Aneurisma septum atrium (MPP): penyebab, gejala, diagnosis, rawatan, prognosis

Pada bayi yang baru lahir, pelbagai jenis kelainan kongenital dan kelainan jantung dapat didiagnosis. Sebilangan daripadanya tidak sesuai dengan kehidupan, yang lain memerlukan pembetulan pembedahan, jika tidak, gangguan hemodinamik yang teruk tidak dapat dielakkan, dan yang lain agak selamat dan tidak simptomatik.

Aneurisme MPP (septum interatrial) dikaitkan dengan apa yang disebut keabnormalan jantung kecil yang tidak menyebabkan gangguan peredaran darah dan perubahan fungsi jantung yang ketara. Ini adalah kecacatan yang jarang berlaku pada bayi baru lahir, yang berlaku tidak lebih dari 1% kes dan biasanya tanpa gejala..

Ibu muda yang mengalami anomali seperti itu pada anak mereka tidak boleh panik - aneurisma MPP tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan, anak-anak berkembang dengan betul, dan ketika aneurisma tumbuh, ia dapat hilang secara spontan. Kegelisahan harus disebabkan oleh kes apabila aneurisme digabungkan dengan kecacatan yang lebih serius, yang akan menentukan gejala dan taktik bayi.

Aneurisma MPP diasingkan, tetapi lebih sering ia digabungkan dengan penyakit jantung lain dan tetingkap bujur terbuka, sehingga gejalanya dapat bervariasi, tetapi tidak selalu dikaitkan dengan aneurisma. Untuk mengesyaki patologi pada bayi baru lahir memungkinkan ultrasound, yang dapat dilakukan pada hari dan minggu pertama kehidupan.

Punca dan jenis aneurisma MPP

Aneurisme septum atrium dari sudut pandangan anatomi adalah penonjolan dinding miokardium antara atria dalam satu arah atau yang lain. Dinding biasanya berlarutan di kawasan yang disebut fossa oval, yang tetap tersisa setelah tingkap bujur ditumbuhi, kerana di sana otot jantung tidak cukup kuat dan dalam keadaan buruk ia dapat menonjol.

Peredaran paru-paru janin tidak berfungsi, kerana perkembangan proses pernafasan hanya mungkin dilakukan setelah kelahiran bayi. Pertukaran gas di utero disokong oleh plasenta yang berfungsi, dan tingkap bujur yang terletak di septum antara atria diperlukan untuk mengalihkan darah dari atrium kanan ke kiri dan kemudian bulatan besar. Selepas kelahiran, lubang ditutup dengan segera, bayi yang baru lahir bernafas paru-paru sendiri, dan darah dari satu atrium ke yang lain tidak lagi masuk.

Selalunya, pakar neonatologi memerhatikan penutupan tetingkap bujur secara tidak tepat waktu, yang dapat berfungsi untuk waktu yang cukup lama - sehingga satu tahun atau lebih. Dalam kes seperti itu, miokardium yang tidak kuat lebih cenderung keluar dalam satu arah atau yang lain di bawah pengaruh tekanan aliran darah. Kombinasi aneurisma dengan kecacatan septal lebih tipikal daripada aneurisma MPP yang terpencil, walaupun pilihan terakhir mungkin.

Penyebab aneurisma MPP tidak dapat dijelaskan dengan tepat, dan kajian berskala besar di kawasan ini belum dilakukan. Peranan faktor luaran dan dalaman diandaikan. Ini boleh menjadi jangkitan yang ditularkan semasa kehamilan, keadaan persekitaran yang buruk. Peranan tekanan, kekurangan vitamin pada ibu hamil, dan hipoksia intrauterin tidak dikesampingkan.

Walaupun kekurangan data yang dapat dipercayai mengenai etiologi aneurisma MPP, kebanyakan saintis masih cenderung pada pendapat umum bahawa perkembangan tisu penghubung pada masa pranatal sangat penting dalam penampilan anomali..

Pangkalan tisu penghubung jantung mungkin belum matang, tidak cukup kuat, serat kolagen mungkin tidak mencukupi atau nisbahnya mungkin berubah. Sekiranya fenomena ini tidak turun-temurun, tetapi diprovokasi oleh ciri-ciri perkembangan individu, maka, kemungkinan besar, ketika anak tumbuh, jantung akan kembali normal. Dengan displasia tisu penghubung keturunan, keadaannya jauh lebih teruk: di jantung, terdapat tiga atau lebih kelainan atau kecacatan yang lebih teruk, di organ lain juga terdapat tanda-tanda displasia tisu penghubung.

Pada kanak-kanak prasekolah dengan tetingkap bujur yang berfungsi, aneurisma yang tiba-tiba muncul dapat dikesan. Selepas kelahiran, pesakit seperti itu didiagnosis mengalami kecacatan, tetapi mereka tidak mengalami aneurisma. Dengan pertumbuhan lubang yang cepat dengan tisu fibro-otot, dinding nipis merosot dalam satu arah atau yang lain - aneurisma MPI berlaku.

Pada orang dewasa, aneurisma MPP mungkin disebabkan oleh serangan jantung yang besar, tetapi keadaan ini sangat jarang berlaku. Serangan jantung lebih bersifat miokardium ventrikel, sementara atria sangat jarang berlaku.

Aneurisma bersyarat dianggap sebagai penonjolan dinding septum atrium ke salah satu atria, ketika menurut ultrasound lebih dari 1 cm, tetapi pembengkakan yang lebih kecil juga akan dianggap sebagai aneurisma.

Bergantung pada arah pesongan septum atrium, terdapat tiga jenis aneurisma MPP:

  • Dengan pesongan di atrium kanan (paling biasa);
  • Pesongan di atrium kiri;
  • Anurisma berbentuk S, apabila satu bahagian septum berlarutan dalam satu arah, dan yang lain bertentangan.

pembuangan darah di jantung dari kiri ke kanan dengan MPP kecacatan terbuka

Arah kendur dinding atrium tidak mempengaruhi gejala dan perjalanan kecacatan, tetapi lebih sering mereka menunjukkan arah sisi kanan, kerana tekanan di atrium kiri lebih tinggi daripada di sebelah kanan, dan dinding jantung menyimpang ke arah yang berlawanan di bawah tindakannya.

Dari sudut pandang klinik, bukan arah aneurisma yang lebih penting, tetapi penggabungannya dengan kecacatan lain - tingkap bujur terbuka, kecacatan pada dinding jantung dan kecacatan kongenital lain yang boleh menyebabkan pelanggaran hemodinamik intrakardiak dan organ dengan gejala yang sesuai.

Aliran darah di jantung dengan aneurisma tidak selalu berubah. Sekiranya tidak disertai dengan kecacatan pada septum, dan prolaps tidak mencapai nilai kritikal, maka peredaran darah di ruang akan normal.

Pembengkakan yang ketara dapat menyumbang kepada ubah bentuk dan pemampatan katup injap, dan aneurisma kawasan besar yang menonjol ke atrium kanan menyukarkan ruang jantung ini dan, oleh itu, pengisian normal ventrikel kanan, yang menyebabkan gangguan aliran darah.

Aneurisma, yang terbentuk dengan dinding holistik di antara atria, berlangsung tanpa pembuangan darah dari satu ruang ke ruang yang lain, prognosisnya baik, dan gejala-gejala tersebut sering tidak ada. Sekiranya terdapat kecacatan, tetingkap bujur tidak ditutup tepat pada waktunya, atau penonjolan aneurisma pecah, maka darah akan mengalir ke atrium kanan dari kiri, dan tekanan akan meningkat di bahagian kanan jantung dan batang paru - hipertensi paru.

Manifestasi aneurisma septum atrium

Seperti kebanyakan keabnormalan kecil lain yang tidak disertai dengan adanya kecacatan jantung yang lain, aneurisma septum interventrikular tidak simptomatik. Ia menjadi diketahui setelah pemeriksaan ultrasound yang dirancang untuk jantung bayi pada tahun pertama kehidupan.

Aneurisma asimtomatik tidak mempengaruhi perkembangan anak - dari segi fizikal dan psiko-emosi, dia tidak akan berbeza dengan rakan sebayanya. Pakar pediatrik mesti memberitahu ibu bapa bayi mengenai perkara ini untuk mengelakkan kebimbangan dan pemeriksaan yang tidak perlu..

Kanak-kanak dengan aneurisma yang berlarutan dari kiri ke kanan lebih cenderung kepada aritmia. Ini disebabkan oleh fakta bahawa penonjolan menyumbang kepada turun naik yang lebih kuat pada miokardium atrium kanan, di mana unsur-unsur sistem pengalir berada. Perentak jantung yang jengkel dan menyebabkan gangguan irama jantung.

Sekiranya aneurisma besar, dan, lebih-lebih lagi, digabungkan dengan kecacatan anatomi lain di jantung, maka manifestasi klinikal akan muncul pada bayi yang baru lahir. Dalam kes lain, anomali dapat nyata dengan peningkatan aktiviti fizikal, dengan peningkatan pertumbuhan pada masa remaja, perubahan hormon.

Gejala aneurisma MPP pada kanak-kanak boleh:

  1. Takikardia, sianosis segitiga nasolabial, sesak nafas semasa menyusu pada bayi baru lahir dan anak-anak pada bulan-bulan pertama kehidupan, keletihan dan sesak nafas semasa melakukan aktiviti fizikal, bermain aktif, berenang;
  2. Pada masa remaja, kerana pertumbuhan yang dipercepat, turun naik hormon, tekanan yang kuat di sekolah, bahagian sukan, takikardia, keletihan, pening, gangguan irama jantung, ketidakselesaan dan tenggelam di dada adalah mungkin, sakit jantung mungkin terjadi;
  3. Dengan gabungan aneurisma dan lubang terbuka di septum, tanda-tanda genangan dan tekanan yang meningkat pada bulatan kecil muncul di hadapan - sesak nafas, penyakit radang sistem bronkopulmonari yang kerap, gangguan irama jantung akibat hipertrofi dan peregangan dinding bahagian kanan jantung.

Pada masa remaja, kehadiran aneurisma MPP mungkin disertai oleh gejala disfungsi autonomi - berpeluh, mual, pening, pingsan, dan demam kelas rendah muncul. Kanak-kanak yang lebih tua mungkin mengadu sakit perut, senak, sakit kepala, keletihan dan mengantuk yang kerap. Bayi yang meningkatkan nada sistem saraf autonomi boleh menjadi gelisah, menangis, lesu atau terlalu teruja, tidur sering terganggu, dan selera makan berkurang.

Aneurisma besar tanpa pendarahan, penonjolan terhadap latar belakang kecacatan septum, menyebabkan genangan darah di lingkaran paru, memprovokasi proses keradangan yang kerap di saluran pernafasan, yang dimanifestasikan pada anak-anak tahun pertama kehidupan dengan bronkitis, radang paru-paru, penyakit virus pernafasan berulang.

Aneurisma MPP mungkin disertai oleh beberapa komplikasi, yang paling berbahaya adalah pecahnya dan trombosis intrakardiak, yang boleh menyebabkan embolisme dengan penyumbatan saluran lain (otak, misalnya).

Kes pecah tidak begitu biasa, tetapi jika ini berlaku, doktor lebih suka memerhatikan dan memantau peredaran darah secara dekat daripada pembedahan, yang dikaitkan dengan risiko yang lebih besar. Dengan pecahnya kawasan aneurisma, akibatnya tidak mungkin membawa maut, sehingga risikonya tidak dibenarkan.

Diagnosis dan rawatan aneurisma MPP

Pemeriksaan ultrabunyi jantung digunakan untuk mengesan aneurisma MPP. Ia tidak menyakitkan dan selamat walaupun untuk pesakit terkecil, oleh itu ia dilakukan di hospital atau klinik ketika diperhatikan pada tahun pertama kehidupan bayi. Ultrasound dilengkapi dengan dopplerografi untuk menilai aliran darah intrakardiak. Petunjuk untuk pemeriksaan bayi yang baru lahir atau muda mungkin mendengar suara di jantung semasa auskultasi, yang paling sering dikaitkan dengan kecacatan pada septum atau tingkap bujur terbuka.

Sekiranya disyaki keabnormalan struktur jantung yang lebih teruk, kajian tambahan ditunjukkan - ultrasound transesophageal, CT, kateterisasi rongga jantung.

Video: aneurisma MPP pada ekokardiografi (ultrasound jantung)

Sebilangan besar kelainan jantung kecil tidak memerlukan rawatan khusus, tetapi pemantauan oleh pakar kardiologi dianggap wajib. Sekiranya aneurisma MPP asimtomatik tanpa pembuangan darah, rawatan tidak ditetapkan, dan pakar kardiologi memeriksa anak setahun sekali setelah ekokardiografi yang dirancang.

Adalah sangat penting bagi kanak-kanak dengan aneurisma septum atrium untuk mengatur acara kesihatan umum. Adalah perlu untuk mewujudkan rejim kerja dan istirahat yang tidak termasuk tekanan fizikal dan psiko-emosi yang kuat, terutamanya dalam tempoh pertumbuhan intensif, menyediakan keadaan untuk tidur yang cukup lama, berjalan di udara segar dan makanan dengan kandungan vitamin, protein, unsur mikro yang tinggi..

Berguna adalah prosedur air, urut, dengan kombinasi aneurisma dengan disfungsi autonomi, disarankan untuk bekerjasama dengan psikoterapis, latihan auto, dan tidur elektrik. Untuk menormalkan metabolisme dalam miokardium, elektroforesis dengan magnesia ditetapkan.

Isu pendidikan jasmani dan sukan tertentu menjadi perhatian ramai ibu bapa yang mengalami aneurisma MPP pada anak mereka. Ia sangat menyakitkan bagi kanak-kanak yang ingin mengikuti pelbagai bahagian sukan. Hanya pakar kardiologi yang dapat memutuskan sama ada latihan sedemikian selamat untuk kanak-kanak tertentu berdasarkan ukuran aneurisma dan kehadiran atau ketiadaan perubahan bersamaan di jantung.

Sekiranya aneurisma MPP, sukan yang sangat aktif dengan tahap kecederaan yang tinggi tidak digalakkan, tetapi pendidikan jasmani secara teratur dan, terutamanya, terapi senaman hanya akan berguna, kerana mereka menormalkan nada umum, meningkatkan peredaran darah dan mempromosikan pembentukan sistem kardiovaskular yang betul pada kanak-kanak.

Aritmia, keluhan sakit jantung, berdebar-debar, yang sering mengganggu remaja yang sedang meningkat, boleh menjadi kontraindikasi untuk pendidikan jasmani.

Sebilangan ibu bapa, sebaliknya, cenderung melarang anak itu dari pelbagai jenis aktiviti, yang pada dasarnya salah dan berbahaya. Pertama, perkembangan fizikal secara keseluruhan dihambat, dan kedua, pembatasan atau pengecualian pendidikan jasmani dari kehidupan anak dapat menyebabkan perubahan pada watak, tabiat, disiplin, dan menyumbang kepada pembentukan rasa rendah diri atau keraguan diri. Sekiranya aneurisma MPP, penting bagi ibu bapa untuk mewujudkan keadaan sedemikian sehingga anak tidak menganggap dirinya sakit, lemah atau lebih teruk daripada anak-anak lain dalam pasukan.

Rawatan ubat ditunjukkan dengan adanya gejala disfungsi sistem kardiovaskular, gangguan kongenital perkembangan tisu penghubung, adanya tingkap bujur terbuka. Ia termasuk:

  • Penggunaan sediaan magnesium;
  • Pelantikan ubat-ubatan yang meningkatkan otot jantung trofik (melanggar repolarisasi dalam miokardium);
  • Terapi antibiotik untuk proses keradangan yang kerap;
  • Rawatan antiaritmia untuk aritmia.

Magnesium adalah komponen penting dalam tisu penghubung yang diperlukan untuk pembentukan serat kolagen. Di samping itu, ia mempunyai kesan antiaritmia, menyumbang kepada pemeliharaan kalium di dalam kardiomiosit, oleh itu persediaan magnesium menjadi asas rawatan patogenetik untuk aneurisma MPP dan anomali jantung kecil yang lain.

Terapi dengan sediaan magnesium terdiri daripada pelantikan 0.5 g magnnerot tiga kali sehari selama satu minggu, kemudian 5 minggu 250 mg ubat. Magne B6 diresepkan selama satu setengah hingga dua bulan, dosnya dikira berdasarkan berat badan anak. Sebagai tambahan kepada magnesium, makanan tambahan kalium ditunjukkan - kalium orotat selama sebulan. Kursus rawatan mikronutrien diulang beberapa kali dalam setahun..

Untuk meningkatkan trofisme miokard, pertahanan antioksidan, dan kesan penstabilan membran, L-carnitine, koenzim Q10 (Kudesan), dan sitomax digunakan. Kursus terapi metabolik boleh memakan masa hingga 1-1,5 bulan dan diulang 2-3 kali setahun..

Terapi vitamin dijalankan selama satu setengah hingga dua bulan dalam kursus berulang hingga tiga kali setahun. Sebaiknya gunakan vitamin kumpulan B, nikotinamida, biotin.

Dengan trombosis intrakardiak dengan risiko komplikasi embolik, agen antiplatelet dan antikoagulan diresepkan. Aneurisma utama pada pesakit dewasa yang berisiko terkena trombosis mungkin juga memerlukan terapi pendarahan.

Pembedahan untuk aneurisma MPP jarang ditunjukkan. Keperluan untuk itu mungkin disebabkan oleh adanya kecacatan lain dari sisi jantung dan arteri vaskular yang muncul darinya, kecacatan septum atrium utama, di mana hemodinamik intrakardiak terganggu dan darah dikeluarkan dari kiri ke kanan, mewujudkan prasyarat untuk kegagalan jantung.

Operasi untuk aneurisma dengan pembuangan darah dan peningkatan hipertensi yang tidak dapat dipulihkan di arteri pulmonari dibenarkan. Dalam kes seperti itu, kecacatan dijahit atau plastik digunakan dengan "tambalan" sintetik yang mencegah darah memasuki atrium kiri ke kanan.

penutupan lubang pada MPP, sekiranya terdapat kecacatan atau pecah aneurisme yang jelas dengan gangguan hemodinamik yang serius

Tidak ada tindakan pencegahan khusus untuk mencegah aneurisma, dan jika ada, penting untuk memerhatikan rejimen yang tidak dapat dihindari dan menghindari keterlaluan fizikal dan emosi. Sekali setahun, kanak-kanak dengan aneurisma yang didiagnosis harus ditunjukkan kepada pakar kardiologi untuk menilai keadaan umum kanak-kanak dan perubahan septum antara atria. Dalam sebilangan besar kes, anomali berjalan dengan prognosis yang baik, tidak mempengaruhi perkembangan anak dan tidak mempengaruhi jangka hayat keseluruhan dan kualitinya.

Aneurisma MPP - Ciri dan Kaedah Rawatan

Aneurisma MPP adalah penyakit jarang yang paling biasa terjadi pada anak kecil. Kesukarannya adalah bahawa penyakit ini dapat dikesan pada peringkat akhir dan oleh itu sukar untuk memulakan rawatan tepat pada masanya. Atas sebab ini, penting untuk mengetahui tanda-tanda dan punca-punca patologi untuk dapat menjalani pemeriksaan sekiranya pesakit berisiko..

Ciri penyakit

Aneurisma MPP jarang berlaku. Dengan inilah banyak masalah yang timbul dalam proses diagnosis dikaitkan. Seringkali, penyakit seperti itu dapat hilang tanpa ada gejala dan oleh itu dengan tepat mendiagnosisnya boleh menjadi bermasalah, kerana akibatnya sangat menyedihkan, termasuk kematian pesakit. Selalunya, aneurisma seperti itu hanya dapat dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan atau sudah pada tahap yang sangat lewat. Atas sebab ini, penting bagi orang-orang dengan kecenderungan perkembangan patologi untuk menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala untuk mengelakkan perkembangan tahap yang lebih serius.

Sebenarnya, aneurisma MPP adalah keadaan di mana septum interatrial menonjol lebih dari 1 cm ke satu sisi.Tetapi dalam praktiknya, penonjolan kurang sering diakui sebagai aneurisma. Lebih sering penonjolan diarahkan ke kanan, tetapi manifestasi kecacatan lain mungkin berlaku. Arah aneurisma tidak mempengaruhi gejala dengan cara apa pun. Yang penting dalam pengembangan rawatan hanyalah patologi bersamaan yang menentukan gambaran klinikal dan prognosis.

Punca patologi

Selalunya, aneurisma MPI berlaku terhadap latar belakang kecacatan pada perkembangan janin atau pembentukan organ yang lebih tidak teratur selepas kelahiran bayi. Selalunya tingkap bujur tidak ditutup tepat pada masanya, tetapi terus berfungsi lebih jauh. Dalam kes ini, penonjolan septum atau miokardium ke satu sisi adalah mungkin. Penyimpangan ini selalunya merupakan manifestasi dari aneurisma seperti itu..

Selalunya penyakit ini betul-betul kongenital. Sebabnya banyak: jangkitan ibu hamil semasa mengandung, ketidakpatuhan terhadap peraturan (merokok, penyalahgunaan alkohol, tekanan). Tetapi kecenderungan genetik juga mungkin. Sebab utama dianggap sebagai pelanggaran perkembangan tisu penghubung semasa kehamilan, walaupun hingga akhir alasannya tidak diketahui dan kajian mengenai penyakit ini tidak dilakukan oleh saintis.

Tetapi patologi juga boleh berkembang pada orang dewasa. Penyebabnya mungkin serangan jantung dalam bentuk yang teruk, tetapi ini jarang berlaku.

Diagnosis sistem jantung

Simptomologi

Selalunya penyakit ini berlanjutan tanpa gejala. Manifestasi memberi kesaksian kepada patologi tambahan jantung atau sudah muncul pada peringkat akhir penyakit, jadi keadaan ini menyulitkan penyakit ini, kerana tidak mungkin memulakan rawatan. Sekiranya anda mengalami simptom yang mungkin menunjukkan masalah jantung, anda harus segera mendapatkan bantuan doktor untuk mendapatkan imbasan ultrasound dan menentukan punca sebenarnya. Penting untuk menjalani pemeriksaan pencegahan sekiranya pesakit berisiko.

Manifestasi patologi merangkumi:

Tetapi gejala sangat jarang berlaku. Pesakit melaporkan aduan jika patologi menampakkan diri. Akibatnya dapat dihadapi jika masih terdapat patologi bersamaan. Sebabnya ialah hanya penyakit yang tidak hanya mempengaruhi kesejahteraan dan kualiti hidup pesakit, tetapi juga fungsi langsung otot jantung. Oleh itu, diagnosis ini sering dibuat secara kebetulan semasa pemeriksaan rutin. Kenyataannya adalah mungkin untuk mendiagnosis penyakit hanya semasa imbasan ultrasound, kerana walaupun doktor yang berpengalaman hampir tidak akan dapat membuat diagnosis yang tepat semasa pemeriksaan tanpa peralatan khas.

Rawatan

Bagi pesakit yang didiagnosis menghidap aneurisma MPP, doktor menetapkan rawatan yang komprehensif. Dalam kes ini, teknik ini secara langsung bergantung pada tahap penyakit ini. Pendekatan harus komprehensif dan melibatkan pematuhan cadangan umum mengenai rejimen hari dan terapi penyelenggaraan. Bagaimanapun, semuanya akan bergantung sepenuhnya pada tahap penyakit, tahap keparahan keadaan dan kehadiran patologi bersamaan. Pembedahan dilakukan hanya sebagai jalan terakhir. Hanya doktor yang berpengalaman yang dapat membuat keputusan, setelah mempelajari keadaan pesakit secara terperinci berdasarkan pemeriksaan terperinci. Sekiranya kita bercakap mengenai patologi kongenital, selalunya ia tidak memerlukan campur tangan selain daripada mematuhi peraturan. Jika tidak, keadaan pesakit secara beransur-ansur normal dengan usia. Sebagai peraturan, jika tidak ada masalah kesihatan yang bersamaan, maka penyakit itu sendiri secara beransur-ansur hilang.

Cadangan umum

Doktor, setelah membuat diagnosis sedemikian, pertama sekali mengesyorkan memerhatikan gaya hidup yang betul. Selalunya ini cukup sehingga penyakit itu tidak mulai berkembang dan orang itu dapat menjalani kehidupan yang normal. Cadangan mengenai gaya hidup harus merangkumi:

    • Pematuhan dengan tidur dan rehat. Seseorang yang mempunyai patologi serupa harus cukup rehat, cukup tidur. Sebaik-baiknya, tidur pada masa yang sama. Dianjurkan untuk mengelakkan tekanan dan kegembiraan saraf. Tetapi anda tidak boleh melampau yang lain. Selalunya ibu bapa bayi dengan penyakit yang serupa membuat kesalahan lain - mereka berusaha melindungi anak dari tekanan fizikal. Ini salah, kerana gaya hidup yang tidak aktif untuk pesakit dengan patologi jantung juga membawa maut. Dalam kes ini, anda hanya perlu mematuhi bahagian tengah - untuk mengehadkan beban yang terlalu kuat, tetapi tidak mengecualikan sepenuhnya aktiviti fizikal dari kehidupan pesakit. Pesakit dengan diagnosis seperti ini disarankan untuk berjalan lebih kerap di udara segar, berenang, dan juga melakukan terapi dan pernafasan. Penolakan sepenuhnya terhadap aktiviti fizikal akan menyebabkan keadaan bertambah buruk dan perkembangan patologi serius.
    • Penolakan tabiat buruk. Orang dewasa sering mengabaikan nasihat doktor dan terus merokok, minum alkohol, yang membawa maut sekiranya terdapat diagnosis seperti itu.
  • Rawatan patologi bersamaan. Aneurisme sahaja tidak akan menyebabkan ketidakselesaan kepada pesakit dan boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan terhadap latar belakang diagnosis bersamaan. Itulah sebabnya sangat penting untuk memulakan rawatan patologi sejak awal.
  • Diet. Orang yang mempunyai penyakit jantung harus memperhatikan perancangan menu. Berat badan yang berlebihan meningkatkan beban pada otot jantung, memburukkan lagi keadaan. Di samping itu, penting untuk diingat bahawa kekurangan zat makanan dapat memprovokasi perkembangan aterosklerosis, hipertensi, yang juga akan meningkatkan beban pada jantung. Asas diet pesakit seperti itu adalah bijirin ringan (soba, oatmeal), sayur-sayuran, buah-buahan (sementara anda perlu mengelakkan pengambilan kekacang, kentang). Manis harus dimakan dalam jumlah minimum, mengurangkan penggunaan tepung, dan juga mengecualikan pengambilan coklat, kopi, teh pekat. Dari minuman, anda perlu minum teh herba dan kompot yang tidak terlalu pekat. Penting untuk menghilangkan daging masam, rempah, masam, dan rempah yang terlalu masam. Lebih baik mengganti kukus goreng atau rebus. Dari produk daging dan ikan, anda perlu memilih tanpa lemak. Di samping itu, anda perlu kerap makan dalam bahagian kecil - rata-rata 5-6 kali sehari. Juga, jangan minum terlalu banyak cecair - 2 liter sehari akan mencukupi. Jika tidak, terdapat risiko pembentukan edema..

Sekiranya keadaan pesakit terus memburuk, maka, kemungkinan besar, perlu menghubungkan terapi yang lebih serius atau bahkan menetapkan campur tangan pembedahan - ini akan membantu menghilangkan kecacatan secara radikal.

Lebih-lebih lagi, selalunya terdapat masalah dan patologi kesihatan tambahan. Dalam kes ini, perlu memberi perhatian khusus kepada rawatan tepatnya patologi ini, kerana mereka paling sering menimbulkan kemunculan akibat yang lebih serius. Kemudian penekanan utama adalah pada rawatan, yang ditentukan bergantung pada patologi yang mendasari.

Terapi ubat

Hampir selalu, doktor menetapkan ubat sekiranya pesakit telah menunjukkan adanya patologi bersamaan. Dalam kes ini, rawatan lebih bertujuan untuk memerangi mereka. Sekiranya pesakit mengalami kemerosotan kesejahteraan umum atau terdedah kepada penyakit jantung, terapi penyelenggaraan mungkin ditetapkan.

Kumpulan ubat utama yang boleh diresepkan termasuk:

  • ubat-ubatan yang mencegah pembekuan darah dan menipiskan darah;
  • diuretik yang mencegah tekanan darah tinggi;
  • ubat penenang;
  • vitamin yang mempunyai kesan pengukuhan umum pada otot jantung.

Semua ubat ini hanya boleh diresepkan oleh profesional, kerana perlu terlebih dahulu menilai keadaan pesakit. Di samping itu, penting untuk mempertimbangkan keserasian ubat antara satu sama lain, memilih satu dari setiap kumpulan.

Oleh itu, terapi ubat untuk aneurisma MPP biasanya diresepkan hanya untuk mengekalkan fungsi jantung yang normal atau sekiranya terdapat penyakit bersamaan yang lain. Sekiranya penyakit itu berlaku tanpa diagnosis lain, maka pesakit sering dapat menjalani seluruh hidupnya tanpa mengetahui tentang penyakitnya. Sekiranya dapat dikenal pasti, perlu mengikuti saranan dasar mengenai rejimen dan cara hidup untuk menghindari akibat. Perlu difahami bahawa diagnosis ini tidak berbahaya hanya jika tidak ada tambahan patologi jantung dan beban di atasnya.

Aneurysm MPP apa itu

Aneurisma septum atrium (MPP): sebab dan rawatan

Salah satu jenis patologi jantung adalah aneurisma septum atrium - penyakit yang boleh menyebabkan kematian. Selalunya, kecacatan jantung ini berlaku pada kanak-kanak, berkembang pada masa pranatal. Aneurisma MPP pada anak kecil sukar ditentukan, kerana sukar untuk mengenal pasti gejala, sebab itulah diperlukan diagnosis perubatan dengan rawatan berikutnya.

Apa itu aneurisma MPP

Anurisma MPP adalah anomali kecil jantung, yang merupakan penonjolan dinding pembuluh darah. Dalam kes ini, peredaran darah terganggu, dan neoplasma menekan pada dinding atrium. Pada orang dewasa, penyakit ini jarang berlaku berbanding kanak-kanak. Beberapa bentuknya dibezakan:

  • Penonjolan dari atrium kiri ke kanan;
  • Bengkak septum jantung ke kiri;
  • Patologi berbentuk gelendong, apabila bahagian atas menonjol dalam satu arah, yang kanan ke arah yang lain.

Aneurisma MPP pada bayi yang baru lahir dan pada orang dewasa berbahaya bukan hanya kerana jurang yang mungkin berlaku - ini jarang berlaku. Bahayanya adalah jika terjadi gangguan aliran darah dalam bentuk penyakit yang akut, kemungkinan penyimpangan dalam penyediaan oksigen ke otak. Gumpalan darah, gumpalan, kelainan yang berkaitan dengan kecacatan pada saluran darah dan arteri muncul, kemungkinan ada strok.

Punca penyakit

Aneurisma MDP telah diketahui oleh doktor sejak beberapa lama, tetapi setakat ini tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab sebenar perkembangannya. Berisiko adalah lelaki dan wanita. Kemungkinan besar, pembentukan patologi dikaitkan dengan faktor-faktor seperti:

  • Kongenital - aneurisma septum atrium pada kanak-kanak muncul walaupun di rahim akibat daripada penyakit berjangkit yang dipindahkan atau tanda-tanda keturunan. Sekiranya patologi telah dijumpai pada saudara-mara anak, perkembangan semula juga mungkin terjadi pada bayi;
  • Diperolehi - muncul pada orang dewasa, misalnya, setelah serangan jantung. Ia juga boleh mempengaruhi perkembangan trauma akibat kemalangan atau kejutan pada dada..

Walau bagaimanapun, sifat aneurisma septum atrium belum diperjelaskan, yang bermaksud bahawa semua orang berisiko, dan apabila tanda-tanda pertama muncul, dapatkan bantuan.

Gejala apa yang mungkin menunjukkan aneurisma MPP

Tanda-tanda aneurisma mungkin ringan atau tidak ada sepenuhnya. Selalunya penyakit ini berlanjutan tanpa sebarang gejala. Ukuran penonjolan, usia orang, ukuran tingkap bujur mempengaruhi sifat sensasi pesakit. Dalam kebanyakan kes, gejalanya serupa dengan manifestasi kegagalan jantung, serangan jantung atau kerja berlebihan, dan pesakit tidak meminta pertolongan tepat pada masanya.

Gejala berikut semestinya membimbangkan:

  • Kesakitan di hati - bersifat paroxysmal;
  • Keletihan, kerana peredaran darah terganggu dan tubuh dibekalkan oksigen;
  • Perasaan tidak selesa di kawasan dada - gejala seperti itu dapat memberitahu banyak patologi;
  • Gangguan irama jantung;
  • Ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti fizikal yang berpanjangan - sesak nafas dan keletihan muncul.

Di samping itu, masalah pernafasan mungkin berlaku, termasuk batuk - peningkatan jumlah darah memasuki paru-paru, beban pada saluran darah dan kapilari meningkat.

Bagaimana diagnosisnya

Aneurisma septum atrium dikesan di kemudahan perubatan. Pesakit menjalani pemeriksaan perubatan awal, di mana kemungkinan penyakit lain dikecualikan. Tinjauan menyeluruh sedang dijalankan:

  • Ultrasound jantung adalah kaedah yang paling biasa untuk mengenal pasti patologi dan menentukan bentuknya;
  • ECG adalah kaedah mudah di mana terdapat kemungkinan untuk menemui gangguan irama jantung, menghilangkan aritmia;
  • Radiografi - gejala tertentu diperhatikan dalam gambar - akar paru-paru berdenyut;
  • Imbasan CT;
  • Kateterisasi jantung.

Di samping itu, ujian darah makmal dilakukan untuk proses keradangan. Penting bahawa prognosis dan rawatan dilakukan oleh pakar kardiologi yang berpengalaman, kerana penyakit ini berbahaya dan melibatkan banyak risiko.

Bagaimana aneurisma MPP dirawat

Aneurisma bahagian membran septum interventricular dirawat dengan kaedah yang sama dengan jenis patologi serupa yang lain. Setelah mengenal pasti penyakit ini, ubat biasanya diresepkan, di mana doktor memerhatikan pertumbuhan aneurisme. Ubat berikut digunakan:

  • Ubat-ubatan yang memprovokasi pengeluaran kolagen diperlukan untuk menguatkan dinding saluran darah;
  • Vitamin B;
  • Unsur surih, termasuk zink dan tembaga;
  • Bermakna untuk melegakan tekanan darah jika pesakit terdedah kepada tekanan darah tinggi;
  • Ubat yang melarutkan pembekuan darah;
  • Ubat Denyut Jantung.

Kaedah ubat digunakan untuk sejumlah kecil patologi, tetapi jika dipercepat pertumbuhan diperhatikan, campur tangan pembedahan sangat diperlukan. Semasa operasi, tugas doktor adalah menguatkan dinding aneurisma. Kaedah berikut digunakan:

  • Letakkan tampalan sintetik;
  • Jahitan dibuat melalui lubang kecil;
  • Tingkap bujur ditutup dengan endoskop.

Rawatan pembedahan tidak termasuk mengambil ubat selama tempoh pemulihan. Anda juga harus minum ubat yang menguatkan saluran darah, vitamin dan mineral. Semua cadangan dan preskripsi doktor diperlukan untuk memastikan rawatan berjaya.

Pencegahan Aneurisma MPP

Apabila anda mengetahui apa itu aneurisma septum atrium, betapa sukarnya diagnosis dan rawatannya, perlu dipertimbangkan langkah pencegahan. Mereka akan mengurangkan risiko mengembangkan patologi, dan juga memudahkan perjalanan penyakit jika aneurisma telah terbentuk. Langkah-langkah berikut mesti diperhatikan:

  • Menangani penyakit berjangkit dengan serius - selsema atau selesema perlu dirawat dengan segera, kerana ia dapat mempercepat pertumbuhan tumor. Pergi atau tidak berjumpa doktor adalah hak anda, tetapi lebih baik melakukan rawatan sedemikian di bawah pengawasan pakar;
  • Rawat batuk dengan segera - walaupun penyakit yang tidak berbahaya boleh menyebabkan pecahnya dinding, lebih baik melakukan pemeriksaan dalam tempoh ini;
  • Tinggalkan sepenuhnya tabiat buruk, yang secara positif akan mempengaruhi bukan sahaja kerja jantung, tetapi juga seluruh organisma;
  • Makan sepenuhnya dan seimbang. Makanan berlemak yang tidak sihat harus dikeluarkan dari diet, kerana ia menyumbang kepada pembentukan gumpalan darah dan plak di saluran, dan kerana aliran darah sudah terganggu, penyimpangan tambahan tidak dapat diterima;
  • Pantau perkembangan aterosklerosis, tekanan dan berat badan. Sekiranya perlu, gunakan ubat seperti yang diarahkan oleh doktor anda.

Di samping itu, aktiviti fizikal yang sederhana, kurang tekanan dan rutin harian yang tepat dengan waktu yang cukup untuk tidur dan rehat akan membantu mengurangkan risiko penyakit atau munculnya komplikasi..

Aneurisma MPP adalah patologi yang dapat terbentuk pada seseorang dari usia berapa pun, tanpa gejala. Tetapi ketiadaan tanda tidak bermaksud bahawa penyakit ini tidak berbahaya, selalu ada risiko pecah atau komplikasi. Oleh itu, pesakit harus menjalani pemeriksaan berkala untuk mengenal pasti aneurisma dan kecacatan lain pada jantung atau sistem peredaran darah.

Aneurisma septum atrium (MPP): sebab dan rawatan

Dari artikel ini, anda akan belajar: apa aneurisma septum interatrial (disingkat MPP), jenisnya. Punca patologi, gejala apa yang mungkin berlaku. Bilakah rawatan diperlukan dan bila tidak.

Pengarang artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Pada aneurisma septum atrium, ia membengkok ke kiri atau kanan.

Aneurisma dianggap sebagai penonjolan septum interatrial dengan ukuran 10 mm atau lebih. Kelengkungan yang kurang dapat dikenali sebagai varian norma, jika ini tidak disertai dengan patologi tambahan.

Aneurisme itu sendiri bukanlah patologi berbahaya, dan rawatan khasnya biasanya tidak diperlukan, terutama jika pesakit tidak prihatin terhadap sebarang gejala.

Walau bagaimanapun, sekiranya anda mengalami penyimpangan seperti itu, berjumpa dengan pakar kardiologi dan menjalani pemeriksaan rutin setahun sekali..

Jenis, sebab, mekanisme pengembangan aneurisma MPP

Bergantung pada bentuknya, bezakan:

  • penonjolan ke atrium kiri;
  • penonjolan ke atrium kanan;
  • Aneurisma berbentuk S.

Pengelasan ini tidak mempunyai kepentingan klinikal yang besar. Satu-satunya perkara yang dapat diperhatikan ialah kelengkungan berbentuk S lebih berbahaya daripada tangan kiri atau kanan.

Juga, anomali boleh menjadi kongenital atau diperolehi..

Bentuk aneurisma kongenital

Anurisma MPP kongenital didiagnosis dengan pemeriksaan rutin pada bayi.

Ini muncul kerana kecenderungan genetik (jika seseorang mengalami masalah ini dalam keluarga, ia dapat ditularkan ke anak) atau karena pelanggaran perkembangan embrio. Sistem kardiovaskular janin boleh menderita tabiat buruk ibu, tekanan yang teruk semasa kehamilan, dan juga dipindahkan semasa tempoh kehamilan penyakit berjangkit.

Aneurisma kongenital berkembang mengikut prinsip berikut. Terdapat lubang kecil di septum antaratrium embrio - tingkap bujur. Kebiasaannya, ia tumbuh secara besar-besaran pada kanak-kanak sebaik sahaja dilahirkan. Dalam kes patologi, mungkin tidak menutup sepenuhnya (maka pesakit didiagnosis dengan tingkap bujur terbuka) atau ditutup dengan lapisan tisu yang sangat nipis (maka bahagian tipis septum ini meregang dan membengkok ke satu sisi, membentuk aneurisma).

Borang yang diperoleh

Diperolehi dikesan pada orang dewasa, terutamanya berusia lebih dari 50 tahun. Ia boleh berlaku akibat infark miokard atau sebagai perubahan berkaitan dengan usia yang disebabkan oleh penuaan badan..

Kemungkinan gejala aneurisma MPP?

Dalam kebanyakan kes, aneurisma septum atrium sahaja tidak menyebabkan gejala yang tidak menyenangkan pada orang dewasa atau kanak-kanak. Oleh itu, mustahil untuk mendiagnosisnya berdasarkan aduan pesakit. Untuk mengenal pasti anomali ini, anda perlu menjalani pemeriksaan fizikal pencegahan secara berkala. Walau begitu, walaupun selama ini, doktor tidak selalu menetapkan ultrasound jantung, oleh itu pesakit mungkin tidak lama mengetahui kecacatan jantungnya.

Pada bayi baru lahir, patologi kadang-kadang dapat menampakkan dirinya dalam kenaikan berat badan yang tertunda. Dalam kes ini, doktor menetapkan pemeriksaan menyeluruh, di mana bukan sahaja jantung diperiksa.

Pada kanak-kanak remaja yang mengalami aneurisma MPP, daya tahan dapat dikurangkan, mereka tidak dapat bertoleransi dengan senaman fizikal yang kuat (seperti memenuhi standard pendidikan jasmani atau mengunjungi bahagian sukan). Ini disebabkan oleh fakta bahawa pada masa remaja, kerana pertumbuhan dan akil baligh yang intensif, sistem kardiovaskular mendapat banyak tekanan. Gejala yang tidak menyenangkan biasanya hilang seiring dengan bertambahnya usia..

Walau bagaimanapun, jika kanak-kanak itu tidak mengadu kesihatan yang buruk dan keletihan yang cepat, aneurisma septum atrium bukanlah kontraindikasi terhadap pendidikan jasmani dan sukan.

Diagnostik

Untuk mengenal pasti penyakit menggunakan ekokardiografi (ultrasound jantung).

Prosedur ini sama sekali tidak menyakitkan, oleh itu, ia juga digunakan untuk mendiagnosis patologi jantung pada kanak-kanak, termasuk bayi baru lahir. Semasa ultrasound, pesakit mencekak pinggang, berbaring di sofa di punggungnya, doktor menggunakan gel khas dan mula memeriksa jantung menggunakan mesin ultrasound. Kemudian doktor akan meminta pemeriksa menoleh di sebelah kirinya untuk melihat jantung dalam unjuran yang berbeza. Sebelum prosedur, disarankan untuk tidak terlalu banyak bekerja (sekurang-kurangnya satu jam sebelum diagnosis). Anda perlu mempunyai tuala untuk meletakkannya di sofa, dan beberapa serbet, kemudian untuk membersihkan gel dari badan.

Dengan bantuan ekokardiografi, adalah mungkin untuk mengenal pasti bukan sahaja MPP aneurisma, tetapi juga malformasi lain, serta menilai prestasi jantung dan keadaan keempat-empat biliknya.

Komplikasi

Sekiranya ukuran aneurisma besar, penyimpangan seperti itu mungkin berlaku kerana:

  • hipotensi arteri (tekanan darah rendah);
  • aritmia;
  • kegagalan jantung darjah pertama.

Biasanya mereka muncul pada kanak-kanak pada usia remaja dan orang tua.

Komplikasi aneurisma yang lebih berbahaya adalah pecahnya septum interatrium di tempat penonjolan. Walaupun kenyataannya sangat menakutkan, fenomena seperti itu tidak langsung mengakibatkan kematian. Di tempat pecah, kecacatan terbentuk, yang seterusnya mempengaruhi kerja jantung (menyebabkan kegagalan jantung, aritmia).

Pada kanak-kanak dan remaja, pecah MPP di tempat kelengkungan boleh berlaku jika:

  • Aneurisma kawasan besar.
  • Kanak-kanak itu mendapat latihan fizikal yang berlebihan. Terutama jika mereka mula tiba-tiba. Sebagai contoh, seorang kanak-kanak menjalani gaya hidup yang tidak aktif, melewatkan kelas pendidikan jasmani, dan kemudian mula mengikuti bahagian sukan tanpa persediaan terlebih dahulu.
  • Dia mengembangkan tabiat buruk (merokok, minum alkohol, penyalahgunaan tenaga).
  • Dia mempunyai masalah pemakanan yang serius (makan banyak makanan cepat saji, makanan tinggi aditif berbahaya, enggan makan makanan biasa).
  • Remaja itu kurang tidur (pergi ke disko pada waktu malam atau bersiap sedia untuk menjalani ujian).
  • Dia berlebihan berat badan.

Lebih kerap, untuk memprovokasi pecah septum, gabungan beberapa faktor dari perkara di atas.

Pada orang dewasa, MPP terkoyak di tempat aneurisma dengan alasan yang sama seperti pada kanak-kanak, dan juga:

  • kerana tekanan emosi di tempat kerja;
  • kerana penuaan.

Terdapat bukti bahawa orang tua dengan aneurisma MPP mempunyai peningkatan risiko pembekuan darah.

Rawatan dan gaya hidup untuk aneurisma MPP

Aneurisma septum atrium, yang tidak rumit oleh bukaan bujur terbuka, tidak memerlukan terapi khas. Ubat hanya digunakan jika aneurisma menyebabkan hipotensi, aritmia, atau kegagalan jantung yang teruk..

Ubat untuk komplikasi aneurisma

PatologiKumpulan ubatContoh Dadah
HipotensiHipertensiRegulton, Gutron, Natrium Kafein Benzoat
Kegagalan jantung ringanUbat sokongan dengan kalium dan magnesiumPananginum, Kalium dan Magnesium Asparaginate, Doppelherz
Makanan Tambahan Kumpulan BNeurovitan, Neurobion, B - 50, B Complex, Neuromultivitis
AritmiaUbat antiaritmiaVerapamil, Anaprilin, Rhythmylene

Ubat untuk merawat kegagalan jantung yang berkaitan dengan aneurisma ringan

Pesakit tua juga disarankan untuk mengambil pengencer darah (mis. Aspirin) untuk mengurangkan risiko trombosis..

Kanak-kanak dan remaja biasanya diresepkan vitamin dan ubat dengan kalium dan magnesium untuk meningkatkan fungsi jantung, jika terdapat gejala awal kegagalan jantung..

Aneurisma atau kecacatan besar yang berlaku selepas pecahnya dapat diperbaiki dengan pembedahan. Walau bagaimanapun, dalam kebanyakan kes, pembedahan boleh membawa lebih banyak bahaya daripada penyakit itu sendiri. Doktor membuat keputusan mengenai perlunya pembedahan hanya sebagai langkah terakhir.

Cara hidup: terapi fizikal dan gaya hidup aktif disyorkan untuk pesakit dengan aneurisma MPP untuk mencegah penampilan berat badan berlebihan dan menguatkan otot jantung. Tabiat buruk harus dikesampingkan, terutama bagi remaja. Juga, seseorang tidak boleh terlalu gugup. Untuk tekanan, ambil Valerian atau Hawthorn segera..

Sekiranya anda tidak mahu mengambil vitamin dalam tablet, masukkan makanan yang lebih sihat dalam diet anda:

Produk yang mengandungi vitamin BKekacang, bijirin, susu dan produk tenusu, hati, daging lembu, telur, kacang, daging babi.
Makanan Yang Mempunyai Banyak Kalium Dan MagnesiumPisang, alpukat, semangka, aprikot, ceri, persik, anggur, plum, jeruk, badam, kenari, kacang tanah, telur, daging sapi, soba, susu, aprikot kering, oatmeal, koko, coklat.

Ringkasan: aneurisma MPP adalah penyakit jantung yang tidak berbahaya. Sekiranya kelengkungan kecil, ia sama sekali tidak mempengaruhi kehidupan pesakit. Sekiranya aneurisma luas, maka komplikasi yang diprovokasi dapat dihilangkan dengan mudah dengan mengikuti cadangan pakar kardiologi yang hadir.

Aneurisma septum atrium

Aneurisma MPP (septum interatrial) adalah pelanggaran anatomi jantung yang normal, di mana penonjolan miokardium antara atria kanan dan kiri berlaku. Anomali ini sering didiagnosis pada masa bayi, dan juga boleh berlaku setelah serangan jantung akut..

Seumur hidup, kecacatan ini bukan ancaman, namun, jika digabungkan dengan kecacatan lain (tetingkap bujur terbuka) atau penyakit kardiologi bersamaan, misalnya, hipertensi arteri, mungkin memerlukan campur tangan perubatan.

Punca Aneurisma MPP

Aneurisma terbentuk di tempat di mana tingkap bujur berfungsi dalam tempoh kehidupan pranatal. Ini adalah lubang di mana darah bergerak segera ke atrium kiri, memulakan lingkaran besar. Tidak perlu mengepamnya ke paru-paru, kerana organ pernafasan tidak berfungsi. Selepas kelahiran, nafas pertama bayi baru lahir dan persimpangan tali pusat, lingkaran kecil peredaran darah memulakan kerjanya. Lubang di antara atria ditutup dengan segera, tetapi kadang-kadang proses ini dapat berlanjutan hingga setahun, yang tidak dianggap sebagai patologi.

Sekiranya tisu penghubung, yang bersama-sama dengan serat otot, mengetatkan tingkap bujur, tidak cukup kuat, di bawah tekanan ia mula meregang dan berkembang pada satu arah atau yang lain.

Sebab yang boleh dipercayai untuk pengembangan intrauterin aneurisma MPP belum dapat diketahui, tetapi dipercayai bahawa jangkitan yang ditularkan oleh ibu semasa kehamilan, tekanan, penggunaan ubat-ubatan tertentu, merokok dan alkohol boleh mempengaruhi pembentukan sistem kardiovaskular pada bayi yang belum lahir. Faktor-faktor seperti keadaan persekitaran yang buruk, kekurangan unsur surih dan vitamin dalam diet wanita hamil, serta gangguan genetik yang boleh menyebabkan disfungsi tisu penghubung, diambil kira..

Selalunya dengan displasia keturunan, bukan sahaja jantung menderita, tetapi juga sendi, tulang, dan juga lensa mata. Dengan patologi seperti itu, struktur atau sifat tisu penghubung berubah. Septum atrium menjadi lesu, tidak menahan tekanan di dalam ruang jantung dan meregangkan.

Mekanisme yang sama berlaku apabila kawasan parut miokardium di mana serangan jantung berlaku. Walaupun fakta bahawa infark miokard paling kerap mempengaruhi septum interventrikular, aneurisme pada orang dewasa mempengaruhi prognosis kelangsungan hidup dan mungkin rumit oleh pecah dan tromboemboli kapal serebrum, yang, pada gilirannya, adalah penyebab langsung strok iskemia.

Terdapat tiga jenis aneurisma MPP:

  1. Dengan pesongan di atrium kanan.
  2. Dengan pesongan di atrium kiri.
  3. Aneurisma berbentuk S.

Arah pesongan tidak menjadi masalah, kerana gejalanya sama, tetapi apabila digabungkan dengan kecacatan jantung yang lain dan berlakunya gangguan hemodinamik, manifestasi menjadi lebih jelas.

Sekiranya prolaps septum atrium menempati kawasan yang luas atau mencapai nilai patologi, ini mungkin memerlukan organisasi pembekuan darah kerana aliran bergelora di aneurisma, aritmia jantung kerana rangsangan tambahan sistem konduksi, disfungsi peredaran darah kerana tidak adanya pengosongan atrium normal semasa kontraksi. Penonjolan yang kuat boleh mengganggu fungsi injap. Sekiranya terdapat sedikit aliran darah dari kiri ke kanan disebabkan oleh tingkap bujur yang tidak tertutup atau pecahnya aneurisma, hipertensi paru timbul kerana kelebihan bulatan kecil.

Gejala dan manifestasi

Pada bayi baru lahir dan prasekolah dan anak kecil, aneurisma septum atrium paling kerap tidak menampakkan diri. Walau bagaimanapun, disebabkan oleh pertumbuhan yang meningkat pada masa remaja, semasa beban fizikal dan tekanan dan semasa kehamilan, ia dapat menunjukkan gejala, yang bervariasi dalam tahap manifestasi dalam setiap kes individu:

  • Gangguan irama jantung;
  • Pengurangan daya tahan terhadap beban;
  • Gangguan dalam kerja jantung;
  • Sakit dada;
  • Pening
  • Loya;
  • Sianosis hujung hidung dan segitiga nasolabial semasa bersenam dan ketika menyusui bayi yang baru lahir;
  • Sakit kepala;
  • Takikardia;
  • Keresahan;
  • Gangguan tidur;
  • Ketidakselesaan psikologi pada kanak-kanak dan remaja.

Dalam kombinasi dengan kecacatan jantung yang lain, manifestasi yang lebih serius muncul:

  • Jangkitan tahap kerap saluran pernafasan atas;
  • Bronkitis kronik
  • Dyspnea;
  • Bengkak.

Pada pesakit yang mengalami infark miokard akut, yang telah mengalami aneurisma septum atrium pada orang dewasa yang lebih besar daripada 10 mm menurut ultrasound, terdapat beberapa risiko pecah. Kematian adalah tinggi, tetapi keadaan ini sangat jarang berlaku..

Manifestasi klinikal berkembang dengan tajam dan pada kelajuan tinggi:

  • Pucat berubah menjadi sianosis pada kulit muka dan tapak tangan;
  • Kehilangan kesedaran;
  • Pernafasan yang bising;
  • Peluh melekit sejuk;
  • Dyspnea.

Kaedah diagnostik dan rawatan

Kaedah utama untuk mendiagnosis aneurisma septum atrium adalah ultrasound jantung dengan dopplerografi. Ini diresepkan untuk kanak-kanak di mana kebisingan dikesan semasa auskultasi, dan juga untuk pesakit yang mengalami infark miokard akut. Kehadiran MPP prolaps lebih dari 1 cm dianggap sebagai aneurisma.

Sekiranya imbasan ultrasound tidak memberikan gambaran lengkap mengenai anatomi jantung, ujian tambahan ditetapkan, seperti tomografi yang dikira dada, ultrasound transesofagus, atau kateterisasi dengan kontras.

Kanak-kanak yang didiagnosis menderita aneurisma MPP dan tidak mempunyai gejala tidak diberi rawatan, namun pemeriksaan tahunan oleh pakar kardiologi pediatrik diperlukan. Tidak dianjurkan untuk membatasi anak ke permainan aktif, tetapi untuk memutuskan kemungkinan bermain sukan, anda perlu berjumpa doktor.

Wanita dengan aneurisma MPI yang merancang keluarga, atau wanita hamil dengan cacat yang baru didiagnosis, perlu berjumpa pakar kardiologi dengan imbasan ultrasound. Dalam kebanyakan kes, dengan patologi ini, kehamilan dan kelahiran fisiologi tidak dikontraindikasikan.

Sekiranya pesakit dengan aneurisma MPP mempunyai patologi bersamaan, atau jika tanda-tanda klinikal memerlukan pembetulan, terapi ubat ditetapkan:

  • Ubat penstabil membran dan antioksidan;
  • Ejen antikoagulan dan antiplatelet;
  • Persediaan dan suplemen vitamin yang mengandungi magnesium dan kalium;
  • Antiaritmia.

Pembedahan jarang berlaku. Walau bagaimanapun, langkah-langkah rawatan seperti itu diperlukan sekiranya pecahnya aneurisma atau pertumbuhan tetingkap bujur, disertai dengan gangguan hemodinamik. Pada masa ini, jahitan cacat, pembedahan plastik, serta prosedur invasif minimum dilakukan - penyisipan penyekat menggunakan kateter.

penemuan

Tidak ada langkah pencegahan khusus untuk mencegah aneurisma MPP. Pemantauan patologi merangkumi pemeriksaan berkala oleh pakar kardiologi dengan imbasan ultrasound jantung. Peraturan ini berfungsi untuk semua kategori pesakit - untuk kanak-kanak, wanita hamil, dan juga orang yang mengalami infark miokard..

Anomali dalam struktur jantung dengan ketiadaan patologi tidak mempengaruhi kualiti hidup atau tempohnya.

Sumber maklumat berikut digunakan untuk menyiapkan bahan..

Aneurisma septum atrium (MPP)

Artikel terakhir dikemas kini: April 2019

Aneurisme septum interatrial (MPP) - dipanggil penonjolan septum sakum antara atrium kanan dan kiri. Biasanya ia berlaku di tempat di mana partisi paling nipis, kerana satu ciri.

Faktanya ialah semasa perkembangan intrauterin di septum interatrial terdapat bukaan (tetingkap bujur) yang mesti ditutup setelah lahir. Dalam kebanyakan kes ini berlaku, tetapi pada beberapa orang, setelah ditutup, "titik tipis" terbentuk di tempat ini, yang mula meregang di bawah tekanan darah dan bentuk penonjolan - aneurisma.

Doktor telah mengetahui mengenai aneurisma MPP sejak sekian lama, tetapi setakat ini belum ada kajian berskala besar yang membolehkan semua pakar membuat pendapat yang jelas mengenai sejumlah soalan penting, termasuk yang sering ditanya oleh pesakit dengan anomali ini atau saudara mereka.

Dalam kes ini, mereka mengatakan mengenai aneurisma

Dipercayai bahawa aneurisma dapat dibicarakan dengan pasti dalam kes apabila, menurut ultrasound jantung, penonjolan melebihi 10 mm. Tetapi norma ini bersyarat, jadi penonjolan 9 mm, dan 7 mm, dan bahkan 5 mm juga dapat disebut aneurisma.

Adakah terdapat aduan khas pada pesakit dengan patologi ini??

Tidak ada aduan khusus yang mungkin disyaki aneurisma MPP..

Bagaimana aneurisma MPP didiagnosis??

Kaedah diagnostik utama adalah ultrasound jantung yang biasa dengan dopplerografi. Sekiranya perlu, anda mungkin memerlukan pemeriksaan yang jelas: ultrasound transesophageal, tomografi atau kateterisasi jantung. Tetapi pemeriksaan tambahan biasanya dilakukan dalam kes di mana, selain aneurisma, terdapat kecurigaan kecacatan pada aneurisma dan di sebelahnya, atau jika terdapat anomali jantung dan saluran besar yang lain.

Adakah aneurisma MPP mengganggu fungsi jantung??

Pendapat sepakat mengenai masalah ini: dalam sebilangan besar kes, aneurisma MPP itu sendiri tidak mengganggu fungsi jantung, iaitu, ia tidak mengurangkan fungsi pengepamannya.

Apa itu aneurisma berbahaya?

Semua pesakit takut pecahnya aneurisma dan menganggap ini hampir mematahkan jantung, tetapi ini tidak begitu. Tekanan atrium tidak begitu tinggi sehingga menyebabkan pecahnya aneurisma. Tetapi walaupun ini berlaku, ia tidak akan membawa akibat yang cepat - kecacatan akan terbentuk, di mana orang dapat hidup selama beberapa dekad tanpa akibat yang serius. Oleh itu, ketakutan ini dapat ditangguhkan, tetapi, sayangnya, ada masalah lain - risiko kemalangan atau strok serebrovaskular.

Terdapat sejumlah statistik yang menunjukkan bahawa pesakit dengan aneurisme mempunyai risiko berpotensi pembekuan darah dalam aneurisma ini, yang, jika mereka melepaskan diri, berpotensi menyebabkan stroke. Gumpalan darah yang pecah dipanggil emboli.

Pernyataan ini didasarkan pada statistik bahawa aneurisma MPP cukup sering terjadi pada pesakit yang mengalami stroke embolik ("darah beku koyak"). Walaupun begitu, ada kemungkinan bahawa aneurisma itu sendiri tidak ada kaitan dengannya. Mungkin kesalahan semua ini adalah kecacatan MPP atau anomali bersamaan lain, yang sering wujud bersama dengan aneurisma. Soalan ini masih terbuka, terlalu sedikit pesakit yang dipantau untuk menjawab dengan tegas. Walau bagaimanapun, kita boleh mengatakan bahawa aneurisma MPP yang lebih kecil dari 1 cm tidak meningkatkan risiko strok dengan ketara.

Bagi mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut, saya memberikan data penyelidikan yang tepat.

Data dari Mayo Clinic (USA). Strok atau TIA (Serangan Iskemia Sementara - pelanggaran sementara dan pembalikan bekalan darah ke otak) diperhatikan dengan aneurisma MPP pada 20% pesakit. Tetapi pada 75% pesakit dari kumpulan ini, terdapat anomali lain yang berkaitan dengan perkembangan saluran darah dan jantung..

Dari pengarang: iaitu, jika 75% ini dibuang, risikonya dikurangkan menjadi 5%. Lebih-lebih lagi, sama sekali tidak ada fakta bahawa di antara 5% ini tidak ada pesakit seperti itu yang kelainan yang disertainya tidak didiagnosis atau ada sebab lain untuk emboli.

Data dari artikel oleh Belkin RN, Kisslo J. Hurwitz BJ. Sekumpulan 36 pesakit dengan aneurisma MPP diperhatikan. Dalam 28% daripadanya, episod kemalangan serebrovaskular direkodkan. Lebih-lebih lagi, 90% pemeriksaan menunjukkan kecacatan pada septum dengan pembuangan darah patologi (dari bas dari atrium kanan ke kiri), yang boleh menyebabkan apa yang disebut embolisme paradoks.

Dari pengarang: embolisme paradoks merujuk kepada kes-kes apabila, misalnya, trombus (embolus) dari urat pada bahagian bawah kaki keluar dan memasuki salah satu arteri otak. Ini tidak boleh berlaku pada pesakit tanpa kecacatan jantung. Gumpalan darah seperti itu biasanya memasuki arteri paru-paru dan tidak masuk ke bahagian kiri jantung, iaitu, mereka tidak dapat memasuki aorta, dan dari sana ke arteri kepala.

Di samping itu, ternyata dalam kajian ini, jika hanya pesakit dengan satu aneurisma MPP yang dipilih, risikonya dikurangkan menjadi 2.8%. Ini belum lagi bahawa kajian ini dilakukan pada tahun 1987.

Ringkasan data (sebilangan klinik Eropah). Dari 78 pesakit dengan aneurisma MPI, 40% sebelumnya mempunyai episod embolisme, tetapi hanya sekitar 10% dari mereka aneurisme adalah satu-satunya sumber pembekuan darah yang mungkin.

Dari pengarang: iaitu di sini, hanya 4% yang mempunyai risiko kemalangan serebrovaskular.

Sekali lagi, saya mengulangi bahawa hubungan strok dengan aneurisme hanyalah andaian, kerana terdapat beberapa penyebab embolisme lain yang mungkin tidak hadir pada masa pemeriksaan atau hanya terlewat. Maksudnya, peratusan yang diberikan dalam kajian boleh berubah menjadi urutan magnitud lebih rendah. Pada akhirnya, mereka boleh dibandingkan dengan risiko purata strok dan TIA pada populasi - 0,3%.

Walau bagaimanapun, ada pendapat pakar bahawa peningkatan risiko embolisme meningkat dengan ketara jika aneurisme melebihi ukuran 10 mm - ini adalah fakta.

Rawatan Aneurisma

Rawatan aneurisma hingga 10 mm biasanya tidak diperlukan..

Dengan ukuran yang besar atau dengan emboli sebelumnya, jelas diperlukan untuk menetapkan dana untuk "penipisan darah". Tetapi jika bagi pesakit dengan strok atau serangan iskemia sementara ada cadangan yang diuji pada beratus-ratus ribu pesakit, maka untuk aneurisma asimtomatik lebih dari 1 cm - tidak ada skema seperti itu dan mungkin tidak akan lama.

Boleh diandaikan bahawa bagi kumpulan pesakit ini akan bermanfaat untuk menggunakan aspirin konvensional atau agen antiplatelet lain sebagai profilaksis. Tetapi saya tidak memenuhi cadangan tersebut, jadi ini tetap mengikut budi bicara doktor yang hadir, terutamanya jika kita bercakap mengenai kanak-kanak (yang biasanya dikontraindikasikan oleh aspirin).

Bagi rawatan pembedahan, ia akan ditunjukkan hanya dalam kes di mana terdapat aneurisma besar yang mengganggu jantung, atau pada masa yang sama dengan aneurisma, terdapat kecacatan yang ketara pada septum interatrium.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis