Pelebaran atrium

Dilatasi atrium adalah pengembangan rongga atrium kiri dan (atau) kanan sambil mengekalkan ketebalan normal dinding yang membentuknya. Keadaan ini bukan penyakit bebas dan dianggap sebagai salah satu gejala ciri sejumlah patologi kongenital atau diperolehi dari sistem kardiovaskular atau pernafasan..

Punca

Mekanisme patologi untuk pengembangan dilatasi atrium didasarkan pada kesukaran aliran darah melalui bukaan atrioventricular, di mana rongga ventrikel dan atria.

Sebab untuk pengembangan rongga atrium kiri adalah tekanan yang berpanjangan dalam peredaran pulmonari, kerana aktiviti fizikal yang ketara. Fibrilasi atrium mungkin menjadi penyebab dilatasi atrium kanan, walaupun dalam banyak kes, ia berkembang sebagai komplikasi pengembangan patologi ruang jantung.

Peningkatan tekanan darah dalam peredaran pulmonari menyebabkan dilatasi atrium kanan, yang mungkin disebabkan oleh faktor-faktor berikut:

  • penyakit bronkopulmonari kronik, yang dicirikan oleh kekejangan otot bronkus;
  • patologi kongenital dan pemerolehan saluran darah paru-paru;
  • luka berjangkit pada otot jantung;
  • hipertensi paru;
  • kecacatan jantung kongenital atau diperolehi.

Bentuk

Bergantung pada ciri-ciri patogenesis, dua bentuk dilatasi atrium dibezakan:

  • tonogenik - berkembang akibat peningkatan tekanan di rongga atrium sehubungan dengan peningkatan bekalan darah mereka;
  • myogenic - berkembang di bawah pengaruh patologi otot jantung.

Diagnosis "dilatasi" dibuat sekiranya berlaku peningkatan jumlah satu atau lebih ruang jantung lebih dari 5%.

Tanda-tanda

Dilatasi atrium kecil atau sederhana berlaku tanpa gejala klinikal dan biasanya dikesan secara kebetulan ketika melakukan pemeriksaan untuk alasan lain, dan pada dasarnya adalah penemuan diagnostik.

Pengembangan atria yang ketara disertai dengan kemerosotan fungsi pengepaman mereka, yang menyebabkan munculnya aritmia, perkembangan kegagalan jantung kronik. Gejala

  • gangguan irama jantung;
  • dyspnea;
  • keletihan;
  • bengkak di hujung kaki.

Diagnostik

Kaedah utama untuk mendiagnosis dilatasi atrium adalah imbasan ultrasound jantung. Ia membolehkan anda menilai jumlah ruang jantung, ketebalan dinding miokardium dan ciri pengurangannya, untuk mengenal pasti kemungkinan patologi perikardium, gumpalan darah di rongga jantung, tanda-tanda kerosakan pada alat valvular. Data yang diperoleh semasa kajian dibandingkan dengan norma dengan mengambil kira tinggi dan berat pesakit. Diagnosis "dilatasi" dibuat sekiranya berlaku peningkatan jumlah satu atau lebih ruang jantung lebih dari 5%.

Dalam diagnosis dilatasi atrium, kaedah instrumental lain digunakan:

  • elektrokardiografi. Ini membolehkan anda mengenal pasti pelanggaran irama kontraksi, serta melakukan diagnosis pembezaan antara pengembangan atria dan penyakit jantung yang lain;
  • radiografi. Tanda-tanda dilatasi adalah kardiomegali (peningkatan ukuran bayangan jantung), bentuk bulat jantung, gejala hipertensi paru, pengembangan akar paru-paru;
  • angiokoronarografi. Ia membolehkan anda menjelaskan ciri-ciri struktur jantung, yang biasanya dilakukan untuk memilih taktik rawatan pembedahan.

Pelebaran atrium memerlukan diagnosis pembezaan dengan kardiomiopati keturunan, miokarditis, penyakit arteri koronari, kecacatan jantung kongenital dan diperolehi, aneurisma berstrata.

Rawatan

Dalam banyak kes, tidak mungkin untuk mengenal pasti penyebab perkembangan dilatasi atrium, dan oleh itu rawatan bertujuan untuk memerangi kegagalan jantung kronik. Untuk tujuan ini, pesakit ditetapkan:

  • diuretik;
  • penyekat beta;
  • ubat antiarrhythmic;
  • Perencat ACE;
  • glikosida jantung;
  • agen antiplatelet.

Sekiranya mungkin untuk menghilangkan penyebab dilatasi atria, maka isipadu mereka secara beransur-ansur dapat menurun dan kembali ke nilai normal.

Dengan tidak berkesannya terapi konservatif untuk dilatasi atrium dan peningkatan gejala kegagalan jantung kronik, persoalan rawatan pembedahan sedang ditangani. Ini terdiri dari pemasangan alat pacu jantung, yang menyediakan proses hemodinamik yang lebih baik.

Dalam kegagalan jantung yang teruk, satu-satunya rawatan adalah pemindahan jantung. Walau bagaimanapun, operasi ini sangat jarang berlaku kerana kos dan kerumitan yang tinggi..

Pencegahan

Pencegahan perkembangan dilatasi atrium terdiri dari langkah-langkah yang bertujuan mencegah perkembangan penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan. Ini termasuk:

  • diet seimbang;
  • berhenti dari penyalahgunaan alkohol dan merokok;
  • pematuhan dengan peraturan kerja dan rehat;
  • senaman sederhana biasa.

Akibat dan Komplikasi

Sekiranya mungkin untuk menghilangkan penyebab dilatasi atria, maka isipadu mereka secara beransur-ansur dapat menurun dan kembali ke nilai normal. Dalam semua kes lain, ruang jantung secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah, yang menyebabkan peningkatan kegagalan jantung.

Pendidikan: lulus dari Institut Perubatan Negeri Tashkent dengan ijazah dalam bidang perubatan pada tahun 1991. Berulang kali mengikuti kursus latihan lanjutan.

Pengalaman kerja: pakar bius-resusitasi kompleks bersalin bandar, resusitasi jabatan hemodialisis.

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih memudaratkan jiwa daripada kekurangan pekerjaan pada umumnya.

Menurut banyak saintis, kompleks vitamin praktikal tidak berguna untuk manusia.

Doktor gigi baru-baru ini muncul. Pada abad ke-19, adalah tugas seorang pendandan rambut biasa untuk mencabut gigi yang sakit.

Sekiranya anda jatuh dari keldai, anda lebih cenderung menggulung leher daripada jika anda jatuh dari kuda. Jangan cuba membantah kenyataan ini..

Setiap orang tidak hanya mempunyai cap jari yang unik, tetapi juga bahasa.

Penduduk Australia berusia 74 tahun James Harrison menjadi penderma darah kira-kira 1,000 kali. Dia mempunyai jenis darah yang jarang berlaku, antibodi yang membantu bayi baru lahir dengan anemia teruk untuk bertahan hidup. Oleh itu, orang Australia menyelamatkan kira-kira dua juta kanak-kanak.

Orang yang biasa bersarapan secara berkala cenderung tidak gemuk..

Walaupun jantung seseorang tidak berdegup kencang, dia masih dapat hidup dalam jangka waktu yang lama, seperti yang ditunjukkan oleh nelayan Norway Jan Revsdal kepada kita. "Motor" miliknya berhenti selama 4 jam setelah nelayan tersesat dan tertidur di salji.

Menurut statistik, pada hari Isnin, risiko kecederaan belakang meningkat sebanyak 25%, dan risiko serangan jantung - sebanyak 33%. berhati-hati.

Karies adalah penyakit berjangkit yang paling biasa di dunia yang bahkan tidak dapat diserang selesema..

Apabila pencinta mencium, masing-masing kehilangan 6.4 kkal per minit, tetapi pada masa yang sama mereka bertukar hampir 300 jenis bakteria yang berbeza.

Semasa bersin, badan kita berhenti berfungsi sepenuhnya. Hati pun berhenti.

Semasa operasi, otak kita menghabiskan sejumlah tenaga yang sama dengan mentol 10 watt. Oleh itu, gambar bola lampu di atas kepala anda pada saat munculnya pemikiran yang menarik tidak begitu jauh dari kebenaran.

Orang yang berpendidikan kurang terdedah kepada penyakit otak. Aktiviti intelektual menyumbang kepada pembentukan tisu tambahan untuk mengimbangi orang yang berpenyakit.

Lebih daripada $ 500 juta setahun dibelanjakan untuk ubat alergi sahaja di Amerika Syarikat. Adakah anda masih yakin bahawa kaedah untuk akhirnya mengalahkan alahan akan dijumpai?

Musim bunga ini menguji saraf dan imuniti kita! Terdapat banyak faktor yang menyebabkan tekanan, dan tekanan, pada gilirannya, sangat lemah.

Dilatasi atrium kiri: sebab dan darjah, gejala dan rawatan

Dilatasi atrium adalah pengembangan rongga atrium kiri dan (atau) kanan sambil mengekalkan ketebalan normal dinding yang membentuknya. Keadaan ini bukan penyakit bebas dan dianggap sebagai salah satu gejala ciri sejumlah patologi kongenital atau diperolehi dari sistem kardiovaskular atau pernafasan..


Dilatasi rongga adalah tanda dilatasi atrium

Mekanisme pembangunan

Pelebaran ubat bukan proses bebas. Unit nosologi tidak diambil kira. Bagaimana keadaan ini terbentuk??

Biasanya, struktur jantung berfungsi secara berterusan, bertindak sebagai pam besar. Pelepasan darah disediakan dengan pengalihan kontraksi segerak secara bergantian dari semua ruang jantung.

Tisu penghubung cecair bergerak dalam satu arah: dari atas ke ventrikel, tidak ada arus terbalik.

Hasil daripada kecacatan genetik kongenital, sklerosis tisu aktif yang diperoleh (menggantikan kawasan yang terjejas dengan parut), tempoh keradangan yang panjang, dan lain-lain, darah berlanjutan di atrium kiri lebih lama daripada yang sepatutnya. Atau ada regurgitasi (refluks tisu penghubung cecair dari ventrikel belakang).

Dalam jangka masa panjang, kamera meregangkan dan ukuran normal organ.

Ini membawa kepada penurunan pengeluaran ke lingkaran besar peredaran darah, penurunan hemodinamik umum dan tempatan.

Tisu dan sistem yang jauh mengalami kekurangan oksigen dan nutrien. Perkembangan kecacatan organ dan gangguan fungsi bermula.

Sedikit anatomi dan fisiologi

Jantung manusia adalah organ berongga dengan lapisan otot yang dikembangkan, yang terdiri daripada empat ruang utama. Terdapat dua atria di tingkat atas, dua ventrikel terletak di tingkat bawah. Bahagian kiri dibahagikan antara satu sama lain oleh injap mitral, kanan - tricuspid. Peranti ini terbuka semasa kontraksi atrium sistolik dan ditutup semasa relaksasi diastolik, memberikan aliran darah yang normal di dalam ruang jantung. Pemisahan bahagian kiri dan kanan dilakukan oleh dinding menegak berterusan.

Fungsi utama jantung adalah mengepam darah melalui dua lingkaran peredaran darah yang berasingan:

  1. Lingkaran besar berasal dari ventrikel kiri dan aorta, yang terbahagi kepada cabang (arteri) yang menyampaikan oksigen ke semua organ - di sini di kapilari terdapat pertukaran karbon dioksida.
  2. Kemudian darah mengalir melalui saluran vena, kalibernya semakin meningkat ketika anda menghampiri atrium kanan (peringkat akhir lingkaran besar).
  3. Kemudian darah vena masuk ke ventrikel kanan - darinya berasal pulmonari (peredaran paru), yang diperlukan untuk pertukaran karbon dioksida ke oksigen di rangkaian kapilari alveoli paru-paru.
  4. Setelah pengoksigenan selesai, darah memasuki atrium kiri melalui sistem urat intrapulmonari.

Bentuk penyakit

Pengembangan atrium kiri ditandai oleh sekumpulan pangkalan. Berdasarkan asal proses patologi, terdapat:

  • Bentuk kongenital. Bahagian keadaan ini dalam jumlah situasi klinikal yang direkodkan adalah 35-40%, ini adalah minoriti. Proses patologi didiagnosis sudah pada tahap maju, kerana pesakit kecil tidak dapat merumuskan keluhan mereka sebelum mereka dewasa, dan ibu bapa menafsirkan manifestasi objektif dengan tidak betul kerana kecerobohan atau kurang pengalaman. Prospek rawatan dalam hal ini sedikit buruk..
  • Borang yang diperoleh. Ia disebabkan oleh berlakunya penyakit. Seorang pesakit yang penuh perhatian dapat membuat hubungan kausal antara keadaan dan perkembangan gejala dilatasi, yang cukup jelas dari tahap kedua.

Mengapa terdapat perubahan di bahagian kanan dan kiri, ventrikel, rongga, ruang

Perubahan di setiap bahagian jantung terjadi kerana pelanggaran jalur aliran keluar dari itu atau peningkatan beban dengan peningkatan jumlah darah yang masuk.

Pengembangan rongga dapat terjadi dengan penyempitan bukaan atrioventrikular kiri, yang menghalangi perjalanan darah ke ventrikel.

Hipertensi arteri yang meningkat seterusnya boleh meningkatkan ketegangan dinding.

Dan ini lebih banyak mengenai kecacatan jantung gabungan.

Penyebab peningkatan jumlah ventrikel kiri dikaitkan dengan penyakit seperti:

  • hipertensi arteri,
  • stenosis atau penggabungan aorta,
  • penderaan alkohol,
  • perubahan miokard - distrofi, gangguan metabolik, miokarditis autoimun dan virus.

Selalunya, faktor etiologi adalah penyakit tisu bronkus dan paru-paru, yang berlaku dengan penyumbatan kronik (penyumbatan patensi). Selain itu, menyebabkan pengembangan atrium kanan boleh:

  • saluran Botallov yang tidak ditutup,
  • maksiat fallo,
  • kecacatan septum atrium,
  • penyempitan saluran paru-paru,
  • kegagalan injap atau penyempitan bukaan antara jantung kanan.

Ia berlaku dengan hipertensi paru, bukaan di septum interventrikular, penyempitan arteri pulmonari, kerosakan pada injap jantung kanan, serangan jantung yang telah merebak ke ventrikel kanan, rangsangan jantung yang berpanjangan.

Tahap dilatasi

Asas lain untuk klasifikasi adalah tahap penyimpangan patologi. Oleh itu, mereka membincangkan 3 atau 4 peringkat perkembangan penyakit ini.

  • 1. darjah cahaya. Ia terbentuk akibat faktor genetik, kecacatan intrauterin dan keadaan yang diperoleh.

Ia dicirikan oleh ketiadaan gambaran klinikal, yang menjadikan diagnosis menjadi masalah..

Adalah mungkin untuk mengenal pasti ubah bentuk awal rancangan organik menggunakan ekokardiografi. Tidak memerlukan banyak kemahiran untuk menyatakan fakta.

Penentuan penyebab utama terletak pada bahu ahli kardiologi, yang dilakukan dengan menggunakan sekumpulan langkah-langkah.

  • 2. Pelebaran sederhana. Pada peringkat ini, proses ini didiagnosis lebih kerap..

Gambaran yang terang dan tidak spesifik adalah tipikal: sesak nafas, sakit dada, aritmia. Ini adalah tanda-tanda biasa bagi sebarang keadaan yang berkaitan dengan gangguan fungsi jantung dan saluran darah..

Walaupun begitu, kemungkinan diagnosis awal adalah tinggi, yang merupakan berita baik bagi pesakit..

Prospek untuk penyembuhan lengkap sudah berkabut, tetapi dengan kombinasi terapi yang bijaksana, pesakit tidak akan melihat perbezaannya. Anda boleh mengawal prosesnya sepenuhnya.

  • 3. Pelebaran atrium kiri yang teruk. Beberapa klasifikasi nasional dianggap melampau..

Ini ditentukan oleh gambaran klinikal yang jelas dengan penurunan toleransi terhadap aktiviti fizikal, ketidakupayaan untuk bekerja dengan secukupnya dan melakukan tugas dalam kehidupan seharian.

Kecacatan organik adalah teruk, diperhatikan bukan sahaja dari bahagian jantung, sistem jauh juga berubah.

Prospek untuk penyembuhan adalah minimum. Lebih-lebih lagi, jangka hayat semasa terapi jarang melebihi 3-4 tahun.

  • 4. Fasa terminal. Tahap ini berlaku jika tidak dirawat dengan cukup cepat. Tempoh anggaran adalah 4-8 tahun, kadang-kadang kurang. Bergantung pada sifat proses patologi yang menimbulkan dilatasi. Bantuan itu bersifat paliatif, bertujuan untuk memastikan tahap kesejahteraan minimum yang boleh diterima.

Klasifikasi ini memainkan peranan penting dalam pengembangan taktik diagnostik dan terapi lanjutan..

Campur tangan pembedahan

Pembedahan untuk dilatasi diperlukan jika tidak ada hasil dari kaedah rawatan konservatif. Pemindahan jantung dianggap sangat berkesan dalam diagnosis ini. Tetapi, malangnya, tidak setiap pesakit dapat menjalani operasi sedemikian. Penggantian yang lebih murah untuk pemindahan organ adalah pemasangan alat pacu jantung elektrik. Peranti ini meningkatkan hemodinamik di dalam jantung dan meningkatkan fungsi sistolik ventrikel..

Apa itu patologi berbahaya?

Keadaan ini mengancam perkembangan sekumpulan komplikasi, antaranya:

  • Keradangan miokardium. Dibentuk sebagai akibat genangan darah, gangguan pemakanan otot.
  • Fibrilasi atrium, dan kemudian fibrilasi ventrikel. Ia mencirikan aritmia yang teruk, kerja struktur jantung terganggu. Kursus selari dari dua proses menentukan peningkatan risiko kematian.
  • Pembentukan darah beku, penyumbatan saluran besar dengan pembekuan darah. Akibat dilatasi yang tipikal, kerana stasis darah menyumbang kepada penebalannya.
  • Kegagalan jantung kongestif. Sebenarnya, ini adalah disfungsi organ otot dengan keparahan yang berbeza-beza. Ia ditentukan oleh sekumpulan spesies yang berbeza dalam manifestasi klinikal dan prognosis, prospek pemulihan.
  • Serangan jantung Kekurangan zat makanan akut pada struktur jantung dan, sebagai akibat dari nekrosis tisu, penggantian sel-sel miosit aktif berfungsi yang mampu mengontrak dan melakukan dorongan elektrik dengan parut kasar. Sebenarnya, ia adalah tisu mati. Semakin banyak, semakin teruk jantung berfungsi..
  • Aritmia paroxysmal. Biasanya mengikut jenis takikardia (percepatan aktiviti struktur jantung).
  • Kekurangan mitral. Ini menunjukkan kemungkinan regurgitasi (aliran balik darah dari ventrikel ke atria), gangguan fungsi organ dan aliran darah, dan penurunan hemodinamik. Kematian adalah masalah masa.
  • Kejutan kardiogenik. Keadaan kecemasan akut. Ia memerlukan pertolongan segera, tetapi kemungkinan pesakit kembali hampir tidak benar. Walaupun beruntung, kematian akan berlaku pada tahun-tahun yang akan datang. Pengecualian dapat dihitung dengan jari untuk semua amalan doktor yang kuat di planet ini.
  • Kegagalan jantung.

Pencegahan komplikasi adalah salah satu tujuan rawatan pada tahap apa pun. Ia diselesaikan dengan baik pada peringkat awal..

Kaedah diagnostik

Dilatasi jantung adalah kelainan serius yang memerlukan rawatan perubatan. Patologi sering dikesan secara tidak sengaja, kerana boleh menjadi tidak simptomatik. Kaedah diagnostik yang paling popular dan berkesan termasuk ultrasound. Terima kasih kepadanya, anda boleh memasang:

  • ukuran ruang jantung;
  • tahap disfungsi ventrikel;
  • kehadiran penyelewengan pada injap.

Doktor membandingkan data dengan norma usia dan jantina. Doktor juga mengambil kira berat dan ketinggian pesakit..

Dilasi didiagnosis jika pesakit mempunyai satu atau lebih atria. Pelanggaran berlaku sekiranya ukurannya melebihi 5%. Diagnostik merangkumi:


Angiografi koronari diperlukan untuk diagnosis.

Dalam beberapa kes, terdapat keperluan untuk campur tangan pembedahan. Terapi ubat ditunjukkan hanya setelah menetapkan diagnosis yang tepat. Auskultasi disyorkan. Dengan prosedur ini, doktor mendengar jantung melalui tiub khas. Dengan degupan jantung, bunyi dan bunyi yang tidak normal dapat dikesan..

Doktor mesti mengumpulkan semua aduan pesakit. Atas dasar mereka, doktor menetapkan kajian. Ia diharuskan menggunakan diagnosis ketika tanda-tanda pelanggaran pertama ditunjukkan, kerana sebelum memulakan terapi, punca penyimpangan harus diketahui.

Punca

Faktor selalu patologi. Sebahagian daripada mereka dihidupkan sendiri oleh pesakit..

Senaman yang berlebihan

Mereka membawa kepada pembentukan jantung atlet yang disebut. Ini adalah gabungan dilatasi beberapa ruang dengan peningkatan jisim otot.

Pilihan terpotong adalah mungkin. Kedua-dua profesional dan peminat luar menderita. Pada prinsipnya, ini adalah keadaan yang agak normal. Tubuh menyesuaikan diri dengan perubahan.

Tetapi asimetri kasar lebih kerap berlaku, kerana aktiviti fizikal, modus dipilih dengan tidak betul. Latihan yang tidak mencukupi mengakibatkan disfungsi.

Sebarang penyakit injap mitral

Disertai dengan refluks darah terbalik (regurgitasi MK). Biasanya ini adalah malformasi kongenital struktur anatomi: prolaps, stenosis.

Sedikit lebih jarang, keadaan ini menjadi sekunder, disebabkan akibat patologi radang, rematik dan keadaan lain yang serupa yang berkaitan dengan pemusnahan tisu yang teruk untuk jangka masa yang panjang atau pendek (serangan jantung).

Dibebani oleh keturunan

Kecenderungan patologi jantung disebarkan. Semakin banyak saudara yang menderita penyakit sistem kardiovaskular yang terdapat dalam sejarah, semakin tinggi kemungkinannya. Dalam kes ini, tidak ada yang menjamin patologi.

Gangguan perkembangan perinatal, sindrom genetik

Mereka terbentuk walaupun pada saat meletakkan struktur jantung. Yang terakhir lebih sering dicirikan oleh gangguan umum oleh banyak organ dan sistem.

Pemulihan sangat sukar, dalam beberapa kes mustahil sepenuhnya.

Hipertensi arteri

Ini memprovokasi peningkatan beban pada jantung, saluran darah, menyebabkan penurunan keanjalan tisu dan kecacatan organik kasar.

Perubahan anatomi klasik dalam struktur jantung - hipertrofi ventrikel kiri (pertumbuhan lapisan otot tanpa peningkatan aktiviti), serta pelebaran atrium yang sepadan.

Jaminan pencegahan hasil tersebut ditentukan oleh rawatan awal penyakit yang mendasari dengan penggunaan antihipertensi dan pelindung.

Proses neoplastik dalam struktur jantung

Fenomena yang agak jarang berlaku, tetapi mungkin. Lebih kerap, tumor penyetempatan ini berubah menjadi jinak, tetapi ciri serupa sangat sewenang-wenang: pemampatan diperhatikan, penurunan intensiti struktur jantung. Pengembangan ruang atrium kiri komplikasi yang agak lewat.

Bentuk aritmia berbahaya jangka panjang

Dari fibrilasi hingga extrasystole atrium. Perkembangan proses patologi tidak dikaitkan dengan pelanggaran kekerapan kontraksi, tetapi dengan kecacatan tisu organik.

Penyempitan aorta

Kemungkinan kelainan kongenital atau proses yang diperoleh.

Ia dicirikan oleh pembebasan darah yang tidak mencukupi ke arteri utama badan. Oleh itu kesesakan di ventrikel.

Dengan tahap proses yang maju, tisu penghubung cair menjadi sangat kuat sehingga menekan pada injap atrium dan akhirnya mengalir kembali ke ruang sebelumnya, meregangkan dan meningkatkan jumlahnya.

Ini adalah proses rantai yang perlu dihentikan lebih awal..

Patologi radang jantung

Biasanya mempengaruhi miokardium, lebih jarang struktur lain. Mereka mempunyai asal berjangkit, kurang autoimun. Kedua-dua pilihan itu berbahaya, memerlukan rawatan pesakit dalam.

"Bonus" adalah faktor patologi dari jenis subjektif, terkawal: merokok, pengambilan alkohol, kopi, tekanan berlebihan jangka panjang, ketagihan dadah, rawatan yang tidak betul dengan ubat-ubatan tertentu.

Penyebab dilatasi atrium kiri dihilangkan dengan kaedah pencegahan: penyembuhan penyakit yang mendasari atau penghapusan ketagihan diutamakan.

Selalunya terdapat fenomena paradoks: proses patologi bermula dengan sebab tertentu dan memburukkan lagi dirinya..

Gejala yang mungkin berlaku

Sekiranya mungkin untuk menghilangkan penyebab dilatasi atria, maka isipadu mereka secara beransur-ansur dapat menurun dan kembali ke nilai normal. Dalam semua kes lain, ruang jantung secara beransur-ansur meningkat dalam jumlah, yang menyebabkan peningkatan kegagalan jantung.

Pendidikan: lulus dari Institut Perubatan Negeri Tashkent dengan ijazah dalam bidang perubatan pada tahun 1991. Berulang kali mengikuti kursus latihan lanjutan.

Pengalaman kerja: pakar bius-resusitasi kompleks bersalin bandar, resusitasi jabatan hemodialisis.

Maklumat tersebut disusun dan disediakan untuk tujuan maklumat sahaja. Lihat doktor anda pada tanda pertama penyakit. Ubat diri berbahaya untuk kesihatan.!

Terdapat sindrom perubatan yang sangat menarik, seperti pengambilan objek secara obsesif. 2,500 benda asing ditemui di perut seorang pesakit yang menderita mania ini.

Dengan lawatan berkala ke katil penyamakan, kemungkinan mendapat barah kulit meningkat 60%.

Sebilangan besar wanita dapat memperoleh lebih banyak kesenangan daripada memikirkan tubuh mereka yang cantik di cermin daripada seks. Jadi wanita berusaha untuk harmoni.

Pekerjaan yang tidak disukai seseorang jauh lebih memudaratkan jiwa daripada kekurangan pekerjaan pada umumnya.

Di UK, ada undang-undang yang mengatakan bahawa pakar bedah boleh menolak untuk melakukan operasi pada pesakit jika dia merokok atau berlebihan berat badan. Seseorang harus meninggalkan tabiat buruk, dan mungkin, dia tidak memerlukan campur tangan pembedahan.

Ginjal kita dapat membersihkan tiga liter darah dalam satu minit.

Untuk mengucapkan kata-kata terpendek dan paling ringkas, kita menggunakan 72 otot.

Penyakit paling jarang adalah penyakit Kuru. Hanya wakil suku Fore di New Guinea yang sakit dengannya. Pesakit mati kerana ketawa. Adalah dipercayai bahawa penyebab penyakit ini adalah memakan otak manusia..

Menurut kajian, wanita yang minum beberapa gelas bir atau wain seminggu mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mendapat barah payudara.

Sekiranya hati anda berhenti berfungsi, kematian akan berlaku dalam sehari.

Berat otak manusia adalah sekitar 2% dari jumlah berat badan, tetapi memakan sekitar 20% oksigen yang masuk ke dalam darah. Fakta ini menjadikan otak manusia sangat rentan terhadap kerosakan yang disebabkan oleh kekurangan oksigen..

Hati adalah organ yang paling berat di dalam badan kita. Purata berat badannya ialah 1.5 kg.

Lebih daripada $ 500 juta setahun dibelanjakan untuk ubat alergi sahaja di Amerika Syarikat. Adakah anda masih yakin bahawa kaedah untuk akhirnya mengalahkan alahan akan dijumpai?

Orang yang berpendidikan kurang terdedah kepada penyakit otak. Aktiviti intelektual menyumbang kepada pembentukan tisu tambahan untuk mengimbangi orang yang berpenyakit.

Dadah terkenal "Viagra" pada mulanya dikembangkan untuk rawatan hipertensi arteri.

Proses keradangan berjangkit pada buah pinggang yang berkaitan dengan perkembangan bakteria dalam sistem kencing disebut pyelonephritis. Penyakit teruk ini diperhatikan di.

Pembesaran ruang jantung membawa kepada akibat yang serius: dari masa ke masa, hipertrofi melebar berlaku - peregangan dan penebalan dinding jantung. Keadaan ini menimbulkan perkembangan:

  • kegagalan jantung kronik;
  • penyakit jantung berjangkit kronik;
  • regurgitasi mitral;
  • pengembangan cincin injap;
  • trombosis, tromboembolisme;
  • fibrilasi atrium dan ventrikel.

Komplikasi ini mempengaruhi kualiti hidup pesakit, dan dalam kes yang teruk menyebabkan kematian. Oleh itu, rawatan harus diresepkan dan dikendalikan oleh pakar kardiologi.

Matlamat terapi adalah untuk menghilangkan atau membetulkan penyakit utama yang menyebabkan peregangan ruang. Bergantung pada patologi yang mendasari, perkara berikut dapat ditentukan:

  • antibiotik
  • glukokortikosteroid;
  • ubat anti-iskemia;
  • ubat antiarrhythmic;
  • glikosida jantung;
  • penyekat beta;
  • Perencat ACE;
  • agen antihipertensi;
  • agen antiplatelet;
  • diuretik.

Sekiranya terapi ubat gagal, kaedah pembedahan digunakan, terutamanya pemasangan alat pacu jantung. Peranti mengawal degupan jantung.

Kaedah sokongan dan pencegahan adalah bahagian penting dalam terapi, tanpa itu kejayaan hampir mustahil. Memperbaiki peredaran darah, menguatkan otot jantung, meningkatkan daya tahan tubuh, mengurangkan beban pada jantung meningkatkan kualiti dan memanjangkan jangka hayat. Untuk melakukan ini, anda memerlukan:

  • buat diet yang tepat berdasarkan makanan tumbuhan, daging tanpa lemak, pelbagai jenis ikan, makanan laut, produk tenusu, kacang dan bijirin;
  • bermain sukan atau bergerak lebih banyak, berjalan kaki, melakukan senaman;
  • menyingkirkan tabiat buruk.

Pengembangan atrium kanan yang kecil atau sederhana mungkin tidak terwujud dengan cara apa pun dan sering dikesan secara kebetulan semasa pemeriksaan perubatan atau pemeriksaan pencegahan.

Pelebaran teruk menyebabkan gangguan jantung dan ditunjukkan oleh gejala kegagalan jantung:

  • malaise, penurunan prestasi;
  • penampilan sesak nafas dengan atau tanpa latihan;
  • pucat atau sianosis kulit dan membran mukus;
  • bengkak kaki, terutamanya pada waktu petang;
  • gangguan irama yang berbeza.

Kursus asimtomatik paling khas adalah kardiomiopati kongenital, yang dari masa ke masa masih akan menyebabkan perkembangan kegagalan jantung atau kematian akibat serangan aritmia dan (atau) trombosis arteri paru-paru secara tiba-tiba.

Gejala

Senarai tanda tanda adalah seperti berikut:

  • Kelemahan umum, penurunan keupayaan bekerja, ketidakupayaan untuk memenuhi tugas semasa di rumah dan secara amnya.
  • Dyspnea. Pelanggaran pertukaran gas biasa. Pertama, dalam keadaan aktiviti fizikal yang kuat atau sederhana, kemudian dalam keadaan rehat sepenuhnya. Ini mempengaruhi kualiti hidup dan produktiviti dalam pelbagai bidang..
  • Bengkak pada bahagian bawah kaki. Akibat pelanggaran fungsi (penyaringan) buah pinggang. Isipadu darah yang beredar meningkat, cairannya tidak dapat dikeluarkan dari badan. Keamatan simptom bergantung pada tahap proses patologi..
  • Aritmia. Secara subyektif, ia membuat dirinya terasa sebagai percepatan degupan jantung, stroke yang terlewat, berdebar di dada dengan perasaan bahawa aktiviti jantung akan berhenti sekarang.
  • Pucat kulit.
  • Sianosis segitiga nasolabial. Selalu berkembang, tidak mencirikan tahap aktiviti patologi.

Pada peringkat pertama atau kedua, gangguan umum tidak diperhatikan, kerana tidak ada gejala sama sekali atau mereka jarang (fasa sederhana memberi peluang untuk mengenali keadaan).

Pesakit menjadi tebusan keadaan. Walaupun pada tahap 2, aktiviti fizikal boleh menyebabkan kematian akibat serangan jantung.

Tanda-tanda dilatasi tidak cukup spesifik: mereka dicirikan oleh manifestasi organ otot itu sendiri, sistem saraf dan saluran perkumuhan.

Pelebaran LP terdiri daripada 2 jenis:

  1. Tonogenik. Ia timbul disebabkan oleh pengisian darah yang berlebihan pada organ otot, yang pada awalnya dinding ruang tidak berubah pada awalnya, tetapi secara bertahap tekanan di dalamnya meningkat. Dalam patologi jenis ini, ukuran jantung tetap hampir tidak berubah, genangan cecair tidak berlaku.
  2. Myogenik. Penyebab penyakit ini adalah perubahan otot jantung, kerana ini, keupayaan untuk mengurangkan miokardium secara beransur-ansur berkurang. Nada organ menurun, serat otot memanjang dan meregang.

Kedua-dua penyimpangan adalah tanda munculnya pelanggaran ketara di dalam badan, jika anda mengabaikan rawatan, kesejahteraan orang akan terus bertambah buruk, ada risiko komplikasi yang mengancam nyawa.

Diagnostik

Pemeriksaan pesakit dilakukan di bawah pengawasan pakar kardiologi, jika perlu, sekumpulan pakar lain.

Senarai contoh acara:

  • Soal jawab pesakit secara lisan dan pengumpulan data anamnestic. Banyak faktor perlu dikenal pasti yang berperanan..
  • Pengukuran tekanan darah (mungkin meningkat, menurun), denyut jantung (takikardia khas, mengalir selari dengan pelbagai jenis aritmia).
  • Pemantauan harian. Pendaftaran tekanan darah selama 24 jam. Digunakan untuk diagnosis awal..
  • Elektrokardiografi Ia memainkan peranan yang sama. Menunjukkan tahap penyimpangan dari struktur jantung.
  • Ekokardiografi. Teknik utama. Ini memungkinkan untuk mengenal pasti kecacatan organik pada pandangan pertama, untuk menentukan tahapnya, untuk meramalkan komplikasi.
  • MRI dengan disyaki tumor di jantung.

Ujian tekanan tidak dilakukan kerana kemungkinan gangguan organ otot dan kematian secara tiba-tiba.

Kemungkinan komplikasi

Pengembangan rongga jantung adalah gejala penyakit serius. Rawatan kemudian dimulakan, semakin tinggi risiko komplikasi. Dinding yang diperluas menebal terlebih dahulu. Kemudian kemungkinan pampasan mereka berakhir, mereka mula kurus. Akibatnya, timbul komplikasi berikut:

  • kegagalan jantung kronik;
  • regurgitasi mitral sekunder;
  • pengembangan cincin tisu penghubung di kawasan injap;
  • trombosis dan tromboemboli kapal yang berlainan;
  • fibrilasi atrium;
  • jangkitan sekunder.

Dilatasi berjalan dengan ketara mengurangkan jangka hayat pesakit. Kematian Boleh Datang Tiba-tiba.

Rawatan

Terapi bercampur. Kaedah konservatif digunakan pada tahap awal, gabungan pendedahan pembedahan dan ubat pada tahap lanjut proses patologi.

Ubat-ubatan berikut ditetapkan:

  • Antiaritmia. Seperti Amiodarone, ia adalah yang paling selamat. Digunakan untuk mengembalikan kadar denyutan jantung yang betul dan betul.
  • Antihipertensi sekiranya berlaku tekanan darah tinggi. Enap, Diltiazem, Perindopril akan lakukan. Gabungan berbeza.
  • Diuretik untuk menormalkan pengeluaran cecair dari badan.
  • Glikosida jantung. Menstabilkan kontraktiliti miokardium.
  • Antithrombotik pelbagai alam.

Pembedahan bertujuan menghentikan punca atau memasang alat pacu jantung dengan aritmia yang teruk.

Mungkin pemotongan tisu yang diubah secara patologi dengan latar belakang kerosakan tumor. Kaedah khusus ditentukan oleh pakar berdasarkan penyakit yang mendasari.

Kaedah perjuangan yang paling utama, jika hati berubah dengan ketara - transplantasi. Walau bagaimanapun, ini bukan acara yang mudah..

Di samping itu, hampir sukar dipercayai untuk mencari organ dalam keadaan realiti Rusia, operasi itu memerlukan kelayakan tertinggi, yang dimiliki oleh unit.

Dalam proses rawatan, juga selama masa pemulihan, yang berlangsung seumur hidup, anda perlu meminimumkan jumlah garam dalam diet (6-7 gram), berhenti merokok, minum alkohol, menormalkan aktiviti fizikal (maksimum - berjalan dalam cuaca baik).

Pencegahan

Kemunculan patologi kongenital tidak dapat dicegah. Tetapi, risiko komplikasi adalah minimum, kerana didiagnosis tepat pada waktunya dan pesakit berada di bawah pengawasan pakar kardiologi dan mematuhi rawatan. Adalah mungkin untuk mencegah munculnya penyakit sekunder jika tindakan pencegahan diperhatikan:

  • pemakanan yang betul, menambah nutrien pada diet;
  • penolakan tabiat buruk;
  • senaman biasa, hanya senaman sederhana yang dibenarkan;
  • penggantian kerja dan rehat yang rasional.

Sekiranya terdapat banyak orang yang menderita penyakit jantung dalam keluarga, maka secara berkala anda perlu mengunjungi pakar kardiologi dan melakukan pemeriksaan diagnostik. Ini akan membolehkan anda mengenal pasti penyakit pada peringkat awal perkembangannya dan pengaruh tepat pada masanya, mencegah perkembangan komplikasi.

Ramalan

Pada tahap awal, juga dengan tahap dilatasi atrium kiri yang sederhana, hasilnya semudah mungkin. Lebih-lebih lagi, pesakit mungkin wujud dan selama beberapa dekad tidak mengesyaki masalah.

Kelangsungan hidup dalam jangka masa 10 tahun tidak lebih dari 25%, dalam kes yang melampau sedikit lebih tinggi, tetapi ini adalah kesalahan. Tanpa rawatan, lebih kurang.

Prognosis keseluruhan tidak menguntungkan. Sebaik sahaja gejala kegagalan jantung muncul, anda tidak perlu lagi bergantung pada pemulihan.

Tanda-tanda

Pelebaran sederhana tidak mempunyai tanda-tanda, dengan hanya ada takikardia yang sangat sedikit semasa berjalan, dengan latihan fizikal dan kegelisahan. Dilatasi jantung mempunyai simptom yang serupa dengan kegagalan jantung. Dalam kes ini, mustahil untuk mengesan gangguan khas yang hanya dilatasi atrium.

Doktor mungkin disyaki mengalami aritmia pada pemeriksaan penuh. Perhatian khusus harus diberikan kepada:

  • untuk sesak nafas semasa perbualan dan pergerakan;
  • dengan auskultasi, aritmia jantung terdapat;
  • pada pembengkakan kaki dan kaki.

Dalam kes ini, pesakit dengan dilatasi atrium kiri mengadu:

  • mengantuk, kelemahan tiba-tiba;
  • keletihan;
  • prestasi menurun.

Cara mengembangkan saluran darah: kapan dan apa yang perlu dilakukan, produk, persediaan

Selama bertahun-tahun, perubahan berlaku dalam tubuh manusia dan, tentu saja, tidak menjadi lebih baik. Sistem kardiovaskular habis, salurannya sempit, kehilangan keanjalan dan kekentalannya, yang membawa kepada penyakit seperti aterosklerosis dan hipertensi arteri. Kemusnahan saluran kecil mengurangkan aktiviti peredaran darah darah, dan saluran arteri yang menderita adalah penyebab langsung aterosklerosis. Untuk mengelakkan akibat yang tidak dapat dielakkan ini, anda perlu mengetahui cara mengembangkan kapal dan mengembalikan peredaran darah yang normal.

Apa itu atrial flutter

Selama bertahun-tahun tidak berjaya bergelut dengan darah tinggi?

Ketua Institut: "Anda akan kagum betapa mudahnya menyembuhkan darah tinggi dengan mengambilnya setiap hari...

Flutter atrium hampir sama dengan fibrilasi atrium atau fibrilasi atrium. Satu-satunya perbezaan adalah bahawa atria dengan aritmia ini berkontraksi dengan lebih berirama, tidak secara rawak dan berkelip. Tetapi kekerapan pengurangan ini juga sangat tinggi hingga 350 per minit dan, oleh itu, tidak berkesan. Kesamaan aritmia memberikan gambaran klinikal yang serupa, tetapi nadi lebih berirama dan terdapat beberapa perbezaan dalam elektrokardiografi.

Kadang-kadang aritmia ini sering berlaku antara satu sama lain sehingga tidak mungkin membezakannya dengan kardiogram biasa. Dalam kes-kes ini, diagnosis yang benar-benar sah: kelipan - atrial flutter, menunjukkan semua data yang sama seperti ketika mendiagnosis fibrilasi atrium.

Pendapat saintis mengenai aritmia mana yang lebih baik dan sering memberi kesan sampingan telah lama berbeza. Tetapi ini tidak menjadi masalah, kerana prinsip umum rawatan flutter tidak berbeza dengan rawatan fibrilasi atrium, semua tujuan dan cara adalah sama, dengan pengecualian, mungkin, satu - CPEX - laju jantung elektrik transesophageal.

Pelebaran ruang jantung: konsep, latar belakang, manifestasi, diagnosis, akibat

© Pengarang: Tamara Golubeva (biologi dan kimia pendidikan), khas untuk VesselInfo.ru (mengenai pengarang)

Pengembangan rongga pelbagai organ dalam tubuh manusia disebut istilah dilatasi. Pengembangan ini boleh berlaku secara fisiologi dan patologi. Jantung manusia empat ruang, yang terdiri daripada 2 atria dan 2 ventrikel, juga merupakan organ rongga. Hasil daripada penguncupan miokardium yang berurutan, darah bergerak di sepanjang peredaran darah bulatan kecil dan besar. Oleh kerana pelbagai proses patologi, salah satu ruang jantung dapat berkembang. Walau bagaimanapun, dalam beberapa penyakit, pelebaran kedua-dua atria dan kedua ventrikel berlaku..

Jenis patologi

  1. Pelebaran tonogenik. Pengembangan jenis ini berkembang disebabkan peningkatan tekanan di ruang jantung akibat bekalan darah yang berlebihan. Dinding otot tetap normal untuk beberapa waktu..
  2. Dilatasi myogenik muncul dengan pelbagai perubahan pada otot jantung. Ini mengurangkan kontraktil miokardium.

Dilatasi atrium kiri (LP)

Ciri kerja atrium kiri adalah pengepaman darah beroksigen ke ventrikel kiri. Kemudian darah menuju ke aorta dan menyebar ke seluruh badan. Di antara atrium dan ventrikel terdapat sejenis selempang - injap. Dilatasi atrium kiri mungkin disebabkan oleh perubahan patologi (penyempitan) injap. Darah sukar dikeluarkan melalui lubang yang sempit. Pada masa yang sama, selain darah paru, darah dari ventrikel kiri memasuki atrium kiri. Kerana terlalu banyak, dindingnya tegang.

gambar: pengembangan atrium kiri dengan kekurangan injap mitral

Fibrilasi atrium (fibrilasi atrium atau flutter) boleh menjadi penyebab dilatasi atrium lain..

Dilatasi atrium kiri tidak mempunyai simptom sendiri, kerana keadaan ini bukan penyakit bebas. Pesakit mungkin merasakan tanda-tanda aritmia, stenosis injap atau kekurangannya. Gejala termasuk sesak nafas, pucat kulit yang teruk, sianosis.

Ia berlaku bahawa seseorang tidak pernah mengalami masalah dengan jantung atau paru-parunya, tidak merasa sakit mengenai hal ini, dan menyedari diagnosisnya hanya setelah pemeriksaan ultrasound. Kes seperti ini memerlukan pemeriksaan tambahan pesakit untuk mencari penyebabnya (alkoholisme, penyakit tiroid, diabetes mellitus). Pesakit didaftarkan dengan pakar kardiologi yang memantau perubahan ukuran rongga jantung.

Fibrilasi atrium boleh menjadi penyebab dilatasi atrium kiri dan akibatnya. Kehadiran kedua diagnosis pada pesakit menentukan taktik campur tangan perubatan: tidak masuk akal untuk membetulkan irama jantung jika ruang jantung diperluas.

Salah satu sebab pelebaran LP adalah kardiomiopati. Penyakit ini ditunjukkan oleh distrofi dinding otot dan peregangannya. Pencetus untuk ini adalah alkoholisme, jangkitan, patologi neuromuskular dan autoimun. Tidak selalu dapat mencari alasannya, namun walaupun sedikit pelebaran dapat menyebabkan akibat buruk: tromboemboli, kegagalan jantung, gangguan irama akut.

Penting! Terlepas dari sebab-sebab pengembangan atrium kiri, perlu menjalani pemeriksaan diagnostik penuh oleh pakar kardiologi dan memulakan rawatan yang ditetapkan.

Dilatasi ventrikel kiri (LV)

Sebab utama perkembangan dilatasi ventrikel kiri termasuk:

  • Lebihan ventrikel dengan darah berlebihan. Dari atrium kiri, darah ditolak ke ventrikel kiri dan seterusnya ke aorta - saluran arteri terbesar di dalam badan. Oleh itu, ruang ini adalah sejenis pam yang mengepam darah ke lingkaran besar peredaran darah. Dengan stenosis aorta atau penyempitan injap aorta, ventrikel hampir tidak mendorong darah dan mengembang dari beban berlebihan.
  • Patologi dinding otot ventrikel itu sendiri, akibatnya ia menjadi lebih nipis dan meregang.
  • Miokarditis (penyakit radang otot jantung), hipertensi arteri, penyakit jantung koronari (penyakit jantung koronari). Semua kesukaran ini menipiskan dinding otot ventrikel kiri, menjadikannya lembik dan menyebabkan peregangan..

Walau bagaimanapun, kadang-kadang penyakit ini bermula tanpa sebab. Dengan perkembangan ini, ia disebut cardiomyopathy dilatasi. Diagnosis ini dibuat setelah pengecualian semua kemungkinan penyebab dilatasi..

Cara rawatan?

Seperti dalam kasus rawatan dilatasi atrium, pengembangan ventrikel kiri disembuhkan dengan menghilangkan penyebab yang menyebabkannya: penyakit jantung koronari, malformasi, hipertensi. Kadang-kadang perubahan sklerotik atau cicatricial yang tidak dapat dipulihkan boleh berlaku pada otot jantung, rawatan dalam kes ini bertujuan untuk memperlambat perkembangan penyakit.

Rawatan pelebaran sederhana mungkin berdasarkan terapi metabolik yang mempengaruhi proses metabolisme dalam sel dan tisu, tetapi kes yang teruk masih memerlukan pendekatan yang lebih serius..

Risiko pembesaran LV mungkin berasal dari:

Tidak semua bentuk dilatasi LV memungkinkan penyembuhan terakhir, tetapi pengesanan masalah dan rawatan yang tepat pada masanya menghentikan perkembangan patologi dan memanjangkan umur pesakit.

Pengembangan atrium kanan (PP)

Sekiranya seseorang menderita penyakit bronkopulmonari, bronkus boleh mengalami kekejangan. Tekanan pada saluran peredaran paru meningkat, dan atrium kanan mengembang secara kompensasi. Antara sebab lain: lesi miokard berjangkit, hipertensi paru, gangguan pada saluran darah paru, perubahan patologi pada otot jantung.

Kecacatan jantung (kongenital dan diperolehi) boleh menyebabkan peningkatan jumlah darah di atrium dan, akibatnya, pelebaran.

Untuk menyelamatkan pesakit dari patologi, perlu menghentikan sebab-sebab yang menyebabkannya. Perjuangan melawan pelebaran dikurangkan untuk memerangi penyakit yang mendasari yang menyebabkannya. Sekiranya penyakit itu berlanjutan, otot jantung juga akan menderita. Hipertrofi dilatasi akan berkembang, dan akhirnya gagal jantung.

Salah satu cara untuk membetulkan atrium kanan yang membesar adalah pembedahan. Namun, tanpa rawatan penyakit yang mendasari, kesan positif dari operasi tidak dapat diharapkan. Sekiranya kegagalan jantung yang teruk disertai pelebaran, pembedahan pemindahan jantung adalah disyorkan..

Punca pengembangan ventrikel kanan (pankreas)

  • Salah satu sebabnya ialah kegagalan injap. Ini mungkin disebabkan oleh rematik, endokarditis bakteria, hipertensi paru. Akibatnya, ventrikel kanan berlebihan.
  • Beberapa pesakit tidak mempunyai perikardium sejak lahir. Gejala ini juga boleh disertai dengan peregangan dinding otot. Kerana kecacatan septum atrium, arteri pulmonari mengembang. Peningkatan tekanan di dalam kapal ini menunjukkan peningkatan tekanan di ruang. Akibatnya, meregangkan dinding otot pankreas.
  • Patologi seperti jantung paru juga menyebabkan kekurangan pankreas dan pelebaran. Punca penyakit ini adalah penyakit bronkopulmonari obstruktif dan hipoksia yang meningkat.
  • Pembesaran pankreas secara langsung berkaitan dengan hipertensi paru.
  • Tekanan di arteri pulmonari boleh meningkat disebabkan oleh kecacatan jantung kongenital, sementara patologi ventrikel kanan etiologi yang berbeza berkembang. Hipertrofi ventrikel dalam kes ini boleh menjadi teruk, tetapi tidak menyebabkan kekurangan pankreas.
  • Salah satu penyebab dilatasi terpencil pada ventrikel kanan adalah displasia arrhythmogenic. Etiologi penyakit ini tidak dikenal pasti, ia adalah kongenital dan tidak disertai dengan hipertensi paru, hipertrofi atau kekurangan pankreas. Dengan penyakit ini, lapisan otot pankreas sangat tipis. Lebih biasa pada pesakit lelaki.

Diagnosis pelebaran jantung

  1. Diagnosis sebarang penyakit bermula dengan analisis keluhan pesakit. Mengenai dilatasi miokard, keluhan pesakit yang lemah, bengkak, sesak nafas dapat menunjukkan bentuk penyakit yang lebih lanjut ketika kegagalan jantung berkembang. Pelebaran sederhana oleh seseorang tidak dirasakan.
  2. Salah satu kaedah diagnostik adalah ultrasound jantung. Dengan kaedah ini, bukan sahaja bahagian jantung yang meluas dikesan, tetapi juga beberapa penyebab perubahan ini: sebagai contoh, serangan jantung yang tidak diperhatikan oleh pesakit. Sebagai hasil kajian, diameter ventrikel kiri diukur, yang biasanya tidak boleh melebihi 56 mm. Walaupun terdapat penyimpangan fisiologi: contohnya, pada atlet tinggi, ukuran ventrikel sedikit meningkat, dan pada wanita kecil, sebaliknya, pengurangannya. By the way, untuk wanita seperti itu, diameter 56 mm boleh dianggap dilatasi. Ekokardiografi dianggap kaedah paling bermaklumat. Gema dilatasi dapat menampakkan ukuran jantung, menentukan kontraktilitas, kekurangan valvular, pembekuan darah di ruang jantung, hipokinesia otot jantung, walaupun dengan sedikit dilatasi.
  3. Beberapa perubahan pada jantung dapat menentukan ECG. Walau bagaimanapun, untuk diagnosis dilatasi mana-mana ruang jantung, kaedah ini tidak cukup maklumat..
  4. Untuk membezakan kardiomiopati melebar dengan penyakit jantung iskemia, scintigraphy dilakukan..

Pelebaran aorta

Aorta adalah saluran terbesar badan ke mana darah yang diperkaya dengan oksigen masuk dari LV. Keadaan yang berbahaya adalah pengembangan (dilatasi) atau aneurisma aorta. Biasanya aorta mengembang di "titik lemah".

Salah satu sebab untuk keadaan ini adalah hipertensi arteri. Aterosklerosis dan keradangan dinding aorta juga boleh menyebabkan patologi..

Bahaya aneurisma adalah:

  • Dalam pecahnya aorta secara tiba-tiba. Ini menyebabkan pendarahan dalaman yang teruk yang mengancam nyawa..
  • Dalam pembentukan gumpalan darah. Keadaan ini juga sangat mengancam nyawa..

Lebih kerap, aneurisma aorta dikesan secara pemeriksaan secara kebetulan. Tetapi masih terdapat beberapa tanda:

  1. Sakit tekak dan batuk tanpa sebab.
  2. Serak.
  3. Kesukaran menelan kerana mampatan esofagus.
  4. Dengan pecah aorta, sakit dada yang teruk berlaku, yang meluas ke leher dan lengan. Prognosis dalam kes ini tidak baik - seseorang cepat terkejut kerana kehilangan darah yang berat dan mati.

Pelebaran aorta tidak berkembang dengan serta-merta. Ini adalah proses yang panjang, akibatnya dinding kapal mengalami perubahan secara bertahap. Pengesanan patologi tepat pada masanya dapat mencegah akibat buruk dari penyakit ini.

Selain aorta, kapal yang lebih kecil mengalami pengembangan. Ini disebabkan oleh peningkatan jumlah darah secara patologi, pendedahan kepada hormon atau bahan kimia. Pelebaran saluran darah menyebabkan gangguan peredaran darah, yang mempengaruhi kerja semua sistem badan.

Asas Pencegahan

Kedua-dua patologi kongenital dan yang diperoleh membawa kepada pelebaran arteri dan ruang jantung. Walau bagaimanapun, terdapat beberapa peraturan mudah, yang mengikutinya anda dapat mencegah atau menstabilkan penyakit:

  • Berhenti merokok dan minum berlebihan;
  • Pemakanan sederhana;
  • Pencegahan kerja fizikal dan beban saraf yang berlebihan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis