Sianosis segitiga nasolabial pada bayi baru lahir

Sianosis pada bayi baru lahir atau sianosis adalah pewarnaan pada kulit, kuku, selaput lendir dalam warna kebiruan, yang disebabkan oleh peningkatan kandungan hemoglobin yang dipulihkan dalam darah. Sianosis bukanlah penyakit, melainkan gejala pelbagai penyakit. Sekiranya jumlah hemoglobin yang pulih dalam darah adalah 5% atau lebih, sianosis mungkin berlaku. Secara umum, sianosis berlaku jika darah tidak cukup beroksigen. Dengan hemoglobin normal dalam darah, sianosis menunjukkan penurunan jumlah oksigen yang diangkut melalui darah, yang mengancam hipoksia.

Penyebab sianosis pada bayi baru lahir

Pada masa ini, penyebab sianosis yang paling biasa adalah kegagalan pernafasan (pengudaraan yang lemah) dan kegagalan peredaran darah. Sianosis pada bayi yang baru lahir, sebagai peraturan, adalah akibat langsung dari kecacatan jantung kongenital. Pada gangguan pernafasan primer, sianosis mempunyai sedikit plum akibat pengembangan kapilari kulit. Pada gangguan peredaran darah primer, sianosis, sebagai peraturan, mempunyai warna yang lebih gelap. Sebarang perubahan warna kulit pada bayi baru lahir dinilai oleh apgar. Noda kulit biru juga dapat disebabkan oleh keracunan dengan pelbagai bahan kimia, seperti nitrit dan sulfonamida, yang menyekat kemampuan hemoglobin untuk mengikat oksigen. Dalam bentuk akut, penyakit itu timbul sebagai akibat dari perjuangan dan jelas menunjukkan kegagalan pernafasan. Kepekatan oksigen dalam darah tercermin pada warnanya. Sekiranya darah teroksidasi mengambil nada merah, maka tanpa oksigen bertukar menjadi biru. Oleh itu, dengan kekurangan oksigen, iaitu hipoksia, warna kulit, membran mukus dan bibir berubah.

Jenis-jenis Sianosis

Sianosis terdiri daripada jenis berikut:

  • Sianosis pusat (atau sianosis meresap) ditentukan di seluruh badan, terbentuk kerana gangguan peredaran darah, serta fungsi pernafasan paru-paru.
  • Sianosis periferi dikaitkan dengan gangguan fungsi arteri, lengan (penyakit Raynaud), iskemia tisu pada kaki (aterosklerosis obliterans). Sebagai peraturan, anggota badan sejuk ketika disentuh. Ia boleh berlaku dengan kehilangan nada vena oleh saluran muka (di pipi, hidung dengan alkoholisme kronik dan kerosakan hati yang teruk).
  • Acrocyanosis sebagai sejenis sianosis hanya muncul pada titik yang melampau: di telinga, jari, bibir, sayap hidung. Varieti ini menyertai kegagalan jantung kronik dan disebabkan oleh kesesakan vena..
  • Pelbagai bentuk tempatan sering diperhatikan semasa pemeriksaan nasofaring dan faring, alat kelamin yang disasarkan.

Contoh sianosis tempatan mungkin adalah tahap radang dingin pada kaki atau tangan. Selepas pemanasan berikutnya, bekalan darah kepada seseorang pulih sepenuhnya, dan sianosis cepat hilang. Kebiruan pada pelbagai kawasan kulit wajah atau anggota badan boleh disebabkan oleh mikrotrombosis vaskular atau trombophlebitis.

Pencegahan sianosis pada bayi baru lahir

Gejala sianosis sering menyebabkan serangan asma. Untuk memudahkan mereka, anda harus:

  • Berikan udara segar maksimum.
  • Terus menjalani pemeriksaan khas oleh doktor untuk pelbagai penyakit kronik.

Sianosis pada bayi dan bayi baru lahir memerlukan tindak balas segera, rawatan perubatan. Sianosis selalunya disebabkan oleh sesak nafas pada anak kecil dan memerlukan pemulihan saluran pernafasan sepenuhnya. Sehubungan itu, kanak-kanak harus selalu berada di bawah pengawasan penjaga. Sianosis diperhatikan pada kanak-kanak sejurus selepas melahirkan anak. Dia tidak seharusnya mempunyai masalah dengan jantung dan pernafasannya. Kadang-kadang sianosis disebabkan oleh buruh fizikal semasa bersalin yang sukar. Kecacatan jantung yang serius pada kanak-kanak hari ini biasanya diakui sudah berada pada tahap kehidupan janin. Mereka memerlukan rawatan pembedahan - sejurus selepas kelahiran bayi, atau selama beberapa hari setelah kelahiran (bergantung pada jenis kecacatan).

Sianosis pada bayi baru lahir - video

KKM: Perubatan dan Kesihatan

Sianosis bayi yang baru lahir

Sianosis fisiologi kaki dan tangan hampir biasa berlaku pada 3-4 hari pertama tempoh neonatal. Ini dijelaskan oleh ciri-ciri peredaran darah janin yang masih cair, yang mewujudkan keadaan untuk pencampuran darah berkurang menjadi darah teroksidasi - lubang bujur yang tidak tertutup dan saluran botall, yang tumbuh hanya setelah minggu pertama kehidupan.

Semasa tempoh neonatal, sianosis patologi dari semua kumpulan patogenetik diperhatikan. Sianosis mungkin berterusan atau paroxysmal. Kekal adalah akibat hipoksia teruk yang berasal dari paru atau jantung dan adanya bentuk patologi hemoglobin. Sianosis paroxysmal adalah hasil penindasan berkala dari pusat pernafasan sekiranya berlaku anomali kongenital, pendarahan atau proses keradangan, akibat penyumbatan saluran udara atau sawan umum, termasuk otot pernafasan.

Sianosis paru-paru boleh menjadi akibat dari malformasi kongenital, kecederaan kelahiran, dan proses keradangan. Sianosis, yang menampakkan dirinya secara paroxysmally pada kanak-kanak

Rajah. 93. Esophagus atreria - agen kontras yang diperkenalkan oleh kateter berada di atas tapak atresia.

dengan setiap percubaan untuk memberinya makan atau memberinya cairan, disertai dengan serangan apnea dan, sangat jarang, batuk, ini memberikan kemungkinan diagnosis fistula esofago-trakea kongenital atau atresia kerongkongan. Sementara dalam kes pertama, cecair yang diserap masuk terus ke trakea melalui fistula, dengan atresia esofagus, susu ibu yang diserap terlebih dahulu mengisi esofagus di atas atresia dan kemudian memasuki saluran pernafasan melalui laring (Gamb. 93). Diagnosis atresia esofagus dapat disahkan secara klinikal dengan memasukkan kateter getah tipis, yang, apabila mengalami penyumbatan, sering kembali ke mulut. Pengesahan pasti diberikan dengan pemeriksaan sinar-X dengan menggunakan medium kontras, yang digunakan untuk penyediaan larut dalam air dan lemak. Titik penting untuk diagnosis adalah ketiadaan gelembung udara semasa pemeriksaan sinar-X perut. Walau bagaimanapun, udara dapat dikesan jika udara memasuki perut melalui kerongkongan, yang terletak di bawah trakea. Oleh itu, kehadiran gelembung udara tidak mengecualikan kemungkinan atresia esofagus.

Dalam kes yang sangat jarang berlaku, anda boleh memikirkan atresia kongenital atau stenosis choan - sepihak atau dua hala. Dalam kes ini, segera setelah kelahiran, kegagalan pernafasan diperhatikan, mencapai serangan apnea, yang hilang sebaik sahaja bayi menangis, ketika ia mulai bernafas melalui mulut.

Ipoplasia kongenital atau aplasia lobus paru-paru atau seluruh paru-paru juga boleh menjadi penyebab sianosis walaupun pada saat dan jam pertama kehidupan. Anomali ini dimanifestasikan, sebagai tambahan, pada pemindahan organ-organ mediastinal dan fenomena yang ketara yang dikesan secara klinikal dan radiologis. Gambaran serupa diperhatikan dengan atelektasis besar pada masa neonatal akibat kelainan bronkus atau pengambilan cairan ketuban..

Sianosis paroxysmal atau berterusan menunjukkan hernia diafragma kongenital yang besar pada hari-hari pertama kehidupan kerana pengisian dengan susu dan gas di dada perut dan usus. Namun, simptom yang lebih kekal adalah tachidyspnoea yang berterusan dan meningkat secara berkala. Tidak seperti radang paru-paru akut, dengan penyakit ini suhu tetap normal. Diagnosis dibuat dengan kajian kontras saluran pencernaan.

Antara kecederaan kelahiran yang membawa kepada sianosis, asfiksia biru pada bayi yang baru lahir akibat penyakit ibu, plasenta, detasmen pramatang atau kerosakan lain pada plasenta, dengan tali pusat yang pendek atau memutar di leher, dengan pemampatan tali pusat, dan lain-lain muncul. Sebab-sebab ini boleh menyebabkan pengujaan pusat pernafasan dan pengambilan cairan ketuban intrauterin. Dengan hipoksia yang lebih teruk, sebaliknya, kemurungan pusat pernafasan dan asfiksia biru berlaku. Dalam kes yang paling teruk, bayi dilahirkan dengan asfiksia putih kerana kelumpuhan pusat pernafasan dan vasomotor.

Gambaran asfiksia biru primer awal dapat dilihat dengan pendarahan intrakranial. Sianosis dalam kes-kes ini adalah akibat serangan apnea akibat penghambatan pusat pernafasan. Serangan sianosis biasanya diperhatikan pada hari pertama kehidupan, tetapi dapat muncul pada hari kedua dan ketiga, dan hanya dalam kes-kes yang jarang terjadi setelah "tempoh cerah" yang lebih lama. Data anamnesis biasanya menunjukkan kelahiran patologi yang teruk dengan campur tangan obstetrik atau pramatang. Sejumlah tanda ciri pendarahan dicatat: ketiadaan refleks menghisap dan menelan, kejang tonik, bradikardia, fontanel yang kuat, dan lain-lain. Perlu diingat, bagaimanapun, bahawa setelah 2-3 hari fontanel tenggelam akibat peningkatan dehidrasi akibat penolakan anak payudara dan juga daripada mengambil cecair. Selain itu, kejang mungkin tidak digeneralisasikan, dan hanya pemerhatian yang teliti semasa pertukaran bayi yang baru lahir memungkinkan untuk mengesan kedutan kumpulan otot atau anggota badan individu. Dalam beberapa kes, tusukan lumbal membantu menjelaskan diagnosis, walaupun pengambilan cecair serebrospinal berdarah tidak bermaksud pendarahan intrakranial yang tidak dapat dipertikaikan, kerana cairan serebrospinal dapat menjadi berdarah selama tusukan. Pengesanan sel darah merah tua yang berkedut adalah petunjuk pendarahan. Sebaliknya, pengambilan cecair serebrospinal normal tidak termasuk diagnosis, kerana pendarahan tidak selalu dikaitkan dengan ruang cecair serebrospinal.

Mereka memberi alasan untuk memikirkan serangan pendarahan intrakranial sesak nafas dengan sianosis pada bayi pramatang, bahkan dengan aliran kerja normal kerana kecenderungan kapal pada kerapuhan ringan. Walau bagaimanapun, dalam bentuk pramatang yang lebih teruk, serangan sianosis diperhatikan tanpa pendarahan intrakranial sebagai ungkapan ketidakmatangan pusat pernafasan. Dalam kes sedemikian, tidak ada tanda-tanda pendarahan dan peningkatan tekanan intrakranial. Walaupun begitu, kadang-kadang sukar secara klinikal, bahkan mustahil, untuk membezakan satu keadaan dari yang lain, dan hanya pemantauan perkembangan anak yang berpanjangan dapat menentukan diagnosis.

Sianosis dalam kombinasi dengan pucat berlaku pada pendarahan di paru-paru sebagai manifestasi penyakit hemoragik pada bayi baru lahir. Kehadiran anemia memberi alasan untuk mengesyaki pendarahan dalaman, tetapi mungkin tidak ada kerana eritrosit fisiologi yang masih cair pada bayi baru lahir pada tahun-tahun pertama kehidupan. X-ray dada mencatatkan bayangan bidang paru-paru, yang sukar dibezakan dengan fokus bronkopneumonik dengan pneumonia aspirasi.

Sianosis yang berterusan dan meningkat secara paroxysmally juga diperhatikan dalam kes penyakit membran hyaline, terutamanya apabila rasa malu muncul setelah selang asimtomatik 8 hingga 24 jam. Gejala utama dalam kes ini adalah tachidyspnoea yang teruk tanpa penemuan auskultasi khas dari paru-paru..

Sianosis pada akhir tempoh neonatal, disertai oleh demam, batuk dan fenomena lain kegagalan pernafasan akut, mencirikan bronkopneumonia. Berbeza dengan penyakit membran hyaline, satu atau lebih fokus bronkopneumonik hampir selalu dijumpai di sini semasa pemeriksaan fizikal dan, khususnya, ketika mendengar. Apabila perubahan pneumatik muncul pada hari ke-3-4 kehidupan, seseorang harus memikirkan tentang pneumonia aspirasi, dan jika ia sudah dijumpai dalam 24 jam pertama, mengenai pneumonia kongenital yang jarang dijumpai disebabkan oleh penularan jangkitan diaplacental atau pengambilan cairan amniotik yang dijangkiti. Diagnosis pembezaan dengan pendarahan intrakranial diperlukan, kerana bronkopneumonia pada hari-hari pertama kehidupan dicirikan bukan sahaja oleh sianosis berterusan, tetapi juga sianosis paroxysmal, dan kadang-kadang serangan apnea. Tidak boleh dilupakan bahawa pada bayi baru lahir dengan pendarahan otak, bronkopneumonia sangat kerap berkembang pada kali kedua; ia boleh mengalihkan perhatian doktor dan dengan itu anda dapat mengatasi penyakit yang mendasari.

Dalam tempoh neonatal, kadang-kadang hidung berair dangkal dan sifilik menyebabkan serangan sianosis.

Sejumlah jangkitan biasa pada bayi baru lahir boleh disertai oleh sianosis terutamanya disebabkan oleh kegagalan pernafasan dan, sebahagiannya, disebabkan oleh kegagalan peredaran darah. Ini adalah kes tetanus, listeriosis, meningitis purulen, sepsis, dan lain-lain. Meningitis purulen pada usia ini sering terjadi secara tidak normal. Tanda yang hampir berterusan adalah kejang dengan sianosis sekejap-sekejap, yang menjadikannya perlu untuk membezakan penyakit ini dari pendarahan intrakranial. Sehubungan dengan itu, penting untuk diingat bahawa pendarahan ini muncul pada hari-hari pertama kehidupan kanak-kanak, dan meningitis purulen, seperti jangkitan biasa yang lain, biasanya hanya muncul pada akhir minggu pertama kehidupan dan selepas itu. Hanya dengan meningitis purulen listeriosis yang dapat berkembang pada hari-hari pertama kehidupan. Ciri meningitis purulen pada bayi baru lahir adalah kenyataan bahawa tanda-tanda kerengsaan meningo-radikular biasanya tidak ada, dan fontanel besar sering reda kerana dehidrasi yang teruk. Oleh itu, untuk setiap disyaki meningitis, tusukan lumbal dilakukan, yang mungkin merupakan saat yang menentukan untuk diagnosis. Dalam kes yang jarang berlaku, apabila tusukan tidak dilepaskan cecair serebrospinal kerana nanah yang sangat tebal atau tekanan cecair serebrospinal yang rendah. Kemudian, dengan data yang mencukupi, meningitis boleh menyebabkan tusukan suboccipital atau ventrikel. Dari sudut pandangan terapi, adalah penting bagi bayi yang baru lahir dalam 50% kes, agen penyebab meningitis adalah gram negatif - V. soN, B. proteus, dll. Mengenai ciri tetanus pada bayi baru lahir. Sianosis akibat kejang umum dapat diperhatikan dengan tetany dan hipoglikemia pada bayi baru lahir - lihat ibid..

Sianosis intensif, berterusan dan umum adalah ciri kecacatan jantung kongenital dan shunt vena-arteri, iaitu, bagi mereka yang mana darah yang berkurang dari jantung kanan bercampur dengan darah teroksidasi jantung kiri tanpa melalui paru-paru. Pada pesakit dengan sianosis yang jelas, yang terakhir menyumbang kepada pengesanan kecacatan setelah kelahiran. Dalam kebanyakan kes, bagaimanapun, sianosis meningkat seiring bertambahnya usia dan didiagnosis hanya pada masa bayi, dan bahkan kemudian..

Gambaran mengenai malformasi kongenital sianotik yang teruk dapat disimulasikan dengan manifestasi penyakit hemoragik bayi yang baru lahir - pendarahan dua hala pada kelenjar adrenal, yang paling ketara oleh fenomena kekurangan adrenal akut: adynamia, keruntuhan saluran periferal dengan nadi buruk dan sianosis teruk dari jenis periferal. Sebaliknya, rasa malu yang teruk ini sudah ada dalam 2-3 hari pertama kehidupan, yang sering disertai dengan ketiadaan refleks penghisap, juga secara salah mengarahkan pemikiran doktor ke pendarahan intrakranial. Kehadiran fenomena hemoragik lain, serta penurunan indeks prothrombin, dan, mungkin, kehadiran anemia, mungkin menunjukkan diagnosis pertama. Kesan bermanfaat glukokortikoid dosis tinggi dan hormon adrenal total mungkin menjadi bukti pendarahan pada kelenjar adrenal..

Sianosis akibat keruntuhan kardiovaskular juga dapat diperhatikan dengan dehidrasi yang teruk pada bayi baru lahir, akibat kelaparan atau dahaga dengan demam sementara, dalam kes muntah dan cirit-birit. Dalam kes-kes ini, rehidrasi dengan cepat menghentikan sianosis, tidak seperti meningitis, di mana rasa malu tidak hilang..

Dengan keracunan dengan beberapa racun darah, sianosis adalah yang utama, bahkan satu-satunya gejala. Dalam kes-kes ini, kita berurusan dengan penukaran hemoglobin menjadi hemiglobin (methemoglobin) atau verdoglobin. Methemoglobinemia membawa kepada sianosis dari pelbagai peringkat: dalam kes ringan, kanak-kanak kelihatan seolah-olah berada di bawah sinar lampu merkuri-kuarza. Warna kulit mereka berwarna abu-abu dan bahkan biru tua, dan dalam kes yang teruk kulit mereka menjadi biru-hitam. Sianosis berlaku dalam 1-2, paling lama beberapa jam, setelah bersentuhan dengan bahan toksik: di rumah - paling kerap dengan naftalena, dan di hospital bersalin dan di wad kanak-kanak - dengan dakwat anilin, untuk melabel lampin. Kedua-dua pewarna naftalena dan anilin menembusi kulit, tetapi sebahagiannya diserap oleh saluran pernafasan dan pencernaan. Kuantiti minimum mencukupi untuk menyebabkan mabuk. Walaupun jarang berlaku, metemoglobinemia pada bayi baru lahir dapat diamati setelah mengambil ubat-ubatan yang berasal dari anilin, seperti, misalnya, dengan pelantikan sulfonamida. Methemoglobinemia juga dijelaskan ketika memberi makan bayi yang baru lahir dan bayi kecil dengan susu lembu yang diencerkan dengan air sumur yang mengandung nitrit. Hubungi dengan sebilangan bahan lain yang mengandungi kumpulan nitroso, nitro, dan amino (N02, TIDAK, NH2) juga boleh menyebabkan methemoglobinemia.

Dengan metemoglobinemia, tidak ada bukti kerosakan pada sistem pernafasan atau saraf, tidak ada tanda-tanda penyakit jantung kongenital, dan keadaan umum anak tetap memuaskan. Darah pesakit mempunyai warna coklat berkarat khas. Pemeriksaan spektroskopi menunjukkan ciri kumpulan penyerapan metemoglobin. Apabila keracunan dengan naftalena dalam air kencing dikesan (5-naftol. Dalam kes ringan, sianosis hilang beberapa jam selepas pemberhentian bahan toksik. Namun, dalam kes yang teruk, ia dapat bertahan selama berhari-hari dan berakhir dengan anemia hemolitik akut, dan kulit menjadi kotor akibat penyakit kuning warna icteric atau naungan verdin.

Apabila sianosis jenis methemoglobin tidak hilang sepanjang tempoh neonatal dan tidak mendedahkan sebab-sebab lain, seseorang juga harus ingat diagnosis diagnosis methemoglobinemia keluarga yang jarang berlaku. Ini adalah hasil daripada rasa malu enzim - paling kerap penurunan aktiviti diaforase diphosphopyridine atau adanya hemoglobin yang tidak normal M. Jumlah metemoglobin pada kanak-kanak seperti itu dapat mencapai hingga 40-50% dengan norma 1.7%. Fakta penting yang membantu diagnosis adalah hakikat bahawa, walaupun terdapat sianosis yang signifikan, kanak-kanak berkembang dengan baik, aktiviti mereka normal, mereka tidak mempunyai keluhan yang signifikan.

Segitiga nasolabial biru pada bayi baru lahir - menyebabkan biru

Segitiga nasolabial biru pada bayi yang baru lahir adalah kejadian yang sangat biasa, selalunya ia tidak membahayakan kesihatan bayi. Ibu dan Ayah diminta untuk mengetahui bahawa bertukar menjadi biru di sekitar mulut pada bayi yang baru lahir boleh menjadi gejala gangguan fungsi jantung, saluran darah dan sistem pernafasan.

Bayi yang baru lahir mempunyai segitiga nasolabial biru

Di manakah segitiga nasolabial?

Bahagian wajah yang dibatasi oleh lipatan di sisi hidung dan mulut, mulut di bawah dan hidung di atas, biasanya disebut segitiga nasolabial. Di tempat ini, bekalan darah tisu berkembang dengan baik, kerana terdapat sejumlah besar saluran dan arteri.

Biru di sekitar mulut bayi pada bulan ke-1 selepas kelahiran dapat dilihat dengan ketara apabila bayi menjerit terlalu lama dan terlalu kuat. Dalam pediatrik, keadaan ini disebut sianosis paru-paru, kejadiannya dijelaskan sebagai berikut: ketika seorang anak menjerit, kadar oksigen dalam darahnya mulai menurun dengan ketara, kapilari kecil dipenuhi dengan darah selama tempoh ketegangan yang sengit, dan mereka sangat jelas terlihat melalui kulit nipis. Sianosis seperti itu hilang sebaik sahaja bayi berhenti menjerit.

Risau atau tidak

Sianosis berhampiran segitiga nasolabial pada bayi baru lahir secara saintifik disebut acrocyanosis (sianosis periferal). Ia boleh menjadi fisiologi atau patologi. Selalunya, diagnosis ini diperhatikan pada bayi yang dilahirkan sebelum waktunya, atau pada bayi yang kelahirannya rumit.

Punca

Biru di sekitar mulut pada bayi yang baru lahir adalah norma, yang sering dipicu oleh kelahiran sukar yang menyebabkan hipoksia atau sesak nafas..

Nota! Sekiranya seluruh wajah bayi sentiasa berubah menjadi biru, atau ketika bayi sudah berusia satu tahun, anda perlu memberi perhatian doktor kepada ibu bapa bagaimana ibu menjalani kehamilan, sekiranya terdapat kelewatan dalam perkembangan janin, bagaimana proses kelahirannya berjalan. Sekiranya anak yang baru lahir mempunyai patologi jantung, atau ibu bapanya mempunyai kebimbangan, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin.

Bukan sahaja ketenangan fikiran mereka sendiri, tetapi juga kesihatan bayi bergantung pada penjagaan ibu bapa. Untuk menjadi perhatian tidak bermaksud panik ketika melihat bagaimana remah-remah menjadi biru di sekitar mulut. Adalah perlu untuk mengawal momen seperti itu:

  • Adakah irama pernafasan bayi telah berubah;
  • Adakah batuk yang kuat;
  • Adakah rasa mengantuk dan kelesuan terdapat di bahagian remah;
  • Perlu juga diperiksa dengan teliti bahagian tubuh yang lain, tidak boleh kelihatan biru.

Biru di sekitar mulut kanak-kanak

Fisiologi

Penyebab fisiologi adalah semula jadi dan bukan merupakan gejala penyakit. Sianosis pada bayi boleh muncul kerana pengaruh faktor-faktor seperti:

  1. Tekanan semasa menghisap susu. Semasa menyusu, bayi harus berusaha sedaya upaya untuk menyedut semua susu, saluran di sekitar mulut mengembang dengan ketara dan menjadi sangat ketara di bawah kulit halus.
  2. Kegembiraan emosi yang berlebihan dan keterlaluan emosi. Emosi yang berlebihan selalu menimbulkan penyempitan saluran darah, yang mengakibatkan penurunan kepekatan oksigen dan lipatan nasolabial kebiruan.
  3. Kesan sejuk. Sekiranya ibu bapa tidak mematuhi rejimen suhu yang disyorkan, anak tersebut berisiko tinggi mengalami vasospasme, yang mengakibatkan sianosis pada kawasan nasolabial. Sekiranya remah menjadi biru di seluruh mulut, ini adalah tanda pertama bahawa dia sangat sejuk. Selain wajah, lengan dan kaki boleh menjadi kebiruan. Sekiranya perubahan seperti itu diperhatikan semasa berpakaian atau selepas prosedur air, perlu menghangatkan bayi. Sekiranya warna biru hilang, maka semuanya teratur.

Penting! Kebiruan fisiologi segitiga nasolabial cukup cepat. Sekiranya ibu bapa melihat perubahan warna kulit di tempat lain di badan, mereka harus segera mendapatkan bantuan perubatan.

Neurologi

Segitiga biru di seluruh mulut pada bayi yang baru lahir dapat muncul kerana melahirkan anak yang sukar, ketika edema intrakranial akan diamati, serta dengan perkembangan pusat otak pernafasan dan neuro-vegetatif yang tidak mencukupi. Dalam kes neurologi seperti ini, penekanan refleks penghisap dan kelopak mata biru akan kelihatan..

Sebabnya adalah patologi

Mengapa bayi bertukar menjadi biru di sekitar mulut? Penyebab sifat patologi boleh berlaku: peningkatan tekanan intrakranial, kecederaan kepala, penyakit paru-paru dan bronkus, radang paru-paru, penyakit jantung kongenital.

Bayi muka biru

Apa itu sianosis?

Sianosis kulit yang berpanjangan, atau sianosis segitiga nasolabial pada bayi adalah perubahan pigmentasi kulit di sekitar mulut, di bawah hidung dan bibir bawah, kadang-kadang mungkin terdapat bintik bujur gelap di kawasan mata.

Sebabnya adalah jumlah hemoglobin yang ditukar dalam darah kapilari yang terlalu tinggi atau adanya hemoglobin patologi. Kulit dan membran mukus di mulut dan hidung menjadi lebih gelap. Perkara ini dapat dilihat terutamanya ketika bayi baru lahir seminggu dari kelahiran.

Bayi itu menangis, segitiga nasolabialnya berubah menjadi biru

Apabila doktor sangat diperlukan

Apabila berwarna biru di mulut bayi yang menyusu, ini harus memberi amaran kepada ibu bapa:

  1. Biru tajam muncul, dagu bergetar di bahagian remah, tangan dan kaki gemetar, anak menjadi cemas, tidak ketawa. Ini mungkin merupakan gejala penyakit jantung..
  2. Bayi mempunyai selsema yang panjang, disertai dengan sesak nafas, berdehit, pernafasan berat, sianosis yang ketara. Ini mungkin menunjukkan permulaan radang paru-paru..
  3. Kulit bayi itu menjadi putih, berdehit kuat, tanda-tanda sesak nafas, kawasan berhampiran hidung menjadi biru, sukar baginya untuk bernafas.

Apa yang boleh dibuat

Cadangan:

  • Sekiranya kulit menjadi biru setelah mandi, atau ketika bayi membeku, anak perlu berpakaian, hangat, dan warna biru harus berlalu;
  • Perhatikan pukul berapa hari segitiga nasolabial bayi menjadi biru;
  • Sekiranya kulit di hidung sentiasa berwarna biru, perlu dilakukan perundingan segera dengan pakar pediatrik..

Apa yang membincangkan masalah Komarovsky

Seorang doktor terkenal mengatakan bahawa sianosis di sekitar mulut pada anak kecil mungkin muncul kerana jarak kapal, dan juga merupakan gejala perkembangan patologi jantung. Pediatrik menasihatkan untuk melakukan ultrasound jantung bayi untuk keselesaannya sendiri.

Maklumat tambahan. Doktor menyatakan bahawa semua wanita hamil dalam tempoh melahirkan bayi harus menjaga diri dan kesihatan bayi. Dia menasihatkan untuk mematuhi artikel diet seimbang, yang akan memberi buah yang tumbuh dengan semua vitamin dan mineral yang diperlukan..

Pencegahan

Peraturan berikut akan membantu mencegah sianosis segitiga nasolabial pada bayi yang menyusu:

  • Mengikuti diet yang betul oleh ibu menyusu (dengan HB);
  • Mematuhi rutin harian;
  • Berjalan-jalan lama di udara segar;
  • Tidur siang dan malam yang penuh, lebih baik jika anak tidur di dekat tingkap terbuka (pada musim panas).

Sekiranya bayi yang baru lahir berubah menjadi biru di sekitar mulut, dalam kebanyakan kes ini tidak membahayakan kesihatannya, tetapi boleh menjadi gejala patologi yang serius. Oleh itu, sekiranya terdapat keraguan mengenai kesihatan bayi, ibu bapa harus mendapatkan nasihat pakar pediatrik.

Sianosis pada bayi baru lahir

Sianosis periferal (sianosis lengan dan kaki) berlaku apabila seorang kanak-kanak beku atau mempunyai kesihatan yang buruk dengan alasan apa pun. Ia mesti dibezakan dari sianosis pusat, penunjuknya adalah lidah berwarna kebiruan yang seragam, yang dikaitkan dengan penurunan tekanan separa oksigen dalam darah arteri.

Sianosis pusat hanya dapat diakui secara klinikal jika kepekatan penurunan Hb dalam darah melebihi 5 g / dl, oleh itu ia kurang ketara jika anak menderita anemia.
Secara klinikal, ia hanya dapat dilihat secara berkala dan sukar dikenal pasti dengan pasti; jika ada keraguan yang diungkapkan oleh ibu bapa atau profesional penjagaan kesihatan, perlu dilakukan pengesahan nadi oksigen pada bayi yang normal. Sianosis yang berterusan pada bayi yang sihat selalu menjadi tanda penyakit jantung struktural..

Sianosis pada bayi baru lahir dengan RDS (kadar pernafasan> 60 per minit) mungkin disebabkan oleh pelbagai sebab.
• Penyakit jantung - kecacatan jantung kongenital sianotik ("biru").
• Penyakit sistem pernafasan, seperti kekurangan surfaktan, aspirasi mekonium, hipoplasia paru-paru, dll..
• PLGN - pelanggaran penurunan rintangan pada saluran paru-paru selepas kelahiran.
• Jangkitan - septikemia, streptokokus kumpulan B dan mikroorganisma lain.
• Gangguan metabolik kongenital - asidosis metabolik dan kejutan.
• Polisitemia.

Pada masa neonatal, sianosis jantung boleh disebabkan oleh pelbagai sebab:
• Pengurangan aliran darah di paru-paru - bayi mungkin mempunyai peredaran paru yang bergantung pada saluran yang bergantung pada aliran darah dari kiri ke kanan melalui ductus arteriosus. Mereka mungkin mengalami sianosis teruk apabila saluran ditutup sejurus selepas kelahiran.
• Pencampuran patologi bahagian darah vena sistemik dan paru-paru - pada kebanyakan bayi sianosis dikesan dalam dua hari pertama selepas kelahiran. Dengan peralihan arteri besar, peredaran sistemik dan paru berlaku secara selari, tetapi harus ada pencampuran darah antara kedua lingkaran peredaran darah.

Diagnosis penyakit jantung kongenital sianotik dapat disahkan dengan ujian hipoksia (pencucian nitrogen) jika eokokardiografi terperinci tidak mungkin. Bayi diletakkan dalam medium yang mengandungi 100% oksigen selama 10 minit. Sekiranya paO2 di arteri radial kanan tetap rendah (

Sianosis pada bayi baru lahir. Punca sianosis dan rawatan

Sianosis disebut kulit kebiruan di bahagian tubuh yang berlainan. Ia tidak boleh dikelirukan dengan kemerahan semasa tangisan bayi, ketegangan, batuk, dengan ruam jeragat yang berbeza.

Anak paling kerap mengalami sianosis segitiga nasolabial dan bawah mata. Ini disebabkan kulit nipis yang melewati dirinya berubah di tempat tidur kapilari. Sianosis ringan pada kanak-kanak di bawah satu tahun tidak dianggap sebagai patologi. Ini mungkin berlaku dengan keseimbangan penggunaan oksigen yang terganggu sementara.

Mengapa sianosis berlaku pada kanak-kanak?

Penyebab warna kebiruan kulit adalah pengumpulan hemoglobin yang dipulihkan dalam darah dan bukannya oxyhemoglobin. Ia mengubah warna darah kerana tidak dapat mengikat dan membawa oksigen.

Patologi yang dihasilkan disebut hipoksia atau kebuluran oksigen. Sianosis adalah salah satu manifestasi klinikal hipoksia..

Mekanisme pendidikan pada kanak-kanak tidak berbeza dengan orang dewasa. Terdapat penyakit kanak-kanak, jarang dan tidak biasa bagi tubuh orang dewasa. Mereka menyumbang kepada pelbagai jenis hipoksia, disertai dengan manifestasi klinikal yang tidak sama..

Bilakah sianosis pusat?

Sianosis pusat (umum, meresap) selalu dikaitkan dengan gangguan peredaran kardiopulmonari, bergantung pada kemampuan pampasan struktur jantung dan tisu paru-paru (alveoli).

Pada bayi baru lahir, bentuk sianosis ini berlaku dengan:

  • kecacatan jantung kongenital yang menghalang bekalan darah ke paru-paru;
  • kekurangan surfaktan alveolar akut, yang menyekat pengembangan lengkap lobus paru;
  • aspirasi cecair pada bronkus, sesak nafas yang dihasilkan diikuti oleh atelektasis paru-paru.

Bayi tidak dapat batuk lendir dari nasofaring. Sebarang jangkitan pernafasan merumitkan pernafasan. Mengarah kepada penyumbatan mekanikal saluran pernafasan atas.

Rawan cincin laring terbentuk sepenuhnya hanya tiga tahun. Sebelum ini, dinding laring lembut, keradangan cepat turun ke trakea dan menyebabkan pembengkakan dan penyempitan (stenosing croup). Kanak-kanak itu tersedak. Bentuk sianosis ini juga disebut pernafasan. Ia selalu disertai dengan segitiga nasolabial sianotik..

Sianosis segitiga nasolabial adalah gejala hipoksia yang serius.

Keradangan paru-paru pada anak cenderung merebak di dalam lobus. Pada masa yang sama, sebahagian besar tisu paru-paru dikecualikan daripada bernafas. Mekanisme pampasan pada kanak-kanak belum berkembang, jadi kekurangan oksigen cepat terjadi.

Asma bronkial dengan serangan asma yang kerap bertambah buruk semasa remaja. Penyempitan mekanikal bronkus menyebabkan wajah berwarna biru.

Kecederaan tengkorak yang berlaku semasa melahirkan menyebabkan pendarahan dan edema serebrum, mungkin disertai dengan sianosis meresap. Ia dipanggil serebrum.

Gambaran sianosis umum adalah tipikal untuk meracuni anak dengan produk pembersih, tablet.


Semasa menyimpan ubat di tempat yang mudah diakses untuk orang kecil yang ingin tahu, ibu bapa sangat berisiko

Kanak-kanak itu, mengambil bahan beracun di dalamnya, menyebabkan hipoksia tisu. Ia dicirikan oleh sekumpulan enzim tisu yang diperlukan untuk penyerapan O2 oleh sel dengan jumlah hemoglobin dan oksigen dalam darah yang mencukupi. Mekanisme serupa berfungsi dalam alkoholisme remaja, ketagihan dadah.

Bentuk hipoksia gemik ditunjukkan oleh sianosis biru yang tersebar sekiranya terdapat anemia pada kanak-kanak dan remaja prasekolah, dengan mabuk bayi dari kepekatan nikotin di udara, ketika berada di dalam api. Sianosis segitiga nasolabial secara tidak langsung menunjukkan sifat pusat lesi.

Salah satu jenis sianosis metabolik dapat dianggap sebagai kaitan dengan kehadiran methemoglobin dalam darah semasa kejang tetanik pada bayi baru lahir. Pada masa yang sama, kepekatan kalsium menurun dan fosfat tumbuh..

Tahap kegagalan pernafasan dan sianosis kulit

Dalam kegagalan pernafasan, 3 darjah dibezakan. Untuk menentukannya, prevalensi sianosis pada kulit kanak-kanak penting:

  • darjah pertama - terdapat sianosis tidak stabil di kawasan perioral, hilang setelah menghirup campuran oksigen-udara yang terdiri daripada 50% O2;
  • darjah kedua - selain bibir, sianosis merebak ke tangan, wajah, setelah menyedut campuran tidak hilang, tetapi dapat dihilangkan dengan bantuan khemah oksigen;
  • darjah ketiga - sianosis meresap, tidak hilang menggunakan kaedah rawatan penyedutan.

Sianosis periferal

Gambaran klasik sianosis periferal diperhatikan dalam penyakit Raynaud pada gadis remaja. Kekejangan arteri dan kapilari paroxysmal yang sempit dan tangan menyebabkan klinik ciri: kebiruan, keputihan, kemudian kemerahan jari.

Pelbagai gejala khas periferal adalah akrosianosis - putaran serentak jari dan jari kaki biru, bibir dan ruang perioral, telinga, dan hujung hidung. Jenis ini adalah ciri kanak-kanak dengan kecacatan jantung:

  • stenosis mitral;
  • penutupan saluran botal atau foramen interventrikular;
  • kekurangan injap tricuspid;
  • kecacatan gabungan.


Hipoksia peredaran darah berkembang dengan peredaran yang terganggu, kelemahan miokardium, kegagalan jantung

Sebagai tambahan kepada acrocyanosis, ciri:

  • batuk,
  • takikardia,
  • aritmia,
  • bengkak pada kaki dan kaki (sekiranya berlaku dekompensasi).

Apakah cara untuk mendiagnosis penyebab sianosis pada kanak-kanak?

Sekiranya sianosis dikesan pada badan kanak-kanak, pakar pediatrik menetapkan:

  • berunding dengan pakar rheumatologi jantung;
  • Ultrasound jantung dan kelenjar timus;
  • ujian darah untuk kandungan sel darah merah dan hemoglobin, adanya bentuk hemoglobin yang tidak biasa;
  • elektrolit darah;

Sekiranya sianosis, pakar neurologi memeriksa semua bayi yang baru lahir.

Ciri-ciri dalam rawatan kanak-kanak dengan sianosis

Asas rawatan adalah kesan yang disasarkan pada penyebab penyakit. Untuk mengurangkan sianosis, doktor menilai keberkesanan terapi.

Untuk secara langsung menghilangkan hipoksia, pernafasan dilakukan dengan campuran udara yang kaya dengan oksigen, di dalam - koktel oksigen. Pusat peranakan dan unit rawatan rapi hospital kanak-kanak dilengkapi dengan khemah dan ruang oksigen khas. Pada mereka, anak itu dapat bergerak dengan bebas, dia tidak "terikat" pada selang bekalan peranti.

Apa yang perlu dicari ibu bapa?

Sianosis pada anak kecil muncul dengan keadaan beku, demam. Ia berlalu dengan pemanasan dan normalisasi. Perubahan sedemikian harus dicegah dengan mengawal pakaian anak mengikut cuaca dan mobiliti..

Perkembangan tercekik dan sianosis tiba-tiba memerlukan panggilan ambulans. Sekiranya sebelum itu ada hidung berair, serak, maka kita dapat menganggap kekalahan palsu. Sebelum ketibaan ambulans, disarankan untuk duduk di dalam bilik mandi bersama bayi, dengan kelembapan yang tinggi di sana dengan air panas. Anda boleh membuat mandi kaki atau tangan.


Anda boleh menggunakan alat sedut rumah dengan kelembapan yang mencukupi

Kaedah pertolongan untuk asma bronkial harus selalu anda bawa.

Sekiranya kecacatan jantung dikesan, anda perlu mengikuti cadangan pakar bedah jantung untuk rawatan pembedahan kanak-kanak.

Untuk mengelakkan anemia, perlu memberi anak setiap hari buah-buahan dalam bentuk buah-buahan segar dan beri, jus. Pada musim sejuk, minum kompot, minuman buah. Anda tidak boleh mengamalkan vegetarian atau diet lain pada anak anda. Dia memerlukan daging dan susu untuk perkembangan yang betul..

Video mengenai kecacatan jantung kongenital - penyebab sianosis yang paling biasa pada kanak-kanak:

Kemunculan gejala seperti sianosis harus memberi amaran kepada ibu bapa. Diagnosis tepat pada masanya membolehkan anda menjaga anak yang sihat.

Sianosis pada bayi baru lahir atau sianosis adalah pewarnaan pada kulit, kuku, selaput lendir dalam warna kebiruan, yang disebabkan oleh peningkatan kandungan hemoglobin yang dipulihkan dalam darah. Sianosis bukanlah penyakit, melainkan gejala pelbagai penyakit. Sekiranya jumlah hemoglobin yang pulih dalam darah adalah 5% atau lebih, sianosis mungkin berlaku. Secara umum, sianosis berlaku jika darah tidak cukup beroksigen. Dengan hemoglobin normal dalam darah, sianosis menunjukkan penurunan jumlah oksigen yang diangkut melalui darah, yang mengancam hipoksia.

Pada masa ini, penyebab sianosis yang paling biasa adalah kegagalan pernafasan (pengudaraan yang lemah) dan kegagalan peredaran darah. Sianosis pada bayi baru lahir, sebagai peraturan, adalah akibat langsung. Pada gangguan pernafasan primer, sianosis mempunyai sedikit plum akibat pengembangan kapilari kulit. Pada gangguan peredaran darah primer, sianosis, sebagai peraturan, mempunyai warna yang lebih gelap. Sebarang perubahan warna kulit pada bayi baru lahir dinilai oleh. Noda kulit biru juga dapat disebabkan oleh keracunan dengan pelbagai bahan kimia, seperti nitrit dan sulfonamida, yang menyekat kemampuan hemoglobin untuk mengikat oksigen. Dalam bentuk akut, penyakit itu timbul sebagai akibat dari perjuangan dan jelas menunjukkan kegagalan pernafasan. Kepekatan oksigen dalam darah tercermin pada warnanya. Sekiranya darah teroksidasi mengambil nada merah, maka tanpa oksigen bertukar menjadi biru. Oleh itu, dengan kekurangan oksigen, iaitu hipoksia, warna kulit, membran mukus dan bibir berubah.

Jenis-jenis Sianosis

Sianosis terdiri daripada jenis berikut:

  • Sianosis pusat (atau sianosis meresap) ditentukan di seluruh badan, terbentuk kerana gangguan peredaran darah, serta fungsi pernafasan paru-paru.
  • Sianosis periferi dikaitkan dengan gangguan fungsi arteri, lengan (penyakit Raynaud), iskemia tisu pada kaki (aterosklerosis obliterans). Sebagai peraturan, anggota badan sejuk ketika disentuh. Ia boleh berlaku dengan kehilangan nada vena oleh saluran muka (di pipi, hidung dengan alkoholisme kronik dan kerosakan hati yang teruk).
  • Acrocyanosis sebagai sejenis sianosis hanya muncul pada titik yang melampau: di telinga, jari, bibir, sayap hidung. Varieti ini menyertai kegagalan jantung kronik dan disebabkan oleh kesesakan vena..
  • Pelbagai bentuk tempatan sering diperhatikan semasa pemeriksaan nasofaring dan faring, alat kelamin yang disasarkan.

Contoh sianosis tempatan mungkin adalah tahap radang dingin pada kaki atau tangan. Selepas pemanasan berikutnya, bekalan darah kepada seseorang pulih sepenuhnya, dan sianosis cepat hilang. Kebiruan pada pelbagai kawasan kulit wajah atau anggota badan boleh disebabkan oleh mikrotrombosis vaskular atau trombophlebitis.

Pencegahan sianosis pada bayi baru lahir

Gejala sianosis sering menyebabkan serangan asma. Untuk memudahkan mereka, anda harus:

  • Berikan udara segar maksimum.
  • Terus menjalani pemeriksaan khas oleh doktor untuk pelbagai penyakit kronik.

Sianosis pada bayi dan bayi baru lahir memerlukan tindak balas segera, rawatan perubatan. Sianosis selalunya disebabkan oleh sesak nafas pada anak kecil dan memerlukan pemulihan saluran pernafasan sepenuhnya. Sehubungan itu, kanak-kanak harus selalu berada di bawah pengawasan penjaga. Sianosis diperhatikan pada kanak-kanak sejurus selepas melahirkan anak. Dia tidak seharusnya mempunyai masalah dengan jantung dan pernafasannya. Kadang-kadang sianosis disebabkan oleh buruh fizikal semasa bersalin yang sukar. Kecacatan jantung yang serius pada kanak-kanak hari ini biasanya diakui sudah berada pada tahap kehidupan janin. Mereka memerlukan rawatan pembedahan - sejurus selepas kelahiran bayi, atau selama beberapa hari setelah kelahiran (bergantung pada jenis kecacatan).

Orang yang sihat mempunyai sedikit warna merah jambu, dan penampilan sianosis yang tidak menyenangkan di atasnya harus memberi amaran kepada pesakit. Kulit biru di kawasan segitiga nasolabial dianggap sebagai penyakit biasa dan dijumpai pada orang dewasa dan kanak-kanak kecil. Mengapa sianosis muncul, dan penyakit apa yang dapat ditunjukkan? Semua ini akan dibincangkan dalam artikel ini..

Tanda-tanda utama

Kemerosotan kesihatan manusia sering disertai dengan manifestasi kulit tertentu, yang bertindak balas terhadap kerosakan yang timbul dalam fungsi organ dalaman. Selalunya, pada peringkat awal perkembangan penyakit berbahaya, gejala ini tersembunyi.

Amalan perubatan menunjukkan bahawa pada sesetengah pesakit, sianosis di kawasan nasolabial wajah atau sianosis muncul secara beransur-ansur. Pada mulanya, perubahan warna hampir tidak dapat dilihat, lama-kelamaan ia menjadi lebih ketara. Terdapat kes-kes apabila perubahan warna normal di kawasan ini terjadi dengan cukup mendadak.

Di lokasi segitiga nasolabial, banyak saluran darah vena dan arteri tertumpu. Itulah sebabnya kemunculan sianosis di kawasan ini adalah tanda patologi serius sistem jantung atau kerosakan sistem pernafasan.

Pada kanak-kanak kecil, sianosis di kawasan nasolabial paling sering disebabkan oleh hipoksia dan patologi lain yang berlaku semasa melahirkan bayi atau semasa melahirkan anak.

Ciri-ciri manifestasi penyakit pada orang dewasa dan kanak-kanak

Menurut amalan pediatrik, sedikit perubahan warna di kawasan nasolabial bayi yang baru lahir sering dianggap sebagai norma. Teduhan sianotik yang sedikit boleh disebabkan oleh tangisan anak yang kuat, yang berlangsung lama. Warna kulit ini muncul kerana keanehan paru-paru bayi..

Kerana tangisan yang kuat, aliran oksigen yang normal terganggu, yang menyumbang kepada penampilan kebiruan. Dengan bertambahnya usia, gejala ini hilang dengan sendirinya. Sekiranya, ketika bayi berusia 1 tahun, sianosis saluran selepas menangis masih dapat diperhatikan, disarankan untuk berjumpa dengan pakar pediatrik yang berpengalaman mengenai masalah ini.

Juga, sianosis yang tidak membimbangkan pada bayi boleh berlaku disebabkan oleh ciri semula jadi seperti kulit yang terlalu ringan atau nipis di kawasan segitiga nasolabial. Urat kecil kelihatan jelas melalui lapisan kulit yang nipis, dan lipatan di atas bibir kelihatan sedikit biru. Ketika mereka bertambah tua, gejala ini hilang tanpa jejak.

Menurut amalan perubatan, sianosis pada bayi sering terjadi akibat proses berlarutan. Menurut pakar pediatrik yang berpengalaman, keadaan ini tidak dianggap berbahaya bagi nyawa bayi, ia akan hilang sendiri setelah beberapa hari.

Antara sebab fisiologi yang boleh menyebabkan sianosis pada orang dewasa dan anak kecil, terdapat:

  • hipotermia teruk badan;
  • berada pada ketinggian untuk masa yang lama;
  • kekurangan pengambilan.

Sianosis kulit yang disebabkan oleh sebab-sebab ini biasanya tidak berbahaya. Setelah menormalkan kerja organ dan sistem badan, ia berjalan dengan sendirinya.

Punca patologi

Antara penyebab patologi kemunculan sianosis bahagian nasolabial wajah pada bayi baru lahir perlu diperhatikan:

  • Patologi kongenital sistem kardiovaskular.
  • Menghidap penyakit bronkus dan paru-paru, seperti radang paru-paru, radang paru-paru, atau laringitis. Kadang kala, topeng oksigen khas digunakan untuk membetulkan sistem pernafasan.
  • Titik yang terpisah perlu diperhatikan seperti patologi sistem jantung bayi yang baru lahir sebagai tingkap bujur terbuka. Dengan tingkap bujur terbuka pada kanak-kanak, pakar pediatrik mengesyorkan memberi bayi dengan baik. Tinggal lama di udara segar akan meringankan keadaan pesakit kecil.
  • Selalunya, patologi ini hilang sendiri setelah tahun pertama kehidupan bayi. Sianosis hilang dengannya.
  • Reaksi alergi yang teruk yang menyumbang kepada gangguan fungsi sistem pernafasan.
  • Tahap besi rendah di.
  • Semasa mendiagnosis salah satu sebab yang disenaraikan, adalah penting untuk memantau kesihatan bayi secara berkala dengan mengunjungi doktor yang merawat.
  • Pengambilan barang kecil oleh bayi boleh menyebabkan kesukaran bernafas. Akibatnya, bahagian nasolabial sering bertukar menjadi biru. Sekiranya masalah ini dikesan, perlu segera membawa anak ke kemudahan perubatan di mana dia akan dibantu.

Sekiranya bahagian muka nasolabial tiba-tiba berubah menjadi biru pada orang dewasa, anda harus segera berjumpa doktor. Selalunya, sianosis menunjukkan kehadiran dalam badan yang serius, yang sering mengancam nyawa. Harus diingat bahawa sianosis kawasan nasolabial pada orang dewasa sering disertai dengan penampilan kulit biru dan selaput lendir di bahagian lain badan.

Menurut pengamal, seseorang tidak dapat melihat penampilan sianosis pada segitiga nasolabial sebagai patologi bebas.

Perubahan warna kulit hanya merupakan gejala penyakit tertentu. Untuk memerangi kebiruan, penting untuk mendiagnosis penyakit yang betul.

Semasa menonton video, anda akan belajar mengenai segitiga nasolabial

Apabila terdapat gejala yang membimbangkan, penting untuk diingat bahawa seseorang sering tidak dapat mengatasi sendiri patologi yang menyebabkan kebiruan pada segitiga nasolabial. Oleh itu, dia harus segera meminta pertolongan dari pakar yang baik..

Sianosis menampakkan dirinya dalam warna kebiruan yang dapat diambil kulit, khususnya, di kawasan segitiga nasolabial.

Dengan sianosis, ujian menunjukkan peningkatan hemoglobin, dan oleh itu darah kapilari menjadi gelap.

Sianosis boleh menjadi gejala yang dimanifestasikan pada penyakit yang ditandai dengan peningkatan hemoglobin dalam darah dengan besi besi.

Selalunya, sianosis menampakkan diri dengan peningkatan darah hemoglobin yang dipulihkan hingga lima puluh gram per liter, dan mungkin lebih banyak lagi, dengan norma hingga tiga gram per liter. Pelanggaran serupa mungkin berlaku dengan keabnormalan hemoglobin kongenital.

Sianosis boleh berlaku disebabkan oleh beberapa faktor luaran, misalnya, ia boleh menjadi musim sejuk. Pada bayi baru lahir, sianosis sering diperhatikan dengan perkembangan sistem pernafasan yang tidak mencukupi. Kadang-kadang sianosis boleh berlaku dengan pendedahan yang berpanjangan ke ketinggian tinggi, kerana kerana kekurangan oksigen, reaksi pelindung tubuh dapat berfungsi dan jumlah sel darah merah akan meningkat. Keadaan ini (polyglobulia) tidak membahayakan kesihatan..

Sebaliknya, sianosis mungkin merupakan tanda penyakit tertentu, khususnya, trombophlebitis, epilepsi, asma bronkial, radang paru-paru, difteria, kejutan, edema Quincke, kolera, wabak.

Sianosis berdasarkan asal boleh menjadi pusat (paru) dan periferal (jantung).

Dengan manifestasi, ia boleh menjadi umum dan tempatan.

Gejala Sianosis

Dengan sianosis periferal di kapilari, aliran darah menjadi perlahan dan tisu menerima lebih banyak oksigen, sehingga darah tepu dengan karbon dioksida, yang paling sering terjadi akibat kegagalan jantung, di mana terdapat aliran keluar darah vena yang perlahan.

Sekiranya darah arteri tidak menerima tepu penuh, sianosis pusat berlaku, sementara tahap pembatasannya mungkin kurang dari 85% dari norma. Sekiranya setiap wajah gelap, sianosis hanya dapat dilihat apabila indikatornya kurang dari 75%. Sianosis sedemikian berkembang dengan kecacatan jantung apabila darah arteri dan vena bercampur, serta dengan kegagalan pernafasan.

Penyebabnya, yang boleh berlangsung dari sepuluh minit hingga sehari, mungkin adalah serangan asma bronkial yang teruk atau radang paru-paru akut..

Untuk sianosis, manifestasi yang berlaku secara beransur-ansur membawa kepada penyakit kronik paru-paru dan jantung. Oleh kerana sianosis sering terjadi pada kegagalan jantung dan pernafasan, ia dianggap sebagai gejala penyakit otot jantung kongenital..

Sianosis sering dinyatakan dalam penyakit paru-paru kronik, apabila pemadatan tisu paru-paru menyebabkan pelanggaran pertukaran gas. Dalam darah, tahap hemoglobin meningkat, yang bergabung dengan karbon dioksida dan melambatkan aliran darah. Polisitemia menimbulkan peningkatan tahap sel darah merah, dan darah likat penuh dengan pelbagai komplikasi.

Sianosis segitiga nasolabial pada kanak-kanak

Apabila sianosis segitiga nasolabial dikesan pada kanak-kanak, anda harus menghubungi pakar pediatrik yang akan menetapkan pemeriksaan yang diperlukan, berunding dengan pakar kardiomematologi pediatrik, pemeriksaan ultrasound jantung juga penting. Di samping itu, ultrasound kelenjar timus diresepkan, ujian darah dilakukan dan rujukan dibuat kepada pakar neurologi pediatrik.

Dalam banyak kes, pada bayi baru lahir, sianosis segitiga nasolabial juga diperhatikan pada anak yang sihat sepenuhnya. Kulit bayi yang nipis membolehkan pleksus vena "bersinar" dengan sendirinya.

Perkembangan dan perkembangan sianosis memerlukan penggunaan terapi oksigen. Rawatan yang optimum biasanya mengurangkan manifestasi sianosis, atau hilang sama sekali.

Pada kanak-kanak yang menderita penyakit jantung kongenital, sianosis berterusan adalah mungkin, yang hanya dapat diperbaiki dengan pembedahan.

Sekiranya sianosis pada kanak-kanak muncul kerana peredaran darah yang perlahan, anda harus membuat topeng yang dicampurkan dari bahagian yang sama dengan jus aloe dan madu, yang digunakan selama seperempat jam.

Berjalan di udara segar membantu mencegah penyakit. Walau bagaimanapun, tidak boleh dibenarkan hipotermia.

Sianosis adalah warna kulit dengan ciri kebiruan. Ia merebak ke selaput lendir, kulit bibir, tangan, hidung. Dan hari ini kita akan membincangkan mengapa terdapat sianosis pada anak yang baru lahir dan orang dewasa, mengenai rawatan dan gejalanya.

Apa itu sianosis?

Dengan sianosis, darah berubah menjadi merah akibat ketepuannya dengan oksigen, tetapi jika mengandungi lebih banyak hemoglobin dan karbon dioksida patologi, maka warnanya hampir dengan warna biru. Akibat fakta bahawa darah sedikit diperkaya dengan oksigen, ia tidak membekalkan isipadu yang diinginkan ke seluruh bahagian tubuh, yang menjadi hasil sianosis, yang berkembang akibat hipoksia.

Tahap kekurangan oksigen yang teruk disertai dengan sesak nafas dan, dengan pertolongan awal, membawa akibat yang berbahaya bagi kesihatan dan kehidupan. Seterusnya, bincangkan mengenai sianosis meresap, sianosis pusat dan periferal, sejuk dan panas, dan jenis simptom lain..

Ragamnya

Sianosis dibahagikan kepada bentuk kejadian:

  1. Tengah. Darah arteri tidak menerima oksigen yang mencukupi. Bentuk ini sering didiagnosis dengan eritrosit atau patologi pernafasan..
  2. Tempatan Peredaran darah terganggu di satu bahagian badan. Bentuk sianosis tempatan dengan peredaran mikro, tetapi kadang-kadang dengan jenis ventrikel kanan.

Gejala ini juga dibahagikan dengan penyetempatan:

  • periorbital (mempengaruhi kawasan mata);
  • sianosis anggota badan;
  • perioral (dilokalisasi di mulut);
  • acrocyanosis (jari kaki);
  • umum;
  • umum.

Kami akan menerangkan lebih lanjut bagaimana mengenali sianosis segitiga nasolabial, bibir, kulit, muka, kaki dan tangan.

Cara mengenal pasti di rumah

Kawasan di mana sianosis biasa menjadi biru atau bahkan ungu. Gejala lain tidak secara khusus dikaitkan dengan manifestasi sianosis, tetapi boleh digabungkan dengan tanda-tanda kekurangan oksigen. Dengan sianosis pusat, kadang-kadang sindrom jari gendang juga muncul.

Salah satu keadaan berbahaya adalah kegagalan ventrikel kiri. Dengan patologi kardiologi ini, sianosis akan disertai oleh:

  • pembesaran jantung,
  • mendengar 2 nada di arteri pulmonari,

Seperti yang telah disebutkan, sianosis berlaku pada kegagalan jantung, sering disertai dengan sesak nafas, takikardia dan tanda-tanda lain. Apa penyakit lain yang dapat ditunjukkan oleh sianosis?.

Penyakit dan gangguan

Sianosis tidak pernah berlaku sebagai gejala bebas; selalu disebabkan oleh beberapa jenis penyakit. Oleh itu, sianosis tempatan dikaitkan dengan trombophlebitis pada bahagian ekstrem dan penyumbatan vaskular di bahagian badan. Pelanggaran pusat berlaku lebih kerap, tetapi alasan dalam kes ini tidak kurang serius:

  • asma;
  • patologi peredaran darah dan sistem pernafasan;
  • melancarkan aliran darah di kapilari;
  • mabuk dengan bahan yang boleh memprovokasi pembentukan produk hemoglobin;
  • emfisema;
  • pneumonia.

Kadang-kadang sianosis muncul sebagai akibat dari luaran, misalnya, hipotermia panjang. Tetapi selalunya ia adalah penyakit serius yang menyebabkan gejala ini. Yang sangat penting adalah patologi sfera kardiologi, kerana sianosis dalam kes ini muncul di mana-mana bahagian badan. Gejala boleh mengiringi keadaan berbahaya (,

Kami akan memberitahu mengenai bagaimana menyingkirkan sianosis membran mukus, anggota badan, dan kulit di bawah.

Bagaimana menangani gejala seperti itu

Tidak perlu menghilangkan sianosis secara tepat, kerana ini tidak akan membawa kesan yang tepat. Ini hanya akibat penyakit, yang penting untuk mendiagnosis dan merawat dengan tepat seperti yang dinasihatkan oleh doktor. Sekiranya penyebab sianosis adalah masalah dalam bidang pernafasan atau kardiologi, maka rawatan diri akan memburukkan lagi keadaan. Oleh kerana itu, rawatan lanjut ke hospital mungkin diperlukan..

Selepas temujanji rawatan, anda boleh menggunakan kaedah alternatif. Semua resipi dipilih dengan mengambil kira masalah yang menyebabkan sianosis:

  1. Thrombophlebitis. Dalam kes ini, chestnut kuda diambil dan cengkerang dikeluarkan daripadanya. Buah kering dimasukkan selama 12 jam dalam air sejuk, selepas itu infus mesti direbus. Penyelesaiannya diminum sebelum makan dalam satu sudu besar. Keseluruhan kursus adalah 12 hari.
  2. Dengan peredaran darah yang perlahan, topeng dapat disapu ke tempat sianosis. Untuknya, ambil aloe dan madu, dan setelah mencampurkan biarkan di badan sehingga 15 minit.
  3. Sekiranya berlaku keracunan, lebih baik minum rebusan dari viburnum untuk penyingkiran toksin dengan lebih baik. Daun dan buah-buahan sama baik untuk resipi..

Untuk pencegahan lebih lanjut, anda perlu bersenam lebih kerap dan mencegah hipotermia.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis