EXTRASYSTOLIA: peringkat rawatan

Extrasystole (ES) adalah jenis gangguan irama yang paling biasa dan didiagnosis pada pesakit dengan pelbagai jenis penyakit, bukan hanya kardiologi. Walau bagaimanapun, kepentingan klinikalnya pada pesakit yang berbeza sangat berbeza, kata penyair

Extrasystole (ES) adalah jenis gangguan irama yang paling biasa dan didiagnosis pada pesakit dengan pelbagai jenis penyakit, bukan hanya kardiologi. Walau bagaimanapun, kepentingan klinikalnya pada pesakit yang berbeza sangat berbeza, jadi rawatan ES memerlukan pendekatan yang berbeza. Mesej ini akan menggariskan prinsip asas rawatan pelbagai jenis ES.

Langkah pertama yang diperlukan untuk memilih rawatan yang mencukupi adalah diagnosis ES yang tepat dengan penentuan asal usulnya (ventrikel atau supraventrikular). Tidak sukar untuk mengesyaki kehadiran ES pada pesakit ketika dirasakan secara subjektif. Selalunya ES berfungsi yang paling "tidak menyenangkan" adalah yang paling tidak menyenangkan bagi pesakit. Dengan extrasystole ventrikel (VES), gejalanya lebih ketara, nampaknya disebabkan oleh peningkatan jangka masa jeda (perasaan "serangan jantung" dan kontraksi jantung post-extrasystolic pertama yang lebih kuat). Untuk mendiagnosis ES, ECG standard yang digabungkan dengan pemantauan Holter (XM) sudah mencukupi. Diagnosis extrasystole supraventrikular (NZHES) boleh menjadi sukar sekiranya ECG mempunyai luas (E 0.12 s, kerana konduksi yang menyimpang) kompleks QRS, dalam kebanyakan kes, berdasarkan jenis blokade blok cawangan bundle kanan; NZHES "Awal" (pengenaan gelombang P pada T sebelumnya dapat menyebabkan kesalahan dalam pengenalpastian gelombang P); tersekat NZHES (gelombang P pramatang, tidak dijalankan pada ventrikel). Untuk pembezaan ZhES dan NZhES dengan kelakuan yang menyimpang, perbandingan bentuk dan selang lekatan dengan extrasystoles yang direkodkan sebelumnya harus digunakan.

Ketekunan selang lekatan dan bentuk gelombang P (dengan NZHES) atau kompleks QRS (dengan ZHES) adalah tanda monotopi ES. Keperluan untuk diagnosis topikal ES yang lebih tepat timbul dalam kes rawatan pembedahan, yang didahului oleh kajian elektrofisiologi (EFI). Induksi menggunakan rangsangan ekstrasistol setempat yang sama dengan "semula jadi" mengesahkan ketepatan diagnosis topikal.

HM dijalankan untuk mengesahkan diagnosis VES (terutama dengan adanya extrasystoles jarang yang tidak dapat diperbaiki pada ECG standard), untuk menentukan mono- dan polimorfisme ES dan terutama untuk menentukan bilangan ES pada siang hari, pengedarannya mengikut waktu dan hubungan dengan pelbagai faktor. Diterima adalah kehadiran tidak lebih dari 30 ES per jam. Masa pemantauan yang lebih pendek dapat digunakan (misalnya, untuk menilai keberkesanan rawatan). ES juga pertama kali dapat dikesan semasa pelbagai ujian ECG tekanan. Sekiranya terdapat hubungan anamnestic yang jelas antara kejadian ES dan beban, ujian ini dapat dilakukan secara khusus untuk mengesahkan diagnosis ES (biasanya ventrikel); dalam kes-kes ini, keadaan harus dibuat untuk kemungkinan menghidupkan semula. Hubungan antara VES dan beban dengan kebarangkalian tinggi menunjukkan etiologi iskemia mereka.

Pada masa yang sama, VES idiopatik boleh ditekan oleh aktiviti fizikal..

Tahap kedua - dan salah satu yang paling penting - dalam perjalanan ke pemilihan terapi yang mencukupi untuk ES adalah penentuan etiologinya, pengetahuannya, di samping kemungkinan melakukan terapi etiotropik untuk sejumlah penyakit, memungkinkan menentukan nilai prognostik ES pada pesakit tertentu dan memilih ubat antiarrhythmic. Oleh itu, semua peluang harus digunakan untuk membuat diagnosis etiologi, yang dalam praktik terapi jauh lebih penting daripada menentukan mekanisme elektrofisiologi ES (masuk semula atau mencetuskan aktiviti).

Pertama sekali, perlu mengenal pasti penyebab ES yang dapat dihapuskan (terapi etiotropik berkesan mungkin), tanpa terapi ES tidak akan berjaya:

1. Penyalahgunaan teh, kopi, minuman beralkohol (termasuk bir), merokok intensif, penggunaan psikostimulan, ubat-ubatan, metilxanthines, antidepresan trisiklik, diuretik thiazide dan loop, cavinton, nootropil, kontraseptif hormon, penggunaan agonis β-adrenergik yang dihirup. Pesakit sendiri dapat memperhatikan hubungan gangguan dalam kerja jantung dengan salah satu faktor ini, dalam hal ini, bersama dengan terlalu rendah, pembesar-pembesar peranan mereka juga mungkin berlaku. Sekiranya terdapat perkembangan ES yang cukup akut, perlu mengecualikan hipokalemia, termasuk kerana pengambilan diuretik. Kita tidak boleh melupakan kemungkinan kesan aritmogenik ubat antiaritmia kelas IA, IC, III dan glikosida jantung (ia boleh memprovokasi bukan sahaja ZhES, tetapi juga NZhES).

2. Hipertiroidisme (pemeriksaan hormon tiroid diperlukan pada pesakit dengan ES).

3. Miokarditis, termasuk dalam kerangka penyakit berjangkit (termasuk endokarditis berjangkit) dan penyakit autoimun. Hubungan antara episod pertama dan "eksaserbasi" extrasystole, yang mengalir dalam gelombang (dengan tempoh pengampunan) dengan jangkitan bersamaan, adalah tanda miokarditis paling khas yang dialami dalam sejarah, yang menyebabkan pembentukan kardiosklerosis postmyocarditis atau tetap aktif (mereka mencadangkan bahawa kardiosklerosis dianggap hanya sebagai salah satu fasa kursus laten) miokarditis). Sekiranya tidak ada tanda-tanda klinikal miokarditis yang jelas untuk diagnosis ini mungkin menunjukkan: tanda-tanda keradangan yang tidak spesifik; antibodi terhadap miokardium (terutamanya kelas IgM), virus Coxsackie kumpulan B, ECHO, sitomegalovirus, virus Epstein-Barr, HIV (sehingga 10% daripada mereka yang dijangkiti menderita miokarditis), streptokokus; perubahan tidak spesifik gelombang T pada ECG dan gangguan konduksi, selalunya pada tahap yang berbeza; tanda-tanda perikarditis dalam kombinasi dengan gangguan kontraktik mosaik, regurgitasi injap subklinis, dilatasi ruang yang sederhana (mungkin hanya atria), penurunan sederhana dalam pecahan pelepasan; peningkatan tahap troponin T (ditentukan hanya pada bulan pertama penyakit ini); penurunan tahap interferon dan peningkatan faktor nekrosis tumor (mereka adalah penanda tambahan miokarditis imun). Kaedah diagnostik yang paling tepat untuk miokarditis lambat, satu-satunya manifestasi yang mungkin ES, adalah biopsi miokard (di kebanyakan institusi ia tidak dilakukan).

Sekiranya tidak ada tanda-tanda miokarditis dan adanya fokus inflamasi serentak yang sukar untuk "didiskaunkan" ketika cuba mengenal pasti etiologi ES, adalah wajar untuk membuat andaian distrofi miokard berjangkit toksik.

Diagnosis kardiosklerosis pasca-miokarditis, yang menyiratkan kelengkapan proses keradangan dan kemustahilan rawatan etiotropik, dibenarkan dalam mengenal pasti tanda-tanda kerosakan miokardium keradangan tanpa penanda imunologi keradangan semasa. Perlu diperhatikan kemungkinan adanya mekanisme pemicu ZhES yang sensitif terhadap verapamil atau β-blocker pada pesakit dengan kardiosklerosis postmyocarditis.

4. Anemia. Kepentingannya untuk perkembangan ES dapat diremehkan, sementara, dengan latar belakang peningkatan hemoglobin, perjalanan ES bertambah baik..

Dalam penyakit lain yang disertai ES, kemungkinan terapi etiotropik sangat terhad (selalunya pelaksanaannya tidak mungkin), bagaimanapun, membuat diagnosis etiologi yang tepat tetap berlaku. Penyebab ES yang serupa merangkumi faktor berikut:

    Penyakit jantung iskemia. ES boleh berfungsi sebagai manifestasi klinikal awal infark miokard, bersifat reperfusi (dan dalam hal ini tidak memerlukan rawatan), mencerminkan ketidakstabilan elektrik di kawasan aneurisme pasca infark (menyerupai infarksi QRS) dan menjadi manifestasi kardiosklerosis yang meresap. Semasa menjalankan ujian treadmill, kemunculan ZhES yang berpasangan dalam kadar denyutan jantung adalah penting

A. V. Nedostup, Doktor Sains Perubatan, Profesor
OV Blagova, Calon Sains Perubatan, Profesor Madya MMA yang diberi nama I. M. Sechenova

Semua mengenai extrasystole ventrikel: gejala, rawatan, akibatnya

Tarikh penerbitan artikel: 09/21/2018

Tarikh kemas kini artikel: 06/06/2019

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Ekstrasistol ventrikel (singkatan - ZhES) dalam kardiologi dianggap sebagai salah satu patologi jantung yang paling biasa.

Ia dicirikan oleh kerosakan irama - kemunculan kontraksi luar biasa yang kacau pada ventrikel. Penyetempatan pelanggaran sering menjadi alasan ramalan doktor yang mengecewakan.

Mekanisme pembangunan

Biasanya, penjana denyut yang mengawal pengecutan jantung adalah simpul sinus. Walaupun berfungsi secara normal, sumber nadi berlebihan ditekan.

Extrasystole menunjukkan bahawa sumber dorongan (sekunder) seperti ini telah meningkatkan aktivitinya.

Dalam sistem intraventrikular (serat Purkinje, batang bundel-Nya, cabang atau kakinya) timbul impuls yang luar biasa, menyebabkan ventrikel berkontraksi tanpa mengurangkan atria terlebih dahulu. Ini dapat dilihat pada elektrokardiogram: tidak ada gelombang P yang lengkap, yang menunjukkan kerja atrium.

Pakar memberi nama kepada fenomena ini - mekanisme masuk semula. Ini bermaksud bahawa dorongan yang melakukan pengujaan melalui jalan tertutup dan mengulangi tindakannya. Mekanisme seperti itu, menurut para saintis, sering menyebabkan pelbagai bentuk aritmia.

Dengan pengecutan ventrikel yang luar biasa, darah tidak dipam, fungsi sementara tidak dijalankan. Ini adalah pembaziran kekuatan jantung yang tidak berjaya, yang pada waktu itu seharusnya "berehat", dan sebagai hasilnya - "berfungsi untuk dipakai".

Terdapat norma relatif untuk bilangan extrasystoles di luar irama sinus yang berlaku pada siang hari:

  • 600-950 - dianggap sebagai keadaan yang tidak mengancam nyawa, jika tidak ada kelainan lain dalam kerja jantung dan gejala yang mengganggu (takikardia, sesak nafas tanpa sebab).
  • 1000-1200 adalah extrasystoles polimorfik. Disertai dengan kerosakan jantung yang ketara, yang tidak hanya dipaparkan pada ECG, tetapi juga pesakit sendiri merasakan.
  • 1200 atau lebih kontraksi ventrikel yang luar biasa setiap hari - ancaman langsung terhadap kehidupan dan kesihatan manusia.

Pada orang yang sihat, sehingga seratus ekstrasistol luar biasa yang jarang berlaku dapat terjadi pada siang hari, yang tidak mempengaruhi fungsi umum jantung dan kesejahteraan seseorang. Pada kanak-kanak, VES dan aritmia jantung lain (disingkat LDC) sering diperhatikan semasa akil baligh.

Punca extrasystole

Senarai umum penyebab extrasystole ventrikel boleh dibahagikan kepada 2 kumpulan:

  • gangguan fungsi - kontraksi ventrikel yang timbul di bawah pengaruh faktor fisiologi jangka pendek;
  • gangguan organik - extrasystoles yang disisipkan yang disebabkan oleh perubahan patologi (penyakit jantung dan vaskular).

Faktor neurogenik

Mereka juga dipanggil penyebab extrasystoles idiopatik (extracardiac)..

Ini termasuk:

  • merokok;
  • pengambilan alkohol;
  • minat kopi yang kuat (peningkatan nada saraf simpatik);
  • tekanan yang kerap, kecenderungan kemurungan;
  • insomnia, makan berlebihan, atau kerja mental (kerengsaan saraf vagus berlaku;
  • aktiviti fizikal yang tinggi.

Faktor neurogenik menimbulkan peningkatan aktiviti sistem simpatik-adrenal. Akibatnya, kontraksi luar biasa dari ventrikel jantung timbul.

Penyakit jantung

Pencetus langsung extrasystoles ventrikel boleh menjadi sebilangan patologi sistem kardiovaskular:

  1. Penyakit jantung koronari (PJK).
  2. Infarksi miokardium, kardiosklerosis postinfarction.
  3. Hipertensi arteri.
  4. Tachycardia atrium.
  5. Patologi sifat keradangan (endokarditis, miokarditis).
  6. Penguraian kecacatan jantung.
  7. Kardiomiopati.
  8. Ekstrasistol supraventrikular.
  9. Kegagalan jantung (kronik dan akut).
  10. Prolaps injap mitral.
  11. Kewujudan dan pengaktifan rasuk konduktif tambahan (James atau Kent beam).

Keadaan patologi juga termasuk ekstrasistol ventrikel, yang disebabkan oleh overdosis glikosida jantung.

Penyakit lain

Di antara patologi lain yang tidak bersifat kardiologi, para pakar mencatat:

  1. Pelanggaran kelenjar tiroid. Adakah pengeluaran hormon yang diperlukan berlebihan atau rendah.
  2. Dystonia vegetovaskular (VVD), dystonia neurocirculatory, vagotonia.
  3. Penyakit paru-paru (ZhES pada masa yang sama memprovokasi banyak ubat yang digunakan dalam rawatan - Eufillin, Berodual, Salbutamol dan lain-lain).
  4. Osteochondrosis serviks.
  5. Penyakit di mana diuretik, antidepresan, ß-adrenostimulan digunakan.

Pengelasan

Pengelasan extrasystoles ventrikel merangkumi semua ciri fenomena tersebut.

Ini perlu bagi pakar untuk menilai ancaman terhadap kesihatan, menetapkan rawatan yang berkesan (jika perlu) dan membuat prognosis.

Oleh itu, pada wabak ZhES terdapat:

  • Monotopik - dengan satu fokus nadi ektopik (dalam satu ventrikel).
  • Polytop - dengan beberapa fokus impuls sekunder (ventrikel kiri dan ventrikel kanan pada masa yang sama).

Menjelang jeda pampasan:

  • Jeda kompensasi penuh bermaksud bahawa jumlah selang sebelum dan pasca ektopik sama dengan jangka masa dengan dua kitaran jantung utama.
  • Jeda kompensasi tidak lengkap - jika jumlah selang kurang dari jangka masa dua kitaran jantung utama.

Menurut Laun-Wolf-Ryan (B. Lown, M. Wolf, M. Ryan) ekstrasistol ventrikel dibahagikan kepada 5 darjah untuk mengambil kira risiko fibrilasi:

  1. 1 darjah - extrasystoles monomorf (kurang daripada 30 jam dibenarkan).
  2. 2 darjah - monomorfik, lebih daripada 30 sejam.
  3. Gred 3 - kontraksi luar biasa polimorfik (kumpulan, berpasangan).
  4. Darjah 4 - dibahagikan kepada subkategori "a" - dipasangkan, "b" - salvo.
  5. Gred 5 - ZhE polimorfik voli (3-5 dalam setengah minit), memperbaiki takikardia supraventrikular paroxysmal. Dalam keadaan seperti itu, seseorang memerlukan rawatan kecemasan.

Peruntukkan juga 0 (sifar) darjah. Ini bermaksud ketiadaan extrasystoles (tunggal).

Pengijazahan mengikut masa berlakunya:

  • Awal - timbul semasa perjalanan dorongan melalui atria.
  • Interpolated - terdapat kontraksi serentak ventrikel kanan dan kiri dengan atria.
  • Lewat - extrasystoles semasa "rehat" ruang atas jantung.

Jenis extrasystoles Circadian:

Mengikut irama, mereka dibahagikan kepada kontraksi luar biasa aloritmia (berkala) dan sporadis (tunggal, tidak teratur).

Alorrhythmia terbahagi kepada:

  • Bigeminia - untuk pengurangan normal setiap detik terdapat 1 extrasystole.
  • Trigeminia - untuk setiap pertiga.
  • Quadrigeminia - setiap pengurangan keempat terganggu oleh yang luar biasa.

Gejala

Sekiranya pesakit tidak mempunyai patologi jantung latar belakang, maka, secara paradoks, extrasystole ventrikel lebih sukar baginya untuk bertoleransi daripada dengan adanya penyakit.

Ini disebabkan oleh beberapa keupayaan kompensasi badan..

Pada orang yang muda dan agak sihat, ZHES akan mewujudkan dirinya:

  • Perasaan "serangan jantung" diikuti oleh serangkaian rentak nyata. Cuba menjelaskan keadaan mereka, pesakit mengatakan bahawa jantung mereka tenggelam.
  • Beberapa degupan jantung yang kuat dengan latar belakang keadaan tenang.

Wanita semasa mengandung juga sering merasakan gegaran luar biasa di kawasan jantung. Ini disebabkan oleh penstrukturan latar belakang hormon, tetapi jika gejalanya mengganggu, anda perlu berjumpa doktor dan mengukur semua petunjuk.

Walaupun dengan semua gejala dan tanda di atas, ada kemungkinan untuk mendakwa kehadiran extrasystole ventrikel hanya berdasarkan hasil diagnostik.

Penting: sekiranya terdapat gangguan dalam kerja jantung, perlu berunding dengan doktor umum atau pakar kardiologi.

ECG dan kaedah diagnostik lain

Kaedah berikut digunakan untuk mendiagnosis penyakit:

  • ECG. Membolehkan anda memperbaiki semua yang berlaku pada jantung manusia semasa sistol (pengecutan) dan diastole (kelonggaran). Semasa menyahkod kardiogram, penampilannya adalah penampilan kompleks ventrikel QRS yang diperluas dan cacat, jeda kompensasi lengkap, ketiadaan gelombang P sebelum pengecutan luar biasa, perubahan dalam tempoh refraktori.
  • Pemantauan ECG menurut Holter. Ini adalah kaedah diagnostik, di mana alat khas dengan sensor dipasang pada seseorang, dengan siapa dia mesti menjalani hari biasa. Ini adalah pemerhatian harian yang memberi peluang kepada pakar untuk mengesan tempoh dan kekerapan berlakunya kontraksi ventrikel yang luar biasa. Pemantauan holter - kaedah diagnostik utama untuk ZhE.
  • Ergometri basikal. Kaedah ini digunakan untuk mengesahkan atau membantah hubungan patologi dengan aktiviti fizikal..

Sebagai kaedah diagnostik tambahan gunakan:

  • Analisis umum dan biokimia darah (untuk mengesan kolesterol yang dapat memprovokasi perkembangan aterosklerosis).
  • Ujian darah untuk hormon tiroid.
  • Ujian Treadmill.
  • Ekokardiografi.
  • Polikardiografi.
  • Rhythmocardiography.
  • ECG transesofagus.
  • Sphygmografi.

Biasanya, untuk menentukan diagnosis yang tepat, pesakit hanya perlu menjalani kajian ECG dan Holter, tetapi dalam beberapa kes mungkin diperlukan ujian darah dan ujian tekanan yang terperinci..

Terapi extrasystole ventrikel

Bergantung pada penyebab patologi, pakar secara individu memilih kaedah rawatan pesakit.

Terdapat satu peraturan umum: terapi harus menyeluruh. Ini adalah satu-satunya cara untuk menghilangkan gejala..

Cadangan umum

Pertama sekali, pesakit harus mengecualikan faktor idiopatik yang memprovokasi extrasystoles ventrikel dan kemungkinan komplikasi:

  1. Berhenti merokok (sepenuhnya).
  2. Kurangkan jumlah kopi dan teh yang kuat hingga 1 cawan sehari.
  3. Jangan minum.
  4. Lakukan senaman sederhana setiap hari (senaman).

Bagi atlet, jika mereka merasakan gegaran di jantung setelah melakukan senaman fizikal dan ini dapat dilihat pada elektrokardiografi, ia harus disederhanakan atau dihilangkan sebentar. Sekiranya gejala-gejala ZhES tidak menampakkan diri sebagai episod khas, atau mereka masih bujang, maka anda boleh terlibat dalam sukan.

Diet adalah apa yang ditetapkan oleh doktor untuk hampir semua penyakit. Sesungguhnya, pemakanan yang teratur di rumah akan membantu sistem kardiovaskular mengatasi patologi dengan lebih cepat..

Anda mesti menolak:

  • berminyak;
  • goreng;
  • produk dengan bahan tambahan makanan sintetik (yogurt, kerepek);
  • masin (garam meningkatkan tahap tekanan arteri yang boleh menjadi serangan extrasystole yang kerap).

Makan berlebihan dilarang sama sekali. Makan mesti lambat, tinggalkan meja dengan rasa kenyang yang menyenangkan, dan tidak rasa berat.

Adalah berguna untuk memasukkan dalam diet:

  • pisang
  • buah kering;
  • produk tenusu semula jadi;
  • sayur-sayuran mentah, kacang.

Rawatan ubat

Sekiranya kontraksi patologi ventrikel jantung berlaku lebih kerap daripada 30 kali sejam, dan pembetulan gaya hidup dan pemakanan tidak membantu, dan pesakit mengadu degupan jantung yang tajam dan jelas, doktor menetapkan ubat.

Tujuannya adalah untuk menghilangkan gejala dan mencegah perkembangan jenis aritmia yang teruk:

  1. Tahap 1 - fitopreparasi sedatif, penyekat ß-adrenergik (Obzidan, Anaprilin, Nebilet), pengencer darah (Aspirin, Cardiomagnyl), Panangin, Asparkam.
  2. Tahap 2 - pengenalan ubat-ubatan antiaritmia (sekiranya tiada kesan rawatan pada tahap 1). Ulasan paling selamat bagi pakar kardiologi adalah antiaritmia kelas 2. Ini adalah Allapinin, Amiodarone, Propranolol, Metoprolol, Verapamil. "Etatsizin" (1 kelas), "Lidocaine", "Mexarithm".
  3. Tahap 3 - mengambil ubat antiaritmia kelas 3 (Amiodarone, Cordaron) - ubat pilihan untuk mencegah fibrilasi ventrikel.
  4. Tahap 4 - penggunaan gabungan ubat-ubatan (ß-blocker, antiarrhythmics).

Penting: ubat ini mempunyai kesan kardiologi yang ketara, jadi hanya seorang doktor yang dapat mengambil kira semua risiko dan menetapkannya kepada pesakit. Pemilihan ubat dan dos harus diamanahkan kepada pakar kardiologi, ubat-ubatan sendiri dengan antiaritmia tidak boleh diterima.

Kaedah pembedahan

Pendapat ahli kardiologi mengenai campur tangan pembedahan untuk patologi ini menyetujui satu perkara - ia hanya ditunjukkan kepada pesakit sekiranya ubat gagal menyingkirkan extrasystole.

Kaedah yang paling biasa digunakan adalah Radio Frequency Ablation (RFA). Semasa prosedur, menggunakan gelombang radio, sumber impuls patologi dihancurkan.

Kontraindikasi untuk pembedahan pada orang dewasa mungkin bahawa pesakit tidak dapat mentolerir anestesia umum.

Kemungkinan akibatnya

Perkembangan dan hasil patologi bergantung pada tahap di mana ia didiagnosis, bagaimana ia terwujud, dan dengan kaedah apa rawatan itu dilakukan..

Ekstrasistol fisiologi tidak mengancam kehidupan dan kesihatan, tetapi organik, dengan rawatan yang tepat pada waktunya dan tidak tepat, berbahaya dan lambat laun akan menyebabkan kecacatan atau kematian pramatang seseorang.

Ramalan

Walaupun pesakit didiagnosis dengan extrasystole ventrikel dengan latar belakang penyakit jantung, rawatan harus dimulakan sedini mungkin, tidak menyimpang dari rejimen pil yang ditentukan oleh doktor dan menjalani gaya hidup yang sihat. Hanya dalam kes ini, prognosis akan baik dan orang itu dapat menyembuhkan patologi, menjalani kehidupan yang panjang dan penuh.

Walaupun jantung tidak terganggu dengan gangguan dalam kerjanya, sangat penting untuk memahami bahawa banyak patologi berjalan secara rahsia dan dikesan terlambat (terutama pada lelaki). Oleh itu, sangat penting untuk menjalani pemeriksaan fizikal rutin dan melakukan EKG setiap tahun..

Sekiranya anda dipandu oleh logik, anda perlu menenangkan hati untuk memulihkan irama. Oleh itu, ubat penenang dan antispasmodik adalah sempurna. Yang bertindak serentak. Oleh kerana itu, valocordin atau corvalol boleh digunakan.

Helo. dari 18 tahun fibroadenoma pada kedua kelenjar susu. pada 27 kehamilan pertama, melahirkan. ini adalah tahun 2010. pada tahun 2012 dan 2013 kehamilan kedua dan ketiga berturut-turut, pengguguran, yang menyebabkan kemerosotan kesihatan. pada tahun 2015 melahirkan anak kedua. Fibroadematosis telah berkembang sepenuhnya di kelenjar susu kanan, tetapi pendapat doktor dibahagikan, yang lain percaya bahawa ini adalah fibroadenoma yang besar. dihantar untuk dikeluarkan dan sebaik sahaja saya bersetuju, saya menghidap sinusitis purulen, maka kehamilan dan keguguran spontan, pada akhirnya, tidak menjalani operasi. Mengenai kehamilan - pada bulan November 2018, kehamilan kelima terungkap, tetapi saya mula menanggungnya dengan teruk, akibatnya, pada 6-7 minggu, keguguran dan kesihatan saya secara amnya memburuk, ia segera menjadi ketara walaupun pada penampilan saya. Saya berada di hospital, menjalani rawatan, tetapi ujian berulang tidak dilakukan, mereka dikeluarkan dengan diagnosis yang sihat. dan pada bulan Januari, sebelum haid pertama, saya hampir mati. Saya menyakitkan semua yang mungkin dan tidak mungkin, sehingga saya mual dan cirit-birit. Terseksa selama beberapa jam dan sudah larut malam berbaring di atas katil dengan perasaan bahawa jiwaku telah meninggalkan tubuhku sekarang. Tidak ada panik, ketakutan atau kesakitan. Tanpa berat badan sepenuhnya. tertidur pada waktu pagi dan kemudian mula pulih. Pada bulan Februari, perkara yang sama. Dan pada bulan Mac, selepas haid semuanya sama, tetapi berjalan di tempat kerja. hampir mati lemas dan lagi keadaan tanpa berat badan. Bahkan tidak ada rasa takut. Saya sekarang takut akan tempat di mana ia panas dan sukar bernafas, saya sangat letih, dan bersedia untuk mengecilkan hati sesiapa sahaja yang mendapatnya. Ini sangat teruk. Pemeriksaan apa yang harus dilalui dan pakar mana yang harus dirundingkan? Dari yang kronik: anemia, VVD untuk hipotonik, serviks dan osteochondrosis toraks, dua pengguguran, kelahiran pertama sangat mendesak kerana plasenta yang melekat, kelahiran kedua adalah sesar, kord tambahan, fibroadenoma pada payudara kiri dan saya tahu apa itu fibroadenosis yang betul. Semua yang saya ingat. Terima kasih terlebih dahulu!

Soalan dijawab oleh Julia Dmitrieva (Sych) - pakar kardiologi yang berlatih, jawapannya diterbitkan seminggu sekali.

Ekstrasistol ventrikel

Ekstrasistol ventrikel bermaksud salah satu jenis gangguan irama jantung, yang dicirikan oleh kontraksi luar biasa dari miokardium ventrikel. Patologi seperti itu, berbeza dengan takikardia supraventrikular, biasanya tidak dikaitkan dengan gangguan fungsi peraturan aktiviti jantung, tetapi dengan beberapa perubahan organik dalam miokardium.

Patogenesis didasarkan pada pelanggaran keseragaman elektrik miokardium akibat penyakit keradangan atau perubahan cicatricial (contohnya, selepas infark miokard). Akibatnya, perapian peningkatan automatisme dan kegembiraan muncul di otot jantung ventrikel, yang menghasilkan impuls saraf yang melewati sistem pengalir dan menyebabkan pengecutan miokardium yang luar biasa.

Pengelasan

Terdapat beberapa pilihan untuk klasifikasi extrasystole ventrikel. Keperluan untuk mengetahui semua kemungkinan pilihan untuk membahagikannya kepada beberapa kumpulan adalah kerana perbezaan gejala, prognosis dan pilihan rawatan untuk patologi.

Salah satu kriteria yang paling penting dalam mengklasifikasikan extrasystole seperti itu adalah kejadian extrasystole. Oleh extrasystole (ES) difahami satu kontraksi luar biasa. Oleh itu, peruntukkan:

  1. Jarang (hingga 5 seminit).
  2. Kurang jarang (ES frekuensi sederhana). Jumlah mereka boleh mencapai 16 per minit.
  3. Kerap (lebih daripada 16 dalam satu minit).

Pilihan yang sama pentingnya untuk membahagi ES ke dalam kumpulan adalah ketumpatan kejadiannya. Ini kadang-kadang disebut sebagai "Kepadatan ECG".

  1. Ekstrasistol tunggal.
  2. Berpasangan (dua ES saling mengikut satu sama lain).
  3. Kumpulan (tiga atau lebih).

Bergantung pada tempat kejadian, terdapat:

Pembahagian dengan bilangan fokus pengujaan patologi:

  1. Monotopik (satu wabak).
  2. Polytop (beberapa fokus pengujaan, yang terletak di satu ventrikel, dan di kedua-duanya).

Pengelasan mengikut irama:

  1. Alorrhythmic - extrasystoles berkala. Dalam kes ini, bukannya setiap detik, ketiga, keempat, dll. pengecutan normal berlaku extrasystole ventrikel:
    • bigeminia - pengurangan setiap detik adalah extrasystole;
    • trigeminia - setiap pertiga;
    • quadrigeminia - setiap pertiga dan seterusnya.
  2. Sporadis - tidak biasa, bebas dari irama jantung normal, extrasystoles.

Menurut hasil tafsiran pemantauan Holter, beberapa kelas extrasystoles dibezakan:

  • Gred 0 - tiada ES;
  • kelas 1 - ES monotopik tunggal yang jarang berlaku, tidak melebihi 30 sejam;
  • kelas 2 - serupa dengan kelas 1, tetapi dengan frekuensi lebih dari 30 selama satu jam;
  • kelas 3 - ES polytopik tunggal;
  • kelas 4A - ES berpasangan politopik;
  • kelas 4B - mana-mana kumpulan ES dengan takikardia ventrikel;
  • kelas 5 - kemunculan extrasystoles awal yang berlaku pada masa relaksasi tisu otot jantung. ES seperti itu sangat berbahaya, kerana mungkin merupakan pendahulu serangan jantung.

Klasifikasi Wolf-Laun ini dirancang untuk menilai risiko dan prognosis penyakit dengan lebih mudah. Kelas 0 - 2 secara praktikal tidak menimbulkan ancaman kepada pesakit.

Semasa memilih kaedah rawatan, doktor bergantung terutamanya pada klasifikasi, bergantung pada tahap kebinasaan extrasystole. Kursus jinak, berpotensi ganas, dan ganas dibezakan..

Pengelasan mengikut tahap extrasystole ventrikel jinak

Penyebab extrasystole ventrikel

Walaupun hakikat bahawa perubahan sifat fungsional miokardium dianggap sebagai prasyarat untuk pengembangan extrasystole supraventricular, penyimpangan seperti ini kadang-kadang boleh menyumbang kepada berlakunya ES ventrikel. Dalam kes yang jarang berlaku, dos nikotin, kafein, atau tekanan emosi yang besar masih boleh menyebabkan extrasitols ventrikel tunggal. Ini dapat diperhatikan dengan VVD (dystonia vegetatif-vaskular).

Sebab utama perkembangan extrasystole ventrikel adalah kerosakan organik pada otot jantung. Dalam lebih daripada separuh kes, patologi berkembang dengan latar belakang penyakit jantung koronari (PJK). Sebarang lesi, seperti infark miokard, keadaan pasca infark, pelbagai kardiomiopati, hipertensi arteri dan malformasi menyebabkan ES ventrikel.

Dalam beberapa kes, penyakit ini berkembang dengan latar belakang tirotoksikosis kronik, di mana miokardium terdedah kepada kesan toksik hormon tiroid. Tindakan pada otot jantung antiaritmia tertentu, glikosida jantung dan ubat yang digunakan untuk merawat penyakit paru-paru (Berodual, Salbutamol, Eufillin) juga menyumbang kepada berlakunya ES.

Gejala patologi

Sekiranya aduan tersebut mengganggu untuk pertama kalinya dan disertai dengan peningkatan kadar denyutan jantung (HR) lebih dari 120 per minit, anda mesti segera menghubungi institusi perubatan atau menghubungi ambulans.

Sebarang kerosakan pada jantung boleh menambahkan rasa sakit pada gejala extrasystole ventrikel di belakang sternum atau serangan sesak nafas. Ini biasa berlaku pada kegagalan jantung kronik (CHF) dan PJK..

ES ventrikel berkumpulan atau politopik yang kerap boleh menyebabkan fibrilasi ventrikel. Dalam kes ini, selain kehilangan kesedaran, pesakit dapat berhenti bernafas dengan perkembangan kematian klinikal.

Diagnosis extrasystole ventrikel

Untuk menentukan jenis extrasystole ini, tiga jenis diagnostik utama adalah mencukupi: soal siasat dan pemeriksaan pesakit, beberapa jenis makmal dan jenis penyelidikan instrumental.

Pada awalnya, aduan dikaji. Sekiranya terdapat persamaan dengan yang dijelaskan di atas, seseorang harus mengesyaki atau menentukan kehadiran patologi organik yang mempengaruhi jantung. Ketergantungan gejala pada aktiviti fizikal dan faktor-faktor yang memprovokasi dinyatakan..

Semasa mendengar (auscultation) jantung, nada boleh menjadi lemah, pekak atau patologi. Ini berlaku pada pesakit dengan kardiopatologi hipertrofik atau dengan kecacatan jantung..

Denyut nadi tidak teratur, dengan amplitud yang berbeza. Ini disebabkan oleh berlakunya jeda kompensasi selepas extrasystoles. Tekanan darah boleh berlaku. Dengan ES dan kumpulan ventrikel yang kerap, pengurangannya mungkin berlaku.

Untuk mengecualikan patologi sistem endokrin, ujian hormon ditetapkan, parameter biokimia darah dikaji.

Di antara kajian instrumental, yang utama adalah elektrokardiografi dan pemantauan Holter. Mentafsirkan hasil ECG, anda dapat menemui kompleks QRS ventrikel yang diubah yang diperluas, di hadapannya tidak ada gelombang P atrium. Ini menunjukkan penguncupan ventrikel, sebelum tidak ada kontraksi atrium. Selepas extrasystole yang cacat ini, terdapat jeda, diikuti oleh penguncupan urutan normal ruang jantung.

ECG untuk extrasystoles ventrikel kiri dan kanan

Dengan ekokardiografi, tanda-tanda iskemia atau hipertrofi ventrikel kiri ditentukan hanya sekiranya terdapat kerosakan miokardium yang bersamaan.

Dalam kes penyakit yang mendasari, ECG mendedahkan tanda-tanda iskemia miokardium, aneurisma ventrikel kiri, hipertrofi ventrikel kiri atau ruang jantung lain, dan gangguan lain.

Kadang-kadang, untuk memprovokasi extrasystole ventrikel dan mengkaji ciri-ciri otot jantung pada masa ini, ujian ECG tekanan dilakukan. Kejadian ES menunjukkan kemunculan aritmia akibat patologi koronari. Oleh kerana kajian ini, jika dilakukan dengan tidak betul, boleh menjadi rumit oleh fibrilasi ventrikel dan kematian, maka kajian ini dilakukan di bawah pengawasan doktor. Bilik ujian mesti dilengkapi dengan kit untuk menghidupkan semula kecemasan.

Coronarografi dilakukan untuk mengecualikan genesis extrasystole koronari.

Rawatan penyakit

Rawatan extrasystole ventrikel didasarkan pada terapi penyakit yang tepat pada masanya, yang mana berlakunya gangguan irama jantung..

Dalam kes extrasystole jinak, biasanya tidak ada kerosakan miokard organik dan perjalanannya sering tidak simptomatik. Dengan varian penyakit ini, rawatan tidak ditetapkan. Ubat-ubatan antiarrhythmic boleh diresepkan jika serangannya kurang diterima oleh pesakit..

Dengan jalan yang berpotensi ganas yang berlaku dengan latar belakang patologi organik jantung, terdapat ES sederhana atau kerap. Kadang-kadang "berjalan" takikardia ventrikel (ekstrasistol ventrikel kumpulan) berlaku. Dalam kes ini, ada risiko kematian jantung secara tiba-tiba. Untuk mengurangkan kemungkinan akibat maut dan menghentikan manifestasi penyakit ini, rawatan adalah wajib.

Ekstrasistol malignan yang berasal dari ventrikel menunjukkan adanya gejala yang mengancam nyawa sebagai tambahan kepada manifestasi utama penyakit ini. Ini termasuk kehilangan kesedaran, serangan jantung. Kerana risiko kematian jantung yang sangat tinggi, terapi kompleks ditetapkan.

Apa-apa extrasystole ventrikel yang sering berlaku secara tiba-tiba, tidak kira sama ada ada sejarahnya, adalah petunjuk kecemasan untuk pengenalan ubat-ubatan antiarrhythmic dan kemasukan ke hospital di hospital.

Semasa memilih ubat, pendekatan individu untuk menentukan dos dan kajian semua jenis ujian diperlukan untuk menghilangkan kontraindikasi untuk mengambil antiarrhythmics. Dos ubat secara beransur-ansur meningkat sehingga kesan stabil muncul. Pengambilan ubat secara tiba-tiba tidak dapat diterima. Kecukupan rawatan dinilai menggunakan pemantauan Holter.

Hampir semua ubat antiaritmia mempunyai kesan proarrhythmic sampingan - ia boleh menyebabkan aritmia. Untuk mengurangkan kemungkinan komplikasi, semua antiaritmia (Etatsizin, Propanorm, Sotalol, Amiodarone) diresepkan dengan beta-blocker (Propranolol, Metoprolol, Bisoprolol). Dos yang terakhir mestilah minimum.

Bagi pesakit yang menderita miokarditis atau mempunyai riwayat infark miokard, disarankan untuk menggunakan Amiodarone atau Cordaron sebagai ubat antiaritmia. Ubat lain dari kumpulan ini dalam kes ini boleh memprovokasi aritmia. Untuk meningkatkan peredaran darah dan meningkatkan sifat miokardium dengan tujuan mencegah ekstrasistol ventrikel, ia juga diresepkan:

  • agen antiplatelet (Cardiomagnyl, Aspirin);
  • Inhibitor ACE (enalapril, perindopril);
  • nitrat dengan tindakan berpanjangan (Cardiket, Nitrolong);
  • penyekat saluran kalsium (Diltiazem, Verapamil);
  • vitamin dan bahan kompleks yang meningkatkan metabolisme miokard (Panangin, Magnevit, Actovegin).

Gaya hidup dan pencegahan ekstrasistol ventrikel

  1. Rehat penuh dan kerja sederhana.
  2. Berjalan di udara terbuka.
  3. Diet seimbang.
  4. Pengecualian tembakau, alkohol.
  5. Penurunan pengambilan kafein.
  6. Mengelakkan situasi tertekan dan tekanan emosi yang meningkat.

Semua perkara di atas berlaku untuk orang yang menderita extrasystole malignan. Dengan jalan yang jinak, sekatan seperti itu tidak mempunyai alasan.

Komplikasi dan prognosis

Komplikasi terutamanya berlaku pada varian ganas dengan kejang yang kerap. Ini termasuk takikardia ventrikel dengan kegagalan peredaran darah, flutter / fibrilasi ventrikel, yang menyebabkan serangan jantung lengkap.

Dalam kes lain, prognosis sering disukai. Tertakluk kepada semua cadangan perubatan, walaupun terdapat penyakit bersamaan, kematian akibat penyakit ini dapat dikurangkan dengan ketara.

Ekstrasistol ventrikel

Ekstrasistol ventrikel adalah sejenis gangguan irama jantung yang dicirikan oleh kontraksi ventrikel pramatang yang luar biasa. Ekstrasistol ventrikel ditunjukkan oleh sensasi gangguan dalam kerja jantung, kelemahan, pening, sakit angin, kekurangan udara. Diagnosis extrasystole ventrikel didasarkan pada data dari auskultasi jantung, ECG, pemantauan Holter. Dalam rawatan extrasystole ventrikel, ubat penenang, ß-blocker, ubat antiarrhythmic digunakan..

Maklumat am

Aritmia ekstrasistolik (extrasystoles) adalah jenis gangguan irama yang paling biasa berlaku pada kumpulan umur yang berbeza. Memandangkan tempat pembentukan fokus eksitasi ektopik dalam kardiologi, extrasystoles ventrikel, atrium-ventrikel, dan atrium dibezakan; daripada ini, ventrikel adalah yang paling biasa (sekitar 62%).

Ekstrasistol ventrikel disebabkan oleh pengujaan miokardium pramatang berkaitan dengan irama utama, yang berpunca dari sistem konduksi ventrikel, terutamanya bercabang dari ikatan-Nya dan serat Purkinje. Semasa mendaftar ECG, extrasystole ventrikel dalam bentuk extrasystoles tunggal dikesan pada kira-kira 5% orang dewasa muda yang sihat, dan dengan pemantauan EKG setiap hari, dalam 50% subjek. Prevalensi extrasystole ventrikel meningkat seiring bertambahnya usia.

Punca

Ekstrasistol ventrikel boleh berkembang berkaitan dengan penyakit jantung organik atau idiopatik.

Asas organik yang paling biasa untuk extrasystole ventrikel adalah PJK; pada pesakit dengan infark miokard, ia dicatatkan pada 90-95% kes. Perkembangan extrasystole ventrikel mungkin disertai dengan kardiosklerosis pasca infark, miokarditis, perikarditis, hipertensi arteri, kardiomiopati dilatasi atau hipertrofik, kegagalan jantung kronik (CHF), jantung paru, prolaps injap mitral.

Ekstrasistol ventrikel idiopatik (berfungsi) boleh dikaitkan dengan merokok, tekanan, penggunaan minuman berkafein dan alkohol, yang menyebabkan peningkatan aktiviti sistem simpatik-adrenal. Ekstrasistol ventrikel berlaku pada orang yang menderita osteochondrosis serviks, dystonia neurocirculatory, vagotonia. Dengan peningkatan aktiviti sistem saraf parasimpatis, extrasystole ventrikel dapat dilihat pada waktu rehat dan hilang dengan senaman fizikal. Selalunya, extrasystoles ventrikel tunggal berlaku pada individu yang sihat tanpa sebab yang jelas..

Kemungkinan penyebab extrasystole ventrikel termasuk faktor iatrogenik: overdosis glikosida jantung, mengambil ß-adrenostimulan, ubat antiaritmia, antidepresan, diuretik, dll..

Pengelasan

Berdasarkan hasil pemantauan ECG harian menurut Holter, 6 kelas extrasystole ventrikel dikenal pasti:

  • Gred 0 - extrasystoles ventrikel tidak hadir;
  • Gred 1 - kurang daripada 30 ekstrasistol ventrikel monomorfik tunggal (monotopik) direkodkan pada setiap jam pemantauan;
  • Gred 2 - selama satu jam pemantauan, lebih daripada 30 ekstrasistol ventrikel monomorfik tunggal (monotopik) direkodkan;
  • Gred 3 - extrasystoles polimorfik (polyfocal) ventrikel direkodkan;
  • Gred 4a - ekstrasistol ventrikel berpasangan (2 sekaligus) monomorfik direkodkan;
  • Gred 4b - extrasystoles ventrikel berpasangan polimorfik direkodkan.
  • Gred 5 - extrasystoles ventrikel polimorfik voli (kumpulan) direkodkan (3-5 berturut-turut selama 30 saat), serta episod takikardia ventrikel paroxysmal.

Ekstrasistol ventrikel Kelas 1 tidak nyata secara klinikal, tidak disertai dengan gangguan hemodinamik, oleh itu ia dikelaskan sebagai berfungsi. Ekstrasistol ventrikel gred 2-5 dikaitkan dengan peningkatan risiko fibrilasi ventrikel dan kematian koronari secara tiba-tiba.

Menurut klasifikasi prognostik aritmia ventrikel, terdapat:

  • aritmia ventrikel jinak - dicirikan oleh ketiadaan tanda-tanda kerosakan organik pada jantung dan tanda objektif disfungsi miokard ventrikel kiri; risiko kematian jantung secara tiba-tiba dengan mereka adalah minimum;
  • aritmia ventrikel yang berpotensi malignan - dicirikan oleh kehadiran extrasystoles ventrikel terhadap latar belakang lesi organik jantung, mengurangkan pecahan pelepasan hingga 30%; disertai dengan peningkatan risiko kematian jantung secara tiba-tiba;
  • aritmia ventrikel malignan - dicirikan oleh kehadiran extrasystoles ventrikel terhadap latar belakang luka jantung organik yang teruk; disertai dengan risiko maksimum kematian jantung secara tiba-tiba.

Gejala extrasystole ventrikel

Aduan subyektif dengan extrasystole ventrikel mungkin tidak ada atau mungkin terdiri daripada sensasi jantung yang tenggelam, gangguan atau "dorongan" yang disebabkan oleh peningkatan kontraksi pasca-extrasystolic. Ekstrasistol ventrikel dalam struktur dystonia vegetatif-vaskular berlaku dengan latar belakang peningkatan keletihan, mudah marah, pening, dan sakit kepala berkala. Ekstrasistol yang kerap timbul akibat penyakit jantung organik boleh menyebabkan kelemahan, sakit angin, rasa kekurangan udara, pingsan.

Pemeriksaan objektif menunjukkan denyutan presistolik pada urat serviks yang berlaku dengan penguncupan ventrikel pramatang (gelombang vena Corrigan). Nadi arteri aritmia dengan jeda pampasan yang panjang setelah gelombang nadi luar biasa ditentukan. Ciri-ciri auskultasi extrasystole ventrikel adalah perubahan pada sonoriti nada I, pemisahan nada II. Diagnosis akhir extrasystole ventrikel dapat dilakukan hanya dengan bantuan kajian instrumental.

Diagnostik

Kaedah utama untuk mengesan extrasystole ventrikel adalah pemantauan ECG dan Holter ECG. Penampilan pramatang yang luar biasa dari kompleks QRS ventrikel yang diubah, ubah bentuk dan pengembangan kompleks extrasystolic (lebih daripada 0.12 saat) direkodkan pada elektrokardiogram; ketiadaan gelombang P sebelum extrasystole; jeda pampasan lengkap selepas extrasystoles ventrikel, dll..

Ergometri basikal atau ujian treadmill membolehkan anda mengenal pasti hubungan antara berlakunya gangguan irama dan senaman: extrasystole ventrikel idiopatik biasanya ditekan oleh senaman; berlakunya extrasystoles ventrikel sebagai tindak balas terhadap beban membuat anda berfikir tentang asas organik gangguan irama.

Rawatan extrasystole ventrikel

Bagi orang dengan ekstrasistol ventrikel tanpa gejala tanpa tanda-tanda penyakit jantung organik, rawatan khas tidak ditunjukkan. Pesakit disarankan untuk mengikuti diet yang diperkaya dengan garam kalium, pengecualian faktor-faktor yang memprovokasi (merokok, minum alkohol dan kopi yang kuat), peningkatan aktiviti fizikal dengan tidak aktif secara fizikal.

Dalam kes lain, tujuan terapi adalah untuk menghilangkan gejala yang berkaitan dengan extrasystole ventrikel, dan pencegahan aritmia yang mengancam nyawa. Rawatan bermula dengan pelantikan penenang (fitopreparations atau penenang dos kecil) dan ß-blocker (anaprilin, obzidan). Dalam kebanyakan kes, langkah-langkah ini dapat mencapai kesan simptomatik yang baik, dinyatakan dalam penurunan jumlah ekstrasistol ventrikel dan kekuatan kontraksi pasca-ekstrasistolik. Dengan bradikardia yang ada, pelepasan extrasystole ventrikel dapat dicapai dengan menetapkan ubat antikolinergik (belladonna alkoloids + phenobarbital, ergotoxin + belladonna extract, dll.).

Dengan gangguan kesihatan yang teruk dan dalam kes tidak berkesan terapi dengan ß-blocker dan penenang, adalah mungkin untuk menggunakan ubat-ubatan antiarrhythmic (procainamide mexiletine, flecainide, amiodarone, sotalol). Pemilihan ubat-ubatan antiaritmia dilakukan oleh pakar kardiologi di bawah pengawasan ECG dan pemantauan Holter..

Dengan extrasystole ventrikel yang kerap dengan fokus aritmogenik yang mapan dan ketiadaan kesan terapi antiarrhythmic, ablasi kateter frekuensi radio ditunjukkan.

Ramalan

Kursus extrasystole ventrikel bergantung pada bentuknya, kehadiran patologi organik jantung dan gangguan hemodinamik. Ekstrasistol ventrikel berfungsi tidak menimbulkan ancaman kepada kehidupan. Sementara itu, extrasystole ventrikel, berkembang dengan latar belakang kerosakan jantung organik, secara signifikan meningkatkan risiko kematian jantung secara tiba-tiba kerana perkembangan takikardia ventrikel dan fibrilasi ventrikel.

Ekstrasistol ventrikel - gejala dan rawatan

Apa itu extrasystole ventrikel? Sebab, kaedah diagnosis dan rawatan akan dibincangkan dalam artikel oleh Dr. Kolesnichenko Irina Vyacheslavovna, seorang pakar kardiologi dengan pengalaman 23 tahun.

Definisi penyakit. Punca penyakit

Extrasystole adalah berlakunya kontraksi pramatang jantung yang luar biasa [7]. Dengan manifestasi extrasystole, seseorang mungkin merasakan kerosakan pada jantung, kelemahan, pening, kadang-kadang sakit jantung dan perasaan kekurangan udara.

Biasanya, jantung berfungsi dengan teratur berkat alat pacu jantung utama, yang disebut simpul sinus. Kadang-kadang aktiviti (ektopik) yang tidak betul timbul di jantung bukan dari simpul sinus, tetapi dari bahagian asas sistem konduksi jantung, yang secara bebas dapat membuat impuls elektrik. Aktiviti sedemikian melanggar irama jantung yang betul, fenomena inilah yang disebut extrasystole.

Bergantung pada dari mana aktiviti elektrik yang salah berasal, impuls luar biasa (extrasystoles) adalah supraventricular dan ventricular. Ventrikular extrasystole (VES) adalah gangguan irama jantung di mana lesi atau fokus pengujaan tambahan terletak di ventrikel kiri atau kanan jantung (bundle bundle His, bercabang, kaki kanan dan kiri bundle His, Purkinje fiber).

Semasa melakukan ECG, kira-kira 5% orang muda yang sihat mempunyai extrasystole ventrikel dalam bentuk kegembiraan tunggal, dan dengan pemantauan EKG setiap hari, 50% subjek diperiksa, yang merupakan norma [1]. Dengan bertambahnya usia, extrasystole ventrikel dikesan lebih kerap..

Sebab-sebab perumahan dan perkhidmatan sosial boleh dibahagikan kepada empat kumpulan.

1. Organik (jantung) yang berkaitan dengan patologi sistem kardiovaskular. Selalunya ia adalah penyakit jantung koronari kronik (PJK). Ia membawa kepada pemadatan otot jantung (sklerosis), yang mempengaruhi sistem pengaliran jantung. Di samping itu, penyakit jantung koronari menimbulkan ketidakstabilan elektrik miokardium (otot jantung) antara episod iskemia (gangguan peredaran darah) [2]. Aritmia ventrikel juga merupakan satu-satunya manifestasi IHD. Dalam kes ini, iskemia miokard tanpa rasa sakit sangat penting dalam perkembangan aritmia [5].

Kejadian aritmia ventrikel sering merumitkan perjalanan infark miokard. Ekstrasistol ventrikel dalam banyak kes berkembang kerana peningkatan tekanan darah (hipertensi) yang berterusan. ZhES juga boleh muncul dengan latar belakang miokarditis, perikarditis, dengan kardiomiopati dilatasi atau hipertrofik, kecacatan jantung, kegagalan jantung kronik, jantung paru, prolaps injap mitral [8].

2. Bukan jantung yang berkaitan dengan penyakit extracardiac.

  • Dystonia vegetatif-vaskular (VVD), vagotonia, anemia, kelainan elektrolit (penurunan kalium dan magnesium dalam darah dan otot jantung).
  • Hipertiroidisme.
  • Masalah gastrousus.
  • Kesan pelbagai ubat: overdosis glikosida jantung, mengambil beta-adrenostimulan, ubat untuk rawatan aritmia, antidepresan, diuretik, penggunaan Eufillin, Berodual, Salbutamol, dll..
  • Kadang-kadang extrasystoles ventrikel muncul semasa kehamilan, ketika jumlah darah yang beredar meningkat dan beban pada sistem kardiovaskular wanita meningkat.
  • Perlu diperhatikan penyakit yang ditentukan secara genetik di mana extrasystole dan takikardia adalah manifestasi utama. Kumpulan ini merangkumi penyakit-penyakit di mana kemungkinan untuk menelusuri sifat keturunan patologi hingga kehadiran kematian mendadak di kalangan saudara-mara. Ini termasuk: displasia aritmogenik ventrikel kanan, sindrom selang QT panjang, sindrom selang QT yang dipendekkan, dan lain-lain. [4].

3. Berfungsi, berkaitan dengan merokok, tekanan, penggunaan sejumlah besar kafein atau alkohol. Faktor-faktor ini meningkatkan aktiviti sistem adrenal simpatik dan membawa kepada pengumpulan katekolamin (adrenalin, noradrenalin, dll.), Yang secara mendadak meningkatkan kegembiraan miokardium. Dalam kes ini, terdapat hubungan yang jelas dengan faktor yang memprovokasi, tetapi tidak ada perubahan organik pada otot jantung yang dikesan.

4. ZhES idiopatik terpencil apabila tiada kaitan aritmia ini dengan penyakit atau faktor lain.

Gejala extrasystole ventrikel

Dengan extrasystole ventrikel, pesakit biasanya mengadu jantung yang tenggelam, gangguan dalam kerjanya, muntah dan gegaran di jantung. Kesakitan dada di tempat yang tidak biasa, kelemahan, pening mungkin berlaku. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, seseorang tidak merasakan aritmia dan tidak mengadu.

Bergantung pada perjalanan ZHES, penyebabnya dan penyakit yang berkaitan, gejalanya mungkin berbeza.

  • Aritmia malignan ditunjukkan dengan pengsan, keadaan pra-pengsan, pening, hipotensi arteri, perkembangan manifestasi kegagalan jantung dan angina pectoris. Dalam kes ini, kebarangkalian kematian jantung tiba-tiba tinggi.
  • Dengan dystonia vegetatif-vaskular, extrasystole ventrikel disertai dengan peningkatan keletihan dan peluh, kelemahan, mudah marah, sakit kepala berkala, pening.
  • Dengan ZhES yang kerap, terutamanya yang timbul dari latar belakang penyakit jantung organik, kelemahan umum muncul atau meningkat, dan toleransi terhadap aktiviti fizikal menurun. Aritmia ini boleh memprovokasi atau memburukkan lagi rasa sakit di kawasan jantung yang berkaitan dengan angina pectoris, sesak nafas, kekurangan udara, pengsan.
  • Extrasystole dalam kombinasi dengan osteochondrosis serviks kadang-kadang disertai dengan sakit kepala, sakit di tulang belakang serviks, mati rasa tangan, dan peningkatan nada otot oksipital.

Selain itu, pelanggaran irama jantung dapat menyebabkan pesakit merasa gelisah, takut mati, dan dalam kes yang lebih teruk, panik.

Aduan mengenai gangguan dalam kerja jantung dengan extrasystole boleh dikaitkan dengan tindakan faktor-faktor yang memprovokasi (merokok, alkohol, aktiviti fizikal yang berlebihan, dll.) Dan / atau pemburukan penyakit yang menyebabkan extrasystole. Walau bagaimanapun, gejala aritmia boleh muncul tanpa kaitan dengan faktor yang memprovokasi..

Patogenesis extrasystole ventrikel

Pembentukan extrasystoles (atau lebih tepatnya, pengembangan fokus ektopik aktif yang menghasilkan extrasystoles) berlaku kerana perbezaan potensi antara serat miokardium jiran atau kumpulannya. Perbezaan berpotensi, pada gilirannya, disebabkan oleh nisbah pengaruh simpatik dan parasimpatik yang tidak seimbang pada miokardium (misalnya, dengan VVD, berlakunya kawasan nekrosis otot jantung semasa infark miokard, kemunculan ketidakstabilan elektrik dalam miokardium semasa iskemia terhadap latar belakang bentuk kronik penyakit jantung koronari).

Sekiranya extrasystoles ventrikel berlaku semasa bersenam, kemungkinan besar mereka mempunyai etiologi iskemia. Pada masa yang sama, extrasystole idiopatik dapat ditekan oleh beban [4]. Walau bagaimanapun, kekurangan pemeriksaan histologi miokardium menjadikan diagnosis sedemikian dalam kebanyakan kes bersyarat. Kajian elektrofisiologi (EFI) dapat mengesan kelainan tertentu pada tahap elektrofisiologi. Turut dijelaskan adalah fenomena penurunan "pertahanan parasimpatik", fokus denervasi simpatik (pemisahan dari sistem saraf) miokardium dalam MRI. Pemeriksaan histologi kadang-kadang menemui tanda-tanda miokarditis. Di samping itu, beberapa pesakit mencadangkan kecacatan genetik utama. Bagi pesakit seperti itu, keistimewaan nada sistem saraf parasimpatis adalah ciri, aktiviti ektopik menampakkan diri pada waktu malam dengan latar belakang penurunan irama utama, dan ditekan oleh aktiviti fizikal pada siang hari..

Dalam hipertensi arteri, kejadian dan keparahan extrasystole ventrikel biasanya jelas berkaitan dengan tahap hipertrofi (penebalan dinding) ventrikel kiri. Sekiranya terdapat hipertrofi, pengambilan diuretik kalium (diuretik) tanpa mengawal tahap kalium dalam darah boleh menjadi faktor yang memprovokasi..

Sekiranya pesakit mempunyai jantung paru-paru kronik, extrasystole terutamanya akan menjadi ventrikel kanan. Ini mencerminkan beban jantung kanan yang kronik.

Dengan prolaps injap mitral (biasanya dengan adanya selang QT yang memanjang dan / atau kord tambahan), extrasystole ventrikel lebih biasa berlaku dengan degenerasi myxomatous injap (pemadatan cusps injap mitral) dan regurgitasi mitral (aliran balik darah dari ventrikel kiri ke atrium kiri).

Kesan aritmogenik ubat-ubatan (terutamanya kelas antiaritmia IA, IC dan III) dan hipokalemia disedari terutamanya dengan memanjangkan selang QT.

Atlet boleh mengalami hipertrofi miokard (peningkatan otot jantung) dengan bekalan darahnya yang tidak mencukupi dalam keadaan tekanan yang berterusan. Kemungkinan kematian aritmia semasa atau selepas beban berat.

Penyakit yang ditentukan secara genetik dikelaskan sebagai kanalopati - penyakit yang disebabkan oleh patologi protein kalium ionik, lebih jarang saluran natrium (pemanjangan kongenital selang QT). Diasumsikan bahawa dengan displasia aritmogenik ventrikel kanan pada kanak-kanak heterozigot, kerosakan miokardium primer berlaku akibat pendedahan kepada virus. Selepas itu, penggantian progresif dengan tisu adiposa dan berserat-adiposa diperhatikan. Oleh kerana prognosis yang tidak baik yang berkaitan dengan perkembangan aritmia tahan rawatan dan kegagalan ventrikel kanan, pemindahan jantung ditunjukkan untuk pesakit seperti itu.

Dalam penyakit Ulya ("jantung perkamen"), miokardium tidak ada sepenuhnya; gambaran kegagalan jantung kongestif mendominasi. Penyakit ini berkembang pada kanak-kanak homozigot yang tidak hidup hingga dewasa [4].

Di antara penyakit genetik, takikardia ventrikel polimorfik yang disebabkan oleh katekolaminin juga dibezakan. Ia dikaitkan dengan patologi dengan ketidakstabilan miokard elektrik utama pada pesakit muda tanpa kerosakan jantung struktur. Penanda genetik penyakit ini sedang dikaji..

Klasifikasi dan tahap perkembangan extrasystole ventrikel

Klasifikasi extrasystole ventrikel sangat penting untuk memilih taktik rawatan dan menentukan prognosis penyakit. Extrasystoles dibezakan dengan tanda-tanda berikut:

Mengikut kekerapan kejadian:

  • jarang berlaku (kurang dari lima per minit);
  • frekuensi sederhana (sehingga 16 per minit);
  • kerap (dari 16 atau lebih seminit).

Mengikut ketumpatan:

  • bujang;
  • berpasangan (gandingan);
  • kumpulan (kembar tiga);
  • berjoging takikardia ventrikel paroxysmal (lebih daripada tiga ekstrasistol berturut-turut) [1].

Mengikut irama penampilan, extrasystoles tunggal boleh menjadi jenis bigeminia (setiap pengurangan kedua adalah extrasystole), trigeminia dan quadrigeminia (setiap kompleks ketiga dan keempat luar biasa).

Mengikut lokasi di ventrikel:

Menurut penyetempatan fokus ektopik pengujaan:

  • monotopik (monomorfik) yang timbul dari satu fokus dan mempunyai bentuk EKG yang sama;
  • politopik (polimorfik), berpunca dari fokus pengujaan yang berbeza dan mempunyai kompleks ventrikel yang berbeza [13].

J.T. Bigger (1984) mengemukakan klasifikasi aritmia prognostik. Mengikut tahap bahaya dan risiko kematian mendadak, dia mengenal pasti tiga kategori.

  1. Aritmia ventrikel jinak. Berlaku sekiranya tiada kerosakan organik atau hipertrofi miokardium. Kekerapan extrasystoles adalah 1-10 per jam, takikardia ventrikel tidak ada, pesakit mungkin tidak mengalami gangguan pada jantung, terutama sekali extrasystole, yang tidak disertai oleh gangguan kesedaran. Risiko kematian mengejut adalah rendah. Matlamat rawatan adalah untuk menghilangkan gejala.
  2. Berpotensi malignan. Berlaku dengan latar belakang penyakit jantung organik dan disfungsi ventrikel kiri. Tachycardia ventrikel yang tidak stabil diperhatikan, pesakit merasakan gangguan dalam kerja jantung dan berdebar (kadang-kadang mereka mungkin tidak hadir). Tidak ada sejarah kehilangan kesedaran dan serangan jantung. Risiko kematian secara tiba-tiba adalah sederhana. Matlamat rawatan adalah untuk melegakan simptom dan mengurangkan risiko kematian..
  3. Malignan. Mereka berkembang dengan latar belakang gangguan fungsi yang ketara dalam kerja jantung (pecahan pelepasan - 40% atau kurang). Kekerapan extrasystoles ventrikel adalah 10-100 sejam, mereka adalah polimorfik dan politopik. Selalunya, paroxysms takikardia ventrikel berterusan dikesan. Pesakit mempunyai sejarah pengsan dan / atau serangan jantung. Pesakit prihatin terhadap berdebar-debar, gangguan dalam kerja jantung. Risiko kematian mengejut adalah tinggi. Matlamat rawatan adalah untuk menekan aritmia, mengurangkan gejala dan mengurangkan risiko kematian [12].

Klasifikasi Laun-Wolf (ia dibuat untuk pesakit dengan infark miokard) dibina mengikut prinsip morfologi dan mencerminkan peningkatan kepentingan klinikal ekstrasistol ventrikel:

0 - kekurangan extrasystoles ventrikel;

1 - jarang berlaku, monotopik (sehingga 30 sejam);

2 - kerap, monotopik (lebih daripada 30 sejam);

4A - berpasangan; 4B - salvo (takikardia ventrikel tiga kompleks atau lebih);

5 - awal ("R on T") [13].

Komplikasi extrasystole ventrikel

Ekstrasistol ventrikel dapat memperburuk penyakit jantung yang mendasari, yang mana ia timbul. Komplikasi dan akibat lain dari ZhES juga dihadapi..

  1. Kegembiraan yang salah yang menyebabkan extrasystoles dapat mengganggu hemodinamik intrakardiak (aliran darah melalui saluran) dan fungsi jantung yang normal, dan mengubah konfigurasi anatominya.
  2. Gangguan hemodinamik sistemik, kegagalan jantung (paling kerap dengan extrasystole ventrikel yang kerap dari fokus ektopik yang berlainan) mungkin muncul.
  3. Pelanggaran hemodinamik intrakardiak dengan kombinasi extrasystole ventrikel dengan fibrilasi atrium berbahaya bagi pembentukan gumpalan darah.
  4. Ketidakstabilan elektrik miokardium boleh menyebabkan serangan jantung secara tiba-tiba.

Penting untuk diperhatikan bahawa pada pesakit dengan ekstrasistol ventrikel bermutu tinggi mengikut klasifikasi Laun-Wolf (terutamanya kelas 4 dan 5), dengan paroxysms takikardia ventrikel yang berterusan (lebih dari 30 saat), komplikasi seperti flutter dan fibrilasi ventrikel, yang berisiko tinggi kematian.

Dengan gemetar, ventrikel mula berkontraksi dengan frekuensi 230-310 denyutan seminit, dengan fibrilasi, penguncupan ventrikel berlaku dengan frekuensi 460 denyutan per minit dengan cara yang huru-hara. Pada ketika ini, ruang jantung tidak dapat mengepam darah, yang menyebabkan kekurangan oksigen di otak.

Terdapat kemungkinan terkena asystole (serangan jantung), yang boleh menyebabkan kematian jika resusitasi tidak dilakukan pada waktunya. Bahayanya terletak pada kenyataan bahawa asystole kadang-kadang berlaku secara tiba-tiba.

Prognosis kehidupan pesakit ini sangat tidak baik, dan rawatan mereka tidak hanya bertujuan menghilangkan paroxysms yang teruk, tetapi juga memanjangkan umur (pencegahan sekunder).

Diagnosis extrasystole ventrikel

Diagnosis extrasystole ventrikel disahkan berdasarkan pemeriksaan objektif, data auskultasi (mendengar) jantung, elektrokardiografi (EKG), pemantauan EKG harian menurut Holter.

Pemeriksaan objektif menarik perhatian kepada denyutan urat leher yang ketara yang berlaku dengan pengecutan ventrikel pramatang. Ciri ciri adalah denyutan tidak sekata dengan jeda panjang setelah pengecutan jantung yang luar biasa. Semasa auskultasi, anda dapat mendengar bunyi jantung yang berirama dengan perubahan nada suara I (disebabkan oleh bunyi penutup injap mitral dan tricuspid dan muncul semasa pengecutan ventrikel), pemisahan nada II (muncul selepas tempoh yang singkat selepas yang pertama semasa relaksasi jantung, kerana penutupan injap aorta dan pulmonari arteri). Sahkan diagnosis extrasystole ventrikel hanya mungkin dilakukan dengan bantuan kajian instrumental.

Sekiranya terdapat kecurigaan terhadap ZhES, pertama-tama pesakit akan diberi kajian ECG, yang membolehkan anda memperbaiki kompleks QRS yang luar biasa.

Tanda-tanda ciri extrasystole ventrikel: ketiadaan gelombang P atrium, pengembangan dan ubah bentuk kompleks ventrikel itu sendiri, bertentangan (discordant) arah gelombang T berkenaan dengan kompleks QRS, dan setelah itu terdapat jeda kompensasi lengkap (isoline).

Dalam morfologi (penampilan), kompleks QRS menyerupai sekatan kaki bundle His (gangguan konduksi di sepanjang cabang kiri atau kanan bundle His), sisi bertentangan dengan penampilan extrasystoles. Mengikut jenis, anda dapat menentukan dari mana ventrikel jantung (kiri atau kanan) ekstrasistol ini berasal dari [3].

Harus diingat bahawa ECG dilakukan dalam jangka waktu yang singkat dan pengujaan luar biasa tidak selalu berlaku pada masa ini, oleh itu kaedah ini tidak memungkinkan untuk mengenal pasti masalah dalam 100% kes. Untuk membuat diagnosis, setiap hari atau lebih lama (misalnya, dua hari) pemantauan EKG, yang disebut Pemantauan Holter (dengan nama pengarang Norman Holter, yang mencadangkan teknik ini), mesti digunakan..

Setelah merakam dan menyahkod oleh pakar pemantauan data EKG, menjadi mungkin:

  • nyatakan bilangan extrasystoles ventrikel, morfologi mereka, menentukan kehadiran extrasystoles berpasangan, kumpulan, dan juga takikardia ventrikel paroxysmal;
  • tentukan sama ada penampilan mereka bergantung pada aktiviti fizikal atau faktor lain (mereka ditunjukkan dalam buku harian yang disimpan oleh pesakit semasa pemantauan);
  • memperbaiki pergantungan extrasystole pada keadaan tidur atau terjaga;
  • memantau keberkesanan terapi ubat;
  • mengenal pasti kemungkinan gangguan irama dan konduksi.

Ujian treadmill (ujian dengan aktiviti fizikal) tidak digunakan secara khusus untuk memprovokasi aritmia ventrikel, hanya jika pesakit sendiri membicarakan kejadian gangguan irama secara eksklusif semasa latihan. Dalam kes ini, keadaan harus dibuat untuk kemungkinan menghidupkan semula. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa ujian dapat memprovokasi aritmia pada pesakit tanpa riwayat yang sesuai [4].

Petunjuk untuk rangsangan jantung transesophageal (NPVS) atau pemeriksaan elektrofisiologi (EFI) mungkin adalah keperluan untuk menentukan mekanisme dan tempat terjadinya extrastimulus (dengan extrasystole ventrikel monotopik yang kerap).

Rawatan extrasystole ventrikel

Setelah pesakit mengalami extrasystole ventrikel, rawatan harus dipilih dengan mengambil kira gejala dan kehadiran jenis extrasystole berbahaya.

Taktik menguruskan pesakit dengan extrasystole ventrikel adalah seperti berikut:

  • pemerhatian tanpa menetapkan ubat-ubatan pesakit dengan ZhES jinak, yang dapat diterima secara subyektif (disarankan untuk mengubah cara hidup, makan makanan yang seimbang, tidak termasuk faktor-faktor yang menimbulkan aritmia, menyesuaikan aktiviti fizikal, dll.);
  • dengan extrasystole ventrikel berfungsi (extrasystole disebabkan oleh penyakit extracardiac) dan extrasystole yang berkaitan dengan patologi jantung, terapi ubat ditetapkan untuk merawat penyakit yang mendasari;
  • rawatan dengan ubat-ubatan antiarrhythmic;
  • penggunaan rawatan pembedahan (ablasi frekuensi radio bahagian aritmogenik miokardium, pemindahan jantung).

Terdapat beberapa petunjuk utama rawatan, bergantung pada perjalanan, bentuk dan keparahan VES.

1. Sekiranya seseorang tidak mempunyai aduan, dan kajian ini menunjukkan kompleks ventrikel pramatang monomorfik tunggal yang jarang berlaku yang tidak menyebabkan gangguan hemodinamik, terapi khusus tidak diperlukan. Dalam kes ini, pesakit harus meninggalkan minuman berkafein dan alkohol, tidak termasuk merokok, menetapkan rejimen harian, dan memastikan tidur dan rehat yang baik. Sekiranya terdapat disfungsi badan yang berkaitan dengan pergerakan yang tidak mencukupi, anda perlu meningkatkan aktiviti fizikal sesuai dengan kemampuan badan. Pada masa yang sama, adalah perlu untuk mengecualikan aktiviti fizikal yang berlebihan (angkat berat, angkat berat). Anda mesti memasukkan makanan yang kaya dengan kalium dan magnesium dalam makanan: ia mempunyai kesan yang baik terhadap sistem kardiovaskular.

Produk KaliumProduk yang mengandungi magnesium
⠀ • ⠀ aprikot kering;
⠀ • ⠀ serbuk koko;
⠀ • ⠀ dedak gandum;
⠀ • ⠀ kismis;
⠀ • ⠀ biji bunga matahari;
⠀ • ⠀ kacang (cedar, badam, kacang tanah, walnut);
⠀ • ⠀ kekacang (kacang polong, lentil, kacang);
⠀ • ⠀ kentang jaket;
⠀ • ⠀ alpukat;
⠀ • ⠀ ceps;
⠀ • ⠀ pisang;
⠀ • ⠀ buah sitrus;
⠀ • ⠀ Tumbuhan Brussels dan kohlrabi;
⠀ • ⠀ susu dan produk tenusu;
⠀ • ⠀ bijirin (oat, soba, barli mutiara, beras);
⠀ • ⠀ buah-buahan (pic, pir, tembikai, epal, prun, aprikot, tembikai);
⠀ • ⠀ chicory;
⠀ • ⠀ sayur-sayuran (wortel, bayam, bawang hijau, terung, timun);
⠀ • ⠀ telur ayam;
⠀ • ⠀ ikan dan daging;
⠀ • ⠀ jus epal.
⠀ • ⠀ minyak (bijan, biji rami, kacang tanah);
⠀ • ⠀ keju (Belanda, Poshekhonsky, kambing, dengan acuan);
⠀ • ⠀ keju kotej (keju curd bebas lemak dan rendah lemak);
⠀ • ⠀ coklat gelap;
⠀ • ⠀ hampir semua jenis daging;
⠀ • ⠀ ikan (halibut, sturgeon, hinggap, haddock, cod, saury);
⠀ • ⠀ telur itik;
⠀ • ⠀ bijirin (hercules, kacang buncis, kacang polong, soba, beras perang, lentil);
⠀ • ⠀ buah-buahan dan buah beri (ceri, kiwi, nanas, feijoa, raspberi, pir, pic, persimmon);
⠀ • ⠀ banyak jenis teh (contohnya, "Teh Ivan") dan jus;
⠀ • ⠀ halia;
⠀ • ⠀ mustard;
⠀ • ⠀ vanila.

2. Semasa mengenal pasti serangan extrasystole yang disertai dengan gejala klinikal, tetapi tidak merosakkan hemodinamik dan menjalani kursus jinak, beta-blocker (Bisoprolol, Metoprolol) diresepkan terlebih dahulu. Kadang-kadang, terutamanya dengan aritmia ventrikel berfungsi dengan latar belakang dystonia vegetatif-vaskular dan keadaan tertekan, ubat-ubatan dengan ubat penenang (Valemidin, Valerian) dan tindakan anti-kegelisahan (Stresam, Adaptol), persediaan magnesium (" Magnerot "," Magne B6 forte "). Perlu ditekankan bahawa bilangan ZhES diambil kira semasa menentukan tahap keganasannya. Ekstrasistol ventrikel yang kerap (hingga 1000 atau lebih setiap hari), walaupun tidak ada penyakit jantung yang jelas, merupakan petunjuk untuk terapi antiaritmia.

ZhES yang kerap, penampilan extrasystoles berpasangan, polytopik melanggar pergerakan darah melalui saluran, oleh itu, ubat-ubatan antiarrhythmic diresepkan untuk mengurangkan risiko fibrilasi ventrikel dan serangan jantung. Sebaiknya gunakan antiaritmia kelas I, dan hanya jika tidak berkesan - Amiodarone atau Sotalol. Secara selari, ubat semestinya digunakan untuk merawat penyakit yang mendasari yang menyebabkan extrasystole [10]. Untuk menilai hasil rawatan, sebagai peraturan, pemantauan EKG setiap hari dilakukan. Penurunan bilangan ZhES sebanyak 75-80% menunjukkan keberkesanan terapi.

3. Pada ZhES ganas, pengambilan ubat yang sangat berkesan, seperti Amiodarone dan Sotalol, diperlukan. Kadang-kadang ia digabungkan dengan dos pemeliharaan beta-blocker. Rawatan biasanya dijalankan di hospital, di bawah pengawasan ECG. Hospital mempunyai lebih banyak pilihan untuk membetulkan hemodinamik dan mengurangkan risiko kematian pada pesakit dengan aritmia jantung.

Antiarrhythmics Kelas I tidak boleh diambil jika pesakit mempunyai patologi berikut:

  • tanda-tanda kegagalan jantung yang ketara (pecahan ejeksi rendah mengikut ekokardiografi);
  • bentuk penyakit jantung koronari akut (serangan jantung akut, angina pectoris progresif);
  • infark miokard (terutamanya ketika berumur kurang dari 6-12 bulan);
  • angina pectoris kelas fungsional III dan IV (terutamanya dengan aterosklerosis koronari yang terbukti);
  • hipertrofi ventrikel kiri yang teruk dengan ketebalan lebih dari 14 mm dan / atau ventrikel kanan (mengikut ekokardiografi);
  • kegagalan jantung kronik kelas III-IV menurut NYHA (New York Association of Cardiology) dan / atau pecahan ventrikel kiri kurang daripada 35%;
  • dilatasi teruk (pengembangan ruang) ventrikel kiri, kardiomegali;
  • miokarditis aktif;
  • sekatan kaki bundle milikNya;
  • bradikardia teruk, dll..

Sekiranya pesakit tidak mempunyai kontraindikasi ini dan patologi jantung sederhana diperhatikan, maka mungkin untuk mempertimbangkan penggunaan ubat kelas I [10]. Harus diingat bahawa ubat antiaritmia boleh memberi kesan proarrhythmogenic, iaitu, menyebabkan aritmia yang lebih berbahaya, jadi hanya doktor yang dapat menetapkannya. dan hanya dengan petunjuk yang sesuai.

Terdapat karya yang menunjukkan kemungkinan kesan yang baik dari Omacor pada aritmia ventrikel, khususnya pada pesakit dengan penyakit jantung koronari dan kegagalan jantung kronik [6]. Menambah ubat ini untuk antiarrhythmics meningkatkan keberkesanan rawatan aritmia ventrikel. Sekiranya masalah itu dikaitkan dengan pelanggaran keseimbangan elektrolit, maka pesakit diresepkan "Magnesium sulfate" atau "Potassium chloride".

Amat mustahak adalah persoalan jangka masa terapi antiarrhythmic. Pada pesakit dengan aritmia ventrikel malignan, terapi antiaritmia harus dilakukan selama-lamanya, dalam kebanyakan kes seumur hidup. Sekiranya terdapat gangguan irama malignan, rawatan harus berlangsung hingga beberapa bulan dengan kemungkinan beransur-ansur (kerana bahaya sindrom "rebound") pembatalannya. Setelah pemberhentian terapi berterusan, pesakit diberi cadangan untuk selalu membawa antiarrhythmic yang berjaya digunakan dengannya dan membawanya sekiranya berlaku semula kegagalan jantung.

4. Dengan extrasystole ventrikel, rawatan pembedahan adalah mungkin. Petunjuk untuk pembedahan adalah:

  • extrasystole ventrikel yang kerap (dari beberapa ribu hingga 20-30 ribu sehari) dengan fokus aritmogenik yang dikenal pasti;
  • ketidakcekapan atau ketidakmungkinan pentadbiran antiarrhythmics jangka panjang dalam kombinasi dengan toleransi yang buruk atau prognosis yang buruk.

Aktiviti fokus yang tinggi membolehkan anda mengesannya semasa menyusun peta aktiviti elektrik jantung dan melakukan ablasi frekuensi radio (RFA) zon miokardium ini [11]. Inti dari teknik RFA adalah bahawa kateter dimasukkan melalui kapal berkaliber besar kepada pesakit, yang dilakukan di bawah kawalan peralatan ke jantung. Pertama, dengan menggunakan teknik khas, tumpuan impuls patologi didiagnosis, dan kemudian mereka bertindak di tempat pengujaan ektopik dengan denyutan frekuensi radio, yang menyebabkan kehancurannya.

Pemasangan elektrokardiostimulator (EX) juga boleh dilakukan. EX adalah alat dengan elektrod yang melekat pada ventrikel dan atrium semasa pembedahan. Elektrod menghasilkan denyutan elektronik yang menyebabkan miokardium berkontrak. Perentak jantung, sebenarnya menggantikan nod sinus, yang bertanggungjawab untuk irama. Ini menyelamatkan seseorang dari extrasystole dan membolehkan anda kembali ke kehidupan yang penuh.

Dalam penyakit jantung koronari akut dan kronik, perkembangan aritmia ventrikel secara langsung berkaitan dengan iskemia miokardium. Sehubungan itu, revaskularisasi miokard pembedahan (stenting, cangkok pintasan arteri koronari) dapat meningkatkan kestabilan elektrik dan mengurangkan kemungkinan terjadinya aritmia ventrikel.

Pada pesakit dengan kemungkinan kematian mendadak dan kegagalan jantung kongestif, pemindahan jantung tetap menjadi kaedah rawatan utama..

Ramalan. Pencegahan

Prognosis perjalanan extrasystole ventrikel dipengaruhi oleh bentuknya, kehadiran patologi morfologi tisu jantung dan gangguan hemodinamik.

Kontraksi miokardium tunggal yang fungsional dan idiopatik tidak mengancam kesihatan dan kehidupan manusia. Sebagai peraturan, pesakit dengan extrasystole ventrikel tanpa patologi organik jantung hidup lama.

ZhES polimorfik yang kerap, yang berkembang dengan latar belakang kerosakan organik pada jantung, jika tidak dirawat, boleh menyebabkan kegagalan jantung dan menyebabkan kematian secara tiba-tiba. Ekstrasistol ventrikel jenis ini menimbulkan ancaman kepada kehidupan manusia. Itulah sebabnya semua pesakit dengan tanda-tanda gangguan irama jantung perlu berjumpa pakar tepat pada waktunya. Juga penting untuk menjalani pemeriksaan pencegahan secara berkala oleh pakar kardiologi untuk mengesan penyakit pada peringkat awal..

Langkah-langkah berikut disyorkan untuk pencegahan extrasystole ventrikel:

  1. Sekiranya terdapat kecenderungan genetik untuk penyakit jantung, mulailah memantau dengan pakar kardiologi secepat mungkin.
  2. Tanpa nasihat doktor, jangan gunakan ubat yang mempengaruhi kadar jantung dan komposisi elektrolit darah (diuretik, glikosida).
  3. Sekiranya terdapat penyakit endokrin (diabetes mellitus, hiperfungsi kelenjar adrenal atau kelenjar tiroid), perlu diperiksa untuk perkembangan patologi jantung.
  4. Berhenti merokok, minum alkohol dan tabiat buruk yang lain.
  5. Tetapkan rutin harian, pastikan tidur dan rehat yang baik, sesuaikan pemakanan (memperkenalkan makanan yang kaya dengan kalium, magnesium ke dalam diet; tidak termasuk makanan goreng, pedas dan terlalu panas).
  6. Hadkan pengaruh faktor tekanan, elakkan keterlaluan emosi. Mungkin penggunaan latihan relaksasi dan autogenik.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis