Buasir: gambar, gejala dan rawatan

Hari ini, buasir adalah salah satu penyakit yang paling biasa di dunia moden..

Menurut statistik, 8 daripada 10 orang telah sakit dengan mereka sekurang-kurangnya sekali dalam hidup mereka. Dengan buasir, pembesaran varikos dan keradangan urat hemoroid yang berada di rektum berlaku..

Penyakit ini tidak hanya disebabkan oleh ketidakselesaan yang kuat yang ditimbulkannya, tetapi juga dengan banyak komplikasi. Kehadiran masalah ini memerlukan konsultasi tatap muka dengan pakar, diikuti dengan pemilihan taktik rawatan.

Pengelasan

Bergantung pada lokasi buasir, gejala dan rawatan penyakit akan berbeza dengan ketara. Buasir boleh:


  1. 1) Dalaman.
  2. 2) luaran.
  3. 3) Gabungan.
Buasir dalaman berkembang di lumen rektum. Biasanya sukar dilihat dengan mata kasar dan pesakit hanya dapat meneka tentang kehadiran patologi hanya dengan sensasi. Dengan buasir dalaman, akibat peningkatan aliran darah, pelbagai plexus vaskular yang terletak di rektum mula mengembang, dan, sebagai hasilnya, menonjol dari bawah mukosa. Bentuk ini berkembang secara beransur-ansur dan disertai dengan tidak adanya gambaran klinikal yang jelas..

Buasir luar sering disebut dubur. Ia berbeza dengan bentuk dalaman kerana buasir menonjol ke luar berhampiran dubur dan dapat dilihat dengan jelas walaupun dengan mata kasar. Untuk bentuk ini, terdapat banyak gejala yang tidak menyenangkan, yang menimbulkan banyak kesulitan kepada pesakit, adalah ciri.

Buasir gabungan adalah gabungan bentuk dalaman dan luaran. Gabungan ini dianggap paling sukar, dan, sebagai peraturan, berkembang akibat pengabaian nasihat doktor dan terapi tepat pada masanya.

Tahap buasir

Dalam penyakit ini, buasir melalui empat peringkat perkembangannya - dari gejala pertama hingga tahap serius penyakit terakhir.

Permulaan tanda-tanda awal gejala peringkat pertama buasir. Pada peringkat ini, penyakit ini baru mulai terbentuk. Node kecil pertama yang baru mula muncul, orang sering tidak perasan. Dan gejala dan ketidakselesaan yang ada masih sangat kecil sehingga mereka jarang diberi perhatian..

Tahap kedua berkembang jika, pada manifestasi pertama, langkah-langkah yang sesuai tidak diambil untuk merawat dan menghilangkan penyebab penyakit. Pada peringkat ini, rasa sakit diperkuat, dan simpul jatuh. Sebagai peraturan, pada tahap ini, persiapan untuk rawatan tempatan menunjukkan kecekapan yang agak tinggi.

Tahap ketiga berbeza dengan yang kedua kerana tidak dapat lagi mengatur urat simpul di dalamnya secara bebas. Mereka jatuh tidak hanya semasa buang air besar, tetapi juga dengan sedikit usaha fizikal.

Peringkat keempat penuh dengan gejala dan komplikasi yang paling serius. Node hampir selalu berada di luar, sementara sangat sakit dan berdarah. Dalam kebanyakan kes, pembedahan sudah disarankan pada peringkat ini..

Punca dan faktor risiko buasir

Sebab utama pembentukan buasir adalah patologi vaskular dan peningkatan kecenderungan untuk trombosis. Penyakit ini terbentuk kerana fakta bahawa kerana disfungsi seperti itu, aliran darah arteri di kawasan rektum meningkat dengan ketara, tetapi aliran keluar darah melalui urat kavernosa, sebaliknya, menurun.

Banyak faktor yang membawa kepada pembentukan buasir. Selalunya, ini adalah masalah dengan saluran gastrousus. Salah satu penyebab yang paling biasa adalah sembelit. Dengan masalah seperti itu, tinja tertunda terlalu lama di rongga rektum, menekan dindingnya dan menyebabkan kerengsaan. Di samping itu, seseorang yang sering mengalami sembelit biasanya mengalami banyak kesakitan semasa buang air besar, yang juga menyumbang kepada urat bebas tekanan..

Kesan serupa dilakukan oleh neoplasma jinak dan malignan, serta sebarang proses keradangan yang terletak di kawasan pelvis.

Proses yang tersekat di urat rektum juga menyumbang kepada gaya hidup yang tidak aktif. Atas sebab ini, buasir telah menjadi sangat biasa pada zaman kita, ketika ketidakaktifan fizikal adalah kebiasaan bagi banyak orang. Di samping itu, orang-orang yang melakukan kerja fizikal berat, yang melibatkan mengangkat beban berat, juga rentan terhadap penyakit ini..

Penyebab buasir pada wanita paling kerap mengandung atau melahirkan anak. Hampir setiap wanita kedua selepas bayi didiagnosis dengan satu atau beberapa tahap penyakit (lihat bagaimana merawat buasir selepas melahirkan).

Tanda dan gejala buasir

Dengan buasir, sangat penting untuk tidak melewatkan gejala pada tahap awal, ketika penyakit ini masih dapat disembuhkan dengan campur tangan minimum..

Gejala pertama buasir, yang dirancang untuk memberi amaran kepada seseorang, biasanya dikaitkan dengan sensasi yang tidak wajar di rektum. Dalam foto di sebelah kanan anda dapat melihat buasir luar.

Seseorang merasakan berat badan yang tidak biasa yang mungkin muncul setelah buang air besar, dan dalam beberapa kes mendahului. Sensasi ini tidak hilang walaupun usus kosong.

Lama kelamaan, rasa tidak selesa di dubur bertambah baik. Terdapat kesakitan yang teruk dan akut, yang biasanya meningkat dengan pergerakan usus, usaha fizikal. Kerana sakit, seseorang mula menahan dorongan untuk membuang air besar. Akibatnya, banyak orang mengalami sembelit. Dengan buasir, mereka biasanya mengambil bentuk kronik.

Salah satu gejala buasir yang paling tidak menyenangkan adalah penampilan nod. Dengan bentuk luaran, mereka berada di dekat dubur, dan dengan bentuk dalaman - di rektum. Apabila penyakit itu berkembang, urat simpul jatuh, sambil memberi pesakit ketidakselesaan yang besar. Dengan keradangan urat simpul yang teruk, gejala dapat ditambahkan pada suhu badan yang tinggi, serta kehadiran darah di dalam tinja.

Cara mendiagnosis buasir?

Diagnosis buasir merangkumi beberapa kaedah penyelidikan.

Pada mulanya, dengan gejala yang mencurigakan, proctologist melakukan pemeriksaan digital pada rektum bawah. Kaedah ini adalah wajib bagi sebarang penyakit proktologi dan memberi peluang kepada doktor untuk menilai kehadiran atau ketiadaan patologi..

Hasil yang lebih tepat dapat diperoleh dengan anoskopi. Kajian ini dilakukan menggunakan cermin rektum khas, sejurus selepas palpasi..

Dalam kebanyakan kes, dengan disyaki buasir, sigmoidoscopy juga dilakukan. Kaedah ini melibatkan pemeriksaan terperinci mengenai kolon dan rektum sigmoid dengan sigmoidoscope.

Semasa membuat diagnosis, perlu juga dilakukan ujian makmal. Khususnya, koprogram adalah analisis tinja, yang akan membantu menilai mikroflora usus, memberi maklumat mengenai kehadiran enzim, kehadiran lendir atau kekotoran patologi lain. Di samping itu, ujian darah ghaib fecal dan ujian darah umum adalah wajib.

Rawatan buasir

Rawatan buasir bergantung, pertama sekali, pada tahap mana penyakit ini berada. Oleh itu, dengan gejala yang minimum, hasil yang sangat baik adalah penggunaan persediaan topikal - salap, krim, supositoria rektum. Ubat buasir semacam itu biasanya mengandungi gabungan beberapa bahan sekaligus, yang mempunyai kesan analgesik, anti-radang, yang dapat diserap..

Juga, dengan buasir dari semua peringkat, rawatan dengan ubat sistemik ditunjukkan: ubat anti-radang bukan steroid, venotonik, ubat-ubatan yang mengandung bioflavonoid. Selain rawatan konservatif, pelbagai kaedah bukan pembedahan digunakan secara aktif untuk rawatan penyakit, arahannya adalah untuk menghilangkan buasir:


  • sklerosis;
  • pembekuan inframerah;
  • penghancuran cryodestruction;
  • ligasi cincin lateks;
  • pembekuan laser;
  • penggunaan pisau bedah pancaran radio.
Pada peringkat kemudian buasir sering harus menjalani pembedahan. Petunjuk untuk pembedahan adalah simpul putus besar yang selalu berdarah, serta kurangnya tindak balas terhadap rawatan konservatif.

Operasi untuk membuang buasir disebut hemorrhoidectomy. Ini menyiratkan pemisahan nod dengan pisau bedah. Sebagai peraturan, selama operasi seperti itu, laser atau elektrokoagulasi juga digunakan..

Semasa operasi Longo, jahitan khas digunakan yang diletakkan di lokasi prolaps nod, sedikit di atas dasar mereka. Oleh itu, kerosakan pada mukosa rektum berlaku minimum, dan pesakit pulih lebih cepat.

Rawatan ubat rakyat buasir

Sebagai tambahan kepada kaedah rawatan konservatif untuk buasir, ubat tradisional sangat popular. Kaedah sedemikian dapat mengurangkan gejala penyakit dengan ketara dan pada masa yang sama, berbanding dengan ubat, praktiknya tidak berbahaya.

Mandi tidak aktif sangat popular untuk rawatan buasir di rumah. Untuk penyediaannya, ramuan herba digunakan yang mempunyai kesan anti-radang dan antibakteria. Komposisi bayaran tersebut merangkumi chamomile, St. John's wort, rosehip, linden, oak bark. Mandi biasanya digunakan dalam kursus. Tempoh kursus sedemikian adalah dari dua minggu hingga sebulan.

Salap yang disediakan di rumah juga menunjukkan kecekapan tinggi (lihat salap untuk buasir). Produk sedemikian biasanya disediakan berdasarkan mentega cair, yang ditambahkan propolis, minyak buckthorn laut, dan madu..

Salap tersebut dirawat dengan salap yang sudah selesai, atau disapu pada kain kasa dan dimasukkan ke dalam dubur. Salap rumah mempromosikan penyembuhan luka, melegakan kesakitan, memudahkan pergerakan usus.

Komplikasi

Buasir, terutama jika tidak ada rawatan yang mencukupi, dapat menimbulkan komplikasi yang cukup serius. Dalam kebanyakan kes, trombosis nod hemorrhoidal, yang biasanya terjadi akibat spasme sphincter yang teruk, boleh menjadi komplikasi seperti itu. Trombosis jenis ini dicirikan oleh gejala seperti pendarahan, kelemahan, peningkatan degupan jantung, pening.

Keradangan urat simpul yang ditangguhkan juga penuh dengan perkembangan paraproctitis. Penyakit ini adalah keradangan dubur yang bernanah, di mana tisu usus secara beransur-ansur hancur. Komplikasi ini memerlukan rawatan perubatan segera dan pelantikan terapi anti-radang dan antibiotik. Jika tidak, keracunan darah dan kematian adalah mungkin..

Komplikasi umum penyakit ini ialah anemia kekurangan zat besi. Ia berkembang akibat kenyataan bahawa nod yang meradang sering berdarah, dan kehilangan darah seperti itu sangat mempengaruhi tahap hemoglobin, menurunkan tahapnya kadang-kadang menjadi nilai kritikal.

Pencegahan Buasir

Langkah-langkah pencegahan untuk buasir tidak hanya membantu mengelakkan kambuh penyakit ini, tetapi juga membantu mengurangkan gejala dengan penyakit yang sudah didiagnosis. Untuk mengelakkan pembentukan nod hemorrhoidal, pertama sekali, anda harus menetapkan pemakanan anda sendiri. Diet haruslah bervariasi dengan buah-buahan, sayur-sayuran, dedak, minum banyak air bersih.

Adalah perlu untuk mengelakkan makanan berlemak dan berkalori tinggi, serta makanan pedas yang merengsakan dinding usus secara berlebihan. Di samping itu, doktor mengesyorkan melakukan proses buang air besar dan mengelakkan sembelit dan cirit-birit. Pada masa yang sama, anda juga harus memantau berat badan anda, kerana orang gemuk lebih cenderung kepada sebarang jenis trombosis..

Selalunya kemunculan penyakit, terutamanya luaran, boleh menimbulkan ketidakpatuhan kebersihan diri perineum. Doktor menasihatkan menggunakan kertas tandas lembut, jika boleh, setelah setiap buang air besar, bilas dubur dengan air sejuk.

Doktor mana yang harus saya hubungi untuk mendapatkan rawatan?

Sekiranya, setelah membaca artikel itu, anda menganggap bahawa anda mempunyai gejala ciri penyakit ini, maka anda harus berjumpa dengan pakar proktologi.

Apa yang perlu dilakukan di rumah, jika simpul buasir keluar, penyebab patologi, kaedah rawatan

Buasir hampir tidak pernah muncul secara spontan. Orang jarang memperhatikan tanda-tanda pertama penyakit ini, sehingga mereka tidak selalu dapat mengenalinya. Dalam artikel itu kita akan menganalisis apakah buasir keluar - apa yang harus dilakukan di rumah.

Tanda-tanda penyakit

Cara merawat buasir dengan betul akan bergantung pada tahap penyakit. Pada peringkat pertama lesi, menyingkirkan patologi tidak dapat dilakukan, tetapi bentuk yang diabaikan tidak selalu dapat dirawat dengan berkesan tanpa campur tangan pembedahan. Kadang-kadang pembedahan adalah satu-satunya jalan keluar..

Terdapat 4 peringkat buasir pada lelaki dan wanita. Masing-masing mempunyai simptom tersendiri dan dicirikan oleh keadaan nod hemorrhoidal tertentu..

  • Buasir tahap 1. Pembentukan nod sepenuhnya belum bermula, tetapi pesakit sudah mengadu ketidakselesaan di dubur dan rektum. Tidak ada rasa sakit, lebam kecil hanya dapat didiagnosis oleh doktor dengan pemeriksaan instrumental untuk saluran rektum. Nodul tidak muncul di luar.
  • Buasir tahap 2. Dengan berlanjutan ke tahap kedua, penyakit ini boleh menjadi rumit dengan kehilangan nod gua dari dubur semasa buang air besar. Nodul kecil kemudian kembali ke tempatnya sendiri, kerana otot tidak sempat kehilangan nada normalnya.
  • Buasir tahap 3. Kerucut hemorrhoidal mula keluar dari rektum, bukan sahaja dalam proses pengosongan. Ini berlaku semasa bersukan atau semasa bersenam. Terdapat kesakitan, kadang-kadang berdarah. Sekiranya satu kerucut merangkak keluar, anda boleh mengembalikannya ke tempatnya dengan melakukan usaha, kerana otot tidak dapat lagi melakukan tindakan ini sendiri.
  • Buasir tahap 4. Simpul hemoroid menjalar walaupun dengan sedikit usaha - batuk, buang air besar, ketawa, pergerakan. Selain kesakitan yang kuat dan pendarahan berterusan, penyempitan vaskular dan trombosis berkembang.
Tahap

Sukar untuk meramalkan perjalanan buasir, walaupun terdapat kandungan maklumat yang tinggi dalam perubatan mengenai penyakit ini, oleh itu pesakit disarankan untuk mendapatkan pengetahuan tentang bagaimana berperilaku dengan betul pada tahap lesi yang berlainan.

Sebab-sebab penampilan nod luaran

Sebab utama pembentukan buasir adalah disfungsi urat. Apabila aliran darah terganggu, dindingnya mengalami ubah bentuk, nod terbentuk, yang cenderung bertambah besar.

Adalah dipercayai bahawa perkembangan buasir memerlukan kecenderungan, yang menunjukkan kelemahan dinding vena. Sebenarnya, ini adalah pelanggaran biasa, kerana buasir luaran menurut data perubatan mempengaruhi lebih dari separuh penduduk dunia.

Tetapi statistik tidak dapat menentukan angka yang tepat, kerana orang tidak selalu pergi ke doktor kerana keakraban masalahnya, sering berusaha merawat buasir sendiri. Buasir akan mereda sebentar, dan kemudian disambung semula dengan semangat yang baru..

Penyebab pemburukan buasir luaran termasuk:

  • Pelanggaran saluran gastrousus. Ini termasuk sembelit, kerana dalam keadaan ini, pergerakan usus berlangsung lebih lama,
  • Cirit-birit yang kekal juga merupakan penyebab buasir,
  • Penyalahgunaan enema,
  • Angkat berat. Biasanya masalah ini berlaku pada lelaki yang kerjanya dikaitkan dengan aktiviti fizikal yang berterusan,
  • Kehamilan pada wanita adalah penyebab biasa buasir. Ini berlaku kerana gangguan hormon dan tekanan pada kapal semasa tempoh kehamilan. Di samping itu, kelahiran semula jadi selalu disertai dengan percubaan, yang akan membawa kepada fakta bahawa buasir akan keluar dari dubur,
  • Pemakanan yang tidak betul - penggunaan rempah panas dan goreng yang berterusan, makanan dalam tin, acar, penolakan buah-buahan dan sayur-sayuran segar,
  • Kerja tidak aktif - kekurangan aktiviti motor menyebabkan genangan pada urat pelvis kecil dan, sebagai akibatnya, kepada perkembangan buasir.
Salah satu sebabnya

Biasanya, penyakit sudah berkembang pada usia sedar seseorang. Orang berumur 30 hingga 40 tahun paling terdedah kepada buasir..

Keluar buasir: apa yang perlu dilakukan? Pertolongan cemas

Apabila buasir tiba-tiba muncul, tindakan segera harus diambil. Tindakan berikut akan membantu mencegah komplikasi dan mengurangkan keadaan semasa memburukkan lagi:

  • Anda perlu tidur, berpusing dan cuba untuk tidak bergerak, tenang dan berehat. Tekanan saraf meningkatkan tekanan di kawasan pelvis dan bertambah buruk,
  • Jangan bersusah payah untuk membuang air besar. Ketegangan sangat meningkatkan tekanan di kawasan pelvis, memperburuk keadaan - dari buasir ini mencubit dan boleh jatuh, kadang-kadang berdarah,
  • Anda boleh membuat enema perubatan untuk membersihkan usus, menyembuhkan luka di rektum,
  • Gunakan supositoria yang akan meredakan kesakitan, membantu menghentikan pendarahan semasa perkembangannya.,
  • Untuk sembelit, gunakan julap ringan, tetapi dengan berhati-hati, kerana cirit-birit yang teruk hanya akan memperburuk keadaan.,
  • Perhatikan kebersihan diri. Untuk mengelakkan risiko jangkitan sekunder selama tempoh eksaserbasi, penting untuk mencuci diri dengan air mengalir yang sejuk selepas setiap pergerakan usus. Selepas tandas, gunakan kertas tandas lembut dan serbet. Sekiranya perlu, lepaskan simpul dengan bantuan mereka..
  • Dalam tempoh eksaserbasi, anda perlu meninggalkan aktiviti fizikal, sukan. Berjalan mestilah perlahan dan hanya untuk jarak pendek. Dilarang mengangkat jisim lebih dari 2 kg.

    Selepas menghentikan kesakitan, anda perlu menghubungi pakar proktologi pakar. Dia akan mengenal pasti jenis buasir, tahap lesi, memberi cadangan untuk tingkah laku dan rawatan penyakit selanjutnya.

    Taktik rawatan pada peringkat yang berbeza

    Pada peringkat pertama buasir, penting untuk tidak menangguhkan lawatan ke pakar yang akan menjelaskan bagaimana merawat penyakit ini. Dia akan mengenal pasti bentuk dan tahap buasir, menetapkan rawatan ubat yang berkesan.

    Selalunya, pada peringkat awal perkembangan penyakit ini, ubat-ubatan tempatan digunakan - supositoria dan salap. Yang paling berkesan adalah:

    • Hepatothrombin G,
    • "Salap Heparin",
    • lilin buckthorn laut,
    • Salap Fleming,
    • Troxevasin,
    • Anuzol,
    • Lega.
    Troxevasin

    Sekiranya kekurangan vena dikesan, penggunaan venotonik ditetapkan. Mereka menormalkan nada pada urat, menguatkan saluran, menghilangkan kesesakan di kawasan pelvis. Venotonik yang berkesan merangkumi:

    Pemberian ubat sendiri dilarang kerana terdapat banyak senarai kontraindikasi.

    Terapi ubat sering ditambah dengan ubat tradisional. Mereka dibuat sendiri di rumah dari produk paling mudah:

    • lilin pulpa kentang,
    • lilin dengan madu dan propolis,
    • mandi dengan merebus tumbuhan perubatan,
    • mikrokliser dengan decoctions tumbuhan perubatan,
    • memampatkan dengan minyak buckthorn laut.

    Sekiranya penyakit itu tidak berjaya menjadi kronik, maka buasir dapat disembuhkan, dan ramalan positif pemulihan dan kemampuan untuk melupakan penyakit ini untuk selamanya.

    2 tahap

    Walaupun pada peringkat kedua perkembangan penyakit ini, keadaan tetap dapat diperbaiki. Pada masa yang sama, peningkatan ukuran nod hemorrhoidal diperhatikan, mereka semakin jatuh, tetapi masih dapat dipasang sendiri. Darah boleh muncul bukan sahaja semasa buang air besar. Dia mengoleskan linen, dan perasaan tidak selesa menjadi lebih kuat. Skleroterapi, pendedahan laser dan prosedur lain ditambahkan pada rawatan kompleks yang dilakukan pada tahap pertama lesi..

    Doktor menetapkan penggunaan titisan "Eskuzan", suntikan, salap untuk menghilangkan rasa sakit. Untuk menghentikan pendarahan, mandi, krim dan kompres sejuk sesuai.

    3 tahap

    Pada peringkat ke-3 perkembangan buasir, benjolan jatuh tidak hanya semasa pergerakan usus. Ini berlaku semasa latihan fizikal. Pada saat yang sama, rasa sakit, pendarahan muncul, dan mungkin untuk mengatur simpul hanya dengan usaha, kerana otot tidak dapat melakukan tugas ini secara bebas.

    Lama kelamaan, patologi berkembang, dan fokus keradangan terbentuk di kawasan yang terjejas. Pendarahan menjadi lebih kerap dan lebih teruk..

    Tahap ini dicirikan oleh kehilangan nod yang berterusan. Sekiranya mereka keluar, ada risiko mencubit dan trombosis. Sebaiknya berjumpa pakar, kerana manipulasi yang tidak betul hanya akan merumitkan keadaan. Peraturan umum untuk pelaksanaan pentadbiran adalah seperti berikut:

    • Basuh tangan dengan sabun, pakai sarung tangan perubatan steril untuk mengelakkan jangkitan,
    • Sebarkan simpul dengan "salep Heparin", "Troxevasin" untuk mengurangkan intensiti kesakitan,
    • Ambil kedudukan khas - condongkan badan ke hadapan, tekan otot punggung, rasakan nodul dan tekan ke dubur dengan jari anda,
    • Picit punggung, kencangkan otot-otot dubur, supaya buasir dalaman tidak melompat keluar,
    • Berbaring dengan selesa, lebih baik di sisi anda, berbaring selama setengah jam.

    Semasa melaksanakan pengurangan, tidak ada usaha yang diperlukan. Sekiranya anda tidak dapat melakukan ini, anda perlu berhenti mencuba, menghubungi institusi perubatan untuk mendapatkan bantuan.

    Penting! Sebagai peraturan, pada tahap ke-3 buasir, rawatan yang kompleks bahkan dengan tablet venotonik dan penggunaan ubat-ubatan tempatan tidak memungkinkan mencapai dinamika positif. Ini berlaku kerana otot mukosa sudah terlalu lemah..

    Ahli proktologi dalam keadaan ini paling sering mengesyorkan kaedah rawatan buasir invasif minimum. Prosedur invasif minimum yang paling popular termasuk:

    • ligasi cincin lateks,
    • penghancuran cryodestruction,
    • deserterisasi,
    • sklerosis,
    • photocoagulation dan pembekuan laser.

    Kaedah kurang trauma yang disenaraikan tidak memerlukan anestesia umum, kadang-kadang anestesia tempatan dilakukan. Operasi diselesaikan dengan cepat dan membolehkan pesakit kembali ke kehidupan normal.

    4 peringkat

    Ia dicirikan oleh munculnya nod yang berterusan, pendarahan yang kerap disebabkan oleh tahap kerosakan yang teruk pada mukosa rektum. Ini adalah kaedah buasir yang paling diabaikan dan teruk. Langkah-langkah serius diperlukan untuk menjalankan rawatan yang berkesan..

    Kerana pengaruh buasir pada tubuh, seseorang mengalami patologi lain - nekrosis, trombosis, prolaps. Rawatan hanya melibatkan pembedahan dengan pembekuan laser dan gelombang radio.

    Kaedah rawatan alternatif

    Anda boleh mengubati buasir menggunakan ubat tradisional, dengan syarat penyakit ini berada pada tahap 1 atau 2 perkembangan. Untuk menghentikan proses keradangan, mandi dengan ramuan perubatan membantu. Mereka harus dilakukan selepas setiap pergerakan usus untuk mencegah jangkitan dan menghilangkan gejala yang tidak menyenangkan. Tumbuhan yang paling berkesan merangkumi:

    • calendula,
    • chamomile,
    • akar burdock,
    • yarrow,
    • bijak,
    • dataran tinggi burung.

    Untuk mandi seperti itu, anda perlu mengikuti resipi: tuangkan satu sudu tanaman dengan segelas air mendidih dan bersikeras selama 20 minit atau sedikit lebih lama. Suhu kaldu siap tidak boleh melebihi 35 darjah. Lakukan mandi selama 10 - 15 minit.

    Ulasan yang baik mempunyai rawatan dengan tar birch. Satu sudu tar ditambahkan kepada 2 liter air. Ini larut dalam air mendidih, kemudian larutan itu disejukkan ke suhu yang selesa, dan mandi dan losyen juga dibuat.

    Tincture dan decoctions pada ramuan herba untuk pentadbiran oral

    Apabila kerucut hemoroid keluar, maka kemungkinan besar penyakit ini sudah berada pada tahap perkembangan kedua atau ketiga. Ubat yang baik untuk perubatan tradisional pada peringkat ini adalah:

  • Warna dengan kayu cacing. Satu sudu rumput dituangkan dengan 100 ml alkohol, disuntik selama sehari di tempat gelap yang sejuk. Dianjurkan untuk mengambil 15 tetes setiap hari. Produk ini mempunyai kesan anti-radang dan anestetik yang kuat.,
  • Infusi dengan yarrow. Satu sudu tanaman dituangkan dengan 250 ml air mendidih dan bersikeras selama beberapa jam dalam termos. Perlu diambil dengan perkembangan pendarahan,
  • Infusi dengan meadowsweet. 500 ml air memerlukan satu sudu besar bahan mentah. Ubat ini disuntik selama kira-kira 12 jam. Sehari harus minum segelas dalam bahagian kecil sepanjang hari. Ubat ini menghilangkan rasa sakit, melegakan keradangan dan membunuh mikroflora patogen.,
  • Merebus dengan camomile. Perlu mengambil 40 g bunga tumbuhan, tuangkan 500 ml air mendidih dan biarkan di atas api kecil selama 7 minit, kemudian bersikeras selama 20 minit dan ketegangan. Minum sepertiga gelas setiap hari. Alat ini dengan cepat mengurangkan pembengkakan dan keradangan, membersihkan badan dari toksin.

    Kompres dan losyen

    Buasir selalu disertai dengan pembakaran, gatal-gatal, kawasan dubur boleh gatal dan sakit. Losyen dari ramuan herba tumbuhan seperti itu membantu mengurangkan keadaan:

    • bahagian atas lobak merah,
    • St. John's wort dengan camomile,
    • mullein.

    Penting! Bahan aktif aktif termasuk kentang segar, minyak buckthorn laut, jus aloe, larutan kalium permanganat.

    Apabila tapak buasir dihilangkan, kompres dengan lilin lebah atau tincture dengan propolis dapat digunakan. Pada peringkat ke-2, masih tidak perlu memposisikan kembali simpul, dan dengan terapi yang mencukupi, penyakit ini dapat disembuhkan sepenuhnya.

    Ciri-ciri rawatan semasa kehamilan

    Buasir yang membesar terbentuk bukan sahaja semasa kehamilan, tetapi juga selepas kelahiran semula jadi. Keradangan dan prolaps berikutnya berlaku kerana beberapa sebab:

    • kepincangan keseimbangan hormon yang biasa,
    • tekanan pada urat di pelvis dengan rahim yang membesar,
    • sembelit yang kerap,
    • berat badan berlebihan.

    Hanya doktor yang harus menetapkan rawatan buasir. Dilarang memilih dan menggunakan ubat-ubatan sendiri, mereka boleh membahayakan ibu dan anak masa depan.

    Sebagai peraturan, rawatan konservatif pertama kali dilaksanakan, kerana setiap prosedur pembedahan semasa melahirkan anak adalah kontraindikasi. Ubat-ubatan yang dipilih harus mempunyai minimum kesan sampingan dan kontraindikasi. Bagi wanita dalam keadaan ini terdapat sebilangan besar sekatan mengenai ubat-ubatan. Selalunya mereka menggunakan kaedah seperti:

  • Fleming Ointment adalah penyediaan homeopati dengan bahan semula jadi yang membantu menghilangkan tanda-tanda utama pengembangan vena pada buasir..
  • Lilin "Natalsid" - dibuat dari alga coklat. Mereka digunakan untuk mengurangkan keradangan dan menghentikan pendarahan..
  • "Detralex", "Troxevasin", "Flebodia 600" adalah venotonik yang membantu menormalkan aliran darah melalui urat, menghentikan gejala genangan di pelvis, menguatkan saluran rektum.

    Penting! Hanya sebagai kaedah terakhir, operasi invasif minimum dapat ditentukan untuk membuang node yang jatuh ketika kaedah di atas tidak berjaya.

    Apabila buasir berlaku selepas melahirkan, pilihan rawatan meningkat. Selalunya, pembedahan atau rawatan invasif minimum dengan ubat kuat yang dibenarkan semasa penyusuan dilakukan..

    Sebagai peraturan, apabila simpul jatuh, usaha untuk mengembalikannya ke tempat sendiri tidak membawa hasil. Untuk pengurangan, anda perlu berjumpa doktor, juga pakar dapat menjelaskan bagaimana prosedur ini dilakukan dan apa nuansa. Ini berlaku dengan mencubit, trombosis, atau perkembangan buasir yang aktif. Pada peringkat 4, mustahil untuk menghilangkan kerucut dengan sendirinya, kerana sangat menyakitkan dan berbahaya. Pesakit mesti memahami bahawa cara terbaik untuk mengurangkan keadaan ini adalah dengan menghubungi proktologi tepat pada waktunya untuk pemulihan akhir dan kembali ke kehidupan normal..

    Buasir

    Nod hemorrhoidal adalah pembentukan pineal dari badan-badan gua rektum. Pada mulanya, badan kavernous dimaksudkan untuk bekalan darah ke usus. Tetapi jika mereka kerap mengalami tekanan yang berlebihan, mereka mengembang dan memerah urat dan arteri yang melalui usus. Bekalan darah ke organ sukar, jadi fungsi ini pada mulanya diambil tidak bertujuan untuk urat dan arteri ini. Dan dinding vaskular badan-badan kavernous membonjol, menjadi sakit dan ulserat.

    Nod hemoroid cenderung berulang dan menjadi radang. Pada saat yang sama, ada bahaya node yang mengalami ulserasi akan terinfeksi kotoran yang lewat. Kemudian mungkin penambahan atau bahkan perkembangan sepsis.

    Buasir sama sekali bukan penyakit tidak senonoh. Lebih-lebih lagi, lebih mudah untuk menyembuhkan pada peringkat awal daripada menangani akibat yang sukar. Perkara utama - rawatan harus ditetapkan oleh pakar yang berkelayakan - proctologist.

    Nod hemoroid: apakah itu?

    Nod hemoroid adalah manifestasi buasir yang teruk dan menyakitkan..

    Bergantung pada tempat di mana penonjolan vena terbentuk, buasir boleh:

    • Batin. Dalam kes ini, dinding saluran darah tumbuh di salah satu bahagian rektum yang terletak sangat tinggi. Urat simpul membesar, menyebabkan sakit di bahagian bawah perut dan sembelit. Semasa buang air besar, darah dapat dilihat, dubur membengkak dan gatal.

    Sekiranya pada tahap ini pesakit melakukan kerja fizikal yang berat atau mengangkat beban, buasir dalaman boleh jatuh ke zon rektum (dekat dengan dubur) atau bahkan jatuh.

    • Luar. Node tumbuh di luar, di bahagian bawah rektum. Sebagai peraturan, pesakit secara tepat merasakan buasir luar. Doktor semasa pemeriksaan mengungkapkannya tanpa kesukaran. Jenis pertumbuhan ini banyak berdarah, juga menimbulkan sembelit, najis keras dan menimbulkan ketidakselesaan.

    Sebab-sebab mengapa buasir terbentuk

    Buasir adalah penyakit yang sangat biasa. Manifestasinya dapat dijumpai pada setiap orang kedua dari usia pertengahan dan lebih tua. Walau bagaimanapun, terdapat kumpulan risiko khas..

    Sebab utama mengapa buasir terbentuk:

    • kelemahan otot dan ligamen yang menjaga urat hemoroid dalam keadaan stabil;
    • pemusnahan tisu akibat patologi vaskular;
    • kesesakan vena. Mereka adalah hasil dari kerja tidak aktif dan gaya hidup yang tidak aktif, apabila tekanan meningkat di kawasan intra-perut dan rektum;
    • kerja yang berkaitan dengan aktiviti fizikal yang berat. Dalam kes ini, vena varikos umum berlaku dan saluran darah mengembang secara literal ke seluruh badan. Tetapi urat pada kaki dan di kawasan rektum terjejas terutamanya;
    • kerap sembelit dan cirit-birit yang teruk. Dan sebenarnya, dan dalam kes lain, dinding saluran darah usus mengencangkan. Dan semasa meneran, tekanan intra-perut meningkat. Akibat dari najis yang tidak stabil, kerucut buasir lama bahkan boleh meradang dan bahkan jatuh dan yang baru terbentuk;
    • seks dubur, enema yang kerap, douching dan kebersihan dubur yang berlebihan. Semua ini menjengkelkan mukosa usus dan membentuk nod;
    • diet tidak seimbang. Lebihan makanan melanggar sifat kitaran najis, menimbulkan ketidakseimbangan dalam badan dan merengsakan usus. Makanan provokatif dalam kes ini adalah gula-gula, masin, pedas dan makanan berat;
    • merokok dan alkohol. Nikotin dan alkohol menyebabkan penyempitan saluran darah pelvis yang tajam. Sebaik sahaja darah mengalir ke kawasan spasmodik, berlebihan dan meregangkannya, membentuk simpul pada saluran darah;
    • kehamilan dan kelahiran anak. Peningkatan tekanan intra-perut memprovokasi janin terbentuk di rahim ibu;
    • keturunan. Ini berlaku untuk ciri-ciri metabolisme, struktur sistem peredaran darah dan saluran darah..

    Tahap perkembangan buasir

    Pada peringkat awal, pesakit merasakan sedikit ketidakselesaan semasa buang air besar. Darah kadang-kadang muncul di dalam tinja. Pada masa ini, cukup untuk menyesuaikan diet dan meluangkan masa untuk latihan fizikal ringan. Tahap awal adalah masa terbaik untuk memulakan rawatan buasir.

    Selanjutnya, nodus hemoroid meningkat dan, dalam hal buasir luar, boleh keluar dari dubur. Ini boleh berlaku semasa mengangkat beban, buang air besar dan senaman fizikal. Oleh kerana ukuran simpul masih kecil, setelah tindakan trauma berakhir, ia dapat disesuaikan secara bebas. Gatal dan pembakaran meningkat, sembelit dan lendir muncul. Keadaan masih boleh diperbaiki dengan rawatan konservatif..

    Pada peringkat 3, buasir jatuh walaupun tanpa latihan fizikal. Pendarahan dari dubur muncul, urat simpul menjadi radang dan sakit akut berlaku di dubur.

    Pada peringkat keempat pengembangan nod hemoroid, ukurannya mencapai 5 cm, mereka boleh jatuh semasa pergerakan, batuk, dan keletihan gas. Pendarahan kerap dan besar. Kemungkinan pelanggaran dan keradangan urat simpul.

    Gejala penyakit

    Sekiranya anda mengesyaki buasir, anda harus memperhatikan gejala berikut:

    1. Merasakan bahawa usus tidak kosong sepenuhnya. Semasa buang air besar, nod hemoroid dalaman masuk ke dalam lumen rektum dan merasa seperti halangan dan menimbulkan rasa berat;
    2. Sensasi terbakar di dubur. Kesulitan tidak selalu dikaitkan dengan pergi ke tandas. Nod hemoroid besar membengkak kerana peningkatan aliran darah, yang pada gilirannya, memprovokasi rembesan aktif lendir. Mukus berkumpul, merengsakan membran mukus rektum dan dubur;
    3. Kesakitan dan pendarahan semasa buang air besar. Bahan tahi melukai nod vena yang meradang, terdapat rasa sakit yang pendek. Sekiranya pesakit terdedah kepada sembelit, tinja keras menimbulkan sensasi yang tidak menyenangkan. Lama kelamaan, buasir mula berdarah dengan sendirinya, tidak kira ketika pesakit mengunjungi tandas.
    4. Sekiranya penyakit itu berlanjutan, nodus hemoroid jatuh atau terganggu. Kesakitan yang teruk di dubur berlaku ketika bergerak, cuba berjongkok.

    Trombosis hemoroid: gambar

    Trombosis hemoroid berlaku jika penyakit ini tidak dirawat, jangan cuba mengurangkan perjalanan penyakit ini dengan ubat-ubatan atau diet simtomatik.

    Dengan trombosis, gumpalan darah terbentuk di saluran rektum. Ini sebahagiannya menyekat aliran darah, simpul membengkak dan membesar. Pesakit secara berterusan, tanpa mengira perbuatan buang air besar, merasakan sakit akut.

    Gejala mengembangkan trombosis:

    • kemerahan kulit;
    • peningkatan suhu badan melebihi 38 darjah;
    • kelembutan nod dan ketumpatan tinggi semasa palpasi;
    • peningkatan bengkak, gatal-gatal, dan terbakar di dubur.

    Sekiranya anda tidak merawat trombosis yang dihasilkan, struktur nod terganggu. Nekrosis nod berkembang, lapisan usus dan tisu subkutan yang berdekatan mula mati. Mulai sekarang, rawatan perubatan harus diberikan segera.

    Rawatan buasir

    Tahap awal penyakit ini disembuhkan dengan baik dengan suppositori rektum dan salap anti-radang. Dengan persetujuan dengan doktor, anda boleh mengamalkan ubat-ubatan rakyat, mandi tidak menenangkan.

    Pada peringkat kedua, doktor menetapkan vasoconstrictor, phlebotropic dan ubat penahan sakit. Dibolehkan membuat losyen dari ramuan perubatan, microclysters. Dengan pendarahan, kesan invasif minimum ditetapkan: pemasangan cincin lateks pada buasir, photocoagulation dan cryotherapy.

    Pada tahap ketiga, sebagai tambahan kepada terapi ubat, campur tangan pembedahan mungkin diperlukan: ligasi atau penghapusan nod, penggunaan teknik sclerosing. Rawatannya semestinya komprehensif, termasuk diet khas, menguatkan otot pelvis, menormalkan aktiviti fizikal dan nada vaskular. Menurut petunjuk dan tertakluk pada pemantauan keadaan darah, pesakit diberi ubat antiplatelet dan trombolitik, ubat anti-radang bukan steroid dan hormon.

    Sekiranya terdapat jangkitan, terapi antibiotik diperlukan..

    Tahap keempat penyakit ini melibatkan rawatan yang berpanjangan. Selalunya kita bercakap mengenai penghapusan nod yang meradang atau pembekuan laser. Antara kaedah campur tangan pembedahan:

    • Hemorrhoidectomy Milligan-Morgan;
    • tromboektomi;
    • Operasi Longo.

    Pengampunan yang boleh dipercayai hanya dapat dilakukan apabila pesakit mulai menjalani gaya hidup yang sihat, akan menyediakan diri dengan aktiviti fizikal yang mencukupi dan menyemak semula skema pemakanan untuk makanan sihat yang diproses secara minimum.

    Pencegahan penyakit

    Dalam kes kita, keturunan bukanlah faktor penentu. Dan walaupun anda melakukan kerja fizikal yang sukar, atau merancang kehamilan - risiko buasir dapat dikurangkan.

    • buat usus anda berfungsi. Kerusi hendaklah berkala, lebih baik dua kali sehari;
    • memberikan peredaran darah yang aktif. Alat terbaik untuk ini adalah aktiviti fizikal. Jangan tinggal terlalu lama dan tidak stagnan, pilih berjalan aktif, berlari dan latihan sederhana dari terapi latihan
    • kebersihan perineum dan dubur.

    Nod hemoroid: rawatan, pengurangan, tahap

    Nod hemoroid (kerucut hemoroid) adalah petunjuk penting bahawa buasir dalaman semakin maju dan bergerak ke peringkat akhir. Dengan buasir luaran, nod luaran terbentuk dengan segera. Apa itu, mengapa mereka terbentuk dan bagaimana merawat formasi sedemikian?

    Buasir adalah penyakit yang sangat biasa yang boleh berkembang pada seseorang yang berumur, jantina dan pekerjaan. Salah satu masalah yang menyumbang kepada perkembangan dan perkembangan buasir adalah diagnosis tepat pada waktunya. Sebagai peraturan, pesakit tidak terlalu mementingkan simptom buasir pada peringkat awal, sementara tidak ada yang menyakitkan, dan ramai yang tidak mendapat masa atau malu untuk berjumpa doktor walaupun pada peringkat akhir penyakit ini. Sementara itu, ia bergantung pada seberapa awal buasir didiagnosis, kaedah apa dan berapa lama untuk merawatnya, dan juga apakah mungkin untuk menghilangkan buasir di rumah, atau kaedah rumah hanya dapat mengurangkan simptom sementara.

    Ketidakcocokan antara aliran darah arteri ke korpora cavernosa dan aliran darah vena dari mereka menyebabkan peningkatan plexus vaskular dan melemahnya dinding saluran darah, peningkatan jumlah anastomosis arteriovenous, dan pembentukan simpul dari urat hemoroid.

    Sebab-sebab pembentukan nod

    Bersambung antara satu sama lain, urat rektum membentuk plexus pada lapisan dinding usus yang berlainan. Di bahagian bawah rektum terdapat dua jenis urat: biasa dan kavernous (di dindingnya terdapat saluran darah langsung yang menghubungkan arteri dengan urat - anastomosis arteriovenous). Pengumpulan urat kavernosa dilokalisasi di lapisan submucosal saluran dubur dan menyerupai sekumpulan anggur. Mengisi darah, struktur ini dipeluwap dan menutup kanal dubur. Dengan dorongan untuk mengosongkan usus, otot bulat sfinkter melonggarkan, terdapat aliran darah dari badan-badan gua dan buang air besar menjadi mungkin.

    Sekiranya genangan darah berlaku di kawasan pelvis dan aliran keluarnya terganggu, tisu vaskular kavernous mengalami hiperplasia. Ketidakcocokan antara aliran darah arteri ke korpora cavernosa dan aliran darah vena dari mereka menyebabkan peningkatan plexus vaskular dan melemahnya dinding saluran darah, peningkatan jumlah anastomosis arteriovenous, dan pembentukan simpul dari urat hemoroid.

    Faktor buruk yang menyumbang kepada perkembangan penyakit ini termasuk:

    • sembelit kronik;
    • penyakit organ pelvis (penyakit ginekologi, adenoma prostat, dan lain-lain);
    • penyakit usus (proses keradangan, pembentukan tumor, jangkitan usus);
    • mengangkat berat badan, aktiviti fizikal yang berlebihan;
    • gaya hidup tidak aktif;
    • kegemukan;
    • kerja tidak aktif atau berdiri;
    • penderaan alkohol
    • pelanggaran diet (makan berlebihan atau makanan tidak teratur, diet tidak seimbang);
    • kehamilan dan kelahiran anak;
    • kecenderungan keturunan.

    Nod dalaman pada peringkat awal penyakit dapat dilihat hanya dengan bantuan peralatan khas (anoskop, sigmoidoscope), pada yang kemudian - setelah kehilangannya.

    Bentuk buasir klinikal

    Penyakit ini boleh berlaku dalam bentuk akut dan kronik..

    Buasir kronik primer berkembang secara beransur-ansur, ia dicirikan oleh tempoh pendam yang panjang. Dari permulaan penyakit ini hingga munculnya tanda-tanda yang jelas, beberapa tahun boleh berlalu. Gejala yang terhapus menjadikan diagnosis awal penyakit menjadi sukar. Pada peringkat kemudian, prolaps urat hemoroid sering dan pemburukan penyakit adalah mungkin..

    Buasir akut mungkin muncul terutamanya, tetapi pemburukan bentuk kronik lebih biasa. Ia dicirikan oleh rasa sakit yang teruk, gatal-gatal dan terbakar di kawasan dubur, pendarahan semasa buang air besar, berjalan, batuk atau bersin. Harus diingat bahawa bentuk buasir akut tidak dapat dikenal pasti dengan kehilangan nod.

    Setiap bentuk klinikal penyakit ini dibahagikan kepada buasir luaran, dalaman dan gabungan (bercampur), bergantung pada penyetempatan perubahan patologi pada saluran kavernosa.

    Dengan buasir luar (luaran), buasir terdapat di kawasan luar rektum, di sekitar dubur. Ciri khas buasir luar adalah tidak pentingnya pendarahan hemoroid. Dengan bertambahnya penyakit, urat simpul membengkak dan meradang, kulit di kawasan dubur memperoleh rona merah, sakit teruk, gatal-gatal dan terbakar di kawasan dubur muncul, pelepasan berdarah dapat diperhatikan.

    Dengan buasir dalaman, nod terletak di dalam dubur, di bawah mukosa usus.

    Bentuk penyakit gabungan (bercampur) dicirikan oleh keradangan formasi hemoroid dalaman dan luaran.

    Apabila penyakit itu berkembang, badan kavernosa meningkat, dindingnya menjadi lebih nipis dan kehilangan sifat elastiknya. Selaput lendir atropik semakin sukar untuk menyimpannya di dalam saluran dubur, dengan eksaserbasi seterusnya, nod jatuh.

    Gejala

    Tanda-tanda klinikal berikut menunjukkan keradangan nod hemoroid:

    • terbakar dan gatal di dubur;
    • edema perianal;
    • rasa sakit semakin meningkat semasa aktiviti fizikal dan pergerakan usus;
    • penampilan rembesan;
    • keterukan di kawasan dubur;
    • pendarahan semasa pergerakan usus;
    • prolaps buasir dari dubur;
    • penipisan dan nekrosis tisu rektum.

    Nod luar sering dikesan oleh pesakit semasa prosedur kebersihan. Nod dalaman pada peringkat awal penyakit dapat dilihat hanya dengan bantuan peralatan khas (anoskop, sigmoidoscope), pada yang kemudian - setelah kehilangannya.

    Tahap buasir

    Pada peringkat awal penyakit ini, simpul-simpulnya kecil, hanya keluar ke lumen rektum, tanpa meninggalkan dubur, kulit di sekitar dubur mempunyai warna semula jadi. Dengan buasir luaran, nod yang runtuh mungkin tidak memberi perhatian kepada diri mereka sendiri untuk beberapa waktu.

    Apabila penyakit itu berkembang, badan kavernosa meningkat, dindingnya menjadi lebih nipis dan kehilangan sifat elastiknya. Selaput lendir atropik semakin sukar untuk menyimpannya di dalam saluran dubur, dengan pembesaran seterusnya dari kelenjar simpul. Dalam kes lanjut, selaput lendir jatuh bersama mereka.

    Kemunculan simpul drop-down menunjukkan perkembangan penyakit dan permulaan buasir tahap kedua. Pada masa yang sama, rasa sakit diperkuat, simpul jatuh dari semasa ke semasa, biasanya dengan aktiviti fizikal yang ketara. Nod secara bebas ditarik ke dalam rektum semasa mengubah kedudukan badan.

    Tahap ketiga dicirikan oleh kehilangan simpul dengan latihan fizikal yang minimum. Benjolan yang kendur dari dubur tidak lagi dimasukkan ke dalam rektum, tetapi ia dapat diselaraskan dengan teliti dengan tangan anda. Kesakitan diperhatikan semasa pergerakan usus, gatal dan terbakar di kawasan dubur, pembengkakan dubur.

    Petunjuk penting bahawa buasir dalaman semakin maju dan memasuki tahap lanjut adalah pembentukan nod luaran, yang juga disebut kerucut buasir..

    Tahap keempat buasir dicirikan oleh prolaps nod yang berterusan, pendarahan yang kerap, pergerakan usus yang menyakitkan. Kerana keradangan dan trauma berterusan pada membran mukus, hakisan terbentuk. Keadaan ini memerlukan campur tangan pembedahan, kerana ia penuh dengan perkembangan komplikasi, termasuk pecahnya buasir.

    Bagaimana rupa tahap buasir yang berbeza dapat dilihat pada foto buasir.

    Rawatan buasir

    Pada peringkat awal, penyakit ini dapat diubati secara berkesan dengan kaedah konservatif. Pertama sekali, persediaan tempatan diresepkan dengan cepat memberikan kesan terapeutik - salap, krim (untuk buasir luaran), suppositori rektum (untuk dalaman).

    Untuk menormalkan aliran keluar vena dan meningkatkan nada vaskular, ubat venotonik vaskular tindakan umum (Detralex, Flebodia, Venarus) digunakan, ubat anti-radang (Ibuprofen, Nise, Nurofen), trombolitik (Actilize) yang menghalang pembentukan pembekuan darah, diresepkan untuk menghilangkan radang fokus berhenti dengan analgesik (Analgin, Baralgin). Sekiranya perlu, ubat hemostatik, antiseptik, penyembuhan luka dan agen regeneratif ditetapkan.

    Untuk rawatan buasir 2-3 peringkat, kaedah ligasi lateks digunakan. Intinya adalah meletakkan cincin lateks khas pada simpul menggunakan ligator, akibatnya simpul itu diikat, kerana aliran darah ke dalamnya berhenti.

    Pada peringkat kemudian buasir memerlukan pembedahan atau pembuangan nod. Teknik radikal dan lembut, invasif minimum dapat digunakan. Yang terakhir merangkumi tromboektomi, photocoagulation (laser, pembekuan inframerah) nod.

    Buasir kronik primer berkembang secara beransur-ansur, ia dicirikan oleh tempoh pendam yang panjang. Dari permulaan penyakit ini hingga munculnya tanda-tanda yang jelas, beberapa tahun boleh berlalu.

    Adakah mungkin untuk merawat urat simpul di rumah? Ya, tetapi hanya dengan syarat doktor menetapkan dan mengawal rawatan. Kompleks terapi untuk buasir juga merangkumi kepatuhan terhadap peraturan diet, melepaskan tabiat buruk, dan melakukan latihan khusus.

    Cara membetulkan buasir yang dijatuhkan

    Bagaimana cara membuang nod yang dijatuhkan? Sekiranya tidak ada keradangan dan pendarahan, pengurangan urat simpul dapat dilakukan di rumah, namun, harus difahami bahawa ini adalah langkah sementara dan bukan penawarnya. Walaupun begitu, adalah mustahak untuk melakukan ini tepat pada masanya dan betul untuk mencegah perkembangan trombosis buasir, keradangan dan nekrosis tisu.

    Cara membetulkan nod yang dijatuhkan:

    1. Menghasilkan tandas yang rapi di kawasan anogenital.
    2. Anestetik tisu kawasan dubur. Semburan atau salap anestetik (Lidocaine, Proctosan, Relief) boleh digunakan. Cara paling mudah adalah dengan memasukkan beg ais batu ke dubur selama beberapa minit.
    3. Letakkan sarung tangan perubatan atau hujung jari getah sekali pakai di lengan, yang akan dikurangkan.
    4. Jongkok ke bawah, berdiri di atas keempat-empat, atau bengkokkan dengan kaki anda terpisah.
    5. Untuk menyebarkan pantat dengan satu tangan dari sisi yang berlawanan dari kerucut yang meradang, celupkan jari tengah tangan yang lain ke dalam krim bayi atau petroleum jelly, perlahan-lahan tekan simpul ke dalam, dengan memasukkan jari di belakangnya ke dalam dubur.
    6. Keluarkan jari dengan berhati-hati, tekan otot sfinkter dengan kuat, tekan punggung dengan kuat antara satu sama lain.
    7. Berbaring dengan tenang selama 30 minit, dalam masa terdekat cuba untuk tidak meneran, batuk, atau memahami benda berat.

    Pada peringkat kemudian buasir memerlukan pembedahan atau pembuangan nod. Teknik radikal dan lembut, invasif minimum dapat digunakan. Yang terakhir merangkumi tromboektomi, photocoagulation (laser, pembekuan inframerah) nod.

    Nod yang tercabut dapat dikawal oleh sphminkter spasmodik, peredaran darah di dalamnya terganggu, simpul membengkak dan menjadi radang. Pesakit mengalami kesakitan luar biasa dan sensasi benda asing di dubur. Sekiranya terdapat pelanggaran buasir yang teruk, urat simpul tidak dapat dibaiki secara manual; anda harus segera mendapatkan bantuan perubatan.

    Video

    Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

    Kaedah paling berkesan untuk merawat buasir luar

    Salah satu penyakit yang paling biasa dialami manusia ialah buasir. Penyakit ini mempunyai dua bentuk utama - luaran dan dalaman. Buasir luar merangkumi sepertiga daripada kes penyakit yang dilaporkan. Patologi luaran didiagnosis pada orang yang berumur bekerja, terutamanya lelaki. Rawatan konservatif untuk bentuk penyakit ini kurang membantu. Prosedur invasif minimum untuk menghilangkan buasir.

    Cara menentukan kemunculan buasir

    Buasir luar atau luar adalah sejenis penyakit apabila vena varikos rektum berada di bawah garis gigi. Plexus kavernous yang penuh darah menonjol di bawah kulit di sekitar dubur. Secara luaran, buasir luar kelihatan seperti lebam kecil di bawah kulit perineum. Dengan trombosis, mereka mempunyai warna kebiruan.

    Kerucut dan nod hemorrhoidal adalah tisu cavernous vaskular rektum yang diperbesar secara tidak semula jadi. Pembengkakan berlaku kerana peningkatan aliran darah arteri dan kesukaran aliran keluarnya melalui urat. Nod luar terbentuk dari plexus saluran hemoroid bawah, tersebar secara merata di bawah kulit di sekitar dubur. Mereka dipisahkan dari nod rektum dalaman oleh jambatan berserat.

    Tanda-tanda penyakit

    Gejala buasir luaran berbeza-beza bergantung pada tahap perkembangan dan tahap proses patologi:

    • simptom pertama buasir luar dijumpai sebagai kesan darah merah pada kertas tandas;
    • kemudian, bersama dengan jejak darah, rasa sakit muncul, terutamanya setelah duduk, berdiri, dan latihan fizikal yang berpanjangan;
    • gejala buasir luaran menjadi sakit yang semakin meningkat akibat ketegangan semasa buang air besar, dari batuk, bersin;
    • kesakitan berkembang dari ringan pada peringkat awal hingga tidak dapat ditanggung dengan trombosis dan keradangan;
    • selain kesakitan, terdapat sensasi terbakar, gatal-gatal, ketidakselesaan di kawasan dubur;
    • tanda ciri buasir luar, nodul yang membonjol di bawah kulit di sekitar dubur. Berdebar seperti kantung lembut;
    • semasa urat simpul tumbuh, terdapat sensasi benda asing di dubur.

    Tanda-tanda pertama buasir luar adalah pendarahan, yang berbeza dengan jenis penyakit dalaman. Darah tidak mengalir dalam tetesan, tetapi secara berkala mengotorkan linen, pakaian.

    Tahap perkembangan dan komplikasi penyakit

    Perkembangan buasir luaran melalui beberapa peringkat berturut-turut..

    Terdapat tiga darjah penampilan penyakit yang berlaku selepas proses keradangan aktif:

    • kesakitan yang kuat, rasa terbakar, gatal-gatal, terutamanya yang berbeza pada latar belakang makan hidangan berlemak, pedas, asap. Buasir yang meradang membesar, rapat apabila disentuh, kawasan dubur kemerahan, sedikit edematous;
    • dengan peningkatan kesan keradangan, peningkatan edema dan kemerahan, rasa sakit meningkat. Kadang-kadang mustahil untuk menyentuh simpul kerana kesakitan yang berdenyut. Keadaan ini menunjukkan trombosis nod. Trombosis berlaku apabila bekuan darah menyekat saluran. Aliran keluar jauh lebih sukar, kapal penuh dengan darah, meradang;
    • komplikasi penyakit tahap 3 adalah kemerosotan keadaan kapal yang lebih teruk. Keradangan merebak ke tisu sekitarnya. Dalam kes ini, buasir luar kelihatan seperti anggur merah-biru padat yang menonjol dari bawah kulit.

    Tahap akut penyakit dengan rawatan yang tidak mencukupi atau ketiadaan seseorang menjadi kronik. Kursus kronik dicirikan oleh gejala meredakan, bergantian dengan tempoh pemburukan dan peningkatan sementara keadaan. Semasa eksaserbasi, edema dan kesakitan perineum, pembengkakan nod, peningkatan suhu badan diperhatikan.

    Mengapa nod luaran timbul

    Sebab-sebab kemunculan buasir luaran adalah faktor berikut:

    • kelemahan kongenital dinding vaskular;
    • kehamilan yang sukar;
    • tekanan yang berpanjangan semasa melahirkan anak;
    • sembelit dengan kesukaran membuang air besar;
    • berat badan berlebihan;
    • makanan pedas, pedas, berlemak, makanan salai;
    • penggunaan alkohol, tembakau secara sistematik;
    • buruh fizikal berat yang berkaitan dengan mengangkat dan membawa berat yang besar;
    • kerja tidak aktif;
    • kekurangan aktiviti fizikal yang minimum.

    Peningkatan tekanan di rongga perut, peningkatan aliran darah ke saluran rektum, ditambah dengan aliran keluar yang sukar, mewujudkan keadaan yang baik untuk perkembangan patologi luaran urat dubur.

    Pengesanan patologi luaran

    Untuk mengenal pasti penampilan penyakit persalinan tidak. Pemeriksaan diagnostik terdiri daripada pemeriksaan luaran, palpasi nod dan pemeriksaan digital saluran dubur. Doktor menemui nodul yang tertumpu di kawasan dubur. Mereka padat, sakit ketika ditekan. Edema dan kemerahan perineum diperhatikan. Kadang kala keradangannya sangat kuat dan menyakitkan sehingga anda tidak dapat memeriksa saluran dubur dengan jari anda.

    Untuk menjelaskan diagnosis, lakukan:

    • pemeriksaan endoskopi rektum;
    • radiografi dengan barium sulfat;
    • pemeriksaan rektum ultrasound;
    • analisis darah am dan biokimia;
    • analisis tinja dan air kencing.

    Semasa prosedur diagnostik, kecurigaan polip usus, tumor perineum, paraproctitis, helminthiases diperhatikan..

    Rawatan buasir luar

    Taktik merawat buasir luaran berdasarkan tahap dan tahap prosesnya, ciri-ciri individu pesakit, dan patologi bersamaan yang lain.

    Terdapat beberapa pendekatan untuk menghilangkan buasir luaran:

    • kaedah konservatif didasarkan pada penggunaan ubat-ubatan, yang terutama melegakan gejala, tetapi tidak banyak mempengaruhi penyebab penyakit. Ini termasuk salap, supositoria, tablet, mandi, kompres;
    • intervensi invasif minimum dilakukan di bawah anestesia tempatan, tidak memerlukan pesakit dimasukkan ke hospital;
    • Operasi pembedahan melibatkan pemotongan nod di bawah anestesia umum dan lama pesakit berada di klinik.

    Pemilihan kaedah rawatan dilakukan setelah berunding dengan doktor. Perlu difahami bahawa buasir luar tidak dapat dilalui. Ubat diri yang tidak sesuai atas nasihat rakan dan kenalan, terutama dengan penggunaan kaedah rakyat yang tidak terkawal, akan memperburuk keadaan. Penyakit ini akan memasuki tahap yang teruk, komplikasi akan timbul. Apa yang menolong seseorang ternyata sama sekali tidak berguna malah memudaratkan orang lain..

    Cara konservatif

    Rawatan buasir luar pada peringkat awal adalah mungkin dengan penggunaan agen farmakologi, fisioterapi. Semasa rawatan nod hemoroid luar, anda perlu mengikuti diet khas, rejimen minum, dan menunjukkan aktiviti fizikal yang diluluskan oleh doktor. Terdapat kaedah alternatif untuk menghilangkan nod luaran, seperti hirudoterapi, resipi rakyat.

    Ejen farmakologi

    Untuk merawat nod hemorrhoidal luaran, lebih baik menggunakan kompleks ubat - tablet dan salap.

    Tablet dari kon luaran:

    1. Detralex, bahan aktif di antaranya adalah diosmin dan hesperidin, menguatkan dinding vaskular, menghilangkan edema dengan cepat, memperbaiki aliran darah dari saluran yang bengkak. Komposisi serupa dimiliki oleh Vazoket, Venozol, Venarus. Sapukan pada waktu pagi dan malam dengan makanan sehingga 3 bulan.
    2. Troxevasin, serta analognya dengan vitamin P - Venorutin, Ascorutin, Troxerutin, adalah alat yang baik untuk meningkatkan keanjalan saluran darah. Membantu menghilangkan keradangan dan pembengkakan, jika anda mengambil 2 tablet sehari sehingga 2 bulan.
    3. Tribenoside adalah salah satu ubat yang paling berkesan untuk buasir luar. Pil mempercepat aliran darah, mengurangkan jumlah gumpalan darah, sehingga memungkinkan Anda dengan cepat menghilangkan rasa sakit, mengurangkan ukuran simpul. Kesan yang serupa terdapat pada tablet Glivenol, Anavenol, Ethamsylate.

    Ambil pil seperti yang ditetapkan oleh doktor, setiap ubat mempunyai sejumlah kontraindikasi. Peraturan yang sama berlaku untuk salap. Ejen salap mempunyai kelebihan yang tidak dapat dinafikan berbanding agen lain untuk buasir luar.

    Ubat terbaik di antara penyediaan salap dari jenis nod luaran:

    • ubat kompleks terdapat dalam bentuk supositoria dan salap. Bentuk salep Relief Advance akan membius urat kerana kandungan anestetik. Melegakan phenylephrine akan menghentikan pendarahan dari saluran kecil, menyempitkan lumennya;
    • dengan trombosis nod, salap heparin, hepatrombin G, heparoid Lechiva digunakan. Produk ini mengandungi natrium heparin, anestetik. Thrombi larut, mengurangkan jumlah penonjolan, melegakan kesakitan dan keradangan. Adalah tidak diinginkan untuk mengosongkan nod luaran di rumah dengan ubat dengan heparin selama lebih dari seminggu;
    • lebih baik merawat buasir luar semasa kehamilan dan selepas melahirkan dengan agen selamat yang tidak menembusi aliran darah umum dan tidak membahayakan bayi. Salap Bezornil, Bepanten, salap Fleming mengandungi bahan semula jadi, memberi kesan lembut pada mukosa, menyumbang kepada penyembuhannya.

    Buasir luar dapat disembuhkan dengan menggunakan salap 2-3 kali sehari. Sapukan salap selepas buang air besar dan kebersihan perineum, memerah dos ubat pada jari dan menyebarkannya secara merata ke tempat yang sakit. Anda boleh menggunakan pertolongan kapas dengan memerah salap di atasnya dan mengoleskannya ke kawasan dubur. Dalam kes ini, berbaring dengan penyapu selama 30 minit.

    Pemakanan dan aktiviti fizikal

    Menyembuhkan buasir luar dengan cepat dan tanpa kambuh akan membolehkan diet khas. Anda perlu meninggalkan produk berlemak, pedas, asap, acar. Elakkan gula-gula, minuman berkarbonat, alkohol, merokok. Masak dengan mendidih, rebus di atas air, bakar, kukus. Sebarkan pengambilan makanan 6 kali sehari dalam bahagian kecil. Makan lebih banyak buah-buahan, sayur-sayuran, produk tenusu untuk mengelakkan sembelit. Minum hingga 2 liter cecair - air, teh herba, kompot buah kering.

    Aktiviti fizikal tidak termasuk latihan berlebihan, mengangkat berat. Berguna untuk berjalan kaki selama 2-3 km sehari, joging ringan, gimnastik di bawah pengawasan pelatih. Latihan bertujuan untuk menguatkan otot-otot penekan, dasar panggul. Berjalan di udara segar akan memberikan oksigen ke tisu dan meningkatkan keberkesanan rawatan..

    Kaedah rawatan alternatif

    Untuk mengatasi sembelit kronik, kaedah rawatan alternatif sesuai. Buah Zhoster, rumput senna, kulit kayu buckthorn, dan akar rhubarb mempunyai sifat pencahar yang baik. Untuk menyediakan rebusan, satu sendok teh herba cincang kering, bancuh segelas air mendidih dan biarkan selama satu jam. Kaldu yang ditapis hendaklah diambil pada waktu malam, pada waktu pagi akan ada najis biasa. Mustahil untuk dirawat untuk masa yang lama dengan ramuan herba pencahar, ketagihan akan berlaku.

    Teknik Invasif Minimum

    Sekiranya terapi konservatif nod luaran berlangsung lebih dari sebulan, tetapi buasir tidak hilang, maka perlu menggunakan kaedah rawatan lain. Buasir luar berlalu selepas campur tangan dengan kerosakan tisu minimum. Pendekatan sedemikian disebut rawatan invasif minimum dan digunakan untuk simpul kecil..

    Pembekuan nod dengan sinaran inframerah, arus elektrik, sinaran laser berfungsi berdasarkan prinsip pemusnahan terma buasir. Sebagai gantinya, bentuk luka bakar terhad, yang akhirnya berubah menjadi parut halus. Anda boleh membuang buasir luar dengan pembekuan di hampir semua klinik.

    Menurut prinsip yang sama sekali bertentangan, buasir luar dirawat dengan membeku dengan nitrogen cair. Benjolan langsung membeku, cepat hilang. Bekam tisu yang terhad akan sembuh dalam masa 3-5 hari. Di luar, parut kecil kelihatan. Walau bagaimanapun, kaedah pembekuan tidak banyak digunakan kerana kos peralatan yang tinggi.

    Kaedah yang popular dan berpatutan untuk menghilangkan nod hemorrhoidal luaran adalah ligasi atau penarik simpul dengan cincin lateks. Penjepit digunakan ke simpul, menjepit bekalan darah. Tanpa kuasa, benjolan mati.

    Sekiranya kapal tersumbat oleh gumpalan darah, pakar bedah membuka kerucut dari luar, menghilangkan gumpalan darah dan jahitan. Apabila gumpalan darah hilang, dinding kapal mereda, anda boleh memikirkan prosedur skleroterapi. Bahan khas yang melekatkan dinding kapal disuntik ke rongga vena. Vena Berkurang Dari Masa ke Masa.

    Peluang untuk menyembuhkan buasir luaran adalah pengekalan arteri bekalan atau desarterisasi. Dengan menggunakan alat Doppler, arteri yang membekalkan darah ke plexus rektum dijumpai dan ditarik. Buasir mati tanpa makanan.

    Pemadaman dalam talian

    Kaedah terbaik untuk membuang nod luaran dipanggil hemorrhoidectomy. Kaedah pembedahan melibatkan operasi yang dirancang dengan pesakit di hospital. Sebelum operasi di rektum, persiapan dilakukan. Seseorang tidak makan dan membuat enema pembersih. Pembuangan buasir luar berlaku di bawah anestesia umum. Selepas operasi, tempoh pemulihan berlangsung dari 3 minggu hingga 2 bulan.

    Buasir luar kelihatan seperti penonjolan lembut di sekitar dubur. Tanda-tanda pertama adalah kesan darah pada kertas tandas atau seluar dalam. Jenis buasir luaran dirawat dengan salap, tablet, ubat-ubatan rakyat. Doktor menganggap intervensi invasif minimum dan pembedahan simpul simpul sebagai penawar yang paling berkesan..

    Maklumat di laman web kami diberikan oleh doktor yang berkelayakan dan hanya untuk tujuan maklumat sahaja. Jangan ubat sendiri! Pastikan anda menghubungi pakar!

    Pengarang: Rumyantsev V. G. Pengalaman 34 tahun.

    Ahli gastroenterologi, Profesor, Doktor Sains Perubatan. Menetapkan diagnostik dan menjalankan rawatan. Pakar kumpulan untuk kajian penyakit radang. Pengarang lebih dari 300 makalah ilmiah.

  • Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis