MedGlav.com

Direktori Perubatan Penyakit

Aneurisma serebrum.

Aneurisma Vaskular Otak.


Aneurisma arteri otak adalah salah satu penyebab umum pendarahan intrakranial yang sering mengancam nyawa. Aneurisma arteri terhad atau pengembangan lumen arteri atau penonjolan dindingnya.

Jenis aneurisma yang paling biasa adalah:

  • apa yang disebut aneurisma sakular, mempunyai penampilan beg berdinding nipis kecil, di mana anda dapat membezakan bahagian bawah, bahagian tengah (badan) dan leher;
  • bentuk yang lebih jarang adalah sfera,
  • fusioform (berbentuk gelendong) atau berbentuk S.

Dinding aneurisma, sebagai peraturan, adalah plat tisu penghubung parut dengan pelbagai ketebalan. Di rongga aneurisma mungkin terdapat gumpalan darah dari pelbagai resep.

Penyetempatan aneurisma.

Penyetempatan aneurisma arteri yang paling kerap adalah arteri pangkal otak, biasanya di tempat pembahagian dan anastomosisnya. Terutama, aneurisma dilokalisasikan pada arteri penghubung anterior, berhampiran pembuangan arteri penyambung posterior atau di kawasan cawangan arteri serebrum tengah. Dalam 80-85% kes, aneurisma terletak di sistem arteri karotid dalaman, dalam 15% - dalam sistem vertebrata dan arteri utama.

Punca.

Penyebab pembentukan aneurisma arteri hanya ditetapkan pada sebilangan kecil pesakit. Kira-kira 4-5% aneurisma berkembang kerana pengambilan emboli yang dijangkiti di arteri otak. Ini adalah apa yang disebut aneurisma mikotik. Atherosclerosis memainkan peranan yang tidak dapat dinafikan dalam asal-usul aneurisma berbentuk sfera besar dan berbentuk S. Kejadian aneurisma sakular dikaitkan dengan rendahnya kongenital sistem arteri otak. Aterosklerosis dan hipertensi, serta trauma, memainkan peranan penting..


Aneurisma boleh:

  • bujang atau
  • pelbagai.

Gambar klinikal.

Terdapat dua bentuk manifestasi klinikal aneurisma arteri - apoplexy dan seperti tumor. Bentuk yang paling biasa adalah apoplexy Dengan perkembangan pendarahan subarachnoid secara tiba-tiba, biasanya tanpa pendahuluan. Kadang-kadang pesakit sebelum pendarahan bimbang tentang kesakitan yang terhad di rantau fronto-orbital, paresis saraf kranial diperhatikan.

Gejala pecah aneurisma pertama dan utama adalah sakit kepala akut yang tiba-tiba.
Pada mulanya, ia dapat memiliki watak lokal sesuai dengan lokalisasi aneurisma, kemudian menjadi menyebar. Hampir serentak dengan sakit kepala, loya, muntah berulang, kehilangan kesedaran mengenai pelbagai jangka masa berlaku. Sindrom meningeal berkembang pesat! sawan epileptiform kadang-kadang diperhatikan. Selalunya terdapat gangguan mental - dari sedikit kekeliruan dan disorientasi hingga psikosis teruk. Dalam tempoh akut - peningkatan suhu, perubahan dalam darah (leukositosis sederhana dan pergeseran formula leukosit ke kiri), dalam cecair serebrospinal - campuran darah.

Dengan pecahnya aneurisma basal, saraf kranial terjejas, paling sering oculomotor. Dengan pecahnya aneurisma, pendarahan ke dalam bahan otak (pendarahan subarachnoid-parenchymal) dapat terjadi, selain subarachnoid. Gambaran klinikal dalam kes seperti ini ditambah dengan gejala kerosakan otak fokus, yang pengesanannya kadang-kadang sukar kerana keparahan gejala serebrum.

Sekiranya berlaku penembusan darah ke dalam ventrikel otak (pendarahan subarachnoid-parenchymal-ventricular), penyakit ini berlanjutan dengan sangat serius dan cepat berakhir dengan kematian.

Gejala kerosakan otak akibat pecahnya aneurisma bukan sahaja disebabkan oleh pendarahan serebrum, tetapi juga oleh iskemia serebrum yang disebabkan oleh ciri-ciri kekejangan arteri yang berpanjangan dari pendarahan subarachnoid, baik di dekat aneurisma pecah dan pada jarak. Gejala neurologi tempatan yang dikenal pasti sering memberi pertolongan yang besar dalam menentukan lokalisasi aneurisma. Komplikasi yang lebih jarang berlaku adalah pengembangan hidrosefalus normotensif kerana penyumbatan membran basal membran otak yang telah menumpahkan darah, menyerap cairan serebrospinal.

Dalam beberapa kes, aneurisma arteri, perlahan-lahan meningkat, menyebabkan kerosakan otak dan menyumbang kepada kemunculan gejala-gejala ciri tumor jinak pada bahagian otak asas. Simptomologi mereka berbeza bergantung pada penyetempatan. Selalunya, aneurisma tumor dilokalisasi di kawasan sinus dan chiasmal kavernous..

Aneurisma arteri karotid dalaman dibahagikan kepada kumpulan berikut:

  1. aneurisma pada sinus kavernosa (infraclinoid - terletak di bawah proses berbentuk baji dari pelana Turki),
  2. aneurisma bahagian supraclinoid arteri,
  3. aneurisma berhampiran penyebaran arteri karotid.

Aneurisma di dalam sinus kavernosa.
Tiga sindrom sinus kavernosa dibezakan bergantung pada lokasi yang berbeza.

  • posterior, yang dicirikan oleh kekalahan semua cabang saraf trigeminal dalam kombinasi dengan gangguan oculomotor;
  • sederhana - kerosakan pada cabang I dan II dari saraf trigeminal dan gangguan oculomotor; depan - kesakitan dan kepekaan di zon persaratan cabang I saraf trigeminal dan kelumpuhan saraf III, IV dan VI.

Aneurisma arteri karotid yang besar dan lama di sinus kavernous boleh menyebabkan perubahan yang merosakkan pada tulang tengkorak, yang dapat dilihat di radiografi. Dengan pecahnya aneurisma pada sinus kavernosa, tidak ada pendarahan di rongga kranial kerana lokasi ekstradural mereka.

Aneurisma bahagian supraclinoid arteri karotid dalaman.
Mereka terletak berhampiran arteri penghubung posterior dan dicirikan, sebagai tambahan kepada gejala pendarahan subarachnoid khas untuk semua aneurisma, kerosakan selektif pada saraf oculomotor dalam kombinasi dengan kesakitan tempatan di rantau fronto-orbital.

Aneurisme bifurkasi karotid sering menyebabkan gangguan penglihatan kerana lokasinya di sudut luar chiasm.

Aneurisma arteri serebrum anterior dicirikan oleh gangguan mental, paresis kaki, hemiparesis dengan perubahan ekstrapiramid dalam nada di tangan, kerana kekejangan arteri serebrum anterior dan cawangannya.

Aneurisma arteri serebrum tengah dengan rehat, mereka menyebabkan perkembangan paresis anggota badan yang bertentangan, gangguan pertuturan, lebih jarang gangguan kepekaan.

Aneurisma sistem vertebrobasilar biasanya berlaku dengan gejala lesi struktur fossa kranial posterior (dysarthria, dysphagia, nystagmus, ataxia, paresis saraf VII dan V, sindrom bergantian).

Pelbagai aneurisma membentuk sekitar 15% daripada semua aneurisma. Ciri-ciri kursus klinikal ditentukan oleh penyetempatan aneurisma dari mana pendarahan berlaku.

Aneurisma arteriovenous (angioma arteriovenous, malformasi vaskular, atau malformasi) juga boleh menyebabkan pendarahan intrakranial. Ini adalah kusut vaskular dengan pelbagai ukuran, yang dibentuk oleh jalinan urat dan arteri yang berbelit dan melebar secara rawak. Ukurannya berkisar antara beberapa milimeter hingga formasi raksasa yang menempati sebahagian besar hemisfera serebrum. Selalunya mereka dilokalisasikan di jabatan frontoparietal.

Aneurisma arteriovenous adalah anomali kongenital saluran cerebral. Ciri khas struktur aneurisma ini adalah ketiadaan kapilari di dalamnya, yang membawa kepada pembuluh darah langsung arteri dan darah vena. Aneurisma arteriovenous mengalihkan sebahagian besar darah "pada diri mereka sendiri", sehingga menjadi "parasit peredaran serebrum".
Gejala klinikal utama aneurisma arteriovenous adalah pendarahan intraserebral dan sawan epileptiform..

Diagnostik.

Diagnosis kedua-dua aneurisma arteri dan arteriovenous menunjukkan kesukaran tertentu. Semasa mengenalinya, indikasi anamnestik pendarahan subarachnoid yang dipindahkan, hemianopsia sementara, migrain oftalmoplegik, dan kejang epilepsi diambil kira. Kraniografi sangat penting, menunjukkan ciri-ciri bayang-bayang berbentuk cincin tipis yang mempunyai penampilan aneurisma membatu dalam gambar.
Beberapa aneurisma besar boleh menyebabkan pemusnahan tulang pangkal tengkorak. EEG sangat penting.

Diagnosis akhir aneurisma arteri serebrum, penentuan lokasi, ukuran dan bentuknya hanya mungkin dilakukan dengan bantuan angiografi, yang dilakukan walaupun dalam tempoh akut strok. Dalam beberapa kes, tomografi dikira kepala dengan peningkatan kontras adalah bermaklumat..

RAWATAN ANALURISME TANAMAN OTAK.


Rawatan konservatif untuk pecah aneurisma sama seperti untuk pendarahan serebrum (kemalangan serebrovaskular, akut). Adalah perlu untuk memerhatikan rehat tempat tidur yang ketat selama 6-8 minggu.

Tusukan lumbal berulang untuk tujuan terapi dibenarkan hanya untuk melegakan sakit kepala yang teruk, di mana ubat tidak berkesan. Kekejangan arteri intrakranial, sering menyebabkan pelembutan yang meluas, termasuk bahagian batang otak, belum dikeluarkan dengan langkah-langkah konservatif.

Satu-satunya rawatan radikal untuk aneurisma sakular adalah pembedahan - memotong leher aneurisma. Kadang-kadang mereka menguatkan dinding aneurisma dengan "membungkusnya" dengan otot atau kain kasa.

Dalam beberapa tahun terakhir, sejumlah penambahbaikan dan kaedah baru rawatan pembedahan aneurisme telah dicadangkan: mikrosurgikal, trombosis tiruan aneurisma dengan koagulan atau penggantungan besi serbuk dalam medan magnet, elektrokoagulasi stereotaktik, trombosis dengan kateter dijatuhkan, klip stereotaktik.

Dalam malformasi arteriovenous, pemusnahan radikal keseluruhan bundle vaskular yang paling radikal setelah pemotongan saluran utama dan pengeringan.

Ramalan.

Prognosis pecahnya aneurisma sering tidak baik, terutamanya dengan pendarahan subarachnoid-parenchymal: 30-50% pesakit mati. Bahaya pendarahan berulang, yang lebih sering diperhatikan pada minggu ke-2 penyakit ini, tetap berterusan. Prognosis paling tidak baik untuk pelbagai aneurisma arteri dan arteriovenous besar yang tidak dapat dikeluarkan secara pembedahan. Dengan pendarahan akibat angioma (malformasi), prognosisnya sedikit lebih baik.

Aneurisma saluran cerebral: sebab, gejala dan rawatan

Perkembangan patologi sistem kardiovaskular adalah penyebab setiap kematian ke-6, dan berlakunya aneurisma menyumbang kepada peningkatan jumlah pesakit yang mati.

Apa itu aneurisma serebrum? Ini adalah kecacatan pada dinding vaskular, yang dicirikan oleh penampilan penonjolan dan penipisan semua lapisan arteri yang terletak di otak. Bergantung pada ukuran aneurisma, anda boleh membuat andaian mengenai pembedahan kecemasan. Sebagai contoh, tahap awal perkembangan luka kecil tidak membahayakan kesihatan, tidak seperti formasi besar: manifestasi aneurisma serebrum tidak akan diucapkan.

Ciri-ciri pembentukan aneurisma

Aneurisma arteri otak - penonjolan sakular (kadang-kadang seperti sfera) dinding saluran darah. Berdasarkan ciri anatomi struktur dinding arteri, kita dapat mengatakan bahawa proses pembentukannya mempengaruhi ketiga-tiga lapisan kapal: bahagian dalam - intima, lapisan otot dan bahagian luar - Adventitia. Perkembangan proses degeneratif, pelanggaran pengembangan lapisan tertentu dapat menyebabkan hilangnya keanjalan kawasan tertentu. Akibat utama pelanggaran tersebut adalah penonjolan sebahagian kapal kerana tekanan yang diberikan oleh aliran darah ke atasnya. Sebagai peraturan, aneurisma terletak di lokasi bifurcation (bifurcation dari batang utama) saluran arteri, kerana pada bahagian ini tekanan mencapai maksimum.

Menurut statistik, kehadiran aneurisma serebrum dengan penyelidikan yang tepat dapat dikesan pada hampir setiap 20 orang.

Walau bagaimanapun, selalunya perkembangannya tidak simptomatik. Seiring berjalannya waktu, penipisan dinding penonjolan diperhatikan, yang boleh menyebabkan pecah dan perkembangan stroke hemoragik.

Komponen utama penonjolan itu sendiri adalah leher, badan dan kubah. Bahagian pertama aneurisma serebrum, seperti arteri itu sendiri, mempunyai tiga lapisan. Kubah adalah titik paling lemah, yang hanya terdiri dari keintiman, sebagai peraturan, jurang berlaku di kawasan ini. Selalunya, pelanggaran integriti beg diperhatikan pada pesakit berusia 50+. Terhadap latar belakang perkembangan aterosklerosis dan peningkatan tekanan darah yang berterusan, penonjolan tidak menahan beban seperti itu, dan dindingnya masuk ke rongga kranial.

Stroke hemoragik adalah penyakit yang paling biasa, tanda-tanda utamanya berkaitan dengan gangguan bekalan darah ke otak, aneurisma pada hampir 85% kes adalah faktor yang memprovokasi penembusan arteri..

Klasifikasi aneurisma

Terdapat beberapa klasifikasi, ciri-cirinya adalah parameter berikut:

  1. Bentuk: aneurisme sakular, berbentuk gelendong dan fusiform.
  2. Saiz: miliary (kecil), yang diameternya tidak melebihi 3 mm, sederhana - 4-14 mm, besar - 15-25 mm, gergasi - lebih dari 26 mm.
  3. Bergantung pada bilangan ruang vaskular: ruang tunggal atau ruang berbilang.

Bergantung pada lokasi lesi kapal:

  • katil kapal arteri serebrum anterior;
  • tempat tidur arteri karotid dalaman;
  • katil kapal arteri serebrum tengah;
  • arteri basilar vertebra;
  • pelbagai formasi yang dilokalisasikan pada kapal yang berlainan terdapat pada sekitar 10% kes.

Punca

Punca aneurisma mungkin berbeza, tetapi faktor tertentu yang mempengaruhi penipisan dinding vaskular belum dikenal pasti hingga hari ini..

Penyebab aneurisma serebrum termasuk:

  • sejarah kerosakan vaskular;
  • kecederaan otak sebelumnya;
  • penyakit aterosklerotik;
  • hyalinosis dinding kapal;
  • berlakunya embolisme bakteria, mikotik atau ketumbuhan;
  • akibat kesan radioaktif yang dipindahkan pada badan.

Faktor risiko untuk perkembangan aneurisma serebrum juga merangkumi:

  • usia tua;
  • merokok;
  • hipertensi arteri;
  • minum kerap.

Gambar klinikal

Manifestasi utama perkembangan penonjolan aneurisma adalah data kajian klinikal atau instrumental. Pemeriksaan neurologi jarang sekali penting untuk diagnostik, kerana pada kebanyakan pesakit, aneurisma otak tidak muncul sebelum pecah. Hanya di sebilangannya, disfungsi sistem saraf dapat ditunjukkan dengan tanda-tanda pemampatan pada kawasan tertentu dari tisu otak:

  • sakit kepala;
  • perlahan-lahan mengembangkan paresis atau kelumpuhan anggota badan;
  • kecacatan penglihatan (kebutaan, perkembangannya akan lama);
  • fungsi kognitif terjejas;
  • gangguan pertuturan (kelambatannya, salah faham tentang apa yang dikatakan oleh orang lain, dll.).

Gejala lesi tempatan

Biasanya, pecah aneurisma berkembang dengan kesakitan teruk di dahi dan pelipis, yang digambarkan oleh pesakit sebagai pukulan tajam. Selari dengan kesakitan, muntah, gangguan kesedaran, demam dan pergolakan psikomotor dapat diperhatikan.

Berdasarkan lokasi aneurisma serebrum, gejala pertama setelah pelanggaran integriti dapat diperhatikan dalam bentuk manifestasi berikut:

  1. Untuk penembusan aneurisma yang terletak di arteri karotid dalaman, penyetempatan kesakitan tertentu adalah ciri. Sebagai peraturan, ia berlaku di kawasan frontal dan periorbital. Gangguan visual mungkin timbul, yang disertai oleh paresis saraf oculomotor, paresis kontralateral dan gangguan kepekaan di kawasan 2 cabang saraf trigeminal - orbital dan rahang atas.
  2. Perkembangan gangguan mental boleh berlaku apabila arteri pecah pada titik penipisan arteri serebrum anterior. Seringkali terdapat kekurangan reaksi emosi terhadap kejadian, penurunan fungsi intelektual dan kognitif, gangguan perhatian, dll. Gangguan elektrolit, perkembangan diabetes insipidus, paresis anggota badan di sisi yang berlawanan juga dapat diperhatikan..
  3. Apabila kapal pecah di tempat penipisannya, yang terletak di arteri serebrum tengah, dalam kebanyakan kes hemiparesis kontralateral berkembang, keparahannya dicirikan oleh intensiti yang lebih besar di kawasan anggota atas. Afasia motorik atau deria, sawan, dan lain-lain juga boleh berkembang..
  4. Apabila aneurisma arteri utama pecah, paresis saraf oculomotor, gejala Parino, yang menampakkan dirinya sebagai ketidakupayaan untuk menggerakkan mata ke atas atau ke bawah, dapat berkembang. Dengan perkembangan hematoma, kemurungan kesedaran dapat dilihat hingga koma, di mana terdapat kerosakan pusat pernafasan, murid-murid tidak bertindak balas terhadap photoreaction.
  5. Penembusan aneurisma dari arteri vertebra menampakkan diri dalam bentuk pelanggaran tindakan menelan, kesukaran artikulasi, atrofi setengah lidah, pelanggaran atau kehilangan sensasi getaran sepenuhnya, dan penurunan kepekaan permukaan pada kaki. Dalam kebanyakan kes, komplikasi timbul selepas pelanggaran integriti aneurisme saluran serebrum, gejalanya adalah seperti berikut: koma boleh berkembang, kegagalan pernafasan hingga penghambatan pusat pernafasan.

Selepas pecahnya, terdapat simptomologi neurologi yang ketara dalam bentuk sakit kepala, kejang kejang, kelumpuhan pada bahagian atas dan bawah, pergerakan bola mata yang tidak mesra, ucapan pesakit yang lemah dan kehilangan kesedaran. Tanda-tanda aneurisma hemisfera serebrum akan bergantung pada lokasi kawasan yang terjejas.

Aneurisma otak adalah pelanggaran struktur dinding vaskular, yang dapat menyumbang kepada perkembangan beberapa komplikasi:

  • pendarahan di struktur yang terletak di bawah pia mater;
  • pendarahan subarachnoid.

Diagnostik

Dalam beberapa keadaan, pengenalpastian gejala aneurisma vaskular di otak sebelum pecah mungkin berlaku semasa diagnosis keadaan patologi lain, yang tumpuannya terletak di kawasan ini.

Beberapa ciri diagnosis aneurisma (misalnya, pelantikan tomografi) memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai penyetempatan tapak lesi, keadaannya dan kaedah rawatan pembedahan yang paling sesuai. Biasanya, kaedah untuk mengesan aneurisma yang dijelaskan di bawah digunakan untuk mengesahkan diagnosis pendarahan dari aneurisma kapal.

Diagnosis aneurisma juga merangkumi angiografi - kaedah sinar-X, yang dilakukan dalam kombinasi dengan penggunaan agen kontras. Berkat kajian ini, adalah mungkin untuk menentukan tahap penyempitan kapal tertentu, untuk mengungkapkan pengembangan kapal otak, penyetempatan pemusnahannya. Juga, rangkaian kemampuan diagnostik angiografi termasuk mengenal pasti kelemahan, iaitu aneurisma vaskular.

Komputasi tomografi (CT) otak dengan kontras adalah kaedah diagnostik yang cepat, tidak menyakitkan dan tidak invasif. Berkat penggunaannya, mungkin untuk mengesan kehadiran aneurisma atau akibat pecahnya (pendarahan) dalam beberapa minit. Biasanya, imbasan CT diberi keutamaan pertama pada anggapan pelanggaran integriti aneurisma. Gambar pemeriksaan yang diperoleh membolehkan kita menilai keadaan saluran darah dan struktur anatomi otak dalam dua unjuran.

Melakukan pengimejan resonans magnetik memberi peluang kepada pakar untuk menilai keadaan saluran darah dan otak pada bahagian berlapis. Berkat kesan kuat gelombang radio dan medan magnet pada kepingan berlapis, semua struktur tengkorak dapat dilihat dengan jelas. Bahagian tiga dimensi keadaan saluran darah dan formasi anatomi kotak kranial membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat.

Rawatan pembedahan

Cara paling berkesan untuk merawat dinding kapal yang nipis adalah pembedahan, yang dilakukan dengan cara tradisional atau invasif minimal.

Aneurisma kliping dilakukan dengan akses pembedahan langsung (iaitu, cranium dibuka). Semasa campur tangan, kawasan kapal di mana aneurisma berada dimatikan dari sistem peredaran darah umum (pengapit diterapkan di kedua sisi), tetapi patensi arteri lain yang membekalkan tisu di kawasan ini dijaga. Langkah wajib semasa operasi adalah penyingkiran semua darah dan gumpalan darah yang terletak di ruang subarachnoid, atau saliran hematoma intraserebral.

Jenis intervensi pembedahan ini dianggap sebagai salah satu yang paling sukar dan berbahaya di antara semua campur tangan pembedahan dalam praktik bedah saraf. Semasa melakukan pemotongan, perlu memilih akses pembedahan yang paling menguntungkan dan menggunakan peralatan bedah mikro dan mikroskop yang sangat tepat.

Sebagai tambahan kepada kaedah yang dijelaskan di atas, dinding vaskular aneurisma itu sendiri dapat dikuatkan. Untuk ini, kawasan kapal yang terkena dibalut dengan kain kasa pembedahan, kerana terdapat lapisan tisu penghubung dalam bentuk kapsul. Kelemahan utama kaedah ini adalah risiko pendarahan pasca operasi yang tinggi.

Pembedahan endovaskular hari ini semakin popular kerana pelanggaran patensi bahagian kapal yang rosak. Keseluruhan operasi dijalankan di bawah kawalan angiografi. Dalam kes ini, patensi dalam kapal tersekat secara artifisial kerana penggunaan mikrokoil khas. Sebagai perbandingan dengan kaedah yang dinyatakan di atas, operasi ini kurang trauma dan tidak memerlukan pembukaan tengkorak.

Perkara utama adalah ingat bahawa kesihatan anda berada di tangan anda dan hanya lawatan tepat pada masanya ke pakar yang dapat mencegah banyak komplikasi yang berkaitan dengan pecahnya aneurisma.

Aneurisma serebrum

Aneurisma saluran otak - apakah itu?

Aneurisma saluran otak adalah pengembangan satu atau lebih saluran otak. Keadaan ini selalu dikaitkan dengan risiko kematian yang tinggi, atau kecacatan pesakit sekiranya berlaku pecah aneurisma. Sebenarnya, aneurisma adalah penonjolan dinding vaskular yang berlaku di kawasan otak tertentu. Aneurisma boleh menjadi kongenital, dan dapat berkembang sepanjang hayat. Walau bagaimanapun, ia merosakkan integriti saluran darah dan sering menyebabkan pendarahan serebrum. Merekalah yang membawa ancaman utama bukan hanya kepada kesihatan, tetapi juga kehidupan manusia. Biasanya, pecah aneurisma berlaku pada orang berusia 40-60 tahun.

Oleh kerana diagnosis aneurisma serebrum dikaitkan dengan kesulitan tertentu, tahap sebenar penyebarannya di kalangan penduduk agak sukar ditentukan. Walau bagaimanapun, statistik sedemikian rupa sehingga bagi 100,000 orang, 10-12 daripadanya mengalami aneurisma. Autopsi bedah siasat menunjukkan bahawa aneurisme yang tidak menimbulkan pecahnya arteri serebrum tidak didiagnosis pada 50% kehidupan manusia. Mereka ditemui secara kebetulan, kerana mereka tidak memberi sebarang gejala..

Walaupun begitu, ancaman utama aneurisma adalah dan masih pecahnya kapal dengan pendarahan serebrum. Keadaan ini memerlukan rawatan perubatan segera, yang tidak selalu berkesan. Statistik yang teruk sedemikian rupa sehingga dengan latar belakang pendarahan subarachnoid, 10% pesakit mati hampir seketika, bahkan sebelum doktor berpeluang memberikan pertolongan cemas kepada mereka. 25% orang lain mati pada hari pertama, dan sehingga 49% mati dalam tiga bulan pertama selepas pendarahan otak. Menyimpulkan hasil yang menyedihkan, kita dapat mengatakan bahawa kekerapan kematian pada latar belakang pecah aneurisma serebrum adalah sama dengan 69%. Lebih-lebih lagi, kematian pesakit berlaku lebih kerap pada jam-jam pertama atau hari-hari selepas bencana otak..

Walaupun terdapat perkembangan sains perubatan yang tinggi, pembedahan tetap menjadi satu-satunya kaedah untuk merawat aneurisma serebrum. Walaupun begitu, ia tidak memberikan perlindungan 100% terhadap kematian. Walau bagaimanapun, risiko kematian seseorang akibat pecahnya aneurisma secara tiba-tiba berbanding dengan risiko kematian semasa atau selepas pembedahan tetap 2-2.5 kali lebih tinggi.

Bagi negara di mana aneurisma serebrum paling biasa, Jepun dan Finland adalah pemimpin dalam hal ini. Sekiranya kita beralih kepada jantina, maka lelaki menderita patologi ini 1.5 kali lebih jarang. Pada wanita, penonjolan raksasa dijumpai tiga kali lebih kerap. Aneurisma sangat berbahaya bagi wanita dalam kedudukannya.

Yang membawa kepada pembentukan aneurisma serebrum?

Pembentukan penyebab utama aneurisma boleh disebut pelanggaran struktur mana-mana lapisan dinding vaskular, di antaranya terdapat tiga: intima, media dan Adventitia. Sekiranya ketiga-tiga membran ini tidak mengalami kerosakan, maka aneurisma di dalamnya tidak akan terbentuk.

Sebab-sebab yang memprovokasi pendidikannya termasuk:

Keradangan meninges yang lalu - meningitis. Terhadap latar belakang penyakit itu sendiri, agak sukar untuk mengenal pasti gejala aneurisme, kerana keadaan manusia tetap serius. Setelah meningitis dirawat, kecacatan mungkin tetap ada di dinding saluran otak, yang kemudian akan menyebabkan pembentukan aneurisma.

Kecederaan kepala yang menyebabkan stratifikasi dinding vaskular.

Kehadiran penyakit sistemik. Bahaya adalah endokarditis bakteria, sifilis yang tidak dirawat dan jangkitan lain yang sampai ke saluran darah otak dengan aliran darah dan merosakkannya dari dalam..

Beberapa penyakit kongenital (sindrom Marfan, sklerosis tuberkulosis, sindrom Ehlers-Danlos, lupus eritematosus sistemik, penyakit ginjal polikistik kongenital dan beberapa yang lain).

Penyakit autoimun yang menyebabkan kerosakan pada arteri.

Sebab-sebab lain, termasuk: angiopati amiloid serebrum, tumor ganas yang tidak semestinya dilokalisasi di otak.

Secara pewarisan, aneurisma saluran serebrum tidak disebarkan, namun, ia boleh terjadi dengan latar belakang penyakit yang mana seseorang mempunyai kecenderungan. Penyakit seperti itu, misalnya, termasuk hipertensi, aterosklerosis, beberapa patologi imun dan genetik..

Apa yang boleh menjadi aneurisma saluran otak?

Terdapat beberapa jenis klasifikasi aneurisma serebrum, yang masing-masing mempunyai kriteria klasifikasi tersendiri. Setelah menentukan aneurisma mana pesakit, kemungkinan memilih rawatan yang berkesan dan membuat prognosis yang paling tepat.

Jenis aneurisma vaskular bergantung pada bentuknya.

Aneurisme adalah sakular. Aneurisma ini lebih biasa daripada yang lain, jika kita hanya mempertimbangkan saluran otak.

Aneurisma berbentuk gelendong. Selalunya terbentuk pada aorta, tetapi jarang berkembang di otak. Aneurisma mempunyai bentuk silinder dan menyebabkan pengembangan dinding vaskular yang agak seragam.

Aneurisma berstrata. Ini mempunyai bentuk bujur dan terletak di antara lapisan di mana dinding kapal terdiri. Selalunya, aneurisma seperti itu juga berlaku pada aorta, yang dijelaskan oleh mekanisme pembentukannya. Ia terbentuk dengan adanya kecacatan pada intim, di mana darah secara beransur-ansur mula masuk. Ini membawa kepada stratifikasi dinding dan pembentukan rongga. Di saluran otak, tekanan darah tidak setinggi di aorta, jadi aneurisma jenis ini jarang dijumpai di sini.

Jenis aneurisma vaskular bergantung pada ukurannya. Semakin kecil aneurisma, semakin sukar untuk mengesannya semasa langkah diagnostik. Selain itu, aneurisma seperti itu tidak memberikan gejala yang teruk. Aneurisma besar, pada gilirannya, memberi tekanan pada struktur otak dan menyebabkan gejala yang sesuai. Jangan menganggap bahawa aneurisma kecil tidak berbahaya, kerana semuanya berkembang dari masa ke masa. Berapa cepatnya peningkatan aneurisma tidak diketahui.

Aneurisma besar adalah ukuran yang melebihi 25 mm.

Aneurisma rata-rata - ukurannya kurang dari 25 mm.

Aneurisma kecil adalah yang diameternya tidak melebihi 11 mm.

Jenis aneurisma vaskular, bergantung pada lokasinya. Kriteria ini banyak ditentukan oleh gejala penyakit, kerana setiap segmen otak bertanggungjawab untuk fungsi tertentu. Jadi, seseorang mungkin mengalami pendengaran, pertuturan, penglihatan, koordinasi, pernafasan, fungsi jantung, dan lain-lain. Nama-nama jenis aneurisma dalam kes ini berasal dari kapal di mana ia berada. Sehubungan itu, bezakan:

Aneurisma arteri basilar (terdapat pada 4% daripada semua pesakit).

Aneurisma posterior (26%), tengah (25%) atau anterior (45%) arteri serebrum.

Aneurisma arteri cerebellar bawah dan atas.

Bergantung pada kapan aneurisma terbentuk, kecacatan kongenital dan diperolehi dibezakan. Aneurisma yang diperoleh lebih cenderung pecah, kerana kadar pertumbuhannya yang tinggi. Oleh itu, pada masa diagnosis, sangat wajar untuk menentukan masa penonjolan. Oleh itu, beberapa aneurisma terbentuk hanya dalam beberapa hari dan cepat pecah. Aneurisma lain, sebaliknya, boleh wujud selama bertahun-tahun dan tidak melepaskan diri.

Bergantung pada bilangan aneurisma, pelbagai dan pembentukan tunggal dibezakan. Selalunya, penonjolan tunggal terdapat di otak - dalam 85% kes. Faktor risiko pembentukan pelbagai aneurisma adalah kecederaan otak yang serius, atau campur tangan pembedahan pada strukturnya (kita sedang membincangkan operasi global), serta penyakit kongenital yang melanggar kualiti tisu penghubung. Secara semula jadi, semakin banyak formasi seseorang, semakin teruk prognosisnya.

Apa itu aneurisma sakular?

Penyebab pembentukan aneurisma sakular sering terjadi untuk menunjukkan kerosakan pada kapal, atau lebih tepatnya, salah satu lapisannya. Akibatnya, dinding kapal mula menonjol ke luar, yang membawa kepada kemunculan kantung yang dipenuhi dengan darah. Bahagian bawahnya selalunya lebih lebar daripada lubang di mana darah mengalir.

Sekiranya terdapat aneurisma sakular, terdapat risiko menghidap gangguan berikut:

Kemerosotan bekalan bahagian arteri tertentu dengan darah, kerana arus yang lebih perlahan.

Pergolakan darah semasa bergerak di sepanjang kapal dengan aneurisma.

Kehadiran pusaran menyebabkan peningkatan risiko pembekuan darah.

Risiko pecah dinding kapal meningkat, kerana terlalu meregang.

Otak mungkin menderita kerana mampatan tisu dengan aneurisma, yang bertambah besar.

Aneurisma sakular lebih kerap meletup dan memprovokasi pembentukan gumpalan darah, jika dibandingkan dengan jenis aneurisma lain.

Apa itu aneurisma palsu??

Aneurisma palsu tidak meluas, namun ia boleh berlaku. Kecacatan itu bukan penonjolan kapal, kerosakannya dalam bentuk pecah. Darah melalui kerosakan yang ada di dinding kapal mengalir di luarnya dan mula berkumpul di dekatnya, membentuk hematoma. Apabila kerosakan tidak epitel, dan darah yang bocor itu sendiri tidak menyebar, maka rongga yang terhubung ke kapal terbentuk di tisu otak. Aneurisme seperti itu menyebabkan gangguan aliran darah, tetapi pada masa yang sama ia tidak terhad pada dinding vaskular. Oleh itu, doktor lebih suka memanggil formasi semacam itu sebagai hematoma berdenyut..

Pada masa yang sama, orang tersebut tetap berisiko terkena pendarahan besar-besaran di tisu otak, kerana dinding kapal yang rosak tetap terganggu. Adapun tanda-tanda aneurisma palsu, ia dapat menampakkan dirinya sebagai aneurisma sebenar atau mempunyai gejala strok hemoragik. Membuat diagnosis pembezaan sangat sukar, terutama pada peringkat awal pembentukan hematoma.

Apa itu aneurisma sifat kongenital?

Sekiranya ia membicarakan aneurisma kongenital, maka itu bermaksud yang ada pada seseorang semasa kelahirannya. Mereka mula terbentuk semasa hidup janin dan selepas kelahiran tidak hilang.

Sebab-sebab berikut boleh menyebabkan pembentukannya:

Penyakit yang dipindahkan oleh wanita hamil (jangkitan virus adalah bahaya dalam hal ini).

Kehadiran penyakit genetik yang mempunyai kesan merosakkan pada tisu penghubung.

Mabuk badan wanita semasa mengandung.

Kehadiran penyakit kronik pada wanita hamil.

Pendedahan kepada wanita hamil.

Aneurisma kongenital paling sering terjadi pada anak-anak yang ibunya telah mengalami pengaruh berbahaya pada tubuh dari luar. Ada kemungkinan bahawa anak itu akan dilahirkan dengan kecacatan lain, yang sering terjadi.

Membuat ramalan tunggal untuk setiap kanak-kanak dengan aneurisma saluran otak agak sukar. Walau bagaimanapun, jika aneurisma tidak salah dan kanak-kanak itu tidak mengalami malformasi lain, maka prognosis dapat dianggap baik, kerana risiko pecahnya aneurisma kongenital tidak besar (dindingnya cukup tebal). Walau bagaimanapun, seorang kanak-kanak sejak lahir harus didaftarkan dengan ahli neuropatologi pediatrik, kerana kehadiran pendidikan sedemikian di otak dapat mempengaruhi perkembangannya. Sekiranya kita menganggap kes yang paling teruk, maka aneurisma kongenital sangat besar dan kadang-kadang tidak sesuai dengan kehidupan janin.

Bagaimana aneurisma serebrum ditunjukkan

Dalam jangka masa yang panjang, aneurisma saluran serebrum mungkin tidak hilang. Penonjolan jarang mencapai ukuran besar dan terbentuk pada arteri kecil (di otak, semua kapal kecil). Oleh itu, tekanan lemah yang diberikan oleh aneurisma pada tisu otak selalunya tidak mencukupi bagi seseorang untuk menunjukkan sebarang gejala penyakit.

Walau bagaimanapun, kadang-kadang perjalanan penyakit ini boleh menjadi sangat teruk, yang berlaku dalam situasi berikut:

Aneurisma besar dan kuat menekan bahagian otak;

Aneurisma terletak di tempat otak yang bertanggungjawab untuk fungsi yang sangat penting;

Aneurisma terkoyak kerana peningkatan fizikal, tekanan, dll.

Terhadap latar belakang hipertensi dan penyakit kronik yang lain, aneurisme dapat memberi gejala yang lebih jelas;

Anastomosis arteriovenous memperburuk perjalanan penyakit ini..

Gejala yang menunjukkan adanya aneurisma dapat dikenal pasti seperti berikut:

Sakit kepala yang berlaku pada selang waktu yang berbeza dan mempunyai intensiti yang berbeza.

Insomnia, atau mengantuk yang meningkat.

Gejala meningik yang mungkin berlaku dengan aneurisma yang terletak berdekatan dengan selaput otak.

Kemerosotan kepekaan kulit, gangguan penglihatan, koordinasi, pendengaran. Manifestasi spesifik penyakit ini bergantung terutamanya di mana aneurisma berada..

Gangguan pada saraf kranial yang bertanggungjawab untuk pergerakan otot-otot kecil. Pesakit mungkin kelihatan tidak simetri pada wajah, serak, ketinggalan kelopak mata, dll..

Kemungkinan akibat aneurisma serebrum

Hampir semua gejala patologi ini boleh dikaitkan dengan komplikasi aneurisma saluran cerebral, kerana semuanya membawa kepada gangguan tertentu. Oleh itu, sukar untuk tidak menyebut komplikasi kehilangan penglihatan atau pendengaran, yang disebabkan oleh pemampatan tisu saraf oleh saluran darah yang melebar.

Sebagai tambahan, aneurisma boleh menyebabkan akibat berbahaya lain untuk kesihatan manusia, misalnya, yang berlaku ketika pecah. Komplikasi lain jarang berlaku, tetapi tidak membawa ancaman..

Komplikasi yang boleh berlaku terhadap latar belakang kehadiran aneurisma serebrum:

Koma. Sekiranya aneurisma terbentuk di bahagian otak yang bertanggungjawab untuk fungsi penting seseorang, maka dia boleh mengalami koma. Tempoh koma boleh berbeza, dan sering sepanjang hayat. Lebih-lebih lagi, walaupun mendapat bantuan perubatan berkualiti tinggi dan tepat pada masanya, banyak pesakit tidak pernah keluar dari keadaan yang mengancam nyawa ini.

Pembentukan bekuan darah. Dalam rongga aneurisma yang terbentuk, penurunan dan gangguan aliran darah dapat terjadi, yang menyebabkan munculnya gumpalan darah. Selalunya, komplikasi seperti ini berlaku dengan latar belakang adanya aneurisma besar. Lokasi trombus mungkin berbeza-beza: kadang-kadang ia berlaku di rongga aneurisma itu sendiri, dan kadang-kadang ia terputus dan menyekat aliran darah di saluran yang lebih kecil. Semakin besar pembekuan darah, semakin serius ancaman terhadap kehidupan seseorang, kerana dalam perkembangan kejadian seperti itu, dia selalu mengalami stroke iskemia. Namun, dengan pemberian rawatan perubatan tepat pada masanya, nyawa pesakit dapat diselamatkan. Selalunya gumpalan darah dapat dilarutkan dengan ubat-ubatan.

Pembentukan AVM. AVM adalah malformasi arteriovenous, yang pada dasarnya merupakan kecacatan pada dinding vaskular. Pelanggaran ini membawa kepada perekatan sebahagian daripada urat dan arteri. Tekanan di rongga arteri mula menurun, dan sebahagian darah mengalir ke vena. Ini menyebabkan peningkatan tekanan pada vena, dan kawasan otak yang diberi makan dari arteri mula mengalami hipoksia. AVM ditunjukkan dengan tanda-tanda yang sama yang berlaku terhadap latar belakang strok iskemia. Kadang-kadang gejala AVM sukar dibezakan dengan gejala aneurisma serebrum. Semakin besar ukuran aneurisma, semakin kuat kapal diregangkan, yang bermaksud semakin tinggi risiko pembentukan AVM. Dengan perkembangan komplikasi ini, diperlukan campur tangan pembedahan.

Kerana kenyataan bahawa aneurisme dapat memicu komplikasi serius yang menimbulkan ancaman bagi kehidupan manusia, doktor menegaskan operasi tersebut ketika dikesan. Lebih-lebih lagi, keperluan untuk pembedahan juga disebabkan oleh keparahan gejala-gejala aneurisma itu sendiri.

Akibat pecah aneurisma

Terdapat beberapa faktor tertentu yang boleh menyebabkan fakta bahawa pecahnya aneurisma serebrum mungkin berlaku, antaranya:

Mengalami keadaan tertekan;

Latihan fizikal yang berlebihan pada badan;

Hipertensi atau lonjakan tekanan darah;

Minum alkohol;

Penyakit berjangkit yang berkaitan dengan suhu badan yang tinggi.

Setelah pecahnya aneurisma berlaku pada seseorang, gejala mulai meningkat dengan mendadak, yang pada amnya bukan ciri penyakit ini. Keadaan pesakit bertambah buruk dan memerlukan rawatan perubatan segera. Tanda-tanda yang mungkin menunjukkan pecah aneurisma adalah:

Permulaan penyakit yang sangat akut.

Sakit kepala teruk yang berlaku secara tiba-tiba. Beberapa pesakit melaporkan merasa seolah-olah mereka tiba-tiba dipukul di kepala. Pada masa akan datang, kekeliruan, kehilangan kesedaran, dan bahkan koma sangat sering diperhatikan..

Nafas seseorang dipercepat. Jumlah nafas-nafas per minit boleh mencapai dua puluh.

Jantung mula berdegup lebih kerap, takikardia berkembang. Kemudian masuk ke dalam bradikardia apabila jumlah degupan jantung seminit tidak melebihi 60.

Dalam 10-20% kes, pesakit mengalami kejang dari banyak kumpulan otot.

Di lebih daripada 25% pesakit, pecah aneurisma menyamar sebagai bencana otak yang lain..

Untuk memahami bahawa bencana telah menimpa seseorang dan tidak menangguhkan panggilan pasukan ambulans, anda perlu mengetahui tanda-tanda utama yang menunjukkan pecahnya aneurisma serebrum, termasuk:

Sakit kepala yang teruk;

Perasaan bahawa darah mengalir ke muka;

Gangguan penglihatan, yang dapat dinyatakan dalam penglihatan berganda, dalam sensasi mengotorkan persekitaran dengan warna merah;

Masalah dengan sebutan perkataan dan suara;

Rasa gemuruh di telinga, yang terus meningkat;

Kemunculan kesakitan di orbit, atau di muka;

Pengecutan otot kaki dan lengan yang kerap tidak dapat dikawal oleh seseorang.

Selalunya, tanda-tanda ini tidak membenarkan anda menetapkan diagnosis yang betul untuk 100%. Walaupun begitu, dapat difahami dari mereka bahawa seseorang memerlukan rawatan perubatan segera.

Pecahnya aneurisma serebrum adalah keadaan yang sangat serius, dan yang paling menyedihkan, ia tidak biasa. Walaupun dengan kemasukan ke hospital, jumlah kematian masih berada pada tahap yang tinggi. Dalam banyak cara, prognosis bergantung pada di mana tepatnya jurang berlaku di otak. Ada kemungkinan bahawa seseorang yang selamat setelah bencana otak seperti itu dapat memulihkan pertuturan, pendengaran, dan pergerakan. Walau bagaimanapun, mereka mungkin hilang atau rosak secara kekal..

Peraturan untuk pertolongan cemas bagi seseorang yang mengalami pecah aneurisma:

Seseorang perlu dibaringkan sehingga kepalanya berada di landasan yang tinggi. Ini akan mengurangkan kemungkinan edema serebrum..

Semua pakaian yang memampatkan saluran udara harus dilepaskan (selendang, tali leher, tali leher, dll.). Sekiranya seseorang berada di dalam rumah, perlu memastikan aliran udara segar.

Apabila mangsa kehilangan kesedaran, perlu memeriksa saluran udara. Kepala mesti dipusingkan ke samping supaya sekiranya muntah, massa tidak masuk ke saluran udara.

Selsema harus disapu ke kepala, yang akan mengurangkan risiko edema serebrum dan mengurangkan intensitas pendarahan intraserebral.

Sekiranya boleh, pesakit harus mengukur tekanan darah dan nadi.

Secara semula jadi, seseorang tidak boleh mengharapkan kesan ajaib dari peristiwa tersebut dan mereka tidak dapat mengecualikan hasil yang membawa maut. Walaupun begitu, adalah perlu untuk memperjuangkan nyawa seseorang sebelum ketibaan kru ambulans.

Diagnostik

Cukup bermasalah untuk mengesan aneurisma saluran cerebral, kerana selalunya ia tidak memberi sebarang gejala. Hampir mana-mana pakar dapat mengesyaki patologi ini, yang mesti dilalui oleh orang sakit. Ini tidak menghairankan, kerana sakit kepala boleh disebabkan oleh tekanan darah tinggi, mabuk badan dan banyak gangguan lain. Lebih-lebih lagi, walaupun gejala biasa seperti sakit kepala tidak selalu berlaku pada orang yang mengalami aneurisma..

Doktor pasti mengesyaki adanya patologi sistem saraf pusat sekiranya pesakit mengemukakan aduan berikut atau mempunyai gejala seperti:

Kemerosotan fungsi visual, penciuman dan / atau pendengaran;

Kehilangan kepekaan kulit;

Gangguan koordinasi;

Pengucapan atau ejaan kata yang salah, dll..

Walaupun begitu, doktor dilengkapi dengan beberapa teknik yang memungkinkan pengesanan aneurisme serebrum tepat pada masanya, tetapi perlu untuk memulakan pemeriksaan dengan pemeriksaan pesakit yang mengajukan janji temu.

Pemeriksaan aneurisma yang disyaki

Secara semula jadi, pemeriksaan rutin tidak akan memungkinkan untuk mengenal pasti dan mendiagnosis "aneurisma serebrum".

Walaupun begitu, doktor dapat mengesyaki patologi ini dan menghantar pesakit untuk pemeriksaan yang lebih teliti:

Palpasi membolehkan anda menilai keadaan kulit, serta mengesyaki adanya penyakit sistemik pada tisu penghubung. Telah diketahui bahawa mereka sering menjadi penyebab pembentukan aneurisma.

Dengan perkusi, doktor tidak akan dapat mengesan aneurisma, tetapi kaedah ini memungkinkan untuk mengesan penyakit lain yang mungkin menyertai kecacatan serebrovaskular.

Mendengarkan bunyi badan membolehkan anda mengesan bunyi patologi yang berlaku di kawasan jantung, aorta, arteri karotid. Bersama-sama, kriteria diagnostik ini dapat mendorong doktor untuk memikirkan perlunya pemeriksaan menyeluruh saluran otak.

Penentuan tekanan darah. Telah diketahui bahawa tekanan darah tinggi adalah faktor yang cenderung kepada perkembangan aneurisme. Sekiranya pesakit sudah mengetahui diagnosisnya, dia mesti mengukur tekanannya setiap hari. Selalunya manipulasi inilah yang membantu mencegah atau mengesan pecah aneurisma tepat pada masanya.

Pemeriksaan status neurologi. Semasa itu, doktor menilai keadaan refleks pesakit (kulit dan otot-tendon), cuba mengesan refleks patologi. Secara selari, doktor menilai kemungkinan seseorang melakukan pergerakan tertentu, kehadiran atau ketiadaan kepekaan kulit. Ada kemungkinan doktor akan melakukan pemeriksaan untuk mengesan gejala meningeal..

Data yang diperoleh semasa pemeriksaan tidak dapat dijadikan dasar untuk membuat diagnosis yang tepat. Penting untuk membezakannya dari tumor otak, dari serangan iskemia sementara, dari malformasi arteriovenous, kerana semua keadaan patologi ini memberikan gejala yang sama.

Tomografi sebagai kaedah untuk mendiagnosis aneurisma. CT dan MRI boleh disebut kaedah utama untuk mengesan kecacatan ini pada saluran otak. Namun, mereka mempunyai beberapa batasan. Oleh itu, tomografi yang dikira tidak diresepkan untuk wanita hamil, anak kecil, pesakit dengan penyakit darah dan barah. Bagi orang dewasa yang sihat, dos radiasi yang dia terima semasa CT tidak berbahaya.

Bagi MRI, kajian ini selamat dari segi radiasi, tetapi tidak ditunjukkan kepada semua pesakit. Sebagai contoh, ia tidak dijalankan sekiranya terdapat implan di dalam tubuh manusia berdasarkan prostesis logam atau elektronik. Juga, MRI dikontraindikasikan pada pesakit dengan alat pacu jantung.

Selepas pengimejan resonans magnetik atau dikira, doktor akan dapat memperoleh maklumat berikut mengenai aneurisma serebrum, jika ada:

Maklumat mengenai bilangan aneurisma;

Maklumat mengenai keadaan tisu otak di sekitar aneurisma dan halaju aliran darah.

Pemeriksaan sinar-X. Walaupun ketepatan angiografi (pemeriksaan sinar-X dengan pengenalan medium kontras ke dalam kapal) sedikit lebih rendah daripada CT dan MRI, dalam kebanyakan kes, ini memungkinkan anda untuk membayangkan pembengkakan dinding vaskular yang ada. Yang paling bermaklumat adalah angiografi pada perkembangan awal penyakit ini, yang memungkinkan untuk membezakan antara tumor otak dan aneurisma. Walau bagaimanapun, CT dan MRI adalah kaedah yang paling disukai untuk mendiagnosis penyakit ini. Angiografi tidak digalakkan untuk wanita hamil, kanak-kanak, pesakit dengan penyakit buah pinggang.

EEG. EEG tidak membenarkan diagnosis, tetapi hanya memberikan maklumat mengenai aktiviti bahagian otak tertentu. Namun, bagi seorang doktor yang berpengalaman, sangat berguna dan mendorongnya untuk memikirkan perlunya langkah-langkah diagnostik yang lebih kompleks, seperti MRI. Di samping itu, EEG sangat selamat untuk orang-orang dari segala usia dan boleh dilakukan walaupun untuk kanak-kanak kecil..

Rawatan aneurisma serebrum

Rawatan utama untuk aneurisma adalah pembedahan. Ini akan membolehkan anda membuang formasi itu sendiri dan mengembalikan integriti kapal.

Pembedahan adalah satu-satunya rawatan berkesan untuk aneurisma serebrum. Sekiranya ukuran kecacatan lebih dari 7 mm, maka rawatan pembedahan adalah wajib. Pembedahan kecemasan diperlukan untuk pesakit dengan pecah aneurisma. Jenis campur tangan pembedahan berikut adalah mungkin:

Campur tangan mikro pembedahan langsung

Jenis intervensi pembedahan ini juga disebut clur aneurisma. Ia paling kerap dilaksanakan dalam praktik bedah mikro. Untuk operasi, trepanasi tengkorak diperlukan. Prosedur itu sendiri berlangsung selama berjam-jam dan membawa risiko tinggi terhadap kesihatan dan kehidupan pesakit.

Langkah memotong:

Pembukaan meninges;

Pemisahan aneurisma dari tisu utuh;

Melekatkan klip pada badan atau leher aneurisma (ini diperlukan untuk mengeluarkannya dari aliran darah umum);

Untuk menjalankan operasi, doktor memerlukan peralatan bedah mikro. Dalam kebanyakan kes, pembedahan berjaya dilakukan, namun tidak ada doktor yang dapat menjamin prognosis yang baik.

Selain pemotongan, operasi pembungkus mikro secara langsung dapat dilakukan apabila kapal yang rosak diperkuat menggunakan kain kasa atau bahagian tisu otot khas untuk tujuan ini..

Pembedahan endovaskular

Operasi ini berteknologi tinggi dan tidak memerlukan kraniotomi. Aneurisma dapat diakses dengan jarum yang sampai ke otak melalui arteri karotid atau femoral dan menutup lumen yang ada dengan belon atau mikrospiral. Mereka diberi makan melalui jarum melalui kateter. Akibatnya, aneurisma dikeluarkan dari aliran darah umum. Keseluruhan prosedur dijalankan di bawah kawalan tomograf..

Jenis pembedahan endovaskular lain adalah embolisasi aneurisma dengan bantuan bahan khas yang menguatkan dan mencegah pengisiannya dengan darah. Prosedur ini dijalankan di bawah kawalan peralatan radiologi dengan pengenalan media kontras..

Sekiranya hospital dilengkapi dengan peralatan yang memungkinkan untuk pembedahan endovaskular, maka mereka harus lebih disukai.

Ini disebabkan oleh kelebihan teknik seperti berikut:

Operasi kurang trauma;

Selalunya, pesakit tidak memerlukan pengenalan anestesia umum;

Kraniotomi tidak diperlukan;

Masa penghantaran pesakit di hospital dikurangkan;

Sekiranya aneurisma terletak di tisu otak yang dalam, maka "meneutralkan" itu hanya mungkin dilakukan dengan bantuan pembedahan endovaskular.

Kaedah ini melibatkan gabungan kaedah pembedahan dengan teknologi endovaskular. Sebagai contoh, oklusi kapal dapat dilakukan dengan menggunakan belon diikuti dengan pemotongannya; secara umum, terdapat banyak pilihan.

Perlu difahami bahawa sebarang operasi penuh dengan risiko tertentu. Ini juga berlaku untuk teknik berteknologi tinggi..

Antara komplikasi yang paling biasa, kita dapat membezakan:

Pecah aneurisma dengan belon atau lingkaran;

Embolisme vaskular dengan pembekuan darah;

Pecah aneurisme semasa operasi;

Kematian pesakit di meja pembedahan.

Video mengenai operasi "embolisasi endovaskular", yang menggunakan akses semula jadi ke otak melalui arteri untuk mendiagnosis dan merawat aneurisma otak:

Pembetulan ubat

Pembetulan ubat harus ditujukan untuk mencegah pecahnya aneurisma. Untuk ini, ubat-ubatan tersebut digunakan sebagai:

Nimodipine (30 mg / 4 kali sehari). Ubat ini melebarkan saluran darah, melegakan kekejangan daripadanya, mencegah lonjakan tekanan darah.

Captopril, Labetalol. Ubat mengurangkan tekanan darah, mengurangkan beban pada kapal.

Phosphenytoin (b / b, berdasarkan 15-20 mg / kg). Ubat ini menghilangkan gejala penyakit, menyumbang kepada fungsi normal tisu saraf..

Morfin. Ia digunakan sangat jarang dan dengan kesakitan yang teruk, secara eksklusif di hospital.

Prochlorperazine (25 mg / hari). Ubat menghilangkan muntah.

Kemungkinan akibat rawatan pembedahan

Selepas kraniotomi, pesakit mungkin mengalami tinitus, sakit kepala yang teruk, kehilangan pendengaran dan penglihatan, gangguan koordinasi, dan lain-lain. Selain itu, akibat ini boleh menjadi sementara atau kekal..

Bahaya utama rawatan aneurisma endovaskular adalah pembentukan gumpalan darah, serta kerosakan pada integriti dinding vaskular. Namun, paling sering, komplikasi seperti itu berlaku kerana kesalahan perubatan, atau disebabkan oleh keadaan darurat semasa pembedahan.

Untuk mengurangkan perkembangan komplikasi serius dalam jangka masa pasca operasi jangka panjang, perlu mematuhi cadangan berikut:

Anda tidak boleh mencuci rambut selepas trepanation dalam tempoh 14 hari atau lebih.

Sebarang sukan yang melibatkan kecederaan kepala mesti dilarang..

Anda harus mematuhi skim pemakanan pemakanan, sepenuhnya meninggalkan penggunaan minuman beralkohol dan makanan pedas.

Dilarang merokok.

Selama enam bulan atau lebih, selepas operasi, dilarang mengunjungi bilik wap dan tempat mandi.

Mengenai prognosis penyakit ini

Sekiranya operasi tidak dapat dilakukan, maka ramalan itu pasti tidak menguntungkan. Walaupun terdapat data mengenai pesakit yang menjalani kehidupan yang panjang dan sejahtera dengan aneurisma dan meninggal akibat penyakit lain. Aneurisma kongenital tunggal boleh hilang sendiri dari masa ke masa, namun risiko pembentukan semula tetap tinggi..

Prognosis yang paling baik dapat dipertimbangkan dengan adanya formasi tunggal, ukuran kecil, dan juga jika aneurisma dikesan pada pesakit muda. Prognosis memperburuk kehadiran penyakit bersamaan dan kehadiran patologi kongenital tisu penghubung. Jumlah kematian selepas operasi adalah 10-12%.

Tindakan pencegahan

Adalah perlu untuk selalu memantau tahap tekanan darah dan kolesterol dalam darah.

Semua tabiat buruk harus ditinggalkan..

Pemakanan mesti betul.

Sekiranya boleh, situasi tertekan harus dielakkan..

Sekiranya pesakit telah didiagnosis menderita aneurisma, maka aktiviti fizikal dikontraindikasikan untuknya, dan dia juga perlu mengambil ubat yang diresepkan oleh doktor. Langkah ini bersifat sementara dan mesti dipatuhi sehingga aneurisma dikeluarkan..

Pemulihan pesakit

Sekiranya pesakit mengalami pecah aneurisma dan selamat, atau ketika dia menjalani pembedahan untuk menghapusnya, dia perlu menjalani kursus pemulihan.

Ia merangkumi tiga bidang:

Rawatan postur menggunakan langeta khas. Kaedah pemulihan ini diperlukan untuk pesakit lumpuh. Ia dijalankan pada peringkat awal..

Urut dilakukan oleh pakar pemulihan.

Rawatan haba. Dalam kes ini, aplikasi dengan tanah liat dan ozokerite digunakan..

Adalah mungkin untuk melengkapkan kursus pemulihan dengan prosedur fisioterapeutik, yang dipilih secara individu dan sebahagian besarnya bergantung pada keadaan pesakit.

Kecacatan dan aneurisma

Untuk menetapkan kumpulan kecacatan, pesakit perlu menjalani komisen. Sebagai peraturan, aneurisme sering menyebabkan masalah kesihatan yang serius pada pesakit. Semasa menilai kemampuan seseorang untuk bekerja, doktor mengambil kira banyak faktor, termasuk: keberkesanan rawatan pembedahan, keadaan kerja pesakit, jenis aneurisma, lokasinya, dan lain-lain. Bergantung pada keadaan pesakit tertentu, yang pertama mungkin diberikan kepadanya (seseorang memerlukan bantuan berterusan ), yang kedua (prestasi buruk tetap ada) atau kumpulan kecacatan ketiga (seseorang dapat melayani dirinya sendiri, dia tidak memerlukan penjagaan luar).

Pendidikan: Pada tahun 2005, magang diadakan di First Sechenov First Moscow State Medical University dan diploma neurologi diperoleh. Pada tahun 2009 sekolah siswazah dalam bidang "Penyakit Saraf".

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis