Aspirin untuk penipisan darah: bagaimana mengambil, apa yang harus diganti

"Aspirin", atau asid acetylsalicylic, adalah ubat yang terkenal. Ia dibuka pada abad ke-19. Walaupun terdapat pencapaian perubatan moden, ubat ini tetap popular di kalangan orang-orang dari pelbagai usia kerana spektrum tindakannya yang luas. Selalunya, doktor menetapkan Aspirin untuk menipiskan darah. Bagaimana cara mengambilnya dengan betul? Adakah terdapat analog yang lebih berkesan?

Penerangan mengenai ubat

"Aspirin" adalah ubat anti-radang bukan steroid. Ia boleh didapati dalam bentuk tablet effervescent atau dalam lapisan enterik khas (50, 100, 350 atau 500 mg). Bahan aktif adalah asid asetilsalisilat. Juga, komposisi ubat mengandungi pati dan serbuk selulosa.

"Aspirin" dicirikan sebagai agen anti-agregasi, antipiretik dan anti-radang. Ia ditetapkan dalam keadaan berikut:

  • sindrom kesakitan pelbagai etiologi;
  • demam tinggi kerana penyakit berjangkit dan radang;
  • penyakit reumatik;
  • profilaksis trombosis.

Dalam artikel ini, kita akan membahas masalah penggunaan Aspirin untuk penipisan darah.

Masalah Darah Tebal

Darah orang yang sihat dianggap sebagai bahan yang seimbang, 90% daripadanya terdiri daripada air. Ia juga mengandungi sel darah merah, sel darah putih, platelet, asid, enzim dan pelbagai lemak. Apabila jumlah air untuk alasan tertentu berkurang, dan kepekatan komponen lain meningkat, darah menjadi pekat dan likat.

Secara berasingan, perlu membincangkan platelet. Fungsi utama mereka adalah untuk menghentikan pendarahan semasa luka dan luka. Sekiranya sejumlah besar mayat ini menjadi jumlah darah tertentu, gumpalan, atau gumpalan darah, mula terbentuk. Mereka menyempitkan lumen saluran darah dan mengganggu peredaran penuh cecair biologi. Lebih berbahaya lagi adalah kemungkinan gumpalan darah pecah dan menembusi organ mana pun, termasuk jantung. Ini biasanya mengakibatkan kematian. Oleh itu, doktor mengesyorkan agar semua pesakit yang berumur lebih dari 40 tahun kerap menjalani ujian dan, jika perlu, minum "Aspirin" untuk menipiskan darah.

Penyebab pembekuan darah

Kebiasaannya, ketumpatan darah berbeza pada waktu siang. Kadar tertinggi diperhatikan pada waktu pagi. Oleh itu, doktor tidak menasihati, terutama orang yang tidak terlatih, segera setelah mengangkat untuk bersukan.

Antara penyebab patologi pembekuan darah harus diketengahkan:

  • penyakit jantung;
  • kekurangan cecair;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • diabetes;
  • kerosakan limpa;
  • kekurangan zink, selenium, vitamin C atau lesitin dalam badan;
  • mengambil ubat tertentu;
  • kekurangan zat makanan.

Akibat pembekuan darah

Ketidakpatuhan asas terhadap peraturan minum boleh mengakibatkan akibat yang tidak menyenangkan bagi tubuh manusia. Fakta ini sangat menentukan dalam peraturan fisiologi semula jadi penunjuk kepadatan darah..

Terdapat beberapa patologi serius yang timbul kerana penebalan permata:

  • urat varikos;
  • risiko tinggi krisis hipertensi;
  • infark jantung / otak;
  • aterosklerosis;
  • tromboflebitis.

Keadaan ini sering mengakibatkan kecacatan dan bahkan kematian..

Tindakan dadah

Seperti yang telah dinyatakan di atas, Aspirin tergolong dalam kategori ubat anti-radang bukan steroid. Bahan-bahan ini mengurangkan kandungan prostaglandin dalam tubuh, yang menyumbang kepada lekatan platelet dan pembentukan gumpalan darah di dinding saluran darah.

"Aspirin" mencairkan darah, mencegah pembentukan gumpalan darah dan melebarkan saluran darah. Ini adalah harta antiagregatnya. Kesan selepas mengambil pil diperhatikan selepas satu jam dan berlangsung selama 24-48 jam.

Arahan penggunaan

Ubat ini tidak berbahaya, kerana mungkin kelihatan pada pandangan pertama. Oleh itu, tidak boleh mengambil pil untuk jangka masa yang lama. Berapa banyak "Aspirin" untuk penipisan darah untuk diminum dan pukul berapa hari itu harus dinyatakan oleh doktor berdasarkan hasil analisis pesakit tertentu.

Arahan menunjukkan bahawa untuk rawatan, ubat harus diambil dalam dos 300-500 mg, dan untuk tujuan profilaksis - 75-150 mg. Untuk mengelakkan masalah dengan sistem pencernaan, melakukan ini lebih baik selepas makan. Sekiranya doktor telah menetapkan pil untuk tujuan pencegahan, disyorkan untuk meminumnya sekali sehari - pada waktu petang. Ini disebabkan oleh fakta bahawa ketika berehat, risiko trombosis meningkat beberapa kali.

Minum ubat itu dengan air kosong. Dilarang membubarkan tablet. Selepas bersentuhan dengan mukosa mulut, ia mula larut dengan cepat. Tempoh rawatan juga ditentukan secara individu oleh doktor. Perlu diingat bahawa pesakit dengan kelainan jantung biasanya disyorkan penggunaan ubat seumur hidup.

Ciri penggunaan semasa kehamilan

Bagaimana cara mengambil "Aspirin" semasa mengandung? Jawapan untuk soalan ini bergantung pada tempohnya:

  1. Pada trimester pertama, seperti diketahui, embrio berkembang secara aktif. Setiap minggu, sistem organ baru terbentuk. Oleh itu, pengambilan ubat dianggap tidak diingini. Cadangan ini juga berlaku untuk Aspirin untuk penipisan darah..
  2. Pada trimester kedua, proses ini agak perlahan. Namun, penggunaan "Aspirin" juga lebih baik untuk ditolak. Walaupun berlaku sakit kepala atau selsema, doktor menetapkan ubat lain yang tidak mengandungi asid asetilsalisilat..
  3. Pada trimester ketiga, "Aspirin" dapat menyebabkan pendarahan dan komplikasi lain yang memprovokasi kelahiran pramatang. Di samping itu, ia memberi kesan negatif terhadap perkembangan paru-paru janin..

Sekiranya terdapat keperluan akut, ubat ini hanya boleh digunakan pada trimester kedua. Hanya seorang doktor yang dapat menentukan berapa banyak minum "Aspirin" untuk mengencerkan darah dan berapa lama.

Perlu diperhatikan bahawa untuk kanak-kanak di bawah umur 12 tahun ubat ini juga tidak digalakkan. Para saintis telah membuktikan kesan berbahaya komponennya pada badan yang rapuh. Penerimaan semasa penyakit virus boleh mencetuskan sindrom Reye, yang ditunjukkan oleh kerosakan serius pada hati dan otak.

Kontraindikasi

Seperti ubat lain, "Aspirin" mempunyai sejumlah kontraindikasi untuk digunakan. Antaranya, perkara berikut perlu diberi perhatian:

  • umur sehingga 12 tahun;
  • hipersensitiviti terhadap komponen ubat;
  • ulser perut;
  • pelanggaran dalam kerja hati dan ginjal kursus kronik;
  • trombositopenia;
  • penyusuan susu ibu.

Dengan berhati-hati, ubat ini diresepkan untuk gout, kerana asid acetylsalicylic membantu melambatkan perkumuhan asid urik dari badan, akibatnya, risiko serangan penyakit meningkat. Hypovitaminosis K dan thyrotoxicosis juga harus dirujuk pada kes yang sama..

Kesan sampingan yang mungkin

Dos Aspirin untuk penipisan darah dikira secara individu oleh doktor. Jika tidak, terdapat kemungkinan overdosis dan manifestasi sejumlah kesan sampingan:

  1. Reaksi alergi: ruam kulit, edema Quincke, kejutan anaphylactic, bronkospasme.
  2. Dari saluran pencernaan: loya dan muntah, sakit di perut. Penggunaan jangka panjang sering mengakibatkan pengembangan bisul, hakisan, atau pendarahan gastrik.
  3. Dari sistem hematopoietik: gangguan pembekuan, akibatnya, penurunan jumlah platelet.
  4. Gangguan pada hati dan buah pinggang: nefritis, edema teruk, kegagalan buah pinggang, sindrom nefrotik.
  5. Dari sisi sistem saraf pusat: tinnitus, kelemahan umum dalam badan, pening.

Sekiranya masalah kesihatan di atas berlaku, anda harus segera berjumpa doktor dan berhenti mengambil Aspirin. Sebagai peraturan, pakar, setelah mengkaji gambaran klinikal, memilih agen analog untuk pesakit.

Interaksi dengan bahan lain

Aspirin sama sekali tidak sesuai dengan sebarang jenis produk alkohol. Pentadbiran serentak mereka dapat memprovokasi pendarahan gastrik. Oleh itu, lebih baik menolak alkohol sepanjang menjalani terapi.

Ubat ini tidak pernah diresepkan dengan antikoagulan kerana penurunan pembekuan darah. Yang paling terkenal adalah "Heparin." "Aspirin" meningkatkan kesan ubat-ubatan tertentu (antitumor, NSAID, kortikosteroid, analgesik narkotik) dan, sebaliknya, keberkesanan ubat diuretik dan ubat terhadap tekanan menurun.

Analog ubat

Asid asetilsalisilat adalah sebahagian daripada ubat lain. Sekiranya anda membandingkan dengan Aspirin (ubat lain ditunjukkan untuk penipisan darah, yang ditunjukkan di bawah), maka harganya akan jauh lebih tinggi. Apa yang boleh menggantikan alat ini?

Pertama sekali, perlu diperhatikan bahawa hanya doktor yang boleh memilih analog. Lebih-lebih lagi, dia harus dipandu oleh gambaran klinikal umum pesakit tertentu, dengan mempertimbangkan hasil analisisnya dan adanya masalah kesihatan yang bersamaan. Ubat yang paling popular dari kumpulan ini adalah:

  1. "Kad Aspek." Ini adalah alat yang cukup kuat. Kesan terapi positif berterusan selama tujuh hari setelah pesakit minum pil sekali.
  2. "Courantil." Ubat ini dikelaskan sebagai agen antiplatelet. Ia diresepkan kepada pesakit yang tubuhnya terdedah kepada pembekuan darah. Ia mempunyai kesan pencairan dan pada masa yang sama meningkatkan peredaran darah di otak. Ubat dalam amalan perubatan biasanya digunakan dalam pencegahan patologi vaskular..
  3. Kardiomagnil. Ia adalah agen antiplatelet yang kuat. Menurut pesakit, penggunaannya yang cekap mempunyai kesan terapeutik yang baik. Ubat-ubatan sendiri tidak boleh diterima. Sekiranya dos melebihi, ubat boleh membahayakan.
  4. Fenilin. Ubat ini membuat saluran tidak telap dan mengurangkan pembekuan. Pesakit menyedari bahawa peningkatan hanya berlaku 8 jam setelah minum pil. Walau bagaimanapun, keberkesanan maksimumnya dapat dilihat hanya sehari setelah komponen aktif Phenylin menembusi badan. Di antara kekurangannya, kemustahilan pentadbiran yang berpanjangan harus diketengahkan..

Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan dan Aspirin, ramuan herba digunakan untuk mengencerkan darah. Dari sejarah penemuan asid acetylsalicylic, diketahui bahawa ia pertama kali diasingkan dari kulit willow putih. Bahan ini terdapat pada tumbuhan berikut:

  • kulit pokok willow;
  • chestnut kuda;
  • berus sage;
  • peony;
  • Semanggi merah;
  • daun raspberry;
  • semanggi;
  • meadowsweet.

Untuk pembuatan produk ubat, perlu mengumpulkan tanaman atau membeli versi siap pakai di farmasi, keringkan dan sediakan rebusan, tincture.

Sekiranya tidak ada masalah serius dengan pembekuan darah, diet kadang-kadang membantu. Dalam kes ini, penekanan dalam diet adalah pada produk berikut:

Keutamaan harus diberikan kepada makanan yang kaya dengan vitamin E dan asid lemak tak jenuh ganda. Doktor sering mengesyorkan diet seperti itu semasa mengambil Aspirin untuk mengencerkan darah..

Ulasan

"Aspirin" untuk penggunaan yang lama telah menjadi salah satu ubat yang paling popular dan pada masa yang sama. Hari ini boleh didapati di kabinet ubat hampir semua orang. Antara kelebihan yang harus diperhatikan adalah kebolehcapaian, kos rendah dan kecekapan tinggi.

Doktor juga bercakap dalam ulasan mereka secara eksklusif mengenai sifat positif Aspirin. Ia berfungsi dengan baik untuk pencegahan penyakit jantung, dan setelah serangan jantung. Walau bagaimanapun, doktor sentiasa menunjukkan pentingnya perundingan awal pesakit dengan doktor, di mana mereka dapat memberitahu cara minum "Aspirin" untuk penipisan darah dan dosnya. Tertakluk kepada semua cadangan, kesan sampingan dalam bentuk mual dan pedih ulu hati biasa hampir tidak ada.

Walau bagaimanapun, bahagian doktor yang lain bercakap secara kritis. Pakar yakin bahawa minum Aspirin untuk penipisan darah adalah mungkin dan diperlukan hanya untuk pesakit yang pernah mengalami serangan jantung atau strok iskemia sejak kebelakangan ini. Mereka mempertikaikan kedudukan mereka dengan fakta berikut:

  1. Ubat jangka panjang boleh menyebabkan pendarahan, ulser perut dan juga barah. Hanya 5 tahun yang lalu, saintis dari Oxford dapat membuktikan potensi faedahnya dan pada masa yang sama membahayakan ubat tersebut. Ternyata Aspirin benar-benar mengurangkan kemungkinan serangan jantung sebanyak 20%. Pada masa yang sama, ia meningkatkan risiko pendarahan dalaman sebanyak 30%.
  2. Bentuk tablet individu tidak mempunyai lapisan enterik yang melindungi mukosa gastrik daripada kesan berbahaya.
  3. Semasa mengunyah pil, enamel gigi musnah.

Pengguna sendiri juga positif terhadap ubat tersebut. Setelah 40 tahun, ramai yang mula memikirkan kerja badan. Penolakan dari ketagihan, pemakanan seimbang, pematuhan terhadap peraturan kerja dan rehat - faktor-faktor ini sahaja tidak membenarkan kembali atau memulihkan kesihatan yang hilang. Ekologi buruk dan tekanan biasa dihantui setiap hari. Oleh itu, anda harus meminta pertolongan dari persediaan farmaseutikal untuk memanjangkan umur anda. Salah satunya ialah Aspirin..

Cara mengambil asid asetilsalisilat untuk mengencerkan darah?

Cukup berkesan dan menjimatkan adalah Aspirin Cardio untuk penipisan darah. Ubat ini memberi kesan buruk kepada tubuh sekiranya pesakit tidak mempunyai kontraindikasi terhadap ubat tersebut. Dianjurkan agar anda diperiksa di klinik sebelum dimasukkan ke dalam proses rawatan untuk mengelakkan reaksi buruk dan kemungkinan komplikasi. Ia harus diambil mengikut preskripsi doktor yang hadir untuk mengecualikan overdosis.

Sifat "Acetylsalicylic acid" dalam penipisan darah

Asid asetilsalisilat dapat mencegah lekatan platelet, yang membawa kepada pembentukan gumpalan. Penggunaannya membantu mengurangkan pelepasan prostaglandin, yang menyumbang kepada perkembangan proses keradangan. "Aspirin" mencairkan darah dan, bila digunakan secara teratur, memiliki efek vasodilating, dan juga merupakan profilaksis yang baik untuk serangan jantung, tromboemboli, dan stroke. Ini adalah ubat penyembuhan yang mesti diambil dengan penyimpangan berikut:

  • patologi jantung;
  • penyakit sistem vaskular badan;
  • jangkitan berjangkit;
  • reumatik;
  • demam;
  • sakit dan migrain;
  • proses keradangan;
  • tekanan intrakranial;
  • urat varikos;
  • pengembangan buasir;
  • trombosis;
  • aterosklerosis;
  • tromboemboli pasca operasi.
Ubat ini diambil untuk mencegah perkembangan serangan jantung pada pesakit.

Asid asetilsalisilat terkenal dengan sifat penyembuhannya yang membantu mengatasi banyak kelainan. Penggunaannya yang berpanjangan menangkal lekatan platelet dan vasodilasi, oleh itu ia sering disarankan sebagai profilaksis terhadap tromboemboli, strok dan serangan jantung. Ubat ini mempunyai tindakan berikut:

  • ubat tahan sakit;
  • anti-radang;
  • antipiretik;
  • analgesik;
  • anti-agregat.
Kembali ke senarai kandungan

Cara pengambilan ubat?

Doktor boleh mengesyorkan "Aspirin" untuk penipisan darah baik semasa proses penyembuhan dan semasa pengampunan untuk pencegahan. Satu-satunya perbezaan adalah perbezaan antara dos terapeutik dan profilaksis. Untuk rawatan, minum ubat pada 300-400 miligram sehari, dan untuk pencegahan, minum ¼ tablet. Untuk mengelakkan pembekuan darah, anda harus minum ubat pada waktu malam. Adalah perlu untuk membubarkan tablet dan meminumnya dengan segelas air, sehingga kerengsaan perut akan minimum. Pada masa dewasa, anda harus menggunakan ubat tersebut setiap hari, tanpa gangguan, maka kesannya akan maksimum. Dilarang keras melampaui norma yang digunakan, ini dapat memperburuk keadaan dan mengakibatkan komplikasi tambahan.

Mengambil Aspirin semasa perut kosong harus dikesampingkan. Ia, seperti asid apa pun, menjengkelkan organ dan boleh menyebabkan ulserasi.

Kontraindikasi dan tindak balas buruk

Dilarang meminum "Aspirin" untuk kanak-kanak di bawah usia 12 tahun, kerana pengambilan ubat ini dapat menyebabkan berlakunya sindrom Reye, yang boleh mengakibatkan kematian. Untuk kanak-kanak, disyorkan mengambil ubat seperti Paracetamol atau Ibuprofen dan bukannya asid asetilsalisilat. Ubat ini boleh membahayakan tubuh dengan gout dan anemia, kekurangan vitamin K dan patologi tiroid, jumlah platelet yang rendah dan mengambil antikoagulan. Semasa mengandung, sangat berbahaya untuk digunakan pada trimester pertama dan terakhir. Ini boleh menyumbang kepada gangguan janin atau perkembangan patologinya. Terdapat kontraindikasi lain untuk penggunaan Aspirin:

  • kehamilan dan penyusuan;
  • ulser perut atau usus;
  • gastritis erosif;
  • pembekuan darah yang lemah;
  • patologi buah pinggang;
  • penyakit hati
  • kecenderungan pendarahan;
  • reaksi alahan terhadap ubat;
  • hemofilia;
  • asma;
  • aneurisma aorta.
Kadang-kadang semasa rawatan dengan ubat, pesakit mengadu tinnitus.

Mengambil ubat boleh menyebabkan reaksi buruk. Sekiranya anda mengabaikannya dan terus mengambil ubat tersebut, mungkin terdapat kemerosotan yang ketara. Apabila tanda-tanda pertama muncul, adalah mustahak untuk mengecualikan penerimaan dan berunding dengan pakar. Kesan sampingan mungkin:

  • ruam;
  • kelemahan;
  • bronkospasme;
  • angioedema;
  • bunyi di telinga;
  • kejutan anaphylactic;
  • loya;
  • tersedak;
  • sakit di perut;
  • gangguan fungsi buah pinggang dan hati;
  • sindrom hemoragik;
  • pening.
Kembali ke senarai kandungan

Analog "Aspirin"

Terdapat ubat yang boleh menggantikan ubat tersebut. Sebilangan daripadanya merangkumi jumlah bahan aktif yang lebih kecil yang mengurangkan penampilan kesan sampingan. Penerimaan analog juga akan mempengaruhi tubuh dan memudahkan keadaan pesakit. Dos dan dosnya ditetapkan oleh doktor. "Aspirin" boleh diganti dengan ubat seperti:

Lospirin boleh menjadi pengganti ubat.

  • Aspirin Cardio
  • "Thrombo ACC";
  • "Aspirin S";
  • Aspikor;
  • "Lospirin";
  • CardiASK.

Anda harus mengambil ubat mengikut preskripsi doktor dan tidak melebihi norma yang ditetapkan, jika tidak, anda harus mengharapkan peningkatan patologi dan pembentukan penyimpangan tambahan. Sekiranya anda menggunakan ubat yang diresepkan dengan betul, kemungkinan peningkatan keadaan dan penurunan risiko terkena penyakit mungkin berlaku. Lebih baik tidak mengambil ubat tersebut tanpa kebenaran doktor. Selalunya, ubat-ubatan mungkin tidak memberi kesan sepenuhnya atau menimbulkan reaksi buruk..

Pengencer darah: senarai, generasi baru, tanpa aspirin

Banyak yang diperkatakan dan ditulis mengenai keperluan mencairkan darah untuk rawatan dan pencegahan penyakit yang banyak. Juga, jumlah ubat yang menjalankan tugas ini baru-baru ini meningkat. Adalah berbahaya untuk memilihnya sendiri, hanya doktor yang harus memilihnya untuk pesakit tertentu.

Tetapi setiap orang dewasa harus mempunyai idea mengenai pengencer darah mana yang digunakan dalam perubatan sekarang. Tanpa keterlaluan, kita dapat mengatakan bahawa setiap saat menerima ubat seperti itu setelah 60 tahun, dan dengan bertambahnya usia, kekerapan pelantikan mereka hanya meningkat.

Mengapa anda perlu menipiskan darah?

Istilah "penipisan darah" tidak berarti penurunan dalam "kepadatan" nya tetapi penurunan kemampuannya untuk membentuk pembekuan darah. Darah adalah sistem pengaturan diri yang kompleks, banyak faktor yang beredar di dalamnya, baik pembekuan dan antikoagulasi, yang biasanya harus seimbang.

Namun, dengan penuaan badan, kebanyakan orang mengubah keseimbangan ini ke arah peningkatan pembekuan. Mekanisme ini berbeza, ada yang tidak difahami sepenuhnya, tetapi kenyataannya tetap berlaku: strok, serangan jantung, trombosis dan tromboemboli adalah gumpalan darah yang menyekat lumen kapal dan menghentikan aliran darah di kawasan tertentu badan kita. Bencana vaskular ini sangat berbahaya, tidak pernah berlalu tanpa jejak: tanpa bantuan tepat pada masanya, itu adalah kematian atau kecacatan.

Oleh itu, ubat-ubatan untuk penipisan darah muncul paling utama dalam pencegahan trombosis dan tromboemboli, dan, oleh itu, mereka mencegah kematian kardiovaskular. Selain tujuan pencegahan, mereka juga digunakan untuk merawat trombosis yang sudah terbentuk.

Kumpulan ubat utama untuk penipisan darah

Pembekuan darah diaktifkan oleh banyak faktor pembekuan yang terdapat dalam darah. Ini adalah tindak balas lata yang kompleks. Ada:

  • Hemostasis platelet primer. Platelet yang diaktifkan oleh pelbagai sebab saling melekat dan dinding vaskular dan menyumbat lumen kapal kecil.
  • Hemostasis pembekuan sekunder. Pengaktifan faktor pembekuan plasma dan pembentukan trombus fibrin. Ini adalah ciri untuk kapal berkaliber sederhana dan besar.

Oleh itu, pengencer darah dibahagikan kepada:

  • Ejen antiplatelet (mencegah lekatan platelet, menghalang hemostasis vaskular-platelet).
  • Antikoagulan (menyekat faktor pembekuan plasma dan mencegah pembentukan bekuan fibrin).

Ejen antiplatelet

Rawatan antiplatelet ditetapkan:

  • dengan penyakit jantung koronari;
  • selepas serangan jantung;
  • pesakit dengan aritmia;
  • pencegahan sekunder pembekuan darah pada orang yang mengalami strok atau TIA;
  • pencegahan utama pada orang yang berisiko tinggi mengalami komplikasi;
  • selepas sebarang operasi pada jantung dan saluran darah;
  • pesakit dengan penyakit arteri periferal.

Dadah Mengandungi Aspirin

Asid asetilsalisilat (ASA, aspirin) adalah agen antiplatelet yang paling terkenal dan pertama. Keupayaannya untuk menyekat enzim yang terlibat dalam pengaktifan platelet ditemui pada tahun 1967. Dan ia masih merupakan "standard emas" yang dibandingkan dengan semua agen antiplatelet lain..

Telah terbukti bahawa dos aspirin yang mencukupi untuk manifestasi kesan antiplatelet adalah 100 mg sehari. Apabila digunakan untuk pencegahan sekunder, ASA dapat mengurangkan jumlah kematian sebanyak 25-30%. Ini adalah ubat yang cukup berkesan, murah dan berpatutan untuk pelbagai pesakit. Aspirin diserap dengan baik dari saluran gastrointestinal, kesannya berlaku selepas 1-2 jam dan berterusan selama sehari. Oleh itu, ambil 1 kali sehari selepas makan untuk waktu yang lama.

Industri farmakologi menghasilkan sediaan aspirin dalam dos yang diperlukan 50-150 mg, yang sangat mudah digunakan. Untuk mengurangkan kesan menjengkelkan pada mukosa gastrik, jumlah ASA ini biasanya tertutup dalam lapisan enterik.

Sekiranya disyaki sindrom koronari akut, pesakit dibenarkan mengunyah tablet aspirin normal tanpa cangkang pada dos 325-500 mg.

Ubat penting yang mengandungi aspirin untuk penggunaan jangka panjang

Nama dagangandosPembungkusan / hargaHarga purata untuk 1 tablet
Thrombo ACC50 mg28t / 42rub1, 5 p
Thrombo ACC100 mg28 t / 46 gosok1,6 p
Thrombo ACC100 mg100 t / 150 r1,5 p
Thrombo ACC100 mg60 t / 105 r1.7 p
Acecardol100 mg30 t / 28 r90 kopecks
Aspicore100 mg30 t / 66 r2.2 p
Cardiask50 mg30 t / 74 r2,4 p
Cardiask100 mg30 t / 88 gosok3 sapu
Cardiomagnyl (ASA + Magnesium Hidroksida)75 mg30 t / 140 r4,6 r
Kardiomagnil75 mg100 t / 210 r2.1 p
Kardiomagnil150 mg30 t / 195 r6.5 r
Kardiomagnil150 mg100 t / 330 r3,3 r
Aspirin Cardio300 mg30 t / 90 r3 sapu
Aspirin Cardio100 mg56 t / 189r3,3 r
Agrenox (aspirin + dipyridamole)25 + 200mg30 topi / 920 r30 r

Kesan sampingan utama ASA adalah kesan ulserogenik, iaitu boleh menyebabkan hakisan, bisul dan pendarahan dari mukosa gastrik. Semasa menetapkan ubat aspirin, doktor menilai kemungkinan risiko dan membandingkannya dengan potensi pengambilannya.

Oleh itu, walaupun ubat yang diiklankan secara meluas dan umum seperti aspirin tidak perlu diresepkan sendiri. Lebih-lebih lagi, menurut kajian baru-baru ini, kesannya dalam pencegahan komplikasi kardiovaskular utama tidak terbukti. Maksudnya, jika anda tidak mengalami stroke atau serangan jantung, anda tidak perlu mengambilnya sendiri "berjaga-jaga" tanpa berunding. Hanya seorang doktor yang dapat menilai semua faktor risiko yang ada dan memutuskan keperluan ASA.

Persediaan ASA dikontraindikasikan sekiranya terdapat lesi erosif dan ulseratif pada saluran gastrousus, pendarahan dalaman, alahan, kehamilan. Ia digunakan dengan berhati-hati pada individu dengan asma bronkial dan hipertensi arteri (tekanan darah harus dikurangkan menjadi 140/90 mm s.p.)

Walaupun begitu, doktor cenderung untuk mempercayai bahawa ASA lebih bermanfaat daripada berbahaya. Perkara lain yang perlu disebutkan ialah pengambilan aspirin secara berkala dapat mengurangkan risiko barah usus..

Ejen antiplatelet tanpa aspirin

Kesan sampingan ASA telah menyebabkan para saintis mencari pengencer darah lain yang lebih selamat dengan kesan yang serupa. Akibatnya, beberapa ubat bebas aspirin dengan sifat antitrombotik kini digunakan dalam amalan klinikal..

Tetapi ingat bahawa tidak ada ubat yang benar-benar selamat dalam kumpulan ini, masing-masing mempunyai kontraindikasi dan batasannya, dan hanya doktor yang menetapkannya. Beberapa agen antiplatelet baru diresepkan sebagai tambahan kepada aspirin..

Dipyridamole (lonceng)

Menurut mekanisme tindakan, ia adalah penghambat phosphodiesterase, mempunyai kesan vasodilating dan antiplatelet. Kesannya sedikit lebih lemah daripada aspirin, tetapi dibenarkan sepenuhnya sekiranya tidak bertoleransi terhadap yang terakhir. Dipyridamole juga satu-satunya agen antiplatelet yang diluluskan untuk digunakan pada wanita hamil dan menyusui..

75 mg diambil 3-4 kali sehari, jika perlu, tingkatkan dos harian menjadi 450 mg.

Terdapat dalam tablet:

  • 25 mg setiap satu (100 tablet, 415 rubel)
  • 75 mg setiap satu (40 keping, 430 rubel).

Ubat dengan nama dagang Curantil (dibuat oleh Berlin Chemi) masing-masing berharga 620 dan 780 rubel.

Ticlodipine (Ticlide)

Salah satu penghambat ADP terawal (adenosin diphosphate). Ia menghalang agregasi platelet, mengurangkan kelikatan darah dan memanjangkan masa pendarahan. Tiklid diresepkan 250 mg 2 kali sehari. Kesan terapi dicapai pada 3-4 hari kemasukan.

Kesan sampingan - pendarahan, trombositopenia, leukopenia, sakit perut, cirit-birit.
Harga: 30 tablet kira-kira 1500 rubel.

Clopidogrel (Plavix)

Mekanisme tindakan hampir dengan ticlodipine, tetapi secara signifikan lebih berkesan dan lebih selamat daripada itu. Digunakan sejak tahun 1998. Ambil 75 mg sekali sehari, tanpa mengira pengambilan makanan.

Menurut kajian CAPRIE yang besar, clopidogrel lebih berkesan daripada aspirin dalam pencegahan strok iskemia dan infark miokard. Tetapi harganya beberapa kali lebih tinggi, terutamanya analog berjenama, yang dicirikan oleh tahap pemurnian yang tinggi:

  • Clopidogrel 28 tablet kira-kira 350 gosok,
  • Plavix - kira-kira 930 rubel,
  • Plagril - 430 rubel,
  • Egithromb - 916 rubel,
  • Sylt - 950
  • Dengan ACS (sindrom koronari akut) - 300 mg sekali.
  • Untuk pencegahan trombosis stent selepas stenting koronari atau arteri lain, serta selepas CABG. Sekiranya tidak ada kontraindikasi, ia digunakan bersamaan dengan aspirin.
  • Selepas infark miokard atau strok iskemia.
  • Pada pesakit dengan oklusi arteri periferal.

Ticagrelor (brilinta)

Dadah yang agak baru (didaftarkan pada tahun 2010). Prinsip operasi serupa dengan clopidoglel. Menurut cadangan terkini, yang terakhir lebih disukai pada pesakit yang menjalani stenting atau CABG. Terdapat dalam tablet 60 dan 90 mg, diambil 2 kali sehari. Ini adalah ubat yang cukup mahal..

Kesan sampingan, selain pendarahan, sesak nafas harus diperhatikan (dalam 14%).
Harga: rawatan bulanan dengan cemerlang - kira-kira 4.500 rubel.

Prasugrel (efient)

Juga agen antiplatelet yang baru (digunakan sejak 2009). Ia digunakan pada pesakit ACS yang merancang stenting. Ia dianggap lebih berkesan daripada clopidogrel, tetapi pada masa yang sama, kesan sampingan lebih kerap terjadi padanya. Ia tidak dapat digunakan pada pasien yang mengalami stroke. Kos untuk satu pakej adalah kira-kira 4000 rubel.

Cilostazolum (pletax)

Ubat dengan kesan antiplatelet dan vasodilating. Ia dengan berkesan mengembangkan arteri di bahagian bawah kaki (femoral dan popliteal). Ia digunakan terutamanya untuk menghilangkan penyakit arteri ini (klaudikasi sekejap-sekejap). Dos - 100 mg 2 kali sehari. Kos pembungkusan 60 tablet adalah kira-kira 2000 rubel.

Pentoxifylline (Trental)

Ubat yang menggabungkan kesan antiplatelet dan vasodilating. Mengurangkan kelikatan darah, meningkatkan peredaran mikro. Sapukan kedua-dua larutan infus intravena dan tablet.
Kos pembungkusan 60 tablet 100 mg - 550 rubel.

Konsep antikoagulan

Antikoagulan adalah ubat-ubatan yang menghalang aktiviti faktor pembekuan plasma. Mereka digunakan dalam kes di mana agen antiplatelet saja tidak dapat dikeluarkan, untuk rawatan komplikasi tromboemboli, dan juga untuk pencegahan, ketika risiko komplikasi ini sangat tinggi..

Terdapat petunjuk mutlak untuk terapi antikoagulan:

  • Tromboemboli paru (PE).
  • Trombosis urat mendalam pada bahagian bawah kaki.
  • Infarksi miokardium, tempoh akut.
  • Strok iskemia.
  • Fibrilasi atrium pada pesakit dengan penyakit arteri koronari.
  • Strok di latar belakang fibrilasi atrium.
  • Injap jantung prostetik.
  • Trombus atrium.
  • Stenosis stent.
  • Pencegahan trombosis semasa hemodialisis.
  • Pencegahan embolisme paru pada pesakit selepas penggantian sendi.

Terdapat kumpulan ubat ini:

  • Antikoagulan langsung. Mereka melumpuhkan trombin secara langsung dalam darah. Ini adalah heparin dan pelbagai modifikasi, serta hirudin.
  • Antikoagulan tidak langsung. Mereka menyekat pembentukan faktor pembekuan plasma di hati. Ini termasuk kumarin (antagonis vitamin K), yang paling terkenal adalah warfarin. Phenylin, Neodicumarin, Sinkumar yang jarang digunakan.
  • Antikoagulan oral baru (PLA).

Antikoagulan langsung

Heparin Tidak Berpecah (UFH)

Ini adalah antikoagulan semula jadi, ia terdapat di banyak tisu badan kita. Dalam plasma darah, ia melumpuhkan trombin, sehingga mengurangkan kemampuan membentuk gumpalan darah.

Heparin diberikan secara parenteral (intravena atau subkutan) dalam dos yang tinggi untuk merawat trombosis (infark miokard akut, trombosis arteri anggota badan, emboli paru), dan dalam dos kecil untuk mencegah tromboembolisme. Ubat ini diresepkan dengan berhati-hati di bawah kawalan pembekuan darah dan APTT dan hanya di hospital.

Terdapat juga salap dan gel dengan heparin untuk penggunaan topikal (salap Heparin, Lyoton, Venitan, Venolife). Mereka diresepkan untuk urat varikos saphenous, buasir.

Heparin berat molekul rendah (LMWH)

Ubat ini diperoleh dari UFH dengan depolarisasi molekulnya. Berat molekul yang lebih rendah meningkatkan bioavailabiliti heparin, serta jangka masa tindakannya. Mereka biasanya diberikan secara subkutan 1-2 kali sehari. Terdapat dalam picagari boleh guna. NMH yang paling biasa ditetapkan:

  • Dalteparin (Fragmin) 2500 IU / 0.2 ml - bungkusan 10 jarum suntik berharga kira-kira 2200 rubel.
  • Nadroparin (Fraksiparin) - boleh didapati dalam pelbagai dos, kos pembungkusan adalah 10 keping dari 2100 hingga 4000 rubel.
  • Enoxoparin (Clexane) - dos dalam jarum suntik dari 2000 hingga 8000 unit, kos satu jarum suntik - dari 300 hingga 400 rubel.
  • Bemiparin (Zibor) - picagari 3500 IU 10 keping 3900 gosok.

Kawasan utama penerapan heparin dengan berat molekul rendah adalah pencegahan trombosis pada pesakit pasca operasi. Mereka juga boleh diresepkan kepada wanita hamil dengan sindrom antiphospholipid.

Sulodexide (Wessel)

sediaan antitrombotik yang terdiri daripada dua glycosaminoglycans yang diasingkan dari mukosa usus babi. Dengan mekanisme tindakan menyerupai NMG. Ia digunakan terutamanya untuk pencegahan mikrotrombosis pada penderita diabetes. Kelebihannya adalah toleransi yang baik, serta kemungkinan penggunaannya tidak hanya dalam suntikan, tetapi juga di dalam kapsul.
Kos pakej 10 ampul adalah kira-kira 2000 rubel, 60 kapsul - 2600 r.

Warfarin

Warfarin pertama kali disintesis pada tahun 1948, dan sehingga tahun 2009 ia merupakan satu-satunya antikoagulan yang diresepkan untuk penggunaan yang berpanjangan. Ia masih dianggap standard dengan perbandingan semua ubat baru dengan kesan yang sama. Di hati, ia menyekat metabolisme vitamin K dan dengan itu mencegah pembentukan beberapa faktor pembekuan plasma. Akibatnya, darah secara signifikan kehilangan keupayaan untuk membentuk pembekuan darah.

Dengan penggunaan yang berpanjangan, warfarin mengurangkan kekerapan pukulan sebanyak 64%. Tetapi ubat ini tidak sempurna, sangat tidak selesa untuk penggunaan berterusan..

  • keperluan untuk pemantauan makmal yang kerap (INR harus dijaga dalam had yang ketat dari 2 hingga 3) dan penyesuaian dos berterusan,
  • pematuhan ketat terhadap diet tertentu,
  • ketidaksesuaian dengan banyak ubat,
  • komplikasi pendarahan yang kerap.

Warfarin masih merupakan antikoagulan yang paling banyak digunakan, terutamanya kerana harganya yang berpatutan. Dos warfarin dipilih di bawah kawalan INR, kadang-kadang pemilihan dos optimum memerlukan beberapa bulan.

Ia boleh didapati dalam tablet 2.5 mg. Kos 100 tablet warfarin - dari 90 hingga 150 rubel, bergantung kepada pengeluarnya.

Antikoagulan oral baru (PLA)

Ketidaknyamanan yang berkaitan dengan pengambilan warfarin telah mendorong para saintis untuk mencari ubat baru untuk mengurangkan risiko pembekuan darah yang dapat diambil untuk waktu yang lama. Ubat generasi baru ini (PLA) diperkenalkan ke dalam praktik klinikal baru-baru ini (pada tahun 2009), tetapi dengan cepat diambil oleh pekerja kesihatan dan pesakit..

Semua PLA boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan:

  • perencat trombin langsung (dabigatran) dan
  • perencat faktor langsung Xa (Rivaroxaban, Apixaban, Endoxaban).

Tindakan mereka setanding dengan warfarin, tetapi bekerja dengan mereka jauh lebih senang bagi doktor dan pesakit. Kelebihan utama ialah mereka tidak memerlukan pemantauan makmal yang sistematik. Kelemahan utama adalah kos tinggi mereka..

Dabigatran (pradaxa)

Dadah pertama yang "mematahkan" monopoli warfarin. Ia digunakan sejak tahun 2010. Ia menghalang trombin, dengan itu mencegah penukaran fibrinogen menjadi fibrin. Ia diserap dengan baik dari saluran pencernaan. Tindakannya setanding dengan warfarin. Kesan sampingan (pendarahan) jarang berlaku, dan penggunaannya lebih senang.

Terdapat dalam kapsul pada dos 75, 110 dan 150 mg, diambil 1-2 kali sehari, dos harian dipilih oleh doktor bergantung pada tujuan janji temu. Kontraindikasi dalam pendarahan, strok hemoragik baru-baru ini, kegagalan buah pinggang yang teruk, kehamilan. Kawalan makmal biasanya tidak diperlukan..

Kos pakej 30 kapsul 150 mg - kira-kira 1800 rubel.

Rivaroxaban, Apixaban, Edoxaban

Mekanisme tindakan mereka hampir sama. Mereka menghalang faktor Xa bebas dan trombus. Segera beri nama dagang mereka:

  • Rivaroxaban - Xarelto
  • Apixaban - Elikvis
  • Endoxaban - Lixiana (belum didaftarkan di Persekutuan Rusia).

Petunjuk penggunaannya serupa dengan warfarin. Ketiga-tiga ubat cepat diserap dari saluran pencernaan..

Sekiranya kita membincangkan perbezaannya, maka anda perlu mengambil tablet Rivaroxaban (Xarelto) bersama makanan, selebihnya - tanpa mengira makanan. Apixaban (Elikvis) - 2 kali sehari, selebihnya - 1 kali.

Keberkesanan dalam pelbagai patologi dan risiko pendarahan berbanding dengan warfarin:

Borang dan harga pelepasan:

Nama Dagangan / DosPembungkusanHarga PakejHarga dos harian
Xarelto 15 mg28 tab2850 gosok100 r
Xarelto 20 mg28 tab2850 gosok100 r
100 tab9300 gosok93 p
Xarelto 10 mg30 tab3600 gosok120 r
Elikvis 5 mg, 2.5 mg20 tab840 gosok84 p
Elikvis 5 mg60 tab2420 gosok80 r

Cara kurus darah tanpa ubat

Mengekalkan keseimbangan cecair

Darah tebal terutamanya kekurangan air.

  • Minum sekurang-kurangnya 2 liter air tulen (lebih tepatnya 30 g setiap 1 kg berat badan). Ini merujuk kepada air, bukan teh, kopi, pelbagai minuman berkarbonat, dll. Tetapi pada masa yang sama, air berkualiti rendah dengan kelebihan garam hanya boleh membahayakan.
  • Dalam keadaan di mana cecair hilang, minuman akan meningkat dengan sewajarnya. Kita kehilangan cecair ketika terlalu panas, kerja fizikal yang kuat, muntah, cirit-birit.

Penolakan alkohol, termasuk bir.

Air liur lintah mengandungi antikoagulan langsung - hirudin. Oleh itu, hirudoterapi sesuai untuk pencinta rawatan semula jadi. Jangan buat sendiri, percayai pakar.

Pemakanan

Terdapat senarai makanan yang menebal atau menipis darah. Tetapi secara umum, kita tidak akan keliru jika kita mematuhi prinsip diet yang sihat dengan jumlah sayur-sayuran, buah-buahan yang mencukupi, membatasi diri kita dengan gula, garam, daging merah, tidak termasuk pengawet dan daging asap. Jus yang baru diperah sangat berguna..

Phytotherapy

Banyak tumbuh-tumbuhan disebabkan sifat hemostatik. Ubat rasmi menyedari hanya dua dari mereka yang benar-benar mengandungi bahan aktif yang mencegah pembekuan darah.

  • Kulit willow putih mengandungi salisilat. Dari itu, sebenarnya, aspirin pertama kali diperoleh. Di farmasi, kulit kayu kering yang kering dijual, juga dihancurkan dalam kapsul (Salivitellin, Thrombin) atau beg penapis (Ivapirin). Bongkok dengan kadar 1 sudu per cawan air mendidih dalam termos, bersikeras selama 6-8 jam, minum 2 sudu 3 kali sehari sebelum makan. Kapsul diambil 2 kali sehari.
  • Melilot mengandungi kumarin semula jadi. 1 sudu rumput semanggi kering (dijual di farmasi) tuangkan segelas air mendidih. Biarkan hingga 30 minit. Ambil 1 sudu 3 kali sehari.

Persediaan herba digunakan dalam kursus 3-4 minggu. Jangan berfikir bahawa mereka benar-benar selamat. Arahan selalu menerangkan kontraindikasi.

Soalan jawapan

Ujian apa yang menunjukkan bahawa darahnya tebal?

  • Pertama sekali, ini adalah petunjuk hematokrit (nisbah bahagian cecair darah dan jisim selnya). Tidak boleh lebih dari 0,55.
  • Kiraan sel darah merah melebihi 6X / L.
  • Kelikatan darah di atas 4.
  • Peningkatan plasma protein, prothrombin dan fibrinogen.

Tetapi petunjuk ini hanya boleh dipandu oleh orang yang sihat. Pesakit yang berisiko tinggi mengalami komplikasi vaskular diberi ubat untuk mengurangkan pembekuan walaupun dengan hematokrit dan kelikatan normal. Darah tebal dan kecenderungan membentuk darah beku masih berbeza konsepnya..

Adakah semua orang memerlukan ubat penipisan darah setelah berusia 50 tahun?

Tuntutan bahawa setiap orang yang berusia 50 tahun perlu mengambil ubat penipisan darah sedang dipertanyakan. Kajian terbaru menunjukkan bahawa jika tidak ada penyakit jantung koroner, tidak ada riwayat strok atau serangan jantung, seseorang tidak boleh bertolak ansur dengan pembedahan jantung, maka anda tidak boleh mengambil ubat tersebut tanpa berfikir. Tetapi mereka mempunyai banyak kesan sampingan..

Walau bagaimanapun, terdapat situasi di mana risiko terkena komplikasi vaskular sangat tinggi. Hanya seorang doktor umum atau pakar kardiologi yang dapat menilai kemungkinan perkembangannya, menimbang kemungkinan faedah dan bahaya. Oleh itu, tidak ada penentuan diri!

Ubat apa yang lebih selamat diambil untuk orang yang mengalami masalah perut?

Sekiranya pengencer darah sangat penting, tetapi ada masalah perut (gastritis, bisul), paling selamat mengambil dipyridamole (lonceng) dan, pada tahap yang lebih rendah, clopidogrel. Namun demikian, pada saat pemburukan yang teruk, disarankan agar mereka dihentikan sementara.

Selalunya, perencat pam proton (omeprazole, rabeprazole, pantoprazole dan PPI lain) diresepkan kepada pesakit pada masa yang sama sebagai agen antiplatelet untuk mengurangkan risiko pendarahan gastrik. Pada tahun 2009, data diterbitkan bahawa penggunaan gabungan clopidogrel dan PPI meningkatkan risiko infark miokard berulang. Pada tahap yang lebih rendah, ini berlaku untuk pantoprazole (Nolpaza). Oleh itu, jika doktor menetapkan nolpase bersama dengan clopidogrel, jangan ganti dengan omeprazole yang lebih murah.

Ujian apa yang perlu dilakukan untuk mengawal aspirin?

Pesakit sering mengemukakan soalan ini. Jadi, ASA tidak akan mempengaruhi prestasi ujian darah umum. Dan tidak benar bahawa ia mengurangkan jumlah platelet. Masa pembekuan mungkin sedikit meningkat (lebih dari 5 minit), tetapi ini adalah tujuan rawatan. Terdapat ujian khas untuk aktiviti fungsi platelet, tetapi ia ditetapkan untuk petunjuk khas. Oleh itu, tidak masuk akal untuk menderma darah untuk "mengawal tindakan aspirin." Untuk mengelakkan komplikasi, FGDS akan sangat bermanfaat (setiap tahun atau dengan munculnya gejala gastrik) untuk mengawal mukosa gastrik.

Saya takut mengambil antikoagulan. Adakah mungkin dilakukan tanpa mereka?

Sekiranya doktor menetapkan antikoagulan, maka pesakit mempunyai risiko yang sangat tinggi untuk terkena trombosis. Ya, biasanya ubat ini diresepkan seumur hidup. Ya, terlalu banyak kesan sampingan dan ketidakselesaan semasa mengambilnya. Tetapi ingat bahawa mereka lebih dari 2 kali mengurangkan kejadian komplikasi yang hebat. Sekiranya ada peluang seperti itu, mengapa tidak menggunakannya.?

Doktor menetapkan beberapa ubat yang mengurangkan pembekuan. Adakah perlu?

Terapi antitrombotik dua kali ganda dan tiga kali kadang-kadang diresepkan apabila beberapa ubat mesti diambil sekaligus (aspirin + clopidogrel, aspirin + warfarin, aspirin + heparin, aspirin + clopidogrel + warfarin). Ini adalah standard rawatan antarabangsa. Doktor diminta untuk menetapkan kombinasi tersebut dalam situasi yang ditentukan dengan ketat dan membatalkannya hanya sekiranya berlaku komplikasi. Biasanya, terapi double atau triple hanya diresepkan untuk jangka masa tertentu (contohnya, 12 bulan selepas pembedahan pintasan arteri koronari atau koronari).

Penipisan darah

Kaedah penipisan darah

Pengencer darah terbaik:

Darah, sebagai persekitaran dalaman badan, adalah elemen penghubung yang membawa maklumat mengenai keadaan semua organ dan tisu, memastikan kerja mereka terkoordinasi. Sekiranya kegagalan berlaku dalam sistem ini, ini adalah bukti penyakit umum dan penyakit yang akan berlaku. Pertama sekali, mereka ditunjukkan oleh pembekuan darah, yang mendasari semua perubahan patologi selanjutnya. Oleh itu, sangat penting untuk mengekalkan homeostasis pembekuan pada tahap yang stabil..

Jus penipisan darah

Penggunaan jus mengurangkan kelikatan darah dengan ketara. Pelbagai jus buah dan sayur sangat sesuai untuk tujuan ini. Kesan positif mereka terhadap sistem pembekuan disebabkan oleh kandungan vitamin dan unsur surih yang tinggi yang bertanggungjawab untuk keseimbangan antara sistem pembekuan dan antikoagulasi. Selain itu, air, yang dalam jumlah yang banyak terdapat dalam jus yang paling pekat sekalipun, mengisi kekurangan cecair dalam badan. Pengambilan satu gelas jus buah setiap hari cukup untuk perubahan positif dalam sistem hemostatik.

Bagi jenis jus tertentu, mereka boleh menjadi yang paling pelbagai, mengandungi dalam komposisi komponen satu atau lebih buah. Adalah wajar bahawa mereka tidak dalam tin, tetapi baru diperah.

Pembekuan darah menurun dengan baik dengan latar belakang pengambilan sistematik oren, cranberry, lemon, carrot, apple, peach, nanas, delima, pisang-strawberry, currant dan pelbagai jenis jus lain.

Secara berasingan, perlu disebutkan kelebihan tomato dan pulpa mereka. Jus seperti itu boleh diminum dalam kuantiti yang banyak. Sebagai tambahan kepada kesan antikoagulan, ia adalah antioksidan yang sangat baik. Kesan yang sama adalah ciri buah dan beri dari mana jus dibuat: gooseberry, raspberi, blackberry.

Hanya jus yang baru diperah yang memberi kesan penyembuhan pada badan! Jus membeli-belah hanya akan membahayakan kesihatan anda.

Soda penipisan darah

Alat ini telah diperkatakan lebih baru-baru ini. Kesan positif soda dicatat pada hampir semua penyakit dan kelainan patologi dalam badan, mabuk, kegemukan.

Memudaratkan. Sudah tentu, anda tidak harus banyak bereksperimen dan bersemangat dalam hal ini. Semua sebulat suara berpendapat mengenai faedah mengalkali badan, tetapi sukar untuk memahami apa yang berkaitan dengannya. Lagipun, persekitaran badan harus neutral atau sedikit alkali dan perubahannya, baik di sisi berasid dan alkali, boleh menyebabkan bahaya yang tidak dapat diperbaiki. Oleh itu, soda sebagai kaedah semula jadi untuk menipiskan darah dapat digunakan, tetapi hanya dalam pemantauan ketat terhadap keadaannya. Kadang-kadang badan tidak memerlukan alkali dan pentadbiran tambahan mereka tidak menambah kesihatan sama sekali, memprovokasi perkembangan sindrom pemulihan.

Terutama sekali ini berlaku pada orang dengan ulser peptik perut atau duodenum dengan peningkatan rembesan asid hidroklorik. Hanya penghasilannya yang boleh melindungi, menyelamatkan tubuh dari pengasidan berlebihan. Penggunaan soda membawa kesan jangka pendek untuk mengurangkan keadaan, sebab itulah popularitinya dikaitkan. Dalam kes ini, tindak balas kimia biasa berlaku di mana asid dan alkali hanya menetralkan satu sama lain dengan penurunan pH, tanpa faedah. Sebagai tindak balas kepada ini, asid mula dihasilkan lebih banyak lagi, yang hanya memperburuk penyakit perut yang mendasari. Ini mesti diambil kira sebelum menggunakan soda sebagai antikoagulan..

Manfaat. Tetapi mustahil untuk tidak mengatakan mengenai aspek positif yang dicatat dengan penggunaan soda dalaman dan luaran dalam bentuk penyelesaian. Salah satunya adalah pengencer darah. Ini disebabkan oleh fakta bahawa setelah penyerapan bikarbonat dari perut dan usus, ia berkonsentrasi secara langsung dalam darah, mengalihkan pH ke sisi alkali. Dalam lingkungan seperti itu, unsur-unsur berbentuk memperoleh sifat saling tolak satu sama lain, yang secara signifikan mengurangkan kepadatannya dan risiko pembekuan darah di dalam kapal.

Agar tidak membahayakan tubuh, anda perlu mendengar apa yang dia katakan. Oleh itu, sebelum menggunakan soda, lebih baik memeriksa pH darah. Sekiranya ternyata dia cenderung ke sisi asid, maka anda boleh memulakan alkalisasi dengan selamat. Titik penting lain dalam pelantikan terapi antikoagulan seperti itu adalah kepercayaan bahawa ia diperlukan. Bagaimanapun, seseorang mungkin mengalami sedikit asidosis (pengasidan), tetapi pada masa yang sama terdapat masalah dengan sistem pembekuan ke arah penurunan kemampuan ini.

Artikel mengenai topik rawatan dengan soda teh, yang dengan cara ini membantu dengan onkologi

Sekiranya tidak ada kontraindikasi untuk mengalkali badan, maka kesan penipisan darah soda dapat dicapai dengan dua cara:

Pengambilan soda setiap hari dalam bentuk larutan berair. Untuk ini, 1 / 5-1 / 4 sudu teh soda dicampurkan dalam segelas air suam dan setelah dicampur dengan teliti, ia diminum. Lebih baik jika prosedur ini dijalankan pada waktu perut kosong pada waktu pagi dan petang;

Kerja kursus dengan latar belakang kelaparan. Kaedahnya agak agresif dan harus digunakan di bawah kawalan ketat. Untuk menjalankannya, perlu selama 3-5-10 hari dengan latar belakang kelaparan relatif untuk mengambil larutan soda 10-12 kali sehari pada kadar 1/4 sudu per 250 ml air. Tidak berbaloi untuk menjalankan prosedur seperti itu sendiri, terutamanya jika anda tidak pernah terlibat dalam puasa terapi!

Aspirin untuk penipisan darah

Tindakan aspirin untuk mengencerkan darah telah terbukti sejak sekian lama. Hari ini, ubat ini tergolong dalam pertolongan cemas untuk penyakit berbahaya seperti infark otot jantung dan embolisme paru. Setiap pesakit jantung harus membawanya bersama dengan nitrogliserin. Ia mula bertindak begitu cepat sehingga dalam keadaan darurat, setelah beberapa minit, kesan positif dari segi penipisan darah dapat dicatat.

Mekanisme tindakan ubat ini terletak pada kemampuan antiplateletnya. Ini bermaksud bahawa sekali dalam aliran darah, ia mempengaruhi sel-sel darah yang bertanggung jawab untuk memicu pembentukan gumpalan - platelet. Kesan pada faktor pembekuan darah tidak tetap. Hemostasis platelet adalah fulminan sekiranya berlaku pelanggaran integriti dinding vaskular, yang mungkin terjadi dengan pecahnya plak aterosklerotik. Oleh kerana pengambilan aspirin tepat pada masanya, ia akan menjadi perlahan..

Bagaimana cara mengambil aspirin? Semuanya bergantung pada tujuan pelantikannya. Mereka boleh menjadi pencegahan dan terapi. Dalam kes pertama, ini adalah pentadbiran ubat seumur hidup atau kursus yang sistematik. Lebih baik jika ini dilakukan sebelum tidur kerana peningkatan risiko trombosis pada waktu malam. Dos standard ialah 75-150 miligram bahan. Meningkatkan dos tidak menyebabkan peningkatan kesan pendarahan, tetapi dapat memicu perkembangan komplikasi. Sekiranya terdapat tanda-tanda perubatan kecemasan untuk aspirin, dosnya serupa dengan profilaksis. Tetapi ia dibenarkan meningkat menjadi 300 mg. Kunyah tablet dan letakkan di bawah lidah untuk penyerapan cepat..

Bahaya aspirin, serta faedahnya, juga berlaku. Salah satu kesan negatif yang paling ketara adalah kerengsaan pada mukosa gastrik dan duodenum. Ia sering berlaku, terutamanya jika cadangan pengambilan ubat tersebut dilanggar.

Dalam kes ini, hakisan, bisul, gastroduodenitis, pendarahan ulseratif mungkin berlaku. Mereka boleh menyebabkan rawatan pembedahan dan juga kematian. Oleh kerana risiko tinggi mendapat komplikasi seperti itu, ubat ini dilarang digunakan di banyak negara Barat.

Kesan sampingan yang selebihnya kurang relevan, kerana tidak menyebabkan penyimpangan serius dari badan.

Asid asetilsalisilat

Asid asetilsalisilat adalah bahan aktif dalam aspirin. Oleh kerana kesan sampingan asid acetylsalicylic tulen, yang ditunjukkan oleh kerengsaan perut, pengambilan sistematik dalam bentuk tulennya tidak digalakkan..

Dadah yang paling popular dari siri ini hari ini adalah:

Ciri-ciri yang sangat penting untuk diperhatikan semasa mengambil ubat ini termasuk:

Pengambilan kursus harian atau berterusan. Penggunaan kesan sekali-sekala tidak membawa;

Lebih baik minum ubat pada waktu petang;

Sebelum mengambil ubat harus menjadi makanan. Untuk melakukan ini, makan sebilangan kecil roti;

Pemantauan pembekuan darah secara berkala, walaupun ini tidak diatur oleh protokol antarabangsa.

Air apa yang dapat menolong anda lebih baik daripada ubat apa pun? Cari sekarang!

Cuka epal

Ramai orang menganggap produk ini alat yang sangat diperlukan untuk menjaga kesihatan, menggunakannya secara sistematik mengikut skema yang terbukti. Kita boleh yakin bahawa cuka sari apel sukar membahayakan tubuh. Oleh itu, penggunaannya boleh dikaitkan dengan aktiviti yang agak selamat. Banyak kesan positifnya pada tubuh telah dicatat, salah satunya adalah penurunan kelikatan darah..

Mekanisme tindakan ini dapat dijelaskan oleh reaksi asidnya yang sedikit disebabkan oleh komponen bermanfaat semula jadi. Masuknya ke dalam badan membantu menghilangkan sebatian asid toksik, yang digantikan oleh komponen aktif cuka sari apel. Pada masa yang sama, asidosis metabolik dalam darah dihilangkan, yang menyumbang kepada pemerolehan lebih banyak sifat cecair dibandingkan dengan tahap awal. Secara semula jadi, untuk mencapai kesan seperti itu, pengambilan bahan secara sistematik diperlukan, yang boleh menggantikan penggunaan tablet setiap hari dengan kesan yang sama.

Pengambilan cuka sari apel yang betul harus dilakukan pada waktu pagi. Ini adalah keadaan yang sangat penting, kerana pada masa ini badan paling mampu membuang produk teroksidasi. Resipi untuk larutan berair terdiri daripada segelas air suam dan dua sudu teh cuka sari apel. Pengambilan sehari sahaja sudah mencukupi. Tempoh kursus adalah dari 2-3 bulan hingga setahun dengan rehat 10-15 hari setiap 2 bulan. Satu-satunya kontraindikasi adalah gastroduodenitis, ulser peptik dengan keasidan perut yang meningkat.

Minyak biji rami

Ejen antitrombotik semula jadi yang lain dengan banyak kesan bermanfaat yang lain. Keunikannya dalam komposisi jarang, yang diwakili oleh kebanyakan asid lemak tak jenuh ganda (PUFA). Mereka sangat diperlukan dan hanya boleh datang dari persekitaran. Tidak banyak produk di dunia yang mengandunginya. Minyak biji rami adalah salah satunya. Kepentingan PUFA baru-baru ini sering dibincangkan oleh orang ramai, yang berkaitan dengan pelbagai ubat berdasarkannya. Tetapi tidak ada satu bahan kimia yang dapat dibandingkan dengan sebatian semula jadi.

Sifat positif minyak biji rami berkaitan dengan pembekuan darah disebabkan oleh fakta bahawa ia menormalkan metabolisme lipid. Dalam kes ini, sifat aterogenik darah berkurang kerana tidak aktifnya zarah kolesterol dan trigliserida yang berlebihan. Darah tepu dengan lipid, yang membantu mengekalkannya dalam keadaan cair, mengurangkan perkembangan aterosklerosis dan gumpalan darah di tempat plak aterosklerotik yang ada. Akibatnya, pengurangan risiko serangan jantung dan strok iskemia.

Pengambilan minyak biji rami yang betul harus dilakukan dengan cara ini. Lebih baik jika anda minum satu sudu minyak pada waktu pagi semasa perut kosong. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini, anda boleh mengambilnya selepas makan. penerimaan tetamu dilakukan setiap hari. Anda boleh berehat sebentar di antara kursus. Penting untuk mempertimbangkan kontraindikasi, yang merangkumi penyakit batu empedu dan kecenderungan untuk cirit-birit. Bagi orang yang mengalami sembelit, minyak bukan sahaja pengencer darah, tetapi juga julap yang sangat baik..

Produk penipisan darah

Makanan penurun kelikatan darah yang paling biasa termasuk halia, cranberry, bawang putih, dan lemon. Makanan laut, sayur-sayuran dan buah-buahan, ikan, sayur-sayuran mempunyai kesan yang sedikit lemah..

Halia. Akar tanaman ini mempunyai sifat penyembuhan. Ia digunakan sebagai bumbu, terutama dalam bentuk serbuk atau mentah. Ia mempunyai komposisi kimia yang kaya, di mana tempat yang paling penting dari segi penipisan darah adalah milik antioksidan dan lipid semula jadi. Untuk kemasukan, anda boleh membuat teh dari setengah sendok teh halia tumbuk, yang dimasukkan ke dalam satu liter air mendidih. Ini adalah dos harian. Jangan melampauinya kerana aktiviti tinggi halia, yang dikontraindikasikan semasa mengambil kebanyakan ubat penipisan jantung dan darah, kerosakan teruk pada hati dan ginjal, adanya sumber pendarahan, demam, dan juga dalam cuaca panas.

Kranberi. Beri yang indah dengan khasiat yang indah, salah satunya adalah penurunan kelikatan darah. Sebilangan besar beri tanaman ini digunakan, baik dalam bentuk segar dan kering. Anda boleh mengambil buah-buahan utuh, tetapi memasukkannya ke dalam jus, minuman buah, minuman. Diharapkan untuk menyediakan teh dan kompot yang mengandungi hanya cranberry atau gabungannya dengan komponen lain. Satu-satunya kontraindikasi untuk pengambilan adalah gastritis dan ulser gastrik dengan keasidan yang tinggi kerana kandungan asid yang tinggi dalam komposisinya..

Bawang putih. Merujuk kepada produk dengan sifat pendarahan yang kuat. Ia digunakan dalam bentuk mentah dan sebagai perasa untuk produk makanan. Penggunaan satu cengkih bawang putih setiap hari mempunyai kesan antikoagulan yang sangat baik. Kontraindikasi untuk penggunaan boleh merangkumi gastritis, buasir, patologi jantung, kehamilan dan penyusuan..

Lemon. Salah satu daripada beberapa produk yang tidak mempunyai kontraindikasi. Buah lemon mempunyai khasiat yang bermanfaat. Pada masa yang sama, daging dan kulitnya aktif. Hanya tulang yang mempunyai sifat toksik. Anda boleh mengambil lemon dalam bentuk apa pun dengan penambahan madu, teh atau air kosong.

Herba perubatan untuk penipisan darah

Mengingat masalah pendarahan, seseorang tidak boleh gagal menyebut tanaman ubat. Banyak dari mereka mempunyai sifat yang serupa, tetapi yang paling aktif adalah willow putih dan semanggi.

Kulit willow putih untuk penipisan darah. Kesan antikoagulan tumbuhan ini disebabkan oleh kehadiran salisin dalam komposisinya, yang merupakan pendahulu asid salisilik. Seperti yang anda ketahui, sebatian kimia ini mempunyai kemampuan antikoagulan yang baik. Perbezaan antara salisin dan willow putih dari analog kimia adalah bahawa ia secara praktikal tidak menyebabkan gangguan pada sistem gastrointestinal, dan juga tidak memprovokasi perkembangan pendarahan. Gabungan sifat-sifat tersebut dengan kesan anti-radang dan antipiretik yang sangat baik membolehkannya digunakan walaupun dalam amalan pediatrik.

Kaedah aplikasi bergantung pada bentuk pelepasan. Sekiranya ini adalah tablet, maka dos yang disyorkan untuk orang dewasa adalah 2-3 tablet (1 pada satu masa). Ini cukup untuk mengekalkan darah dalam keadaan baik. Sekiranya memperoleh kulit kering, teh disediakan daripadanya. Kesan sampingan sangat jarang berlaku..

Melilot. Ciri penyembuhan daun dan bunga tumbuhan ini. Bersama dengan sifat penyembuhan, ia juga beracun. Oleh itu, pengambilan tanaman ini harus dipersetujui dengan doktor. Lebih baik menggunakan bentuk farmasi tanaman, kerana terdapat banyak kehalusan dalam pengumpulan dan pengadaannya, yang wajib dipatuhi. Kesan penipisan darahnya sangat kuat sehingga, apabila disatukan dengan beberapa tanaman, dapat menyebabkan munculnya haid dengan amenorea yang berpanjangan.

Sebaiknya sediakan infusi atau teh dari bahagian tanaman kering yang dihancurkan. Untuk melakukan ini, selama dua jam anda boleh memaksa satu sendok teh rumput ke dalam segelas air, didinginkan hingga suhu bilik. Setelah meneran, ambil 0.5 cawan 2 kali sehari. Untuk membuat teh, 30 gram bunga atau daun dibancuh dalam satu liter air. Kontraindikasi berlaku dengan haid berat, buasir kronik dan penyakit lain dengan ancaman pendarahan.

Pendidikan: Ijazah dalam bidang "Perubatan" dan "Terapi" diperolehi di Universiti N. I. Pirogov (2005 dan 2006). Latihan lanjutan di Jabatan Perubatan Herba di University of Friendship University of Moscow (2008).

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis