Rawatan dan penyebab telangiektasia

Teleangiectasia adalah pengembangan kapal dangkal yang berterusan dan tahan lama, yang juga dikenal dengan nama "urat labah-labah." Anda boleh muncul di hampir mana-mana bahagian badan, tetapi yang paling biasa adalah telangiectasias di wajah (paling kerap di sayap hidung, atau di pipi).

Telangiectasia boleh mempunyai warna yang berbeza, bergantung pada kapal tertentu yang terpengaruh, misalnya, bentuk bintang vena dengan warna biru tua, dan bentuk kapilari dan arteri merah.

Menurut statistik yang relevan, kira-kira seperempat hingga sepertiga orang di bawah usia empat puluh lima tahun menderita patologi ini. Lebih-lebih lagi, telangiektasia paling kerap berlaku pada wanita. Semakin tua orang itu, semakin besar kemungkinan dia akan mengalami masalah ini - misalnya, telangiektasia muncul pada tujuh puluh peratus orang yang berusia lebih dari tujuh puluh tahun.

Tetapi tidak ada yang selamat darinya - bintang dan jaring dari saluran darah ini dapat muncul walaupun pada anak-anak pada usia yang sangat muda.

Punca

Terdapat kesalahpahaman umum bahawa penyebab utama patologi ini adalah penyakit kardiovaskular, tetapi ini biasanya tidak begitu. Penyebab yang paling biasa dalam keadaan ini adalah gangguan hormon.

Tetapi ada juga beberapa faktor yang menentukan sama ada telangiectasias muncul.

Ini termasuk, tetapi tidak terhad kepada:

  • mastositosis sistemik atau kulit;
  • dermatitis radiasi;
  • phlebeurysm;
  • pigmentosa xeroderma;
  • penyakit arteri dan arteri Raynaud;
  • penyakit kulit kronik seperti rosacea;
  • penyakit di mana ataksia ditunjukkan;
  • pendedahan kepada karsinogen / cahaya matahari untuk jangka masa yang cukup lama;
  • mengambil kortikosteroid;
  • kehadiran ketidakseimbangan hormon yang ketara;
  • kecenderungan genetik.

Sekiranya seseorang sejak lahir mempunyai dinding vaskular yang cukup kuat dan elastik, maka kemungkinan besar, patologi seperti itu tidak akan nyata pada dirinya. Tetapi pelbagai faktor dapat meningkatkan kemungkinan kejadiannya, bahkan pada orang yang sihat..

Ini termasuk:

Oleh itu, dalam kebanyakan kes, mematuhi gaya hidup yang paling sihat, anda dapat mencegah perkembangan masalah ini.

  • pengambilan alkohol;
  • merokok;
  • gaya hidup yang tidak sihat tanpa senaman fizikal yang kerap;
  • lawatan kerap ke solarium;
  • kerap terdedah kepada cahaya matahari dan sebagainya.

Variasi penyakit

Sekiranya telangiectasias disebabkan oleh penyakit tertentu, maka gejala mereka mungkin spesifik:

  • Pada scleroderma, telangiectasias berbintik-bintik, dalam bentuk beberapa fokus dengan bintik-bintik, diameternya boleh mencapai hampir tujuh milimeter.
  • Dengan lupus (merah), luka pada kuku dan hiperpigmentasi juga berlaku;
  • Dengan dermatomiositis, rasa sakit berlaku di hujung jari, dan vasodilatasi adalah yang paling tajam;
  • Dengan penyakit Randu-Osler, patologi menampakkan dirinya dalam bentuk pendarahan.

Terdapat beberapa pendekatan yang berbeza untuk klasifikasi patologi tersebut..

Mengikut jenis kapal yang terjejas, telangiektasia dapat:

  1. arteri jika arteriol mengembang;
  2. vena jika venula mengembang;
  3. kapilari sekiranya kapilari mengembang.

Bentuk telangiektasia boleh dibahagikan kepada:

  1. seperti pohon, yang biasanya berwarna biru tua, terutama muncul di kaki dan dalam bentuknya menyerupai pokok bercabang;
  2. stellate, yang biasanya berwarna merah, bermula pada satu titik dan menyimpang dari itu ke sisi, seperti sinar bintang;
  3. linier (mereka sinusoidal, sederhana), yang boleh berwarna biru dan merah, muncul terutamanya di pipi, dan mereka mempunyai bentuk sederhana, dalam bentuk garis, lurus atau melengkung;
  4. berbintik-bintik, yang berwarna merah terang dan paling kerap wujud bersama dengan pelbagai penyakit tisu.

Telangiectasias primer juga dibezakan, yang meliputi:

  1. Ataxia Muncul pada usia dini, dari sekitar lima tahun, bintik-bintik kemerahan mulai muncul di banyak bahagian badan: di selekoh siku, di lutut, di lelangit, pada konjungtiva mata, pada septum hidung, serta di aurikel dan sebagainya..
  2. Keperluan Umum Ia bermula dengan kaki, kemudian secara beransur-ansur merebak ke atas, menangkap terutamanya anggota bawah.
  3. Diwarisi. Ciri patologi ini adalah bahawa, walaupun secara aktif dimanifestasikan pada kulit, ia tidak dapat dijumpai pada selaput lendir.
  4. Buasir keturunan. Subspesies masalah ini berlaku terutamanya pada mukosa hidung, di mulut, pada hujung kaki dan jari. Sekiranya masalah berlanjutan, maka bronkus, hati, saluran gastrointestinal dan juga otak boleh terjejas.
  5. Nevoid. Penyakit ini menampakkan diri dalam bentuk lesi vaskular pada saraf serviks..
  6. Kulit marmar telangiektatik. Sejak saat kelahiran, jaring merah muncul di kulit, yang, semasa latihan mental dan fizikal, meningkat dan menjadi ketara.

Terdapat bentuk telangiectasia sekunder, yang merupakan ciri pelbagai penyakit dan menyertainya.

Penyakit ini merangkumi, tetapi tidak terhad kepada:

  1. barah sel basal;
  2. gangguan pengeluaran kolagen dan estrogen;
  3. tindak balas pemindahan;
  4. kerator garam.

Rawatan

Terlepas dari apa yang menyebabkan masalah, rawatan biasanya dilakukan dengan dua kaedah utama. Yang pertama adalah sclerotherapy. Rawatan ini tidak memerlukan campur tangan pembedahan, hanya larutan ubat khas yang disebut sclerosant disuntik melalui jarum nipis.

Pertama, ia merosakkan selaput dalaman dinding vaskular, dan kemudian menyatukannya, tali penyambung muncul di tisu, yang dapat diselesaikan dari masa ke masa - dan masalahnya dapat dihilangkan dengan berkesan.

Terdapat beberapa kaedah sclerotherapy yang berbeza:

  • Mikroskleroterapi. Biasanya rawatan ini digabungkan dengan pembungkus sejuk. Ia memfokuskan pada urat retikular, biasanya dijalankan dari dua hingga lima sesi prosedur yang serupa.
  • Selepas operasi. Ia digunakan dalam rawatan kombinasi, yang mana campur tangan pembedahan adalah bahagian yang tidak dapat dipisahkan..
  • Menggunakan microfoam. Teknik progresif di mana sclerosant terdiri daripada microfoam khas yang sangat berkesan.
  • Vena varikos segmen. Seperti namanya, rawatan ini terutamanya mempengaruhi urat segmental. Dua hingga tiga sesi prosedur ini dijalankan. Selepas pelaksanaannya, hiperpigmentasi tempatan mungkin berlaku, tetapi setelah beberapa sesi ia benar-benar berlalu.
  • Echosclerotherapy. Ia dilakukan dengan menggunakan pengimbas dupleks, yang memberi kesan pada urat komunikatif dan berkesan menghilangkan jurang pada urat ini..

Secara umum, skleroterapi berkesan, tetapi hanya membawa kesan kosmetik, kerana tidak mempengaruhi penyebabnya, tetapi akibat langsung dari penyakit ini. Kadang-kadang mereka menggunakan rawatan lain, yang lebih berkesan dalam beberapa keadaan - ini adalah pembekuan laser, yang menghilangkan telangiektasia, biasanya pada wajah, tetapi juga sangat baik untuk kawasan kulit yang lain..

Rawatan telangiektasia kulit wajah Sebelum dan Selepas

Ia berdasarkan prinsip termolisis pecahan yang dilakukan menggunakan sinar laser. Rasuk ini menembusi kulit dan secara selektif mempengaruhi saluran yang terkena. Dinding saluran yang terkena, pada masa yang sama, melekat, dan tisu yang sihat tidak terjejas dengan cara apa pun.

Sudah tentu, ada pilihan lain untuk menyingkirkan telangiectasia - operasi, cryosurgical, dan sebagainya, tetapi kebanyakannya meninggalkan kesan gangguan pada kulit pada masa akan datang, oleh itu, mereka menggunakan mereka, masing-masing, hanya apabila pilihan lain tidak tersedia untuk beberapa sebab.

Doktor anda boleh memilih rawatan mana yang paling berkesan untuk anda, yang pertama akan menentukan sebab dan jenis telangiektasia, dan kemudian menetapkan prosedur yang paling sesuai dengan masalah anda.

Ingatlah bahawa walaupun telangiectasia adalah masalah kosmetik, ini bermakna di suatu tempat di dalam badan terdapat "kecacatan" yang menyebabkannya. Oleh itu, adalah penting untuk memberi perhatian kepada mereka dan berusaha menghapuskan bukan sahaja akibatnya.

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan penyakit rosacea, ia menampakkan diri dengan gejala yang serupa.

Rawatan laser untuk telangiectasia

Teleangiectasia adalah sindrom yang dicirikan oleh vasodilatasi dan manifestasi mereka pada kulit dengan formasi merah kebiruan.

Kemunculan telangiectasia adalah mungkin di mana-mana bahagian badan - muka, kaki, permukaan badan. Yang paling kerap terkena adalah pipi, sayap hidung, leher dan anggota badan.

Ciri struktur morfofun pada saluran kulit

Kulit mempunyai dua rangkaian saluran darah - dalam dan dangkal.

Jaringan kapal dalam (GSS) menyampaikan darah ke kelenjar peluh dan kantung rambut. GSS dibentuk oleh arteri dan berasal dari lemak subkutan. Di dermis, terdapat percabangan ke saluran darah kecil, dari pembuluh darah ini, saluran darah yang lebih kecil berangkat, yang membentuk jaringan vaskular dangkal (MSS), yang selari dengan permukaan kulit di dermis papillary.

MSS menyampaikan darah ke kelenjar sebum, saluran peluh, dan ke bahagian atas folikel rambut.

Kapilari arteri yang memanjang ke urat kulit memanjang dari GSS. Terdapat empat jenis pleksus vena.

Salah satu ciri utama saluran darah kulit adalah keupayaan untuk menyempitkan atau mengembang secara refleks dari kesan luaran pada ujung saraf..

Cuperosis berlaku kerana gangguan peredaran darah di lapisan atas kulit - di MSS. Sekiranya darah bertakung, maka ia sentiasa menimbulkan beban pada dinding kapilari, yang menjadi penyebab kerapuhan dan kerapuhan mereka.

Warna dan ukuran bintik bergantung pada jenis kapal yang terkena:

  • pengembangan kapal kapilari dan arteri membawa kepada pembentukan "jaring" merah nipis yang tidak menonjol di atas permukaan kulit dan menjadi pucat apabila ditekan;
  • bintik-bintik warna biru tua dan ungu terbentuk dari pembuluh vena, yang menonjol dengan latar belakang kulit yang homogen.

Kira-kira 50% wanita terkena penyakit ini. Kejadian telangiectasias berkaitan dengan usia. Pada wanita di bawah usia 30 tahun, mereka dijumpai pada usia 8-9%, pada usia 50 tahun penunjuk ini meningkat menjadi 40%, pada usia 70 - hingga 75%. Lelaki juga sering menderita penyakit ini. Kelaziman anomali vaskular di kalangan populasi lelaki mencapai 25-30%.

Punca telangiectasia

Selalunya, pembuluh darah melebar muncul pada orang yang mempunyai kulit nipis, kering dan sensitif terhadap kulit pelbagai faktor yang menjengkelkan. Walaupun pemilik kulit berminyak, lebih padat juga dapat memiliki pembuluh tunggal, terutama pada sayap hidung.

Pemakanan yang tidak betul, gaya hidup yang tidak sihat, tabiat buruk menyebabkan perubahan pada organ dalaman, menampakkan diri dalam masalah kosmetik ini. Kapal yang diperbesarkan memberi isyarat masalah kepada badan. Penyakit endokrin, gangguan fungsi perut, usus dan hati menyebabkan gangguan penyerapan dan sintesis vitamin "PP", "K", asid askorbik dan beberapa enzim yang terlibat dalam pembekuan darah; darah tinggi.

Kelainan kulit vaskular pada wanita dikaitkan dengan perubahan tahap estrogen. Hormon mempunyai kesan santai pada dinding otot licin saluran darah. Semasa mengandung atau mengambil ubat hormon, wanita lebih berisiko vasodilasi kulit.

Penyamakan aktif di bawah sinar matahari dan solarium merangsang sintesis faktor pertumbuhan sel endotel (sel lapisan dalam kapal), masuknya darah mediator histamin, yang menyebabkan vasodilatasi berpanjangan, dan bradykinin, yang merosakkan dinding kapilari. Sebilangan besar kumpulan radikal bebas terbentuk. Semua ini membawa kepada berlakunya telangiectasias..

Peminat mandi dan sauna, serta tukang masak restoran dan kantin, pekerja "kedai panas" setelah beberapa ketika mungkin melihat rangkaian saluran darah muncul di wajah, akibat daripada pendedahan berlebihan pada suhu tinggi.

Kesan sejuk, angin, fros juga memprovokasi pengembangan kapilari pada wajah. Ramai penjual dan semua orang yang menghabiskan banyak masa di udara sejuk segar menderita dari ini. Kita tidak boleh melupakan kecenderungan genetik. Sekiranya ibu bapa anda mengucapkan rosacea, kebarangkalian mewarisi ciri tersebut meningkat kepada 90%.

Penting bagi sesiapa yang gemar dengan prosedur kosmetik yang pelbagai dan sangat agresif untuk memahami bahawa kulit mereka boleh mengalami dehidrasi, menipis, saluran darah boleh cedera, dan kepekaan kulit dan kapilari terhadap pengaruh persekitaran meningkat..

Terdapat beberapa sebab lain untuk kemunculan rosacea: kelebihan saraf, yang mengakibatkan pembebasan katekolamin ke dalam aliran darah, penyempitan kapal besar di bawah pengaruhnya dan peningkatan tekanan darah pada saluran kecil periferal, makanan pedas dan terlalu panas, dan juga kekurangan silikon.

Silikon adalah mineral yang memberikan "perintah" kepada kapal untuk mengembang dan menguncup. Ia membantu mengekalkan keanjalan vaskular, mempunyai kesan yang baik terhadap kebolehtelapan kapilari, dan mengaktifkan proses metabolik di dinding saluran darah. Sekiranya badan kekurangan silikon, kalsium menggantikannya, yang menyekat "pasukan", dan kapal menjadi rapuh, rapuh dan kurang elastik.

Cuperosis boleh menjadi bukan sahaja masalah estetik dan psikologi, tetapi juga memprovokasi manifestasi masalah kesihatan yang lain. Jangan tunggu penyebaran rangkaian vaskular, penting untuk menghubungi pakar pada peringkat awal perkembangan.

Oleh kerana penyebaran, kapal terus mengalami perubahan, dan kulit mengalami luka serius. Kerana genangan darah, jumlah cecair yang diperlukan tidak memasuki sel kulit. Kulit menjadi kering, nipis dan sensitif. Selain cecair, oksigen dan nutrien lain tidak memasuki sel kulit. Ini menyebabkan kekeringan kulit: secara luaran ia menjadi pucat, bahkan warna kelabu mungkin muncul. Proses-proses ini memprovokasi penuaan kulit yang cepat..

Kulit Couperous bertindak balas tajam terhadap pengaruh luaran, sentiasa gatal dan menjadi radang.

Dalam kursus klinikal, 3 peringkat dibezakan:

Tahap I - kemerahan di pipi, dagu, sayap hidung dan kulit kadang-kadang kering di kawasan ini. Tahap pertama biasanya disebut eritrosis. Ia berlaku setelah terdedah kepada faktor-faktor yang memprovokasi luaran (hidangan sejuk, pedas atau masin, mencuci dengan air keras, sejuk atau panas, selepas mandi, dll.). Kadang-kadang kemerahan muncul tanpa sebab yang jelas. Ia menyebabkan peningkatan kepekaan kulit, sensasi kilat panas, kesemutan, gatal-gatal. Sensasi seperti itu dapat berlanjutan dari beberapa minit hingga beberapa jam dan merebak ke leher dan decollete.

Tahap II dicirikan oleh kemerahan yang berterusan dari kawasan wajah yang disebut, penampilan telangiectasias dan "mesh" saluran darah, pigmentasi.

Tahap III - tahap dermatosis kongestif, di mana kulit menjadi pucat. Pucat dengan warna kelabu berkembang, rosacea dengan kawasan keradangan dan penyusupan (pemadatan), ruam pustular. Tahap ini boleh berlaku 20-30 tahun setelah manifestasi awal penyakit dan memerlukan rawatan yang lebih serius..

Rawatan keabnormalan vaskular

Berdasarkan penyebab anomali vaskular pada wajah dan badan, perlu mengambil langkah-langkah. Penting untuk menghilangkan penyebab awal pembentukannya, yang mana disarankan agar diagnosis awal dilakukan - pemeriksaan organ dalaman, status kekebalan tubuh dan keadaan psikologi.

Sekiranya berlaku kecenderungan, rawatan mungkin dilakukan, yang dengan penggunaan yang berpanjangan membantu mengurangkan keparahan gejala rosacea, dan kadang-kadang menyingkirkannya, walaupun, sayangnya, tidak selamanya.

Diagnosis awal membolehkan anda menentukan rancangan rawatan etiotropik, yang membantu mengurangkan keparahan gejala klinikal, tetapi, sayangnya, tidak menyebabkan penyembuhan kekal.

Rawatan rosacea tidak akan berkesan jika anda tidak mempertimbangkan semula gaya hidup, diet, dll. Adalah perlu untuk menjaga kulit, menjalankan prosedur kosmetik yang tepat pada masanya, menggunakan kosmetik perubatan khas dan pelindung matahari, mengambil vitamin.

Penerimaan kompleks dengan vitamin "PP", "K", "C", "E", menormalkan pembekuan darah, nada vaskular, menguatkan dinding dan mengurangkan kebolehtelapan vaskular.

Terapi laser

Baru-baru ini, populariti penghapusan patologi vaskular pada kulit semakin meningkat dan menduduki tempat ketiga dalam terapi laser setelah penyingkiran dan peremajaan rambut..

Hari ini, terapi laser adalah alternatif yang signifikan dalam penyingkiran formasi vaskular, hiperpigmentasi. Terapi laser mempunyai kesan yang baik terhadap keadaan umum tekstur kulit. Kelebihan utamanya ialah dengan menggunakan laser adalah mungkin untuk merawat semua bentuk patologi vaskular pada tahap penyakit apa pun.

Di klinik kami, kami berjaya menghilangkan patologi vaskular dengan menggunakan laser neodymium (Nd: 1064nm). Sinaran spektrum laser ini memberikan kesan selektif pada kapal yang melebar dengan diameter hingga 3 mm. Semasa prosedur, kerosakan yang disasarkan pada kapal berlaku di bawah pengaruh cahaya fokus dengan panjang gelombang 1064 nm. Kesan ini mendorong penyerapan hemoglobin, tetapi tidak merosakkan struktur kulit yang tinggal. Akibatnya, dinding kapal melekat bersama, dan tidak berfungsi lagi. Kapal berkaliber / diameter kecil dikeluarkan tanpa jejak, anomali vaskular besar berubah menjadi pucat atau, sebaliknya, menjadi biru tua / hitam dan berkurang.

Sehingga kini, tidak satu laser pun mempunyai sifat seperti laser neodymium pada peranti Elit MPX dari Cynosure, Amerika Syarikat. Ini adalah standard "emas" dalam menghilangkan kelainan vaskular pada kulit. Menggabungkan nisbah panjang gelombang "betul" dengan daya, ukuran titik cahaya dan jangka masa nadi.

Laser neodymium mempunyai beberapa kelebihan berbanding kaedah lain untuk menghilangkan jisim vaskular:

  • Kesan dengan jelas dan selektif terhadap patologi vaskular. Laser menghilangkan sebab-sebab pengumpulan saluran darah, kerana sasaran laser neodymium adalah hemoglobin. Dalam kes ini, kapal yang sihat tidak cedera..
  • Prosedurnya hampir tidak menyakitkan, namun, jika pesakit menginginkannya, ubat penahan sakit tempatan dalam bentuk krim, salap dapat digunakan..
  • Tidak seperti kaedah rawatan pembedahan, laser tidak meninggalkan bekas luka. Sinar laser adalah atraumatik, sehingga praktiknya tidak ada risiko komplikasi, dan masa pemulihannya minimum.
  • Prosedurnya tidak bersentuhan (tidak ada kontak dengan kulit alat perubatan pesakit), oleh itu, risiko jangkitan dikurangkan.

Kursus rawatan, kekerapan prosedur dan masa pendedahan laser ditentukan secara individu, berdasarkan keadaan badan, ukuran, kedalaman dan lokasi kapal, serta usia dan gaya hidup pesakit. Sebagai peraturan, ini adalah 2-3 prosedur dengan selang 3-4 minggu.

Walaupun selepas prosedur pertama untuk menghilangkan lesi vaskular dengan laser neodymium, kesan positif sudah dapat dilihat. Kapal menjadi pucat, permukaan kulit menjadi lebih sekata.

Kaedah ini sangat sesuai untuk kapal besar dan tunggal di muka..

Terapi Elos

Perkembangan terbaru Syneron, platform Elos Plus didasarkan pada teknologi sinergi elektro-optik, iaitu gabungan dua jenis tenaga - tenaga cahaya dengan julat 580-980 nm dan arus elektrik frekuensi tinggi (RF).

Muncung SR direka untuk menghilangkan hiperpigmentasi dan luka vaskular. Lesi berpigmen atau vaskular yang disasarkan menyerap tenaga cahaya, menaikkan suhu pada tisu sasaran. Kemudian, tenaga frekuensi radio memasuki zon yang dipanaskan terlebih dahulu dan menaikkan suhu sasaran ke tahap yang selamat dan berkesan, memberikan peningkatan keseluruhan keadaan kulit.

Dengan menggunakan kaedah pendedahan ini, jaringan kapal kecil yang tersebar luas dikeluarkan..

Elos Plus mempunyai beberapa kelebihan berbanding sistem Elos yang lain:

  • Teknologi yang dipatenkan Elos digunakan - gabungan tenaga optik (laser atau cahaya) dan frekuensi radio bipolar (RF).
  • Jumlah tenaga optik dikurangkan, digabungkan dengan RF bipolar meningkatkan keselamatan untuk semua jenis kulit..
  • Pemanasan berganda menggunakan tenaga optik dan RF meningkatkan suhu sasaran sambil melindungi epidermis.
  • Active Dermal Monitoring ™ yang dipatenkan untuk keselamatan kulit menangkap semua perubahan ketahanan permukaan kulit pada setiap nadi.
  • Sistem penyejukan kulit berwarna safir bersepadu memberikan perlindungan epidermis dan keselesaan pesakit semasa prosedur.
  • Intelligent Feedback System (IFS) memberikan tenaga RF yang tepat tanpa mengira ketahanan kulit.

Pengalaman klinikal

Pesakit, berumur 52 tahun. Kulit kering, sensitif; jenis kulit II; kemerahan yang ketara terutamanya di pipi, sayap hidung dan dagu, hiperpigmentasi di pipi; kedutan statik dan dinamik yang cetek; turgor kulit yang sedikit berkurang.

Anamnesis: Pesakit pergi ke klinik dengan aduan kemerahan di wajahnya yang mengganggu dia sejak usia muda: anda mesti selalu menggunakan kosmetik hiasan sebelum keluar. Kaedah sebelumnya untuk mengatasi saluran darah hanya sementara mengurangkan manifestasi kemerahan di wajah.

Dari anamnesis, pesakit mempunyai faktor keturunan yang membebankan (ibu mempunyai manifestasi yang sama di wajahnya). Penerimaan terapi penggantian hormon selama kira-kira satu tahun (femoston). Suka berkunjung ke sauna.

Semasa pemeriksaan: kulit licin dengan permukaan matte, tidak bersinar, dengan warna kelabu; Ia mempunyai liang kecil yang hampir tidak kelihatan, tahap kelembapan kulit sangat rendah. Di kawasan pipi, hidung dan dagu terdapat jaringan vaskular kecil berwarna merah terang, tumpah, stagnan, tidak hilang ketika ditekan dengan latar belakang kulit yang tidak berubah. Di antara rangkaian kapal kapilari terdapat kapal vena tunggal dengan diameter lebih besar warna biru tua, merah-ungu. Homogen, jelas, berukuran 1-4 cm, bintik tunggal hiperpigmentasi di kawasan pipi.

Kedutan wajah yang cetek di kawasan alis, dahi; periorbital dan perioral. Lipatan nasolabial dan labial sederhana.

Pelat halus yang mengelupas di dahi dan pipi diperhatikan..

Menurut pesakit, rasa tidak selesa dan sesak selepas mencuci dirasakan. Kulit tidak bertolak ansur dengan perubahan suhu dan perubahan iklim, oleh itu, selalunya terdapat kawasan kerengsaan dan pengelupasan di pipi dan dahi. Untuk mengurangkan keparahan pengelupasan, ia menggunakan krim berlemak, suntikan berkala biorevitalizants dan plasmolifting, yang tidak menyelesaikan masalah sepenuhnya.

Diagnosis: Cuperosis II abad, gambar.

Telangiectasia, apa itu, penyebab dan rawatan

Bagaimana dengan artikel ini:

Rawatan

Setelah mengetahui penyebab telangiektasia, doktor akan menetapkan rawatan penyakit yang mendasari kepada pesakit. Pelan rawatan akan bergantung pada jenisnya..

p, blokquote 1,0,0,0,0 ->

Untuk menghilangkan kecacatan kosmetik, iaitu urat labah-labah itu sendiri, pelbagai teknik pembedahan invasif minimum boleh disyorkan. Pilihan kaedah ini atau itu bergantung pada banyak faktor: pelbagai, ukuran dan ketersediaan formasi, kontraindikasi, dll..

p, blokquote 2.0,0,0,0 ->

Elektrokoagulasi

Inti dari prosedur ini adalah pengenalan jarum elektrod ke dalam kapal yang diperluas, yang mengalirkan arus frekuensi tinggi, yang menghaluskan tisu. Kaedah menghilangkan telangiektasia ini digunakan semakin sedikit, kerana ia mempunyai beberapa kekurangan: sakit, kerosakan pada tisu yang sihat, parut dan hiper- atau depigmentasi di lokasi kauterisasi.

p, blokquote 3,0,0,0,0,0 ->

Photocoagulation laser

Prinsip manipulasi terapi ini adalah kesan pancaran laser pada kapal yang melebar. Hasil daripada tindakan ini, mereka memanas dan memanas. Teknik ini digunakan untuk menghilangkan kapal yang melebar dengan diameter tidak lebih dari 2 mm. Telangiectasias kecil dengan bantuan photocoagulation laser dapat dihilangkan dalam 1-2 sesi, dan yang lebih besar - dalam 3 atau lebih.

p, blokquote 4,0,0,0,0,0 ->

Skleroterapi

Prosedur invasif minimum ini hanya boleh diresepkan untuk menghilangkan bintang vena. Prinsipnya adalah berdasarkan pengenalan agen sclerosing ke dalam lumen venul yang diperluas, yang menyebabkan dinding kapal terpateri. Terdapat beberapa modifikasi prosedur rawatan ini: microfoam sclerotherapy (Foam-form), microsclerotherapy, echosclerotherapy, dll..

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Ubat sclerosant dimasukkan ke dalam lumen vaskular melalui jarum nipis dan bertindak pada membran dalamannya. Pada mulanya, ia rosak, dan kemudian lumen kapal dilekatkan dan disolder, iaitu, dilenyapkan. Selepas 1–1.5 bulan, telangiektasia dihapuskan sepenuhnya dan menjadi tidak kelihatan. Dalam lumen venula sclerosed, tisu penghubung (helai) muncul, yang dalam setahun bebas secara bebas.

p, blokquote 6.0,0,0,0,0 ->

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

Terapi ozon

Inti dari prosedur invasif minimum ini adalah dengan memasukkan campuran ozon dan oksigen ke dalam lumen kapal yang diubah. Masuk ke dalam lumen vaskular, ozon menyebabkan pemusnahan dinding. Akibatnya, telangiectasias hilang. Terapi ozon tidak menyebabkan reaksi buruk, pigmentasi atau parut. Setelah selesai, pesakit boleh pulang ke rumah, dan dia tidak memerlukan pemulihan tambahan.

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Pembedahan gelombang radio

Prinsip manipulasi radiosurgikal ini adalah untuk melakukan kauterisasi tanpa sentuhan kapal yang diubah dengan elektrod pemasangan khas. Teknik ini benar-benar tidak menyakitkan dan selamat, tidak memprovokasi terjadinya edema, parut dan pigmentasi. Satu-satunya kelemahan adalah kenyataan bahawa ia hanya digunakan untuk membuang telangiectasias tunggal dari kapilari kecil..

p, blokquote 9,0,0,0,0 ->

Setelah melakukan satu atau yang lain intervensi minimal invasif, doktor mesti memberi cadangan pesakitnya mengenai rawatan kulit wajah, pemberian ubat-ubatan yang menguatkan saluran darah dan perlunya beberapa sekatan (senaman fizikal, mandi atau mandi, dll.). Selepas penyingkiran telangiectasias, pesakit tidak boleh lupa bahawa rawatan akan lengkap hanya dalam kes-kes tersebut apabila dilengkapi dengan terapi penyakit yang mendasari atau penghapusan faktor-faktor yang memprovokasi (merokok, terdedah kepada cahaya matahari, perubahan suhu, dll.). Kemungkinan kambuh urat labah-labah ditentukan oleh penyebab kejadiannya, pengecualian lengkap faktor-faktor yang memprovokasi dan keberkesanan rawatan penyakit yang mendasari yang menyebabkan penampilan mereka.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Seperti apa asterisk vaskular?

Di wajah, urat labah-labah mungkin kelihatan seperti titik merah atau merah jambu dengan saiz yang berbeza - ini adalah telangiectasia titik. Warnanya bergantung pada jenis kapal yang berubah: jika itu adalah urat, maka bintang akan berwarna merah gelap, lebih dekat dengan biru; jika ia adalah arteri atau kapilari, maka telangiectasia berwarna merah jambu atau kemerahan. Di samping itu, warna kulit juga mempengaruhi warna bintang. Ia akan lebih kelihatan di bawah kulit pucat, kurang kelihatan di bawah kulit gelap.

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Kadang-kadang tanda bintang kelihatan seperti labah-labah - titik dari mana "kaki" menyimpang - kapilari kecil. Pusat telangiektasia seperti itu dibentuk oleh bahagian arteri. Kecacatannya agak besar dan warnanya cerah..

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Di wajah, seperti pohon, atau bercabang, telangiectasias hampir tidak pernah dijumpai - ciri khas bahagian bawah kaki. Teleangiectasias bahagian bawah kaki muncul dengan kekurangan vena - ini adalah gejala pertama vena varikos.

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Komplikasi dan akibatnya

Dengan rawatan tepat pada masanya, kemungkinan komplikasi adalah minimum. Dalam penyakit yang teruk, komplikasi berikut adalah mungkin:

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

  • anemia kekurangan zat besi;
  • pendarahan berat di tisu paru-paru atau otak;
  • penampilan kelumpuhan atau paresis;
  • kehilangan kesedaran;
  • kemerosotan organ dalaman.

Dengan mengambil tindakan perubatan dan pencegahan yang tepat pada masanya, adalah mungkin untuk menstabilkan keadaan, melindungi pesakit dari komplikasi serius. Sekiranya masa hilang, akibat berikut adalah mungkin:

p, blokquote 17,0,0,0,0,0 ->

  • pendarahan yang banyak (pendarahan) di otak, mukosa gastrousus, tisu paru-paru;
  • Anemia kekurangan zat besi;
  • lumpuh badan secara am atau tempatan;
  • kehilangan kesedaran (koma anemia);
  • pendarahan retina, kehilangan penglihatan.

Cara menghilangkan kecacatan

Urat labah-labah tidak menimbulkan ancaman langsung kepada kesihatan manusia. Walaupun ia disebabkan oleh penyakit hati atau jantung, ini hanyalah manifestasi kulit, dan jika tidak dihilangkan, kemerosotan tidak akan berlaku. Namun, dia bimbang seorang lelaki, terutama seorang wanita, dengan penampilannya yang tidak menarik secara estetik. Oleh itu, pelbagai teknik penghapusan asterisk vaskular telah dikembangkan..

p, blokquote 18,0,0,0,0 ->

Sekiranya telangiectasia adalah tanda beberapa jenis penyakit sistemik, pertama sekali adalah perlu untuk merawat penyakit ini, dan bintang-bintang secara bebas dapat merosot semasa rawatan.

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

Sekiranya urat labah-labah muncul sebagai cacat keturunan, ia dapat dihilangkan dengan bantuan beberapa teknik kosmetik. Apa yang digunakan untuk merawat telangiectasia?

Kaedah yang paling lama diketahui adalah sclerotherapy. Dalam kebanyakan kes, ia digunakan untuk merawat telangiectasia pada bahagian bawah kaki. Namun, ia juga dapat digunakan untuk menghilangkan bintang di wajah. Inti kaedahnya adalah penggunaan bahan khas yang diperkenalkan ke bahagian kapal yang diperluas. Bahan ini memenuhi kapal dan menyebabkan dindingnya melekat bersama. Selepas beberapa waktu, lumen kapilari sembuh dan darah tidak mengalir di sana - telangiectasia hilang.

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

Terdapat kaedah yang lebih moden yang bertujuan untuk merawat telangiectasias:

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

  1. Terapi laser adalah teknik tidak invasif di mana sinar laser inframerah bertindak pada urat labah-labah. Pemusnahan termal kapal berlaku, seterusnya - penghapusan kecacatan.
  2. Kaedah mengubati telangiektasia, seperti terapi ozon, juga merupakan kaedah yang tidak invasif, yang intinya adalah untuk menjenuhkan kapal dengan oksigen tulen. Akibatnya, urat labah-labah menurun dalam jumlah dan secara beransur-ansur hilang. Kaedah ini tidak mempunyai kesan sampingan dan sangat sesuai untuk digunakan pada kulit wajah yang nipis dan sensitif..
  3. Kaedah lain pemusnahan termal telangiectasia adalah electrocoagulation. Untuk ini, elektrod nipis digunakan, yang disambungkan ke sumber semasa. Apabila elektrod menyentuh lokasi gegancu, ia dipanaskan dan dicairkan.

Teleangiectasia adalah masalah yang hanya membawa kekurangan kosmetik. Walau bagaimanapun, kebanyakan orang mahu memperbaiki kecacatan ini..

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

Gejala dan tanda telangiektasia hemoragik keturunan

Tanda yang paling ketara adalah fokus telangiektatik merah-ungu kecil pada wajah, bibir, membran mukus mulut dan hidung, di hujung jari dan jari kaki. Lesi serupa mungkin terdapat pada membran mukus saluran gastrointestinal dan menyebabkan pendarahan gastrousus. Pesakit secara berkala mengalami mimisan yang teruk. Sebilangan pesakit mengalami fistula arteriovenous pulmonari. Fistula ini boleh menyebabkan pembuangan darah yang signifikan dari kanan ke kiri, yang boleh menyebabkan sesak nafas, keletihan, sianosis atau polisitemia. Walau bagaimanapun, tanda pertama kehadirannya mungkin adalah abses otak, serangan iskemia sementara atau strok akibat emboli yang dijangkiti atau tidak dijangkiti. Kecacatan arteriovenous serebral atau tulang belakang berlaku di beberapa keluarga dan boleh menyebabkan pendarahan subarachnoid, sawan atau paraplegia. Malformasi arteriovenous hepatik boleh menyebabkan kegagalan hati dan kegagalan jantung yang teruk.

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

Sebilangan besar pesakit dengan NGT mempunyai arformiovenous pada kulit dan organ dalaman. Jenis 1 NGT dicirikan oleh epistaksis dan malformasi arteriovenous paru-paru yang berlaku pada awal kanak-kanak, dan kerosakan hati dikaitkan dengan jenis 2 NGT. Telangiectasias pada kulit biasanya terdiri dari kapal kecil, dengan tekanan mereka menjadi pucat dan berdarah deras ketika cedera. Mereka juga terdapat pada mukosa hidung dan konjunktiva. Telangiectasias retina dapat berdarah dan menyebabkan pembuangannya. Telangiectasias terbentuk di semua bahagian saluran gastrointestinal dan menyebabkan pendarahan yang berpanjangan dengan perkembangan anemia kekurangan zat besi..

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

Di paru-paru, telangiectasias sering berganda, dilokalisasikan di lobus bawah dan boleh tumbuh dan pecah dengan perkembangan pendarahan paru. Bahaya terbesar adalah pembuangan darah secara intrapulmonari melalui fistula arteriovenous, yang ditunjukkan oleh sianosis dan disertai dengan embolisme paradoks. Pada kira-kira sepertiga pesakit, malformasi arteriovenous terjadi di hati, yang menyebabkan peningkatan output jantung dan kegagalan jantung dengan output jantung yang tinggi. Kes hipertensi portal dan lesi saluran empedu diketahui. Apabila darah mengalir dari usus dengan ubat-ubatan dan produk toksik yang terkandung di dalamnya, melewati hati, masuk terus ke dalam peredaran sistemik, ensefalopati hepatik berkembang, dan ada juga ancaman abses otak.

p, blokquote 27,0,0,0,0 ->

Tanda-tanda penyakit ini adalah telangiectasias dan aneurisma kecil di hujung jari, di muka, di saluran hidung, di lidah, di paru-paru dan di saluran gastrointestinal. Sebilangan besar pesakit ini mengalami anastomosis arteriovenous pulmonari yang besar, menyebabkan hipokemia arteri kerana pemindahan dari kanan ke kiri. Mereka cenderung kepada emboli paradoks, yang menyebabkan strok atau abses otak. Semua pesakit dengan telangiektasia hemoragik keturunan harus diperiksa untuk mengenal pasti anastomosis arteriovenous pulmonari, yang, jika dikesan, harus dihilangkan dengan embolisasi perkutan..

p, blokquote 28,0,0,0,0 ->

Penyakit ini dimanifestasikan oleh pendarahan berulang, terutama mimisan, atau kekurangan zat besi akibat pendarahan gastrointestinal laten.

p, blokquote 29,0,0,0,0 ->

Rawatan

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

Terlepas dari apa yang menyebabkan masalah, rawatan biasanya dilakukan dengan dua kaedah utama. Yang pertama adalah sclerotherapy. Rawatan ini tidak memerlukan campur tangan pembedahan, hanya larutan ubat khas yang disebut sclerosant disuntik melalui jarum nipis.

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

Terdapat beberapa kaedah sclerotherapy yang berbeza:

p, blokquote 32,0,0,0,0 ->

  • Mikroskleroterapi. Biasanya rawatan ini digabungkan dengan pembungkus sejuk. Ia memfokuskan pada urat retikular, biasanya dijalankan dari dua hingga lima sesi prosedur yang serupa.
  • Selepas operasi. Ia digunakan dalam rawatan kombinasi, yang mana campur tangan pembedahan adalah bahagian yang tidak dapat dipisahkan..
  • Menggunakan microfoam. Teknik progresif di mana sclerosant terdiri daripada microfoam khas yang sangat berkesan.
  • Vena varikos segmen. Seperti namanya, rawatan ini terutamanya mempengaruhi urat segmental. Dua hingga tiga sesi prosedur ini dijalankan. Selepas pelaksanaannya, hiperpigmentasi tempatan mungkin berlaku, tetapi setelah beberapa sesi ia benar-benar berlalu.
  • Echosclerotherapy. Ia dilakukan dengan menggunakan pengimbas dupleks, yang memberi kesan pada urat komunikatif dan berkesan menghilangkan jurang pada urat ini..

Secara umum, skleroterapi berkesan, tetapi hanya membawa kesan kosmetik, kerana tidak mempengaruhi penyebabnya, tetapi akibat langsung dari penyakit ini. Kadang-kadang mereka menggunakan rawatan lain, yang lebih berkesan dalam beberapa keadaan - ini adalah pembekuan laser, yang menghilangkan telangiektasia, biasanya pada wajah, tetapi juga sangat baik untuk kawasan kulit yang lain..

p, blokquote 33,0,0,0,0 ->

p, blokquote 34,0,0,0,0 ->

Rawatan telangiektasia kulit wajah Sebelum dan Selepas

p, blokquote 35,0,0,0,0 ->

Ia berdasarkan prinsip termolisis pecahan yang dilakukan menggunakan sinar laser. Rasuk ini menembusi kulit dan secara selektif mempengaruhi saluran yang terkena. Dinding saluran yang terkena, pada masa yang sama, melekat, dan tisu yang sihat tidak terjejas dengan cara apa pun.

Sudah tentu, ada pilihan lain untuk menyingkirkan telangiectasia - operasi, cryosurgical, dan sebagainya, tetapi kebanyakannya meninggalkan kesan gangguan pada kulit pada masa akan datang, oleh itu, mereka menggunakan mereka, masing-masing, hanya apabila pilihan lain tidak tersedia untuk beberapa sebab.

p, blokquote 37,0,0,0,0 ->

Ingatlah bahawa walaupun telangiektasia adalah masalah kosmetik, ini bermakna di suatu tempat di dalam badan terdapat "kecacatan" yang menyebabkannya

p, blokquote 38,0,0,0,0 ->

Oleh itu, penting untuk memperhatikan mereka dan berusaha untuk menghapuskan bukan sahaja akibatnya.. Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan penyakit rosacea, ia menampakkan diri dengan gejala yang serupa

p, blokquote 39,0,0,0,0 ->

Kami mengesyorkan agar anda membiasakan diri dengan penyakit rosacea, ia menampakkan diri dengan gejala yang serupa.

p, blokquote 40,1,0,0,0 ->

Telangiectasia pada wajah

Terdapat sejumlah penyakit tertentu, disertai dengan pengembangan telangiectasias, yang dilokalisasi di kawasan muka tertentu. Jadi, scleroderma dicirikan oleh pembentukan telangiectasias berbintik-bintik, yang dalam jumlah besar berkembang pada kulit wajah dan kadang-kadang boleh mempunyai ukuran elemen individu yang agak besar (diameter hingga 7 mm).

p, blokquote 41,0,0,0,0 ->

Telangietasia hemoragik, yang diperhatikan dengan penyakit Randu-Osler, paling sering disertai dengan pembentukan peregangan vaskular pada selaput lendir rongga mulut, dan juga dapat terletak di kawasan sayap hidung. Dengan jangka panjang penyakit ini, telangiectasia dapat terbentuk bukan hanya pada kulit, tetapi juga pada organ dalaman.

p, blokquote 42,0,0,0,0 ->

Telangiectasia keturunan dapat disertai dengan kerosakan pada kulit wajah dalam jumlah yang besar, namun, dalam keadaan apa pun, tidak ada yang terlihat pada selaput lendir, yang pada dasarnya membezakannya dari telangiectasia hemoragik.

p, blokquote 43,0,0,0,0 ->

Dalam pediatrik, ataxia-telangiectasia paling sering dijumpai, yang mempengaruhi kulit wajah dalam unjuran septum hidung, aurikel, lelangit dan konjungtiva. Dengan telangiektasia nevoid, berlaku lesi spesifik saluran leher yang terletak berhampiran lokasi kumpulan saraf.

p, blokquote 44,0,0,0,0 ->

p, blokquote 45,0,0,0,0 ->

telangiectasia pada foto wajah

p, blokquote 46,0,0,0,0 ->

Rawatan

Rawatan telangiektasia vaskular dilakukan berkat teknik yang luas, yang disampaikan oleh pakar dalam pembedahan vaskular, dan juga tata rias di dunia moden.

p, blokquote 47,0,0,0,0 ->

Rawatan urat labah-labah merah pada badan:

p, blokquote 48,0,0,0,0 ->

  • Skleroterapi.
  • Mikroskleroterapi.
  • Pembekuan laser.

Skleroterapi

Sclerotherapy, yang dianggap sebagai salah satu kaedah yang paling popular, dengan cepat dan berkesan akan menghilangkan bintik-bintik yang tidak menyenangkan pada kulit. Kelebihan utama rawatan ini adalah kemudahan penggunaan dan minimum invasif. Walau bagaimanapun, akibat penghapusan sklerotik, tali penghubung tertentu terbentuk, tetapi manfaatnya hilang untuk beberapa waktu dengan sendirinya.

p, blokquote 49,0,0,0,0 ->

Skleroterapi, seperti teknik perubatan lain, dapat digunakan dalam versi yang diubah suai. Faktor utama adalah ciri-ciri individu telangiectasia. Vena varikos yang tersegmentasi dapat disembuhkan dengan mengikuti kursus yang terdiri daripada beberapa sesi sclerotherapy. Kemungkinan manifestasi hiperpigmentasi tempatan, berlaku sendiri setelah enam bulan.

p, blokquote 50,0,0,0,0 ->

Sclerotherapy terutamanya merupakan prosedur kosmetik, ia dapat menyelamatkan pesakit hanya tanda-tanda luaran telangiectasia. Setelah beberapa lama, mereka juga dapat terbentuk di berbagai bahagian tubuh, kerana alasan utamanya tidak dapat dihilangkan dengan skleroterapi.

p, blokquote 51,0,0,0,0 ->

Kulit sebelum dan selepas rawatan telangiektasia

p, blokquote 52,0,0,0,0 ->

Mikroskleroterapi

Untuk keberkesanan rawatan yang lebih besar, mikroskleroterapi digabungkan dengan balutan yang menyejukkan kawasan yang terjejas. Dalam kebanyakan kes, untuk penyatuan penuh saluran darah, beberapa sesi sudah cukup (2-3).

p, blokquote 53,0,0,0,0 ->

Pembekuan laser

Kaedah yang popular untuk menghilangkan telangiektasia dari wajah adalah pembekuan laser urat labah-labah. Prosedur ini disebabkan oleh kerosakan pada lapisan dalam dinding kapal, memprovokasi penggantian lumen dengan tisu. Kecacatan pada saluran darah kecil hilang selepas penggunaan pertama pembekuan laser. Bahagian yang lebih besar memerlukan beberapa sesi.

p, blokquote 54,0,0,0,0 ->

Pembekuan laser selektif

Sebagai asas untuk memilih mana-mana kaedah untuk menghilangkan patologi, mereka mengambil kesan maksimum dan kesan negatif minimum pada tubuh. Pembekuan laser selektif sangat sesuai dengan keadaan ini. Baru-baru ini, dia semakin popular..

p, blokquote 55,0,0,0,0 ->

Sekiranya terdapat kecurigaan, atau sudah mengalami telangiektasia, anda perlu segera berjumpa pakar bedah atau pakar dermatologi untuk mendapatkan nasihat, dan jika perlu, merujuk kepada rawatan.

p, blokquote 56,0,0,0,0 ->

p, blokquote 57,0,0,0,0 ->

Punca

p, blokquote 58,0,0,0,0 ->

Sebilangan orang percaya bahawa urat labah-labah muncul kerana penyakit jantung dan saluran darah, tetapi ini tidak begitu. Stereotaip ini telah dibantah oleh kajian bebas, di mana didapati bahawa pengembangan kapilari paling sering disebabkan oleh vena varikos atau kerusakan pada latar belakang hormon.

p, blokquote 59,0,0,0,0 ->

Kemunculan telangiectasias boleh disebabkan oleh gangguan dan penyakit seperti:

p, blokquote 60,0,0,1,0 ->

  • urat varikos;
  • xenoderm pigmen;
  • Penyakit Raynaud;
  • rosacea;
  • dermatitis radiasi;
  • penyakit kulit kronik;
  • barah kulit sel basal;
  • penyakit yang disertai oleh ataksia;
  • patologi kardiovaskular;
  • pendedahan berpanjangan kepada sinar ultraviolet;
  • karsinogen;
  • mengambil kortikosteroid;
  • mengambil pil perancang;
  • ketidakseimbangan hormon;
  • kecenderungan keturunan, dll..

Dalam beberapa penyakit, urat labah-labah muncul dengan cara yang istimewa:

p, blokquote 61,0,0,0,0 ->

  • dengan scleroderma, telangiectasias mempunyai penampilan berbintik-bintik, diwakili oleh beberapa bintik bujur atau poligonal, yang dilokalisasi pada tangan, muka dan membran mukus;
  • dengan dermatomyositis, telangiectasia disertai dengan pengembangan kapilari yang ketara, yang terletak di hujung jari dan menyakitkan;
  • dengan lupus eritematosus sistemik, telangiectasias hiperpigmentasi dan diperhatikan pada bahagian kuku;
  • dalam kes penyakit Randu-Osler, telangiektasi hemoragik lebih kerap mempunyai sebab keturunan, dilokalisasikan pada selaput lendir organ pencernaan, bronkus, lidah dan kulit hidung.

Urat labah-labah itu sendiri tidak membahayakan kesihatan. Penampilannya adalah salah satu sindrom patologi yang memerlukan rawatan.

p, blokquote 62,0,0,0,0 ->

Teleangiectasias jarang muncul pada orang dengan saluran elastik, tetapi walaupun dalam kes seperti itu, beberapa faktor dapat menyebabkan pengembangan kapilari. Kesan agresif seperti itu:

Jenis Telangiectasias

Pakar mengklasifikasikan telangiectasias mengikut pelbagai kriteria.

p, blokquote 64,0,0,0,0 ->

Bergantung pada jenis kapal yang dilatasi, telangiectasias adalahDalam bentuknya, rangkaian vaskular dan tanda bintang adalah
KapilariTreelike - sering terjadi pada kaki, mempunyai warna ungu, biru atau biru, dan bentuknya menyerupai dahan pokok
VenousBerbintik - sering muncul dengan penyakit dermatologi atau kolagenosis, muncul dalam bentuk bintik-bintik dengan warna merah terang
ArteriBerbentuk bintang - mewakili tempat kecil, dari mana grid kapilari yang diperluas menyimpang ke arah yang berbeza, biasanya mempunyai warna merah atau merah-biru
Linear (atau sinusoidal) - lebih kerap berlaku di wajah, nyata dalam pelbagai warna merah atau biru

p, blokquote 65,0,0,0,0 ->

Pakar membezakan dua kumpulan telangiectasias: primer dan sekunder.

p, blokquote 66,0,0,0,0 ->

Urat labah-labah primer kongenital atau berlaku pada awal kanak-kanak:

p, blokquote 67,0,0,0,0 ->

  • keturunan - rangkaian kapal yang berubah-ubah menempati kawasan kulit yang besar, tetapi tidak muncul pada membran mukus;
  • hemoragik keturunan - fokus muncul pada membran mukus saluran pernafasan dan pencernaan, permukaan hati, kulit hujung jari, kaki, atau di otak;
  • kapal yang tidak berbentuk - diubah dikesan pada saraf serviks;
  • umum penting - pertama, rangkaian vaskular mengembang di kaki, dan kemudian perubahan menyebar ke seluruh badan;
  • "Kulit marmar" - bayi sejurus selepas kelahiran menunjukkan rangkaian saluran merah yang melebar, dan warnanya menjadi lebih terang semasa bersenam (psiko-emosi atau fizikal);
  • bentuk telangiectasia-ataxia - berlaku pada kanak-kanak kecil, pada usia 5 tahun, kanak-kanak itu mempunyai asterisk vaskular di telinga, pada septum hidung, lelangit dan konjungtiva, selekoh lutut dan siku.

Urat labah-labah sekunder adalah manifestasi penyakit dan paling ketara dalam patologi berikut:

p, blokquote 68,0,0,0,0 ->

  • gangguan dalam pengeluaran estrogen;
  • kanser sel basal pada kulit;
  • keratosis solar;
  • gangguan dalam pengeluaran kolagen;
  • tindak balas pemindahan.

Bentuk khas telangiectasia

Dalam beberapa penyakit, telangiectasia menampakkan dirinya dengan cara khas:

p, blokquote 69,0,0,0,0 ->

  1. Dengan dermatomiositis. Apabila mempertimbangkan urat labah-labah seperti itu, sebilangan besar kapilari melebar ditentukan. Fokus biasanya dilokalisasikan di hujung jari dan disertai dengan rasa sakit..
  2. Dengan scleroderma. Pelbagai bintang muncul dalam bentuk titik bujur atau poligonal (bintik) di badan pesakit. Lebih kerap, formasi seperti ini dilokalisasi pada wajah, tangan dan selaput lendir..
  3. Dengan lupus eritematosus sistemik. Urat labah-labah terletak di bantal kuku dan mengalami hiperpigmentasi.
  4. Dengan penyakit Randu-Osler. Biasanya, urat labah-labah hemoragik seperti itu turun temurun. Mereka berlaku pada hidung, mukosa bronkus dan saluran pencernaan.

p, blokquote 70,0,0,0,0 ->

Punca Telangiectasia

Pakar dalam bidang pembedahan vaskular mengakui beberapa teori etiopatogenetik mengenai asal telangiectasia. Sebilangan dari mereka lebih suka "teori hormon", yang menurutnya pengembangan lumen kapal berkaliber kecil adalah akibat gangguan hormon pada tubuh manusia, yang menjelaskan peratusan besar kejadian telangiektasia di kalangan wanita hamil dan wanita ketika melahirkan. Atas sebab yang sama, kebanyakan pesakit yang menderita ubat hormon untuk masa yang lama (glukokortikosteroid, kontraseptif oral) menderita telangiectasia..

p, blokquote 71,0,0,0,0 ->

Di samping itu, terdapat sejumlah patologi dermatologi yang dapat menjadi latar belakang perkembangan telangiectasias dan termasuk: pigmen xeroderma, rosacea, dermatitis radiasi.

p, blokquote 72,0,0,0,0 ->

Pelbagai varian penyakit kardiovaskular, disertai dengan kerosakan pada saluran berkaliber kecil (penyakit Raynaud, vena varikos) dalam hampir 100% kes memprovokasi pembentukan telangiectasias.

p, blokquote 73,0,0,0,0 ->

Perlu diingat bahawa walaupun pada orang yang benar-benar sihat yang tidak menderita penyakit vaskular atau kulit, telangiectasia dapat terbentuk sebagai akibat dari kesan negatif dari memprovokasi faktor risiko dalam bentuk pendedahan langsung kepada cahaya matahari, yang terjadi dengan kerap mengunjungi solarium, merokok dan penyalahgunaan alkohol, dengan adynamy.

p, blokquote 74,0,0,0,0 ->

Pakar dalam bidang pembedahan vaskular membahagikan telangiectasias mengikut asas etiopatogenetik menjadi primer (turun temurun), yang paling sering diperhatikan di kalangan pesakit pediatrik, dan menengah (berkembang dengan latar belakang patologi lain).

p, blokquote 75,0,0,0,0 ->

Mekanisme patogenetik utama pembentukan telangiectasias dalam unjuran bahagian bawah kaki adalah gangguan peredaran darah tempatan dan peningkatan kecerunan tekanan intravaskular, yang serupa dengan vena varikos. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa kapal berkaliber kecil menderita telangiectasia.

p, blokquote 76,0,0,0,0 ->

Sclerotherapy untuk telangiectasia

Penyelesaian khas, sclerosant, dimasukkan ke dalam lumen kapal yang dilatasi, di bawah pengaruh denaturasi protein dan pemusnahan kapal berlaku. Kaedah ini lebih disukai untuk telangiektasi vena, apabila kaedah laser photocoagulation lebih sesuai untuk kapilari. Untuk telangiektasi kapilari, sclerotherapy tidak berkesan. Sclerotherapy boleh dipanggil rawatan utama untuk telangiectasia. Sclerotherapy sering disebut kompresi phlebosclerosis - kerana pemampatan dibuat menggunakan pembalut elastik atau stoking mampatan.

p, blokquote 77,0,0,0,0 ->

Kontraindikasi terhadap skleroterapi adalah:

alahan terhadap sclerosant;

jangkitan dan keradangan kulit di kawasan sclerotherapy;

penyakit oklusi arteri;

trombosis akut urat dalam atau dangkal;

keadaan teruk umum;

kehamilan dan penyusuan.

Setiap kaedah merawat telangiectasia adalah individu untuk setiap pesakit dan doktor memilih yang paling sesuai, dengan mengambil kira kumpulan telangiectasia dan ciri-ciri individu pesakit.

p, blokquote 79,0,0,0,0 ->

Dengan bahan ini mereka juga membaca:

p, blockquote 80,0,0,0,0 -> p, blockquote 81,0,0,0,1 ->

Apa itu hemofilia??
Farmakoterapi dalam Phlebology
Kekurangan vena kronik
Kekejangan pada otot betis: penyebab, pertolongan cemas
Vena varikos: rawatan dengan ubat-ubatan rakyat
Phlebography sebagai kaedah diagnostik yang berkesan
Urat varikos
Urat varikos pada lelaki
Noda wain pada kulit
7 rawatan untuk urat varikos
Urat varikos labia
Sakit pada urat
Bagaimana sistem vena?
Trombophlebitis dalam
Varicocele
Apa lebam di kaki saya?
Vena varikos dari pelvis kecil
Pakaian rajutan mampatan untuk urat varikos
Gejala trombophlebitis urat dalam
Urat varikos dan kehamilan

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis