Pemantauan jantung Halter: persiapan, bagaimana keadaannya, peraturan untuk pesakit

Dari artikel ini, anda akan belajar: apakah pemantauan Holter, kepada siapa ia ditugaskan, bagaimana kelanjutannya. Peraturan pemeriksaan, kontraindikasi dan kesan sampingan.

Pengarang artikel: Victoria Stoyanova, doktor kategori 2, ketua makmal di pusat diagnostik dan rawatan (2015-2016).

Tarikh penerbitan artikel: 02/10/2017

Tarikh kemas kini artikel: 29/05/2019

Pemantauan harian Holter adalah prosedur elektrokardiografi diagnostik di mana aktiviti elektrik jantung direkodkan sepanjang hari menggunakan alat mudah alih.

Kaedah diagnostik ini ditetapkan oleh pakar penyakit jantung: pakar kardiologi atau aritmologi.

Pemantauan jantung Halter - apa itu?

Pemantauan Halter adalah teknik moden untuk mengkaji kerja dan keadaan hati manusia. Ia mendapat namanya sebagai penghormatan kepada Norman Holter, pengasas kaedah diagnostik ini..


Apa itu halangan jantung - lebih banyak lagi dalam artikel kami!

Prinsip pemeriksaan adalah melakukan elektrokardiogram. Tidak seperti kaedah klasik menjalankan prosedur, data tidak diambil untuk jangka waktu yang pendek, tetapi selama satu hari. Ini membolehkan anda melihat sedikit perubahan dalam kerja jantung ketika seseorang melakukan aktiviti seharian biasa..

Untuk menjalani kajian Holter, pesakit tidak perlu lama berada di jabatan hospital. Seseorang memakai alat khas yang dipakainya di tali pinggangnya - dialah yang disebut "halter".


Halter jantung
Berat keseluruhan peranti mencapai sekitar 500 g, jadi pemakaian tidak menimbulkan kesulitan besar.

Rakaman dapat dilakukan di beberapa saluran, hingga 12. Selalunya, kajian 2 atau 3 saluran digunakan..

Dengan bantuan penutup jantung, anda dapat melihat bagaimana jantung berfungsi dalam mod normal dan apa yang berubah ketika beban tertentu dilakukan. Kajian seperti ini memungkinkan pada peringkat awal untuk mengesan perubahan irama dan penyimpangan dalam kerja jantung.

Agar maklumat yang diterima dapat membantu doktor yang hadir dalam membuat diagnosis, pesakit mesti menyimpan buku harian mengenai urusannya. Oleh itu, anda dapat mengetahui beban apa, dan sejauh mana hati bertindak balas..

Apa yang perlu ditulis dalam buku harian

Sekiranya doktor memberitahu anda untuk menyimpan buku harian, anda perlu menuliskan perkara-perkara penting hari anda di sana. Pastikan menetapkan masa:

  • mengambil ubat;
  • makan;
  • tidur (malam dan siang, jika ada);
  • tekanan emosi, jika ada;
  • tindakan yang berbeza dalam aktiviti (pastikan untuk mencatat saat perubahan yang tepat dalam tindakan aktiviti yang berlainan, masa perubahannya dapat dicatat kira-kira).
KategoriContoh
Rehat dan aktiviti pasif dengan aktiviti fizikal yang rendahMenonton TV, membaca, menjahit, belajar, menulis
Tindakan yang mungkin memerlukan tekanan emosiKomputer atau perjudian, memandu
Senaman ringanBerjalan di taman, senaman pagi
Aktiviti fizikal purataMendaki tangga di atas 3 tingkat, mudah berjoging
Beban kerja yang kuatBersenam di gimnasium, berjoging yang berlangsung lebih dari 20 minit.
Perhatian! Pastikan anda berjumpa dengan doktor anda sekiranya anda dapat melakukan tindakan seperti ini semasa pemantauan ECG setiap hari. Di samping itu, pastikan bahawa elektrod tidak terkelupas semasa latihan dan peranti rakaman data tidak rosak..

Pastikan anda mencatat masa perubahan aktiviti satu kategori kepada tindakan kategori lain.

Sekiranya semasa kajian anda mengalami gejala yang tidak menyenangkan (pening, serangan jantung, dan lain-lain), pastikan anda menyenaraikannya dalam buku harian dan tuliskan waktunya.


Klik pada foto untuk membesarkan

Jenis kaedah pemantauan Holter

Kajian jantung selama satu hari mengikut kaedah Holter - pemantauan, yang dapat dilakukan dengan beberapa kaedah:

  • cara penuh;
  • berpecah-belah.

Untuk memahami dengan tepat apa halter jantung, apa yang diperlukannya dan apa yang ditunjukkan, perlu dipertimbangkan kedua-dua kaedah diagnostik dengan lebih terperinci.

Pemantauan skala penuh

Teknik penyelidikan berskala penuh paling kerap digunakan. Tempoh prosedur adalah dari 1-3 hari. Berkat rakaman maklumat yang begitu lama, anda boleh mendapatkan maklumat yang boleh dipercayai mengenai kerja jantung dan mengenai sebab-sebab kegagalan.

Kajian Holter berskala penuh tidak dapat dibandingkan dengan ECG klasik. Dengan kardiogram, hanya 50-60 degupan jantung yang berada di bawah perhatian doktor.

Jantung jantung menangkap dinamika lebih daripada 100,000 denyutan, yang memberikan gambaran lengkap mengenai kerja jantung. Maklumat tersebut tidak dapat diperoleh dengan cara lain..

Pemantauan pecahan

Kaedah diagnosis terpecah hanya digunakan semasa masalah jantung yang ketara. Membawa peranti adalah kekal, namun, rakaman dilakukan hanya ketika seseorang mengalami kesakitan, atau merasakan tanda-tanda aritmia.


Pemeriksaan Jantung Holter

Untuk memulakan peranti, tekan butang. Setelah selesai merasakan sensasi yang tidak selesa, peranti mati.

Kadang kala, untuk penyelidikan pecahan, alat lain yang lebih ringkas digunakan. Ia juga menangkap masa antara rakaman. Ia boleh dipakai di lengan, atau dilekatkan di dada semasa sakit selama tempoh rakaman maklumat.

Ciri-ciri teknik pada kanak-kanak

Untuk rujukan. Holter tidak mempunyai batasan umur, tidak ada kontraindikasi terhadap kaedah ini pada kanak-kanak.

Keistimewaannya adalah penghijrahan alat pacu jantung pada kanak-kanak, kebolehubahan degupan jantung, aritmia pernafasan. Peletakan elektrod sukar bagi anak kecil, ada keperluan untuk menjelaskan bahawa tidak perlu menyentuh dan mengeluarkan elektrod.

Petunjuk untuk pemeriksaan pada kanak-kanak serupa dengan petunjuk orang dewasa:

  • kehadiran patologi pada ECG standard;
  • sindrom kongenital selang PQ yang dipendekkan;
  • kecacatan alat injap jantung;
  • kanak-kanak yang terlibat secara aktif dalam sukan dan mempunyai aduan;
  • manifestasi disfungsi autonomi.

Apa yang ditunjukkan oleh Pemantauan Jantung Holter

Lawatan tunggal ke pakar kardiologi tidak selalu memberikan gambaran lengkap mengenai kerja jantung. Tingkah laku elektrokardiogram juga mungkin tidak menunjukkan kerosakan. Walau bagaimanapun, orang itu terus mengalami gejala dan kesakitan yang negatif. Masalahnya ialah kerosakan jantung berlaku pada masa lain ketika seseorang berada dalam kehidupan seharian dan tidak berpeluang berjumpa doktor.

Pemeriksaan jantung holter membolehkan anda menilai kekerapan dan sifat kontraksi jantung sepanjang hari, termasuk semasa tidur.

Diagnosis ini menunjukkan sama ada jantung dibekalkan dengan darah dan oksigen, bagaimana membetulkan nadi dan seberapa kerap kontraksi berlaku..

Pemeriksaan tepat pada masanya membolehkan anda mengesan penyakit berikut pada peringkat awal:

  • aritmia;
  • Penyakit jantung iskemia;
  • angina pectoris;
  • darah tinggi.

Tidak seperti kardiogram klasik, pemantauan jantung harian menurut Holter membantu doktor menentukan perjalanan penyakit iskemik tanpa gejala dan penyetempatan tepat di kawasan yang terjejas. Untuk menyahkod data dengan betul, doktor yang hadir akan menganalisis lokasi dan ofset segmen ST-T.

Analisis Hasil

Anda tidak perlu menetapkan pemantauan ECG setiap hari kepada diri sendiri dan memberikannya tanpa pemeriksaan oleh pakar kardiologi. Hasilnya adalah sekumpulan nombor dan istilah perubatan yang sangat sukar difahami oleh seseorang. Oleh itu, prosedurnya adalah seperti berikut: pemeriksaan doktor - pemeriksaan - pemeriksaan semula doktor dan penjelasan hasilnya.

Jangan lakukan pemantauan ECG setiap hari di institusi di mana hanya seorang doktor diagnostik yang berfungsi (dia tidak berpeluang berunding dengan rakan sekerja dalam kes yang sukar). Berhati-hati ketika menawarkan pusat persendirian. Seringkali mereka, dengan kedok pemantauan EKG 24 jam, menawarkan kajian menggunakan "cardiophone" - alat kecil yang hanya dapat menentukan degup jantung, tetapi tidak dapat mengesan gangguan irama. Sekiranya anda ingin menjalani pemeriksaan dengan cepat, pilihan terbaik adalah menghubungi agensi kerajaan yang menyediakan perkhidmatan pemantauan EKG setiap hari di bawah sistem insurans perubatan wajib (mengikut polisi, percuma, mengikut urutan keutamaan), dan lulus kajian yang sama dengan bayaran, tanpa menunggu antrean. Ini mungkin klinik wilayah, klinik jantung kardiologi, sering hospital dan klinik bandar.

Oleh itu, pesakit mendapat hasil pemantauan ECG setiap hari. Perubahan apa yang dianggap normal:

  • irama sinus;
  • nadi minimum hingga 30 per minit pada waktu malam - untuk kanak-kanak dan orang di bawah 30 tahun; 30 - 40 seminit - untuk orang di bawah umur 40 tahun;
  • kadar jantung purata pada siang hari 75 - 85 per minit, pada waktu malam 55 - 65 per minit;
  • arrhythmia sinus - untuk pesakit dari mana-mana usia;
  • indeks sirkadian (CI) 1.22 - 1.45;
  • tahap I atrioventricular (AV) blok pada pesakit di bawah 60 tahun;
  • Sekatan AV darjah II pada orang di bawah umur 30 tahun (kaki sering menjadi halangan untuk masuk ke universiti ketenteraan);
  • berhenti sejenak kurang dari 2 saat pada usia apa pun;
  • extrasystoles ventrikel tunggal: hingga 500 sehari atau hingga 30 per jam, tanpa berpasangan dan berkumpulan;
  • extrasystoles supraventricular tunggal (supraventricular): sehingga 1000 sehari;
  • paroxysms pendek takikardia supraventrikular - pada pesakit yang berumur lebih dari 60 tahun;
  • tiada perubahan iskemia dalam segmen ST;
  • Tempoh selang PQ tidak lebih daripada 0.22 s;
  • jangka masa selang QT yang diperbetulkan - hingga 450 milisaat.

Semua penyimpangan lain memerlukan penjelasan sebab-sebabnya, kerana rawatan sering tidak bergantung pada pelanggaran yang dikenal pasti, tetapi pada penyakit jantung yang mendasari. Di sini anda tidak boleh melakukan tanpa perundingan pakar kardiologi.

Holter dan ECG jantung: apa yang lebih baik dan apa perbezaannya?

Pemahaman yang betul mengenai intipati prosedur menunjukkan semua kelebihan kaedah penyelidikan kardiologi ini. Malah tekanan ECG tidak akan memberikan seberapa banyak maklumat seperti pemantauan Holter.

Tempoh kardiogram adalah beberapa minit. Dalam tempoh ini, mustahil untuk mendiagnosis semua perubahan iskemia pada saluran darah, dan juga perubahan irama paroxysms. Doktor tidak akan melihat patologi, dan gejala negatif akan tetap ada.

Selalunya, elektrokardiogram dilakukan sejurus selepas infark miokard. Perubahan akan jelas. Walau bagaimanapun, ECG mendiagnosis serangan jantung sebagai kejadian yang tidak betul. Memegang kardiogram sejurus sebelum serangan tidak akan memberikan prasyarat untuk rawatan yang berkesan untuk mencegah kemalangan.

Kajian Holter akan memberi peluang untuk melihat perubahan pada saluran koronari terlebih dahulu dan melindungi jantung manusia dari keadaan berbahaya.

Pemeriksaan jantung dengan kaedah Holter lebih berkesan daripada melakukan elektrokardiogram. Sekiranya terdapat masalah dengan pam utama badan, lebih baik melakukan pemeriksaan penuh terlebih dahulu dan mencegah komplikasi serius.

Sokongan teknikal XM-ECG

Semasa menjalankan XM-ECG, peralatan komputer moden harus melakukan: 1) rakaman ECG selama berjam-jam di bawah aktiviti harian semula jadi subjek; 2) pengeluaran semula ECG berdaftar; 3) analisis ECG; 4) memproses dan mentafsirkan hasil kajian. Biasanya, sehingga 100 ribu kompleks QRS direkodkan dalam tempoh pemerhatian harian. Sistem monitor komputer moden, seperti Del Mar, Kontron, Schiller, Rosini dan Holter-VHI domestik, Incart, Astrocard dan lain-lain, menganalisis keseluruhan pelbagai rekod ECG. Terdapat beberapa model peralatan untuk menjalankan XM-ECG. Kesemuanya terdiri daripada dua bahagian: alat rakaman dan penyahkod. Yang pertama adalah perakam mudah alih yang dikuasakan oleh bateri yang boleh dicas semula dengan kapasiti hingga 9 volt. Perakam adalah peranti seberat 100-300 g dengan memori keadaan pepejal. Perluasan memori komputer yang ketara di samping merakam ECG dalam dua atau tiga petunjuk untuk terus memantau beberapa petunjuk (sehingga 12). Penyahkod adalah komputer yang dilengkapi dengan program pemprosesan ECG khas yang membolehkan klasifikasi kompleks ventrikel normal dan kompleks patologi berdasarkan algoritma khas. Analisis algoritma juga merangkumi diagnosis jeda, yang sifatnya dalam kebanyakan kes tidak dinyatakan. Analisis segmen ST dikaitkan dengan kesulitan teknikal yang besar, dan doktor biasanya tidak bergantung pada penafsiran automatiknya. Sebelum memulakan analisis rakaman monitor ECG, doktor memasukkan data komputer dari buku harian pesakit, yang kehadirannya adalah syarat yang sangat diperlukan untuk menyahkod monitor.

Petunjuk Holter ECG

Pemeriksaan jantung Holter ditetapkan untuk mendiagnosis patologi seperti itu:

  • iskemia tanpa gejala;
  • angina pectoris;
  • serangan jantung;
  • nod sinus lemah;
  • fibrilasi atrium;
  • takikardia;
  • sekatan intrakardiak;
  • kecacatan jantung dan injap kongenital dan diperolehi.


Pemeriksaan sedemikian juga ditetapkan untuk pesakit yang sudah menderita:

  • patologi tiroid;
  • pengsan etiologi yang tidak diketahui;
  • kolesterol tinggi;
  • sesak nafas
  • kegemukan teruk.

Ujian jantung Holter boleh disyorkan untuk memantau dinamika keadaan pesakit semasa terapi ubat. Diagnosis membolehkan anda menentukan seberapa berkesan rawatan itu dan adakah pembetulan pilihan ubat atau dos diperlukan.

Pakar mengesyorkan pemantauan setiap hari sebelum campur tangan pembedahan yang dirancang, terutama bagi orang yang menderita diabetes. Pemeriksaan semacam itu dianjurkan kepada orang yang aktivitinya dikaitkan dengan peningkatan bahaya, misalnya, juruterbang atau pemandu.

Pantau aktiviti jantung dengan berkesan melalui pemantauan harian bagi mereka yang baru menjalani kemoterapi atau pendedahan radiasi.

Petunjuk

  1. Aduan episod pening, kehilangan kesedaran, aritmia jantung.
  2. Pemeriksaan infark miokard, kardiomiopati hipertrofik, dan penyakit jantung serius yang lain.
  3. Sindrom WPW, Sindrom Selang Q-T Panjang.
  4. Disyaki iskemia miokardium tanpa gejala.
  5. Kecurigaan sindrom apnea tidur (program khas untuk analisis apnea digunakan).
  6. Pemantauan alat pacu jantung.

Berapa kerap anda perlu membuat kajian dan mengapa?

Tidak ada kerangka kerja yang ditentukan dengan jelas untuk seberapa kerap penyelidikan tersebut diperlukan. Banyak bergantung pada penyakit yang dialami seseorang, pada usia dan jantina..

Anda perlu menggunakan kaedah diagnostik ini jika terdapat simptom yang berasal dari jantung, tetapi elektrokardiogram klasik tidak memberikan maklumat..

Pemeriksaan berulang harus selalu dilakukan setelah menjalani rawatan..

Ini akan menilai keberkesanannya dan menentukan sama ada terapi lebih lanjut diperlukan. Untuk semua pesakit jantung, diagnosis seperti ini disarankan setahun sekali..

3 tahun sekali, pemantauan Holter dilakukan untuk wanita berusia lebih dari 40 tahun dan lelaki berusia lebih dari 35 tahun untuk mengesan penyakit jantung koronari.

Peraturan untuk pesakit

  • semasa memakai peranti, anda tidak boleh mandi atau mandi (agar tidak merosakkan peranti);
  • Jangan letakkan peranti kepada renjatan atau panas;
  • Elakkan beban yang menyebabkan peluh banyak;
  • tidak berdekatan dengan talian kuasa;
  • menyimpan buku harian kesejahteraan anda.

Agar hasil pemantauan harian aktiviti elektrik jantung setepat mungkin, anda mesti mematuhi peraturan tertentu:

  • Pakai pakaian yang ketat dari kain semula jadi. Lebih baik jangan memakai pakaian yang longgar, kerana elektrod dapat terkelupas dari badan. Dan kain sintetik boleh elektrik, yang akan memutarbelitkan bacaan peranti. Tidak boleh ada unsur logam pada pakaian di atas tali pinggang.
  • Jangan terlalu panas atau terlalu panas perkakas..
  • Jangan biarkan air atau cecair lain tumpah di atasnya..
  • Jangan letakkan pada permukaan yang bergetar..
  • Jangan berada berdekatan dengan peralatan elektrik atau bilik pengubah.
  • Jangan gunakan komputer riba atau telefon bimbit selama lebih dari 3 jam sehari. Jangan bawa alat lebih dekat dari 30 cm ke peranti untuk pemantauan Holter ECG. Jangan dekat dengan ketuhar gelombang mikro yang berfungsi.
  • Jangan duduk atau berbaring di peranti. Letakkannya sehingga tidak tersendat semasa tidur.
  • Pastikan elektrod tidak terkelupas..
  • Jangan menjalani prosedur fisioterapeutik dan jangan melakukan x-ray semasa pemeriksaan.
  • Tanya doktor anda terlebih dahulu jika anda dapat melakukan latihan fizikal semasa pemeriksaan..

Keperluan pesakit untuk pemantauan Holter

Agar penyelidikan Holter seluas mungkin, pesakit harus bersedia bekerjasama dengan kakitangan perubatan dan dapat mengikuti arahan dengan jelas.

Keperluan berikut dikenakan kepada orang yang dikaji:

  • menyimpan buku harian kelas semasa rakaman radas;
  • jika keperluan seperti itu muncul, semasa ujian jantung Holter, tempelkan elektrod yang dijatuhkan, yang diperlukan untuk rakaman data yang berjaya;
  • jangan basuh semasa memakai peranti;
  • Jangan mengunjungi pejabat fizikal;
  • Jangan gunakan pad pemanasan;
  • jangan lulus sinar-x;
  • meminimumkan penggunaan peralatan radio isi rumah, termasuk telefon.

Sekiranya semua cadangan dipatuhi dengan ketat, doktor akan menerima semua maklumat yang diperlukan untuk rawatan selanjutnya.

Persediaan peperiksaan

Pada malam pemantauan Holter, cadangan berikut harus diperhatikan:

  • pergi mandi;
  • jangan gunakan krim badan (kulit harus bersih dan kering);
  • bagi lelaki yang mengalami pertumbuhan rambut yang berlebihan, lakukan pembuangan payudara;
  • dapatkan tampalan hypoallergenic (sekiranya berlaku hipersensitiviti);
  • tidur lena;
  • sampai ke klinik dengan tenang.

Sekiranya pesakit mengambil ubat, doktor harus diberi amaran..

Metodologi untuk Pemantauan Holter

Di hampir semua pusat, penyelidikan Holter adalah sama. Pesakit akan merasa lebih bebas sekiranya dia mengetahui bagaimana prosedurnya dan apa yang menantinya di pejabat doktor.

Persiapan untuk prosedur

Persediaan khas tidak diperlukan. Makan makanan sebelum memasang peralatan mestilah dalam mod biasa. Hanya alkohol dan kopi yang perlu dikecualikan. Lebih baik berhenti atau mengurangkan merokok..

Cara meletakkan Halter di hati

Bergantung pada model peranti, elektrod pakai dilekatkan ke dada pesakit. Prosedur ini tidak menyebabkan kesakitan atau ketidakselesaan. Berlangsung 10-15 minit.

Syarat menunggu keputusan

Alat ini dipakai dari 1-3 hari, bergantung pada preskripsi doktor. Kemudian doktor mengeluarkan alat itu, dan memindahkan data yang diterima ke komputer, di mana ia sudah menganalisis maklumat yang diterima.

Keputusan ECG untuk Holter. Penyahsulitan

Doktor menerangkan parameter berikut:

  • kehadiran aritmia dan penampilannya;
  • corak irama jantung;
  • nadi terbesar dan terkecil;
  • reaksi otot jantung terhadap beban;
  • kehadiran extrasystoles dan takikardia;
  • perubahan bekalan darah ke miokardium.

Hanya pakar yang dapat menyahsulitkan data yang diterima dengan betul.

Ciri-ciri tinjauan, cara penyediaan

Persediaan khas untuk peperiksaan tidak diperlukan. Pengecualian adalah lelaki dengan dada yang berbulu kuat. Untuk memastikan ketat elektrod, anda perlu mencukur rambut anda.

Semasa pemantauan, tidak ada batasan dalam cara hidup dan diet biasa, tetapi:

  • Jangan mengambil prosedur air untuk mengelakkan kerosakan pada alat;
  • kerosakan mekanikal dan termal pada alat tidak boleh dibenarkan;
  • Jangan dekat dengan talian kuasa;
  • jangan biarkan beban berpeluh meningkat, kerana ini boleh mencetuskan pengelupasan elektrod.

Memakai alat Holter tidak menimbulkan kesulitan tertentu - ringan, padat, dan senyap. Beberapa ketidakselesaan mungkin disebabkan oleh ketidakmampuan mandi, serta halangan untuk melakukan tindakan yang terlalu aktif atau postur kegemaran untuk tidur.

Meletakkan halter adalah mudah

Masih belum ada kontraindikasi untuk pemantauan harian, kecuali untuk kes yang sukar bagi individu untuk memakai halter secara teknikal (cedera parah di dada, parut setelah luka di kulit dada, berat pesakit yang sangat besar).

Seperti yang telah dinyatakan, pemantauan ECG dan tekanan darah tidak memerlukan persiapan khas. Pesakit datang ke pejabat diagnostik berfungsi pada waktu pagi pada waktu yang ditentukan dan perkara pertama (semasa jururawat sedang menyiapkan peranti) menerima arahan mengenai perkara yang tidak boleh dilakukan:

  1. Banyak merokok;
  2. Ambil alkohol;
  3. Ketagih dengan kopi;
  4. Ambil rawatan air;
  5. Jangan biarkan peranti bersentuhan dengan air atau cecair lain;
  6. Menyingkirkan perhiasan logam sepanjang kajian..

Masa pemasangan perakam tidak akan melebihi 10 minit: melekatkan elektrod pada kulit dada yang dirawat (dicukur pada lelaki dan tidak gemuk) - 5-7 keping + manset di bahu, jika pemantauan tekanan darah diberikan.


contoh buku harian pesakit yang telah menjalani XM di hospital

Setelah melekatkan alat itu, pesakit menerima buku harian di tangannya dengan perintah untuk menuliskan semua yang akan berlaku kepadanya selama 24 jam memakai halter (rehat malam, pendidikan jasmani, makan, berjalan, tekanan emosi, kerja rumah, menonton rancangan TV atau pertandingan bola sepak, urusan kerja, mengambil ubat). Selain itu, dalam buku harian yang dikeluarkan, pesakit mencatat semua sensasinya (sakit, tidak selesa, berdebar-debar) dalam keadaan tertentu (tekanan, makan siang, tidur, dll.).

Selepas 24 jam atau lebih baru (seperti yang direncanakan), alat akan dikeluarkan, doktor akan menilai maklumat yang diterima dan mula menyiapkan laporan, dan pesakit akan pulang ke rumah, setelah sebelumnya mengetahui kapan akan datang untuk hasil.

Sementara itu, ada kes bahawa seseorang dari pejabat diagnostik fungsional terus ke hospital. Ini berlaku sekiranya perakam mengesan patologi serius yang mengancam nyawa pesakit..

Pemantauan EKG Holter - apakah itu dan bagaimana ia dijalankan

Apa itu - Pemantauan Holter ECG, dinamakan penemu biophysicist Holter? Teknik ini merupakan tahap peningkatan baru dalam bidang kardiologi..

Ketersediaan pemantauan berterusan terhadap kerja jantung selama sehari atau lebih telah membuat penyesuaian terhadap konsep irama normal organ dan gangguannya.

Pengubahsuaian berterusan peranti membuka kemungkinan baru untuk merakam proses elektrik miokardium. Ini membolehkan anda menentukan lokasi, tahap kerosakan otot jantung dengan tepat dan menetapkan terapi yang berkesan.

Aplikasi dan keberkesanan

Keperluan untuk pemantauan Holter ditentukan oleh situasi yang kerap di mana pesakit mengalami masalah jantung pada waktu rehat atau selepas latihan fizikal, apa-apa kejadian, tetapi rakaman ECG standard setelah beberapa waktu tidak menunjukkan adanya kelainan.

Sistem pemantauan Holter ECG setiap hari membolehkan anda:

  • Untuk menilai aktiviti fungsional miokardium, irama dan kekonduksiannya dalam konteks gaya hidup, emosi dan aktiviti fizikal yang biasa.
  • Nilai keadaan jantung ketika rehat semasa tidur.
  • Untuk menentukan kehadiran aritmia jantung, untuk mencatat perubahan kitarannya, jumlah episod berulang semasa pemantauan, tempoh, intensiti, sifat (ventrikel, supraventrikular) dan keadaan untuk terjadinya aritmia. Adalah penting bahawa pendaftaran harian extrasystoles (kontraksi jantung yang tidak tepat waktu) menunjukkan sama ada bilangannya sesuai dengan had normal atau tidak.
  • Kenal pasti bentuk angina pectoris (stabil, tidak stabil), termasuk iskemia miokardium tanpa gejala (tanpa rasa sakit). Kaedah ini menentukan jumlah dan jangka masa episod, serta keadaan, ambang beban, dan kadar nadi di mana iskemia berkembang. Sekiranya terdapat rasa sakit di kawasan jantung, penyebab kejadiannya dikenal pasti (kekurangan bekalan darah, osteochondrosis, neuralgia).
  • Jejak hubungan antara sensasi subjektif pesakit dan pembacaan objektif peranti.
  • Untuk membuat diagnosis yang tepat, tetapkan rawatan yang mencukupi dan pantau keberkesanan ubat-ubatan yang diambil oleh pesakit.
  • Untuk menilai perubahan dalam kerja jantung dengan adanya alat pacu jantung.

Tidak seperti elektrokardiografi dan ekokardiografi konvensional

Kaedah ECG standard, ekokardiografi dan pemantauan Holter diciptakan dengan tujuan tunggal untuk mengenal pasti patologi dalam kerja miokardium. Walau bagaimanapun, perbezaan kaedah yang ketara menentukan kesesuaian pelaksanaannya dalam kes-kes tertentu..

Elektrokardiografi standard menunjukkan gangguan irama (tachyarrhythmia, bradyarrhythmia, fibrillation atrial), pemakanan otot jantung (penyakit iskemia) dan impuls elektrik (blok), tetapi hanya pada masa pemeriksaan (rakaman data).

Contohnya, serangan aritmia yang berlaku lebih awal tidak akan dapat dikesan pada rekod ECG sejam kemudian. Juga, patologi yang tidak disertai dengan impuls elektrik (kecacatan injap pada tahap kecil) tidak akan direkodkan.

Pemantauan holter, berbeza dengan ECG standard, adalah kaedah yang lebih dipercayai dan bermaklumat dengan sebilangan besar parameter yang dianalisis.

Pendaftaran kerja jantung dilakukan pada siang hari (jika perlu, sehingga 7 hari), oleh itu, semua gangguan sementara yang berselang-seli direkodkan pada peranti.

Kelebihan yang tidak diragukan dari model terbaru peranti untuk pemantauan Holter ECG adalah adanya fungsi tambahan untuk memantau tekanan darah harian (tekanan darah).

Ekokardiografi berbeza dengan teknik ini. Ia membolehkan anda melihat jantung di skrin pengimbas ultrasound dan dengan demikian menentukan ukuran dan ketebalan dinding ruang jantung, kelajuan aliran darah, kehadiran gumpalan darah di rongga, tahap proses aterosklerotik, dan juga melihat aktiviti jantung secara real time.

Dilantik sebagai pemeriksaan awal atau setelah mengesan perubahan dalam elektrokardiogram.

Petunjuk untuk pemantauan

Kajian jangka panjang mengenai data yang direkodkan oleh peranti Holter memungkinkan untuk menentukan kapan tujuan kaedah ini sesuai. Ia:

  • Keadaan pesakit, mungkin menunjukkan aritmia (pening etiologi yang tidak diketahui, sinkop, berdebar-debar, kegagalan jantung).
  • Pengesanan perubahan ECG yang sering disulitkan oleh aritmia (infark miokard, sindrom QT yang berpanjangan).
  • Keadaan yang mungkin menunjukkan penyakit koronari (sakit dada, sesak nafas, terutamanya selepas latihan fizikal, lonjakan psikoemosi), serta diagnosis iskemia jantung tanpa gejala.

  • Memantau keberkesanan terapi - rawatan perubatan dan pembedahan aritmia dan penyakit jantung koronari. Perubahan dinilai setelah penggunaan ubat, ablasi jalan, stenting dan cangkok pintasan arteri koronari.
  • Pemantauan alat pacu jantung.
  • Pemantauan pesakit yang berisiko terkena aritmia atau penyakit iskemia (dengan patologi jantung kongenital dan diperolehi, setelah infark miokard).
  • Hipertensi arteri dengan tanda-tanda kegagalan kardiovaskular.
  • Kegagalan peredaran darah tahap II-III, kegagalan buah pinggang.
  • Persiapan untuk pembedahan pada jantung dan organ lain pada orang yang mempunyai patologi miokardium.
  • Lebih lanjut mengenai teknik dan kelebihannya, lihat video:

    Teknik Holter Harian

    Peranti Holter adalah perakam mudah alih dengan berat kurang dari 0.3 kg, yang terpasang pada badan pesakit dengan tali pinggang khas. Elektrod dilekatkan pada titik-titik tertentu di kawasan dada setelah merosot kulit dengan larutan alkohol..

    Rakaman dilakukan di beberapa saluran (dari 2 hingga 12), tetapi yang paling biasa adalah perakam 2 dan 3 saluran. Pada pemeriksaan pertama, peranti 12 saluran biasanya digunakan, kerana memberikan lebih banyak maklumat, apabila pemantauan ulang 3 saluran sudah cukup.

    Sepanjang kajian, pesakit diberi buku harian di mana semua aktiviti, waktu tidur, ubat yang diambil, sensasi, keluhan, kesejahteraan ditandai mengikut jam.

    Doktor mengesyorkan aktiviti fizikal tertentu (menaiki tangga, berjalan cepat) untuk menganalisis kerja jantung semasa dan selepas peningkatan tekanan.

    Jika tidak, pesakit menjalani gaya hidupnya yang biasa. Selepas masa berlalu, anda mesti kembali ke klinik untuk mengeluarkan alat tersebut.

    Ciri-ciri tinjauan, cara penyediaan

    Persediaan khas untuk peperiksaan tidak diperlukan. Pengecualian adalah lelaki dengan dada yang berbulu kuat. Untuk memastikan ketat elektrod, anda perlu mencukur rambut anda.

    Semasa pemantauan, tidak ada batasan dalam cara hidup dan diet biasa, tetapi:

    • Jangan mengambil prosedur air untuk mengelakkan kerosakan pada alat;
    • kerosakan mekanikal dan termal pada alat tidak boleh dibenarkan;
    • Jangan dekat dengan talian kuasa;
    • jangan biarkan beban berpeluh meningkat, kerana ini boleh mencetuskan pengelupasan elektrod.

    Menyatakan hasilnya

    Setelah mengeluarkan peranti, rekod ini dimasukkan oleh doktor ke dalam penyahkod komputer. Sistem digital menganalisis data yang dilihat dan diperbetulkan oleh doktor, kemudian dibuat kesimpulan berdasarkannya.

    Penyahkodan standard semestinya menunjukkan maklumat mengenai frekuensi irama jantung, extrasystoles ventrikel dan supraventrikular (gangguan irama), jeda irama, perubahan selang PQ dan QT. Patologi yang dikenal pasti digambarkan oleh cetakan elektrokardiogram untuk tempoh pemantauan..

    Masa penyahsulitan mengambil masa sekitar 2 jam. Setelah meninjau hasilnya, doktor yang hadir menetapkan rawatan yang sesuai..

    Kelebihan kaedah yang tidak dapat dipertikaikan adalah kemungkinan dijalankan dalam keadaan rumah yang biasa dan tanpa gangguan dari kerja, belajar. Pemeriksaan yang mudah dan tidak menyakitkan pada alat Holter memberikan gambaran objektif mengenai aktiviti jantung, yang memudahkan pengangkatan terapi yang berkesan.

    Pemantauan Holter

    Masa: 24 jam.
    Persediaan peperiksaan: tidak diperlukan.
    Kehadiran kontraindikasi: tidak.
    Batasan: tidak.
    Penyediaan kesimpulan: keesokan harinya

    Pemantauan holter adalah kaedah diagnostik fungsional di mana sistem kardiovaskular diperiksa. Kaedah ini dinamakan penciptanya, Norman Holter. Dengan bantuannya, rakaman berterusan dinamik jantung pada ECG dilakukan. Untuk ini, alat mudah alih (holter) dilekatkan pada tali pinggang pesakit. Kaedah diagnostik ini memberikan kemampuan untuk mengesan perubahan terkecil dalam kerja jantung dan mengawal tekanan darah seseorang sepanjang hari dalam keadaan aktiviti semula jadi.

    Kelebihan Pemantauan Holter di Klinik SM

    Perubatan moden sering mengalami kesukaran untuk mendiagnosis penyakit kardiovaskular oleh ECG. Ini disebabkan oleh fakta bahawa semasa penyingkiran elektrokardiogram, pesakit berada dalam keadaan rehat; dengan sewajarnya, jantungnya berfungsi dalam irama yang biasa, sementara semasa melakukan aktiviti fizikal atau dalam keadaan tertekan, ia dapat mengalami kerosakan. Tugas pakar SM-Clinic adalah mewujudkan keadaan untuk pemeriksaan sistem kardiovaskular yang tepat dan lengkap. Tepat pada masanya untuk menentukan apa-apa kelainan dalam kerja jantung dan melihat hasil ECG dalam dinamik hanya mungkin dengan memantau ECG menurut Holter.

    Semasa menjalankan pemeriksaan diagnostik kerja jantung menurut Holter di "SM-Clinic":

    • Rakaman ECG dilakukan dalam 3 saluran, oleh itu, data yang diperoleh semasa kajian kerja jantung dalam masa 24-72 jam adalah yang paling objektif dan tepat;
    • perakam mudah alih kecil dan diikat dengan tali pinggang, tanpa menimbulkan kebimbangan kepada pesakit;
    • seseorang boleh menjalani gaya hidup yang biasa dilakukannya - kehadiran peranti secara praktikalnya tidak dirasakan.

    Pemantauan holter adalah pemantauan harian yang tepat terhadap pembacaan fungsi jantung, yang selalu memungkinkan untuk memperoleh hasil yang dapat dipercayai dan membuat diagnosis yang tepat.

    Untuk apa pemantauan Holter dilakukan??

    Maklumat apa yang disediakan oleh pemantauan Holter

    Pemantauan kadar jantung Holter setiap hari membolehkan anda menilai bekalan darah ke otot jantung, kekerapan, urutan kontraksi. Berkat diagnosis, mungkin untuk menentukan dan mencegah tepat pada masanya perkembangan pelbagai patologi sistem kardiovaskular, misalnya, seperti:

    • aritmia (aritmia jantung);
    • angina pectoris;
    • hipertensi (peningkatan atau penurunan tekanan darah);
    • penyakit jantung koronari.

    Di samping itu, pemantauan dapat memberikan maklumat yang lebih terperinci mengenai:

    • penyetempatan iskemia;
    • hubungan manifestasi angina pectoris, serta penyakit jantung koronari asimtomatik dengan perubahan parameter ECG dan keadaan untuk berlakunya patologi;
    • sifat anjakan dan arah ST –T semasa serangan angina.

    Pemantauan jantung 24 jam adalah kaedah diagnostik yang tepat dan tepat yang membolehkan anda mendapatkan sejumlah besar data mengenai status kesihatan pesakit.

    Petunjuk dan kontraindikasi untuk Holter ECG

    Petunjuk untuk pemantauan ECG Holter

    Anda harus menghubungi pakar kardiologi anda untuk diagnosis Holter setiap hari, jika seseorang merasakan:

    • sakit berterusan atau episodik di jantung yang muncul secara tiba-tiba atau dengan usaha fizikal tertentu;
    • sakit dada dan berat;
    • kelemahan pagi, mengantuk pada siang hari;
    • sesak nafas
    • penyimpangan dalam kerja jantung semasa tekanan emosi.

    Juga, pemeriksaan akan berguna untuk pening, pingsan. Pemantauan holter dapat digunakan bersamaan dengan rawatan penyakit sistem kardiovaskular untuk menilai keberkesanan langkah-langkah terapi.

    Persiapan untuk prosedur

    Untuk Holter ECG, tidak diperlukan persiapan yang serius. Kadang kala doktor yang hadir boleh menetapkan pesakit untuk melakukan kardiogram terlebih dahulu.

    Lelaki dengan rambut di dada mereka disarankan untuk mencukur rambutnya, kerana elektrod perakam Holter dipasang di kawasan ini. Syarat ini mesti dipenuhi untuk mendapatkan rekod ECG yang bermaklumat dan berkualiti tinggi..

    Bagaimana diagnosis dijalankan di "SM-Clinic"

    Prosedur pemantauan holter adalah mudah. Pesakit terpasang sensor perakam ECG mudah alih kecil di dadanya.Peralatan fiksasi biasanya terletak di tali pinggang. Selepas sehari, peranti dikeluarkan.

    Prosedur pemantauan holter adalah automatik. Tetapi seseorang juga harus membuat sedikit usaha. Dia akan diminta untuk menyimpan buku harian yang perlu dicatat:

    1. Kelas pada waktu siang (berjalan kaki, tekanan fizikal atau emosi, dll.).
    2. Waktu rehat dan perubahan pekerjaan.
    3. Kesejahteraan semasa melaksanakan urusan tertentu, dan juga semasa rehat.

    Terdapat beberapa prinsip untuk melakukan pemantauan holter:

    • berpecah (peristiwa);
    • pemalar.

    Dengan ECG Holter yang berterusan, sehingga 100,000 degupan jantung dicatatkan selama 24 jam. Dengan catatan berterusan, pendaftar menyimpan maklumat mengenai kitaran kerja jantung untuk beberapa waktu sebelum bermulanya serangan aritmia atau munculnya gejala kesakitan. Fungsi ini diperlukan sekiranya tiba-tiba pesakit terlupa untuk menekan butang pendaftaran dengan segera.

    Pemantauan Fragmented Holter dilakukan apabila gejala aritmia jarang terjadi. Kajian seperti ini memerlukan masa yang lebih lama. Prinsip pendaftarannya mudah: apabila pesakit merasakan tanda-tanda gangguan irama, dia menekan butang pada peranti mudah alih dan perakam membuat elektrokardiogram.

    Setelah anda memberikan pendaftar dan buku harian, pakar kardiologi mengambil data dari peranti dan memasukkan maklumat dari buku harian tersebut ke dalam komputer. Sistem digital menganalisis data dan memaparkan elektrokardiogram harian. Berdasarkan maklumat ini, mereka membuat kesimpulan.

    Harga untuk pemantauan Holter di SM Clinic

    Pakar-pakar kardiologi dari kategori tertinggi, yang mempunyai pengalaman praktikal yang luas, bekerja di Klinik SM. Setelah mengkaji elektrokardiogram yang diterima dan buku harian pesakit, doktor akan menulis dan mengeluarkan kesimpulan. Hasilnya akan memakan masa sekitar 20 minit. Sekiranya perlu, rawatan yang berkesan akan ditetapkan. Kos diagnosis adalah optimum.

    Anda boleh mengetahui harga prosedur yang tepat dan mendaftar untuk pemantauan Holter dari pengendali pusat hubungan SM-Clinic atau melalui borang rakaman dalam talian di laman web kami.

    Pemantauan jantung setiap hari apa yang tidak dapat dilakukan

    Bagaimana degupan jantung dipantau?

    Elektrokardiogram tidak selalu dapat mengesan patologi jantung. Lagipun, kajian ini dijalankan dalam masa yang singkat dan pada waktu rehat pesakit. Dapatkan lebih banyak maklumat yang membolehkan pemantauan jantung setiap hari, di mana pesakit meletakkan alat untuk merakam aktiviti organ utama. Pesakit mesti mengetahui peraturan untuk menjalankan pemeriksaan seperti ini dan mematuhinya sepenuhnya.

    Huraian Kaedah

    Saintis Norman Holter adalah yang pertama mengembangkan dan menggunakan teknik ini, oleh itu namanya sendiri - Pemantauan Holter (atau pemantauan jantung setiap hari). Pesakit perlu membawa alat rakaman mudah alih kecil (perakam) sentiasa bersamanya. Sambungan bipolar khas dilekatkan pada dada di kawasan pangkal dan puncak jantung.

    Keseluruhan prosedur diagnostik terdiri daripada rakaman irama jantung yang berterusan, seperti ketika menjalani kardiogram. Perbezaan utama adalah tempoh pemantauan harian. Semasa ECG, 10-15 saat sudah cukup untuk memperbaiki keupayaan jantung, tetapi data ini selalunya tidak cukup untuk membuat diagnosis yang tepat. Beberapa patologi muncul secara berkala semasa melakukan aktiviti fizikal atau, sebaliknya, hanya pada waktu malam.

    Petunjuk untuk

    Dalam kardiologi, kaedah ini telah digunakan selama lebih dari setengah abad dan memungkinkan untuk memperoleh data yang boleh dipercayai apabila elektrokardiogram sederhana tidak mengesan kelainan dalam kerja jantung. Terdapat banyak kes apabila perlu meminta pertolongan dari pilihan diagnostik ini. Pemantauan jantung setiap hari menunjukkan bukan sahaja pelbagai penyimpangan, tetapi juga membolehkan anda menilai operasi alat pacu jantung.

    Petunjuk untuk penerapan penyelidikan Holter merangkumi:

    • Infark miokard baru-baru ini.
    • Gangguan irama jantung (aritmia, takikardia, angina pectoris).
    • Keluhan pesakit mengenai kesakitan berulang, kesemutan di jantung.
    • Kegagalan jantung kronik.
    • Iskemia yang tidak menyakitkan.
    • Kardiosklerosis postinfarction.
    • Pening etiologi yang tidak diketahui.
    • Sesak nafas secara tiba-tiba.
    • Kegagalan peredaran darah kronik.
    • Menilai kesan ubat-ubatan tertentu pada aktiviti jantung.
    • Kendalikan kajian setelah menjalani terapi.
    • Pemeriksaan sebelum dan selepas pembedahan.
    • Tekanan darah turun.
    • Rasa sesak nafas dan sakit dada.

    Diagnosis adalah wajib bagi orang yang aktivitinya dikaitkan dengan tahap tanggungjawab yang tinggi (juruterbang, penyelam, pengendali kren, pendaki industri).

    Jenis Peperiksaan

    Bergantung pada bukti, doktor harus memilih jenis kajian tertentu mengikut kaedah Holter. Pada masa ini, diagnostik skala penuh lebih kerap digunakan, di mana alat untuk pemantauan jantung setiap hari berfungsi secara berterusan selama 24 atau 48 jam. Sekiranya perlu, tempohnya boleh dinaikkan menjadi tiga hari. Pada hari pertama sahaja, peranti menangkap sehingga 120,000 degupan jantung. Elektrokardiogram membolehkan anda merakam tidak lebih daripada 50 denyutan dalam jangka masa yang singkat.

    Jenis pemeriksaan berpecah melibatkan rakaman berterusan (berkala). Pada pilihan pertama, pendaftaran keadaan jantung bermula dari saat pesakit merasakan gejala patologi. Untuk melakukan ini, dia hanya perlu menekan butang pada peranti. Kaedah ini sesuai walaupun untuk kes tersebut sekiranya pesakit pengsan. Dengan pemantauan jantung setiap hari secara terpecah-pecah, alat ini akan merakam keadaan jantung selama beberapa waktu sebelum pesakit dapat menekan butang setelah kembali sedar.

    Pemeriksaan pecahan jenis kedua adalah perlu bagi pesakit yang jarang berlaku tanda-tanda kelainan jantung. Peranti mini untuk memperbaiki maklumat boleh dipakai di pergelangan tangan. Lebih senang digunakan daripada yang masih perlu dilekatkan di dada ketika gejala dikesan..

    Apa yang ditunjukkan oleh pemantauan jantung setiap hari?

    Peranti Holter menangkap fungsi jantung yang terganggu dalam pelbagai situasi, dan tidak hanya dalam keadaan rehat. Ini membantu mengesan faktor yang menyebabkan penyimpangan..

    Aritmia jantung, yang dicirikan oleh permulaan dan hilang secara tiba-tiba, dapat direkodkan secara eksklusif dengan pemantauan jantung setiap hari. Bagaimana pemeriksaan dijalankan dalam kes ini? Hasil yang paling dipercayai akan menunjukkan kajian skala penuh. Berkat kaedah ini, pengecutan pramatang dari pelbagai bahagian jantung, takikardia paroxysmal (peningkatan mendadak dalam jumlah degupan jantung), sekatan atrioventikular (kegagalan penghantaran dorongan elektrik) dikesan.

    Prosedur

    Untuk mendapatkan maklumat yang berharga dan boleh dipercayai, perlu memasang elektrod di dada dengan betul. Wayar yang datang dari mereka disambungkan ke perakam kecil. Perakam itu sendiri kecil dan boleh dipasang pada tali pinggang. Pemantauan jantung setiap hari harus dilakukan walaupun dalam mimpi, jadi pesakit harus memastikan bahawa alat itu tersambung.

    Sepanjang masa diagnosis, pesakit menjalani gaya hidup yang biasa, pergi bekerja, berehat. Anda juga perlu menyimpan buku harian di mana peristiwa berikut direkodkan yang mempengaruhi fungsi jantung:

    1. Waktu Kebangkitan Pagi.
    2. Makan makanan yang boleh mengubah degupan jantung anda (kopi, teh yang kuat, coklat).
    3. Sebarang aktiviti fizikal (berjoging, menaiki tangga).
    4. Tekanan emosi.
    5. Mengambil ubat.
    6. Waktu tidur.

    Kadang-kadang doktor secara khusus menetapkan tindakan tertentu kepada pesakit, yang mesti dilakukannya dan mencatat waktu di buku harian.

    Pemantauan holter dalam pediatrik

    Kadang-kadang situasi timbul apabila pemantauan jantung harian kanak-kanak diresepkan oleh doktor (pakar pediatrik, pakar kardiologi), pelatih bahagian sukan. Sebabnya adalah keperluan untuk pemeriksaan sederhana, misalnya, untuk beban yang lebih serius dan berat semasa latihan, serta kecurigaan terhadap penyakit jantung. Peranti ini tidak menimbulkan rasa tidak selesa kepada kanak-kanak dan dipasang dengan cara yang sama seperti dalam kes diagnosis fungsi jantung orang dewasa.

    Alat perakam boleh dipakai di leher atau disembunyikan di dalam poket. Semua wayar akan disembunyikan di bawah pakaian. Anak mesti mematuhi rutin harian yang biasa, menghadiri kelas di sekolah atau tadika, berjalan di jalan. Peranti akan merakam kerja jantung dengan beban yang berbeza. Kaedah ini membolehkan anda menentukan kemungkinan penyimpangan dalam bentuk aritmia, bradikardia, takikardia.

    Persediaan pesakit

    Tidak diperlukan langkah-langkah persediaan khas untuk persiapan pemantauan dengan kaedah Holter. Pengecualian adalah manipulasi awal yang mesti dilakukan oleh seorang lelaki. Agar peranti dapat merakam bacaan sebenar, perlu mencukur tumbuh-tumbuhan berbulu dari dada di tempat di mana elektrod akan terpasang. Ini akan memastikan cengkaman pada kulit betul..

    Pesakit berminat dengan bagaimana pemantauan jantung setiap hari, sama ada terdapat ketidakselesaan. Tidak perlu dibimbangkan, kerana elektrod terpasang pada bahagian kulit, dilincirkan dengan gel khas. Kaedah ini tidak menimbulkan sensasi yang menyakitkan atau tidak menyenangkan..

    Cadangan umum termasuk mandi, kerana selama hari-hari diagnosis, prosedur kebersihan akan terbatas. Fungsi perakam agak dipengaruhi oleh peranti radio, ketuhar gelombang mikro yang berfungsi. Juga, pesakit perlu tidur di punggungnya (atau di sisinya), agar tidak mengganggu lokasi elektrod.

    Pemantauan jantung 24 jam: apa yang tidak boleh dilakukan semasa kajian?

    Menggunakan perakam memerlukan penjagaan yang teliti. Beberapa manipulasi boleh merosakkannya atau memutarbelitkan hasil diagnosis aktiviti jantung. Untuk mengelakkan akibat negatif, pertama sekali, perlu mengelakkan sentuhan peranti dengan cecair. Mekanisme itu tidak akan tahan terhadap ujian mandi, jadi untuk tempoh pemeriksaan mengenai prosedur air di bahagian atas badan.

    Dilarang keras untuk meningkatkan aktiviti fizikal pesakit tanpa preskripsi doktor! Ini boleh mengakibatkan akibat yang serius dalam bentuk serangan jantung, lonjakan tekanan darah, strok.

    Peranti Holter harus dilindungi dari sinar matahari langsung dan gelombang elektromagnetik. Ini boleh mempengaruhi hasil pemantauan prestasi jantung dengan ketara. Anda perlu memilih pakaian yang sesuai semasa memakai alat tersebut. Sebaiknya jangan memakai barang yang ketat dan tidak memasukkan bahan sintetik yang tidak membenarkan udara masuk dengan baik. Elektrod dengan cepat menjauh dari permukaan yang lembap..

    Ulasan dan kos

    Pesakit yang telah menjalani pemeriksaan jenis ini memberikan cadangan positif. Pemantauan harian membantu untuk mendedahkan kelainan jantung yang tersembunyi untuk elektrokardiogram. Di beberapa klinik daerah, anda boleh mendapatkan rujukan percuma untuk mendapatkan diagnosis. Apabila memutuskan untuk memantau Holter di klinik swasta, anda perlu membayar dari 800 rubel. Menguraikan hasilnya harus dilakukan oleh pakar kardiologi yang hadir.

    Pemantauan jantung 24 jam: memantau waktu operasi

    Elektrokardiogram biasa di pejabat doktor tidak selalu memberikan hasil yang tepat. Untuk masa yang singkat ini, tidak ada cara untuk mendapatkan maklumat lengkap mengenai kerja jantung semasa tidur, semasa tekanan fizikal dan mental, dan semasa menjalani gaya hidup normal. Pemantauan jantung secara menyeluruh setiap hari membantu melengkapkan gambaran pemeriksaan.

    Holter ECG, atau pemantauan jantung setiap hari: intipati pemeriksaan

    Untuk mendapatkan data di atas, anda memerlukan elektrokardiogram (ECG), yang dilakukan dalam jangka masa yang lama. Untuk ini, elektrod yang serupa dengan pemeriksaan biasa dilampirkan ke badan pesakit dan disambungkan ke kardioregistrator yang boleh dipakai. Maklumat dibaca oleh peranti dan direkodkan pada kad memori, dan kemudian dihantar ke doktor diagnostik berfungsi untuk penyahsulitan dan kesimpulan. Pemeriksaan sedemikian boleh berlangsung sehingga tujuh hari..

    Pemantauan ECG setiap hari pertama kali digunakan oleh ahli biofisik Amerika Norman Holter pada tahun 1952, sebab itulah kaedah ini sering disebut "Holter ECG." Dengan munculnya teknologi ini, semakin mudah untuk mengesan gangguan irama jantung dan konduksi, menjelaskan penyebab pengsan secara tiba-tiba, menilai prestasi alat pacu jantung, dan mengenal pasti perubahan iskemia pada pesakit..

    Peranti pemantau jantung (monitor) kelihatan seperti kotak kecil dengan kad memori di dalamnya. Wayar yang menuju ke beberapa elektrod boleh guna di badan pesakit disambungkan kepadanya. Alat perakam itu sendiri terletak di dalam beg tali pinggang untuk menjadikannya selesa dipakai. Selepas berakhirnya ECG harian, elektrod dikeluarkan, dan peranti disambungkan ke komputer, di mana data tersebut tersedia untuk doktor. Keadaan utama semasa memakai alat ini adalah aktiviti fizikal, jika tidak ada kontraindikasi.

    Dalam beberapa kes, pesakit juga diresepkan pengukuran tekanan darah setiap hari. Kemudian, tonometer cuff ditambahkan ke peralatan yang dijelaskan di atas, yang mencatat tekanan darah dan juga memindahkan maklumat ke monitor.

    Pendaftar mencatat irama jantung pada siang hari, dan pesakit pada masa ini menyimpan buku harian di mana dia mencatat waktu tidur, bekerja, makan, berjalan menaiki tangga, dll. Doktor juga boleh meminta pesakit menjalankan tugas ketika memakai monitor: misalnya, luangkan 5 minit berbaring di posisi tertentu (di belakang, sisi, perut) dan menunjukkan waktu di buku harian. Oleh itu, pemantauan ECG setiap hari akan seberat maklumat.

    Petunjuk dan kontraindikasi untuk pemantauan jantung setiap hari

    Pemantauan fungsi jantung setiap hari ditetapkan dalam kes berikut:

    • untuk mengesan aritmia, jika terdapat aduan gangguan atau jeda pada irama jantung, degupan jantung yang terlalu cepat atau sangat perlahan, pening atau pingsan;
    • untuk mengesan keadaan iskemia (kebuluran oksigen) miokardium: pesakit mungkin mengadu sakit di dada, siku dan rahang bawah;
    • untuk mengawal parameter tertentu alat pacu jantung;
    • untuk menilai keberkesanan rawatan yang ditetapkan.

    Beberapa alat untuk memantau irama jantung membolehkan anda melakukan diagnostik awal secara automatik. Tetapi anda tidak boleh bergantung sepenuhnya pada data ini, kesimpulan akhir hanya diberikan oleh doktor setelah menganalisis penyahsulitan data.

    Petunjuk lain untuk pemantauan jantung adalah:

    • berdebar-debar
    • angina pectoris;
    • infarksi miokardium;
    • kardiomiopati.

    Kontraindikasi terhadap pengukuran harian ECG dianggap hanya penyakit radang akut jantung. Dalam semua kes lain, pemeriksaan tidak membahayakan (dan sama sekali tidak menyakitkan), termasuk semasa kehamilan, pada masa kanak-kanak dan usia tua.

    Prosedur pemantauan jantung: prosedur

    Ramai pesakit tertarik dengan bagaimana pemantauan jantung setiap hari dilakukan, bagaimana alat itu akan dipasang dan apakah perlu berjumpa doktor..

    1. Mula-mula anda perlu mendapatkan preskripsi doktor. Harus ada arah yang jelas untuk tujuan penelitian, serta saranan: misalnya, sekiranya ada ubat yang diambil dihentikan pada saat pemantauan.
    2. Sebelum pemeriksaan, disarankan untuk tidur cukup dan mulakan hari seperti biasa. Sebaiknya mandi tanpa melincirkan kulit selepas itu. Sekiranya terdapat rambut di dada, ia harus dicukur agar sentuhan elektrod dengan kulit lebih baik dan penyingkiran yang tidak menyakitkan. Dianjurkan untuk memakai pakaian longgar untuk menyembunyikan peranti dan elektrod dan berjalan dengan selesa dengannya. Wanita tidak mahu memakai coli dengan underwire.
    3. Di bilik rawatan, jururawat melekatkan elektroda pakai pelekat ke dada pesakit di hadapan. Biasanya terdapat lima hingga tujuh daripadanya, tetapi jumlahnya boleh mencapai 12. 12. Kadang-kadang satu elektrod dipasang lebih dekat ke pangkal paha. Peranti itu sendiri ada dalam beg khas, boleh digantung di leher, di bahu atau di tali pinggang.
    4. Jururawat juga menghidupkan perakam, dan selepas itu alat tidak lagi perlu disentuh sehingga akhir pemeriksaan. Kadang-kadang pesakit diberi tugas menekan butang pada waktu tertentu, tetapi ini tidak berlaku setiap saat.
    5. Pemantauan jantung setiap hari tidak diperlukan pada waktu siang. Tempoh kajian ditentukan oleh doktor. Setelah masa yang ditentukan telah habis, pesakit kembali ke bilik rawatan, di mana alat dan elektrod dikeluarkan daripadanya, kualiti rakaman data diperiksa dan dihantar untuk penyahsulitan..
    6. Semasa pemeriksaan, telefon bimbit tidak boleh berada di dalam saku anda, dan juga dilarang mendekati peralatan elektrik dengan radiasi.

    Apa yang tidak dapat dilakukan semasa kajian?

    Semasa pemantauan harian, prosedur air dilarang sama sekali (kecuali prosedur di mana air tidak menyentuh peralatan).

    Jangan tidur di perut anda, kerana ini boleh mencetuskan pencabutan elektrod. Sekiranya mereka terlepas, mereka harus dikembalikan ke tempat mereka. Dalam kes lain, jangan sentuh elektrod dan tekan butang mana-mana pada peranti tanpa nasihat doktor atau jururawat.

    Adalah perlu untuk menuliskan dalam buku harian semua tindakan mengikut cadangan doktor (tidur, makan, minum ubat, perubahan kesejahteraan, dll.).

    Sekiranya boleh, anda harus memberi diri anda aktiviti fizikal (biasanya berjalan menaiki tangga) dengan catatan penampilan, jangka masa dan kesejahteraannya selepas itu.

    Hasil tinjauan

    Sukar bagi seseorang yang bukan pakar dalam diagnostik fungsional untuk memahami apa yang ditunjukkan oleh pemantauan jantung setiap hari. Data yang dirakam pada peranti terdiri daripada istilah, nilai berangka, diagram dan grafik. Oleh itu, pesakit harus memberi doktor kajian mengenai data dan diagnosis, pelantikan rawatan atau pemeriksaan tambahan. Menguraikan catatan biasanya memerlukan beberapa jam, jadi dalam kebanyakan kes pesakit diminta untuk datang berunding pada keesokan harinya.

    Pendapat doktor akan memungkinkan untuk memahami sama ada pesakit mempunyai tanda-tanda gangguan seperti iskemia dan aritmia, sama ada terdapat bahaya bagi kehidupan dan kesihatan, sama ada rawatan di hospital atau pembedahan diperlukan. Adalah perlu untuk mendekati peperiksaan dengan serius dan mengikuti semua arahan pakar, kerana bergantung kepada ini sama ada kemungkinan untuk menghentikan perkembangan pelanggaran yang dikenal pasti.

    Dengan arahan doktor yang sesuai, jangan mengabaikan pemantauan ECG setiap hari. Patologi jantung, jika ada, paling baik dikesan terlebih dahulu dan rawatan harus dimulakan secepat mungkin. Pemeriksaan sedemikian tidak akan menyebabkan bahaya - tidak ada kemerosotan kesejahteraan pada pesakit setelah pemantauan Holter diperhatikan. Oleh itu, jika anda telah ditetapkan pemantauan ECG setiap hari, segera cari tahu di mana untuk melakukannya, dan mulakan persiapan untuk prosedur tersebut.

    Ingat bahawa semasa melakukan pemantauan, anda tidak boleh melalui ruang lingkup pengesan logam di metro dan tempat lain, melakukan sinar-x atau MRI mana-mana organ. Ultrasound dibenarkan jika ia tidak mempengaruhi dada dan tidak mengganggu operasi perakam jantung.

    Pemantauan jantung setiap hari apa yang tidak dapat dilakukan

    Apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter?

    Kaedah penyelidikan yang disebut "Pemantauan Holter" dalam perubatan telah digunakan sejak tahun 1961. Dalam diagnosis moden penyakit jantung, ia telah tersebar luas, namun, untuk mendapatkan hasil yang objektif, pesakit harus mengetahui apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter.

    Teknik ini membantu menentukan sama ada terdapat perubahan dalam kerja jantung. Kajian ini terdiri daripada rakaman berterusan elektrokardiogram. dijalankan dari 12 jam hingga dua hari.

    Kelebihan Kaedah

    Kaedah ini mempunyai beberapa kelebihan berbanding ECG standard:

    • memungkinkan untuk menilai kerja jantung pesakit dan rehat, dan yang paling penting - dalam keadaan aktiviti fizikal setiap hari;
    • perubahan sekecil yang berlaku sekali-sekala tidak lepas dari perhatian doktor, kerana rakaman EKG berlaku dalam beberapa jam.

    Apabila doktor boleh menetapkan halter?

    Prosedur halter ditunjukkan sekiranya:

    • pesakit mengadu degupan jantung, dia mengalami kehilangan kesedaran atau pening;
    • adalah perlu untuk mengesahkan atau mengecualikan iskemia jantung;
    • terdapat keperluan untuk memantau pesakit dengan iskemia dan aritmia yang mengancam;
    • adalah perlu untuk menentukan sama ada rawatan yang ditetapkan memberikan hasil yang positif;
    • pesakit didiagnosis dengan hipertensi "lapisan putih" (disyorkan tekanan darah tinggi);
    • pesakit pertama kali mengenal pasti hipertensi arteri;
    • terdapat hipertensi sederhana dan teruk, yang tahan terhadap rawatan yang berterusan;
    • kecacatan jantung didiagnosis;
    • pesakit mengalami infark miokard;
    • pesakit mempunyai alat pacu jantung, kerja yang harus dipantau;
    • kegagalan jantung akut atau kronik diperhatikan;
    • pesakit mempunyai berat badan berlebihan atau penyakit endokrin (sebagai tambahan, kajian hormon boleh diresepkan).

    Cara mempersiapkan pemantauan Holter?

    Pada pesakit yang mana doktor menetapkan kajian ini, timbul persoalan yang benar-benar logik: "Bagaimana mempersiapkan halter?" Acara khas tidak diperlukan, bagaimanapun, beberapa syarat mesti dipenuhi, tetapi jangan risau, kerana menyiapkan halter tidak akan memakan banyak masa.

    1. Sebelum menjalani ujian, anda harus mandi, kerana semasa melakukan pemantauan ini tidak mungkin dilakukan.
    2. Tanggalkan semua perhiasan logam; jangan juga ada unsur logam pada pakaian.
    3. Maklumkan kepada doktor mengenai ubat-ubatan yang ditetapkan untuk penggunaan harian..
    4. Sekiranya keputusan EKG yang dilakukan sebelumnya ada, ia mesti ditunjukkan kepada doktor.

    Ini melengkapkan persiapan untuk pemantauan Holter..

    Untuk membuat diagnosis yang tepat, doktor juga boleh menetapkan pemeriksaan lain. Perinciannya di sini. Sekiranya terdapat gangguan sistem kardiovaskular, dalam beberapa kes diperlukan MRI. Baca artikel ini.

    Bagaimana prosedurnya?

    Sebilangan pesakit enggan menerima pemantauan kerana mereka tidak tahu bagaimana membuat halter. Semuanya sangat sederhana. Jururawat pesakit melekatkan elektrod dan menggantung alatnya. Kemudian dia memberikan buku harian supaya pesakit dapat membuat nota untuk doktor.

    Dalam buku harian itu, adalah perlu untuk merakam permulaan dan akhir momen seperti itu:

    • tidur malam dan siang;
    • aktiviti fizikal, serta jenisnya;
    • keadaan tertekan;
    • pengambilan makanan dan ubat;
    • kemunculan kesakitan, pening dan tanda-tanda penyakit lain.

    Jururawat pasti akan memberi cadangan dan memberitahu anda cara memakai halter. Pada akhir pemeriksaan, pesakit mengembalikan alat tersebut ke klinik.

    Pemantauan holter: apa yang dilarang sama sekali untuk dilakukan

    Terdapat beberapa batasan yang perlu dimasukkan ke dalam cara hidup yang biasa jika pemeriksaan ini dilakukan:

    1. Jangan tumpahkan cecair pada peranti. Seorang pesakit, yang diuji pada musim panas, tidak tahan dan memutuskan untuk menyegarkan sedikit. Akibat air masuk ke dalam alat, pemeriksaan harus terganggu..
    2. Jangan terlalu panas atau terlalu panas peranti. Kajian harus dijalankan pada suhu sederhana untuk hasil objektif..
    3. Peranti harus dilindungi dari kerosakan mekanikal dan getaran..
    4. Jangan biarkan peranti bersentuhan dengan produk yang mempunyai aktiviti kimia yang meningkat..
    5. Paparkan badan dengan senaman fizikal yang hebat. Jadi, lelaki muda itu semasa pemeriksaan memberikan beban yang besar, yang menjadi alasan untuk keputusan yang tidak tepat, dan juga elektrod terlepas.
    6. Tidak dapat diterima jika berada di dekat peralatan yang berfungsi dengan elektrik, dan juga berhampiran bilik transformer semasa pemantauan..

    Bagaimana berkelakuan dengan pemantauan Holter? Terdapat juga sekatan kecil:

    • anda perlu tidur di punggung atau, dalam keadaan melampau, di sisi anda, kerana semasa menghidupkan perut, elektrod boleh bergerak;
    • pakai pakaian yang diperbuat daripada kain semula jadi, lebih baik kapas atau linen.

    Adakah terdapat komplikasi selepas pemantauan??

    Kaedah pemeriksaan ini tidak menimbulkan komplikasi pada seseorang. Tidak ada arus yang melewati elektrod, mereka diperlukan untuk "mengambil" potensi jantung elektrik yang lemah.

    hasil

    Hasilnya dianalisis oleh pakar kardiologi. Dia pasti akan membandingkannya dengan yang sebelumnya, dengan mengambil kira keluhan pesakit. Pemantauan berulang mungkin jika hasilnya tidak sepenuhnya jelas..

    Pemeriksaan ini hanya berkesan apabila pesakit telah mematuhi semua peraturan di atas..

    Apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter?

    Kaedah pemeriksaan jantung, yang dibuat oleh Norman Holter, telah berjaya diterapkan di semua negara dan semestinya mendapat nama penciptanya. Holter sendiri berpendapat bahawa tekniknya sangat berharga kerana kerja jantung diperhatikan tidak hanya dalam keadaan rehat, ketika seseorang berbaring di sofa (seperti ECG), dan pemantauan meliputi seluruh proses - dari bangun pagi hingga tidur. Ini membolehkan anda menilai kerja jantung dengan lebih objektif..

    Pelbagai Pemantauan Holter

    Pemantauan jantung holter dapat dilakukan dalam dua bentuk - pemantauan skala penuh dan pemantauan pecahan aktiviti jantung. Dalam beberapa kes, pemantauan Holter digunakan selari dengan pemantauan tekanan darah setiap hari. Pemantauan berskala penuh dilakukan selama tiga hari, yang membolehkan anda memeriksa kerja jantung dengan lebih baik dan mengenal pasti ciri-ciri dalam kerjanya. Oleh itu, anda dapat melihat apabila terdapat bunyi bising, yang menimbulkan takikardia, dll. Selama ini, penerima mencatat maklumat mengenai lebih daripada seratus ribu degupan jantung.

    Elektrokardiogram, bagaimanapun, mencatat pecahan strok yang boleh diabaikan - hanya sekitar lima puluh, jadi nilai pemantauan Holter jauh lebih tinggi daripada nilai ECG biasa. Kajian terpecah-pecah ditetapkan untuk pesakit yang tidak sering mengalami sakit jantung. Untuk pengurusan pesakit, elektrokardiogram yang biasa dikeluarkan, dan alat untuk pemantauan Holter diaktifkan oleh pesakit apabila dia merasa sakit atau jahitan yang tidak menyenangkan di belakang sternum..

    Leo Boqueria, ketua kardiologi, memberitahu bagaimana mengatasi hipertensi.

    Prinsip Penyelidikan

    Pemantauan holter mempunyai beberapa ciri. Untuk mendapatkan data objektif mengenai kerja jantung, perlu memahami bagaimana kajian ini dilakukan dan peraturan apa yang harus dipatuhi oleh pesakit, sehingga data pemantauan sedekat mungkin dengan kenyataan dan berguna untuk rawatan selanjutnya.

    Pemantauan bukanlah prosedur yang rumit atau memakan masa. Doktor melekatkan elektrod pesakit ke tempat-tempat tertentu di dada, dan kemudian menghubungkannya ke perakam. Peranti itu sendiri diletakkan di dalam beg khas atau diikat pada tali pinggang, seperti telefon bimbit dalam casing. Berat peranti tidak besar, tidak mengganggu berjalan kaki.

    Tanggungjawab Pesakit untuk Pemantauan

    Biasanya, sebelum prosedur, pesakit diberi memo yang mengikutinya dia mesti memenuhi semua syarat yang terdapat dalam teks. Semasa melakukan pemantauan, pesakit perlu menyimpan buku harian mengenai kegiatannya, di mana dia akan mencatat item berikut:

    • a) waktu bangun tidur dan waktu tidur;
    • b) kehadiran dan jenis aktiviti fizikal setiap hari;
    • c) senarai ubat yang diambil;
    • d) kehadiran situasi tertekan;
    • e) bilangan makanan;
    • e) kehadiran simptom kesakitan dari jantung, tempohnya, sifat kesakitan.

    Sekatan semasa prosedur

    Pemantauan jantung holter adalah kajian yang sangat sensitif dan sensitif, yang harus dilakukan dengan mematuhi peraturan yang ketat untuk pesakit. Pada dasarnya, peraturan ini berkaitan dengan sekatan yang tidak dapat diabaikan, jika tidak, hasil kajian tidak akan dapat dipercaya, dan rawatan akan sia-sia. Jadi, pesakit harus mengetahui apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter, iaitu:

    1. Jangan melakukan tindakan dengan alat yang tidak diberitahu kepadanya di institusi perubatan.
    2. Pastikan tiada cecair yang memasuki peranti dan sensor, jika tidak, hasilnya tidak betul, dan kajian harus dihentikan.
    3. Perhatikan pengikatan elektrod, dan sekiranya terputus elektrod - dapat memperbaikinya secara bebas pada titik yang diperlukan.
    4. Jangan terlalu panas atau terlalu sejuk peranti (contohnya, gunakan pad pemanasan).
    5. Jangan pasangkan sensor penerimaan ke tempat lain.
    6. Tidak mempunyai sinar-x.
    7. Pastikan peranti tidak bersentuhan dengan bahan kimia aktif..
    8. Jangan menjalani fisioterapi.
    9. Jangan memasukkan aktiviti fizikal yang berat dalam rutin harian. Pergi ke gim dilarang sama sekali, tetapi dalam beberapa kes, doktor secara khusus boleh menetapkan beban terkawal - menaiki tangga atau jangka pendek untuk merakam aktiviti jantung pada masa ini.
    10. Minimumkan kesan gelombang radio - matikan telefon bimbit (jika boleh), jangan panaskan semula makanan dalam ketuhar gelombang mikro, jangan duduk di dekat pemain dengan radio bawaan, dll..
    11. Jangan menjalankan prosedur kebersihan di kawasan dada, jangan mandi.
    12. Semasa tidur, jangan berguling di sebelah anda, tidur sepanjang masa di punggung anda supaya elektrod tidak terputus.
    13. Pakai pakaian yang diperbuat daripada kain semula jadi yang tidak membenarkan terlalu panas badan, berpeluh.

    Setelah melakukan pemantauan, pakar kardiologi akan dapat membincangkan diagnosis akhir apabila dia menyahsulitkan data penerima. Hasil ini dibandingkan dengan data elektrokardiogram, ultrasound dan prosedur diagnostik lain yang diberikan kepada pesakit..

    Pelakon Oleg Tabakov memberitahu

    Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, pemantauan harian oleh Holter sangat penting dalam menentukan patologi sistem kardiovaskular pada pesakit. Adalah sangat penting bahawa pesakit dengan berhati-hati menyimpan buku harian dan membiasakan dirinya dengan semua batasan yang mesti dipatuhi semasa kajian. Hanya dengan usaha bersama pesakit dan doktor dapat menyumbang kepada diagnosis patologi jantung.

    Cara menjalankan pemantauan jantung setiap hari

    Apakah kaedahnya

    Pada masa ini, pemantauan harian Holter atau pemantauan Holter sangat popular. Untuk ini, perakam mudah alih digunakan, yang menjalankan rakaman elektrokardiogram sepanjang masa dan memindahkan maklumat ke komputer. Program yang dipasang di dalamnya memberikan diagnosis gangguan irama jantung, serta serangan iskemia miokardium yang menyakitkan dan tidak menyakitkan. Kaedah pemeriksaan ini membolehkan anda membuat diagnosis yang tepat, yang secara signifikan meningkatkan keberkesanan rawatan patologi kardiovaskular (hipertensi, serangan jantung, aterosklerosis dan miokarditis).

    Bagaimana persediaan untuk pemantauan

    Memandangkan bahawa ubat-ubatan yang diambil oleh pesakit mempengaruhi fungsi jantung, adalah perlu untuk memberitahu doktor yang merawatnya sebelum pemeriksaan. Semasa melakukan pemantauan semula, disarankan untuk memberikan hasil EKG sebelumnya. Sebelum melakukan prosedur, anda harus mandi, kerana semasa memasang elektrod dan alat di badan pesakit, ini tidak mungkin dilakukan. Semasa pemantauan, dilarang memakai benda logam (barang kemas dan pakaian).

    Teknik Prosedur

    Alat perakam diletakkan di badan subjek, yang dipasang dengan tali di bahu atau pergelangan tangan. Elektrod berbentuk cakera dilekatkan pada dada. Ia menerima denyutan jantung, yang dihantar ke peranti dan direkodkan. Selepas ini, elektrod disambungkan sebentar ke kardiograf konvensional untuk memastikannya dipasang dengan betul.

    Semasa melakukan pemantauan, disarankan agar pesakit menyimpan buku harian dengan catatan mengenai aktiviti fizikalnya dan gejala penyakit yang muncul pada masa ini. Sekiranya pening, sakit dada, berdebar-debar atau pingsan, anda perlu menekan butang rakam pada peranti dan membuat catatan diari.

    Pada akhir pemantauan, doktor mengeluarkan perakam dan elektrod. Data dari pita yang dikeluarkan dikeluarkan ke komputer dan dianalisis. Setelah itu, data ini dibandingkan dengan entri dalam buku harian, yaitu, dianggarkan dengan perubahan degupan jantung dalam kardiogram.

    Adakah komplikasi mungkin?

    Sebagai peraturan, pesakit mentolerir pemantauan Holter dengan baik, tidak ada komplikasi yang dicatat. Lagipun, arus elektrik tidak melalui elektrod, ia hanya menangkap isyarat tidak penting yang berlaku semasa kerja jantung.

    Apa yang dilarang dilakukan dengan pemantauan Holter

    4 minit Dihantar oleh Lyubov Dobretsova 30380

    Beberapa penyakit jantung sejak sekian lama berlanjutan dalam bentuk pendam. Ini menyebabkan penerimaan perubatan yang tidak tepat waktu dan ramalan yang semakin teruk untuk pemulihan selanjutnya..

    Kadang-kadang masalah dapat dikenalpasti hanya dengan melakukan pemantauan, yang dapat membantu mengesan kerusakan jantung semasa latihan fizikal, tekanan, atau tindakan biasa seperti makan, menaiki tangga. Agar rekod dapat memberikan hasil yang paling tepat, anda harus memperhatikan apa yang tidak dapat dilakukan semasa pemantauan Holter.

    Cadangan untuk Holter Research

    Untuk mendapatkan hasil yang tepat, penting untuk mempersiapkan pemantauan harian dengan betul. Biasanya, penyedia perkhidmatan kesihatan memberikan cadangan berikut:

    • sebelum prosedur, anda perlu mandi untuk membersihkan kulit dengan baik. Dalam kes ini, selepas mandi, jangan melincirkan badan dengan krim sehingga permukaannya tetap kering;
    • lelaki dengan tumbuh-tumbuhan di dada perlu mencukurnya. Ini penting bukan sahaja untuk penyingkiran elektrod tanpa rasa sakit, tetapi juga untuk pemasangannya yang lebih baik;
    • kadang-kadang pengambilan ubat tertentu diperlukan. Biasanya ini adalah ubat-ubatan yang melancarkan aritmia, malah mengeluarkan tekanan. Oleh itu, sebelum prosedur, anda harus memaklumkan kepada doktor mengenai ubat yang anda ambil. Sekiranya arahan tambahan tidak diterima, maka ubat yang disyorkan dibenarkan untuk digunakan dalam dos biasa;
    • Ada kalanya terdapat keperluan untuk membeli bateri di dalam unit. Dalam kes ini, penanda halter mesti diambil kira. Anda perlu memilih bateri beralkali;
    • kerana elektrod dilekatkan pada kulit dengan alat bantuan tali, perlu mengambil kira kehadiran reaksi alergi terhadapnya. Sekiranya terdapat hipersensitiviti pada pelekat pelekat, disyorkan untuk memilih produk hipoalergenik. Pangkalan sutera menghilangkan kesan negatif pada kulit manusia.

    Pesakit disyorkan untuk tidur nyenyak sebelum pemeriksaan, makanannya tidak boleh berbeza dengan dietnya yang biasa. Sebelum pemeriksaan, penting bagi pesakit untuk memakai pakaian semula jadi yang dapat menghilangkan panas badan yang terlalu panas. Di samping itu, ia tidak boleh merangkumi aksesori logam.

    Apa yang dilarang sama sekali semasa pemeriksaan oleh holter

    Biasanya prosedur ini tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali terdapat masalah dengan kulit, misalnya, luka bakar atau trauma ke dada, kehadiran berat badan berlebihan. Hasil yang tepat semasa prosedur adalah penting untuk objektiviti maklumat mengenai fungsi sistem kardiovaskular. Untuk ini, perlu mengetahui dari pakar apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter.

    Pertama sekali, anda harus ingat bahawa anda tidak boleh mencuci dengan alat yang terpasang di bilik mandi, mandi. Oleh kerana di bawah pengaruh air boleh rosak..

    Dilarang melarang ke gimnasium pada hari ini, di samping itu, anda perlu menghadkan aktiviti fizikal. Ini berlaku terutamanya semasa panas, kerana berpeluh yang meningkat boleh menyebabkan terputusnya elektrod..

    Penting untuk memerhatikan elektrod, untuk mengelakkan terlalu panas dan hipotermia. Kerana apa, semasa pemeriksaan, dilarang menggunakan pembalut pemanasan. Tidak perlu memasang sensor yang ada ke kawasan lain. Gegaran pada halter harus dikecualikan, kejutan mekanikal, getaran tidak boleh dibiarkan..

    Apa batasan tinjauan?

    Semasa pemeriksaan Holter, penting untuk mematuhi beberapa batasan, yang memungkinkan bukan hanya memperoleh hasil yang tepat, tetapi juga tidak merosakkan alat. Pertama sekali, disarankan untuk meminimumkan hubungan dengan gelombang radio. Sekiranya boleh, hadkan komunikasi dengan telefon bimbit, jangan gunakan ketuhar gelombang mikro, atau berada di dekat talian elektrik dengan voltan tinggi atau bilik pengubah, magnet.

    Tidak perlu melakukan diagnostik fisioterapi, sinar-x, ultrasound pada hari ini. Jangan berbohong pada sensor. Sudah tentu, prosedur ini memburukkan lagi kualiti tidur, kerana seseorang yang diikat oleh sensor tidak mempunyai kemampuan untuk berpusing dengan tenang dari sisi ke sisi. Sebaiknya tidur di punggung. Jika tidak, memutuskan elektrod. Untuk mendapatkan hasil yang paling tepat, pesakit perlu menghadkan penggunaan kopi, menahan diri dari merokok dan minum alkohol.

    Pemantauan harian adalah kaedah yang berkesan untuk menentukan fungsi sistem kardiovaskular. Untuk mendapatkan hasil yang tepat, penting untuk membiasakan diri dengan batasan tinjauan.

    Apa yang perlu anda ketahui mengenai pemantauan Holter 24 jam

    Nota Klinik Lahti. Kami tidak tahu dengan tangan siapa yang sukar, bukannya istilah "pemantauan" yang sudah lama dan intuitif jelas (dari bahasa Inggeris "pemerhatian, kawalan") sebagaimana diterapkan pada teknik Norman Holter, kata "pemantauan" yang begitu janggal dan besar muncul dalam bahasa Rusia. Dalam artikel ini, kami mematuhi akal sehat dan menerjemahkan nama kaedahnya seperti yang ditulis dan terdengar dalam asal: pemantauan.

    Apakah pemantauan Holter??

    Elektrokardiograf berdiri sendiri yang berkuasa bateri digunakan, yang melekat pada badan dan mendaftarkan petunjuk utama jantung semasa aktiviti manusia normal.

    Apabila pesakit membuat janji temu yang mengadu masalah jantung, doktor biasanya mencadangkan EKG (elektrokardiografi) dibuat untuk menjelaskan diagnosis. Elektrokardiograf pegun standard membolehkan anda mengambil "snapshot" dari keseluruhan aktiviti elektrik jantung. Sekiranya tangkapan seperti itu tidak cukup maklumat, pemantauan harian oleh Holter akan ditugaskan. Teknologi ini hampir sama dengan ECG standard: wayar nipis berlepas dari peranti padat yang dipasang di badan, yang disambungkan melalui elektrod ke beberapa titik di dada.

    Bergantung pada sifat gejala dan kekerapan kekerapan kejadiannya, doktor boleh menetapkan pemantauan Holter selama 12, 24 atau 48 jam..

    Petunjuk yang paling biasa untuk pemantauan:

    • degupan jantung meningkat atau perlahan;
    • pening (termasuk semasa menggunakan alat pacu jantung);
    • kelemahan dan / atau keletihan;
    • perasaan kekurangan udara;
    • sakit dada;
    • perasaan "gemetar hati";
    • gangguan, degupan jantung tidak sekata;
    • perasaan "degupan jantung yang terlepas".

    Banyak masalah dengan aktiviti jantung berlaku secara sporadis pada waktu siang, dan sangat tidak mungkin seseorang pada waktu itu berada di pejabat doktor. Ini adalah salah satu kelebihan terpenting dari pemantauan Holter: peranti ini akan merakam kelainan patologi, setiap kali ia berlaku, yang akan menjadi punca utama pelanggaran tersebut..
    Di samping itu, alat Holter membolehkan anda memantau keadaan seseorang dengan penyakit kardiovaskular yang sudah didiagnosis. Sebilangan besar orang merasa lebih selesa dengan alat yang tidak ketara seperti itu, lebih memilih untuk tinggal lama di hospital.

    Akhirnya, doktor boleh menjadualkan pemantauan Holter 24 jam untuk menilai keberkesanan ubat pesakit..

    Bagaimana untuk menggunakannya

    Monitor Holter sangat mudah digunakan, walaupun tekniknya kelihatan rumit tanpa kebiasaan. Alat perakam cukup kecil untuk diletakkan di telapak tangan anda; Ia biasanya dipakai di leher atau di pinggang. Pembantu teknikal melekatkan elektrod ke kulit menggunakan gel pelekat (lekat, lekat) khas untuk dipasang di tempat yang betul dan memastikan bacaan potensi elektrik yang betul. Sekiranya rambut tumbuh secara intensif di kawasan ini, anda mungkin perlu mencukurnya sebelum memasang elektrod.

    Logam dalam elektrod menangkap aktiviti kontraktil jantung sebagai isyarat elektrik, yang kemudian dihantar melalui wayar ke monitor dan direkodkan di sana.

    Pada suatu ketika, elektrod mungkin kehilangan lekatan yang boleh dipercayai pada kulit atau bahkan jatuh, dan sangat penting untuk mengembalikannya ke tempatnya. Doktor akan menerangkan bagaimana melakukan ini..

    Apa yang perlu dicari dan apa yang diharapkan

    Doktor yang hadir akan menjawab soalan-soalan ini secara terperinci; dia akan menerangkan nuansa penggunaan model monitor tertentu. Cadangan umum di bawah ini akan membantu mengelakkan pendaftaran yang salah dan mengelakkan pemeriksaan semula..
    Jangan berenang, mandi, dan mandi semasa anda memakai monitor Holter. Anda boleh menggunakan tisu basah atau kain lap sabun, - untuk kebersihan wajah, ketiak, punggung, zon inguinal. Walau bagaimanapun, penting untuk memastikan bahawa air tidak memasuki peranti, wayar atau elektrod..

    Sebaliknya, dengan latar belakang ujian Holter setiap hari, kebanyakan pesakit diundang untuk menghabiskan hari seperti biasa, termasuk melakukan senaman biasa - jika, bagaimanapun, mereka tidak melibatkan peluh yang banyak atau tinggal di tempat di mana alat itu mungkin basah.

    Semasa kajian, pesakit menghadiri institusi pendidikan atau pergi bekerja dengan cara biasa. Dalam beberapa kes, doktor meminta anda mengehadkan pengambilan alkohol atau kafein anda..

    Pesakit harus mencatat secara kronologi semua jenis aktiviti hariannya, serta sebarang gejala yang dirasakan pada siang hari. Cap waktu sakit paroxysmal di dada, misalnya, akan membantu doktor, ketika menguraikan hasilnya, menentukan di mana penyebabnya harus dicari terlebih dahulu.

    Seseorang yang menjalani kajian Holter mencatat maklumat berikut mengenai keadaan gejala:

    • apa yang dia lakukan pada masa itu;
    • makanan apa yang saya makan sebelum ini;
    • Adakah anda minum alkohol?
    • apakah tahap tekanan (tekanan emosi);
    • sama ada dalam keadaan aktiviti atau rehat.

    Juga berguna untuk diperhatikan sama ada elektrod terpasang dengan kuat sepanjang hari. Melonggarkan atau memutuskan elektrod boleh menjadikan hasilnya tidak boleh dipercayai dan tidak lengkap.
    Elakkan berada di dekat sumber voltan tinggi semasa membawa monitor, kerana medan elektromagnetik yang kuat dapat memutarbelitkan isyarat yang dirakam. Atas sebab yang sama, elakkan mendekati magnet yang kuat yang merupakan sebahagian daripada struktur, seperti pengesan logam atau pencitraan resonans magnetik..

    Beberapa peranti elektronik juga boleh berinteraksi dan mengganggu operasi monitor Holter. Anda harus mematuhi cadangan doktor jika dia meminta anda untuk tidak menggunakan, misalnya, berus gigi elektrik, pencukur elektrik, microwave atau telefon bimbit semasa memakai monitor.

    Pemantauan Holter Harian adalah kajian yang tidak invasif sepenuhnya. Bagi sesetengah orang, ini mungkin kelihatan tidak selesa, tetapi tidak menanggung risiko serius..

    Satu-satunya komplikasi yang mungkin berlaku adalah kerengsaan kulit di tempat pemasangan elektrod ke badan. Oleh itu, adalah mustahak untuk memberi amaran kepada doktor mengenai kemungkinan reaksi alergi terhadap bahan pelekat dan pelekat, sekiranya reaksi tersebut telah diperhatikan pada masa lalu. Dalam kes ini, adalah mungkin untuk memilih bahan tambahan lain yang tidak berkecuali untuk menetapkan elektrod.

    Memahami Hasil

    Pada akhir tempoh ujian, orang itu kembali ke doktor, monitor terlepas dan dikeluarkan, dan semua catatan kronologi dan tanda khas diberikan kepada doktor untuk pemeriksaan.
    Indikator objektif yang tersimpan dalam memori peranti dibandingkan dengan rekod pesakit dan mesti diambil kira semasa membuat diagnosis.

    Pemantauan holter dapat mendedahkan anomali atau patologi kardiologi laten, mengenal pasti gejala dan pencetus yang berpotensi (pencetus) yang luput dari perhatian, dan mengetahui sama ada terdapat masalah semasa mengambil ubat.

    Sebagai peraturan, hasil terperinci kajian harus menunggu (kira-kira seminggu atau lebih sedikit).

    Langkah seterusnya

    Setelah doktor mengenal pasti sebab-sebab yang mendasari gejala yang ada, kemungkinan untuk membincangkan strategi dan taktik rawatan selanjutnya. Sekiranya pesakit sudah menjalani terapi yang telah ditetapkan sebelumnya, anda mungkin perlu membuat penyesuaian terhadap dos atau mengganti ubat apa pun.

    Dalam beberapa kes, diagnosis tetap tidak jelas walaupun setelah meneliti hasil pemantauan Holter setiap hari. Contohnya, pada hari itu, masalah yang ada mungkin tidak menunjukkan gejala yang nyata, atau monitor tidak dapat menangkap aktiviti jantung yang tidak normal.

    Dalam kes ini, ujian diagnostik lain juga ditetapkan, atau pemantauan yang lebih lama disarankan. Model monitor tanpa wayar dan ECG pada alat bantuan band membolehkan anda merakam irama jantung untuk jangka masa lebih lama daripada satu hari.

    Secara umum, pemantauan Holter boleh menyebabkan ketidakselesaan jangka pendek dan benar-benar diabaikan, tetapi dalam beberapa kes kaedah ini ternyata menjadi sumber maklumat penting mengenai patologi miokardium tersembunyi.

    Pemantauan holter: apa yang tidak dapat dilakukan

    Pemantauan holter, yang tidak dapat dilakukan dalam hal ini, akan dijelaskan di bawah, adalah alat khas (perakam) yang disambungkan oleh wayar ke elektrod; juga, ketika memeriksa tekanan darah, alat ini dilengkapi dengan cuff yang secara bebas mengepam udara. Ia berfungsi tanpa mengecas semula bateri.

    Peranti ini dinamai ahli biofizik Norman J. Holter, yang pada tahun 1947 membuat rakaman kekal elektrokardiogram. Benar, peranti ini adalah kotak dimensi dan tidak selesa, dengan berat sekitar 40 kg. Pada tahun 1961, alat ini, dengan berat sekitar 1 kg, melingkari halaman semua literatur perubatan dan mendapat populariti serta penggunaan yang meluas dalam perubatan.

    Doktor menetapkan pemantauan kepada pesakit ketika dia ingin melihat gambaran terperinci mengenai miokardium, mengetahui punca masalahnya dan memberi cadangan tepat untuk rawatan. Doktor juga menetapkan tempoh memakai alat tersebut.

    Selalunya, pemantauan Holter digunakan untuk aritmia, iskemia miokard, hipertensi arteri, hipotensi, dan juga:

    • dengan pelanggaran irama jantung;
    • dengan perasaan kejang di bahagian jantung, gangguan dalam kerja semasa terjaga dan semasa tidur;
    • dengan kesakitan di kawasan toraks badan yang berkaitan dengan tekanan fizikal atau emosi;
    • dengan pening dan pingsan;
    • dengan lonjakan tekanan darah;
    • dengan infark miokard (kurang dari enam bulan);
    • dengan kardiomiopati hipertrofik;
    • dalam diagnosis gangguan autonomi yang tidak berkaitan dengan tekanan fizikal atau psikologi;
    • bergantung pada cuaca;
    • dengan disyaki angina pectoris;
    • dalam menilai keberkesanan rawatan ubat;
    • semasa memeriksa operasi alat pacu jantung.

    Pendaftar membantu mengenali perubahan dalam sistem jantung, kerana elektrokardiogram biasa yang dilakukan di klinik atau hospital tidak dapat dilakukan, kerana alat ini dapat berfungsi secara berterusan selama beberapa hari, secara langsung di atas tubuh manusia, walaupun semasa tidur, dan menangkap hingga seratus ribu kontraksi jantung.

    Peranti Holter tidak mempunyai kontraindikasi, kecuali pesakit mempunyai masalah kulit di kawasan di mana elektrod terpasang. Ia boleh melecur atau luka di dada, dan juga tidak dianjurkan untuk digunakan dengan orang yang berlebihan berat badan. Sekiranya pesakit tidak mempunyai kontraindikasi terhadap penggunaan alat ini, beberapa peraturan mesti dipatuhi semasa pemantauan Holter.

    Apa yang tidak dapat dilakukan, dan apa yang boleh disenaraikan di bawah:

    • Jangan bersentuhan dengan magnet, peralatan elektronik (radiografi, pengimejan resonans magnetik), pengesan logam, bilik pengubah dan terletak berhampiran dengan talian kuasa.
    • Semasa prosedur, lebih baik mengelakkan prosedur air..
    • Tidak terlalu panas untuk menyejukkan peranti atau sebaliknya.
    • Lindungi peranti daripada getaran kuat atau kerosakan mekanikal..
    • Cuba jangan membebani diri anda dengan aktiviti fizikal, ini akan menyebabkan peluh yang banyak, menyumbang kepada melepaskan elektrod.
    • Sebaiknya gunakan pakaian kapas yang longgar..
    • Semasa pemeriksaan, pesakit harus menahan diri dari merokok, minum alkohol, minum kopi dan memakai perhiasan logam..

    Pemasangan sarung dan cara tidur dengannya

    Pemasangan holter dilakukan di bawah pengawasan doktor yang membezakan beberapa jenis pemantauan yang biasa.

    Fragmentary - digunakan untuk serangan aritmia yang jarang berlaku. Seorang pesakit yang merasakan perubahan keadaan menjadi lebih teruk menghidupkan alatnya sendiri, yang merekodkan data pada perakam. Kaedah ini juga boleh digunakan dalam jangka masa panjang..

    Pada masa kini dalam bidang perubatan, alat kompak semakin banyak digunakan untuk jenis pemantauan terpecah-pecah. Ia sangat ringan, kecil, mudah digunakan..

    Peranti sesuai di dalam poket anda seperti telefon atau dipakai seperti jam tangan. Apabila keadaan bertambah buruk, seseorang dengan mudah meletakkan alat ini di dadanya dan mengaktifkannya.

    Skala penuh - berfungsi sehingga tiga hari. Selama ini, sehingga seratus rekod direkodkan pada perakam, iaitu dua kali jumlah rekod yang dibuat pada elektrokardiogram biasa.

    Terdapat jenis pemantauan lain - sangat lama. Penempatan holter dilakukan sebagai implan subkutan yang diprogramkan yang berlangsung sekitar dua tahun.

    Pelbagai jenis peralatan pemantauan digunakan:

    • peranti - yang paling biasa yang merakam irama dan konduksi;
    • perakam, menangkap keadaan miokardium (memperkaya otot jantung dengan oksigen). Digunakan untuk mendiagnosis penyakit jantung koronari, kaedah ini mengenal pasti serangan iskemia jangka pendek.

    Pemasangan peranti tidak memerlukan proses teknologi khas. Pesakit harus mandi, mencabut rambut di dada di tempat-tempat pemasangan elektrod, kulit di tempat-tempat ini harus bersih dan bebas lemak dengan alkohol (dilakukan secara langsung di pejabat perubatan), elektrod dipasang menggunakan gel khas, selain dipasang dengan pelekat.

    Alat perakam mempunyai berat yang sangat kecil (alat moden seberat 500 gram), yang boleh diletakkan di dalam sarung khas dengan menggantungnya di bahu atau dilekatkan pada tali pinggang seluar. Semasa peranti dipasang, rakaman bermula. Anda tidak boleh menyentuh peranti ini tanpa cadangan doktor atau jururawat.

    Bersama dengan pemasangan peranti, pesakit diberi buku harian pemerhatian di mana perlu memasukkan semua yang berlaku padanya pada siang hari hingga minit setiap tindakannya.

    Contohnya, waktu bangun tidur, tidur siang dan malam, sarapan, makan tengah hari, makan malam, ubat-ubatan, pendidikan jasmani, sebarang perubahan keadaan psikologi (kegembiraan, kegelisahan, kegembiraan, kesedihan), serta menonton TV. Dan bagaimana tidur dengan halter harus memberitahu doktor.

    Adalah perlu untuk memastikan bahawa elektrod terpasang rapat ke badan. Semasa mengalihkan elektrod, ia mesti dilekatkan pada tempatnya. Ini akan mempengaruhi hasil penyelidikan dengan ketara. Selepas prosedur harian, alat dikembalikan kepada doktor untuk mengkaji rekod dan menyahsulitkan data. Analisis data berlaku pada waktu siang.

    Analisis dan penyahsulitan data berlaku menggunakan komputer dengan perisian khas. Doktor membandingkan data dari perakam dan buku harian pemerhatian. Terdapat, seperti pada peranti automatik, kesalahan yang diperbaiki oleh doktor pakar. Keesokan harinya, pesakit mendapat pendapat doktor dan cadangan selanjutnya.

    Cara menipu halter dan apa yang mungkin berlaku

    Bagaimana cara menipu halter? Sebilangan orang mengemukakan soalan ini, tetapi ini tidak mungkin..

    Pesakit, ketika memakai alat itu, dapat melakukan aktiviti hidupnya seperti biasa. Tetapi pada masa yang sama, ikuti beberapa cadangan doktor: beban tambahan dalam bentuk latihan fizikal (berlari, berjongkok, berjalan menaiki tangga).

    Dianjurkan untuk tidur di punggung, kerana ketika anda tidur di perut, elektrod dapat bergerak, yang dapat mempengaruhi data yang direkam. Terdapat satu "tetapi".

    Semasa menggunakan peranti, lebih baik menyimpan sijil doktor mengenai pemasangan peranti tersebut untuk mengelakkan pertanyaan daripada pegawai polis yang mungkin secara tidak sengaja mengira anda sebagai pengganas.

    Mengapa ujian Holter dilakukan? Untuk mengenal pasti masalah dalam kerja jantung dan sistem kardiovaskular secara keseluruhan. Untuk melakukan ini, anda hanya perlu mengisi buku harian dengan betul, tulis semua yang berlaku pada waktu siang, terutamanya jika terdapat rasa sakit atau meremas di jantung, degupan jantung yang cepat, pening, lemah, pingsan.

    Pakar kardiologi membandingkan data dari pendaftar dan catatan diari, dalam jangka masa berapa irama itu boleh pecah dan dalam keadaan apa.

    Peranti tidak boleh tertipu. Tidak kira bagaimana pesakit berusaha untuk membebankan diri dengan aktiviti fizikal untuk memutarbelitkan hasilnya menjadi lebih teruk, dan ini terutama disebabkan oleh usia yang sukar kerana enggan melakukan perkhidmatan tentera, mereka tidak akan berjaya, kerana mustahil untuk menipu halter.

    Peranti ini dilengkapi dengan sensor khas yang menangkap perubahan sedikit pun, yang pada gilirannya, seorang doktor yang berpengalaman dapat dengan mudah menguraikan dan memahami sama ada pesakit mensimulasikan atau tidak. Atau contoh lain, sebaliknya, pesakit, kerana kesihatannya yang buruk, dapat dikeluarkan dari kegiatannya (seperti, misalnya, juruterbang, pemandu) dan sengaja memutarbelitkan data. Tetapi kesihatan tidak bergurau.

    Apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter?

    Kaedah pemeriksaan jantung, yang dibuat oleh Norman Holter, telah berjaya diterapkan di semua negara dan semestinya mendapat nama penciptanya. Holter sendiri berpendapat bahawa tekniknya sangat berharga kerana kerja jantung diperhatikan tidak hanya dalam keadaan rehat, ketika seseorang berbaring di sofa (seperti ECG), dan pemantauan meliputi seluruh proses - dari bangun pagi hingga tidur. Ini membolehkan anda menilai kerja jantung dengan lebih objektif..

    Pelbagai Pemantauan Holter

    Pemantauan jantung holter dapat dilakukan dalam dua bentuk - pemantauan skala penuh dan pemantauan pecahan aktiviti jantung. Dalam beberapa kes, pemantauan Holter digunakan selari dengan pemantauan tekanan darah setiap hari. Pemantauan berskala penuh dilakukan selama tiga hari, yang membolehkan anda memeriksa kerja jantung dengan lebih baik dan mengenal pasti ciri-ciri dalam kerjanya. Oleh itu, anda dapat melihat apabila terdapat bunyi bising, yang menimbulkan takikardia, dll. Selama ini, penerima mencatat maklumat mengenai lebih daripada seratus ribu degupan jantung.

    Elektrokardiogram, bagaimanapun, mencatat pecahan strok yang boleh diabaikan - hanya sekitar lima puluh, jadi nilai pemantauan Holter jauh lebih tinggi daripada nilai ECG biasa. Kajian terpecah-pecah ditetapkan untuk pesakit yang tidak sering mengalami sakit jantung. Untuk pengurusan pesakit, elektrokardiogram yang biasa dikeluarkan, dan alat untuk pemantauan Holter diaktifkan oleh pesakit apabila dia merasa sakit atau jahitan yang tidak menyenangkan di belakang sternum..

    Prinsip Penyelidikan

    Pemantauan holter mempunyai beberapa ciri. Untuk mendapatkan data objektif mengenai kerja jantung, perlu memahami bagaimana kajian ini dilakukan dan peraturan apa yang harus dipatuhi oleh pesakit, sehingga data pemantauan sedekat mungkin dengan kenyataan dan berguna untuk rawatan selanjutnya.

    Pemantauan bukanlah prosedur yang rumit atau memakan masa. Doktor melekatkan elektrod pesakit ke tempat-tempat tertentu di dada, dan kemudian menghubungkannya ke perakam. Peranti itu sendiri diletakkan di dalam beg khas atau diikat pada tali pinggang, seperti telefon bimbit dalam casing. Berat peranti tidak besar, tidak mengganggu berjalan kaki.

    Tanggungjawab Pesakit untuk Pemantauan

    Biasanya, sebelum prosedur, pesakit diberi memo yang mengikutinya dia mesti memenuhi semua syarat yang terdapat dalam teks. Semasa melakukan pemantauan, pesakit perlu menyimpan buku harian mengenai kegiatannya, di mana dia akan mencatat item berikut:

    • a) waktu bangun tidur dan waktu tidur;
    • b) kehadiran dan jenis aktiviti fizikal setiap hari;
    • c) senarai ubat yang diambil;
    • d) kehadiran situasi tertekan;
    • e) bilangan makanan;
    • e) kehadiran simptom kesakitan dari jantung, tempohnya, sifat kesakitan.

    Sekatan semasa prosedur

    Pemantauan jantung holter adalah kajian yang sangat sensitif dan sensitif, yang harus dilakukan dengan mematuhi peraturan yang ketat untuk pesakit. Pada dasarnya, peraturan ini berkaitan dengan sekatan yang tidak dapat diabaikan, jika tidak, hasil kajian tidak akan dapat dipercaya, dan rawatan akan sia-sia. Jadi, pesakit harus mengetahui apa yang tidak dapat dilakukan dengan pemantauan Holter, iaitu:

    1. Jangan melakukan tindakan dengan alat yang tidak diberitahu kepadanya di institusi perubatan.
    2. Pastikan tiada cecair yang memasuki peranti dan sensor, jika tidak, hasilnya tidak betul, dan kajian harus dihentikan.
    3. Perhatikan pengikatan elektrod, dan sekiranya terputus elektrod - dapat memperbaikinya secara bebas pada titik yang diperlukan.
    4. Jangan terlalu panas atau terlalu sejuk peranti (contohnya, gunakan pad pemanasan).
    5. Jangan pasangkan sensor penerimaan ke tempat lain.
    6. Tidak mempunyai sinar-x.
    7. Pastikan peranti tidak bersentuhan dengan bahan kimia aktif..
    8. Jangan menjalani fisioterapi.
    9. Jangan memasukkan aktiviti fizikal yang berat dalam rutin harian. Pergi ke gim dilarang sama sekali, tetapi dalam beberapa kes, doktor secara khusus boleh menetapkan beban terkawal - menaiki tangga atau jangka pendek untuk merakam aktiviti jantung pada masa ini.
    10. Minimumkan kesan gelombang radio - matikan telefon bimbit (jika boleh), jangan panaskan semula makanan dalam ketuhar gelombang mikro, jangan duduk di dekat pemain dengan radio bawaan, dll..
    11. Jangan menjalankan prosedur kebersihan di kawasan dada, jangan mandi.
    12. Semasa tidur, jangan berguling di sebelah anda, tidur sepanjang masa di punggung anda supaya elektrod tidak terputus.
    13. Pakai pakaian yang diperbuat daripada kain semula jadi yang tidak membenarkan terlalu panas badan, berpeluh.

    Setelah melakukan pemantauan, pakar kardiologi akan dapat membincangkan diagnosis akhir apabila dia menyahsulitkan data penerima. Hasil ini dibandingkan dengan data elektrokardiogram, ultrasound dan prosedur diagnostik lain yang diberikan kepada pesakit..

    Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, pemantauan harian oleh Holter sangat penting dalam menentukan patologi sistem kardiovaskular pada pesakit. Adalah sangat penting bahawa pesakit dengan berhati-hati menyimpan buku harian dan membiasakan dirinya dengan semua batasan yang mesti dipatuhi semasa kajian. Hanya dengan usaha bersama pesakit dan doktor dapat menyumbang kepada diagnosis patologi jantung.

    Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis