Aneurisma septum atrium pada orang dewasa

Artikel terakhir dikemas kini: April 2019

Aneurisme septum interatrial (MPP) - dipanggil penonjolan septum sakum antara atrium kanan dan kiri. Biasanya ia berlaku di tempat di mana partisi paling nipis, kerana satu ciri.

Faktanya ialah semasa perkembangan intrauterin di septum interatrial terdapat bukaan (tetingkap bujur) yang mesti ditutup setelah lahir. Dalam kebanyakan kes ini berlaku, tetapi pada beberapa orang, setelah ditutup, "titik tipis" terbentuk di tempat ini, yang mula meregang di bawah tekanan darah dan bentuk penonjolan - aneurisma.

Doktor telah mengetahui mengenai aneurisma MPP sejak sekian lama, tetapi setakat ini belum ada kajian berskala besar yang membolehkan semua pakar membuat pendapat yang jelas mengenai sejumlah soalan penting, termasuk yang sering ditanya oleh pesakit dengan anomali ini atau saudara mereka.

Dalam kes ini, mereka mengatakan mengenai aneurisma

Dipercayai bahawa aneurisma dapat dibicarakan dengan pasti dalam kes apabila, menurut ultrasound jantung, penonjolan melebihi 10 mm. Tetapi norma ini bersyarat, jadi penonjolan 9 mm, dan 7 mm, dan bahkan 5 mm juga dapat disebut aneurisma.

Adakah terdapat aduan khas pada pesakit dengan patologi ini??

Tidak ada aduan khusus yang mungkin disyaki aneurisma MPP..

Bagaimana aneurisma MPP didiagnosis??

Kaedah diagnostik utama adalah ultrasound jantung yang biasa dengan dopplerografi. Sekiranya perlu, anda mungkin memerlukan pemeriksaan yang jelas: ultrasound transesophageal, tomografi atau kateterisasi jantung. Tetapi pemeriksaan tambahan biasanya dilakukan dalam kes di mana, selain aneurisma, terdapat kecurigaan kecacatan pada aneurisma dan di sebelahnya, atau jika terdapat anomali jantung dan saluran besar yang lain.

Adakah aneurisma MPP mengganggu fungsi jantung??

Pendapat sepakat mengenai masalah ini: dalam sebilangan besar kes, aneurisma MPP itu sendiri tidak mengganggu fungsi jantung, iaitu, ia tidak mengurangkan fungsi pengepamannya.

Apa itu aneurisma berbahaya?

Semua pesakit takut pecahnya aneurisma dan menganggap ini hampir mematahkan jantung, tetapi ini tidak begitu. Tekanan atrium tidak begitu tinggi sehingga menyebabkan pecahnya aneurisma. Tetapi walaupun ini berlaku, ia tidak akan membawa akibat yang cepat - kecacatan akan terbentuk, di mana orang dapat hidup selama beberapa dekad tanpa akibat yang serius. Oleh itu, ketakutan ini dapat ditangguhkan, tetapi, sayangnya, ada masalah lain - risiko kemalangan atau strok serebrovaskular.

Terdapat sejumlah statistik yang menunjukkan bahawa pesakit dengan aneurisme mempunyai risiko berpotensi pembekuan darah dalam aneurisma ini, yang, jika mereka melepaskan diri, berpotensi menyebabkan stroke. Gumpalan darah yang pecah dipanggil emboli.

Pernyataan ini didasarkan pada statistik bahawa aneurisma MPP cukup sering terjadi pada pesakit yang mengalami stroke embolik ("darah beku koyak"). Walaupun begitu, ada kemungkinan bahawa aneurisma itu sendiri tidak ada kaitan dengannya. Mungkin kesalahan semua ini adalah kecacatan MPP atau anomali bersamaan lain, yang sering wujud bersama dengan aneurisma. Soalan ini masih terbuka, terlalu sedikit pesakit yang dipantau untuk menjawab dengan tegas. Walau bagaimanapun, kita boleh mengatakan bahawa aneurisma MPP yang lebih kecil dari 1 cm tidak meningkatkan risiko strok dengan ketara.

Bagi mereka yang berminat untuk mengetahui lebih lanjut, saya memberikan data penyelidikan yang tepat.

Data dari Mayo Clinic (USA). Strok atau TIA (Serangan Iskemia Sementara - pelanggaran sementara dan pembalikan bekalan darah ke otak) diperhatikan dengan aneurisma MPP pada 20% pesakit. Tetapi pada 75% pesakit dari kumpulan ini, terdapat anomali lain yang berkaitan dengan perkembangan saluran darah dan jantung..

Dari pengarang: iaitu, jika 75% ini dibuang, risikonya dikurangkan menjadi 5%. Lebih-lebih lagi, sama sekali tidak ada fakta bahawa di antara 5% ini tidak ada pesakit seperti itu yang kelainan yang disertainya tidak didiagnosis atau ada sebab lain untuk emboli.

Data dari artikel oleh Belkin RN, Kisslo J. Hurwitz BJ. Sekumpulan 36 pesakit dengan aneurisma MPP diperhatikan. Dalam 28% daripadanya, episod kemalangan serebrovaskular direkodkan. Lebih-lebih lagi, 90% pemeriksaan menunjukkan kecacatan pada septum dengan pembuangan darah patologi (dari bas dari atrium kanan ke kiri), yang boleh menyebabkan apa yang disebut embolisme paradoks.

Dari pengarang: embolisme paradoks merujuk kepada kes-kes apabila, misalnya, trombus (embolus) dari urat pada bahagian bawah kaki keluar dan memasuki salah satu arteri otak. Ini tidak boleh berlaku pada pesakit tanpa kecacatan jantung. Gumpalan darah seperti itu biasanya memasuki arteri paru-paru dan tidak masuk ke bahagian kiri jantung, iaitu, mereka tidak dapat memasuki aorta, dan dari sana ke arteri kepala.

Di samping itu, ternyata dalam kajian ini, jika hanya pesakit dengan satu aneurisma MPP yang dipilih, risikonya dikurangkan menjadi 2.8%. Ini belum lagi bahawa kajian ini dilakukan pada tahun 1987.

Ringkasan data (sebilangan klinik Eropah). Dari 78 pesakit dengan aneurisma MPI, 40% sebelumnya mempunyai episod embolisme, tetapi hanya sekitar 10% dari mereka aneurisme adalah satu-satunya sumber pembekuan darah yang mungkin.

Dari pengarang: iaitu di sini, hanya 4% yang mempunyai risiko kemalangan serebrovaskular.

Sekali lagi, saya mengulangi bahawa hubungan strok dengan aneurisme hanyalah andaian, kerana terdapat beberapa penyebab embolisme lain yang mungkin tidak hadir pada masa pemeriksaan atau hanya terlewat. Maksudnya, peratusan yang diberikan dalam kajian boleh berubah menjadi urutan magnitud lebih rendah. Pada akhirnya, mereka boleh dibandingkan dengan risiko purata strok dan TIA pada populasi - 0,3%.

Walau bagaimanapun, ada pendapat pakar bahawa peningkatan risiko embolisme meningkat dengan ketara jika aneurisme melebihi ukuran 10 mm - ini adalah fakta.

Rawatan Aneurisma

Rawatan aneurisma hingga 10 mm biasanya tidak diperlukan..

Dengan ukuran yang besar atau dengan emboli sebelumnya, jelas diperlukan untuk menetapkan dana untuk "penipisan darah". Tetapi jika bagi pesakit dengan strok atau serangan iskemia sementara ada cadangan yang diuji pada beratus-ratus ribu pesakit, maka untuk aneurisma asimtomatik lebih dari 1 cm - tidak ada skema seperti itu dan mungkin tidak akan lama.

Boleh diandaikan bahawa bagi kumpulan pesakit ini akan bermanfaat untuk menggunakan aspirin konvensional atau agen antiplatelet lain sebagai profilaksis. Tetapi saya tidak memenuhi cadangan tersebut, jadi ini tetap mengikut budi bicara doktor yang hadir, terutamanya jika kita bercakap mengenai kanak-kanak (yang biasanya dikontraindikasikan oleh aspirin).

Bagi rawatan pembedahan, ia akan ditunjukkan hanya dalam kes di mana terdapat aneurisma besar yang mengganggu jantung, atau pada masa yang sama dengan aneurisma, terdapat kecacatan yang ketara pada septum interatrium.

Apakah gejala aneurisma jantung dan rawatan apa yang diperlukan oleh patologi ini?

Pengembangan aneurisma septum intercardiac atau ruang jantung adalah patologi yang agak jarang berlaku. Penyakit ini adalah akibat infark miokard yang luas (didiagnosis pada orang dewasa dan orang tua) atau mungkin kongenital (didiagnosis pada kanak-kanak). Aneurisma jantung memerlukan tindak lanjut dan pembedahan yang dinamik.

Apa itu aneurisma

Aneurisma adalah penonjolan dinding kapal, selalunya arteri, berkembang dengan latar belakang pemanjangan atau penipisannya. Dengan patologi ini, pelanggaran struktur dinding kapal diperhatikan. Dinding vaskular di kawasan yang terjejas akan terdiri daripada tisu penghubung.

Juga, istilah ini digunakan untuk menggambarkan penyakit di mana penonjolan dinding ruang jantung diperhatikan. Patologi seperti itu boleh menjadi kongenital atau diperolehi..

Penonjolan aneurisma septum atrium

Di bawah aneurisma septum interatrial (MPI) merujuk kepada penonjolan dinding antara atria kiri dan kanan. Pakar membezakan bentuk penyakit kongenital dan yang diperoleh. Perlu diingat bahawa pada orang dewasa, penyakit ini sangat jarang berlaku. Bahaya keadaan ini terletak pada kenyataan bahawa penyakit ini sering tidak bergejala dan dikesan hanya dengan pemeriksaan tambahan.

Menurut klasifikasi moden, 5 jenis penonjolan aneurisma septum atrium dibezakan:

  • 1R. Bengkak di atrium kanan.
  • 2L. Bengkak di atrium kiri.
  • 3RL. Membengkak di kedua atria dengan perjalanan yang lebih besar ke kanan.
  • 4LR. Melonjak di kedua atria dengan perjalanan yang lebih besar ke kiri.
  • 5. Terdapat tonjolan seragam di kedua atria.

Anda juga dapat membezakan jenis aneurisma tempatan dan umum. Dalam kes terakhir, keseluruhan septum interatrial terlibat dalam proses tersebut..

Aneurisma septum atrium

Pada orang dewasa

Sebab perkembangan aneurisma septum atrium pada orang dewasa mungkin adalah kecederaan dada tertutup atau infark miokard. Pada pesakit dewasa, aneurisma septum atrium mungkin timbul dengan aduan berikut:

  • kesakitan paroxysmal di jantung;
  • gangguan irama jantung;
  • toleransi senaman yang lemah dan peningkatan keletihan.

Dalam kes penyakit yang teruk, masalah pernafasan boleh bergabung. Untuk mendiagnosis keadaan, perlu melakukan pemeriksaan komprehensif, yang harus meliputi:

  • ECG;
  • Ultrasound jantung;
  • tomografi dikira;
  • pemeriksaan sinar-x.

Di samping itu, perlu lulus ujian darah am dan biokimia. Rawatan penyakit ini boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Yang terakhir digunakan dalam kes-kes di mana terdapat peningkatan pesat dalam ukuran kecacatan dan meningkatkan risiko pecah aneurisma.

Matlamat utama campur tangan pembedahan untuk penyakit seperti aneurisma MPP jantung adalah untuk menguatkan dinding kecacatan. Untuk tujuan ini, manipulasi berikut dapat dilakukan:

  • menetapkan tampalan khas;
  • jahitan.

Dengan rawatan konservatif, ubat berikut digunakan:

  • ubat perangsang sintesis kolagen;
  • terapi vitamin;
  • pembetulan tekanan bermaksud;
  • trombolitik;
  • ubat aritmia.

Rawatan ubat dibenarkan hanya dalam kes di mana patologi mempengaruhi kawasan kecil septum dan tidak terdedah kepada pertumbuhan pesat.

Pada kanak-kanak

Aneurisma septum atrium pada kanak-kanak yang lebih tua dikesan lebih kerap daripada pada orang dewasa, tetapi dalam kebanyakan kes ia adalah kongenital. Alasan untuk diagnosis lewat mungkin adalah ukuran kecil kecacatan, yang tidak memberikan gejala klinikal. Perkara ini berlaku terutamanya bagi bentuk kepincangan yang terpencil ini..

Anurisma MPP yang diperoleh pada kanak-kanak mungkin berlaku terhadap tetingkap bujur yang berfungsi. Dalam kes ini, mungkin dengan cepat menumbuhkan lubang dengan tisu, yang menyebabkan kendur dinding partisi dalam satu arah.

Pada masa remaja, aneurisma septum jantung dapat menampakkan diri dengan gejala berikut:

  • kardiopalmus;
  • keletihan;
  • pening;
  • aritmia;
  • selsema kerap.

Dalam kes yang jarang berlaku, perkembangan komplikasi awal mungkin dilakukan dengan gambaran klinikal sesak nafas.

Ramai ibu tidak memahami apa aneurisma jantung yang mempengaruhi septum interatrium, dan mereka sangat takut dengan diagnosis ini. Dalam kebanyakan kes, kecacatan yang dijelaskan tidak berbahaya bagi anak dan tidak akan mempengaruhi perkembangan dan pertumbuhannya. Penting untuk diingat bahawa ini tidak berlaku untuk kecacatan besar yang dikesan sudah pada masa neonatal mengikut tanda-tanda klinikal yang khas.

Pada bayi baru lahir

Aneurisma septum atrium pada bayi baru lahir adalah anomali perkembangan utama. Secara anatomik, ia dilambangkan sebagai penonjolan septum, paling sering dalam unjuran tetingkap bujur. Dalam beberapa kes, ia boleh digabungkan dengan aneurisma septum interventrikular. Penyakit ini agak jarang berlaku. Menurut statistik, jumlah pesakit adalah antara 1 hingga 4% di antara semua bayi yang baru lahir dan bergantung kepada populasi.

Pakar mengenal pasti penyebab aneurisma jantung pada bayi baru lahir:

  • kecacatan dalam pengembangan tisu penghubung;
  • keturunan;
  • pelanggaran pembentukan septum intrauterin;
  • kesan faktor luaran pada wanita hamil.

Manifestasi klinikal mungkin berbeza bergantung kepada keparahan penyakit. Selalunya, bayi yang baru lahir mengalami kenaikan berat badan yang lemah, kemunculan murmur jantung, dan selsema yang kerap berlaku pada tahun pertama kehidupan.

Auscultation adalah salah satu kaedah utama yang membolehkan anda mengesyaki kehadiran kecacatan sebelum melakukan kajian instrumental. Oleh itu, aneurisma jantung pada anak membawa kepada munculnya murmur sistolik, yang akan didengar di ruang interkostal ketiga di sebelah kiri sternum. Unjuran arteri pulmonari menandakan aksen nada kedua.

Diagnosis "aneurisma MPP" pada anak dibuat hanya setelah kaedah penyelidikan pencitraan. Khususnya, ekokardiografi dilakukan pada bayi baru lahir. Pencitraan resonans magnetik digunakan dalam kes di mana hasil ekokardiografi yang dilakukan nampaknya tidak meyakinkan pakar.

Mata Auskultasi Jantung

Aneurisma dinding ventrikel kiri

Aneurisma ventrikel kiri jantung adalah penonjolan dinding ventrikel, yang paling sering berkembang dengan latar belakang infark miokard. Kawasan tisu miokard yang rosak semasa serangan tidak dapat mengambil posisi normal kerana tekanan yang berlebihan berlaku di atasnya. Akibatnya, penipisan tisu dan pembentukan aneurisma seterusnya berlaku..

Aneurisma ventrikel kiri dibahagikan kepada jenis berikut:

Bentuk akut berkembang dalam 14 hari pertama selepas infark miokard. Bentuk subakut dicirikan oleh pembentukan yang lebih lama dari 2 hingga 6 minggu. Aneurisma jantung kronik tidak menampakkan diri untuk jangka masa yang panjang dan sangat sukar untuk didiagnosis. Dalam beberapa kes, pakar mungkin membingungkannya dengan manifestasi kegagalan jantung..

Menurut sifat struktur aneurisma ventrikel kiri dibahagikan kepada jenis berikut:

  • benar apabila penonjolan tisu parut berlaku di dinding ventrikel;
  • salah, di mana pembentukan aneurisma berlaku terhadap latar belakang kecacatan tisu otot.
  • berfungsi.

Yang paling berbahaya bagi manusia adalah aneurisma jantung yang salah. Mereka dicirikan oleh risiko jurang tertinggi. Seperti yang dinyatakan di atas, penyebab utama aneurisma ventrikel adalah serangan jantung. Walau bagaimanapun, ia boleh berlaku dengan latar belakang faktor lain:

  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • hipertensi arteri;
  • penyakit berjangkit yang mempengaruhi membran jantung;
  • kecederaan dada.

Oleh itu, walaupun memahami apa itu aneurisma jantung, para pakar tidak dapat menentukan penyebab pembentukannya dengan tepat. Ramai doktor bersetuju bahawa beberapa faktor diperlukan untuk perkembangannya..

Gejala dalam tempoh akut

Dalam bentuk akut, aneurisma memberikan sejumlah manifestasi klinikal. Oleh itu, tanda-tanda kegagalan ventrikel kiri akut muncul:

  • edema paru;
  • kejutan kardiogenik;
  • asma jantung.

Terhadap latar belakang kegagalan peredaran darah, berlaku hipertrofi dinding ventrikel kiri. Juga, pesakit diseksa oleh sakit di jantung, yang dapat berlangsung selama beberapa jam atau beberapa hari. Walau bagaimanapun, mereka tidak dihentikan oleh ubat penahan sakit. Data auscultatory juga berubah. Mungkin mendengarkan irama kelopak, serta penampilan murmur diastolik.

Selalunya, aneurisma ventrikel kiri disertai oleh gangguan irama jantung. Extrasystoles, sekatan, atau takikardia mungkin diperhatikan. Memandangkan fleksibiliti gambaran klinikal dan kesamaannya dengan patologi jantung yang lain, walaupun para pakar menyedari apa itu aneurisma jantung, agak sukar untuk membuat diagnosis yang betul. Untuk tujuan ini, kaedah pemeriksaan instrumental tepat pada masanya diperlukan..

Bentuk kronik

Dalam bentuk penyakit kronik, sifat keluhan pesakit berubah. Walaupun rasa sakit di hati tetap ada, gejala berikut muncul:

  • keletihan;
  • ketidakselesaan di jantung;
  • dyspnea;
  • "Gejala lengan goyang";
  • hepatomegali;
  • askites;
  • bengkak kaki.

Oleh itu, gejala kegagalan ventrikel kanan muncul. Sekiranya dalam fasa akut selalu ada peningkatan risiko pecah aneurisma, maka pada tahap kronik ini jarang terjadi.

Bagaimana aneurisma jantung kelihatan pada ECG

Aneurisma jantung pada ECG adalah patognomonik yang tidak dapat dinyatakan. Ini bermakna bahawa hanya berdasarkan kardiogram, diagnosis ini tidak dapat dibuat. Walau bagaimanapun, menurut hasil ECG, doktor mungkin mencadangkan kemungkinan adanya aneurisma septum jantung atau dindingnya. Penyimpangan berikut dari norma akan diperhatikan pada kardiogram dengan patologi ini:

  • Keluk monofasik "beku";
  • gelombang R rendah;
  • mendalam Q;
  • segmen ST bertingkat melengkung.

Aneurisma jantung pada kardiogram

Rawatan

Rawatan boleh dilakukan secara pembedahan atau konservatif. Pemilihan taktik rawatan secara langsung bergantung kepada keparahan penyakit. Pakar menganggap tidak masuk akal untuk menggunakan teknik pembedahan hanya dalam kes-kes apabila mereka meningkatkan prognosis patologi dan kualiti hidup pesakit secara signifikan..

Petunjuk berikut untuk rawatan pembedahan dibezakan:

  • aneurisma bersaiz besar;
  • sakit teruk di jantung;
  • kegagalan jantung terbentuk;
  • aneurisma jantung kongenital;
  • pecahnya dinding jantung;
  • aritmia yang teruk;
  • tromboemboli.

Rawatan pembedahan tidak digalakkan dalam kes berikut:

  • saiz kecacatan stabil yang tidak berubah untuk masa yang lama;
  • risiko anestetik;
  • indeks jantung rendah;
  • kecacatan non-transmural pada perfusi di kawasan aneurisma.

Operasi boleh bersifat paliatif atau radikal. Carpentier anuloplasty termasuk yang pertama, kaedah berikut hingga yang kedua:

  • reseksi kecacatan;
  • septoplasti;
  • pembinaan semula Jathen-Dor;
  • penutupan air mata.

Selalunya, pembedahan untuk merawat aneurisma dapat digabungkan dengan cantuman bypass arteri koronari. Rawatan aneurisma secara konservatif dapat mengurangkan risiko komplikasi, serta memperlambat perkembangan patologi. Dengan terapi ubat yang tepat, adalah mungkin untuk meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara, namun, kecacatan itu dapat diatasi sepenuhnya hanya setelah operasi.

Aneurisma aorta

Aneurisma aorta difahami sebagai keadaan di mana penonjolan dinding aorta atau pengembangan tapaknya diperhatikan. Selalunya patologi ini mempengaruhi bahagian perut kapal ini. Aneurisma aorta toraks jauh lebih jarang berlaku. Tanda klinikal utama penyakit ini adalah kesakitan. Penyetempatan kesakitan bergantung pada lokasi kecacatan. Pesakit boleh mengemukakan aduan berikut:

  • sakit belakang;
  • ketidakselesaan dan sakit di perut;
  • sensasi denyutan di kawasan epigastrik.

Diagnosis dibuat hanya selepas kajian instrumental. Boleh diresepkan: ultrasound, angiography, komputer atau terapi resonans magnetik.

Bahaya utama dengan aneurisma aorta adalah kemungkinan pecahnya. Risiko komplikasi bergantung pada ukuran kecacatan. Dengan diagnosis lewat aneurisma pecah dan permulaan rawatan yang tidak tepat waktu, kematian mungkin terjadi.

Aneurisma serebrum

Aneurisma saluran cerebral adalah keadaan patologi di mana penipisan tempatan dinding vaskular dan pengembangan arteri otak diperhatikan. Selalunya penyakit ini tidak menampakkan masa yang lama.

Sebab-sebab pembentukan patologi ini termasuk:

  • kecederaan kepala;
  • hipertensi arteri;
  • perubahan aterosklerotik pada saluran otak;
  • proses tumor.

Untuk mendiagnosis penyakit ini, diperlukan kajian instrumental seperti komputasi tomografi, pencitraan resonans magnetik dan angiografi..

Rawatan patologi, bergantung pada ciri-ciri individu pesakit dan keparahan manifestasi, boleh dilakukan secara konservatif atau pembedahan. Terapi konservatif berdasarkan penggunaan kaedah berikut:

  • ubat penahan sakit;
  • antikonvulsan;
  • ubat untuk menormalkan tekanan darah;
  • antagonis kalsium.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis