Aneurisma Aortik: Gejala dan Rawatan

Aneurisme disebut penonjolan dinding pembuluh darah yang dihasilkan, yang disebabkan oleh peregangan atau penipisan akibat patologi yang diperoleh atau keturunan. Bahaya masalah tersebut sangat bergantung pada lokasi kecacatan vaskular dan kaliber arteri atau urat.

Aneurisma aorta betul dimasukkan dalam senarai keadaan paling berbahaya yang boleh mengakibatkan kematian hampir seketika. Keburukan penyakit ini terletak pada kenyataan bahawa pesakit untuk waktu yang lama mungkin tidak mengesyaki kehadirannya, dan aorta adalah saluran terbesar badan manusia, dan apabila aneurisma besar yang terbentuk di atasnya pecah, pesakit boleh mati atau sakit parah dalam beberapa minit, disebabkan oleh pendarahan besar-besaran.

Ringkas Aorta

Aorta adalah arteri terbesar dan terpanjang tubuh manusia, yang merupakan saluran utama lingkaran besar peredaran darah. Ia terbahagi kepada tiga bahagian: menaik, lengkungan aorta dan menurun. Bahagian aorta yang menurun, pada gilirannya, dibahagikan kepada bahagian toraks dan perut. Panjang kapal besar ini menempati jarak dari sternum ke tulang belakang lumbar. Dimensi arteri sedemikian menunjukkan bahawa semasa mengepam darah, tekanan tertinggi dibuat di dalamnya, dan itulah sebabnya tompok (aneurisma) sering terbentuk di atasnya..

Mekanisme dan penyebab aneurisma

Juga, kerana ciri-ciri anatomi, aorta paling rentan terhadap jangkitan, perubahan aterosklerotik, kecederaan dan kematian membran tengah kapal. Semua faktor predisposisi ini menyumbang kepada perkembangan aneurisma, stratifikasi, aterosklerosis atau keradangan aorta (aortitis). Peregangan atau penipisan dinding arteri terbesar ini disebabkan oleh perubahan yang berkaitan dengan usia, atau pelbagai kecederaan atau penyakit (sifilis, aterosklerosis, diabetes mellitus, dll.).

Menurut statistik, plak aterosklerotik dalam kebanyakan kes merupakan punca penyakit ini. Juga, tidak lama dahulu, para saintis mencadangkan bahawa perkembangan virus herpes dapat menyumbang kepada perkembangan aneurisma aorta. Pada masa ini, data-data ini belum dapat disahkan secara pasti, dan penyelidikan sedang dikembangkan..

Pada peringkat awal penyakit ini, aneurisma aorta tidak menampakkan diri dan dapat dikesan sepenuhnya secara tidak sengaja semasa pemeriksaan pesakit untuk penyakit lain (contohnya, ketika melakukan ultrasound saluran darah, organ rongga perut atau jantung). Selepas itu, atrofi gentian elastik berlaku di dinding tengah arteri ini. Mereka digantikan oleh tisu berserat, dan ini membawa kepada peningkatan diameter aorta dan peningkatan ketegangan di dindingnya. Dengan kemajuan proses patologi seperti itu, risiko pecah meningkat dengan ketara.

Jenis-jenis Aneurisma

Aneurisma aorta boleh berbeza dalam struktur dan bentuknya..

Mengikut ciri patologinya, aneurisme adalah:

  • benar - adalah penonjolan dinding kapal, yang terbentuk dari semua lapisan vaskular aorta;
  • false (atau pseudo-aneurisma) - adalah penonjolan dinding pembuluh darah, yang terbentuk dari hematoma berdenyut, dinding kapal terdiri daripada tisu penghubung paraaortik dan endapan gumpalan darah sublayer.

Dalam bentuknya, aneurisma aorta boleh:

  • sakular - rongga penonjolan patologi aorta berkomunikasi dengan lumennya melalui saluran serviks;
  • berbentuk gelendong - berlaku paling kerap, rongga mirip dengan bentuk gelendong dan berkomunikasi dengan lumen aorta melalui bukaan yang luas;
  • pengelupasan - rongga terbentuk kerana stratifikasi dinding aorta dan dipenuhi dengan darah, aneurisma seperti itu berkomunikasi dengan lumen aorta melalui dinding berstrata.

Menurut manifestasi klinikal, pakar kardiologi membezakan jenis aneurisma berikut:

Gejala

Keterukan dan sifat tanda-tanda aneurisma aorta ditentukan oleh tempat penyetempatan dan tahap perkembangannya. Mereka tidak spesifik, beragam dan, terutama dengan keparahan yang tidak mencukupi atau perkembangan pesat, disebabkan oleh pesakit dengan penyakit lain. Urutan penampilan mereka selalu ditentukan oleh proses patologi seperti itu:

  • semasa terkena intima aorta, pesakit mengalami kesakitan dan tekanan darah menurun dengan mendadak;
  • dalam proses stratifikasi dinding aorta, pesakit mengalami kesakitan yang tajam dari sifat migrasi, episod berulang tekanan darah rendah dan gejala organ (mereka ditentukan oleh lokasi aneurisma, air mata keintiman dan pendarahan);
  • semasa pecah sepenuhnya dinding aorta, pesakit mengalami tanda-tanda pendarahan dalaman (pucat tajam, keringat sejuk, penurunan tekanan darah, dll.) dan kejutan hemoragik berkembang.

Bergantung pada gabungan semua faktor di atas, pesakit mungkin mengalami:

  • kesakitan watak yang terbakar, menekan atau terkoyak, dilokalisasi atau memancar ke lengan, dada, bilah bahu, leher, punggung bawah atau kaki;
  • sianosis bahagian atas badan dengan perkembangan hemopericardium;
  • pengsan yang berkembang dengan kerosakan dan kerengsaan kapal yang keluar dari otak atau dengan anemia tajam pesakit kerana pendarahan besar-besaran;
  • bradikardia teruk pada permulaan air mata intimal, kemudian digantikan oleh takikardia.

Pada kebanyakan pesakit, aneurisma aorta, terutama pada peringkat awal perkembangannya, adalah tanpa gejala. Jalan penyakit ini sangat relevan apabila penonjolan patologi dinding kapal di aorta toraks. Dalam kes seperti itu, tanda-tanda patologi dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan instrumental untuk penyakit lain, atau membuat diri mereka merasa lebih jelas jika aneurisma dilokalisasi di kawasan selekoh aorta di busur. Dalam beberapa kes, dengan kerengsaan vaskular, pembedahan aorta di kawasan saluran koronari dan pemampatan arteri koronari, gambaran klinikal aneurisma aorta digabungkan dengan gejala infark miokard atau angina pectoris. Dengan lokasi penonjolan patologi di aorta perut, gejala penyakit dinyatakan dengan jelas.

Pemeriksaan ECG pada pesakit dengan aneurisma aorta mungkin mempunyai gambaran yang berubah-ubah. Dalam 1/3 kes, tidak terdapat penyimpangan di dalamnya, dan pada yang lain, tanda-tanda lesi miokardium fokus dan kekurangan koronari diperhatikan. Dengan pembedahan aorta, tanda-tanda ini berterusan dan dikesan pada beberapa ECG yang berulang kali diambil..

Dalam ujian darah umum, pesakit mengalami leukositosis dan tanda-tanda anemia. Dengan stratifikasi aneurisma aorta, penurunan tahap hemoglobin dan sel darah merah terus berkembang dan digabungkan dengan leukositosis.

Juga, pada pesakit dengan penyakit ini, kemunculan beberapa gejala neurologi adalah mungkin:

  • kekejangan
  • gangguan semasa kencing dan buang air besar;
  • hemiplegia;
  • keadaan pengsan;
  • paraplegia.

Apabila arteri femoral dan iliac terlibat dalam proses patologi, tanda-tanda pelanggaran bekalan darah ke bahagian bawah kaki diperhatikan. Pesakit boleh muncul: sakit kaki, bengkak, keputihan atau sianosis kulit, dll..

Sekiranya pemisahan aneurisma aorta abdomen di perut, tumor berdenyut dan bertambah besar terbentuk, dan ketika darah dituangkan ke rongga pleura, perikardium atau mediastinum, ketika mengetuk batas jantung, perpindahan, pengembangan dan aritmia jantung mereka diperhatikan hingga serangan jantung.

Gejala pecah aneurisma aorta

Dalam kebanyakan kes, pecah aneurisma aorta tidak disertai dengan gejala tertentu. Pada mulanya, pesakit mungkin mengalami ketidakselesaan dan kesakitan yang tidak sengit, dan pada permulaan pendarahan, tanda-tanda kejutan hemoragik menyertai gambaran klinikal.

Sekiranya berlaku pendarahan besar-besaran dan cepat, pengsan dan kesakitan yang kuat boleh berlaku di bahagian tubuh yang berlainan (jika pembedahan atau pecahnya aorta berlaku dalam hubungan rapat dengan kumpulan saraf). Prognosis kehilangan darah yang ketara bergantung kepada jumlah darah yang hilang..

Rawatan

Untuk rawatan aneurisma aorta, pesakit mesti berjumpa pakar bedah vaskular atau pakar bedah jantung. Definisi taktiknya bergantung pada kadar pertumbuhan, lokasi dan ukuran aneurisma, yang ditentukan semasa pemerhatian dinamik dan kawalan sinar-x tetap. Sekiranya perlu, untuk mengurangkan risiko komplikasi yang mungkin berlaku atau mempersiapkan pesakit untuk menjalani rawatan pembedahan, terapi ubat antikoagulan, antiplatelet, antihipertensi dan antikolesterolemia dilakukan..

Keputusan untuk melakukan rawatan pembedahan yang dirancang dibuat dalam kes klinikal berikut:

  • aneurisma aorta perut dengan diameter lebih daripada 4 cm;
  • aneurisma aorta toraks dengan diameter lebih daripada 5.5-6 cm;
  • peningkatan berterusan ukuran aneurisma kecil sebanyak 0.5 cm atau lebih selama enam bulan.

Pembedahan kecemasan dilakukan secepat mungkin, kerana dengan pendarahan besar-besaran atau berpanjangan, pesakit mati dalam waktu sesingkat mungkin. Petunjuk untuknya boleh menjadi situasi terminal seperti:

  • embolisasi arteri periferal;
  • pembedahan aorta atau pecah.

Untuk menghilangkan aneurisma, operasi dilakukan yang bertujuan untuk memotong dan menjahit atau mengganti bahagian aorta yang rosak dengan prostesis. Sekiranya terdapat kekurangan aorta, penggantian injap aorta dilakukan semasa reseksi bahagian toraks kapal.

Salah satu pilihan invasif minimum untuk rawatan pembedahan adalah prostetik endovaskular diikuti dengan pemasangan prostesis stent atau vaskular. Sekiranya mustahil untuk melakukan operasi tersebut, campur tangan tradisional dilakukan dengan akses terbuka ke laman penyetempatan untuk reseksi:

  • aneurisma perut;
  • aneurisma toraks dengan pintasan ventrikel kiri;
  • aneurisma toraks semasa pintasan kardiopulmonari;
  • aneurisma lengkungan aorta dengan pintasan kardiopulmonari;
  • aneurisma aorta perut;
  • aneurisma aorta perut dengan pintasan kardiopulmonari;
  • aneurisma aorta.

Setelah menyelesaikan rawatan chiurgic, pesakit dipindahkan ke jabatan kardioreanimasi, dan apabila semua fungsi penting dipulihkan, ke jabatan vaskular atau pusat kardiologi. Dalam tempoh selepas operasi, pesakit diberi terapi analgesik dan rawatan simptomatik..

Prognosis untuk aneurisma aorta akan ditentukan oleh ukuran, kadar perkembangan dan patologi berkaitan sistem kardiovaskular dan badan lain. Sekiranya tidak ada rawatan, hasil penyakit ini sangat tidak menguntungkan, kerana pesakit mempunyai akibat yang fatal kerana pecahnya aneurisma atau perkembangan tromboembolisme. Menurut statistik, dalam tiga tahun pertama, kira-kira 95% pesakit mati. Ini disebabkan oleh penyakit yang sering terpendam dan berisiko tinggi pecahnya aneurisma, diameternya mencapai 6 cm. Menurut statistik, kira-kira 50% pesakit mati dengan patologi aorta sedemikian setiap tahun.

Dengan pengesanan awal dan rawatan pembedahan aneurisma aorta yang dirancang, prognosis pasca operasi menjadi lebih baik, dan hasil yang membawa maut tidak lebih daripada 5%. Itulah sebabnya, untuk pencegahan dan pengesanan penyakit ini tepat pada masanya, disarankan untuk selalu memantau tahap tekanan darah, menjaga gaya hidup yang sehat, menjalani pemeriksaan pencegahan yang dijadualkan secara berkala dan semua janji temu doktor untuk terapi ubat penyakit bersamaan.

Animasi perubatan mengenai "Aortic Aneurysm":

Rancangan TV "Jadilah Sihat" dengan topik "Aortic Aneurysm":

Aneurisma aorta

Aneurisma aorta adalah pengembangan lumen kapal yang tidak dapat dipulihkan di kawasan tertentu.

Ia adalah salah satu penyakit aorta yang paling kerap dan berbahaya. Prognosis kehidupan pesakit sering kali tidak baik. Kadar kejadian adalah 10 kes setiap 100,000 orang. Pada lelaki, aneurisma aorta didiagnosis 2 hingga 4 kali lebih kerap daripada pada wanita. Di antara aneurisma aorta toraks, aorta menaik sering terlibat dalam proses patologi..

Terdapat juga gabungan aneurisma aorta toraks dan perut. Penyakit ini tidak dapat diterima oleh rawatan perubatan, terus berkembang dan komplikasi serius..

Apa ini?

Aneurisma aorta - pengembangan patologi tempatan bahagian arteri utama kerana kelemahan dindingnya.

Ia dicirikan oleh pengembangan lumen batang arteri yang tidak dapat dipulihkan di kawasan yang terhad. Nisbah aneurisma aorta penyetempatan yang berbeza adalah kira-kira berikut: aneurisma aorta abdomen menyumbang 37% kes, aorta menaik - 23%, lengkungan aorta - 19%, aorta toraks menurun - 19.5%. Iaitu, sekitar 2/3 dari keseluruhan patologi jatuh pada bahagian aneurisma aorta toraks dalam kardiologi.

Aneurisma aorta toraks sering digabungkan dengan malformasi aorta lain - kekurangan aorta dan koarkasi aorta.

Lokasi aneurisma aorta

Aneurisma aorta boleh menyebabkan pelbagai gejala dan manifestasi. Ini banyak ditentukan oleh lokasi kecacatan pada kapal. Untuk lebih memahami mekanisme berlakunya gejala ini, anda harus mempunyai idea tentang apa aorta dan strukturnya. Aorta berasal dari ventrikel kiri jantung. Dari sana, darah arteri di bawah tekanan tinggi memasuki kapal. Dinding aorta biasanya menekan denyutan semasa pengeluaran darah kerana keanjalan dinding. Kehilangan keanjalan ini membawa kepada pembentukan aneurisma. Pada tahap yang berbeza, kapal yang lebih kecil berlepas dari aorta - cabangnya. Sekiranya kecacatan itu menembusi mulut cabang-cabang ini, pesakit mungkin mengalami pelbagai gejala yang kadang-kadang sukar dikaitkan dengan adanya aneurisme.

Di rongga perut, aorta memberikan cabang berikut:

  1. Arteri diafragmatik. Ini adalah kapal kecil, jumlahnya sedikit berbeza. Mereka memberi makan serat otot bawah diafragma.
  2. Batang celiac. Ini adalah kapal pendek yang tidak berpasangan, yang segera setelah keluar dari aorta dibahagikan kepada tiga arteri besar, menuju ke perut, hati dan limpa.
  3. Arteri adrenal tengah. Berangkat ke kanan dan kiri ke setiap kelenjar adrenal.
  4. Arteri mesenterik atas. Ia bergerak maju dari aorta dan dibahagikan kepada dahan kecil yang memberi makan pelbagai bahagian usus kecil.
  5. Arteri ginjal. Juga menyimpang ke kanan dan kiri ke buah pinggang. Darah masuk ke sana bukan hanya untuk menyuburkan organ, tetapi juga membersihkannya melalui pembentukan air kencing.
  6. Arteri testis / ovari. Pergi ke gonad. Jumlah kapal ini dan tempat keberangkatan mereka dari aorta adalah ciri khas badan. Juga dipengaruhi oleh jantina pesakit.
  7. Arteri mesenterik bawah. Terbahagi kepada banyak cabang yang memakan sebahagian besar usus besar.

Di rongga dada, aorta memberikan cabang berikut:

  1. Arteri koronari. Kapal berdiameter kecil ini berangkat sejurus selepas keluarnya aorta dari ventrikel kiri dan memberi makan otot jantung itu sendiri.
  2. Tong kepala bahu. Kapal ini kemudiannya dibahagikan kepada arteri subclavian kanan dan arteri karotid biasa yang betul.
  3. Arteri karotid biasa kiri. Ia naik sepanjang leher ke kepala dan mengambil bahagian dalam pemakanan otak.
  4. Arteri subclavian kiri. Ia mengambil bahagian dalam pemakanan lengan kiri, bahu dan kawasan bersebelahan.
  5. Terdapat juga sejumlah arteri yang lebih kecil yang memberi makan organ mediastinum posterior, otot interkostal, diafragma dan formasi anatomi lain di rongga dada.

Oleh kerana pembentukan aneurisme mengganggu aliran darah yang normal, mana-mana organ yang menerima darah dari cawangan di atas boleh menderita penyakit ini. Otak paling sensitif terhadap hipoksia (kekurangan oksigen), jadi aneurisma yang mempengaruhi batang brachiocephalic dan arteri karotid kiri kiri biasanya memberi gejala yang lebih awal dan lebih jelas.

Oleh itu, kedudukan aneurisma pada aorta sangat menentukan pelbagai gangguan yang akan mengganggu pesakit. Sekiranya tidak ada rasa sakit, aneurisma pada tahap batang seliak, misalnya, dapat ditunjukkan oleh pencernaan yang buruk, kerana bekalan darah ke perut akan menderita. Juga, lokasi aneurisma menentukan kaedah rawatannya. Untuk penyelesaian pembedahan yang berkesan dan selamat untuk masalah ini, doktor mesti memahami kedudukannya dengan jelas. Dalam kebanyakan kes, ketika merumuskan diagnosis, cabang-cabang aorta adalah sejenis garis panduan. Contohnya ialah aneurisma aorta infrarenal. Nama menunjukkan bahawa pengembangan kapal terletak di bawah tempat pembuangan arteri ginjal di aorta perut.

Secara umum, selalunya mereka bercakap mengenai aneurisma aorta perut atau toraks. Walaupun hakikat masalahnya serupa (ini adalah penyambungan kapal yang sama pada tahap yang berbeza), gejala, rawatan dan prognosis penyakit ini berbeza.

Punca berlakunya

Aneurisma aorta jantung boleh menjadi kongenital dan diperolehi. Aneurisma kongenital berlaku kerana janin mengalami penyakit keturunan - sindrom Mafan, displasia berserabut, penyakit tisu penghubung, dan lain-lain. Juga, pelbagai penyakit wanita yang dipindahkan semasa kehamilan boleh menyebabkan pembentukan aneurisma aorta pada anak. Prognosis tidak baik, kerana sebaik sahaja dilahirkan, bayi akan memerlukan pembedahan jantung yang rumit.

Adapun aneurisma aorta jantung yang diperoleh, penyebab berlakunya pelbagai:

  • Lesi aterosklerotik dinding vaskular (sehingga 80% daripada semua kes aneurisma aorta diprovokasi oleh aterosklerosis). Di bawah plak kolesterol yang terbentuk di aorta, proses degeneratif mula berlaku. Mereka melemahkan dinding kapal, yang kehilangan keanjalan dan mula menonjol secara beransur-ansur. Oleh itu, aneurisma terbentuk.
  • Sifilis pada peringkat akhir perkembangannya. Dalam kes ini, bakteria patogen memasuki dinding aorta dengan aliran darah dan mula memusnahkannya. Sebab ini pada masa ini tidak sering menimbulkan pembentukan aneurisme, kerana sifilis berjaya didiagnosis dan dirawat.
  • Kecederaan. Mereka boleh diperoleh sebagai hasil campur tangan pembedahan pada jantung, semasa koronografi, angioplasti koronari dan prosedur perubatan lain.
  • Aortitis spesifik dan tidak spesifik, jangkitan pasca operasi, penyakit kulat aorta adalah penyebab keradangan pembentukan aneurisme saluran utama jantung. Kadang-kadang penyetempatan atipikal mycobacterium tuberculosis, salmonella dan mikroorganisma patogen lain menyebabkan pembentukannya.

Di samping itu, faktor yang boleh mencetuskan pembentukan aneurisma aorta jantung dapat dibezakan. Mereka, dalam kebanyakan kes, dikaitkan dengan gaya hidup seseorang.

Di antara faktor-faktor ini, kita dapat membezakan:

  • Penyalahgunaan alkohol, merokok.
  • Kesalahan pemakanan (makan makanan tinggi kolesterol).
  • Umur pikun.
  • Obesiti.
  • Kehadiran penyakit kronik. Pertama sekali, kita bercakap mengenai hipertensi. Ia didiagnosis pada 75% pesakit dengan aneurisma aorta jantung..

Oleh itu, kita dapat menyimpulkan bahawa aneurisma bukan penyakit bebas. Ini atau proses patologi yang berlaku di dalam badan selalu menyebabkannya. Aneurisme, sebenarnya, berfungsi sebagai komplikasi hebat aterosklerosis, hipertensi, trauma, dll..

Patogenesis

Selain kecacatan pada dinding aorta, faktor mekanikal dan hemodinamik turut mengambil bahagian dalam pembentukan aneurisma. Aneurisma aorta lebih kerap berlaku di kawasan yang mengalami tekanan yang mengalami tekanan yang meningkat kerana kelajuan aliran darah yang tinggi, curam gelombang nadi dan bentuknya. Trauma aorta kronik, serta peningkatan aktiviti enzim proteolitik menyebabkan pemusnahan kerangka elastik dan perubahan degeneratif tidak spesifik di dinding kapal.

Aneurisma aorta yang terbentuk bertambah secara beransur-ansur, kerana ketegangan di dindingnya meningkat sebanding dengan pengembangan diameter. Aliran darah di kantung aneurisma melambatkan dan menjadi bergelora. Hanya sekitar 45% darah dari isipadu yang terletak di aneurisma memasuki tempat tidur arteri distal. Ini disebabkan oleh fakta bahawa, memasuki rongga aneurisma, darah mengalir di sepanjang dinding, dan aliran pusat dikendalikan oleh mekanisme turbulensi dan kehadiran massa trombotik dalam aneurisma. Kehadiran gumpalan darah di rongga aneurisme adalah faktor risiko tromboemboli cabang aorta distal.

Gejala dan tanda pertama

Gambaran klinikal aneurisma dibentuk oleh gejala yang diprovokasi oleh pemampatan organ jiran, oleh itu, ia bergantung kepada penyetempatan pembentukan patologi.

Tanda-tanda aneurisma lengkungan, bahagian menaik dan menurun dari aorta:

  • kesakitan berterusan di belakang sternum dengan sinaran ke belakang;
  • sesak nafas dengan kesukaran bernafas, berdehit bising;
  • bradikardia (dengan mampatan saraf vagus);
  • kesukaran menelan;
  • kemungkinan pendarahan paru berulang yang tidak intensif;
  • melemahkan atau menghentikan nadi sepenuhnya (dengan pemampatan arteri subclavian);
  • suara serak (dengan tekanan saraf berulang);
  • simptom positif Oliver - Cardarelli;
  • penyempitan fisur palpebral (dengan pemampatan simpul serviks simpatik);
  • menekan sakit di perut, kadang-kadang disertai dengan sakit perut, pedih ulu hati, muntah.

Gejala aneurisma aorta perut:

  • kesakitan sengit yang berterusan di kawasan lumbar dan epigastrik;
  • pengekalan kencing akut;
  • peningkatan tekanan darah secara simptomatik;
  • gangguan pencernaan (loya, muntah, penurunan berat badan);
  • kemungkinan pergerakan bahagian bawah yang terganggu;
  • formasi padat berdenyut pada tahap pusar atau sedikit lebih rendah dan ke kiri.

Menurut kajian, 100% pesakit dengan aneurisma aorta perut mempunyai riwayat merokok lebih dari 25 tahun.

Aneurisma pengelupasan ditunjukkan oleh gejala yang tiba-tiba berlaku:

  • sakit tajam yang tidak tertahankan di belakang sternum, di punggung atau di kawasan epigastrik, yang tidak dapat dihentikan dengan mengambil analgesik (rasa sakit dapat mereda dan meningkat, yang menunjukkan perkembangan stratifikasi, boleh seperti gelombang, secara beransur-ansur berhijrah di belakang, di sepanjang tulang belakang);
  • peningkatan kadar jantung;
  • kelemahan umum.

Aneurisma boleh tanpa gejala dan didiagnosis hanya pada tahap stratifikasi atau pecah.

Diagnostik

Selalunya aneurisma aorta jantung - kapal terbesar - dikesan semasa pemeriksaan perubatan atau pemeriksaan penyakit lain. Sekiranya pakar kardiologi menunjukkan adanya aneurisma, maka pesakit mesti menjalani diagnosis yang komprehensif. Kaedah instrumental adalah keutamaan, ujian makmal hanya mengesahkan penyebab patologi, misalnya, aterosklerosis.

  1. X-Ray dada. Dengan aneurisma aorta toraks, sinar-x diambil dalam 3 unjuran dengan kontras serentak dengan barium esofagus. Membantu mengenal pasti hemo- dan pneumothorax.
  2. Ekokardiografi jantung. Berinformasi dengan aneurisma aorta menaik. Membantu mempertimbangkan perubahan struktur jantung.
  3. Gambaran keseluruhan x-ray organ perut. Ditembak dalam 2 unjuran. Hasilnya menentukan adanya atau tidak adanya pendarahan di rongga perut, kalsifikasi dinding aorta, ubah bentuk badan vertebra.
  4. Ultrasound Doppler aorta perut atau toraks. Digunakan untuk menilai keadaan kapal terbesar dan menentukan penyetempatan aneurisma.
  5. Aortografi. Pemeriksaan sinar-X bahagian dan cawangan aorta dengan kontras. Membolehkan anda menentukan lokasi, ukuran, panjang, keadaan aneurisma dengan tepat.
  6. Tomografi dikira multispiral aorta perut. Varieti tomografi yang dikira. Mengesahkan adanya aneurisma, kalsifikasi, stenosis, trombosis dan patologi lain dari aorta perut.

Semasa diagnosis, perlu diingat bahawa gejala patologi mungkin serupa dengan penyakit jantung atau saluran pencernaan yang lain. Oleh itu, anda perlu melalui satu set kajian, yang mana hasilnya dan dengan manifestasi klinikal, doktor akan membuat diagnosis yang tepat.

Kesan

Kemungkinan komplikasi aneurisma aorta yang tidak dirawat:

  • pembentukan kecacatan aorta;
  • kegagalan jantung akut (kronik);
  • trombosis kantung aneurisma dengan kemasukan massa trombotik seterusnya ke dalam peredaran sistemik dan trombosis akut pelbagai organ.

Komplikasi utama aneurisma penyetempatan adalah stratifikasi mereka dengan kemungkinan pecah berikutnya (kematian - 90%). Apabila aneurisma pecah, pendarahan besar berlaku di sistem pernafasan (bronkus, trakea), rongga pleura, kantung jantung, esofagus, saluran darah besar yang terletak di rongga dada, mengakibatkan kehilangan darah akut, kejutan.

Anda boleh mengesyaki pecah aneurisma dengan gejala berikut:

  • sakit "belati" secara tiba-tiba di perut, dada atau ruang interscapular;
  • pucat kulit;
  • mulut kering, dahaga;
  • peluh sejuk dan melekit;
  • pening;
  • penurunan tekanan darah yang cepat, sehingga ketiadaan lengkap di arteri periferal;
  • takikardia;
  • dyspnea.

Pecahnya aneurisma pada rongga perut dalam kebanyakan kes disertai dengan kematian pesakit secara serta-merta. Dengan penyetempatan pecah lain kerana trombosis kecacatan pada dinding aorta, tempoh penstabilan sering berlaku. Tempohnya berkisar antara beberapa jam hingga beberapa minggu, tetapi pasti berakhir dengan pecah berulang aneurisma dan kematian.

Apa yang perlu dilakukan untuk mengelakkan pecah aorta?

Penyakit ini lebih mudah dicegah daripada diubati. Aneurisma aorta selalunya tidak simptomatik dan dikesan secara kebetulan pada pemeriksaan fizikal atau ketika berlaku komplikasi. Risiko pecah aorta adalah individu dalam setiap kes..

Antara penyebab pecahnya aorta dapat dikenal pasti:

  • peningkatan tekanan darah yang ketara;
  • kehamilan dan kelahiran anak;
  • keterlaluan psiko-emosi;
  • senaman fizikal yang berat.

Pemeriksaan pencegahan perubatan harus dilakukan setiap tahun, tanpa mengira status kesihatan. Perundingan pakar kardiologi dan pemeriksaan instrumental sangat penting bagi pesakit yang berisiko (dengan hipertensi arteri, aterosklerosis, dibebani oleh keturunan).

Pesakit yang didiagnosis dengan aneurisma aorta harus menjalani pemeriksaan menyeluruh. Doktor mesti menentukan dengan tepat jenis aneurisma, lokasi dan ukurannya, dan kemudian memilih rawatannya. Risiko pecah aorta tidak hanya bergantung pada ukuran aneurisma, tetapi juga pada penyakit bersamaan dan gaya hidup pesakit. Sekiranya terdapat aneurisma, rawatan pembedahan adalah pencegahan terbaik dari pecahnya aorta. Doktor anda mungkin mencadangkan pembedahan yang lebih lembut, seperti stent aorta dan pembedahan hibrid..

Untuk mengelakkan pecahnya aorta, anda harus:

  • diperhatikan oleh pakar kardiologi;
  • menjalani pemeriksaan instrumental secara berkala (ekokardiografi, MRI, ultrasound);
  • mengekalkan berat badan normal;
  • mengekalkan tekanan darah dalam had normal;
  • menghapuskan faktor aterosklerosis (kolesterol tinggi, merokok, gaya hidup tidak aktif);
  • rawatan pembedahan (terutamanya pesakit dengan penyakit genetik aorta);
  • elakkan senaman fizikal yang berat (angkat berat, perjalanan udara, melawat mandi, bermain sukan).

Cara rawatan?

Sekiranya diagnosis aneurisma dibuat, tetapi perkembangannya tidak diperhatikan, doktor menggunakan taktik konservatif:

  • pemerhatian yang lebih teliti terhadap pakar bedah vaskular dan ahli kardiologi - memantau keadaan umum, tekanan darah, nadi, elektrokardiografi berulang dan kaedah lain yang lebih bermaklumat untuk mengesan kemungkinan perkembangan aneurisma dan memerhatikan tepat pada masanya prasyarat komplikasi aneurisma;
  • terapi antihipertensi - untuk mengurangkan tekanan darah pada dinding aneurisma yang menipis;
  • rawatan antikoagulan - untuk mencegah pembentukan gumpalan darah dan kemungkinan tromboemboli berikutnya dari saluran sederhana dan kecil;
  • menurunkan kolesterol darah (menggunakan terapi ubat dan diet).

Pembedahan dilakukan dalam kes seperti:

  • ukuran aneurisma besar (diameter sekurang-kurangnya 4 cm) atau dengan peningkatan saiz yang cepat (dengan setengah sentimeter dalam enam bulan);
  • komplikasi yang mengancam nyawa pesakit - pecah aneurisma dan lain-lain;
  • komplikasi yang, walaupun tidak kritikal dari sudut pandang hasil yang membawa maut, tetapi menurunkan kualiti hidup pesakit secara mendadak - misalnya, tekanan pada organ dan tisu berdekatan, yang menyebabkan rasa sakit, sesak nafas, muntah, sesak, dan gejala seumpamanya.

Rawatan pembedahan terdiri daripada mengeluarkan bahagian "aplik" dari dinding aorta yang membentuk aneurisma, dan menjahit bukaan. Sekiranya terdapat kecacatan besar, setelah reseksi aneurisma besar, prostetik aorta harus dilakukan - jika tidak, jahitan lubang boleh menyebabkan ketegangan tisu dan ketidakkonsistenan jahitan (pemotongan benang) atau, dalam kes terbaik, penyempitan bahagian aorta yang dikendalikan, yang akan memberi kesan negatif terhadap aliran darah di tempat ini.

Ramalan seumur hidup

Sekiranya tidak ada rawatan tepat pada masanya dan berlakunya komplikasi parah dari aneurisma aorta, prognosisnya buruk. Hasil mematikan boleh berlaku sebagai akibat dari dekompensasi aktiviti jantung kerana perkembangan kecacatan injap aorta semasa aneurisma aorta menaik, tamponade jantung akibat aneurisma memecah rongga perikardial, kehilangan darah besar-besaran akibat pecah aneurisma ke dalam organ berongga dan rongga pleura atau perut.

Walau bagaimanapun, kejayaan yang dicapai dalam rawatan pembedahan aneurisma aorta memungkinkan, sekiranya berlaku campur tangan pembedahan yang tepat pada masanya dan mencukupi, untuk menyelamatkan nyawa kebanyakan pesakit. Dengan operasi yang dirancang, kematian adalah 0-5%, dan sekiranya pecah aneurisma, walaupun dengan pembedahan kecemasan adalah 50-80%. Kelangsungan hidup lima tahun di kalangan pesakit yang dikendalikan adalah 80%, dan di antara pesakit yang tidak dikendalikan - 5-10%.

Apa yang mengancam aneurisma aorta jantung dan apakah prognosis seumur hidup?

Aneurisma aorta adalah pengembangan kapal, kerana kehilangan keanjalan oleh dindingnya. Pengembangan berlaku di laman web tempatan, yang dalam penampilannya menyerupai gelendong atau beg. Diagnosis aneurisma dibuat jika diameter kapal meningkat dua atau lebih kali dibandingkan dengan norma. Salah satu aneurisma yang paling hebat adalah aneurisma aorta toraks..

Apa itu aneurisma aorta?


Aneurisme disebut peningkatan lumen kapal lebih dari 2 kali di kawasan terhad kerana penipisan atau regangan. Dalam kes ini, tonjolan atau poket terbentuk, akibatnya aliran darah terganggu. Biasanya, patologi berlaku kerana proses yang tidak normal pada tisu penghubung. Dalam kes ini, bahagian dalam dinding menjadi lebih nipis, di bawah tekanan darah tinggi ia meregang dan mula menonjol. Lama kelamaan, fenomena ini berkembang dan aneurisma meningkat..
Aorta adalah salah satu saluran darah utama seseorang, menyediakan darah beroksigen ke hampir semua organ. Juga, pengembangan akar aorta (terutamanya sinus Valsava) boleh menyebabkan mampatan arteri koronari yang memberi makan otot jantung, yang sering berakhir dengan perkembangan penyakit arteri koronari. Salah satu komplikasi yang paling berbahaya dari aneurisma aorta adalah pecahnya, yang menyebabkan kematian secara tiba-tiba.

Terdapat tiga bentuk utama aneurisma aorta toraks:

  • sakular (dinding menonjol sedikit di kawasan kecil);
  • pengelupasan (terbentuk sebagai hasil daripada keakraban yang merobek);
  • berbentuk gelendong (aorta jantung mengembang di sekitar lilitan).

Apakah bahaya patologi aorta?

Bahaya utama kapsul pada aorta jantung adalah risiko pecah. Pesakit mati sebelum diagnosis dibuat dan rawatan aneurisma aorta jantung dimulakan. Sebabnya adalah pendarahan usus besar, yang ditandakan oleh klinik "perut akut", disertai dengan kehilangan kesedaran.

Selain itu, aneurisma jantung berkembang dengan komplikasi serius dari pelbagai organ dan sistem tubuh manusia, yang ditunjukkan:

  • kebuluran oksigen organ dalaman kerana aliran darah terganggu,
  • peningkatan kemungkinan trombosis,
  • perkembangan kalsifikasi dan distrofi dinding vaskular,
  • kemunculan penyakit organ bersamaan di kawasan di mana aneurisme memampatkan aorta,
  • pembentukan bradikardia dalam patologi aorta yang teruk,
  • kemunculan iskemia kaki dengan degenerasi ulser trofik menjadi nekrosis tisu lembut.

Harap maklum: Mendiagnosis aneurisma semasa kehamilan dianggap sebagai gejala mengancam bukan hanya untuk ibu, tetapi juga untuk bayi yang sedang berkembang. Janin mendapat pemakanan melalui darah tubuh ibu, dan peredaran darah ibu terganggu oleh penyakit jantung menghilangkannya banyak bahan berguna.

Punca berlakunya

Penyebab kongenital terutamanya merangkumi penyakit genetik tisu penghubung:

  • Sindrom Ehlers-Danlos;
  • Penyakit Erdheim;
  • kekurangan elastin kongenital.
  • Walau bagaimanapun, selalunya patologi ini mempunyai watak yang diperoleh - kerana gangguan metabolik, penyakit berjangkit, radang, penyakit autoimun atau kecederaan:

    • aterosklerosis;
    • aortitis kerana penyakit bakteria atau kulat (sepsis, radang paru-paru, tuberkulosis, sifilis, perikarditis);
    • penyakit autoimun tisu penghubung (granulomatosis Wegener, arteritis Takayasu, arteritis sel gergasi);
    • kerosakan mekanikal (contohnya, dalam kemalangan atau akibat pembedahan).

    Terdapat juga banyak faktor risiko yang secara signifikan meningkatkan risiko penyakit ini:

    • umur (biasanya warga tua, dari 55-60 tahun);
    • jantina (5 kali lebih kerap pada lelaki);
    • hipertensi arteri;
    • penyalahgunaan alkohol dan merokok;
    • kegemukan;
    • ketidakaktifan fizikal;
    • hiperkolesterolemia, hiperlipidemia.

    Manifestasi klinikal tipikal dan atipikal

    Sesuai dengan sifat aliran, tahap berikut dibezakan:


    Akut - berlaku seketika dalam 2-3 hari akibat serangan jantung atau proses keradangan yang besar. Sangat cepat berakhir dengan pecah, oleh itu, memerlukan rawatan segera;

  • Subakut - paling sering ia adalah akibat daripada penyakit jantung atau operasi di mediastinum, akibatnya parut terbentuk. Berkembang selama beberapa bulan;
  • Kronik - terbentuk dalam jangka masa yang panjang dan dicirikan oleh tahap pampasan yang tinggi, sebab itulah klinik ini tidak dapat dinyatakan.
  • Seperti yang ditunjukkan oleh praktik, pada tahap awal penyakit ini hampir tidak dapat dimanifestasikan, dan gejalanya terlalu tidak spesifik, kerana mereka hanya dapat dikesan pada tahap pra-pecah. Semua ini merumitkan diagnosis awal..

    Gejala yang paling ketara adalah pengembangan bahagian menaik, lengkungan dan aorta toraks, yang dikaitkan dengan lokasi anatomi mereka.

    Dalam kes ini, penonjolan dapat memampatkan organ mediastinal, yang membawa kepada manifestasi berikut:

    • batuk kering dan sesak nafas (bronkus dan trakea);
    • kesukaran menelan (esofagus);
    • bradikardia (saraf vagus);
    • sakit dada (saraf deria);
    • radang paru-paru yang kerap, edema (akar paru-paru).

    Aorta toraks yang menurun dapat mencubit plexus simpatik, saraf intercostal, yang membawa kepada perkembangan neuralgia dan paresis. Dengan mampatan vertebra, ubah bentuknya, kelengkungan tulang belakang.

    Seringkali penyakit ini muncul hanya semasa pembedahan dan pecahnya aorta. Dalam kes ini, gejala dan sindrom berikut mungkin berlaku:

    • kebimbangan motor;
    • kelemahan, sesak nafas, berpeluh;
    • sianosis;
    • suara serak;
    • pengsan.

    Semasa pemeriksaan, asimetri nadi diperhatikan, tekanan menurun (mungkin tidak dapat dikesan sama sekali).

    Apabila stratifikasi, komplikasi berikut juga dapat terjadi:

    • kejutan buasir;
    • kegagalan jantung akut;
    • hemotoraks;
    • hemopericardium (tamponade jantung);
    • strok.

    Istilah klasifikasi patologi jantung

    Keadaan aneurisma, apabila diameter aorta meningkat dua kali ganda, terutama mempengaruhi orang tua, yang mempunyai jejak deposit aterosklerotik dan tanda-tanda hipertensi. Bentuk penampilan aneurisma aorta jantung paling kerap kelihatan:

    • kecacatan berbentuk gelendong aorta yang bersifat menyebar, yang terletak di sepanjang keseluruhan diameter, penonjolan dengan ukuran besar menimbulkan gejala mampatan,
    • peregangan asimetrik berbentuk beg, disertai dengan pembentukan bekas berisi darah, dalam perwujudan ini, kemungkinan beg terkoyak.

    Memandangkan manifestasi proses relaksasi dinding saluran jantung utama, aneurisma dapat berkembang secara asimtomatik atau disertai dengan rasa sakit. Mengikut jenis struktur, penonjolan aneurisma dikelaskan sebagai:

    • false - kapsul berisi darah yang terbentuk di bahagian dalam dinding saluran jantung, yang membengkak dari dalam, membengkak di satu sisi, yang tidak mengurangkan bahaya bagi kehidupan pesakit,
    • benar - penonjolan yang berkaitan dengan penipisan pada struktur ketiga lapisan dinding vaskular, membengkak ke arah yang berbeza, mempunyai prognosis yang lebih baik kerana kemungkinan terkoyak.

    Jenis aneurisma berfungsi disertai dengan penonjolan minimum dinding aorta jantung, tanpa menyebabkan kemusnahan membran arteri sepenuhnya. Jenis aneurisma berstrata tergolong dalam jenis penyakit jantung yang paling berbahaya kerana lokasi kecacatan pada lapisan dalam aorta. Kemajuan pemisahan dengan peningkatan jumlah rongga dengan cepat berakhir dengan pecahnya membran kapal.

    Berfokus pada ukuran, kantung aneurisma boleh berukuran kecil (hingga 5 cm), sederhana (hingga 7 cm), dan juga besar (lebih dari 7 cm). Aneurisma jantung diklasifikasikan sebagai raksasa sekiranya diameter kapal meningkat 10 kali.

    Pembahagian patologi menjadi jenis

    Berdasarkan kedudukan pembentukan pada arteri jantung utama, tentukan jenis aneurisma, yang membantu doktor membuat diagnosis yang betul, menetapkan rawatan yang mencukupi.

    Segmen aortaLokasi dan pembentukan aneurisma
    Plot menaikPermulaan jabatan di ventrikel kiri jantung, berterusan di sepanjang batang brachiocephalic ke lengkungan aorta. Kemunculan kantung yang menonjol di permukaan arteri dapat dijangkakan di mana-mana bahagian dinding arteri jantung di segmen ini.
    Lengkungan aortaPlot selekoh arteri dari kanan ke kiri dengan putaran tempat tidur vaskular ke rongga perut. Pembentukan pengembangan tersebar dalam struktur membran aorta berlaku di cabang besar segmen ini.
    Jabatan hiliranSegmen terpanjang terletak di antara 4 vertebra toraks dan 4 lumbar, di mana aorta terbahagi kepada dua cabang. Unjuran aneurisma jabatan ini terletak pada tahap sternum.
    Kawasan perutPembentukan aneurisma suprarenal berlaku antara diafragma dan mulut arteri buah pinggang. Tempat yang mungkin untuk menonjol jenis infrarenal adalah kawasan di antara mulut arteri ginjal dan iliac.

    Diagnosis dan pembezaan gejala

    Pemeriksaan lanjut merangkumi kaedah berikut:


    X-ray OGK dengan kontras esofagus;

  • X-ray organ perut;
  • ekokardiografi;
  • Ultrasound Doppler aorta toraks;
  • CT atau MRI;
  • aortografi.
  • Diagnosis pembezaan juga sangat penting, kerana banyak penyakit ditunjukkan oleh klinik yang serupa. Diagnosis aneurisma aorta toraks dilakukan dengan:

    • tumor mediastinum dan paru-paru;
    • sista dan neoplasma perikardial;
    • kura-kura kongenital aorta;
    • hematoma intramural.

    Kaedah rawatan

    Dengan aneurisma kecil (terutama yang berasal dari kongenital), taktik tunggu dan lihat dapat digunakan. Pesakit ditunjukkan pemantauan berkala oleh pakar kardiologi dan terapi pemeliharaan yang bertujuan untuk menguatkan dinding saluran darah. Tentukan antikoagulan, ubat antihipertensi dan statin.

    Walau bagaimanapun, paling kerap, kerana kemungkinan komplikasi tinggi, rawatan pembedahan ditunjukkan..

    Petunjuk untuk pembedahan adalah:

    • diameter kecacatan lebih daripada 5 cm;
    • peningkatan saiz yang cepat;
    • stratifikasi aneurisma
    • etiologi traumatik.

    Terdapat dua pilihan utama - pembedahan terbuka dan endovaskular.

    Teknik pertama - reseksi aneurisma aorta, digunakan menggunakan mesin peredaran darah buatan pada jantung terbuka. Dalam kes ini, bahagian dinding kapal yang rosak dikeluarkan dan kemudian dijahit dilakukan. Dalam beberapa kes, prostetik implan ditunjukkan..


    Lebih baik menggunakan pilihan kedua sebagai kurang trauma, tetapi ia hanya ditunjukkan dengan ukuran aneurisma kecil di tempat yang mudah untuk diakses.

    Operasi dilakukan seperti berikut. Kateter dimasukkan melalui arteri femoral, di mana probe dengan prostesis vaskular diletakkan. Sebaik sahaja ia menghampiri laman aneurisma, ia tetap tepat di atas peluasan dan di bawahnya. Dalam kes ini, semua darah mula mengalir melalui tiub buatan.

    Selepas campur tangan, pesakit dipindahkan ke unit rawatan rapi dan ubat-ubatan diresepkan untuk mencegah trombosis dan komplikasi berjangkit.

    Aneurisma aorta adalah penyebab kematian yang signifikan secara statistik dalam struktur kardiopatologi.

    Gejala pembesaran aorta jantung sangat tidak spesifik, kerana pengesanan penyakit ini berlaku pada peringkat akhir. Walaupun menggunakan teknik moden, tahap kematian operasi adalah 15-20%. Prognosis umum bagi pesakit adalah buruk, tetapi pemulihan dan pencegahan yang betul dapat meningkatkan kualiti hidup.

    Sumber maklumat berikut digunakan untuk menyiapkan bahan..

    Bagaimana aneurisma diperhatikan?

    Dengan ukuran kecil aneurisma, pemantauan perubatan, pemeriksaan ultrasound atau ekokardiografi sistematik dianjurkan, biasanya cukup untuk melakukan pemeriksaan semacam itu dua kali setahun.

    Ahli kardiologi menetapkan hipertensi dan beta-blocker, penghambat angiotensin II, dan ubat penurun kolesterol kepada pesakit hipertensi dan pesakit dengan aterosklerosis. Sebaiknya pesakit berhenti merokok.

    Oleh itu, lawatan ke doktor diperlukan setiap enam bulan sekali untuk menentukan dinamika penyakit, untuk memeriksa dan menyesuaikan perjalanan rawatan pencegahan untuk mencegah pecahnya aneurisma aorta.

    Punca pembesaran jantung aorta

    Faktor-faktor yang memprovokasi yang menyebabkan pengembangan aorta jantung adalah:

    • Penyakit vaskular kongenital
    • Kecederaan tertutup
    • Penyakit Viral - Sifilis Tersier
    • Atherosclerosis - sebagai akibat pemadatan, keanjalan dinding arteri menurun, lumen menyempit, menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke organ.
    • Arteriosklerosis - patologi arteri akibat penyakit kronik.
    • Lesi mikotik (berjangkit)

    Pertimbangkan penyebab berlakunya pengembangan aorta jantung. Penyakit berikut boleh menyebabkannya:

    • Sindrom Marfan (patologi tisu penghubung, diwarisi);
    • Displasia serat (penggantian tisu vaskular atau tulang dengan berserat);
    • Aterosklerosis;
    • Kecederaan
    • Penyakit keradangan (sifilis, dll.);
    • Erdheim medionecrosis, medionecrosis hamil (nekrosis membran tengah pembuluh arteri dengan pembentukan sista).

    Aneurisma aorta boleh dilokalisasi di mana-mana bahagiannya. Bergantung pada lokasi anatomi, aneurisma juga dikelaskan. Aneurisma boleh mempengaruhi:

    • Sinus Valsava
    • Jabatan hulu
    • Jabatan hiliran
    • Lengkungan aorta.

    Terdapat juga aneurisma aorta toraks dan perut (jenis penyakit gabungan).

    Menurut statistik, kehadiran aneurisma pada lelaki diperhatikan 5 kali lebih kerap daripada pada wanita.

    Doktor memanggil penyakit ini sebagai aneurisma jantung..

    Penyebab penyakit yang paling biasa berkaitan dengan otot jantung dan aneurisma adalah proses aterosklerotik.

    Asal sifilik juga mungkin..

    Hari ini, penyebab utama penyakit jantung dan kemunculan pembesaran aorta disebut aterosklerosis. Ini disebabkan oleh kemunculan ubat-ubatan baru dan penyembuhan lengkap untuk sifilis. Dialah yang menyebabkan pengembangan aorta toraks. Atherosclerosis menjadi punca aneurisma perut naik.

    Kadang-kadang terdapat juga aneurisma trauma. Sebagai contoh, trauma ke perut membawa kepada patologi. Pengembangan palsu mungkin dikaitkan dengan tempoh selepas operasi di salah satu jabatan jantung. Artikel perubatan juga membincangkan mengenai penampilan aneurisma asal kulat.

    Selalunya, bentuk pengembangan aorta pengelupasan didiagnosis. Sebabnya adalah hipertensi arteri, yang berkembang dengan aterosklerosis. Dalam kes ini, dinding aorta mempunyai kecacatan kecil..

    Penyebab tambahan penyakit jantung dan aneurisma termasuk:

    Jenis dan jenis aneurisma

    Terdapat 2 jenis:

    • aneurisma palsu
    • aneurisma sebenar.

    Penyebab kesan traumatik mungkin pecahnya aorta, hematoma perivaskular berdenyut dibuat. Aneurisma palsu selepas trauma berkembang.

    • kulit yang bengkak dan berubah warna,
    • berdenyut-denyut,
    • sakit hati.

    Kapal yang terletak berhampiran tumpuan dimampatkan. Akibat penyakit ini, tromboemboli vaskular perifer boleh berkembang - penyumbatannya oleh pembekuan darah.

    Jenis aneurisma sebenar dibahagikan kepada subspesies:

    • Atherosclerotic - penyetempatan: terutamanya aorta perut
    • Sifilis - busur terjejas, bahagian aorta yang menaik
    • Mengelupas

    Jenis patologi bergantung pada lokasi kawasan yang terjejas.

    Gejala patologi

    Dalam kebanyakan kes, aneurisma aorta jantung tidak simptomatik. Mereka menemuinya secara tidak sengaja - semasa pemeriksaan pencegahan atau ketika memeriksa organ lain. Keluhan pesakit muncul sekiranya aneurisma tumbuh dengan cepat atau menjelang jurang.

    Dengan pengembangan aorta, seseorang mula merasa tidak selesa ketika bernafas.

    Ia muncul:

    • sakit dada
    • sakit belakang yang teruk;
    • dyspnea;
    • batuk;
    • berdengkur kuat.

    Pengembangan Hiliran

    Sebagai peraturan, dalam kes ini, patologi mempunyai bentuk fusiform atau berbentuk karung. Kedua-dua saluran perut dan kapal yang berkaitan dengan kawasan toraks mengalami pengembangan ini. Sebab utama pengembangan aorta bahagian menurun dianggap sebagai plak kolesterol. Jenis patologi ini dikesan semasa x-ray organ, serta saluran yang terletak di kawasan dada. Sebagai peraturan, patologi seperti itu tidak mempunyai gejala. Hanya sekali-sekala pesakit boleh mengalami kesakitan terbakar yang berterusan di bahagian atas perut.

    Cara menyembuhkan aorta?

    Masalah aorta dicirikan oleh pengembangan rongga jantung yang ketara, serta peningkatan saluran darah dengan penyetempatan yang agak terhad. Patologi seperti ini sering berlaku kerana jarak yang teruk dan penonjolan jantung yang tidak dapat dielakkan atau langsung dari dinding kapal.

    Kapal-kapal boleh kehilangan nada tepat di bawah pengaruh tekanan aliran darah yang kuat, selepas itu dindingnya semakin lemah. Keadaan ini disebut aneurisma, yang diregangkan dan ukurannya meningkat dengan ketara..

    Jangan lupa bahawa dalam beberapa kes, aorta boleh pecah dari masa ke masa, menyebabkan pendarahan yang meluas. Di samping itu, harus diperhatikan bahawa sering masalah dengan aorta bersifat semula jadi..

    Sangat jarang untuk mendiagnosis penyakit serius seperti ini pada peringkat awal perkembangan, terutama pada kanak-kanak. Sebagai peraturan, seorang anak tidak mengganggu untuk waktu yang lama, dan dia berkembang dengan normal.

    Sifat penyakit ini yang diperoleh adalah lebih jarang berlaku. Ia diperhatikan dengan komplikasi infark miokard yang ketara. aterosklerosis, hipertensi. dan juga pada peringkat akhir sifilis, dengan kecederaan dan penyakit lain yang secara langsung mempengaruhi penipisan semua saluran darah.

    Doktor moden menganggap campur tangan pembedahan salah satu kaedah rawatan paling mudah dan radikal. Walau bagaimanapun, ini dapat dielakkan jika anda mengingati beberapa peraturan asas. Anda harus menjalani gaya hidup yang tenang, menghindari tekanan psikologi, tidak mengambil bahagian dalam konflik dan mengelakkan situasi tertekan.

    Di samping itu, tidak digalakkan memuatkan badan dengan latihan fizikal yang meningkat. Sebaiknya makan pelbagai jenis makanan dengan kandungan vitamin C yang cukup tinggi..

    Mereka termasuk kiwi, lada belanda, buah sitrus dan sauerkraut. Penyedia penjagaan kesihatan anda harus melakukan pemeriksaan berkala untuk mengesan perubahan negatif semasa penyakit..

    Dengan pertumbuhan aneurisma aorta, pembedahan akan diperlukan, kerana ini dapat menyebabkan pecahnya aneurisma yang berbahaya.

    Terdapat kesilapan dalam teks? Pilihnya dan beberapa perkataan lagi, tekan Ctrl Enter

    Kami mengambil 2 sudu besar. l herba cincang dan tuangkan dengan kira-kira satu gelas air mendidih.

    Semua campuran yang dihasilkan harus dibungkus dengan baik dengan tuala terry, letakkan di tempat yang hangat dan biarkan mendidih sekurang-kurangnya dua jam. Maka anda perlu menegangkan infusi yang telah selesai.

    Ia mesti dimakan dalam satu sudu tidak lebih dari 5 kali sehari. Gula secukupnya dibenarkan dalam infusi..

    Viburnum. Dengan sesak nafas, disarankan untuk menggunakan infusi segar beri beri yang sihat setiap hari. Di samping itu, beri ini boleh dimakan dengan sedikit madu. Semasa kesakitan yang teruk atau sensasi ciri lain di dada, pesakit disarankan untuk menggunakan ais atau kompres sejuk ke dada.

    Selalunya, perpanjangan dikesan secara kebetulan ketika pesakit menjalani pemeriksaan lain. Adalah mungkin untuk mendiagnosis penyakit ini dengan pemeriksaan khas..

    Sekiranya aorta membesar dan terdapat risiko pecah, maka pakar menggunakan teknik stenting untuk menghilangkan ancaman. Inti rawatan adalah pengenalan endoprosthesis ke bahagian kapal yang terjejas, untuk menguatkan tisu dindingnya. Langkah-langkah sedemikian mencegah peningkatan diameter arteri dan mencegah pecahnya aneurisma.

    Operasi terbuka juga dapat menyelamatkan keadaan, tetapi endoprosthetics dianggap teknik yang lebih berkesan dan invasif minimum..

    Tindakan pencegahan

    Pencegahan aneurisma harus dipertimbangkan dengan cara yang sama seperti pencegahan penyakit jantung dan aterosklerosis. Semua perkara penting di sini:

    • Gaya hidup sihat;
    • Berhenti merokok dan minum alkohol;
    • Diet seimbang;
    • Aktiviti fizikal yang mencukupi;
    • Pemeriksaan perubatan tepat pada masanya untuk mengenal pasti penyakit yang memprovokasi.

    Jaga kesihatan anda dan ingatlah bahawa hanya orang yang sihat yang dapat benar-benar bahagia.!

    Pengembangan aorta, yang dikesan pada pesakit semasa pemeriksaan, adalah keadaan berbahaya. Dalam kebanyakan kes, perubahan seperti itu mungkin bermaksud perkembangan aneurisma. Patologi ini merujuk kepada penyakit yang mengancam kehidupan seseorang. Kemunculannya difasilitasi oleh stratifikasi tisu kapal terbesar - aorta, akibatnya terbentuknya kantung aneurisma. Ukuran pembentukan meningkat seiring dengan waktu di bawah pengaruh tekanan darah tinggi, yang dikeluarkan ketika jantung berkontrak. Oleh itu, terdapat kemungkinan pecahnya dinding vaskular, yang boleh mengancam pendarahan aorta besar-besaran.

    Pencegahan

    Langkah-langkah pencegahan aneurisma merangkumi senarai langkah-langkah promosi kesihatan:

    • Budaya Makanan - meminimumkan pengambilan makanan bergula dan makanan berlemak;
    • Mematuhi diet individu;
    • Kecualikan makanan dari menu yang meningkatkan kolesterol dalam darah;
    • Kehidupan yang sihat
    • Jangan minum alkohol;


    Berhenti merokok;

  • Mematuhi rutin harian yang betul;
  • Untuk menenangkan badan sejak kecil;
  • Aktiviti fizikal tidak boleh melebihi sumber badan;
  • Adakah sukan;
  • Tidur yang baik dan tepat pada masanya;
  • Berlatih aktiviti luar;
  • Berjalan di udara segar;
  • Pencegahan penyakit jantung;
  • Pemeriksaan pencegahan badan tepat pada masanya.
  • Punca Aneurisma


    Terdapat keadaan patologi di mana kapal besar dapat mengembang dan perubahan tidak dapat dipulihkan pada tisu penghubung boleh berlaku. Pelbagai faktor risiko menyumbang kepada permulaan penyakit ini. Yang paling biasa adalah sebab berikut untuk pengembangan akar aorta.

    1. Lesi aterosklerotik dari kawasan menaik atau akar aorta.
    2. Perubahan keradangan yang disebabkan oleh agen berjangkit.
    3. Kecederaan traumatik yang timbul daripada campur tangan pembedahan dengan patologi kardiovaskular.
    4. Kecacatan kongenital injap pada kanak-kanak.
    5. Proses displastik keturunan dari tisu penghubung.
    6. Penyakit genetik seperti sindrom Marfan.
    7. Penyakit hipertonik.
    8. Aneurisma pada janin yang bersifat kongenital.

    Pembentukan patologi dapat dipengaruhi oleh alasan seperti kehamilan, di mana terdapat peningkatan pengeluaran darah pada jantung. Kehadiran tabiat buruk (merokok dan alkoholisme) meningkatkan kemungkinan perubahan pada kapal dan, sebagai akibatnya, munculnya gangguan yang tidak dapat dipulihkan pada tisu.

    Pecah aneurisma

    Dengan pecahnya aorta, pendarahan teruk berlaku, yang menyebabkan kejutan kesakitan, pengsan, kehilangan kesedaran, koma. Terhadap latar belakang jurang, kegagalan jantung akut berkembang. Darah menembusi ke organ dalaman, ke peritoneum, ke kawasan perikardial, dan juga ke dalam vena cava yang unggul.

    Bentuk akut tamponade jantung berkembang (pengumpulan cecair di antara kepingan perikardial), patologi hemotoraks (pengumpulan darah di rongga pleura), hemopericardium (pendarahan di rongga perikardial), yang sering menyebabkan kematian.

    Faktor risiko pecah aorta mungkin termasuk:

    • Peningkatan beban pada badan (beban berlebihan);
    • Kecederaan arteri dan jantung;
    • Lebihan sistem saraf;
    • Keadaan tertekan dan kesan negatif mental pada otak;
    • Ubat yang secara dramatik meningkatkan indeks tekanan darah anda.

    Gejala pecah aorta jantung:

    • Bentuk rata - tumpuan terletak pada tahap jantung;
    • Bunyi tajam di kepala dan telinga;
    • Kehilangan kekuatan yang cepat (kelemahan seluruh organisma berkembang);
    • Kesakitan yang teruk di tempat pecah (boleh menyebabkan kejutan kesakitan);
    • Pucat kulit (kulit tidak mempunyai kapilari yang kelihatan);
    • Kulit yang semakin gelap kelihatan di kawasan pusar (bintik gelap).

    Artikel berkaitan: Cara menggunakan motherwort untuk melawan insomnia?

    Adalah mungkin untuk menyelamatkan nyawa pesakit hanya sekiranya terdapat rawatan perubatan kecemasan dan tindakan penyelaras dan pakar bedah yang diselaraskan.

    Kriteria klinikal untuk aneurisma aorta

    Gejala pembesaran aorta jantung bergantung pada lokasi pembentukannya. Keadaan ini boleh berlaku untuk waktu yang lama tanpa manifestasi klinikal. Dalam kes ini, ini adalah penemuan diagnostik apabila seseorang meminta pertolongan dengan alasan lain. Tetapi selalunya terdapat satu gejala yang membolehkan anda mengesyaki pelanggaran di mana aorta jantung melebar.

    Pengembangan aorta menaik membawa kepada aduan berikut pada pesakit:

    • sakit kusam di belakang sternum;
    • penampilan sesak nafas jenis campuran;
    • denyutan pada permukaan depan di bahagian atas dada;
    • perubahan atropik pada sternum dan tulang rusuk di tapak aneurisma bersebelahan.

    Sekiranya aorta melebar dan busur terjejas, maka penyakit ini akan terserlah dengan gejala berikut:

    • sesak nafas dengan kesukaran bernafas;
    • batuk kering;
    • penampilan aliran darah di dahak;
    • tanda-tanda mati lemas;
    • kebas pada anggota badan;
    • pening;
    • kesedaran terjejas.

    Kehadiran perubahan pada aorta toraks akan ditunjukkan oleh gejala mampatan oleh pembentukan patologi organ yang sesuai:

    • sakit di bahagian belakang;
    • berat ketika menelan;
    • penampilan sesak nafas;
    • perubahan kepekaan anggota badan;
    • gangguan fungsi motor pada kaki.

    Aneurisma dapat mengembang aorta perut. Dalam kes ini, gejala awal yang paling penting adalah pembentukan watak berdenyut di perut, yang dirasakan dengan baik. Kemunculan gangguan sistem kencing dan pencernaan dengan latar belakang perubahan tersebut mengesahkan diagnosis patologi.

    Dalam kes yang jarang berlaku, pengembangan berlaku di kawasan kapal yang berdekatan dengan pintu keluar dari ventrikel kiri. Lokasi injap jantung dan mulut saluran koronari ini disebut sinus Valsalva. Aneurisma seperti itu ditunjukkan oleh tanda-tanda kegagalan jantung ventrikel kiri dan penyakit jantung koronari. Perubahan boleh menyebabkan perkembangan infark miokard. Aduan berikut diperhatikan:

    • sesak nafas dengan kesukaran bernafas masuk dan keluar;
    • gangguan irama jantung;
    • degupan jantung dipercepat;
    • sakit dada yang menekan atau menindas semasa berjalan atau berehat.

    Pembedahan aorta

    Pecah aorta payudara di tempat aneurisma adalah keadaan bencana, tanpa bantuan pakar bedah, kematian, dengan pembedahan, kadar kelangsungan hidup mencapai 65%. Oleh itu, disarankan untuk menjalankan operasi seperti yang direncanakan, jika ada petunjuk serius. Yang utama adalah fokus pengumpulan darah, proses pembedahan aorta telah bermula.

    Tahap penyakit yang teruk dicirikan oleh kehadiran rasa sakit "terbakar", seperti serangan jantung, keruntuhan semua sistem berkembang. Tanda itu adalah ketidakupayaan pesakit untuk menggerakkan anggota badan atas (tangan).

    Terdapat pengalaman bertahun-tahun mengamati gejala aneurisme, tetapi diagnosisnya kadang-kadang jelas hanya setelah pecah bencana. Pendarahan teruk terbuka, rongga pleura dipenuhi dengan darah, serta trakea dan esofagus. Pesakit mempunyai tanda-tanda kejutan hemoragik - penurunan tekanan darah yang tajam, pucat pada kulit, takikardia, kehilangan kesedaran, kekurangan persepsi yang tepat mengenai kenyataan di sekitarnya. Kekurangan rawatan perubatan menyebabkan kematian. Komplikasi penyakit ini juga adalah kekurangan aktiviti jantung, penyumbatan saluran darah oleh pembekuan darah.

    Pembedahan dalam kes ini berlaku dalam dua cara:

    1. kaedah rawatan endovaskular;
    2. operasi terbuka.

    Kaedah endovaskular dilakukan dengan menggunakan tusukan di bahagian femoral arteri, di mana pemindahan pemampatan, stent, disalurkan ke lokasi bahagian arteri yang diperluas. Ini ditanamkan ke dinding pembuluh darah, yang mewakili kerangka dalam sintetik, sementara tekanan aliran darah ke dinding arteri berhenti, yang memberikannya peluang untuk pulih, mencegah pecahnya. Penerimaan ini minimum invasif, iaitu kerosakan pada badan adalah kecil. Pesakit bersedia untuk keluar beberapa hari selepas operasi. Namun, kaedah tersebut tidak memberikan jaminan 100% dan masih belum difahami dengan baik..

    Matlamat pembedahan terbuka adalah untuk menggantikan aorta yang rosak. Pakar bedah memotong dada dan menanam prostesis saluran darah. Sebahagian arteri dikeluarkan dan diganti dengan implan tiruan. Biasanya, satu kali pembetulan injap jantung dilakukan, serta revaskularisasi pembedahan dengan menderita iskemia. Tempoh pemulihan selepas pembedahan membuang aneurisma aorta berlangsung sehingga satu bulan dan bergantung kepada keadaan umum badan.

    Petunjuk untuk pembedahan adalah ukuran besar aneurisma, diameter 5-6 cm, dan pertumbuhannya yang pesat.

    Aneurisma juga semestinya dikendalikan pada:

    • selepas kecederaan dada;
    • dengan manifestasi yang jelas;
    • selepas sifilis.

    Tanpa rawatan, pesakit dengan kawasan lesi aorta yang besar terdedah kepada pembekuan darah. Penyakit ini dalam lima tahun "memakan" tiga daripada empat orang yang belum memutuskan operasi.

    Komplikasi pembesaran aorta

    Aneurisme, yang dapat mengembangkan kapal besar kerana stratifikasi tisu penghubung, ditunjukkan oleh gejala klinikal yang teruk. Sindrom nyeri yang ditandakan, yang tidak dikeluarkan oleh ubat penahan sakit, diperhatikan. Ada kemungkinan mengembangkan kegagalan buah pinggang dan penyumbatan usus, mengingat pelanggaran peredaran darah di organ. Ini boleh meningkatkan risiko kematian pada manusia. Sekiranya tanda-tanda pembedahan aorta muncul, pesakit mesti dibantu dengan segera.

    Komplikasi yang paling serius adalah pecahnya pembentukan aneurisma. Akibat dari pelanggaran integriti kapal menyebabkan pendarahan teruk. Darah paling kerap memenuhi rongga pleura yang mengelilingi paru-paru, atau memasuki ruang retroperitoneal. Ini membantu mengurangkan jumlah darah yang beredar dan mengganggu fungsi jantung, sehingga berhenti.

    Pemeriksaan tambahan

    Langkah-langkah diagnostik terutama bertujuan untuk menghilangkan keadaan yang mengancam kehidupan seseorang. Memandangkan ciri-ciri berkaitan dengan usia mengenai patologi, faktor penting adalah pemeriksaan pesakit secara berkala. Sekiranya aduan timbul, kajian berikut akan menjadi senarai yang diperlukan..

    1. Ujian darah yang luas dan biokimia. Kriteria penting adalah adanya perubahan keradangan, peningkatan kadar enzim, kolesterol.
    2. Pemeriksaan ultrabunyi jantung dan saluran darah.
    3. Penyelidikan radiologi. Termasuk fluorografi atau radiografi organ dada, di mana anda dapat melihat pengembangan akar paru-paru; tinjauan radiograf rongga perut, untuk mengecualikan tanda-tanda penyumbatan usus; tomografi dikira.
    4. Kaedah elektrokardiografi untuk mendiagnosis gangguan irama atau tanda-tanda nekrosis miokard.

    Bagaimana aneurisma dikesan

    Keadaan patologi sukar didiagnosis, kerana ia berkembang terutamanya tanpa isyarat simptomologi yang jelas. Oleh itu, pesakit dengan aterosklerosis, hipertensi harus kerap menjalani pemeriksaan rutin, terutama pada orang tua.

    Doktor memulakan diagnosis kecacatan vaskular dengan menemubual pesakit mengenai aduan dan gejala, kehadiran penyakit keturunan. Kemudian pakar menjalani pemeriksaan fizikal dengan penilaian jenis badan dan warna kulit, mengenal pasti kecacatan luaran dan masalah pernafasan. Juga, dengan mengetuk dan mendengar secara manual dengan stetofonendoskop, lokasi aneurisma dan dimensi anggarannya ditentukan.

    Tahap langkah diagnostik yang seterusnya adalah penunjukan pemeriksaan instrumental untuk menjelaskan diagnosis awal.

    Nama Kaedah PenyelidikanApa yang ditunjukkan oleh prosedur diagnostik
    RoentgenogramX-ray membolehkan anda memperbaiki gambar organ-organ yang terletak di belakang sternum dan peritoneum. Kaedah ini menggambarkan tepi rongga aneurisma, tahap kelengkungan lengkungan aorta, diameter segmen menaik, tanda-tanda kalsifikasi.
    Imbasan ultrabunyiTerima kasih kepada ultrasound dengan kesan Doppler, adalah mungkin untuk mengenali penonjolan yang diisi dengan cecair, untuk mengukur halaju aliran darah. Ini adalah prosedur diagnostik yang paling biasa dengan kos yang agak rendah dan hasil segera tanpa rasa sakit..
    CT atau MRIKaedah tomografi yang dikira dan pengimejan resonans magnetik yang lebih mahal akan menjadi sumber data yang tepat mengenai ukuran rongga, kualiti aliran darah vaskular, edema dan pendarahan yang berkaitan dengan koyakan aorta jantung.
    ECGDengan ujian jantung yang murah, doktor dapat dengan cepat menilai aktiviti elektrik jantung. Kaedah diagnosis tanpa rasa sakit akan mendedahkan pelanggaran saluran koronari, akibat komplikasi aneurisma.

    Sebagai tambahan kepada pemeriksaan instrumental, pesakit mesti menderma darah untuk mengesan kemungkinan penyebab pembentukan kapsul pada arteri jantung utama. Kaedah aortografi dianggap sebagai kaedah diagnostik yang diakui untuk menentukan ukuran dan diameter pembentukan vaskular, menentukan tahap stratifikasi tisu dan risiko pecahnya. Ini adalah jenis kajian sinar-X menggunakan media kontras untuk pandangan yang lebih baik mengenai pokok arteri.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis