Penyediaan ultrabunyi jantung

Manipulasi ini disyorkan untuk pesakit dengan kecurigaan terhadap pelbagai penyakit sistem kardiovaskular, atlet, orang tua. Bagaimana ultrasound jantung? Imbasan ultrasound jantung tidak dikontraindikasikan: wanita hamil, bayi baru lahir, pesakit yang telah memburukkan lagi penyakit kronik. Diagnosis adalah mudah. Doktor menentukan keadaan saluran darah, ventrikel, injap. Dengan kaedah ini, pemeriksaan menyeluruh sistem jantung dilakukan, kerana ekokardiografi memberikan hasil yang paling tepat yang menggambarkan keadaan pesakit.

Mengapa anda memerlukan manipulasi sedemikian?

Ultrasound jantung dapat dilakukan bukan hanya dengan tujuan untuk mengesahkan penyakit tertentu. Dibolehkan membuat diagnosis ini dan demi pencegahan. Dengan prosedur ini, kebanyakan penyakit sistem kardiovaskular dapat dikesan pada peringkat awal..

Ekokardiografi adalah kaedah yang berkesan untuk mendiagnosis, walaupun seseorang tidak mempunyai prasyarat dan kiasan yang baik terhadap manifestasi penyakit jantung. Prosedur ini tidak memerlukan banyak masa dan sama sekali tidak membawa kesakitan.

Dalam proses diagnostik ultrasound, seorang pakar kardiologi dapat menilai keadaan saluran darah, ketumpatan, kelajuan dan ciri aliran darah yang melaluinya. Penting untuk mengesan operasi injap. Ini juga mungkin berlaku semasa ekokardiografi. Sekiranya terdapat sedikit gangguan pada struktur ventrikel dan miokardium, doktor akan segera menentukan ini.

Ekokardiografi tidak mempunyai kesan sampingan, tidak seperti sinar-x. Pemeriksaan ultrabunyi sangat sesuai untuk digunakan dalam pediatrik dalam keadaan pesakit kecil. Ultrasound dilakukan dengan cepat dan tanpa rasa sakit..

Apa sebenarnya yang dikenali oleh ultrasound?

Sesiapa yang melakukan pemeriksaan ultrasound dapat mengetahui dengan pasti bahawa doktor akan menilai keadaan ventrikel, atria. Dengan kaedah ini, dia akan menentukan penyebab kerengsaan jantung, membantu menentukan data yang mencirikan operasi injap dan keadaan semua kapal yang ada. Di samping itu, semasa ekokardiografi, anda boleh menetapkan:

  • Sebab dan petunjuk kegagalan jantung;
  • Kehadiran kecacatan;
  • Pembengkakan otot jantung yang ada;
  • Hasil operasi sebelumnya;
  • Petunjuk fungsi jantung;
  • Mendiagnosis hipertensi arteri;
  • Ambil dan kaji data terpenting mengenai aktiviti jantung.

Semasa prosedur, doktor akan menentukan parameter utama sistem jantung dan fungsi saluran darah. Ultrasound jantung akan membantu mendiagnosis walaupun peningkatan ukuran hati.

Prosedur dilakukan ketika pesakit diseksa oleh sakit di dada, plexus solar, saluran pencernaan, ada gangguan pada sistem saraf. Atau mustahil untuk membuat diagnosis yang tepat, tetapi penyakit jantung harus dikesampingkan. Ekokardiografi dapat membantu dalam kes ini..

Gejala di mana perlu dilakukan ultrasound jantung

Untuk menjalankan prosedur, untuk menilai keadaan saluran darah dan ventrikel, serta injap, anda tidak perlu merasakan gejala khas yang mencirikan kerosakan pada jantung. Ekokardiografi dilakukan apabila pesakit:

  • Denyutan jantung meningkat;
  • Terdapat sesak nafas dan batuk asal tidak diketahui;
  • Terdapat sakit di bahagian atas perut;
  • Pening sering muncul;
  • Terdapat penurunan tekanan darah;
  • Edema hadir;
  • Suhu badan meningkat secara berkala;
  • Bunyi jantung kedengaran;
  • Keadaan selepas serangan jantung.

Ekokardiografi diperlukan untuk kanak-kanak pada usia remaja mereka, berusia 11 hingga 15 tahun, kerana dalam tempoh ini tubuh mereka tumbuh dan berkembang secara intensif, dan patologi vaskular dapat terjadi. Ekokardiografi dilakukan dengan segera sekiranya pesakit mengadu penyejukan anggota badan secara berkala, sakit di bahagian kiri, kesemutan di jantung. Kehilangan kesedaran dan berpeluh berlebihan juga menunjukkan penyakit otot jantung dan perlunya melakukan pemeriksaan ultrasound.

Apa yang perlu dilakukan sebelum manipulasi dan bagaimana ia dijalankan?

Persediaan khas untuk ultrasound jantung tidak diperlukan. Hanya penting untuk memulihkan pernafasan, bernafas masuk dan keluar secara bebas sehingga nadi kembali normal. Bersiap untuk ultrasound jantung juga merupakan mood positif, sehingga indikatornya normal.

Sebelum melakukan diagnosis ultrasound jantung, ada baiknya mengecualikan tekanan fizikal pada badan: prosedur yang paling tidak penting dan walaupun berjalan lancar. Sejenis persediaan untuk ultrasound jantung melibatkan penggunaan ubat penenang. Sebelum prosedur pemeriksaan, perlu mengecualikan penggunaan coklat, teh dan kopi, ubat-ubatan yang merangsang aktiviti jantung..

Doktor yang hadir juga akan membantu mempersiapkan ultrasound jantung. Dia akan menjelaskan apa itu ultrasound jantung dan mengapa ia dilakukan. Sebelum melakukan ultrasound jantung, pesakit diminta menanggalkan pakaiannya. Seseorang diperiksa semasa berbaring di punggungnya, secara berkala berpusing ke sebelah kanannya.

Untuk membaca data yang diperlukan, doktor menggunakan peralatan yang paling moden, yang membolehkan anda melihat dengan tepat semua yang berlaku di motor dan kapal. Ultrasound dilakukan dengan menggunakan alat diagnostik moden.

Bagaimana ultrasound jantung? Doktor meletakkan sensor khas di kawasan dada, yang memungkinkan semasa prosedur menilai keadaan saluran darah, ventrikel, injap, atria. Kualiti pengecutan sistem otot jantung, kemampuan aliran darah yang betul, kerja atria dan saluran darah secara keseluruhan juga dinilai..

Bagaimana ultrasound jantung? Keseluruhan prosedur dilakukan tidak lebih dari 20 minit. Dalam kes ini, pemeriksaan motor berlangsung lebih sedikit daripada persiapan ultrasound jantung. Lagipun, perlu berhenti merokok, tidak minum alkohol dan kopi, serta teh yang kuat.

Menjawab soalan mengenai apa itu ultrasound jantung, mana-mana pakar kardiologi akan mengatakan bahawa prosedur ini melibatkan manipulasi dan pemeliharaan data yang merupakan hasil pemeriksaan selama-lamanya. Mereka kekal dalam pangkalan data elektronik dan dapat dipulihkan pada bila-bila masa..

Bagaimana ultrasound jantung? Cukup cepat dan tidak menyakitkan. Pada masa yang sama, doktor akan meminta anda memenuhi satu syarat lagi sebagai persediaan - jangan makan berlebihan. Makan berlebihan meningkatkan beban pada badan kita. Jika tidak, kemungkinan data semasa prosedur akan diputarbelitkan secara signifikan, yang tidak diingini.

Persiapan untuk ultrasound jantung - ini adalah pemakanan yang betul. Tetapi jika semuanya dilakukan beberapa hari sebelum prosedur, anda tidak boleh berfikir bahawa keadaan kapal dapat dianggarkan dengan betul. Kemungkinan besar, peranti tidak akan menunjukkan nilai normal. Oleh itu, diet sebelum melakukan pemeriksaan ultrasound harus diperhatikan untuk waktu yang lama. Sekurang-kurangnya enam bulan.

Sekiranya pesakit mempunyai tahap nadi dan tekanan darah yang meningkat, pakar kardiologi mesti memeriksa kadar denyutan jantung, tekanan darah, dan jumlah degupan jantung. Ini sudah dilakukan sepanjang masa, sekiranya orang itu adalah pesakit kardiologi, tetapi sangat penting sebelum prosedur.

Beberapa doktor sebelum ekokardiografi mengesyorkan memberi makanan 3-4 jam sebelum prosedur untuk menilai keadaan jantung dengan betul. Semasa diagnosis, anda tidak perlu takut terkena gel khas, yang digunakan dalam proses pemeriksaan ultrasound. Gel hanyalah petunjuk, yang membolehkan doktor menilai dengan betul keadaan saluran darah, ventrikel, injap dan mendapatkan data lain. Gel melincirkan dada di sebelah kiri. Selepas pemeriksaan ultrasound, cukup mandi atau mandi.

Teknik ultrasound jantung khas

Sebagai tambahan kepada ekokardiografi tradisional, saintis perubatan mencipta 2 kaedah lain yang dapat dengan tepat mendiagnosis penyakit vaskular dan keadaan jantung. Ia:

  • Tekanan gema kg;
  • Ekokardiografi transesophageal.

Setiap kaedah diagnostik ini hanya dapat dilakukan oleh pakar kardiologi yang berkelayakan. Tinjauan dilakukan pada peralatan khusus yang canggih.

Apabila terdapat kecurigaan keadaan jantung di mana injap terkena jangkitan bakteria, imbasan ultrasound ditunjukkan, yang asasnya adalah kaedah transesofagus. Sekiranya pesakit mempunyai injap buatan, terdapat kecurigaan kerosakan pada septum atrium, keadaannya selepas strok. Dan dalam kes seperti itu, ekokardiografi dilakukan menggunakan endoskopi.

Diagnosis ultrasound jenis ini melibatkan pengenalan tiub khas ke dalam esofagus semasa analgesia membran mukus mulut dan esofagus. Manipulasi ini dilakukan dalam masa setengah jam. Sebagai manipulasi persediaan - doktor mengesyorkan agar anda tidak mengambil makanan dan cecair selama beberapa jam sebelum ekokardiografi endoskopi.

Ultrasound yang disebut stress echo kg adalah manipulasi khas yang dilakukan ketika pesakit bergerak untuk menilai hasilnya dalam tempoh tekanan semula jadi pada organ. Petunjuk sedemikian penting dalam menentukan patologi yang muncul hanya ketika seseorang berada dalam keadaan bermasalah..

Diagnostik sedemikian dilakukan di treadmill atau basikal senaman khas. Sensor dipasang di dada pesakit, yang mencatat petunjuk penting. Anda tidak perlu bersiap sedia untuk jenis ekokardiografi ini. Hasil pemeriksaan operasi motor kami Indikator yang diperoleh semasa kajian ultrasound hanya dinilai oleh pakar. Kadang-kadang untuk ini perlu mengumpulkan keseluruhan perundingan doktor. Ini dilakukan untuk mencari satu-satunya jalan keluar yang tepat untuk merawat pesakit.

Dalam kes ini, doktor yang menghadiri mengisi dokumen khas - protokol yang menunjukkan petunjuk norma dan, jika ada, penyimpangan daripadanya. Penemuan ultrasound meliputi: isipadu ventrikel, amplitud pergerakan LVLD, ketebalan septum antara ventrikel, ukuran semua komponen organ penting ini.

Semasa menggunakan kaedah ini, mudah bagi doktor untuk memahami sama ada terdapat patologi dalam kerja jantung dan saluran darah, sama ada terdapat penyakit pada peringkat awal, kecacatan kongenital atau yang diperoleh. Pada masa yang sama, keadaan injap, ruang, atria, dan bukan sahaja ventrikel dinilai.

Oleh itu, adalah mungkin untuk menilai keadaan jantung dan saluran darah dengan ultrasound, termasuk beberapa jenis teknik ini. Petunjuk yang diperoleh oleh ahli kardiologi dalam penyelidikan memberikan definisi yang tepat mengenai semua penyimpangan dalam aktiviti sistem kardiovaskular. Ultrasound semacam itu ditunjukkan untuk pesakit yang mengesyaki bahawa mereka menghidap penyakit tertentu, atlet, orang tua, bayi.

Dalam kes apa ultrasound jantung ditetapkan (ekokardiografi)?

Tarikh penerbitan artikel: 08/15/2018

Tarikh kemas kini artikel: 06/11/2019

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Ultrasound jantung adalah teknik ultrasound untuk organ ini, yang merupakan salah satu yang paling popular dalam kardiologi. Ia membolehkan anda mendapatkan data yang paling dipercayai dan lengkap mengenai keadaan bahagian alat jantung dan alat injap..

Ia juga disebut echocardiography (echocardiography), tidak ada perbezaan di antara mereka, mereka tidak berbeza, ini adalah prosedur yang sama.

Apa yang menunjukkan?

Ekokardiografi menunjukkan kerja jantung dalam masa nyata, jadi kebarangkalian memperoleh hasil yang salah praktikal tidak ada.

Kajian ini membolehkan anda:

  • menganalisis keadaan ruang dan injap;
  • tentukan sempadan rongga jantung;
  • mengukur ketebalan miokardium;
  • tentukan seberapa cepat darah bergerak di jantung;
  • menilai aktiviti miokardium;
  • belajar mengenai keadaan aorta;
  • lihat kedudukan kapal-kapal besar.

Doktor, menggunakan kaedah diagnostik ini, dapat mengesan kecacatan kongenital dan yang diperoleh, perubahan degeneratif pada injap, pembekuan darah secara langsung di jantung dan salurannya, lebihan cecair di perikardium, menganalisis struktur dan ketumpatan dinding aorta, pematuhannya dengan norma.

Teknik ini membantu mengetahui patologi pada peringkat awal dan mengambil langkah-langkah untuk menghapuskannya. Kajian berulang membolehkan anda mengesan perubahan dalam dinamika jantung, menganalisis hasil terapi.

Petunjuk dan kontraindikasi

Keperluan untuk ultrasound jantung ditentukan oleh pakar kardiologi. Pada masa yang sama, dia bergantung pada kata-kata pesakit tentang berlakunya gejala, yang menunjukkan patologi tertentu.

Petunjuk untuk pemeriksaan echocardiographic awal:

  • tekanan darah yang kerap meningkat;
  • sakit di dada;
  • sesak nafas dengan beban aktif;
  • bengkak tangan dan kaki;
  • kulit pucat atau kebiruan;
  • kehadiran bunyi tidak berfungsi yang luar biasa;
  • pemantauan elektrokardiogram atau Holter ECG menunjukkan gangguan pada degupan jantung.

Ekokardiografi berkala wajib disyorkan untuk pesakit dengan penyakit kardiovaskular kronik yang didiagnosis - setiap enam bulan sekali..

Patologi seperti itu:

  • kecacatan jantung kongenital dan diperolehi;
  • kecacatan septum interventricular, interatrial;
  • angina pectoris;
  • miokarditis, perikarditis;
  • aneurisma yang didiagnosis;
  • iskemia;
  • infarksi miokardium;
  • neoplasma miokardium;
  • aterosklerosis;
  • hipertensi arteri.

Ultrasound jantung adalah kajian yang tidak invasif dan selamat, sesuai untuk anak yang baru lahir. Hari-hari mereka, asas untuk tingkah laku adalah - refleks penghisap yang lemah, suhu rendah lengan dan kaki, berpeluh meningkat, ketinggian kenaikan berat badan.

Atlet profesional secara berkala menjalani ekokardiografi untuk memantau kesihatan dan akses mereka ke pertandingan. Ini terutama berlaku untuk sukan seperti angkat berat, larian jarak jauh.

Dan juga pemeriksaan ini diresepkan kepada wanita dalam tempoh melahirkan anak jika mereka mengesyaki patologi. Ekokardiografi jantung janin jarang diresepkan, kerana seorang wanita pada tahap kehamilan yang berlainan menjalani pemeriksaan ultrasound wajib, di mana keadaan organ-organ anak yang belum lahir telah dikaji dengan terperinci.

Untuk mencegah penyakit jantung, imbasan ultrasound setiap tahun dapat dilakukan oleh orang yang tidak peduli dengan kesihatannya. Akan lebih efisien untuk melakukan pemeriksaan menyeluruh bersama dengan ECG, kerana kedua-dua kaedah ini saling melengkapi. Kardiogram akan mengesan kelainan irama jantung (jika ada), dan ultrasound akan menentukan penyebab kelainan ini.

Tidak ada kontraindikasi mutlak untuk ekokardiografi standard, kerana prosedur ini dilakukan tanpa gangguan di dalam badan. Larangan diagnosis yang berkaitan hanyalah kerengsaan kulit di kawasan dada.

Kemungkinan jenis prosedur

Dalam kardiologi, beberapa jenis ekokardiografi dibezakan, bergantung pada teknik pelaksanaan:

  1. Transthoracic. Ini adalah jenis pemeriksaan yang paling standard di mana sensor perkakasan terletak di permukaan kulit di dalam dada. Ia digunakan paling kerap kerana keselamatan dan ketersediaannya. Walau bagaimanapun, dalam situasi yang jarang berlaku, teknik ini tidak bermaklumat, misalnya, jika pesakit mempunyai terlalu banyak lemak atau dada cacat. Maka teknik standard tidak akan membolehkan anda mendapat gambaran yang jelas.
  2. Transesofagus. Perbezaan antara jenis ini adalah bahawa sensor dimasukkan ke dalam badan melalui esofagus. Mempelajari struktur jantung dengan cara ini memberikan lebih banyak maklumat daripada dengan teknik standard. Bagaimanapun, esofagus terletak di dekat jantung, dan ini membolehkan anda menggunakan sensor frekuensi tinggi dan mendapatkan gambar segmennya dengan resolusi tinggi. Pemeriksaan melalui kerongkongan diresepkan untuk mendiagnosis perubahan patologi pada injap semula jadi dan prostetik, penyakit aorta, kecacatan pada septum atrium, keadaan patologi perikardium, trombosis dan aterosklerosis, jangkitan pada miokardium. Daripada kekurangan jenis kajian ini, pesakit mungkin merasa tidak selesa apabila sensor bergerak di sepanjang esofagus: refleks gag yang dipertingkatkan. Sensasi yang tidak menyenangkan dikeluarkan dengan mengambil ubat penenang dan analgesik yang dipilih khas untuk faring. Sekiranya perlu, lakukan anestesia umum.
  3. Ekokardiografi Tekanan. Kaedahnya adalah pemeriksaan ultrasound jantung dengan ujian tekanan serentak. Dengan kata lain, pesakit menerima beban tertentu, dan doktor di skrin peranti memantau reaksi jantung. Sebagai beban ujian, berjalan di trek, mensimulasikan perjalanan basikal di simulator, rangsangan elektrik melalui kerongkongan, dan ubat-ubatan digunakan. Beban dipilih secara individu untuk setiap pesakit. Matlamat utama ekokardiografi tersebut adalah untuk mengetahui apakah saluran koronari menyempit sebelum dan selepas aktiviti fizikal atau rangsangan, dan menilai keadaan miokardium. Kaedah ini juga akan mengesahkan atau menafikan adanya iskemia atau angina pectoris..

Klasifikasi ekokardiografi juga dilakukan mengikut format gambar yang diterima:

  1. Ekokardiografi satu dimensi (atau mod-M). Tunjukkan pandangan atas jantung di skrin peranti.
  2. Dua dimensi. Sensor menghantar visualisasi dua satah ke monitor.
  3. Doppler. Kaedah lanjutan yang membolehkan anda melihat arah dan kelajuan aliran darah di dalam kapal. Dopplerografi sangat penting untuk diagnostik dalam kardiologi, kerana ia mendedahkan kecacatan jantung tersembunyi, pengisian ventrikel kiri. Doppler biasanya digabungkan dengan ekokardiografi dua dimensi..
  4. Kontras Ini menyiratkan pengenalan zat kontras gema ke dalam sistem peredaran darah pesakit, seperti juga CT (computed tomography). Ini membolehkan anda menggambarkan permukaan jantung dalam dengan jelas dan melihat pelanggaran.

Menyiapkan pesakit untuk pemeriksaan

Langkah-langkah persediaan untuk pesakit bergantung pada jenis echocardiogram yang ditetapkan.

Ultrasound transthoracic dilakukan tanpa persediaan khas. Tetapi doktor mungkin mengesyorkan untuk tidak memasukkan minuman beralkohol dan kopi sehari sebelum kajian. Sebelum prosedur, anda boleh minum dan makan, tetapi makan adalah berbahaya. Sekiranya boleh, adalah perlu untuk menenangkan diri dan tetap positif agar hasilnya tidak memutarbelitkan latar belakang kegembiraan..

Untuk pemeriksaan melalui esofagus, anda perlu membuat persediaan dengan lebih bertanggungjawab. Prosedur ini mesti dilakukan semasa perut kosong: selepas kira-kira 6 jam, anda tidak boleh makan, minum atau merokok. Gigi palsu yang boleh ditanggalkan mesti dikeluarkan dari rongga mulut. Sebelum permulaan echocardiography transesophageal, disarankan untuk berkonsultasi dengan ahli gastroenterologi mengenai pengenalpastian penyakit esofagus di mana kaedah ultrasound dikontraindikasikan atau berbahaya (hernia, fistula, pendarahan, diverticulum, vena varikos).

Sebelum tekanan, Echocardiography perlu menyiapkan sedikit. Anda harus menahan diri dari makan dan minum 2-3 jam sebelum permulaan ujian, sehari dari kopi, pada waktu pagi sebelum ujian merokok. Dengan persetujuan dengan pakar kardiologi, ubat-ubatan tertentu, seperti nitrat dan beta-blocker, dibatalkan. Pesakit perlu memakai pakaian yang longgar atau atletik, kerana ujian tekanan melibatkan aktiviti fizikal.

Semasa menjalani sebarang jenis ekokardiografi, pesakit perlu membawa hasil ultrasound sebelumnya (jika ada). Ini akan membantu doktor melihat perubahan petunjuk utama dalam dinamika..

Bagaimana mereka melakukannya?

Algoritma penyelidikan adalah mudah. Tindakan subjek berbeza-beza bergantung pada jenis ekokardiografi yang dirujuk oleh doktor kepadanya..

Dengan ekokardiografi transthoracic, pesakit terdedah pada pinggang dan diletakkan di sofa dengan bahagian belakang atau kiri. Doktor meletakkan gel di dada dan menggerakkan sensor di atasnya. Akibatnya, segmen jantung dilihat pada monitor elektrokardiograf. Seterusnya, doktor, menggunakan butang pada alat, membuat pengukuran bahagian dan pengiraan indikator aktiviti jantung. Tempoh prosedur adalah sekitar - 15-20 minit.

Ekokardiografi transesophageal memerlukan penyisipan probe ke dalam esofagus pesakit. Untuk mengelakkan rasa tidak selesa sebanyak mungkin, faring dirawat dengan semburan anestetik. Doktor mengoleskan gel dengan transduser ultrasound dan memajukannya melalui esofagus. Untuk mendapatkan maklumat yang diperlukan, sensor harus berada di esofagus selama kira-kira 15 minit.

Ekokardiografi Tekanan berlaku dalam dua peringkat. Pada peringkat awal, pesakit diberi echocardiogram standard pada waktu rehat. Doktor menetapkan petunjuk, dan kemudian secara artifisial membuat keadaan tekanan jantung pada subjek: sama ada dengan memperkenalkan ubat-ubatan tertentu (tablet oral, suntikan intramuskular atau intravena) atau melalui latihan fizikal. Sekiranya aktiviti fizikal dipilih sebagai beban, maka pesakit bergerak di atas treadmill, mengayuh basikal pegun (duduk atau berbaring) atau hanya melakukan latihan yang ditunjukkan oleh doktor.

Doktor meneruskan pemeriksaan ultrasound jantung pada saat memuat ubat dan ergometri basikal dalam kedudukan terlentang. Sekiranya berjalan di treadmill atau ergometri basikal dalam posisi duduk dipilih untuk beban, maka imbasan ultrasound dilakukan sebaik sahaja berhenti aktiviti.

EchoCG dengan ujian tekanan berlangsung lebih kurang 45 minit..

Kaedah penyelidikan ini melibatkan kerja jantung yang lebih baik, jadi ada risiko kemerosotan keadaan pesakit. Sehubungan itu, ujian tekanan dihadiri oleh pakar perubatan yang memantau kesejahteraan pesakit dan memberi pertolongan dalam keadaan berbahaya.

Sekiranya ekokardiografi telah mengesan penyakit jantung, disarankan untuk mengulangi pemeriksaan setiap enam bulan untuk memantau penyakit ini secara dinamik.

Dalam kardiologi, kesahan hasil pemeriksaan ultrasound jantung diberikan: jangka hayat adalah 6 bulan. Tetapi dalam kes kemasukan pesakit, misalnya, di bahagian pembedahan kardiovaskular, tempohnya dikurangkan menjadi 1 bulan.

Tafsiran hasil dan petunjuk normal

Pada akhir prosedur, doktor memberikan kesimpulan kepada pesakit dengan hasil kajian.

Seseorang yang tidak berkaitan dengan kardiologi, seorang diri tidak akan dapat menguraikan singkatan dan nombor yang dinyatakan. Oleh itu, anda tidak boleh mencuba sendiri, tetapi lebih baik anda berjumpa dengan pakar kardiologi yang berpengalaman yang dapat mendiagnosis penyahkodan ekogram dengan betul.

Tafsiran data memungkinkan untuk mendiagnosis kehadiran pelbagai patologi.

Perlu difahami bahawa echocardiograph itu sendiri tidak salah, kerana hanya memaparkan gambar jantung pada monitor. Tetapi membuat kesimpulan akan memerlukan beberapa pengiraan, jadi kebolehpercayaan data bergantung pada pengalaman dan kelayakan doktor yang membuat kajian.

Petunjuk normal untuk orang dewasa ditunjukkan dalam jadual di bawah..

Ultrasound jantung: yang menunjukkan jenis dan tafsiran hasil dan norma

Penyakit jantung adalah momok masa kita, dan banyak yang menderita. Itulah sebabnya penting untuk menggunakan kaedah diagnostik paling maju yang akan membolehkan anda mengenal pasti penyakit pada peringkat awal. Ultrasound jantung hanyalah kaedah diagnostik. Dan subspesies individu memberikan maklumat mengenai kelajuan aliran darah, kehadiran pusaran bergelora, dan lain-lain. Prinsip kaedahnya cukup mudah - sensor memancarkan ultrasound, yang, bergantung pada sifat tisu, mencerminkan dan memvisualisasikan maklumat yang diterima darinya secara berbeza..

Ramai pesakit, apabila diresepkan oleh doktor yang hadir untuk ultrasound jantung, sering mempunyai beberapa soalan:

  • Salah satu yang pertama - apa itu ekokardiografi (echocardiography) dan bagaimana ia berbeza dengan ultrasound jantung? Jawapannya mudah - tidak ada. Kedua-dua singkatan ini sinonim dan sama persis mengikut metodologi.
  • Soalan kedua adalah persoalan bahaya kaedah ini, kerana kita semua menjaga organ kita yang paling penting - jantung. Dan di sini sekali lagi semuanya mudah - tidak ada salahnya. Tidak seperti pemeriksaan sinar-X, kaedah ini tidak menyinari tubuh manusia dengan sebarang sinaran.

Mengenai kaedah ultrasound ECHO jantung

Kaedah ultrasound jantung telah diperkenalkan ke penggunaan perubatan yang meluas secara relatif baru-baru ini dan dengan cepat memperoleh kejayaan. Kaedahnya berkesan, cepat dan senang digunakan. Kaedah ultrasonik telah dan sedang digunakan dalam banyak industri dan teknologi ketenteraan, dengan menjadikannya sebagai kaedah yang tepat dan boleh dipercayai. Untuk memahami apa yang ditunjukkan oleh ultrasound jantung, perlu memahami mekanismenya.

  • Kaedah penyelidikan terdiri daripada penggunaan gelombang ultrasonik yang melalui tisu-tisu tubuh manusia dan dengan bantuan sensor tertentu terpaku dan ditukar menjadi gambar di layar peranti.
  • Ultrasound jantung membolehkan anda bukan sahaja memeriksa organ tanpa merosakkan kulit, tetapi juga untuk menilai tisu, kehadiran gumpalan darah, ukuran injap, ketebalan dinding miokardium dan banyak lagi. Semasa kajian dilakukan, pesakit mungkin diberi pandangan peribadi, yang menunjukkan ultrasound jantung.

Oleh kerana keselamatan dan kepantasan kajian, banyak pakar kardiologi mengesyorkan ultrasound jantung pencegahan, sekurang-kurangnya 1 kali setahun. Sejauh ini hal ini berlaku untuk orang tua, serta mereka yang mengalami hipertensi dalam keluarga dan orang yang rentan terhadap penyakit jantung dan rematik.

Jenis pemeriksaan ultrasound jantung

Terdapat beberapa cara untuk melakukan ultrasound jantung:

  1. Kardiografi satu dimensi. Kaedah yang sangat jarang berlaku, kerana ia membolehkan anda mendapatkan data hanya dalam bentuk grafik yang memaparkan hasil kerja bahagian jantung yang berlainan. Tetapi walaupun kita mengambilnya sebagai perbandingan, misalnya, mana yang lebih baik - EKG atau ultrasound jantung, maka ultrasound akan memberi manfaat. Bagaimanapun, kaedah ini membolehkan anda merakam data mengenai ukuran semua ruang jantung, fungsinya.
  2. Kaedah B (atau rekod dua dimensi klasik ultrasound jantung). Ini adalah pilihan penyelidikan standard apabila doktor uzist melihat gambar hitam dan putih dari bahagian jantung yang berlainan, memerhatikan aktiviti kontraktil miokardium, kecekapan injap, dan lain-lain. Kaedah ini membolehkan anda memperoleh data mengenai ketebalan dinding organ, injapnya, dan kontraktil ventrikel. Ultrasound aorta jantung menggunakan jenis kajian ini membolehkan anda memvisualisasikan aneurisma, pembekuan darah dan patologi lain.
  3. Dopplerografi jantung. Ramai orang, mengetahui apa yang disebut ultrasound jantung (ekokardiografi), berpendapat bahawa dopplerografi adalah prosedur yang sama sekali berbeza. Sebenarnya, ini adalah kaedah yang lebih maju, dan mereka menetapkannya sepanjang masa. Ultrasound jantung dengan Doppler membolehkan anda memvisualisasikan aliran darah di jantung dan saluran besar. Juga, kajian seperti ini memungkinkan untuk mengesan kecacatan injap, adanya inklusi (pembekuan darah, emboli, tumor), sifat aliran darah (kelajuannya, jenis aliran, dll.). Di samping itu, ultrasound membolehkan anda mengukur diameter kapal, tahap stenosisnya, tahap aliran darah terbalik ke rongga jantung dan data lain mengenai patologi.
  4. Ekokardiografi transesophageal. Kaedah ini dilakukan dengan meletakkan sensor melalui mulut atau hidung ke dalam esofagus untuk memvisualisasikan struktur jantung dan sekitarnya. Dengan cara ini, anda dapat mengesan penyakit seperti aneurisma aorta. Ia adalah penonjolan aorta kerana aterosklerosis atau pemotongan aorta kerana sebab lain. Diagnosis tepat pada masanya penyakit ini membolehkan anda menyelamatkan nyawa pesakit, kerana sekiranya pecah aneurisma, kematian mencapai 100%.
  5. Tekankan ekokardiografi dengan aktiviti fizikal. Jenis kajian ini membolehkan anda meneroka kesihatan jantung dari segi aktiviti fizikal. Kelebihan kaedah ini adalah bahawa ia tidak invasif, mudah digunakan, moden, memberikan hasil yang tepat..

Petunjuk dan kontraindikasi untuk ultrasound jantung

Ultrasound jantung dilakukan dengan adanya gejala yang sesuai, selepas pembedahan atau untuk memantau dinamika penyakit. Gejala pesakit boleh berjumpa doktor boleh menjadi sangat pelbagai..

Gejala dan petunjuk untuk ultrasound jantung, terutamanya boleh seperti berikut:

  • jika kardiografi menunjukkan patologi;
  • pesakit mempunyai aduan kerosakan jantung;
  • terdapat sedikit peningkatan suhu badan, bukan disebabkan oleh SARS, penyakit mikrob atau gangguan fungsi ginjal;
  • X-ray menunjukkan peningkatan yang ketara di jantung atau saluran besar di dekatnya.
  • keletihan, sesak nafas;
  • perasaan gangguan dalam kerja jantung;
  • sakit di belakang sternum;
  • sianosis berkala atau berterusan;
  • getaran di kawasan jantung;
  • pengesanan oleh doktor mengenai bunyi bising atau tanda-tanda kegagalan jantung;
  • pucat kulit;
  • prostesis injap jantung.

Juga, ultrasound jantung biasa mesti dilakukan dengan patologi dan gejala berikut:

  • hipertensi arteri berterusan;
  • kerap pengsan, sesak nafas, bengkak muka dan badan;
  • sakit di belakang sternum, memanjang ke bahagian kiri badan;
  • kehadiran kecacatan jantung pada genus;
  • angina pectoris;
  • tumor jantung yang disyaki;
  • infarksi miokardium;
  • aneurisma jantung (ultrasound jantung digunakan untuk membezakan aneurisma palsu daripada yang benar);
  • kardiomiopati;
  • untuk mengira jumlah cecair di rongga perikardial, dll..

Ekokardiografi atau ultrasound jantung hampir tidak mempunyai kontraindikasi mutlak. Kontraindikasi sementara mungkin kerosakan pada kulit akibat luka bakar atau penyakit berjangkit, di mana tidak boleh bersentuhan dengan kulit.

Pemeriksaan ultrabunyi jantung ditunjukkan bukan hanya untuk penyakit-penyakit ini, walaupun pentingnya kaedah diagnostik ini dalam rawatannya hampir tidak dapat diremehkan. Kaedah ini juga digunakan untuk menilai kesihatan atlet dan orang lain yang sering melakukan senaman fizikal..

Sama pentingnya ketika ultrasound jantung dilakukan pada kanak-kanak. Bagaimanapun, kajian ini membolehkan anda mengenal pasti kecacatan jantung (baik kongenital maupun yang diperoleh), dan juga untuk menilai sama ada jantung berkembang secara normal pada organisma yang sedang tumbuh (khususnya pada remaja). Penyakit jantung kongenital - sayangnya, patologi biasa yang penting untuk didiagnosis pada peringkat awal. Dan di sini adalah penting untuk memahami apa itu ultrasound jantung dan apa yang akan ditunjukkan.

Dan kelebihan kaedahnya adalah bahawa ia sudah berada pada tahap perkembangan intrauterin membolehkan anda memberikan data yang sangat tepat mengenai keadaan sistem kardiovaskular janin. Dan yang paling penting, kajian ini benar-benar selamat, tidak menyakitkan dan dapat dijalankan berulang kali.

Lebih-lebih lagi, terdapat sejumlah petunjuk apabila ultrasound jantung diresepkan kepada wanita hamil:

  • kehadiran penyakit jantung pada wanita hamil;
  • keguguran semasa kehamilan sebelumnya;
  • sejarah rubella;
  • diabetes;
  • mengambil antibiotik dan ubat antiepileptik semasa kehamilan.

Sebagai peraturan, ultrasound dilakukan pada kehamilan 18-22 minggu dan kemudian, jika perlu, beberapa kali lagi. Sekiranya kanak-kanak itu memerlukan kajian, ia boleh dilakukan pada usia berapa pun.

Petunjuk untuk ultrasound jantung menggunakan echocardiography transesophageal:

Ultrasound jenis ini tidak begitu mudah bagi pesakit, kerana dia harus menelan sensor yang akan memeriksa jantung pada tahap esofagus.

  • disyaki kerosakan bakteria pada injap (yang disebut endokarditis berjangkit);
  • akibat strok, khususnya, adanya serangan fibrilasi atrium yang berterusan;
  • pemeriksaan rutin pesakit dengan injap buatan atau sebelum penggantian injap;
  • kecurigaan kecacatan pada septum antara atria;
  • jika anda perlu mengkaji secara terperinci struktur dan aktiviti fungsi organ, dan ultrasound klasik mengganggu bahagian besar tulang rusuk atau bahagian dada yang lain, kerana gelombang ultrasonik tidak dapat mencapai objek kajian;
  • sebelum rangsangan electroimpul (kardioversi) untuk menormalkan irama.

Tetapi terdapat sejumlah kontraindikasi serius di mana sangat mustahil untuk melakukan ultrasound transesophageal jantung, iaitu:

  • diverticulums, tumor esofagus;
  • kekejangan
  • urat varikos esofagus;
  • osteochondrosis teruk tulang belakang serviks;
  • ketidakstabilan vertebra serviks;
  • sejarah berlubang esofagus;
  • hernia diafragma besar;
  • refleks gag yang kuat;
  • terdapat pendarahan esofagus, perut atau usus pada masa ini;
  • terapi radiasi baru-baru ini di esofagus, dll..

Senarai kontraindikasi yang lebih terperinci boleh didapati dari doktor anda. Anda juga boleh berjumpa dengannya kaedah mana yang akan dipilih untuk penggantian ultrasound jantung..

Petunjuk untuk ultrasound jantung oleh ekokardiografi tekanan:

  • Untuk membuat diagnosis Penyakit Jantung Koronari. Kadang-kadang gangguan dalam pekerjaan sangat kuat atau pelbagai sehingga ECG tidak dapat menjadi pembantu dalam diagnosis. Dan kemudian mereka menggunakan ultrasound tekanan.
  • Untuk menilai seberapa berkesan rawatan dengan ubat-ubatan tertentu.
  • Untuk menilai bagaimana stenosis beberapa arteri koronari yang mengancam nyawa.
  • Penilaian keberkesanan operasi untuk memulihkan patensi koronari.
  • Untuk mengambil kira semua risiko semasa dan selepas pembedahan pada jantung, aorta, paru-paru dan organ lain di jantung.
  • Untuk menilai keparahan serangan jantung yang tidak rumit, serta penyakit iskemia kronik.

Tetapi kerana ultrasound jantung seperti ini adalah peristiwa yang sangat berisiko, tidak semua orang dapat melakukannya.

Berikut adalah senarai dengan kontraindikasi:

  • kegagalan jantung;
  • kegagalan pernafasan;
  • infark miokard akut;
  • aneurisma aorta berstrata;
  • kegagalan buah pinggang atau hati;
  • sejarah tromboembolisme.

Persiapan dan bagaimana ultrasound jantung

Semasa melakukan ultrasound jantung, persiapan tidak ada dan pemeriksaan dapat dilakukan pada bila-bila masa yang sesuai untuk pesakit.

Saranannya adalah jangan makan selama tiga jam sebelum ujian, kerana ini dapat mengurangkan ketepatan ekokardiografi kerana kedudukan diafragma yang tinggi. Tempoh kajian mungkin berlangsung dari 20 hingga 40 minit..

Sebelum memulakan, doktor menerangkan bagaimana mereka akan melakukan ultrasound jantung. Untuk melakukan pemeriksaan, pesakit diminta menanggalkan pakaiannya dan mendedahkan dadanya. Semasa melakukan ultrasound jantung, pesakit disambungkan ke elektrod dari alat elektrokardiografi, untuk memantau dan mendapatkan maklumat tambahan mengenai kerja otot jantung - miokardium. Kemudian doktor mengambil pemeriksaan ultrasound dan meletakkan gel di atasnya yang akan menguatkan isyarat, yang akan membolehkan kajian lebih tepat. Setelah doktor menunjukkan kedudukan apa yang harus diambil oleh penyelidik dan melakukan kajian jantung dalam beberapa projek, untuk menilai kerja jantung secara menyeluruh.

Persediaan dan bagaimana ultrasound jantung transesofagus

Untuk analisis ini, tidak seperti yang lain, anda perlu menyediakan:

  • 6 jam sebelum berjumpa doktor, berhenti makan, dan 4 jam sebelum mengambil cecair;
  • sebelum analisis itu sendiri, keluarkan gigi palsu yang boleh ditanggalkan dari rongga mulut (jika ada), dan juga keluarkan kuar dari perut (jika kita bercakap mengenai pesakit dalam).

Kemudian analisis itu sendiri dijalankan. Untuk melakukan ini, doktor mengambil lidocaine dan mengairi kerongkongnya untuk mengurangkan kepekaan pesakit terhadap benda asing dan mencegah refleks muntah. Kemudian pesakit berbaring di sebelah kirinya, menggigit penutup mulut dengan giginya, dan kemudian endoskop dimasukkan ke dalam kerongkongannya. Pada akhir penyelidikan ini, dipasang sensor dengan gelombang ultrasonik, yang mula menghantar maklumat. Berapa lama ultrasound jantung bertahan dalam mod ini? Sebagai peraturan, kira-kira 20 minit. Selepas ini, kesimpulan dibuat, dan pesakit dihantar ke doktor yang hadir. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai kaedah ini di sini..

Bagaimana ultrasound jantung menggunakan Stress Echocardiography

Ekokardiografi jantung normal dilakukan pada waktu rehat. Tetapi dia tidak mengesan semua patologi. Oleh itu, doktor kadang-kadang menggunakan beban otot semasa ultrasound jantung, yang akan mendedahkan patologi tersembunyi, jika ada.

Prosedur ini dilakukan dengan cara berikut: pesakit menjalani ultrasound standard, kemudian sambungkannya ke sensor, yang membolehkan anda mendaftarkan perubahan pada otot jantung semasa latihan, dan memberikan beban ini. Sebagai peraturan, ergometer basikal digunakan untuk memuatkan tekanan. Adalah senang kerana ia boleh digunakan duduk dan berbaring. Anda boleh membaca lebih lanjut mengenai kaedah ini di sini..

Transkrip ultrasound (ekokardiografi) jantung dan norma

Selepas kajian, data yang diperoleh mesti dianalisis. Analisis yang paling tepat dan tepat hanya dapat dilakukan oleh pakar kardiologi. Seorang doktor yang melakukan imbasan ultrasound pada ekokardiografi jantung tidak dapat memberitahu pesakit mengenai diagnosis tepatnya. Diagnosis akhir hanya dapat dibuat berdasarkan gabungan manifestasi klinikal. Seperti ujian makmal dan kajian instrumental, yang merupakan ekokardiografi.

Tetapi, walaupun tanpa menjadi doktor, anda dapat menilai beberapa hasil ekokardiografi, walaupun tidak sepenuhnya, di mana doktor dapat melakukannya. Pertama sekali, anda perlu mengetahui ekokardiografi jantung yang normal. Ultrasound jantung dapat diuraikan mengikut norma mengikut parameter ventrikel kiri dan kanan, serta septum interventrikular. Parameter untuk lelaki dan wanita berbeza, jadi ini mesti diambil kira.

Seterusnya, transkrip ultrasound jantung akan disampaikan sesuai dengan norma:

ParameterLelakiWanita
Jisim ventrikel kiri132-182 g94-142 g
Pecahan pelepasan55-60%55-60%
Indeks jisim miokardium70-95 g / m270-80 g / m2
Isipadu kejutan60-100 ml60-100 ml
Ketebalan dinding di luar pengecutan jantung1.1 sm1.1 sm
BWW65-195 ml60-135 ml

Nilai ventrikel kanan sedikit berbeza:

  • ketebalan dinding - kira-kira 5 mm,
  • ukuran ventrikel pada waktu rehat dari 0,75 hingga 1,1 cm,
  • indeks ukuran 0.74-1.1 cm.

Tafsiran parameter ultrasound jantung berbeza dengan norma, ia dapat menunjukkan pelbagai penyakit:

  • Perubahan parameter jisim dan ketebalan dinding menunjukkan adanya hipertrofi.
  • Fraksi ejeksi yang dikurangkan bermaksud kegagalan jantung.

Menurut hasil imbasan ultrasound jantung, adalah mungkin untuk menentukan infark miokard dan mengelakkan komplikasi. Penyakit seperti stenosis injap atau kehadiran rematik juga dikesan. Pengenalpastian dan rawatan penyakit ini akan membantu mengelakkan komplikasi yang lebih serius..

Pengesanan tepat pada masanya oleh pakar kardiologi mengenai kelainan ekokardiografi dapat membantu mencegah banyak penyakit serius. Sesungguhnya, menurut statistik, penyebab kematian yang paling biasa adalah penyakit sistem kardiovaskular. Walaupun hasil ultrasound jantung setelah penyahsulitan adalah normal, ini tidak bermaksud bahawa pada masa akan datang tidak akan timbul penyakit, kerana jantung adalah organ yang selalu berfungsi.

Ultrasound arteri aorta dan paru-paru dan apa yang ditunjukkannya

Sebagai tambahan kepada penyakit jantung, kajian ini akan membantu mengenal pasti penyakit aorta dan arteri pulmonari. Yang sangat penting adalah ekokardiografi arteri pulmonari. Ultrasound arteri pulmonari menunjukkan banyak keadaan yang mengancam nyawa..

Apa yang ditunjukkan oleh ultrasound arteri pulmonari:

  • Tromboembolisme paru adalah penyakit akut yang dicirikan oleh embolisme arteri pulmonari dan semua cabangnya. Sekiranya hasil ultrasound jantung menyimpang dari norma yang berkaitan dengan patologi di ventrikel kanan, tromboemboli dapat disyaki, terutama kerana ia tidak simptomatik.
  • Stenosis injap pulmonari adalah penyakit di mana lekatan yang mengganggu aliran darah membentuk antara injap injap paru. Semasa ekokardiografi, didapati bahawa penutup injap menebal, seperti beberapa dindingnya, dan cincin itu sendiri menyempit. Selalunya penyakit ini tidak simptomatik dan dikesan ketika mendengar bunyi bising pada pesakit semasa pemeriksaan fizikal, bahkan tidak dikaitkan dengan patologi sistem kardiovaskular.
  • Hipertensi paru, berkembang dengan kecacatan mitral atau kecacatan septum interventricular, dari bentuk yang bocor secara laten, boleh berkembang menjadi penyakit serius. Dengan penyakit ini, tekanan di arteri pulmonari meningkat, yang menyebabkan kegagalan ventrikel kanan dan pengumpulan cecair di paru-paru.

Pemeriksaan ultrabunyi pada jantung dapat mengesan penyakit yang menyebabkan hipertensi paru dan membantu menghilangkan penyebab penyakit dengan cepat sebelum kaedah lain.

Jangan lupa tentang kecacatan jantung kongenital, kelajuan diagnosis yang sering mempengaruhi prognosis kehidupan anak. Selepas kelahiran anak, sekiranya terdapat tanda-tanda kegagalan jantung, imbasan ultrasound jantung harus dilakukan dengan segera. Selepas itu sudah diperlukan untuk membina rancangan rawatan, dan dalam beberapa kes untuk mempersiapkan pembedahan.

Dengan ekokardiografi, mereka sering menggunakan kaedah penyelidikan Doppler. Kaedah ini membolehkan anda mengkaji kelajuan dan pergolakan aliran darah, yang penting dalam diagnosis patologi ventrikel kiri. Dalam menentukan perubahan arah aliran darah, adalah mungkin untuk mengenal pasti sebahagian kecacatan dan keparahannya.

Berapa banyak ultrasound jantung

Prosedur ini boleh didapati di kebanyakan klinik di negara ini. Ia dilakukan secara percuma dan dengan bayaran. Sebaiknya dapatkan rujukan dari pakar kardiologi, kerana anda boleh menghubungi dia untuk mendapatkan diagnosis dan perundingan lebih lanjut.

Sekiranya doktor menganggap perlu menetapkan ujian ultrasound yang lebih mendalam (contohnya, stress-Echo KG), maka lebih baik menjalankannya di pusat-pusat khusus. Kakitangan yang berkelayakan yang dapat memberikan bantuan perubatan profesional bekerja di sana..

Kos diagnostik ultrasound jantung tidak tinggi, berbanding dengan kaedah analisis lain yang tepat. Sebagai peraturan, ia adalah 1000-4000 rubel, dan dalam kes analisis transesophageal - 30% lebih banyak.

Apa yang akan menunjukkan ultrasound jantung?

Ultrasound jantung adalah prosedur diagnostik yang tidak menyakitkan, selamat dan sangat bermaklumat yang digunakan untuk mengesan penyakit, kecacatan jantung, perubahan distrofi dan struktur. Kajian ini boleh diresepkan untuk kanak-kanak dan orang dewasa untuk tujuan diagnostik atau termasuk dalam pemeriksaan pencegahan untuk pengesanan awal patologi jantung..

Selalunya, kaedah pemeriksaan ini dipanggil echocardiography (echocardiography).

Prosedur ini dilakukan pada peranti khas - echocardiograph, yang dilengkapi dengan unit seperti:

  • pemancar dan penerima gelombang ultrasonik;
  • unit tafsiran isyarat;
  • kaedah input dan output maklumat;
  • saluran elektrokardiografi untuk merakam ECG.

Untuk pemprosesan data yang cepat dan diselaraskan yang diperoleh semasa pemeriksaan, program komputer digunakan.

Apa yang dapat dinyatakan dengan ultrasound jantung??

Ultrasound jantung adalah kaedah diagnostik yang mudah, bermaklumat dan tersedia secara meluas yang membolehkan anda mengenal pasti banyak patologi jantung walaupun pada peringkat awal perkembangan, ketika pesakit belum mengalami gejala. Sebab pelantikan Echo-KG mungkin merupakan keluhan pesakit:

  • dyspnea;
  • cardialgia yang kerap atau berkala;
  • bengkak
  • sensasi gangguan dalam kerja jantung dan berdebar-debar;
  • hipertensi arteri dan lain-lain.

Semasa pemeriksaan, doktor yang menggunakan sensor dapat memperoleh data mengenai jantung:

  • dimensi ruang jantung;
  • struktur dan integriti ruang jantung;
  • kehadiran di ruang dan dinding jantung pembekuan darah dan neoplasma;
  • keadaan perikardium dan jumlah cecair dalam kantung perikardium;
  • ketebalan dinding ruang jantung;
  • keadaan dan diameter kapal koronari;
  • struktur dan fungsi injap;
  • keadaan miokard semasa pengecutan dan kelonggaran;
  • arah aliran darah dan isipadu;
  • gumaman jantung;
  • kehadiran luka berjangkit pada struktur dalaman dan injap jantung.

Jenis Echo-KG

Ultrasound jantung transthoracic standard adalah jenis kajian yang paling biasa. Ia dilakukan dengan menggunakan sensor yang dipasang di kawasan dada dan merangkumi tahap-tahap kajian berikut:

  • I - dengan bantuan akses parasternal, ruang ventrikel kiri, ventrikel kanan, atrium kiri, aorta, septum interventrikular, injap aorta, injap mitral dan dinding posterior ventrikel kiri diperiksa;
  • II - dengan bantuan pasangan akses asteral, bahagian hujung injap mitral dan aorta, injap dan batang arteri pulmonari, saluran aliran keluar ventrikel kanan, ventrikel kiri, dan otot papillari diperiksa;
  • III - dalam pendekatan apikal, dalam kedudukan empat ruang, septa interventrikular dan atrium, ventrikel, injap atrioventrikular dan atria diperiksa, dalam kedudukan lima ruang - aorta menaik dan injap aorta, dalam kedudukan dua ruang - injap mitral, ventrikel kiri dan atrium.

Ekopardiografi Doppler membolehkan anda menilai pergerakan darah di saluran koronari dan jantung. Semasa pelaksanaannya, doktor boleh:

  • mengukur kelajuan dan menentukan arah aliran darah;
  • menilai fungsi injap jantung;
  • mendengar suara darah yang mengalir melalui saluran dan suara jantung yang berfungsi.

Ekokardiografi kontras dilakukan setelah pengenalan larutan kontras sinar-X ke dalam aliran darah, yang membolehkan doktor melakukan visualisasi permukaan dalaman jantung yang lebih jelas.

Stress Echo-KG dilakukan menggunakan kajian ultrasound dan Doppler standard dan, berkat penggunaan beban fizikal atau farmakologi, membolehkan anda mengenal pasti kawasan yang mungkin terdapat stenosis arteri koronari.

Ekokardiografi transesophageal dilakukan dengan memasang transduser melalui esofagus atau tekak. Jenis akses ini membolehkan pakar mendapatkan gambar yang sangat tepat dalam mod bergerak. Sebab pelantikan diagnostik ultrasound jenis ini mungkin adalah situasi berikut:

  • risiko stratifikasi aneurisma aorta;
  • kecurigaan pembentukan abses cincin injap, akar aorta, atau fistula para-prostetik;
  • keperluan untuk memeriksa keadaan injap mitral sebelum atau selepas campur tangan pembedahan yang akan datang;
  • risiko terkena trombosis atrium kiri;
  • tanda-tanda kerosakan injap implan.

Jenis kajian ini mungkin dilakukan setelah penenang pesakit tambahan..

Petunjuk dan kontraindikasi

Doktor boleh menetapkan prosedur Echo-KG kepada pesakit sekiranya perlu untuk mendiagnosis keadaan jantung dan salurannya atau untuk memantau kualiti rawatan. Petunjuk untuk temujanji mungkin:

  • Perubahan ECG dikesan;
  • gumaman jantung;
  • aduan sakit dada, berdebar-debar, sesak nafas, tekanan darah tinggi, dll.
  • disyaki infark miokard, kecacatan jantung, aneurisma aorta, patologi radang dan neoplastik jantung, kardiomiopati, hidroperikardium, atau kegagalan jantung;
  • reumatik;
  • radang amandel yang rumit, jangkitan virus pernafasan akut, selesema;
  • patologi vegetatif-vaskular;
  • penyakit endokrinologi;
  • kehamilan;
  • trombophlebitis dan vena varikos (untuk mengecualikan risiko embolisme paru, atau embolisme paru).

Ultrasound jantung juga dilakukan untuk mengesan awal kelainan pada janin. Prosedur ini tidak termasuk dalam senarai standard pemeriksaan wanita hamil, tetapi dapat dilakukan pada kehamilan 18-20 minggu jika ada penyimpangan yang terdeteksi selama pemeriksaan ultrasound yang dirancang. Juga, Echo-KG jantung janin boleh disyorkan oleh doktor dalam beberapa kes lain:

  • kecenderungan keturunan terhadap kecacatan jantung kongenital;
  • sejarah artritis reumatoid hamil, lupus eritematosus sistemik, diabetes mellitus dan epilepsi;
  • usia mengandung lebih dari 38 tahun;
  • tanda-tanda perencatan pertumbuhan janin.

Tidak ada kontraindikasi untuk melakukan pemeriksaan ultrasound jantung standard. Stress-Echo-KG dikontraindikasikan dalam kes seperti:

  • peningkatan kecenderungan untuk trombosis;
  • penyakit teruk sistem pernafasan;
  • baru-baru ini mengalami infark miokard (bulan pertama selepas serangan);
  • kehadiran kegagalan jantung, hati atau buah pinggang.

Bagaimana ultrasound jantung?

Untuk menjalankan Echo-KG standard, persiapan khas tidak diperlukan. Pesakit pasti harus mengambil kesimpulan dari kajian sebelumnya: jadi doktor akan dapat menilai keberkesanan rawatan dan dinamika penyakit.

Sebelum melakukan Echo-KG, pesakit harus bertenang, menanggalkan pinggang dan mengambil posisi terlentang. Semasa kajian, doktor meminta untuk menghidupkan sebelah kirinya. Juga, ketika memeriksa pesakit dengan payudara besar, pakar boleh meminta seorang wanita untuk mengangkat dadanya.

Seperti diagnostik ultrasound organ lain, sebelum pemeriksaan, gel khas digunakan pada kulit, yang memastikan transmisi nadi berkualiti tinggi dari sensor ke tisu yang disiasat dan sebaliknya. Sebagai akses utama untuk imbasan ultrasound jantung dengan sensor, pelbagai titik paksi jantung di dada digunakan:

  • parasternal - di zon 3-4 ruang interkostal;
  • suprasternal - di kawasan fossa jugular (di atas sternum);
  • apikal - di kawasan dorongan apikal;
  • subkostal - dalam proses xiphoid.

Semasa melakukan imbasan ultrasound, doktor mengikuti urutan tertentu:

  1. Menggambarkan alat injap jantung.
  2. Ia mengimbas septa antara ventrikel dan atria, mengesan integriti mereka dalam poliprojeksi dan imbasan poliposional, menganalisis jenis pergerakan (akinesis, normokinesis, dyskinesia atau hypokinesis).
  3. Menilai kedudukan relatif septum antara ventrikel dan injap..
  4. Menganalisis ciri ciri pergerakan daun injap.
  5. Menggambarkan ukuran rongga jantung dan ketebalan dindingnya.
  6. Menentukan kehadiran dilatasi ruang dan keparahan hipertrofi otot jantung.
  7. Melakukan Doppler dan echo-KG dua dimensi untuk mengecualikan darah pintas patologi di jantung, regurgitasi valvular dan stenosis.

Semasa menetapkan stress-echo-KG, doktor mesti mengambil kira status kesihatan pesakit, kerana dia perlu melakukan beban dengan menggunakan kaedah fizikal atau farmakologi. Kajian itu sendiri hanya dilakukan di bawah pengawasan pakar yang berpengalaman:

  1. Pada mulanya, Echo-KG standard dilakukan..
  2. Sensor khas diletakkan di badan pesakit, yang akan mencatat perubahan semasa beban fizikal atau farmakologi.
  3. Keamatan beban fizikal atau farmakologi ditentukan secara individu (bergantung pada kadar nadi dan tekanan darah pesakit). Pelbagai mesin senaman boleh digunakan untuk ujian menggunakan aktiviti fizikal (ergometri basikal atau treadmill semasa duduk atau berbaring), untuk ujian farmakologi - pemberian intravena Dipyridamole (atau Adenosine) dan Dobutamine. Dipyridamole atau Adenosine menyebabkan sindrom "rompakan" otot jantung dan melebarkan arteri, dan Dobutamine digunakan untuk meningkatkan permintaan oksigen pada miokardium.
  4. Apabila beban fizikal digunakan sebagai ujian tekanan, probe diperiksa setelah latihan selesai, dan ketika menggunakan ujian farmakologi, imbasan jantung dapat dilakukan secara langsung semasa pemberian ubat..

Semasa melakukan ekokardiografi transesophageal, akses transesophageal digunakan. Untuk mempersiapkan prosedur ultrasound jantung transesofagus, pesakit harus menahan diri dari makan makanan dan air 4-5 jam sebelum kajian.

Kajian ini dilakukan mengikut urutan berikut:

  1. Sebelum pengenalan endoskopi untuk mengurangkan kesakitan dan ketidakselesaan, pesakit diairi oleh oropharynx dengan larutan anestetik.
  2. Pesakit diletakkan di sebelah kiri dan endoskopi dimasukkan ke dalam esofagus melalui mulut.
  3. Seterusnya, doktor melakukan visualisasi struktur jantung menggunakan gelombang ultrasound yang tiba dan diterima melalui endoskopi..

Tempoh ultrasound jantung standard tidak lebih dari satu jam, transesophageal - kira-kira 20 minit. Selepas itu, pakar mengisi protokol atau borang kajian, yang menunjukkan hasilnya dan membuat kesimpulan mengenai diagnosis yang tepat atau diduga. Kesimpulan Echo-KG dikeluarkan kepada pesakit di tangannya dalam bentuk kertas atau digital. Penyahkodan akhir data penyelidikan dilakukan oleh pakar kardiologi.

Echo-KG Biasa

Dalam protokol ultrasound jantung, banyak petunjuk dan singkatan ditunjukkan, yang hanya dapat difahami oleh pakar kardiologi atau pakar dalam diagnostik ultrasound. Juga, di institusi perubatan yang berlainan, terdapat pelbagai standard untuk mengekalkan protokol Echo-KG. Petunjuk biasa yang anda dapat lihat dalam jadual:

Jadual dengan petunjuk norma

Petunjuk normal sedikit berbeza pada kanak-kanak dan orang dewasa, lelaki dan wanita - ingatlah ini dan percayakan analisis data ultrasound jantung kepada pakar kardiologi anda yang hadir!

Sekiranya terdapat kelainan, doktor mesti menjelaskan kepada pesakit sebab dan kemungkinan risiko komplikasi penyakit yang teruk dan menetapkan rawatan yang diperlukan..

Video kognitif mengenai topik "Pemeriksaan ultrabunyi jantung":

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis