Diagnosis ultrabunyi saluran kepala

Apa itu imbasan ultrasound vaskular - teknik diagnostik vaskular yang tidak invasif (tidak menembusi badan). Kajian dibuat berdasarkan kesan Doppler. Intinya adalah pendaftaran gelombang yang dipantulkan dari objek bergerak. Ultrasound Doppler memeriksa keadaan fungsional kapal: patensi, penyempitan atau pengembangan, oklusi atau kehadiran gumpalan darah di lumen arteri. Apa yang dapat dilihat pada monitor selama kajian disebut dopplerogram (tidak boleh dikelirukan dengan dopplerografi - kaedah merakam gelombang).

Apa ini

Pemeriksaan ultrabunyi saluran cerebral digunakan terutamanya untuk arteri dan urat dangkal dan utama yang membekalkan darah ke otak, misalnya, arteri karotid atau basilar. Untuk dopplerografi, kapal yang terdapat jauh di dalam tengkorak juga ada..

Anda harus tahu bahawa imbasan ultrasound otak digunakan untuk diagnosis awal dan mendedahkan gangguan aliran darah dangkal. Oleh itu, jika kajian menunjukkan tanda-tanda patologi langsung atau tidak langsung, pesakit menjalani diagnosis yang lebih mendalam: pemeriksaan angiografi saluran darah atau kajian arteri dupleks. Maksudnya, imbasan ultrasound berada di hubungan tengah antara pemeriksaan umum pesakit dan diagnosis terperinci peredaran darah.

Namun, di sebalik “kedangkalan”, karena kecepatan dan biaya prosedur yang rendah, diagnostik ultrasound mencegah dan mendiagnosis gangguan vaskular besar pada tahap awal.

Diagnostik ultrasonografi berdasarkan kesan Doppler mempunyai kelebihan:

  1. Tidak menyerang dan tidak menyakitkan. Untuk prosedur, tidak perlu menembusi badan dan membuat sayatan. Kaedah itu sendiri tidak menyebabkan ketidakselesaan dan akibatnya.
  2. Tidak ada pendedahan radiasi, tidak seperti sinar-x dan tomografi yang dikira. Boleh diberikan kepada ibu mengandung dan anak kecil.
  3. Tidak perlu pengenalan agen kontras yang boleh menyebabkan reaksi alergi. Tidak ada beban tambahan pada hati dan buah pinggang.
  4. Ultrasound Doppler selamat. Oleh itu, dengan menggunakan kaedah tersebut, adalah mungkin untuk mendiagnosis penyakit dan kelainan genetik pada tahap awal perkembangan penyakit ini.
  5. Tidak seperti sinar-x, diagnostik vaskular berdasarkan kesan Doppler memberikan gambaran yang lebih jelas dalam ruang dua dimensi. Gambar dipaparkan di monitor dalam masa nyata.
  6. Tiada sekatan latihan dan umur tertentu.

Walau bagaimanapun, kaedah pemeriksaan vaskular lain, seperti tomografi yang dikira dengan pencitraan kontras dan magnetik resonans, berbanding dengan imbasan ultrasound memberikan lebih banyak maklumat. Oleh itu, pengenalan kontras untuk tomografi yang dikira dan medan magnet MRI memberikan gambaran resolusi yang lebih tinggi yang mengandungi lebih banyak maklumat. USDG menilai keadaan fungsinya, iaitu aliran darah dalam masa nyata. MRI dan CT menilai integriti anatomi arteri dan urat: keadaan dinding, stenosis, dan keradangan. Tomografi menunjukkan sebab dan proses patologi, ketika Dopplerografi hanya proses patologi.

Prinsip operasi

Darah adalah medium bergerak cecair. USDG mengarahkan gelombang ke aliran darah, yang dipantulkan bergantung pada bagaimana sifat cecair berubah di angkasa. Maksudnya, gelombang suara dipantulkan dari zarah darah, yang bergantung pada aliran darah.

Dalam kajian dopplerografi, dua sensor digunakan: yang pertama untuk pembentukan gelombang ultrasonik, yang kedua untuk merakam gelombang yang dipantulkan. Secara skematik, ia kelihatan seperti ini: sensor pertama menghantar isyarat asal dengan parameter yang diberikan. Ia memantul objek bergerak padat dan kembali. Sekarang sumber dan isyarat yang diterima dibandingkan. Perbezaan antara mereka dalam bentuk maklumat diubah menjadi gambar.

Biofizik ultrasound darah, yang mempunyai sifat hidrodinamik dalam bentuk dua aliran bendalir, digunakan dalam imbasan ultrasound:

  • Aliran lamina. Perbezaan antara aliran darah pusat dan parietal di dalam kapal diambil kira. Kedua-dua lapisan ini tidak boleh dicampurkan. Aliran lamina diperbaiki dengan aliran darah normal di dalam kapal.
  • Aliran bergelora. Campuran aliran pusat dan periferal, membentuk "kekacauan". Aliran turbulen dikesan dalam patologi, apabila terdapat halangan di dalam kapal atau penyempitan secara berlebihan.

Varieti dopplerografi

UZDG mempunyai subspesies yang direka untuk kes yang berbeza dan dilengkapi dengan peranti yang berbeza:

  1. Pilihan warna. Gangguan fungsi aliran darah di saluran darah didiagnosis. Bergantung pada ciri peredaran darah di arteri atau urat, maklumat diubah menjadi warna: biru dan merah.
  2. Dopplerografi gelombang nadi. Direka untuk mengkaji kelajuan aliran darah di saluran.
  3. Ultrasound versi dupleks. Berdasarkan kombinasi mod-B, yang menggunakan warna hitam dan putih, dan mod warna dengan merah dan biru.
  4. Triplex. Tiga kaedah digabungkan: mod B, mod warna dan mod gelombang nadi.
  5. Dopplerografi transkranial saluran darah. Saluran otak dan tahap aliran darah terjejas diperiksa. Dengan kaedah ini, anda dapat menilai kemungkinan strok hemoragik dan iskemia, pendarahan subarachnoid.
  6. Dopplerografi janin. Direka untuk kanak-kanak pada peringkat perkembangan janin. Kajian janin menilai aliran darah saluran janin dan keadaan saluran yang membawa darah ke bayi. Kaedah ini juga menilai plasenta, kadar aliran darah..
  7. Dopplerografi 3D. Output memberikan imej tiga dimensi kapal, namun, kerana pergerakan sensor, bentuk geometri arteri dan urat terdistorsi.

Apa yang ditunjukkan oleh dopplerografi

Data yang diterima dari monitor dikumpulkan dan dibandingkan dengan aliran darah normal. Apa yang menunjukkan ultrasound kapal pada Dopplerogram:

  • Kadar aliran darah. Oleh kerana diameter arteri dan urat berbeza, setiap kapal dicirikan oleh parameternya sendiri.
  • Nisbah systolodiastolik menunjukkan halaju aliran darah maksimum dan minimum. Sistolik adalah petunjuk kepantasan dalam sistol - saat darah dikeluarkan dari jantung. Diastolik - kelajuan darah pada masa relaksasi otot jantung. Perbezaan antara keduanya juga diambil kira..
  • Tahap ketahanan vaskular periferal. Ia dapat digunakan untuk menilai tekanan intrakranial dan nada kapal kecil.
  • Kereaktifan vaskular. Kajian mengenai kapal otak ini membolehkan kita menilai tahap beban. Rangsangan ditetapkan dalam beban yang dibenarkan secara fungsional, setelah itu dikaji bagaimana dinding kapal akan bertindak balas terhadapnya.

Pilihan untuk patologi dalam imbasan ultrasound:

  1. Stenosis lumen saluran darah dicatat jika diameternya kurang dari 50% normal. Ia berlaku dalam kes seperti:
    • aterosklerosis;
    • pemampatan oleh neoplasma;
    • kapal membongkok.
  2. Stenosis relatif mendedahkan pergeseran (hubungan patologi antara arteri dan urat. Terdapat dalam kes seperti:
    • malformasi arteriovenous;
    • perfusi berlebihan.
  3. Darah sisa. Ia terletak di kapal yang disekat sebahagian atau sepenuhnya oleh trombus atau embolus. Ia berlaku apabila:
    • sebatan
    • aterosklerosis;
    • penyakit jantung koronari.
  4. Peningkatan ketahanan periferal. Ia berlaku apabila:
    • hipertensi intrakranial;
    • disfungsi diastolik;
    • tekanan darah tinggi;
    • tahap rendah karbon dioksida dalam darah.
  5. Embolisme. Ia berlaku semasa operasi pada jantung dan otak. Ia juga ditentukan dengan stenosis arteri karotid, pada pesakit dengan injap jantung buatan, dengan keradangan endokardium, dengan fibrilasi atrium dan pembedahan aorta
  6. Angiospasm kepala. Pemeriksaan vaskular transkranial menunjukkan kekejangan dengan penguncupan kuat dinding otot saluran cerebral, dengan pendarahan di ruang antara membran lembut dan arachnoid, migrain, hipertensi arteri dan intrakranial.

Petunjuk dan kontraindikasi

Pemeriksaan dopplerografi saluran leher dan otak terutama ditunjukkan untuk gejala yang tidak spesifik:

  • Sakit kepala berulang.
  • Keletihan, keletihan cepat dari kerja sederhana.
  • Gangguan tidur.
  • Gangguan autonomi: berpeluh, sakit di jantung, anggota badan yang gemetar, sembelit dan menelan, perasaan kekurangan udara.
  • Kehilangan kesedaran tanpa sebab.
  • Bunyi di telinga.
  • Penurunan ketajaman visual dan kehilangan medan visual.
  • Selepas kecederaan otak traumatik.
  • Pergantungan meteorologi.
  • Labiliti emosi: mudah marah, 3-4 perubahan mood pada siang hari, kegelisahan, kemurungan.
  • Penyakit vaskular janin yang disyaki.

USDG tidak mempunyai kontraindikasi.

Penyediaan dan pelaksanaan prosedur

Sebelum prosedur, tidak dianjurkan untuk minum minuman dan makanan yang boleh mempengaruhi dan mengubah nada pembuluh darah, misalnya, mengandung kafein: kopi atau coklat. Juga, 4 jam sebelum permulaan anda tidak boleh merokok. Nikotin menyempitkan saluran darah - gambar pada dopplerografi diputarbelitkan.

Ultrasound Doppler pada saluran leher dan otak dilakukan di bilik yang berasingan, di mana selain doktor dan subjeknya tidak boleh dilakukan. Pesakit dibaringkan di sofa dengan punggungnya. Di tempat aplikasi sensor, diagnostik menggunakan gel yang menguatkan isyarat. Selepas ia mula menggerakkan peranti di leher atau kepala. Prosedurnya tidak menyakitkan. Kadang kala pakar akan menekan leher beberapa kali selama 3 saat. Tempoh prosedur bergantung pada kesaksian. Secara umum, ia berlangsung dari 20 hingga 60 minit.

Ultrasound Doppler: kapal mana yang sedang diperiksa?

Apakah imbasan ultrasound? Ultrasound Doppler adalah kaedah perkakasan khas diagnostik vaskular. Prosedur adalah wajib jika perlu untuk menilai patensi vaskular, aliran darah dan keadaan injap vena. Ultrasound Doppler juga berlaku semasa kehamilan: kajian ini membantu menentukan patologi janin dan tubuh ibu pada peringkat awal. Lebih lanjut mengenai apa itu dan apa nuansa prosedur, dan akan dibincangkan dalam tinjauan.

Prinsip pengimbasan ultrasonik

Apabila berkaitan dengan diagnostik vaskular, konsep ultrasound terbahagi kepada dua jenis: ultrasound sistem vaskular (ultrasound dopplerography) dan ultrasound scan - ultrasound duplex scan.

Dopplerografi ultrabunyi didasarkan pada kesan Doppler. Istilah ini merujuk kepada perubahan frekuensi atau panjang gelombang. Mereka diterima oleh pemerhati semasa pergerakan pengeluar radiasi. Dalam peranan subjek bergerak dengan ultrasound vena ultrasound, unsur darah berbentuk bertindak. Gelombang ultrasonik dapat memantul zarah-zarah ini dan mengambil sensor. Yang terakhir pada saat pengukuran tidak bergerak, adalah sumber radiasi dan penerima.

Inti pengujian ultrasonik adalah beberapa kajian: kesan Doppler dan mod-B. Yang terakhir adalah proses visualisasi rangkaian vaskular, yang juga memungkinkan penilaian tisu di sekitar urat. Keluarannya adalah kartogram warna yang memaparkan pelbagai Doppler. Oleh itu, kaedah ini lebih bermaklumat..

Hasil ultrasound semasa kehamilan cukup mencukupi.

Kapal apa yang diperiksa?

Mengarahkan pesakit ke USDG, pakar menentukan jumlah pekerjaan yang diperlukan. Semasa prosedur, objek kajian boleh menjadi pelbagai elemen sistem vaskular. Oleh itu, lakukan:

  • USDG saluran leher dan otak. Doktor memeriksa aliran darah dan tahap pengisian urat, memeriksa jika terdapat kerosakan dalam pemakanan otak, nekrosis vaskular, mampatan saluran leher;
  • USDG urat kaki dan arteri. Tahap dan sifat lesi, penyebaran plak, dinyatakan. Ultrasound Doppler pada urat dari hujung bawah membolehkan anda membuat penilaian mengenai pengisian rangkaian vaskular, aliran darah;
  • Kajian mengenai urat pada bahagian atas kaki. Semasa prosedur, proses patologi seperti penyempitan atau penebalan lumen vena, pembentukan gumpalan darah dan plak, dan ubah bentuk tempat tidur vaskular dinyatakan. Dalam proses ultrasound arteri di bahagian atas kaki, petunjuk aliran darah (kelajuan, rintangan, dll) secara tradisional dinilai.
  • USDG kapal aorta, iliac. Kualiti aliran darah ditentukan, stenosis, aneurisma, pembekuan darah dikesan.

Untuk mendapatkan gambaran diagnostik terperinci, kajian mengenai urat individu atau saluran darah mungkin diresepkan (untuk penyakit buah pinggang, ultrasound saluran ginjal diresepkan, untuk penyakit mata - arteri organ).

Video: pengenalan kepada dopplerografi (kuliah untuk doktor)

Petunjuk dan kontraindikasi

Jenis prosedur tertentu melibatkan adanya petunjuk khusus untuknya. Oleh itu, dopplerografi saluran leher otak diresepkan untuk migrain, pening, mual dan muntah, kehilangan kesedaran, kemerosotan penglihatan yang tajam, bunyi telinga. Petunjuk untuk kajian untuk menilai aliran darah vena melalui urat jugular adalah diagnosis:

  • osteochondrosis;
  • strok;
  • penyakit arteri koronari;
  • dystonia vegetovaskular;
  • diabetes mellitus;
  • darah tinggi, dll..

Saluran kaki diperiksa untuk urat varikos, edema ekstremitas, berat badan berlebihan, rangkaian vaskular, kaki terbakar.

Ultrasonografi Doppler arteri tertentu (iliac, ginjal, dll.) Atau urat ditunjukkan dalam kes manifestasi tertentu yang diprovokasi oleh pelanggaran patensi, aliran darah, atau pembentukan aneurisma. Prosedur yang sama ditetapkan untuk risiko memerah urat dengan tisu atau pembentukan gumpalan darah..

Ultrasound Doppler untuk wanita hamil dilakukan jika pesakit mengalami diabetes mellitus, penyakit ginjal dan sistem genitouriner, patologi kongenital, dan penyakit vaskular. Di samping itu, keadaan berisiko mungkin menjadi alasan untuk pemeriksaan: preeklamsia atau trauma baru-baru ini pada rongga perut - dalam kes ini, imbasan kapal ultrasound membantu menentukan risiko kehamilan.

Adakah terdapat kontraindikasi?

Sebilangan besar pakar akan mengatakan bahawa tidak ada batasan dalam prosedur. Pernyataan ini benar: prosedurnya benar-benar tidak menyakitkan dan selamat untuk kesihatan..

Walau bagaimanapun, sebelum menjalani imbasan ultrasound, terutamanya jika anda harus bekerja dengan saluran leher dan kepala, anda perlu berjumpa pakar neurologi.

Faktor pembatas untuk melakukan ultrasound jenis ini adalah penyakit radang akut dan penyakit kulit. Dalam kes ini, disarankan untuk menjalani terapi untuk penyakit semasa dan hanya kemudian meneruskan prosedur diagnostik..

Bagaimana prosedurnya

Berikut adalah algoritma tradisional untuk melakukan dopplerografi ultrasound urat:

  1. Pesakit dibaringkan di sofa.
  2. Bahagian badan yang diperlukan dibebaskan dari pakaian.
  3. Gel diaplikasikan ke sensor, alat tersebut digunakan pada kulit pesakit - kajian dilakukan dengan menggerakkan sensor.
  4. Semasa prosedur, petunjuk yang diperlukan direkodkan.


Semasa menjalankan kajian, pesakit tidak mengalami kesakitan dan ketidakselesaan. Doktor mungkin meminta anda menahan nafas, memusingkan badan, mengangkat anggota badan, mengetatkan otot leher. Biasanya memerlukan pakar 20 hingga 60 minit.

Sebelum pemeriksaan, pesakit tidak boleh merokok, minum alkohol, teh, kopi, minuman bertenaga. Di samping itu, pada masa ini adalah wajar untuk menolak mengambil ubat antispasmodik (No-shpa, Papaverin).

Bagaimana menilai hasilnya?

Penjelasan mengenai hasil imbasan ultrasound vena ultrasound ditunjukkan dalam jadual di bawah:

ParameterPenjelasan
Ketebalan dinding arteriPetunjuk standard ialah 0.9 mm. Penyimpangan yang dibenarkan dalam had 0.2 mm ke arah kenaikan dan penurunan
Diameter arteri tulang belakangBiasanya melebihi 2 cm (sepanjang keseluruhan)
Darah mengalir melalui urat tulang belakangPetunjuk standard - 0.3 m / s
Pembersihan uratOrang yang sihat mempunyai percuma
Percabangan vena patologiBiasanya tidak hadir
PergolakanHanya terdapat di kawasan bercabang urat
Tanda-tanda pemampatan vaskular (kesan mampatan)Sekiranya tidak ada patologi, tidak ada

Kaedah asas untuk merekodkan hasil kajian saluran darah Doppler adalah Dopplerogram. Ini adalah gambar peralihan frekuensi, yang terdiri daripada lekukan sampul dan spektrogram. Penilaian komponen ini dilakukan secara komprehensif atau terpisah..

Kelebihan dan kekurangan

Bercakap mengenai kelebihan dopplerografi ultrasound saluran darah, kita harus menyebutkan tidak adanya pendedahan radiasi, tanpa rasa sakit dan pengecualian persiapan khas untuk pemeriksaan. Sebagai tambahan, USDG tidak mempunyai batasan umur, tidak memperuntukkan pengenalan agen kontras. Kaedah diagnostik ini memungkinkan untuk menilai keadaan saluran darah dalam masa nyata, pesakit dapat menjalani prosedur walaupun dalam keadaan serius, jika untuk alasan yang baik.


Walau bagaimanapun, "sisi terbalik koin" dinyatakan dalam kemustahilan pemeriksaan ultrasound untuk memvisualisasikan penyebab patologi vaskular, untuk menilai keadaan urat dan tisu sekitarnya. Prosedur ini tidak dapat menggantikan kapal CT dan MRI sepenuhnya.

Oleh itu, dopplerografi vena ultrasound adalah kaedah diagnostik yang agak bermaklumat yang membolehkan seseorang menilai patensi vaskular, keadaan injap, dan mencirikan aliran darah. Prosedur ini berjaya dilakukan untuk pesakit dari segala usia, tidak menyakitkan dan selamat untuk kesihatan. Sukar untuk melebih-lebihkan kepentingan ultrasound untuk wanita hamil - ultrasound membantu mengenal pasti risiko kehamilan, untuk mencegah perkembangan komplikasi dalam kes klinikal tertentu.

Dopplerografi saluran kepala dan leher: apakah itu dan apa yang ditunjukkan?

Dari artikel tersebut, anda akan belajar mengapa ultrasonografi Doppler (ultrasound Doppler) atau imbasan dupleks saluran kepala dan leher digunakan. Petunjuk, kontraindikasi, kemajuan kajian dan tafsiran data.

Apa yang menunjukkan ultrasound saluran leher dan kepala

Kesan ultrasonik Doppler didasarkan pada kemampuan gelombang ultrasound dipantulkan dari platelet darah, yang diproyeksikan pada monitor perangkat sebagai gambar arteri dan urat dengan aliran darah di dalamnya. Visualisasi aliran darah di saluran leher dan kepala atau imbasan dupleks membolehkan anda melihat dan menilai keadaan arteri besar yang memberi makan otak, arteri vertebra dan karotid, kelajuan pergerakan darah di dalam katil vaskular dan kelainan patologi.

USDG saluran kepala dan leher berkorelasi dengan penyetempatan arteri atau urat, yang harus dipertimbangkan:

  • jika anda perlu memvisualisasikan kapal otak secara langsung, maka sensor dipasang terus pada tulang tengkorak, di mana mereka mempunyai ketebalan minimum - ini disebut dopplerografi transkranial;
  • jika saluran besar leher dikenakan penilaian: vena jugularis, karotid, arteri vertebra dan subclavian, maka ia diimbas (sensor diletakkan pada setiap objek secara berasingan) - kajian ini disebut dopplerografi ekstrakranial.

Sebagai hasil kajian, menjadi mungkin:

  • untuk menilai gambaran umum aliran darah;
  • melihat struktur aliran keluar darah melalui urat;
  • menganalisis potensi cagaran;
  • mengenal pasti kura-kura patologi rangkaian vaskular, kelainan arteriovenous, tumor intravaskular;
  • dapatkan data mengenai tahap patensi urat dan arteri yang terganggu.

Semua ini diperlukan untuk diagnosis patologi vaskular yang betul dan pilihan terapi yang mencukupi..

Petunjuk untuk dopplerografi saluran kepala dan leher

Kajian dopplerografi kapal otak dan leher ditetapkan untuk membezakan gejala neurologi etiologi yang tidak jelas:

  • vertigo, ataxia, gangguan tidur, tinitus;
  • dengan aritmia genesis yang berbeza; untuk mengenal pasti faktor yang memprovokasi pembentukan plak kolesterol, pada tanda-tanda pertama arteriosklerosis serebrum;
  • darah tinggi
  • VVD;
  • serangan iskemia sementara;
  • dipindahkan AMI atau ONMK;
  • diabetes mellitus atau osteochondrosis tulang belakang serviks.

Imbasan dupleks saluran kepala dan leher ditunjukkan sekiranya campur tangan pembedahan pada jantung dirancang; terdapat kecurigaan trombosis, gangguan vaskular; mendedahkan neoplasma berdenyut patologi di leher, keletihan yang cepat disebabkan oleh sebab yang tidak jelas.

Sebab untuk melakukan Dopplerografi saluran darah mungkin beracun, trauma, penurunan tajam dalam ketajaman penglihatan, patologi kongenital, postur yang terganggu; mampatan arteri vertebra, kekurangan tekanan darah atau nadi pada arteri tangan; gunakan prosedur untuk memantau pesakit dan menilai hasil rawatan.

Pada kanak-kanak, ultrasound arteri leher dan kepala disyorkan untuk scoliosis atau keterbelakangan mental bayi.

Kontraindikasi

Kami menekankan bahawa praktikalnya tidak ada saluran kepala untuk ultrasound kepala, kerana prosedur ini benar-benar selamat bagi pesakit. Satu-satunya sekatan adalah pelanggaran integriti kulit. Dalam kes ini, pemeriksaan ditangguhkan sehingga luka sembuh, sehingga tidak ada rasa tidak selesa selama melakukan.

Walau bagaimanapun, terdapat pengecualian untuk sebarang peraturan. Dalam kes ini, ini adalah pilihan yang menjadikan sukar difraksi Doppler:

  • objek ujian tersembunyi di bawah tulang atau hipodermis;
  • aritmia, yang mengubah aliran darah pada urat dan arteri yang sihat;
  • aliran darah perlahan oleh alam semula jadi.

Kes seperti ini memerlukan profesionalisme doktor, perubahan pemasangan sensor biasa, pengiraan semula hasilnya, dengan mengambil kira aliran darah awal.

Pra-persiapan untuk prosedur

Tidak ada persiapan khas untuk prosedur ultrasound saluran kepala dan leher. Pada hari kajian, anda tidak boleh mengambil ubat apa pun, kecuali yang penting (mereka dilaporkan kepada doktor), minum teh atau kopi, asap, kerana semua ini mempengaruhi aktiviti vaskular dan boleh menyebabkan hasil yang tidak dapat dipercayai.

Sebelum prosedur, pesakit menanggalkan semua perhiasan, terletak pada posisi santai di punggungnya.

Kemajuan kajian

Prosedurnya tidak menyakitkan. Doktor melincirkan kulit pesakit dengan gel khas di atas unjuran arteri yang dikaji, melakukan pemeriksaan ultrasound melalui mereka. Lebih-lebih lagi, doktor mempunyai sensor sehingga ultrasound yang diarahkan dipantulkan dari sel darah di dalam kapal. Sebenarnya, UZDG adalah gelombang pantulan ultrasonik, yang diarahkan ke komputer, di mana lintasan pergerakannya diproses, yang membawa kepada pembentukan kesan Doppler. Sekiranya tiada aliran darah, kesannya tidak berlaku.

Ultrasound kapal ekstrakranial dimulakan dengan kajian segmen bawah kanan arteri karotid biasa, kemudian sensor digerakkan ke atas leher ke sudut rahang bawah. Ini memungkinkan untuk menentukan perjalanan arteri, kedalamannya, tempat pembahagian ke dalam cabang dalaman dan luaran untuk melihat lapisan aterosklerotik. Kemudian sertakan rejim warna yang menunjukkan kawasan aliran darah terganggu, ubah bentuk dinding vaskular. Arteri vertebral diperiksa secara berurutan, halaju aliran darah diukur.

Dopplerografi transkranial kapal otak dan leher dilakukan melalui tingkap temporal berhampiran auricle. Oleh itu, bayangkan semua arteri utama otak, kecuali ophthalmic, yang dianggap pada kelopak mata tertutup.

Variasi SPD

Kadang kala dupleks saluran kepala dan leher memerlukan ujian tambahan: menggunakan persediaan vaskular, hiperventilasi, tekanan pada kapilari dengan jari anda untuk mendapatkan data tepat mengenai mekanisme penyesuaian aliran darah intravaskular.

Dalam situasi kecemasan, ultrasonografi Doppler yang berterusan digunakan apabila isyarat ultrasound yang dipantulkan diubah menjadi bunyi standard. Pemeriksaan seperti ini dilakukan pada pesakit yang terbaring di tempat tidur dengan menggunakan alat mudah alih. waktu peperiksaan maksimum tidak memakan masa lebih dari 45 minit, rata-rata ia adalah sekitar seperempat jam.

Penyahsulitan data

Semasa melakukan dopplerografi saluran kepala dan leher, yang berikut dinilai: ketebalan dan diameter dinding vaskular, fasa dan simetri aliran darah, minimum (berlaku diastole) dan maksimum (aliran systole) aliran darah, nisbah di antara mereka, indeks vaskular (berdenyut dan resistif). Kemudian hasil kajian dibandingkan dengan norma dan kesimpulan dibuat..

Biasanya, semasa mengimbas, nilai rata-rata adalah:

  • ketebalan dinding vaskular tidak lebih dari 0.9 mm (dalam kes yang luar biasa, penebalan individu hingga 1.1 mm mungkin);
  • arteri yang dikaji, urat bebas sepanjang keseluruhan diameter, tidak ada mampatan luaran;
  • pergolakan aliran darah, kecacatan - tidak ditentukan;
  • lumen arteri vertebra adalah sama, tidak lebih daripada beberapa milimeter;
  • aliran darah melalui urat vertebra hingga 6 vertebra inklusif - tidak lebih tinggi daripada 0.3 m / s.

Imbasan ultrasound vaskular bukan satu-satunya kriteria untuk diagnosis yang betul: urat kecil tidak dikenakan, angiografi diperlukan. Di samping itu, ketepatan dan kebolehpercayaan kajian secara langsung bergantung pada kualiti peralatan dan kelayakan doktor.

Penyahkodan USDG dilakukan dalam beberapa arah: aterosklerosis, trombosis, ubah bentuk.

Gangguan Aterosklerotik

Selalunya, dengan ultrasound kepala dan leher, aterosklerosis arteri otak didiagnosis, yang dicirikan oleh penebalan dinding vaskular, plak pada endotelium, dan kehilangan struktur homogen (echogenicity). Sekiranya arteri kehilangan lebih daripada 20% lumen - mereka bercakap mengenai stenosis. Gejala termasuk turbulensi aliran darah linier dan peningkatan tekanan. Diagnosis dilakukan dengan imbasan dupleks atau tripleks..

Semasa mengenal pasti gejala pertama lesi seperti ini, diperlukan pemeriksaan lengkap dari katil vaskular: organ dalaman, bahagian bawah kaki, kerana aterosklerosis bersifat total.

Tanda-tanda trombosis

Gangguan hemostasis di dalam badan dimanifestasikan oleh trombosis arteri, apabila lumen arteri tersumbat oleh gumpalan darah. Keradangan dinding vaskular dengan pembentukan homogen (hypoechoic) di dalamnya dapat dilihat dengan jelas pada pemeriksaan ultrasound. Kontur trombus jelas, jika sudah lama, atrofi arteri terbentuk.

Ubah bentuk

Deformasi tempat tidur vaskular, yang menunjukkan kecacatan kongenital atau tersembunyi: kura-kura yang berlebihan (bentuk S), selekoh (sudut selekoh boleh mencapai 90 darjah atau tajam, yang melanggar hemodinamik), gelung - konfigurasi bulat arteri dan urat (akibat patologi angiogenesis janin), yang tidak mempengaruhi kualiti hidup manusia.

Kadang-kadang terdapat hipoplasia arteri vertebra dengan penurunan diameter hingga 2 mm atau kurang.

Patologi lain

Semasa memeriksa saluran kepala dan leher dengan ultrasound, doktor dapat mengesan:

  • aortoarteritis autoimun (penyakit Takayasu);
  • arteritis temporal (vaskulitis);
  • angiopati metabolik;
  • stratifikasi pasca-trauma dinding arteri;
  • anomali dalam komunikasi urat dan arteri.

Peranan diagnostik ultrasound dalam pencegahan saluran leher dan kepala

Kelebihan teknik ultrasound termasuk ultrasonografi profilaksis Doppler pada kumpulan risiko vaskular, semasa pemeriksaan perubatan kumpulan populasi yang berlainan. Petunjuk adalah:

  • usia tua;
  • penyalahgunaan alkohol dan nikotin;
  • kegemukan, terutamanya terhadap latar belakang aterosklerosis;
  • bahaya pekerjaan: keracunan kapilari dengan varnis, cat, bahan kimia;
  • diabetes;
  • profesion dengan tekanan mental atau fizikal yang berlebihan;
  • kecenderungan genetik terhadap penyakit vaskular;
  • turun naik latar belakang hormon asal tidak diketahui;
  • kehamilan, kelahiran anak, akil baligh, mengambil pil perancang hormon.

Di mana saya boleh melakukan imbasan ultrasound otak, kos prosedurnya

Dopplerografi ultrabunyi adalah penyelidikan moden yang paling berpatutan di dalam dan luar negara. Ini adalah kajian saluran darah yang selamat, tidak menyakitkan, mudah dilakukan, cepat, tepat dan boleh dipercayai sekiranya tidak ada persiapan khas, yang menjadikannya kaedah pilihan di antara prosedur perubatan lain dengan rancangan yang sama.

Prosedur ini dilaksanakan mengikut polisi insurans perubatan wajib mengikut urutan keutamaan, mengikut arahan doktor tempatan di mana-mana klinik atau hospital khusus, atau di pusat diagnostik swasta. Kos kajian dihubungkan dengan tempat dan sesuai dengan rangka kerja dari 1.800 hingga 6.000 rubel. Harga ditentukan oleh kualiti peralatan, kelayakan doktor, status organisasi perubatan, tetapi yang paling penting - jumlah pemeriksaan (dupleks atau triplex).

Kos purata prosedur UZDG (UZDS) mengikut wilayah diberikan dalam jadual

Dopplerografi saluran darah: tujuan penyelidikan, penyediaan, ciri-ciri pelaksanaan dan tafsiran hasil

Vena dan arteri dalam badan kita membentuk sistem peredaran darah yang penting di mana oksigen dan bahan berguna dan berkhasiat lain diangkut ke semua organ dan tisu. Kekurangan unsur jejak tertentu memberi kesan negatif terhadap keadaan keseluruhan organisma. Dopplerografi saluran otak, leher, dan anggota badan membolehkan anda menilai kelajuan aliran darah. Kajian ini benar-benar selamat dan tidak mempunyai kontraindikasi untuk wanita hamil dan kanak-kanak. Tetapi apakah jenis pemeriksaan ini dan apakah intinya?

Mari mulakan dengan yang penting

Penyelidikan ultrabunyi dalam bidang perubatan adalah pemeriksaan yang cukup popular, yang digunakan di hampir semua bidang. Kerana keberkesanan dan keselamatannya, ultrasound semakin meluas. Ultrasound Ultrasound Doppler atau ultrasound scan adalah jenis ultrasound, yang menggabungkan semua kelebihan ultrasound dan doppler.

Teknik ini dari segi kajian pembuluh darah besar dan kecil dan peredaran darah dapat dianggap universal, kerana tidak mempunyai kontraindikasi untuk wanita hamil dan anak-anak.

Apakah intipati keseluruhan dopplerografi saluran leher, kepala, anggota badan? Faktanya adalah bahawa keanehan ultrasound adalah keupayaan untuk memantul permukaan dengan ketumpatan yang berbeza. Dan setelah memproses isyarat yang diterima dalam radas, gambar dua dimensi dan tiga dimensi organ dalaman dan struktur arteri dan urat diperolehi. Dengan melakukan dopplerografi sistem peredaran otak, anda dapat melihat pergerakan sel darah merah dalam masa nyata. Menggunakan komputer dan dua gambar yang diterima memberikan idea yang tepat mengenai pergerakan darah melalui kapal.

Dengan kata lain, maklumat mengenai kelajuan aliran darah dan sifatnya diperoleh dengan cara yang sama seperti semasa ultrasound konvensional. Hanya sensor di sini yang sedikit berbeza, berdasarkan kesan Doppler. Maknanya adalah bahawa indikator frekuensi yang dipantulkan dari objek bergerak, yang merupakan sel darah, sangat berbeza dengan frekuensi yang dipancarkan oleh sensor. Iaitu, alat untuk dopplerografi saluran leher (kepala, dll.) Tidak merekodkan ayunan itu sendiri, tetapi perbezaan antara frekuensi yang dipancarkan dan dipantulkan.

Semasa pemprosesan, bukan sahaja kelajuan dikira, tetapi arah aliran darah juga ditentukan. Anda juga boleh menilai patensi vaskular.

Petunjuk perubatan

Untuk pelantikan saluran darah Doppler mempunyai ciri khas mereka sendiri. Khususnya, kita bercakap mengenai penyakit yang berkaitan dengan gangguan peredaran darah atau kerosakan pada sistem vaskular.

Petunjuk tersebut merangkumi:

  • Kehadiran aterosklerosis serebrum.
  • Serangan jantung dan strok otak.
  • Penyakit darah.
  • Penyakit sistem endokrin (mis. Diabetes mellitus).
  • Dystonia vegetovaskular dan patologi lain dari sistem saraf.
  • Cedera.
  • Osteochondrosis serviks.
  • Hipertensi arteri.

Sekiranya terdapat tanda-tanda ini, anda mesti berjumpa doktor untuk mendapatkan arahan untuk dopplerografi transkranial pada saluran otak, leher atau anggota badan. Semua ini jelas menunjukkan bahawa ada sesuatu yang berlaku di dalam badan yang tidak baik untuk kesihatan..

Adakah terdapat kontraindikasi?

Berkenaan dengan dopplerografi, satu perkara dapat dikatakan - kelebihan penting dari kajian ini adalah bahawa ia tidak mempunyai kontraindikasi langsung. Prosedur USDG benar-benar selamat dan dapat dilakukan oleh pesakit tanpa mengira usia. Lebih-lebih lagi, walaupun terdapat penyakit yang berada pada tahap kronik.

Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, prosedur seperti itu tidak diingini. Kami bercakap mengenai komplikasi serius di mana sukar bagi pesakit untuk berada dalam kedudukan mendatar. Ini biasanya berlaku dengan asma, jantung akut dan kegagalan pernafasan..

Persiapan untuk prosedur

Kelebihan lain dari dopplerografi transkranial saluran cerebral, selain ketiadaan kontraindikasi yang jelas, adalah bahawa beberapa persiapan khas untuk prosedur tidak diperlukan. Perkara yang sama berlaku untuk wanita hamil - peringkat persiapan awal tidak diperlukan. Kecuali jika disarankan untuk menjalani kajian 2-3 jam setelah makan, kerana pengambilan nutrien baru-baru ini ke dalam tubuh kanak-kanak secara signifikan mengganggu gambaran diagnostik.

Walau bagaimanapun, jika anda ingin melakukan dopplerografi aorta perut, maka sedikit persediaan perlu dilakukan di sini. Untuk mendapatkan data yang boleh dipercayai semasa imbasan ultrasound, anda perlu mengecualikan sesuatu dari diet anda 2 hari sebelum prosedur. Khususnya, kita bercakap mengenai produk seperti itu:

  • minuman berkarbonat;
  • alkohol;
  • produk tenusu;
  • kacang;
  • kacang polong;
  • kobis;
  • roti hitam.

Juga, sebelum melakukan dopplerografi saluran kepala dan leher, disarankan untuk meninggalkan minuman yang meningkatkan tekanan darah buat sementara waktu.

Segera pada hari USDG, yaitu dalam tiga jam, perlu mengambil "Espumisan" dalam jumlah 3-4 kapsul, cairkan satu paket "Smecta" atau beberapa tablet arang aktif.

Varieti USDG

Dopplerografi sistem peredaran darah manusia boleh dilakukan dengan beberapa cara:

  • Ultrasonografi karotid.
  • Imbasan transorbital.
  • Dopplerografi vaskular transkranial.

Dengan menggunakan ultrasonografi karotid, kajian mengenai saluran tulang belakang serviks dijalankan. Sebabnya mungkin neuralgia, yang biasanya mencetuskan pelanggaran bekalan darah. Di samping itu, sakit kepala yang berterusan, pening, masalah dengan ingatan dan tidur, pengsan dan tanda-tanda lain yang menunjukkan neuralgia boleh dianggap sebagai petunjuk.

Pengimbasan transorbital secara langsung berkaitan dengan organ penglihatan. Dalam prosedur ini, pakar meletakkan sensor pada kelopak mata atas. Pada monitor anda dapat melihat keseluruhan gambar, di mana anda dapat melihat bagaimana darah bergerak melalui arteri orbit dan supralobular.

Semasa dopplerografi transkranial, sensor diletakkan di zon temporal, oksipital dan temporal. Dengan kata lain, teknik jenis ini membolehkan anda memeriksa saluran kepala.

Semua kaedah dopplerografi ultrasound pada saluran leher, kepala dan kawasan lain tersebar luas. Hanya doktor yang dapat menilai mana yang paling sesuai untuk pesakit, bergantung pada keadaan pesakit.

Otak dan leher

Diagnostik sedemikian akan mengesan kehadiran kecacatan vaskular dan mengesan penyakit saraf tunjang atau otak tepat pada masanya. Petunjuk utama untuk kajian ini adalah pengsan, sakit kepala, gangguan neurologi dan pening yang kerap.

Bagi pengesanan patologi, kes berikut dapat dikenal pasti:

  • Atherosclerosis - sering berlaku pada orang yang berlebihan berat badan dan orang tua yang menderita hipertensi. Dopplerografi saluran kepala menunjukkan penyempitan lumen arteri otak.
  • Aneurisme saluran serebrum - dengan patologi seperti itu di saluran darah, dindingnya menjadi lebih tipis atau mereka melebar. Keadaan ini boleh mengakibatkan pecahnya saluran darah dan, akibatnya, pendarahan dalaman..
  • Stenosis saluran serebrum - dalam kes ini, arteri yang bertanggungjawab untuk pemakanan organ utama orang itu disempitkan. Pada masa yang sama, pesakit mengalami sakit kepala, dia mempunyai masalah dari segi kecerdasan dan ingatan. Di samping itu, terdapat kelemahan dan kebas anggota badan bawah dan atas.

Dengan melakukan Dopplerografi saluran otak dan leher, pakar dapat mengesan perkembangan penyakit dan keadaan patologi lain yang berkaitan dengan bekalan darah ke otak yang tidak mencukupi.

Kapal dan jantung besar

Dopplerografi membolehkan anda mendapatkan gambaran yang paling terperinci, yang mana pakar dapat menilai keadaan bukan sahaja kapal besar, tetapi juga jantung itu sendiri - motor biologi kita. Dan jika anda menggabungkan kajian ini dengan kardiografi gema, maka doktor akan mengetahui kelajuan dan arah aliran darah.

Dalam kes ini, kecurigaan terhadap kecacatan jantung bertindak sebagai bukti, dan tidak menjadi masalah sama ada kongenital atau diperolehi. Selain itu, penyakit lain dapat dikesan:

  • Penyakit jantung kongenital adalah pelanggaran struktur jantung, yang memungkinkan untuk mengesan kelainan dalam komunikasi antara ruang dan saluran darahnya.
  • Kecacatan injap jantung mitral - kerosakan pada injap bicuspid yang terletak di sebelah kiri organ. Apabila normal, ketika injap terbuka, darah mengalir ke ventrikel kiri, setelah itu memasuki aorta dan injap ditutup. Penyempitan atau pelebaran lubang menyebabkan gangguan pada seluruh jantung.

Dalam beberapa kes, dopplerografi vaskular dilakukan sebagai langkah pencegahan untuk mencegah berlakunya penyakit jantung. Untuk ini, keadaan kapal dan kerja organ itu sendiri dinilai..

Pemeriksaan anggota bawah

Dopplerografi telah berjaya diterapkan bukan hanya pada arteri kepala, leher atau jantung; kajian ini juga banyak digunakan untuk menilai keadaan saluran anggota badan.

Sebab berat untuk melakukan pengimbasan Doppler pada arteri dan urat kaki boleh menjadi kes berikut:

  • Rasa berat dan keletihan pada anggota bawah ketika berjalan.
  • Kepekaan tinggi terhadap kaki sejuk.
  • Rasa sengal di kaki.
  • Varikos urat kaki.
  • Pembentukan ulser dan pembengkakan pada kulit kaki.

Dopplerografi kapal-kapal pada bahagian bawah kaki dilakukan pada kedua kaki, walaupun masalahnya hanya menyangkut salah satu daripadanya. Dalam beberapa kes, imbasan anggota badan atas diperlukan. Ini akan membolehkan kita memahami gambaran umum mengenai patologi yang timbul..

Pada masa yang sama, pesakit diukur tekanan darah. Tonometer juga terletak di kedua kaki. Dan pertama di kawasan shin, kemudian pergi ke pinggul.

Semasa kajian sedang berjalan, pesakit berada dalam posisi terlentang, tidak bergerak dan bernafas mengikut irama biasa. Dengan menekan pada saluran yang berada di bawah lapisan atas kulit, doktor akan dapat menentukan kehadiran bekuan darah. Dan untuk menilai sifat aliran darah ke jantung, ia menekan betis, yang memastikan manuver pembesaran.

Selain itu, manuver Valsalva dapat digunakan ketika pesakit mencubit pernafasan hidung dengan mulutnya tertutup. Ini menyebabkan penurunan tekanan pada urat. Keseluruhan kajian tidak lebih dari 40 minit.

Apa yang akan menunjukkan doppler bahagian bawah kaki?

Penyakit apa yang dapat dikesan semasa dopplerografi saluran anggota badan, terutama kaki? Biasanya, ini adalah:

  • Trombosis urat dalam pada bahagian bawah kaki - bentuk gumpalan darah yang menyekat lumen saluran, mengakibatkan peredaran darah terganggu pada kaki. Peranti ini memungkinkan dengan tahap ketepatan yang tinggi untuk menentukan lokasi pembekuan darah dan ukurannya. Ia bergantung pada rawatan mana yang paling berkesan..
  • Vena varikos bukan sahaja kecacatan kosmetik yang mengganggu kebanyakan orang, tetapi juga merupakan penyakit berbahaya yang memerlukan rawatan segera dan berkualiti tinggi. Peranti doppler membolehkan anda mengesan bahagian urat yang berubah, genangan darah dan penebalannya.
  • Menghilangkan endarteritis kapal pada bahagian bawah kaki adalah penyakit radang kronik pada arteri, yang juga menyebabkan peredaran kaki terganggu. Selepas itu, ini boleh mengancam penutupan lumen sepenuhnya dan pembentukan gangren. Terima kasih kepada dopplerografi saluran darah, adalah mungkin untuk mengesan kawasan saluran darah yang terjejas dan menilai keperluan pembedahan.
  • Aterosklerosis bahagian bawah kaki - pembentukan plak kolesterol di dinding saluran darah adalah ciri penyakit ini. Akibatnya, pelepasannya disempit dengan ketara, yang dapat dikesan oleh peranti Doppler.

Sekiranya terdapat patologi vaskular, hanya dopplerografi yang akan memberikan gambaran lengkap. Di samping itu, dengan bantuan kajian ini, anda dapat mengetahui punca sebenar penyakit dan menentukan pada tahap mana.

Hasil kajian

Setelah tinjauan dijalankan, adalah perlu untuk menangani hasilnya dan membandingkan data yang diperoleh dengan petunjuk normal. Semasa Dopplerografi saluran darah, penting untuk menilai bentuk saluran, ketebalannya, lokasi dan keadaan lumennya. Di samping itu, kadar aliran darah sistolik dan diastolik arteri karotid ditentukan. Biasanya, ia tidak boleh lebih dari 09. Walau bagaimanapun, dengan nilai 15, ini menunjukkan penyempitan lumen (kira-kira 50%). Dengan penyumbatan saluran darah yang lengkap, kelajuannya adalah sifar. Dalam kes ini, anda pasti yakin dengan trombosis atau emboli, yang boleh membawa maut.

Aterosklerosis menjadi pendamping orang tua yang kerap, di mana lumen kapal menyempit. Pada gilirannya, penyakit ini menyebabkan ensefalopati disirkulasi dan kemalangan serebrovaskular akut..

Ultrasound Doppler (Ultrasound Doppler, pemeriksaan dopplerografi saluran kepala dan leher)

Otak manusia memerlukan pemakanan berterusan dan aliran darah yang tepat pada masanya. Fungsi ini ditugaskan ke sistem saluran utama leher dan kepala, patologi yang menyebabkan penyakit berbahaya.

Arteri karotid dan vertebra memberikan nutrisi; urat jugular mengumpul dan mengangkut darah kembali ke jantung..

Pentingnya diagnosis tepat pada masanya dan saluran kepala dan leher lain adalah bahawa sel-sel saraf sangat sensitif terhadap sebarang gangguan aliran darah.

Kaedah diagnostik yang biasa adalah ultrasound saluran kepala dan leher, yang merupakan ultrasound Dopplerography pada kapal ekstrakranial dan intrakranial.

Apa itu ultrasound?

Inti kaedahnya adalah gabungan ultrasound dengan dopplerografi, yang memberikan sejumlah kelebihan, yang meliputi penilaian hemodinamik, patensi dan geometri vaskular.

Sensor menghasilkan gelombang bunyi frekuensi tinggi yang dipantulkan dari unsur sel darah dan diserap oleh alat yang membentuk denyutan..

Doktor bekerja dengan petunjuk dalam bentuk akhir - gambar, grafik, carta.

Pembuluh darah dari pelbagai bahagian tubuh kita dapat diakses melalui kaedah ini, tetapi selalunya doktor merujuk pesakit ke ultrasound saluran kepala dan leher, kerana ini memungkinkan untuk menganalisis komprehensif bekalan darah ke otak.

Dopplerografi saluran kepala dan leher adalah pemeriksaan saringan yang boleh dipercayai yang mendedahkan anomali dan penyakit pada peringkat awal, yang memungkinkan untuk menyelamatkan nyawa banyak pesakit. Prosedur ini tidak menyebabkan kesakitan; persiapan yang rumit oleh pesakit tidak diperlukan.

Penyakit mana yang ditunjukkan ultrasound?

Petunjuk untuk dopplerografi saluran kepala dan leher adalah gangguan sistem saraf dan sistem badan yang lain. Prosedur ini ditetapkan kepada orang-orang ketika mereka mengenal pasti:

  • strok atau serangan jantung;
  • penyakit yang berkaitan dengan hipoksia tisu otak;
  • kecederaan otak traumatik, kecederaan leher;
  • osteochondrosis serviks;
  • tekanan darah tinggi;
  • diabetes mellitus;
  • angioedema;
  • sawan
  • ensefalopati perinatal;
  • penyakit serebrovaskular;
  • hipoksia otak akut dan kronik;
  • patologi radas vestibular;
  • gangguan pendengaran yang teruk;
  • angina pectoris;
  • kolesterol tinggi;
  • gangguan atau asimetri nadi hujung kaki.

Apa aduan yang ditetapkan pemeriksaan dopplerografi saluran darah

Sebagai tambahan kepada penyakit dan keadaan patologi, ketika menetapkan imbasan ultrasound di kepala dan leher, doktor bergantung pada keluhan pesakit, yang menunjukkan adanya beberapa gejala:

  • sakit kepala, migrain dengan aura, BPP dan pening;
  • masalah penglihatan, kebutaan unilateral sementara;
  • keletihan, sindrom asthenik;
  • masalah kiprah, myasthenia gravis, kelumpuhan bulbar, atau kebas anggota badan;
  • kesedaran terjejas;
  • kekurangan udara;
  • pengsan
  • insomnia;
  • kelemahan.

Apa yang dianggarkan?

USDG saluran leher menganalisis kerja arteri dan urat ekstrakranial yang terlibat dalam pemakanan otak dan pemendapan darah.

Kerja arteri dan urat intrakranial menunjukkan ultrasound transkranial.

Kajian-kajian ini sering dilakukan secara serentak untuk meningkatkan kandungan maklumat kajian. Dalam kes ini, doktor berminat dengan perkara berikut:

  • Ciri kelajuan hemodinamik;
  • Struktur kapal;
  • Arah laluan kapal;
  • Julat visualisasi pelepasan terhalang;
  • Kehadiran aneurisma, penyempitan (stenosis), trombosis vena dan patologi vaskular lain;
  • Pencirian tisu bersebelahan;
  • Kecukupan aliran keluar vena.

Tidak semua formasi anatomi tersedia untuk analisis menggunakan ultrasound saluran kepala dan leher, tetapi saluran vaskular utama jatuh ke bidang penglihatan pakar diagnostik. Ini termasuk:

  • Saluran tulang belakang;
  • Arteri karotid;
  • Kapal subclavian;
  • Arteri basilar;
  • Urat simpul;
  • Arteri intraserebral.

Bagaimana persediaan untuk menghadapi peperiksaan?

Pesakit mesti menahan diri dari minum teh, kopi, tenaga dan minuman beralkohol 24 jam sebelum ultrasound.

Dilarang merokok kurang dari empat jam sebelum kajian dan minum ubat. Makna larangan ini bukanlah untuk membuat beban tambahan pada kapal khususnya dan tekanan darah pada umumnya.

Sekiranya kanak-kanak diperiksa, adalah perlu untuk memberikan ketenangan fizikal dan emosi kepadanya. Kanak-kanak mesti memahami bahawa prosedurnya tidak menyakitkan dan dia perlu memenuhi kehendak doktor, tidak bercakap dan tidak melakukan pergerakan yang tidak perlu.

Doktor anda mungkin meminta anak anda mula bernafas dengan cepat atau menahan nafas. Untuk kanak-kanak hingga setahun, disarankan untuk melakukan pemberian makan satu jam sebelum prosedur dan memastikan tidur.

Tidak ada larangan makan pada malam hari, tetapi tidak boleh ada pembuluh darah leher dan kepala tepat sebelum imbasan ultrasound, kerana aliran darah ke kepala menurun semasa proses pencernaan, yang dapat memutarbelitkan kajian.

Sebaiknya bawa tuala bersama anda untuk menjaga kebersihan.

Bagaimana ultrasound Doppler dilakukan??

Ultrasound Doppler cepat dan tidak menyakitkan, biasanya 50 minit sudah cukup.

Pesakit membebaskan kepala dan lehernya dari semua yang tidak perlu dan berbaring di punggungnya. Saya meletakkan roller di bawah leher saya untuk mengelakkan terjejas saluran darah.

Doktor menggunakan probe ultrasound yang mengarahkan getaran ultrasonik ke rongga vaskular, di mana ia dipantulkan dari bergerak sel darah.

Sensor menangkap gelombang yang dipantulkan dan mengirimkan isyarat ke komputer, di mana gambar tidak terpisahkan terbentuk semasa kajian.

Penyelewengan pantulan ultrasound dari objek bergerak menerangkan kesan Doppler. Kapal dengan aliran darah terhenti tidak memberikan kesan seperti itu.

Untuk sentuhan sensor dengan kulit yang lebih baik, gel khas digunakan pada kawasan kajian. Semasa pelaksanaan ultrasound kapal leher, gel digunakan terus ke leher, untuk memvisualisasikan saluran ekstrakranial.

Transkranial UZDG melibatkan penggunaan gel di tempat-tempat tertentu:

Tulang temporal digunakan oleh pakar diagnostik ultrasound sebagai sejenis "tingkap", di mana gelombang ultrasonik lebih mudah mengatasi tisu tulang.

Doktor diagnostik menggunakan ujian fungsional untuk menjelaskan keadaan tempat tidur vaskular. Ini termasuk:

  • Uji dengan putaran kepala untuk menjelaskan kedudukan relatif vertebra dan kapal bersebelahan;
  • Hyperventilation, menahan nafas;
  • Kapal tekanan digital;
  • Mengambil ubat vasoaktif.

Kadang kala, kerana kedudukan pesakit, diperlukan diagnosis segera dengan penafsiran hasilnya. Untuk tujuan ini, peranti dopplerografi mudah alih dengan metodologi ringkas digunakan..

Apabila gelombang ultrasound dipantulkan dari sel darah, suara muncul, sifatnya memberikan idea mengenai hemodinamik di dalam kapal. Kaedah ini membolehkan anda melakukan imbasan ultrasound secara langsung di tempat tidur pesakit..

Segera setelah berakhirnya prosedur, doktor yang menjalankan kajian dapat memberi komen mengenai keadaan pesakit, berdasarkan gambar, grafik dan diagram yang diterima. Diagnosis akhir berdasarkan hasil ini dibuat oleh doktor yang merujuk pesakit untuk ultrasound Doppler..

Tafsiran keputusan

Arteri dan urat diperiksa mengikut urutan, dan hasilnya dicatat dengan tanda-tanda tertentu. Doktor yang hadir berminat dengan ciri-ciri tertentu:

  • Ketebalan dinding arteri;
  • Indeks kadar jantung;
  • Kelajuan hemodinamik;
  • Hubungan sistolik-diastolik;
  • Penyempitan kapal dan tahapnya;
  • Diameter katil vaskular;
  • Sifat hemodinamik.

Beberapa petunjuk biasa:

  • Ketebalan dinding arteri dalam julat 0,9-1,1 mm;
  • Lumen kapal bebas tanpa perubahan aterosklerotik;
  • Aliran darah laminar jika tidak ada cawangan kapal yang berdekatan;
  • Diameter arteri vertebra adalah dari 2 hingga 4 mm;
  • Tiada penyumbatan atau stenosis kapal;
  • Panjang arteri karotid biasa ialah 10-15 cm ke kiri dan 7-12 cm ke kanan.

Doktor membandingkan petunjuk dengan norma dan berdasarkan data ini menganalisis ciri-ciri bekalan darah ke otak, menemui penyebab patologi pada arteri dan urat individu.

Apa kontraindikasi

Ultrasound Doppler pada kepala dan leher minimum invasif dan selamat, tidak ada sekatan serius.

Kajian ini mungkin sukar sekiranya kapal ditutup dengan tulang atau lapisan lemak subkutan tebal pada orang gemuk.

Prosedur tidak dilakukan sekiranya terdapat luka di kawasan kajian..

Apa patologi yang dilakukan diagnosis ultrasound

Kerosakan pada lengkungan aorta dan cabang intrakranialnya memainkan peranan utama dalam pembentukan hipoksia tisu otak, strok iskemia, dan ensefalopati peredaran darah.

Sebilangan besar orang di pejabat doktor mengadu sakit kepala, yang sering terjadi disebabkan oleh perubahan fungsi atau organik pada sistem vaskular kepala dan leher.

Dengan semua kelebihan, kaedah dopplerografi ultrasonik tidak menggantikan angiografi dan, terutamanya, pengimejan resonans magnetik. Kaedah USDG menggambarkan kapal besar dengan sempurna, tetapi kurang berguna dalam kajian arteri dan urat kecil.

USDG dan usia pesakit

Orang tua disarankan untuk melakukan ultrasound kepala dan leher walaupun tidak ada aduan.

Ini dikaitkan dengan peningkatan risiko terkena penyakit vaskular seperti aterosklerosis, hipertensi arteri, penyakit jantung koronari, infark miokard dan strok.

Keperluan kajian sedemikian harus dibincangkan dengan doktor anda..

Kaedahnya penting pada zaman kanak-kanak.

Ultrasound Doppler mendedahkan kelainan kongenital dan patologi tempat tidur vaskular, yang secara serius dapat mempengaruhi perkembangan anak pada peringkat awal. Perkara yang sama berlaku untuk wanita hamil yang juga didiagnosis..

Pada kanak-kanak, ia memancarkan gejala tertentu yang merupakan isyarat penggera:

  • Sakit kepala yang kerap;
  • Dropsy;
  • Pening
  • Kesedihan, kegelisahan;
  • Mimpi buruk;
  • Penolakan makanan pada bayi;
  • Masalah dengan perkembangan pertuturan;
  • Masalah ingatan jangka pendek dan jangka panjang.

Ibu bapa kanak-kanak berumur 7-18 tahun harus berwaspada - dalam kumpulan usia ini, angioedema sering dijumpai.

Kajian mengenai bekalan darah ke otak kanak-kanak seperti itu akan membantu mengenal pasti manifestasi awal migrain, epilepsi, logoneurosis, kehilangan pendengaran, dystonia vegetovaskular, miopia dan penyakit lain.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis