Hemorrhoidectomy beralun

Kami mengesahkan melalui telefon bahawa anda direkodkan di klinik kami

Daftar untuk berunding dengan proctologist untuk rawatan buasir selama 3,500 rubel dan dapatkan janji temu rawatan selepas 30 minit dalam 1 temu janji

Ketahui hari apa yang anda perlukan untuk mendaftar untuk mendapatkan konsultasi tanpa perlu menunggu.

Mengenai hemorrhoidectomy

Hemorrhoidectomy adalah intervensi pembedahan yang dilakukan untuk merawat buasir. Prosedur ini digunakan apabila nod hemoroid luar yang besar muncul. Selalunya, hemorrhoidectomy dilakukan pada tahap patologi yang lebih maju..

Pada peringkat pertama dan kedua penyakit proctologic, ubat diresepkan dengan penggunaan supositoria, salap, prosedur dan tablet. Sekiranya rawatan yang tepat pada masanya tidak tersedia, maka ukuran nod hemoroid meningkat dengan cepat, pesakit bimbang dengan kesakitan berterusan di dubur, pendarahan sengit dari dubur diperhatikan, buang air besar terganggu.

Apabila rawatan invasif dan ambulatori minimum tidak berkesan, teknik pembedahan hemorrhoidectomy digunakan. Untuk mengelakkan komplikasi dan kambuh, perlu mengeluarkan nod hemorrhoidal sepenuhnya.

Sehingga kini, di institusi perubatan, prosedur dijalankan hanya dengan bantuan peralatan moden dan kaedah rawatan yang inovatif. Di klinik proctology swasta "Proctologist 81" anda boleh mengunjungi perkhidmatan hemorrhoidectomy terbuka. Pembedahan dilakukan oleh doktor dari kategori tertinggi yang dapat menyembuhkan penyakit ini walaupun pada tahap lanjut, mengelakkan komplikasi dan memperbaiki keadaan dalam waktu yang singkat.

Prosedur untuk menghilangkan buasir dilakukan dengan menggunakan penyinaran laser, diathermocoagulation, ultrasound. Kaedah rawatan ini selamat dan tidak menyakitkan, tidak mendatangkan rasa tidak selesa..

Hemorrhoidectomy laser

Prosedur yang berkesan dan tidak menyakitkan adalah rawatan buasir dengan laser. Juga disebut pembekuan laser. Terapi minimal invasif. Semasa dijalankan, tisu lembut tidak terluka, organ dalaman yang sihat tidak sakit. Hemorrhoidectomy laser merawat buasir dalaman dan luaran.

Prosedur ini dicirikan oleh eksisi dan kauterisasi nod vena, kapal yang terjejas. Berkesan dengan aliran darah yang terganggu dan dengan peningkatan tekanan di dubur. Sinar inframerah frekuensi tinggi digunakan, yang mengganggu bekalan darah ke kapal. Nodus hemoroid menurun dalam ukuran dan segera hilang.

Selalunya, buasir luar dirawat dengan kaedah ini. Pelbagai persediaan laser digunakan. Tahap pendedahan bergantung pada keadaan pesakit dan ukuran nod hemoroid. Proktologi secara individu memilih tahap gelombang cahaya. Prosedur ini menggunakan inframerah, penjanaan haba dan fokus halus.

Semasa prosedur, pakar perubatan mengubah tetapan peranti, menyesuaikan tahap pendedahan dan kekuatan pancaran inframerah. Hemorrhoidectomy laser digunakan sekiranya terdapat pesakit dengan sejumlah nod hemorrhoidal yang tidak menjalani rawatan pesakit luar. Penyinaran memperluas jangkauan pendedahan terma.

Kebaikan Hemorrhoidectomy Laser

Hemorrhoidectomy laser mempunyai sebilangan ciri yang penting bagi pesakit. Antaranya:

Kekurangan kesakitanSemasa operasi, anestesia dan ubat penahan sakit digunakan, sehingga pesakit tidak merasa tidak selesa. Anestesia selamat dan senang..
Kelajuan prosedurRata-rata, prosedur ini dilakukan selama tiga puluh minit, setelah itu pesakit dapat pulang dan kembali ke gaya hidupnya yang biasa.
Tiada pendedahan kepada tisu lembut yang sihatLaser ditujukan hanya pada kapal yang cacat dan tisu lembut..
KecekapanWalaupun pada peringkat penyakit yang paling maju, prosedur ini berkesan. Risiko kambuh dikurangkan menjadi sifar, dalam kebanyakan kes tidak ada komplikasi selepas pembedahan.
Tiada pemotonganTidak ada sayatan semasa pembedahan. Tidak perlu menjahit, jadi proses pemulihan akan menjadi jangka pendek.
Kekurangan pengaruh termaDengan hemorrhoidectomy laser, tidak ada kesan terma.

Sebagai tambahan, pesakit tidak boleh tinggal selama beberapa hari di hospital. Adalah cukup untuk mengunjungi ahli proktologi setiap hari untuk memantau keadaan luka.

Hemorrhoidectomy Milligan Morgan

Hemorrhoidectomy Milligan-Morgan dilakukan dengan kerap. Sebelum operasi, kawasan yang terkena dirawat dengan ubat antiseptik, garis rambut dikeluarkan. Pesakit diberi enema untuk membersihkan usus. Pencahar kadang-kadang digunakan. Prosedur itu sendiri berlaku dengan cara berikut:

  1. Pesakit diletakkan di sofa dalam keadaan terlentang. Kaki dibentangkan dan diletakkan di atas pendirian khas. Anus dibasmi kuman dengan larutan betadin dan iodonat.
  2. Anestesia tempatan disuntik ke dalam dubur untuk melegakan sensasi yang tidak menyenangkan kepada pesakit. Selaput lendir rektum dirawat dengan disinfektan dan dikeringkan dengan sapuan kering..
  3. Pengapit khas, yang sebelumnya diproses, diperkenalkan di sana. Nod hemorrhoidal dijepit dan ditarik dari dubur. Kaki vaskular simpul ditangkap menggunakan instrumen pembedahan. Neoplasma dilancarkan dengan benang. Selalunya, pisau elektrik digunakan semasa pembedahan..

Dengan campur tangan pembedahan, pendarahan hampir tidak ada, oleh itu, risiko jangkitan adalah sifar.

Semasa operasi ini, saluran darah dibakar, dan tisu yang rosak dipotong dengan teliti. Luka dijahit, sambil mengeluarkan nod hemoroid. Untuk mengelakkan penyempitan dubur, perlu meninggalkan bahagian tisu mukosa. Setelah mengeluarkan kerucut, luka dirawat dengan disinfektan dan ditutup dengan kain kasa. Beberapa jam setelah operasi, turunda dimasukkan ke dalam dubur, yang jenuh dengan salap ubat.

Petunjuk dan kontraindikasi untuk hemorrhoidectomy menurut Milligan-Morgan

Terdapat sebilangan petunjuk perubatan di mana prosedur itu diperlukan. Selalunya, hemoroidektomi dilakukan pada peringkat ketiga dan keempat buasir.

PetunjukKontraindikasi
ketika urat simpul mula berdarah dan jatuh dari dubur. Mereka tidak dapat dikeluarkan dengan terapi invasif minimum..

gatal dan pembakaran berterusan di dubur, gangguan pergerakan usus. Ini mengenai sembelit dan cirit-birit. Pus muncul dalam tinja, kekotoran lendir dan darah.

Kontraindikasi termasuk kehamilan dan tempoh penyusuan. Terapi memberi kesan negatif terhadap keadaan janin, menyebabkan kelahiran awal, keguguran, patologi intrauterin.
Sekiranya buasir selalu dimanifestasikan walaupun dengan rawatan tepat pada masanya, maka ada baiknya melakukan buasir untuk mencegah perkembangan patologi. Campur tangan pembedahan juga diperlukan untuk gabungan bentuk buasir. Teknik ini sesuai untuk rawatan buasir dalaman dan luaran.Dengan virus imunodefisiensi, pembedahan juga tidak dilakukan.
Petunjuk termasuk fisur dubur, fistula, luka pendarahan di dubur.Kontraindikasi juga ialah adanya neoplasma malignan, penyakit Crohn.

Persiapan untuk hemoroidektomi Untuk mengurangkan urat simpul dan menormalkan tekanan di rektum, prosedur Milligan-Morgan dilakukan. Dalam beberapa kes, pembedahan dilarang. Untuk mengetahui sama ada anda boleh menjalankan prosedur sedemikian, anda harus berjumpa doktor.

Sebelum hemorrhoidectomy, pesakit mesti berjumpa dengan proctologist. Seorang pakar perubatan melakukan pemeriksaan awal, melihat dubur untuk mendiagnosis ukuran buasir.

Selepas ini, perlu dilakukan analisis umum mengenai darah, air kencing, tinja. Sekiranya ada keperluan, pesakit dirujuk untuk ujian tambahan. Antaranya, kajian mengenai tahap glukosa dalam darah, kehadiran jangkitan virus dan proses keradangan di dalam badan.

Diagnostik ultrabunyi, radiografi, elektrokardiogram, tomografi yang dikira dan kaedah diagnostik lain dilakukan. Sebelum menjalani pembedahan, anda harus mengikuti diet yang ketat. Dianjurkan untuk mengecualikan minuman manis, goreng, minuman beralkohol, produk tenusu dari diet. Enema diletakkan tepat sebelum pembedahan.

Tempoh selepas operasi

Selepas hemorrhoidectomy, perlu mematuhi peraturan kebersihan diri dan mendengar cadangan proctologist. Setiap hari anda perlu membilas dubur dengan air suam, merawat luka dengan pembasmi kuman. Lawati pembekal penjagaan kesihatan anda setiap hari untuk memantau luka anda..

Untuk mengelakkan komplikasi, hadkan penggunaan produk roti dan gula-gula, kurangkan penggunaan sayur-sayuran yang mendorong penapaian dalam usus. Sayuran ini termasuk kacang polong, kubis, kacang, kekacang. Masukkan produk susu fermentasi diet harian anda yang menormalkan mikroflora usus, makan buah-buahan, buah beri. Penggunaan minuman beralkohol dan berkarbonat dilarang sama sekali..

Selama tujuh hari selepas operasi, menahan diri dari melakukan hubungan seks, dari sauna. Mandi hanya dengan air suam yang tidak menyebabkan keradangan. Pakai seluar dalam yang diperbuat daripada kapas, kerana sintetik memberi kesan buruk kepada keadaan dermis.

Setiap enam bulan sekali, berjumpa dengan proctologist untuk memantau keadaan badan. Sekiranya terdapat keluhan dan gejala yang tidak menyenangkan, lakukan pemeriksaan badan secara menyeluruh secepat mungkin. Buasir akut, yang tidak didiagnosis tepat pada waktunya, berkembang menjadi kronik. Fistula, fisur dubur, dan akibat lain muncul.

Komplikasi selepas hemorrhoidectomy

Jarang sekali, selepas pembedahan, komplikasi diperhatikan. Ini termasuk:

Selepas prosedur, ligatur mungkin keluar, yang menyebabkan pembukaan pendarahan. Kekotoran darah juga muncul dengan kerengsaan membran mukus, jika ligatur tergelincir, pendarahan mungkin terjadi. Juga, darah dapat muncul dengan luka pada selaput lendir dengan tinja.

  1. masalah dengan kencing;

Pengekalan kencing atau inkontinensia muncul dalam beberapa hari pertama selepas pembedahan. Komplikasi ini adalah ciri khas separuh lelaki lelaki. Kateter diletakkan pada pesakit untuk melegakan simptom..

  1. penyempitan dubur;

Sekiranya operasi untuk menjahit luka pembedahan dilakukan oleh pakar bedah yang tidak mahir, maka dubur disempitkan. Untuk menghilangkan masalah menggunakan pengembang khas. Dalam situasi kritikal, pembedahan plastik akan diperlukan.

  1. kegagalan sfinkter dubur;

Masalah ini dikaitkan dengan ubah bentuk dan trauma lapisan otot rektum. Untuk rawatan, ubat penahan sakit dan prosedur digunakan..

Sekiranya tisu lembut dubur cedera, fistula terbentuk. Jangkitan boleh mempengaruhi perkembangan penyakit ini.

Dengan keadaan yang tidak sihat, jangkitan sering berlaku yang mempengaruhi organ dalaman. Keadaan pesakit bertambah buruk. Suhu meningkat, mual dan muntah, kurang selera makan.

Komplikasi timbul sekiranya pakar bedah tidak mematuhi peraturan kebersihan, tidak membasmi kuman alat pembedahan.

Harga hemorrhoidectomy di Moscow

Hemorrhoidectomy di Moscow dilakukan di pusat proktologi swasta Proctologist 81. Harga prosedurnya adalah 13280 rubel. Untuk membuat janji temu dengan proctologist, hubungi +7 (495) 374-03-73. Institusi perubatan terletak di 17 Belozerskaya St. G. Anda akan diberi nasihat oleh doktor terbaik negara yang mendiagnosis penyakit ini walaupun pada peringkat awal dan memberi rawatan yang berkesan dengan harga yang berpatutan.

Persiapan untuk hemorrhoidectomy dan tempoh selepas operasi

Rawatan buasir selalu diberi perhatian. Keperitan, keparahan, dan juga kelazatan masalah mendorong para doktor untuk mencari kaedah rawatan baru dan berkesan. Proctologists telah mengembangkan banyak kaedah untuk menghilangkan penyakit ini pada pelbagai peringkat kursus. Semakin jarang, doktor menggunakan hemorrhoidectomy - apa itu, semakin sedikit pesakit yang tahu. Pengenalan teknologi invasif minimum telah banyak menekan campur tangan pembedahan radikal, tetapi dalam beberapa kes mustahil dilakukan tanpanya.

Baca artikel tersebut

Petunjuk dan batasan

Hemorrhoidectomy adalah penyingkiran tapak vaskular yang diluaskan secara patologi di kawasan rektum dengan pembedahan. Kaedah ini pertama kali dipraktikkan pada tahun 1935 oleh pakar bedah Milligan dan Morgan, yang namanya kemudian dinamakan prosedur. Rawatan pembedahan moden buasir, setelah mengalami beberapa peningkatan, mengekalkan prinsip asas yang dikembangkan oleh para pengasas.

Hemorrhoidektomi terbuka, tertutup dan submucosal diasingkan bergantung pada kaedah operasi..

Rawatan radikal relevan dalam kes berikut:

  1. Tahap 3 dan 4 buasir luaran, dalaman atau gabungan - perubahan pada tisu dalam tempoh ini tidak dapat dipulihkan, menyebabkan kehilangan kekal, trauma pada urat simpul, mencubit, dan pembekuan darah;
  2. penderitaan yang kerap disertai dengan pendarahan - mengabaikan gejala yang berpanjangan membawa kepada perkembangan anemia kekurangan zat besi;
  3. ukuran besar nod hemoroid pada peringkat awal - kerucut besar menyempitkan lumen rektum, menimbulkan kesukaran dengan pergerakan usus, cedera;
  4. kegagalan rawatan terapeutik atau invasif minimum.

Apa itu hemorrhoidectomy pada usia muda, hanya sedikit yang perlu mengetahui - mereka berusaha untuk tidak memberikan rawatan pembedahan kepada pesakit di bawah 40 tahun kerana peratusan kambuh yang tinggi selepas pembedahan. Kaedah konservatif lebih disukai.

Pembuangan buasir dikontraindikasikan dalam keadaan berikut:

  • kehamilan;
  • Penyakit Crohn - kerosakan teruk pada membran dan lapisan submucosal dari semua bahagian usus;
  • proses tumor;
  • keadaan imunodefisiensi;
  • penyakit berjangkit dan keradangan akut, pemburukan sebarang patologi kronik.

Dengan berhati-hati, operasi ini ditetapkan untuk orang yang lemah secara fizikal dan pesakit tua - kapasiti pertumbuhan semula tisu mereka dapat dikurangkan.

Penyediaan dan operasi

Dengan adanya petunjuk dan keputusan positif pesakit, penyediaan pra operasi dijalankan:

  1. ujian darah: umum, untuk jangkitan dan kebekuan; Analisis air kencing; jika terdapat bukti - ultrasound organ perut;
  2. pemeriksaan rektum: pemeriksaan digital dan instrumental;
  3. menyediakan usus untuk pembedahan: mengikuti diet khas. Beberapa hari sebelum operasi, perlu mengeluarkan produk yang merengsakan usus, mengetatkan najis, dan meningkatkan pengeluaran gas. Dari diet anda perlu mengeluarkan semua kekacang, roti coklat, kubis. Ia ditunjukkan untuk mengambil lebih banyak cecair. Pada hari pembedahan, semua makanan dikecualikan. Sehari sebelumnya, enema pembersihan dilakukan;
  4. kawasan di sekitar dubur dicukur dengan teliti.

Anestesia yang digunakan bergantung pada ciri-ciri intervensi dan keadaan kesihatan umum orang yang dikendalikan. Kedua-dua anestesia umum dan serebrospinal (epidural) digunakan, melumpuhkan semua sensasi fizikal di bawah punggung bawah, tetapi membuat orang sedar. Kaedah kedua anestesia lebih disukai dengan patologi kardiovaskular yang ada..

Pesakit diletakkan di kerusi proktologi dalam kedudukan terlentang, kaki dipasang pada sokongan khas. Doktor mengembang dubur dan memasukkan anoskop, memberikan akses ke lokasi operasi. Semasa campur tangan, ia mengeluarkan dan memperbaiki buasir dengan pengapit khas, menyekat aliran darah ke dalamnya. Pangkal (kaki) simpul dijahit dengan catgut, benang yang dapat diserap yang memisahkan tisu yang berubah secara patologi dari permukaan yang sihat. Jahitan itu ditumpangkan dalam bentuk angka lapan. Kemudian nod hemoroid dikeluarkan sepenuhnya - dikeluarkan dengan pisau bedah atau pisau elektrik. Instrumen pembedahan terakhir mempromosikan pembekuan serentak, menghaluskan tepi saluran potong. Ini mengurangkan risiko kehilangan darah besar dan perkembangan jangkitan pada luka. Kesimpulannya, bidang pembedahan dirawat dengan antiseptik. Selama beberapa jam, pelapisan salap diletakkan di dalam dubur, kawasan dubur ditutup dengan kain steril.

Hemorrhoidektomi terbuka dan tertutup

Hemoroidektomi terbuka melibatkan ketiadaan jahitan pada luka pasca operasi. Penyembuhan tisu berlaku secara semula jadi.

Tempoh pemulihan yang lama sekitar 6 minggu, kesakitan teruk, dan bahaya jangkitan permukaan luka adalah sebab perkembangan hemorrhoidectomy tertutup. Buat pertama kalinya, kaedah operasi ini digunakan oleh pakar bedah Ferguson pada tahun 50-an. Dengan campur tangan tertutup, semua peringkat operasi dilakukan dengan cara yang serupa, dan setelah pemotongan simpul hemoroid, tepi luka dijahit. Sekiranya terdapat beberapa nod, bahagian mukosa semestinya tersisa di antara jahitan. Ketiadaan luka terbuka di rektum tidak memerlukan penyumbatan, saliran, mempercepat proses penyembuhan, memendekkan masa pemulihan.

Hemorrhoidectomy submucosal agak berbeza dari yang biasa dan kaedah yang lebih lembut. Teknik operasi melibatkan penyingkiran nod melalui sayatan kecil pada membran rektum dengan pemeliharaan mukosa berikutnya. Jenis rawatan ini digunakan lebih jarang daripada yang lain, kerana lebih kompleks dan memerlukan pemantauan pasca operasi yang sangat berhati-hati..

Semua jenis hemorrhoidectomy mempunyai kelebihan dan kekurangannya. Hasil rawatan positif:

  • penghapusan lengkap nod hemorrhoidal;
  • pemulihan rektum;
  • risiko rendah kambuh.

Komplikasi

Kelemahan utama pembedahan adalah tempoh pemulihan yang agak menyakitkan dan perkembangan akibat negatif. Komplikasi selepas hemoroidektomi termasuk:

  • pendarahan - kemungkinan semasa operasi dan selepasnya. Sebabnya mungkin hemostasis yang lemah, perbezaan jahitan, regangan semasa buang air besar;
  • pembentukan fistula rektum, abses, hematoma atau fisur dubur kerana jahitan yang tidak betul, jangkitan pada tapak reseksi nod. Kadang-kadang diperlukan operasi kedua untuk menghilangkan patologi;
  • pengekalan kencing - mungkin disebabkan oleh penyumbatan, memampatkan uretra. Ia berkembang pada lelaki;
  • penyempitan dubur kerana pengecutan jahitan. Untuk mengelakkan komplikasi ini, selepas pembedahan, pembesaran perubatan atau plastik.

Kesakitan selepas pembedahan cukup ketara pada kebanyakan pesakit - kawasan rektum tepu dengan ujung saraf, dan sebarang kecederaan dirasakan dengan sangat teruk. Untuk mengurangkan rasa tidak selesa, analgesik dan ubat penahan sakit digunakan..

Pada hari pertama selepas hemoroidektomi, anda tidak boleh makan makanan - kawasan usus yang cedera belum bersedia untuk buang air besar. Pada hari-hari berikutnya, bijirin separa cair, sup sayur tumbuk, dan jeli dibenarkan. Makanan mesti pecahan, anda perlu makan dengan kerap dan sedikit demi sedikit. Untuk mengelakkan pembentukan najis padat, diet harus mengandungi cukup serat dan produk tenusu. Untuk tujuan yang sama, anda perlu minum sekurang-kurangnya 6 gelas cecair setiap hari. Setiap kali selepas ke tandas, luka selepas operasi dibasuh dengan larutan antiseptik..

Sekiranya perlu, julap diresepkan untuk mencegah sembelit dan mencegah kesakitan semasa buang air besar.

Sedikit demi sedikit, senarai hidangan dapat dikembangkan dengan menambahkan daging dan ikan tanpa lemak, roti gandum, telur, buah-buahan dengan daging lembut. Serat kasar, asam, makanan pedas, termasuk buah sitrus, buah beri, cendawan, kacang, kacang, kacang polong, lobak, kubis, mustard, lada, cuka, dilarang.

Pemakanan diet adalah prasyarat tanpa mustahil pemulihan sepenuhnya. Makanan tidak boleh menyebabkan aliran darah yang berlebihan dan menimbulkan kerengsaan usus, dan tinja yang terbentuk tidak boleh meregang dan mencederakan dindingnya. Kekangan harus sentiasa dipatuhi.

Selepas 8-10 hari, kajian mengenai keadaan rektum dilakukan dan, jika berjaya, pesakit dikeluarkan.

Selama beberapa minggu selepas operasi, berhati-hati diperlukan semasa latihan fizikal: anda tidak boleh berjongkok, menegangkan otot perut, mengangkat atau menggerakkan berat badan.

Hemorrhoidectomy (penyingkiran nod hemorrhoidal): petunjuk, kelakuan

Pengarang: Averina Olesya Valerievna, calon sains perubatan, ahli patologi, guru pat jabatan. anatomi dan fisiologi patologi, untuk Operasi.Info ©

Pembedahan untuk membuang buasir dianggap salah satu yang paling kerap berlaku dalam proktologi. Ini tidak menghairankan, kerana penyakit itu sendiri tersebar luas di kalangan penduduk dewasa di kebanyakan negara di dunia. Pesakit dengan buasir cuba mengelakkan pembedahan menggunakan kaedah rawatan yang konservatif. Dalam banyak kes, pendekatan ini dibenarkan sepenuhnya, kerana sebarang operasi membawa risiko tertentu, dan lebih-lebih lagi, intervensi vaskular.

Namun, kebiasaannya rawatan konservatif, bersama dengan diet dan rejimen, tidak lagi membawa kelegaan, urat simpul mencapai ukuran besar, jatuh dan trombosa, dan pesakit mengalami kesakitan yang luar biasa dan terpaksa meninggalkan gaya hidupnya yang biasa.

Apabila rawatan pembedahan menjadi satu-satunya cara untuk menghilangkan buasir, pakar proktologi pakar menilai keadaan pesakit dan memilih kaedah terbaik untuk menghilangkan urat simpul. Di bawah ini kita akan cuba memahami petunjuk dan kaedah pembedahan buasir.

Petunjuk untuk menghilangkan buasir

Semasa merancang rawatan pembedahan, perlu menimbang faedah dan risiko operasi yang diharapkan, indikasi yang terhad, walaupun dalam proktologi hemorrhoidectomy hampir merupakan frekuensi pertama di antara semua intervensi.

Penyingkiran nod hemoroid pada pesakit tua yang menderita hipertensi, diabetes, kolitis dan sembelit, tidak hanya boleh berisiko, tetapi juga tidak selalu dibenarkan. Pada kebanyakan pesakit, terapi konservatif, kebersihan dan diet yang rasional memberikan hasil yang baik sehingga keperluan pembedahan mungkin hilang.

Petunjuk untuk hemorrhoidectomy adalah:

  • Penyakit peringkat 4; buasir 3 darjah - dengan peningkatan nod yang ketara.
  • Prolaps urat hemoroid pada setiap pergerakan usus.
  • Perkembangan anemia kerana pendarahan berulang.
  • Kekurangan hasil terapi konservatif.
  • Trombosis Buasir.

Keadaan umum pesakit dan adanya patologi yang berbeza (fisur dubur, fistula, polip di rektum), usia pesakit, dan lain-lain selalu diambil kira. Contohnya, pembedahan mungkin dikontraindikasikan untuk wanita hamil, dan orang tua mungkin perlu disiapkan dengan teliti.

Sebagai tambahan kepada indikasi, terdapat kontraindikasi terhadap pembedahan pembuangan nod hemoroid, khususnya, penyakit akut atau pemburukan penyakit kronik usus besar, tumor ganas, patologi organ dalaman yang teruk, penyakit berjangkit akut, pelanggaran pembekuan darah. Dalam kes ini, operasi perlu menunggu.

Persediaan untuk hemorrhoidectomy

Apa-apa jenis hemorrhoidectomy tidak berlaku untuk operasi perut, dan selalunya hanya anestesia tempatan yang mencukupi, namun persiapan pra operasi pesakit tidak kehilangan kaitannya dengan ini. Penting untuk mencegah komplikasi berjangkit, pendarahan pada awal pasca operasi, dan juga untuk mempersiapkan rektum itu sendiri untuk pembedahan.

Sebelum rawatan yang dirancang, jumlah minimum pemeriksaan yang diperlukan harus dilakukan: ujian darah umum dan biokimia, urinalisis, ujian sifilis, HIV, hepatitis, koagulogram. Menurut petunjuk - ultrasound organ perut. Pemeriksaan mandatori dan pemeriksaan digital rektum, anoskopi, dalam beberapa kes - sigmoidoscopy.

Perhatian khusus harus diberikan kepada diet, yang menentukan perjalanan masa pasca operasi berikutnya. Sebelum operasi yang dirancang, anda harus meninggalkan makanan yang menyebabkan pembentukan gas dan pembentukan najis yang berlebihan, dan keutamaan harus diberikan kepada produk tenusu, telur, roti putih. Di samping itu, anda perlu minum lebih banyak cecair..

Pada malam operasi dan pada hari intervensi, enema pembersihan ditunjukkan, yang boleh diganti dengan ubat khas yang membersihkan usus (fortrans). Pada ketika ini, jika pesakit mengambil ubat pengencer darah, ubat tersebut harus dibatalkan.

Operasi klasik untuk menghilangkan buasir dilakukan di bawah anestesia umum, pesakit berbaring di punggungnya, dan bahagian bawah kaki dipasang pada sokongan khas. Pakar bedah asing sering melakukan operasi dengan pesakit di perut, kerana ini meningkatkan aliran darah vena dari plexus yang membesar, yang memudahkan proses penyingkirannya..

Sebagai persiapan untuk intervensi invasif yang minimum, prosedur yang sama diperlukan seperti untuk hemoroidektomi radikal, tetapi kemasukan ke hospital biasanya tidak dilakukan, dan pesakit dirawat secara rawat jalan dan mungkin pulang pada hari yang sama..

Jenis pembedahan pembuangan urat hemoroid

Setakat ini, kaedah radikal yang paling berkesan untuk menghilangkan buasir telah diakui sebagai hemorrhoidectomy Milligan-Morgan klasik dan reseksi mukosa rektum dengan kaedah Longo. Masing-masing mempunyai kelebihan dan kekurangan, tetapi jenis intervensi pertama lebih biasa, walaupun operasi Longo dapat menandinginya..

Operasi Milligan-Morgan telah mengalami banyak pengubahsuaian dan terus bertambah baik. Intinya adalah penghapusan kedua-dua nod hemoroid luaran dan dalaman setelah memusingkan pedikel vaskular. Pada awal operasi, pakar bedah mengeluarkan kulit kawasan dubur dan mukosa rektum di atas pleksus vena yang melebar, kemudian membalut urat dan mengeluarkannya. Akhirnya, dinding usus terpaku pada tisu yang mendasari, dan luka di dinding organ boleh dijahit atau dibiarkan terbuka. Pendekatannya bergantung pada pengalaman dan pilihan pakar bedah, ia tidak mempunyai perbezaan mendasar bagi pesakit.

Peringkat operasi merangkumi analgesia dan pengembangan saluran dubur, rawatan mukosa usus dengan disinfektan, dan pengeringan dengan kapas. Urat hemoroid dikeluarkan dalam urutan tertentu. Pakar bedah, membayangkan jam tangan, pertama menangkap "lebam" yang terletak pada pukul tiga, kemudian pada pukul tujuh dan sebelas. Setelah memegang simpul dengan penjepit, doktor menjahitkan kakinya dan memotongnya. Sebaiknya gunakan pisau elektrik, yang menyebabkan trauma minimum dan tidak menyebabkan pendarahan. Setelah mengeluarkan simpul, luka dijahit dan dirawat dengan antiseptik.

Selepas hemorrhoidectomy klasik, beberapa doktor memasang rektum, tetapi ini menyumbang kepada penampilan kesakitan dan pengekalan kencing, jadi kebanyakan pakar tidak melakukan pemasangan. Untuk mengekalkan kepekaan di zon anus dan untuk mengelakkan penyempitan saluran dubur, selaput lendir kulit tertinggal di kawasan luka.

Operasi Morgan-Milligan agak trauma dan memerlukan anestesia umum, yang bermaksud bahawa persiapan untuknya mesti teliti dan serius. Kelebihannya dianggap keupayaan untuk mengeluarkan bukan sahaja simpul varikos dalaman tetapi juga luaran.

Pilihan lain untuk rawatan pembedahan buasir adalah campur tangan oleh pakar bedah Itali Longo, yang mencadangkan untuk menyeberangi mukosa rektum dan saluran darah yang membawa darah ke nod hemoroid, secara bulat, menghilangkan kehilangan vena. Operasi Longo boleh menjadi alternatif untuk hemorrhoidectomy klasik dan berjaya digunakan di Barat, tetapi di Rusia ia hanya dilakukan sekitar lima tahun yang lalu.

Operasi Longo lebih lembut daripada hemorrhoidectomy klasik, kerana bahagian kecil membran mukus dilindungi, dan simpul tidak dipotong, tetapi ditarik ke atas dan diperbaiki. Aliran darah ke urat berkurang, dan secara beransur-ansur digantikan oleh tisu penghubung. Untuk menjahit selaput lendir di tempat reseksi, titanium titanium digunakan, yang digunakan menggunakan stapler khas.

Pembedahan Longo memakan masa kira-kira 15 minit, dan anestesia tempatan cukup untuknya. Pencerobohan rendah, tetapi kesan terapeutik yang sangat baik, kebarangkalian komplikasi dan kekambuhan yang rendah menjadikannya lebih baik pada pesakit tua, orang dengan patologi yang teruk.

Walaupun terdapat kelebihan yang tidak diragukan lagi, penghapusan nod hemoroid dengan kaedah Longo mempunyai beberapa kekurangan, termasuk kemustahilan untuk mengeluarkan urat melebar yang terletak di luar, keperluan untuk memantau pesakit sekurang-kurangnya seminggu setelah operasi. Di samping itu, kerana jangka masa penggunaan operasi ini agak pendek, masih mustahil untuk menilai akibat rawatan jangka panjang.

Sebagai tambahan kepada jenis hemoroidektomi yang dijelaskan, di gudang doktor moden terdapat juga kaedah invasif minimum untuk memerangi penyakit ini, yang dapat digunakan baik dengan buasir dalaman dan dengan pembentukan nod luaran:

  • Rawatan laser;
  • Rawatan gelombang radio;
  • Deserterisasi;
  • Ligasi;
  • Sklerosis dan trombektomi.

Eksisi laser nod hemoroid sangat berkesan. Kelebihan kaedah tersebut adalah kelajuan prosedur, pemulihan cepat, kesakitan rendah. Untuk rawatan laser, anestesia tempatan digunakan, dan setelah beberapa jam pesakit dapat pulang.

Terapi gelombang radio melibatkan pemisahan nod menggunakan pisau radio (Surgitron apparatus). Di bawah anestesia tempatan, doktor menghilangkan vena varikos. Kelebihan kaedah rawatan ini yang tidak diragukan adalah ketiadaan kontraindikasi yang hampir lengkap. Prosedurnya cepat, ia tidak merosakkan tisu sekitar usus dan dubur, yang bermaksud bahawa kemungkinan parut dan pendarahan dikurangkan menjadi sifar.

Desarterisasi adalah kaedah baru untuk memerangi buasir, yang terdiri dalam "mematikan" aliran darah melalui arteri rektum. Pada masa yang sama, pleksus vena yang melebar runtuh, penurunan jumlahnya dan digantikan dengan tisu penghubung dari masa ke masa. Pesakit hanya memerlukan beberapa hari untuk pulih, dan prosedur itu sendiri tidak menyakitkan.

Ligasi adalah cara lembut yang paling popular untuk menangani buasir, apabila cincin lateks diletakkan pada urat varikos menggunakan alat khas. Selepas kira-kira seminggu, "benjolan" buasir ditolak bersama dengan cincin seperti itu, tanpa menimbulkan kesulitan yang besar bagi pesakit. Ligasi yang dilakukan mengikut petunjuk mengelakkan hemoroidektomi pada sebahagian besar pesakit.

Sklerosis adalah kaedah yang banyak digunakan untuk memerangi urat varikos di mana-mana lokasi; rektum tidak terkecuali. Bahan khas dimasukkan ke dalam nod hemorrhoidal, menyebabkan mereka "melekat bersama" dan sklerosis.

Selalunya, penyakit ini berlanjutan dengan trombosis urat hemoroid, yang menyebabkan kesakitan teruk dan memerlukan rawatan wajib. Salah satu pilihan untuk operasi invasif minimum dalam kes seperti itu adalah trombektomi, apabila kumpulan darah dikeluarkan dari urat dengan menggunakan laser atau pisau radio. Prosedur ini dilakukan di bawah anestesia tempatan berdasarkan pesakit luar. Di samping itu, dengan cara ini, simpul buasir luaran dapat dikeluarkan pada setiap tahap penyakit jika menyebabkan ketidakselesaan pada pesakit, tetapi tidak ada petunjuk untuk pemotongan radikal mereka.

Pendekatan invasif minimum untuk rawatan buasir digunakan pada 80% pesakit di Eropah dan Amerika Syarikat, sementara di Rusia tiga perempat pesakit menjalani pembedahan radikal. Prosedur invasif minimum dilakukan pada peringkat awal penyakit, dan trombosis simpul, pembentukan fisur dubur, proses keradangan akut dan kronik di rektum dan perineum boleh menjadi kontraindikasi kepada mereka..

Selepas operasi...

Tempoh pasca operasi biasanya berjalan dengan selamat, tetapi keperluan untuk membuang air besar dan memastikan rasa sakit dalam proses ini dapat menimbulkan kesulitan yang besar. Pada hari pertama selepas campur tangan, penampilan najis sangat tidak diingini, kerana boleh menyebabkan kesakitan dan trauma yang teruk pada luka pasca operasi, dan untuk mengelakkan ini, penolakan makanan sepenuhnya ditunjukkan sambil mengekalkan rejimen minum yang baik.

Dari hari kedua, makanan diperkenalkan secara beransur-ansur yang tidak menyumbang kepada kerengsaan usus dan pembentukan najis padat: sup ringan, bijirin, produk tenusu. Pastikan minum dengan banyak. Dalam beberapa hari pertama, banyak pesakit mengalami kesakitan yang teruk, untuk penghapusan analgesik yang mana. Untuk mempercepat penyembuhan rektum, mandi dilakukan dengan larutan kalium permanganat yang lemah, merebus bunga chamomile. Rawatan ubat terdiri daripada penggunaan salap dan supositoria dengan methyluracil, yang meningkatkan proses pertumbuhan semula..

Untuk mengelakkan kemungkinan pengekalan kencing, mereka tidak memasang rektum setelah campur tangan, dan pesakit disarankan untuk menggunakan jumlah cecair yang mencukupi. Komplikasi ini sering berlaku pada lelaki dan sering memerlukan pengenalan kateter kencing untuk mengosongkan pundi kencing. Kekejangan rektum sfinkter membantu menghilangkan krim dengan nitrogliserin.

Pesakit mesti melakukan semua prosedur kebersihan yang diperlukan, yang akan diberitahu oleh kakitangan klinik kepadanya, dan tidak mengabaikan pakaian dan pemeriksaan. Diet selepas pembedahan harus mengandungi cukup serat untuk meringankan najis. Anda perlu mengosongkan usus anda sebaik sahaja keinginan seperti itu timbul, tetapi anda tidak boleh tinggal di tandas terlalu lama, tekan atau tertekan. Pencahar boleh ditetapkan jika perlu..

Tidak peduli seberapa keras pakar bedah mencuba, tidak selalu mungkin untuk mengelakkan kesan buruk dari operasi. Antaranya, kemungkinan besar:

  • Pendarahan, yang mungkin berkaitan dengan jahitan saluran darah yang tidak lengkap, ligatur tergelincir;
  • Stenosis saluran dubur, yang timbul pada akhir pasca operasi, untuk memeranginya menggunakan dilator khas atau bahkan pembedahan plastik;
  • Proses berjangkit dan radang, penyembuhan luka sekiranya tidak mematuhi peraturan asepsis dalam proses rawatan;
  • Kambuh, kemungkinannya berlanjutan dengan sebarang jenis rawatan pembedahan.

Rawat inap untuk rawatan radikal memakan masa sekitar 7-10 hari, setelah itu mereka mengeluarkan jahitan, memeriksa rektum dan, jika semuanya baik-baik saja, biarkan mereka pulang. Satu dan tiga minggu selepas hemoroidektomi, pemeriksaan digital usus adalah wajib untuk mengecualikan pembentukan penyempitan lumen organ dan untuk memantau hasil rawatan.

Pemulihan selepas pembedahan memakan masa sekitar 2 minggu, tetapi pemulihan setelah pembuangan buasir tidak terhad pada masa yang dihabiskan di hospital. Untuk menyatukan kesan positif rawatan dan pencegahan kambuh, yang risikonya tetap terlepas dari tahap penyakit dan jenis operasi, pesakit harus terus memantau keadaan rektum, mengikuti beberapa peraturan:

  • Jangan mengangkat berat;
  • Adalah perlu untuk mengecualikan aktiviti fizikal dengan ketegangan perut;
  • Sekiranya boleh, elakkan duduk atau berdiri lama;
  • Menormalkan diet;
  • Berikan aktiviti fizikal yang mencukupi.

Nutrisi dan pergerakan adalah perkara pertama yang harus ditanggung oleh pesakit yang tidak boleh menahan secawan kopi atau sebiji coklat. Hidangan pedas, banyak rempah, alkohol, coklat, perapan dan daging asap, kopi dan minuman berkarbonat harus dikecualikan daripada diet. Mana-mana produk ini boleh menyebabkan pemburukan buasir. Sebagai tambahan kepada produk yang memprovokasi penyakit ini, anda perlu membuang dari penggunaan yang menyumbang kepada sembelit (tepung dan gula-gula, pertama sekali).

Sekiranya kerana sifat aktiviti profesional tidak mungkin untuk mengelakkan duduk lama, maka bila mungkin, anda harus berehat sebentar, bangun dan berjalan. Berjalan adalah cara yang baik untuk mencegah kambuh..

Kos rawatan pembedahan buasir bergantung pada kaedah dan skop operasi. Mengeluarkan kos satu simpul dari 7000 rubel, mencapai 15-16 ribu di klinik individu, ligasi - 6000, sclerotherapy - 5000 rubel. Mungkin rawatan percuma, tetapi dalam kes ini, pesakit mungkin menghadapi keperluan untuk menunggu giliran. Pesakit yang diberi rawatan mendesak untuk pendarahan besar atau trombosis nod, rawatan dilakukan secara percuma di hospital pembedahan.

Ulasan pesakit bergantung pada kualiti operasi, sama ada rawatan radikal atau invasif minimum. Sudah tentu, peningkatan pesat dan pemulihan awal dengan teknik lembut adalah pengalaman terbaik. Dalam banyak aspek, pendapat pesakit yang menjalani hemoroidektomi ditentukan oleh kelayakan dan kemahiran pakar bedah, yang bergantung kepada kemungkinan komplikasi dalam tempoh selepas operasi. Sekiranya pakar bedah melakukan penyingkiran buasir secara kualitatif, maka dia akan benar-benar dipanggil doktor dari Tuhan, dan emosi yang tidak menyenangkan pada hari-hari awal yang berkaitan dengan kesakitan dan kesukaran membuang air besar akan segera diganti dengan rasa syukur kerana menyingkirkan penyakit ini.

Apa itu hemorrhoidectomy??

Bagi sebilangan pesakit, satu-satunya cara untuk merawat penyakit proctologic yang halus adalah hemorrhoidectomy. Biasanya, pesakit sehingga yang terakhir tidak mahu menghubungi pakar, mengabaikan terapi ubat. Doktor menetapkan pembedahan hanya pada peringkat 3 dan 4 perkembangan penyakit ini. Apa yang perlu anda ketahui mengenai rawatan pembedahan buasir? Apa kesannya? Adakah pembedahan adalah kaedah yang berkesan dan selamat untuk menyingkirkan penyakit yang menyakitkan?

Prestasi tinggi atau amalan ketinggalan zaman?

Walaupun ahli koloproktologi semakin menggunakan kaedah rawatan invasif minimum, hemorrhoidectomy menurut Milligan Morgan sering diresepkan kepada pesakit yang menderita prolaps dan pembengkakan buasir. Campur tangan pembedahan seperti itu ditemui pada pertengahan 30-an abad yang lalu. Kaedah ini berdasarkan pemisahan nod yang meradang. Sebagai tambahan untuk menghilangkan gejala penyakit dengan cepat dan kos prosedur yang rendah, operasi secara praktikal tidak mempunyai kelebihan. Sekurang-kurangnya, beberapa doktor dan lebih daripada separuh pesakit yang menjalani rawatan sedemikian mengatakan demikian..

Hemorrhoidectomy Milligan Morgan sering mengakibatkan kambuh penyakit dalam 5 tahun pertama pembedahan. Node baru mula terbentuk di sekitar seperempat pesakit.

Terdapat banyak kelemahan untuk operasi. Pertama, perlu diperhatikan tempoh tinggal di hospital. Rata-rata, pesakit menghabiskan masa sekitar 5-7 hari di hospital. Walaupun intervensi pembedahan ini berlangsung tidak lebih dari 20-30 minit, pesakit harus berada di bawah pengawasan perubatan yang ketat selama beberapa hari, sentiasa menukar pakaian dengan komposisi bakteria.

Kedua, pembedahan hanya diresepkan untuk buasir luar. Bentuk dalaman penyakit ini dirawat dengan kaedah invasif minimum. Ketiga, mustahil untuk tidak menyebutkan kesakitan yang kuat. Mereka menyeksa pesakit selama hampir keseluruhan tempoh selepas operasi. Analgesik yang kuat biasanya digunakan untuk menghilangkan rasa sakit. Dan tolak terakhir operasi Milligan-Morgan adalah kecacatan. Pesakit berjaya kembali ke cara hidup biasa mereka hanya setelah 2–4 minggu, dan jika komplikasi dikenal pasti, proses pemulihan dapat berlanjutan selama berbulan-bulan.

Selepas operasi, pesakit tidak hanya perlu mengikuti diet khas, tetapi juga mengambil julap lembut, menahan diri dari sebarang aktiviti fizikal, membatasi pengambilan cecair (terutamanya pada beberapa hari pertama dari saat campur tangan pembedahan).

Apabila prosedur diperlukan?

Doktor jarang menetapkan hemorrhoidectomy kepada pesakitnya, cuba "memujuk" mereka dengan kaedah rawatan yang lebih lembut. Walau bagaimanapun, dalam beberapa kes, prosedur seperti itu dapat membantu mengelakkan komplikasi serius dan juga kematian. Operasi Milligan - Morgan ditetapkan dalam kes berikut:

  1. Dalam bentuk penyakit yang teruk. Buasir luar pada tahap 4 tidak dapat disembuhkan dengan ubat atau menggunakan kaedah invasif minimal. Nod hemoroid pada tahap ini membengkak dengan kuat, menyebabkan siksaan yang tidak dapat dibayangkan kepada pesakit, berdarah, melambung, dan tidak digalakkan meluruskan rongga mereka kerana sensasi yang tidak menyenangkan dan kemungkinan pecahnya yang tinggi..
  2. Dengan perkembangan anemia. Pendarahan dubur, yang cenderung meningkat ketika penyakit ini berkembang, akhirnya boleh mengakibatkan anemia. Penyakit ini tidak hanya mempengaruhi imuniti pesakit, tetapi juga boleh menyebabkan proses keradangan yang serius, kematian.
  3. Dengan buasir gabungan. Buasir gabungan adalah berbahaya kerana walaupun dengan teliti membran mukus dan tisu lembut, sukar bagi doktor untuk mencari sempadan antara nod hemoroid dalaman dan luaran. Sekiranya kaedah rawatan tradisional, misalnya, ubat-ubatan, tidak membawa kelegaan, maka campur tangan pembedahan ditetapkan.
  4. Dengan tidak berkesannya kaedah invasif minimum. Dalam beberapa kes, pesakit yang telah mengalami kaedah rawatan invasif minimum, sekali lagi mendapati diri mereka pada temujanji proctologist. Sebilangan pesakit mempunyai risiko peningkatan trombosis, sementara yang lain mengadu pertumbuhan buasir baru. Dalam kes sedemikian, hanya pembedahan pembuangan urat yang meradang yang akan membantu..

Selalunya, hemorrhoidectomy diresepkan kepada pesakit yang matang..

Namun, sebagai tambahan kepada petunjuk untuk prosedur, perlu diingat mengenai situasi ketika operasi harus ditinggalkan. Prosedur tidak digalakkan:

  • Pada usia muda;
  • semasa kehamilan dan penyusuan;
  • dengan penyakit Crohn;
  • Pesakit positif HIV;
  • di hadapan barah.

Sebilangan besar doktor berpendapat bahawa operasi terbaik adalah yang belum dilakukan. Itulah sebabnya para proktologi menasihatkan untuk mengikuti diet, melakukan senaman khas untuk menguatkan otot pelvis, memantau kebersihan kawasan perianal, menggunakan ubat yang ditetapkan.

Prosedur Operasi

Sebelum melakukan hemorrhoidectomy, pesakit mesti diuji, membersihkan usus, dan pada hari pembedahan, menahan diri dari mengambil cecair dan makanan. Prosedur itu sendiri dijalankan di bawah anestesia, jenisnya dipilih secara individu untuk setiap pesakit. Ada yang lebih baik menyuntik ubat penahan sakit ke zon coccygeal. Walau bagaimanapun, kaedah anestesia ini tidak digalakkan untuk orang yang menderita osteochondrosis tulang belakang lumbar atau mengalami kecederaan serius di kawasan ini..

Setelah itu, pesakit diletakkan di kursi khas, zon perianal dan bahagian rektum dirawat dengan larutan antiseptik, dan pengembang dimasukkan ke dalam dubur. Kemudian doktor mengambil simpul yang meradang, meletakkan jahitan dari benang khas di kakinya. Bahan dari mana benang dibuat memberikan lekatan yang dapat dipercayai dari tisu yang dipotong, dan juga sifat yang dapat diserap sepenuhnya dalam sebulan dari tarikh operasi..

Ketika kaki buasir yang meradang dijahit, "benjolan" itu sendiri dikeluarkan dengan pisau bedah atau pisau elektrik. Selepas ini, pakar bedah koloproktologi dapat membiarkan luka terbuka dengan menggunakan pembalut dengan salap bakteria di atasnya, atau tisu lembut dapat dijahit sedikit. Pada akhir prosedur, pesakit menunggu selama 4-7 hari selepas operasi, di mana perlu untuk menjaga kemandulan luka segar dan mengelakkan komplikasi.

Ngomong-ngomong, komplikasi selepas pembedahan Milligan-Morgan boleh menjadi sangat pelbagai. Selalunya, pesakit mengadu edema yang teruk selepas hemoroidektomi, sakit dan hematoma, yang untuk waktu yang lama tidak dapat dihentikan dengan ubat. Selalunya pesakit mengalami kesukaran untuk membuang air kecil dan buang air besar, namun yang terakhir cenderung berasal dari psikosomatik (takut mengalami serangan sakit yang lain). Sekiranya prinsip kemandulan tidak dipatuhi, risiko proses keradangan dan berjangkit meningkat. Itulah sebabnya mengapa doktor mengesyorkan agar mengikuti cadangan selepas menjalani pembedahan, mematuhi diet terapeutik dan melaporkan kemerosotan kesihatan.

Ciri-ciri hemorrhoidectomy: 3 modifikasi utama prosedur dan petua pemulihan

Walaupun terdapat banyak teknik invasif minimum untuk merawat buasir dan kecekapannya yang tinggi, dengan bentuk yang maju, campur tangan pembedahan tetap diminati. Salah satu kaedah radikal adalah hemorrhoidectomy, yang sangat berkesan dan mempunyai risiko kambuh yang rendah. Operasi ini membolehkan anda menghilangkan semua gejala yang tidak menyenangkan yang berkaitan dengan penyakit ini, termasuk kesakitan. Bagaimana hemorrhoidectomy Milligan Morgan dilakukan dan bagaimana perbezaan pendekatan operasi ini?

Apa itu hemorrhoidectomy??

Lebih banyak maklumat mengenai jenis dan ciri utama operasi pembuangan buasir boleh didapati dalam artikel proctologist kami.

Kami juga mengesyorkan agar anda mempelajari kajian terperinci mengenai prinsip dan ciri penghapusan buasir.

Anda akan mengetahui bagaimana deserterisasi nod hemoroid dilakukan, apa kelebihan dan kekurangannya daripada bahan penulis kami.

Dalam kes apa yang diperlukan tromboektomi buasir, apakah petunjuk dan kontraindikasi untuk pembedahan ini, pakar kami akan memberitahu.

Inti dari hemorrhoidectomy diwakili oleh penyingkiran radikal nod hemorrhoidal yang bermasalah dengan ligasi saluran darah berikutnya. Operasi ini dianggap klasik selama bertahun-tahun, tetapi prosedurnya bukan termasuk dalam kategori invasif, oleh itu, tempoh selepas operasi boleh menjadi agak rumit dan menyakitkan..

Operasi ini pertama kali dilakukan pada tahun 1937 oleh doktor Morgan dan Milligan, yang menghormati prosedur tersebut. Pada tahun-tahun berikutnya, teknik ini diperbaiki oleh banyak pakar bedah dan sekarang dapat dibuka dan ditutup.

Hemoroidektomi terbuka adalah teknik awal klasik di mana jahitan pada luka tidak bertindih. Dengan operasi tertutup untuk menghilangkan buasir, langkah terakhir adalah menjahit.

Petunjuk untuk pelantikan

Pendekatan rawatan yang dipertimbangkan dianggap sebagai kaedah radikal dan terakhir, yang disarankan untuk digunakan dalam kes berikut.

  1. Kehadiran nod luaran dan dalaman dengan buasir tahap 3-4.
  2. Kehadiran penyakit bersamaan dalam sejarah, termasuk kriptitis, polip dubur, fistula pararektal atau fisur rektum.
  3. Ketidakberkesanan ubat yang dijalankan sebelumnya dan rawatan invasif minimum.
  4. Buasir dalaman pada peringkat 3-4, yang disertai dengan prolaps nod masalah.
  5. Trombosis berulang selepas teknik invasif minimum.
  6. Risiko pendarahan tinggi dan nekrosis nod dengan buasir terjejas.
  7. Pendarahan rektum yang kerap dan banyak yang boleh menyebabkan anemia.

Kontraindikasi untuk pembedahan Milligan

Antara kontraindikasi tradisional untuk hemorrhoidectomy tertutup dan terbuka, perlu diketengahkan:

  • masalah pembekuan;
  • tempoh kehamilan;
  • patologi onkologi yang mungkin tidak berkaitan dengan proktologi;
  • keradangan di dubur atau usus;
  • Penyakit Crohn;
  • patologi imunodefisiensi.

Persiapan untuk pembedahan

Pemeriksaan klinikal minimum diperlukan sebelum pembedahan. Antaranya:

  • ujian pembekuan darah;
  • ujian biokimia, am dan klinikal air kencing dan darah;
  • X-ray paru-paru dan ECG semasa menggunakan anestesia umum;
  • sigmoidoscopy dan anoscopy (kecuali kesakitan akut di rektum);
  • kolonoskopi video (untuk pesakit yang berumur lebih dari 50 tahun, jika operasi dirancang);

Diet persediaan memerlukan meminimumkan penggunaan makanan berserat tinggi. Sarapan dan makan tengah hari ringan dibenarkan sehari sebelum prosedur yang akan datang. Makanan terakhir harus dilakukan 15 jam sebelum pembedahan, dan pengambilan air dalam 22 jam.

Dilarang meminum air kurang dari 8 jam sebelum operasi Milligan, jika tidak, mungkin terdapat masalah semasa anestesia.

Sehari sebelum pembedahan, sekitar jam 16:00, anda perlu mengambil julap untuk membersihkan usus. Sekiranya mustahil untuk menggunakan julap, anda harus memilih Enema Wedge enema - satu prosedur sebelum tidur dan 2 jam kedua sebelum pembedahan.

Teknik

Teknologi untuk melakukan operasi hemorrhoidectomy Milligan-Morgan klasik melibatkan ketiadaan tahap di mana jahitan digunakan pada luka. Tapak simpul yang dipotong tetap terbuka, dan pesakit tetap berada di hospital hingga seminggu. Anestesia epidural atau intravena.

Hemoroidektomi tertutup dilakukan dengan menggunakan teknologi Ferguson atau Parks, dan jahitan adalah wajib.

Oleh Milligan-Morgan

Segera sebelum prosedur, rambut dikeluarkan dari bidang pembedahan, pesakit dapat berada di posisi perut dengan panggul yang dinaikkan atau dalam posisi, seperti di kerusi ginekologi. Dalam kes pertama, aliran keluar vena bertambah baik, dan pendekatan ini lebih sering digunakan oleh pakar Eropah..

Seterusnya, pembasmi kuman digunakan untuk merawat kawasan pembedahan, dan doktor meneruskan operasi. Algoritma merangkumi langkah-langkah berikut.

  1. Menggunakan anestetik tempatan untuk menjilat kawasan sekitar dubur.
  2. Pengembangan saluran dubur dengan spekulum rektum.
  3. Pembasmian kuman pada mukosa usus dengan agen khas dan pengeringan swab.
  4. Mencengkam unit dalaman dengan penjepit khas untuk meningkatkan visualisasi. Sekiranya anda menumpukan perhatian pada panggilan mental, nod masalah paling kerap terletak pada jam 3, 7 dan 11. Dalam urutan ini, mereka dikeluarkan, bermula dengan jangka masa tiga jam, sehingga kemungkinan pendarahan berterusan dari nod yang sudah dirawat tidak akan mengganggu prosesnya.
  5. Menggunakan penjepit untuk menangkap pedik vaskular simpul dan kilatan seterusnya dengan benang catgut dengan angka lapan untuk mengelakkan tergelincirnya ligatur.
  6. Memotong pemasangan dengan alat pemotong dan mengetatkan benang dengan kuat. Dianjurkan untuk menggunakan pisau elektrik sebagai alat pemotong, karena saluran darah dibakar, dan sayatan lebih tepat, yang memastikan kehilangan darah minimum.
  7. Baki masalah yang tersisa ditangani dengan cara yang sama, walaupun ia berada di luar.
  8. Seterusnya, kawasan yang dikendalikan dibasmi kuman dan ditutup dengan kain steril.
  9. Pada peringkat akhir, turunda digunakan untuk saluran dubur, yang diresapi dengan salap dan dimasukkan selama 6 jam.

Menurut Ferguson

Teknologi operasi Ferguson hanya berbeza pada tahap akhir benang catgut digunakan untuk menjahit luka pada arah radar dari tepi dubur.

Pendekatan ini memberikan penyembuhan yang lebih cepat dari kawasan yang dirawat, kemungkinan beberapa komplikasi diminimumkan, dan tempoh selepas operasi secara keseluruhan lebih berjaya..

Dengan taman

Oleh kerana pendekatan Dr. Parks, kemungkinan membran mukus utuh sambil mengeluarkan kerucut hemoroid. Kaedah ini pada asasnya berbeza dan pertama kali dilakukan pada tahun 1956 oleh Alan Parks..

Selaput lendir di atas simpul yang bermasalah dibedah, saluran yang diluaskan dikeluarkan dan dikeluarkan, dan tepi mukosa kembali ke tempatnya. Jahitan dengan pendekatan ini juga digunakan, tetapi untuk memperbaiki mukosa.

Tempoh selepas operasi

Kali pertama selepas hemoroidektomi, pesakit berada di hospital sehingga kesedaran pulih sepenuhnya. Dengan operasi terbuka, pemulihan dan penginapan di hospital berlangsung selama 3-7 hari. Dalam operasi tertutup, doktor membuang pesakit mengikut budi bicaranya hanya setelah pesakit dapat membuang air kecil. Keadaan ini wajib dilakukan kerana pengekalan kencing sering berlaku selepas pembedahan..

Selalunya, dengan campur tangan tertutup, pesakit boleh meninggalkan hospital pada hari yang sama atau keesokan harinya. Dalam masa 4 minggu, pemulihan sepenuhnya berlaku, tetapi setelah seminggu pesakit sihat dan merasa memuaskan. Sudah tentu, kerja keras fizikal dilarang sama sekali. Apa ciri diet selepas prosedur dan ubat apa yang dibenarkan?

Diet selepas hemorrhoidectomy

Sebagai tambahan, kami mengesyorkan membaca artikel dari pakar kami, yang dikhaskan untuk ciri-ciri diet untuk buasir.

Pakar kami akan memberitahu anda bagaimana menyusun diet dengan betul selepas pembedahan untuk membuang buasir dan pentingnya diet seimbang dalam tempoh pemulihan.

Cadangan berikut harus dimasukkan dalam peraturan umum..

  1. Bahagikan isi makanan kepada 6 kali makan sehari.
  2. Perhatian harus diberikan kepada makanan berkhasiat dan sihat yang kaya dengan vitamin..
  3. Pengecualian makanan sejuk atau panas yang merengsakan membran mukus.
  4. Menjejak kerusi yang mesti lembut.
  5. Pengecualian makanan pembentuk gas dari diet.
  6. Makanan harus diambil pada waktu yang sama setiap hari.
  7. Mengawal rejimen minum dengan ketat.
  8. Lebih suka hidangan yang dimasak atau dikukus.

Pada hari kedua, oatmeal di atas air dan sayur-sayuran decoctions dibenarkan. Perlu memperkenalkan menu diet yang telah dirancang selepas penyembuhan luka. Pemakanan tidak boleh menyebabkan usus terkoyak. Diet yang ketat ditunjukkan hanya pada bulan pertama, kelonggaran lebih lanjut dibenarkan, dengan langkah yang wajar.

Mengenai diet, ia mungkin mengandungi produk berikut:

  • keju kotej parut dan kefir rendah lemak;
  • daging tanpa lemak;
  • bubur oat separuh cair atau soba di atas air;
  • sup sup sayur.

Selepas seminggu, anda boleh menambah epal panggang dan sayur rebus untuk diet. Menjelang akhir tempoh operasi, diet dapat dibuat lebih percuma, tetapi terus mematuhi batasan berikut.

  • tidak termasuk alkohol, kopi, coklat, makanan goreng dan daging asap;
  • gula untuk diganti dengan buah-buahan dan madu;
  • produk tenusu setiap hari;
  • pengecualian atau had produk tepung;
  • pilihan untuk daging, sayur-sayuran tanpa lemak dan rendah lemak;
  • makanan kecil yang kerap.

Untuk pencegahan patologi, diet sahaja tidak mencukupi.

Penggunaan ubat-ubatan

Penggunaan julap dibenarkan. Di antara yang selamat, perlu diserlahkan Normase dan Dufalac. Mandi setiap hari dengan kalium permanganat atau kaldu chamomile.

Suppositori rektal Natalside akan membantu menghentikan pendarahan rektum, dan supositoria dengan papaverine, Anestezin, supositoria dengan belladonna, Anuzol atau Relief Advance akan membantu mengatasi kesakitan. Salap Levomekol dan supositoria metiluracil menyumbang kepada penyembuhan luka.

Penggunaan topikal penghangat ais atau suntikan dengan analgesik hanya dibenarkan dengan kesakitan yang sangat teruk.

Kemungkinan komplikasi

Di satu pihak, operasi itu sendiri dan pengurusan pesakit setelah itu dilakukan oleh doktor moden sehingga kemungkinan komplikasi diminimumkan. Walau bagaimanapun, kebarangkalian ini masih ada..

Komplikasi yang biasa berlaku selepas pembedahan seperti ini:

  • sepsis;
  • trombosis urat di kaki;
  • berdarah
  • reaksi alahan.

Khususnya, selepas hemoroidektomi, masalah berikut mungkin berlaku:

  • penyempitan saluran dubur;
  • inkontinensia atau sembelit najis;
  • masalah dengan kencing;
  • sakit semasa buang air besar;
  • kambuh penyakit yang mendasari.

Cara mengelakkan kambuh?

Walaupun intervensi pembedahan ini dapat menghilangkan masalah sepenuhnya, pesakit harus tetap mengambil langkah-langkah untuk mengelakkan kambuh. Peraturan penting:

  • rejim minum yang dipertingkatkan;
  • pematuhan yang ketat terhadap cadangan diet;
  • pengambilan julap dan serat makanan, seperti yang ditetapkan oleh doktor yang hadir, jika terdapat kecenderungan untuk sembelit;
  • jangan abaikan dorongan buang air besar;
  • mengekalkan berat badan yang sihat;
  • aktiviti fizikal sederhana.

Sebagai kesimpulan, perlu ditambahkan bahawa paling kerap operasi yang dimaksudkan ditetapkan jika buasir sangat berjalan. Oleh itu, jangan tunggu sehingga keadaan memburuk sehingga, selain langkah radikal, tidak ada cara lain untuk memerangi penyakit ini..

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis