Ductus arteriosus terbuka pada kanak-kanak

Saluran botalal terbuka biasanya menghasilkan gambaran klinikal khas pada orang dewasa, yang dalam kes yang teruk tidak menimbulkan kesulitan untuk diagnosis. Oleh kerana tekanan yang lebih tinggi di aorta, darah arteri kembali dalam sistol dan diastole ke arteri pulmonari. Oleh itu, sianosis bukanlah akibat langsung dari kecacatan, tetapi berlaku hanya dengan peningkatan tekanan yang signifikan pada arteri pulmonari akibat kesesakan di paru-paru (nisbah tekanan terbalik). Sianosis akhir biasanya didahului oleh sianosis senaman (peningkatan penggunaan oksigen periferal) (Grosse-Brockhoff).

Ini adalah mekanisme sianosis khas yang hanya terdapat pada bahagian bawah kaki dengan stenosis leher aorta, jika penyempitan terletak di atas aliran masuk saluran botallus dan yang terakhir tetap terbuka (jenis kanak-kanak yang disebut). Oleh kerana penurunan tekanan distal hingga stenosis yang ketara, tekanan pada arteri pulmonari berlaku, yang oleh itu juga menyebabkan nisbah tekanan terbalik. Semasa sistol dan diastole, darah vena mengalir dari arteri pulmonari ke aorta perut (stenosis isthmus dari apa yang disebut jenis dewasa).

Wanita lebih kerap terjejas berbanding lelaki (3: 1). Dalam kebanyakan kes, pesakit tidak membuat aduan untuk waktu yang lama; pada tahap dekompensasi sesak nafas dan berdebar-debar muncul.
Tanda diagnostik penting ialah bunyi di atas arteri pulmonari yang didengar di systole dan diastole - bunyi berterusan (souffle συνέχεια).

Kebisingan bermula sejurus selepas nada pertama dan memenuhi seluruh systole dan hampir semua diastole. Sebagai peraturan, ia lebih jelas pada ruang interkostal kedua di sebelah kiri sternum, tetapi juga dapat dilihat dengan jelas di bahagian belakang. Ia paling baik didengar ketika berbaring. Kerana pergantungan pada kedudukan dan pergerakan badan, ia sering disalahtafsirkan sebagai rawak. Hanya kes dengan murmur sistolik atau diastolik juga dijelaskan. Gegaran dinding dada hampir selalu dikesan, nada kedua di atas arteri pulmonari ditonjolkan. Kadang-kadang kebisingan disebabkan oleh stenosis fungsional pada lubang mitral menimbulkan diagnosis kelainan mitral yang salah.

Tekanan darah dalam semua kes kecacatan ini adalah khas: tekanan sistolik normal atau sedikit meningkat, tekanan diastolik berkurang tajam dan semasa latihan dapat turun menjadi sifar. Ini menyebabkan tekanan nadi tinggi biasa..

Saluran botall terbuka sinar-X dicirikan oleh gejala berikut: pengembangan dan denyutan teruk arteri pulmonari, yang dalam kes-kes khas membengkak, limpahan saluran paru-paru dan pengembangan ventrikel kiri. Berbeza dengan kecacatan septum atrium, lengkungan aorta dikembangkan secara normal.
ECG adalah jenis normal atau kiri; kadang-kadang anda dapat menemui sekatan kaki kanan.

Kateterisasi jantung memungkinkan, dalam kes-kes yang baik, untuk membuat diagnosis dengan yakin: ketepuan normal oksigen darah di jantung kanan (rata-rata 65-70%) tiba-tiba meningkat ke tahap saturasi arteri (hingga 96%), apabila hujung probe, memasuki arteri pulmonari, mencapai titik di mana ia masuk saluran botalinya. Nilai tekanan juga bersifat. Di atrium, tekanannya normal (sekitar 5 mmHg), di ventrikel meningkat (rata-rata kira-kira 45 mm), di arteri pulmonari ia meningkat secara mendadak berbanding dengan norma, kadang-kadang mencapai 100 mmHg.

Sebaiknya dapatkan gambar saluran botal menggunakan agen kontras semasa pemeriksaan sinar-X jika kateter dapat dilakukan secara intra-arteri ke lengkungan aorta. Dalam kedudukan ini, dalam keadaan yang baik, saluran itu sendiri dapat dilihat, dan dalam keadaan apa pun, berada di belakang arteri pulmonari. Pelbagai bentuk saluran botal terbuka mungkin secara anatomi: silinder, berbentuk corong, aneurisma dan dalam bentuk tingkap.
Diagnosis tepat kecacatan ini menjadi sangat penting kerana kemungkinan pembedahan menutup saluran Botallus (Kasar).

saluran botall

(ductus Botali; bernama L. Botallo), ductus arteriosus, menghubungkan arteri pulmonari dengan aorta tulang belakang di embrio vertebrata terestrial. Ia mengalirkan darah dari ventrikel kanan (atau dari bahagian kanan ventrikel tunggal) ke aorta tulang belakang, melewati lingkaran kecil peredaran darah yang masih tidak berfungsi. Dengan nafas pertama bayi yang baru lahir, B. h. Ditekan oleh pengecutan otot-otot cangkangnya, dan kemudian ia tumbuh (pada seseorang 8–10 hari selepas kelahiran), berubah menjadi ligamen botani, dan darah mengalir melalui arteri pulmonari ke paru-paru. Pada banyak amfibi berekor, di hatteria, kura-kura nek-ry, B. buaya barang itu tetap ada.

Saluran arteri terbuka (Botallov)

Open ductus arteriosus (OAI) berlaku pada 10% daripada semua kes CHD sebagai kecacatan yang berasingan. Dari segi sejarah, penerangan pertama mengenai maksiat dibuat oleh Galen pada abad ke-2. IKLAN Harvey kemudian terus mengkaji peranan fisiologinya dalam peredaran janin, walaupun laporan pertama adalah milik J. Agašu (1564). Nama wakil diberikan untuk menghormati L. Botallo, yang menjelaskan gejala klinikal sedikit kemudian. Pada tahun 1583, doktor Itali dan ahli anatomi L. Botallo menemui semula dan menggambarkan kapal yang menghubungkan aorta dan arteri paru-paru dan memanggilnya saluran arteri, dan pada tahun 1888, doktor Munro membedah dan mengikat saluran pada mayat bayi yang baru lahir. Pada tahun 1907, Munro dalam pertemuan Persatuan Kardiologi Philadelphia mengusulkan idea untuk segera menutup PDA, yang mendapat tentangan kuat dari rakan sekerja, terutamanya pakar pediatrik. Perbincangan berterusan selama 30 tahun. Akhirnya, pada tahun 1938, pakar bedah kanak-kanak R. Gross di Boston Children Hospital untuk pertama kalinya di dunia berjaya membalut OAP pada pesakit berusia 7 tahun, membuka era perubatan pembedahan jantung.

Open ductus arteriosus (OAI) disebut malformasi kongenital, di mana terdapat saluran kekal yang menghubungkan dua kapal besar yang meninggalkan jantung: aorta dan arteri pulmonari. Saluran ini adalah bahagian yang tidak terpisahkan dari peredaran normal janin semasa perkembangan janin.

Setiap bayi dilahirkan dengan ductus arteriosus terbuka. Pada kebanyakan kanak-kanak, ia ditutup dalam 2-3 hari, dan pada bayi pramatang - sedikit lebih lama. Dalam 10% bayi yang baru lahir, bayi akan bertahan selama 3-4 minggu. Pada peringkat kedua, tahap penutupan anatomi, proliferasi intima berserat berlaku, selepas itu saluran berubah menjadi ligamen berserat, lebih kerap diperhatikan 2-3 bulan selepas kelahiran pada bayi jangka panjang, tetapi perlu diperhatikan bahawa kehadiran saluran arteri terbuka pada anak lebih lama daripada sebulan, terutama kecil (hingga 2 mm), tidak bermaksud bahawa ia tidak akan dapat ditutup secara spontan.Klinik mengetahui kes ketika ia ditutup pada remaja 15 tahun.

Doktor mengaitkan saluran arteri terbuka pada kanak-kanak sebagai malformasi "putih", yang lebih biasa pada kanak-kanak perempuan.

Etiologi OAP belum difahami sepenuhnya. Pakar mengenal pasti beberapa faktor risiko penyakit ini:

· Berat lahir rendah,

Kekurangan vitamin

Hipoksia janin kronik

· Kecenderungan keturunan,

· Perkahwinan antara saudara-mara,

· Umur ibu melebihi 35 tahun,

Patologi genom - Sindrom Down, Marfan, Edwards,

Patologi berjangkit pada trimester pertama kehamilan, sindrom rubella kongenital,

· Penggunaan alkohol dan dadah, merokok,

· Sinar X dan sinar gamma,

· Mengambil ubat semasa mengandung,

· Kesan bahan kimia pada wanita hamil,

· Penyakit sistemik dan metabolik ibu hamil,

· Endokarditis intrauterin yang berasal dari reumatik,

Endokrinopati ibu - diabetes mellitus, hipotiroidisme dan lain-lain.

Saluran arteri mempunyai struktur tisu khas - lapisan tengahnya diwakili oleh sel-sel otot licin yang terletak secara spiral yang sangat sensitif terhadap prostaglandin E1, E2 dan I2 (kelonggaran) dan O2 (penyempitan), dan intimanya menebal dan mempunyai struktur seperti mukosa likat.

Biasanya ia mempunyai bentuk kerucut dengan hujung aorta lebar dan menyempit ke arah pesawat. Walau bagaimanapun, bentuk dan panjang saluran mungkin berbeza dari pendek dan silinder hingga panjang dan berliku.

Pada bayi, panjang PDA adalah 2-8 mm, diameternya 2-12 mm.

Janin mempunyai ketegangan oksigen yang rendah dalam darah kerana paru-parunya tidak berfungsi. Faktor ini, digabungkan dengan peningkatan tahap prostaglandin E dalam darah, membuat saluran tetap terbuka. Tahap prostaglandin E yang tinggi disebabkan oleh aliran darah pulmonari yang rendah dan tahap pengeluarannya yang tinggi oleh plasenta. Semasa kelahiran, plasenta berhenti berfungsi dan paru-paru mengembang (dan prostaglandin dimetabolisme di dalamnya). Di samping itu, dengan permulaan pernafasan paru-paru, ketegangan O2 dalam darah meningkat dan ketahanan vaskular paru menurun. Biasanya, penghentian fungsi ductus arteriosus berlaku secara purata 15 jam selepas kelahiran pada bayi baru lahir. Ini terutamanya disebabkan oleh pengecutan dinding otot saluran di bawah tindakan O2, kepekatannya tinggi di udara yang dihirup. Faktor utama yang menyokong kelonggaran saluran: tahap tinggi prostaglandin E, hipokemia, pengeluaran intima saluran nitrat oksida. Sebaliknya, faktor utama penyempitan saluran adalah: penurunan tahap prostaglandin E, tahap O2 darah tinggi, peningkatan pengeluaran endothelin-1, norepinefrin, asetilkolin, bradikinin, penurunan kepekaan reseptor ductus arteriosus terhadap prostaglandin

ALIRAN ARTERIAL

ALIRAN ARTERIAL [ductus arteriosus (PNA); ductus arteriosus (Botalli) (BNA); sinonim untuk saluran botall] - saluran darah yang menghubungkan saluran paru-paru dengan aorta dalam tempoh pranatal tepat di bawah isthmusnya (Gamb. 1). Ductus arteriosus diketahui oleh C. Galen; Aranzio (C. Aranzio) dan L. Botallo yang ditemui semula. Fungsi ductus arteriosus dijelaskan oleh W. Harvey, struktur dinding oleh Langer (C. Langer, 1853), proses penutupan fungsional A. p. Disahkan secara eksperimen oleh Kennedy, Clark (1941).

Embriologi dan anatomi

Saluran arteri timbul pada minggu ke-5 embriogenesis dari bahagian dorsal lengkungan insang aorta kiri keenam serentak dengan pembahagian batang arteri (truncus arteriosus) ke dalam aorta menaik (aorta ascendens) dan batang paru (truncus pulmonalis). Bermula dengan amfibia, saluran arteri terbentuk di semua vertebrata, tetapi kedudukannya pada haiwan dari kelas yang berbeza tidak sama (dua hala, kanan atau kiri). Pada beberapa mamalia (pinnipeds, cetacean), saluran arteri berfungsi sepanjang hayat.

Saluran arteri pada manusia terletak di mediastinum anterior di luar perikardium. Pada hujung batangnya melewati frenik kiri, dan di hujung aorta - saraf vagus kiri. Dari bawah, saluran arteri mengelilingi saraf laring berulang kiri. Antara saluran arteri dan lengkungan aorta adalah saraf jantung dan simpul jantung. Di bawah saluran arteri adalah arteri pulmonari kiri dan bronkus utama kiri. Menjaga arah batang paru, saluran arteri berlepas dari itu pada tahap yang sama dengan arteri paru kiri. Diameter saluran arteri adalah 6–9 mm dan panjangnya 10–15 mm; bentuknya mungkin berbeza (jam pasir, silinder, berbentuk gelendong, berbentuk kerucut). Saluran arteri mengalir ke aorta 5-6 mm lebih rendah dan di sebelah kiri arteri subclavian kiri.

Mengikut struktur, saluran arteri merujuk kepada saluran jenis otot, yang berbeza dengan batang aorta dan paru. Sebelum kelahiran bayi, zat Mucoid muncul di dinding saluran arteri, lapisan subendothelial meningkat. Saluran arteri diinervasi oleh saraf vagus dan simpatik. Di Adventitia terdapat badan glomus. Saluran arteri pada manusia berfungsi hanya pada masa pranatal. Bergantung pada kepekatan oksigen dan karbon dioksida dalam darah, nada otot-otot dinding saluran arteri dan diameternya berubah, yang menentukan arah dan isipadu pembuangan darah dari batang paru ke dalam lingkaran besar atau kecil peredaran darah. Saluran arteri, yang mempunyai kemampuan tempat tinggal, mempunyai kesan terhadap pembentukan peredaran paru-paru dan ruang jantung. Selepas kelahiran, dalam jangka masa dari beberapa jam hingga 3-5 hari, saluran arteri ditutup dan dalam masa 3-6 bulan tumbuh sepenuhnya, berubah menjadi ligamen arteri (lig. Arteriosum). Mekanisme penutupan ductus arteriosus tidak difahami dengan baik. Teori kekejangan otot yang paling dibenarkan. Dalam kes ini, dua fasa dibezakan: penutupan saluran yang berfungsi dan penghapusan anatominya.

Ductus arteriosus

Penyebaran saluran arteri adalah salah satu kecacatan jantung kongenital yang paling biasa. Setiap pesakit ke-5-7 dengan penyakit jantung kongenital mengalami penyumbatan ductus arteriosus.

Apabila ductus arteriosus tidak dipendekkan, sebahagian besar darah dari aorta dibuang ke batang paru. Bahagian darah ini, yang melalui peredaran paru, sekali lagi memasuki ventrikel kiri. Yang terakhir menerima jumlah darah yang berlebihan semasa diastole, mengakibatkan hipertrofi.

Tekanan sistolik dalam sistem batang paru, bergantung pada lebar saluran arteri dan jangka masa fungsinya, boleh menjadi normal, tinggi atau tinggi. Hipertensi paru berlaku akibat daripada sklerosis paru. A.A. Keshisheva (1958) membahagikan hipertensi paru menjadi tiga peringkat. Tahap I tidak mengubah gambaran klinikal mengenai penutupan duktus arteriosus yang tidak rumit. Hipertensi pulmonari tahap II dan III adalah komplikasi duktus arteriosus terbuka. Komplikasi lain dari ductus arteriosus yang berfungsi adalah endarteritis bakteria (botallitis).

Gambaran klinikal mengenai penutupan duktus arteriosus yang tidak rumit dan tidak rumit agak tipikal. Kanak-kanak ketinggalan dalam perkembangan fizikal, kurus. Kulit pucat. Sianosis tidak bersifat; ia dapat diperhatikan dengan kombinasi duktus arteriosus terbuka dengan malformasi kongenital lain dari jenis biru, dengan hipertensi paru dengan pembuangan darah terbalik, atau dengan kegagalan jantung.

Pada palpasi di ruang interkostal II di sebelah kiri sternum, gemetar ditentukan ("cat purr"). Gementar ini berlaku kerana semasa sistol, darah dari aorta di bawah tekanan tinggi memasuki batang paru.

Mengubah sempadan jantung bergantung pada ukuran dan jangka masa penutupan duktus arteriosus. Peningkatan ukuran jantung berlaku pada mulanya disebabkan oleh ventrikel kiri, dan kemudian disebabkan oleh kanan. Terdapat pengembangan batang paru (zon Gerhardt). Selalunya terdapat ubah bentuk dinding dada dalam bentuk "humpuk jantung".

Tanda yang paling meyakinkan untuk tidak menutup ductus arteriosus adalah bunyi bising. Di ruang interkostal II di sebelah kiri sternum, terdengar gumaman sistolodiastolik "mesin" yang kasar, tajam, mengikis. Ia memenuhi sebahagian besar sistol dan diastole dan hilang hanya pada akhir diastole. Suara terdengar dengan baik, tetapi dengan intensiti yang kurang, di leher, di ketiak dan di ruang interscapular di sebelah kiri tulang belakang. Keanehan kebisingan adalah pelemahan semasa nafas menahan inspirasi.

Murmur sistolik-diastolik kasar, ciri khas ductus arteriosus terbuka, mempunyai nilai diagnostik yang hebat. Tanda-tanda duktus arteriosus berfungsi juga termasuk denyutan kapilari dan tekanan nadi tinggi..

Pada masa perkembangan kanak-kanak yang berbeza, kebisingan di ruang interkostal II di sebelah kiri sternum mungkin berbeza. Pada awal kanak-kanak (hingga 3-5 tahun), ia hanya boleh menjadi sistolik, dan kemudian menjadi sistolik-diastolik khas. Dalam bentuk rumitnya penutupan duktus arteriosus (kegagalan jantung, hipertensi paru), kebisingan boleh menjadi diastolik atau hanya sistolik. Dalam kes terakhir, untuk menjelaskan diagnosis, perlu menggunakan kaedah penyelidikan khas: kateterisasi rongga jantung, penentuan komposisi gas darah dalam rongga jantung, angiokardiografi.

Saluran bukan arteri boleh digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital yang lain. Dalam kes-kes ini, dalam beberapa kes, aliran darah patologi melalui saluran arteri memperburuk keadaan pesakit, sementara yang lain adalah faktor pampasan.

Ciri anatomi dan fungsional untuk tidak menutup ductus arteriosus dalam semua kes diberikan sepenuhnya dalam klasifikasi B.V. Petrovsky:

I. Penyumbatan terasing dari ductus arteriosus:

2. Komplikasi: a) endarteritis bakteria; b) hipertensi paru; c) aneurisma saluran atau batang paru; g) penguraian aktiviti jantung.

II. Ductus arteriosus terbuka, digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital yang lain. Saluran arteri meningkatkan gangguan fungsi.

Kecacatan bersamaan: 1) kecacatan septum atrium; 2) kecacatan septum ventrikel; 3) fistula aorto-paru; 4) Penyakit Eisenmenger; 5) Penyakit Lutambache; 6) gabungan lain.

III. Ductus arteriosus terbuka, digabungkan dengan kecacatan jantung kongenital yang lain. Ductus arteriosus mengimbangi gangguan fungsi yang disebabkan oleh malformasi bersamaan.

Kecacatan yang berkaitan: 1) tetrad, Fallot pentad; 2) Corvisar kompleks gejala; 3) gabungan lain.


Komplikasi yang sama seperti pada pesakit kumpulan pertama boleh berlaku pada pesakit kumpulan kedua dan ketiga. Dalam praktik sehari-hari, klasifikasi ini harus digunakan, kerana lebih mudah dan membantu untuk mengelakkan kesilapan ketika memutuskan petunjuk dan kontraindikasi untuk rawatan pembedahan, dengan mempertimbangkan peranan fungsional ductus arteriosus, bergantung pada komplikasi dan kecacatan bersamaan (lihat kecacatan jantung kongenital).

Diagnostik sinar-X untuk penutupan duktus arteriosus sangat penting jika pembuangan darah dari arteri ke vena cukup besar. Diagnosis sinar-X sukar dilakukan dengan pelepasan kecil dan pada fasa evolusi kecacatan ketika hipertensi paru berkembang kerana gangguan hemodinamik yang terdapat pada kecacatan ini.

Sudah semasa fluoroskopi, tanda-tanda anomali radiologi terungkap - melengkung arka batang paru-paru dan denyutannya yang mendalam, pengembangan saluran akar paru-paru dan corak paru yang berlimpah, yang mencerminkan peningkatan bekalan darah ke peredaran paru. Rongga jantung kiri yang menerima lebihan darah melalui urat pulmonari membesar. Apabila tekanan meningkat dalam peredaran paru, hipertrofi ventrikel kanan secara beransur-ansur berkembang. Tetapi semua tanda-tanda ini melekat pada malformasi lain, disertai dengan peningkatan aliran darah di paru-paru. Tanda diagnostik pembezaan penting adalah pengembangan dan denyutan mendalam ciri aorta anomali ini, kerana aliran keluar darah yang cepat dari aorta ke pinggiran dan sistem batang paru. Pada roentgenogram, amplituda gigi aorta meningkat, seperti pada kekurangan aorta, dari mana anomali ini dibezakan oleh peningkatan aliran darah di paru-paru. Tidak seperti cacat mitral, atrium kiri tidak mencapai ukuran yang ketara, tidak ada kesesakan vena di paru-paru. Dengan sampel Valsalva, kadangkala melengkung arka batang paru pada fasa penekan kadang-kadang diperhatikan. Ke aortografi (lihat) jalankan hanya sekiranya terdapat kesulitan diagnostik. Tanda langsung duktus arteriosus terbuka adalah kontras batang paru secara langsung dari aorta kerana tekanan yang lebih tinggi di dalamnya. Pada angiokardiografi (lihat) pada saat berlakunya kontras batang paru, pengembangannya dapat dilihat (rajah 2). Tanda-tanda kontraksi batang paru yang berpanjangan dan kontrasnya melalui saluran arteri dari aorta setelah 8-10 saat, apabila rongga jantung yang betul telah dibebaskan dari medium kontras, kurang berharga, kerana dapat dilihat dengan jenis komunikasi lain antara saluran arteri dan vena (cacat septum jantung, fistula aorto-paru).

Semasa menyiasat jantung, kadang-kadang ada kemungkinan untuk melancarkan siasatan dari batang paru melalui saluran arteri terbuka ke dalam lumen aorta.

Pembedahan

Buat pertama kalinya, ligasi saluran arteri dilakukan oleh Gross (R. Gross, 1938). Di USSR, operasi pertama yang berjaya untuk ductus arteriosus terbuka dilakukan oleh A.N. Bakulev (1948). Menjelang tahun 1963, lebih daripada 10,000 operasi dilakukan di pelbagai negara di seluruh dunia dengan hasil yang sangat baik di lebih daripada 98% pesakit; kematian tidak melebihi pecahan peratus (M.V. Muravyev, F.N. Romashov, 1963). Pengarang domestik dengan pengalaman terbanyak dalam rawatan pembedahan ductus arteriosus terbuka, pada tahun 1971 menerbitkan data mengenai hasil lebih dari 3.000 operasi (kematian 0.79-3.70 / o).

Akses pembedahan biasa adalah torakotomi lateral kiri. Akses yang ditentukan adalah paling tidak trauma dan mewujudkan keadaan yang baik untuk operasi. Paru-paru dibawa keluar dan di atas akarnya, pleura mediastinal dibedah. Lengkungan aorta dan arteri pulmonari kiri terdedah. Dalam kes ini, seseorang harus berhati-hati dengan kerosakan pada vagus dan saraf berulang. Dipandu oleh fenomena nadi dan bunyi di lokasi ductus arteriosus, ia diasingkan dari semua sisi dan dihilangkan dengan pelbagai cara, yang bergantung pada keadaan anatomi dan adanya komplikasi kecacatan, terutama hipertensi paru. Sekiranya tidak ada komplikasi dan saluran arteri yang agak sempit, kaedah operasi yang paling biasa adalah ligasi berganda, kadang-kadang dengan kilatan antara ligatur (Gamb. 3).

Menurut B.V. Petrovsky dan A.A. Keshisheva (1963), dengan teknik yang tepat untuk melakukan operasi, ligasi dengan dua ligatur memastikan penghentian aliran darah yang lengkap dan boleh dipercayai. Kaedah ligasi saluran arteri adalah yang paling selamat dan paling teknikal. Sebagai peraturan, dengan kaedah ini, operasi tidak menggunakan alokasi batang aorta dan paru di atas dan di bawah ductus arteriosus. Pengendalian yang teliti, dengan mengambil kira hubungan anatomi, mengelakkan kerosakan pada saluran.

Pertama, separuh bulatan depan saluran dibezakan, dan kemudian permukaan belakang dengan spatula dan pembedah. Ligatur sutera berganda dibawa ke bawah saluran pemisah. Hasilkan percubaan penjepit saluran selama 4-5 minit. Pada masa ini, pantau keadaan pesakit. Sekiranya hemodinamik dan keadaan pesakit tidak bertambah buruk, teruskan operasi. Semasa mengikat saluran, ligatur diikat pada hujung aorta, dan kemudian pada batang. Selepas ligasi saluran, murmur sistolik-diastolik hilang. Pleura mediastinal dijahit dengan jahitan yang terganggu (Gamb. 4).

Memandangkan kemungkinan mengembangkan aneurisma batang aorta saluran setelah ligasinya, kaedah ini kadang-kadang digunakan, yang terdiri dari ligasi hujung batang saluran dan jahitan dengan jahitan mekanikal aorta. Jahitan ruji diletakkan di saluran dekat aorta itu sendiri dengan penangkapan Adventitia, yang mencegah terjadinya aneurisma pasca operasi. Kaedah ini boleh dipercayai berdasarkan hasil jangka panjang dan kurang berbahaya berhubung dengan berlakunya pendarahan daripada jalan keluar.

Dengan saluran arteri yang lebar (lebih dari 1 cm), pembedahannya ditunjukkan untuk mengelakkan penyembunyian semula dan berlakunya pendarahan semasa pembedahan. Kami menggunakan pemotongan saluran arteri antara dua ligatur yang dikenakan dengan menindik untuk mengelakkannya tergelincir, serta peleraian saluran antara pengapit dan jahitan tunggul ujung aorta dan batang (Gbr. 5 dan 6) dengan jahitan berpusing dua tingkat manual di atas pengapit dan tilam menusuk atau tali dompet di bawahnya. Penggunaan alat UAP-20 sangat memudahkan teknik operasi. Banyak pakar bedah menggunakan dalam kes seperti itu dengan memancarkan saluran dengan jahitan staple mekanik dua baris menggunakan peranti UAP-20 atau UAP-30, yang memberikan ketegangan.

Rata-rata, pada 20% pesakit, penutupan duktus arteriosus disertai dengan hipertensi paru. Rawatan pembedahan duktus arteriosus terbuka yang rumit oleh hipertensi paru disertai dengan kematian operasi dan pasca operasi yang tinggi (sehingga 75%, menurut B.V. Petrovsky, 1963).

Pembedahan untuk penutupan duktus arteriosus, disertai oleh hipertensi paru, mempunyai sejumlah ciri, yang paling penting adalah penciptaan akses luas, mobilisasi aorta dan arteri pulmonari di atas dan di bawah lokasi saluran. Penggunaan hipotensi terkawal adalah wajib (lihat Hipotensi buatan). Langkah-langkah ini bertujuan untuk memastikan keselamatan maksimum semasa manipulasi pada saluran arteri semasa pengasingan dan penutupannya. Menurut banyak pakar bedah, ligasi saluran arteri yang rumit oleh hipertensi paru boleh menyebabkan pendarahan yang fatal di meja operasi atau dalam tempoh selepas operasi kerana letusan ligatur atau reanalisasi tunggul duktus arteriosus. Pada pesakit dengan hipertensi paru yang rumit oleh ductus arteriosus terbuka, ligasi adalah kaedah yang tidak sesuai. Yang paling boleh diterima dianggap sebagai pemotongan saluran dengan jahitan seterusnya dari ujung aorta dan batangnya atau kilatannya dengan alat UAP-20 atau UAP-30.

Dengan tahap hipertensi paru yang tinggi, disarankan bagi setiap pesakit untuk melakukan operasi dalam dua langkah. Pada peringkat pertama, penyumbatan saluran arteri yang tidak lengkap (separa) dilakukan untuk mengurangkan aliran darah melaluinya, dan kemudian, setelah pampasan terhadap keadaan hemodinamik baru, operasi kedua sepenuhnya menghilangkan komunikasi antara aorta dan batang paru. Pada pesakit dengan hipertensi pulmonari yang tinggi, disarankan untuk menyempitkan saluran arteri dengan hanya 2/3 lumennya, yang merupakan operasi yang cukup berkesan dan kurang berbahaya. Teknik ini mengurangkan risiko kematian akibat kegagalan jantung dengan ketara. Keadaan pesakit selepas operasi sedemikian bertambah baik. Walau bagaimanapun, tidak semua pakar bedah menggunakan operasi ini..

Dengan penutupan duktus arteriosus, yang rumit oleh endarteritis bakteria, mobilisasi dinding saluran sangat diperlukan. Juga perlu untuk mengasingkan batang aorta dan paru-paru dan membawa pemegang di bawahnya. Pemisahan saluran dan jahitan hujung aorta dan batangnya adalah wajar (B.V. Petrovsky dan A.A. Keshisheva, 1963). Teknik serupa digunakan untuk aneurisma ductus arteriosus..

Lihat juga Jantung, kaedah penyelidikan, operasi.

Bibliografi: Zhedenov V. H. Paru-paru dan jantung haiwan dan orangnya, M., 1961, bibliogr.; Karlenko P. H., Aleksandrov G. N. dan Borukhov S. A. Data perbandingan struktur histologi aorta, arteri pulmonari dan saluran botani pada janin, Grudn. chir., No. 1, hlm. 38, 1961, bibliogr.; Kushe dalam H. E. Mengenai saluran botal pada kanak-kanak, St. Petersburg, 1901, bibliogr.; Novikov I. I. Mengenai pemeliharaan saluran Botall pada embrio dan buah-buahan manusia, dalam buku: Isu. morphol, sistem saraf periferi, ed. D. M. Goluba, abad 5, hlm. 19, Minsk, 1960, bibliogr.; Parin V.V. dan Meerson F. 3. Esei mengenai fisiologi klinikal peredaran darah, M., 1965, bibliogr.; Petrovsky B.V. dan Keshisheva A. A. Rawatan pembedahan ductus arteriosus terbuka, M., 1963, bibliogr.; Patten B. M. Embriologi Manusia, trans. dari Bahasa Inggeris, hlm. 604, M., 1959, bibliogr.; Radiodiagnosis penyakit jantung dan saluran darah, ed. M.A. Ivanitskaya, M., 1970; Sakovich A.N. Bentuk dan kedudukan saluran arteri (botallov), Transaksi Krymsk. sayang. Inst., Jilid 30, hlm. 279, Simferopol, 1961; Di arc-lay A. E., Franklin K. J. a. P r i c-h a d d M. L. Peredaran janin, Oxford, 1945, bibliogr.; Condorelli M. 1 a. Sulla funzionalita ’del dotto di Botallo ne primi giorni della vita extrauterina, Boll. Soc. ital. Biol, sper., V. 33, hlm. 1599, 1957; Danesino V. L., Reynolds S. R. M. a. Pehman I. H. Struktur histologi perbandingan duktus arteriosus manusia mengikut topografi, umur dan tahap penyempitan, Anat. Rekod, V. 121, hlm. 801, 1955, bibliogr.; Seni terusan Gerard G. Le ^ riel, J. Anat. (Paris), t. 36, hlm. 1, 1900; Peckholz I. Mikroskop isch-anatom ische Untersuchungen zur orthologie des Ductus arteriosus Bo-talli vom Menschen unter Berücksichtigung einiger pathologischer Befunde, Z. mikr.-anat. Forsch., Bd 62, S. 229, 1956, Bibliogr.; Sciacca A. a. Condorelli M. Involution of the ductus arteriosus, Basel - N. Y., 1960, bibliogr.


P. P. Zubarev; L.F. Gavrilov (an.), M.A. Ivanitskaya (sewa.).

Buka botallium ductus arteriosus

Saluran arteri terbuka (OAI) adalah penyakit jantung kongenital di mana saluran arteri bayi yang baru lahir (Botallus duct) tidak membesar selepas kelahiran. Merujuk kepada maksiat putih. Gejala awal jarang berlaku, tetapi pada tahun pertama kehidupan mereka mungkin mengalami peningkatan pernafasan dan kenaikan berat badan yang buruk. Dengan bertambahnya usia, OAP boleh menyebabkan serangan jantung, jika tidak ada terapi pembetulan.

Ductus arteriosus terbuka boleh menjadi idiopatik (iaitu, tanpa menunjukkan sebab) atau sekunder kepada keadaan lain. Faktor predisposisi merangkumi:

  • Pramatang
  • Sindrom rubella kongenital
  • Penyakit kromosom, misalnya sindrom Down

Pada janin yang sedang berkembang, saluran arteri menghubungkan arteri pulmonari dan aorta, yang memungkinkan untuk membekalkan paru-paru janin yang dimampatkan dengan cairan yang diisi dengan darah beroksigen dari ventrikel kanan dan tidak membebankannya. Semasa perkembangan janin, shunt ini melindungi ventrikel kanan dari beban berlebihan dengan membuang darah berlebihan (yang tidak dapat masuk ke arteri paru-paru kerana rintangan yang tinggi di paru-paru yang dimampatkan) ke aorta, melewati peredaran paru. Penutupan saluran ini secara intrauterin boleh menyebabkan kegagalan ventrikel kanan.

Semasa bayi baru lahir mengambil nafas pertamanya, paru-paru meluruskan dan daya tahan saluran paru-paru menurun. Selepas kelahiran, paru-paru melepaskan bradykinin, yang mengontrak otot licin dinding ductus arteriosus dan mengurangkan aliran darah melaluinya. Saluran arteri biasanya menyempit dan tumbuh sepenuhnya dalam masa 15-20 jam dari kehidupan, tetapi tidak lebih dari 2-8 minggu (dalam kes yang jarang berlaku, sehingga 15 minggu dengan dinamika penutupan positif). Insentif utama untuk menutup saluran adalah peningkatan kandungan oksigen dalam darah bayi yang baru lahir. Pengasingan prostaglandin yang beredar ibu menghalang penutupan saluran. Dalam praktik moden, ubat-ubatan yang menghalang pembentukan prostaglandin digunakan sebagai agen terapi untuk menutup saluran arteri pada bayi baru lahir dengan kecacatan kongenital pada penutupannya. Parut sisa berserat ductus arteriosus disebut ligamen arteri, yang tetap berada di jantung normal orang dewasa.

Tanpa rawatan, penyakit ini boleh berkembang dari kecacatan putih (dengan pelepasan dari kiri ke kanan) ke cacat biru (dengan pelepasan dari kanan ke kiri).

Pada peringkat awal perkembangan bayi baru lahir pramatang, fungsi PDA dapat dianggap sebagai norma, perlu menilai kepentingan hemodinamiknya.

Ductus arteriosus terbuka

Mosalli R, AlFaleh K, Paes B. Peranan ligasi pembedahan profilaksis ductus arteriosus paten pada bayi dengan berat lahir sangat rendah: Kajian sistematik dan implikasi untuk amalan klinikal. Kad Ann Pediatr 2009; 2: 120-6. Boleh didapati daripada:

Saluran arteri atau Botallov adalah saluran khusus yang menyampaikan arteri pulmonari dan aorta. Ia wujud pada bayi yang baru lahir dan ditutup pada tiga minggu pertama kehidupan bayi. Sekiranya saluran arteri terbuka tidak menutup dan darah terus bercampur, maka adalah kebiasaan untuk membicarakan penyakit jantung kongenital dengan pembentukan saluran Botallov yang terbuka.

Ductus arteriosus terbuka: normal atau patologi?

Saluran arteri biasanya terbuka hanya pada anak-anak yang berada di dalam rahim dan tidak memerlukan lingkaran kecil peredaran darah, oleh itu mereka menerima oksigen dengan memasukkannya secara langsung dari badan ibu melalui tali pusat dan arteri pulmonari ke dalam aorta. Biasanya, formasi ini mula ditutup setelah nafas pertama dan berhenti berfungsi sepenuhnya pada bulan ketiga kehidupan sejak lahir. OAP pada kanak-kanak sehingga usia tiga bulan dianggap sebagai norma fisiologi.

Gambar menunjukkan jantung yang sihat (kiri) dan penyakit jantung OAP (kanan)

Ductus arteriosus terbuka pada bayi berusia lebih dari 3 bulan dan orang dewasa adalah cacat jantung, yang disertai dengan gangguan dalam kerjanya dan memprovokasi perkembangan banyak komplikasi dari organ lain.

Sekiranya pada masa kanak-kanak kecacatan perkembangannya hampir tidak simptomatik, maka ketika anak membesar, tanda-tanda gangguan kardiovaskular yang membimbangkan, kegagalan pernafasan, perkembangan fizikal dan mental yang tertunda, serta komplikasi yang mengancam nyawa pesakit mulai muncul.

Apakah bahaya saluran arteri yang tidak ditutup? Sekiranya penyakit itu tidak didiagnosis tepat pada waktunya, maka seorang kanak-kanak tanpa rawatan yang mencukupi berisiko besar mengalami komplikasi yang mengancam nyawa. Sebagai contoh, dengan saluran Botall yang terbuka, endokarditis septik boleh berlaku dengan kerosakan pada alat valvular jantung dan pelanggaran fungsinya.

Saluran yang tidak berkembang dengan usia boleh menyebabkan gejala kegagalan jantung akut dan kronik, tromboemboli, dan infark miokard - keadaan yang memerlukan rawatan kecemasan dan mempunyai kadar kematian yang tinggi.

Mengapa OAP tidak ditutup?

Malangnya, sains itu belum mengetahui sebab sebenar mengapa saluran arteri jantung pada bayi baru lahir tidak menutup. Para saintis mengemukakan pelbagai teori untuk pengembangan maksiat ini. Pada masa ini, adalah mungkin untuk mengenal pasti beberapa faktor penting yang mengambil bahagian dalam pembentukan kecacatan:

  • patologi genetik pada bahagian kanak-kanak, mutasi kromosom, termasuk sindrom Down dan sejenisnya;
  • kelahiran pramatang sehingga 37 minggu;
  • berat lahir rendah;
  • penyakit virus kongenital (lubang aorta terbuka yang paling kerap digabungkan dengan rubella kongenital);
  • asfiksia pada bayi baru lahir pada minit pertama selepas kelahiran;
  • kerencatan pertumbuhan intrauterin;
  • tabiat buruk ibu: merokok dan minum semasa mengandung.

Bagaimana penyakit ini dizahirkan? Ciri-ciri klinik penyakit ini berkaitan dengan usia pesakit

Seperti yang anda ketahui, gejala penyakit dan sifat manifestasi patologi secara langsung bergantung pada diameter duktus arteriosus terbuka. Semakin lebar lubang, semakin sukar penyakit ini mengalir dan semakin cepat tanda-tanda patologi pertama dari sistem kardiovaskular muncul.

Menurut literatur perubatan, kekurangan saluran Botallov pada anak-anak bulan pertama kehidupan tidak mempunyai gambaran klinikal yang khas. Penyakit asimtomatik penyakit ini boleh berlangsung sekitar tiga bulan, selepas itu salurannya ditutup sendiri, atau menampakkan diri dalam bentuk gangguan tertentu dalam fungsi jantung.

Pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan di klinik penyakit ini, gejala utama berikut dibezakan:

  • kenaikan berat badan yang lemah;
  • masalah semasa memberi makan;
  • gangguan pernafasan;
  • berpeluh berlebihan.

Bentuk penyakit yang kompleks, apabila malformasi kongenital berperilaku sangat agresif dan lebar saluran lebih dari 5 mm, ditunjukkan oleh kompleks gejala, tanda-tanda utamanya mungkin memerlukan rawatan kecemasan.

Seorang bayi dengan penyakit yang teruk berkelakuan tidak selesa, berat badannya bertambah buruk, dan sering menderita penyakit berjangkit saluran pernafasan. Kanak-kanak seperti itu mempunyai suara yang serak, batuk ketika menangis, ketinggalan dalam perkembangan fizikal dan mental.

Walaupun semua tanda di atas ada, sukar bagi doktor untuk mengesyaki diagnosis OAP, kerana gejala serupa adalah ciri penyakit organ-organ dalaman yang lain. Adalah mungkin untuk akhirnya membuktikan adanya saluran terbuka hanya dengan bantuan kaedah penyelidikan instrumental tambahan.

Ductus arteriosus terbuka pada kanak-kanak berumur lebih dari satu tahun mempunyai simptom yang sama dengan penyakit ini pada orang dewasa. Pesakit seperti itu mengadu sesak nafas, batuk, bronkitis yang kerap, serta kebiruan pada bahagian bawah kaki dan keletihan yang cepat.

Persoalan sama ada saluran Botallov dapat ditutup secara bebas tanpa pembetulan perubatan atau pembedahan membimbangkan banyak pihak. Doktor memberi amaran bahawa saluran berfungsi antara aorta dan arteri pulmonari, sebagai peraturan, secara spontan menutup sejak lahir hingga 3 bulan pertama. Sekiranya ini tidak berlaku, harapan untuk penyembuhan diri tidak berbaloi..

Seorang doktor mungkin mengesyaki OAP pada kanak-kanak dengan adanya murmur sistolik diastolik patologi di jantung semasa pemeriksaan organ auskultasi. Gangguan bunyi seperti itu berlaku dengan pelbagai kerosakan sistem kardiovaskular dan memerlukan diagnosis tambahan. Untuk mengesan saluran Batalov yang belum ditutup, pakar hari ini menggunakan teknik instrumental berikut:

  1. Ultrasound atau echocardiomonitoring jantung membolehkan anda menentukan kehadiran PJK tertentu, serta menilai ukurannya, ciri khasnya dan mendiagnosis kemungkinan penebalan dinding ruang jantung
  2. Kajian elektrokardiografi, sebagai peraturan, tidak mempunyai banyak nilai maklumat dalam proses mendiagnosis saluran arteri terbuka, tetapi dapat digunakan untuk membuktikan adanya hipertrofi jantung kiri.
  3. Kateterisasi jantung transvaskular membolehkan anda menentukan kecacatan jantung dan menentukan lokasi, saiz dan ciri kecacatan ini dengan tepat.
  4. X-ray dada adalah kaedah usang untuk menentukan kecacatan jantung, yang praktikalnya tidak digunakan hari ini kerana kandungan maklumatnya yang rendah dan kesan berbahaya dari sinar-x pada tubuh yang tumbuh.

Video menunjukkan penglihatan yang baik dari aliran dari aorta ke sistem arteri pulmonari (aliran merah)

Cara merawat duktus arteriosus terbuka?

Rawatan moden penyakit ini dilakukan melalui penggunaan ubat-ubatan, teknik kateterisasi untuk rongga jantung dan pembetulan kecacatan segera. Pemilihan taktik terapi bergantung kepada beberapa faktor, di antaranya dimensi saluran terbuka, manifestasi klinikal penyakit dan kemungkinan timbulnya komplikasi serius memainkan peranan penting..

Dalam kebanyakan kes, pada kanak-kanak tahun pertama kehidupan, rawatan ductus arteriosus terbuka dilakukan dengan kaedah konservatif. Petunjuk untuk rawatan tanpa pembedahan adalah keadaan berikut:

  • kehadiran saluran arteri terbuka dari diameter 2 mm hingga 5 mm;
  • kekurangan kecacatan dan kecacatan jantung yang bersamaan;
  • ketiadaan komplikasi yang menghalang jantung berfungsi secara normal;
  • perjalanan penyakit tanpa gejala atau kekurangan gambaran klinikal.

Dalam proses pelaksanaan terapi untuk keadaan penyakit, kumpulan ubat berikut digunakan:

  • agen antibakteria yang membantu mencegah perkembangan komplikasi dari jantung dan paru-paru dalam bentuk bronkitis, radang paru-paru, miokarditis, endokarditis dan sejenisnya;
  • bentuk dos anti-radang bukan steroid yang membantu saluran arteri menutup dan mencegah pembentukan gumpalan darah di jantung (NSAID juga disyorkan untuk digunakan beberapa waktu selepas penutupan OAP);
  • rawatan simptomatik manifestasi kegagalan paru dan jantung, terapi vitamin, imunomodulator.

Dengan pendekatan yang kompeten untuk rawatan konservatif, dalam beberapa bulan dari permulaan terapi, saluran yang tidak tertutup antara aorta dan arteri pulmonari dapat ditutup secara bebas tanpa meninggalkan gejala patologi sendiri. Secara semula jadi, jika AOP ditutup, yang disahkan oleh ultrasound, rawatan ubat penyakit ini berhenti dan pesakit didiagnosis dengan penyakit jantung.

Kateterisasi jantung ditunjukkan apabila proses normal menutup saluran tidak dapat dilakukan tanpa menyokong pendedahan dari luar, tanpa menjejaskan integriti dada. Kaedah ini sangat berkesan dan mempunyai risiko komplikasi yang minimum. Prosedur ini dilakukan untuk kanak-kanak berumur lebih dari 12 bulan dan orang dewasa..

Dalam kes-kes yang teruk, apabila duktus arteriosus terbuka mengancam fungsi normal anak dan disulitkan oleh penyakit serius, pesakit ditunjukkan pembetulan pembedahan dengan membalut saluran terbuka.

Pada masa ini, operasi yang memungkinkan penutupan pembukaan endovaskular antara aorta dan arteri pulmonari digunakan secara meluas di seluruh dunia dan berlaku walaupun pada bayi baru lahir pramatang. Hasil manipulasi seperti itu biasanya positif, dan prognosis untuk kehidupan pesakit muda sangat baik.

Biasanya, pada anak selepas kelahiran, terdapat peleburan duktus arteriosus terbuka (OAI), juga disebut Botallov.

Tetapi kadang-kadang ini tidak berlaku, anomali ini dianggap sebagai cacat jantung, walaupun dianggap paling berbahaya dan dapat diperbaiki jika ia dikesan tepat pada waktunya. Ia terutama dijumpai pada bayi prematur (sekitar 0.8% kes), sedangkan pada bayi jangka panjang, jarang berlaku (sekitar 0.2% kes).

Anatomi dan fungsi jantung janin di rahim berbeza dengan kerja organ anak yang baru lahir dan orang dewasa. Saluran dan bukaan tambahan terbentuk semasa pembentukan embrio.

Saluran arteri menghubungkan aorta ke arteri pulmonari. Peredaran darah dilakukan dengan memotong paru-paru, kerana ia tidak berfungsi pada janin. Dia menerima oksigen dan unsur-unsur lain yang diperlukan melalui plasenta.

Semasa janin terbentuk, paru-paru memerlukan sedikit darah. Cecair yang berlebihan mengalir melalui saluran Botallov yang terbuka dari arteri pulmonari ke aorta. Saluran itu sendiri adalah anastomosis dari panjang 4 hingga 12 mm dan dengan diameter 2 mm hingga 9 mm.

Dengan kedatangan bayi, paru-paru mula berfungsi. Pembuluh darah dipenuhi dengan darah dari ventrikel kanan. Tubuh mensintesis bahan khas, tisu penghubung tumbuh dan menutup saluran yang dibuka sebelumnya. Prosesnya berlangsung dari sehari hingga beberapa bulan.

Walau bagaimanapun, atas sebab tertentu, penutupan saluran Botall mungkin berlaku. Etiologi dan patogenesis penyakit tidak difahami sepenuhnya..

Hanya faktor yang diketahui yang meningkatkan risiko mengembangkan patologi ini:

  • kelahiran pramatang sehingga 37 minggu;
  • berat badan rendah dan pramatang bayi;
  • hipoksia janin atau bayi baru lahir;
  • patologi gen;
  • anak CHD lain;
  • penyakit akut dan kronik wanita hamil;
  • keturunan;
  • perkahwinan darah;
  • penyakit berjangkit dalam 10 minggu pertama;
  • wanita berumur lebih dari 35 tahun;
  • tabiat buruk ibu;
  • ubat yang tidak terkawal;
  • pendedahan kepada bahan kimia dan pendedahan radiasi.

Ketiadaan saluran menyebabkan perubahan hemodinamik. Lingkaran besar peredaran darah kekurangan darah, otak, ginjal, dan otot rangka menderita. Dan atrium kiri dan ventrikel membesar kerana peningkatan beban. Oksigen yang berlebihan menyebabkan perubahan pada saluran paru-paru, hipertensi paru berlaku.

Dengan melanggar mekanisme penutupan saluran, manifestasi penyakit ini boleh berbeza. Sekiranya diameter anastomosis kurang dari 1 mm, maka gejala mungkin tidak ada untuk waktu yang lama. Sekiranya penyakit ini tidak dapat dikesan pada tahun awal kehidupan kanak-kanak, keadaannya bertambah buruk dengan cepat, tanda-tanda klinikal yang lebih khas akan muncul.

Sekiranya arteriosus duktus terbuka lebar pada bayi baru lahir, ia dapat dikesan pada minggu-minggu pertama. Petunjuk utama adalah pucat kulit, kemunculan sianosis dengan aktiviti, makan, menangis, bayi banyak berkeringat. Di masa depan, terdapat kekurangan berat badan, kelewatan dalam perkembangan psikomotor. Bayi seperti itu sering menderita bronkitis, radang paru-paru. Mereka menderita batuk kronik kering, nada suara berubah. Senaman membawa kepada sesak nafas, kanak-kanak cepat letih. Denyut jantung tersasar, takikardia diperhatikan.

Perkembangan penyakit ini menampakkan diri pada remaja yang berkaitan dengan aktiviti fizikal, terutama pada masa baligh. Kegagalan jantung dinyatakan oleh sianosis kulit yang berterusan. Jantung membesar, kapal besar berdenyut. Tulang dada cacat dalam unjuran lokasi jantung. Tanda Auscultatory - bunyi khas di atas ruang interkostal kedua, di sebelah kiri. Ia muncul pada masa aliran darah di sepanjang saluran Botallov.

Sekiranya selepas tiga bulan saluran Botallov masih terbuka, maka anak itu diberi diagnosis yang sesuai.

Terdapat dua jenis penyakit - kecacatan terpencil dan gabungan. Yang pertama dijumpai pada 10% bayi. Yang kedua boleh digabungkan dengan pelbagai bentuk stenosis paru, kecacatan septum atrium, aneurisma aorta. Untuk menentukan jenis penyakit, diagnosis pembezaan diperlukan.

Hasil daripada jumlah tambahan darah yang masuk melalui saluran terbuka, beban pada saluran paru-paru meningkat.

Mengikut kekuatan tekanan pada arteri, empat darjah keparahan penyakit dibezakan:

  1. Beban tidak melebihi 40% dari jumlah tekanan darah badan.
  2. Hipertensi arteri rendah - dari 40 hingga 75%.
  3. Aliran darah diperhatikan dari kiri ke kanan, tekanan lebih dari 75%.
  4. Tekanan menyamakan dengan tekanan darah total, darah mengalir dari kanan ke kiri.

Klinik saluran yang tidak ditutup dikelaskan kepada beberapa fasa:

PentasTempohCiri
SayaPenyesuaian awal (2 hingga 3 tahun).Manifestasi pertama dengan eksaserbasi berkala.
IIPampasan relatif, boleh bertahan dari 3 hingga 20 tahun.Menurunkan tekanan pada saluran paru-paru, meningkatkan beban pada jantung kanan. Tanpa rawatan, kematian adalah 20%..
IIIKekalahan dinding vaskular. Kumpulan Umur 20 hingga 45 tahun.Perubahan sklerotik pada kapal besar dan kecil. Hipertensi paru yang teruk. Hanya sekitar 40% yang bertahan hingga 45 tahun.

Sekiranya pada masa kanak-kanak kanak-kanak itu tidak didiagnosis tepat pada waktunya dan rawatan tidak dijalankan, maka pada masa dewasa hipertensi paru berkembang. Terdapat sekatan dalam aktiviti fizikal, seseorang mengurus dirinya dengan sukar, yang akhirnya menyebabkan kecacatan.

Pakar neonatologi harus mengesyaki OAP jantung pada bayi dengan auskultasi jika bunyi tidak hilang dalam tiga hari kehidupan.

Untuk mengesahkan diagnosis, pemeriksaan instrumental dilakukan:

  • ECG. Sekiranya salurannya sempit, maka pemeriksaan ini tidak dapat mengenal pasti patologi, hanya ventrikel kiri yang diperluas yang dapat dilihat.
  • X-ray paru-paru. Ini menentukan penguatan corak paru-paru, bayangan jantung yang diperluas, patologi bundle vaskular, kehadiran efusi di paru-paru. Jenis radiografi adalah angiografi - mengesahkan penyakit jantung. Dengan menggunakan media kontras, adalah mungkin untuk menentukan arah aliran darah.
  • Fonokardiografi. Secara visual mengeluarkan bunyi dengan garis melengkung pada pita kertas sambil menguncup dan merehatkan jantung.
  • Echocardiography (echocardiography) atau ultrasound. Ini memungkinkan untuk melihat bahagian jantung dan injap dalam kerja. Peranti menukar ultrasound yang dipantulkan menjadi gambar yang dipaparkan di monitor. Parameter saluran dan ketebalan miokardium ditentukan. Kaedah ini sangat bermaklumat semasa rawatan OAP, pakar kardiologi dapat mengesan dinamika dan menilai keberkesanan terapi.
  • Bunyi hati. Ini adalah ujian diagnostik untuk mengesan kecacatan lain. Kateter dimasukkan ke dalam kapal di kawasan selangkangan dan dilanjutkan ke jantung. Ubat kontras disuntik melalui itu, yang memungkinkan untuk melihat pelanggaran pada sinar-x.
  • MRI jantung. Dijalankan dengan patologi bersamaan - hipertensi paru yang teruk, OAP dan kecacatan lain.

Langkah-langkah diagnostik yang mengesahkan penyakit ini sama untuk kanak-kanak dan orang dewasa. Yang terakhir lebih kerap mengukur tekanan di ruang jantung menggunakan bunyi.

Untuk rawatan saluran arteri yang tidak ditutup, kaedah konservatif dan pembedahan digunakan. Tujuannya adalah untuk menyekat saluran, dengan itu memulihkan fungsi jantung, untuk mengelakkan komplikasi. Kaedah pertama melibatkan penggunaan ubat-ubatan, yang kedua - campur tangan invasif minimum dan pembedahan perut.

Saluran arteri kecil menutup diri, tanpa rawatan. Penghapusan lubang pada bayi prematur dalam 75% kes berlaku sehingga tiga bulan. Selepas tempoh ini - kebarangkalian penutupan cenderung kepada sifar, serangan diri tidak berlaku. Penting untuk mengesan patologi dan memulakan rawatan seawal mungkin. Bantuan tepat pada masanya adalah kunci untuk pemulihan sepenuhnya anak.

Jenis rawatan ini ditunjukkan untuk pesakit kecil dengan gejala yang terhapus tanpa komplikasi. Semakin kecil usia anak, semakin tinggi kesan terapi. Kanak-kanak ditunjukkan NSAID (ubat anti-radang bukan steroid). Mereka mengatasi bahan yang mengganggu penyumbatan saluran. Yang paling biasa digunakan adalah indomethacin atau ibuprofen. Mereka diberikan secara intravena, mengikut skema tertentu.

Di samping itu, kanak-kanak diberi ubat diuretik, glikosida jantung. Ubat antibakteria ditambahkan untuk mencegah komplikasi. Pelbagai kaedah penyediaan campuran pernafasan untuk pengudaraan adalah wajib. Sekiranya tanda-tanda ketidakcukupan meningkat, dan jalannya tidak ditutup setelah tiga kursus terapi, anak itu memerlukan pembedahan.

Dalam pembedahan jantung pediatrik, pembedahan perut dan intervensi endovaskular digunakan..

Petunjuk untuk operasi menutup saluran Botallov yang terbuka adalah:

  • rawatan ubat tidak memberi kesan;
  • darah dari aorta memasuki arteri pulmonari;
  • tekanan tinggi di dalam kapal, terdapat fenomena stagnan;
  • bronkopneumonia yang tidak dapat dirawat;
  • gangguan jantung.

Kontraindikasi termasuk keabnormalan jantung akut, peningkatan tekanan pada saluran paru-paru, penyakit dan keadaan lain yang boleh menyebabkan kematian pesakit.

Umur yang paling sesuai untuk pembedahan adalah dari dua hingga lima tahun. Saluran yang diperluas hingga 9 mm dikendalikan tiga hari selepas kelahiran. Sekiranya gejala muncul selepas akil baligh, kecacatan itu dihilangkan pada usia berapa pun..

Operasi terbuka memerlukan sedikit persiapan. Perlu lulus ujian, melakukan pemeriksaan tambahan. Pakar bedah jantung beroperasi di bawah anestesia umum, membuat sayatan di antara tulang rusuk.

Terdapat beberapa kaedah untuk menutup lubang:

  • Salah satu kaedah lama adalah ligasi, iaitu ligasi saluran Botallov dengan benang.
  • Keratan melibatkan penggunaan klip atau klip ke kapal.
  • Cara lain untuk menghilangkan kecacatan adalah dengan membedah duktus arteriosus dengan jahitan kedua hujungnya.

Operasi sedemikian memberikan hasil yang baik. Pakar boleh menyekat saluran dengan diameter apa pun, yang sangat penting untuk bayi pramatang. Pembedahan berulang kadang-kadang diperlukan..

Pemulihan selepas pembedahan perut memerlukan dua hingga enam minggu. Bergantung pada usia dan keadaan, kanak-kanak tersebut diberi kumpulan kesihatan tertentu.

Kelebihan kaedah tersebut adalah pemulihan pesakit yang cepat, risiko minimum radang jantung berjangkit. Manipulasi serupa dilakukan untuk orang dewasa dan kanak-kanak di bawah anestesia umum. Penutupan anastomosis dilakukan dengan alat khas. Embolisasi spiral digunakan untuk menutup saluran kecil. Melalui konduktor yang dimasukkan ke dalam kapal paha, spiral diarahkan ke aorta dan ditetapkan pada kedudukan yang diinginkan.

Sekiranya pesakit mempunyai saluran pendek dan lebar, oklusi spiral tidak mungkin dilakukan atas sebab teknikal. Dalam situasi seperti itu, penutupan dilakukan dengan menggunakan penyekat menggunakan teknik yang sama. Apabila dilipat, peranti tidak berdiameter lebih dari 3 mm. Ia diperbuat daripada aloi khas, mempunyai struktur mesh, tidak menyebabkan penolakan oleh badan. Pembukaan - penyekat mengembang dan menghentikan aliran darah.

Penggunaan teknologi baru memungkinkan untuk melakukan sebahagian besar operasi untuk menutup OAP dengan campur tangan perkutan.

Petunjuk untuk operasi adalah:

  • anastomosis terbuka dari pelbagai saiz;
  • aliran darah dari aorta ke arteri paru-paru;
  • kekurangan kesan rawatan konservatif.

Kontraindikasi untuk kaedah ini adalah kes berikut:

  • aliran darah berlaku dari arteri pulmonari ke aorta;
  • perubahan tidak dapat dipulihkan pada jantung dan paru-paru;
  • ketegangan vaskular, lokasi tidak biasa mereka;
  • arteri femoral berdiameter kurang dari 2 mm;
  • penyakit jantung berjangkit dan radang.

Kelebihan kaedah ini termasuk trauma ringan pada lapisan muskuloskeletal dan risiko komplikasi kecil. Tempoh pemulihan memakan masa hingga dua minggu. Kadang-kadang lubang itu boleh membesar lagi, rekanalisasi berlaku, dalam kes ini, operasi kedua dilakukan.

Saluran bukan duktus dianggap sebagai kecacatan putih kongenital. Dalam kes ini, darah vena tidak bercampur dengan arteri dalam lingkaran besar peredaran darah. Sekiranya masalah tidak dapat diselesaikan tepat pada waktunya, kecacatan berubah menjadi kecacatan biru - pergerakan darah berlaku dari kanan ke kiri. Tekanan pada arteri pulmonari mempengaruhi penguncupan otot jantung. Proses stagnan menyebabkan endokarditis.

Saluran lebar membawa kepada peningkatan ukuran jantung. Pengembangan ruang organ menyebabkan aritmia, lonjakan tekanan meningkatkan risiko strok. Kerana peregangan otot jantung, timbul aneurisma dinding dan saluran salurannya.

Perubahan distrofik dan sklerotik pada tisu paru-paru berlaku. Menyertai jangkitan membawa kepada bronkopneumonia yang berterusan. Dengan OAP, stenosis vaskular yang signifikan secara hemodinamik dapat berkembang. Tapak kerosakan tisu iskemia muncul di jantung, yang merupakan prasyarat untuk perkembangan infark miokard.

Akibat berikut kurang biasa: pecahnya saluran, tidak sesuai dengan nyawa, serangan jantung.

Ahli kardiologi cuba melakukan operasi pada peringkat awal perkembangan patologi. Apabila ibu bapa menolak pertolongan atau mencegah pemeriksaan pencegahan, kemungkinan anak-anak mati meningkat berkali-kali. Arteriosus duktus terbuka yang besar tanpa terapi yang betul jarang hidup hingga 40 tahun..

Terapi ubat membantu menyingkirkan masalah dalam 80% kes. Kematian semasa campur tangan pembedahan tidak melebihi 3%, terutamanya bayi pramatang. Selepas beberapa ketika, saluran boleh terbuka. Peratusan kanak-kanak tersebut adalah 0.1% daripada semua yang dikendalikan.

Untuk pencegahan, sebelum merancang kanak-kanak, perlu dilakukan perundingan genetik, terutama jika riwayat saudara-mara darah mempunyai atau mempunyai masalah jantung. Dengan pengesanan penyakit yang tepat pada masanya, diagnosis yang betul dan rawatan yang dipilih, prognosisnya baik. Setelah menutup saluran, rasa tidak selesa dan semua gejala hilang.

Open ductus arteriosus (OAI) - penyakit jantung kongenital (PJK), di mana kanak-kanak itu tidak membesar selepas kelahiran saluran Botallov. Pada mulanya, gejala tidak ada, dan gejala muncul secara beransur-ansur. Lama kelamaan, intensiti mereka meningkat. Patologi menduduki tempat kelima dalam kekerapan diagnosis. Biasanya, saluran ditutup hingga minggu ke-8 kehidupan, tetapi dengan patologi ia terus berfungsi. Diagnosis boleh dibuat dengan menggunakan sejumlah kajian. Selalunya, penyimpangan berlaku pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktu yang ditentukan. Ia dianggap sebagai salah satu kecacatan yang paling berbahaya, dan rawatan penyimpangan selalu dilakukan secara pembedahan..

Saluran Botallov kadang-kadang didiagnosis pada bayi pramatang

Ductus arteriosus terbuka secara langsung berkaitan dengan kekurangan oksigen semasa melahirkan. Selalunya, patologi terdapat pada kanak-kanak yang dilahirkan sebelum waktunya. Maksudnya, pelanggaran adalah jarang berlaku pada bayi jangka panjang.

Pada janin, saluran arteri atau Botallic menghubungkan arteri pulmonari dengan aorta. Selepas kelahiran, sistem pernafasan mula menjalankan fungsinya sepenuhnya. Tidak perlu adanya saluran. Pada bayi yang sihat, ia tumbuh pada usia sekitar 3-9 minggu sepenuhnya. Saluran berhenti memenuhi fungsinya selama 3-5 hari seumur hidup. Doktor membahagikan faktor-faktor yang memprovokasi kepada 2 jenis. Mereka adalah:

Pada kebiasaannya, pada bayi yang baru lahir, saluran Botallov terlalu banyak

Penyimpangan merangkumi faktor yang memprovokasi:

  • kelahiran pramatang;
  • keabnormalan pada set kromosom;
  • kekurangan oksigen pada bayi semasa melahirkan;
  • kekurangan jisim otot;
  • penyakit berjangkit yang dibawa oleh ibu semasa mengandung;
  • komponen aktif secara biologi yang terdapat di dalam badan dalam kuantiti yang berlebihan;
  • penggunaan dadah oleh seorang wanita;
  • kehadiran tabiat buruk pada ibu.

Faktor genetik merangkumi keturunan. Terdapat risiko tinggi adanya penyimpangan pada anak yang ibu bapa atau saudara-mara mereka juga didiagnosis menghidap penyakit jantung. Biasanya, janin mempunyai kelainan pada set kromosom.

Risiko mengembangkan patologi pada bayi pramatang jauh lebih tinggi daripada pada bayi yang lahir tepat pada waktunya

Terdapat risiko tinggi patologi pada anak seorang wanita yang merokok semasa mengandung, menggunakan minuman atau ubat-ubatan yang mengandung alkohol. Oleh itu tabiat buruk dilarang sama sekali.

Arteriosus duktus terbuka pada kanak-kanak mempunyai 4 darjah. Patologi dibezakan bergantung pada tahap tekanan di arteri pulmonari:

  • Tekanan LA tidak melebihi 35-40% arteri;
  • hipertensi paru sederhana;
  • hipertensi paru yang teruk;
  • hipertensi paru yang teruk.

Saluran arteri terbuka, bergantung pada ciri kursus, dibahagikan kepada 3 peringkat. Ciri-ciri masing-masing ditunjukkan dalam jadual..

PertamaPenyesuaian primer. 2.5-4 tahun pertama kehidupan bayi berlangsung. Ia disertai dengan serangan spontan, yang sering mengakibatkan kematian.
KeduaIa berlangsung dari sekitar 4 hingga 19 tahun. Terdapat beban sistolik berterusan dari salah satu ventrikel.
KetigaIa berlangsung sehingga 20-23 tahun. Duktus arteriosus terbuka pada orang dewasa berlaku bersamaan dengan pembinaan semula kapilari paru. Perubahan sklerotik maut ditunjukkan. Gejala hipertensi paru berlaku..

Rawatan dipilih bergantung pada tahap kerosakan. Adalah mustahil untuk menentukan jenis patologi secara bebas.

Tidak pertumbuhan saluran Botallov disertai dengan pemutihan kulit. Organ dalaman tidak merasakan kebuluran oksigen. Atas sebab inilah pesakit kecil merasa puas..

Gejala ditunjukkan jika ukuran saluran arteri selepas kelahiran adalah:

  • 1.4-1.6 mm - pada kanak-kanak yang dilahirkan pramatang;
  • lebih daripada 9 mm - pada bayi yang dilahirkan tepat pada waktunya.

Dengan tahap patologi yang ringan, kanak-kanak berasa puas

Dengan ukuran saluran yang lebih kecil, patologi tidak muncul dengan cara apa pun. Penyimpangan dicirikan oleh:

  • penurunan selera makan;
  • keletihan berlebihan;
  • kesukaran bernafas
  • berdebar-debar jantung;
  • gangguan tidur;
  • kelewatan dalam perkembangan fizikal;
  • kenaikan berat badan yang perlahan;
  • radang paru-paru awal dan teruk.

Di hadapan CHD OAP, anak menangis secara berlebihan, selera makan berkurang, tidur terganggu. Kanak-kanak itu terus bangun. Seorang pesakit kecil mengalami sesak nafas, degupan jantung melebihi normal.

Kanak-kanak mempunyai gumaman jantung yang jelas. Kapal besar sangat berdenyut, dan kulit menjadi pucat.

Biasanya, simptom muncul pada hari-hari pertama selepas kelahiran. Pada kanak-kanak dengan penyimpangan, radang paru-paru dan bronkitis sering berlaku. Pesakit kecil ketinggalan dalam perkembangan dari rakan sebaya mereka. Mereka mengalami peningkatan keletihan. Gejala takikardia kadang-kadang mungkin..

Pneumonia dan bronkitis sering bersamaan dengan penyakit di saluran terbuka

Penyimpangan berlaku secara spontan. Ini mungkin berlaku pada masa remaja, ketika melahirkan anak atau dengan senaman fizikal yang kuat.

Pada masa dewasa, pecahnya ductus arteriosus mungkin berlaku. Berpeluh berlebihan dan pernafasan cepat berlaku. Pesakit Penyakit Berjangkit.

Ductus arteriosus terbuka pada bayi baru lahir dengan diameter kecil, sebagai peraturan, tidak menimbulkan komplikasi. Gejala negatif tidak wujud. Penyimpangan besar tidak dapat ditutup secara bebas. Kemungkinan manifestasi:

  • hipertensi paru;
  • kegagalan jantung;
  • endokarditis;
  • aritmia.

Hipertensi paru dicirikan oleh tekanan darah tinggi di paru-paru. Keadaan ini memberi kesan negatif terhadap fungsi jantung. Secara beransur-ansur, kegagalan jantung terbentuk. Terdapat sklerosis tisu. Sekiranya tidak dirawat, bentuk komplikasi yang tidak dapat dipulihkan berlaku..

Hipertensi paru boleh menyebabkan kegagalan jantung.

Pada masa kanak-kanak, saluran Botallov yang terbuka sering menyebabkan pembentukan endokarditis. Penyimpangan dicirikan oleh keradangan dinding posterior jantung. Disfungsi injap berlaku. Pada pesakit kecil, suhu badan meningkat, berpeluh berlebihan dan demam. Anda boleh menyedari pelanggaran tersebut dengan adanya sakit kepala dan kelesuan..

Hati diperbesar. Terdapat risiko aritmia. Pesakit mengadu sakit kepala dan penurunan prestasi yang cepat.

Kadang-kadang, dengan tahap OAP yang lebih maju, wanita dikategorikan secara kontraindikasi pada kehamilan. Penting untuk memantau kesejahteraan anda dan mencegah komplikasi.

PJK pada kanak-kanak dan orang dewasa boleh menjadi punca infark miokard. Pelanggaran tersebut dianggap akut - fokus nekrosis iskemia muncul di otot jantung. Penyimpangan ditunjukkan oleh rasa sakit yang teruk di kawasan dada, yang tidak dihilangkan oleh ubat khas. Kulit menjadi pucat, berpeluh berlebihan diperhatikan, mungkin diperlukan rawatan di hospital.

Endokarditis - salah satu komplikasi saluran Botallal

Komplikasi yang jarang ditemui termasuk:

  • pecah saluran arteri;
  • ketidaksesuaian lengkap dengan kehidupan;
  • serangan jantung;
  • selsema kerap.

Penting untuk mengetahui apakah ductus arteriosus terbuka yang berbahaya pada kanak-kanak. Patologi boleh menyebabkan sejumlah komplikasi. Oleh itu, semua cadangan doktor harus dipatuhi..

Langkah pertama dalam mewujudkan CHD OAP pada kanak-kanak melibatkan pemeriksaan pesakit kecil. Doktor mendengar gumaman jantung. Berdasarkan hasil pemeriksaan awal, doktor menetapkan kaedah diagnostik lebih lanjut. Pesakit diberi arahan untuk:

  • Ekokardiografi;
  • roentgenografi;
  • ECG;
  • tomografi dikira.

Ekokardiografi dilakukan dengan menggunakan gelombang ultrasound. Berkat kajian ini, doktor dapat menilai keadaan kamera, serta ukuran dan fungsinya. Fungsi kontraktil dikesan..

Ekokardiografi adalah kaedah utama untuk mengesan patologi

Radiografi menilai keadaan jantung. Jumlah darah yang beredar ditentukan. ECG diperlukan untuk menilai aktiviti elektrik jantung. Di samping itu, ia membantu mengenal pasti penyimpangan tambahan..

Pesakit juga dirujuk untuk tomografi yang dikira. Ia biasanya digunakan untuk mendiagnosis orang dewasa. Hanya doktor yang boleh mengarahkan penyelidikan.

Pembedahan dengan ductus arteriosus terbuka adalah satu-satunya cara untuk menormalkan keadaan. Jika tidak, patologi boleh membawa maut kepada bayi yang baru lahir sebelum berumur satu tahun. Campur tangan pembedahan mungkin dilakukan setelah diagnosis menyeluruh.

Ductus arteriosus terbuka 2 mm bukanlah petunjuk mutlak untuk pembedahan. Operasi ditunjukkan dengan ukuran pesongan 4 mm.

Bayi pramatang dengan berat badan normal tidak memerlukan pembedahan segera. Doktor menyarankan untuk menunggu sebentar, kerana ada kemungkinan penyimpangan akan hilang dalam masa terdekat dengan sendirinya.

Pada bayi pramatang, saluran Batallov dapat tumbuh dengan sendirinya setelah beberapa ketika

Campur tangan pembedahan biasanya disarankan pada usia tiga hingga lima tahun. Terdapat dua kaedah operasi utama:

Untuk beberapa waktu selepas operasi, pesakit kecil memerlukan pengawasan doktor. Anak mesti berada di unit rawatan rapi. Sambungan peranti khas mungkin diperlukan. Hanya sehari kemudian, bayi dipindahkan ke wad biasa. Dia dibenarkan bangun dan bergerak. Tempoh tinggal di hospital biasanya tidak melebihi 7 hari.

Selepas pembedahan, terdapat risiko komplikasi. Badan sangat lemah. Pada mulanya, aktiviti fizikal dikontraindikasikan. Kemudian mereka diperkenalkan secara beransur-ansur.

Selepas operasi, doktor memberi cadangan asas kepada ibu bapa anak untuk menjaga. Dilarang sama sekali menarik anak dengan tangan atau menaikkan, mengambil kawasan ketiak. Sebaiknya bawa pesakit kecil di lengan anda sekerap mungkin. Diet diperlukan.

Pembedahan adalah satu-satunya cara untuk merawat duktus arteriosus terbuka

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis