Reg vaskular serebrum profesional

Indikator rakaman ketahanan elektrik saluran darah membolehkan anda mendapatkan maklumat yang menunjukkan keadaan tempat tidur vaskular otak manusia, sehingga anda dapat menilai tahap tonus dan perubahannya dari masa ke masa. Kajian ini membolehkan anda mengesahkan diagnosis angioedema, kerana ia membolehkan anda memperbaiki jenis REG dystonic, sehingga mengesahkan diagnosis.

Semasa kajian, data juga dicatat mengenai dinamika nada vaskular, keanjalan dinding vaskular, dan juga kereaktifan mereka. Ini memberikan banyak maklumat mengenai keadaan peredaran serebrum, membolehkan anda menilai aliran keluar vena dan patensi sistem vaskular, pematuhan jumlah aliran darah dengan keperluan. Oleh kerana itu, kemungkinan untuk mengesan gangguan pada bekalan darah ke tisu otak pada tahap awal, yang sangat memudahkan rawatan selanjutnya.

Jangan mengelirukan rheoencephalography dengan electroencephalography. Yang pertama mencatat dinamika isyarat elektrik apabila nada vaskular sistem peredaran otak berubah, dan yang kedua mencatat aktiviti elektrik neuron di bahagian otak tertentu. Walaupun terdapat nama yang serupa dan beberapa persamaan dalam metodologi untuk menjalankan kajian ini, mereka digunakan untuk tujuan yang berbeza dan tidak dapat dipertukarkan..

Mekanisme dystonia vegetovaskular

Diameter dan ketegangan dinding saluran darah boleh berbeza-beza di bawah pengaruh keseluruhan sistem faktor pengawalseliaan. Lebih-lebih lagi, bahan aktif secara biologi yang beredar dalam darah itu sendiri dan impuls saraf dari sistem saraf dapat bertindak pada kapal.

Sistem seperti itu disebut regulasi neurohumoral, ia memberikan kebolehubahan tekanan dan kemampuan untuk mengatur volume aliran darah dengan perubahan kebutuhan tubuh. Memang, berkat ini, oksigen dan nutrien yang mereka perlukan dibekalkan ke tisu periferal, dan produk metabolik dikeluarkan.

Keperluan untuk peningkatan aliran darah dapat terjadi dalam situasi yang berbeda, paling sering ketika latihan fisik atau keadaan tertekan, ketika tubuh bekerja dengan kecepatan yang meningkat, yang harus diberikan dengan peningkatan penggunaan tenaga. Banyak perengsa dari dunia luar boleh menyebabkan ini..

Sekiranya sistem vaskular tidak dapat dengan cepat dan sejauh yang diperlukan untuk bertindak balas terhadap rangsangan, atau jika terdapat perubahan nada vaskular yang berlebihan tanpa perlu, dikatakan bahawa seseorang mempunyai dystonia vegetovaskular.

Dalam kes ini, pesakit mungkin mengadu pelbagai jenis gejala, seperti:

  1. Pelbagai gangguan dalam kerja jantung - aritmia, extrasystoles, serangan takikardia.
  2. Asthenia, kelemahan, selera makan yang lemah dan penurunan kemampuan bekerja.
  3. Gangguan sistem pencernaan - sembelit, cirit-birit, pedih ulu hati yang kerap dan tiba-tiba, kembung perut dan rasa berat, toleransi makanan yang buruk.
  4. Gangguan kegelisahan, disertai dengan perasaan takut, berpeluh, peningkatan kegelisahan.
  5. Neurotisasi - keupayaan pesakit untuk berkonsentrasi menurun, dia menjadi tidak peduli, mudah marah, tidur nyenyak dan sering hilang sabar.
  6. Sebilangan orang mengalami kemurungan, kemurungan, apatis, dan bahkan serangan panik..

Malangnya, dystonia tidak mempunyai gejala tertentu, yang menjadikan diagnosis pembezaan sukar dilakukan dengan patologi lain yang mungkin mempunyai gambaran klinikal yang serupa. REG itu adalah salah satu kaedah terbaik untuk membuat diagnosis yang betul, kerana kajian ini tidak invasif dan agak murah..

Perubahan yang dapat dilihat pada REG

Tanda utama dystonia vegetatif-vaskular, yang dikesan semasa pembedahan otak REG, adalah nada vaskular berubah-ubah yang tidak stabil, dan hipotensi mendominasi. Ini adalah jenis REG angioedema yang disebut. Lebih-lebih lagi, perbezaan penting dari jenis hipotonik adalah tepatnya kelemahan dinding vaskular - nada sangat tidak stabil, sentiasa berubah, yang membawa kepada perkembangan gambaran klinikal yang khas.

Kadang-kadang pesakit mempunyai jenis REG angioedema, apa itu? Ini adalah jenis reaksi yang sangat serupa di mana pelanggaran tahap nada vaskular yang berpanjangan menyebabkan disfungsi mereka, perubahan keanjalan dan dystonia yang lebih jelas.

Pada pesakit seperti itu, pelanggaran aliran darah serebrum lebih jelas, namun, ini masih merupakan perubahan yang dapat dibalikkan, dan jika mereka dijumpai, rawatan harus segera dimulakan. Sekiranya keadaan ini tidak dirawat untuk waktu yang lama, maka perubahan yang tidak dapat dipulihkan pada kapal terjadi kerana pelanggaran peraturan neurohumoral nada mereka.

Semua ini membawa kepada perkembangan hipertensi, penurunan keanjalan saluran darah dan pelanggaran bekalan darah ke organ periferal..

Pada REG, reaksi hipertonik yang khas diperhatikan, di mana peningkatan nada vaskular digabungkan dengan ketidakcocokan dalam aliran keluar vena. Pesakit mengalami banyak dan peningkatan tekanan intrakranial kerana kesukaran aliran keluar vena.

Risiko yang berkaitan dengan dystonia vegetovaskular

Walaupun fakta bahawa dystonia pada tahap awal adalah proses yang disebabkan oleh perubahan fungsi yang dapat dipulihkan dalam peraturan saraf nada vaskular, ia mempunyai kesan buruk. Lama kelamaan, dystonia boleh menyebabkan berlakunya kesan buruk, yang utama adalah hipertensi. Ini bermakna bahawa di dalam badan sudah ada perubahan organik yang tidak dapat dipulihkan dalam aliran darah itu sendiri, yang pada masa akan datang akan menyebabkan banyak komplikasi dan penyakit yang tidak menyenangkan.

Ini mesti difahami, kerana banyak orang, setelah mendengar bahawa mereka telah menemui jenis REG dystonic, berpendapat bahawa ini hanya gangguan sementara, tidak mengikuti cadangan doktor yang hadir. Perlu juga diingat bahawa angioedema pada kanak-kanak lebih biasa daripada pada orang dewasa. Oleh itu, dystonia vegetovaskular yang dikenal pasti pada pesakit dewasa harus dirawat dengan lebih berhati-hati. Perlu diperhatikan sama ada reaksi vaskular jenis angioedema dikesan atau apakah ia sudah berubah menjadi hipertonik.

Tindakan selanjutnya dalam mengesan pelanggaran pada REG

Walau bagaimanapun, jika rheoencephalogram yang tidak normal dikesan, pesakit harus dihantar ke hospital, di mana doktor akan melakukan pemeriksaan dan sejarah yang lebih terperinci. Tujuannya adalah untuk mengetahui berapa lama pesakit mengalami pelanggaran peraturan saraf nada vaskular, dan apa akibatnya. Bagaimanapun, pendekatan untuk rawatan dan taktik pengurusan pesakit yang diperlukan bergantung pada tahap penyakit..

Jenis gangguan dystonic pada peringkat awal tidak memerlukan pembetulan perubatan, bagaimanapun, ini tidak bermaksud bahawa rawatan tidak diperlukan, dan pesakit boleh pulang dengan jiwa yang tenang.

Berkat diagnosis yang tepat pada masanya, pesakit dapat dibantu tanpa penggunaan ubat kuat.

Orang yang menderita dystonia hanya perlu mengubah gaya hidup mereka, selalunya ini cukup untuk mengelakkan perkembangan dystonia. Pertama sekali, mereka dinasihatkan untuk berhenti merokok dan minum alkohol..

Ia harus menormalkan rejim sehari, tidur itu penting - anda mesti tidur sekurang-kurangnya 6 jam sehari. Perlu juga memperhatikan diet - untuk mengecualikan makanan pedas berlemak dari diet, untuk mengurangkan jumlah garam dan rempah lain yang dimakan. Adalah sangat penting untuk meninggalkan minuman tonik seperti teh atau kopi - kerana angioedema berdasarkan pelanggaran peraturan saraf nada vaskular, anda harus mengurangkan penggunaan bahan yang mempengaruhi aktivitinya.

Juga penting untuk menyingkirkan gaya hidup yang tidak aktif dan menambahkan aktiviti fizikal secara teratur ke dalam rutin harian. Semua ini akan membantu menormalkan keadaan sistem saraf dan berjaya menahan kesan tekanan. Rawatan sanatorium-resort baik untuk sesetengah orang, kerana rejimen harian dan fisioterapi di tempat-tempat seperti ini membantu menghilangkan tekanan dan menenangkan sistem saraf..

Sekiranya terdapat neurotisasi atau kemurungan, maka doktor mungkin memberi ubat penenang atau antidepresan ringan pada waktu siang, bagaimanapun, anda tidak boleh membeli ubat ini sendiri. Mereka hanya boleh diambil atas cadangan doktor yang hadir..

Bilakah REG kepala ditetapkan dan apakah prosedur ini

Tidak setiap pesakit tahu untuk tujuan apa REG kepala dilakukan, apa itu. Ini adalah salah satu kaedah pemeriksaan yang membantu menentukan bagaimana aliran darah saluran kepala dan leher besar dan kecil sesuai dengan norma. Rheoencephalography digunakan apabila perlu untuk menentukan kehadiran patologi di tempat tidur vaskular otak, untuk menilai keadaan peredaran serebrum setelah kecederaan, strok, campur tangan pembedahan.

p, blokquote 2.0,0,0,0 ->

Bagaimana data dibaca semasa REG?

Untuk pemeriksaan, poligraf diperlukan, yang akan menghasilkan hasilnya pada pita kertas. Ini adalah alat khas yang membekalkan denyut elektrik ke sensor yang disambungkan ke kepala pesakit..

p, blokquote 3,0,0,0,0,0 ->

Elektrod berpasangan yang disambungkan ke rheograf digunakan pada kepala subjek. Salah satu elektrod memberikan isyarat, yang, setelah melalui tisu otak, direkodkan oleh elektrod yang bertentangan. Oleh kerana tisu badan dan aliran darah mempunyai kekonduksian elektrik yang berbeza, turun naik denyut nadi di tempat tidur vaskular menyebabkan perubahan data tertentu. Data dipindahkan ke komputer, yang tidak hanya menangkapnya, tetapi juga mengirimkannya ke poligraf.

p, blokquote 4,0,0,0,0,0 ->

Carta direkodkan di atas kertas, dua hasil diberikan jika aktiviti aliran darah di hemisfera kiri dan kanan dibandingkan. Elektrokardiogram juga dapat direkam selari dengan kepala REG untuk mengesan kepatuhan pengisian vaskular dan output jantung.

p, blokquote 5,0,0,0,0 ->

Apabila seseorang ditunjukkan rheoencephalography?

p, blokquote 6.0,0,0,0,0 ->

Dengan bantuan REG adalah mungkin untuk mendapatkan maklumat mengenai fungsi katil vaskular tanpa memvisualisasikan objek. Doktor tidak melihat arteri, tetapi hanya menerima data mengenai berapa banyak mereka mengalirkan darah, bagaimana mereka menyempitkan dan mengembang dengan aliran darah nadi yang melaluinya. Pemeriksaan dilakukan kepada pesakit yang mengadu sakit kepala, pening, pingsan, kurang tidur, kemampuan mental terganggu. Juga, rheoencephalography dilakukan untuk pesakit yang menderita patologi berikut:

p, blokquote 7,0,0,0,0 ->

  • Dystonia vegetatif-vaskular.
  • Hipertensi arteri.
  • Hipotensi.
  • Aterosklerosis serebrum.
  • Kekurangan Vertero-basilar.
  • Migrain.
  • Dystonia saraf peredaran darah.
  • Diabetes mellitus.
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks.
  • Encephalopathy.
  • penyakit Parkinson.
  • Epilepsi.

Pemeriksaan ditunjukkan untuk pesakit pasca stroke yang menjalani iskemia serebrum atau pendarahan di rongga kepala. REG juga dapat dilakukan setelah cedera di kepala atau leher, gegaran otak untuk menentukan apakah ada gangguan aliran darah. Rheoencephalography boleh diresepkan untuk memantau keberkesanan rawatan yang ditetapkan, kerana kaedah ini untuk mengkaji aliran darah membantu memperoleh data dinamik untuk perbandingan.

p, blokquote 8,0,0,0,0 ->

Sekiranya timbul persoalan mengenai apa REG pembuluh darah serebrum dijalankan, apa sebenarnya, kita dapat mengatakan bahawa ini adalah pemeriksaan yang difokuskan secara sempit yang membolehkan anda menilai keadaan kapal, tetapi tidak untuk menentukan penyakitnya.

p, blokquote 9,0,1,0,0 ->

Kontraindikasi untuk REG

Rheoencephalography dapat dilakukan pada setiap orang. Prosedur tidak memerlukan penyediaan khas, tidak menyebabkan ketidakselesaan. Arus frekuensi tinggi yang dibekalkan ke elektrod sangat lemah sehingga tidak dirasakan sama sekali. Prosedur ini boleh dilakukan walaupun untuk kanak-kanak dari segala usia, tidak berbahaya.

p, blokquote 10,0,0,0,0 ->

REG boleh dibatalkan hanya jika di tempat di mana anda ingin memasang elektrod, kulit pesakit mengalami kerosakan. Pemeriksaan juga tidak dilakukan untuk pesakit dengan penyakit kulit kepala: dermatitis seborrheic, lichen, eksim purulen, dll..

p, blokquote 11,0,0,0,0 ->

Perbezaan antara REG dan MRI, CT, dopplerografi

Sebilangan pakar percaya bahawa pemeriksaan REG sudah menjadi usang, kerana tidak mencapai kandungan maklumat resonans magnetik atau tomografi yang dikira. Tetapi tidak setiap doktor kepala dapat memasang tiub tomografi yang tidak praktikal di klinik. Peralatan ini agak mahal dan memerlukan penyelenggaraan khas..

p, blokquote 12,0,0,0,0 ->

Tetapi, walaupun terdapat pengimbas pengimejan resonans magnetik, pakar neurologi tidak selalu dapat menghantar pesakit untuk melakukan pemeriksaan tomografi. Dalam situasi seperti itu, ketika pesakit memiliki alat pacu jantung, dia tidak dapat diperiksa MRI. Diagnosis kepala pada tomografi yang dikira kerana pendedahan radiasi dikontraindikasikan untuk wanita hamil.

p, blokquote 13,0,0,0,0 ->

Itulah sebabnya disarankan untuk menggunakan rheoencephalography. Prosedur ini boleh bertindak bukan hanya sebagai kaedah pemeriksaan yang terpisah, tetapi juga sebagai dopplerografi pelengkap pada pesakit dewasa, neurosonografi pada anak berusia satu tahun. Pemeriksaan yang komprehensif membantu menentukan dengan tepat penyebab perkembangan patologi dan memilih ubat yang paling berkesan untuk rawatan.

p, blokquote 14,0,0,0,0 ->

Persediaan peperiksaan

Sebelum menjalani prosedur, disarankan untuk tidur lena. Dua jam sebelum pemeriksaan diagnostik, tidak dianjurkan untuk minum teh, kopi, Coca-Cola, dilarang sama sekali merokok dan mengambil ubat-ubatan yang mengandungi alkohol. Sekiranya pesakit mengambil ubat yang mempengaruhi katil vaskular (contohnya, ubat vasodilator, antispasmodik, ubat untuk menurunkan tekanan darah), dia mesti menyelaraskan pengambilannya dengan doktor sebelum pemeriksaan.

p, blokquote 15,0,0,0,0 ->

Sejurus sebelum prosedur, pesakit perlu berehat. Dianjurkan untuk duduk diam selama 15-20 minit dalam diam, tidak bercakap dengan siapa pun, tidak membaca, tidak bermain permainan di telefon bimbit atau tablet, tidak memasuki perbincangan.

p, blokquote 16,0,0,0,0 ->

Bagaimana prosedur berjalan?

Biasanya, untuk melakukan REG kepala, pesakit perlu duduk di kerusi khas. Kadang-kadang pesakit ditawarkan untuk berbaring di sofa dan melakukan pemeriksaan dalam keadaan rawan. Pemeriksaan dilakukan pada rheograf berbilang saluran: dari 2 saluran hingga 6. Jumlah saluran menentukan sejauh mana kajian, semakin banyak saluran pada peranti, bahagian otak yang lebih besar dapat dikaji dalam satu prosedur.

p, blokquote 17,0,0,0,0,0 ->

Pada titik pemasangan elektrod, kulit dirawat dengan alkohol. Elektrod itu sendiri dilumurkan dengan gel khas yang meningkatkan kekonduksian isyarat. Sensor boleh dipasang dalam slot pita elastik yang lebar atau diletakkan di "penutup" khas.

p, blokquote 18,1,0,0,0 ->

Lokasi elektrod di kepala pesakit bergantung pada kawasan otak mana yang perlu diperiksa:

p, blokquote 19,0,0,0,0 ->

  • Semasa mengkaji lembangan arteri karotid dalaman, sensor dipasang di atas bahagian dalam alis dan di kawasan proses mastoid (di belakang telinga).
  • Sekiranya lembangan arteri vertebra diperiksa (dipraktikkan dalam osteochondrosis tulang belakang serviks), sensor dilampirkan pada proses mastoid dan ke tubercle oksipital.
  • Apabila perlu untuk menilai aliran darah di arteri karotid luaran, sensor terpasang di depan tragus telinga dan di tepi luar alis.

Sekiranya perlu melakukan ECG pada masa yang sama, sensor juga dilekatkan pada pergelangan tangan pesakit. Pemeriksaan kepala berlangsung 10-15 minit, sementara pesakit tidak merasakan apa-apa. Data dari elektrod masuk ke komputer, ada peranti lama yang menghantar hasilnya terus ke kertas.
"alt =" ">

p, blokquote 20,0,0,0,0 ->

Ujian fungsional dengan REG

Pesakit mungkin diminta pada awal prosedur untuk menutup matanya sehingga tidak ada yang mengalihkan perhatiannya. Sebagai tambahan, untuk memperjelas data, pemeriksaan dilakukan dengan ujian fungsional:

p, blokquote 21,0,0,0,0 ->

  • Sampel dengan ubat vasodilator. Nitrogliserin yang paling biasa digunakan. Tetapi, jika perlu, subjek mungkin ditawarkan untuk mengambil aminophylline, kafein.
  • Sampel dengan ubat vasokonstriktor.
  • Untuk menentukan sama ada terdapat kekejangan vaskular di otak, ujian dengan gliserin dilakukan..
  • Ujian ortostatik melibatkan memiringkan kepala ke sisi, ke belakang dan ke belakang. Pesakit mungkin diminta berdiri tegak, membongkok.
  • Ujian hiperventilasi - apabila pesakit perlu sering bernafas, menahan nafas pada isyarat, bernafas dengan hidung dan mulutnya.

Semasa pemeriksaan, doktor mungkin mencubit beberapa saluran darah dengan jari. Ini diperlukan untuk mendapatkan data yang paling lengkap mengenai bekalan darah ke bahagian periferal otak..

p, blokquote 22,0,0,0,0 ->

Perhatian harus diperiksa pada rheoencephograph untuk pesakit dengan epilepsi, sehingga prosedur mereka dapat memprovokasi serangan. Ujian fungsional, yang mempengaruhi aliran darah dan fungsi neuron, boleh memberi kesan negatif.

p, blokquote 23,0,0,0,0 ->

Apa yang ditunjukkan oleh hasil tinjauan?

p, blokquote 24,0,0,0,0 ->

Anda harus sekali lagi menarik perhatian pesakit kepada apa itu REG kepala. Data yang diperoleh dari rheograph bukanlah diagnosis yang pasti, mereka hanya menunjukkan sama ada fungsi kapal sesuai dengan norma atau penyimpangan darinya.

p, blokquote 25,0,0,0,0 ->

Semasa menguraikan hasilnya, doktor mempertimbangkan bukan sahaja kesihatan umum pesakit, kehadiran penyakit kronik, tetapi juga usia. Data REG berbeza pada kanak-kanak, muda, orang dewasa dan orang tua.

p, blokquote 26,0,0,0,0 ->

Di atas kertas, peranti menghasilkan garis lengkung yang disusun dalam bentuk grafik. Pekerja kesihatan menyatakan:

p, blokquote 27,0,0,1,0 ->

  • Anacroths - garis gelombang menaik, tajam ke atas, dengan puncak sedikit membulat.
  • Katakroty - garis menurun yang lancar.
  • Incensure - terletak di pertengahan gelombang.

Untuk hasilnya, pentingnya berapa gelombang yang tetap, sama ada bucu mempunyai bulatan, ketinggiannya, bagaimana penapisan berada, sama ada terdapat gelombang tambahan, roda gigi. Norma untuk pesakit berusia 14 tahun sama sekali berbeza dengan norma aliran darah yang ditetapkan untuk pesakit berusia 50 tahun. Sekiranya dalam kes pertama ombak tidak rata dan diselingi dengan puncak tinggi, maka dalam kes kedua, doktor akan melihat garis yang lebih sekata dengan anacrot yang sama rata.

p, blokquote 28,0,0,0,0 ->

Semasa menguraikan hasil REG kepala, doktor menerima maklumat mengenai:

p, blokquote 29,0,0,0,0 ->

  • Arteri tonik, urat, kapilari.
  • Tahap darah mengisi bahagian tertentu dari katil vaskular.
  • Kadar aliran darah sesuai dengan pergerakan gelombang nadi.
  • Kelikatan darah.

Menurut hasil rheogram, tiga jenis fungsi tempat tidur vaskular, yang menunjukkan penyimpangan dari norma, dapat dikenal pasti:

p, blokquote 30,0,0,0,0 ->

  • Dystonic. Dengan pelanggaran jenis ini, nada vaskular terus berubah, hipertonik berlaku, yang digantikan oleh tekanan nadi rendah, yang menunjukkan pelanggaran aliran keluar vena, genangan.
  • Angioedema. Ia dicirikan oleh nada yang tidak stabil, yang disebabkan oleh genangan darah vena di kawasan kepala tertentu. Ia diperhatikan dengan cacat pada dinding pembuluh darah, yang menyebabkan hilangnya fleksibilitas kapal, penurunan elastisitas, dan sebagai akibatnya, pelanggaran bekalan darah ke tisu otak.
  • Hipertensi. Dengan jenis patologi ini, aliran darah vena sukar dilakukan, terdapat hipertonik stabil pada dinding vaskular.

p, blokquote 31,0,0,0,0 ->

Bagi pesakit, hasil yang diberikan oleh rheograph tidak mewakili nilai maklumat. Hanya doktor yang dapat "membaca" rheogram, menentukan sama ada terdapat perubahan patologi dalam aliran darah, dan menetapkan rawatan yang diperlukan.

p, blokquote 32,0,0,0,0 ->

Adakah rheoencephalography dilakukan untuk kanak-kanak?

Oleh kerana diagnosis kepala dengan bantuan REG benar-benar selamat, prosedur ini dapat dilakukan untuk anak-anak dari segala usia. Pemeriksaan neonatal jenis ini tidak dilakukan, kerana neurosonografi cukup untuk memperoleh data mengenai aliran darah di otak bayi.

p, blokquote 33,0,0,0,0 ->

Dalam beberapa kes, terdapat masalah dengan pemerolehan data, kerana adalah wajar untuk melakukan REG dengan ketidakmampuan pesakit sepenuhnya. Tidak setiap kanak-kanak dapat duduk dengan tenang, walaupun prosedurnya hanya memakan masa 5 minit. Oleh itu, peningkatan mobiliti pesakit kecil juga boleh menjadi alasan untuk menolak melakukan pemeriksaan. Dengan rheoencephalogram, anestesia tidak digunakan, kerana tidak dianjurkan untuk menggunakannya dalam jangka waktu yang singkat.

p, blokquote 34,0,0,0,0 ->

Anak menjalani REG bersama dengan salah seorang ibu bapa. Supaya bayi merasa yakin, boleh duduk dengan tenang, anda boleh memeluknya. Sekiranya pesakit menangis, takut, menjerit, prosedurnya dibatalkan.

p, blockquote 35,0,0,0,0 -> p, blockquote 36,0,0,0,0 ->

Apabila tidak mungkin menjalani imbasan MRI atau CT kerana adanya kontraindikasi, tetapi perlu untuk memeriksa keadaan aliran darah, masuk akal untuk menyetujui REG. Pemeriksaan kepala dengan rheoencephalography adalah prosedur mudah yang tersedia untuk banyak pesakit, tidak memerlukan persiapan khusus..

Tarikh penerbitan: 12.03.2017

Ahli neurologi, refleksologi, pakar diagnostik berfungsi

Pengalaman 33 tahun, kategori tertinggi

Kemahiran profesional: Diagnosis dan rawatan sistem saraf periferal, penyakit vaskular dan degeneratif sistem saraf pusat, rawatan sakit kepala, melegakan sindrom kesakitan.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis