Aterosklerosis saluran darah jantung - apakah penyakit ini dan bagaimana merawatnya?

Sebab yang sangat kerap untuk mendapatkan rawatan perubatan adalah aduan dari sistem kardiovaskular. Mengingat berlakunya penyakit seperti aterosklerosis jantung, sangat penting untuk memperhatikan penyakit tepat pada waktunya dan mengambil langkah-langkah untuk mencegah komplikasi, kerana penyakit ini sangat berbahaya dan bahkan boleh menyebabkan kematian.

Hari ini kita akan mempertimbangkan gejala, sebab, tahap patologi jantung ini, dan juga membincangkan sama ada ia dapat disembuhkan.

Apa itu aterosklerosis saluran jantung

Aterosklerosis jantung - apa itu? Ini adalah proses merosakkan yang berlaku di saluran jantung. Seperti aterosklerosis penyetempatan yang berbeza, pertama terdapat kegagalan metabolisme lipid, yang menyebabkan kepekatan kolesterol total dalam darah meningkat. Ini berlaku terutamanya bagi pecahannya yang berbahaya - LDL, yang mempunyai keupayaan untuk melekat dan terkumpul pada titik lemah endotelium.

Setelah jangka masa kolesterol tinggi dalam darah, ia menyusup ke tempat yang lemah di dalam kapal - jalur lipid dan tuberkel muncul. Dalam fokus lesi ini, proses keradangan dimulakan, hasilnya adalah sklerosis separa dinding vaskular di tempat ini, serta sekumpulan sel busa yang dicampur dengan deposit kolesterol yang melekat. Pembentukan ini menyebabkan stenosis dan merumitkan aliran darah laminar. Komponen darah besar, lipoprotein baru, jisim trombotik tersekat di tempat ini. Ini membentuk plak aterosklerotik.

Dalam kes aterosklerosis jantung, proses sedemikian berlaku pada aorta, dari sisi sinus Valsalva (ini adalah bahagian aorta dari mana arteri koronari yang memberi makan otot jantung berasal). Dengan pemendapan sel lemak di kawasan ini, bekalan darah ke jantung terganggu, yang menyebabkan komplikasi iskemia dan gejala yang teruk.

Yang paling rentan terhadap aterosklerosis jantung adalah wakil dari separuh manusia yang kuat, setelah berusia 50 tahun. Walau bagaimanapun, urgensi masalah ini terletak pada kenyataan bahawa dalam beberapa tahun kebelakangan ini, patologi vaskular ini menjadi sangat muda, dan kini didiagnosis pada usia yang jauh lebih muda. Di samping itu, ia boleh terus berlanjutan tanpa gejala klinikal yang jelas dan menampakkan diri hanya pada peringkat terakhir.

Gejala dan peringkat perkembangan

Aterosklerosis saluran darah jantung tidak dicirikan oleh timbulnya gejala secara tiba-tiba.

Penyakit ini berkembang secara beransur-ansur dan mempunyai tiga peringkat utama.

  1. Peringkat pertama. Sepanjang itu, kaedah diagnostik menunjukkan retakan kecil di dinding arteri jantung, dan fokus kecederaan seperti itu menunjukkan penyusupan lipid. Dari masa ke masa, mikrokrak ini tumbuh dan bertambah besar, membentuk kecacatan endotel yang lebih ketara dan klinikal, memburukkan lagi keadaan arteri.
  2. Tahap kedua. Dalam literatur ilmiah juga berlaku dengan nama liposclerosis. Pada tahap ini, mekanisme patogenetik utama adalah pengumpulan dan peningkatan penyusupan fokus lesi oleh sel-sel lemak. Ini adalah peringkat awal pembentukan plak aterosklerotik. Oleh kerana ketidakstabilannya, pembentukan parietal ini dapat keluar, oleh itu tahap kedua aterosklerosis jantung dicirikan oleh peningkatan risiko trombosis. Rawatan pada tahap ini paling berkesan, kerana dapat membersihkan kapal dengan jayanya.
  3. Tahap ketiga. Ia mempunyai nama aterokalsinosis. Plak aterosklerotik, yang masih tidak terbentuk dan tidak stabil pada tahap terakhir, mengalami reaksi kimia dengan ion kalsium. Oleh itu, mereka mendapat ketumpatan dan tumbuh dengan kuat ke dinding vaskular. Selanjutnya, dalam fokus seperti itu terdapat pengumpulan massa trombotik, stenosis kapal secara beransur-ansur meningkat (penurunan diameter lumennya), yang penuh dengan oklusi dan akibat iskemia yang teruk.

Gambaran klinikal aterosklerosis jantung untuk jangka masa yang panjang mungkin tidak lengkap dan ditutup dengan gejala penyakit lain (IHD - penyakit jantung koronari, angina pectoris). Selalunya, pesakit hanya membunyikan penggera apabila komplikasi iskemia teruk..

Tanda-tanda pertama aterosklerosis penyetempatan ini adalah:

  • Ketidakstabilan tekanan darah dengan perubahan tajam dalam jumlahnya.
  • Mengantuk dan keletihan yang berterusan.
  • Penurunan daya ingatan dan fungsi kognitif.
  • Kebas dan rasa sejuk yang tidak masuk akal di anggota badan.
  • Kesakitan memberi di bawah bilah bahu kiri atau lengan.
  • Sesak nafas dan kekurangan udara selepas bersenam.
  • Pucat kulit.
  • Pada saat menghirup atau menghembus nafas, rasa sakit dirasakan di belakang sternum..
  • Bunyi di telinga.

Punca penyakit dan faktor risiko

Mengetahui penyebab patologi adalah kunci kejayaan rawatannya. Setelah memastikan etiologi aterosklerosis, kita dapat mempengaruhi mekanisme patogenetiknya. Dalam perkembangan patologi vaskular ini, faktor pencetus utama adalah:

  • Diet yang tidak seimbang.
  • Tidak aktif, kehidupan manusia yang tidak aktif. Sebagai tambahan kepada faktor risiko, ia juga menyumbang kepada perkembangan iskemia pada aterosklerosis.
  • Penentuan Genetik.
  • Situasi tertekan, keterlaluan mental dan intelektual, yang merupakan kebiasaan bagi seseorang moden.
  • Sejarah tabiat buruk - merokok dan penyalahgunaan alkohol.
  • Latar belakang penyakit - darah tinggi, diabetes.

Sekiranya anda mengecualikan sebahagian besar faktor risiko ini dalam hidup anda, anda dapat melindungi diri anda dari aterosklerosis jantung dan komplikasi seriusnya.

Ciri rawatan dan pencegahan

Terapi aterosklerosis saluran darah jantung merangkumi kaedah tradisional, ubat-ubatan dan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat. Rawatan boleh diresepkan secara eksklusif oleh pakar kardiologi yang berjumpa doktor, berdasarkan data kajian makmal dan instrumental pesakit. Kumpulan ubat utama yang digunakan untuk aterosklerosis jantung dan aorta adalah fibrate (clofibrate, fenofibrate), statin (Lovastatin, Krestor, Torvakard, Mevacol), ubat koleretik, asid nikotinik, agen antiplatelet, venotonics, ubat penahan sakit, antikoagulan dan persediaan vitamin.

Dengan kes klinikal lanjut dan bentuk penyakit yang teruk, pembedahan mungkin ditunjukkan. Terdapat beberapa jenis rawatan pembedahan untuk aterosklerosis jantung..

  • Terapi trombolitik adalah usaha untuk melarutkan pembekuan darah yang terbentuk.
  • Pembedahan pintasan adalah prosedur di mana pakar bedah membentuk saluran baru untuk menyediakan aliran darah untuk memotong serpihan yang terkena..
  • Angioplasti. Dengan itu, kateter dimasukkan ke dalam tapak kapal yang terkena, di mana belon dimasukkan dan kapal mengembang. Diameter yang dihasilkan ditetapkan oleh stent.
  • Endarterektomi - prosedur untuk membersihkan saluran darah dari simpanan kolesterol.

Rawatan harus komprehensif dan mesti disertakan dengan makanan seimbang - tanpa hidangan goreng, terlalu merokok, masin dan pedas - ini adalah kunci untuk saluran yang sihat. Lebih banyak sayur-sayuran dan buah-buahan segar, lebih suka mendidih dan mengukus. Di samping itu, penting untuk menambah lebih banyak aktiviti fizikal harian - senaman pagi, berjalan kaki, terapi senaman.

Kematian akibat aterosklerosis jantung

Sekiranya aterosklerosis jantung dikesan terlambat, maka penyakit ini mendapat jalan yang kronik. Di dalam kapal, plak dan aneurisma terbentuk. Penyebab kematian pesakit yang paling biasa adalah infark miokard, strok, dan serangan jantung akut. Terdapat juga kematian akibat pecah aneurisma.

Sekiranya terdapat kecurigaan atau aduan yang serupa dengan manifestasi aterosklerosis, anda harus segera menghubungi pakar dan menjalani pemeriksaan perubatan sepenuhnya. Sebagai pencegahan aterosklerosis jantung, anda harus menjalani gaya hidup aktif, makan dengan betul dan mengelakkan situasi tertekan.

Plak aterosklerotik dan bagaimana menyingkirkannya

Perkara seperti plak aterosklerotik berkaitan erat dengan aterosklerosis, penyakit yang dicirikan oleh perubahan patologi pada dinding saluran darah, penyempitan lumennya dan, sebagai akibatnya, gangguan peredaran darah. Ini adalah salah satu penyakit yang paling berbahaya, yang mulai berkembang pada masa muda, tetapi sehingga waktu tertentu tidak menampakkan dirinya. Gejala biasanya muncul secara rata-rata atau bahkan pada usia yang lebih tua..

Apa itu plak aterosklerotik?

Aterosklerosis bermula dari saat deposit kolesterol muncul di dinding arteri. Aliran darah normal dijamin oleh keanjalan dan kelancaran permukaan dalaman kapal - endotelium. Apabila lapisan lipid terbentuk, lumen arteri menyempit, endotelium rosak kerana kemasukan kolesterol berbahaya ke dalamnya, dinding kapal menjadi kaku. Secara beransur-ansur, pertumbuhan meningkat dan plak aterosklerotik terbentuk dalam bentuk tuberkel, yang dapat menyekat lumen sebahagian atau sepenuhnya. Selain kolesterol, mereka mempunyai kalsium dan zat asing. Sebagai peraturan, pembentukan plak di dalam kapal mempengaruhi seluruh badan.

Punca

Punca sebenar deposit arteri tidak diketahui. Adalah dipercayai bahawa perkara utama adalah tahap kolesterol jahat (LDL) yang tinggi dalam darah. Di samping itu, doktor mengenal pasti beberapa faktor yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini dan pembentukan plak aterosklerotik yang lebih cepat:

  • merokok;
  • tekanan darah tinggi;
  • sebilangan besar lemak haiwan dalam makanan;
  • sebilangan kecil sayur-sayuran, herba, buah-buahan;
  • berat badan berlebihan dan pemendapan lemak perut;
  • makan berlebihan berterusan;
  • glukosa darah tinggi;
  • ketidakaktifan fizikal;
  • penderaan alkohol;
  • proses penuaan semula jadi.

Pembentukan dan komposisi plak

Dalam saluran yang sihat, pembentukan pertumbuhan dicegah oleh enzim parietal yang melarutkan lemak. Agar pembentukan sebatian kompleks dari lemak, protein dan kalsium bermula, syarat-syarat tertentu diperlukan: gangguan mekanisme pelindung, kerosakan pada dinding vaskular, yang menjadi longgar.

Plak, yang terdiri daripada lipid dan serat dari tisu penghubung, adalah inti dengan cangkang luar. Inti adalah kolesterol dan ester. Selnya dikelilingi oleh makrofag dengan struktur berbuih, termasuk lemak, yang menghancurkan makrofag dan memasuki inti. Bahagian luar plak, yang terletak di lumen arteri, adalah membran berserat, termasuk elastin dan kolagen, kandungannya menentukan kebarangkalian pecah.

Pada awal pembentukannya, pertumbuhan lipid mempunyai struktur separa cair, sehingga bahagiannya dapat keluar kapan saja, mulai bergerak di sepanjang kapal dan menutup lumennya. Juga, dalam tempoh ini, plak masih dapat dilarutkan, jadi rawatan sebaiknya dimulakan pada tahap awal penyakit.

Secara beransur-ansur, kalsium disimpan di cangkang pertumbuhan, dan menjadi lebih padat. Oleh itu, plak berkalsifikasi terbentuk, yang tumbuh dengan sangat perlahan. Ia mengganggu aliran darah dan menyebabkan bekalan darah lemah..

Jadi, pembentukan plak berlaku seperti berikut:

  1. Pengumpulan lemak di dinding arteri.
  2. Kemasukan dalam proses leukosit yang membentuk reaksi keradangan (monosit, T-limfosit).
  3. Peralihan monosit ke dinding saluran darah, pembentukan makrofag dengan struktur busa, perubahan patologi pada permukaan dalam arteri.
  4. Lekatan platelet ke bahagian dinding vaskular yang rosak.
  5. Tindak balas imun dalam bentuk pengasingan mediator pertahanan dan faktor pertumbuhan sel.
  6. Pengeluaran dan pengumpulan elastin dan kolagen dan penampilan laman web mereka di endotelium.
  7. Peningkatan pertumbuhan saiz dan pemadatannya.

Jenis Plak

Bergantung pada ukuran, struktur dan struktur, plak kolesterol dibahagikan kepada tidak stabil dan stabil. Bentuk yang rumit merangkumi heterogen.

Tidak stabil terutamanya terdiri daripada lemak mereka. Mereka lebih rapuh dan mudah pecah dengan pembentukan trombus dan pertindihan lumen di dalam kapal.

Stabil mengandungi banyak serat kolagen, yang bermaksud ia lebih elastik, yang menghalang koyak. Plak seperti itu berterusan dan perlahan-lahan berkembang. Pertumbuhan terkalsinasi stabil, kurang berbahaya daripada separa cair, secara praktikal tidak mengalami ulserat, tetapi tidak hilang.

Heterogen mempunyai kemurungan dan pertumbuhan, mempunyai struktur yang longgar, terdedah kepada pendarahan dan ulserasi.

Plak aterosklerotik dapat menampakkan diri dengan cara yang berbeza:

  • Mereka kekal di dinding arteri, tumbuh perlahan, kemudian berhenti tumbuh, tidak menyekat aliran darah, tidak menampakkan diri.
  • Secara perlahan-lahan tumbuh di dalam lumen arteri, mereka dapat menyumbatnya sepenuhnya dan sebahagiannya.
  • Mereka boleh pecah, dan darah membeku di dalam kapal. Sekiranya ini berlaku di jantung, serangan jantung akan berlaku, jika di otak - strok.

Daripada berbahaya

Plak kolesterol menyumbang kepada perkembangan penyakit serius yang boleh mengakibatkan kematian seseorang:

  • PJK (iskemia jantung). Plak di saluran jantung membawa kepada angina pectoris. Dengan pecahnya dan pembentukan gumpalan darah, kematian tisu miokard berlaku, iaitu, serangan jantung (serangan jantung).
  • Pecahnya plak di saluran otak membawa kepada strok dan kematian sel otak. TIA (serangan iskemia sementara) berkembang dengan penyumbatan saluran darah sementara tanpa kerosakan pada otak. Keadaan ini adalah penyebab strok..
  • Dengan penyempitan arteri periferal, misalnya, di kaki, peredaran darah di bahagian bawah kaki bertambah buruk, sementara rasa sakit muncul, luka sembuh dengan teruk, gangren dapat berkembang, yang menyebabkan amputasi kaki.

Bagaimana untuk mengetahui bahawa terdapat plak di dalam kapal

Pembentukan plak dan stenosis (penyempitan lumen) arteri adalah proses yang panjang, dan tidak ada tanda-tanda pada tahap awal. Sekiranya pertumbuhannya stabil, tidak musnah, berhenti tumbuh dan tidak menutup lumen kapal, maka tidak ada gejala.

Sekiranya plak pada kapal tumbuh dan semakin banyak lumen menutup, menghalang aliran darah, maka gejala utamanya adalah rasa sakit di tempat kapal yang terjejas, terutama selepas senaman fizikal.

Gejala muncul ketika plak merosot dan zarahnya berhijrah melalui aliran darah. Dalam kes ini, terdapat kemungkinan besar pembekuan darah dan perkembangan strok dan serangan jantung..

Secara amnya, gambaran klinikal dapat dinyatakan seperti berikut:

  • Kelemahan tiba-tiba berlaku dari semasa ke semasa.
  • Rasa merangkak di bahagian kanan atau kiri badan atau di satu lengan atau di satu kaki.
  • Kebas tiba-tiba.
  • Rasa kebas pada satu lengan atau satu kaki.
  • Penglihatan kabur dalam satu mata.
  • Ucapan yang keliru.

Gejala mungkin berbeza bergantung pada lokasi proses patologi..

Di aorta toraks

Terdapat rasa sakit yang teruk di bahagian jantung, di belakang sternum, memanjang ke leher, bahu, lengan, bilah bahu, dan mereka tidak berpindah dari nitrogliserin. Tekanan darah boleh meningkat, sesak nafas dan tanda-tanda iskemia muncul:

  • sakit kepala;
  • pucat kulit wajah;
  • keletihan cepat;
  • gangguan ingatan;
  • kesedaran kabur;
  • kekejangan.

Dalam kepala

Dengan stenosis atau penyumbatan arteri vertebral, karotid biasa (OSA) dan subclavian yang membekalkan darah ke otak, gangguan mental biasanya diperhatikan:

  • penurunan prestasi;
  • keletihan cepat;
  • gangguan ingatan;
  • mood murung;
  • keadaan kegelisahan khayalan;
  • gangguan pertuturan dan pendengaran;
  • demensia;
  • strok.

Tanda dibahagikan mengikut tahap perkembangan:

  • Keletihan, penurunan prestasi, sakit kepala, penurunan perhatian, gangguan ingatan, murung.
  • Kemurungan, kegelisahan.
  • Gangguan pertuturan dan pendengaran, disorientasi di ruang, paresis, strok, demensia.

Di bahagian bawah anggota badan

Mungkin tidak ada gejala pada awal penyakit ini. Secara beransur-ansur, rasa sakit pada otot kaki ketika berjalan, kepincangan, dan manifestasi trofik kemudian muncul:

  • pucat kulit;
  • keguguran rambut;
  • ulser trofik;
  • atrofi otot.

Di bahagian perut

Apabila plak muncul di aorta perut, gejala berikut muncul:

  • selera makan yang teruk, penurunan berat badan;
  • sakit di pusar;
  • kesukaran membuang air besar, kembung perut;
  • penyejukan anggota badan;
  • kebas anggota badan;
  • klaudikasi sekejap;
  • bengkak kaki.

Kesan

Komplikasi dan akibat aterosklerosis tidak dapat diramalkan dan bergantung pada lokasi dan keparahan lesi..

Komplikasi plak yang paling biasa di arteri otak adalah strok, dan juga serangan transistor iskemia. Kurang biasa, penyakit ini membawa kepada demensia..

Diagnostik

Skema untuk diagnosis adalah seperti berikut:

  • Pemeriksaan pesakit.
  • Sejarah perubatan.
  • Ujian darah makmal.
  • Kaedah instrumental: ultrasound saluran darah (imbasan dupleks dan imbasan tripleks) memberikan idea mengenai aliran darah dan struktur saluran darah; X-ray aorta membolehkan anda menentukan kalsifikasi, pembesaran tetingkap aorta, aneurisma; angiografi - pemeriksaan sinar-x saluran darah dengan pengenalan medium kontras.

Semasa mendiagnosis plak kolesterol, penting untuk membezakannya dari patologi lain:

  • dengan aterosklerosis saluran otak - dari kecederaan kepala, neurasthenia, sifilis otak dan lain-lain;
  • dengan kerosakan aorta - dari penyakit sistem pencernaan dan organ-organ rongga perut;
  • dengan penyumbatan saluran kaki - dari urat varikos, keadaan selepas kecederaan dan lain-lain.

Rawatan

Aterosklerosis lebih baik dirawat pada peringkat awal. Hasil yang sangat baik dapat diharapkan dengan pendekatan bersepadu. Penting untuk diketahui bahawa mustahil untuk menghilangkan penyumbatan sepenuhnya, tetapi ada peluang untuk menghentikan pertumbuhan plak atau sekurang-kurangnya melambatkannya.

Gaya hidup

Pertama sekali, perlu mengecualikan faktor risiko yang berkaitan dengan tabiat buruk dan pemakanan. Anda perlu berhenti merokok, cuba minum alkohol sesedikit mungkin, buat pemakanan yang betul, bersenam. Akibatnya, kemungkinan terkena stroke dan serangan jantung akan berkurang, walaupun penyumbatan akan tetap ada.

Pemakanan

Tanpa diet khas, memerangi aterosklerosis tidak akan berjaya. Pertama sekali, anda harus meninggalkan makanan yang tinggi kolesterol atau membataskan diet anda:

  • lemak haiwan;
  • cacat;
  • daging;
  • makanan dalam tin (ikan dan daging);
  • makanan tenusu berlemak;
  • telur
  • koko dan coklat.

Di samping itu, anda perlu mengurangkan pengambilan garam, gula dan gula-gula dengan ketara..

Lemak haiwan harus diganti dengan lemak sayuran yang kaya dengan asid lemak tak jenuh. Diet harus mempunyai lebih banyak makanan yang mengandungi vitamin B, asid askorbik, yodium. Ini termasuk:

  • kembang kol;
  • brokoli;
  • terung;
  • zucchini;
  • Kacang
  • kacang
  • kangkung laut;
  • sitrus;
  • buah beri;
  • tembikai (membantu menghilangkan kolesterol berbahaya dari darah);
  • teh hijau (kerana sifat antioksidan menguatkan dan menegangkan dinding vaskular).

Ubat-ubatan

Dengan aterosklerosis, statin adalah ubat utama. Mereka tidak hanya mengurangkan pengeluaran kolesterol di hati, tetapi juga meningkatkan proses metabolik dalam tubuh. Ini termasuk:

  • Pravastatin;
  • Lovastatin;
  • Simvastatin;
  • Atorvastatin.

Sebagai tambahan kepada statin, jika mereka tidak dapat mengatasi masalah tersebut, mereka boleh memberi ubat penurun kolesterol lain - fibrate:

Ubat anti-kolesterol lain adalah asid nikotinik, yang diresepkan dalam jangka pendek kerana kesan sampingan.

Dengan aterosklerosis, vitamin mesti diambil:

Rawatan pembedahan

Dalam kes yang teruk, apabila plak yang menyumbat kapal menjadi ancaman nyawa, kaedah rawatan invasif ditunjukkan:

  • Stenting. Ini adalah prosedur yang paling biasa di mana kateterisasi jantung dan angiografi kapal dilakukan. Stent dengan belon dimasukkan ke dalam arteri di lengan atau kaki dengan tiub nipis sehingga sampai ke kapal yang rosak, yang dapat dilihat pada monitor angiograf. Untuk membuka stent, kembung belon. Struktur yang dihasilkan kekal di dalam kapal untuk mengekalkan lumen yang tetap.
  • Cangkok pintasan arteri koronari aorto-koronari. Ia dilakukan untuk meneruskan peredaran yang terganggu. Mengabaikan kapal yang tersumbat dengan bantuan shunt, saluran baru untuk darah diletakkan. Saluran darah yang sihat yang diambil, misalnya, di kaki, boleh digunakan sebagai shunt..

Kaedah rakyat

Orang ramai tahu banyak resipi untuk menurunkan kadar kolesterol darah. Lebih kerap bertarung dengan plak pada kapal dengan persediaan herba.

Resipi 1

Untuk menyiapkan infus, anda memerlukan campuran ramuan herba:

  • 20 gram biji jintan dan daun periwinkle;
  • 40 gram rimpang hawthorn;
  • 60 gram putih mistletoe.

Tuangkan air mendidih (0,5 L) empat sudu campuran dan biarkan hingga mendidih. Saring infusi yang telah selesai dan ambil dua gelas sehari pada bila-bila masa.

Resipi 2

Infusi ini disediakan berdasarkan bunga arnica (10 gram), rumput wort St. John (50 gram) dan rumput yarrow (20 gram). Tiga sudu komponen hancur tuangkan 0.4 l air mendidih, bersikeras, tapis dan minum jumlah ini pada siang hari.

Dengan plak kolesterol, tincture alkohol juga digunakan. Sangat berkesan ialah bawang putih, yang diminum tiga kali sebulan selama 20 tetes. Untuk 150 gram bawang putih yang dikupas, anda perlu mengambil 150 gram alkohol. Potong bawang putih, tambah alkohol, tutup penutup dan letakkan di tempat yang gelap selama dua minggu. Kemudian tapis, blok semula cecair itu dan masukkan ke tempat yang gelap selama tiga hari. Selepas tempoh ini, dapatkan tin tincture dan, tanpa kacau, toskan cecair sehingga sedimen tetap berada di bawah.

Ramalan

Prognosis aterosklerosis disebabkan terutamanya oleh penyetempatan, dan juga tahap perkembangannya. Dipercayai bahawa lebih baik untuk kerosakan pada aorta dan lebih sering buruk untuk penyumbatan arteri koronari. Kecacatan biasanya berlaku pada kes-kes lanjut dan terdapat komplikasi. Perlu diingat bahawa plak aterosklerotik boleh menyebabkan penyakit yang teruk dan mematikan - serangan jantung dan strok..

Pembersihan kapal. Cara menghilangkan plak kolesterol

Skala dan plak

Bagaimana anda akan melalui kapal seperti sikat untuk menghilangkan semua plak kolesterol? Ini adalah bagaimana pesakit secara radikal suka mengemukakan soalan. Malangnya, ini tidak akan berjaya. Di sini adalah wajar untuk memberi perbandingan dengan paip air. Bagaimanapun, plak di dalam kapal di mana kalsium disimpan cukup setanding dengan skala - kalsium memberikan kekuatan yang sama. Sekiranya skala dapat dilarutkan dalam asid sitrik dalam paip atau teko, maka anda tidak dapat membuat kepekatan yang diinginkan di dalam kapal. Bagaimanapun, keasidan darah adalah salah satu petunjuk tubuh yang paling ketat; biasanya ia adalah 7.34-7.44, iaitu sedikit alkali. Penurunan kurang dari 7 adalah membawa maut. Jadi pilihan dengan jus lemon, yang sangat disukai orang untuk membersihkan kapal, tidak berfungsi: ia akan membersihkan cerek dari skala, tetapi tidak akan.

Anda perlu memahami bahawa rawatan aterosklerosis dan plak adalah kisah panjang. Penyakit itu sendiri telah berkembang selama beberapa dekad, dan kemudian ia mesti dirawat seumur hidup. Pada usia 20-30, kolesterol mula disimpan di dalam kapal dan bentuk bintik-bintik. Seiring waktu, mereka bergabung, menjadi lebih tebal, kemudian kalsium disimpan di dalamnya dan tisu penghubung berkembang. Ini sudah menjadi plak kolesterol. Selama 20-25 tahun, aterosklerosis wujud secara rahsia, tanpa gejala, dan kemudian masalah bermula - serangan jantung, strok, sakit jantung, aritmia. Pada wanita, ini berlaku tidak lebih awal dari 50 tahun, pada lelaki selepas 40 tahun.

Mengapa menurunkan kolesterol dianggap sebagai kaedah utama membersihkan saluran darah? Seiring bertambahnya usia, hati kita mula menghasilkannya lebih banyak, dan ini mempercepat perkembangan aterosklerosis. "Untuk mengurangkan sintesis kolesterol di hati, terdapat dua kumpulan utama ubat - statin dan fibrate," kata seorang pakar kardiologi, doktor sains perubatan, profesor, ketua jabatan diagnostik fungsional klinikal dan setiausaha saintifik Universiti Perubatan Negeri Moscow yang diberi nama A. I. Evdokimova Yuri Vasyuk.

- Yang pertama melantik lebih kerap. Hari ini, terdapat kira-kira 20 statin, tetapi di antaranya empat ubat dikaji dengan baik dan terbukti berkesan - ini adalah simva, law, atorva dan rosuvastatin. Mereka menghalang kemajuan plak aterosklerotik, dan ada juga yang mengurangkannya. Statin mengurangkan risiko serangan jantung, strok, dan penyakit kardiovaskular lain sekitar 30%. Ini adalah petunjuk yang sangat baik. Daripada fibrate, clofibrate dan fenofibrate lebih baik dikaji daripada yang lain..

Dalam beberapa tahun terakhir, dua ubat dengan mekanisme tindakan yang sama sekali baru dapat mengurangkan kolesterol, ini adalah antibodi monoklonal yang disebut. Mereka secara khusus menyekat enzim yang terlibat dalam sintesis kolesterol. Dengan rawatan mereka, kolesterol menurun jauh lebih banyak daripada dengan statin.

Dan dalam kajian terbaru, ini menunjukkan bahawa ini juga dapat mengurangkan kematian akibat penyakit kardiovaskular. Tetapi masalahnya adalah bahawa harga ubat semacam itu hanya sebulan (ini adalah 1-2 suntikan) adalah 44-50 ribu rubel. Oleh itu, mereka biasanya digunakan untuk hiperkolesterolemia keturunan, ketika tahap kolesterol sangat tinggi, dan mengambil statin dalam dos yang besar tidak cukup untuk mengurangkannya. " Ingat: hanya doktor yang boleh menetapkan ubat dengan betul.

Sampah - melawan!

Berkenaan dengan kapal, pernyataan itu sangat benar: "Tidak murni di mana mereka membersihkan, tetapi di mana mereka tidak membuang sampah." Oleh kerana aterosklerosis telah berkembang selama beberapa dekad, anda perlu menjaga kesucian sepanjang hidup anda. Dan bukan hanya kolesterol. Amat penting untuk mencegah pemendapan kalsium di dinding saluran darah. "Sampah" semacam itu disebut kalsifikasi - dan ini adalah bentuk aterosklerosis yang paling berbahaya. Masalahnya adalah gabungan fosforus dan kalsium dalam apa yang disebut fosfat. Mereka kurang larut, dan dalam bentuk inilah kalsium disimpan dalam kapal.

Bagaimana untuk mengelakkan ini, kata ahli biogerontologi terkenal, ahli Akademi Sains Rusia, profesor, doktor sains biologi, ketua makmal profil di Institut Biologi Pusat Sains Komi Cawangan Ural Akademi Sains Rusia dan jabatan di Universiti Negeri Syktyvkar Alexei Moskalev: "Perkara paling mudah yang dapat diingat untuk mengurangkan kalsifikasi vaskular adalah untuk mengurangkan pengambilan kalsium dan produknya. Tetapi ini tidak perlu. Tubuh tidak akan bertindak balas terhadap kekurangan darah dengan cara yang sangat baik - kalsium akan mula dicuci dari tulang dan gigi dan akan menetap di dinding saluran darah, di tisu paru-paru, ginjal dan hati. Ia hanya akan meningkatkan kalsifikasi vaskular. Anda boleh menghalangnya dengan menghantar kalsium, dan dengan itu fosforus yang terkandung dalam fosfat, ke tisu tulang. Apa yang diperlukan untuk ini?

Pertama, vitamin K₂ adalah penting. Ia menghalang kalsium daripada dicuci dari tulang dan disimpan di dinding kapal. Sebilangan besar K₂ terdapat dalam produk penapaian: keju dan produk tenusu. Dan pemegang rekod mutlak untuk kandungannya adalah natto hidangan tradisional Jepun - ia terbuat dari kacang soya yang diperam. Di samping itu, beberapa bakteria yang tinggal di usus besar kita mensintesis vitamin K нашем, yang bermaksud bahawa kita memerlukan diet yang kaya dengan prebiotik - serat makanan.

Kedua, perlu memperoleh jumlah magnesium yang mencukupi. Ia dapat mengikat fosfat, mencegah pemendapannya di dinding saluran darah. Di samping itu, magnesium dapat mengatur aktiviti sel otot licin vaskular sehingga akan menghalang pengapuran. Sebilangan besar magnesium terdapat dalam soba, gandum, barli, kekacang, dan kacang walnut..

Ketiga, hindari kekurangan zink dan vitamin D. Mereka mempengaruhi fungsi enzim, yang menentukan jumlah fosfat dalam darah. Terdapat banyak zink dalam makanan laut, bayam, biji labu, kacang mete, dan vitamin D - dalam ikan berlemak, kaviar, produk tenusu, keju, krim masam, mentega. Untuk mengembangkan vitamin D anda sendiri, cukup menghabiskan 15 minit di bawah sinar matahari setiap hari..

Keempat, risiko mengembangkan kalsifikasi vaskular dikurangkan oleh asid lemak omega-3. Terdapat banyak dari mereka dalam jenis lemak ikan laut.

Kelima, diet anti-radang yang disebut adalah penting - ikan, herba, sayur-sayuran dan buah-buahan. Faktanya ialah dengan keradangan kronik, proses pemendapan kalsium di dinding saluran darah meningkat ”.

Kepopularan

Bagaimana dengan madu, lemon dan bawang putih? Malangnya, kelebihan madu terlalu tinggi. Tetapi lemon sangat berguna, termasuk untuk kapal. Ia adalah antioksidan yang baik yang melindungi mereka dari aterosklerosis, tetapi tidak menghilangkan plak. Bagi bawang putih, ia hanya makanan super. Ia mempunyai banyak khasiat yang berguna. Termasuk ia mempunyai sebatian sulfur yang melonggarkan saluran darah dan menghalang perkembangan aterosklerosis. Makan 3-5 ulas bawang putih setiap hari. Untuk menjadikannya lebih sihat, kisar 15-20 minit sebelum makan dan biarkan "bernafas" di udara. Pada masa ini, sebatian sulfur diaktifkan di dalamnya. Masukkan bawang putih seperti itu ke mana-mana hidangan yang anda suka..

Plak aterosklerotik

Plak aterosklerotik adalah penyebab langsung perkembangan penyakit berbahaya dan berbahaya seperti aterosklerosis. Patologi dicirikan oleh perubahan keadaan saluran darah, yang menjadi rapuh, kehilangan keanjalan, lumennya menyempit, dan organ tetangga mendapat kurang oksigen dan nutrien.

Pembentukan plak boleh bermula pada usia yang cukup muda, tetapi tanda-tanda aterosklerosis yang ketara muncul lebih kerap setelah seseorang mencapai usia 50 tahun. Hari ini kita akan membincangkan mengapa deposit terbentuk di dinding saluran darah, sebagaimana adanya, kaedah untuk diagnosis dan rawatan tepat pada masanya.

Apa ini

Mula-mula anda perlu menerangkan apa itu plak aterosklerotik. Perkembangan aterosklerosis bermula dengan deposit kolesterol di dinding arteri, aorta, kapilari besar dan kecil, yang boleh terletak di mana-mana bahagian badan.

Untuk memastikan bahawa semua organ dalaman dan otak dibekalkan dengan darah sepenuhnya, bahagian dalam kapal dilapisi dengan lapisan khas - endotelium. Dengan pengumpulan zat lipid yang berlebihan di dalam kapilari, lumennya menjadi lebih sempit, endotelium menderita pengenalan kolesterol "buruk". Dinding arteri menjadi lebih kasar dan lebih keras.

Ketika penyakit itu berkembang, pertumbuhan kalsium meningkat dalam jumlah dan mengeras, mengambil bentuk tuberkel, yang menyebabkan lumen arteri dapat disekat sepenuhnya. Pembentukan plak, sebagai peraturan, terjadi di semua kawasan tubuh, dan tuberkel yang dihasilkan mengandung kalsium dan bahan asing.

Komposisi dan jenis plak

Sekiranya kapal seseorang lembut, elastik, nada mereka normal, maka bahan khas mengganggu pembentukan plak aterosklerotik. Ini adalah enzim parietal yang dirancang untuk melarutkan lemak yang terkumpul di dalam kapilari. Permulaan proses pembentukan tuberkel patologi di dinding arteri melibatkan gabungan keadaan negatif.

Ini boleh menjadi diet tidak sihat dengan kelebihan lemak hewan dalam diet, kerusakan pada dinding kapilari, yang kehilangan keanjalannya dan menjadi longgar. Pembentukan plak di dalam kapal memerlukan lebih dari satu tahun - pada mulanya, pemendapan kolesterol aktif diperhatikan, hanya setelah itu ditumbuhi serat tisu penghubung dan berubah menjadi batuk kering yang ketara.

Plak pada dasarnya adalah inti yang dikelilingi oleh cangkang yang terdiri daripada kolesterol dan ester. Dan persekitaran adalah campuran lemak dan makrofag, dan lemak secara beransur-ansur memusnahkan makrofag dan jatuh terus ke dalam nukleus. Bahagian plak yang menonjol di luar kapal adalah membran berserat, ia terdiri daripada elastin dan kolagen. Kandungan bahan ini menjelaskan sama ada plak akan pecah atau tetap utuh.

Pada tahap ketika plak baru terbentuk, strukturnya semi-cair, oleh itu, zarah pertumbuhan dapat keluar, maju di sepanjang bahagian dalam kapilari dan menyumbatnya sepenuhnya. Pada masa ini, formasi masih dapat diselesaikan dengan perawatan yang cukup, itulah sebabnya para pakar menasihatkan untuk memperhatikan gejala utama aterosklerosis, dan tidak menunggu komplikasi berbahaya.

Ketika penyakit itu berkembang, pertumbuhannya tumbuh dengan kalsium, memperoleh struktur yang semakin padat. Plak yang terkalsifikasi secara perlahan tidak membenarkan darah mengalir sepenuhnya ke organ dalaman dan otak (bergantung pada lokasinya), kerana terdapat kekurangan oksigen dan nutrien dalam tisu.

Sekiranya kita menerangkan mekanisme pembentukan plak di dalam kapal, maka prosesnya menunjukkan tahap-tahap tertentu:

  1. Pemendapan lipid pada dinding vaskular.
  2. Sambungan ke proses sel darah putih, yang menyumbang kepada perkembangan proses keradangan aktif.
  3. Penembusan monosit ke dinding vaskular dengan pengasingan makrofag lebih jauh dengan struktur berpori.
  4. Permulaan perubahan patologi dalam keadaan lapisan arteri dalaman.
  5. Penumpukan platelet ke bahagian dinding di mana proses kerosakan telah bermula.
  6. Pengasingan mediator pelindung dan peningkatan jumlah sel - begitulah reaksi sistem imun terhadap apa yang berlaku.
  7. Penghasilan kolagen dan elastin, penembusan zarah mereka ke lapisan dalam (endotelium), kapal lapisan.
  8. Pengerasan plak dan peningkatan jumlahnya.

Plak dibahagikan kepada stabil dan tidak stabil, dan jenisnya bergantung pada isipadu pembentukan dan komposisinya. Dengan bentuk aterosklerosis yang rumit, plak heterogen muncul. Formasi tidak stabil mengandungi sebahagian besar lemak, strukturnya longgar, jadi plak ini lebih kerap terkoyak terhadap pembentukan gumpalan darah dan penyumbatan lengkap arteri.

Stabil, sebaliknya, jarang terkoyak, kerana terdiri daripada serat kolagen, yang bermaksud strukturnya lebih anjal. Mereka terbentuk lebih lama, sehingga lebih mudah larut pada peringkat awal penyakit. Pertumbuhan, di mana pemendapan kalsium besar, kurang berbahaya daripada struktur cecair, ia tidak muncul, tetapi sudah mustahil untuk membubarkannya sepenuhnya..

Pembentukan aterosklerotik boleh mempunyai pelbagai manifestasi:

  • ia tidak muncul dengan cara apa pun, kerana jumlahnya meningkat selama bertahun-tahun, tidak meninggalkan dinding vaskular dan tidak mengganggu aliran darah normal;
  • perlahan-lahan maju, merembes ke dalam lumen arteri sehingga pertindihan separa;
  • mencetuskan pecah dan menyebabkan pembekuan darah dari bahagian dalam kapilari - jika ini berlaku di aorta atau tisu otak, serangan jantung atau strok tidak dapat dielakkan.

Plak heterogen mempunyai struktur yang longgar, terdapat banyak lubang dan tuberkel di dalamnya, kerana pembentukannya sering dinyatakan.

Punca deposit patologi di kapal

Pembentukan pengumpulan kolesterol dalam pinjaman dapat terjadi selama bertahun-tahun, dan pesakit bahkan tidak menyedari bahawa dia sakit, mengaitkan gejala yang dimanifestasikan kepada penyebab lain (keletihan, tekanan, dan kelebihan badan). Faktor utama yang menyebabkan pemendapan bahan berbahaya di kapilari dianggap pemakanan dan keturunan yang tidak betul.

Tetapi ada sebab lain mengapa penyakit aterosklerotik berkembang:

  • Kategori usia - sebelum mencapai usia 50 tahun, tanda-tanda penyakit ini sebahagiannya dinyatakan, sementara tubuh dapat membersihkan diri dari bahan berbahaya dan mengekalkan nada vaskular. Selepas 50 tahun, kapilari menjadi lemah dan rapuh, dan tuberkul kolesterol merosakkan keadaannya dengan ketara, menyebabkan manifestasi aterosklerosis yang jelas.
  • Jantina - terbukti bahawa wanita mendapat aterosklerosis pada masa yang lebih jarang daripada lelaki kerana sokongan nada vaskular normal oleh hormon estrogen. Tetapi setelah 50 tahun, kemungkinan jatuh sakit pada kedua-dua jantina menjadi sama, ketika wanita mula menopaus, dan kapilari menjadi kurang elastik dan mengalami perubahan patologi.
  • Keturunan - saintis telah mendapati bahawa gangguan metabolisme lipid dalam tubuh adalah akibat dari patologi gen yang diturunkan dari generasi ke generasi. Oleh itu, seseorang tidak boleh terkejut dengan seseorang yang menderita aterosklerosis, jika dalam keluarganya beberapa orang menderita patologi ini.
  • Jumlah kolesterol yang tinggi dalam plasma darah - faktor ini membawa kepada pengumpulan jenis bahan "buruk" di dinding saluran darah, penyempitannya dan penghentian peredaran darah organ dan tisu yang normal.
  • Tekanan darah tinggi - pada orang yang mempunyai masalah dengan lonjakan tekanan, deposit kolesterol berlaku lebih cepat. Kapal sudah menyempit kerana kekejangan berterusan, dan pelanggaran metabolisme lipid hanya memperburuk keadaan.
  • Ketagihan berbahaya - hasil daripada pengambilan bahan patogen (karsinogen, mutagen, resin, etil alkohol) yang berterusan ke saluran darah, saluran menyempit dan tidak dapat mengawal nada mereka secara bebas. Dan pengumpulan kolesterol semakin merumitkan keadaan, menyebabkan aterosklerosis dengan stenosis arteri.
  • Penyakit bersamaan - menurut doktor, pada pesakit diabetes mellitus dan kerosakan sistem endokrin, pengumpulan kolesterol dalam darah berlaku lebih cepat. Dan aterosklerosis itu sendiri kelihatan lebih cerah dan agresif.

Orang gemuk hampir selalu menghadapi masalah tekanan, mereka bergerak sedikit dan kurang makan. Ternyata lingkaran setan, jalan keluarnya adalah dengan mengurangkan berat badan, diet, aktiviti fizikal dan permulaan rawatan aterosklerosis. Pesakit yang lengkap harus segera mengambil langkah terapi, sementara mungkin mengurangkan kepadatan dan jumlah plak.

Dan juga terbukti bahawa kekal dalam keadaan tekanan atau kemurungan yang berterusan mempengaruhi struktur arteri ke seluruh badan. Dalam keadaan berbahaya, sejumlah besar hormon yang memprovokasi kekejangan vaskular dirembeskan oleh korteks adrenal. Oleh itu, tanda-tanda aterosklerosis, jika ada, akan lebih agresif pada orang yang mempunyai latar belakang emosi yang tidak stabil..

Bagaimanakah masalah itu dapat dilihat

Sekiranya badan dipengaruhi oleh aterosklerosis, pengumpulan kolesterol akan diperhatikan di hampir semua arteri dan saluran. Tetapi manifestasi sering bersifat tempatan dan bergantung pada lokasi arteri stenotik - gejala seperti itu ditunjukkan dalam foto dan disiarkan di laman web yang didedikasikan untuk aterosklerosis..

Sejak bertahun-tahun mungkin berlalu dari permulaan perkembangan patologi hingga munculnya gejala yang teruk, anda perlu mengetahui tentang tanda-tanda utama aterosklerosis: kemunculan kelemahan, yang tidak berkaitan dengan tekanan dan keletihan yang berlebihan, perasaan "merinding" berlari di sekitar kaki, lengan, atau dada, dan timbul secara tiba-tiba menjadi pingsan, perasaan mati rasa, mengganggu di satu sisi badan - di lengan atau kaki.

Terdapat juga pelanggaran fungsi visual pada satu mata, yang kedua, sebagai peraturan, melihat masalah dengan ucapan dan ingatan - seseorang menjadi pelupa, membingungkan tarikh dan peristiwa, dan mula bercakap dengan perlahan. Sekiranya formasi sentiasa meningkat dalam jumlah dan mengganggu bekalan darah penuh ke organ, maka rasa sakit akan muncul di bahagian badan ini.

Kulit mati rasa, ada rasa kesemutan yang berterusan. Gejala-gejala yang disenaraikan di atas diperhatikan jika plak telah reput, dan zarah-zarahnya bergerak di sepanjang aliran darah. Di sini, risiko pendarahan otak dan serangan jantung meningkat dengan ketara.

Plak aorta toraks

Gejala utama deposit kolesterol di kawasan toraks adalah sakit yang tajam di dekat jantung. Mereka memancar ke arah leher, bilah bahu, tali pinggang bahu dan anggota atas, dan tidak mungkin untuk menghentikan ketidakselesaan dengan mengambil Nitrogliserin.

Gejala yang diucapkan muncul: sakit kepala, pucat atau sianosis kulit di wajah, penurunan prestasi, rasa keletihan yang berterusan, masalah dalam memperbanyakkan kejadian baru-baru ini, pelupa dan perhatian, sindrom kejang, pingsan, atau penderitaan kesedaran. Semasa pemburukan aterosklerosis kawasan toraks, tekanan darah pesakit meningkat, dia mengadu sesak nafas dan gejala iskemia lain.

Kerosakan pada kapal kepala

Sekiranya saluran cerebral dipengaruhi oleh aterosklerosis, maka kita bercakap mengenai pemendapan plak kolesterol di OCA (arteri karotid biasa), subclavian dan mulut ICA (arteri karotid dalaman). Mereka memberi makan tisu otak, oleh itu, penyakit ini menampakkan diri dalam sejumlah gangguan negatif:

  • penurunan prestasi;
  • keletihan dan keletihan berterusan;
  • kehilangan ingatan;
  • kecenderungan untuk kemurungan;
  • kemunculan ketakutan tanpa sebab dan peningkatan kegelisahan;
  • kerosakan fungsi visual dan pendengaran;
  • pendarahan serebrum dengan akibat khas - kegagalan satu bahagian badan, gangguan neurologi, kehilangan pertuturan atau fungsi motor.

Penyumbatan arteri paravertebral, subclavian dan karotid ditunjukkan secara beransur-ansur. Pada peringkat awal, seseorang menjadi tidak peduli, cepat letih, tidak dapat mengatasi jumlah pekerjaan yang biasa. Kemudian keadaan tertekan bergabung, tanpa sebarang alasan.

Pada peringkat terakhir penyakit ini, ketika otak secara praktikal tidak dibekalkan dengan oksigen dan darah, pesakit hilang di ruang angkasa, tidak mengingati kejadian, memperoleh tanda-tanda demensia. Kes ini boleh mengakibatkan strok dengan semua akibatnya, hingga hilang upaya atau mati.

Di kawasan peritoneum

Dengan penyumbatan arteri perut, aterosklerosis ditunjukkan oleh sejumlah gejala:

  • kurang selera makan, penurunan berat badan secara tiba-tiba;
  • sakit di sekitar pusar;
  • kembung berterusan, masalah dengan perbuatan buang air besar;
  • rasa sejuk dan mati rasa di kaki;
  • pembengkakan tisu di bahagian bawah kaki.

Pada peringkat kemudian, klaudikasi bergantian bergabung - pada seseorang, satu kaki nampaknya gagal, akibatnya, dia lemas semasa pergerakan.

Aterosklerosis bahagian bawah kaki

Penyakit ini tidak simptomatik selama bertahun-tahun. Pada peringkat kedua dan seterusnya, seseorang mula melihat keletihan kaki yang berterusan, walaupun tidak ada latihan fizikal yang jelas.

Tahap terakhir patologi dicirikan oleh keguguran rambut pada kulit kaki di kaki, penampilan ulser trofik dan ekspresi. Jari kaki boleh menjadi merah, memperoleh warna gelap, ini disebabkan oleh kekurangan bekalan darah dan kematian sel secara beransur-ansur.

Bahaya pemendapan plak dan kaedah diagnostik

Sukar bagi doktor untuk membuat ramalan mengenai akibat pengumpulan plak aterosklerotik di dalam kapal. Ia bergantung pada jangka masa penyakit, manifestasi klinikal, penyetempatan arteri yang tersumbat. Apabila tisu otak rosak, akibatnya adalah serangan strok dan transistor..

Dalam kes yang lebih jarang berlaku, pesakit mengalami kehilangan ingatan dan demensia. Dengan kerosakan pada aorta (bahagian dada dan peritoneum), gangren kaki, kematian tisu usus atau penyumbatannya, aneurisma aorta dapat berkembang. Untuk mengelakkan akibat serius seperti itu, perhatian tepat pada masanya harus diberikan pada diagnosis aterosklerosis..

Tidak perlu diulangi bahawa apabila sebahagian besar gumpalan darah terkoyak dan masuk ke kapilari kecil, terutama yang terletak dekat dengan jantung, seseorang dapat mati serta-merta. Untuk mengesan kehadiran plak aterosklerotik di dalam badan, kaedah berikut digunakan:

  • pemeriksaan luaran pesakit;
  • soal siasat dan pengumpulan anamnesis lebih lanjut - ternyata pesakit mempunyai ketagihan, pemakanannya, aktiviti fizikal, berat badan dan kecenderungan keturunan terhadap aterosklerosis dinilai;
  • ujian darah untuk kandungan lipid, limfosit dan komponen biokimia lain;
  • Ultrasonografi kapal Doppler - membolehkan anda menilai struktur kapilari dan kegunaan bekalan darah ke tisu;
  • X-ray aorta - membantu mengenal pasti kalsifikasi, pembesaran tingkap aorta pada peringkat awal;
  • angiografi menggunakan agen kontras - pakar memeriksa patensi kapal, menilai tahap stenosis.

Kaedah lain, seperti pengimejan resonans berkomputer atau magnetik, digunakan mengikut cadangan doktor jika perlu untuk menjelaskan lokasi deposit, struktur plak dan tahap penyakit.

Kerosakan pada saluran otak oleh plak harus dipisahkan dari sifilis otak, kecederaan dan gangguan neurologi. Sekiranya aorta menderita, diagnosis pembezaan dilakukan untuk membezakan dari patologi organ peritoneal. Penyumbatan saluran kaki harus dipisahkan dari urat varikos, keadaan pasca trauma.

Kaedah rawatan

Rawatan aterosklerosis harus bermula pada peringkat awal. Sama sekali mustahil untuk menghilangkan plak aterosklerotik, tetapi mungkin untuk mengurangkan kelantangannya dan melembutkan strukturnya. Tertakluk kepada cadangan perubatan pesakit dan semua prosedur yang diperlukan.

Prinsip umum

Sebagai permulaan, anda harus mengubah gaya hidup anda - berhenti dari ketagihan berbahaya, berhenti merokok dan meminimumkan pengambilan alkohol. Penyumbatan vaskular tidak akan hilang dengan sendirinya, tetapi untuk menjaga keadaan kapal, perlu melakukan senaman, tebal di udara segar, mengurangi berat badan.

Tanpa diet, memerangi plak aterosklerotik tidak akan berjaya. Perlu memberi makanan kaya kolesterol - ini adalah koko, coklat, lemak haiwan, susu tinggi lemak, jeroan, telur. Dan anda juga harus mengehadkan penggunaan barangan bakar, minuman berkarbonat, gula dan garam tulen.

Set produk yang dibenarkan untuk makan:

  • kacang
  • kacang, kekacang;
  • buah beri;
  • kubis (brokoli, putih, kembang kol, laut);
  • hijau - dill, bayam, pasli, saderi;
  • sitrus;
  • zucchini dan terung;
  • teh hijau tanpa had.

Produk ini kaya dengan asid Omega 3, yodium dan vitamin kumpulan B, C, A. Itulah sebabnya ia sangat berguna untuk digunakan. Semasa membuat aliran asid askorbik ke dalam badan, kapal mengembalikan nada dan kurang dipengaruhi oleh perubahan.

Prosedur seperti urut am, akupunktur, latihan terapi membantu melegakan vasospasme. Anda boleh melakukan sukan ringan - berenang, berjalan kaki, berjoging. Dengan latar belakang pemakanan yang betul, berhenti merokok dan alkohol, melakukan sesi fisioterapi dan sukan akan meningkatkan kualiti hidup pesakit dengan ketara..

Mengambil ubat

Rawatan ubat aterosklerosis berdasarkan pengambilan kumpulan ubat berikut:

  • statin - Pravastatin, Atorvastatin, Simvastatin (menormalkan jumlah kolesterol dalam darah, mengawal pengeluarannya oleh badan itu sendiri;
  • agen pelebaran kapilari - Pentillin, Pentoxifylline;
  • ubat yang meningkatkan peredaran darah - Cilostazol;
  • menurunkan kolesterol, sebagai tambahan kepada statin - fibrates Tsiprofibrat, Clofibrat;
  • kompleks vitamin - Aevit, Ascorutin, asid askorbik;
  • derivatif asid nikotinik.

Dos, ubat-ubatan yang diperlukan, perjalanan pentadbiran - semua ini ditentukan oleh doktor yang menghadiri. Ubat-ubatan sendiri berbahaya kerana terdapatnya kesan sampingan dan komplikasi, kerana statin dan fibrate dapat mempengaruhi fungsi hati dengan terapi buta huruf..

Rawatan pembedahan

Operasi ditunjukkan dalam kes aterosklerosis yang teruk, apabila penyakit ini mengancam kesihatan dan kehidupan pesakit. Stenting adalah operasi yang paling kerap dilakukan untuk masalah saluran darah. Di bawah kawalan angiograf, balon dengan stent disuntik terus ke arteri badan. Dengan bantuan gas, kapal stenosed mengembang, kemudian stent dipasang di sana, yang akan mengekalkan peredaran darah normal dan tidak akan membiarkan kapilari menyempit lagi.

Pembedahan pintasan aorto-koronari - membolehkan anda meneruskan aliran darah yang terganggu oleh penyumbatan. Jalan pintas bekalan darah dibuat, mengelakkan saluran yang tersumbat sepenuhnya. Untuk jangka pendek, kapilari yang sihat diambil, misalnya, dari kawasan femoral. Sekiranya plak tersumbat sepenuhnya pada celah arteri pada kaki, dan anggota badan sudah terkena gangren, amputasi bahagian nekrotik dilakukan..

Kesimpulannya

Sekarang menjadi jelas apa plak aterosklerotik terdiri, mengapa ia terbentuk dan bagaimana mencegah pemendapannya. Soalan yang paling biasa adalah sama ada ia menyelesaikan sepenuhnya atau tidak. Dengan terapi yang mencukupi, mustahil untuk mencapai pembubaran deposit sepenuhnya di arteri, tetapi jumlahnya dapat dikurangkan dengan ketara dan akibat berbahaya dari aterosklerosis dapat dicegah..

Pesakit harus mengikuti diet sepanjang hidupnya, menjaga berat badan di bawah kawalan dan mengambil ubat yang diperlukan. Tetapi ini adalah satu-satunya cara untuk memperpanjang kehidupan yang berkualiti dan tanpa rasa takut terhadap strok, serangan jantung atau kematian.

Plak jantung

Apa itu aterosklerosis?

Atherosclerosis - pengerasan dan penyempitan arteri - pengumpulan sebilangan besar jisim lemak buruk. Ini adalah proses progresif yang secara beransur-ansur menyumbat arteri, secara beransur-ansur menyebabkan aliran darah berisiko.

Biasanya, ia adalah aterosklerosis yang menyebabkan serangan jantung, strok dan penyakit pembuluh darah periferal, yang secara kolektif disebut "penyakit sistem kardiovaskular." Mereka mewakili pembunuh nombor 1 di Ukraine.

Bagaimana aterosklerosis berkembang? Dengan siapa dia muncul dan mengapa? Aterosklerosis, walaupun sukar diucapkan, bukan rahsia. Perkembangan proses yang sangat mematikan ini dapat dicegah dan disembuhkan. Baca bahagian ini untuk mengetahui wajah musuh anda.

Aterosklerosis: bagaimana ia berlaku

Pertama, gambaran asas mengenai data anatomi: arteri adalah saluran darah yang membawa darah dari jantung ke seluruh tubuh. Di dalamnya, mereka ditutup dengan lapisan sel nipis yang disebut endotelium. Endotelium mengekalkan nada di dalam arteri dan kelancaran permukaan dalamannya, yang menyokong aliran darah.

"Atherosclerosis bermula apabila tekanan darah tinggi, merokok, atau kolesterol tinggi merosakkan endotelium," kata Dr Richard Stein, Perwakilan Nasional Persatuan Jantung Amerika, "dari saat ini, pembentukan plak kolesterol bermula".

Pengenalan kolesterol. Kolesterol jahat atau LDL mula merosakkan endotelium. Kolesterol memasuki dinding arteri.

Pembentukan plak. Kolesterol LDL dibawa dengan aliran darah anda. Selama bertahun-tahun, deposit kolesterol dan sel menjadi plak di dinding arteri.

"Ini adalah campuran lipid atau kolesterol, sel dan bahan asing, dan ini membentuk pertumbuhan di dinding arteri," jelas Stein. Dengan perkembangan proses aterosklerosis, "pertumbuhan meningkat." Pertumbuhan dengan ukuran yang cukup besar dapat menyekat lumen kapal.

Proses aterosklerotik biasanya berlaku di seluruh badan. "Oleh itu, jika anda mempunyai plak di hati anda, maka anda mempunyai risiko tinggi terkena strok dan sebaliknya," kata Stein.

Aterosklerosis biasanya tidak menyebabkan gejala sehingga usia pertengahan dan tua. Apabila penyempitan menjadi teruk, mereka menyekat aliran darah dan boleh menyebabkan kesakitan. Penyumbatan juga boleh meletup secara tiba-tiba, menyebabkan pembekuan darah di dalam arteri.

Atherosclerosis: serangan plak

Plak aterosklerotik boleh berkelakuan berbeza.

Plak aterosklerotik menyebabkan tiga jenis penyakit kardiovaskular utama:

Atherosclerosis: siapa yang memilikinya??

Mungkin lebih baik bertanya siapa yang tidak dia miliki.?

Aterosklerosis bermula lebih awal. Autopsi tentera muda Amerika yang terbunuh semasa permusuhan di Korea dan Vietnam mendedahkan bentuk aterosklerosis awal pada 50-75% daripadanya..

Bagaimana dengan masa kita, dengan salad dan mayonis kita? Hasil tinjauan terhadap 262 orang yang nampaknya sihat, yang dilakukan pada tahun 2001, mungkin mengejutkan anda:

Tidak ada yang mengalami gejala, dan hanya sebilangan kecil yang menunjukkan penyempitan pada arteri mana pun. Ini adalah peringkat awal penyakit, yang hanya dapat dikesan menggunakan ujian khas..

Sekiranya anda berumur 40 tahun dan secara amnya anda sihat, maka anda mempunyai peluang 50% untuk menghidap aterosklerosis sepanjang hayat anda. Risiko ini meningkat seiring bertambahnya usia. Sebilangan besar orang dewasa berusia lebih dari 60 tahun mengalami aterosklerosis ringan, tetapi selalunya mereka tidak mengalami gejala yang ketara..

Tetapi ada berita baik. Kadar kematian akibat aterosklerosis selama 30 tahun terakhir telah menurun sebanyak 25%. Ini berlaku berkat rawatan yang lebih baik dan gaya hidup yang lebih baik bagi kebanyakan orang..

Walaupun demikian, aterosklerosis menyebabkan lebih dari 900.000 kematian setiap tahun di Amerika Syarikat disebabkan oleh serangan jantung, strok, dan penyakit vaskular periferal. Penyakit Aterosklerosis Adalah Penyebab Kematian Yang Paling Umum di Amerika Syarikat.

Atherosclerosis: cara mencegahnya

Aterosklerosis adalah penyakit progresif, tetapi perkembangannya dapat dicegah. Sebagai contoh, berikut adalah sembilan faktor risiko yang mesti anda salahkan untuk perkembangan sehingga 90% dari semua infark miokard:

Anda mungkin menyedari bahawa semua faktor ini mempunyai persamaan: anda boleh melakukan sesuatu mengenainya! Pakar menyimpulkan bahawa mengurangkan faktor risiko anda mengurangkan risiko terkena penyakit sistem kardiovaskular.

Orang yang berisiko sederhana atau tinggi - mereka yang mengalami serangan jantung, strok, atau menderita angina pectoris - perlu mengambil dos aspirin setiap hari. Aspirin membantu mengelakkan pembekuan darah. Bercakap dengan doktor anda sebelum mengambil aspirin setiap hari kerana ia mungkin mempunyai kesan sampingan..

Sekiranya sudah ada penyumbatan, maka biasanya ia tetap ada. Penggunaan ubat-ubatan dan perubahan gaya hidup hanya dapat melambatkan atau menghentikan pertumbuhan plak. Dengan terapi agresif, mereka mungkin sedikit menurun..

Penggunaan teknik invasif juga digunakan oleh dokter untuk membuka kapal yang tersumbat dengan aterosklerosis atau membuat jalan keluar untuk memintasnya:

Prosedur ini mempunyai risiko komplikasi tertentu. Mereka biasanya ditinggalkan untuk orang yang mengalami gejala atau batasan yang teruk yang disebabkan oleh aterosklerosis..

Plak kolesterol di dinding dalaman arteri koronari (koronari) yang memberi makan jantung adalah salah satu penyebab terpenting penyakit jantung koronari.

Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, semakin banyak perhatian diberikan kepada masalah aterosklerosis dan kolesterol tinggi: kini penyakit ini didiagnosis bukan hanya pada usia tua, tetapi juga pada populasi pekerja muda di bandar-bandar besar.

Pada 30-an abad kedua puluh, doktor menjadi tertarik dengan kesan gangguan metabolisme lemak terhadap kerja semua organ dan sistem. Pada masa yang sama, peningkatan frekuensi patologi kardiovaskular dan neurologi didapati pada orang yang menderita obesiti dan kolesterol tinggi. Hari ini, plak aterosklerotik di jantung dan saluran arteri adalah patologi biasa yang memerlukan diagnosis yang teliti dan rawatan yang kompleks.

Mengapa plak kolesterol berlaku

Walaupun penyebab utama aterosklerosis masih menjadi bahan kontroversi di kalangan saintis, sejumlah faktor mempengaruhi perkembangan dan pembentukan plak aterosklerotik di jantung dan saluran darah. Ini termasuk:

  • makanan dengan lebihan makanan tepu lemak - daging berlemak dan lemak, jeroan, telur, susu dan produk tenusu;
  • gaya hidup tidak aktif, kurang bersenam;
  • tekanan dan situasi trauma yang kerap;
  • penyakit hormon, termasuk penyakit tiroid kronik dan diabetes;
  • hipertensi arteri;
  • merokok dan penyalahgunaan alkohol;
  • usia tua;
  • kecenderungan keturunan.

Sebelum kita memikirkan setiap sebab ini, perlu disebut fungsi kolesterol. Alkohol berlemak ini bukan hanya bahan "berbahaya", yang merupakan asas plak aterosklerotik di jantung dan saluran darah, tetapi juga merupakan peserta aktif dalam banyak proses biokimia dalam tubuh. Kolesterol:

  • adalah elemen struktur utama dinding sel;
  • menyediakan tubuh dengan bekalan tenaga yang mencukupi untuk menampung kehidupan dalam keadaan buruk;
  • mengambil bahagian dalam proses pencernaan, menjadi salah satu komponen hempedu;
  • adalah bahan pendahulu untuk hormon adrenal: glukokortikoid, mineralokortikoid, hormon seks.

Oleh itu, dalam kepekatan normal (bergantung pada usia, ia berbeza, tetapi bervariasi dari sekitar 3 hingga 6 mmol / l), tubuh memerlukan kolesterol dan melakukan banyak fungsi. Hanya dalam kes apabila zat tersebut mulai terlihat berlebihan dalam darah, bahan tersebut tersimpan di dinding pembuluh darah dan menyebabkan munculnya plak aterosklerotik.

Lebih terperinci mengenai sebab-sebabnya

  1. Kesalahan dalam diet. Telah diketahui bahawa hingga 85% kolesterol terbentuk dalam sel hati. Bahan jenis ini dipanggil endogen. Selebihnya 15% disertakan dengan makanan (kolesterol eksogen). Sekiranya praktis mustahil untuk mempengaruhi pengeluaran alkohol lemak di hati, maka dengan peningkatan pengambilan makanan, kolesterol dapat diserap ke dalam jaringan kapilari usus kecil dan beredar secara aktif dalam darah. Pengambilan kolesterol harian oleh orang dewasa ialah 300 mg, dengan plak aterosklerotik yang didiagnosis, angka ini disyorkan untuk dikurangkan menjadi separuh.
  2. Kurang bersenam. Kerja tidak aktif, aktiviti fizikal yang rendah pasti menyebabkan penurunan metabolisme, dan, akibatnya, penurunan penggunaan tenaga oleh tubuh. Dalam kes ini, kesalahan dalam diet yang minimum dapat menyebabkan pengendapan simpanan lemak dan peningkatan kolesterol darah..
  3. Tekanan yang kerap. Tahap kegelisahan seseorang moden jauh lebih tinggi daripada beberapa abad yang lalu. Sebagai tindak balas kepada keadaan buruk pada kelenjar adrenal, hormon kortisol dihasilkan, yang juga disebut "hormon stres". Tahap kortisol dalam analisis biokimia penduduk sebuah metropolis dapat melebihi 5-10 kali. Oleh kerana pendahulu hormon ini adalah kolesterol endogen, penghasilannya juga meningkat, dan tahap dalam darah secara beransur-ansur meningkat..
  4. Penyakit endokrin. Dengan diabetes dan penyakit tiroid, terdapat pelanggaran terhadap semua jenis metabolisme, termasuk metabolisme lemak. Di samping itu, kapal dengan patologi endokrin menjadi rapuh dan terdedah kepada kerosakan, yang juga merupakan faktor predisposisi kemunculan plak kolesterol di jantung dan saluran darah.
  5. Hipertensi arteri. Kehadiran arteri yang berterusan dalam nada patologi menjadikan dindingnya lebih lembik, dan permukaan dalamannya ditutup dengan banyak patah mikro. Faktor-faktor ini menyumbang kepada pemendapan kolesterol di permukaan saluran darah jantung dan organ lain, dan penampilan plak aterosklerotik.
  6. Merokok dan penyalahgunaan alkohol. Tabiat buruk juga mempengaruhi struktur dinding vaskular, dan plak aterosklerotik mudah disimpan pada arteri yang rosak.
  7. Umur. Semakin tua seseorang, semakin lambat metabolisme, dan tahap kolesterolnya lebih tinggi. Oleh itu, sangat penting untuk memantau petunjuk makmal metabolisme lemak pada orang tua. Walaupun kolesterol melebihi 6 mmol / l di atas usia 60 tahun dianggap normal (norma bahan ini pada orang tua mencapai 7.3 mmol / l), perlu untuk memantau pemakanan, dan berusaha mengekalkan nisbah lipoprotein berkepadatan tinggi "berguna" dan berbahaya "lipoprotein berketumpatan rendah pada tahap yang betul.

Bagaimana plak terbentuk?

Proses pembentukan plak kolesterol cukup rumit dan melibatkan beberapa peringkat.

Selalunya, kapal yang mengalami kerosakan mikro dan pendarahan adalah yang pertama terjejas. Coronal, menyuburkan jantung, mempunyai permukaan yang tipis dan halus, dan apabila terdedah kepada faktor-faktor yang disebutkan di atas, mereka mudah terluka. Apabila nilai normal terlampau, kolesterol mudah terendam di tempat hakisan, membentuk bintik-bintik gris kecil (1-1,5 mm). Di sini, gumpalan darah juga menetap, dirancang untuk "menutup" kerosakan pada tempat tidur vaskular. Selain bintik-bintik, jalur lipid hingga beberapa milimeter boleh muncul di arteri jantung dan aorta.

    1. Pembentukan plak tisu penghubung (liposklerosis).

Selepas itu, noda lipid yang lembut dan rapuh mengalami perubahan sklerotik dan diperkuat oleh tisu penghubung. Oleh itu, plak kolesterol menjadi lebih padat, ukurannya meningkat, dan lumen saluran yang memberi makan jantung masing-masing, menurun.

  1. Kalsifikasi plak dan perkembangan komplikasi.

Dengan proses sklerotik aktif dan penutupan lumen arteri koronari dengan plak sebanyak ⅓, pesakit mungkin sudah mengalami gejala gangguan bekalan darah koronari. Penghapusan lengkap pembuluh darah yang memberi makan jantung boleh menyebabkan komplikasi serius seperti infark miokard.

Plak kolesterol yang "lebih tua", semakin sukar untuk menyingkirkannya: diperkaya dengan lapisan serat berserat, gumpalan darah yang beku dan kalsifikasi, deposit kolesterol praktikalnya tidak dikeluarkan..

Gejala plak jantung

Tahap awal penyakit ini tidak simptomatik: sementara plak aterosklerotik longgar dan kecil, peredaran darah di arteri koronari yang memberi makan jantung tidak terganggu.

Gejala pertama penyakit ini pelbagai dan mempengaruhi hampir semua organ dan tisu, kerana aterosklerosis adalah penyakit sistemik. Yang pertama menderita, sebagai peraturan, adalah jantung dan otak, kerana organ inilah yang memerlukan bekalan oksigen dan nutrien yang berterusan dan tidak terganggu.

Gejala aterosklerosis dengan kerosakan pada arteri jantung pada mulanya tidak konsisten, berumur pendek dan hanya berlaku pada masa aktiviti fizikal yang sengit atau pengalaman emosi yang teruk..

Plak kolesterol di jantung nyata:

  • sakit di bahagian dada (di belakang sternum). Ia mempunyai watak yang membakar, menindas, memancarkan (memberi) ke kiri separuh badan, bahu, lengan;
  • perasaan memerah dada, takut menarik nafas dalam-dalam, bergerak;
  • ketidakstabilan tekanan darah pada masa serangan;
  • sakit di telinga kiri, rahang bawah, separuh kiri muka;
  • kelemahan di lengan dan kaki;
  • menggigil, pucat, peluh sejuk semasa serangan;
  • aritmia, degupan jantung yang perlahan, atau, sebaliknya, takikardia;
  • loya, pening.

Sebenarnya, semua gejala ini adalah manifestasi penyakit jantung koronari (PJK) dan angina pectoris. Semakin banyak arteri koronari jantung dipengaruhi oleh plak aterosklerotik, semakin kerap pesakit mengalami serangan sakit, dan semakin kuat intensitasnya. Selain plak di pembuluh jantung, penampilan serangan sakit dapat menimbulkan peningkatan tekanan darah, latihan, tekanan, dan makan berlebihan.

Komplikasi aterosklerosis arteri koronari

Infarksi miokard adalah komplikasi hebat yang berlaku dengan penyumbatan saluran yang lengkap yang memberi makan jantung. Selalunya, keadaan ini berkembang secara tiba-tiba, tetapi dapat didahului dengan periode perkembangan penyakit jantung koroner, ketika frekuensi dan intensitas serangan meningkat.

Serangan jantung adalah nekrosis (kematian) otot jantung. Keadaan ini dicirikan oleh perubahan kimia dan biologi yang tidak dapat dipulihkan dalam tisu jantung dan boleh menyebabkan kegagalan organ dan kematian pesakit..

Gejala infark miokard:

  • rasa sakit yang tiba-tiba sengit, sering tidak tertahankan di belakang sternum, mengganggu nafas dalam-dalam atau kacau, memancar ke bahagian kiri badan;
  • menggigil, peluh sejuk, gemetar ke seluruh badan;
  • kelemahan tajam atau sebaliknya panik, takut mati.

Sekiranya terdapat satu atau lebih gejala penyakit, anda mesti segera menghubungi ambulans. Selepas pemeriksaan dan elektrokardiografi diagnostik, doktor mesti memutuskan analgesia untuk analgesik narkotik dan trombolisis.

Pemulihan setelah infark miokard panjang, memerlukan pengambilan ubat dan pemantauan ujian makmal secara berkala. Dengan kerosakan miokardium transmural (menangkap seluruh dinding otot jantung), pesakit mungkin mendapat kumpulan kecacatan.

Diagnosis plak di jantung

Sekiranya pesakit mengadu sakit jantung, doktor mesti memberi pemeriksaan penuh kepadanya untuk mengetahui sebab-sebab keadaan ini. Minimum diagnostik untuk plak kolesterol di jantung merangkumi:

  • ujian darah dan air kencing klinikal umum untuk menilai fungsi asas badan;
  • analisis biokimia darah: kolesterol, HDL, LDL, VLDL, indeks karsinogenisiti dan petunjuk lain dari profil lipid. Analisis diberikan pada waktu pagi semasa perut kosong;
  • elektrokardiografi (ECG) - pengumpulan dan paparan visual biopotensi jantung. Ia memungkinkan untuk mengesan iskemia (bekalan oksigen yang tidak mencukupi) miokardium;
  • ujian beban. Sekiranya terdapat sedikit plak kolesterol di arteri jantung dan gejala penyakit jantung koronari tidak begitu ketara, selalunya tanda-tanda iskemia tidak dapat dilihat pada ECG standard. Dalam kes ini, ujian beban (velergometry, treadmill test) digunakan, di mana pesakit dijemput untuk melakukan aktiviti fizikal dosis dengan pemantauan EKG;
  • Ultrasound Doppler - kajian yang membolehkan anda menentukan kelajuan aliran darah oleh arteri koronari jantung, sifat reologi darah dan tahap penyempitan aliran darah;
  • ekokardiografi - imbasan ultrasound jantung yang membolehkan anda menilai ukuran ruang dan kontraktilasinya;
  • kateterisasi jantung dengan angiografi arteri koronari - kaedah diagnostik sinar-X menggunakan pewarna, yang memungkinkan untuk menilai patensi saluran koronari dan untuk menentukan tahap penyempitan.

Rawatan aterosklerosis saluran jantung

Rawatan bukan ubat

Semua pesakit dengan plak kolesterol di saluran jantung ditetapkan kaedah rawatan bukan ubat, termasuk:

  • diet kaya kolesterol. Sangat diperlukan untuk mengecualikan lemak, daging babi, jeroan (otak, ginjal), susu lemak dan produk tenusu (keju, krim, ais krim, mentega, krim masam, dan lain-lain) dari makanan. Juga, untuk menormalkan tekanan darah dan keseimbangan garam air, disarankan untuk mengikuti peraturan minum - minum hingga 1.5-2 liter air sehari - dan batasi pengambilan garam harian, yang menyimpan cairan dalam badan, hingga 3 g.
  • pengembangan aktiviti fizikal. Sebagai tambahan kepada daya tarikan dan suasana hati yang baik, sukan akan membantu menghilangkan plak aterosklerotik di saluran otak. Pemilihan jenis aktiviti fizikal harus didekati secara bertanggungjawab dan mula terlibat dalam sukan hanya setelah berunding dengan doktor. Ahli terapi biasanya mengesyorkan berenang, mendaki, Pilates, dan lain-lain kepada orang dengan aterosklerosis..

Langkah-langkah ini, walaupun secara perlahan dan beransur-ansur, menurunkan kolesterol dan membantu menyingkirkan plak di saluran jantung dan organ lain, jadi langkah ini harus disyorkan untuk mana-mana pesakit dengan penyakit jantung koronari yang disebabkan oleh aterosklerosis.

Rawatan ubat

Sekiranya pembetulan pemakanan dan gaya hidup tidak berkesan, dan gejala aterosklerosis berkembang, plak kolesterol di jantung dapat dilarutkan dengan ubat.

Kumpulan ubat berikut digunakan:

  • Statin (Rosuvostatin, Atorvostatin) dan Fibrates (Ciprofibrate, Phenylfibrate) - ubat yang mengurangkan tahap pecahan kolesterol "berbahaya" (LDL, VLDL) dan mengganggu penyerapannya dalam usus.
  • Ubat antiplatelet (Thrombo-Ass, Cardiomagnyl) - bahan yang mengurangkan trombosis dan mengurangkan agregasi platelet di kawasan kerosakan mikro ke saluran darah. Oleh itu, ubat antiplatelet mencegah pemendapan kolesterol dan pembentukan plak di jantung, aorta dan saluran lain.
  • Beta-blockers (Metoprololol, Propranolol) - ubat yang disyorkan untuk rawatan hipertensi pada pesakit dengan penyakit jantung koronari dan plak aterosklerotik. Penyekat beta mengurangkan beban selepas jantung, mengurangkan kadar denyutan jantung dan sedikit mengurangkan permintaan oksigen miokard. Mesti digunakan dalam jangka masa yang lama dan kerap.
  • Inhibitor ACE (Enalapril, Captopril) - ubat yang digunakan untuk menurunkan tekanan darah, menormalkan fungsi jantung dan mengurangkan keparahan kesakitan. Mereka adalah ubat pilihan pada pesakit dengan diabetes bersamaan.
  • Penyekat saluran kalsium (Verapamil, Nifedipine) - kaedah untuk menghilangkan faktor risiko seperti aterosklerosis dan pembentukan plak aterosklerotik seperti tekanan darah tinggi. Di samping itu, penyekat saluran kalsium melegakan angina pectoris..

Selalunya, ahli terapi mencadangkan pesakit aterosklerosis gabungan beberapa ubat yang disebutkan di atas, sebagai contoh, ubat statin + beta-blocker. Kursus rawatan dengan ubat pilihan berlangsung sekurang-kurangnya tiga bulan. Selepas tempoh ini, anda dapat melihat hasil pertama dan menilai keberkesanan rejimen rawatan yang dipilih..

Rawatan pembedahan

Sekiranya rawatan ubat juga tidak memberi kesan yang diinginkan pada metabolisme lipid, dan penyumbatan arteri yang memberi makan jantung selesai, rawatan pembedahan plak di jantung dilakukan untuk mengurangkan keparahan angina dan mencegah infark miokard.

Salah satu jenis pembedahan berikut dilakukan:

  • Stenting arteri jantung adalah rawatan pembedahan berdasarkan pengembangan mekanikal rongga vaskular menggunakan alat khas - stent. Di bawah pengawasan ultrasound, seorang doktor memasukkan kateter tipis ke dalam kapal dengan plak kolesterol. Setelah mencapai sasaran, kateter dihentikan, dan untuk mengembang lumen kapal, sebuah balon melambung di hujungnya. Kemudian arteri dipasang pada kedudukan ini dengan mesh khas - stent, dan kateter dikeluarkan. Stenting adalah salah satu operasi invasif yang paling berkesan dan minimum untuk rawatan plak di jantung..
  • Endarterektomi - penyingkiran mekanikal plak aterosklerotik dengan bahagian dinding dalaman arteri;
  • Pembedahan pintasan - membuat jalan pintas bekalan darah, melewati bahagian arteri yang tersumbat dengan plak. Operasi dilakukan secara laparoskopi, shunt dibuat dari tiub getah khas yang menyerupai dinding vaskular dalam struktur.

Resipi ubat tradisional: cara "membersihkan" kapal dari plak

Kaedah alternatif untuk menurunkan kolesterol juga dapat membantu menghilangkan plak dari badan:

  • Orang dengan aterosklerosis disarankan untuk makan 3-5 biji kenari setiap hari: tepu dengan lemak HDL dan omega-3 yang “sihat”, produk ini secara harfiah “menarik” plak dari permukaan saluran darah;
  • Membersihkan kapal dengan lemon dan bawang putih: dalam penggiling daging, tatal 4 kepala dikupas (bukan baji) bawang putih dan 4 lemon dengan kulit. Tuang dalam tiga liter air rebus (suam). Tegaskan 72 jam, saring dan minum ⅓ cawan 3 kali sehari. Dipercayai bahawa alat ini membersihkan saluran darah jantung dan menghilangkan plak kolesterol..
  • Rawatan dengan merebus herba. Untuk menurunkan kolesterol, chamomile, semanggi padang rumput (merah), hawthorn digunakan.

Oleh itu, kaedah yang paling penting dalam rawatan dan pencegahan aterosklerosis jantung adalah diet seimbang yang sihat dan aktiviti fizikal yang mencukupi. Terapi dengan ubat-ubatan dengan resep ubat yang betul menjamin penurunan kolesterol, membantu melarutkan plak aterosklerotik dan mengurangkan keparahan gejala penyakit jantung koronari. Kaedah tambahan yang membolehkan anda mengurangkan bilangan dan diameter plak pada saluran darah jantung - resipi alternatif untuk merawat kolesterol tinggi. Dalam bentuk aterosklerosis kronik yang teruk, operasi pembedahan digunakan, yang merupakan kaedah rawatan radikal.

Arteri koronari yang memberi makan otot jantung adalah tempat yang paling biasa untuk pemendapan kolesterol darah berlebihan dalam bentuk plak. Deposit Atherosclerotic tidak hanya mengandungi kolesterol, tetapi juga tisu penghubung dan otot dengan sel-sel keradangan. Oleh itu, setelah terbentuk, mereka menarik molekul kolesterol baru seperti magnet sehingga keletihan pembinaan mekanikal berlaku dan plak musnah.

Bagaimana tingkah laku plak

Plak yang stabil dan berkembang secara beransur-ansur menyebabkan iskemia miokardium - keadaan yang dicirikan oleh ketidakcocokan antara penghantaran darah ke otot jantung melalui arteri yang menyempit dan jumlah oksigen yang diperlukan.

Cepat atau lambat, terdapat komplikasi aterosklerosis saluran darah jantung - aterotrombosis. Ini adalah akibat dari pecahnya plak kolesterol dan agregasi platelet yang tidak dapat dielakkan di tempatnya dengan pembentukan trombus.

Trombus yang baru dibuat boleh dipasang dengan ketat ke permukaan dalaman arteri, menyebabkan penyempitan lumennya sepenuhnya atau sebahagian.

Varian lain dari aterothrombosis adalah pemisahan trombus, pergerakannya dengan aliran darah ke saluran jantung atau otak yang lebih kecil, dan penyumbatan lengkap mereka.

Kesan

Kegagalan jantung

Iskemia miokardium jangka panjang yang boleh diterbalikkan membawa kepada penyakit dengan nama yang sama - penyakit jantung koronari. Sekiranya iskemia miokard disebabkan oleh plak kolesterol stabil, maka penyakit arteri koronari stabil berlaku. Gejala utamanya adalah angina pectoris. Untuk sakit angina adalah ciri:

  • penyetempatan di belakang sternum;
  • penyinaran di bahagian kiri badan, bahu, rahang, bilah bahu;
  • berlakunya tekanan emosi, senaman fizikal, pengambilan makanan yang banyak atau rehat spontan;
  • tempoh tidak lebih dari 15 minit;
  • hilang secara spontan;
  • keupayaan untuk menghentikan nitrogliserin.

Bahaya besar bagi manusia adalah iskemia yang tidak menyakitkan yang tidak membuat dirinya terasa.

Sekiranya plak tiba-tiba tidak stabil dan menyebabkan penyumbatan saluran darah jantung oleh massa trombotik dan kolesterol, mereka bercakap mengenai sindrom koronari akut. Ini termasuk angina yang tidak stabil, infark miokard, dan kematian mendadak..

Gejala angina pectoris yang tidak stabil:

  • berpanjangan (lebih dari 30 minit) tidak mengalami kesakitan mampatan atau menghancurkan jantung;
  • ketidakupayaan untuk menghilangkan kesakitan dengan nitrogliserin.

Angina yang tidak stabil dapat dengan lancar berubah menjadi keadaan lain yang teruk - infark miokard, yang dicirikan oleh gambaran klinikal berikut:

  • kesakitan berterusan sternal yang berpanjangan;
  • pucat kulit;
  • peluh sejuk dan melekit;
  • kehilangan kesedaran.

Infarksi miokardium bukan sahaja penyebab kematian yang tinggi dari penyakit aterosklerotik, tetapi juga

  • aneurisma jantung;
  • kardiosklerosis pasca infark dengan irama jantung dan konduksi yang merosot;
  • kegagalan jantung kronik.

Kegagalan jantung kronik adalah akibat kerosakan pada saluran darah jantung. Gejala CHF:

  • sesak nafas semasa latihan fizikal, dan kemudian - pada waktu rehat;
  • ketidakupayaan untuk melakukan aktiviti fizikal yang biasa;
  • bengkak pergelangan kaki, kaki;
  • kelemahan umum, keletihan.

Faktor-faktor risiko

Sebab-sebab pemendapan plak kolesterol dalam lumen saluran jantung terbahagi kepada 3 kumpulan. Pada masa yang sama, 2 kumpulan faktor risiko pertama dapat dihilangkan dengan rawatan tepat pada masanya, lawatan perubatan pencegahan dan komitmen terhadap gaya hidup sihat.

Kumpulan 1 - berkaitan dengan gaya hidup dan tabiat buruk:

  • diet tinggi kolesterol dan lemak trans berbahaya;
  • merokok;
  • penderaan alkohol;
  • kurang bersenam (aktiviti lokomotor rendah).

Kumpulan 2 - berkaitan dengan ciri komposisi dan metabolisme darah:

  • peningkatan kadar kolesterol total, trigliserida dan LDL dalam serum;
  • kepekatan HDL anti-aterogenik yang rendah;
  • tekanan darah melebihi 120/80 mm. Hg. st.;
  • diabetes;
  • kegemukan;
  • menopaus awal;
  • kecenderungan untuk trombosis;
  • degupan jantung melebihi 70 degupan seminit.

Kumpulan 3 - faktor yang tidak dapat diperbetulkan dari luar:

  • jantina lelaki;
  • lebih daripada 65 untuk wanita dan 55 untuk lelaki;
  • kecenderungan keturunan terhadap penyakit aterosklerotik, kematian akibat infark miokard atau strok pada keluarga terdekat;
  • perlumbaan.

Cerita mengenai makanan apa yang memprovokasi penyakit ini

Penurunan 1% dalam kadar kolesterol LDL "buruk" mengurangkan risiko penyakit jantung koroner sebanyak 1%, dan peningkatan "baik" yang terkandung dalam HDL meminimumkan risiko sebanyak 3%.

Bagaimana badan bergelut dengan penyumbatan kapal

Di kawasan kapal yang terkena plak kolesterol, aliran darah menjadi perlahan. Tubuh tidak berhenti melawan kekurangan bekalan oksigen ke tisu sehingga oklusi lengkap lumen arteri.

Kerana kerja miokardium yang kuat, tekanan darah meningkat untuk mendorong darah melalui kawasan sempit dengan lebih cekap. Kardiomiosit yang berfungsi dalam peningkatan mod peningkatan jumlah, hipertrofi, nutrisi mereka terganggu kerana kekurangan kapilari, dan mereka mengalami iskemia yang lebih besar daripada sebelumnya.

Kriteria diagnostik penting untuk fungsi jantung jangka panjang yang ditingkatkan adalah pengembangan sempadannya - dilatasi.

Untuk pembetulan metabolisme kolesterol disyorkan jadual nombor 10s. Ia dicirikan oleh penurunan tenaga kerana karbohidrat dan lemak. Jumlah kalori - sehingga 2600 kcal. Produk yang Disyorkan:

  • roti Gandum penuh;
  • daging kukus rendah lemak atau rebus;
  • sup vegetarian dan sup;
  • produk tenusu dengan kandungan lemak rendah;
  • sayur rebus, mentah dan bakar;
  • kacang
  • buah, sayang.

Produk yang tidak termasuk dalam diet:

  • produk roti yang kaya, roti segar;
  • sup berlemak;
  • produk goreng, salai, pedas, acar, terutamanya sosej;
  • buah pinggang
  • kekacang;
  • sayur acar;
  • coklat, kopi, teh pekat, minuman ringan, minuman tenaga.

Pembedahan

Hari ini, campur tangan pembedahan yang meningkatkan kualiti hidup orang yang menghidap penyakit vaskular adalah.

Operasi berikut dilakukan pada arteri di bahagian bawah kaki:

  • simpatemia;
  • pelebaran belon kapal dengan penempatan stent;
  • operasi shunt;
  • prostetik vaskular;
  • trombintimektomi.

Untuk rawatan aterosklerosis arteri koronari

  • angioplasti koronari transluminal perkutaneus;
  • susu ibu tunggal, dua sisi atau berturutan, shunting berbentuk U, CABG;
  • stenting.

Hemocorrection ekstrasorporeal

Prosedur berteknologi tinggi terdiri daripada mengalirkan darah pesakit melalui saringan khas untuk membetulkan komposisinya. Kolesterol bebas yang berlebihan dan esternya yang terkandung dalam LDL disimpan secara selektif dalam alat penapis.

Operasi dilakukan mengikut petunjuk yang ketat..

Harganya ditentukan oleh kaedah pemurnian darah, jumlah sesi yang digunakan oleh peralatan dan berjumlah 50 ribu rubel setiap rawatan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis