Aterosklerosis otak

Oleh kerana kelebihan kolesterol dalam darah, banyak orang didiagnosis dengan arteriosklerosis serebrum. Selalunya penyebab penyakit ini adalah makanan ringan dan tahap tekanan yang meningkat. Manifestasi patologi pertama adalah kebisingan di kepala dan sakit kepala. Untuk menurunkan kolesterol, terapi ubat, diet yang sihat digunakan. Penyumbatan vaskular dikeluarkan melalui pembedahan.

Sebab-sebab penampilan

Penyakit ini sering muncul pada orang tua. Punca perkembangan aterosklerosis pada saluran otak adalah pengumpulan kolesterol. Perubahan berkaitan dengan arteri ekstrasranial dan intrakranial. Kerana kemerosotan metabolisme lipid, kolesterol berkumpul di dinding arteri. Kemudian tisu penghubung, kalsium, dilapisi di atasnya. Orang dengan pekerjaan tidak aktif berisiko mendapat penyakit ini. Pengumpulan kolesterol dan trombosis adalah akibat tekanan dan tabiat buruk yang tidak menyenangkan. Penyakit ini muncul pada orang yang terdedah kepada kekurangan zat makanan. Sklerosis vaskular otak juga boleh disebabkan oleh:

  • penyakit endokrin;
  • darah tinggi
  • kecenderungan keturunan;
  • diabetes.
Kembali ke senarai kandungan

Tahap dan jenis penyakit

Manifestasi dan gejala arteriosklerosis serebrum pada peringkat awal berlalu tanpa disedari. Oleh itu, ramai yang hidup tanpa mengetahui tentang penyakit ini. Seseorang berasa letih, tetapi dikaitkan dengan kerja berlebihan di tempat kerja. Tahap awal dicirikan oleh pengumpulan kolesterol dalam saluran. Plak dan nod aterosklerotik terbentuk. Arteriosklerosis serebrum progresif disebabkan oleh peningkatan pengumpulan kolesterol. Ini memberi kesan buruk kepada keadaan kapal. Keretakan dan parut berlaku. Kalsium terkumpul di dinding arteri. Oleh itu, ateroskalsinosis muncul.

Perkembangan penyakit ini menyebabkan gangguan ingatan dan keadaan tertekan.

Pada peringkat terakhir, aliran darah terhambat oleh pengumpulan di dinding arteri. Tahap ini sangat berbahaya. Gangguan mental muncul: ingatan bertambah buruk, keadaan depresi menampakkan dirinya. Kerana plak, dinding kapal menjadi rapuh dan boleh pecah. Tanpa rawatan, aterosklerosis arteri otak membawa kepada demensia atau strok iskemia. Maka perlukan bantuan operasi.

Gejala Atherosclerosis

Pada peringkat awal, aterosklerosis arteri serebrum sukar dikesan. Gejala utama adalah tinnitus, mati rasa, kekejangan kepala. Seseorang merasa keletihan dan sakit kepala yang sistematik, tetapi tidak mementingkan perkara ini. Kemudian, perasaan mengantuk dan keletihan menjadi kekal. Pesakit mengalami masalah tidur: insomnia, mimpi buruk. Koordinasi pergerakan terganggu, gementar di anggota badan berkembang. Gejala ini disertai oleh gangguan, kegatalan, kehilangan ingatan. Tanda-tanda arteriosklerosis serebrum:

Gejala plak kolesterol di otak adalah kelengkungan separuh wajah.

  • lumpuh;
  • kelengkungan separuh wajah;
  • gangguan pergerakan;
  • haba;
  • berpeluh.
  • kerosakan pada saluran otak, retakan dan luka;
  • trombosis;
  • pelapisan tisu penghubung;
  • penyempitan aorta.
Kembali ke senarai kandungan

Bagaimana diagnosisnya?

Diagnosis aterosklerosis serebrum dibuat hanya setelah pemeriksaan menyeluruh. Semakin cepat diagnosis arteriosklerosis serebrum dibuat, semakin mudah penyakit ini dirawat. Kolesterol darah dikesan menggunakan ujian darah biokimia. Untuk memeriksa arteri, pesakit menjalani imbasan ultrasound. MRI saluran otak membantu mengenal pasti patologi. Semua kaedah ini jelas menunjukkan perkembangan aterosklerosis, kemajuan pengumpulan dapat dilihat. Selain itu, mereka boleh melakukan angiografi. Kaedah penyelidikan seperti menggunakan kateter khas membolehkan anda memeriksa kapal dan mengetahui ketebalan dinding arteri. Anda boleh mendiagnosis penyakit ini dengan prosedur berikut:

  • elektroensefalografi (EEG);
  • tomografi dikira (CT);
  • ujian darah.
Kembali ke senarai kandungan

Rawatan aterosklerosis serebrum: pendekatan bersepadu

Terapi ditetapkan oleh pakar neurologi. Rawatan arteriosklerosis serebrum adalah kompleks. Sebagai tambahan kepada ubat-ubatan, ubat tradisional juga digunakan dan komponen rakyat digunakan, misalnya, akar lobak, propolis, pudina. Tugas utama doktor adalah untuk mengurangkan jumlah kolesterol dalam darah. Rawatan juga bertujuan untuk memulihkan dinding saluran darah dan mencegah iskemia. Tanpa rawatan untuk penyakit ini, timbul komplikasi - demensia, strok iskemia.

Persediaan

Tahap awal penyakit ini dapat disembuhkan dengan cepat berkat ubat-ubatan. Untuk pengenalannya, ubat penitis atau suntikan digunakan. Kursus dari aterosklerosis adalah proses yang panjang. Kadang-kadang memerangi penyakit ini seumur hidup. Untuk mengurangkan kolesterol, doktor menetapkan ubat dari kumpulan statin. Ini termasuk Mertinil, Atoris, Liprimar, dan Zokor. Untuk mencegah penyebaran kolesterol di dalam kapal, ambil "Cholestid". Ubat ini juga merawat pada tahap saluran pencernaan, mencegah sebatian daripada diserap ke dalam darah.

Ejen antiplatelet diresepkan terhadap pembekuan darah: Cardiomagnyl atau Thrombo ACC. Serat diperlukan untuk menurunkan tahap lemak di dalam badan. Ezetimibe menghilangkan pengumpulan kolesterol dalam usus. Untuk menurunkan tekanan darah minum ubat antihipertensi. Minum vitamin B dan C disarankan untuk meningkatkan kesihatan dan saluran otak..

Sebagai tambahan kepada terapi utama untuk menyembuhkan aterosklerosis, ubat-ubatan rakyat adalah: tincture propolis, infus pada bawang putih atau akar Eleutherococcus, rebusan hawthorn atau lobak..

Pembedahan Aterosklerosis

Sekiranya arteri ditutup 70%, maka operasi dilakukan. Kaedah ini akan membantu menghentikan pengumpulan. Selalunya menggunakan kaedah endarterektomi karotid. Untuk ini, dinding arteri karotid dipotong dan semua kolesterol berlapis dikeluarkan. Angioplasti sering digunakan, di mana kateter diletakkan di dalam kapal, menjadikan lumen lebih besar. Kaedah lain untuk menghilangkan plak adalah stenting. Untuk ini, stent logam dipasang di dalam kapal. Strukturnya menyokong dinding dan mencegah kapal menyempit.

Pemakanan pesakit

Untuk menjaga kesihatan tubuh dengan aterosklerosis serebrum, tidak cukup menjalani pembedahan dan menjalani rawatan perubatan. Pesakit harus memantau pemakanan. Diet harian sangat penting dalam rawatan aterosklerosis. Pesakit perlu menyingkirkan semua makanan yang mengandungi kolesterol dan menggantinya dengan makanan yang sihat (minyak biji rami, keju cottage, sayur-sayuran, kekacang). Perkara berikut harus dikecualikan dari pemakanan pesakit:

Latihan

Latihan fisioterapi membantu melawan aterosklerosis saluran darah. Ini adalah satu set latihan yang dapat meningkatkan peredaran darah dan menguatkan saluran darah. Semua latihan mudah. Doktor menasihatkan melakukan senamrobik, berjoging. Hasil kelas menunjukkan peningkatan aliran darah dan aktiviti otak. Melawan pengumpulan kolesterol, urut membantu dengan aterosklerosis saluran cerebral. Prosedur dilakukan di kawasan bilah bahu dan leher. Urut mempercepat darah, menghilangkan plak di saluran otak.

Ramalan dan akibatnya

Mengabaikan proses patologi menyebabkan komplikasi serius. Akibatnya mempengaruhi kerja jantung. Pada peringkat terakhir perkembangan aterosklerosis, pesakit menghadapi strok dan demensia. Sebaliknya, ini boleh menyebabkan hilang upaya atau kematian sepenuhnya. Dan hanya 5% orang yang boleh hidup dengan aterosklerosis tanpa kesihatan. Tetapi prognosis bergantung pada keadaan pesakit dan tahap penyakitnya. Oleh itu, anda tidak boleh melancarkan penyakit ini..

Pencegahan

Gaya hidup sihat cukup untuk mencegah kemunculan plak kolesterol. Latihan, yang menjaga kesihatan dengan teliti, akan membantu mencegah sklerosis awal dan mengelakkan trombosis arteri. Berhenti merokok dan alkohol juga akan memberi kesan positif terhadap memerangi aterosklerosis. Di samping itu, anda mesti mengikuti diet: tidak termasuk makanan goreng, berlemak, masin, makanan yang diproses dan minuman berkarbonat. Dianjurkan untuk mengambil vitamin kumpulan A, B, C. Untuk perubahan kesihatan yang lebih teruk, anda harus berjumpa doktor untuk menentukan aterosklerosis pada waktunya.

Punca dan rawatan arteriosklerosis serebrum

Aterosklerosis saluran otak berlaku pada pesakit yang berumur berbeza, tetapi terutama pada orang tua. Ia terserlah di ruang memori kecil (tarikh percutian keluarga, nama rakan, nombor telefon mereka sendiri, dll dilupakan), pening, sakit kepala yang kerap.

Bagaimana untuk menghilangkan tanda-tanda kualiti hidup yang melelahkan dan memburuk ini, bagaimana menyembuhkan arteriosklerosis serebrum dan adakah mungkin? Seberapa berbahaya penyakit ini, dalam bentuk apa ia dapat mengalir tanpa rawatan yang mencukupi? Kami akan membincangkan perkara ini di bawah..

Gejala aterosklerosis otak

Sakit kepala kekal, gangguan ingatan, dan pening jauh dari senarai lengkap gejala aterosklerosis serebrum.

Penyakit ini disertai dengan, di samping perkara di atas, gejala berikut:

  1. Gait tempang;
  2. Insomnia;
  3. Tinitus kekal;
  4. Kelemahan umum, apatis;
  5. Tompok gelap di depan mata terbuka dan tertutup;
  6. Berpeluh berlebihan;
  7. Peningkatan tekanan (ditunjukkan oleh kemerahan kulit wajah);
  8. Kerengsaan;
  9. Keadaan tertekan.

Gejala utama adalah sakit kepala yang berterusan. Ia berlaku kerana jumlah oksigen yang tidak mencukupi memasuki saluran darah. Dan plak kolesterol yang melekat pada saluran darah menghalangnya untuk sampai ke sana. Itulah asal arteriosklerosis otak..

Tinnitus juga merupakan salah satu gejala aterosklerosis serebrum yang jelas dan kerap. Walau bagaimanapun, tinnitus juga merupakan tanda tekanan darah tinggi..

Bahaya mengabaikan gejala aterosklerosis

Sekiranya anda mengabaikan simptom arteriosklerosis serebrum, mengabaikan rawatan, anda boleh mencetuskan strok, penyakit jantung koronari, dan patologi jantung serius yang lain. Itulah bahaya arteriosklerosis serebrum.

Sekarang anda tahu bagaimana arteriosklerosis serebrum ditunjukkan. Sekiranya beberapa gejala di atas muncul secara serentak, anda harus segera berjumpa doktor, menjalani sekurang-kurangnya imbasan ultrasound.

Jangan memandang rendah bahaya penyakit ini. Kerosakan pada saluran otak dan gumpalan darah yang timbul dari latar belakang ini boleh menyebabkan kematian (jika darah beku keluar dan menyumbat arteri yang membekalkan darah ke otak).

Apabila penyumbatan berlaku secara beransur-ansur, gejala aterosklerosis hampir tidak dapat dilihat. Walaupun stenosis arteri sebanyak 2/3, memprovokasi pening dan terjadinya tinnitus, pesakit dapat dikaitkan dengan keletihan atau masalah hidup dan tidak lulus ujian untuk aterosklerosis.

Apabila kolesterol terbentuk di dalam kapal, filamen tisu penghubung dan garam kalsium terkumpul di atasnya. Plak aterosklerotik muncul, menyempitkan lumen. Pertumbuhan ini menjadi penghalang perjalanan darah, pergolakan berlaku di aliran darah. Oleh itu, sel darah putih dan merah musnah, dan gumpalan darah terbentuk secara perlahan tetapi pasti.

Dia boleh keluar pada bila-bila masa dan menyumbat arteri serebrum. Plak kolesterol yang terkoyak membawa bahaya yang sama.

Apa yang menyebabkan arteriosklerosis serebrum

Penyakit ini, ketika di peringkat terakhir berlaku deposit dari plak kolesterol. Mereka menyempitkan lumen kapal dan memprovokasi terjadinya gangguan seperti:

  • Pemakanan sel vaskular yang lemah, dan oleh itu otak, dengan oksigen;
  • Peredaran darah terganggu;
  • Tidak cukup oksigen yang memasuki otak.

Aterosklerosis saluran kepala tercermin dalam keadaan psikologi, kerengsaan berlaku, perhatian berkurang, aktiviti penting dilemahkan.

Salah satu penyebab utama aterosklerosis arteri otak adalah pengeluaran yang lemah dan pemecahan lemak di dalam badan. Akibatnya, kerja metabolisme terganggu (orang yang berlebihan berat badan lebih banyak menderita penyakit ini dan penyakit pembuluh darah lain).

Penyokong utama aterosklerosis arteri serebrum:

  • Gaya hidup yang melibatkan pergerakan minimum;
  • Keturunan buruk
  • Penyakit metabolik;
  • Penyakit sistem endokrin;
  • Merokok;
  • Pengambilan alkohol;
  • Diet yang tidak seimbang yang penuh dengan makanan ringan dan berminyak.

Prognosis untuk berlakunya arteriosklerosis serebrum dengan pengesanan lewat mengecewakan. Penting untuk mengenali penyakit pada waktunya dan membantu tubuh anda mengatasinya dengan semua kaedah (selamat) yang ada.

Kaedah untuk mendiagnosis aterosklerosis

Untuk memastikan bahawa anda menghidapi aterosklerosis otak, doktor hanya perlu mengetahui jenis kesakitan yang anda alami, seperti pesakit. Tetapi untuk menetapkan rawatan yang mencukupi, perlu melakukan serangkaian kajian berdasarkan ultrasound (ultrasound) saluran intrakranial dan ekstrakranial.

Untuk mengesan tahap penyakit, angiografi akan berkesan. Kaedah diagnostik ini sudah digunakan apabila diagnosis aterosklerosis disahkan oleh ultrasound..

Angiografi adalah prosedur di mana ubat selamat disuntik ke dalam kapal yang dapat menentukan tahap pemadatan dinding.

Kaedah diagnostik ini dalam simbiosis dengan ujian darah tradisional, yang membolehkan anda menentukan jumlah kolesterol, akan memungkinkan untuk melihat gambaran keadaan pesakit yang boleh dipercayai. Dan berdasarkan gambar ini, doktor akan menentukan apa yang harus diambil dengan arteriosklerosis serebrum, diet mana yang harus diikuti.

Rawatan Aterosklerosis

Setelah diagnosis arteriosklerosis serebrum disahkan berdasarkan gejala, rawatan ditetapkan untuk pesakit tua dan muda.

Rawatannya adalah ubat, tetapi pesakit sendiri harus memahami bahawa untuk pemulihan yang cepat, atau sekurang-kurangnya untuk mengurangkan gejala penyakit, anda mesti mengikuti diet dengan ketat.

Makanan berlemak kaya dengan kolesterol yang menjadi punca penyakit ini.

Bersama dengan pengambilan ubat-ubatan yang teliti (vasodilating, antioksidan, vitamin A, E, C, B2, yodium), makanan kaya kolesterol harus dikecualikan dari menu anda, iaitu:

  • Coklat;
  • Lemak;
  • Koko;
  • Ikan dalam tin;
  • Produk tenusu berlemak;
  • Babi dan produk yang mengandungi daging babi;
  • Unggas Berlemak.

Keutamaan harus diberikan kepada:

  • Bawang putih;
  • Luku;
  • Kangkung laut;
  • Jus dari beri hawthorn;
  • Tincture berdasarkan daun strawberi;
  • Pewarnaan kulit kayu dan akar Eleutherococcus berduri;
  • Melissa.

Pengesanan awal penyakit ini, interaksi dekat antara doktor dan pesakit (ubat yang cukup dan diet yang teliti, gaya hidup aktif) dapat, jika tidak sepenuhnya menghilangkan penyakit, dapat mengurangi manifestasi gejala, sakit, dan mengurangi risiko strok.

Rawatan yang tepat untuk penyakit biasa seperti aterosklerosis saluran otak berdasarkan gejala, perubahan radikal dalam gaya hidup, ketiadaan tabiat buruk akan membantu pesakit untuk merasakan kehidupan dalam semua warnanya (tanpa sakit kepala dan pening) dan mengelakkan risiko pembekuan darah di saluran.

Rawatan arteriosklerosis serebrum - ubat

Aterosklerosis arteri serebrum adalah penyakit vaskular kronik yang berlaku akibat gangguan metabolisme lemak dan protein. Penyakit ini disertai dengan pemendapan kolesterol dalam lumen arteri. Kolesterol disimpan di dinding vaskular dalam bentuk plak aterosklerotik yang menyekat lumen arteri dan menghalang aliran darah.

Kerana pemendapan kolesterol, struktur organik kapal terganggu. Di kawasan plak aterosklerotik, tisu penghubung tumbuh, garam kalsium disimpan di sana dan kapal dikalsifikasi dan sklerotik. Selepas itu, keanjalan arteri dilanggar. Ia menyempit, ia menyebabkan penyumbatan dan kapal menjadi tersumbat.

Penurunan pembersihan arteri serebrum akibat aterosklerosis membawa kepada iskemia serebrum tempatan, dan kemudian umum. Neuron kekurangan oksigen dan nutrien, itulah sebabnya mereka menderita. Kerana oksigen dan kelaparan makanan yang berpanjangan, fungsi sel saraf terganggu. Gangguan neurologi dan mental berkembang. Aterosklerosis boleh menyebabkan, misalnya, demensia vaskular - pengurangan kecerdasan dan ingatan.

Punca

Terdapat banyak teori untuk perkembangan aterosklerosis. Masing-masing dari mereka boleh bertindak sebagai penyebab bebas, atau dalam kombinasi dengan teori lain mengenai perkembangan penyakit ini.

  1. Penyusupan Lipoprotein. Teorinya menunjukkan bahawa kolesterol berkumpul di dinding dalam kapal sebagai penyakit utama, bukan disebabkan oleh penyakit utama.
  2. Pelanggaran fungsi lapisan dalam dinding arteri. Aterosklerosis berkembang kerana pelanggaran struktur dan fungsi kapal.
  3. Autoimun. Sistem imun terganggu. Sistem pelindung badan menganggap protein kapal sendiri sebagai agen musuh yang mesti dimusnahkan. Kekebalan mengarahkan makrofag dan leukosit ke kawasan arteri otak, kerana keradangan dan pengumpulan plak kolesterol berkembang di sana.
  4. Viral Dinding kapal rosak oleh serangan virus, seperti virus herpes atau sitomegalovirus.
  5. Peroksida. Teori ini didasarkan pada anggapan bahawa sistem antioksidan terganggu di dalam tubuh, yang mencegah pengoksidaan sel endotel, sebab itulah ia rosak.
  6. Genetik. Aterosklerosis kerana kecenderungan genetik atau kecacatan kongenital pada dinding kapal.
  7. Hormonal Teori ini menunjukkan bahawa aterosklerosis, pelanggaran metabolisme kolesterol dan pelapisan plak ateromatosa berlaku disebabkan oleh kerosakan fungsi hormon seks dan hipofisis, yang meningkatkan sintesis prekursor kolesterol.

Aterosklerosis serebrum saluran kepala berkembang disebabkan oleh gabungan faktor yang mempengaruhi metabolisme protein dan lipid secara tidak langsung dan tidak langsung:

  • merokok;
  • gaya hidup tidak aktif;
  • makan makanan segera, gula-gula, kemasukan minuman berkarbonat manis dalam diet;
  • peningkatan tekanan darah, hipertensi;
  • berat badan berlebihan dan diabetes;
  • faktor keturunan;
  • penurunan fungsi tiroid.

Faktor yang paling berbahaya dan disahkan dalam perkembangan aterosklerosis adalah merokok. Oleh itu, Persatuan Eropah untuk Pencegahan Penyakit Kardiovaskular memimpin angka berikut:

Lelaki merokok berumur 40 tahun dengan tekanan darah sistolik 120 mm Hg (SBP) mempunyai risiko aterosklerosis 1%, dengan SBP 180 mm Hg. - 4%. Semakin besar usia dan SBP, semakin besar kemungkinan terkena aterosklerosis. Jadi, dengan GARDEN 180 mm Hg pada lelaki berumur 60 tahun, kebarangkalian aterosklerosis serebrum adalah 33%, pada perokok lelaki berusia 65 tahun dengan GARDEN 180 mm Hg. risiko aterosklerosis sudah 47%.

Berbanding dengan yang tidak merokok, setiap petunjuk pada setiap tahap adalah 2.5 kali lebih rendah. Contohnya, pada lelaki yang tidak merokok berumur 65 tahun dengan GARDEN 180 mm Hg. kebarangkalian mengembangkan aterosklerosis adalah 22%.

Plak aterosklerotik di saluran otak sebagai penyakit yang terbentuk berkembang selama 4 peringkat perubahan patomorfologi pada saluran darah dan plak:

  1. Pentas Dolipid. Kebolehtelapan membran kapal otak terganggu. Tanda-tanda pertama muncul di lumen arteri - bintik-bintik lipid. Mereka tidak tumbuh ke dalam lumen dan tidak mengganggu aliran darah, tetapi mereka membuat platform untuk pengumpulan lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah di tempat ini.
  2. Tahap kedua adalah lipoidosis. Lemak berkumpul di bintik-bintik lipid, yang membentuk jalur lipid yang menonjol sedikit ke dalam lumen.
  3. Liposklerosis Strip lipid ditutup: lemak pada kapal ditumbuhi tisu penghubung. Di lumen arteri, plak berterusan secara beransur-ansur terbentuk, sebahagiannya menghalang aliran darah serebrum..
  4. Aterosis Ulser pendarahan terbentuk di rongga dan di permukaan plak. Gumpalan darah dihantar ke kawasan pendarahan intravaskular untuk menghentikan darah. Mereka memicu plak aterosklerotik dan dapat menghentikan aliran darah di arteri sepenuhnya.
  5. Atherocalcinosis. Pada plak ateromatosa, ditumbuhi tisu penghubung, garam kalsium disimpan. Plak menjadi seperti batu. Pada ketika ini, kapal itu cacat dan menjadi rapuh. Pada peringkat ini, risiko terkena strok, infark miokard, aneurisma aorta, pendarahan intraserebral meningkat.

Mengikut tahap pertindihan lumen, dua jenis dibahagikan:

  • Stenosis aterosklerosis. Sebilangan besar lumen arteri bertindih.
  • Aterosklerosis bukan stenotik. Kapal disekat kurang dari 50%.

Gejala

Aterosklerosis serebrum ditunjukkan oleh gangguan mental dan neurologi.

Gangguan mental dibahagikan mengikut jenis keletihan sistem saraf. Dua jenis dibezakan:

  1. Jenis keletihan hipersthenik. Pemeriksaan psikodiagnostik mengungkapkan penggantian pada awal langkah pantas lulus ujian, mengapa mengurangkan kelajuan tugas. Hasil ujian psikodiagnostik ditunjukkan dalam jenis patah atau zigzag: kelajuan pelaksanaan meningkat atau menurun. Keletihan jenis ini menampakkan diri pada peringkat awal penyakit aterosklerosis..
  2. Jenis hiposthenik. Ia dicirikan oleh keletihan yang cepat ketika melakukan teknik psikodiagnostik. Pada akhir ujian, pesakit benar-benar keletihan. Jenis ini adalah ciri aterosklerosis peringkat akhir dan mencerminkan perkembangan plak atheromatous yang berterusan..

Pada peringkat kemudian, penurunan jumlah memori jangka pendek dan kemudian jangka panjang juga diperhatikan. Sukar bagi pesakit untuk mengingat dan memperbanyak maklumat. Memori semantik disimpan sebahagiannya. Aktiviti kognitif bertambah buruk, kualiti generalisasi dan analisis maklumat menurun. Dengan perkembangan aterosklerosis, inersia proses mental diperhatikan - semuanya melambatkan, mengalihkan perhatian terganggu, konsentrasi menurun dan gangguan tidak meningkat.

Aterosklerosis yang berpanjangan menyebabkan gangguan peredaran darah sementara dan akut.

Transitori adalah serangan iskemia sementara. Gambar klinikal:

  • Pening.
  • Gangguan autonomi: berpeluh, gangguan najis, sesak nafas, berdebar-debar, gegaran anggota badan.
  • Halusinasi visual asas atau sederhana (foto).
  • Disorientasi ruang, kekurangan ingatan semasa serangan iskemia sementara.

Sekiranya aterosklerosis telah berkembang di kawasan arteri karotid, serangan iskemia sementara mempunyai ciri-ciri berikut:

  1. Kekurangan otot menurun pada satu sisi badan atau otot rangka hanya satu anggota badan.
  2. Sensitiviti menurun pada satu sisi badan atau pada satu anggota badan.
  3. Gangguan pertuturan.
  4. Gangguan orientasi spatial.

Kegagalan peredaran darah akut pada aterosklerosis ditunjukkan oleh strok iskemia, gambaran klinikalnya terdiri daripada gejala serebrum dan gejala neurologi kekurangan fokus.

Gejala serebrum strok iskemia:

  • Sakit kepala akut, pening.
  • Pening dan muntah.
  • Kerosakan batang: mengantuk, kegagapan, sering koma.
  • Sakit di mata.
  • Siram panas, hiperhidrosis, anggota badan yang menggeletar.

Gejala neurologi kekurangan fokus bergantung pada kawasan di mana peredaran darah berhenti. Oleh itu, gambaran klinikal ditentukan oleh kawasan korteks serebrum, di mana keadaan iskemia.

Diagnostik

Diagnosis aterosklerosis serebrum berdasarkan maklumat berikut:

  1. Perundingan pakar neurologi, psikiatri, psikologi perubatan. Pakar ini menilai bidang mental pesakit: kesedaran, refleks, aktiviti kognitif, ingatan, persepsi, kepekaan, perhatian dan proses mental yang lain..
  2. Kimia darah. Analisis menunjukkan ketidakseimbangan lipid darah, peningkatan kolesterol.
  3. Pengimejan resonans magnetik dalam mod angiografi. Teknik ini memungkinkan untuk mengenal pasti plak aterosklerotik di saluran otak.

Rawatan

Aterosklerosis dirawat secara komprehensif, dengan penggunaan ubat-ubatan, bukan ubat-ubatan dan, jika perlu, rawatan pembedahan..

Komponen asas dalam rawatan bukan ubat adalah pembetulan gaya hidup. Apa yang harus dilakukan:

  • berhenti merokok sepenuhnya;
  • mengurangkan pengambilan alkohol;
  • sertakan aktiviti fizikal dalam jadual harian;
  • mengurangkan berat badan;
  • termasuk dalam diet terapeutik anti-aterosklerotik gaya hidup, yang melibatkan memperkayakan diet dengan asid lemak tak jenuh ganda, yang terdapat dalam biji rami dan minyak zaitun.

Ubat

Doktor mana yang merawat aterosklerosis: pesakit dipantau oleh beberapa doktor. Doktor yang hadir adalah ahli terapi atau pakar neurologi. Pesakit juga dipantau oleh psikiatri dan psikologi perubatan. Dari semasa ke semasa mereka memeriksa jiwa pesakit untuk mengetahui dinamika penyakit ini.

Rawatan ubat aterosklerosis melibatkan penghapusan penyakit bersamaan dan pembetulan metabolisme lipid. Pertama sekali, tekanan darah menurun menjadi petunjuk yang memuaskan (di bawah 140/90 mm Hg), diabetes mellitus dikompensasi dan tanda-tanda sindrom metabolik dihilangkan.

Ubat utama untuk arteriosklerosis serebrum adalah ubat penurun lipid. Tugas mereka adalah untuk mengurangkan tahap lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah.

Tablet untuk aterosklerosis ini dibahagikan kepada 4 kumpulan, masing-masing mempunyai fungsinya sendiri:

  1. Ubat yang menyekat penyerapan kolesterol.
  2. Ubat yang menurunkan pengeluaran lipid di hati dan menurunkan kadar darahnya.
  3. Bermakna yang mempercepat metabolisme dan menyumbang kepada pemecahan lipid.
  4. Ubat Pelengkap.

Kumpulan pertama merangkumi: Cholestyramine, Guarem, Beta-sitosterol. Ejen-ejen ini melekatkan sebatian kolesterol ke permukaannya, dan membawanya melalui saluran pencernaan, mencegahnya berpecah dan diserap ke dalam sistem peredaran darah.

Kumpulan kedua: Lovastatin, Atorvastatin, Fenifibrat. Jika tidak, mereka dipanggil "statin." Bahan aktif ubat-ubatan menghalang CoA reduktase, enzim yang mengubah sebatian dari prekursor kolesterol menjadi kolesterol itu sendiri. Dana ini tidak digalakkan untuk digunakan oleh orang yang telah menjalani pembedahan jantung. Adakah mungkin untuk menggabungkan dengan alkohol, minuman untuk wanita hamil dan kanak-kanak - pengambilan ubat dari kumpulan kedua adalah dilarang untuk orang-orang seperti itu.

Kumpulan ketiga ialah Omacor, asid Thioctic, Linetel. Cara menghilangkan plak aterosklerotik menggunakan ubat dari kumpulan ketiga: kerana strukturnya (asid lemak tak jenuh), mereka menyumbang kepada pemecahan lemak.

Kumpulan keempat bermaksud dengan kesan tempatan: mereka menurunkan kolesterol di dinding kapal. Perwakilan: Piricarbat, Vazoprostat, Vitamin A dan E.

Terdapat sekumpulan alat yang sedang diuji. Jadi, Cyclodextrin melarutkan kristal kolesterol. Masih belum diketahui apakah aterosklerosis diobati dengan ubat ini pada manusia, kerana ujian dilakukan hanya pada tikus..

Rawatan arteriosklerosis serebrum yang menjanjikan adalah ubat dengan nama yang berfungsi AEM-28. Dalam ujian, dia menunjukkan kemampuan tinggi untuk menurunkan kolesterol plasma dan trigliserida..

Rawatan arteriosklerosis serebrum pada orang tua adalah serupa dengan rawatan pesakit dewasa.

Diet

Asas diet untuk aterosklerosis adalah diet perubatan No. 5 menurut Pevzner. Jadi, tahap lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah secara langsung bergantung pada kaedah pemakanan, oleh itu, diet untuk aterosklerosis mempunyai prinsip berikut:

  1. Makanan pecahan dan kerap (4 hingga 6 kali sehari). Kerap, tetapi bahagian kecil lebih baik diserap oleh badan, beban pada pankreas dan pundi hempedu dikurangkan, dengan itu mencegah penyakit sistem pencernaan.
  2. Makanan harus mengandungi protein, lemak dan karbohidrat sesuai dengan beban badan dan bergantung pada jenis aktiviti. Adalah disyorkan untuk meningkatkan jumlah protein: 150-200 g daging tanpa lemak, 150 g keju kotej dan 150 g ikan.
    Adalah perlu untuk mengurangkan pengambilan karbohidrat sederhana. Lemak haiwan harus dikurangkan berbanding lemak sayuran.
  3. Makanan garam, pedas dan goreng adalah terhad. Dos garam maksimum harian adalah 5 g (rata-rata orang makan 10-15 g garam setiap hari). Roti tin dan coklat terhad.
  4. Buah-buahan dan sayur-sayuran ditambahkan ke dalam diet..

Produk yang disyorkan untuk aterosklerosis:

  • roti, gula-gula;
  • mayonis berlemak;
  • daging salai, sosej;
  • daging berlemak, daging merah
  • cacat;
  • semolina dan bubur nasi;
  • minuman berkarbonat manis;
  • kopi, coklat, koko.

Vitamin untuk arteriosklerosis serebrum:

  1. Dalam diet pesakit dengan aterosklerosis, vitamin kumpulan B dan asid folik lebih disukai. Yang pertama mempengaruhi fungsi sistem saraf pusat, dan asid folik adalah antioksidan dan mengurangkan kemungkinan terkena aterosklerosis.
  2. Vitamin C. Menurut Dr Linus Pauling, Vitamin C mencegah pembentukan plak aterosklerotik pada saluran darah..
  3. Vitamin E (tokoferol). Penyelidikan Pusat Perubatan Harvard Mengklaim Vitamin E Mengurangkan Risiko Penyakit Kardiovaskular.

Pemakanan yang betul untuk aterosklerosis menurut Organov dan pengarang bersama:

  • Cadangan lemak: Pengambilan lemak harian dikurangkan sebanyak 33%. Terhad untuk bunga matahari, jagung dan minyak sayuran. Dos maksimum marjerin meja adalah 2 sudu besar. l Dikecualikan dari diet: lemak haiwan (daging babi, daging lembu, mentega).
  • Ikan. Udang dan ketam terhad, kaviar tidak termasuk.
  • Daging. Disyorkan: ayam dan ayam belanda rendah lemak, tetapi tidak melebihi 150 g sehari. Daging lembu dan domba adalah terhad. Tidak termasuk jantung, otak, lidah, dan buah pinggang.
  • Telur. Putih telur tulen disyorkan. Terhad untuk: kuning telur. Jumlah maksimum telur keseluruhan seminggu adalah 2.
  • Produk susu. Disyorkan: dua kali sehari, segelas susu rendah lemak, segelas keju kotej rendah lemak dan keju kotej rendah lemak. Terhad untuk: keju berlemak dan susu keseluruhan. Tidak termasuk: krim, krim masam, susu lemak, ais krim dan krim keju.
  • Sayur-sayuran dan buah-buahan. Disyorkan: 500 g setiap hari sayur-sayuran dan buah-buahan segar atau beku, kacang polong dan kekacang. Terhad: kentang goreng dalam minyak sayuran (maksimum 7 hari sekali). Tidak termasuk: tanaman akar.
  • Tanaman bijirin. Disyorkan: roti rai dengan dedak, tepung oat di atas air, bubur soba. Terhad untuk: pasta, roti putih. Tidak termasuk: penaik.
  • Gula-gula dan minuman. Disyorkan: teh tanpa gula dan lemah. Air mineral. Terhad untuk: alkohol dan gula. Tidak termasuk: gula-gula, soda manis, jem.

Terdapat dua jenis diet untuk penyakit vaskular:

  1. Diet jenis pertama. Ia bertujuan untuk pencegahan penyakit. Jenis diet pertama adalah berdasarkan sekatan kuning telur, daging berlemak, lemak, ginjal dan hati, marjerin dan ikan berminyak.
  2. Diet jenis kedua. Ini adalah pemakanan untuk aterosklerosis, sudah menjadi penyakit yang sudah ditetapkan. Ini adalah diet yang lebih sukar. Asas diet jenis kedua adalah sekatan maksimum makanan berlemak yang memihak kepada protein.

Menu anggaran untuk aterosklerosis selama seminggu:

  • Sarapan pagi: satu sudu madu, segelas susu rendah lemak dan bubur soba.
  • Sarapan pagi kedua: 1-2 buah dan sayur-sayuran, teh tanpa gula atau kopi lemah.
  • Makan tengah hari: kentang tumbuk, salad sayuran, daging lembu kukus.
  • Makan malam: oatmeal di atas air, segelas susu skim.
  • Sebelum tidur: segelas kefir rendah lemak.
  1. Sarapan pagi: bubur semolina di atas air, 1-2 buah, teh hijau.
  2. Sarapan pagi kedua: 1-2 sayur, segelas susu.
  3. Makan tengah hari: sup sayur-sayuran, roti kering atau roti rai dengan dedak.
  4. Makanan ringan: 1-2 buah, teh hijau.
  5. Makan malam: ikan rendah lemak, sepotong keju rendah lemak, rebusan buah beri.

Produk-produk ini boleh diganti dan digabungkan mengikut pilihan individu. Dianjurkan untuk memilih mana-mana produk dari diet menurut Organov dan pengarang bersama dan menyediakan hidangan kegemaran dari mereka.

Rakyat

Dengan bantuan ubat-ubatan rakyat, mustahil untuk menyembuhkan aterosklerosis serebrum, tetapi dengan bantuannya, sebahagiannya dapat mengurangkan kesan berbahaya dari makanan dan faktor luaran. Rawatan arteriosklerosis serebrum di rumah:

  • Teh yang dibuat dari burdock, rose pinggul, pudina, balsem lemon atau abu gunung. Setiap tanaman ini dipenuhi unsur surih dan vitamin. Minum teh ini 1-2 kali sehari.
  • Merebus pinggul mawar, pudina dan daun strawberi. Kisar bahagian kering tanaman dan kumpulkan satu sudu setiap komponen. Tuangkan dengan enam gelas air mendidih dan biarkan cecair menyeduh selama beberapa jam. Selama tiga bulan, minum 100 ml setiap hari satu jam sebelum makan.
  • Pewarna hawthorn. Ambil satu sudu besar buah tanaman dan tuangkan 2-3 cawan air mendidih ke atasnya. Minum satu sudu setiap pagi dan waktu tidur..

Pencegahan

Pencegahan aterosklerosis adalah satu set langkah yang bertujuan untuk menstabilkan metabolisme lipid dan protein dalam tubuh. Inti pencegahan adalah pembetulan gaya hidup dan pemakanan yang betul. Oleh itu, untuk mengurangkan kemungkinan mengembangkan plak aterosklerotik, cukup untuk menghilangkan merokok, membatasi pengambilan alkohol, masuk sukan (berjoging, latihan kardio) dan memasukkan sebanyak mungkin buah-buahan dan sayur-sayuran dalam diet.

Persediaan untuk pencegahan arteriosklerosis serebrum:

  1. Mevacor. Menurunkan kolesterol, lipoprotein berketumpatan rendah dan sangat rendah dalam plasma darah, meningkatkan lipoprotein berketumpatan tinggi.
  2. Dadah berdasarkan asid nikotinik. Nicolar atau Niacin. Mereka bertindak berdasarkan prinsip statin..

Ramalan

Selepas jam berapa kematian: jangka hayat bergantung pada keberkesanan terapi ubat dan pembetulan gaya hidup.

Apa bahaya aterosklerosis: penyakit ini menyebabkan demensia vaskular, penurunan penyesuaian sosial seseorang, strok iskemia, pendarahan intraserebral, penurunan kecerdasan, kehilangan ingatan.

Gejala arteriosklerosis serebrum, rawatan dan kemungkinan akibatnya

Gangguan trofik akut dan kronik pada tisu saraf dan struktur serebrum paling kerap disebabkan oleh perubahan organik pada arteri.

Adalah adil untuk mengatakan bahawa dalam kebanyakan kes, penyimpangan dari norma ini adalah sekunder pada diri mereka sendiri, disebabkan oleh penyakit lain. Dan terdapat banyak perkara seperti itu.

Atherosclerosis saluran cerebral adalah patologi kronik di mana arteri menyempit akibat pelanggaran peraturan biokimia nada mereka atau tersumbat oleh struktur lipid - plak kolesterol.

Hasilnya selalu sama - aliran darah serebrum lemah, pelanggaran aktiviti saraf yang lebih tinggi dan kemungkinan strok.

Dan kemudian kematian tidak jauh, dan ramalan aterosklerosis yang tidak dirawat selalu menyedihkan, patologi hanya bergerak ke hadapan, anda tidak perlu menunggu mundur spontan.

Gejala gangguan tidak spesifik. Ini bermaksud bahawa pesakit tidak akan dapat mengenali masalahnya sendiri. Namun, pelanggaran kesihatan masih mendorong untuk berjumpa doktor. Mengenal pasti penyebabnya adalah tugas pakar neurologi.

Terapi kebanyakannya konservatif. Dalam kes-kes yang melampau, selain ubat-ubatan, operasi yang tidak invasif dan praktikal bukan trauma dilakukan..

Mekanisme perkembangan dan sebab

Pembentukan aterosklerosis didasarkan pada sekumpulan faktor asas. Mereka dapat bertemu bersama atau secara berasingan. Khusus kes.

Secara keseluruhan, terdapat dua perkara utama:

  • Pelanggaran metabolisme lemak di dalam badan. Lipid biasanya tidak masuk ke aliran darah terlalu aktif. Pembelahan dan pemendapan yang mencukupi dipastikan oleh reaksi kompleks yang terganggu pada banyak orang.

Atas sebab ini, jumlah kolesterol dan sebatian lain yang berlebihan beredar. Mereka menetap di dinding arteri, terkumpul. Plak lengkap terbentuk, yang menyekat lumen normal kapal dan mengganggu aliran darah.

Hasilnya adalah ketidakupayaan untuk membekalkan otak dengan nutrien dan oksigen sepenuhnya.

Perubahan patologi sering disebabkan oleh faktor keturunan. Kerana gangguan itu ditularkan dari generasi sebelumnya ke generasi berikutnya.

Aterosklerosis akan berkembang atau tidak - masalah tingkah laku dan gaya hidup pesakit yang paling berpotensi.

  • Mekanisme penting kedua adalah pelanggaran peraturan saraf nada vaskular atau reaksi biokimia yang memastikan keadaan arteri normal.

Lebihan kortisol, angiotensin-2, prehormone-renin dan sebatian lain dihasilkan.

Sebagai peraturan, orang yang menyalahgunakan alkohol dan merokok untuk waktu yang lama lebih mudah terdedah kepada pelanggaran tersebut. Juga, mereka yang tidak keberatan minum kopi yang kuat.

Sebabnya tidak selalu dijelaskan oleh tingkah laku dan gaya hidup..

Patologi yang membawa kepada aterosklerosis otak semacam ini adalah mungkin. Contohnya, hipertensi arteri, diabetes mellitus, masalah tiroid.

Kedua-dua mekanisme utama ini bersatu dan berasingan. Kedua-dua faktor di kompleks ini secara mendadak meningkatkan keagresifan penyakit ini. Risiko strok dan kematian meningkat dengan ketara.

Selanjutnya, tanpa mengira faktor utama, prosesnya selalu berjalan sama. Penyempitan lumen arteri menyebabkan ketidakupayaan untuk memberi nutrien normal dan pernafasan sel struktur serebrum.

Otak pertama kali memasuki mod "menabung", klinik utama bermula. Dan kemudian perubahan yang tidak dapat dipulihkan terbentuk, badan tidak lagi dapat mengimbangi pelanggaran tersebut.

Terdapat strok. Dan di belakangnya terdapat kecacatan teruk atau kematian akibat komplikasi yang tidak sesuai dengan kehidupan. Gejala keadaan pra-stroke dijelaskan secara terperinci dalam artikel ini..

Satu-satunya cara untuk mencegah keputusan yang menyedihkan adalah dengan berjumpa doktor tepat pada masanya, menjalani pemeriksaan, dan kemudian rawatan.

Gejala

Klinik bergantung pada tahap spesifik proses patologi. Semakin diabaikan dan semakin lama wujud, semakin agresif mengalir, semakin kuat masalah dalam bidang neurologi.

Manifestasi diwakili oleh defisit neurologi pada bahagian otak. Yang mana satu - bergantung pada lokasi tapak iskemia paling besar.

Kompleks simptomatik juga disebabkan oleh bentuk gangguan tersebut. Dalam kebanyakan kes, dari saat pertama penyakit ini wujud dalam bentuk kronik yang terus berkembang.

Kerana pada awalnya tidak ada perubahan kritikal, yang secara tidak sengaja membuat pesakit dalam keadaan tenang. Dalam kes ini, klinik merangkumi manifestasi serebrum dan fokus.

Apa yang termasuk dalam senarai tanda negatif:

  • Sakit kepala. Keparahan intensiti yang berbeza-beza. Pada peringkat awal, kekuatan ketidakselesaan adalah minimum. Kadang-kadang pecah, meremas, berdenyut di kuil, parietal, kawasan frontal.

Kurang biasa di bahagian belakang kepala, yang mungkin juga menunjukkan masalah dengan arteri vertebra..

Semasa perkembangan aterosklerosis, sindrom kesakitan semakin meningkat dan menghantui orang itu secara berterusan, mengganggu kehidupan normal.

Selain itu, ia tidak dapat dikeluarkan oleh analgesik dan antispasmodik. Kesannya tidak lengkap atau tidak sama sekali. Peningkatan ketidakselesaan - tanda prognostik yang membimbangkan.

  • Pening atau vertigo adalah gejala khas arteriosklerosis serebrum. Menemani pesakit dengan episod. Tempoh individu berlangsung sehingga 30-90 minit dan sedikit lagi.

Keamatannya juga berbeza-beza. Dari sedikit sensasi "gerakan mual" hingga putaran dunia dalam kaleidoskop yang tidak berkesudahan dengan ketidakupayaan untuk menavigasi di angkasa.

Kemudian pesakit mengambil posisi paksa dan menunggu kelegaan. Gejala tidak dihilangkan dengan ubat-ubatan, terutamanya berdasarkan komponen tumbuhan. Inilah yang mendorong pesakit untuk pergi ke hospital..

  • Loya muntah. Berkembang agak jarang. Sekiranya mereka ada, maka jangka pendek. Selama beberapa minit.
  • Kelemahan, mengantuk, kegemukan badan, kelemahan. Semua ini adalah bahagian dari satu - sindrom asthenik. Sensasi negatif tidak berlalu selepas rehat dan tidur, yang menunjukkan asal pelanggaran organik.

Sebab untuk ini adalah pemakanan otak yang tidak mencukupi. Tisu saraf sangat sensitif terhadap perubahan tahap oksigen dan sebatian bermanfaat..

Oleh itu, untuk menyelamatkan struktur otak dari kemusnahan, tubuh terpaksa melemahkan intensiti aktiviti otak. Dan kemudian ia menjadi lebih teruk.

  • Pengsan. Tanda aterosklerosis serebrum yang membimbangkan. Ini menunjukkan peralihan proses patologi ke fasa tidak dapat dipulihkan secara bersyarat.

Perkembangan gangguan membawa kepada kemustahilan fungsi normal sistem saraf. Keadaan sinkop berkembang pada frekuensi yang berbeza. Kedalaman pelanggaran juga berbeza..

Gejala fokus aterosklerosis otak ditunjukkan oleh penyimpangan tempatan dari mnestic, aktiviti kognitif, kemampuan motor dan motor, dan organ deria.

Sekiranya kita bercakap mengenai perkara tertentu:

  • Gait goyah. Ketidakupayaan untuk bergerak dalam garis lurus dan menyelaraskan aktiviti mereka sendiri. Ini adalah hasil daripada kerosakan sistem lobus frontal dan / atau extrapyramidal yang ditunjukkan oleh cerebellum.

Ini menimbulkan bahaya besar. Dengan kemajuan, ini menyebabkan ketidakupayaan sepenuhnya untuk bergerak sewenang-wenangnya. Oleh kerana seseorang berorientasi lemah dalam ruang dan tidak merasakannya.

  • Kelemahan otot. Rasanya seperti lemak badan. Cara termudah untuk mengesan gejala adalah jika seseorang tidak dapat melakukan perjalanan tanpa keletihan ke jarak yang sebelumnya tidak sukar. Ini boleh menjadi akibat kerosakan pada frontal, temporal lobus, atau gejala strok atau serangan iskemia sementara..
  • Suara berdengung di telinga. Deringan. Gambar halusinasi suara (suara), akoasma (kebisingan yang tidak wujud secara objektif), kehilangan sepenuhnya keupayaan untuk melihat rangsangan suara. Semua ini adalah manifestasi kekalahan lobus temporal. Gejala meningkat secara beransur-ansur, tidak pada satu masa. Apa yang sebenarnya membezakan proses patologi rancangan kronik dari strok.
  • Masalah penglihatan. Kepelbagaian. Dari penurunan keparahan hingga ketidakmampuan untuk melihat bentuk, ukuran dan jarak jauh objek dengan baik (metamorfopsi). Juga disebut hilangnya kemampuan untuk melihat, rabun warna, hilangnya kawasan tertentu (scotoma), halusinasi visual sederhana dalam bentuk titik kilat atau percikan api, bentuk geometri (foto).
  • Masalah dengan bau. Agak jarang.
  • Kejatuhan fungsi intelektual. Pilihan dalam kes ini juga banyak. Ketidakupayaan membaca, menulis atau melihat maklumat mengenai medium bahan, demensia pada latar belakang kualiti trofisme tisu yang tidak mencukupi, penghambatan.
  • Aphasia. Kehilangan keupayaan untuk bercakap dengan normal. Ia dijumpai sebagai gejala serebrosklerosis kronik agak jarang, tetapi juga mungkin. Ia disertai dengan penyelewengan sistem leksikal, ketidakupayaan untuk membezakan antara bunyi yang serupa, tanda lain, bergantung pada bentuk pelanggaran.
  • Masalah tingkah laku. Reaksi emosi yang tidak betul sangat jarang berlaku. Tetapi peningkatan kerengsaan, keagresifan, konflik, air mata menemani pesakit dengan aterosklerosis serebrum.

Terdapat juga kecenderungan untuk kemurungan dan serangan mood rendah yang berlarutan (dysthymia). Adalah mustahil untuk memperbaiki pelanggaran seperti itu dengan antidepresan atau ubat lain apabila penyebab fenomena tersebut tidak dihapuskan..

Mengenai diagnosis khusus. Sekiranya strok belum berlaku, prosesnya berlangsung secara kronik, mereka membicarakan tentang ensefalopati peredaran darah.

Pilihan kedua mungkin adalah pelanggaran akut peredaran serebrum. Secara rasmi, ini bukan aterosklerosis, tetapi akibat dari perjalanannya. Oleh itu, adalah perlu untuk mempertimbangkan gangguan dalam sistem.

Masalah serangan iskemia sementara dan strok dikemukakan. Perbezaannya adalah asas: jika yang pertama disertai oleh gejala kritikal, tetapi tidak ada pemusnahan tisu saraf, maka yang kedua adalah kematian struktur serebrum dan pemeliharaan gambar secara berterusan.

Klinik ini hampir sama dengan penyakit kronik, hanya lebih kuat. Tanda-tanda serebrum lesi vaskular aterosklerotik adalah sama.

Untuk fokus, mereka juga tidak berbeza pada hakikatnya, tetapi jauh lebih mendalam. Jadi, jika ini adalah gangguan tingkah laku, seseorang dapat dengan cepat mundur dan merosot, hal yang sama berlaku untuk komponen mental.

Masalah pendengaran sering berakhir dengan pekak, kelemahan otot dengan kelumpuhan atau paresis..

Strok hampir selalu menjadi penyakit ekstrem. Penampilan semakin meningkat dan menjadikan orang yang sihat sekali menjadi orang kurang upaya.

Sebahagian besarnya, bergantung pada tahap lesi, penyetempatan kerosakan tisu, keadaan pesakit dan kualiti pemulihan, fungsi saraf dapat dipulihkan.

Tetapi ia adalah rolet. Terlalu banyak faktor yang berada di luar kawalan doktor dan pesakit. Mulakan rawatan yang lebih baik lebih awal untuk mengelakkan strok..

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit adalah tugas pakar neurologi. Senarai aktiviti adalah standard.

  • Tinjauan lisan. Adalah perlu untuk mengenal pasti aduan tertentu. Buat senarai gejala yang lengkap. Selanjutnya, berdasarkan maklumat, hipotesis mengenai asal usul masalah.
  • Pengambilan sejarah. Dari gaya hidup hingga sejarah penyakit keluarga. Tanpa ini, tidak mustahil untuk menentukan kemungkinan punca pelanggaran tersebut.
  • Ujian darah biokimia dengan gambaran luas sebatian lemak. Termasuk kolesterol. Digunakan untuk mendiagnosis bentuk aterosklerosis..
  • Dopplerografi saluran otak, imbasan dupleks. Ia digunakan sebagai bagian dari penilaian kecepatan dan kualiti aliran darah dalam struktur serebrum.
  • Elektroensefalografi. Digunakan untuk mengesan aktiviti otak. Tidak selalu bermaklumat. Kerana pada peringkat awal proses patologi, gelombang hampir tidak berubah.
  • MRI otak. Ia digunakan dalam kes-kes kontroversial ketika ada keraguan tentang diagnosis. Memberi gambaran terperinci kualitatif mengenai keadaan tisu saraf.
  • CT digunakan lebih jarang, kerana dengan bantuannya hampir mustahil untuk memvisualisasikan tisu lembut.
  • Angiografi. Pada intinya adalah sinar-x kontras. Ia menunjukkan struktur dalaman arteri, memvisualisasikan kawasan penyempitan, plak, tahap oklusi (tumpang tindih) kapal. Ia digunakan dalam kebanyakan kes, termasuk sebelum menjalani rawatan pembedahan..

Aterosklerosis otak didiagnosis secara sederhana, kerana prosesnya berada di permukaan dan dengan segera memberikan tanda objektif gangguan.

Tetapi tidak selalu seperti itu, kursus asimtomatik yang berpanjangan mungkin, ada bentuk penyakit yang sukar dilihat. Nasib baik, mereka hanya menyumbang 2-5% daripada jumlah keseluruhan.

Terapi

Rawatan aterosklerosis serebrum melibatkan penggunaan ubat-ubatan, perubahan sifat diet, dan jika perlu, pembedahan dilakukan.

Apa ubat yang digunakan secara aktif:

  • Serebrovaskular. Diterima untuk mengembalikan aliran darah serebrum. Piracetam, Actovegin.
  • Pelindung. Lindungi tisu saraf dari kemusnahan. Fezam, Cinnarizine.
  • Nootropik. Mempercepat proses metabolik dalam struktur serebrum. Glycine, Phenibut dan seumpamanya.
  • Statin Menstabilkan metabolisme lemak, menurunkan kolesterol. Atoris, Atorvastatin dan lain-lain.
  • Ejen antiplatelet. Mereka mencairkan darah, memulihkan khasiatnya, menjadikannya lebih mudah dibawa melalui arteri. Ini adalah clopidogrel, lospirin dan ubat-ubatan lain mengikut budi bicara pakar rawatan.
  • Asid lemak omega-3. Tetapkan sebagai ubat semula jadi untuk menghilangkan aterosklerosis.

Antihipertensi ditetapkan mengikut keperluan. Mereka dapat mengurangkan tahap tekanan darah, jika diperlukan kesan tersebut (relevan untuk pesakit tua).

Adalah mungkin untuk meresepkan vitamin E, walaupun digunakan lebih mungkin sebagai bahan tambahan, sebagai sebahagian daripada pencegahan yang kompleks setelah rawatan utama.

Pembetulan diet tidak begitu sukar. Dianjurkan untuk membatasi penggunaan sejumlah produk: makanan goreng, daging asap, sosej, makanan olahan, makanan dalam tin, lemak haiwan berlebihan secara umum, karbohidrat cepat (produk gula-gula berkualiti yang meragukan dan dalam jumlah besar).

Ia juga bernilai mengehadkan pengambilan garam hingga 4-7 gram sehari. Jika tidak, tidak ada pantang larang yang sukar. Cukup untuk mematuhi peraturan akal sehat.

Ubat-ubatan rakyat, terutamanya untuk rawatan aterosklerosis, tidak digunakan, kerana kesannya cenderung sifar, tetapi risiko reaksi alergi sangat besar.

Pembedahan diperlukan dalam kes yang melampau. Ia melibatkan penyingkiran plak di kapal otak dengan akses invasif minimum atau pengenalan alat logam khas, stent, ke dalam arteri yang menyempit. Ia mencegah stenosis semula..

Ramalan

Bergantung pada banyak faktor: dari usia dan jantina hingga keagresifan proses patologi.

Dalam kebanyakan kes, tanpa terapi khas, klinik mencapai tahap keparahan dalam 2-4 tahun, tambah atau minus.

Kemungkinan strok meningkat ketika penyakit itu berkembang. Risiko adalah sekitar 60% pada orang-orang dari segala usia setelah perkembangan kompleks gejala penuh. Menunggu adalah sangat berbahaya, anda perlu berjumpa doktor.

Rawatan arteriosklerosis serebrum berkesan pada 80% kes, tetapi keadaan yang diabaikan, semakin sukar untuk mengatasinya dan mencapai hasil kualitatif yang stabil.

Kemungkinan akibatnya

Perkara utama adalah strok dan kecacatan teruk, pesakit kemungkinan akan mati. Sekiranya penyakit ini lambat, sukar untuk memanggil nasib.

Ensefalopati disirkulasi berkembang dan fenomena demensia vaskular (demensia) dan mati secara beransur-ansur daripada fungsi aktiviti saraf yang lebih tinggi.

Akhirnya

Aterosklerosis arteri dan urat otak adalah hasil penyempitan atau penyumbatan satu, dan kebetulan terdapat beberapa saluran. Memerlukan rawatan wajib dan secepat mungkin. Untuk mengelakkan kesan dan kematian yang tidak dapat dipulihkan.

Hanya pakar yang boleh memilih kursus terapi yang kompeten. Biasanya ia adalah pakar neurologi, dalam situasi sukar diperlukan bantuan pakar bedah vaskular.

Tanpa campur tangan perubatan, kemungkinan pemulihan tidak ada.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis