Jenis dan gejala angiopati retina

Semua kandungan iLive diperiksa oleh pakar perubatan untuk memastikan ketepatan dan konsisten yang terbaik dengan fakta..

Kami mempunyai peraturan yang ketat untuk memilih sumber maklumat dan kami hanya merujuk ke laman web terkemuka, institusi penyelidikan akademik dan, jika mungkin, penyelidikan perubatan yang terbukti. Harap maklum bahawa nombor dalam tanda kurung ([1], [2], dll.) Adalah pautan interaktif untuk kajian sedemikian..

Sekiranya anda berpendapat bahawa mana-mana bahan kami tidak tepat, ketinggalan zaman atau dipersoalkan, pilih dan tekan Ctrl + Enter.

Angiopati retina awal adalah peringkat pertama penyakit ini. Dalam banyak kes, angiopati dalam jangka masa ini berlanjutan tanpa ada gejala yang dapat diketahui oleh pesakit. Tetapi tidak lama kemudian, dengan perkembangan penyakit ini, munculnya sejenis "lalat", bintik-bintik gelap di depan mata, kilatan cahaya dan sebagainya. Tetapi ketajaman penglihatan masih tetap normal, dan ketika memeriksa fundus, perubahan pada tisu mata belum dapat dilihat.

Kita dapat mengatakan bahawa pada peringkat pertama penyakit ini, semua proses dapat diterbalikkan, iaitu untuk membuat saluran mata pulih. Dalam kes ini, tidak akan ada pelanggaran struktur tisu mata, dan ketajaman penglihatan akan tetap normal, sama seperti sebelum penyakit ini.

Untuk tujuan ini, adalah perlu untuk memulakan rawatan kedua-dua masalah vaskular itu sendiri dan penyakit yang mendasari yang menyebabkan komplikasi serius ini. Hanya dalam kes ini, pada tahap awal proses, perkembangan perubahan negatif pada mata dapat dihentikan.

Semua perkara di atas berlaku untuk kes penyakit yang disebabkan oleh hipertensi. Dengan angiopati diabetes, yang diprovokasi oleh diabetes mellitus, bahkan pada tahap awal, proses pemusnahan vaskular pada mata menjadi tidak dapat dipulihkan.

Angiopati vaskular retina adalah tiga darjah.

Angiopati retina pada kedua mata

Oleh kerana angiopati adalah akibat penyakit sistemik badan yang lain dan mempengaruhi saluran di seluruh tubuh manusia, ia hampir selalu dapat dilihat pada kedua mata seseorang.

Angiopati retina pada kedua mata adalah pelanggaran struktur dan fungsi saluran darah, yang menyebabkan pelbagai masalah pada mata dan penglihatan, bergantung pada tahap penyakit itu sendiri. Mungkin kemunculan miopia progresif atau kebutaan, serta glaukoma dan katarak mata.

Sebab dan gejala penyakit di mana penyakit itu dapat didiagnosis telah dijelaskan di bahagian sebelumnya. Masalah vaskular pada kedua-dua mata juga ditandai dengan pembahagian diabetes, hipertensi, traumatik, hipotonik dan awet muda, yang juga terdapat pada penyakit retina vaskular sebelah mata. Selain itu, rawatan masalah ini juga dikaitkan, pertama sekali, dengan memperbaiki keadaan umum seseorang dan menyingkirkan penyakit yang mendasari. Sudah tentu, rawatan tempatan yang simptomatik juga penting, yang akan mengekalkan keadaan saluran mata dalam keadaan stabil, mencegah perubahan yang tidak dapat dipulihkan..

Angiopati Retina 1 darjah

Dengan hipertensi, terdapat beberapa tahap angiopati yang disebabkan oleh masalah dengan tekanan darah tinggi. Klasifikasi ini timbul kerana tahap kerosakan pada saluran mata yang diperhatikan dengan komplikasi ini. Terdapat tiga peringkat penyakit - pertama, kedua dan ketiga. Ketahui pada tahap apa penyakit ini, hanya mungkin dilakukan dengan pemeriksaan oftalmologi fundus pesakit.

Proses perubahan vaskular hipertensi dicirikan oleh pengembangan urat-urat fundus, kerana mereka meluap dengan darah. Vena mula menggeliat, dan permukaan bola mata ditutup dengan pendarahan titik kecil. Lama kelamaan, pendarahan menjadi lebih kerap, dan retina mula mendung.

Pada tahap pertama angiopati, perubahan berikut pada mata, yang disebut fisiologi, adalah ciri:

  • arteri yang terletak di retina mula mengecil,
  • urat retina mula mengembang,
  • ukuran dan lebar kapal menjadi tidak rata,
  • terdapat peningkatan kura-kura saluran darah.

Angiopati retina darjah 1 adalah tahap penyakit di mana prosesnya masih boleh dibalikkan. Sekiranya penyebab komplikasi itu sendiri dihilangkan - hipertensi, maka pembuluh darah di mata secara beransur-ansur kembali normal, dan penyakitnya reda.

Angiopati retina sederhana

Angiopati retina sederhana adalah peringkat kedua penyakit yang berlaku selepas peringkat pertama.

Dengan angiopati retina darjah kedua, penampilan perubahan organik pada mata adalah ciri:

  • kapal semakin mula berbeza-beza lebar dan ukurannya,
  • kura-kura saluran darah juga terus meningkat,
  • dalam warna dan struktur, kapal mulai menyerupai kawat cahaya yang terbuat dari tembaga, kerana jalur cahaya pusat yang terletak di sepanjang kapal sangat menyempit,
  • dengan perkembangan selanjutnya penyempitan jalur cahaya, kapal menyerupai persamaan wayar perak,
  • kemunculan trombosis pada saluran retina,
  • pendarahan muncul,
  • berlakunya mikroaneurisma dan kapal yang baru terbentuk, yang terletak di kawasan cakera optik, adalah ciri,
  • fundus semasa pemeriksaan adalah pucat, dalam beberapa kes bahkan bayangan lilin diperhatikan,
  • mungkin perubahan dalam bidang pandangan,
  • dalam beberapa kes, terdapat pelanggaran kepekaan cahaya,
  • penglihatan kabur,
  • ketajaman visual mula hilang, rabun muncul.

Mengenai dua yang pertama telah dijelaskan di bahagian sebelumnya. Sekarang mari kita menyentuh tahap ketiga dan paling teruk penyakit ini.

Angiopati retina 3 darjah

Dengan tahap penyakit ini, gejala dan manifestasi berikut diperhatikan:

  • pendarahan retina,
  • edema retina,
  • kemunculan fokus dengan warna putih di retina,
  • berlakunya kekaburan, yang menentukan batas-batas saraf optik,
  • kemunculan edema saraf optik,
  • masalah penglihatan yang teruk,
  • berlakunya kebutaan, iaitu kehilangan penglihatan sepenuhnya.

Angiopati retina hipertensi

Hipertensi adalah penyakit yang dicirikan oleh peningkatan tekanan darah secara berkala atau berterusan. Salah satu penyebab utama penyakit ini adalah penyempitan saluran kecil dan kapilari di seluruh sistem vaskular, yang menyebabkan penyumbatan aliran darah. Oleh itu, darah mula memberi tekanan pada dinding pembuluh darah, yang menyebabkan peningkatan tekanan darah, karena jantung melakukan lebih banyak usaha untuk mendorong darah melalui tempat tidur vaskular.

Hipertensi menyebabkan pelbagai komplikasi pada tubuh manusia, misalnya, penyakit jantung, otak, ginjal, dan sebagainya. Tidak terkecuali, dan penyakit vaskular mata, iaitu retina, salah satunya adalah angiopia.

Dengan penyakit ini, urat mula bercabang dan mengembang, sering timbul pendarahan, yang diarahkan ke bola mata. Pengaburan bola mata salah satu atau kedua-dua mata juga mungkin berlaku..

Sekiranya anda mengambil tindakan yang bertujuan untuk mengatasi masalah yang mendasari dan mencapai hasil yang baik dan keadaan yang stabil, angiopati retina hipertensi akan hilang dengan sendirinya. Sekiranya anda memulakan penyakit ini, ia boleh mengakibatkan masalah penglihatan yang serius dan masalah mata yang lain.

Angiopati retina hipertensi

Dengan jenis penyakit ini, kemerosotan ketajaman penglihatan, yang dinyatakan dalam penglihatan kabur dengan satu atau kedua mata, adalah ciri. Miopia juga boleh berkembang, yang berkembang dengan memburuknya pesakit dengan hipertensi..

Angiopati retina hipertensi berlaku sebagai komplikasi hipertensi seseorang yang ada. Dengan penyakit ini, tekanan pada dinding kapal meningkat sehingga menimbulkan masalah pada pelbagai organ tubuh manusia.

Mata yang mula mengalami kesukaran berfungsi tidak terkecuali. Terutama, ini berlaku pada retina, di dalam saluran dan tisu di mana perubahan degeneratif mulai terjadi..

Angiopati Hipotonik Retina

Hipotensi, iaitu penurunan tekanan darah yang kuat, diperhatikan dengan penyakit yang disebut hipertensi. Pada masa yang sama, tekanan menurun sehingga proses ini menjadi jelas bagi seseorang dan menyebabkan kemerosotan kesejahteraan.

Terdapat dua jenis hipertensi arteri - akut dan kronik. Dalam keadaan akut, manifestasi keruntuhan dapat diperhatikan, di mana nada vaskular turun dengan mendadak. Mungkin penampilan kejutan, yang dicirikan oleh vasodilasi lumpuh. Semua proses ini disertai dengan penurunan bekalan oksigen ke otak, yang mengurangkan kualiti fungsi organ manusia yang penting. Dalam beberapa kes, hipoksia berlaku, yang memerlukan rawatan perubatan segera. Dan dalam kes ini, faktor penentu bukanlah penunjuk tekanan di dalam kapal, tetapi kadar penurunannya.

Angiopati hipotonik retina adalah akibat hipertensi arteri dan ditunjukkan dalam penurunan nada saluran retina. Akibatnya, kapal mulai meluap dengan darah, yang mengurangkan kecepatan alirannya. Selepas itu, gumpalan darah mula terbentuk di saluran kerana genangan darah. Proses ini dicirikan oleh sensasi denyutan, yang diperhatikan pada saluran mata..

Angiopati retina hipotonik

Biasanya, komplikasi jenis ini hilang dengan rawatan penyakit yang betul. Nada kapal seluruh badan bertambah baik, yang mempengaruhi keadaan saluran mata. Darah mula bergerak lebih cepat, pembekuan darah berhenti terbentuk, yang mempengaruhi peningkatan bekalan darah ke retina, bola mata dan sebagainya.

Angiopati retina jenis hipotonik disebabkan oleh penyakit utama manusia - hipotensi. Dalam kes ini, terdapat penurunan nada kapal seluruh badan, dan juga, khususnya, mata. Oleh itu, darah mula bertakung di dalam pembuluh darah, yang menyebabkan munculnya gumpalan darah di saluran ini. Trombosis kapilari dan saluran vena menyebabkan pelbagai pendarahan di retina dan bola mata. Yang menyebabkan masalah penglihatan, serta masalah mata yang lain.

Angiopati Retina Campuran

Dengan jenis penyakit ini, perubahan patologi pada saluran mata mulai muncul, yang disebabkan oleh disfungsi dalam pengaturan aktiviti mereka oleh sistem saraf autonomi.

Angiopati retina campuran adalah penyakit mata yang disebabkan oleh penyakit sistemik secara umum yang mempengaruhi pembuluh darah seluruh badan. Dalam kes ini, kapilari dan kapal lain yang berada di fundus terjejas terutamanya.

Jenis disfungsi vaskular ini boleh mengakibatkan akibat yang sangat serius bagi penglihatan seseorang, misalnya, kemerosotannya, dan juga kehilangan.

Bentuk komplikasi ini berlaku pada semua kategori usia pesakit, kerana penyakit sistemik adalah ciri dari usia apa pun. Tetapi terdapat peningkatan kejadian angiopati pada orang yang telah melewati batas usia tiga puluh tahun.

Biasanya, keadaan saluran retina mata mula kembali normal dengan rawatan penyakit yang mendasari. Ini berlaku bukan hanya pada sistem vaskular di mata, tetapi juga untuk peredaran darah ke seluruh tubuh. Dalam kes ini, rawatan harus dilakukan secara komprehensif, dengan mempertimbangkan diagnosis terapeutik dan oftalmik.

Angiopati dystonik retina

Komplikasi jenis ini dicirikan oleh gangguan penglihatan yang serius, yang dapat menampakkan diri dalam perkembangan miopia yang aktif. Dalam beberapa kes, walaupun kehilangan penglihatan sepenuhnya dapat dilihat. Masalah dengan saluran mata dan gangguan penglihatan biasanya mempengaruhi orang selepas tiga puluh.

Angiopati dystonic retina adalah komplikasi patologi lain yang berlaku di dalam tubuh manusia. Lebih-lebih lagi, disfungsi ini mempengaruhi semua saluran darah sistem peredaran darah, sementara saluran mata menderita tidak kurang, malah kadang-kadang lebih banyak..

Keadaan pesakit dicirikan oleh gejala seperti penampilan kerudung di depan mata, kehadiran rasa sakit atau ketidakselesaan di mata, berlakunya kilatan cahaya di mata, kemerosotan ketajaman penglihatan, kemunculan pendarahan tempatan yang berlaku di bola mata.

Semasa memerhatikan gejala seperti itu, seseorang mesti berunding dengan pakar oftalmologi untuk mengetahui punca masalah penglihatan, dan juga untuk memilih rawatan yang sesuai.

Angiopati diabetes Retina

Diabetes mellitus adalah sekumpulan penyakit yang disebabkan oleh gangguan pada sistem endokrin. Pada masa yang sama, kekurangan hormon insulin diperhatikan, yang mengambil bahagian penting dalam mengatur proses metabolik dalam tubuh, misalnya, dalam metabolisme glukosa dan sebagainya. Tetapi bukan satu-satunya disfungsi yang disebabkan oleh penyakit ini. Bukan hanya metabolisme glukosa terganggu, tetapi semua jenis proses metabolik terjejas - lemak, protein, karbohidrat, mineral dan garam air.

Angiopati retina diabetes berlaku sebagai komplikasi diabetes mellitus. Saluran darah terjejas kerana pengabaian penyakit dan kesannya pada semua tisu badan. Bukan sahaja kapilari kecil yang terletak di mata menderita, tetapi juga kapal yang lebih besar di seluruh tubuh manusia. Akibatnya, semua saluran menjadi sempit, dan darah mula mengalir dengan lebih perlahan. Akibatnya, kapal-kapal menjadi tersumbat, yang menyebabkan masalah pada tisu, yang mesti dibekalkan dengan nutrien dan oksigen. Semua ini menyebabkan gangguan metabolik pada mata, iaitu di retina, yang paling sensitif terhadap disfungsi vaskular. Dalam keadaan seperti itu, gangguan penglihatan, kemunculan rabun dan juga kebutaan adalah mungkin.

Latar Belakang Angiopati Retina

Penyebab perubahan distrofi pada retina adalah masalah berikut: keracunan badan, kehadiran hipertensi arteri, kemunculan vaskulitis autoimun, masalah genetik pada dinding saluran darah, kecederaan mata dan tulang belakang serviks, pelbagai penyakit darah, kehadiran diabetes mellitus, keadaan kerja berterusan dengan ketegangan mata yang tinggi, tekanan intrakranial yang tinggi.

Latar belakang angiopati retina mendapat namanya kerana fakta bahawa ia berlaku dengan latar belakang pelbagai penyakit. Dalam hal ini, perubahan terjadi pada dinding pembuluh darah, yang mempengaruhi fungsi normalnya. Terdapat gangguan peredaran darah di mata, yang menjadi disfungsi kronik. Perubahan seperti itu pada kapal menjadi penyebab gangguan penglihatan berterusan, yang dalam banyak kes tidak dapat dipulihkan. Sebilangan pesakit mengalami kehilangan penglihatan sepenuhnya..

Angiopati vena retina

Darah mula mengalir dengan lebih perlahan, dan kadang-kadang stagnan, yang menyebabkan penyumbatan saluran darah, munculnya pembekuan darah, dan juga pendarahan di bola mata. Vena juga mula berubah bentuk, mengembang dan menggeliat sepanjang keseluruhannya. Selepas itu, perubahan struktur tisu mula berlaku di retina..

Angiopati vena retina adalah komplikasi penyakit sistemik badan, yang menampakkan dirinya dalam pelanggaran aliran darah vena.

Dengan masalah seperti itu pada urat mata pada pesakit, pelbagai gangguan penglihatan dapat dikesan. Sebagai contoh, terdapat kelegapan pada mata, rabun lemah atau berterusan. Untuk menghilangkan masalah dengan urat oftalmik, perlu menangani terapi penyakit yang mendasari dalam kombinasi dengan rawatan gangguan vaskular itu sendiri.

Gejala angiopati jenis ini diperhatikan dengan hipertensi, yang menyebabkan komplikasi serupa pada saluran mata..

Angiopati Retina Traumatik

Sebarang kecederaan, walaupun tidak ketara pada pandangan pertama, boleh menyebabkan komplikasi serius dan masalah kesihatan. Contohnya, kecederaan pada tulang belakang serviks, kecederaan otak, tekanan yang tajam di dada sering menyebabkan komplikasi pada organ mata.

Angiopati traumatik retina dicirikan oleh penyempitan saluran darah di mata kerana mampatan saluran tulang belakang serviks. Juga, akibat kecederaan adalah peningkatan tekanan intrakranial, yang boleh menjadi kekal dan mempengaruhi nada saluran retina. Selepas itu, pesakit mengalami masalah penglihatan, yang dinyatakan dalam kemerosotan berterusan dan stabilnya, yang disebut miopia progresif.

Mekanisme komplikasi ini adalah seperti berikut: penekanan kapal yang tajam dan tiba-tiba menyebabkan kekejangan arteriol, yang menyebabkan hipoksia retina, semasa transudat keluar. Beberapa saat selepas kecederaan, penampilan perubahan organik di retina diperhatikan, yang sering menyertai pendarahan.

Dengan penyakit ini, lesi yang kerap berlaku bukan sahaja di retina, tetapi juga perubahan atropik pada saraf optik.

Gegar otak menyebabkan perubahan pada mata, yang disebut Berlin retinal clouding. Dalam kes ini, edema muncul, yang mempengaruhi lapisan retina dalam. Terdapat juga tanda-tanda pendarahan subkoroid, di mana transudat muncul.

Sebagai kesimpulan, kita dapat mengatakan bahawa dengan bentuk angiopati traumatik, gegaran retina berlaku. Kerosakan pada saraf optik, iaitu plat etmoid nipisnya, menyebabkan ini berlaku. Kerosakan pada plat berlaku kerana pukulan tajam mendorongnya untuk bergerak ke belakang, yang menyebabkan pendarahan di retina dan munculnya edema pada cakera optik.

Angiopati retina hipertensi

Manifestasi oftalmik

Seorang pakar oftalmologi akan melihat tanda-tanda khas makroangiopati hipertensi, yang menunjukkan perkembangan hipertensi.

Tahap 1

Dalam fasa gangguan fungsi utama dan pembalikan nada vaskular di fundus, doktor akan mengesan perubahan berikut:

  • arteri sempit;
  • urat melebar;
  • penampilan kapal berliku-liku;
  • manifestasi tunggal gejala persimpangan arteriovenous.

Angiopati hipertensi dapat menampakkan diri dalam dua bahagian bawah, yang berbeza dalam keparahan dan kecerahan gejala oftalmik. Dengan rawatan perubatan tepat pada masanya dan permulaan terapi antihipertensi yang berkesan, patologi mata berbahaya dapat dicegah..

2 tahap

Perubahan sklerotik pada saluran retina menunjukkan perubahan patologi yang tidak dapat dipulihkan: retinopati hipertensi yang berlaku dengan perkembangan hipertensi arteri menyebabkan pelanggaran berat pada fundus. Dengan oftalmoskopi, gejala berikut dapat dikenal pasti:

  • peningkatan ketidaksamaan kapal (penyempitan kapilari dan pengembangan urat kecil);
  • kemunculan sebilangan besar batang vaskular berbelit;
  • sklerosis dan hyalinosis di dinding arteri (gejala dawai perak dan tembaga);
  • pelbagai manifestasi gejala persimpangan arteriovenous;
  • pembentukan mikrotrombi;
  • pendarahan spot;
  • perubahan pada kawasan cakera optik (lilin pucat).

Kecacatan vaskular yang akan dilihat oleh doktor menunjukkan risiko komplikasi yang tinggi dan perkembangan penyakit yang tidak dapat dielakkan.

3 tahap

Vasopati hipertensi boleh menyebabkan kehilangan penglihatan sepenuhnya. Makroangiopati hipertensi tahap terakhir, sebagai tambahan kepada gejala retinopati yang biasa, ditunjukkan oleh gejala berikut:

  • bengkak dan pendarahan berganda di retina;
  • fokus putih pengumpulan eksudat, serupa dengan gumpalan bulu kapas;
  • bengkak dan kekasaran cakera optik.

Kekalahan saluran darah dan saraf pada peringkat terakhir menyebabkan kemerosotan penglihatan yang ketara dan risiko tinggi detasmen retina.

Perubatan rakyat

Untuk rawatan angiopati, penyembuh menggunakan kaedah berikut:

Ambil 100 gram St. John's wort, chamomile, millennia, birch buds, immortelle dan campurkan semuanya. Selepas itu, 1 sudu campuran ditambahkan ke setengah liter air panas dan dimasukkan selama 20 minit.

Kemudian tapis semuanya dan tambahkan air untuk mendapatkan infus setengah liter. Minum 1 gelas pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu malam (setelah minum segelas infus pada waktu petang, anda tidak boleh makan atau minum). Ambil setiap hari sehingga keseluruhan koleksi digunakan..

1 sudu teh mistletoe putih, sudah dihancurkan menjadi serbuk, kacau dalam air mendidih 250 mililiter dan masukkan ke dalam semalaman. Ambil 2 sudu 2 kali sehari, 3-4 bulan.

Ambil ladang ekor kuda (20 gram), dataran tinggi (30 gram), 50 gram bunga hawthorn dan campurkan semuanya. Kemudian campurkan 2 sudu teh campuran dalam 250 mililiter air panas dan biarkan selama setengah jam. Gunakan setengah jam sebelum makan 1 sudu 3 kali sehari selama sebulan.

Rejimen dan pemakanan penyakit

Pesakit disyorkan sebagai cara hidup aktif dan diberi diet diet yang bertujuan untuk menjaga fungsi retina yang normal dan mengurangkan risiko tekanan darah tinggi.

Makanan dengan sejumlah besar karbohidrat, kolesterol dan garam tidak termasuk dalam diet. Menu ini direka sedemikian rupa sehingga kaya dengan vitamin, mineral dan unsur surih yang diperlukan untuk retina, saluran darah dan seluruh badan.

Dari diet tidak termasuk:

  1. berminyak;
  2. panggang;
  3. masin;
  4. tajam;
  5. minuman beralkohol;
  6. makanan segera dan makanan goreng;
  7. produk separuh siap;
  8. produk tepung;
  • produk susu;
  • buah-buahan dan sayur-sayuran;
  • kehijauan;
  • telur
  • pelbagai jenis bijirin;
  • daging dan ikan tanpa lemak dalam bentuk rebus, dibakar dan dikukus.
  • kekacang;
  • roti Gandum;
  • hadkan pengambilan cecair.

Rawatan untuk angiopati sangat mudah. Ia berkaitan dengan rawatan hipertensi. Kesan yang baik untuk meneutralkan akibat angiopati tahap lanjut adalah pembekuan fotografi dan laser kapal yang baru terbentuk.

Terapkan eksperimen radiasi neutron ke kelenjar hipotalamus-pituitari-adrenal. Vitamin P, E, hormon, agen antisklerotik, terapi oksigen, antikoagulan juga membantu..

Untuk pencegahan, anda perlu memantau keadaan umum badan, menjalani gaya hidup sihat. Tindakan khusus untuk mata tidak diperlukan, kerana angiopati retina adalah gema sama ada kelainan genetik, atau trauma, atau anomali kongenital dan penyakit vaskular.

Dengan satu cara atau yang lain, itu hanya gema, isyarat untuk mendengar keadaan umum badan.

Kaedah untuk mengenal pasti dan merawat makroangiopati

Angiopati diabetes atau hipertensi boleh disyaki mengikut ciri-ciri gejala, sejarah, aduan pesakit, tetapi gambaran lengkap mengenai patologi dapat dibentuk hanya dengan pemeriksaan penuh. Untuk tujuan ini, perundingan pakar sempit dilantik - ahli endokrinologi, ahli bedah angios, pakar neuropatologi, pakar oftalmologi, pakar kardiologi, ahli nefrologi dan lain-lain. Ujian makmal diperlukan:

  1. Gula darah
  2. Spektrum lipid;
  3. Petunjuk pembekuan, platelet, fibrinogen.
  4. Menurut petunjuk - hormon kelenjar adrenal, kelenjar tiroid, kajian fungsi buah pinggang, dll..

Diagnostik instrumen makroangiopati semestinya merangkumi elektrokardiografi, profil tekanan darah harian, ujian tekanan (treadmill, ergometry basikal), ultrasound jantung, kapal besar, kajian aliran darah dengan dopplerometri, angiografi sinar-X kapal otak, jantung, buah pinggang.

Rawatan makroangiopati, tanpa mengira penyebabnya, memberikan kesukaran yang besar kerana perubahan yang tidak dapat dipulihkan, perkembangan patologi yang cepat, kombinasi yang kerap dengan lesi kronik organ parenkim lain dan faktor yang berkaitan dengan usia. Ia harus komprehensif dan bertujuan untuk mekanisme patogenetik gangguan vaskular.

Matlamat terapi makroangiopati adalah untuk menghentikan perkembangan komplikasi yang boleh menyebabkan kecacatan dan kematian pesakit, kerana sudah mustahil untuk memulihkan struktur normal dinding arteri.

Pendekatan utama dalam rawatan makroangiopati:

  • Normalisasi parameter biokimia darah - pecahan gula, kolesterol dan lipid;
  • Pembetulan gangguan hemocoagulation;
  • Normalisasi.

Dalam makroangiopati diabetes, tanpa mengira jenis diabetes, insulin boleh diresepkan, perlu makan makanan yang sesuai, menurut petunjuk - ubat penurun gula (glibenclamide, metformin).

Dengan pergeseran metabolisme lemak, statin (simvastatin, atorvastatin), fibrate (clofibrate), kompleks antioksidan ditetapkan, dan diet dengan pembatasan lemak haiwan adalah wajib.

Untuk pencegahan trombosis, ubat pengencer darah, ubat peningkatan peredaran mikro (aspirin, lonceng, pentoxifylline, clopidogrel, warfarin, dll.) Ditunjukkan, yang dipilih berdasarkan status umum dan parameter makmal darah.

Terapi antihipertensi ditunjukkan untuk makroangiopati diabetes dan hipertensi. Ia merangkumi penggunaan perencat ACE (lysitar, capropril, ramipril), diuretik (veroshpiron, diacarb), beta-blocker (metoprolol, atenolol).

Perubahan trofik pada kaki pada diabetes menunjukkan tidak hanya pendedahan ubat (pentoxifylline, solcoseryl, emoxipin, rawatan topikal dengan kaedah untuk pertumbuhan semula dan trofisme, agen antiplatelet), tetapi juga bantuan pembedahan sehingga pengangkatan anggota badan.

Dalam manifestasi akut makroangiopati (serangan jantung, strok), rawatan pembedahan kecemasan dapat dilakukan - pembedahan pintasan, penyingkiran bahagian arteri atau trombus yang terkena, amputasi anggota badan.

Prognosis makroangiopati selalu serius, kerana komplikasi ini secara signifikan meningkatkan kadar kematian keseluruhan di kalangan pesakit diabetes dan hipertensi, dan infarksi miokardium dan serebrum menjadi penyebab utama kematian.

Prognosis yang tidak baik menentukan perhatian terhadap masalah dari pihak pakar, dan pesakit sangat memerlukan pelaksanaan cadangan doktor.

Tahap Retinopati Hipertensi

Bergantung pada tahap kerosakan pada saluran retina, angiopati hipertensi saluran retina berkembang dalam beberapa peringkat. Dan tahap penyakit apa dalam satu kes atau yang lain dapat ditentukan oleh pakar oftalmologi setelah memeriksa fundus. Bergantung pada tahap perkembangan patologi, pelanggaran tertentu pada saluran mata berlaku. Terdapat 4 peringkat perkembangan retinopati hipertensi:

  • peringkat pertama. Perubahan fisiologi berlaku, dan gejala yang teruk tidak ada. Seseorang tidak merasa tidak selesa dan bahkan tidak menyedari bahawa ada masalah. Kekejangan vaskular dan pelebaran lumen arteri okular sangat perlahan, oleh itu, hanya mungkin untuk menentukan penyakit ini semasa pemeriksaan oleh pakar oftalmologi;
  • peringkat kedua. Perubahan organik berlaku di dinding saluran darah. Gejala menjadi lebih jelas dan mula menimbulkan ketidaknyamanan kepada seseorang, kerana keluhan pertama timbul. Semasa pemeriksaan, doktor menyedari pengembangan, pembengkakan rangkaian vena, pendarahan spot, kilauan dinding vaskular dan pucat pucat fundus;
  • tahap ketiga. Dalam struktur retina dan langsung di dalam kapal, proses degeneratif mulai berlaku dengan intensiti tinggi, yang dapat memprovokasi detasmen retina;
  • tahap keempat. Ini adalah tahap akhir perkembangan angiopati retina, yang disertai dengan pelepasan cecair yang terkumpul di fundus sebagai akibat dari proses keradangan dan, sebagai akibatnya, gangguan peredaran darah ke tahap yang lebih tinggi.

Pada peringkat pertama, perkembangan akibat dapat dicegah dengan sederhana, tetapi jika anda memulakan pengembangan proses patologi, maka kehilangan penglihatan dijamin. Oleh itu, anda perlu membuat pemeriksaan rutin dengan doktor, termasuk pakar oftalmologi. Sekiranya terdapat masalah, disyorkan untuk memulakan rawatan dengan lebih cepat dan mengikuti arahan doktor yang hadir.

Punca penyakit dan mekanisme kejadian

Pada pesakit hipertensi, normalisasi tekanan darah di saluran retina berlaku hanya setelah tidak kurang dari setengah jam. Tempoh vasodilasi metabolik juga diperhatikan. Pada orang yang sihat, tidak lebih dari 2 minit, pada pesakit dengan hipertensi - setelah 5-10 minit.

Angiopati retina hipertensi berlaku kerana sebab-sebab berikut:

  • peningkatan tekanan darah yang berterusan dan kerap;
  • peningkatan gula darah, dislipidemia;
  • patologi endokrinologi;
  • kerja yang berkaitan dengan ketegangan mata yang berterusan;
  • berat badan berlebihan;
  • kekurangan magnesium dan vitamin;
  • situasi tekanan yang kerap;
  • makan makanan yang tinggi karbohidrat dan lemak;
  • tabiat buruk;
  • patologi struktur saluran mata;
  • peningkatan tekanan intrakranial;
  • penyakit rabung;
  • kecederaan kepala;
  • umur.

Angiopati retina hipertensi mempunyai banyak nama klinikal, walaupun istilah itu sendiri hanya berlaku di bekas USSR.

Antara nama tersebut adalah retinitis albuminurik, retinitis arteriosklerotik, retinitis angiospastik, retinopati hipertensi, retinitis arteriospastik, angioretinoneuropati hipertensi, angio- atau retinodegenerasi.

Kepelbagaian semacam itu dikaitkan dengan kesamaran tanda-tanda penyakit ini, dan dengan pelbagai penyebabnya. Tidak ada konsensus mengenai klasifikasi penyakit ini. Faktanya adalah bahawa menurut beberapa data ia diklasifikasikan mengikut tahap perkembangan hipertensi, menurut yang lain - sebagai hipertensi ginjal dan perubahan aterosklerotik pada saluran mata.

Substrat patologi retinopati masih belum difahami dengan baik. Penembusan aktif, rembesan, atau dengan kata lain, transudasi plasma ke dalam retina dan tisu cakera, tidak diragukan lagi, berlaku. Cecair transudatif mengelupas unsur-unsur berlainan lapisan retina.

Pengumpulan cecair di tempat begitu besar sehingga timbulnya ruang sista. Pengumpulan cecair dan fibrin pada lapisan dalam retina secara oftalmoskopi mempunyai kemunculan fokus katun. Bintik-bintik putih berkilat yang membentuk bentuk bintang secara histologi mewakili deposit lipid.

Sekiranya kita bercakap mengenai perubahan pada membran vaskular, maka gambaran kajiannya sangat kompleks. Vasokonstriksi ophthalmoscopic yang dilihat tidak dikesan secara histologi. Pada masa yang sama, anda dapat melihat pengumpulan protein tisu penghubung, hyaline, lipid.

Mereka juga merosakkan dinding saluran darah di bawah tekanan mereka. Pendarahan bulat kecil berlaku di kapilari terminal. Mengenai asal usul penyakit ini, para saintis belum mencapai kesepakatan, kerana tidak ada data yang jelas.

Kemungkinan distrofi, kehilangan fungsi tisu, dikaitkan dengan hipoksia disebabkan oleh banyak perubahan dalam sistem peredaran kapilari. Ini, pada gilirannya, cepat atau lambat menyebabkan peningkatan kebolehtelapan dinding kapal. Itulah sebabnya terdapat jalan keluar ke tisu retina plasma dan sel darah merah.

Untuk meningkatkan kemungkinan angiopati retina hipertensi boleh:

  1. keracunan kronik;
  2. semua jenis kecederaan;
  3. perubahan berkaitan dengan usia pada saluran darah;
  4. osteochondrosis;
  5. penyakit darah;
  6. kegagalan dalam proses metabolik dan lain-lain

Apa yang berlaku di kapal?

Dengan hipertensi, arteri kecil, arteriol, di mana lapisan otot dikembangkan, terutamanya terjejas. Oleh itu, penyakit ini boleh disebut arteriolosklerosis.

Perubahan ciri yang cukup banyak terjadi di dalamnya - secara beransur-ansur, ketika penyakit itu berkembang, lapisan otot dinding menebal, sebilangan besar serat elastik muncul di dalamnya (hiperelastosis).

Bahagian dalam kapal menyempit dengan ketara, lumen kapal berkurang, dan aliran darah menjadi sukar.

Dalam arteri dan arteriol yang sangat kecil, proses yang cepat berlaku atau perubahan tekanan darah yang kerap (lompatan tajam) membawa kepada penggantian serat otot di dalamnya dengan serat hyaline, dan dinding itu sendiri tepu dengan lipid dan kehilangan keanjalannya.

Dengan tekanan darah tinggi yang berpanjangan, arteriol mengembangkan trombosis, pendarahan dan mikrofungsi.

Perlu ditekankan sekali lagi bahawa perubahan tersebut berlaku di seluruh badan dan di saluran fundus, khususnya. Mekanisme perkembangan angiopati hipertensi retina sama dengan mekanisme yang dijelaskan di atas.

Ciri-ciri gejala makangangiopati pelbagai bentuk

Kedua-dua makroangiopati diabetes dan hipertonik menyebabkan manifestasi serupa patologi vaskular kerana asas morfologi stereotaip, iaitu aterosklerosis. Bergantung pada lokasi lesi, aterosklerosis arteri koronari, ginjal, serebrum, aorta, dan lain-lain dibezakan, iaitu bentuk makroangiopati pada diabetes mellitus atau hipertensi akan bertepatan dengan yang berlaku pada kasus aterosklerosis biasa..

Gejala makroangiopati termasuk tanda-tanda kerosakan iskemia pada pelbagai organ, dalam kes yang teruk - perubahan nekrotik, dan mempunyai beberapa ciri:

  • Makroangiopati koronari menjadi asas penyakit jantung koronari dan menyebabkan angina pectoris, nekrosis miokard, aritmia, kegagalan organ akut atau kronik, kematian jantung secara tiba-tiba, sementara dengan diabetes, bentuk kerosakan jantung yang tidak normal dan tidak menyakitkan tidak jarang berlaku;
  • Pesakit kencing manis lebih kerap didiagnosis dengan serangan jantung berulang dan berulang kerana kerosakan mendalam pada saluran koronari, serta komplikasi serangan jantung akibat makroangiopati (gangguan irama, aneurisma jantung, sindrom tromboemboli, kejutan kardiogenik, dll.);
  • Risiko kematian akibat nekrosis miokard pada makroangiopati diabetes saluran jantung adalah dua kali lebih tinggi daripada pesakit tanpa diabetes;
  • Makroangiopati saluran otak berlaku dengan fenomena iskemia serebrum berterusan atau serangan jantung (strok), dan kombinasi hipertensi, diabetes dan kerosakan pada arteri meningkatkan risiko kemalangan serebrovaskular beberapa kali;
  • Setiap diabetes kesepuluh mengalami bentuk makroangiopati yang melenyapkan pada bahagian bawah kaki, sementara pesakit mengadu penyejukan di kaki, pelanggaran kepekaan, kesakitan, pembengkakan, perubahan trofik (keguguran rambut, mengelupas kulit, retak, bisul);
  • Tanda spesifik makroangiopati kaki pada diabetes adalah gangren, kemungkinan meningkat dengan perubahan bersamaan dalam peredaran mikro dan trofisme saraf..

Gejala neurologi sekiranya berlaku kerosakan pada saluran leher dan otak ditunjukkan oleh gangguan kepekaan, kelemahan otot, dan kejang. Makroangiopati saluran leher, ciri hipertensi, ditunjukkan oleh kranialgia, pening, gangguan ingatan, pendengaran, dan penglihatan.

Sekiranya terdapat lesi aorta, pesakit diabetes dan darah tinggi mengadu sakit perut, sembelit atau cirit-birit, gejala bekalan darah yang tidak mencukupi ke kaki dalam bentuk mati rasa, parestesia, sakit.

Makroangiopati arteri buah pinggang membawa kepada sklerosis mereka, yang semakin memperburuk tanda-tanda hipertensi, yang menjadi tidak sensitif terhadap ubat-ubatan yang ditetapkan. Terhadap latar belakang makroangiopati ginjal, pembengkakan meningkat, pucat dan bengkak wajah muncul, dan kegagalan organ kronik.

Rawatan penyakit

Rawatan harus di bawah pengawasan perubatan yang ketat..

Angiopati retina hipertensi adalah penyakit yang sangat serius dan sering menyebabkan kebutaan, jadi anda tidak boleh menyembuhkannya sendiri di rumah, tetapi anda perlu berjumpa pakar. Doktor akan melakukan pemeriksaan menyeluruh dan membuat diagnosis. Sebagai terapi, ubat-ubatan diresepkan untuk menurunkan tekanan darah, antikoagulan dan ubat-ubatan, yang meningkatkan proses metabolik di retina. Juga dikaitkan dengan kompleks vitamin. Adalah mustahak bagi setiap pesakit untuk memilih pemakanan diet, kaedah fisioterapeutik dan ubat-ubatan rakyat.

Kembali ke senarai kandungan

Kaedah Fisioterapeutik

Angiopati hipertensi sesuai dengan kaedah rawatan fisioterapeutik. Untuk ini, terapi laser dan pengaruh medan magnet banyak digunakan. Terapi laser didasarkan pada penggunaan sinaran optik dari sinaran merah dan inframerah dalam mod berdenyut atau berterusan. Kaedah ini memberikan peningkatan dalam proses metabolik pada struktur mata yang terjejas, dan dalam kombinasi dengan ubat membantu mengekalkan fungsi visual untuk waktu yang lama..

Prosedur ini akan membantu melegakan kekejangan dan meningkatkan peredaran darah dalam darah..

Magnetotherapy adalah kaedah fisioterapeutik yang berdasarkan kepada kesan medan magnet pada mata. Ia melegakan kekejangan, bengkak, mempunyai kesan penyembuhan. Juga, dengan menggunakan kaedah ini, fotoreseptor retina dirangsang, peredaran mikro, metabolisme, dan kekonduksian sel retina ditingkatkan. Magnetoterapi digunakan untuk gangguan distrofik pada retina, keradangan saraf optik, penyakit pada saluran retina dan peningkatan tekanan mata..

Kembali ke senarai kandungan

Terapi ubat

Ubat yang menurunkan tekanan darah:

  • beta-blocker - "Atenolol", "Metoprolol";
  • Inhibitor ACE - Berlipril, Vazolong;
  • penyekat saluran kalsium - Verapamil, Amlodipine;
  • penyekat reseptor angiotensin II - "Losartan", "Valsartan";
  • diuretik - "Torasemide", "Hydrochlorothiazide".

Dadah yang meningkatkan fungsi retina:

  1. Bermakna yang menipiskan darah dan mencegah pembentukan gumpalan darah: Magnikor, Clopidogrel.
  2. Dadah yang melebarkan dinding kapal: Vinpocetine, Cavinton.
  3. Ubat-ubatan yang melindungi dinding saluran darah: Trental, Actovegin.
  4. Untuk penyerapan semula eksudat pada retina: "Papain".
  5. Vitamin: "Teardrop", "Blueberry forte".
  6. Tetes untuk mata: Taufon, Quinax.

Kembali ke senarai kandungan

Perubatan rakyat

Untuk rawatan angiopati, penyembuh menggunakan kaedah berikut:

    Ubat-ubatan rakyat digunakan sebagai sebahagian daripada rawatan komprehensif.

Ambil 100 gram St. John's wort, chamomile, millennia, birch buds, immortelle dan campurkan semuanya. Selepas itu, 1 sudu campuran ditambahkan ke setengah liter air panas dan dimasukkan selama 20 minit. Kemudian tapis semuanya dan tambahkan air untuk mendapatkan infus setengah liter. Minum 1 gelas pada waktu pagi dengan perut kosong dan pada waktu malam (setelah minum segelas infus pada waktu petang, anda tidak boleh makan atau minum). Ambil setiap hari sehingga keseluruhan koleksi digunakan..

  • 1 sudu teh mistletoe putih, sudah dihancurkan menjadi serbuk, kacau dalam air mendidih 250 mililiter dan masukkan ke dalam semalaman. Ambil 2 sudu 2 kali sehari, 3-4 bulan.
  • Ambil ladang ekor kuda (20 gram), dataran tinggi (30 gram), 50 gram bunga hawthorn dan campurkan semuanya. Kemudian campurkan 2 sudu teh campuran dalam 250 mililiter air panas dan biarkan selama setengah jam. Gunakan setengah jam sebelum makan 1 sudu 3 kali sehari selama sebulan.
  • Kembali ke senarai kandungan

    Rejimen dan pemakanan penyakit

    Pesakit disyorkan sebagai cara hidup aktif dan diberi diet makanan yang bertujuan untuk menjaga fungsi retina yang normal dan mengurangkan risiko peningkatan tekanan darah. Makanan dengan sejumlah besar karbohidrat, kolesterol dan garam tidak termasuk dalam diet. Menu ini direka sedemikian rupa sehingga kaya dengan vitamin, mineral dan unsur surih yang diperlukan untuk retina, saluran darah dan seluruh badan.

    Dari diet tidak termasuk:

    • berminyak;
    • panggang;
    • masin;
    • tajam;
    • minuman beralkohol;
    • makanan segera dan makanan goreng;
    • produk separuh siap;
    • produk tepung;
    • produk susu;
    • buah-buahan dan sayur-sayuran;
    • kehijauan;
    • telur
    • pelbagai jenis bijirin;
    • daging dan ikan tanpa lemak dalam bentuk rebus, dibakar dan dikukus.
    • kekacang;
    • roti Gandum;
    • hadkan pengambilan cecair.

    Apa yang perlu anda ingat mengenai perkembangan penyakit ini

    Hipertensi bukanlah ayat!

    Telah lama dipercayai bahawa mustahil untuk menghilangkan hipertensi sepenuhnya. Untuk berasa lega, anda perlu sentiasa minum ubat-ubatan yang mahal. Benarkah? Mari kita fahami bagaimana tekanan darah tinggi dirawat di sini dan di Eropah...

    Angiopati retina selalu disebabkan oleh tekanan tinggi, yang sudah lama tidak reda. Keadaan ini membawa kepada disfungsi peraturan neuro, pelebaran saluran fundus dan pendarahan kecil yang dapat dilihat pada bola mata.

    Sekiranya tidak ada rawatan untuk penyakit ini, perubahan tidak dapat dipulihkan berlaku di retina. Kawasannya menjadi lebih keruh, tetapi terapi yang tepat pada masanya dan kompeten dapat menghilangkan gejala ini..

    Pada peringkat awal perkembangan angiopati, ketika tidak ada gejala ciri, masih mungkin untuk mendiagnosis kehadiran perubahan pada retina. Ini dilakukan dengan menggunakan angiografi pendarfluor, yang menunjukkan adanya perubahan bahkan pada kapal terkecil..

    Angiopati hipertensi kadang-kadang disertai dengan kerosakan pada saluran sistem saraf pusat, jantung dan sistem kencing. Selalunya saluran darah tidak terbiasa dengan tekanan yang berlebihan, sehingga menjadi rapuh, yang menyebabkan pendarahan di jantung dan otak.

    Kerana pelanggaran peredaran serebrum, gangguan neurologi muncul:

    1. penurunan aktiviti mental;
    2. mudah marah;
    3. kekurangan tumpuan;
    4. ketidakstabilan emosi;
    5. ingatan buruk.

    Makroangiopati hipertensi

    Makroangiopati hipertensi berkembang dengan latar belakang tekanan yang meningkat secara kronik, tetapi manifestasi tidak segera menjadi jelas kerana kalori arteri yang terkena besar. Mekanisme kerosakan aterosklerotik dalam hipertensi dikurangkan menjadi perubahan lapisan dalam arteri di bawah pengaruh arus darah bergelora dan pemuatan tekanan yang berlebihan.

    Lipid menembusi ke zon microtrauma lapisan endotel, yang menembusi lebih dalam dan mula membentuk plak aterosklerotik. Hipertrofi serat otot berlangsung di lapisan tengah arteri dengan hipertensi, dan kekejangan berulang terhadap latar belakang krisis menyebabkan penyusupan dinding vaskular oleh komponen plasma - protein dan lemak.

    Sasaran untuk makroangiopati hipertonik adalah aorta, arteri ginjal, saluran darah otak, jantung. Hipertensi arteri dicirikan oleh makroangiopati saluran leher dengan penyumbatan arteri karotid dan risiko trombosis, akibatnya sangat teruk.

    Sebagai tambahan kepada perubahan aterosklerotik pada arteri besar, saluran yang lebih kecil (sklerosis, hyalinosis) rosak akibat hipertensi, sehingga gejala gangguan trofik dapat sangat beragam.

    Angiopati retina hipertensi - apakah itu?

    Angiopati retina hipertensi - apa itu? Ini adalah lesi saluran darah retina mata yang disebabkan oleh hipertensi arteri (peningkatan tekanan darah yang berterusan di atas 130 hingga 90 mm Hg).

    Oleh kerana angiopati retina hipertensi adalah komplikasi hipertensi, tidak ada kod yang terpisah untuk ICD-10 dalam keadaan patologi ini. Kod hipertensi penting (primer), yang melawan perkembangan patologi ini, adalah I10. Kod untuk angiopati periferi pada penyakit yang dikelaskan di tempat lain adalah I79.2 *.

    Angiopati retina sering didiagnosis pada wanita semasa kehamilan dan pada orang yang berusia lebih dari 35 tahun. Angiopati retina hipertensi yang paling biasa di kedua-dua mata. Dalam beberapa kes, patologi boleh menyebabkan kecacatan.

    Diagnosis angiopati hipertensi dibuat berdasarkan penentuan hipertensi arteri pesakit dan perubahan patologi yang berkaitan pada saluran darah retina, cakera optik.

    Faktor risiko angiopati retina jenis hipertensi adalah merokok, penyalahgunaan alkohol, diabetes mellitus, penyakit autoimun, aterosklerosis, bahaya pekerjaan, berat badan berlebihan.

    Pemeriksaan fundus dilakukan dengan pengembangan mandatori murid. Untuk menentukan keadaan peredaran mikro, mungkin perlu dilakukan kajian kontras saluran darah fundus.

    Faktor risiko jenis hipertensi untuk angiopati retina

    Perkembangan hipertensi arteri pada manusia boleh disebabkan oleh kecenderungan genetik, penyakit endokrin, patologi sistem kardiovaskular, ginjal, berat badan berlebihan, merokok, minum alkohol, pengambilan garam berlebihan, gaya hidup pasif, mengambil sejumlah ubat, dan situasi tekanan yang kerap. Dalam beberapa kes, pesakit tidak dapat menentukan penyebab sebenar peningkatan tekanan darah (BP).

    Peningkatan tekanan darah yang berpanjangan menyebabkan perubahan struktur dinding vaskular, gangguan bekalan darah ke organ dan tisu, yang pada gilirannya, menyebabkan gangguan fungsi mereka. Tidak ada hubungan yang jelas antara ciri-ciri perjalanan hipertensi arteri pada pesakit dan keparahan perubahan yang berlaku dengan saluran darah mata. Kerosakan retina boleh berlaku baik dengan hipertensi gred 1, dan pada peringkat akhir patologi. Dalam kes ini, ciri struktur individu saluran darah mata tidak kurang pentingnya. Angiopati lebih kerap berlaku pada orang yang mempunyai batang arteri yang besar dari saluran retina dan fistula langsung.

    Faktor risiko angiopati retina jenis hipertensi adalah merokok, penyalahgunaan alkohol, diabetes mellitus, penyakit autoimun, aterosklerosis, bahaya pekerjaan, berat badan berlebihan, sejumlah besar karbohidrat cepat dan lemak haiwan dalam diet. Di samping itu, keabnormalan dalam struktur saluran retina dapat menyumbang kepada patologi..

    Peningkatan tekanan darah yang berpanjangan menyebabkan perubahan struktur dinding vaskular, gangguan bekalan darah ke organ dan tisu, yang pada gilirannya menyebabkan gangguan fungsi mereka.

    Tanda-tanda Angiopati Retina

    Dengan hipertensi arteri, pesakit mengalami masalah penglihatan (kabur, bintik hitam di depan mata), sakit kepala, pening, berpeluh berlebihan, nadi cepat, apatis, mengantuk, mudah marah, bengkak muka, mati rasa jari. Tanda-tanda klinikal angiopati melalui beberapa peringkat, di mana serangkaian perubahan berlaku dengan pembentukan kecacatan arteri.

    Perubahan fungsional (tahap 1) dicirikan oleh penyempitan arteri dan beberapa pengembangan urat, yang menyebabkan gangguan peredaran mikro yang tidak signifikan, namun, perubahan yang telah terjadi pada tahap ini dapat ditentukan hanya semasa pemeriksaan oftalmologi dengan pemeriksaan fundus.

    Perkembangan patologi lebih lanjut menyebabkan perubahan organik (tahap 2) di dinding arteri (penebalan, penggantian dengan tisu penghubung). Penyegelan arteri menyebabkan pelanggaran bekalan darah ke retina, dan aliran darah mungkin sukar disebabkan oleh mampatan arteri vena. Tahap ini dicirikan oleh pelanggaran peredaran mikro yang lebih jelas. Pesakit mempunyai kawasan kecil edema retina, pendarahan. Pada pemeriksaan, arteri kelihatan menyempit, dan vena berbelit dan melebar. Ciri khas pembuluh darah diperhatikan, yang disebabkan oleh pemadatan dinding vaskular.

    Dengan pelanggaran peredaran mikro yang kritikal, fungsi retina, dan penyakit ini memasuki tahap angioretinopati, atau tahap 3. Semasa pemeriksaan fundus, eksudat lembut (area microinfarction) dan pepejal (simpanan lemak dalam tisu) dinyatakan. Arteri menyempit lebih banyak, bengkak dan pendarahan meningkat. Dengan simpanan lemak, bintik-bintik kekuningan muncul di mata. Sekiranya kerosakan pada saraf optik bergabung, pesakit mengalami neuroretinopati, penglihatan menurun, kebarangkalian kehilangannya sepenuhnya meningkat dengan ketara.

    Angiopati lebih kerap berlaku pada orang yang mempunyai batang arteri yang besar dari saluran retina dan fistula langsung.

    Pada pesakit dengan angiopati retina, terdapat penglihatan kabur berkala terhadap latar belakang turun naik tekanan darah. Ketajaman visual dapat tetap normal walaupun dengan perubahan organik yang jelas di dalam kapal. Ia berkurang sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian tengah retina (ketika terjadi edema), simpanan lemak, pendarahan, dan lain-lain. Dengan berlakunya perkembangan penyakit ini, trombosis vena retina pusat atau cabangnya, mungkin terjadi penyumbatan arteri retina pusat atau cabangnya..

    Rawatan angiopati retina hipertensi

    Seorang pakar oftalmologi terlibat dalam rawatan penyakit ini, tetapi komplikasi lain mungkin terlibat dalam perkembangan komplikasi..

    Pertama sekali, pembetulan tekanan diperlukan. Untuk menormalkannya, ubat diuretik, penghambat enzim penukar angiotensin, beta-blocker, antagonis kalsium dapat diresepkan. Rawatan angiopati retina yang berkesan tanpa pembetulan tekanan darah adalah mustahil.

    Dengan pendarahan, ubat-ubatan diresepkan di retina yang meningkatkan peredaran darah dan peredaran mikro, ubat vasodilator, vitamin.

    Sekiranya terdapat komplikasi vaskular, rawatan dilakukan di hospital.

    Berisiko pecah retina atau pendarahan berterusan, pembekuan laser ditunjukkan..

    Pesakit hipertensi dengan angiopati retina perlu mengehadkan pengambilan cecair, natrium klorida, dan lemak haiwan. Diet ini harus merangkumi produk susu yang diperam, daging dan ikan rendah lemak, sayur-sayuran dan buah-buahan..

    Ketajaman visual dapat tetap normal walaupun dengan perubahan organik yang jelas di dalam kapal. Ia berkurang sekiranya berlaku kerosakan pada bahagian tengah retina.

    Pesakit dan orang yang berisiko harus menghindari latihan fizikal yang berlebihan, tekanan, meninggalkan tabiat buruk, mengawal berat badan. Sama pentingnya adalah normalisasi kadar kolesterol dalam darah. Kerja jangka panjang di komputer dan aktiviti lain yang berkaitan dengan ketegangan mata adalah kontraindikasi.

    Video

    Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis