek, dari mana semua kapal yang membekalkan lengan dan kepala (arteri brachiocephalic) berangkat. Mereka secara anatomi membentuk lengkungan yang menghubungkan bahagian aorta menaik dan menurun.
  3. 3. Bahagian aorta yang menurun (toraks) bermula dari mulut arteri subclavian kiri dan terus ke diafragma.
  4. 4. Aorta perut terletak di bawah diafragma dan sebelum bifurkasi aorta (bifurkasi).

Pembahagian aorta menjadi jabatan sangat penting untuk penilaian risiko dan pemilihan taktik rawatan yang optimum pada pesakit dengan aneurisma aorta.

Aneurisma aorta adalah tapak pengembangan tempatannya.

Sebab pembesaran aorta

Penyakit sistemik kongenital pada tisu penghubung: Marfan, sindrom Ehlers-Danlos, yang disebabkan oleh perubahan genetik di mana dinding aorta mempunyai struktur yang tidak teratur, boleh menyebabkan perkembangan aneurisma.

Menghidap penyakit yang menyebabkan perubahan aneurisma di dinding aorta: paling sering ia adalah aterosklerosis. Kira-kira 80% daripada semua aneurisma aorta yang rumit adalah aneurisma yang disebabkan oleh proses aterosklerotik, yang menyebabkan kelemahan dinding pembuluh darah dan ketidakupayaan untuk menahan tekanan darah normal, dan sebagai akibatnya, pada pengembangannya.

Kurang biasa, aneurisma aorta berkembang pada penyakit keradangan yang disebabkan oleh agen luaran (sifilis, jangkitan kulat, tuberkulosis) atau penyakit autoimun (aortoarteritis bukan spesifik).

Gejala aneurisma aorta

Malangnya, diagnosis aneurisma aorta tidak selalu dapat dibuat dalam "tempoh sejuk" (sebelum perkembangan komplikasi), kerana penyakit ini biasanya tidak bergejala. Selalunya, ia dikesan secara kebetulan ketika melakukan kajian fluorografi, ultrasound atau tomografi yang dilakukan berkaitan dengan penyakit lain. Rawatan aneurisma aorta menaik sebelum berlakunya komplikasi jauh lebih selamat bagi pesakit, oleh itu, dalam diagnosis awal aneurisma aorta, pemeriksaan perubatan yang dirancang sangat penting.

Perlu diperhatikan bahawa setiap pesakit ke-100 yang mati tiba-tiba mati akibat pembedahan aorta.

Keluhan biasanya muncul ketika aneurisma mulai mengelar atau, meningkat, memampatkan organ dan tisu di sekitarnya. Terdapat rasa sakit atau gangguan fungsi organ-organ yang terletak di kawasan aneurisma. Pada mulanya, ini tidak jelas dan, oleh itu, tidak membimbangkan pesakit atau doktor.

Walau bagaimanapun, rasa sakit semakin bertambah dengan perkembangan komplikasi aneurisma aorta yang mematikan - ini adalah salah satu kesakitan paling teruk yang dapat dialami seseorang. Ia dilokalisasi di dada jika aneurisma terletak di bahagian menaik, turun atau di lengkungnya, atau di perut, jika terbentuk di bahagian perut. Kelemahan tajam, pucat adalah ciri, selalunya seseorang kehilangan kesedaran.

Pelanggaran bekalan darah ke organ-organ yang terletak di kawasan pecah aneurisma atau pembedahan aorta (otak atau saraf tunjang, ginjal, usus, bahagian atas atau bawah) - menyebabkan kehilangan fungsi organ-organ ini, dan sejumlah besar kehilangan darah semasa pecahnya aorta adalah bahaya yang paling serius. Untuk menyelamatkan nyawa, kiraan berlangsung beberapa minit. Sekiranya rawatan pembedahan awal tidak tersedia, maka kematian akibat pembedahan aorta pada hari pertama adalah 1% per jam (satu daripada seratus orang mati setiap jam). Pada hari-hari pertama, 33% pesakit mati akibat pembedahan aorta, 50% pesakit dalam 48 jam dan 75% pesakit dalam dua minggu. Hanya campur tangan pembedahan awal yang dapat menyelamatkan sebahagian besar pesakit.

Diagnosis aneurisma aorta

Dalam diagnosis aneurisma aorta, yang paling penting adalah teknik visualisasi yang disebut (ultrasound, MRI, CT, hipertensi). Pada aorta menaik, lengkungannya dan di kawasan perut, aneurisma dapat dikesan dengan kaedah ultrasound (ultrasound). Untuk mendiagnosis aneurisma aorta (toraks) menurun, kaedah sinar-x (radiografi, tomografi yang dikira) diperlukan. Untuk menentukan diagnosis akhir dan memilih kaedah rawatan, kaedah penyelidikan yang berbeza dilakukan. Pada masa ini, tomografi komputasi multispiral - aortografi - adalah kaedah diagnostik optimum yang memberikan maklumat yang paling lengkap mengenai lokasi, tahap, diameter aneurisma dan kaitannya dengan organ berdekatan..

Rawatan untuk aneurisma aorta

Kaedah utama untuk merawat aneurisma mana-mana bahagian aorta adalah pembedahan. Maksud kaedah ini adalah untuk mengganti bahagian aorta yang diperbesar untuk mengelakkan pengembangan dan pecahnya yang lebih jauh. Untuk menggantikan aorta, dua kaedah digunakan - kaedah endovaskular (intravaskular) menggunakan prostesis intravaskular khas (stent graft), dan pembedahan terbuka - prostetik aorta.

Setiap kaedah mempunyai indikasi tersendiri, dan masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangannya sendiri.

Kelebihan kaedah pembedahan adalah keseragamannya, iaitu kemampuan untuk memperbaiki semua gangguan yang berkaitan dengan aneurisma aorta, tanpa mengira bahagian dan sifat lesi. Sebagai contoh, dengan aneurisma aorta menaik dan kerosakan pada injap aorta, prostetik aorta, injap aorta dalam kombinasi dengan cantuman pintasan arteri koronari dilakukan.

Untuk pembedahan pada aorta menaik dan lengkungannya, penggunaan pintasan kardiopulmonari, hipotermia sistemik, dan penghentian peredaran yang sering lengkap.

Petunjuk untuk rawatan pembedahan

  • saiz aneurisma lateral,
  • kadar pertumbuhan aneurisme;
  • pembentukan komplikasi penyakit ini.

Untuk setiap bahagian aorta, terdapat had had untuk ukuran melintang aorta, setelah itu risiko pecah aorta meningkat secara statistik. Jadi, untuk aorta menaik dan perut, diameter melintang aneurisma adalah 5 cm dari segi pecah, untuk aorta toraks - 6 cm. Sekiranya diameter aneurisma meningkat lebih dari 6 mm dalam 6 bulan, ini juga merupakan petunjuk untuk pembedahan. Bentuk sakular aneurisma dan pengembangan aorta lebih kecil daripada diameter yang merupakan petunjuk untuk pembedahan, tetapi disertai dengan rasa sakit di tempat pengembangan dan gangguan fungsi organ yang mendasari, juga mengancam dari segi pecah dan pemotongan aorta. Stratifikasi dan pecah aneurisma selesai adalah petunjuk mutlak untuk pembedahan kecemasan.

Jenis pembedahan terbuka untuk aneurisma aorta:

Operasi Bentall-De-Bono (penggantian aorta menaik dengan saluran yang mengandungi injap dengan prostesis mekanikal injap aorta);

  • Operasi David (prostetik aorta menaik dengan pemeliharaan injap aorta mereka sendiri);
    • Prostetik aorta supracoronary;

    Prostetik aorta menaik dan lengkungannya (teknik Borst, penggunaan anastomosis agresif serong dan teknik lain);

    Prostetik aorta toraks;

    Prostetik Aortik perut.

    Campur tangan endovaskular

    Mereka secara dramatik dapat mengurangkan jumlah trauma pembedahan, memendekkan kemasukan ke hospital dan mengurangkan penderitaan pesakit yang tidak dapat dielakkan yang berkaitan dengan akses pembedahan. Salah satu kelemahan utama kaedah ini adalah perlunya intervensi berulang..

    Jenis pembedahan endovaskular untuk aneurisma aorta:

    • implantasi cantuman stent di aorta perut,
    • implantasi cantuman stent di aorta menaik (toraks).

    Kaedah yang paling maju untuk merawat aneurisma aorta adalah kaedah hibrid, yang membolehkan hasil rawatan yang optimum dapat dicapai dengan trauma yang paling sedikit..

    Pembedahan hibrid menggabungkan faedah intervensi terbuka dan endovaskular.

    Untuk mengelakkan perkembangan aneurisma aorta, yang paling penting adalah keperluan untuk mengawal faktor risiko, iaitu hipertensi arteri. Sebagai tambahan kepada hipertensi arteri, faktor risiko yang paling ketara adalah usia (lebih dari 55 tahun), jantina lelaki, merokok, kehadiran aneurisma pada saudara langsung, dan kolesterol tinggi.

    Pembedahan Aneurisma Aorta

    Kawalan kualiti dilakukan melalui kriteria penerimaan berikut.

    • Cadangan pengurusan kemudahan perubatan
    • Minimum 10 tahun dalam kedudukan kepimpinan
    • Penyertaan dalam pensijilan dan pengurusan kualiti perkhidmatan perubatan
    • Tahap purata melebihi jumlah operasi yang dilakukan atau langkah-langkah perubatan lain
    • Penguasaan kaedah dan pembedahan diagnostik moden
    • Milik komuniti profesional nasional terkemuka

    Aneurisma aorta - sebab, gejala, rawatan pembedahan

    Aneurisma aorta adalah penonjolan sakular dari aorta. Aorta, sebagai peraturan, dibahagikan kepada dua segmen: toraks (= aorta toraks) dan perut (= aorta perut). Aneurisma adalah pelebaran patologi lumen aorta, yang dapat mencapai ukuran besar dan akhirnya menyebabkan pecah (= pecah).

    Akibatnya, pendarahan dalaman yang teruk berlaku, yang menyebabkan keadaan kejutan dan bahkan boleh menyebabkan kematian. Gumpalan darah (= gumpalan darah) sering terbentuk di dalam aneurisma yang tidak putus, yang menyebabkan penyempitan saluran di bahagian atas dan bawah, serta organ perut.

    Kandungan artikel

    Doktor mana yang melakukan operasi aneurisma aorta abdomen terbuka?

    Pembedahan terbuka aneurisma aorta abdomen dilakukan oleh pakar dalam bidang pembedahan vaskular. Operasi ini dapat dilakukan secara eksklusif di klinik khusus yang dapat memberikan perkhidmatan perubatan maksimum dan telah mendapat kemasukan melalui organisasi "Perkhidmatan Perubatan Organisasi Insurans di Bidang Perubatan" dan memenuhi kriteria gBA.

    Semasa rawatan pembedahan aneurisma aorta perut diperlukan?

    Dengan aneurisma aorta abdomen (ABA, abdominales Aortenaneurysma AAA) adalah kebiasaan untuk memahami pengembangan patologi diameter (kira-kira 3 cm) arteri perut (aorta). Aneurisma aorta perut adalah jenis aneurisma yang paling biasa dan biasa. Penyebab utama aneurisma aorta perut adalah kecenderungan keturunan dan aterosklerosis, dan penyakit ini juga sering berlaku pada lelaki berusia lebih dari 65 tahun..

    Selalunya, aneurisma aorta perut tidak simptomatik - ini akan mengambil kira bahawa pesakit sudah lama tidak merasakan tanda-tanda penyakit ini, atau mungkin sepanjang hayatnya. Dalam kes ini, bahaya utama adalah bahawa aneurisma aorta perut tiba-tiba (tanpa sebab yang jelas atau gejala sebelumnya) pecah dan menyebabkan pendarahan yang mengancam nyawa. Risiko pecah secara langsung berkorelasi dengan diameter awal aneurisma dan kadar kenaikannya. Dengan aneurisma aorta perut, risiko pecahnya kurang dari 3% setahun, dengan diameter lebih dari 5 cm, risiko pecah meningkat sebanyak 50% dalam dua tahun ke depan.

    Berdasarkan yang disebutkan di atas, dengan aneurisma aorta abdomen dengan diameter 5 cm (untuk wanita 4,5 cm), rawatan pembedahan diperlukan, dengan diameter BAA antara 4 cm dan 5 cm, campur tangan pembedahan juga dapat digunakan. Memutuskan keperluan untuk pembedahan aneurisma aorta perut juga bergantung pada faktor lain. Sekiranya kita tidak membicarakan keadaan darurat di mana pembedahan kecemasan diperlukan, tetapi ada pilihan, maka sebelum memutuskan rawatan pembedahan, analisis menyeluruh mengenai faktor risiko pecah aneurisma aorta perut dan faktor risiko campur tangan pembedahan dilakukan.

    Sebagai contoh, rawatan pembedahan disyorkan untuk pesakit muda dan pesakit dengan jumlah penyakit bersamaan yang minimum, sementara pesakit tua dengan penyakit bersamaan kemungkinan besar disyorkan untuk menguruskan harapan, yang bermaksud pemeriksaan yang kerap untuk mengesan sebarang perubahan pada ukuran aneurisma. Pembedahan terbuka pada pesakit kumpulan kedua dikaitkan dengan peningkatan risiko komplikasi. Ada kemungkinan bahawa dalam kes ini kaedah intervensi endovaskular dapat diterapkan. Walau apa pun, sebarang jenis campur tangan pembedahan dalam rawatan aneurisma aorta perut tidak termasuk faktor risiko.

    Petunjuk mutlak untuk pembedahan aneurisma aorta abdomen adalah peningkatan aneurisma yang cepat (> 4 mm per tahun) dan tanda-tanda pecahnya aneurisma. Sekiranya pecahnya aneurisma, campur tangan pembedahan segera diperlukan.

    Selalunya, aneurisma aorta abdomen (aneurisma aorta abdomen asimtomatik) dikesan secara kebetulan, semasa pemeriksaan pesakit, misalnya, dengan ultrasound, CT, MRI, dll. Gejala yang menunjukkan aneurisma aorta abdomen boleh: sakit tiba-tiba teruk pada Perut, punggung, atau punggung bawah. Aneurisma perpindahan organ lain boleh menyebabkan salah tafsiran gejala.

    Pecahnya aneurisma aorta perut biasanya disertai dengan sakit teruk di perut, pangkal paha, paha dan perineum. Sindrom kehilangan darah biasanya menyebabkan keruntuhan dengan kehilangan kesedaran.

    Rawatan pembedahan aneurisma aorta perut

    Pembedahan aneurisma aorta abdomen dapat dilakukan, sebagai peraturan, dengan dua kaedah yang berbeza: pembedahan terbuka (OAR) dan pembaikan aneurisma endovaskular (EVAR). Menjalankan operasi aneurisma aorta abdomen terbuka, dengan sedikit pengecualian. secara teknikal selalu mungkin. Sekiranya aneurisma aorta perut pecah, pembedahan terbuka dianggap sebagai kaedah standard. Kaedah endovaskular yang lebih baru (penggantian endoprosthesis aorta abdomen) mempunyai sejumlah batasan dan dapat dilakukan hanya jika semua indikasi konsisten, berdasarkan ini, operasi ini mungkin dilakukan pada sebilangan kecil pesakit. Doktor pakar menentukan kaedah operasi, untuk setiap pesakit secara individu.

    Tempoh operasi aneurisma aorta abdomen terbuka adalah lebih kurang 2 hingga 3 jam. Akses operasi optimum untuk pembedahan terbuka adalah laparatomi median dari proses xiphoid sternum ke pubis, setelah itu terdapat parut yang agak besar. Selepas pendedahan aneurisma, aorta dicubit di atas dan di bawah aneurisma dan sayatan dibuat di sepanjang dinding anterior aneurisma. Prostesis sintetik kemudian dijahit di antara dua hujung aorta perut yang relatif tetap di atas dan di bawah aneurisma. Lebih-lebih lagi, bergantung pada pengembangan aneurisma aorta perut, prostesis tubular (dalam kebanyakan kes) atau prostesis Y digunakan. Untuk mengelakkan jangkitan prostesis dan pembentukan fistula di usus, dinding kantung aneurisma menutup prostesis dan mengasingkan garis anastomosis dari duodenum. Selepas pembedahan terbuka, aneurisma aorta perut dikeluarkan dengan pasti dan tidak dapat ditarik balik.

    Selepas pembedahan aneurisma aorta perut

    Selepas pembedahan, pesakit diperhatikan di unit rawatan intensif. Selepas operasi terbuka aneurisma aorta perut. tempoh pemerhatian pesakit dalam adalah sehingga 14 hari. Tempoh pemulihan, dengan kemungkinan penyambungan semula kerja, sekurang-kurangnya 4, secara optimum dari 6 hingga 10 minggu. Pada masa ini, berjalan-jalan dengan tenang di udara segar adalah disyorkan, tetapi angkat berat dilarang sama sekali..

    Intervensi minimum invasif (endoprosthetics - EVAR) adalah prosedur yang jauh lebih lembut untuk jantung dan badan, akibatnya, tempoh pemulihan jauh lebih pendek daripada pembedahan terbuka. Pemeriksaan susulan secara berkala selepas pembedahan aneurisma aorta abdomen adalah perlu dan penting selepas kaedah pembedahan apa pun, sama ada pembedahan terbuka atau penggantian endoprosthesis yang minimum invasif. Perlu diingatkan bahawa selepas intervensi invasif minimum (EVAR), pemeriksaan susulan agak lebih rumit daripada selepas pembedahan terbuka.

    Aneurisma aorta, jenis dan rawatannya

    Pesakit dengan aneurisma aorta adalah kategori pesakit yang selalu diperhatikan oleh pakar kardiologi. Aneurisma kapal adalah rongga yang terbentuk dari dinding vaskular. Perubahan serupa boleh berlaku di mana-mana arteri, tetapi selalunya ia mempengaruhi aorta, kapal terbesar di dalam badan. Pada orang dewasa, diameter bahagian menaik adalah 3 cm, bahagian menurun adalah 2.5 cm, dan perut 2 cm. Aneurisma dikatakan jika diameter kapal meningkat dua kali atau lebih.

    Aneurisma aorta mungkin merupakan penyakit utama atau bersamaan bergantung kepada tahap bahaya.

    Varieti Aneurisma Aortik

    • benar - terbentuk akibat penonjolan kapal yang diubah lebih kerap dengan sifilis dan aterosklerosis;
    • dinding palsu dengan pelanggaran integriti dinding - terbentuk dari hematoma (pengumpulan darah beku), berlaku akibat kecederaan, campur tangan pembedahan;
    • pengelupasan - berkaitan dengan pecahnya cangkang dalam dan penembusan darah antara lapisan tengah dan luar, saluran baru terbentuk, di mana darah sampai ke kawasan perut.

    Mungkin tunggal dan berganda.

    Klasifikasi terperinci aneurisma aorta bergantung kepada sebab, bentuk pembentukan, penyetempatan.

    Penyebab aneurisma aorta berikut dikaji:

    • kongenital, berkaitan dengan kekurangan pengembangan dinding, kekurangan jumlah elastin, kolagen yang diperlukan, yang bertanggungjawab terhadap ketumpatan dan ketegangannya;
    • diperoleh - terbentuk semasa perkembangan sifilik, kulat, jangkitan pasca operasi, proses aterosklerotik yang teruk, dalam tempoh selepas operasi kerana kecacatan pada bahan jahitan, injap buatan.


    a) peringkat awal aneurisma; b) beg dibentuk; c) aneurisma palsu; d) berkas

    Salah satu pilihan perkembangan yang tidak jelas dikaitkan dengan nekrosis dinding yang disebabkan oleh ubat..

    Bentuknya membezakan:

    • penonjolan sakular (paling biasa, kira-kira 60%);
    • berbentuk gelendong (30%), tidak selalu dapat dibezakan dari pengembangan sklerotik yang berkaitan dengan usia.

    Bergantung pada lokasi, adalah kebiasaan untuk membezakan:

    • aneurisma aorta toraks (menaik, lengkungan, menurun) - 2/3 semua kes;
    • penyetempatan perut - kira-kira 37%;
    • gabungan (thoracoabdominal).

    Aneurisma aorta toraks sering digabungkan dengan patologi jantung yang lain (malformasi jantung dan vaskular).

    Aneurisma aorta menaik selalunya merupakan hasil sifilis (95% kes), sepsis yang perlahan berlaku. Kawasan perut dan thoracoabdominal lokasi aneurisma aorta terutamanya disebabkan oleh aterosklerosis, sifilis memainkan peranan hanya pada 5-6% kes.

    Lesi bahagian perut terbahagi kepada:

    • aneurisma aorta infrarenal - kapal terletak di bawah pelepasan arteri ginjal (95% daripada semua);
    • suprarenal - terletak di atas mulut arteri buah pinggang.

    Faktor risiko termasuk: hipertensi, merokok, usia tua, alkoholisme, jantina lelaki.

    Bagaimana pembentukan aneurisma?

    Selain kerosakan pada dinding kapal, tekanan mekanikal dan arah aliran darah adalah penting. Aorta yang sihat dapat menahan peningkatan tekanan darah yang tajam semasa krisis hipertensi. Tetapi dengan penipisan dinding, pengeluaran darah menyumbang kepada penonjolannya. Di dalam beg yang dihasilkan, arah aliran berubah, ia memasuki rongga dan bulatan yang diperluas di dalam, seterusnya memperburuk keadaan.

    Komplikasi

    Komplikasi utama di mana aneurisma aorta boleh membawa maut adalah air mata, stratifikasi atau pecahnya aneurisma aorta.

    Tempat paling nipis terletak di bahagian awal busur menaik di atas injap. Aneurisme aorta menaik membawa kepada pelanggaran integriti dalam arah melintang. Akibatnya, tamponade jantung dan kematian tiba-tiba berlaku. Darah dituangkan ke rongga pleura atau perut, membentuk hematoma dengan suppuration berikutnya (phlegmon).

    Komplikasi serius lain adalah pembentukan gumpalan darah di kantung parietal, di mana aliran darah melambatkan, yang menyumbang kepada ikatan jisim platelet. Gumpalan darah keluar dan memasuki saluran otak, arteri di bahagian bawah kaki, ginjal, mengganggu fungsi organ-organ ini.

    Manifestasi klinikal

    Aneurisma aorta ditunjukkan oleh gejala, bergantung pada lokasinya.

    Apabila kawasan toraks terjejas, tanda-tanda awal penyakit ini adalah aduan kesakitan neuralgik yang disebabkan oleh mampatan saraf atau penglibatan mereka dalam proses peradangan-perlekatan di sekitar aneurisma, gejalanya serupa dengan angina sternal, tetapi tidak paroxysmal, tetapi kekal.

    Anda juga boleh membaca:

    Apabila dilokalisasi di aorta menurun, terdapat penyinaran kembali ke skapula kiri dan kawasan interscapular. Dalam kes ini, vertebra, akar saraf dan saraf tunjang rosak dan musnah. Fungsi motor anggota badan terganggu. Terdapat tanda-tanda penyumbatan esofagus yang jarang berlaku (kesukaran menelan, cegukan yang menyakitkan).

    Aneurisme lengkungan aorta asal sifilik dicirikan oleh kesakitan malam yang teruk. Kekalahan saraf berulang membawa kepada perubahan nada suara menjadi rendah, kasar, kadang-kadang tidak bersuara.

    Kerengsaan serat saraf vagus menyebabkan batuk kering "batuk rejan" paroxysmal kering, serangan asma.

    Kesan pada saraf simpatik yang menghidupkan mata menyebabkan terkulai kelopak mata, penyempitan murid dan penarikan bola mata.

    Mampatan vena cava yang unggul menyebabkan kebiruan batang tubuh atas, pembengkakan muka, leher.

    Dengan aneurisma kawasan perut, gejala muncul di bahagian perut atau sakit saraf yang teruk di bahagian bawah punggung, sacrum. Pesakit mengadu sakit perut yang berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam. Muncul selepas makan malam atau pada waktu malam. Selalunya berulang, berikan pada alat kelamin luar. Kembung yang terganggu, sembelit. Tekanan pada perut, usus menyebabkan gambaran klinikal penyumbatan: muntah, sakit. Fungsi ginjal terganggu. Kerosakan pada tulang belakang dan saraf tunjang dicirikan oleh neuralgia yang teruk, kelumpuhan kaki.

    Manifestasi aorta pengelupasan bermula secara akut dengan mengurangkan rasa sakit setelah melakukan sedikit usaha fizikal, memanjang ke bahu, kawasan interscapular, hingga perut, kaki. Pada usia tua, pilihan yang tidak menyakitkan adalah mungkin, apabila sesak nafas yang tajam berlaku. Diagnosis dengan keadaan kejutan dengan kehilangan kesedaran, kejang, penurunan tekanan.

    Diagnostik

    Sangat sukar untuk didiagnosis, kerana perlu mempertimbangkan di kompleks semua gejala kerosakan pada organ dalaman dan manifestasi neurologi. Dengan saiz yang besar, aneurisma aorta toraks menyebabkan ubah bentuk dinding anterior dada. Tulang rusuk menjadi lebih nipis, tumor berdenyut kelihatan. Doktor mengesyaki aneurisma semasa palpasi perut, mendengar pelbagai titik di atas kapal dengan phonendoscope. Anda akhirnya dapat mengesahkan diagnosis menggunakan pemeriksaan ultrasound dan x-ray.

    Pemeriksaan ultrabunyi aorta

    Memandangkan penyebab penyakit yang menular, rawatan sifilis yang tepat dan tepat pada masanya membantu mencegah komplikasi sistem kardiovaskular.

    Pakar bedah vaskular dan pakar kardiologi harus merawat dan memerhatikan pesakit dengan aneurisma. Pada pesakit tanpa tanda-tanda perkembangan, kaedah terapi digunakan. Ubat-ubatan rakyat dapat membantu dalam rawatan.

    Terapi konservatif bertujuan untuk gejala penyakit: ubat penahan sakit, keperluan untuk mengurangkan pembekuan darah dengan antikoagulan, vitamin untuk menguatkan dinding vaskular, penyumbatan saluran saraf, agen penurun tekanan darah yang mengawal kolesterol.

    Penggunaan ubat-ubatan rakyat

    Ubat tradisional tidak dapat menyelamatkan, tetapi dapat menyokong tubuh dalam merawat aneurisma aorta.

    Kaedah penyembuh tradisional bertujuan untuk menguatkan dinding vaskular. Resipi berikut disyorkan untuk ini:

    • kemasukan buah kering hawthorn diseduh dalam termos (dua sudu dalam 2 cawan air mendidih), bersikeras 2 - 3 jam, ambil ½ cawan sebelum makan;
    • infus penyakit kuning sebelah kiri juga disediakan, ambil satu sudu 4 - 5 kali sebelum makan;
    • memetik bunga arnica gunung, rumput wort St. John, yarrow dalam nisbah 1: 4: 5 tuangkan segelas air sejuk dan bersikeras selama tiga jam, kemudian rebus selama beberapa minit, saring setelah sejuk, minum sehari dalam beberapa peringkat;
    • infus herba atau biji dill (satu sudu besar 1.5 cawan air mendidih) masak dalam termos, minum sehari;
    • rebus akar elderberry (sudu besar dalam segelas air) rebus selama 15 minit, kemudian bersikeras 0,5 jam, ambil satu sudu tiga kali sehari.


    Skema untuk menghilangkan aneurisma dan mengganti bahagian aorta dengan prostesis

    Pembedahan

    Operasi ditunjukkan untuk pesakit di mana aneurisma secara bertahap meningkat dan memampatkan organ lain..

    Bacaan yang lebih tepat:

    • sekiranya berlaku kerosakan pada kawasan toraks, operasi dilakukan jika ukurannya telah mencapai diameter 5,5 - 6 cm atau pada nilai yang lebih rendah, jika pertumbuhannya 0,5 cm dalam enam bulan;
    • dengan penyetempatan perut, jika diameter aorta perut meningkat menjadi 4 cm;
    • pecah aorta berfungsi sebagai petunjuk mutlak untuk rawatan pembedahan. Dalam kes ini, pembedahan adalah satu-satunya cara untuk menyelamatkan nyawa pesakit..

    Intipati operasi: pembentukan kapal berbentuk sakular atau gelendong dikeluarkan dengan penggantian bahagian aorta dengan prostesis atau homograft.

    Prognosis penyakit

    Ramalannya sangat serius. Jalannya penyakit ini ditentukan oleh kemungkinan pecahnya atau tromboembolisme. Akibat maut boleh berlaku secara tiba-tiba. Didapati bahawa dengan diameter aneurisma 6 cm, jurang pada separuh kes berlaku sepanjang tahun. Oleh itu, adalah perlu untuk menyelesaikan masalah rawatan pembedahan secepat mungkin..

    Pencirian lengkap aneurisma aorta jantung

    Dari artikel ini, anda akan belajar: penyakit aneurisma aorta di jantung - apakah itu, mengapa ia timbul, betapa berbahayanya, apa perubahan yang disertainya, sama ada ia dapat disembuhkan sepenuhnya. Jenis, gejala, komplikasi, kaedah diagnosis dan rawatan penyakit ini.

    Dengan aneurisma aorta jantung (aneurysma aortae), berlaku pengembangan lumen segmen tertentu dari aorta. Ia berkembang akibat pelemahan, penipisan dan peregangan dindingnya dengan pembentukan beg - atau penonjolan berbentuk gelendong. Kemunculan perubahan sedemikian mungkin terjadi pada arteri mana pun, tetapi ini merupakan ciri paling utama dari kapal terbesar di dalam badan - aorta. Apa itu aneurisma aorta? Ini adalah keadaan apabila peningkatan diameter lumen kapal sebanyak 2 kali atau lebih berbanding dengan ukuran normal yang sesuai dengan jantina dan usia pesakit dikesan.

    Aneurisme berkembang sebagai patologi bebas atau akibat penyakit lain. Mekanisme pencetus untuk perubahan patologi dalam struktur dinding aorta boleh: proses keradangan, aterosklerosis, kerosakan mekanikal, patologi lain yang diperoleh, atau perkembangan kongenital.

    Oleh kerana pelbagai sebab, perubahan struktur mula berlaku pada tisu penghubung dinding kapal besar. Proses ini, di bawah pengaruh aliran darah, menyebabkan peregangan bahagian dinding yang paling lemah. Akibatnya, rongga yang diperluas, atau beg yang disebut, terbentuk. Pada ketika ini, aliran darah melambatkan, darah bertakung, darah beku terbentuk. Saiz aneurisma yang terbentuk meningkat. Lebih kerap aneurisma berbentuk gelendong berkembang dengan pengembangan dinding yang tersebar, iaitu dinding diregangkan di seluruh lilitan kapal, dan bukan hanya di satu sisi.

    Aneurisma aorta dianggap salah satu patologi yang paling berbahaya. Penipuannya terletak pada kenyataan bahawa pecahnya dinding menyebabkan kematian seketika atau keadaan yang sangat serius akibat pendarahan besar-besaran, walaupun seseorang mungkin tidak mengesyaki bahawa dia mempunyai masalah ini.

    Penyakit ini dirawat oleh pakar kardiologi dan pakar bedah vaskular, mereka mempunyai pesakit dengan patologi ini yang terdaftar.

    Penyebab aneurisma aorta

    Atas sebab aneurisma, terdapat kongenital dan diperolehi:

    Punca Aneurisma Kongenital

    Pembedahan untuk aneurisma aorta: petunjuk, kaedah dan kelakuan, kos, hasil

    Aorta adalah saluran darah utama badan kita. Kapal saluran yang membawa darah ke bahagian tubuh yang berlainan berlepas dari situ. Ia berlepas langsung dari jantung ke arah atas, kemudian membongkok di busur dan turun melalui seluruh rongga dada dan perut ke pelvis.

    Aorta adalah kapal besar dan mempunyai dinding elastik yang cukup kuat. Walau bagaimanapun, beban utama tekanan darah jatuh tepat pada aorta. Oleh itu, jika dindingnya menjadi lebih tipis kerana beberapa sebab yang berbeza, bahagian ini mula membengkak di bawah tekanan, secara beransur-ansur ukurannya bertambah. Oleh itu, aneurisma terbentuk. Sebenarnya, aneurisma adalah hernia arteri.

    Menurut cadangan nasional terkini, aneurisma aorta harus disebut bahagian aorta yang berukuran 1.5 kali diameternya di kawasan yang tidak diperluas (atau lebih daripada 3 cm dalam jumlah mutlak).

    Aneurisma aorta bukanlah patologi yang jarang berlaku. Kekerapan berlakunya penyetempatan aneurisma yang paling biasa (aorta perut) adalah sekitar 4%. Pada lelaki, aneurisme berlaku 3-4 kali lebih kerap daripada pada wanita. Pecah aneurisma aorta menduduki tempat ke-15 dalam penyebab kematian biasa dan ke-10 kematian di kalangan lelaki.

    Apa itu aneurisma berbahaya?

    Aneurisma aorta pada peringkat awal perkembangan mungkin tidak menampakkan diri dengan cara apa pun. Kadang-kadang ada rasa sakit yang cukup ditanggung. Namun, ia adalah bom masa. Bahaya utama aneurisma:

    • Jurang. Dalam keadaan tertentu, dinding aorta yang nipis mungkin pecah. Ini adalah komplikasi yang sangat hebat. Tanpa pembedahan kecemasan, seseorang mati akibat kehilangan darah akut. Bahkan perjalanan darah yang mendesak tidak akan membantu di sini (anda tidak dapat mengisi kapal yang bocor).
    • Bundel. Dinding aorta berlapis-lapis, dengan robekan salah satu membran, aliran darah mengelupas dinding. Proses ini disertai dengan kesakitan yang sangat teruk, gangguan peredaran darah, kejutan.
    • Trombosis pada aneurisma. Di kawasan penonjolan dinding aorta, pusaran aliran darah berlaku, aliran darah di sini melambatkan. Thrombi mula terbentuk di dinding yang diubah, secara beransur-ansur ukurannya bertambah. Pembekuan darah adalah detasmen berbahaya dan tromboemboli arteri utama dan periferal.
    • Tekanan pada organ jiran. Bergantung pada lokalisasi, pembengkakan dan diameter aorta yang membesar dapat memampatkan organ mediastinum, bronkus, organ perut, pita vaskular picit dan batang saraf.

    Video: aneurisma aorta

    Taktik untuk mengesan aneurisma aorta

    Sudah tentu, aneurisma adalah kecacatan anatomi yang tidak lagi dapat dihilangkan oleh sebarang ubat. Sekiranya aneurisma aorta dikesan, pesakit dirujuk untuk berunding dengan pakar bedah vaskular.

    Tetapi ini tidak bermaksud bahawa semua aneurisma segera dibawa ke meja operasi. Ini terutama disebabkan oleh fakta bahawa operasi dengan aneurisma aorta cukup kompleks, hanya dilakukan di jabatan khusus pembedahan kardiovaskular, memerlukan kos teknologi tinggi, dan juga dikaitkan dengan risiko komplikasi pasca operasi yang agak tinggi. Pesakit dengan aneurisma aorta biasanya mempunyai pelbagai penyakit kronik bersamaan yang hanya memperburuk risiko ini..

    Oleh itu, aneurisma yang tidak rumit dengan saiz kecil adalah konservatif. Sebilangan besar pesakit ini diperhatikan secara dinamik, mereka diberi cadangan mengenai pencegahan komplikasi dan perkembangan penonjolan aorta.

    Dalam kes apa operasi dicadangkan?

    1. Aneurisma aorta toraks, menaik, dan juga kawasan perut di bawah tahap pembuangan arteri ginjal lebih besar daripada 4.5 cm pada wanita dan lebih daripada 5 cm pada lelaki.
    2. Aneurisma aorta thoracoabdominal, serta aorta perut, di atas pelepasan saluran nephral dengan diameter lebih daripada 5.5 cm.
    3. Peningkatan aneurisma lebih daripada 6 mm setahun.
    4. Aneurisma berbilang ruang.
    5. Aneurisma leher sempit.
    6. Trombus eksentrik dalam aneurisma.
    7. Memperbaiki tromboemboli.
    8. Aneurisma simptomatik (disertai dengan rasa sakit atau mampatan organ yang berdekatan), tanpa mengira diameternya.

    Dalam kes pecah atau stratifikasi aneurisma, operasi dilakukan dengan segera kerana alasan kesihatan.

    Prinsip operasi untuk aneurisma aorta

    Prinsip utama operasi untuk aneurisma aorta adalah penggantian tapak aorta yang terjejas oleh aneurisma dengan prostesis buatan. Ini dapat dicapai baik dengan membuang laman web seperti itu dan menjahit aorta dengan prostesis ujung ke ujung (ini adalah prinsip operasi terbuka), dan dengan meletakkan tiruan buatan di dalam kapal tanpa membuang pengembangan aneurisma (ini adalah prinsip pembedahan invasif minimal intravaskular).

    Yang jarang dilakukan adalah reseksi aneurisma sakular dengan menjahit dinding aorta tanpa shunt, dan juga pembedahan paliatif (contohnya, membungkus aorta dengan tisu sintetik untuk mencegah pengembangan selanjutnya).

    Pemeriksaan dan persiapan sebelum pembedahan

    Sekiranya disyaki aneurisma aorta, pesakit terutama dirujuk untuk ultrasound (selalunya aneurisma dikesan secara kebetulan ketika melakukan ultrasound ruang retroperitoneal untuk alasan lain atau semasa pemeriksaan saringan).

    Selanjutnya, untuk mengesahkan diagnosis dan untuk mendapatkan gambaran terperinci, ukuran dilakukan:

    • Pemeriksaan ultrasound intravaskular.
    • Angiografi kontras sinar-X.
    • Angiografi CT dengan kontras.
    • Pengimejan resonans magnetik.

    Pembedahan untuk aneurisma aorta sangat kompleks, dikaitkan dengan risiko komplikasi yang tinggi. Oleh itu, untuk itu, selain pemeriksaan pra operasi yang biasa, perlu menjalani sejumlah ujian fungsional di mana tahap kekurangan sistem badan tertentu dinilai.

    1. Pesakit dengan COPD dengan cadangan fungsi pernafasan yang tidak memuaskan memerlukan pilihan bronkodilator yang mencukupi. Berhenti merokok 1-1,5 bulan sebelum operasi yang dirancang sangat digalakkan.
    2. Pesakit dengan penyakit jantung koronari harus diperiksa dengan baik. Semasa merancang pembedahan terbuka, disarankan agar CAG dilakukan dan, jika perlu, revaskularisasi miokard (stenting pembuluh darah koronari atau CABG).
    3. Semua pesakit dengan penyakit sistem kardiovaskular ditetapkan beta-blocker, agen antiplatelet, dan statin sekurang-kurangnya satu bulan sebelum pembedahan. Pemilihan ubat antihipertensi yang teliti diperlukan untuk memaksimumkan kawalan hipertensi..
    4. Sekiranya jumlah platelet dalam darah kurang dari 130,000, pemeriksaan hematologi tambahan dilakukan.
    5. Dengan peningkatan kreatinin darah dan penurunan kadar penapisan glomerular, pesakit dirujuk ke pakar nefrologi.
    6. Kehadiran stenosis hemodinamik arteri karotid yang ketara bergantung kepada pembetulan.
    7. Sekiranya perubahan ulseratif dan erosif pada mukosa dikesan pada FGDS, mereka dirawat secara konservatif sehingga penyembuhan lengkap.
    8. Setelah pampasan fungsi asas tubuh 10 hari sebelum operasi, semua ujian standard asas, x-ray dada, pemeriksaan pakar sekali lagi ditetapkan.
    9. 30 minit sebelum operasi, dos harian antibiotik spektrum luas diberikan secara parenteral.

    Memahami Pembedahan Terbuka untuk Aneurisma Aorta

    Pembedahan untuk aneurisma aorta hanya dilakukan di pusat kardiovaskular khusus setelah penyediaan pesakit dengan teliti, pembetulan faktor risiko dan pampasan penyakit kronik.

    Bergantung pada lokasi aneurisma, akses luas yang sesuai dengannya dilakukan.

    • Dengan aneurisma bahagian menaik dan lengkungan aorta, sternotomi (pembedahan sternum).
    • Dengan aneurisma kawasan toraks - torakotomi (sayatan di sepanjang ruang interkostal separuh kiri dada).
    • Dengan penyetempatan lesi di aorta thoracoabdominal - thoracophrenolumbotomy.
    • Dengan aneurisma aorta perut - laparotomi median dari proses xiphoid ke bahagian dada atau akses retroperitoneal (sayatan dibuat di kawasan lumbar).

    Operasi dilakukan di bawah anestesia endotrakeal umum. Dalam operasi pada aorta menaik dan lengkungan aorta, penggunaan pintasan kardiopulmonari dan hipotermia terkawal diperlukan. Hal ini juga memungkinkan, dengan tujuan mematikan bahagian aorta ini dari peredaran, pengenaan shunt bypass sementara.

    Prinsip operasi: aorta dijepit oleh penjepit di atas dan di bawah aneurisma di dalam dinding yang tidak berubah. Tapak aneurisma dipotong dan anastomosis dengan prostesis digunakan.

    Sekiranya perlu, anastomosis dicipta dengan arteri yang memanjang dari aorta di lokasi tapak terpencil.

    Terdapat pelbagai jenis prostesis. Pada masa ini, prostesis rajutan dan tenunan terutamanya dacron digunakan, serta prostesis polytetrafluoroethylene (PTFE). Hasil jangka panjang penggunaannya dapat dibandingkan, pilihan ditentukan oleh pilihan pakar bedah. Konfigurasi prostesis boleh berupa linear atau kompleks (dengan bifurcations, dengan pemergian cabang yang sesuai). Selalunya diperlukan untuk menghasilkan prostesis individu dalam ukuran dan bentuk untuk pesakit tertentu.

    Komplikasi selepas reseksi terbuka pada aneurisma aorta

    Seperti yang telah disebutkan, pembedahan terbuka dikaitkan dengan risiko komplikasi pasca operasi yang tinggi. Komplikasi utama:

    1. Infarksi miokardium.
    2. Aritmia.
    3. Pukulan.
    4. Kegagalan jantung.
    5. Pneumonia.
    6. Tromboemboli paru (PE).
    7. Kegagalan ginjal.
    8. Paresis usus iskemia dan penyumbatan usus.
    9. Berdarah.
    10. Komplikasi supuratif berjangkit (peritonitis, mediastinitis, meningitis, penyembuhan luka pembedahan, sepsis).
    11. Trombosis urat mendalam pada bahagian bawah kaki.

    Operasi prostesis aorta berlangsung selama 3-4 jam. Selepas operasi, pesakit dipindahkan ke unit rawatan rapi, di mana dia berada di bawah pemantauan fungsi selama beberapa hari. Ubat penahan sakit, antibiotik diresepkan. Pemakanan parenteral dan penyerapan penyelesaian fisiologi sedang dibuat. Mobilisasi disarankan sehari selepas pembedahan. Tempoh pemulihan berlangsung sehingga 3 bulan.

    Intervensi endovaskular untuk aneurisma aorta

    Pembedahan terbuka untuk aneurisma aorta adalah kaedah yang cukup terbukti dan boleh dipercayai. Ia masih menjadi kaedah utama rawatan pembedahan aneurisme (lebih daripada 80% operasi untuk menghilangkan aneurisma aorta di Rusia adalah intervensi terbuka). Walau bagaimanapun, tidak semua pesakit dapat menahannya..

    Intervensi intravaskular adalah rawatan alternatif invasif minimum untuk aneurisma aorta. Prinsip kaedahnya adalah bahawa melalui arteri utama (subclavian, femoral), alat penghantaran jarak jauh dimasukkan melalui mana endoprosthesis vaskular diperkenalkan - yang disebut stent cangkok. Pengembangan aneurisma mematikan dari aliran darah, aliran darah ke arah baru.

    Graft stent adalah bingkai logam yang dilapisi dengan bahan sintetik. Graft stent individu dibuat untuk setiap pesakit..

    Selalunya, aorta perut endoprosthetized di bawah lokasi pembuangan vena ginjal ke tapak bifurcation. Graft stent untuk bahagian aorta perut ini berbentuk modular, terdiri daripada dua bahagian. Satu bahagian (prostesis untuk batang aorta dan satu arteri iliac) dimasukkan melalui satu arteri femoral, dan bahagian kedua (prostesis arteri iliac kedua) dimasukkan melalui arteri femoral dari sisi lain..

    Operasi dilakukan di bilik sinar-x khas di bawah kawalan sinar-x..

    Setelah dihantar ke lokasi yang diinginkan, cantuman stent dilepaskan dari sistem penghantaran dan dipasang pada posisi yang diinginkan. Struktur dipegang pada tempatnya kerana keanjalan bingkai logam dan cangkuk yang menembusi dinding aorta.

    Kelebihan utama intervensi endovaskular:

    Operasi ini tidak memerlukan anestesia umum; ia dilakukan di bawah anestesia epidural atau bahkan tempatan. Ini memungkinkan untuk melakukan operasi pada pesakit dengan penyakit kronik yang dikontraindikasikan dalam operasi terbuka..

    • Operasi ini tidak trauma, dilakukan tanpa sayatan besar.
    • Sakit yang kurang teruk.
    • Pengurangan kehilangan darah.
    • Tidak perlu mengepal aorta, yang menghilangkan komplikasi iskemia dari jantung dan organ dalaman.
    • Pengurangan penginapan di hospital.
    • Komplikasi pasca operasi kurang.

    Walau bagaimanapun, pemasangan stent intravaskular mempunyai kekurangannya, ini terutama disebabkan oleh risiko penutupan kantung aneurisma yang tidak lengkap kerana pemasangan longgar pada dinding aorta. Keadaan ini disebut "kebocoran". Sebagai hasil kursus, pengembangan aneurisma akan terus meningkat secara beransur-ansur, yang boleh menyebabkan pecahnya.

    Pesakit yang menjalani rawatan aneurisma endovaskular harus dipantau secara berkala untuk mengesan fenomena ini tepat pada masanya..

    Sebelum pembedahan, pesakit diberitahu tentang kemungkinan akibat dan kegagalan kaedah rawatan terbuka dan endovaskular. Di samping itu, saat ini harus ditentukan bahawa sekiranya endoprosthetics tidak berjaya, harus ada kesepakatan mengenai peralihan ke kaedah pembedahan terbuka dengan semua risiko yang timbul.

    Oleh itu, dalam kes merancang rawatan pembedahan aneurisma aorta, komitmen pesakit terhadap kaedah tertentu sangat penting.

    Kelangsungan hidup lima tahun selepas pembedahan pembuangan aneurisma aorta adalah 65-70%.

    Video: definisi, diagnostik, jenis operasi

    Kos operasi

    Operasi untuk aneurisma aorta adalah jenis rawatan perubatan berteknologi tinggi. Untuk operasi ini, anda boleh mendapatkan kuota di Kementerian Kesihatan daerah dan membelanjakannya secara percuma di mana-mana pusat kardiovaskular yang mengkhususkan diri dalam operasi tersebut.

    Namun, perlu dinyatakan beberapa nuansa. Pertama, kuota rawatan adalah terhad. Mereka tidak sabar. Kedua, kuota tidak meliputi kos penggantian aorta, khususnya kos cantuman stent. Endoprosthesis, sebagai peraturan, masih dibayar oleh pesakit.

    Harga operasi bergantung pada jenis intervensi, peringkat klinik, keperluan peredaran darah buatan dan, tentu saja, kos prostesis itu sendiri.

    Manual pembedahan itu sendiri dengan operasi terbuka berharga kira-kira 250,000 rubel. Kos endoprosthetics tidak termasuk stent cantuman berbeza dari 150,000 hingga 500,000 rubel. Kos endoprosthesis bermula dari 450,000 rubel.

    Di luar negara, operasi sedemikian berharga dari 7 ribu hingga 35 ribu dolar.

    Video: Aneurisma Aortik dalam Hidup Sihat!

    Aneurisma aorta

    Aneurisma aorta adalah pelebaran intraluminal terhad dari kapal aorta, yang dilokalisasikan di mana-mana bahagian anatomi dan dicirikan oleh berlakunya manifestasi klinikal. Memisahkan unit nosologi dalam klasifikasi kardiologi antarabangsa adalah aneurisma aorta berstrata, yang hanya merupakan komplikasi dari patologi yang mendasari yang berlaku semasa perjalanan panjang atau kecederaan traumatik.

    Terdapat banyak klasifikasi klinikal, etiopatogenetik dan morfologi aneurisma aorta, namun, kriteria asas untuk berlatih pakar kardiologi dan pakar bedah jantung adalah pemisahan mengikut prinsip penyetempatan pengembangan aneurisma.

    Punca Aneurisma Aorta

    Untuk masa yang lama, lesi vaskular aterosklerotik dianggap satu-satunya faktor etiopatogenetik yang memprovokasi perkembangan aneurisma aorta, namun, pada masa ini terdapat banyak teori patogenetik pembentukan pengembangan aorta aneurisma.

    Aneurisma jantung aorta paling sering berkembang akibat "kecacatan" membran tengah dinding vaskular, yang mungkin bersifat kongenital, dan ketika terdedah pada peningkatan tekanan, suatu tonjolan dinding aorta tempatan diperhatikan di kawasan yang terjejas.

    Kajian ilmiah baru-baru ini mengenai patogenesis perkembangan aneurisma aorta telah membuktikan kesan negatif proses degeneratif nonspesifik yang terjadi pada membran tengah dinding vaskular, yang disebut dalam istilah pembedahan jantung sebagai "medionecrosis". Perubahan patologi ini pada dinding vaskular aorta diperhatikan pada individu yang menderita patologi umum tisu penghubung, yang diperhatikan dengan penyakit Marfan.

    Anurisma aorta yang diperolehi selalunya merupakan hasil penyakit radang pada saluran aorta yang bersifat berjangkit dan kebal, yang diperhatikan, misalnya, dengan sifilis. Perbezaan asas antara aneurisma aorta dan pengembangan aneurisma kapal lain adalah bahawa kantung aneurisma dalam unjuran aorta terdiri secara eksklusif dari komponen berserat dan sama sekali tidak ada tanda-tanda aliran darah laminar di dalamnya. Oleh kerana fakta bahawa sejumlah besar deposit trombotik terbentuk di lumen kantung aneurisma semasa aneurisma aorta, walaupun dengan pemeriksaan kontras angiografi, tidak mungkin untuk menilai parameter metrik aneurisma dengan pasti.

    Nasib baik, aneurisme yang timbul sebagai komplikasi campur tangan pembedahan pada aorta menjadi jarang berlaku baru-baru ini, tetapi aneurisma aorta perut paling sering mempunyai genesis pasca-trauma, yang diperhatikan dengan trauma tumpul tertutup pada rongga perut..

    Gejala aneurisma aorta

    Kekhususan kompleks gejala klinikal, serta intensitas manifestasi gejala tertentu, secara langsung bergantung pada lokasi lesi aneurisma kapal, dan juga pada ukuran kantung aneurisma itu sendiri. Jangkitan aneurisma yang berpanjangan pasti meningkatkan peningkatan parameter metriknya, yang secara signifikan meningkatkan risiko pecahnya pada organ dan rongga berongga berdekatan (pleura, perut, perikardial). Pecahnya aneurisma aorta dalam unjuran batang paru menyumbang kepada perkembangan cangkok pintasan aorto-pulmonari, yang menyebabkan gangguan kardiodinamik yang ketara.

    Dengan aneurisma sinus aorta, keadaan diciptakan untuk perkembangan kekurangan injap aorta dan penyempitan intraluminal bersamaan satu atau lebih arteri koronari. Manifestasi klinikal aneurisma penyetempatan ini dalam bentuk peningkatan ukuran hati, pembengkakan urat serviks dan perkembangan sindrom edematous umum disebabkan oleh kesan mampatan aneurisma pada batang paru-paru dan jantung kanan. Dalam keadaan di mana pesakit mempunyai aneurisma sinus aorta raksasa, kesan mampatan pada batang paru boleh membawa maut.

    Dengan aneurisma aorta menaik, pesakit bimbang akan kesakitan sternal yang berpanjangan dan kusam dengan gangguan pernafasan yang teruk dalam bentuk sesak nafas yang progresif. Aneurisme aorta menaik dengan ukuran besar pasti memprovokasi perkembangan perubahan atrofi pada tisu tulang segmen anterior tulang rusuk dan sternum dan berlakunya denyutan patologi di sepanjang garis parasternal kanan pada tahap ruang interkostal kedua. Kemunculan pada pesakit yang menderita aneurisma aorta menaik, pembengkakan urat serviks dan pembengkakan ekstremitas menunjukkan kesan mampatan pada vena cava superior.

    Aneurisme, yang dilokalisasikan dalam unjuran lengkungan aorta, paling sering ditunjukkan oleh gangguan pernafasan dengan tahap intensiti yang berbeza-beza, kejadiannya disebabkan oleh kesan mampatan pada trakea dan bronkus bersaiz besar. Dengan mampatan bronkus utama kiri, atelektasis segmental atau lobar berkembang. Kemunculan pesakit yang serak, batuk yang berterusan tanpa mengeluarkan dahak, serangan sesak nafas harus dianggap sebagai mampatan oleh kantung aneurisma saraf tekak bawah. Apabila aneurisma lengkungan aorta memasuki kerongkongan, simptomologi klasik pendarahan esofagus berkembang, yang memerlukan campur tangan perubatan segera.

    Apabila aneurisma aorta dilokalisasikan di bahagian menurun yang besar, pesakit mempunyai gejala profil neurologi yang mensimulasikan penyakit lain dan merumitkan diagnosis aneurisme tepat pada masanya. Dengan patologi ini, pesakit memperhatikan kesakitan yang teruk dalam unjuran ruang tulang belakang dan pelanggaran semua jenis kepekaan. Dengan kesan mampatan aneurisma pada parenkim paru, keadaan diciptakan untuk perkembangan hipoventilasi pneumonia, yang rentan terhadap pembentukan atelektasis paru-paru. Mampatan lumen esofagus ditunjukkan oleh kesukaran untuk menggerakkan benjolan makanan (disfagia). Pematuhan kantung aneurisma yang berpanjangan ke dinding esofagus dapat membentuk perforasi esofagus, yang disertai dengan perkembangan pendarahan esofagus submasif.

    Aneurisma aorta toraks, dan juga bahagian thoracoabdominal, paling kerap mempunyai genesis keradangan dengan lesi sifilik. Satu manifestasi ciri aneurisme penyetempatan ini adalah kemunculan sindrom kesakitan yang ketara dalam unjuran epigastrium, kerana pelanggaran bekalan darah ke organ rongga perut yang disebabkan oleh pemampatan lumen arteri mesenterik yang unggul.

    Perkembangan komplikasi dengan aneurisma aorta dapat dilihat baik dalam ketiadaan langkah-langkah terapeutik, dan dalam tempoh selepas operasi. Sekiranya pesakit mempunyai aneurisma aorta menaik dalam jangka masa yang panjang, penyakit jantung terbentuk dalam bentuk kekurangan injap aorta, dan tanda-tanda kegagalan jantung akibat gangguan peredaran darah di arteri koronari berkembang. Komplikasi aneurisma yang paling biasa adalah pecahnya dan perkembangan pendarahan besar-besaran. Jumlah kehilangan darah semasa pecahnya aorta sangat besar, oleh itu, patologi ini dicirikan oleh perkembangan kejutan pasca-demam secepat kilat.

    Aneurisma Aortik pengelupasan

    Jenis struktural aneurisma aorta toraks terbentuk, sebagai peraturan, terhadap latar belakang lesi aterosklerotik saluran aorta, digabungkan dengan kesan traumatik pada dada hipertensi arteri dengan jumlah tekanan darah yang tinggi. Tanda-tanda awal pembedahan adalah pemisahan intima aorta dengan perkembangan hematoma intra-dinding berikutnya. Oleh itu, substrat patomorfologi aneurisma aorta yang membedah adalah hematoma intramural, membahagi dinding aorta menjadi lapisan (dalaman dan luaran). Dalam keadaan di mana pemotongan dinding aorta berlaku sepanjang keseluruhannya, kesan "kapal di lumen kapal" terbentuk.

    Terdapat tiga varian patogenetik utama perkembangan stratifikasi aneurisma. Dalam stratifikasi akut aneurisma aorta, kebarangkalian tertinggi untuk menghasilkan akibat maut dalam 4 jam pertama. Tempoh perkembangan stratifikasi aneurisma dalam kursus subakut adalah dari lima hari hingga satu bulan. Kursus kronik aneurisma berstrata sangat jarang berlaku dan dicirikan oleh perkembangan kerosakan perlahan pada dinding aneurisma.

    Dalam proses akut aneurisma aorta berstrata, pesakit mengalami simptom klinikal yang jelas dalam bentuk kesakitan sengit secara tiba-tiba di sternum, memancar ke kawasan interscapular dan tali pinggang bahu atas. Terdapat simptom patognomonik pergerakan kesakitan ke dalam unjuran kawasan lumbal, epigastrik dan umbilik, menunjukkan peningkatan stratifikasi dan peningkatan hematoma intraparietal. Sifat kesakitan retrosternal adalah terutamanya paroxysmal, yang pada asasnya membezakan aneurisma pengelupasan dari serangan angina pectoris.

    Pemeriksaan objektif pesakit berjaya mengesan denyutan patologi, auskultasi murmur sistolik kasar pada saat mendengar aorta dengan auskultasi maksimum dalam unjuran pengembangan aneurisma. Tanda tidak langsung stratifikasi aneurisma aorta adalah peningkatan tajam dalam angka tekanan darah, diikuti dengan penurunan tajam pada indikatornya. Untuk mengesahkan diagnosis, pesakit mesti segera melakukan x-ray dada dan, jika perlu, angiografi.

    Sebelum membuat diagnosis yang tepat, pesakit mesti diberi rawatan perubatan kecemasan yang terdiri daripada langkah-langkah anti-kejutan dan melegakan kesakitan yang mencukupi. Pengukuran antishock dan analgesik melibatkan penggunaan larutan Fentanyl 0,005% dalam dos 1 ml bersama dengan larutan droperidol 0,25% dalam dos 2 ml secara intravena. Pada peringkat pra-hospital dengan aneurisma yang membedah, dengan syarat tidak ada ubat antipsikotik, perlu diberikan secara intravena kepada pesakit 1% larutan Morfin dalam dos 1 ml dengan 1% Diphenhydramine dalam dos 2 ml. Pemberian intramuskular larutan Anaprilin 0.1% dalam dos 1 ml hanya disarankan sekiranya terdapat peningkatan angka tekanan darah sekiranya tidak terdapat tanda-tanda sindrom bronkospastik. Setelah rawatan perubatan primer diberikan untuk pesakit dengan aneurisma aorta stratifikasi, perlu dimasukkan ke hospital di hospital pembedahan jantung.

    Aneurisma Aortik Abdomen

    Di kalangan pakar bedah jantung, ada pendapat bahawa untuk perkembangan aneurisma yang dilokalisasi di aorta perut, kecenderungan genetik adalah yang paling penting. Selain itu, aneurisma aorta perut boleh mencapai ukuran yang sangat besar melebihi 80 mm, yang secara signifikan meningkatkan risiko tidak pecah, tetapi pecahnya dinding kapal. Penyetempatan aneurisma ini dicirikan oleh kadar perkembangan komplikasi tertinggi dalam bentuk pecahnya dinding vaskular, dan tahap hasil mautnya adalah 60%.

    Seperti penyetempatan lain dari aneurisma aorta, pengembangan aneurisma kawasan perut paling kerap berkembang dalam unjuran bahagian aterosklerotik yang berubah dari dinding vaskular. Tempat kedua dalam struktur faktor etiologi yang memprovokasi perkembangan aneurisme adalah kesan traumatik pada rongga perut dan kecederaan tulang belakang trauma. Aneurisma sifilis dari penyetempatan ini sangat jarang berlaku dan kemungkinan besar merupakan pengecualian dari peraturan ini..

    Tanda awal aneurisme yang terletak di aorta perut adalah sensasi pesakit mengenai denyutan yang tidak normal di rongga perut. Perkembangan sindrom kesakitan khas bukan ciri aneurisma aorta penyetempatan ini, namun, beberapa pesakit mungkin merasakan perasaan tidak selesa di bahagian belakang, menurun dengan pergerakan badan.

    Kemunculan pada pesakit kesakitan herpes zoster di bahagian atas perut dan punggung adalah kriteria klinikal paling awal untuk perkembangan pecah aneurisme. Patologi ini dicirikan oleh peningkatan cepat dalam manifestasi kejutan kerana pendarahan besar ke rongga perut. Sekiranya tidak ada campur tangan pembedahan yang tepat pada masanya, aneurisma aorta abdomen yang membedah dalam masa yang singkat memprovokasi perkembangan hasil yang membawa maut.

    Diagnosis aneurisma aorta

    Tanda-tanda klinikal khas aneurisma aorta dari mana-mana penyetempatan hanya muncul pada tahap tindakan mampatan pada organ dalaman yang berdekatan, oleh itu tidak mungkin bergantung pada gambaran klinikal hanya ketika membuat diagnosis. Selalunya, pengesahan aneurisma aorta berlaku pada masa pemeriksaan pesakit yang dirancang dengan menggunakan teknik pemeriksaan saringan rutin. Dengan pengembangan besar aneurisma dan penyetempatan khas aneurisma, pakar kardiologi yang berpengalaman dapat mengesan gejala objektif patologi yang sudah berada pada tahap pemeriksaan awal pesakit, namun, pengesahan akhir diagnosis hanya mungkin dilakukan setelah penggunaan teknik pencitraan instrumental tertentu..

    Dalam pemeriksaan sinar-X rutin, dalam kebanyakan kes, mungkin untuk menafsirkan gambar dialog aneurisme dengan betul, yang dilihat sebagai pengembangan aorta yang signifikan, menggantikan struktur lantai atas mediastinum ke arah yang bertentangan. Untuk memperjelaskan penyetempatan aneurisma, disarankan bagi pesakit untuk melakukan fluoroskopi rongga dada dengan kontras oral esofagus. Jangkitan aneurisma aorta yang panjang tentu akan memprovokasi pemendapan garam kalsium di dindingnya, yang dapat dilihat pada sinar-x semasa pemeriksaan poliposisi. Dalam keadaan di mana aneurisma yang dilokalisasi di aorta perut mempunyai parameter yang besar semasa pemeriksaan sinar-x panorama rongga perut, adalah mungkin untuk membayangkan lapisan vertebra lumbal, serta pengembangan aneurisma itu sendiri dengan kalsifikasi yang teruk pada dinding aorta..

    Pemeriksaan ultrabunyi merujuk kepada kaedah yang paling biasa untuk memvisualisasikan aneurisma, terutamanya aorta perut. Tanda-tanda aneurisma ekografi adalah pengembangan lumen aorta yang signifikan ke seluruh kapal, serta lesi aterosklerotik pada dinding vaskular.

    Untuk menilai keadaan dinding kantung aneurisma dan tanda-tanda stratifikasi aneurisma yang ada, pesakit disyorkan untuk melakukan tomografi yang dikira. Walau bagaimanapun, kajian yang paling boleh dipercayai mengenai diagnosis aneurisma aorta adalah angiografi, yang membolehkan anda menentukan lokasi kantung aneurisma dengan tepat, panjang dan indikasinya untuk pembedahan.

    Rawatan aneurisma aorta

    Tidak dalam semua situasi, pengesahan diagnosis "aneurisma aorta" adalah dasar untuk penggunaan intervensi pembedahan, namun, ada kriteria yang cukup sempit yang menjadi argumen yang tidak dapat dipertikaikan dalam memutuskan persoalan rawatan pembedahan. Sebagai contoh, parameter kritikal pengembangan aneurisma lebih dari 5 cm adalah kriteria mutlak untuk pembedahan pembedahan aorta. Sebagai tambahan, aneurisma pelbagai penyetempatan, dengan semua tanda-tanda kemungkinan pecahnya aorta dan peningkatan risiko komplikasi tromboemboli, perlu dikeluarkan melalui pembedahan. Juga petunjuk yang tidak dapat dipertikaikan untuk melakukan pembedahan adalah pertumbuhan progresif kantung aneurisma yang cepat yang melebihi 5 mm dalam enam bulan.

    Perlu diingat bahawa dimensi batas aneurisma aorta dapat terjadi dengan gangguan hemodinamik yang teruk yang memerlukan pembetulan, oleh itu, jika tidak ada langkah-langkah perubatan dari rancangan konservatif dan pembedahan, patologi ini mempunyai kaedah dan prognosis yang sangat tidak baik bagi pesakit. Akibat maut secara tiba-tiba, sebagai peraturan, adalah akibat pendarahan besar-besaran dan perkembangan kejutan hemoragik, yang berlaku ketika pembuluh darah aorta pecah, tetapi kita tidak boleh melupakan risiko akibat maut kerana perkembangan kegagalan jantung yang tidak terkompensasi. yang mempunyai jangka masa panjang dan merupakan keadaan yang mengancam nyawa bagi pesakit.

    Pada masa ini, kejayaan memperkenalkan kaedah terbaru rawatan aneurisma aorta ke dalam amalan pembedahan profil jantung membolehkan peningkatan kualiti dan jangka hayat orang yang menderita patologi ini. Menurut statistik dunia, kadar kelangsungan hidup pesakit selama lima tahun dalam tempoh selepas operasi mencapai 80%, yang merupakan petunjuk keberkesanan dan kemungkinan rawatan pembedahan aneurisma aorta..

    Dalam keadaan di mana pesakit mempunyai kontraindikasi untuk campur tangan pembedahan, misalnya, usia tua atau adanya patologi bersamaan pada tahap dekompensasi, penggunaan terapi ubat sokongan disarankan, yang berdasarkan ubat-ubatan siri hipotensi kumpulan beta-blocker (Obzidan dalam dos harian 80 mg secara lisan). Sebagai ubat dengan orientasi etiopatogenetik, agen penurun kolesterol harus lebih disukai, seperti pencegahan perkembangan penyakit aterosklerotik jantung dan vaskular (Atorvastatin dalam dos harian 20 mg selama sekurang-kurangnya dua bulan). Sudah tentu, langkah-langkah pengubahsuaian gaya hidup adalah pencegahan perkembangan penyakit yang lebih lanjut, yang menjadi latar belakang perkembangan aneurisma.

    Pembedahan untuk aneurisma aorta

    Isipadu dan teknik intervensi pembedahan bergantung terutamanya pada penyetempatan pengembangan aneurisma. Oleh itu, dengan aneurisma aorta menaik, disarankan untuk melakukan operasi melalui sternotomi median. Tahap awal panduan pembedahan adalah pendedahan aorta dan mematikannya dari peredaran umum, yang mana klip khas digunakan pada jarak 20 mm dari leher kantung aneurisma. Pemotongan aneurisma sakular harus lengkap, namun, di atas tempat penggunaan pengapit, perlu mengekalkan bahagian dinding vaskular yang tidak berubah dengan panjang sekurang-kurangnya 10 mm. Setelah mengeluarkan aneurisma, permukaan luka dijahit dengan tuli, dan dengan kecacatan yang besar, anda boleh menggunakan teknik menjahit penutup sintetik.

    Dengan bentuk aneurisma berbentuk gelendong aorta menaik, perluasan pengembangan intraluminal yang luas, oleh itu, campur tangan pembedahan dilakukan dengan syarat mesin jantung-paru digunakan. Pendedahan langsung aorta membolehkan anda mengenakan penjepit melintang pada aorta di atas unjuran keberangkatan batang brachycephalic daripadanya. Pembukaan kantung aneurisma dilakukan serentak dengan pengenalan kanula khas ke dalam mulut arteri koronari untuk meningkatkan perfusi koronari. Kerana kenyataan bahawa aneurisma berbentuk gelendong menempati segmen besar aorta, campur tangan pembedahan melibatkan reseksi besar aorta dengan penggantian cacat berikutnya dengan allograft.

    Dalam keadaan di mana pesakit mengalami komplikasi aneurisma aorta dalam bentuk perkembangan kekurangan injap aorta, operasi dilakukan secara berperingkat. Pada mulanya, injap aorta diganti, dan kemudian peletakan aorta dan penempatan allograft.

    Rawatan pembedahan aneurisma lengkungan aorta hanya dilakukan dalam keadaan pintasan kardiopulmonari dan terdiri dalam menerapkan pengapit pada lengkungan aorta untuk mematikan lengkungan aorta bersama dengan arteri yang berlepas dari peredaran darah. Alat bantu pembedahan dalam kes ini terdiri daripada peletakan bahagian aorta yang berubah dengan penggantian berikutnya dengan allograft.

    Operasi untuk menghilangkan aneurisma aorta, yang dilokalisasi dalam unjuran bahagian menurunnya, dilakukan dengan penggunaan separa bypass kardiopulmonari, sementara kapal yang memasangkan bahagian atas badan tidak mematikan dari peredaran darah. Akses pembedahan untuk reseksi adalah torakotomi kiri, diikuti dengan membuka rongga perikardial. Pengapit aorta mesti dilakukan mengikut arah melintang. Reseksi bahagian aorta yang diubah secara aneurisma dan jahitan allograft berikutnya dilakukan ke bahagian yang tersisa dari dinding vaskular, selepas itu perlu dikeluarkan pengapit.

    Campur tangan pembedahan untuk aneurisma berstrata pada kapal aorta adalah kriteria mutlak untuk campur tangan pembedahan melalui sternotomi median. Selalunya, reseksi aorta membesar yang diubah disertai dengan penggantian injap aorta dengan injap buatan.

    Dengan aneurisma bahagian thoracoabdominal, torakotomi dengan pemotongan tulang rusuk dan pemotongan kubah diafragma ke tahap aorta adalah akses yang paling baik, selepas itu organ-organ perut dipindahkan untuk mengakses pengembangan aneurisma secara retroperitoneally. Dengan menggunakan allograft, shunt terbentuk, selepas itu cabang arteri memanjang dari aorta anastomose ke prostesis.

    Aneurisma aorta - doktor mana yang akan membantu. Sekiranya anda mempunyai atau mengesyaki aneurisma aorta, anda harus segera berjumpa doktor seperti pakar kardiologi atau pakar bedah jantung..

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis