Gimnastik untuk kapal

Atherosclerosis memperburuk bekalan darah ke otak. Kekurangan oksigen dalam nutrien menghalang sistem saraf pusat, meningkatkan risiko strok. Gimnastik dengan aterosklerosis saluran otak meningkatkan kekuatan aliran darah, menguatkan saluran darah. Di mana untuk memulakan latihan, latihan apa yang harus dipilih?

Kelebihan gimnastik

Bagi pesakit dengan aterosklerosis, senaman adalah tambahan yang baik untuk rawatan utama. Selalunya, penyakit ini berkembang dengan latar belakang kegagalan metabolik kerana kekurangan zat makanan, mobiliti rendah.

Terapi senaman untuk aterosklerosis:

  • meningkatkan nada otot, saluran darah;
  • menormalkan metabolisme;
  • mempercepat penghapusan toksin, kolesterol jahat dari badan;
  • menguatkan hati;
  • tepu darah dengan oksigen, nutrien;
  • mengurangkan risiko komplikasi kardiovaskular.

Latihan dilakukan setiap hari. Hasilnya dapat dilihat setelah sebulan menjalani latihan..

Keperluan latihan asas

Gimnastik untuk aterosklerosis otak merangkumi: latihan fizikal, latihan pernafasan, berjalan kaki, permainan luar, kolam renang, bermain ski, berjalan kaki Nordik.

Semasa memilih aktiviti fizikal, usia pesakit, tahap persiapan, tahap aterosklerosis, penyakit bersamaan diambil kira. Pemula perlu mengikuti beberapa peraturan:

  • Gimnastik bermula dengan pemanasan, regangan otot licin. Sekiranya hanya berjalan kaki, berenang, bermain ski atau berjalan kaki, disarankan untuk menambahkannya dengan senaman pagi.
  • Latihan am digabungkan dengan unsur-unsur untuk mengolah otot leher, bahu, lengan. Anda tidak boleh berpusing tajam, mengubah kedudukan badan, cepat berjongkok atau membongkok. Pergerakan harus perlahan, lancar tanpa tersentak.
  • Semasa gimnastik, mereka dengan berhati-hati memantau kesegaran jantung mereka. Sekiranya terdapat ketidakselesaan, aktiviti dihentikan.
  • Gimnastik dikontraindikasikan dalam penyakit berjangkit akut dengan demam, pemburukan penyakit kronik, trombosis, sakit kepala yang teruk.

Setelah penyesuaian otot dengan beban, mereka dapat ditingkatkan. Langkah, tahap yang dapat diterima akan membantu anda memilih pelatih untuk terapi senaman. Anda boleh menavigasi mengikut perasaan anda. Sekiranya beban dipilih dengan betul, selepas gimnastik, daya tarikan dirasakan, suasana hati yang baik.

Latihan memanaskan badan

Dengan arteriosklerosis serebrum, gimnastik dilakukan dengan perlahan, tanpa menahan nafas:

  1. Berolahraga otot leher. Lakukan miringkan kepala ke hadapan, ke belakang, kanan, kiri. 15 kali untuk setiap arah.
  2. Mereka menarik angka 1 hingga 10 dengan hidung di udara, mata mereka ditutup, dan jarak gerakan maksimum. Gimnastik sedemikian sesuai untuk rawatan aterosklerosis serebrum, osteochondrosis serviks (tahap remisi).
  3. Angkat dan turunkan bahu anda beberapa kali. Bernafas dengan lancar, mendalam.
  4. Berjalan di tempat 1-2 minit.
  5. Squats klasik. Kaki selebar bahu, belakang lurus. Jongkok perlahan dengan pinggul anda selari dengan lantai.
  6. Melambung ke hadapan. Mereka berdiri tegak, melangkah seluas mungkin ke depan, membengkokkan lutut pada sudut yang betul. Kembali ke kedudukan permulaan, tukar kaki.
  7. Labuh ke hadapan, kanan, kiri.

Dumbbells atau agen penimbang lain tidak digunakan semasa pemanasan. Setiap latihan diulang 6 kali, sebanyak 2-5 pendekatan. Pemanasan boleh dilakukan pada tahap aterosklerosis..

Latihan teras

Berkesan untuk rawatan, pencegahan aterosklerosis saluran otak, leher. Pertama, mereka melakukan gimnastik 1 kali / hari, secara beransur-ansur meningkatkan beban, menjadikannya 3 kali / hari.

Kompleks No. 1 - semua latihan dilakukan sambil duduk di atas kerusi:

  1. Jauhkan tangan anda. Perlahan-lahan bersandar ke hadapan, cuba mencapai kaki. Lakukan dengan berhati-hati, mengelakkan timbulnya rasa sakit.
  2. Angkat tangan kanan, bengkok ke kiri. Kemudian kiri - condong ke kanan.
  3. Pegang pada kerusi kerusi, angkat kaki secara bergantian. Punggung lurus.
  4. Tarik nafas dalam-dalam, menghembus nafas, memiringkan kepala ke bawah, kanan, belakang, kiri. Tunggu 20-30 saat sebelum ulangan seterusnya untuk mengelakkan pening..

Setiap latihan diulang 2-4 kali, tidak lebih dari 2 set.

  1. Tarik nafas - kepala dilemparkan ke belakang, tangan diletakkan di bawah tulang rusuk bawah. Menghembuskan nafas - kepala dikembalikan ke belakang, sementara bahagian sisinya diperah, menegangkan otot.
  2. Tarik nafas - lengan ditarik ke atas, sedikit melemparkan kepala ke belakang. Menghembuskan nafas - mengambil kedudukan permulaan.
  3. Tarik nafas dalam-dalam, sambil menggerakkan bahu ke belakang. Menghembuskan nafas - bahu ditarik ke hadapan. Tenangkan otot, berehat selama 10-20 saat, ulangi senaman.
  4. Tarik nafas, angkat lengan ke sisi, bengkok di siku, kemudian luruskan.
  5. Angkat tangan kanan ke hadapan, ke sisi, belakang, dan kiri. Pergerakan selanjutnya diulang dengan kaki. Jangan bengkok, angkat tidak tinggi. Sekiranya sukar untuk menjaga keseimbangan, anda boleh memegang kerusi. Bahagian belakang hendaklah lurus..

Setiap latihan dilakukan 5 kali, 2-4 pendekatan.

  1. Untuk mengembalikan kaki kanan, pasangkan jari kaki. Biarkan tangan kiri ke belakang, bengkokkan tangan kanan, tekan ke dada. Tarik nafas dalam-dalam, kemudian hembuskan. Bangun tegak. Ulangi dengan tangan dan kaki yang lain..
  2. Tarik nafas dalam-dalam, angkat tangan, angkat tanpa mengangkat tumit dari lantai.
  3. Berbaring telentang meniru langkah. Lakukan senaman 30-60 saat.
  4. Duduk di lantai melakukan selekoh ke hadapan. Tarik nafas - hulurkan tangan ke sisi. Hembuskan nafas - bersandar ke hadapan untuk mencapai hujung jari anda.
  5. Bengkokkan lengan anda pada sudut 90 0, telapak ke atas. Tarik nafas - meregangkan dada ke hadapan. Menghembuskan nafas - Tenang.

Lakukan 5-10 kali, tidak lebih dari 3 pendekatan.

Gimnastik meningkatkan peredaran darah di kepala, dada, rongga perut, menghilangkan kesesakan.

Latihan tambahan untuk saluran leher

Melalui arteri serviks, bekalan darah ke kepala dilakukan. Otot yang lemah, saluran yang menyempit merosakkan pemakanan, mengurangkan bekalan oksigen ke sel otak.

Kesakitan yang kerap, pening, pingsan adalah mungkin. Oleh itu, gimnastik merangkumi satu set latihan fizikal untuk menguatkan otot serviks, arteri:

  1. Bersandar di dinding dengan punggung dan belakang anda. Tarik nafas, tekan ke dinding sebanyak mungkin sehingga ketegangan kuat di leher. Pegang kedudukan selama 5-10 saat, berehat.
  2. Duduk di atas kerusi, letakkan telapak tangan di dahi anda, menekan ke bawah untuk memiringkan kepala ke belakang. Kencangkan otot leher, mewujudkan ketahanan terhadap tekanan. Pegang kepala anda dengan lurus. Tempoh Latihan 10-15 saat.
  3. Latihan diulang, tetapi telapak tangan diletakkan di bahagian belakang kepala, kemudian di sisi kanan dan kiri.
  4. Kompleks ini diselesaikan dengan putaran kepala yang perlahan, pertama mengikut arah jam 10 kali, dan berlawanan arah jarum jam 10 kali.

Kelas dilarang dengan pemburukan osteochondrosis.

Latihan pernafasan

Latihan fisioterapi pernafasan melebarkan saluran darah, memperkaya darah dengan oksigen, mempercepat metabolisme. Latihan sangat berguna di udara segar, yang meningkatkan kesan penyembuhan. Peraturan asas: menghirup melalui hidung, menghembus nafas melalui mulut melalui bibir yang dimampatkan.

Amalan berkesan untuk aterosklerosis:

  • Berdiri tegak, selebar bahu. Letakkan telapak tangan satu di dada, yang lain di perut. Tarik nafas pendek 4-6, gunakan dada terlebih dahulu, kemudian perut.
  • Kaki untuk disatukan, lengan diregangkan. Tarik nafas - naik kaki, hembuskan - tenggelam.
  • Kaki lebih lebar daripada bahu. Tarik nafas - condong ke hadapan, lengkung punggung. Menghembuskan nafas - perlahan-lahan kembali ke kedudukan permulaan.
  • Berdiri atau duduk, tarik 4 nafas pendek secara bergantian. Tahan nafas anda sehingga 10 saat, hembuskan juga.

Untuk satu sesi, disarankan untuk melakukan setiap latihan 10-15 kali.

Gimnastik pernafasan Strelnikova

Pada mulanya, satu set latihan digunakan untuk meningkatkan kemahiran menyanyi vokal. Lama kelamaan, senaman pernafasan didapati berkesan dalam merawat sistem kardiovaskular..

Latihan digabungkan dengan ketegangan pada peritoneum, toraks dan lumbar, leher. Berkat ini, arteri koronari, karotid dan korset otot sedang dijalankan..

Dengan aterosklerosis saluran otak, latihan berikut paling berkesan:

  • Condongkan supaya badan selari dengan lantai. Tarik nafas - sentuh lantai dengan jari anda, hembuskan nafas - berdiri tegak.
  • Lakukan berdiri atau duduk. Kepala condong ke kanan, menyentuh bahu. Menghembus nafas - meluruskan. Tarik nafas - condong ke kiri, juga menyentuh bahu. Menghembus nafas - meluruskan.
  • Melakukan berdiri. Tarik nafas - pegang bahu kiri dengan tangan kanan, kanan dengan kiri. Menghembus nafas - lebih rendah.

Latihan dijalankan 2 kali / hari, jumlah keseluruhan 1 jam.

Gimnastik untuk kapilari

Kapilari adalah saluran darah terkecil. Mereka menyampaikan oksigen, nutrien ke setiap sel, membebaskannya dari produk pembusukan. Sekiranya kapal menyempit, bahan berbahaya akan mula berkumpul, meningkatkan risiko terkena penyakit kronik organ dalaman.

Kaedah paling mudah dan berkesan untuk menguatkan saluran darah dan kapilari adalah getaran menggunakan kaedah Katsuzo Nishi. Lakukan pada waktu pagi, sebaik sahaja bangun, berbaring di tempat tidur:

  1. Angkat kaki dan lengan, goncangkan dengan halus dan kerap selama kira-kira satu minit.
  2. Letakkan tangan anda di belakang kepala anda, di bawah vertebra serviks keempat. Tarik stoking pada diri anda, ketatkan seluruh badan. Seterusnya, lakukan gerakan kecil yang bergetar dengan seluruh badan anda, seperti ikan.

Ternyata sejenis urutan getaran kapilari, arteri, urat. Peredaran darah bertambah baik, aliran keluar limfa, nada vaskular menormalkan.

Gimnastik dengan kekejangan serebrovaskular

Aterosklerosis yang berpanjangan merosakkan dinding arteri, kekejangan yang kerap muncul yang semakin memburukkan bekalan darah ke otak. Manifestasi klinikal serangan spastik: sakit kepala yang teruk, mual, tinitus, peningkatan tekanan.

Untuk mengurangkan kekerapan serangan, anda perlu menguatkan saluran darah, meningkatkan bekalan darah ke otak, dan mengatur pergerakan. Latihan berikut sesuai untuk ini:

  • Ayunkan kaki. Kaki tidak dibengkokkan. Sekiranya sukar untuk menjaga keseimbangan, anda boleh memegang bahagian belakang kerusi.
  • Peregangkan lengan ke sisi. Putar mengikut arah jam dengan kanan, lawan arah jam dengan kiri.
  • Berdiri di atas bilah "birch", lakukan 1-5 minit.
  • Kepala yang licin condong ke kiri dan kanan.
  • Flip-flop berulang-alik. Ia dilarang berkaitan dengan osteochondrosis serviks, aterosklerosis tahap II-III.

Selesaikan gim dengan urutan diri yang ringan. 3-5 minit menguli dengan teliti, gosok leher, tubercles oksipital yang besar. Ia melegakan ketegangan, mengendurkan otot dengan baik.

Gimnastik adalah baik untuk seluruh badan. Ia menyokong nada otot, saluran darah, meningkatkan pemakanan otak dan jantung, meningkatkan daya tahan tubuh terhadap tekanan. Latihan mesti digabungkan dengan diet, rutin harian, meninggalkan tabiat buruk.

Latihan untuk meningkatkan peredaran serebrum

Latihan untuk meningkatkan peredaran serebrum

Produk meningkatkan peredaran darah

Diet adalah salah satu komponen rawatan kompleks saluran cerebral. Penggunaan makanan tertentu merangsang aliran darah ke kepala dan leher, membantu mengekalkan berat badan yang normal.

kegemukan menyebabkan masalah jantung dan tekanan.

Blackberry dan beri lain

Salah satu sebab aliran darah perlahan adalah tekanan darah tinggi. Ia habis dan merosakkan saluran darah. Beri akan membantu menyelesaikan masalah. Blackberry, blueberry atau raspberry menghalang pembekuan darah, mengurangkan risiko proses keradangan dalam darah. Beri mengisi badan dengan vitamin, yang meningkatkan fungsi otak dan sistem peredaran darah.

Ikan Berlemak

Asid omega-3 terdapat dalam makarel, salmon dan sardin. Lemak spesies ikan ini membantu melepaskan oksida nitrat, yang melebarkan saluran darah. Penggunaan asid omega-3 mengurangkan tekanan darah, meningkatkan aliran darah di otak dan otot.

Lada cayenne

Capsaicin dalam rempah panas merangsang aliran darah ke otak. Ini disebabkan oleh pembebasan bahan vasodilating. Penambahan lada pada pinggan biasa menguatkan dinding kapilari, mencegah pembentukan plak kolesterol.

Susu dan keju kotej

Asid amino sangat penting untuk fungsi otak yang normal. Protein, laktosa dan antioksidan terdapat dalam susu atau keju kotej. Bahan-bahan ini menguatkan tisu otak, meningkatkan aliran darah ke dalamnya. Penggunaan produk tenusu semula jadi dengan kandungan lemak sederhana meningkatkan daya ingatan, mengurangkan risiko strok.

Bawang putih

Komponen utama perasa adalah allicin, yang melebarkan arteri. Sebatian sulfur bawang putih menipiskan darah, mengurangkan risiko pembekuan darah. Produk mentah membersihkan saluran darah dari kolesterol, menormalkan fungsi jantung.

Kacang, biji

L-arginine dan magnesium akan membantu meningkatkan peredaran darah. Mereka terdapat dalam kacang - walnut, badam atau hazelnut. Bahan mengaktifkan keupayaan arteri untuk mengecil dan mengembang, yang merangsang peredaran darah. Kacang juga mengandungi lemak dan protein yang sihat untuk menyokong fungsi jantung dan sistem saraf. Vitamin E dalam biji labu mencegah pembekuan darah, pembekuan darah. Kesan yang sihat adalah penggunaan makanan tanpa garam.

Beet

Agar arteri mengembang, mereka memerlukan oksida nitrat. Sebatian ini terbentuk daripada nitrat, yang kaya dengan bit. Sayuran ini berguna untuk seluruh tubuh, kerana mengandungi banyak mineral - mangan, kalium, tembaga, vitamin - A, C, K. Atas bit meningkatkan penglihatan kerana zeazanthin dan lutein.

Coklat hitam

Tidak hanya sihat, tetapi juga ubat yang enak mengandungi flavonoid. Ini adalah antioksidan kuat yang dapat mencegah keradangan pada tisu. Untuk mempercepat peredaran darah, lebih baik menggunakan coklat gelap dengan kandungan koko sekurang-kurangnya 70%.

Latihan pernafasan

Hampir semua pesakit disyorkan melakukan senaman pernafasan. Ia dikontraindikasikan hanya pada penyakit kardiovaskular yang kompleks dan dalam keadaan selepas strok..

Gimnastik pernafasan membantu meningkatkan peredaran serebrum, mengurangkan daya tahan vaskular. Prinsip asasnya adalah memerhatikan proses pernafasan. Tarik nafas melalui hidung, kemudian buat sedikit kelewatan dan hembuskan melalui mulut.

Untuk meningkatkan aliran darah vaskular dan fungsi otak, disarankan untuk menarik nafas panjang dan, setelah beberapa lama, menghembuskan nafas pendek. Nafas yang dipendekkan dengan nafas yang panjang akan membantu menenangkan dengan cepat.

Anda boleh bernafas dengan satu lubang hidung, menutupi yang lain dengan tangan anda. Semasa menutup kiri, tekanan akan menurun, kerja jantung akan normal, sakit kepala akan pudar. Menutup sebelah kanan merangsang fungsi kelenjar endokrin dan meningkatkan nada vaskular.

Dianjurkan untuk melakukan senaman pernafasan sekurang-kurangnya 2 kali sehari di persekitaran yang tenang di antara waktu makan.

Pada masa ini, terdapat beberapa kompleks gimnastik: qigong, mengikut kaedah Buteyko, Strelnikova, yoga.

Kaedah Strelnikova

Kumpulan latihan yang dikembangkan oleh A. N. Strelnikova bertujuan menormalkan peredaran darah, meningkatkan fungsi jantung, dan pemakanan otak.

Gimnastik untuk kapal serebrum merangkumi tugas-tugas berikut:

  • Dalam keadaan duduk, bersandar pada lutut, bersandar sedikit ke hadapan. Tarik nafas selama 10-15 saat, buat satu siri nafas cepat 2-4 yang cepat, antara yang berehat sepuluh saat.
  • Tarik nafas dengan cepat 8 kali, simulasi bau, tunggu 10 saat dan ulangi 12 episod.
  • Letakkan penumbuk anda di pinggang. Tarik nafas, turunkan lengan anda di sepanjang badan, semasa menghembus nafas kembali ke posisi awal.

Gimnastik Cina

Gimnastik Oriental didasarkan pada pernafasan yang tenang dan dalam..

  • Duduk di atas kerusi, letakkan kaki anda ke sisi, letakkan tangan anda di lutut, letakkan telapak tangan anda di atas kepalan tangan dan letakkan satu sama lain. Letakkan kepala anda di atas. Tarik nafas dalam-dalam dengan perut, cuba untuk tidak mengangkat dada.
  • Bangun, letakkan tangan di perut. Menghirup, meregangkan perut ke hadapan. Menghembuskan nafas melalui bibir sambil menekan perut.
  • Regangkan lengan ke atas, tarik nafas perlahan. Lekatkan ke kiri, tekan badan di sebelah kiri semasa menghembus nafas. Ulangi tugas dengan sebelah kanan..

Latihan yoga yang meningkatkan peredaran darah, menstabilkan tekanan darah, adalah kaedah terbaik untuk menormalkan aktiviti sistem kardiovaskular dan saraf.

Yoga merangkumi bukan sahaja teknik pernafasan, tetapi juga postur statik yang melibatkan ketegangan bergantian dan relaksasi otot. Meditasi, yang merupakan bahagian penting dalam gimnastik, membantu menghilangkan tekanan mental:

  • Berdiri perlahan-lahan tarik nafas melalui hidung dan pada masa yang sama naik pada jari kaki. Selepas kelewatan, turunkan tumit dan hembuskan nafas. Ulangi 10 kali.
  • Hembuskan nafas dengan tajam, rentangkan lengan, bengkokkan punggung. Jangan bernafas selama tiga saat. Semasa menghembus nafas, kembali ke kedudukan permulaan.
  • Tarik nafas perlahan dan dalam, tahan nafas hingga 5 saat, tanpa tergesa-gesa menghembuskan nafas melalui bibir yang dilipat dalam tiub. Setelah menghembuskan nafas hingga 15 kali, tahan nafas selama 2 saat dan teruskan selepasnya. Ulangi 5 episod.

Mengapa peredaran darah yang betul penting?

Namun, dalam kebanyakan kes, ketika kita berdiri tegak, otak adalah bahagian tertinggi badan dengan saluran darah terkecil yang paling jauh dari jantung. Ini menyukarkan penghantaran darah ke otak..

Peredaran darah yang terlalu sedikit menyebabkan kekurangan glukosa dan oksigen yang diperlukan untuk mengekalkan aktiviti metabolik neuron, suatu keadaan yang dikenali sebagai iskemia. Aliran darah yang terlalu banyak menyebabkan peningkatan tekanan intrakranial, yang dalam kes yang melampau menyebabkan kerosakan neurologi yang serius.

Oleh itu, tubuh mempunyai beberapa sistem kawalan dan keseimbangan sehingga otak menerima cukup darah dan oksigen.

Orang dewasa dengan tekanan darah normal menerima dari 50 ml darah hingga 100 g tisu otak per minit, yang memberikan oksigen ke otak pada tekanan 60 hingga 160 mm Hg.

Sekiranya bekalan oksigen berada di luar jangkauan ini, otak akan kehilangan keupayaannya untuk mengekalkan aliran darah yang berterusan. Oleh itu, aliran darah sangat bergantung pada tekanan di arteri (tekanan arteri min).

Masalah kesihatan yang berkaitan dengan peredaran serebrum yang lemah

Kabus otak atau gangguan kognitif

Peredaran serebrum dikaitkan dengan pengeluaran tenaga dan memainkan peranan penting dalam mengekalkan fungsi kognitif..

Oleh itu, peningkatan peredaran darah di kawasan tertentu dapat memperbaiki gangguan kognitif. Aliran darah yang betul sangat penting untuk fungsi kognitif yang normal. Dan pemeliharaan peredaran darah di otak dapat melambatkan dan bahkan mencegah penurunan kognitif pada peringkat kehidupan kemudian.

Penyakit neurodegeneratif

  • Penyakit Parkinson. Pada pesakit dengan penyakit Parkinson dengan demensia, penurunan aliran darah di bahagian otak tertentu diperhatikan dibandingkan dengan kumpulan kawalan.
  • Penyakit Alzheimer. Mengurangkan aliran darah di kawasan utama otak adalah salah satu tanda pertama penyakit Alzheimer, dan terapi yang meningkatkan aliran darah memberikan kelebihan tertentu kepada pesakit.

Gangguan Neuropsychiatrik

  • Kemurungan. Pengurangan aliran darah di kawasan otak tertentu juga telah diperhatikan pada pesakit dengan kemurungan yang lewat..
  • PTSD Provokasi pengalaman traumatik pada pesakit dengan PTSD membawa kepada peningkatan aliran darah ke amigdala (kawasan otak yang berkaitan dengan ketakutan penyejukan) dan penurunan aliran darah di kawasan lain.
  • Gangguan Kebimbangan Pada orang yang mengalami gangguan kecemasan, OCD, agoraphobia, dan gangguan tekanan pasca-trauma, aliran darah serebrum jauh lebih lemah daripada pada orang yang sihat.

Keletihan

Semasa bersenam, pernafasan yang meningkat (hiperventilasi) mengurangkan jumlah karbon dioksida di arteri. Ini mengehadkan aliran darah. Mengurangkan jumlah oksigen yang ada di otak menyumbang kepada keletihan..

Hipoksia menyebabkan peningkatan kandungan oksida nitrat dan adenosin. Yang seterusnya menyebabkan mengantuk..

Kerosakan otak. Kekurangan oksigen dalam tisu otak (iskemia) diperhatikan pada kira-kira

30% orang yang mengalami kecederaan traumatik. Di samping itu, keparahan kecederaan berkorelasi dengan penurunan aliran darah..

Pemulihan dari serangan jantung atau strok

Selepas kerosakan pada otot jantung, diperlukan masa pemulihan yang lama. Prasyarat adalah terapi senaman - latihan fisioterapi, yang ditetapkan oleh pakar. Ini akan menjadi kecenderungan dan lilitan badan yang lancar, berjalan di tempat dan berjalan-jalan

Sekiranya anda tidak memperhatikan aktiviti fizikal, otot jantung tidak akan mendapat cukup oksigen dan nutrien untuk dipulihkan sepenuhnya

PENTING! Selepas kerosakan pada miokardium, intensiti beban harus dipantau. Semasa gimnastik, nadi mesti kekal dalam 120 denyutan seminit.

Latihan untuk jantung dan saluran darah adalah cara yang sangat diperlukan untuk mencegah banyak penyakit. Tanpa aktiviti fizikal, jumlah darah menurun, arteri dan urat kehilangan keanjalan, pergerakan di sepanjang kapilari menjadi perlahan

Penting untuk menjaga keadaan organ sistem kardiovaskular seawal mungkin, sehingga pada usia tua mereka tetap sihat

Kelebihan latihan di rumah

Ramai pesakit yang mengalami kesukaran dengan peredaran darah lebih suka ubat-ubatan yang memperbaiki pembentukan darah, menipiskan darah dan mencegah pembekuan darah. Tetapi, melakukan gimnastik setiap hari, anda dapat meningkatkan nada vaskular dan meningkatkan kesihatan. Latihan yang dipilih dengan betul membantu:

  • mengurangkan kemungkinan penyakit berbahaya yang berkaitan dengan peredaran darah;
  • menstabilkan koordinasi;
  • menghilangkan chondrosis serviks dan vertebra;
  • memberi pergerakan yang lebih besar pada sendi;
  • meningkatkan fungsi visual;
  • menguatkan sistem imun;
  • menjadikan terapi ubat lebih berkesan.

Agar latihan bermanfaat, mereka mesti dilakukan setiap hari. Perlu bermula dari 1 kali sehari, sangat disarankan untuk melakukan gimnastik 2 kali - pada waktu pagi dan petang. Pada waktu pagi, senaman memberi peluang untuk meregangkan otot dan sendi, menyegarkan, mempercepat peredaran darah dan meningkatkan kepekatan oksigen dalam aliran darah. Pada waktu malam, mereka mengatur kelonggaran, membantu mengelakkan insomnia dan bangun tepat pada waktunya..

Peraturan dan teknik

Latihan harus dilakukan setiap hari 2 kali sehari - pagi dan petang. Pada waktu pagi, ia adalah daya tarikan dan mood untuk bekerja, dan pada waktu petang - bersantai setelah seharian dan bersiap untuk berehat malam.

Untuk meningkatkan peredaran darah di saluran otak, anda perlu mendekati masalah secara komprehensif. Ini bermaksud bahawa latihan yang dilakukan merangkumi bukan hanya pergerakan, putaran kepala, tetapi juga memperuntukkan penyertaan bahagian badan yang lain, misalnya kaki. Ini dilakukan supaya akibat daripada beban, otot jantung mula berfungsi dengan lebih aktif. Selepas jongkok, kaki berayun atau paru-paru, pergerakan darah diaktifkan, dan diameter saluran meningkat.

Semua pergerakan yang disediakan semasa melakukan latihan harus lancar dan tidak tergesa-gesa. Kuat jangan membuat putaran tajam dan tersentak. Bilangan pengulangan untuk setiap latihan adalah sama - sepuluh.

Sama pentingnya untuk memantau pernafasan semasa latihan. Ia harus licin, halus dan dalam, tanpa tekanan dan berhenti. Dengan pernafasan seperti itu, oksigen diserap secara aktif ke dalam badan.

Dengan pernafasan seperti itu, oksigen diserap secara aktif ke dalam badan..

Peraturan penting: pergerakan itu sendiri harus dilakukan semasa menghembus nafas, dan kembali ke kedudukan semula apabila penyedutan berlaku. Sebarang latihan berdasarkan prinsip: dari yang sederhana hingga yang kompleks. Latihan untuk peredaran serebrum - tidak terkecuali

Pada mulanya, bebannya kecil, tidak banyak pengulangan. Secara beransur-ansur, beban harus diubah dengan meningkatkan:

Latihan untuk peredaran serebrum tidak terkecuali. Pada mulanya, bebannya kecil, tidak banyak pengulangan. Secara beransur-ansur, beban harus diubah dengan meningkatkan:

Sebarang latihan berdasarkan prinsip: dari yang sederhana hingga yang kompleks. Latihan untuk peredaran serebrum tidak terkecuali. Pada mulanya, bebannya kecil, tidak banyak pengulangan. Secara beransur-ansur, beban harus diubah dengan meningkatkan:

  1. Mengulangi latihan yang sama.
  2. Bilangan pendekatan.

Sekiranya seseorang mengalami kesakitan, pening, melihat bulatan di depan matanya, maka kelas harus dihentikan sebentar sehingga gejala hilang. Dalam kes ini, perlu berjumpa doktor. Mungkin sakit kepala adalah tanda penyakit serius yang sedang berkembang. Selepas rawatan, kelas disambung semula.

Ubat-ubat herba

Persediaan berdasarkan alkaloid tumbuhan hampir tidak mempunyai kontraindikasi dan diresepkan sebagai langkah sokongan atau pencegahan. Kursus am berlangsung sekurang-kurangnya tiga bulan. Jumlah dan masa rawatan ditentukan oleh pakar neurologi berdasarkan analisis.

Persediaan herba berdasarkan gingko biloba: Doppelherz Ginko Biloba +, Ginko Biloba S, Memori. Mereka meningkatkan peredaran darah darah di kapilari, menipiskan darah, melegakan kekejangan dan bengkak, menguatkan saluran darah.

Penting! Bermakna dengan komposisi gingko biloba tidak boleh digunakan dengan ubat lain yang mempunyai kesan serupa kerana kemungkinan pendarahan. Persediaan berdasarkan bahan tanaman dari periwinkle bertindak serupa: Caviton, Telektol

Anda boleh menggunakan tincture alkohol siap pakai tumbuhan seperti hawthorn, eucalyptus, mengelak peony, valerian, pudina, celandine

Persediaan berdasarkan bahan tanaman dari periwinkle bertindak serupa: Caviton, Telektol. Anda boleh menggunakan tincture alkohol siap pakai tumbuhan seperti hawthorn, eucalyptus, mengelak peony, valerian, pudina, celandine.

5 latihan Paul Bragg

Paul Chappius Bragg (1895-1976) adalah salah satu pengikut gaya hidup sihat pertama yang diketahui. Kadang-kadang dia dipanggil sebagai salah satu pelopor mogok lapar pembersihan. Dia mengesyorkan hidangan semula jadi dan tidak diproses, minum air tulen, bersenam

Dia sangat memperhatikan latihan pernafasan, menulis banyak buku (di Internet anda dapat menemukan terjemahan “Bagaimana cara hidup 120 tahun menurut sistem Paul Bragg”)

Bragg mempunyai banyak pengikut yang berusaha menyempurnakan sistemnya. Salah satunya adalah Gennady Malakhov, pengagum perubatan tradisional, sering menyebut Paul Bragg sebagai contoh penyokong sejati gaya hidup sihat..

Terapi senaman (kompleks fisioterapi), di bawah, merangsang peredaran darah

Bragg menekankan pentingnya bekalan oksigen yang kaya kepada tubuh. Pada masa yang sama, latihan mengurangkan latihan berlebihan (fizikal, mental), mengurangkan tekanan

Latihan berkala melegakan keletihan kronik, masalah tidur, meningkatkan kesihatan mental, daya tahan badan.

5 latihan berikut disarankan untuk meningkatkan aliran darah dan melonggarkan saluran. Darah mengalir dengan bebas dari ventrikel kanan ke paru-paru, membersihkannya, tepu dengan oksigen, yang menyampaikan ke seluruh bahagian badan.

Pertama kali lakukan 10 pengulangan, secara beransur-ansur mencapai 50.

Kincir angin

Berdiri tegak, pegang jari kaki dan tumit bersama-sama, angkat sedikit bahu anda untuk meringankan dada, angkat kepala, tarik perut anda, letakkan tangan anda di sepanjang badan anda. Mula melakukan ayunan tangan (depan ke belakang), tingkatkan kelajuan ke tahap tertinggi yang boleh anda capai. Kemudian bulatkan ke arah yang bertentangan.

Pembina

Pelajaran ini dianjurkan untuk orang-orang dengan peredaran darah yang terganggu, dan bagi mereka yang ingin tetap hangat. Latihan mempromosikan vasodilatasi, meningkatkan aliran darah.

Berdiri tegak, lepaskan tangan anda. Letakkan tangan kiri di bahu kanan, dan tangan kanan di bahu kiri. Angkat tangan satu persatu: pertama, kiri ke kanan, kemudian kanan ke kiri. Habiskan pelajaran dengan bersungguh-sungguh.

Getaran kaki

Tetap tegak, letakkan kaki anda selebar bahu, turunkan lengan anda di sepanjang badan. Angkat kaki kanan anda kira-kira 25 cm di atas lantai. Secara ringkas dan pantas luncurkannya 10-15 cm ke hadapan. Cobalah untuk menjadikan pergerakan itu lebih bertenaga (berjalan dari tumit hingga kaki). Lakukan perkara yang sama dengan kaki kiri anda.

Bersenam dengan beban dan tenaga yang betul akan meningkatkan peredaran darah di anggota bawah anda dengan ketara..

Meningkatkan aliran darah di tangan dan jari

Tetap tegak. Peregangkan tangan ke hadapan pada tahap dada, berehat, goncangkannya dengan kuat. Asas pelajaran ini adalah kelonggaran pergelangan tangan yang benar-benar lengkap..

Goncangkan dengan tangan anda, kemudian tekan dengan erat ke dalam kepalan tangan (jari melenturkan sebanyak mungkin dan kemudian peras). Elakkan leher anda secara tidak sengaja.

Meningkatkan aliran darah di kepala

Ini adalah gimnastik untuk meningkatkan peredaran serebrum. Tetap tegak. Bersandar, biarkan tangan anda bebas untuk digantung. Goyangkan kepala ke sisi.

Dalam beberapa hari pertama, lakukan sedikit masa, tingkatkan bilangan pengulangan perlahan - kepala harus terbiasa, jika tidak, pening atau kehilangan kesedaran mungkin muncul.

Gimnastik untuk peredaran serebrum dan meningkatkan aliran darah ke seluruh badan harus dilakukan setiap hari. Hanya memerlukan 15-20 minit. Walau bagaimanapun, ini adalah masa yang dikhaskan untuk kesihatan..

Sebaiknya menggabungkan latihan fizikal dengan prosedur air.

Bekalan darah ke otak

Aktiviti otak sepenuhnya bergantung kepada bekalan darahnya. Sekiranya anda berhenti membekalkan otak anda dengan darah selama lebih dari enam minit, dalam kebanyakan kes, ia akan menyebabkan kerosakan yang tidak dapat dipulihkan.

Oleh itu, pencegahan gangguan bekalan darah ke otak sangat penting bagi manusia.

Otak terdiri daripada berbilion neuron dan arteri dan kapilari dibawa ke masing-masing. Lebih-lebih lagi, saluran darah bertindak sebagai sejenis paksi, di mana neuron berada.

Neuron otak memerlukan pemakanan berterusan yang mereka terima dengan darah. Kerja otak memerlukan penghantaran oksigen dengan darah ke neuron tanpa henti. Hentikan penghantaran oksigen hanya beberapa minit, dan neuron akan mula mati. Oleh itu, sebarang halangan dalam perjalanan darah ke neuron boleh menyebabkan kemudaratan yang tidak dapat diperbaiki dan mengakibatkan kematian.

Tubuh kita mempunyai mekanisme pengaturan diri yang memungkinkan, sekiranya tersumbatnya beberapa saluran darah, untuk mencari jalan lain bekalan darah ke otak. Sekiranya beberapa arteri dimampatkan dan tidak membenarkan darah masuk, maka yang lain akan mengembang untuk membolehkan lebih banyak darah masuk. Tetapi kemungkinan mekanisme ini tidak terhad. Sekiranya kita tidak menolong badan kita, maka lama-kelamaan akan semakin sukar untuk mengatasi masalah yang timbul dengan sendirinya.

Tetapi kita boleh membantunya dengan ini.

Dan yang paling penting, ia tidak memerlukan banyak masa. Untuk melakukan ini, disarankan untuk melakukan sebilangan kecil latihan setiap hari, itu dapat disertakan dalam latihan harian

Resipi 4. Valerian

Rumput tanah kering celandine dalam jumlah satu sudu dituangkan dengan segelas air mendidih. Minuman penyembuh disuntik dengan cepat - hanya 15 minit. Selepas itu infus harus ditapis.

Satu sudu daun periwinkle hancur tuangkan setengah liter air mendidih. Didihkan hingga mendidih, selepas - biarkan mendidih selama 5 minit lagi. Sebelum mengeluarkan dari dapur, tambahkan bunga dan daun hawthorn. Kaldu yang dihasilkan menyuntik selama kira-kira 2 atau 3 jam.

Minum setengah cawan secara berkala sebelum makan.

Mencapai hasilnya akan membantu penggunaan resipi ini secara berkala..

Ini adalah resipi penyembuhan yang benar-benar merangsang peredaran serebrum dan meningkatkan kualiti ingatan dan meningkatkan imuniti..

Anda perlu mengambil campuran cranberry setelah makan tiga sudu teh, hanya dalam sehari - tiga kali.

Rasa campuran ternyata cukup manis, tetapi jika dikehendaki, dibenarkan untuk menambah bahagian madu - tambahkan tidak 350, tetapi 500 g.

Akar valerian yang dicincang (1 sudu besar sudah cukup) tuangkan segelas penuh air mendidih dan biarkan selama 8 jam. Infusi untuk digunakan 3 kali sehari selama 1 sudu besar.

Anda boleh menggunakan kaedah aromaterapi. Uap infus valerian alkohol disedut sebelum tidur. Ini adalah ubat penenang yang sangat baik untuk sistem saraf, membantu mencegah gangguan peredaran darah akibat tekanan..

Ambil infus tiga kali sehari dan mesti selama 9 bulan. Setelah berehat - 30 hari, dan ulangi lagi rawatan selama sembilan bulan.

Tujuan utama pengambilan biji alfalfa adalah untuk mengembalikan ingatan.

Untuk mencari cara untuk membantu meningkatkan dan merangsang bekalan darah kepala di dalam tengkorak, perlu diingat ubat tradisional. Sejak zaman kuno, kekuatan alam telah membantu orang yang menderita manifestasi penghambatan aliran darah di sistem saraf pusat.

Resipi berkesan untuk perubatan tradisional:

  • Dalam bekas bersih, gabungkan 10 g veronica dan lemon balm, 30 g daun strawberi, serta 40 g bunga dan buah hawthorn. Tuangkan campuran siap ke dalam 300 ml air mendidih. Selepas menapis, minum bukan teh..
  • Campuran penyembuhan untuk setiap hari - gabungkan 500 g buah cranberry dan 350 g madu linden, tambah 150 g lobak parut. Ambil 1 sudu besar. sebelum setiap hidangan.
  • Kisar daun periwinkle dan dalam jumlah 1 sudu kecil. dan tuangkan ke dalam 500 ml air mendidih. Saring pada api sederhana selama 10-15 minit, dan sebelum mengeluarkan dari api masukkan 1 sudu kecil hawthorn. Tegaskan 2.5-3 jam dan ketegangan. Minum 250 ml secara berkala sebelum makan.

Dengan pelanggaran peredaran serebrum adalah perlu dan mungkin untuk melawan, tetapi bekerjasama rapat dengan doktor. Ganjarannya adalah kejernihan fikiran, kecerdasan tinggi hingga usia tua dan ingatan yang kuat.

Di mana hendak bermula

Sebelum memulakan pelajaran, anda harus meregangkan dan menyiapkan otot kepala dan leher untuk bersenam. Untuk melakukan ini, uli zon kolar dengan jari sehingga anda merasa kehangatan di kawasan ini. Sekarang teruskan ke latihan.

  1. Dalam posisi berdiri, lengan diturunkan, kepala dipusing ke kanan - ke kiri ke berhenti, tetapi rasa sakit tidak boleh dirasakan.
  2. Kedudukan permulaan adalah sama. Kepala condong ke hadapan - ke belakang. Dagu hendaklah sedekat mungkin dengan dada. Mereka yang pening dinasihatkan melakukan senaman ini semasa duduk..
  3. Sekarang anda harus memiringkan kepala 10 kali secara bergantian ke telinga kiri dan kanan.
  4. Bekerja untuk bahu. Mereka perlu diangkat setinggi mungkin, kemudian diturunkan dan cuba menarik ke belakang, menghubungkan bilah bahu.

Peranan penting dalam bekalan darah ke semua organ dimainkan oleh kapilari. Tahap ketepuan oksigen semua sel badan bergantung pada keadaannya. Untuk membuat kapilari menyusut, getaran diperlukan. Menurut sistem penyembuhan penyembuh Jepun Katsuzo Nishi, dengan bantuan latihan sederhana, normalisasi kapilari dicapai. Tidak ada sekatan dan kontraindikasi terhadapnya.

Untuk melakukan ini, berbaring di permukaan yang agak keras, lebih baik di atas tikar gimnastik. Posisi permulaan - berbaring di belakang anda. Lengan dan kaki dinaikkan tegak lurus ke lantai, kaki dan telapak tangan selari dengan lantai.

Kedudukan - seperti dalam permainan bola tampar. Dan sekarang anda harus melakukan pergerakan getaran aktif dengan tangan dan kaki selama 1-3 minit. Urutan getaran kapilari seperti itu akan menguatkan saluran darah, meningkatkan peredaran darah dalam darah dan membantu mengaktifkan saraf yang bertanggungjawab untuk aktiviti otak..

Meningkatkan otak dan ingatan adalah mungkin jika anda kerap melakukan senaman untuk saluran leher, kerana mengandungi arteri di mana oksigen dihantar ke otak. Latihan perubatan Cina akan membantu mencapainya..

Untuk melakukan ini, perlahan-lahan putar kepala mengikut arah jam dan ke arah yang bertentangan, sementara mata anda melihat ke arah pergerakan. Gimnastik untuk meningkatkan peredaran darah di otak harus merangkumi latihan ketahanan.

  1. Tekan telapak sebelah tangan di pelipis, kepala harus menahan pergerakan ini.
  2. Letakkan tangan anda di dalam kunci dan tolakkannya di dahi. Kepala tidak boleh mengalah pada tekanan ini.
  3. Dengan cara yang sama, dengan tangan anda terkunci di kunci, tekan di bahagian belakang kepala, cuba memiringkan kepala ke belakang.
  4. Condongkan kepala ke hadapan serendah mungkin. Jadikannya bergerak ke kiri - kanan, seolah-olah menggosok tulang selangka.
  5. Bersandar kepalanya ke belakang. Sekali lagi, buat gerakan menggosok, tetapi sekarang - bahagian bawah leher.

Masalah aliran darah boleh berlaku selepas strok. Terdapat latihan pernafasan untuk mengembalikan peredaran darah di otak. Mereka berguna semasa tempoh pemulihan..

Untuk mengembangkan lumen vaskular dan membolehkan oksigen memasuki tisu dan organ secara aktif, anda perlu melakukan senaman secara berkala mengikut urutan berikut:

  • penyedutan hidung adalah pendek dan dalam;
  • menahan nafas selama beberapa saat;
  • menghembus nafas perlahan melalui mulut.

Sistem pernafasan seperti ini diamalkan oleh yogi. Ternyata lebih bermanfaat bagi kapal untuk bernafas melalui lubang hidung kanan, sambil menutup sebelah kiri. Sekiranya anda melakukannya, sebaliknya, menyedut lubang hidung kiri, maka ini menghilangkan:

  • sakit kepala;
  • darah tinggi
  • angina pectoris;
  • masalah tiroid (tirotoksikosis).

Doktor mengesyorkan melakukan pernafasan perut (perut), dan bukan dada, yang paling biasa. Manipulasi sedemikian diperlukan untuk:

  • orang itu telah tenang;
  • badan telah menerima dos oksigen yang mencukupi;
  • proses penghafalan telah bertambah baik;
  • pemikiran menjadi jelas.

Pose semasa bernafas adalah punggung lurus, bahu diluruskan, dada berada dalam keadaan bebas, tanpa tekanan. Kedudukan seperti itu, menurut para yogi, membolehkan anda mengekang emosi negatif.

Terapi senaman untuk kemalangan serebrovaskular merangkumi bukan sahaja latihan untuk kepala atau pernafasan, tetapi juga latihan dalam bahagian tubuh yang lain. Oleh itu, sebagai contoh, untuk peredaran darah yang baik di otak adalah berguna untuk melakukan latihan yang tidak asing lagi bagi semua orang sejak kecil: "birch", "mill", gerakan melingkar lengan, kaki, badan. Keuntungan dari caj harian:

  • keceriaan sepanjang hari;
  • melegakan genangan darah, pembentukan gumpalan darah;
  • meningkatkan kesejahteraan;
  • menghilangkan rasa mengantuk;
  • menormalkan peredaran darah ke seluruh badan.

Melakukannya berguna untuk semua orang, tanpa mengira usia dan kehadiran penyakit.

Latihan pernafasan

Gimnastik pernafasan adalah asas bagi banyak asana yoga dan kompleks lain yang lebih moden. Terdapat pelbagai corak pernafasan, tetapi semuanya berdasarkan prinsip asas:

  • pengisian paru-paru yang perlahan dengan oksigen melalui hidung dan keluar melalui mulut;
  • pernafasan diafragmatik;
  • bergantian pernafasan dada dan perut.

Pernafasan yang betul penting bukan sahaja dalam latihan, tetapi juga dalam kehidupan seharian. Sekiranya anda belajar mengawal diri dan bernafas secara perlahan dan dalam, tahap ketepuan sel dengan oksigen meningkat dengan ketara

Pernafasan perlahan dan dalam adalah prasyarat untuk pelaksanaan semua latihan yang betul

Terapi diet untuk gangguan peredaran darah

Peribahasa bahawa kita adalah apa yang kita makan, tidak seperti sebelumnya, relevan untuk gangguan peredaran darah di otak. Kesan pemakanan yang seimbang dan tepat pada peringkat awal patologi otak tidak kurang ketara daripada mengambil ubat. Walau bagaimanapun, ia menjadi tidak lama kemudian..

Sebelum memutuskan diet, pakar mengesyorkan melakukan beberapa prosedur diagnostik:

  • memantau tekanan darah - mengukur bilangan pada waktu pagi dan petang selama beberapa hari;
  • mengambil ujian darah biokimia - parameter glukosa, kolesterol, bilirubin;
  • analisis koagulogram - ketumpatan dan kelancaran darah.

Berdasarkan hasilnya, doktor akan menyesuaikan diet untuk memperbaiki peredaran serebrum. Dengan kecenderungan hipertensi, perlu memberi garam, dan untuk meningkatkan rasa hidangan menggunakan herba. Kurangkan daging asap, pengawet, makanan berminyak dan berat.

Asid amino yang berasal dari tumbuhan dan haiwan - ikan dan daging rendah lemak, makanan laut - pelbagai kerang, udang, dan sayur-sayuran dan buah-buahan dengan kandungan vitamin subkumpulan B yang tinggi harus didominasi dalam diet seseorang yang berusaha meningkatkan peredaran darah di otak..

Latihan teras

Untuk mengelakkan kerosakan pada saluran darah, kehilangan keanjalan, normalisasi aliran darah melalui arteri, disyorkan peningkatan aktiviti fizikal. Cubalah latihan berikut.

  • Regangan. Peregangan hujung kaki setiap hari (misalnya, sebagai senaman pagi) akan meningkatkan peredaran darah yang lemah, mencegah perkembangan masalah aliran darah.
  • Latihan bersama. Bangun, bangun di jari kaki, turun di tumit. Otot mesti ketat. Ulangi sehingga tanda-tanda keletihan pertama muncul..
  • Kelonggaran untuk leher. Pusingkan kepala ke sisi, kemudian condongkan ke arah dada anda. Bersenam dengan leher yang santai.
  • Tolak ke atas. Push-up (dari lantai, dari sokongan atau palang - bergantung pada kecergasan fizikal) sebaiknya dilakukan pada waktu pagi, sebaik selepas mandi. Ini akan memberikan peningkatan tenaga sepanjang hari..
  • Menaikkan jari. Duduk, tekuk lutut 90º, angkat jari, tinggalkan tumit di lantai. Letakkan jari anda kembali ke lantai. Lakukan senaman terlebih dahulu, kaki seli, kemudian kedua-duanya pada masa yang sama..
  • Putaran anggota badan. Duduk di atas kerusi, putar kaki anda ke satu arah, dan sebaliknya. Pelajaran ini adalah untuk mengembalikan aliran darah yang terganggu, meningkatkan mobiliti sendi.
  • Latihan tangan. Memberi kelonggaran otot, menghilangkan gangguan peredaran darah. Regangkan jari anda, kemudian masukkan ke dalam penumbuk selama beberapa saat. Rehatkan sendi, putar lengan anda dari bahu selama kira-kira 1 minit, kemudian kembali.
  • Berjalan. Berjalan adalah cara yang baik untuk memulihkan peredaran yang terganggu. Ia mendorong pengecutan otot dan kelonggaran, menyokong aliran darah di saluran. Berjalan dianjurkan sekurang-kurangnya setiap hari..
  • Berenang. Semasa berenang, semua otot terlibat, peredaran darah dirangsang. Sukan ini sangat sesuai untuk wanita dan lelaki dari semua peringkat umur - dari kanak-kanak hingga orang tua..
  • Yoga. Ini adalah latihan relaksasi, tujuannya adalah untuk meningkatkan pernafasan, memastikan bekalan oksigen ke darah. Yoga mempengaruhi peredaran darah dengan ketara.
  • Menari, basikal. Berbasikal dan menari merangsang aliran darah ke seluruh badan..

Latihan khas

Prosedur fizikal di atas memberi kesan yang baik kepada seseorang yang tidak menghadapi masalah dengan peredaran darah di otak. Pesakit berusia yang ditandai dengan gejala klinikal yang jelas harus melakukan satu siri latihan yang dirancang secara langsung untuk meningkatkan pengisian darah otak. Prosedur yang paling popular dan paling berkesan merangkumi, pertama sekali, teknik berikut.

Kepala di bahu

Latihan dilakukan dalam keadaan duduk atau berdiri. Untuk melaksanakannya dengan betul, anda harus duduk di dekat cermin. Pada mulanya, kepala jatuh ke bahu kiri, leher mengendur sebanyak mungkin. Selepas 7 - 10 saat, kepala harus dimiringkan ke bahu kanan. Latihan sedemikian harus diulang setiap hari 12 kali.

Kepala ke atas dan ke bawah

Pertama sekali, kepala jatuh sejauh mungkin ke dagu, leher mengendur. Kemudian kepala diratakan dan condong ke belakang. Ulangi latihan ini hendaklah 12 kali. Dalam proses pelaksanaan, perlu untuk membatasi pergerakan tajam yang membawa kepada peregangan otot serviks.

Bahu ke atas dan ke bawah

Dalam latihan ini, posisi berdiri adalah wajib, kerana dalam posisi duduk kehilangan keberkesanannya. Apabila lengan diturunkan, bahu diangkat setinggi mungkin, kemudian turun dengan tajam. Selepas melakukannya, anda perlu bersandar sedikit ke depan, meregangkan bahu. Biasanya, 8 hingga 10 pengulangan sudah cukup untuk mendapatkan hasil yang diinginkan..

Pusing

Peredaran darah di otak dilakukan oleh arteri yang melintas di dekat leher. Tetapi darah memasuki saluran ini dari yang lain, yang jauh lebih rendah. Langsung kerana ini, untuk mengaktifkan peredaran darah, perlu memanaskan tulang belakang. Maksud latihan, yang akan segera mencapai kesan ini, adalah memutarkan badan mengenai paksi. Tangan ketika memusingkan badan dengan santai maksimum. Bilangan pengulangan adalah 10 - 15 kali.

Samping

Latihan lain yang menyumbang untuk meningkatkan peredaran darah di otak dengan meningkatkan lumen saluran darah di tulang belakang adalah cerun simetris di sisi. Untuk mengelakkan kecederaan belakang dan pada masa yang sama, untuk mencapai kesan yang paling besar, anda perlu membengkok jauh lebih rendah, tetapi tanpa pergerakan tiba-tiba. Latihan harus diulang hingga 15 kali, selepas itu latihan dianggap selesai.

Putaran pelvis

Banyak orang yang skeptis berkaitan dengan latihan seperti itu, kerana mereka tidak menemukan hubungan langsung dengan kapal di otak. Sebenarnya, semasa putaran pelvis, peredaran darah di aorta meningkat, dari mana bekalan darah ke bahagian tulang belakang yang ketara. Adapun teknik manipulasi ini, putaran harus dilakukan dalam satu lingkaran, secara bertahap meningkatkan radius pergerakan. Setelah melakukan 5 pusingan di salah satu sisi, anda harus berhenti selama 4 - 8 saat, berehat untuk berehat, dan sekali lagi melakukan jumlah pusingan yang sama, tetapi hanya pada arah yang bertentangan.

Aktiviti fizikal yang ditentukan hanya dilakukan pada akhir latihan, kerana ia mempengaruhi radas vestibular dengan ketara.

Latihan untuk meningkatkan peredaran darah di otak dianggap sebagai komponen penting dalam pencegahan dan rawatan kekejangan vaskular. Oleh kerana dystonia vegetovaskular, nada mereka mula berkurang. Oleh itu, pesakit mengalami sakit kepala, dia pening, bekalan darah ke otak akan menderita. Keadaan ini boleh disebabkan oleh situasi tertekan, tekanan yang berlebihan, perubahan musim atau cuaca, atau penyakit tulang belakang. Dianjurkan untuk menggunakan ubat dan melakukan latihan khas untuk mengelakkan penyimpangan yang tidak menyenangkan.

Anda perlu memilih latihan bergantung pada kemampuan pesakit pada masa ini

Gimnastik untuk meningkatkan peredaran darah di otak dilakukan bukan hanya sebagai agen penyembuhan untuk mengembalikan fungsi organ penting, tetapi juga sebagai langkah pencegahan yang berkesan

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis