Anisoventriculia apa itu

Siapa Viktor Chernomyrdin, tentu semua orang tahu. Terakhir, sebelum bersara, pekerjaannya adalah, jika saya tidak salah, duta besar Persekutuan Rusia ke Ukraine. Saya nampak bahawa orang seperti itu sekarang tidak mencukupi. Dia tahu dan mencintai Ukraine. Minggu lalu, pada sembilan April, dia mempunyai hari jadi. Saya sarankan untuk mengingat ucapan-ucapan Viktor Stepanovich yang terang dan berwarna-warni, yang ia dimuliakan tidak kurang dari semua kegiatannya yang bermanfaat.

Kami akan mempertahankannya untuk mengelakkan perkara ini..

Dalam hidup kita, tidak mudah menentukan di mana anda dapati dan di mana anda kehilangan. Pada tahap tertentu anda akan kalah, tetapi esok anda akan mendapat, dan sebagaimana mestinya.

Anda mesti dilahirkan dalam karisma.

Letakkan anda sekurang-kurangnya di pantat, sekurang-kurangnya dalam kedudukan yang berbeza - sama, tidak ada gunanya!

Mari kita bertengkar - kita akan gagal tahun-tahun berikutnya, dan akan datang. Siapa yang memerlukan ini? Tangan siapa gatal? Tangan yang gatal - calar di tempat lain!

Selamanya di Rusia bukanlah perkara yang kita perlukan.

Secara umum, ini pelik, baik, hanya aneh. Saya tidak dapat melakukannya lagi, saya tidak tahu dan tidak menginginkannya. Ini tidak bermaksud bahawa tidak ada yang dibenarkan. Mungkin, seseorang, mungkin, perlu, seseorang untuk masuk, seseorang untuk menarik diri.

Sebenarnya, ada sedikit kejayaan. Tetapi, yang paling penting: ada pemerintah.

Inilah Mikhail Mikhailovich - Menteri Kewangan yang baru. Saya meminta untuk mencintai dan juga sangat cinta. Mikhail Mikhailovich bersedia untuk cinta.

Di sini kita mengolah semuanya, saya meminta maaf atas perkataan ini, yang diciptakan oleh Marx, pemimpi ini.

Semua orang mengatakan bahawa mereka tidak berpuas hati dengan hasil penswastaan, dan saya tidak berpuas hati, dan saya tidak mengatakan.

Semua soalan yang diajukan, kami akan mengumpulkan semuanya di satu tempat.

Semua ini begitu lurus dan tegak lurus sehingga saya merasa tidak selesa.

Anda berfikir bahawa saya jauh sederhana. Ini jauh dari mudah bagi saya!

Anda kelihatan - kami mempunyai segalanya, tetapi kami tidak dapat hidup. Kita tidak boleh hidup! Tidak mungkin semuanya membawa kita ke eksperimen. Kita semua memerlukan sesuatu di sana, sampai di sana, di suatu tempat, kadang-kadang, menguruskan seseorang. Mengapa tidak diri anda ?! Mengapa tidak kepada generasi anda ?! Mengapa ini, seperti yang mereka katakan, komunisme yang sama lahir, berkeliaran di Eropah, hantu, atau lebih tepatnya. Mengembara, mengembara, mereka tidak pernah terperangkap! Dan bersama kami - sila! Dan sekarang - berapa tahun di bawah percubaan.

Di suatu tempat kita berada di sana, di belakang kita semua takut akan sesuatu.

Dia berkata, saya katakan, dan saya akan berkata: Chernomyrdin tidak akan, ini tidak akan berlaku, tidak kira seberapa harapan. Kerana ketika tugas seperti itu dilakukan, ketika kita berada di lokasi yang sangat dalam, ini bukan masanya sekarang. Saya banyak, saya tahu, kerana Chernomyrdin ternyata sangat sakit di kerongkongnya, seperti yang mereka katakan. Tetapi saya ingin memberitahu semua orang, apatah lagi Boris Nikolaevich, bahawa mereka tidak seharusnya menganggapnya begitu mudah. Lagipun, orang melihat siapa yang mencari nasib, dan siapa yang hanya terlibat dalam jenama. Saya tahu siapa di sini yang berpendapat bahawa akhirnya dia menyerang. Chernomyrdin selalu mengetahui kapan seseorang berfikir, kerana selama ini dia telah melalui semua ini dari seorang tukang kunci. Dan saya melakukannya secara sukarela, kerana tidak mungkin sebaliknya, kerana spekulasi semacam itu datang bahawa mereka ingin menjadikan saya seperti batu sandungan. Adalah perlu untuk melihat dengan teliti siapa yang memerlukannya untuk mewujudkan suasana di sekitar Chernomyrdin. Semua orang harus tahu: apa yang telah anda lakukan selama bertahun-tahun reformasi tidak dapat dibalikkan!

Ya, dan saya berada di pelana utama saya - hanya angin di telinga saya.

Ya, orang seperti itu, di negeri seperti Rusia, tidak berhak untuk hidup miskin!

Semua timbalan bersuara supaya saya pergi - terpilih, atau lebih tepatnya.

Sekiranya saya memanggil semua yang saya ada, ya anda akan menangis di sini!

Sekiranya saya seorang Yahudi, mengapa saya akan malu? Saya sebenarnya bukan Yahudi.

Dan sekali lagi, saya tahu bagaimana. Dan selalunya, dan mengikut keperluan.

Dan barangsiapa yang memprovokasi kita hari ini, siapa pun yang melemparkan Iran, Iraq dan banyak lagi kepada kita, tidak akan ada. Bahkan tidak akan ada keraguan. Sebaliknya, semua kerja akan dibina untuk menghancurkan apa yang terkumpul selama bertahun-tahun.

Tidak akan ada perubahan yang menakjubkan. Jika tidak, agar seseorang melakukan sesuatu, anda perlu mengambil atau mengambil yang lain.

Masa bersejarah telah jatuh ke tempat kita. Bersukacitalah!

Malangnya, sebilangan anggota kumpulan kita kelihatan seperti mati..

Seperti yang dikatakan seseorang, selera makan datang dalam masa kesusahan.

Apa sahaja organisasi sosial yang kita buat, ternyata CPSU.

Ketika timbalan menteri tiba-tiba tanpa alasan membuat kenyataan bahawa 200 ribu guru dan doktor harus dikurangkan. Atau adakah sesuatu berlaku di kepalanya? Inilah yang boleh berlaku sekiranya seseorang mula berfikir. Saya tidak mahu mengatakan perkataan lain.

Apabila negara saya berada dalam keadaan ini - saya akan melakukan segalanya, saya akan mengatakan semuanya! Apabila saya tahu bahawa ini akan membantu, saya tidak akan ketinggalan!

Saya berjaya memerhatikan wanita cantik sahaja. Dan tidak ada yang lain.

Jentera pertumbuhan ekonomi seperti gajah di tempat yang terkenal.

Banyak wang dan stokin atau stokin.

Saya tahu banyak. Mungkin terlalu banyak.

Ia mungkin menjadi kenyataan. Itu akan menjadi kenyataan sekiranya kita tidak melakukan apa-apa.

Keistimewaan dan kehidupan saya berlalu dalam suasana minyak dan gas.

Kita selalu dapat.

Kami telah menyelesaikan semua mata dari A hingga B.

Kami masih berusaha untuk memerah susu mereka yang sudah berbohong.

Kita adalah lelaki dan kita tahu apa yang kita duduki..

Kami berharap bahawa kami tidak akan mengalami sembelit di sempadan.

Kita ingat ketika minyak itu berbahaya. Mereka hanya berkata - minyak sudah habis. Kemudian mereka menekan telur sehingga mereka juga hilang.

Kami meneruskan apa yang telah kami lakukan dengan banyak.

Kami merangka negara kita.

Hari ini kita berada pada tahap pembaharuan ekonomi yang tidak begitu ketara.

Kami! Pergi ke beberapa hotel di sana, saya minta maaf. Saya tidak mahu ada urusan di sini - saya tidak mahu

Kami mahukan yang terbaik, tetapi ternyata seperti biasa

Untuk pertanyaan adakah dia akan berpartisipasi dalam kabinet bayangan: Bahawa saya akan naik ke dalam kegelapan. Saya belum berlepas dari cahaya.

Dalam bahasa apa pun saya boleh bercakap dengan semua orang, tetapi saya cuba untuk tidak menggunakan alat ini.

Kita semua mesti berbaring dan mendapatkan apa yang seharusnya kita miliki.

Kita mesti melakukan apa yang orang kita perlukan, dan bukan apa yang kita lakukan di sini.

Seseorang mesti berfikir apa yang harus difahami.

Adalah perlu untuk mengawal siapa yang harus diberikan dan kepada siapa yang tidak harus diberikan. Mengapa kita tiba-tiba memutuskan bahawa semua orang boleh memiliki?

Tidak ada yang mengganggu kita untuk memenuhi undang-undang kita secara berlebihan..

Jangan memperkecilkan peranan dan kepentingan anda. Ini tidak bermaksud bahawa anda perlu membengkak di sini dan, seperti yang mereka katakan, di sini untuk melambai, menghayunkan sesuatu.

Bukan hanya untuk menentang, tetapi kita akan mempertahankannya untuk mencegahnya.

Anda tidak boleh berfikir dan bahkan tidak perlu berfikir bahawa waktunya akan tiba apabila lebih mudah.

Tetapi saya tidak mahu semuanya di sini seperti ini, tergesa-gesa: hari ini saya merangkul satu, esok yang lain, dan sekali lagi - dan ia pergi dan pergi.

Nah, begitu banyak kotoran, begitu banyak fiksyen, begitu banyak penyelewengan ahli politik individu. Ini bukan politik, ini. Saya tidak mahu memanggil saya, jika tidak sekarang mereka akan menangis.

Nah, siapa yang boleh menggantikan saya? Saya akan membunuh dengan segera. maafkan saya.

Baiklah, Allah melarang orang lain. Cukup. Dari orang sakit ini semua. Orang kita, seperti yang saya faham. Dan anda juga mungkin. Saya melihat melalui mata, anda berasa sakit

Chernomyrdin tidak selalu bercakap dengan lancar. Jadi apa? Tetapi ia dapat difahami. Dia berkata - dan semua orang langsung faham. Nah, ini mungkin gaya saya. Mungkin saya tidak mahu mengatakan bahawa yang paling betul, tetapi sangat difahami dan difahami. Dan perlu sekarang.

Kami akan melakukan pembaharuan pencen. Terdapat tempat untuk berkeliaran.

Kami akan mengharungi kesukaran. Kita tidak seperti itu di Rusia, orang Rusia, agar tidak bertahan. Dan kita tahu apa dan bagaimana melakukannya.

Oleh itu, kedudukan orang-orang seperti itu berubah kerana siapa di mana dan siapa yang mengambil jawatan apa.

Kerajaan memerlukan pertolongan. Dan kita berganding bahu, berganding bahu. Masih berusaha bukan hanya untuk tangan, tetapi di tempat lain. Seperti kata Chekhov.

Betul atau salah adalah persoalan falsafah.

Pemerintahan bukanlah badan untuk anda di mana anda boleh menggunakan satu bahasa sahaja!

Kerajaan dituduh monetarisme. Saya akui - kita berdosa, kita bertunang. Boleh tahan.

Presiden telah menunjukkan dan akan tetap menunjukkan.

Prinsip yang berprinsip tidak berprinsip.

Kami belajar menyebut perkataan. Sekarang akan belajar mengira wang.

Pembaharuan di Rusia bukan kereta. Dikehendaki - berhenti, mahu - duduk lagi dan pergi! Ia tidak berlaku!

Rusia adalah benua, dan kita tidak boleh disalahkan di sini kerana ada sesuatu di sini. Dan kemudian kita sendiri dikucilkan dari Eropah, sekarang, Eropah bersatu dan ada semacam perbualan. Bahagian Rusia-Eropah - kadang-kadang lebih banyak daripada gabungan Eropah! Mengapa kita dikucilkan ?! Eropah adalah kediaman kita, dan bukan orang-orang yang berusaha mencipta semua ini dan mengusahakannya. Ia tidak berguna.

Dengan surrealisme cukai mesti berakhir.

Hari ini, semua orang boleh bertanya: adakah anda tahu apa yang harus dilakukan? Saya tidak mahu bercakap sekarang mengenai sebab-sebab apa yang berlaku pada masa ini. Saya bukan seorang amatur, saya tidak pernah melakukan ini, biarlah ia menjadi orang lain.

Hari ini, sistem kewangan global memahami apa yang berlaku di Rusia, dan sebenarnya tidak mahu berada di sini. Saya tidak mahu menggunakan perkataan ini, yang biasanya saya gunakan.

Hari ini saya berada di sana, esok saya akan berada di satu tempat lagi.

Sekarang ada banyak perkara yang ingin menggembirakan segalanya. Segala-galanya mengenai mereka teruja di sana. Tiba-tiba juga bangun. Teruja. Biarkan mereka bersemangat. Bagi pinjaman - anda faham bahawa berkaitan dengan pinjaman dan mekanisme pengagihan - apa yang mereka bicarakan? Di mana? Kenapa? Apa dan bagaimana mereka boleh tahu?

Negara y kita - berhenti melompat untuk dia melompat.

Oleh itu, kita akan hidup bahawa cucu dan cucu kita akan iri kepada kita.

Saya tidak mempunyai soalan untuk bahasa Rusia.

Saya mempunyai kira-kira dua orang anak lelaki.

Bagaimanapun, masalah kita bukan untuk bersatu, tetapi kepada siapa yang bertanggungjawab.

Kita masih mempunyai orang yang hidup sangat miskin. Kami melihatnya, menunggang, mendengar, membaca.

Kita mempunyai sesuatu, di suatu tempat kita mempunyai sesuatu di sana, di belakang kita semua takut akan sesuatu.

Guru dan doktor mahu makan hampir setiap hari!

Yang terburuk akan berlaku. Saya tahu bahawa itu adalah tugas saya.

Apa yang telah kita lakukan terhadap Tuhan, Allah dan lain-lain?

Apa yang hendak dikatakan mengenai Chernomyrdin dan mengenai saya?

Pilihan ini ternyata menjadi ujian yang sukar bagi kami. Perkara ini tidak akan berulang lagi.

Ini menyedihkan beberapa orang, termasuk mereka di sana, yang membuatnya takut, jauh dari mudah.

Saya tidak akan mengaitkan masalah ini secara tegak lurus.

Saya tidak mahu saya memarahi seseorang di sini hari ini atau tidak mengenalinya. Ini adalah urusan Perdana Menteri..

Saya sudah bersedia dan akan bersatu! Dan dengan semua orang! Anda tidak boleh, maaf atas ungkapan itu, sepanjang masa dengan alat bantuan.

Saya bersedia menjemput semua-ke kabinet - putih, merah, dan beraneka ragam. Kalaulah mereka mempunyai idea. Tetapi mereka hanya menunjukkan bahasa dan lain-lain..

Sekali lagi, saya hanya satu perkara: mari bercakap bahasa biasa!

Saya tidak boleh tersinggung oleh Zyuganov. Dan saya tidak tersinggung. Lagipun, kita tidak menyinggung perasaan orang seperti itu..

Saya bukan diplomat. Dan saya tidak akan menjadi diplomat. Dan hakikat bahawa kami telah mencapai kesepakatan - dengan cara yang sama sekali tidak diplomatik. Tentunya.

Saya bukan salah satu daripada orang-orang yang ingin diperjuangkan, saya minta maaf atas perkataan ini. Dan pergaduhan, sekali lagi, mereka tidak akan, bukan mereka sendiri! Sekiranya mereka digantung di sana, itu akan menjadi kesenangan! Dan pergaduhan itu, dalam pergaduhan orang akan turut serta: orang-orang, seperti biasa.

Saya tidak dapat melakukannya lagi, saya tidak tahu dan tidak menginginkannya.

Saya bukan penyokong untuk masuk dengan tangan terbuka hari ini.

Saya bukan jenis orang yang hidup dalam kepuasan.


* Sudah tentu, saya tidak mengumpulkan kata-kata mutiara. Semua dari Internet yang maha mengetahui.

Lateroventriculo-asimetri otak: Apa itu? Apakah rawatannya?

Seseorang mempunyai 2 ventrikel berpasangan dan 2 tidak berpasangan di otak, yang bertanggungjawab untuk penyimpanan dan aliran keluar cecair serebrospinal (cecair serebral). Dalam kehamilan patologi atau kelahiran segera, asimetri ventrikel kiri dan kanan otak berlaku pada bayi baru lahir. Keadaan ini tidak kritikal jika terdapat sedikit kelainan pada ultrasound.

Baca lebih lanjut: Ventrikel otak yang membesar pada bayi

Sebagai tambahan kepada pelebaran pediatrik, terdapat pelanggaran dalam sistem ventrikel pada orang dewasa. Dianjurkan untuk mengawal pengembangan ventrikel kanan dan kiri untuk mencegah perkembangan komplikasi: gangguan koordinasi, penglihatan, koma dan juga kematian.

Punca

Ventrikel lateral membesar kerana masalah dengan peredaran cecair serebrospinal. Pertimbangkan sebab utama: rembesan cairan serebrospinal secara intensif, masalah dengan penyerapan cecair serebrospinal ke dalam sistem limfa, aliran keluar cecair serebrospinal yang perlahan.

Perubahan dalam dinamika cecair serebrospinal kerana peningkatan pengeluaran dan penyerapan yang terlalu perlahan sering disebabkan oleh jangkitan pada otak. Pergerakan cecair serebrospinal sering sukar setelah menyekat saluran cerebrospinal dengan neoplasma.

Asimetri ventrikel lateral otak berlaku kerana sebab berikut:

  • Proses berjangkit yang dihidapi oleh seseorang, ensefalitis, meningitis, dll..
  • Kecederaan kepala yang rumit dan serius.
  • Neoplasma dan abses di otak.
  • Hydrocephalus.
  • Lebam di kepala.
  • Strok hemoragik.
  • Saluran otak tersumbat dengan darah beku.
  • Kapal otak menjadi beku.
  • Pembentukan sistem ventrikel yang tidak normal dalam tempoh embrio.

Rawatan ventrikulomegali

Rawatan ventrikulomegali bertujuan mencegah akibat negatif patologi, termasuk pelbagai penyakit serius otak dan sistem saraf pusat.

Apabila jangkitan menjadi penyebab penyakit, tujuan terapi yang ditetapkan adalah untuk menghilangkannya. Sekiranya manifestasi patologi ringan atau sederhana, rawatan khusus biasanya tidak diperlukan, kerana keadaan seperti ini jarang menyebabkan pelanggaran perkembangan janin.

Sekiranya rawatan ubat ventrikulomegali ditunjukkan, wanita hamil diresepkan:

  • Diuretik;
  • Antihipoksidan;
  • Vitamin.

Terapi ventrikulomegali dilengkapi dengan urutan dan satu set latihan latihan fisioterapi, yang menyediakan beban statik pada otot-otot dasar panggul.

Bagaimana gangguan berkembang??

Sekiranya terdapat sedikit pengembangan ventrikel otak, ini tidak mempengaruhi keadaan pesakit. Penyakit ini ditunjukkan oleh perubahan atau pengembangan yang ketara. Pesakit merasakan semua tanda-tanda penyakit utama yang menyebabkan dilatasi ventrikel..

Sebilangan pesakit mengadu masalah dengan kepekaan dan fungsi motor, gangguan ingatan dan gangguan. Apabila ventrikel otak membesar, kadar tekanan intrakranial meningkat.

Keadaan ini disertai pertama, sakit kepala lebih kerap pada waktu pagi. Apabila seseorang berbohong untuk masa yang lama, ICP meningkat. Migrain mungkin tidak berlaku, tetapi ada perasaan penyempitan. Loya muntah. Selepas muntah tidak menjadi lebih mudah. Gejala ini menampakkan diri walaupun dengan pemakanan yang betul. Selalunya seseorang merasa sakit dengan tekanan darah tinggi. Pening. Terdapat kegelisahan, apatis, keletihan.

Ini menunjukkan bahawa penyakit ini sedang berkembang. Otak menguncup kerana masalah dengan perkumuhan cecair serebrospinal ke dalam sistem limfa. Hasil daripada proses seperti ini mungkin berlaku pada murid sekolah seperti kelainan. Peningkatan ventrikel otak diperhatikan kerana masalah kongenital dengan perkembangan organ, jangkitan atau kelainan genetik.

Pada kanak-kanak, masalah timbul seperti pergerakan bola mata sukar, tulang tengkorak menyimpang, setelah mengetuk tengkorak, terdengar bunyi tertentu, perkembangan terhambat.

Apabila kejadian kecil berlaku, mood cepat berubah. Pelanggaran aktiviti fizikal. Masalah berat badan berlebihan. Pendekatan dengan ibu bapa dan orang dekat lain semakin teruk. Pada remaja, asimetri ventrikel lateral otak berlaku selepas kecederaan, jangkitan. Pada masa yang sama, mereka mengalami sakit kepala, mual, dan gangguan mental..

Gejala patologi

Asimetri ventrikel pada masa bayi tidak dapat diabaikan, kerana anak akan bersikap luar biasa. Sekiranya perubahan berlaku secara beransur-ansur selepas kelahiran, tanda-tanda patologi diperkuat. Seiring berjalannya waktu, terdapat perubahan struktur tengkorak dan bentuk kepala.

Gejala yang diperhatikan pada bayi baru lahir dengan dilatasi ventrikel lateral:

  • tangisan kuat dan kerap, gelisah, kurang tidur;
  • loya dan muntah, regurgitasi;
  • kurang selera makan;
  • pelanggaran nisbah ukuran kepala dan badan.

Pada masa dewasa, penyakit ini mula muncul dalam gangguan serius dan genangan cecair serebrospinal di salah satu ventrikel.

Tanda-tanda utama patologi yang boleh berlaku pada orang dewasa:

  • gangguan tidur, kelemahan;
  • sakit kepala (terutamanya pada waktu pagi);
  • anemia;
  • peningkatan kegelisahan, serangan panik;
  • loya muntah;
  • halusinasi dan kekeliruan;
  • terbang di depan mata, pengsan.

Pengelasan

Lateroventriculoasymmetry otak dibahagikan kepada subkategori berikut:

  • Simptomatik Penyakit berkembang dengan alasan..
  • Idiopatik. Sukar untuk menentukan faktor pencetus.

Pelebaran tanduk anterior ventrikel lateral dibahagikan kepada:

  • Asimetri ringan, yang tidak memerlukan terapi, kerana tidak ada penyimpangan yang ketara.
  • Tahap sederhana. Ia dicirikan oleh pelanggaran kecil aliran keluar cecair serebrospinal.
  • Bentuk yang teruk - dilatasi maksimum beberapa ventrikel dinyatakan, masalah ekskresi cecair serebrospinal ke dalam sistem limfatik yang ketara.

Dengan keparahan yang meningkat, gejala lain, kelainan, penyakit otak dan sistem saraf pusat ditambahkan pada gangguan tersebut..

Varieti lateroventriculoasymmetry:

  • Pandangan terpencil. Hanya ventrikel yang terletak di sisi yang mengembang.
  • Luas. Pengembangan kumpulan yang berlainan berlaku, misalnya, apabila tanduk anterior ventrikel lateral dilatasi.
  • Keturunan buruk.

Prognosis penyakit ini dilakukan setelah analisis semua jenis dan bentuk transformasi ventrikel.

Langkah-langkah diagnostik

Dengan pemeriksaan visual, doktor yang hadir tidak akan dapat mendiagnosis peningkatan ventrikel kiri atau kanan otak. Selalunya, setelah berunding dengan pakar neurologi dan mengenal pasti gangguan koordinasi, peningkatan atau penurunan nada otot, pesakit dihantar untuk ultrasound.

Diagnosis gangguan aliran keluar dan pengeluaran cecair serebrospinal dilakukan menggunakan kaedah instrumental berikut: tomografi yang dikira, pencitraan resonans magnetik, neurosonogram, pemeriksaan oftalmik fundus, tusukan cecair serebrospinal.

Satu siri pemeriksaan juga ditetapkan untuk mengenal pasti penyakit yang memprovokasi. Sekiranya perbezaan ukuran ventrikel lateral tidak signifikan, pesakit mesti diperiksa semula setelah beberapa bulan. Keuntungan kepala bayi diukur secara berkala.

Pada bayi baru lahir

Ventriculomegaly merujuk kepada pengembangan ventrikel lateral pada bayi yang baru dilahirkan. Tanda-tanda pertama penyakit dapat dikesan pada kehamilan 17 minggu. Lebih kerap, penyakit ini berkembang pada bayi pramatang. Sekiranya penyebab penyimpangan tidak kelihatan jelas, maka setelah beberapa lama ukuran ventrikel akan menjadi normal kembali.

Mengapa penyakit ini berkembang pada bayi baru lahir:

  • Proses berjangkit pada ibu semasa mengandung.
  • Asfiksia akibat memikat leher dengan tali pusat.
  • Kecederaan semasa melahirkan anak.
  • Hydrocephalus.
  • Pendarahan.
  • Kekurangan oksigen.
  • Keturunan buruk.
  • Ibu yang berusia lebih dari 35 tahun cenderung menghidap penyakit ini..

Asimetri terbentuk pada bayi, dengan mengambil kira kategori umur. Bayi yang menghidap penyakit ini terus bertindak, bereaksi terhambat, sering menolak untuk menyusui, pandangannya turun.

Sekiranya bayi mempunyai penyakit terpencil, tidak ada penyimpangan atau kelainan genetik, prognosisnya sering disukai. Ini hanya mungkin berlaku dalam keadaan di mana bayi yang baru lahir dirawat selama sebulan menggunakan teknik terapi yang betul..

Akibat dari ventrikulomegali kongenital

Kematian perinatal yang disebabkan oleh kelewatan yang teruk dalam perkembangan janin, kelahiran pramatang atau jangkitan pranatal adalah 4%.

Juga dalam 4% kes pada bayi baru lahir terdapat pelbagai jenis kelainan kromosom.

9% bayi yang baru lahir dilahirkan dengan kerosakan otak pada vaskular.

Dalam 11% kes lain, ventrikulomegali kongenital didiagnosis dengan kelewatan dalam perkembangan mental dan fizikal, tahap keparahannya boleh berbeza-beza dari keparahan ringan hingga sederhana.

Lebih-lebih lagi, risiko mengembangkan hasil neurologi ventrikulomegali untuk janin wanita lebih tinggi daripada risiko serupa untuk janin lelaki.

Gejala dilatasi ventrikel

Prinsip perkembangan penyakit ini mempunyai ciri umum, tidak mengambil kira penyebabnya. Cecair terkumpul di ventrikel, mereka meningkat, mula memberi tekanan pada tisu otak. Tekanan dalam rongga ini meningkat.

Pesakit mengalami: sakit kepala, mual, muntah, perasaan seolah-olah mata dipadamkan, masalah pendengaran dan penglihatan muncul, apatis, keletihan, pening, gangguan ingatan, pengsan, koma, disorientasi, masalah dengan koordinasi pergerakan, enuresis keadaan tertekan. Semua ini adalah gejala pembesaran ventrikel lateral..

Asimetri ventrikel lateral otak pada bayi yang baru lahir - ketakutan khayalan dan nyata.

Seorang kanak-kanak tiga bulan, asimetri ringan pada ventrikel lateral. Sejarah pembedahan caesar pada permulaan hipoksia janin. Semasa pemeriksaan "manual", ahli saraf pada 2 bulan tidak mengalami daya tarikan dengan tangan (menurut pemerhatian saya, daya tarikan berterusan muncul pada tiga bulan).

Situasi ini agak rutin untuk mempertimbangkan inti dan masalah penilaian sindrom hidrosefalik yang mencukupi. Khususnya, untuk menunjukkan betapa kecilnya kes "pesakit luar" hidrosefalus untuk cerebral palsy.

Jadi apa itu asimetri ventrikel? Ini bermaksud bahawa satu (atau kedua-dua ventrikel hingga darjah yang berbeza) diperbesar.

Apakah ventrikel otak? Ini adalah rongga di dalam otak. Ambil buah persik, keluarkan batu dari situ dan tumbuklah. Apa yang terbentuk di tapak tulang yang diekstrak akan dianggap sebagai ventrikel otak. Pam secara mental dengan cecair (apa sahaja yang anda suka).

Sekarang mari kita fikirkan apa yang harus dilakukan dengan buah persik supaya "ventrikel" kita bertambah?

Walaupun anda berfikir, saya akan menulis jawapannya.

Terdapat dua cara untuk meningkatkan jumlah ventrikel otak (iaitu buah persik):

  1. pam lebih keras dengan cecair sehingga dinding elastik persik bergerak terpisah di bawah tekanannya.
  2. potong rongga yang lebih besar dengan pisau.

Sekarang kita perlahan-lahan bergerak dari buah persik ke otak.

Kami baru memodelkan dua jenis peningkatan jumlah ventrikel: hipertensi dan atropik.

Dalam 99%, penyebab peningkatan jumlah ventrikel otak (dalam istilah perubatan ini disebut hidrosefalus dalaman atau hanya hidrosefalus) adalah hipoksia. 1% disebabkan oleh jangkitan dan penyakit jarang, yang tidak akan kita pertimbangkan sekarang.

Oleh itu, ingatlah bahawa hipoksia, iaitu kebuluran oksigen dalam otak yang sihat selalu menyebabkan peningkatan pengeluaran cecair intraserebral (atau cecair serebrospinal), yang menyebabkan hipertensi intrakranial (ICH).

Di bawah tekanan cecair serebrospinal, rongga ventrikel mengembang, yang kita lihat pada ultrasound.

Betapa bahayanya?

Sebanyak hipertensi intrakranial dinyatakan. Sebaik-baiknya, pesakit hanya merasakan ketidakselesaan luaran. Dia dialami oleh semua orang yang sekurang-kurangnya sekali mendapat gegar otak.

Pada bayi baru lahir, manifestasi sindrom hipertensi dapat berlaku sama dengan kekerasan, tetapi selalunya ia dinyatakan dengan lemah:

  • Regurgitasi (mungkin tidak)
  • Revitalisasi refleks posotonik (hujung kepala, dll.). Tetapi mungkin tidak.
  • Sebilangan besar kanak-kanak tidak mempunyai gejala sama sekali, dan hanya ada gambar ultrasound otak, yang mengatakan mengenai asimetri ventrikel lateral otak.
  • Pembesaran kepala. Mungkin tidak.

Apakah bahaya pengembangan ventrikel kerana cecair serebrospinal yang berlebihan?

Ventrikel adalah rongga, kekosongan yang dipenuhi dengan air. Kekosongan tidak dapat berfikir, tidak dapat menghantar isyarat ke otot kita. Oleh itu, secara teorinya, cerebral palsy kerana pengembangan ventrikel tidak dapat berkembang.

Gejala-gejala yang agak tidak menyenangkan yang dinyatakan di atas, kelewatan tempo kecil (sementara) dalam bidang motor, adalah bahawa "asimetri kecil ventrikel lateral otak" dapat mengancam.

Pengecualian adalah kes hipertensi teruk, apabila pengumpulan cecair progresif di ventrikel memampatkan, merosakkan, zat otak.

Sekarang kita akan kembali ke persik kita lagi. Bayangkan bahawa kita mengepam cecair ke rongga yang tersisa setelah pembuangan tulang, meningkatkan tekanan.

Apa yang akan berlaku? Dua pilihan: sama ada pulpa di sekitar rongga dimampatkan, atau kulitnya akan retak. Kadang-kadang semua bersatu.

Sesuatu yang serupa berlaku pada otak apabila terlalu banyak cecair serebrospinal terkumpul di rongga: bahan otak yang mengelilingi ventrikel dapat mengubah sifatnya, dan oleh itu, peraturan saraf dapat terganggu.

Selalunya membantu anak-anak bahawa tulang tengkorak ("kulit") sangat elastik dan tidak disatukan. Ini sebahagiannya mengurangkan tekanan pada otak..

Situasinya rumit, tidak seperti yang pertama, ia memerlukan pemeriksaan dan rawatan yang serius.

Apa yang boleh didorong? Hanya kerana ia jarang berlaku "di rumah" dan menjadi ciri khas kanak-kanak selepas pendarahan intraventrikular yang teruk.

Sekarang kembali ke persik lagi.

Ingat cara kedua untuk meningkatkan jumlah rongga ventrikel? Ya, potong dengan pisau. Kedengarannya kejam. Dan apabila digunakan pada otak - lebih serius. Ini adalah apa yang disebut hidrosefalus atropik.

Peranan pisau paling sering dilakukan oleh hipoksia yang teruk. Kadang kala jangkitan, pendarahan atau penyakit metabolik yang jarang berlaku.

Oleh kerana kita berbicara mengenai kerosakan pada bahan otak, gangguan neurologi di masa depan kemungkinan besar, sering kali merupakan "ancaman cerebral palsy".

Dan apa yang kita ada? Pelebaran ventrikel selalunya merupakan reaksi normal terhadap hipoksia ringan, tidak mempengaruhi bahan otak dan tidak menyebabkan cerebral palsy.

Dalam beberapa kes, peningkatan ventrikel disebabkan oleh penurunan jumlah zat otak, yang merupakan tanda prognostik yang luar biasa.

Sekarang kembali... tidak, bukan ke persik. Mari kembali kepada anak yang mempunyai asimetri ventrikel otak.

Pemeriksaan apa yang harus dilakukan untuk kanak-kanak dengan sindrom hidrosefalik yang disyaki?

  • Penilaian kenaikan kepala bulanan. Ia boleh dilakukan oleh doktor tempatan dan juga ibu. Kaedah yang mudah tetapi sangat bermaklumat untuk menilai keparahan hidrosefalus.
  • Pemeriksaan pakar neurologi. Tetapi ingat bahawa pemeriksaan "manual" sehingga tiga bulan tidak maklumat.
  • Ultrasound otak. Baik mencerminkan ukuran ventrikel.
  • Sekiranya keadaan tersebut dianggap serius, maka pemeriksaan tambahan ditetapkan: tomografi otak atau MRI yang dikira.

Apakah algoritma tindakan ibu?

  • Tanyakan seberapa besar pembesaran ventrikel (ventrikulomegali). Sebagai peraturan, dengan peningkatan yang ketara, konsultasi tambahan akan ditawarkan. Dengan pilihan "sedikit lebih daripada norma" mereka akan menawarkan kontrol dalam dinamika, tanpa melampaui batas klinik daerah.
  • Pastikan anda menjelaskan sama ada terdapat atrofi zat otak.
  • Tanya doktor anda mengenai penyebab sindrom hidrosefalik. Ini memerlukan penjelasan: kita bercakap mengenai penyebab segera, seperti jangkitan, hipoksia. Tidak masuk akal untuk mengetahui apakah ikatan tali pusat atau jangka masa kerja yang lama harus disalahkan, tidak.
  • Ingat bahawa pemeriksaan neurologi sebelum usia tiga bulan tidak memberi maklumat.
  • Sekiranya doktor mengatakan kata-kata "cerebral palsy", "cacat perkembangan", memerlukan pemeriksaan tablet tambahan: tomografi yang dikira, dopplerografi, rujukan ke pusat khusus. Kerana dalam kes ini keadaannya terlalu serius untuk dibatasi pada cavinton dan pemeriksaan dalam dinamika.
  • Lawati osteopath yang kompeten (bukan penipu).
  • Petua terakhir adalah mendapatkan konsultasi alternatif dengan pengamal di klinik awam yang serius. Kenyataannya adalah bahawa banyak doktor di rangkaian pesakit luar tidak pernah melihat kes yang benar-benar serius, oleh itu mereka cenderung membesar-besarkan masalah ini..

Dari lubuk hati saya, saya ingin semua pilihan terakhir - penggera palsu.

Kaedah rawatan

Apabila berdasarkan hasil kajian adalah mungkin untuk menentukan bahawa pesakit mengalami ventrikel yang melebar, banyak yang mulai bimbang kerana kemungkinan bahaya. Selalunya, apabila penyakit dikesan, gejala tidak muncul.

Prosedur terapi dijalankan untuk menghilangkan penyakit, sebagai akibat dari perkembangan yang mana ventrikel di otak telah meningkat. Selepas itu, langkah seterusnya prosedur dilakukan. Ubat-ubatan ditetapkan untuk menghilangkan tekanan intrakranial dan langkah pencegahan diambil.

Sekiranya penggunaan ubat-ubatan tidak memberikan hasil, perlu menerapkan langkah-langkah pembedahan. Tusukan tulang belakang dilakukan. Sekiranya ventrikel mengembang kerana tumor otak, penyingkiran neoplasma dilakukan. Pembedahan pintasan ventrikel sering dilakukan. Peranti dimasukkan ke dalam kepala, CSF dikeluarkan ke rongga perut atau segera ke pundi kencing..

Dalam kebanyakan contoh, prosedur pintasan belum terbukti berkesan. Kemungkinan proses keradangan di sekitar shunt, penyumbatan, proses jangkitan meningkat. Peranti mesti diubah. Semasa rawatan, hasil yang cukup positif pada kanak-kanak berbanding dengan orang dewasa.

Ubat: diuretik, nootropik, pil penenang, ubat antivirus dan antibiotik digunakan sekiranya terdapat jangkitan. Operasi dijalankan selepas pembentukan tumor, kecederaan kepala, hematoma, dll..

Pelebaran ventrikel lateral otak - asimetri berbahaya?

Terdapat sejumlah ciri anatomi otak manusia. Dalam beberapa kes, beberapa nuansa strukturnya, selain normal, dianggap fisiologi dan tidak memerlukan rawatan.

Walau bagaimanapun, penyimpangan tertentu dari norma dapat menyebabkan perkembangan patologi neurologi. Salah satu keadaan ini adalah asimetri ventrikel lateral otak. Penyakit ini mungkin tidak menyebabkan gejala klinikal, tetapi dalam beberapa kes ini menunjukkan adanya sejumlah penyakit..

Apakah ventrikel otak, peranannya

Ventrikel otak adalah jalur dalam tisu yang diperlukan untuk pemendapan cecair serebrospinal. Faktor luaran dan dalaman boleh menyebabkan peningkatan jumlahnya. Ventrikel lateral adalah yang terbesar. Pembentukan ini terlibat dalam pembentukan cecair serebrospinal..

Asimetri adalah keadaan di mana satu atau kedua-dua rongga diperbesar ke tahap yang berbeza-beza.

  1. Sebelah. Ventrikel paling banyak, dan ia mengandungi cecair serebrospinal. Mereka menyambung ke ventrikel ketiga melalui bukaan interventrikular.
  2. Ketiga. Ia terletak di antara tubercles visual. Dindingnya dipenuhi dengan bahan kelabu..
  3. Keempat. Terletak di antara cerebellum dan medulla oblongata.

Sebab-sebab dilatasi

Pengembangan atau pelebaran ventrikel lateral otak berlaku kerana peningkatan pengeluaran cecair serebrospinal. Ini membawa kepada fakta bahawa ia tidak dapat dipaparkan secara normal..

Ini seterusnya menyebabkan gangguan pengeluaran cecair serebrospinal. Penyakit ini paling kerap berlaku pada bayi pramatang, tetapi diperhatikan pada orang-orang dari segala usia..

Apa yang mencetuskan pelanggaran pada bayi baru lahir

Ini adalah bagaimana pelebaran ventrikel lateral

Pelebaran ventrikel lateral otak pada bayi sering merupakan tanda hidrosefalus, dan juga dapat disebabkan oleh beberapa sebab lain..

Pada bayi baru lahir, asimetri disebabkan oleh kecederaan atau pembentukan volume otak. Terlepas dari kemungkinan penyebabnya, diperlukan perundingan segera pakar bedah saraf.

Asimetri ringan boleh menjadi patologi kongenital yang tidak menyebabkan gejala. Dalam kes ini, hanya pemantauan berterusan yang diperlukan agar perbezaan antara ventrikel tidak berubah.

Penyebab utama pelebaran harus merangkumi:

  • virus dan penyakit lain wanita semasa mengandung;
  • kebuluran oksigen janin;
  • kelahiran pramatang;
  • kecederaan kelahiran;
  • kecacatan sistem saraf pusat.

Asimetri ventrikel juga boleh berlaku akibat pendarahan. Patologi ini berlaku kerana pemampatan salah satu ventrikel dengan jumlah darah tambahan. Oleh kerana pendarahan, ventrikel otak pada bayi dapat meningkat dengan alasan berikut:

  • pelbagai penyakit ibu, seperti diabetes jenis I atau kecacatan jantung;
  • jangkitan intrauterin;
  • masa yang lama antara waktu perairan mengalir dan bayi dilahirkan.

Penyebab dilatasi yang paling biasa adalah hipoksia. Sebab-sebab lain menyumbang kurang dari 1% kes. Ini adalah hipoksia yang menyebabkan pengumpulan cecair serebrospinal, yang seterusnya meningkatkan tekanan intrakranial. Ini membawa kepada pengembangan rongga ventrikel lateral.

Zon risiko untuk pesakit dewasa

Mengubah ukuran ventrikel lateral menyebabkan gangguan peredaran cecair serebrospinal. Asimetri ventrikel lateral otak pada orang dewasa berlaku kerana sebab-sebab berikut:

Penyakit provokatif

Penyakit utama yang menyebabkan patologi ini adalah hidrosefalus. Ia boleh mengganggu penyerapan cecair serebrospinal. Ini membawa kepada pengumpulannya di ventrikel lateral..

Pembentukan cecair serebrospinal yang berlebihan juga diperhatikan dengan kerosakan serius pada sistem saraf pusat. Gangguan peredaran darah juga dikaitkan dengan pembentukan sista, tumor dan neoplasma lain.

Penyebab hidrosefalus yang biasa berlaku ialah kerosakan bekalan air Silvian. Sekiranya kecacatan ini dijumpai pada masa perkembangan pranatal, pengguguran disyorkan. Semasa kelahiran, rawatan sistematik yang komprehensif akan diperlukan.

Penyebab lain ialah aneurisma vena Galev dan sindrom Arnold-Chiari. Walau bagaimanapun, pada kanak-kanak, penyakit ini boleh disebabkan oleh riket atau kerana struktur tengkorak yang spesifik, oleh itu penting untuk berjumpa dengan pakar sekiranya terdapat kecenderungan untuk penyakit ini.

Gejala dan diagnosis pelanggaran

Pada orang dewasa, asimetri ventrikel jarang menyebabkan gejala. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, anomali ini boleh menyebabkan gejala berikut:

Sebagai tambahan kepada gejala ini, gambaran penyakit ini dapat ditambah dengan gejala penyakit yang menyebabkan asimetri ventrikel.

Gejala termasuk gangguan cerebellar, paresis, gangguan kognitif, atau gangguan kepekaan..

Pada bayi, gejala bergantung pada keparahan patologi. Selain ketidakselesaan umum, gejala mungkin berlaku seperti memiringkan kepala, regurgitasi, peningkatan ukuran kepala, dan lain-lain..

Gejala patologi juga boleh merangkumi strabismus, keengganan untuk menyusui, kerap menangis, kegelisahan, gegaran, penurunan nada otot.

Walau bagaimanapun, selalunya patologi tidak menyebabkan gejala ciri, dan hanya dapat dikesan selepas ultrasound.

Penjagaan kesihatan

Pelebaran ventrikel lateral otak itu sendiri tidak memerlukan rawatan. Ia diresepkan hanya dengan adanya gejala ciri patologi. Rawatan ini bertujuan untuk menghilangkan penyakit, yang disebabkan oleh pelebaran.

Untuk rawatan asimetri ventrikel, ubat berikut digunakan:

  • diuretik;
  • bahan nootropik;
  • ubat anti-radang;
  • ubat vasoaktif;
  • neuroprotectors
  • ubat penenang;
  • jika penyakit itu disebabkan oleh jangkitan, agen antibakteria diresepkan.

Sekiranya patologi disebabkan oleh sista atau tumor, penyingkirannya diperlukan. Sekiranya keadaan pesakit memburuk dengan cepat, operasi dilakukan untuk membentuk sebatian sistem ventrikel baru yang akan melewati anomali.

Selalunya, pembesaran ventrikel berlaku pada bayi. Sekiranya tidak ada terapi yang tepat pada masanya dan kompeten, dilatasi dapat berterusan dan bertambah buruk. Dengan dilatasi ringan dan tidak adanya gejala yang jelas, keadaan ini tidak memerlukan rawatan khas. Hanya pemantauan berterusan terhadap ukuran asimetri yang diperlukan, begitu juga dengan keadaan umum kanak-kanak.

Sekiranya penyakit ini disebabkan oleh trauma, pelanggaran perkembangan intrauterin, jangkitan atau tumor, pemantauan berterusan terhadap pesakit, rawatan gejala, dan, jika mungkin, penghapusan penyebab patologi diperlukan.

Kanak-kanak itu dirawat oleh pakar neuropatologi bersama dengan pakar bedah saraf. Untuk mengurangkan risiko komplikasi, kanak-kanak dengan diagnosis ini harus selalu dipantau oleh doktor. Selalunya, diuretik diresepkan untuk rawatan, yang menyumbang kepada pengeluaran cecair serebrospinal, yang memberi tekanan pada ventrikel lateral.

Selain itu, ia memerlukan pengambilan ubat untuk meningkatkan bekalan darah ke otak, dan ubat penenang juga diresepkan..

Pastikan anda melantik urut, latihan terapi dan kaedah fisioterapi lain. Bayi dengan diagnosis ini diperhatikan secara rawat jalan. Rawatan patologi mungkin memerlukan beberapa bulan.

Kanak-kanak yang lebih tua dirawat bergantung kepada penyebab patologi. Antimikroba diresepkan jika penyebab asimetri adalah pada jangkitan otak. Sekiranya terdapat tumor, sista dan formasi lain, pembedahan ditetapkan.

Patologi ringan selalunya tidak menimbulkan sebarang gejala. Dalam kes yang jarang berlaku, mungkin terdapat sedikit kelewatan dalam bidang motor, namun, ia akan hilang seiring dengan berjalannya waktu. Bentuk patologi yang teruk boleh menyebabkan cerebral palsy akibat tekanan intrakranial yang tinggi.

Asimetri ventrikel lateral otak bukanlah yang paling berbahaya, tetapi memerlukan patologi perhatian yang berlaku pada orang-orang dari segala usia.

Sekiranya anda menemui masalah ini, anda mesti berjumpa pakar berpengalaman yang akan menetapkan ujian yang sesuai untuk mengesahkan diagnosis. Rawatan terdiri daripada menghilangkan penyebab dilatasi, serta mengurangkan tekanan intrakranial.

Mengenai akibatnya

Tidak ada hubungan langsung antara perbezaan yang nyata dan asimetri fungsi hemisfera serebrum. Kadang-kadang sebaliknya berlaku: misalnya, dengan epilepsi, pesakit mengalami kejang deria dengan kehilangan sensasi di hujung kanan, dan di tempat yang sepatutnya menjadi sumber - di zon sensori gyrus pusat posterior korteks di sebelah kiri - tidak ada pelanggaran.

Gangguan yang paling ketara dalam asimetri struktur otak adalah pelanggaran dinamika cecair serebrospinal. Sekiranya hidrosefalus wujud, ia sekali lagi mungkin tidak simptomatik. Ini berlaku untuk hidrosefalus normotensif, ketika ada lebihan cairan serebrospinal, tetapi hanya secara kuantitatif, tekanannya normal. Tetapi jika tekanan cecair serebrospinal meningkat, maka sindrom peningkatan hipertensi intrakranial berlaku. Ini ditunjukkan oleh gangguan berikut:

  • sakit kepala yang berterusan dan tumpah, terutamanya pada waktu pagi;
  • peningkatan pada waktu petang dan petang;
  • penurunan penglihatan yang progresif;
  • berlakunya kes muntah yang teruk, yang mungkin disertai dengan loya, atau bahkan tanpa muntah;
  • kemunculan cakera optik kongestif di fundus.

Sekiranya gejala seperti itu berlaku, maka anda perlu segera berjumpa pakar neurologi. Dalam kes ringan, rawatan konservatif membawa kepada pemulihan, tetapi kadang-kadang diperlukan pembedahan. Pada masa yang sama, asimetri interhemispheric otak akan tetap ada, tetapi tidak ada yang akan mengganggu pesakit, kerana cairan serebrospinal akan dikurangkan ke dalam rongga perut dengan cara shunt ventrikuloperitoneal.

Sebagai kesimpulan, perlu diperhatikan bahawa pemerhatian awal peningkatan tekanan intrakranial pada masa kanak-kanak selalu membuahkan hasil, kerana atrofi korteks serebrum dapat dielakkan tepat pada masanya. Sekiranya tidak ada gejala, maka cukup memerhatikan anak-anak dengan pakar neurologi. Pengukuran langsung tekanan cecair serebrospinal hanya mungkin dilakukan ketika menggerudi lubang di kepala dan memasang manometer (secara harfiah), tetapi tanda-tanda tidak langsung memungkinkan penilaian tahap pelanggaran yang cukup baik dan mengambil langkah-langkah yang diperlukan.

Ada rawatan

Terapi ditetapkan hanya dengan tanda-tanda klinikal yang jelas. Cara rawatan diputuskan hanya oleh doktor, berdasarkan kesimpulan, serta ciri-ciri individu pesakit.

Rejimen rawatan khusus dipilih, bertujuan secara langsung untuk menghilangkan penyebab patologi.

  • diuretik;
  • ubat nootropik;
  • NSAID (anti-radang);
  • bahan vasoaktif;
  • neuroprotectors;
  • ubat penenang;
  • sekiranya terdapat penyakit berjangkit, agen antibakteria digunakan.


Selain itu, pelantikan urut, gimnastik terapeutik dan fisioterapi, yang memberi kesan positif terhadap dinamika pemulihan.
Sebilangan orang lebih suka pergi ke osteopath - ini adalah pakar yang merawat tanpa ubat dengan palpasi.

Dr. Komarovsky, yang menumpukan sebilangan program untuk topik ini, bercakap secara terperinci mengenai keberkesanan teknik ini..

Penyakit provokatif

Penyakit utama yang menyebabkan patologi ini adalah hidrosefalus. Ia boleh mengganggu penyerapan cecair serebrospinal. Ini membawa kepada pengumpulannya di ventrikel lateral..

Pembentukan cecair serebrospinal yang berlebihan juga diperhatikan dengan kerosakan serius pada sistem saraf pusat. Gangguan peredaran darah juga dikaitkan dengan pembentukan sista, tumor dan neoplasma lain.

Penyebab hidrosefalus yang biasa berlaku ialah kerosakan bekalan air Silvian. Sekiranya kecacatan ini dijumpai pada masa perkembangan pranatal, pengguguran disyorkan. Semasa kelahiran, rawatan sistematik yang komprehensif akan diperlukan.

Penyebab lain ialah aneurisma vena Galev dan sindrom Arnold-Chiari. Walau bagaimanapun, pada kanak-kanak, penyakit ini boleh disebabkan oleh riket atau kerana struktur tengkorak yang spesifik, oleh itu penting untuk berjumpa dengan pakar sekiranya terdapat kecenderungan untuk penyakit ini.

Diagnosis yang betul

Kaedah termudah untuk membuat diagnosis bayi adalah pengukuran pertumbuhan kepala bulanan yang boleh dilakukan oleh ibu bapa.

Kesimpulan yang lebih bermaklumat dapat diperoleh setelah pemeriksaan perkakasan.

TajukPenerangan
Imbasan ultrabunyiJanin menentukan peningkatan ukuran ventrikel otak. Sekiranya lebarnya lebih dari 10 mm, diagnosis mungkin. Sebagai tambahan, pelanggaran dalam struktur jantung, alat tulang, dan sistem saraf ditentukan.
MRIIa dilakukan dengan adanya gejala ventrikulomegali yang teruk
Neurosonografi (NSG)Digunakan pada bayi sebaik sahaja dilahirkan dan pada usia 1 bulan. Kaedah ini sangat bermaklumat dan memberi maklumat terperinci mengenai perjalanan dan dinamika perjalanan penyakit ini.
EEGUjian aktiviti otak

Ulasan

Larisa Vilkova:

Setelah melahirkan, bayi itu sedikit asimetri. Setiap bulan saya mesti melakukan ultrasound. Pelebaran tidak meningkat. Doktor mengatakan bahawa ini berlaku kerana kedudukan janin di dalam perut.

Olga Klochkova:

Kelahirannya panjang, tempoh tanpa air berlangsung selama beberapa jam. Akibatnya, hipoksia dan diagnosis adalah asimetri ventrikel lateral. Vicasolum diresepkan, setelah sebulan tidak ada patologi yang dinyatakan menurut NSG.

Manusia sendiri, secara semula jadi, mempunyai simetri dua hala, dua hala, atau cermin. Sudah tentu, ini tidak berlaku untuk organ dalaman. Tetapi otak adalah pembentukan simetri. Sudah tentu, beberapa jalannya tidak simetri, tetapi ini tidak dapat dilihat dalam kajian konvensional. Hemisfera otak adalah simetris, dan juga sistem cecair serebrospinalnya. Apa yang dikatakan oleh asimetri otak, dan mengapa ia timbul?

Gejala penyakit

Selalunya, lateroventriculomegali pada orang dewasa tidak mempunyai tanda-tanda klinikal.

Dengan gabungan keadaan ini, anomali pada struktur otak otak kanan atau kiri ventrikel tidak dianggap sebagai patologi. Penyimpangan dikesan semasa MRI dan ditakrifkan sebagai temuan bersamaan.

Disfungsi cecair serebrospinal diucapkan bersamaan dengan gejala klinikal berikut:

  • sakit kepala;
  • perasaan berat dan kenyang di kepala;
  • pening;
  • loya;
  • muntah yang tidak membawa kelegaan;
  • sindrom fobik - keadaan kegelisahan, ketakutan, panik;
  • gangguan ingatan, penglihatan, pernafasan, fungsi jantung;
  • kemungkinan kehilangan kesedaran, demensia, koma;
  • gangguan tidur, insomnia atau, sebaliknya, peningkatan rasa mengantuk pada waktu siang;
  • disorientasi, ketidakupayaan untuk menyelaraskan pergerakan;
  • enuresis;
  • kemurungan, apatis.

Gambar MR klinikal, di mana ventrikel lateral otak tidak simetri, dapat ditambah dengan gejala penyakit yang dikenal pasti semasa neuroimaging pada ultrasound atau CT.

Contohnya, kemunculan gangguan kognitif atau cerebellar, paresis, penurunan atau peningkatan kepekaan organ, dll..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis