Derma darah di Rusia

Setiap tahun, pusat perubatan dan hospital semakin memerlukan darah yang disumbangkan dan pelbagai komponennya. Oleh kerana jangka hayat darah terhad, penderma selalu diminta untuk menderma. Darah diperlukan untuk pelbagai operasi, rawatan kecederaan dan penyakit lain yang berkaitan dengan kehilangan darah yang besar. Di samping itu, bencana besar berlaku setiap tahun, mengakibatkan banyak mangsa yang memerlukan darah dan komponennya. Dalam kes sedemikian, pusat penderma dibuka berhampiran tempat kejadian di mana sesiapa sahaja dapat menolong mangsa. Seberapa kerap anda boleh menderma darah, dan juga bagaimana menjadi penderma, anda akan belajar dalam artikel ini..

Semua peraturan dan cadangan untuk pendermaan darah dijabarkan dalam undang-undang "On Blood Donation". Tidak semua orang dapat menderma, kerana tidak semua orang dapat dengan mudah mentolerir kehilangan darah, dan mereka juga dapat menularkan penyakit menular melalui darah.

Bagaimana menjadi penderma darah, undang-undang mengenai derma

Menjadi penderma cukup mudah. Anda perlu mengunjungi pusat darah terdekat atau kemudahan perubatan yang terlibat dalam pengambilan darah dan menjalani pemeriksaan kecil untuk mengetahui adanya penyakit dan kontraindikasi. Selepas itu, anda boleh mengambil darah dan komponennya. Beberapa pusat darah memberikan ganjaran material untuk darah, tetapi sumbangan juga dapat dilakukan secara sukarela..

Keadaan pendermaan darah

Undang-undang mengenai pendermaan darah menyatakan bahawa sesiapa yang berumur 18 hingga 60 tahun boleh menderma darah, serta komponennya. Sebagai tambahan, setiap penderma mesti menjalani pemeriksaan perubatan kecil untuk mengetahui adanya penyakit. Penderma darah mesti mempunyai berat badan lebih dari 55 kilogram.

Rata-rata, lelaki dan wanita boleh menjadi penderma 5-6 kali setahun. Sekiranya anda hanya menderma komponen darah, maka ini dapat dilakukan hampir setiap bulan. Undang-undang tersebut menyatakan bahawa mana-mana penduduk dan tetamu negara yang secara rasmi berada di Rusia selama setahun dapat menderma darah mereka kepada yang memerlukan.

Peraturan Derma Darah

Secara umum, hanya orang yang menderma darah secara sukarela dan amal yang dianggap sebagai penderma. Selain darah itu sendiri, penderma dapat membantu mereka yang memerlukan platelet, sel darah putih, dan plasma. Semua elemen ini dibekukan untuk penyimpanan yang lebih lama, namun, pusat-pusat sentiasa memerlukan darah segar, kerana jangka hayatnya terhad. Berapa kerap boleh menderma darah kepada penderma? Soalan ini menjadi perhatian setiap pesakit pusat transfusi yang berpotensi..

Sebelum melakukan perbuatan baik ini, anda perlu memastikan bahawa anda memenuhi semua peraturan dan syarat berikut:

  • Dilarang sama sekali meminum alkohol dua hari sebelum bersalin, dan juga untuk tidak merokok. Sekiranya seseorang selalu menyalahgunakan minuman beralkohol, maka anda tidak boleh menggunakannya sekurang-kurangnya seminggu sebelum pergi ke hospital.
  • Anda tidak boleh makan makanan berlemak, jika tidak, hanya boleh menderma darah hanya selepas beberapa bulan. Mengasingkan darah pesakit sedemikian menjadi enzim bermasalah.
  • Derma penderma juga tidak digalakkan..
  • Perlu dikunjungi pusat pemindahan darah pada waktu pagi, kerana doktor telah mengesahkan bahawa lebih mudah untuk memindahkan kehilangan darah ke badan pada masa ini.

Setelah anda mengisi soal selidik mengenai kesejahteraan dan gaya hidup anda, doktor akan mengambil kira-kira 500 mililiter darah dari anda. Prosedur ini mengambil masa kira-kira lima belas minit. Sekiranya anda mendermakan platelet dan plasma anda, ini memerlukan masa sehingga satu jam. Setelah mengumpulkan komponen, semua bahan dihantar untuk analisis.

Cara persediaan untuk menderma darah

Derma tidak berbaloi jika anda tidak sihat. Dengan insomnia dan sakit kepala, juga tidak digalakkan mengunjungi pusat darah. Jangan makan makanan berlemak dan sampah, serta alkohol dan tembakau sebelum prosedur. Ia juga perlu menahan diri dari minum kopi dan tenaga..

Selepas semua prosedur, seseorang harus berehat selama 15-20 minit. Anda juga boleh minum teh dengan gula-gula. Doktor sering memberikan hematogen kepada penderma sehingga pesakit pulih. Pada siang hari selepas prosedur, jangan tegangkan badan anda dengan aktiviti fizikal. Anda mesti melupakan rokok selama beberapa hari. Sekiranya selepas transfusi anda merasa tidak selesa dan kemerosotan kesejahteraan, berjumpa doktor atau baring.

Setelah transfusi selesai, pembalut tekanan harus diberikan pada lengan dari mana darah diambil untuk mencegah lebam. Sekiranya edema masih muncul, anda boleh menggunakan salap Troxevasin. Jangan lupa bahawa apabila anda menderma darah, anda kehilangan banyak air, jadi minum sekurang-kurangnya dua hingga tiga liter air pada siang hari.

Dokumen pendermaan darah

Sekiranya anda ingin menderma darah atau komponennya, anda hanya perlu mempunyai pasport dengan anda. Beberapa pusat darah dan pemindahan darah memerlukan penderma menjalani pemeriksaan fluorografi sebenar. Namun keadaan yang paling penting dari penderma adalah keadaan kesihatannya yang baik. Penting agar pesakit tidak mempunyai penyakit berjangkit dan tabiat buruk.

Apa yang anda perlukan untuk menjadi penderma kehormat

Derma darah yang berterusan dapat membolehkan anda menjadi penderma kehormatan, sehingga memberikan manfaat besar kepada penduduk. Memperoleh gelaran Penderma Kehormat Rusia boleh dilakukan dengan syarat berikut yang ditetapkan dalam undang-undang mengenai derma:

  • Seseorang menjadi penderma kehormatan setelah menyelesaikan lebih daripada 40 prosedur untuk menderma darah, sel darah putih, platelet.
  • Selepas pendermaan plasma lebih daripada 60 kali.

Cara menjadi penderma kehormatan di wilayah anda harus dijumpai di pusat darah.

Untuk setiap wilayah di negara ini, standard mereka sendiri dapat diterapkan, memungkinkan untuk menerima gelaran kehormatan ini, kerana undang-undang "Mengenai pendermaan darah dan komponennya" tidak ditetapkan di peringkat persekutuan.

Diet penderma

Banyak penderma berpotensi berminat dengan soalan: apa yang tidak boleh dimakan sebelum menderma darah? Sebenarnya, syarat untuk penderma cukup sederhana, tetapi pematuhannya adalah wajib. Jangan gunakan perkara berikut:

  • Alkohol;
  • Ubat yang boleh mempengaruhi keadaan darah anda;
  • Kopi, makanan berlemak;
  • Teh, minuman manis;
  • Daging, ikan, produk salai.

Anda boleh minum air sebelum menderma darah, tetapi jangan minum minuman bergula dan teh dengan gula. Semua makanan dan minuman ini dapat mengubah komposisi darah buat sementara waktu, jadi analisisnya akan sukar. Apa yang boleh saya makan sebelum menderma darah? Senarai makanan yang dibenarkan yang boleh dimakan sebelum pergi ke pusat darah cukup luas:

Sarapan penderma mestilah terdiri daripada bijirin, teh tanpa gula, atau air kosong. Anda juga boleh makan beberapa jenis buah.

Soalan Lazim

Adakah mungkin minum air sebelum menderma darah?

Sebelum melakukan transfusi, anda boleh minum air kosong, tetapi jangan berlebihan, kerana komposisi darah boleh berubah kerana jumlahnya banyak.

Bolehkah saya merokok sebelum menderma darah?

Dilarang keras merokok sebelum menderma darah, dan juga minum alkohol.

Adakah mungkin menderma darah semasa haid

Wanita tidak digalakkan menderma darah semasa haid, kerana pada hari-hari seperti itu tahap hemoglobin diturunkan.

Berapa tahun anda boleh menderma darah

Umur penderma pada masa pendermaan darah dan komponen mestilah sekurang-kurangnya 18 tahun. Umur maksimum penderma adalah 60 tahun.

Bantuan Penderma Memberi Pengecualian Pekerjaan

Sekiranya terdapat sijil borang 402, majikan mesti melepaskan pekerja tersebut dari pekerjaan.

Berapa banyak yang dibayar kepada penderma darah

Sebagai peraturan, banyak yang menderma darah. Walau bagaimanapun, pakar pusat darah dapat menyediakan makan tengah hari percuma untuk pemulihan atau mengimbanginya dengan jumlah 500 rubel. Berapa banyak yang mereka bayar untuk menderma darah harus diketahui di pusat perubatan terdekat, kerana pembayarannya berbeza-beza bergantung pada wilayahnya. Ketahui berapa kos untuk menderma darah di bandar anda..

Berapa kali saya boleh menderma darah

Sumbangan boleh dilakukan setiap tiga bulan. Dengan pendermaan komponen darah, tempoh pemulihan badan kira-kira sebulan.

Hari Penderma dapat diadakan oleh setiap pusat transfusi individu pada hari-hari tertentu, namun, hari penderma umum di Rusia diadakan pada 20 April. Selain fakta bahawa semasa anda membuat sumbangan, anda memberi banyak faedah kepada orang yang memerlukan, anda menyembuhkan badan anda. Faktanya ialah dengan kekurangan komponen darah dalam tubuh, proses pemulihan mengenai pembaharuan diri darah bermula, yang memberi kesan positif kepada kesihatan penderma. Di samping itu, pemindahan darah secara berkala mengembangkan daya tahan terhadap kehilangan darah yang besar di dalam badan..

Pencemaran darah semasa menderma tidak mungkin berlaku, kerana semua pagar diambil dengan berhati-hati. Tempat suntikan harus dirawat dengan alkohol, dan hanya alat baru yang harus digunakan semasa mengumpulkan bahan..

Rusia menghadapi kekurangan penderma

Setiap wilayah mengalami COVID-19 dengan caranya sendiri; tidak ada peraturan yang seragam. Ini merumitkan bukan sahaja pendermaan sumsum tulang, tetapi juga pendermaan darah sederhana. Darah hampir tidak ada di mana-mana, tetapi di suatu tempat bagi penderma mereka memasukkan kupon untuk mendapatkan teksi percuma, di suatu tempat, sebaliknya, mereka kehilangan hak untuk memilih tiket. Beberapa pusat darah sama sekali enggan mengunjungi tindakan penderma, sementara yang lain hanya bergantung kepada mereka..

Pada 4 April, ketua Kabardino-Balkaria, Kazbek Kokov, mengubah keputusannya mengenai langkah-langkah tambahan untuk memerangi coronavirus dan, antara lain, menambahkan alasan baru untuk meninggalkan rumah - "menjalankan fungsi penderma". Di kebanyakan wilayah, pendermaan darah bukanlah alasan yang baik untuk meninggalkan rumah..

Di Astrakhan, misalnya, penderma yang sangat diperlukan, mereka yang bersedia menderma platelet, dibawa dengan kereta rasmi. Stesen pemindahan darah menerima surat templat dari Agensi Perubatan dan Biologi Persekutuan - borang untuk menjemput penderma. Kakitangan stesen menghantar setiap penderma imbasan surat rasmi dengan nama dan nama keluarga. Di Vologda menyiarkan di laman stesen pemindahan darah jemputan standard yang ditandatangani oleh doktor kepala. Dokumen tersebut mesti dimuat turun ke telefon dan ditunjukkan kepada polis di jalan. Stesen darah Rostov tidak menghantar jemputan: penderma dijemput untuk memuat turun komen telefon Menteri Kesihatan wilayah Tatyana Bykovskaya: "Penderma tidak dapat dipertanggungjawabkan jika orang itu benar-benar pergi ke stesen pemindahan darah".

Di Krasnodar, keadaannya lebih serius. Di sana, tidak seperti daerah lain, bukan pengasingan diri yang diperkenalkan, tetapi karantina penuh dengan rondaan polis dan Cossack. Pengangkutan awam hanya beroperasi dari jam 6 hingga 9 pagi dan dari 17 hingga 20 pada waktu malam, kenderaan peribadi dilarang. Sebelum ini, 130-140 penderma sehari datang ke stesen pemindahan darah, sekarang 20-30.

Hospital barah di seluruh negara berada dalam keadaan sukar.

"Wad kami tidak dapat dirawat tanpa transfusi, dan penderma di stesen dan di bahagian transfusi darah semakin kecil," kata Ekaterina Shergova, pengarah dana "Give Life". "Maklumat mengenai kekurangan penderma datang dari Pusat Dima Rogachev, Hospital Klinikal Kanak-kanak Rusia, Pusat Kanser dinamakan sempena Blokhin.

Di Pusat Dmitry Rogachev Moscow, minggu pertama pengasingan diri berlangsung untuk kakitangan institusi perubatan itu sendiri - doktor dan jururawat menderma darah. Kemudian beberapa laporan televisyen keluar, dan para penderma pergi. Kurang dari biasanya, bukan 50-60 orang sehari, tetapi sekitar 30. Terdapat juga kekurangan di Kazan, Pusat Darah Republik Tatarstan, tetapi setelah melaporkan di TV, 95 orang segera datang. Namun, tidak semua ketua doktor klinik yang memerlukan darah bersedia menghubungi wartawan.

- Banyak agensi kerajaan tidak menghadapi risiko untuk bercakap mengenai kekurangan darah. Mereka takut bahawa mereka akan dihukum kerana ini, "kata Ruslan Shekurov, pengurus projek di DonorSearch." Masalahnya bukanlah bahawa penderma telah hilang di suatu tempat, tetapi mereka adalah bahagian masyarakat yang paling bertanggungjawab dan digunakan untuk menghormati kehidupan orang lain. Oleh itu, penderma diasingkan sendiri secara berdisiplin, dan derma darah dipindahkan ke akhir karantina. Dan tugas kami adalah untuk menjelaskan kepada mereka apa yang perlu dengan semua langkah berjaga-jaga dan sekarang menderma darah.

Cara menjual buah pinggang anda. Sepuluh soalan mengenai pendermaan organ

Mereka sedikit mengejutkan mengenai pendermaan organ di Rusia, menambah legenda bandar dan menakutkan mereka dengan cerita tentang bagaimana jantung, ginjal dan hati mereka dikeluarkan ketika jantung seseorang masih berdegup kencang. Bersama dengan transplantologi Mikhail Kaabak dan resuscitator Vyacheslav Afonchikov, "Snob" mengetahui bagaimana semuanya berfungsi

Berkongsi ini:

1. Adakah saya perlu menyatakan keinginan saya untuk menjadi penderma setelah kematian?

Di Rusia, seperti di banyak negara lain, anggapan persetujuan adalah sah. Ini bermaksud bahawa setiap warganegara yang berkemampuan dewasa selepas kematian dianggap sebagai penderma yang berpotensi. Walaupun begitu, anda boleh menyatakan keinginan atau keengganan anda untuk membuat hadiah terakhir dan menyelamatkan nyawa seseorang. Menurut undang-undang "Pada Dasar-dasar Melindungi Kesihatan Warga di Persekutuan Rusia", cukup dengan mengatakan ini dengan saksi, pernyataan bertulis harus disahkan oleh notaris atau ketua hospital. Keberkesanan sistem seperti ini sukar dinilai, dan selama beberapa tahun ada perbincangan mengenai mewujudkan daftar kehendak warganegara persekutuan, tetapi setakat ini tidak ada yang serupa..

2. Bolehkah saudara mara melarang penggunaan organ si mati?

Saudara mara mempunyai hak untuk campur tangan sekiranya seseorang tidak menyatakan kehendaknya dalam hidup. Doktor harus berusaha untuk memberitahu saudara-mara mengenai kematian orang yang mereka sayangi sebelum meneruskan pengambilan organ. Lebih-lebih lagi, undang-undang tidak mewajibkan doktor untuk bertanya apakah saudara-mara keberatan menderma. Tidak ada yang mengajar doktor untuk bercakap mengenai topik seperti itu dan tidak memerlukannya. Kerana itu, konflik sering timbul..

"Sekiranya mereka memberitahu kami melalui telefon bahawa mereka tidak keberatan menderma, dan kemudian mendakwa bahawa mereka menentangnya, maka tidak ada yang dapat membuktikan sesuatu kepada satu sama lain," kata wakil ketua doktor untuk anestesiologi dan rawatan intensif di Institut Perubatan Kecemasan St Petersburg Research Institute. I. I. Dzhanelidze Vyacheslav Afonchikov. - Kadang-kadang terdapat perselisihan antara saudara-mara, dan apa yang harus dilakukan oleh doktor dalam kes ini, siapa yang harus saya dengarkan? Bagaimana membetulkan ungkapan kehendak? Ia sama sekali tidak dapat difahami. Dan tidak ada yang akan berubah sehingga satu daftar muncul, di mana orang boleh memasukkan maklumat mengenai kehendak mereka. Tetapi doktor masih mempunyai tanggungjawab, anda perlu secara psikologi mempersiapkan saudara-mara untuk kematian orang yang disayangi, jika keadaannya tidak ada harapan. Ini sukar, banyak dalam situasi seperti itu nampaknya tidak memahami maklumat negatif, dan diperlukan kesabaran dan kebijaksanaan, jika tidak, saudara-mara mungkin, misalnya, berpendapat bahawa kita melambaikan tangan, tetapi tentu saja tidak demikian. ”.

3. Bolehkah doktor mengambil organ dari orang yang masih hidup?

Sebelum pengambilan organ, doktor mesti menyatakan kematian biologi atau kematian otak. Di luar resusitasi, kematian otak menyebabkan serangan jantung dan pernafasan (kematian biologi), tetapi dengan bantuan perawatan intensif, fungsi jantung dan paru-paru dapat dipertahankan selama beberapa hari. Terdapat prosedur khas untuk menyatakan kematian otak; syarat untuk proses diagnostik sangat ketat.

4. Bagaimana kematian otak didiagnosis??

Rundingan sedang diadakan, doktor mengkaji sejarah perubatan, memantau pesakit sekurang-kurangnya enam jam, melakukan tomografi yang dikira, dan memeriksa sama ada seseorang boleh bernafas sendiri (untuk ini, mereka terputus dari alat pengudaraan mekanikal untuk sementara waktu). Selalunya menjalankan pemeriksaan dan kajian tambahan. Contohnya, jika pesakit mempunyai automatisme tulang belakang - pergerakan lengan atau kakinya. Ini adalah refleks yang menutup pada tahap saraf tunjang, dan aktivitinya meningkat apabila otak berhenti berfungsi dan memberikan kesan penghambatan..

Urutan di mana kematian otak seseorang didiagnosis mempunyai kekurangan. "Menurut petunjuk, jika kita menyuntik obat penenang kepada pasien, kita harus menunggu 20 hingga 100 jam dan hanya kemudian memulai prosedur untuk mendiagnosis kematian otak," kata Afonchikov, "Mengapa begitu banyak?" Tidak ada yang tahu, jadi Kementerian Kesihatan memutuskan. Hanya jika kita menunggu 100 jam kita akan menerima komplikasi bernanah dan kehilangan penderma. Dan jika kita menunggu hanya 20 jam, maka esok orang akan berpakaian seragam dan bertanya mengapa begitu sedikit. Dan di sini kita harus berimprovisasi. Kami sedang menjalankan kajian toksiko-kimia dan sedang menunggu analisis untuk menunjukkan bahawa ubat itu tidak lagi ada di dalam badan. ".

5. Adakah mungkin menjadi penderma organ dalam hidup?

Semasa hidup, anda boleh menjadi penderma keluarga dengan berkongsi buah pinggang atau hati dengan anak anda, salah seorang ibu bapa, saudara perempuan atau saudara lelaki anda. Pada masa yang sama, mustahil untuk memberikan organ ini kepada suami atau isteri. Dan untuk saudara, dan orang asing, dan bahkan untuk dirinya sendiri, anda boleh menjadi penderma sumsum tulang. Untuk memeriksa sama ada sumsum tulang sesuai untuk pemindahan, darah diambil dari penderma yang berpotensi dan ditaip. Di banyak bandar, anda boleh mengambil analisis dan mendaftar dalam pangkalan data sukarelawan yang berpotensi bersedia menyebarkan sumsum tulang kepada orang asing.

6. Adakah mungkin untuk menjual atau membeli organ?

Secara sah di Rusia anda tidak boleh menjual atau membeli organ. Pada masa yang sama, orang selalu beralih ke klinik dan menawarkan buah pinggang mereka. "Sebagai peraturan, penjual menjadi mangsa penipu kecil: mereka ditawarkan untuk membayar beberapa ribu rubel untuk analisis keserasian, dan itu saja," kata doktor sains perubatan, ketua jabatan pemindahan ginjal Pusat Ilmiah untuk Pembedahan Rusia. Ahli akademik B.V. Petrovsky RAMS Mikhail Kaabak.

7. Bolehkah orang yang positif HIV menjadi penderma dan penerima?

Penerima boleh, tetapi bukan penderma. "Selain HIV, hepatitis menghalangi pendermaan," kata Mikhail Kaabak. - Ini, tentu saja, bodoh, perkara berbeza di negara maju, komuniti profesional Rusia telah lama memilih untuk menghapus sekatan ini. Tetapi, sayangnya, tidak ada yang berubah. ".

8. Bolehkah orang yang tidak dikenali menjadi penderma?

Dari sudut etika, adalah sama buruknya menggunakan organ orang yang tidak mahu menjadi penderma, dan tidak mengambil kira kehendak orang yang menginginkannya. Tetapi dalam kes pesakit yang tidak dapat dikenali, para doktor tidak punya pilihan: undang-undang melarang pengambilan organ. "Ini benar-benar sah. Sebagai contoh, menurut undang-undang, warganegara asing tidak boleh menjadi penderma. Dan jika anda tidak dapat mengenal pasti seseorang, anda juga dapat menentukan kewarganegaraan, walaupun kehadiran tatu di lengan bawah yang tepat "Saya tidak akan melupakan ibu saya" dengan jelas menunjukkan bahawa pesakit itu adalah rakan senegara kita, "kata Vyacheslav Afonchikov.

9. Adakah sumbangan anak selepas kelahiran dibenarkan di Rusia?

Sumbangan anak-anak tidak dilarang, tetapi untuk menggunakan organ tersebut, anak itu perlu didiagnosis dengan kematian otak, dan prosedur untuk prosedur ini disetujui hanya setahun yang lalu. Sekarang tidak ada halangan hukum untuk menderma anak, tetapi belum ada kes nyata..

"Saya rasa dapat diharapkan ini terjadi dalam beberapa bulan mendatang," kata Mikhail Kaabak. - Sumbangan post-mortem kanak-kanak diperlukan untuk pemindahan jantung untuk kanak-kanak, penting untuk pemindahan hati. Dan inilah banyak masyarakat maju, kerana selain membantu penerima, ia memberi keselesaan kepada orang yang kehilangan anak akibat kecederaan atau penyakit. Selama tiga bulan terakhir, saya dua kali menghadapi situasi di mana ibu bapa anak yang sedang mati mencari peluang seperti itu. ".

10. Apa yang akan berubah sekiranya undang-undang penderma baru diluluskan?

Sekiranya undang-undang baru "Mengenai pendermaan organ manusia dan transplantasi mereka" diadopsi, maka doktor akan diwajibkan untuk berusaha memberitahu saudara-mara si mati tentang kematiannya sebelum melakukan pembuangan organ..

"Undang-undang ditulis sedemikian rupa sehingga kemungkinan tindakan saya akan ditafsirkan sebagai tidak sah," komen Vyacheslav Afonchikov. - Di mana untuk mendapatkan kenalan saudara-mara? Apa yang perlu dilakukan jika saya belum menyelesaikannya? "

Sebagai tambahan, sistem untuk mendaftarkan wasiat warga negara harus muncul. Undang-undang ini juga mewajibkan daftar elektronik penderma dan penerima. Secara teorinya, ini harus mengatur keadaan dalam pengedaran organ, sekarang negara ini bahkan tidak memiliki daftar tunggu yang sama untuk pemindahan, hanya wilayah.

"Prinsip-prinsip pengedaran organ harus adil dan dapat difahami, dan masyarakat harus memiliki kesempatan untuk mengesahkan bahwa prinsip-prinsip ini dipatuhi," kata Mikhail Kaabak. "Sayangnya, daftar elektronik yang dikembangkan oleh Kementerian Kesihatan tidak memungkinkan untuk memantau sistem ini.".

Sumbangan di Rusia: konfrontasi berdarah

Hari Penderma Nasional adalah kesempatan yang baik untuk membincangkan masalah pendermaan, yang sangat serius untuk penjagaan kesihatan Rusia. Pada masa yang sama, sebagai negara maju, satu demi satu, menolak untuk membayar darah, di negara kita idea pemberian wang percuma tidak mendapat sokongan popular. Mengapa ini berlaku, MedAboutMe faham.

Masalah derma di Rusia

Kekurangan darah yang didermakan di negara kita adalah salah satu masalah perubatan yang paling mendesak sekarang. Setiap tahun, 1.5 juta rakan senegara kita diperlukan untuk menjalani perjalanan darah. Dipercayai bahawa untuk bekalan darah normal kepada penduduk, bagi setiap seribu orang harus ada 40 penderma. Di negara kita, indikator ini secara purata di negara ini hanya 13 penderma per seribu rakyat..

Pada masa yang sama, menurut tinjauan 2015, 65% orang Rusia tidak mahu menjadi penderma. Mereka menerangkannya dengan ketakutan kemungkinan jangkitan, ketakutan akan darah dan kesakitan, kesihatan yang buruk atau usia tua. Ngomong-ngomong, yang terakhir ini bukan alasan rasmi untuk menolak sumbangan. Di antara penderma Rusia ada 70 tahun yang masih menderma darah untuk kepentingan rakan senegara mereka yang sakit.

Bahkan tinjauan di salah satu universiti perubatan Samara menunjukkan bahawa hanya 1% pelajar - doktor masa depan bersedia menjadi penderma yang disumbangkan, dan 75% akan berkongsi darah hanya untuk pampasan kewangan. 5% lagi bersetuju untuk perjalanan percuma dengan pengangkutan awam, tanpa menunggu tanda "Penderma Kehormat", tentu saja. Dan alasan paling biasa pelajar pergi menderma darah hari ini adalah keupayaan untuk menutup ketidakhadiran kelas tanpa perlu mempraktikkannya.

Mengapa orang menderma darah?

Untuk pergi ke pusat bekalan darah atau ke hospital secara sukarela dan menderma darah di sana, anda memerlukan motivasi, iaitu alasan. Pakar mengenal pasti lima jenis motivasi yang menjadikan seseorang menjadi penderma:

  • Insentif material. Ini adalah derma untuk wang. Bahkan 15 tahun yang lalu, pendermaan darah biasa adalah salah satu pekerjaan sampingan yang paling popular. Sebilangan besar makan malam yang dicadangkan tidak memakan penderma berbayar - mereka "mengambil wang." Hari ini, sumbangan berbayar juga ada, tetapi dengan banyak batasan dan tempahan..
  • Galakan moral. Ini adalah sumbangan percuma dalam bentuk paling suci. Penderma hanya menerima "terima kasih" dan kepuasan mental dari kenyataan bahawa darahnya dapat menyelamatkan nyawa seseorang.
  • Faedah dan Keistimewaan.
  • Percaya pada kesan penyembuhan "pembuangan darah" biasa.
  • Membantu orang yang dikasihi yang sangat memerlukan darah. Ini biasanya promosi sekali sahaja..

Mari pertimbangkan beberapa perkara dengan lebih terperinci..

Faedah dan keistimewaan untuk penderma kehormat

Hari ini di Rusia anda boleh mendapatkan lencana "Penderma Kehormat Rusia". Di negara kita pada akhir tahun lalu, terdapat 600 ribu pemilik tanda ini. Banyak darah mesti didermakan untuk menerimanya - dan hanya percuma. Sumbangan yang dibayar tidak diambil kira semasa mengira tanda.

Lebih-lebih lagi, yang penting adalah apa sebenarnya penyerahan diri: darah dan / atau komponen atau plasmanya. Sumbangan plasma kurang trauma untuk badan. Sebenarnya, darah diambil dari penderma, disentrifugasi, plasma disalirkan dan disimpan, dan unsur sel darah dicairkan dengan garam dan penderma dituangkan kembali ke dalam urat. Oleh itu, kerugiannya akan jauh lebih sedikit daripada dengan sumbangan penuh darah atau komponennya. Penderma tidak boleh memilih sendiri: dia akan menderma plasma atau hanya darah. Biasanya dia ditawarkan satu atau lain pilihan mengikut keterangan - dia hanya boleh bersetuju atau tidak.

Sekiranya anda menderma hanya darah atau komponennya, kecuali plasma, maka anda perlu menjadi penderma sebanyak 40 kali - dan anda boleh mendapatkan lencana kehormatan. Sekiranya plasma telah didermakan lebih dari 40 kali, maka cukup untuk menderma darah atau komponennya lebih dari 25 kali. Dan akhirnya, seseorang yang menderma plasma lebih dari 60 kali dapat menjadi penderma kehormatan.

Apa yang memberikan "sumbangan terhormat" selain kepuasan moral? Pertama sekali, pembayaran tunai tahunan: mulai 1 Januari 2015 berjumlah 12373 rubel, tetapi pada tahun 2017, pegawai FMBA berjanji akan meningkatkan jumlah ini. Sebagai tambahan, penderma kehormatan menerima sejumlah faedah: memilih waktu untuk bercuti, melawat doktor tanpa menunggu antrean, perjalanan istimewa ke sanatorium. Penduduk ibukota yang memiliki kad Muscovite juga boleh membuat gigi palsu dan melakukan perjalanan dengan pengangkutan awam secara percuma, dan di samping itu mereka membayar 2 kali lebih rendah daripada rakyat lain untuk utiliti dan ubat-ubatan. Di kawasan lain, bonus lain mungkin..

Derma dan Kesihatan

Pakar dari perkhidmatan penderma mendakwa bahawa manfaat derma untuk kesihatan tidak dapat dinafikan. Menurut WHO, penderma hidup rata-rata 5 tahun lebih lama daripada rakyat biasa. Juga diketahui bahawa orang yang menderma secara berkala, yang disebut "penderma kakitangan", cenderung untuk menderita strok. Dipercayai bahawa kesan ini disebabkan oleh pembaharuan darah dan plasma yang kerap. Untuk menyokong kata-kata mereka, pengarang teori ini menunjukkan kepada wanita yang, untuk sebahagian besar hidup mereka, mengalami kehilangan darah bulanan dan hidup lebih lama daripada lelaki. Doktor juga berpendapat bahawa tekanan kecil yang disebabkan oleh kehilangan 400-600 ml darah meningkatkan daya tahan tubuh terhadap faktor persekitaran yang negatif. Terdapat juga pendapat bahawa sumbangan plasma adalah cara yang baik untuk menurunkan kolesterol darah, tetapi pada kenyataannya kesan ini sangat kecil, dan kadar kolesterol cepat kembali normal..

Terdapat juga keadaan di mana bermanfaat untuk kehilangan darah secara berkala. Sebagai contoh, hemochromatosis adalah penyakit keturunan di mana perkumuhan zat besi dari tubuh terganggu, yang membawa kepada pelbagai penyakit serius. Derma untuk pesakit seperti itu adalah kaedah rawatan yang berguna dan berkesan di mana zat besi disingkirkan dari badan dengan cara yang paling mudah..

Akhirnya, sebelum setiap bekalan darah, penderma menjalani pemeriksaan fizikal, dan darah yang disumbangkan olehnya dan komponennya dikaji di makmal. Kita boleh bercakap mengenai pemantauan kesihatan secara berterusan.

Berapakah kos darah penderma?

Di Rusia, dengan pendermaan darah, semuanya rumit: selama bertahun-tahun di negara kita terdapat sumbangan. Pada tahun 2012, negara ini mulai secara aktif menjalankan kebijakan pemberian derma, dengan sebisa mungkin mengurangi pembayaran darah yang didermakan. Ini menimbulkan reaksi ganas di kalangan penderma yang dibayar, kerana banyak daripadanya wang darah meningkat secara signifikan kepada gaji yang kecil. Kehadiran di stesen pemindahan darah turun sebanyak 40%. Bandar-bandar besar berhadapan dengan kekurangan plasma, darah dan komponennya. Beberapa klinik mengembalikan pembayaran darah dan hanya dengan cara ini dapat bertahan dalam tempoh perubahan peraturan yang sukar bagi penderma.

Hasilnya adalah pengenalan sumbangan berbayar untuk pemilik kumpulan yang jarang berlaku, dan juga prosedur untuk pengiriman komponen darah individu. Jadi, berapa banyak wang yang anda dapat untuk menderma darah hari ini?

  • Satu derma darah berharga 5% dari kos sara hidup untuk wilayah di mana pendermaan darah berlaku - ini kira-kira 530 rubel. Pihak berkuasa daerah berhak meningkatkan indikator ini, iaitu jumlah ini mungkin sedikit berbeza.
  • Satu sumbangan darah dengan fenotip yang jarang berlaku berharga 8% daripada minimum sara hidup - kira-kira 850 rubel.
  • Sumbangan plasma dianggarkan 15% - 1,5 dan lebih daripada seribu rubel.
  • Sumbangan platelet - 35%, iaitu lebih daripada 3.7 ribu rubel.
  • Kiraan sel darah merah - 25%, iaitu lebih daripada 2.6 ribu rubel.
  • Kiraan sel darah putih - 45%, iaitu lebih daripada 4.7 ribu rubel.

Sebagai tambahan, penderma berhak mendapat makan tengah hari percuma. Sebagai gantinya, dia dapat memperoleh 5% dari tingkat sara hidup di wilayahnya, tetapi ini hanya dapat dilakukan dengan menulis pernyataan, dan di beberapa wilayah hanya dengan menderma darah menggunakan kompleks bergerak.

"Secara percuma, bukan apa-apa!"

Sudah tentu, pemberian sumbangan dianggap lebih "betul", tidak kira dari sudut mana anda melihat.

  • Amalan menderma berbayar menunjukkan bahawa ketika menderma darah untuk mendapatkan wang, orang sering berusaha untuk menyembunyikan dari doktor penyakit kronik mereka atau keadaan mereka yang menyakitkan di mana mustahil untuk menderma darah. Dan jika seseorang pergi untuk menderma darah secara percuma, dia tidak perlu mengintai, yang bermaksud bahawa risiko penularan melalui transfusi darah akan lebih rendah.
  • Penderma percuma yang menderma darah "untuk idea" memantau kesihatan mereka.
  • Sumbangan yang sangat baik - baik untuk jiwa, ia membolehkan seseorang menyedari kecenderungan altruistik kongenital.
  • Golongan agama kebanyakannya menyetujui sumbangan percuma.
  • Di kebanyakan negara maju, adalah kebiasaan menderma darah secara percuma..

Hari ini di lebih daripada 60 negara di dunia hanya ada sumbangan percuma. Tetapi tahap mempopularkan tujuan mulia ini sukar dibandingkan dengan realiti Rusia. Orang Amerika menyiarkan kisah orang yang diselamatkan dengan darah penderma, orang Jerman menganjurkan loteri dengan hadiah berharga, orang India menderma darah untuk buku Guinness, Israel menjamin perjalanan darah kepada penderma dan saudara mereka (insurans hematologi), dll..

Dan propaganda pemberian derma di negara kita dilakukan, tetapi dengan kaedah yang ketinggalan zaman. Dalam keadaan ekonomi yang sukar, sukar untuk meminta sedekah kepada orang yang merasa tidak selamat tentang hari esok. Selain itu, "pejabat" yang berlebihan, yang kadang-kadang mempengaruhi aktiviti promosi penderma yang dianjurkan oleh pegawai, juga tidak menyebabkan peningkatan jumlah orang yang ingin berkongsi darah mereka sendiri.

Tetapi masalah utama pemberian derma di negara kita adalah kurangnya keyakinan terhadap tindakan negara. Di kalangan penduduk, sudut pandang ini tersebar luas, yang mana, menolak untuk membayar darah, negara memutuskan untuk menyelamatkan warganya sendiri. Akibatnya, hanya setiap Rusia keempat yang bersetuju untuk menderma darah, tetapi hanya jika syarat tertentu dipenuhi. Sebanyak 10% lagi tidak dapat menjawab dengan tepat sama ada mereka boleh menjadi penderma atau tidak. Satu-satunya perkara yang menggembirakan: mereka yang bersetuju untuk menderma, sebahagian besarnya (60%), bersedia melakukan ini secara percuma.

Di Rusia, buat masa ini, secara serentak terdapat sistem pemberian sumbangan dan pemberian gaji. Namun, seiring berjalannya waktu, jumlah orang yang bersedia menderma darah kepada jiran mereka, tanpa menuntut imbalan apa pun, semakin bertambah. Dan ini bererti bahawa suatu hari nanti negara kita juga akan dimasukkan dalam senarai negeri di mana orang saling berkongsi darah seperti itu, sia-sia.

Betapa sukarnya orang Rusia dikeluarkan dari program penderma kehormat. Skim

Ancaman muncul terhadap sistem pendermaan darah di Rusia. Skim dibuka, kerana banyak sukarelawan berisiko tidak akan kembali ke makmal. "URA.RU" menyedari beberapa kes ketika orang yang secara berkala menderma darah dan melamar gelaran penderma kehormatan tiba-tiba diberitahu bahawa mereka mempunyai penyakit berbahaya. Ini bermaksud disenaraihitamkan secara automatik - larangan menderma darah.

Seorang penduduk wilayah Ulyanovsk, yang ingin tidak memberikan namanya, mengatakan bahawa dia telah "digodam" secara harfiah pada malam sebelum dianugerahkan gelaran Penderma Kehormat. "Saya harus lulus tiga kali [ke peringkat], setelah itu mereka memberitahu saya bahawa saya sakit dengan hepatitis B. Saya terkejut, saya bergegas ke tiga makmal bebas sekaligus. Namun, semua ujian menunjukkan bahawa darah saya benar-benar bersih, ”kata pembicara“ URA.RU ”. Dia meminta untuk mengakui bahawa ada kesalahan, tetapi permintaannya tidak diendahkan: “Pada mulanya, saya fikir itu adalah semacam kegagalan, kesalahan. Sekarang saya yakin ia adalah persediaan yang disengajakan. Orang telah digunakan selama bertahun-tahun, dan kemudian dibuang sebagai tidak perlu. Mereka tidak perlu membayar faedah, mereka tidak perlu memberikan pembayaran ”.

Ternyata, kes ini bukanlah perkara terpencil. Seorang penduduk wilayah Kirov, Jan Chebotarev, memberitahu URA.RU bahawa dia sebelumnya pernah mengalami kejadian serupa. Dia percaya bahawa kita bercakap mengenai sistem yang sudah lama dibina:

“Ketika saya hampir menghampiri status penderma kehormat, mereka tiba-tiba memberitahu saya bahawa saya menghidap penyakit serius. Baiklah, mereka secara langsung akan mengatakan bahawa mereka mempunyai had. Oleh itu, saya terpaksa berkeliling pakar penyakit berjangkit.

Ternyata saya tidak menghidap penyakit. Namun, sejak itu saya mengikat sumbangan, ”Chebotarev mengakui. Dia mencadangkan bahawa stesen pemindahan darah hanya berminat memberikan status kehormatan hanya kepada penderma penting dengan kumpulan darah yang jarang berlaku, faktor Rh yang jarang berlaku: "Saya mempunyai kumpulan darah positif kedua, yang paling biasa, jadi penderma tidak begitu diperlukan. " Beberapa orang lagi, dengan syarat tidak mahu namanya disebutkan namanya, memberitahu URA.RU mengenai situasi yang serupa..

Pengurus projek DonorSearch.org Ruslan Shekurov menjelaskan kepada URA.RU bahawa kadangkala sistem ujian ekspres memberikan, misalnya, hepatitis palsu: “Dalam hal ini, sistem ini, tentu saja, secara automatik melarang penderma. Walaupun, tentu saja, positif palsu seperti itu masih jarang berlaku, walaupun menyinggung perasaan. ” Menurutnya, hampir mustahil untuk kembali ke kategori penderma: "Lebih baik bermain dengan selamat daripada ketinggalan di kemudian hari. Itulah sebabnya sistem ini secara tegas menolak sebarang kecurigaan. Dalam kes ini, menjaga penerima adalah yang pertama. Setuju: apa yang anda mahukan sebagai penerima berpotensi - untuk menolak 0,002% secara rawak atau mengambil risiko bahawa mereka akan mengabaikan yang salah? "

Alena Firsova, pakar di bahagian pembangunan derma NRC Hematology Moscow, mengesahkan kepada URA.RU bahawa positif palsu berlaku dari semasa ke semasa:

"Pada masa yang sama, jika seseorang mengemukakan sijil dari hospital lain bahawa dia sihat, ini tidak akan mengubah apa-apa. Kami tidak berhak mengambil seseorang jika hasil positif ditunjukkan, walaupun itu salah. ".

Koordinator pergerakan penderma di Moscow, Ekaterina Chinyakina, memberitahu URA.RU bahawa stesen pemindahan darah tidak berminat untuk mengeluarkan penderma. "Kami tidak mempunyai bonus untuk cabaran. Kita semua hanya sihat, oleh itu, dengan mengejar jumlah maksimum derma darah, seseorang melupakan kesihatannya. Mayat itu tidak mempunyai masa untuk pulih, ”kata pembicara agensi itu..

Ketua organisasi awam "Perhimpunan Ibu Bapa" Konstantin Dolinin, yang mengetahui situasi ini, tidak mengecualikan bahawa kita membicarakan "semacam surat atau arahan yang tidak diucapkan":

"Dengan tahap kebarangkalian yang tinggi, kita dapat menganggap bahawa pegawai menetapkan had - berapa banyak penderma terhormat. Ini adalah amalan yang teruk. Ternyata orang telah digunakan selama bertahun-tahun, dan kemudian dibuang - mereka tidak lagi diperlukan. ".

Dia percaya bahawa setiap kes tersebut harus disiasat dan disiasat secara menyeluruh. "URA.RU" mengirim permintaan yang sesuai ke Kementerian Kesehatan Rusia, tetapi pada saat penerbitan itu tidak mendapat tanggapan.

Prosedur untuk memberikan gelaran "Penderma Kehormat" di Rusia diatur oleh Undang-undang Persekutuan No. 125-ФЗ 20 Juli 2012 "Mengenai Sumbangan Darah dan Komponennya". Di Rusia, menjadi penderma, iaitu, orang yang secara sukarela menderma darah atau komponen darah untuk tujuan perubatan, boleh dilakukan oleh mana-mana warganegara negara yang berumur 18 tahun tetapi tidak melebihi 60. Walau bagaimanapun, penderma yang berpotensi seharusnya tidak mempunyai kontraindikasi untuk menderma, termasuk lebih daripada 50. Untuk mendapat gelaran penderma kehormat, salah satu syarat berikut mesti dipenuhi sepenuhnya: menderma darah atau mana-mana komponennya kecuali untuk plasma 40 kali atau lebih; menderma darah atau mana-mana komponennya, termasuk plasma, 25 atau lebih kali, sementara plasma darah - 40 atau lebih kali; menderma darah atau mana-mana komponennya, termasuk plasma, kurang dari 25 kali, sementara plasma darah - 60 atau lebih kali; menderma plasma darah 60 atau lebih kali.

Berdasarkan undang-undang, warga negara yang diberi tanda "Penderma Kehormat" berhak atas sejumlah langkah dukungan sosial. Antaranya, cuti berbayar tahunan dalam jangka masa yang sesuai bagi mereka. Penderma kehormat juga berhak menerima rawatan perubatan dalam jumlah yang dijamin oleh polisi MHI, tanpa menunggu sebentar, serta pemberian baucar ke sanatorium yang diutamakan. Warganegara dengan gelaran "Penderma Kehormat" setiap tahun menerima dari negeri pembayaran tetap wang tunai untuk perkhidmatan mereka. Jumlah insentif bahan tahunan melebihi 13 ribu rubel. Di samping itu, wilayah dapat memperoleh manfaat tambahan untuk penderma darah dengan membiayai mereka dari anggaran mereka sendiri. Gelaran daerah kehormat bagi penderma mungkin mempunyai hak mereka sendiri, berbeza dari persekutuan, dan tugas.

Berapa banyak penderma yang dibayar untuk menderma darah dan plasma

Adakah anda tahu berapa harga derma darah atau berapa banyak yang mereka bayar kepada penderma? Penyerahan bebas diamalkan di seluruh dunia. Dipercayai bahawa orang harus menolong mereka yang memerlukan dan tidak menuntut ganjaran material untuk penghantaran. Sehingga 2013, ada peluang untuk menjana pendapatan di Rusia. Sebagai penderma, negara membayar pampasan material. Walau bagaimanapun, skim ganjaran tunai seperti itu segera ditutup. Salah satu sebabnya adalah rendahnya kualiti biomaterial yang diserahkan, kerana mereka yang ingin menerima wang untuk perlindungan darah mereka menyembunyikan dari doktor semua kontraindikasi yang mana mereka diwajibkan untuk menerima cabaran.

Pada masa ini, walaupun penderma menderma darah secara percuma (bukan apa-apa), mereka berhak mendapat insentif tertentu, pada pandangan pertama sangat menyedihkan. Tetapi jika anda melihat, faedah derma sangat ketara.

Dari artikel anda akan belajar:

  • adakah mungkin untuk memperoleh dan berapa banyak;
  • apa yang mereka berikan untuk penghantaran biomaterial;
  • berapa banyak dan berapa kerap anda boleh menderma darah dan plasma kepada lelaki dan wanita;
  • siapa yang boleh dan tidak boleh menjadi penderma;
  • cadangan sebelum dan selepas pendermaan darah dan plasma;
  • bagaimana menjadi penderma kehormatan Rusia dan apa faedahnya.

Prosedur pendermaan darah dan berapa banyak masa yang anda habiskan

Proses itu sendiri telah diselesaikan dan secara amnya tidak lebih dari satu jam. Dengan penghantaran plasma, sedikit lagi - 1.5 - 2 jam. Ringkasnya, semuanya terdiri daripada tindakan berikut:

  1. Tunjukkan pasport anda dan isi borang permohonan.
  2. Lakukan ujian darah untuk hemoglobin.
  3. Periksa dengan doktor anda.
  4. Sebenarnya penyampaian biomaterial itu sendiri.
  5. Anda menerima dokumen yang memberikan hak untuk menerima makan tengah hari percuma atau pampasan wang dan 2 hari cuti dari tempat kerja.

Manfaat atau keburukan

Rata-rata, sekitar 5-6 liter darah di dalam tubuh manusia. Dan pagar penderma adalah 400 ml. hampir tidak memberi kesan kepada kesihatannya. Perkara utama adalah bahawa seseorang itu sihat, berehat sepenuhnya dan sarapan yang baik. Dan kemudian mengikuti cadangan doktor untuk pemulihan cepat. Dan walaupun kehilangan darah adalah tekanan bagi tubuh, biomaterial anda bukan sahaja dapat menyelamatkan nyawa mereka yang memerlukan transfusi, tetapi juga memberi kesan positif bagi tubuh anda sendiri.

Kelebihan badan

Kesan positifnya adalah seperti berikut:

  1. Fungsi pembaharuan darah sendiri diaktifkan (Sejak zaman kuno, doktor menggunakan kaedah rawatan seperti penumpahan darah. Di beberapa spesies haiwan, ini bahkan naluri. Contohnya, badak menyisir sisi kulit pokok hingga luka berdarah. Sudah tentu, ini sangat mengerikan, tetapi begitulah cara mereka memperbaharui darah mereka sistem).
  2. Hati mula berfungsi dengan lebih baik, salah satu fungsinya adalah membersihkan darah dari zarah darah yang mati.
  3. Sumbangan secara berterusan adalah pencegahan penyakit kardiovaskular, organ pencernaan dan peningkatan imuniti secara umum.
  4. Pemanjangan masa muda.
  5. Jangka hayat yang lebih lama bagi penderma biasa.

Bahaya menderma

Kesukaran apa yang menanti seseorang yang telah memutuskan untuk menjadi penderma?

Sudah tentu, kemungkinan dijangkiti penyakit berbahaya seperti HIV, hepatitis. Adakah anda pernah mendengar kisah seram seperti itu? Ketika puluhan orang mendapat transfusi di hospital.

Sekarang lupakan. Semua kisah ini berasal dari abad yang lalu. Sejak itu, perubatan telah melangkah maju. Dan jika sebelumnya, terdapat beberapa kes apabila pelbagai jarum suntik direbus dan disapu dengan alkohol untuk membasmi kuman, untuk menjimatkan dan kekurangan bekalan, sekarang ada teknologi yang sama sekali berbeza yang mengecualikan semua akibat negatif dari penderma.

  1. Tempat suntikan banyak dirawat dengan alkohol dan larutan khas menggunakan tongkat pakai buang khas, yang segera dihantar ke tangki pelupusan.
  2. Pagar dihasilkan oleh sistem baru, yang dibongkar di hadapan penderma. Ia dengan segera mengeja nama penderma.
  3. Setelah penghantaran komponen individu (misalnya, plasma), selebihnya mengalir melalui sistem yang sama. Penderma melihat namanya tertulis di atasnya.

Perlu tahu - petua dan trik

Sebelum menjadi penderma, disarankan untuk membiasakan diri dengan peraturan yang akan membantu anda bukan sahaja menjimatkan masa, meningkatkan kualiti darah anda, tetapi juga memindahkan prosedur pendermaan dengan kesan negatif yang minimum pada tubuh dan pemulihan yang cepat seterusnya.

Berapa kerap saya boleh menderma darah

Soalan ini timbul dengan sebilangan besar penderma yang berpotensi. Kriteria utama untuk kekerapan penghantaran biomaterial adalah keupayaan tubuh untuk pulih sepenuhnya dari kehilangan darah.

  • derma darah - tidak lebih dari sekali setiap 60 hari;
  • plasma - 1 kali dalam 30 hari.

Sekiranya anda menderma darah, maka anda boleh menderma plasma hanya selepas 2 bulan. Sekiranya anda telah mengambil plasma, maka kemungkinan perubahan seterusnya tidak lebih awal dari sebulan (darah dan plasma).

Tetapi ini adalah cadangan umum. Sebenarnya, kriteria lelaki dan wanita, memandangkan ciri fisiologi, berbeza.

Berapa banyak darah yang boleh didermakan oleh lelaki? Kriteria, seperti yang dijelaskan di atas, tetapi tidak diinginkan lebih dari 5 kali setahun (darah) dan 10 kali setahun (plasma). Oleh kerana badan memerlukan pemulihan selepas setiap prosedur dan kelahiran yang terlalu kerap dapat mengurangkannya secara beransur-ansur.

Sekiranya penderma adalah wanita, maka derma tidak disarankan tidak lebih dari 4 kali dalam setahun, untuk memastikan pemulihan badan wanita sepenuhnya..

Cadangan umum kepada penderma adalah seperti berikut:

Kontraindikasi

Agar tidak pergi ke pusat derma dengan sia-sia dan mendapat penolakan di sana, lebih baik mengetahui terlebih dahulu apa batasan penderma yang ada.

Larangan Derma:

  • berat kurang daripada 50 kilogram;
  • di bawah umur 18 tahun;
  • degupan jantung dalam lingkungan 55-100 denyutan seminit;
  • tekanan tinggi atau rendah;
  • suhu badan melebihi 37 darjah;
  • untuk wanita - dalam tempoh haid dan dalam 7 hari sebelum dan selepas permulaannya, serta semasa kehamilan dan penyusuan;
  • penyakit serius baru-baru ini atau yang sedia ada;
  • tatu atau rawatan gigi dalam 365 hari terakhir;
  • hubungan dengan pesakit dengan penyakit virus dan berjangkit.

Apa yang tidak dapat dilakukan sebelum perubahan

Terdapat sebilangan cadangan perubatan untuk penderma, tepat sebelum penghantaran biomaterial. Melakukannya, anda bukan sahaja akan menjaga kesihatan, tetapi juga meningkatkan kualiti bahan yang anda sumbangkan, yang kemudian dapat menyelamatkan nyawa seseorang.

  • merokok sejam sebelum permulaan;
  • minum alkohol selama 48 jam;
  • menderma darah semasa perut kosong (sarapan ringan dan rendah lemak diperlukan);
  • makan makanan berlemak, salai, goreng, pedas pada waktu petang, serta mentega, susu dan telur;
  • mengambil ubat yang mengandungi analgesik selama 3 hari;
  • menderma darah untuk sebarang penyakit (sakit kepala, tekanan, berdebar-debar, menggigil, demam, dll.).

Pemulihan cepat

Selepas prosedur, penderma sangat penting untuk pulih dari kehilangan darah. Cadangan berikut ada mengenai perkara ini: untuk menjauhi aktiviti fizikal selama 48 jam, memastikan tidur yang sihat sekurang-kurangnya 8 jam, minum banyak cecair (dari 2 liter sehari) - air, jus, teh dan nutrien yang lebih baik, iaitu makanan kaya zat besi dan protein. Di sini, daging, makanan laut, kekacang, coklat, delima dan hematogen biasa membantu anda. Sertakan mereka dalam diet anda untuk minggu yang akan datang dan badan akan mengucapkan terima kasih..

Harga soalannya ialah berapa banyak yang dapat anda perolehi

Sekiranya anda memutuskan untuk menjadi penderma, maka timbul persoalan yang munasabah: apa yang akan diberikan kepada saya?

Satu kategori penderma menderma darah untuk menolong orang. Yang lain adalah untuk menjana sejumlah wang. Baiklah, di samping itu, bantu mereka yang memerlukan (seolah-olah menggabungkan perniagaan dengan senang hati). Terlepas dari janji anda, anda berhak mendapat barang material tertentu. Berapa banyak darah dan plasma penderma dan apa yang termasuk dalam jumlah ini?

  1. Makan tengah hari komprehensif percuma dengan perbelanjaan untuk mengembalikan kekuatan selepas kehilangan darah. Kadang-kadang ia digantikan dengan pampasan wang (kira-kira 500 rubel).
  2. Hak untuk mendapat cuti 2 hari berbayar. Satu pada hari penghantaran, yang lain atas permintaan pekerja. Sekiranya pendermaan darah berlaku pada hari hujung minggu atau semasa percutian, atau setelah derma pekerja masih pergi bekerja, maka dia berhak menggunakannya pada hari lain. Sebagai peraturan, hari-hari ini dijumlahkan untuk bercuti..
  3. Peluang untuk mendapatkan lencana "Penderma Kehormat Rusia" dan semua faedah dan pampasan yang diberikan oleh tajuk ini.

Derma sebagai sumber pendapatan tetap

Sekiranya anda menderma darah secara berterusan, maka anda boleh memperoleh, jika tidak terlalu besar, maka wang biasa. Biasanya, kaedah memperoleh ini diamalkan oleh pelajar, keluarga berpendapatan rendah, dan individu yang ingin meningkatkan pendapatan mereka. Sekali lagi, jika anda bekerja untuk masa depan, maka kerak penderma kehormatan akan memberi anda pendapatan pasif tahunan dalam bentuk pembayaran tunai dan semua kemungkinan faedah yang akan memberi anda penjimatan dalam banyak perbelanjaan. Dan hampir untung.

Juga, banyak yang tertarik dengan peluang untuk mendapat cuti 2 hari berbayar. Dengan pendermaan darah berterusan - 12 hari diperoleh setiap tahun. Sekiranya anda menderma plasma - sebanyak 24. Sudah tentu, ini tidak boleh disalahgunakan. Oleh kerana anda boleh mengalami salah faham pihak berkuasa. Tetapi di banyak syarikat, sumbangan pada amnya positif. Dan 1-2 kali setahun, sangat mungkin untuk berkongsi katil bayi dan dapatkan 2-4 hari tambahan untuk percutian.

Pilihan lain adalah kemampuan untuk mengambil pampasan untuk percutian yang tidak digunakan. Dalam kes ini, setiap penghantaran biomaterial akan membawa anda wang, dalam jumlah purata pendapatan dua hari. Ini secara purata akan meningkatkan pendapatan bulanan anda sekitar 10%. Daripada tidak menjana wang?

Penderma Kehormat

Bagi orang yang sentiasa berkongsi dengan orang yang memerlukan cecair dari sistem peredaran darah mereka, ganjaran tambahan tertentu diberikan kepada negara. Tetapi untuk ini anda perlu berusaha keras. Seperti dalam tentera, untuk naik ke pangkat jeneral (kolonel, jurusan), anda perlu memberikan perkhidmatan selama beberapa tahun kepada negara. Dalam kes kami, beberapa liter bahan penderma dari anda. Sebagai ganjaran - gelaran Penderma Kehormat.

Bagaimana menjadi

Untuk mendapat gelaran Penderma Kehormat Rusia, anda perlu memenuhi beberapa syarat untuk dipilih:

  • menderma darah 40 kali;
  • Sumbang plasma 60 kali;
  • perubahan campuran - sekurang-kurangnya 60 kali.

Pada titik terakhir, mari kita jelaskan. Ini bermakna anda boleh menderma darah dan plasma. Dan semua ini merangkumi kedudukan keseluruhan. Sebelum ini, hanya satu perkara yang perlu diserahkan untuk menerima gelaran: sama ada plasma atau darah. Sekarang, menurut undang-undang semasa, penderma akan menghitung setiap sumbangan darah dan komponennya. Pada masa ini, dengan jenis derma campuran, anda boleh menderma darah sekurang-kurangnya 25 kali, selebihnya boleh menjadi komponennya.

Prasyarat adalah penyerahan.

Faedah, keistimewaan dan pembayaran tunai

Apa yang memberi gelaran penderma kehormat? Orang yang menderma darah dan komponennya tidak kurang dari ambang yang ditetapkan Saya mempunyai faedah berikut:

  • hak untuk meninggalkan bila-bila masa yang sesuai untuk anda;
  • hak keutamaan untuk membeli permit di sanatorium;
  • perjalanan percuma di bandar dan pengangkutan pinggir bandar;
  • pembelian ubat dengan potongan harga yang besar;
  • pembayaran tunai tahunan.

Elaun tunai dibayar setahun sekali. Sudah tentu, saiznya tidak terlalu besar dan pada masa ini berjumlah kira-kira 12 ribu rubel setahun. Setiap tahun, pengindeksan dilakukan, yang bergantung pada inflasi, biaya sara hidup dan gaji rata-rata di negara ini.

Di samping itu, di sejumlah wilayah hak istimewa tambahan ditetapkan secara undang-undang. Ini mungkin sebahagian daripada pampasan untuk utiliti dan bonus lain yang menyenangkan..

Darah yang disumbangkan - buat kerak

Untuk mendapatkan semua faedah yang ditetapkan oleh negara, anda mesti menghubungi pihak keselamatan sosial di tempat pendaftaran. Anda akan diminta untuk:

  1. Pasport (buat salinan segera).
  2. Permohonan (anda akan menemui sampel di sana).
  3. Sijil dari pusat pemindahan darah (derma) mengenai jumlah biomaterial yang didermakan.

Secara undang-undang, tidak lebih dari 95 hari dibenarkan untuk permohonan anda.

Secara berasingan, perlu diperhatikan penerimaan hadiah wang tunai tahunan. Untuk mendapatkannya, setiap tahun anda mesti menghubungi badan-badan wilayah perlindungan sosial penduduk. Tulis permohonan untuk penyediaan pampasan wang yang diperlukan. Sekiranya anda tidak menerima permintaan, anda tidak akan menerima wang. Lebih-lebih lagi, imbuhan dibayar hanya untuk tempoh semasa. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, jika tidak ada aplikasi dari anda, semuanya akan habis. Permohonan diterima sehingga awal April. Sekiranya anda tidak mempunyai masa, melangkau tahun (dan kehilangan wang).

Derma selepas bersalin dalam teori dan praktik

Di Rusia, serangan pelobi dari apa yang disebut "selepas kematian" meningkat banyak kali...

Realiti moden seringkali menakutkan untuk melihatnya dengan mata terbuka. Pada zaman maklumat, seseorang tidak bersedia menghadapi cabaran ini, dia tidak lagi memiliki kekuatan untuk tidak hanya memahami apa yang sedang terjadi, tetapi bahkan kadang-kadang hanya untuk memperbaiki perubahan, yang kecepatannya sangat tinggi.

Salah satu masalah yang paling teruk sejak kebelakangan ini adalah yang disebut. Derma selepas bersalin. Sayangnya, banyak yang mengetahui tentang kebenaran sebenarnya tentang dirinya hanya ketika mereka bertemu dengannya dalam keadaan peribadi mereka..

Penting untuk ditekankan bahawa kita tidak membicarakan semua transplantologi, yang memungkinkan untuk membantu pesakit yang sakit parah dengan memindahkan buah pinggang atau sumsum tulang yang berkaitan dengan mayat - semuanya terbuka di sini, dan semua orang memahami apa sebenarnya yang berlaku. Sumbangan "Posthumous" adalah bidang lain di mana asumsi palsu dan landasan sesat pada asalnya diletakkan.

Ketika kita diberitahu bahawa dalam proses ini organ dikorbankan ketika, menurut definisi, mereka tidak lagi diperlukan, dan bahkan merujuk kepada "persetujuan Gereja", walaupun Katolik, mereka mengatakan, di Sepanyol ada papan tanda di pintu gereja dengan tulisan: "Jangan bawa organ anda ke syurga. Tinggalkan mereka di sini, mereka akan berguna di bumi, ”mereka melakukan tipuan besar, kerana pada kenyataannya tidak ada sumbangan setelah kematian.

Konsep palsu yang dicipta oleh mata kita mengenai apa yang disebut Sumbangan "anumerta" didasarkan pada dua prinsip - "kematian otak sama dengan kematian manusia" dan "anggapan persetujuan yang tidak diminta".

Ini adalah perbezaan mendasar dari idea-idea kami sebelumnya tentang kematian manusia: jika sebelum dianggap mati, ketika tidak bernafas, tidak ada degupan jantung, tidak ada refleks, murid tidak bertindak balas terhadap cahaya, ada bintik-bintik keras dan bintik-bintik kadaver, maka dengan penerapan kriteria baru, untuk "Mendaftar orang mati" menjadi tidak sedarkan diri, walaupun bernafas pada masa yang sama.

Penyebab "kematian otak" (koma) boleh menjadi kemalangan, kecederaan kepala, strok, keracunan dengan bahan toksik, krisis endokrin; pada masa yang sama, idea koma yang boleh diterbalikkan atau tidak dapat dipulihkan.

Masih belum mati, tetapi tidak lagi hidup

Di bidang perubatan, "bentuk hidup" baru tiba-tiba muncul: seseorang masih hidup, tetapi sudah dianggap mati oleh doktor - dia menjadi bakal penderma; dan jika tidak ada yang melindunginya, maka dia menjadi penderma yang sebenarnya, dan kemudian organnya dapat diambil secara sah darinya.

Dari orang mati dalam pengertian lama, tradisional, hanya ginjal yang dapat diambil untuk transplantasi, kerana ini adalah satu-satunya organ yang dapat menahan kekurangan bekalan darah selama 15 minit; penerapan kriteria "otak mati" dibenarkan untuk mewujudkan "derma pelbagai organ".

Dalam sumbangan "selepas kematian" yang dikenakan oleh peradaban, seseorang pada dasarnya harus hidup - barulah organnya sesuai untuk transplantasi.

Perubahan dalam kod peradaban bermula baru-baru ini: pada tahun 1968, Kriteria Diagnostik Harvard untuk Kematian Otak diadopsi di Amerika Syarikat, pada tahun 1968 dan 1983. Deklarasi Sydney mengenai Kematian muncul dan ditambah, pada tahun 1983 Deklarasi Venetian dari Terminal Negara, dan pada tahun 1972 Persatuan Neurologi Amerika mengakui konsep asas kematian otak, yang menetapkan kematian seseorang semata-mata atas fakta kematian otak.

Pada tahun 1991, Organisasi Kesehatan Dunia (WHO) mengadopsi "Pedoman Transplantasi Sel Manusia, Tisu, dan Organ," yang mendefinisikan praktik transplantasi berikutnya dan undang-undang terkait di seluruh dunia..

Pada tahun 2008, Deklarasi Istanbul tentang Pelancongan Transplantasi diadopsi, di mana ahli transplantologi menyatakan, khususnya, bahwa dunia berada dalam keadaan "kekurangan organ penderma global" dan bahawa "setiap negara harus menjamin pelaksanaan program untuk mencegah defisit ini".

Di Rusia, norma-norma sumbangan "pasca kematian" diatur secara undang-undang dalam Undang-undang No..).

Sumbangan "Posthumous" di Rusia

Sekiranya mengikut piawaian sebelumnya di Rusia, hanya enam organ yang dapat "diperoleh" dari seseorang, maka pada tahun 2015, menurut Perintah bersama Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia dan Akademi Sains Rusia No. 367/3 "Setelah mendapat persetujuan senarai objek transplantasi", senarai ini meningkat menjadi 50 kedudukan: membran ketuban ; membran testis; kompleks vaskular tisu lembut, termasuk lapisan kulit pada kulit, lemak subkutan dan otot; anggota badan atas dan serpihannya; fasia temporal; bola mata (kornea, sclera, lensa, retina, konjunktiva); usus dan serpihannya; kompleks paru-paru jantung; tulang kranial, sumsum tulang; paru-paru, anggota bawah dan serpihannya; Rahang bawah; hati; pankreas dengan 12 ulser duodenum; lemak subkutan di kawasan plantar kaki; tunas; limpa; hati; kapsul serous hati; kapal (bahagian katil vaskular); trakea; kapsul berserat buah pinggang; kelenjar endokrin (hipofisis, kelenjar adrenal, kelenjar tiroid, kelenjar paratiroid, kelenjar air liur, testis).

Kemudian "Perintah Kementerian Kesihatan Persekutuan Rusia, Akademi Sains Rusia bertarikh 4 Jun 2015 N 307n / 4 g." Pada persetujuan senarai institusi penjagaan kesihatan yang terlibat dalam pengumpulan, penuaian dan pemindahan organ dan (atau) tisu manusia "muncul, mengenal pasti 65 institusi perubatan negara ( berbanding 20 sebelumnya), yang mulai sekarang boleh mengambil organ, dan 34 institusi di mana mayat-mayat ini akan dipindahkan.

Pada bulan Jun 2015, Undang-undang Kalashnikov mengenai pembuatan pangkalan data bakal penderma dan badan mereka diadopsi.

Sekarang di Moscow dan St Petersburg terdapat Pusat Penyelarasan Pendermaan Organ, berdasarkan mana pasukan transplantasi telah dibuat; persiapan sedang dijalankan untuk pembukaan Pusat sedemikian di Surgut.

Menurut isyarat pertama mengenai penderma yang berpotensi, pasukan transplantasi meninggalkan Pusat untuk hospital, menetapkan (menghidupkan semula) organ yang akan dipindahkan (tetapi bukan orangnya), yang mana, tidak seperti resusitasi, mereka menerima elaun dan mereka dikeluarkan pada waktu yang tepat.

Tahun lalu di Rusia terdapat beberapa kes resonan yang berkaitan dengan pemberian bedah siasat: di unit rawatan rapi, hampir di hadapan saudara-mara, orang-orang "dibongkar ke dalam organ", dan tidak ada pelaku, kerana "semuanya sesuai dengan undang-undang".

Garis Panduan WHO No. 5 memperuntukkan larangan penjualan organ dan tisu, tetapi sebenarnya, sumbangan "selepas kematian" telah menjadi kawasan perniagaan yang sangat jenayah di seluruh dunia, yang ditunjukkan terutamanya di zon konflik bersenjata, misalnya, di Yugoslavia, Ukraine; di Rusia pada tahun 2003, skandal dengan pembuangan buah pinggang dari orang yang hidup oleh pakar Pusat Penyelarasan di Hospital Moscow No. 20 membuat banyak kebisingan.

Menurut Perintah No. 908-n pada 25 Disember 2014 "Mengenai Prosedur untuk Membentuk Diagnosis Kematian Otak Manusia", dari 1 Januari 2016, kanak-kanak berumur 1 tahun menjadi penderma selepas kematian di Rusia.

Mengapa mayat memerlukan anestesia??

Pada tahun 2005, sebuah gerakan awam KAO diciptakan di Jerman, menyatukan ibu bapa yang bersetuju untuk mengeluarkan organ dari anak-anak mereka yang mengalami kemalangan atau keadaan lain yang menyebabkan.

Gerakan ini diasaskan oleh ibu bapa yang mempercayai para doktor bahawa anak lelaki mereka yang berusia 15 tahun, yang telah terlibat dalam kemalangan kereta, bukan lagi penyewa, dan bersetuju untuk mengeluarkan organnya. Ketika di pengebumian mereka melihat wajah anak mereka bahawa dia menderita dengan teruk sebelum mati, mereka tidak dapat memaafkan persetujuan ini. Mereka mengabdikan hidup mereka seterusnya untuk memberitahu ibu bapa tentang bagaimana bentuk sumbangan "selepas kematian". Antara lain, mereka berusaha untuk memastikan bahawa masyarakat "menyedari kematian manusia" dan "meninggalkan ubat yang menggunakan kematian satu pesakit untuk merawat pesakit lain".

Dengan sumbangan "selepas bersalin", 97% badan masih hidup, dan orang yang masih hidup ini dipotong dari atas ke bawah dengan gerakan membujur atau melintang, dan organ yang masih berfungsi, jantung yang berdegup, paru-paru bernafas dikeluarkan dari dalamnya. Orang itu masih merasa sakit, organnya terus berfungsi, kelenjar mengeluarkan rahsia, refleks berterusan.

Di Jerman, beberapa doktor, yang tidak ingin menghadapi cubaan untuk melawan, dengan kejang yang disebut "mayat" semasa mengeluarkan organnya daripadanya, masih memberinya anestesia atau ubat penahan sakit. Soalan logik: jika itu adalah mayat, mengapa dia dibius, dan jika mereka memberikan anestesia, adakah itu mayat??

Semua "bersetuju terlebih dahulu"

Prinsip asas kedua sumbangan "selepas kematian" menunjukkan persetujuan penderma yang berpotensi untuk organ mereka. Dunia telah menggunakan dua bentuk persetujuan seperti itu: anggapan "persetujuan yang diminta" (seperti di UK), ketika seseorang menulis pernyataan keinginan untuk menjadi penderma, dan anggapan "persetujuan yang tidak diminta" apabila seseorang tidak hanya menulis apa-apa, tetapi sering kali tidak menduga tentang niat seseorang untuk mengambil organnya.

Sejak tahun 1992, anggapan "persetujuan yang tidak diminta" telah beroperasi di Rusia, dan kita semua berpotensi menjadi penderma lalai "selepas kematian"..

Pada kesempatan ini, "Dasar-dasar Konsep Sosial Gereja Ortodoks Rusia" mengatakan: "Tidak dapat dipendekkan untuk memendekkan hidup seseorang, termasuk melalui pengabaian prosedur penunjang hidup, untuk memperpanjang umur orang lain. (...)

Anggapan persetujuan bakal penderma untuk penyingkiran organ dan tisu tubuhnya, yang termaktub dalam undang-undang beberapa negara, Gereja menganggap pelanggaran kebebasan manusia yang tidak dapat diterima.

"Organ dan tisu penderma diasimilasi dengan orang yang melihatnya (penerima), termasuk dalam bidang kesatuan jiwa-jasad peribadinya." Xii.7.

Malangnya, Mahkamah Perlembagaan Persekutuan Rusia dua kali (2003 dan 2016) mengabaikan norma moral dan pendapat warganegara dan menegaskan kesahihan Seni. 8 "Anggapan persetujuan untuk penyingkiran organ dan (atau) tisu" Undang-Undang Persekutuan Rusia pada 22 Disember 1992 No. 4180-I "Mengenai pemindahan organ dan (atau) tisu manusia".

Kemungkinan meninggalkan prospek menjadi penderma "sesudah" sangat samar-samar ditentukan dalam Undang-Undang No. ФЗ No. 323 "Mengenai Dasar-dasar Melindungi Kesehatan Warga di Persekutuan Rusia": ini dapat berupa penolakan notaris atau catatan yang dimasukkan pada catatan perubatan yang ditandatangani oleh doktor kepala.

Bagaimanakah ini dapat membantu dalam situasi kemalangan, malapetaka, juga strok, kecederaan serius, termasuk ketika berada di pantai, di rumah mandi, dan lain-lain? Mungkin kaedah yang paling berkesan hanyalah tatu di dahi...

Sementara itu, menurut penyelidik terkenal Sam Parnia, berdasarkan pengamatan 2060 pesakit yang mengalami serangan jantung di 15 hospital di UK, Amerika Syarikat dan Australia, "kematian bukanlah saat ini, tetapi prosesnya, dan waktu dan penghentiannya tidak ada pada kita".

Blitzkrieg sumbangan "selepas kematian" di Rusia

Oleh itu, pada tahun 2015 di Rusia, terdapat kemarahan untuk memaksa norma-norma semu baru ke dalam kehidupan kita. Undang-undang telah dibuat untuk membuat pangkalan data penderma (daftar), untuk menghapus batasan usia dari penderma, untuk memperluas daftar organ yang akan dikeluarkan, dan untuk meningkatkan jumlah rumah sakit di mana badan-badan ini dapat mengambil.

Rang undang-undang Kementerian Kesihatan mengenai derma, yang akan memperkenalkan profesion baru, koordinator transplantasi, semakin hampir; penciptaan rangkaian penyelaras transplantasi akan memungkinkan penciptaan logistik untuk organ yang dirampas dan mengatur alirannya.

Juga, RUU No. 717040-6 "Pada Produk Selular Bioperubatan", yang melibatkan penggunaan tisu embrio untuk pembuatan ubat-ubatan, sedang menunggu di Duma Negara untuk waktunya..

Pada saat yang sama, mereka tidak berhenti menyarankan kepada masyarakat bahawa "sumbangan setelah kematian" adalah proses yang dilakukan dengan mayat setelah kematian, dan sangat mulia memberikan persetujuannya untuk memindahkan organnya sendiri kepada orang lain. Tidak mengetahui gambaran sebenar bagaimana rupa "kematian selepas kematian", seseorang ingin mempercayai bahawa ini adalah perbuatan baik. Seperti, saya sudah mati, saya tidak memerlukannya lagi - baik, walaupun ia melayani yang lain.

Momen kelahiran dan kematian seseorang adalah momen suci dalam kesadaran setiap orang, dalam kesadaran masyarakat, yang selalu menjadi sakramen, dan intinya diketahui oleh satu Pencipta. Tetapi sekarang, di tempat ini, seseorang tiba-tiba muncul dengan mantel putih dan berkata: "Menyelamatkan seseorang itu terlalu mahal, dan menjalankan perniagaan apa lagi yang dapat berguna darinya - sebaliknya, menjimatkan kos".

Inilah tanda-tanda dehumanisasi yang dapat dilihat: masyarakat kehilangan asas manusia, nilai-nilai tradisionalnya; mereka digantikan dengan yang disebut "Kemungkinan ekonomi" apabila "semuanya dijual".

Peradaban telah sampai ke tahap di mana mereka yang lebih kuat memotong orang-orang yang hidup yang tidak dapat berdiri sendiri, tidak dapat mengembalikan, tidak dapat melawan, tidak dapat mempertahankan diri. Dengan pendekatan ini, kemerosotan kemanusiaan adalah prospek yang nyata dan tidak dapat dielakkan..

Kesimpulannya, mesti ditekankan bahawa derma dari penderma yang hidup, derma kaum, fenomena dalam diri mereka benar-benar mulia dan tidak boleh menjadi sumber kegelisahan: seseorang menentukan kesediaannya untuk melayani jirannya dan mengawal semua risiko dan keadaan yang berkaitan dengan keputusan ini.

Tetapi dalam keadaan promosi, yang disebut Masyarakat sumbangan "selepas kematian" secara sinis dan tanpa malu-malu menipu, dan tidak ada kata-kata yang tinggi yang dapat membenarkannya.

Adalah perlu untuk meninggalkan anggapan persetujuan, untuk memberitahu orang tentang perkara yang benar Sumbangan "anumerta", mengungkapkan perincian dan menerangkan mekanisme proses ini, dan hanya setelah itu mengundang semua orang untuk membuat pilihan yang tepat.

Dan, tentu saja, anda perlu membatalkan konsep "otak mati" sebagai setara dengan akhir kehidupan manusia.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis