Penyelidikan> Fonokardiografi (FCG)

Apa itu fonokardiografi?

Fonokardiografi (FCG) adalah kaedah merakam suara dan bunyi jantung menggunakan alat khas (fonokardiograf). Mikrofon (sensor) peranti mengambil getaran suara yang melewati dinding dada dan mengubahnya menjadi getaran elektrik. Fonokardiograf menguatkan yang terakhir dan mendaftarkannya pada pita kertas, filem fotografi, atau mengeluarkannya dalam bentuk rakaman termal pada kertas khas. Pada masa yang sama, untuk meningkatkan kualiti rakaman, peranti ini menekan turun naik frekuensi rendah di dada. Bunyi jantung pada fonokardiogram adalah cengkerik yang mencerminkan jangka masa, intensiti dan kekerapan suara. Semasa PCF, elektrokardiogram juga direkodkan secara serentak, yang membolehkan anda memadankan nada dan bunyi dengan fasa kitaran jantung dengan betul.

Fonokardiografi serupa dengan teknik auscultatory (mendengar jantung melalui fonendoskop). Rancangan prosedur (menentukan kedudukan pesakit, titik pembacaan, dan lain-lain) didasarkan pada data auskultasi jantung. Walau bagaimanapun, FCG mempunyai banyak kelebihan berbanding kaedah auscultation. Dalam kes kedua, intensiti bunyi yang dirasakan bergantung pada kepekaan pendengaran individu doktor, pengaruh kebisingan luar dan kualiti fonendoskop. Di samping itu, selang waktu yang ketara antara bunyi semasa auskultasi menghalang doktor membandingkannya.

Fonokardiogram memberikan penilaian khusus mengenai intensiti suara, jangka masa nada, bunyi, dan selang waktu antara keduanya. Dalam kes ini, hampir semua faktor subjektif yang memutarbelitkan hasil penyelidikan dikecualikan..

Petunjuk untuk fonokardiografi

Petunjuk untuk pelantikan fonokardiografi adalah pelbagai pelanggaran irama jantung. Prosedur ini memungkinkan pemantauan dinamik aktiviti jantung pesakit, yang perlu, misalnya, dengan penyakit jantung reumatik aktif. Kajian ini digunakan untuk menjelaskan asal-usul murmur jantung dan mengenal pasti kecacatan jantung..

Siapa yang mengarahkan ke fonografi, dan di mana saya boleh mendapatkannya?

Ahli kardiologi, ahli terapi, dan reumatologi dihantar untuk penyelidikan. Anda boleh melaluinya di mana-mana pusat perubatan yang mempunyai fonokardiograf. Sekiranya perlu, prosedur dijalankan di rumah..

Persediaan untuk fonokardiografi

FCG tidak mempunyai kontraindikasi dan komplikasi, tidak memerlukan latihan khas. Dianjurkan untuk melakukan fonokardiografi pada waktu pagi, setelah tidur selama 8 jam. Semasa sarapan, anda tidak boleh makan makanan yang mengandungi kafein, kerana kesan yang terakhir terhadap aktiviti jantung.

Teknik fonokardiografi

Semasa prosedur, pesakit berbaring di sofa. Mikrofon fonokardiograf diletakkan di permukaan dada secara bergantian pada titik yang berbeza. Pesakit secara berkala diminta menahan nafas, setelah menghirup udara. Tanpa gagal, elektrokardiogram direkodkan serentak dengan fonokardiogram.

Kadang kala, untuk menambah kandungan maklumat, ujian khusus dijalankan. Pesakit mungkin diminta menghirup ubat khas yang menyebabkan vasodilatasi. Kemudian kakitangan perubatan berulang kali melakukan FKG dan, pada selang waktu pendek, mengukur tekanan darah subjek. Kadang-kadang menggunakan ubat yang bertujuan untuk pemberian intravena atau penyerapan semula di bawah lidah.

Prosedur tanpa melakukan ujian fungsi hanya berlangsung sekitar sepuluh minit, dan dengan melakukan sampel - 15-30 minit.

Penyahkodan hasil fonokardiografi

Diagnosis akhir penyakit, sebagai peraturan, tidak hanya dibuat berdasarkan hasil fonokardiografi. Doktor yang hadir juga menilai gambaran klinikal penyakit ini dan menganalisis data kajian tambahan yang lain. Dalam beberapa penyakit, diperlukan pemantauan dinamik yang berpanjangan, yang melibatkan fonokardiografi berulang.

Maklumat boleh didapati di laman web ini untuk mendapatkan maklumat sahaja. Pastikan anda berunding dengan pakar.
Sekiranya anda mendapati kesilapan dalam teks, ulasan yang salah atau maklumat yang tidak betul dalam keterangan, maka kami meminta anda untuk memberitahu pentadbir laman web mengenai perkara ini.

Ulasan yang disiarkan di laman web ini adalah pendapat peribadi orang yang menulisnya. Jangan ubat sendiri!

Elite Infobiz Keseluruhan Kebenaran Mengenai Wang Dalam Talian

Dana Pampasan Warga CIS, atau FCG My Services, beroperasi di lawclab.ru, menawarkan semua orang untuk menerima pampasan selama beberapa tahun. Jumlah yang dibayar oleh projek ini diduga berjumlah 19.6 juta rubel, dan perkhidmatannya percuma. Adakah pembayaran benar-benar disediakan di sini, kami dapati semasa ujian.

FCG My Services menghantar wang terakru?

Mereka menjelaskan kepada kami bahawa dengan menggunakan perkhidmatan ini, semua orang dapat menerima pembayaran dari Dana Pampasan Warga CIS. 200 ribu orang didakwa berjaya menyertai program projek ini.

Laman web ini melaporkan bahawa Dana Pampasan Warga CIS menyediakan pelbagai perkhidmatan: insurans perubatan percuma, faedah sosial, dan sejenisnya. Tetapi hanya perkhidmatan pengembalian wang yang tersedia. Dalam pop-up kami diberitahu bahawa orang-orang sedang menerima wang mereka.

Kami telah mengkaji penafian dan perjanjian pengguna. Mereka membincangkan kursus dan latihan tertentu, harta intelek dan isu-isu lain. Namun, tidak ada yang berjanji untuk membayar wang di laman web Perkhidmatan Saya di laman web FCG. Kenalan dan perincian organisasi tidak dinyatakan. Menu bahagian laman web ternyata tidak dapat diklik. Semuanya kelihatan mencurigakan.

Laman web ini dilaporkan telah beroperasi sejak 2019. Tetap tidak dapat difahami bagaimana dalam masa yang singkat keberadaannya, projek FCG My Services berjaya membayar sejumlah besar dana. Sebagai eksperimen, kami menjalankan ujian dengan memasukkan sekumpulan huruf yang tidak bermakna dan bukan nama.

Dana Pampasan Warga CIS menemui urus niaga yang belum disahkan atas nama kami dengan jumlah 142654 rubel. Kami diberitahu bahawa dana tersebut dibatalkan setelah 19 jam. Untuk memasuki sistem transaksi, kami mengklik butang yang sesuai. Mereka menggambarkan kami memuat, berusaha meyakinkan bahawa proses tertentu sedang berlangsung di laman web ini.

Dalam borang yang muncul, kami memasukkan data yang salah. Sebagai tindak balas, kami diberitahu tentang pengiriman dana untuk perincian yang ditentukan. Untuk menyelesaikan prosedur, bayaran 220 rubel harus dibayar.

Kami membuat pembayaran, tetapi bukannya menghantar 142,654 rubel, kami diberitahu mengenai pembayaran baru. Untuk menerima pembayaran, kami harus mengesahkan identiti kami dengan membayar 499 rubel. Kami mendapat tahu bahawa pembayaran di laman web FCG My Services akan berterusan, mereka telah menyiapkan keseluruhan senarai. Jumlah pembayaran mencapai 1249 rubel. Laman web yang diuji dengan jelas dibuat untuk menarik wang daripada pengunjung, dan kami tidak akan membayar dana yang dijanjikan.

Hasil carian di FCG My Services:

· Dana Pampasan Warga CIS dirancang untuk menipu;

· Kami tidak mengesyorkan mempercayai perkhidmatan yang ditentukan.

Untuk tinjauan terperinci, lihat video:

Bahagian mengenai pendapatan sebenar menerbitkan kaedah pendapatan yang terbukti.

Fonokardiografi jantung

VKG untuk penyakit

Sekiranya terdapat gangguan pada miokardium, maka pada kardiogram vektor mereka muncul dalam bentuk perubahan ciri.

Hipertrofi ventrikel

Gelung QRS bergerak ke kiri dan ke permukaan belakang, vektor dan kawasan gelung terbesar melebihi norma, tidak ada litar pintas. T diarahkan ke sektor yang berlawanan, sudut antara ia dan QRS meningkat. Gambar ini menggambarkan penebalan miokardium ventrikel kiri. Dan jika yang betul hipertrofi, maka gelung ventrikel dialihkan ke kanan, tidak ditutup, T lebar.

Serangan jantung

Zon nekrosis tidak mempunyai aktiviti elektrik, jadi vektor yang dihasilkan menyimpang dan beralih ke sisi yang bertentangan dengan lokasi serangan jantung. Perubahan gelung QRS ditunjukkan dalam kenyataan bahawa:

  • cacat,
  • kelainan,
  • gelung tambahan muncul,
  • mengubah penyetempatan dan trek,
  • tidak menutup.

Sekatan kaki-Nya

Sekiranya laluan impuls, gelung berubah bentuk, tidak berakhir pada titik sifar, menjadi lebih sempit, silang. Perubahan sedemikian kebanyakannya merupakan ciri untuk kekalahan kaki kiri, dan dengan sekatan kanan di bahagian akhir, tiang tambahan berbentuk tidak tentu muncul.

Perubahan atrium

Pada orang yang sihat, bentuk gelung P menyerupai rombus. Dengan hipertrofi atrium, ukurannya bertambah dan menjadi segitiga. Dengan penebalan otot jantung salah satu atria yang terasing, P menyimpang ke kanan atau kiri.

Perubahan dalam gelung P VKG

Hipertensi paru

Dengan stenosis mitral dan perkembangan jantung paru, vektor QRS bergerak ke atas dan ke hadapan, ukuran gelung P meningkat, mengembang dan bergerak ke kanan. Dengan peningkatan tekanan dalam sistem arteri pulmonari, vektor atrium kanan memanjang.

Kaedah VKG sesuai untuk memantau pesakit dengan hipertensi paru, kerana dengan menganalisis arah paksi elektrik, anda dapat dengan cepat dan tepat menentukan tindak balas pesakit terhadap aktiviti fizikal atau persediaan farmakologi.

Had normal untuk QRS dan T mengikut umur

Adakah mungkin untuk melihat disfungsi ANS secara visual?

Kardiorimografi adalah kajian yang, pada pertengahan abad ke-20, doktor Soviet di bawah arahan R.M. Baevsky, MD digunakan dalam perubatan ruang angkasa. Dengan pertolongannya, doktor mendiagnosis ANS angkasawan masa depan, memeriksa kesihatannya untuk mendapatkan kekuatan. Bagaimanapun, orang-orang dengan saraf "rewel" di kapal angkasa tidak ada hubungannya. Tubuh mereka tidak dapat menahan beban kolosal, perubahan ketara pada faktor luaran dan tidak dapat mengatasi penyesuaian di ruang angkasa.

Profesor Baevsky secara aktif memperkenalkan pencapaian perubatan ruang angkasa ke dalam kehidupan seharian. Dan hari ini kita berpeluang melakukan kajian sedemikian untuk orang yang menderita disfungsi autonomi. Sebagai tambahan kepada keluhan pesakit mengenai "kelemahan" saraf, analisis inilah yang memberikan jawapan yang konkrit untuk persoalan keadaan ANS.

Petunjuk untuk

Kaedah ini boleh digunakan untuk semua keadaan patologi di mana perlu untuk memeriksa keadaan otot jantung:

  • bentuk tersembunyi angina pectoris, kemungkinan iskemia dalam keadaan tertekan atau peningkatan aktiviti fizikal;
  • manifestasi awal kardiomiopati;
  • gangguan irama jantung sekali-sekala;
  • pemeriksaan kumpulan besar populasi, terutamanya dengan adanya faktor risiko penyakit jantung - usia tua, merokok, penyalahgunaan alkohol, kegemukan, tekanan darah tinggi;
  • penyakit sistem endokrin, termasuk diabetes mellitus dengan risiko iskemia tanpa rasa sakit dan infark miokard atipikal;
  • sindrom jantung sukan;
  • kecenderungan keturunan terhadap patologi kardiologi;
  • pelantikan ubat kardiotoksik;
  • untuk menilai keberkesanan rawatan atau pemulihan selepas sindrom koronari akut, cantuman bypass arteri koronari, stenting;
  • keperluan untuk pembetulan terapi ubat;

Pemetaan penyebaran tidak digunakan jika pasien memiliki alat pacu jantung, cardioverter-defibrillator dan bentuk fibrilasi atrium yang tetap.

Apa perubahan dalam FCG yang dibincangkan

Dengan menguraikan hasil kajian yang diberikan, orang yang tidak memahami apa-apa dalam perubatan akan hilang. Mereka tidak memahami konfigurasi bunyi pelepasan sistolik, dan sebarang komen mengenai ukuran amplitud membuat panik. Yang terakhir ini melaporkan bahawa pesakit cenderung menghidap penyakit ini, tetapi di sini adalah perlu untuk mempertimbangkan hasil analisis secara terperinci.

Sekiranya suaranya lemah, yang akan dirakam di lajur "penurunan intensiti nada 1", maka ini biasanya bermaksud:

  1. Kekurangan injap mitral.
  2. Stenosis.
  3. Pengurangan kontraksi ventrikel kiri.

Sekiranya tidak mencukupi, seseorang akan mengalami pemusnahan penutup injap, yang berlaku akibat keradangan atau aterosklerosis yang luas. Bunyi yang diperlukan tidak tetap disebabkan oleh penghapusan injap yang tidak lengkap. Stenosis, dengan pemendapan garam kalsium, dapat menyekat penutupan sepenuhnya. Ini memendekkan injap mitral. Pengurangan pengurangan menunjukkan:

  1. Kardiomiopati.
  2. Iskemia kronik.
  3. Miokarditis reumatik.

Pakar mesti mengkaji faktor tambahan yang membawa kepada bunyi yang serupa, tetapi berkaitan dengan jantung dari jarak jauh. Dikatakan mengenai:

  1. Obesiti.
  2. Emfisema.
  3. Perikarditis.
  4. Beberapa jenis pleurisy.

Jarang sekali nada menjadi semakin kuat. Perubahan yang lebih buruk disebut:

Tetapi dengan stenosis kedua-dua injap, nada pertama berpecah menjadi sepasang subtone. Perkara yang sama diperhatikan ketika menyekat kaki bundle milik-Nya. Nada ke-2 juga boleh berubah. Oleh itu, peningkatan amplitud diperhatikan dengan hipertensi arteri atau paru. Keadaan yang sama berlaku apabila injap injap aorta pekat semasa sifilis.

Kadang-kadang ini adalah kebiasaan, jika pemeriksaan lain tidak menunjukkan apa-apa, dan pesakit itu sendiri kurus. Tetapi walaupun pada orang seperti itu, kelemahan nada kedua ditentukan, yang menunjukkan kekurangan injap aorta dan penurunan aliran darah paru. Kesukaran diperhatikan dengan nada ke-3 dan ke-4. Penyimpangan mereka melaporkan senarai serius kemungkinan penyakit:

  1. Hipertensi.
  2. Infarksi miokardium.
  3. Kardiosklerosis dengan kegagalan jantung bersamaan.

Apabila nada ke-3 dan ke-4 tidak seimbang, mereka akan memberikan irama berlari. Ini adalah loceng penggera pertama, petunjuk mengenai serangan jantung yang akan datang, miokarditis, hipertensi.

Tidak kira seberapa terperinci ia didiagnosis, sangat penting untuk bergantung pada hasil kajian lain. Berdasarkan maklumat tersebut, bersama dengan aduan pemeriksa semasa, doktor dapat membuat diagnosis dengan tepat.

Diagnosis akhir patologi, sebagai peraturan, tidak hanya dibuat berdasarkan maklumat FCG. Doktor yang hadir juga menilai klinik penyakit dan analisis data dari pemeriksaan tambahan yang lain. Untuk beberapa patologi, pemerhatian dinamik jangka panjang akan diperlukan, yang melibatkan PCG berulang.

Melakukan pemeriksaan seperti fonokardiografi hanya diresepkan apabila doktor mengesyaki bunyi luar semasa auskultasi otot jantung. Pemeriksaan lebih bermaklumat, ditambah dengan ECG. Berdasarkan gabungan 2 analisis ini, seorang pakar dapat mendiagnosis penyimpangan dalam kerja badan. Untuk mengelakkan timbulnya beban yang serius, jika anda mengenal pasti simptomologi sedikit pun, anda perlu menghubungi pakar kardiologi untuk pemeriksaan

Penting untuk diperiksa setahun sekali dan mengambil semua ujian, untuk pencegahan

Penyahkodan norma

Otot yang sihat membolehkan anda mendengar nada pertama dan kedua dengan jelas tanpa alat yang tidak perlu. Tetapi tidak semua orang biasa memahami bahawa ini membolehkan anda menilai setiap parameter ini.

Nada pertama terbentuk apabila injap ditutup, yang dilokalisasikan di antara ventrikel dengan atria. Menutup sayap menghasilkan bunyi yang cukup kuat, yang mempunyai ciri khas berikut:

  • frekuensi sederhana;
  • amplitud - 25 mm;
  • jangka masa - 0.15 saat.

Tidak mustahil untuk menangkap kesan setiap injap individu kerana kepantasan tindak balas fisiologi. Oleh itu, adalah lebih produktif untuk mencuba menangkap semua getaran yang terdapat pada injap yang saling bertindih, mewujudkan satu keseluruhan - nada pertama.

Nada kedua merangkumi parameter untuk menutup injap aorta bersama dengan arteri pulmonari. Akan lebih baik didengar jika anda menggerakkan mikrofon ke ruang interkostal kedua. Kami masing-masing bercakap mengenai sisi kanan dan kiri, kerana titik inilah yang paling dekat dengan pangkal jantung.

Berbeza dengan nada pendahulunya, dalam hal ini segera terdapat duet komponen yang berasal dari setiap injap. Bunyi yang membezakan akan berubah sama seperti telinga dan peranti. Cara termudah untuk mendengar orang berikut:

Item pertama membetulkan penutupan injap aorta. Ia lebih kuat daripada analog, dan amplitudnya kadang-kadang melebihi bunyi injap dari arteri pulmonari sekitar dua kali. Fenomena yang serupa secara anatomi dijelaskan oleh fakta bahawa tekanan di aorta adalah urutan magnitud yang lebih tinggi.

Kesukaran timbul pada tahap yang perlu ditanggung dengan bantuan FCG nada ketiga dan keempat. Tetapi jika tiba-tiba mereka membuat diri mereka merasa, maka ini bukan alasan untuk menggantung label pesakit.

Nada ketiga kadang-kadang terdengar pada orang yang mempunyai badan yang kurus, dan juga bayi. Ia dikumpulkan berdasarkan turun naik pada dinding ventrikel. Ia juga berkait rapat dengan aktiviti fizikal, menampakkan diri setelah melakukan aktiviti. Mendengarnya hanya bermasalah, jadi disarankan untuk merakam dalam julat frekuensi rendah.

Nada keempat menjadikan dirinya terasa lebih jarang daripada yang ketiga. Tetapi jika ia menampakkan diri, maka ini lebih cenderung menunjukkan anomali yang mengancam.

Membaca polikardiogram

Beberapa petunjuk bergantung kepada analisis:

  • tempoh keseluruhan kitaran jantung, sistol elektrik, mekanikal dan akustik, sistol Blumberg, diastole;
  • bilangan pengecutan jantung dalam 1 minit;
  • masa protodiastole;
  • fasa pengecutan tak segerak dan isovolumik;
  • tempoh ketegangan, pengasingan;
  • masa pengusiran jumlah minit;
  • Pekali mekanikal Müller-Blumberg;
  • penunjuk intrasistolik;
  • indeks ketegangan otot jantung.

Tempoh fasa individu kitaran jantung diukur dengan pembaris telus atau meter khas. Penyahkodan polikardiogram dilakukan oleh pakar kardiologi.

Untuk menganalisis lengkung yang diperoleh, petunjuk semula jadi dan pengiraan ditentukan yang mencirikan irama jantung secara keseluruhan dan ventrikel kirinya.

Bergantung pada sifat penyimpangan indikator fasa kitaran jantung, beberapa sindrom fasa dibezakan, yang merupakan ciri baik untuk patologi struktur jantung dan untuk individu yang sihat di bawah tekanan fizikal yang teruk. Terdapat 5 sindrom fasa utama:

  1. Sindrom Hypodynamia berkembang dengan kerosakan miokardium yang mendalam dan gangguan fungsi kontraktil otot jantung (dengan kardiosklerosis meresap, miokarditis, kerosakan toksik pada otot jantung, aneurisma jantung, extrasystole, selepas infark miokard), serta atlet terlatih yang normal.
  2. Sindrom Hyperdynamia. Sindrom Hyperdynamic berlaku pada pesakit dengan kecacatan jantung, dengan takikardia sinus, takikardia dengan demam, takikardia dengan tirotoksikosis, dan normal - pada orang yang terlibat dalam kerja fizikal yang berat.
  3. Sindrom stenosis saluran output ventrikel (rintangan hidraulik) menunjukkan beban tinggi pada miokardium. Ditentukan untuk stenosis aorta dan / atau arteri pulmonari..
  4. Sindrom beban berlebihan. Ia diperbaiki semasa melebarkan rongga jantung (dengan kekurangan aorta, gangguan valvular, kecacatan pada septa atrium atau interventrikular, blok jantung melintang, ductus arteriosus terbuka, bradikardia).
  5. Sindrom tekanan sistolik tinggi (daya tahan elastik) adalah satelit hipertensi arteri dengan keparahan yang berbeza-beza.

Semasa menafsirkan hasilnya, perlu memahami bahawa sindrom ini bukan diagnosis, tetapi kompleks gejala, yang disertai oleh beberapa penyakit sistem kardiovaskular.

Polikardiografi adalah pemeriksaan dinamik multifungsi mengenai keadaan jantung dan saluran darah, yang digunakan sebagai kaedah diagnostik tambahan untuk diagnosis.

Maklumat kesihatan yang lebih segar dan relevan di saluran Telegram kami. Langgan: https://t.me/foodandhealthru

Medvedeva Larisa Anatolyevna

Kepakaran: ahli terapi, ahli nefrologi.

Jumlah pengalaman: 18 tahun.

Tempat kerja: Novorossiysk, Pusat Perubatan Nefros.

Pendidikan: 1994-2000 Akademi Perubatan Negeri Stavropol.

  1. 2014 - Kursus pendidikan berterusan "Terapi" berdasarkan Universiti Perubatan Negeri Kuban.
  2. 2014 - Kursus pendidikan berterusan "Nefrologi" berdasarkan GBOUVPO "Universiti Perubatan Negeri Stavropol".

Artikel lain oleh pengarang

keburukan

Kelemahan fonokardiografi merangkumi kenyataan bahawa tidak semua bunyi dapat dikesan olehnya. Peranti mengambil sebahagian besar isyarat, tetapi seseorang dapat mendengar lebih banyak, jadi mendengar "secara manual" juga diperlukan. Ia berlaku bahawa peranti menghasilkan suara yang tidak didengar oleh seseorang, maka keputusan dibuat bahawa data ini tidak diperlukan. Maksudnya, kaedah mendengar ini tidak berkesan tanpa auskultasi..

Tidak ada timbre suara yang ditunjukkan pada FCG, ini ditunjukkan oleh doktor. Parameter ini diperlukan semasa menentukan patologi injap jantung..

Fakta bahawa kaedah ini tidak dapat dilakukan tanpa auskultasi juga ditunjukkan oleh fakta bahawa jantung dapat mengubah lokasinya pada penyakit tertentu, oleh itu, suaranya akan berubah: mereka menjadi lebih kuat dan lemah. Sensor tidak mengubah kedudukannya, jadi nilainya akan menjadi lebih buruk atau lebih baik.

Petunjuk untuk pelantikan

Sekiranya elektrokardiografi adalah kaedah diagnostik pencegahan, maka rujukan ke FCG hanya diberikan setelah menerima petunjuk khas. Sebab utama pelantikan fonokardiografi:

  • gangguan irama jantung;
  • kardiomiopati;
  • kecacatan jantung.

Keupayaan untuk memaparkan gelombang dan kesan bunyi secara grafik dihargai di kalangan ahli kardiologi, ahli terapi, dan pakar rheumatologi yang kurang biasa. Umumnya diterima bahawa setiap hospital atau pusat perubatan negeri mempunyai alat seperti itu. Tetapi disebabkan oleh fakta bahawa dalam perubatan rasmi sudah diakui sebagai usang, tidak semua klinik swasta terburu-buru untuk membeli alat tersebut. Dan di hospital biasa, peralatan ditutup tanpa penggantian yang baru..

Sekiranya seseorang ditugaskan untuk melakukan kajian, lebih baik mengatur prosedur pada waktu pagi setelah tidur nyenyak dan nyenyak. Tidak digalakkan minum teh, kopi, alkohol, minuman bertenaga, kerana ia menimbulkan takikardia dan pelbagai gangguan irama jantung, dan anda tidak perlu melewatkan sarapan.

Sebagai tambahan kepada fonokardiografi konvensional, janin dapat diperiksa. Mikrofon dipasang di tempat di mana alat dapat menangkap nada organ janin dengan sebaik-baiknya. Kadang-kadang janin dapat melihat peningkatan kadar denyutan jantung, perubahan dalam jangka masa dan amplitud gelombang nada nada, pemisahannya dan penampilan bunyi, yang menunjukkan asfiksia perinatal.

Anda boleh mendapatkan rujukan ke FCG jika gejala diperhatikan:

  • asfiksia secara tiba-tiba walaupun pada waktu rehat;
  • sesak nafas yang ketara ketika berjalan atau berlari;
  • pendengaran dan persepsi fizikal degupan jantung;
  • pening yang teruk hingga kehilangan kesedaran (contohnya, pengurangan aliran darah ke otak dengan kekurangan aorta);

Pada awal proses FCG, pesakit berbaring di sofa. Kemudian dia diminta menahan nafas, menarik nafas dan menahannya lagi, mengulanginya beberapa kali. Selama ini, mikrofon peranti bergerak di kawasan dada yang berlainan. Kadang kala, untuk mengembangkan kapal atau mengubah aktiviti jantung, agen farmakologi juga digunakan. Sekiranya ini tidak diperlukan, prosedur akan berlangsung tidak lebih dari sepuluh minit.

Menurut ahli terapi dan ahli kardiologi, fonokardiografi jantung hampir tidak mempunyai kontraindikasi. Prosedur ini benar-benar selamat dan tidak menyakitkan, oleh itu, ia ditetapkan walaupun kepada pesakit yang berada dalam keadaan kritikal. Tetapi ada kes-kes tertentu di mana peranti PCB secara fizikal tidak mungkin melekat rapat ke dada. Ini adalah faktor-faktor seperti: kegemukan yang teruk, kecederaan serius, luka bakar, luka, pelanggaran integriti kulit.

Inti metodologi

Fisiologi manusia menyediakan pembentukan pelbagai gelombang suara, yang mempunyai keistimewaan tersendiri. Kadang-kadang sukar untuk membezakannya walaupun dari profesional. Tetapi untuk menangani kekuatan ciri-ciri bunyi dan frekuensi adalah urutan besarnya lebih mudah.

Gaya adalah nilai yang sebanding dengan amplitud gelombang yang dihasilkan. Ia diukur dalam desibel. Semakin kuat bunyi yang dihasilkan, semakin besar daya dengan amplitud yang ditunjukkan dalam hasil grafik.

Kekerapan impuls yang dikaji diukur dalam Hertz. Nilai adalah bilangan getaran suara untuk unit masa tertentu. Telinga manusia hanya dapat menangkap jarak sederhana pada tahap 20 Hz hingga 20 ribu Hz. Semua yang berada di luar jangkauan yang boleh diterima dapat dilindungi, diubah menjadi maklumat grafik hanya dengan peralatan khas.

Tetapi kerana kebanyakan orang yang sakit datang berjumpa dengan pakar kardiologi, mereka tidak dapat mengenali patologi yang bertindak balas dengan getaran frekuensi rendah tanpa peralatan khas. Kesukaran ditambahkan oleh kenyataan bahawa dari garis nada utama doktor akan mendengar sendiri kecuali dua yang pertama dalam senario yang paling berjaya.

Terhadap latar belakang pilihan suara yang lain, sukar untuk mengenali bunyi jantung ketiga dan keempat. Selalunya mereka menjadi asas untuk mengesahkan kecurigaan pelbagai penyakit.

Sebilangan besar bunyi dan nada dapat dikesan walaupun hanya menggunakan auscultation. Fakta bahawa jumlah mereka akan berbeza pada titik yang berbeza akan membantu. Tetapi jika pesakit mendengar dari kakitangan perubatan di ruang diagnostik seperti: "Siapkan FKG", ini menunjukkan kecurigaan doktor mengenai anomali jarang atau kompleks. Mereka boleh menjadi kongenital atau diperolehi..

Berkat fonokardiograf adalah mungkin untuk mengesan kesan kecil, yang kemudian ditukar menjadi isyarat elektrik agar dapat muncul di atas kertas dalam bentuk grafik tertentu. Prinsip operasi sangat serupa dengan ciri ECG tradisional.

Kelebihan fonokardiograf adalah adanya banyak saringan yang bertujuan untuk menghilangkan kebisingan sekunder, yang tidak berguna untuk diagnosis. Oleh itu, hasilnya hanya mengumpulkan data asas yang paling tepat.

Oleh kerana manipulasi tidak invasif, ia tidak menyebabkan ketidakselesaan yang ketara, tidak termasuk kesakitan. Untuk ini, dia disukai oleh ahli kardiologi yang bekerja dengan anak kecil dan juga bayi yang baru lahir..

Terdapat lima kaedah utama untuk memeriksa jantung - auskultasi, fonokardiografi, ekokardiografi, elektrokardiografi dan teknik radiologi. Masing-masing daripadanya digunakan secara meluas di kawasan kami, jadi pertama-tama anda perlu memahami perbezaan mereka antara satu sama lain.

  1. Auscultation membolehkan anda mendengar semua bunyi yang berlaku semasa kerja jantung, dengan menggunakan stetoskop ke dada.
  2. Fonokardiografi membolehkan anda merakam semua murmur dan nada jantung dalam kisaran 15-1000 Hz, iaitu, ia adalah tambahan kepada kaedah sebelumnya.
  3. Ekokardiografi memeriksa kapal besar dan jantung, berdasarkan pantulan isyarat ultrasound menggunakan sensor khas yang mengandungi kristal.
  4. Elektrokardiografi memungkinkan untuk mengira frekuensi dan sifat irama jantung, serta mengetahui ciri-ciri proses elektrik yang berlaku di dalamnya, sehingga memungkinkan diagnosis gangguan irama jantung tepat pada masanya.
  5. Kaedah sinar-X dengan tepat menentukan ukuran dan bentuk keseluruhan jantung dan bahagiannya, menunjukkan adanya cecair di perikardium dan keadaan peredaran darah di paru-paru, dan juga memperhatikan denyutan jantung.

Petunjuk untuk fonokardiografi

Sekiranya jantung sihat dan mengeluarkan bunyi yang mencirikan fungsi normalnya, maka tidak perlu PCF. Petunjuk untuk kajian tambahan bunyi timbul dalam patologi - gangguan irama, kecacatan jantung, kardiomiopati, dan lain-lain. Kelebihan penting kaedah untuk pesakit seperti itu dapat dipertimbangkan. keupayaan untuk mengawal kesan bunyi secara dinamik.

Seorang pakar kardiologi atau ahli terapi mengarahkan ke FCG, dan dengan kecacatan reumatik, seorang pakar rheumatologi. Prosedurnya boleh dilakukan di mana-mana klinik atau pusat perubatan, dengan syarat ada alat

Persiapan tidak diperlukan dan yang penting, tidak ada kontraindikasi terhadap kajian ini. Untuk mendapatkan maklumat yang paling dipercayai, FCG dilakukan pada waktu pagi setelah tidur yang cukup.

Tidak perlu menghilangkan sarapan pagi, tetapi kopi dan teh yang kuat harus dikesampingkan agar tidak menimbulkan takikardia atau jenis gangguan irama yang lain.

Semasa merakam fonokardiografi, pesakit berbaring di sofa, doktor mungkin memintanya menahan nafas, menarik nafas panjang. Semasa kajian, mikrofon ditempatkan di kawasan dada yang berlainan sesuai dengan gambar auscultatory. Rakaman dapat dilakukan dengan bantuan sampel tambahan - pengenalan ubat-ubatan yang mengubah aktiviti jantung atau melebarkan saluran darah.

Tempoh prosedur tanpa beban ubat tambahan biasanya tidak melebihi sepuluh minit, dan pengenalan ubat meningkatkannya menjadi setengah jam. Dalam kebanyakan kes, FCG dilakukan serentak dengan rakaman ECG (petunjuk kedua), yang membolehkan anda menghubungkan suara dengan aktiviti elektrik jantung.

Asas FCG

Auscultation memberikan sejumlah besar maklumat mengenai suara utama yang muncul di jantung semasa pengecutannya, tetapi ia subjektif hingga tahap tertentu, kerana kita semua mendengar dengan cara yang berbeza. Di samping itu, dengan bantuan telinga sukar untuk menilai amplitud, tempoh, selang antara getaran bunyi individu. Analisis sedemikian memerlukan alat yang secara tidak berat sebelah mencatat segala yang berlaku di jantung dan kapal besar.

Sedikit fizik

Gelombang bunyi mencirikan turun naik dinding jantung, saluran darah, pergerakan darah dan kesannya terhadap halangan. Ciri utama bunyi adalah kekuatan dan kekerapannya. Kekuatan diukur dalam desibel dan sebanding dengan amplitud gelombang suara. Semakin kuat doktor mendengar suaranya, semakin besar kekuatan dan amplitudnya yang besar akan terdapat dalam rekod FKG.

Kekerapan gelombang bunyi diukur dalam Hertz, ini adalah jumlah getaran suara per unit masa. Telinga manusia mendengar suara dalam jarak 20-20000 Hz, dan semua yang berada di luar had ini hanya dapat ditentukan oleh teknik khas. Sebenarnya, tidak perlu mencari suara yang berada di luar batas persepsi kita, kerana jantung memancarkan nada dalam lingkungan 150-200 Hz, dan kebisingan tidak melebihi frekuensi 1000 Hz, oleh itu kedua-dua doktor mendengar dengan baik. Walau bagaimanapun, dalam patologi, ayunan frekuensi rendah boleh berlaku, yang, jika didengar, sukar dianalisis dengan telinga, dan bunyi jantung ketiga dan keempat mungkin tidak disedari dalam massa gelombang bunyi lain, oleh itu, penerangan terperinci dan mencari gelombang frekuensi rendah seperti itu pada penyakit jantung memerlukan makna khas.

Dalam kardiologi, bunyi yang dihasilkan oleh jantung bekerja dibahagikan kepada nada dan suara. Nada hati adalah suara yang agak lantang dan jelas. Dengan patologi di jantung, selain nada, pelbagai jenis suara muncul. Bunyi ini tidak saling berkaitan, mempunyai kekuatan dan frekuensi yang berbeza. Dalam kebanyakan kes, nada dan suara dapat dikesan auskultatory, dan pada titik pendengaran yang berbeza, mereka akan mempunyai volume yang berbeza.

Fonokardiograf terdiri daripada mikrofon, alat analisis dan rakaman. Mikrofon "mendengar" suara jantung dan suara, peranti menguatkannya, mengubahnya menjadi isyarat elektrik dan rakaman di atas kertas, serupa dengan bagaimana ia berlaku dengan EKG. Fonokardiograf dilengkapi dengan penapis untuk menghilangkan bunyi yang tidak perlu dan membuat rakaman lebih tepat. Prosedur ini tidak menyebabkan kesakitan dan ketidakselesaan dan tidak memerlukan persiapan khusus..

FCG apa itu

FKG adalah kaedah grafik untuk merakam suara jantung, fonokardiogram adalah gambar bunyi jantung dalam bentuk osilasi yang dirakam pada pita.

Semasa kerja jantung dalam keadaan normal dan patologi, akibat pergerakan osilasi miokardium, endokardium dan pergerakan intrakardiak darah, bunyi timbul, yang dicirikan oleh kekuatan dan kekerapan ayunan tertentu. Bergantung pada frekuensi ayunan, bunyi jantung dibahagikan kepada nada dan suara. Bunyi yang terdiri daripada frekuensi getaran biasa dan biasa disebut nada. Dengan suara, suara tidak saling berkaitan dengan hubungan biasa dan teratur. Untuk pencirian bunyi jantung yang cukup lengkap dari julat frekuensi dalam fonokardiografi, sistem penapis digunakan.

Fonokardiograf adalah alat untuk merakam suara dan suara jantung, yang terdiri daripada mikrofon, penguat, sistem penapis frekuensi dan alat rakaman. Prinsip fonokardiograf adalah mikrofon yang dipasang pada titik auskultasi jantung di dada menukar getaran mekanikal menjadi elektrik. Seluruh spektrum bunyi jantung dalam bentuk isyarat elektrik dimasukkan ke penguat dan penapis fonokardiograf. Selepas itu, isyarat elektrik dimasukkan ke saluran yang sesuai dari alat rakaman dan direkodkan dalam bentuk FKG.

Untuk merakam bunyi jantung, titik auskultasi standard digunakan: kawasan puncak jantung, ruang interkostal ketiga atau keempat di tepi kiri sternum, ruang interkostal kedua di sebelah kiri dan kanan sternum, wilayah proses xiphoid. Oleh kerana bunyi jantung dicirikan oleh ketidakupayaan, dan pusatnya dapat berubah, tidak mungkin untuk melokalisasikan tempat pendaftaran yang ditunjukkan. Sebagai contoh, FCG tidak selalu direkodkan di ruang interkostal kelima di sepanjang garis pertengahan klavikular, kerana puncak jantung dengan kecacatannya dapat bergeser ke bawah dan ke kiri, dan, oleh itu, pusat pendaftaran nada dan suara terbaik juga dialihkan. Dalam beberapa kes, bunyi jantung jelas ditunjukkan pada kedudukan pesakit di sisinya, duduk, berdiri, dan lain-lain. Oleh itu, mikrofon harus dipasang pada titik mendengar suara yang terbaik, berdasarkan ciri-ciri individu setiap pesakit.

Untuk perbezaan diagnosis kecacatan jantung, titik tambahan juga digunakan di kawasan berikut: axillary kiri, subclavian kiri, ruang interkostal kelima di garis axillary depan (titik sifar), arteri karotid, dll..

Sebelum mendaftar FCG, doktor harus memeriksa pesakit dan menentukan titik pendengaran terbaik..

FCG normal terdiri daripada turun naik 1, 2, dan selalunya 3.4 bunyi jantung (Gamb. 2.27). Antara nada 1 dan 2 adalah sistolik, dan antara 2 dan 1 terdapat jeda diastolik, yang diwakili oleh garis isoakustik. Mekanisme pembentukan FCG (nada) disebabkan oleh urutan kerja semua bahagian jantung.

Gamb.2.27. Rakaman segerak elektrokardiogram (a)

dan fonokardiogram (b).

Untuk tujuan diagnostik, dalam analisis elemen FCG, digunakan terutamanya tiga saluran frekuensi - auscultatory (frekuensi pertengahan - C), frekuensi rendah (H) dan frekuensi tinggi (B). Yang paling penting adalah saluran auscultatory, yang menyediakan pendaftaran suara utama jantung. FCG yang dirakam di saluran ini dibandingkan dengan data auscultatory. Pada saluran frekuensi rendah, 3, 4 bunyi jantung dianalisis, serta 1, 2 bunyi jantung dalam kes-kes apabila ia diliputi dengan bunyi di saluran auskultasi dengan kecacatan jantung. Pada saluran frekuensi tinggi, nada normal 1, 2 mempunyai amplitud rendah, nada 3, 4 dan suara berfungsi tidak direkodkan.

Perubahan unsur FCG semasa patologi jantung ditunjukkan, pertama sekali, dengan peningkatan atau penurunan amplitud nada, pembelahan mereka, dan penampilan nada dan suara tambahan. Nada dianalisis oleh komponen injap pada saluran auscultatory dan frekuensi tinggi. Komponen otot dan vaskular tidak mempunyai kepentingan klinikal. Semasa menganalisis bunyi mengambil kira fasa, amplitud, bentuk, jangka masa, hubungan temporal antara bunyi dan nada.

Dengan bantuan fonokardiografi, adalah mungkin untuk mengenal pasti kedua-dua bunyi berfungsi yang tidak disebabkan oleh kerosakan pada alat injap jantung, dan juga organik yang berkaitan dengan patologi kongenital atau diperolehi injap. Bunyi fungsional lebih kerap sistolik dan timbul akibat getaran utas kord semasa sistol, serta ketika mempercepat aliran darah, mengubah kelikatannya. Bunyi ini terdengar dalam keadaan berbaring pesakit, hilang dalam posisi tegak, tetapi, seperti organik, diperkuat semasa latihan fizikal.

Kebisingan organik muncul di FCG sesuai dengan kekalahan alat injap.

Semasa menguraikan FCG, bunyi jantung pertama kali dijelaskan, jangka masa selang nada Q - I, selang antara nada II dan III dan "klik bukaan" injap mitral dihitung, jangka masa sistol mekanik ditentukan, bentuk dan kedudukan bunyi dalam kitaran jantung dianalisis, dan hubungannya dengan Nada hati I dan II.

Nada pertama. Intensiti dan amplitud nada ditentukan dengan perbandingan dengan nada kedua. Pada orang yang sihat, amplitud nada pertama adalah yang paling besar di kawasan puncak jantung dan pada titik Botkin (bervariasi antara 1,0 - 2,5 mv), yang terkecil - di kawasan injap aorta dan semilunar arteri pulmonari, dan di kawasan injap tricuspid - nilai pertengahan.

Kemudian tindak balas frekuensi diberikan dan jangka masa nada pertama ditentukan (pada orang yang sihat tidak lebih dari 0.14 saat).

Kehadiran pemisahan nada dinyatakan (jarak antara gigi utama FCG M1-T1 lebih daripada 0.06 saat).

Jarak antara gelombang Q ECG sebelum permulaan turun naik maksimum nada 1 FCG (selang nada Q - I) dikira, yang pada individu yang sihat adalah 0.04-0.06 saat. Peningkatan jangka masa selang ini disebabkan oleh peningkatan tekanan di atrium kiri, diperhatikan lebih kerap dengan stenosis mitral.

Nada kedua. Analisis nada kedua dilakukan dalam urutan yang sama dengan nada pertama. Keamatan nada kedua paling besar semasa mendaftarkan FKG di kawasan injap lunar aorta dan arteri pulmonari (biasanya 0.6-1.5 mv).

Tempoh nada kedua lebih lama 0.10 saat. Kehadiran pemisahan nada II ditentukan (jarak antara gigi utama FCG A2-R2 lebih daripada 0.07-0.1 saat).

Jarak antara permulaan nada I dan II (sistol mekanik) dikira, yang berbeza-beza bergantung pada kadar denyutan jantung dari 0,28 hingga 0,40 saat (semakin kerap degupan jantung, semakin pendek jangka masa sistol mekanik dan sebaliknya).

Nada jantung ketiga biasanya dikesan hanya pada kanak-kanak dan orang muda dan berlaku 0.11-0.18 saat selepas permulaan nada II.

Kemunculan nada III pada orang pertengahan umur dan orang tua lebih kerap menunjukkan keadaan patologi miokardium (nada menurun). Auskultasi didefinisikan sebagai irama gallop diastolik (proto- dan mesadiastolic gallop). Nada III tidak boleh dicampur dengan "klik bukaan" injap mitral, yang terjadi lebih awal (setelah 0.05-0.07 saat setelah permulaan nada II).

Nada jantung keempat (atrium) pada FCG dalam keadaan fisiologi juga dikesan pada kanak-kanak dan orang muda. Ia mendahului nada I sebanyak 0,05 saat. Sekiranya jarak antara nada IV dan nada I meningkat, maka auskultasi didengar sebagai bifurkasi presistolik dan pemisahan nada I. Kemunculan nada IV pada orang tua menunjukkan kerosakan miokardium yang teruk.

Murmur jantung, organik dan berfungsi, boleh menjadi sistolik dan diastolik.

Murmur sistolik pada FCG terletak di antara nada I dan II (selang sistolik), bunyi diastolik mengikuti nada II (selang diastolik). Murmur sistolik dapat menempati bahagian awal selang sistolik (murmur protosistolik), atau bahagian tengah systole (murmur mesosistolik) atau bahagian akhir (murmur sistolik akhir) dan, akhirnya, dapat menempati keseluruhan selang sistolik (murmur holosistolik).

Begitu juga, murmur diastolik boleh terletak di bahagian awal selang diastolik (protodiastolic murmur), di bahagian tengah (mesodiastolic murmur), di bahagian akhir (presystolic murmur) dan menempati keseluruhan selang diastolik (holodiastolic murmur).

Seiring dengan ini, bentuk bunyi juga ditentukan. Bentuknya dapat berkurang (intensiti secara beransur-ansur menurun), meningkat (intensitas secara beransur-ansur meningkat menjadi nada II), memiliki bentuk bujur dan terletak di bahagian tengah systole (lebih khas untuk murmur sistolik berfungsi), bentuk rhombus atau tidak berubah intensitasnya sepanjang systole - bunyi seperti pita.

Bunyi boleh secara langsung bersebelahan dengan bahagian akhir nada I atau II, atau bunyi boleh menyimpang dari nada tersebut. Dalam beberapa kes, murmur sistolik boleh berubah menjadi diastolik (murmur sistolik-diastolik berterusan).

Perlu ditekankan bahawa setiap bentuk kebisingan ini sering kali lebih bersifat dari jenis penyakit jantung valvular tertentu.

Dengan kekurangan injap mitral, amplitud nada I berkurang, mungkin terdapat bifurcasi nada II, murmur sistolik, lebih jelas di kawasan puncak jantung, direkodkan, menempati sebahagian systole atau keseluruhan selang sistolik dan biasanya semakin berkurang.

Dengan stenosis mitral, intensiti nada I di puncak meningkat, nada Q - I meningkat, amplitud nada II di atas arteri pulmonari meningkat, selalunya nada II dibahagi, "klik" injap mitral dikesan (berlaku lebih awal daripada nada III, lebih baik dikesan dalam julat frekuensi tinggi dan auskultasi. ditakrifkan sebagai "irama puyuh" - melodi hati dengan tiga anggota). Ciri khas adalah kemunculan murmur diastolik, yang dapat menempati protodiastole, bahagian presistolik atau keseluruhan selang diastolik.

Sekiranya kekurangan injap bulan aorta, mungkin terdapat penurunan amplitud nada I pada puncak, nada II di atas aorta. Ciri yang paling ketara dari kecacatan ini adalah kemunculan segera setelah nada II murmur diastolik di kawasan aorta dan pada titik Botkin, yang sering berpanjangan dan semakin berkurang.

Dengan stenosis lubang aorta, terdapat penurunan amplitud nada I dan II dan kemunculan murmur sistolik, yang lebih ketara di kawasan aorta dan mempunyai bentuk rhomboid.

Dengan kecacatan jantung gabungan dan gabungan pada FCG, perubahan bunyi jantung dan ciri murmur jantung setiap kecacatan dapat direkodkan..

My Services FCG - ulasan. Dana Pampasan Warga CIS

CIS Citizens Compensation Fund My Services, atau sekadar FCG, adalah satu lagi penipuan primitif yang menjanjikan kita sebagai pengguna percuma. Sudah waktunya untuk menyedari bahawa tidak ada dana pampasan di alam ini.

Semua projek jenis ini benar-benar palsu. Mereka menjanjikan banyak wang kepada kami, kononnya sebagai pampasan, tetapi pada kenyataannya tidak ada yang akan memberikan banyak wang kepada anda, ini semua adalah dongeng. Penipuan semacam itu hanya wujud untuk menghasilkan kita dengan wang. Satu-satunya matlamat yang dicapai oleh pentadbir Perkhidmatan Saya adalah pengayaan mereka sendiri. Dan dia akan mendapatkan wang dengan perbelanjaan pengunjung yang mudah tertipu yang akan memimpin sampah ini.

Cara mencari projek

  • Ulasan Perkhidmatan Saya FCG
  • Dana Pampasan Warga CIS

Domain baru sahaja dibeli. Dia sama sekali tidak berkaitan dengan subjek projek, tetapi dia mempunyai sejarah, kerana berumur lebih dari seratus hari. Sudah tentu, penipuan sedemikian secara langsung berlangsung secara singkat, secara harfiah seminggu.

Ini adalah sekumpulan mudah dari beberapa halaman. Terdapat menu, tetapi tidak berfungsi, apabila anda mengkliknya, tidak ada yang berlaku. Perhatikan penafian - tentu saja, dengan jelas menyatakan bahawa semua yang kita lihat di laman web ini hanyalah sampah, dan tidak ada yang menjamin apa-apa kepada kita. Di samping itu, alamat laman web yang sama sekali berbeza ditunjukkan di sana, iaitu penjahat mengambil teks dari penipuan mereka yang lain, lupa memasukkan alamat baru. Ia berlaku, bagaimanapun, ini adalah kegagalan sepenuhnya.

Komunikasi
Tidak ada maklumat hubungan di laman web ini. Ada butang menu "Sokongan", tetapi, seperti yang disebutkan di atas, tidak aktif, itu adalah masalah. Perkara yang sama berlaku untuk maklumat undang-undang, yang bodoh tidak ada. Oleh itu, kami tidak tahu apa itu Dana Pampasan Warga CIS, dan bagaimana menghubunginya.

Ulasan dan pendedahan
Oleh itu, CIS Citizens Compensation Fund My Services, yang menawarkan kepada kami untuk menerima pembayaran pampasan dari tahun 2002 hingga 2019. Menurut pindaan tersebut, setiap warga negara berhak menerima pampasan wang untuk periode 2002-2019, jika dia mempunyai alasan - sungguh karut yang mempesona. Apa pindaan, di mana ada yang meminda, undang-undang mana? Sebab apa yang mesti ada untuk menerima pampasan? Bagaimana ini dapat dilakukan sama sekali?

Secara amnya, dengan menggunakan perkhidmatan ini, kami secara bebas dapat mengesahkan sama ada pampasan wang disediakan untuk kami dan menerima pembayaran ke kad bank atau dompet Internet rubel kami. Untuk melakukan ini, mulakan carian, tunggu beberapa minit, setelah itu kami diberitahu bahawa kami dapat menjadi kaya dengan 142,654 rubel. Itulah berapa banyak jenis transaksi yang tidak lengkap ditemui.

Seterusnya, kami perlu menunjukkan nama dan butiran pembayaran anda, seolah-olah untuk pengeluaran dana. Tetapi pada hakikatnya ini tidak lebih daripada usaha penipu untuk mengumpulkan maklumat peribadi yang penting. Tidak semestinya data tersebut ditunjukkan di laman web tersebut.

Apabila kami menekan butang untuk menarik transaksi yang sangat tidak lengkap ini, kami melihat bahawa kami perlu membayar sejumlah bayaran - ini adalah perceraian tradisional bagi penipu tersebut. Sudah tentu, tidak ada tugas di sini, itu hanyalah penipuan untuk mendapatkan wang. Masih banyak pembayaran palsu seperti itu. Memandangkan berapa banyak wang percuma yang diambil untuk kami, para penipu akan menuntut sekitar sepuluh ribu rubel, atau lebih.

Keputusan
Tidak perlu dikatakan bahawa tidak ada yang perlu dibayar, bukan sesen pun. Anda masih tidak akan mendapat apa-apa sebagai balasan. Dan semua kerana Dana Pampasan Warga CIS Perkhidmatan Saya adalah penipuan yang biasa. Penipuan primitif menjanjikan freebie.

FCG apa itu

1. Ensiklopedia perubatan kecil. - M.: Ensiklopedia Perubatan. 1991–96 2. Pertolongan cemas. - M.: Ensiklopedia Besar Rusia. 1994. 3. Kamus ensiklopedik istilah perubatan. - M.: Ensiklopedia Soviet. - 1982-1984.

Lihat apa "Fonokardiografi" dalam kamus lain:

fonokardiografi - fonokardiografi... Kamus ejaan

fonokardiografi - n., bilangan sinonim: 1 • penyelidikan (64) Kamus Sinonim ASIS. V.N. Trishin. 2013... Kamus sinonim

Fonokardiografi - (dari bahasa Yunani. Telefon - suara dan Kardiografi adalah kaedah diagnostik untuk merakam suara jantung secara grafik (Lihat suara Jantung) dan bunyi jantung (Lihat Suara Jantung). Ia digunakan sebagai tambahan kepada auskultasi (mendengar), ia memungkinkan objektif...... Ensiklopedia Besar Soviet

fonokardiografi - (phono + kardiografi) rakaman grafik getaran bunyi yang disebabkan oleh aktiviti jantung... Kamus perubatan yang besar

fonokardiografi - (lihat phono. + kardiografi) kaedah untuk mengkaji sistem kardiovaskular, yang terdiri dalam rakaman fenomena bunyi (nada dan bunyi) secara grafik yang berlaku semasa aktiviti jantung. Kamus baru perkataan asing. oleh EdwART,, 2009... Kamus perkataan asing dari bahasa Rusia

fonokardiografi - fonokardiografi afia, dan... Kamus Ejaan Rusia

fonokardiografi - (1 g), R., D., dll. phonocardiogra / phi... Kamus ejaan bahasa Rusia

fonokardiografi - fonokardiografi / phi, dan... Bersama. Selain. Kata hubung.

Fonokardiografi - (fonokardiografi, dari bahasa Yunani. Bunyi telefon + jantung kardia + saya menulis grafo) - catatan grafik mengenai frekuensi, amplitud getaran bunyi jantung yang timbul dari aktiviti jantung... Glosari istilah mengenai fisiologi haiwan ternakan

fonokardiografi - latar belakang / o / cardi / o / count / and / i [y / a]... Kamus ejaan morfem

Fonokardiografi janin: jenis kajian apa dan kapan ia ditetapkan

Fonokardiografi membolehkan anda menilai operasi jantung kanak-kanak yang betul. Sekiranya anda menyimpang dari norma semasa kajian, anda dapat mengenal pasti kemungkinan patologi dan penyakit. Apakah prosedur ini dan kapan ia diperlukan? Baca lebih lanjut mengenai perkara ini dalam artikel..

Apa jenis penyelidikan ini?

Fonokardiografi (FCG) adalah kaedah untuk mendiagnosis miokardium janin. Mikrofon khas digunakan untuk penyelidikan, yang mengambil bunyi pelbagai frekuensi yang dipancarkan semasa degupan jantung.

Prosedur ini dilakukan bersamaan dengan elektrokardiografi (ECG). Ini disebabkan oleh fakta bahawa, hanya dengan menggunakan prosedur FKG, mustahil untuk menentukan penyebab perubahan bunyi di jantung.

ECG menunjukkan fasa kontraksi miokard yang mana penyimpangan berlaku.

Di samping itu, mustahil untuk menerapkan sensor dengan betul tanpa mendengar degupan jantung tambahan.

  • semasa kajian anda dapat hasil yang sangat tepat;
  • Diagnostik memungkinkan bukan sahaja untuk menentukan kehadiran bunyi, tetapi juga untuk menggambarkan ciri-cirinya;
  • terdapat kemungkinan membandingkan isyarat bunyi pada selang waktu yang sama;
  • adalah mungkin untuk menjalankan beberapa prosedur pada masa yang sama dan mendapatkan gambaran yang lebih tepat.

Kekurangannya, perlu diperhatikan bahawa kadang-kadang tidak semua suara dirakam menggunakan FCG. Oleh itu, pemeriksaan menyeluruh adalah digalakkan..

Petunjuk

Fonokardiografi semasa kehamilan boleh diberikan kepada ibu hamil dan janin.

Petunjuk untuk FCG:

  • kehadiran kecacatan jantung;
  • gangguan irama jantung;
  • kerap pengsan dan pening;
  • perubahan struktur pada otot jantung;
  • lonjakan tekanan darah secara tiba-tiba;
  • anemia hamil;
  • aduan biasa dari seorang wanita hamil mengenai malaise umum;
  • kehadiran pembedahan otot jantung pada masa lalu.

Sebab-sebab untuk melakukan fonokardiografi janin adalah sedikit.

Untuk pemeriksaan intrauterin pada anak, prosedur ini telah ditetapkan setelah disarankan bahawa terdapat patologi jantung. Ia ditetapkan untuk hipoksia janin yang disyaki..

Pada masa ini, FCG jarang dilakukan. Diagnostik dianggap usang. Dalam beberapa kes, hanya memungkinkan untuk membuat diagnosis dengan betul.

Temujanji untuk kajian ini diberikan oleh pakar kardiologi yang memantau keadaan wanita hamil.

Bagaimana kajian ini berjalan

Untuk mendapatkan hasil yang tepat, anda perlu mempersiapkan prosedur dengan betul. Untuk ini, disyorkan untuk tidur nyenyak dan tenang..

Sebelum diagnosis, lebih baik menolak minuman yang mengandungi kafein..

Tahap kajian:

  • prosedur dijalankan di bilik khas dengan kalis bunyi;
  • wanita itu mendatar;
  • di kawasan dada sensor khas dipasang yang menjalankan fungsi mikrofon;
  • bunyi diperiksa, penyelidikan bermula.

Prosedur ini sama sekali tidak menimbulkan rasa tidak selesa. Hamil bertoleransi dengan mudah.

Setelah mendengar jantung dalam keadaan terlentang, ulangi prosedur di sebelah..

Tempoh keseluruhan diagnosis tidak melebihi 30 minit.

Bersama fonokardiografi, prosedur ECG dan auskultasi dilakukan. Semua kaedah saling melengkapi dan memberikan maklumat terperinci mengenai kerja jantung..

Perbezaan dari Auscultation

Fonokardiografi adalah penerimaan isyarat bunyi otot jantung menggunakan sensor dan peralatan khas.

Auscultation adalah kaedah mendiagnosis kontraksi jantung dengan stetoskop. Kaedah penyelidikan ini dianggap paling tua. Stetoskop mempunyai bentuk tiub yang digunakan pada perut wanita hamil.

Doktor berlaku degupan jantung janin, menentukan irama dan kelajuannya. Prosedur ini hanya boleh dilakukan pada minggu ke-20 kehamilan..

Tidak mungkin mendengar degupan jantung bayi sebelum tempoh ini, terlalu sunyi.

Auscultation adalah prosedur wajib yang dilakukan oleh pakar sakit puan pada pemeriksaan rutin wanita hamil.

Fonokardiografi dijalankan hanya di bawah arahan khas pakar.

Apa yang didiagnosis dengan FCG

Fonokardiografi semasa kehamilan membolehkan anda mendiagnosis fenomena berikut:

  • aritmia - irama jantung yang tidak teratur;
  • takikardia - pengecutan otot jantung yang terlalu kerap;
  • penyakit jantung.

Untuk membuat diagnosis, suara dan nada yang direkodkan yang berlaku semasa kontraksi miokard dianalisis. Penyimpangan dari norma yang ditetapkan dapat menunjukkan adanya penyakit berikut:

  • stenosis mitral;
  • stenosis aorta;
  • kekurangan aorta;
  • kekurangan injap jantung tricuspid;
  • tekanan darah tinggi;
  • anemia hamil.

Fonokardiografi adalah salah satu kaedah untuk mendiagnosis keadaan jantung janin atau wanita dalam tempoh perinatal. Peralatan khas membolehkan anda mendengar sedikit penyimpangan dalam bunyi kontraksi otot jantung.

Analisis sifat murmur jantung membolehkan anda mendiagnosis bukan sahaja gangguan fungsi, tetapi juga kecacatan jantung struktur. Walau bagaimanapun, prosedur ini tidak dapat dijalankan secara berasingan..

Fonokardiografi adalah sebahagian daripada pemeriksaan komprehensif dan hanya boleh dilakukan dengan ECG dan auskultasi bersama. Bagi wanita hamil dan janin, ia benar-benar selamat dan tidak mempunyai kontraindikasi.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis