Krisis hipertensi

Krisis hipertensi (GC) adalah manifestasi hipertensi arteri yang sangat teruk, yang berkembang akibat pelanggaran mekanisme pengaturan tekanan darah. Manifestasi utama HA adalah peningkatan tekanan darah (BP) yang mendadak, disertai dengan kemerosotan peredaran buah pinggang dan serebrum yang ketara. Atas sebab ini, kemungkinan komplikasi kardiovaskular teruk (infark miokard, strok, kekurangan koronari akut, aneurisma aorta berstrata, pendarahan subarachnoid, kegagalan buah pinggang akut, edema paru, kegagalan ventrikel kiri akut, disertai dengan edema paru, dll.).

Gejala

Apabila doktor memberikan pertolongan cemas untuk krisis hipertensi, dia tidak dapat menentukan jenis hemodinamik pusat dengan tepat, oleh itu, klasifikasi berdasarkan manifestasi klinikal dikembangkan untuk mengklasifikasikan krisis.

Krisis hipertensi jenis I (hiperkinetik). Perkembangannya berlaku dengan cepat, pening, sakit kepala akut, kerlipan ("lalat") di depan mata, mual, dan dalam beberapa kes berlaku muntah. Pesakit berasa teruja, terasa panas dan gemetar. Tompok-tompok merah boleh muncul di kulit wajah, leher dan dada. Kulit lembap hingga disentuh. Selalunya pesakit mengadu peningkatan degupan jantung dan merasa berat di belakang sternum. Di antara gejala krisis hipertensi, takikardia diperhatikan. NERAKA berada pada tahap tinggi, terutamanya sistolik, melebihi 200 mm RT. st.

Krisis hipertensi jenis II (hipokinetik). Sebagai peraturan, ia berlaku pada orang dengan hipertensi tahap III ketika rawatan tidak cukup berkesan atau gaya hidup dilanggar. Berbanding dengan krisis hiperkinetik, gejala hipokinetik berkembang dengan lebih perlahan, tetapi cukup intensif. Dalam beberapa jam terdapat peningkatan sakit kepala yang paling teruk. Kemudian, di antara gejala krisis hipertensi, terdapat rasa mual, muntah, kelesuan, gangguan penglihatan dan pendengaran. Nadi terasa kuat, tetapi tidak cepat. Tekanan darah diastolik meningkat tajam hingga 140-160 mm RT. st.

Krisis hipertensi yang rumit. Kursusnya boleh menjadi koronari, serebrum atau asma. Berbanding dengan krisis hipertensi yang tidak rumit, pilihan yang rumit menunjukkan perkembangan kekurangan koronari akut (asma jantung, edema paru), kegagalan ventrikel kiri akut, kemalangan serebrovaskular akut (ensefalopati hipertensi, kemalangan serebrovaskular sementara, hemoragik atau.

Punca

Punca berlakunya pelbagai faktor. GC, sebagai peraturan, berkembang jika pesakit mengalami hipertensi arteri dari mana-mana (hipertensi atau manifestasi gejala hipertensi). Di samping itu, selalunya HA boleh berlaku dengan penghapusan ubat yang menurunkan tekanan darah (ubat antihipertensi). Keadaan ini juga disebut "sindrom penarikan.".

Sebab luaran termasuk:

  • tekanan;
  • perubahan cuaca;
  • pengambilan garam yang berlebihan;
  • aktiviti fizikal yang berlebihan;
  • pengambilan alkohol yang berlebihan;
  • hipokalemia.

Kesan

Krisis hipertensi tidak boleh disebut peningkatan tekanan darah yang mendadak, disertai dengan sakit kepala. HA mempunyai risiko terkena banyak komplikasi dari kebanyakan organ dan juga sistem.

  • Gangguan sistem saraf pusat, ditunjukkan dalam kekeliruan atau koma (ensefalopati).
  • Kegagalan jantung akut.
  • Pendarahan otak.
  • Edema paru (yang merupakan akibat daripada kegagalan ventrikel kiri tiba-tiba).
  • Aneurisme.
  • Angina pectoris.
  • Infarksi miokardium.
  • Eklampsia yang berlaku semasa kehamilan.

Diagnostik

Diagnosis krisis hipertensi, sebagai peraturan, termasuk analisis urin, EKG, pengiraan kepekatan kreatinin dan urea serum. Pesakit dengan gejala neurologi memerlukan imbasan CT kepala untuk mengecualikan edema, pendarahan intrakranial atau infark serebrum. Pesakit yang mengadu sakit dada dan sesak nafas biasanya diresepkan sinar-X dada. Pada penemuan ECG, jika organ sasaran terjejas, terdapat tanda-tanda yang menunjukkan iskemia akut atau hipertrofi ventrikel kiri. Perubahan negatif dalam keputusan ujian air kencing adalah ciri kes ketika buah pinggang terlibat dalam proses tersebut. Doktor membuat diagnosis berdasarkan tekanan darah yang terlalu tinggi, serta kerosakan pada organ sasaran.

Rawatan

Matlamat rawatan untuk krisis hipertensi adalah penurunan tekanan darah secara bertahap ke tahap yang dapat diterima. Perlu diingat bahawa pengurangan ini mesti dilakukan dengan lancar dan perlahan. Dipercayai bahawa setiap jam menurunkan tekanan darah tidak lebih cepat daripada 10 mm RT. Seni. Dengan penurunan tekanan darah yang lebih tajam, keruntuhan mungkin berlaku, disertai dengan kehilangan kesedaran dan akibat lain..

Dalam rawatan krisis hipertensi, pelbagai ubat digunakan yang secara tradisional digunakan untuk hipertensi. Oleh kerana penyakit ini adalah penyakit sawan, pekerja ambulans terlibat dalam rawatannya, namun, secara amnya, pengamal am yang dekat dengan pesakit juga dapat mengatasinya. Tidak kira siapa yang memberi rawatan kepada pesakit, pentingnya rawatan tepat pada masanya dan betul. Itulah sebabnya walaupun bukan profesional yang mengetahui dengan tepat ubat mana yang paling baik untuk pesakit dapat memberikan pertolongan cemas. Walau bagaimanapun, ini tidak menghilangkan keperluan untuk memanggil doktor..

Untuk meringankan keadaan pesakit, perlu menempatkannya dalam posisi "setengah duduk" (di kursi), memberikan ketenangan dan meletakkan bantal kecil di bawah kepalanya. Kemudian, sebelum ambulans tiba, anda harus mencatat nilai tekanan darah dan degupan jantung. Pesakit tidak boleh dibiarkan. Nasihat perubatan yang lebih terperinci dapat memberi doktor kecemasan yang baru tiba. Kejadian utama krisis hipertensi atau ketidakmampuan untuk menghentikannya adalah alasan yang mencukupi untuk dimasukkan ke hospital di hospital kardiologi.

Pencegahan

Sekiranya rawatan perubatan yang tepat pada masanya dan mencukupi diberikan, maka prognosis untuk perkembangan krisis adalah baik secara kondisional. Hasil yang membawa maut dalam kes ini adalah kejadian yang jarang berlaku, yang berkaitan terutamanya dengan komplikasi yang timbul dengan latar belakang kenaikan tekanan darah yang terlalu cepat. Ini boleh menjadi edema paru, strok, infark miokard, kegagalan jantung, dll..

Untuk mengelakkan krisis hipertensi, perlu mematuhi terapi antihipertensi yang ditetapkan oleh doktor, sentiasa memantau tahap tekanan darah, mengehadkan jumlah garam dan makanan berlemak yang dimakan, memantau berat badan dengan teliti, jangan minum atau merokok, cuba jangan masuk ke dalam keadaan tertekan, meningkatkan aktiviti fizikal.

Sekiranya pesakit sakit dengan hipertensi arteri simptomatik, berunding dengan pakar sempit - pakar neurologi, ahli endokrinologi, ahli nefrologi.

Sekiranya anda sakit hipertensi dan terdapat risiko tinggi untuk mengalami krisis hipertensi, klinik ABC-MEDICINE akan memberi anda bantuan yang berkelayakan. Di sini, doktor profesional dengan pengalaman bertahun-tahun akan menyusun rancangan rawatan untuk anda, menetapkan pemeriksaan dan terapi ubat yang diperlukan. Berkat asas teknologi moden dan pendekatan individu untuk setiap pesakit, kami dapat memberikan rawatan perubatan berkualiti tinggi kepada orang dewasa dan kanak-kanak. Buat janji temu dengan pakar kardiologi kami melalui telefon +7 (495) 223-38-83.

Hipokinetik krisis hipertensi

Krisis hiperkinetik jenis I berkembang secara tiba-tiba, dengan kekerasan, dengan reaksi vegetatif-vaskular yang ketara. Yang terkemuka adalah simptomologi serebrum dalam bentuk gairah psiko-emosi, sakit kepala yang teruk, pening, muntah, lalat yang berkedip, munculnya jaring atau titik hitam di depan mata. Pesakit euphoric, mengadu rasa panas dan gemetar ke seluruh badan. Semasa diperiksa, kehadiran bintik-bintik merah di wajah, permukaan depan dada dan leher sangat diperhatikan. Gejala jantung ditunjukkan oleh rasa berat di belakang sternum, penampilan kesakitan dan degupan jantung. Kencing yang kerap dan banyak adalah ciri. Dalam aspek perbandingan, tekanan sistolik meningkat lebih banyak daripada tekanan diastolik. Tempoh krisis jenis ini adalah 1-3 jam; pada masa penyelesaiannya, sejumlah besar air kencing ringan dengan graviti spesifik rendah diperuntukkan pada pesakit, kelemahan muncul, keadaan mengantuk berkembang.

Diagnostik ECG. Takikardia sinus. Kadang-kadang mencampurkan di bawah isolin segmen ST dan meratakan gelombang T.

Krisis Jenis II berkembang pada pesakit dengan hipertensi tahap lanjut. Sebagai peraturan, mereka didasarkan pada pelanggaran keseimbangan air-elektrolit, jadi krisis biasanya timbul dalam beberapa hari. Sakit kepala kusam yang perlahan, pening, mual, dan kadang-kadang muntah muncul. Muntah tidak membawa kelegaan. Pasien yang menjalani pemeriksaan memberikan kesan beberapa orang yang terhambat dan tidak peduli terhadap lingkungan, tetapi dengan penyebarannya terjadi peningkatan kerengsaan, keinginan untuk meminimumkan kontak, untuk berhenti. Aduan mengenai adanya sakit kepala, gejala jantung khas (lihat di atas), penglihatan menurun, pendengaran. Selalunya, pasta muka dapat diperhatikan. Semasa krisis, komplikasi hemodinamik sering berlaku mulai dari gangguan penglihatan sementara dan peredaran serebrum hingga perkembangan infark miokard akut. Tekanan diastolik meningkat lebih banyak daripada tekanan sistolik. Tempoh krisis jenis ini adalah hingga beberapa hari.

Diagnostik ECG. Tachycardia tidak hadir. Segmen ST menurun, gelombang T rata, biphasic atau negatif.

Krisis hipertensi. Rawatan, sebab, gejala, pencegahan.

Krisis hipertensi dianggap sebagai penyakit sistem kardiovaskular yang paling serius. Ia boleh berlaku pada orang yang menderita hipertensi, dan pada orang yang benar-benar sihat. Keburukan krisis hipertensi terdiri daripada akibatnya, yang paling menyedihkan adalah akibat yang membawa maut. Apa itu krisis hipertensi dan bagaimana menghindarinya?

Definisi penyakit

Krisis hipertensi adalah lonjakan tajam ke nilai tekanan darah tinggi - sistolik, diastolik, atau keduanya sekaligus. Besarnya lonjakan ini pada pesakit berbeza-beza bergantung pada tekanan apa yang normal bagi mereka. Sebagai peraturan, bacaan tonometer 220 dan ke atas / 120 dan ke atas mm RT. ruangan dikelaskan sebagai krisis hipertensi. Rawatan harus dimulakan dengan segera. Walau bagaimanapun, penyakit ini pada pesakit hipotensi juga ditunjukkan dengan petunjuk tonometer yang lebih rendah, misalnya 160/110, dan dalam beberapa kes bahkan 140/100. Krisis timbul akibat pelanggaran dalam sistem regulasi tekanan. Arteriol (pengikat antara arteri dan kapilari) mengekang kekejangan kerana beberapa sebab. Mereka menyempit dan tidak "mengikuti" pelepasan darah oleh jantung, akibatnya kerja otot jantung dan aliran darah terganggu dengan tajam. Organ dalaman yang tidak menerima darah segar tepat pada waktunya dan dalam jumlah yang tepat dilindungi oleh hipoksia, akibatnya iskemia (anemia) berkembang, menyebabkan gangguan yang tidak dapat dipulihkan. Terutama berbahaya adalah iskemia jantung dan otak.

Jenis-jenis krisis hipertensi

Bezakan antara krisis hipertensi yang tidak rumit dan rumit, rawatannya sangat penting untuk dimulakan tanpa berlengah. Dengan tekanan yang tidak rumit membuat lonjakan tajam, tetapi jantung, otak, ginjal dan saluran fundus tidak rosak.

Dengan krisis yang rumit, kerja organ sasaran terganggu, yang boleh mengakibatkan kematian pesakit. Ini berlaku terutamanya bagi pesakit dengan tekanan yang ganas. Di samping itu, bezakan:

  • Krisis eukinetik, di mana tekanan atas dan bawah meningkat.
  • Krisis hiperkinetik, di mana hanya tekanan sistolik atas, yang disebut naik.
  • Krisis hipokinetik, di mana hanya tekanan diastolik yang lebih rendah, masing-masing meningkat. Krisis jenis ini berbahaya kerana ia berkembang dengan perlahan. Pesakit tidak tergesa-gesa untuk mengambil tindakan, yang menyukarkan lagi rawatan.

Gejala

Segala jenis krisis hipertensi ditentukan oleh keadaan yang menyakitkan berikut:

  • lonjakan tekanan yang tajam;
  • sakit kepala yang teruk (kadang-kadang berdenyut);
  • loya, kadang-kadang hingga muntah;
  • kelemahan, kelesuan (kadang-kadang pingsan);
  • menggigil teruk (pada sesetengah pesakit, gigi tidak jatuh pada gigi, walaupun terdapat banyak selimut);
  • perubahan warna kulit;
  • gegaran atau deringan di telinga;
  • kerlipan di depan mata "lalat" atau kemerosotan penglihatan yang teruk kerana tumor papilla saraf optik;
  • sesak nafas, sakit dada;
  • kekejangan, lumpuh.

Pesakit mungkin tidak mempunyai semua gejala di atas, jadi hanya doktor yang harus didiagnosis dengan krisis hipertensi, yang rawatannya ditetapkan mengikut manifestasi klinikal penyakit ini..

Keadaan apa yang merumitkan manifestasi penyakit ini?

Krisis hipertensi diklasifikasikan sebagai rumit jika pesakit mempunyai:

  • penyakit serebrum yang tidak berkaitan dengan keradangannya (jangkitan, kecederaan, keracunan, mabuk, kekurangan vitamin);
  • iskemia serebrum;
  • sindrom koronari (angina pectoris, perkembangan iskemia jantung);
  • aneurisma berstrata (pengembangan) aorta; ini adalah krisis hipertensi yang paling berbahaya, rawatannya harus bermula dalam beberapa minit;
  • pheochromocytoma;
  • lonjakan tekanan selepas mengambil ubat;
  • pada pesakit pasca operasi;
  • kecederaan otak disertai dengan pendarahan;
  • eklampsia (lonjakan tekanan pada wanita hamil dan baru melahirkan);
  • preeklamsia.

Sebab dan akibat krisis hipertensi

Malangnya, krisis hipertensi (atau krisis hipertensi) cenderung menurun. Sebab penampilan:

  • tekanan saraf;
  • keletihan saraf;
  • keadaan cuaca buruk;
  • mengambil dos alkohol yang banyak;
  • penggunaan dadah;
  • penggunaan makanan masin yang berterusan;
  • trauma psikologi dan fizikal;
  • pemburukan penyakit kronik tertentu;
  • pembatalan ubat penurun tekanan.

Orang-orang dengan sindrom Conn, Syndrome, Penfield, Page, serta mereka yang pernah mengalami strok atau serangan jantung, mempunyai risiko tinggi untuk mengalami krisis hipertensi. Akibat penyakit ini adalah seperti berikut:

  • gangguan penglihatan sehingga kehilangan sepenuhnya (retinopati);
  • aritmia;
  • serangan jantung;
  • kegagalan jantung;
  • kegagalan buah pinggang;
  • edema paru dan / atau otak;
  • pemusnahan sel darah merah (anemia hemolitik);
  • kematian.

Rawatan dan pencegahan

Untuk mengatasi krisis hipertensi, anda perlu memulakan dengan mengukur tekanan dengan tepat dan mewujudkan keadaan rehat pesakit sepenuhnya. Tindakan kedua yang perlu dilakukan adalah memanggil doktor. Dengan krisis hipertensi yang rumit, diperlukan rawatan di hospital. Parenteral (suntikan) diberikan ubat "Enalaprilat", kecuali dalam kes serangan jantung. Mereka juga menggunakan ubat Nitrogliserin, Metroprol, Esmolol, Phentolamine, Hydralazine, antipsikotik, Labetalol, alpha dan beta-blocker, Clonidine dan lain-lain. Urutan rawatan ditentukan oleh doktor. Adalah perlu untuk menurunkan tekanan dalam beberapa peringkat. Pertama, 25% dari nilai maksimum, kemudian, selama 7-8 jam, ke nilai 160/100 mm RT. tiang.

Pencegahan penyakit ini adalah:

  • diet yang betul dengan pengambilan garam dan makanan yang berkurangan yang menyebabkan kegemukan;
  • aktiviti fizikal sederhana, menyumbang kepada pengukuhan sistem saraf dan sistem jantung dan saluran darah;
  • rutin harian yang seimbang;
  • penggunaan alkohol minimum atau pengabaian sepenuhnya;
  • kehidupan tanpa dadah dan merokok;
  • mengawal tekanan darah anda;
  • rawatan penyakit bersamaan;
  • mematuhi arahan doktor untuk rawatan hipertensi.

Produk seperti Nitroglycerin, Corvalol, Valocordin harus selalu dalam pengeluaran dan di kabinet ubat perjalanan.

Hipokinetik krisis hipertensi

BAB 4.

PENYAKIT SISTEM DAN KECEMASAN SISTEM KADIOVASKULAR

KRISIS HIPERTENSIF

Krisis hipertensi (GC) - peningkatan mendadak tekanan darah sistolik dan diastolik (SBP dan DBP) di atas bilangan yang digunakan secara individu, disertai dengan disfungsi sistem saraf autonomi dan peningkatan gangguan peredaran otak, koronari dan ginjal.

ETIOLOGI DAN PATOGENESIS.

Peningkatan tekanan darah secara tiba-tiba boleh dipicu oleh trauma neuropsikiatrik, penggunaan alkohol, turun naik tekanan atmosfera yang tajam, penghapusan terapi antihipertensi, dan lain-lain. GC boleh disebabkan oleh dua mekanisme utama:

1. Vaskular - peningkatan jumlah rintangan periferal dengan peningkatan vasomotor (kesan neurohumoral) dan basal (dengan pengekalan natrium) nada arteriol.

2. Mekanisme jantung - peningkatan output jantung, serta peningkatan aliran darah dengan peningkatan denyut jantung, peningkatan volume darah yang beredar (BCC), kontraktil miokard, serta peningkatan pengisian ruang jantung dengan patologi valvular disertai dengan regurgitasi.

GAMBAR KLINIKAL DAN KLASIFIKASI.

Secara klinikal, HC ditunjukkan oleh gejala subjektif dan objektif..

Gejala subjektif krisis: sakit kepala, pening yang tidak teratur, mual dan muntah, penglihatan kabur, kardialgia, berdebar-debar dan kegagalan jantung, sesak nafas

Gejala objektif krisis: kegelisahan atau kelesuan, menggigil, gegaran otot, peningkatan kelembapan dan hiperemia kulit, demam kelas rendah, gejala sementara gangguan fokus pada sistem saraf pusat; takik atau bradikardia, extrasystole; tanda-tanda klinikal dan ECG hipertrofi ventrikel kiri; aksen dan pemisahan nada II di atas aorta; tanda-tanda beban sistolik ventrikel kiri pada ECG.

Bergantung pada ciri-ciri hemodinamik pusat, krisis hiper dan hipokinetik dibezakan (jadual. 2.).

Jadual. 2 Pencirian krisis hiper dan hipokinetik.

Krisis hiperkinetikKrisis hipokinetik
Tahap hipertensi arteri, yang sering menyebabkan krisisBiasanya awalBiasanya, lambat (berkembang dengan latar belakang tekanan darah yang meningkat pada mulanya)
Perkembangan krisisPedasBeransur-ansur
Tempoh krisisJangka pendek (tidak lebih dari 3-4 jam)Jangka panjang (dari beberapa jam hingga 4-5 hari)
BP berubahPeningkatan primer SBP, peningkatan tekanan nadiPeningkatan utama DBP, sedikit penurunan tekanan nadi
Denyutan jantung berubahTakikardiaTiada takikardia
Mekanisme utama krisisJantungVaskular

Mengikut kursus klinikal, HA yang tidak rumit dan rumit dibezakan; kemungkinan komplikasi ditunjukkan dalam jadual. 3.

Jadual 3. Kemungkinan berlakunya krisis hipertensi.

KomplikasiManifestasi klinikal
Ensefalopati hipertensi, edema serebrumSakit kepala, kekeliruan, mual dan muntah, kekejangan, koma
Kemalangan serebrovaskular akutGangguan neurologi fokus
Kegagalan jantung akutTercekik dan lembap di paru-paru
Angina pectoris, infark miokardSindrom nyeri ciri
Stratifikasi aneurisma aortaSakit dada yang teruk dengan perkembangan pada gambaran klinikal kejutan; bergantung kepada penyetempatan delaminasi, gangguan peredaran darah di kolam kapal mesenterik adalah mungkin dengan perkembangan penyumbatan usus; kekurangan aorta, tamponade perikardial, iskemia otak dan saraf tunjang, anggota badan

Diagnosis HA berdasarkan kriteria utama berikut:

1. Permulaan mendadak.

2. Kenaikan tekanan darah tinggi (berbanding dengan bilangan biasa).

3. Gejala serebrum, jantung dan autonomi.

Semasa menganalisis gambaran klinikal untuk menentukan diagnosis "krisis hipertensi", doktor ambulans harus menerima jawapan untuk soalan berikut.

1. Adakah kenaikan BP telah direkodkan sebelumnya.

Sebagai peraturan, HA adalah peningkatan gejala yang terdapat pada hipertensi arteri, namun, sering kali pesakit tidak mengetahui tentang adanya penyakit.

2. Berapakah bilangan tekanan darah yang biasa dan maksimum.

Sebagai peraturan, dengan GC, tahap tekanan darah diastolik melebihi 100-120 mm Hg. Seni. Pada pesakit muda, klinik krisis mungkin muncul dengan jumlah tekanan darah yang lebih rendah. Pesakit lanjut usia dapat menyesuaikan diri dengan tekanan darah tinggi (200 / 110-120 mm Hg).

3. Apa yang biasanya ditunjukkan secara subjektif oleh peningkatan tekanan darah? Apakah manifestasi klinikal semasa?

Adalah perlu untuk menjelaskan klinik GC pada pesakit ini. Peningkatan tekanan darah tanpa gejala tidak memerlukan rawatan kecemasan.

4. Adakah pesakit mendapat terapi antihipertensi secara berkala.

Krisis mungkin timbul dengan latar belakang terapi antihipertensi yang tidak mencukupi atau dengan latar belakang penghentian terapi (contohnya, beta-blocker, clonidine).

5. Bilakah gejala muncul dan berapa lama krisis itu berlanjutan?.

Dengan krisis, tekanan darah meningkat dalam beberapa minit, beberapa jam.

6. Adakah terdapat percubaan untuk menghentikan HA secara bebas. Lebih awal kemungkinan menurunkan tekanan darah. Adakah terdapat kesan.

Keberkesanan ubat-ubatan yang digunakan sebelumnya harus dipertimbangkan semasa memilih ubat antihipertensi. Sekiranya pesakit telah mengambil ubat, perlu mempertimbangkan kemungkinan interaksi mereka dengan ubat yang ditetapkan.

Gambar 1 ALGORITMA KRISIS HIPERTONIK

KRISIS HIPERTENSIF
Krisis yang tidak rumitKrisis yang rumit
Krisis jenis hiperkinetikKrisis jenis hipokinetik
Penyekat betaNifedipine di bawah lidah, penghambat ACE
Dibazole, magnesium sulfat, aminophyllineKemalangan serebrovaskular akut, ensefalopati hipertensi
Nitrat, penyekat betaInfarksi miokardium
Nitrat, diuretikKegagalan jantung akut
Penyekat beta magnesium sulfatGangguan irama jantung
Natrium nitroprusside (atau nifedipine) + beta-blocker atau verapamilAneurisma Aortik pengelupasan
Diazampamp, magnesium sulfatSindrom konvulsi
Diazepam atau droperidolKerengsaan, gejala autonomi

Dalam rawatan HA yang tidak rumit, campur tangan perubatan tidak boleh dilakukan secara agresif; seseorang harus ingat tentang kemungkinan komplikasi terapi antihipertensi yang berlebihan - keruntuhan ubat dan penurunan aliran darah serebrum dengan perkembangan iskemia serebral (Gbr. 1). Terutama secara beransur-ansur dan berhati-hati (tidak lebih dari 20-25% dari tahap awal), tekanan darah harus dikurangkan sekiranya terdapat kekurangan vertebro-basilar dan munculnya gejala neurologi fokus; sementara pesakit harus berada dalam posisi mendatar kerana kemungkinan penurunan tekanan darah yang tajam.

Sebaiknya mulakan terapi krisis tanpa komplikasi dengan mengambil 10-20 mg nifedipine (Corinfarum) secara sublingual; ubat ini ditunjukkan terutamanya untuk versi hipokinetik dari krisis hipertensi. Nifedipine dicirikan oleh ramalan yang baik terhadap kesan terapi: dalam kebanyakan kes, selepas 5-30 minit, penurunan tekanan darah secara beransur-ansur bermula (sebanyak 20-25%) dan kesejahteraan pesakit bertambah baik, yang membantu mengelakkan penggunaan ubat antihipertensi secara parenteral. Tempoh ubat yang diambil dengan cara ini adalah 4-5 jam, yang membolehkan anda memulakan pemilihan terapi antihipertensi yang dirancang pada masa ini. Sekiranya tidak ada kesan, nifedipine boleh diulang selepas 30 minit. Pemerhatian klinikal menunjukkan bahawa semakin tinggi tekanan darah awal, semakin tinggi keberkesanan ubat tersebut. Kesan sampingan nifedipine disebabkan oleh kesan vasodilatingnya: mengantuk, sakit kepala, pening, hiperemia pada kulit muka dan leher, takikardia. Kontraindikasi adalah sindrom kelemahan urat simpul (sindrom tachi-brady); kekurangan koronari akut (infark miokard akut, angina tidak stabil); kegagalan jantung yang teruk; stenosis hemodinamik dari lubang aorta; kardiomiopati hipertrofik; hipersensitiviti terhadap nifedipine. Perlu diingat bahawa pada pesakit tua, keberkesanan nifedipine lebih tinggi, oleh itu, dos awal ubat dalam rawatan HA harus lebih rendah daripada pada pesakit muda.

Dengan intoleransi nifedipine, pemberian sublingual penghambat enzim penukaran angiotensin (ACE) captopril (capotene) pada dos 12.5-50 mg adalah mungkin, tetapi reaksi terhadap ubat kurang dapat diramalkan (keruntuhan mungkin berlaku). Dengan pentadbiran sublingual, kesan hipotensi captopril berkembang selepas 10 minit dan berlangsung sekitar 1 jam. Kesan sampingan perencat ACE termasuk angioedema, reaksi kulit alergi, gangguan fungsi ginjal (pada pesakit berisiko - peningkatan tahap urea dan kreatinin, proteinuria, oliguria), refleks batuk kering (kerana peningkatan tahap bradikinin dan peningkatan kepekaan reseptor bronkial), bronkospasme, hipotensi arteri, sakit kepala, pening, kelemahan, keletihan, pengsan, berdebar-debar. Kontraindikasi adalah stenosis arteri buah pinggang dua hala, keadaan selepas pemindahan buah pinggang, stenosis hemodinamik pada lubang aorta, stenosis bukaan atrioventrikular kiri, kardiomiopati hipertrofik.

Dengan versi hiperetiketik krisis hipertensi, penggunaan clonidine (clonidine) sublingual adalah mungkin dengan dos 0.075 mg. Kesan antihipertensi berkembang setelah 15-30 minit, jangka masa tindakan adalah beberapa jam. Kesan sampingan adalah mulut kering, mengantuk, reaksi ortostatik. Penerimaan clonidine dikontraindikasikan dalam bradikardia, sindrom kelemahan nod sinus, tahap AV blok II-III; penggunaannya tidak diingini pada infark miokard akut, ensefalopati teruk, penyakit penghapusan saluran pembuluh darah bawah, kemurungan.

Dengan takikardia yang teruk, pemberian propranolol sublingual dalam dos 10-20 mg adalah mungkin (untuk kesan sampingan dan kontraindikasi, lihat bahagian "IHD").

Dalam rawatan hepatitis B yang rumit, penurunan tekanan darah yang cepat sebanyak 20-30% diperlukan dibandingkan dengan yang awal, untuk penggunaan ubat parenteral ini. Inhibitor ACE untuk penggunaan parenteral, khususnya enalaprilat (enap IV) dan quinaprilat (acupril), yang merupakan metabolit aktif enalapril dan quinapril, masing-masing, dianggap sebagai kaedah yang selamat dan berkesan untuk pengurangan tekanan darah dengan lancar. Pemberian inhibitor ACE secara intravena terutama ditunjukkan untuk krisis hipertensi pada pesakit dengan kegagalan jantung kongestif (apabila penggunaan antagonis kalsium, termasuk nifedipine, tidak diinginkan). Enalaprilat disuntik secara intravena selama 5 minit pada dos 0,625-1,25 mg; quinaprilat - dalam dos 2.5-5 mg. Permulaan tindakan enalaprilat diperhatikan 15 minit selepas pentadbiran, tindakan maksimum adalah setelah 30 minit, jangka masa tindakan adalah sekitar 6 jam. Permulaan tindakan quinaprilat diperhatikan 30-60 minit selepas pentadbiran, tindakan maksimum adalah 2 jam, durasi lebih dari 12 jam. kesan dan kontraindikasi terhadap penggunaan perencat ACE lihat di atas.

Dengan gejala neurologi yang teruk dengan ancaman kemalangan serebrovaskular akut, disarankan pemberian dibazol intravena, magnesium sulfat, aminophylline. Penurunan tekanan darah yang mendadak dapat dalam keadaan ini memperburuk keadaan pesakit.

Dibazole (bendazol) mempunyai kesan hipotensi yang sederhana, kesannya dikaitkan dengan penurunan output jantung dan pengembangan saluran periferal kerana aktiviti antispasmodik ubat. Apabila diberikan secara intravena pada dos 30-40 mg, kesannya akan timbul selepas 10-15 minit dan berlangsung 1-2 jam. Kesan sampingan adalah peningkatan tekanan darah jangka pendek yang paradoks, kadang-kadang berpeluh berlebihan, rasa panas, pening, sakit kepala, mual, dan reaksi alergi adalah mungkin. Kontraindikasi adalah kegagalan jantung yang teruk dan hipersensitiviti terhadap ubat..

Magnesium sulfat mempunyai kesan vasodilating, sedatif dan anticonvulsant, mengurangkan edema otak. Lebih baik menggunakan magnesin makanan (magnesium sulfat Jerman), kerana ia tidak mengandungi kekotoran.

Penggunaan magnesium sulfat terutama ditunjukkan dengan perkembangan sindrom kejang (khususnya, dengan eklampsia), serta dengan munculnya aritmia ventrikel dengan latar belakang peningkatan tekanan darah. 5-10 ml larutan ubat 20 atau 25% disuntikkan secara intravena dalam aliran intravena selama 5-7 minit (untuk pesakit tua, dengan sangat berhati-hati, kerana kegagalan pernafasan mungkin). Kesan antihipertensi berkembang 15-25 minit selepas pentadbiran.

Untuk kesan sampingan dan kontraindikasi, lihat "Infarksi miokard".

Eufillin (10 ml larutan 2.4% dalam / dalam aliran atau titisan) juga ditunjukkan untuk komplikasi krisis dengan gangguan serebrum. Ubat ini sedikit mengurangkan tekanan darah, mempunyai kesan diuretik yang sederhana, memperbaiki peredaran serebrum. Untuk kesan sampingan dan kontraindikasi terhadap penggunaan aminophylline, lihat bahagian "Asma bronkial". Amufillin diberikan dengan berhati-hati kepada pesakit tua, memandangkan risiko terkena takikardia dan gangguan irama jantung..

Dalam kes HA yang rumit oleh angina pectoris yang teruk, perkembangan infark miokard, atau kegagalan ventrikel kiri akut dan jika tidak ada gejala serebral yang teruk, titisan nitrat intravena (nitrogliserin atau isosorbida dinitrate ditunjukkan secara intravena pada kadar 0.05-0.2 mg / min. Kesan hipotensi berkembang melalui 2-5 minit dari awal infusi Untuk kesan sampingan dan kontraindikasi terhadap penggunaan nitrat, lihat "Infarksi miokard".

Penggunaan diuretik ditunjukkan untuk krisis bersamaan kegagalan ventrikel kiri akut, serta dalam hal peningkatan tekanan darah pada pasien dengan gagal jantung kongestif atau gagal ginjal kronik. Furosemide (Lasix) diberikan secara intravena (20-60 mg); pemberian furosemide sublingual dalam dos 40 mg juga mungkin. Kesan antihipertensi berkembang 2-3 minit selepas pentadbiran. Permulaan kesan yang cepat disebabkan oleh sifat vasodilating ubat (melebarkan urat periferal, mengurangkan preload), dan kemudian kesan diuretik dan penurunan bcc. Diuretik tidak menggantikan kesan ubat antihipertensi lain (kerana dalam kebanyakan kes krisis hipertensi disebabkan oleh vasokonstriksi dengan BCC normal atau bahkan berkurang), mereka melengkapkan dan meningkatkan kesannya. Untuk kesan sampingan dan kontraindikasi, lihat "Edema Pulmonari". Harus diingat bahawa penggunaan diuretik tidak ditunjukkan dalam perkembangan krisis dengan gejala serebrum..

Dengan perkembangan status angina, takikardia supraventrikular, stratifikasi aneurisma aorta terhadap latar belakang krisis hipertensi, dan jika tidak ada tanda-tanda kegagalan jantung, pemberian beta-blocker intravena lambat (propranolol, esmolol) ditunjukkan. Prasyarat adalah kemungkinan pemantauan tekanan darah, degup jantung dan, jika perlu, pemantauan ECG dengan teliti (kerana risiko hipotensi, bradikardia dan gangguan konduksi.).

Untuk pembetulan tekanan darah tinggi dengan cepat dalam kes-kes yang disyaki penghapusan aneurisme aorta (apabila tahap SBP optimum - 90-100 mm Hg), infus intravena larutan natrium nitroprusside (naniprus) digunakan pada dosis 0,5-5 μg / kg min, dan ketiadaannya - nitrat (nitrogliserin, isosorbida dinitrat) atau nifedipine (10-20 mg sublingual) dalam kombinasi dengan beta-blocker intravena (propranolol - 1 mg setiap 3-5 minit sehingga mencapai kadar denyutan jantung 50-60 dalam 1 minit atau sehingga jumlah dos 0.15 mg / kg). Dengan intoleransi terhadap beta-blocker, penyekat saluran kalsium verapamil iv digunakan perlahan pada dos 5-10 mg.

Dengan pergolakan yang teruk, kegelisahan, ketakutan akan kematian dan gejala autonomi (gemetar, mual, dan lain-lain), ubat-ubatan yang mempunyai kesan penenang dan hipnosis kadang-kadang digunakan: droperidol dalam dos 2.5 - 5 mg (1-2 ml larutan 0.25% dalam / dalam) dan diazepam (seduxen, relanium) dalam dos 10 mg - 2 ml larutan 0,5% dalam / m atau dalam / dalam perlahan-lahan. Oleh kerana kesan penyekat alpha-adrenergik, droperidol mempunyai kesan hipotensif yang tersendiri. Penggunaannya dikontraindikasikan dalam gangguan ekstrapiramidal. Diazepam terutama ditunjukkan untuk komplikasi krisis hipertensi oleh perkembangan sindrom kejang. Walau bagaimanapun, perlu diingat bahawa ubat penenang dan hipnotik dapat menghalang diagnosis komplikasi neurologi HA tepat pada masanya, terutamanya gangguan serebrovaskular.

Masalah tertentu adalah melegakan krisis catecholamine dengan pheochromocytoma. Kaedah pilihan dalam keadaan ini adalah phentolamine alfa-blocker; 5 mg sediaan kering dalam ampul dilarutkan dalam 1 ml air untuk suntikan dan diberikan secara intravena (bolus awal adalah 0,5-1 mg untuk menilai kepekaan terhadap ubat). Pemberian dos yang sama berulang boleh dilakukan setiap 5 minit sehingga tekanan darah menurun. Dengan pemberian iv, kesannya berkembang pada minit pertama, mencapai maksimum setelah 2-5 minit dari awal infusi, dan berterusan selama kira-kira 5-10 minit setelah selesai. Selepas satu dos oral 50 mg, kesannya berlaku selepas 25-30 minit, jangka masa tindakan adalah 5-6 jam.

Kesan sampingan termasuk hipotensi ortostatik (kurang kerap runtuh), takikardia, gangguan irama, ketidakstabilan IHD hingga perkembangan infarksi miokard akut (terutamanya disebabkan peningkatan pelepasan norepinefrin disebabkan oleh sekatan alpha2-adrenoreceptor), sakit kepala, pening, kemerahan dan gatal pada kulit, hidung tersumbat, mual, muntah, sakit perut, cirit-birit, pembengkakan ulser peptik perut dan duodenum. Kontraindikasi penggunaan phentolamine adalah infark miokard akut, angina pectoris, kardiosklerosis pasca infark, arteriosklerosis serebrum yang teruk, kerosakan ginjal yang teruk, gastritis, ulser gastrik, hipersensitiviti terhadap ubat.

Kita tidak boleh lupa bahawa penggunaan beta-blocker dengan pheochromocytoma dikontraindikasikan, kerana rangsangan reseptor alpha-adrenergik dengan adrenalin dalam reseptor beta-adrenergik yang tersekat menyebabkan penyempitan saluran periferal dan peningkatan tekanan darah.

MENGHADAPI KESALAHAN TERAPI TERAPI.

Cadangan untuk pentadbiran parenteral clonidine dan i / m magnesium sulfat, serta rawatan yang tidak berbeza bergantung pada jenis HA (dibazole iv atau iv, obzidan iv, droperidol iv) menyebabkan bantahan serius.

Penggunaan clonidine yang meluas membatasi ramalan kesan yang buruk (dari perkembangan keruntuhan hingga kemungkinan peningkatan tekanan darah kerana rangsangan awal reseptor alpha-adrenergik periferal) dan kemungkinan kesan sampingan yang tinggi (termasuk mulut kering, mengantuk).

Pemberian magnesium sulfat secara intramuskular bukan sahaja sangat menyakitkan dan tidak selesa bagi pesakit, tetapi juga penuh dengan perkembangan komplikasi, yang paling tidak menyenangkan adalah pembentukan infiltrat di tempat suntikan.

Dibazole tidak mempunyai kesan hipotensi yang jelas, penggunaannya dibenarkan hanya jika terdapat kecurigaan pelanggaran peredaran serebrum.

Pentadbiran obzidan secara intravena memerlukan kemahiran tertentu dari doktor dan penuh dengan komplikasi serius, dan droperidol hanya ditunjukkan dengan pergolakan pesakit yang teruk.

Penggunaan ubat yang tidak mempunyai kesan hipotensi (analgin, diphenhydramine, no-shp, papaverine, dll.) Dengan HC tidak dibenarkan.

Pengelasan terperinci mengenai krisis hipertensi mengikut jenis dan tahap

Hipertensi adalah penyakit sistem kardiovaskular, yang dimanifestasikan oleh tekanan darah tinggi, sakit kepala dan sakit jantung, gangguan penglihatan, tinitus, dan lain-lain. Krisis hipertensi sering menjadi komplikasi penyakit - peningkatan tekanan mendadak dan manifestasi gejala berbahaya. Sekiranya anda tidak merawat penyakit ini tepat pada waktunya, pesakit mungkin akan mati.

Dalam artikel itu kita akan mengkaji jenis krisis hipertensi yang ada, kita akan memahami apa itu dan apa yang berbahaya.

Apa itu GK?

Krisis hipertensi adalah peningkatan tekanan darah yang tajam hingga 180/110 mm RT. Seni. dan kemunculan gejala seperti:

  • kelemahan, kelesuan;
  • pening;
  • pening dan muntah;
  • peningkatan berpeluh;
  • bunyi di telinga;
  • masalah penglihatan;
  • degupan jantung yang cepat;
  • sesak nafas
  • sakit di bahagian belakang kepala dan sternum.

Keadaan ini dan manifestasi klinikalnya berbahaya bagi manusia. Penyediaan rawatan perubatan yang tepat pada masanya dapat menyebabkan perkembangan strok, edema paru, kegagalan jantung akut, dan dalam kes yang teruk - hingga mati.

Pengelasan

Untuk menentukan kaedah rawatan, doktor mesti menentukan jenis krisis hipertensi yang tepat. Keadaan ini dikelaskan berdasarkan banyak faktor: mengikut tahap, adanya komplikasi, manifestasi klinikal, sebab perkembangan, dll..

Kaedah terapi dan keadaan pesakit bergantung kepada kehadiran komplikasi. Kejang hipertensi yang teruk dan kekurangan madu. pertolongan menimbulkan kemerosotan prestasi manusia dan gangguan sistem penting.

Tidak rumit

Krisis tidak rumit dan krisis jenis 1 adalah keadaan yang sama. Dengan adanya serangan seperti itu, kesejahteraan pesakit bertambah buruk, tekanan darah meningkat, tetapi tekanan diastolik berada dalam kisaran normal. Tidak ada bahaya untuk hidup. Anda sendiri dapat menstabilkan prestasi yang meningkat.

Untuk menentukan jalannya krisis yang tidak rumit, cukup untuk memperhatikan kesakitan di sternum dan kehadiran takikardia - dengan serangan jenis 1, gejala ini tidak ada. Kadang kala, degupan jantung yang cepat adalah perkara biasa. Denyut jantung yang dipercepat mengawal bekalan oksigen yang diperlukan ke organ dan membantu mencegah infarksi miokardium. Serangan dihentikan dalam 1-2 jam.

Rumit

Krisis yang rumit - keadaan yang menyebabkan berlakunya pelanggaran serius, dan kadang-kadang mati. Dalam keadaan seperti itu, asma jantung diperhatikan pada hipertensi, peredaran darah di otak terganggu, dan dalam kes yang lebih teruk, edema terbentuk di otak dan orang itu mengalami koma. Pesakit memerlukan rawatan di hospital dan rawatan kecemasan. menolong. Mustahil untuk menghentikan serangan anda sendiri. Tindakan sedemikian boleh mengakibatkan akibat yang serius..

Gejala utama keadaan adalah:

  • Peningkatan tekanan bawah dan atas.
  • Kesakitan sternal yang teruk.
  • Takikardia.
  • Pening.
  • Bunyi di telinga.
  • Gangguan penglihatan.
  • Muntah dan loya.

Krisis yang rumit dapat dikesan dengan manifestasi bradikardia. Denyutan jantung dikurangkan menjadi 55-65 denyut, yang bermaksud bahawa ia tidak dapat mengatasi beban yang begitu berat.

Kerana krisis hipertensi yang rumit, perkara berikut dapat berkembang:

  • edema paru;
  • ensefalopati hipertensi atau angiopati;
  • strok;
  • infarksi miokardium;
  • kematian.

Mengikut jenis dan mekanisme pembangunan dari Ratner N.A..

Pembahagian krisis hipertensi menurut Ratner N.A. dicatatkan pada tahun 1958. Mekanisme pengembangan HA dibahagikan kepada:

  • Adrenal (1 jenis).
  • Norepinephrine (2 jenis).

Adrenal

Krisis hipertensi jenis ini dicirikan oleh pembebasan adrenalin ke dalam darah. Ia berkembang dengan cepat dan tiba-tiba. Berdasarkan kesejahteraan seseorang, seseorang tidak dapat meramalkan berlakunya serangan.

Setelah peningkatan tekanan yang cepat, pesakit mencatat kehadiran sakit kepala yang teruk, perasaan gemetar ke seluruh badan, berpeluh, serangan panas dan kemerahan tisu lembut.

Krisis hipertensi jenis 1 berlalu dengan cepat, dalam masa 2-5 jam.

Noradrenal

Pada masa krisis noradrenal (jenis 2), noradrenalin dilepaskan ke dalam darah. Tekanan meningkat secara beransur-ansur, begitu juga dengan keparahan gejala. Keadaan ini boleh berlangsung dari 5 jam hingga beberapa hari..

Untuk serangan noradrel, gejala berikut wujud:

  • sakit kepala yang teruk;
  • kemerosotan sistem visual dan pendengaran;
  • kekeliruan, kekurangan koordinasi;
  • kekeliruan atau kehilangan kesedaran;
  • sakit teruk di kawasan jantung;
  • lumpuh anggota badan yang pendek.

Manifestasi klinikal menurut Moses S. G.

Pada tahun 1971, muncul klasifikasi krisis hipertensi menurut Moiseev S.G. Ia menggabungkan jenis serebrum dan jantung..

Serebrum

Krisis serebrum dicatat jika peningkatan tekanan yang tajam disertai dengan pelanggaran aliran darah di otak dan kemerosotan kinerjanya. Semasa serangan seperti itu, strok, pendarahan subarachnoid, serangan iskemik sementara, pecah aneurisma arteri di otak boleh berkembang.

Gambaran klinikalnya adalah seperti berikut:

  • Sakit kepala yang kuat;
  • peningkatan tekanan di mata;
  • pening dan muntah;
  • takikardia;
  • berpeluh kuat;
  • fungsi pernafasan terjejas;
  • penundaan tindakan;
  • kemerosotan aktiviti otak;
  • kekeliruan kesedaran;
  • gangguan mental;
  • keterlaluan berlebihan;
  • tindak balas yang tidak wajar terhadap persekitaran;
  • gangguan pada alat visual, pendengaran dan pertuturan.

Jantung

Pada masa krisis jantung, fungsi jantung terganggu. Serangan seperti ini sering kali menampakkan diri dengan penyakit koronari. Keadaan ini disertai dengan perkembangan kegagalan jantung, angina, takikardia, serangan jantung dan edema paru..

Pesakit merasa sakit kepala dan sakit jantung yang teruk, terdesak untuk muntah, mual, kehilangan keupayaan untuk mendengar dan melihat.

Gejala menurut Kushakovsky M. S.

Gejala menurut Kushakovsky M.S. dicatatkan pada tahun 1977. Dia dibahagikan kepada:

  • Neurovegetatif.
  • Air dan garam.
  • Kejang.

Neurovegetatif

Bentuk neurovegetative krisis hipertensi disebabkan oleh sejumlah besar adrenalin memasuki aliran darah. Pesakit mengalami simptom berikut:

  • perasaan kebimbangan dan ketakutan yang tidak masuk akal;
  • kegembiraan yang kuat;
  • rembesan peluh sejuk;
  • denyutan pada anggota badan dan seluruh badan;
  • kenaikan suhu badan.

Air dan garam

Krisis hipertensi edematous diperbaiki jika terdapat banyak cecair berlebihan di dalam tubuh pesakit. Tanda utama krisis edematous adalah pembengkakan muka, anggota badan dan leher. Perencatan pergerakan, kelesuan, fungsi sistem saraf pusat yang tidak stabil dan kelemahan pada tisu otot juga dapat diperhatikan..

Kejang

Kelas HA yang paling berbahaya, yang dicirikan oleh kerosakan pada zat otak utama, gangguan peredaran darah di otak dan pembengkakannya. Dalam keadaan ini, orang sering pingsan, mengalami serangan kejang, dan juga menderita jantung dan sakit kepala.

Manifestasi klinikal menurut Myasnikov A. L.

Pada tahun 50-an, A. L. Myasnikov mencadangkan klasifikasi krisis urutan 1 dan 2:

  • Jenis 1 berkembang secara tiba-tiba dan berlangsung dari 15 minit hingga 4 jam. Seseorang merasakan sakit di kepala dan jantung, memperhatikan pembentukan ruam hemoragik, peningkatan kerengsaan, berpeluh berlebihan, kekeliruan dan penglihatan kabur.
  • Jenis 2 tidak berkembang dengan segera, tetapi setelah beberapa hari dan pada tahap pertama perkembangannya tidak disertai dengan tanda-tanda yang jelas. Keamatan gejala meningkat dari masa ke masa. Seseorang yang telah mengalami HA jenis ini, menyedari adanya sakit kepala yang sengit, tinitus, mengalami mual, peningkatan mengantuk dan kelesuan, pening, insomnia dan sakit angin.

Pengelasan mengikut jenis hemodinamik Golikova A. P

Tiga jenis hemodinamik dibezakan:

  • Hyperkinetic - diperbaiki dengan peningkatan jumlah darah yang dikeluarkan oleh jantung. Keadaan simtomatik ini serupa dengan jenis 1 mengikut klasifikasi Ratner N. A.
  • Hipokinetik - kadar kuantiti minit cecair darah yang dikeluarkan menurun. Serangan seperti itu sama-sama menampakkan dirinya dengan krisis Ratner jenis 2.
  • Eukinetik - rintangan periferal meningkat. Tanda-tanda keadaan muncul secara tiba-tiba, tetapi tidak mempunyai watak yang jelas.

Gred Gred

Doktor juga mengklasifikasikan krisis hipertensi yang teruk:

  • 1 darjah - selamat untuk kehidupan manusia. Tekanan dapat dinormalisasi secara bebas di dalam rumah;
  • Gred 2 - serangan yang, dengan rawatan kecemasan yang betul, dapat dihentikan dengan mudah. Sekiranya dimasukkan ke hospital pada waktunya, pesakit mengalami komplikasi serius, lebih jarang kematian berlaku;
  • Gred 3 adalah jenis serangan yang paling berbahaya, yang, walaupun dengan pertolongan cemas tepat pada masanya, sering disulitkan oleh pelbagai keadaan yang tidak menyenangkan yang memburukkan kualiti hidup pesakit. Sekiranya krisis hipertensi tidak dihentikan tepat pada waktunya, maka akibat yang mematikan akan berlaku.

Video berguna

Anda boleh mengetahui lebih lanjut mengenai krisis hipertensi dalam video di bawah:

Kaedah terapi bergantung sepenuhnya kepada kebenaran penentuan jenis krisis hipertensi yang berlanjutan. Sekiranya tidak tepat untuk mengenal pasti jenis serangan progresif, keadaan pesakit dapat merosot dengan ketara, akibat berbahaya akan mulai berkembang, dan dalam situasi yang paling sukar, kematian akan berlaku.

Krisis hipertensi

Krisis hipertensi adalah keadaan di mana tekanan darah meningkat secara tiba-tiba dan sangat banyak. Dan bukan "secara umum", tetapi untuk pesakit tertentu. Untuk satu orang, lonjakan tekanan dari 140/90 hingga 160/100 sudah menjadi pemburukan yang teruk. Dan yang lain, yang mempunyai hipertensi kronik pada tahap ke-3 yang teruk, dengan tekanan biasa 180/110 dapat terasa normal, dan dengan peningkatan, tekanan atasnya akan "turun skala" untuk 220. Sekiranya anda merasa tidak enak, tetapi tonometer menunjukkan bahawa anda mempunyai tekanan “total” 160/100 atau bahkan kurang, bagaimanapun jangan ragu untuk menghubungi ambulans dan meminta pertolongan dari orang lain.

Krisis hipertensi ditunjukkan oleh kemerosotan kesejahteraan yang ketara dan kemunculan gejala klinikal yang dikeluhkan oleh pesakit. Mungkin terdapat komplikasi dari jantung, otak (stroke), penglihatan, atau ginjal. Matlamat rawatan kecemasan adalah untuk mencegah kerosakan organ sasaran dan melegakan gejala. Mengurangkan tekanan darah dengan ubat "kecemasan" harus cepat, tetapi terkawal. Sekiranya ternyata berlebihan, mungkin bekalan darah ke tisu tidak mencukupi, yang akan menyebabkan kebuluran oksigen mereka.

Hanya doktor yang memilih ubat antihipertensi yang paling sesuai, dos dan cara pentadbirannya. Pada masa yang sama, dia merancang perkiraan kecepatan dan besarnya penurunan tekanan darah, bergantung pada keparahan keadaan pasien dan adanya komplikasi. Penting bagi doktor untuk memahami dengan tepat apa sebenarnya rungutan dan gejala pesakit untuk menetapkan rawatan dengan betul. Adalah bijaksana untuk melakukan ini dalam keadaan darurat, yang merupakan krisis hipertensi, hanya doktor yang terlatih dengan pengetahuan dan pengalaman yang luas.

Di negara maju, pakar sejak 20 tahun kebelakangan menunjukkan penurunan yang berterusan dalam kejadian krisis hipertensi. Ini disebabkan oleh fakta bahawa hipertensi pada populasi menjadi lebih dikenali dan dirawat. Di Rusia dan Ukraine, perkara seperti ini tidak diperhatikan. Peningkatan tekanan darah yang tajam tetap menjadi salah satu sebab yang paling biasa untuk memanggil ambulans dan seterusnya dimasukkan ke hospital..

Lebih-lebih lagi, statistik rata-rata kes peningkatan tekanan darah menjadi lebih menyedihkan daripada pada tahun-tahun Soviet. Kerana kekerapan serangan jantung dan strok dengan latar belakang krisis hipertensi tidak jatuh, malah bertambah. Tetapi komplikasi ini adalah salah satu penyebab kematian dan kecacatan pesakit yang paling biasa..

Setelah keadaan pesakit kurang lebih normal, adalah perlu untuk menyesuaikan terapi hipertensi "terancang" yang diterimanya. Jelas, jika timbul krisis hipertensi, maka rawatan hipertensi secara berkala tidak sesuai atau tidak mencukupi. Walaupun sering kali menunjukkan bahawa rawatan itu ditetapkan dengan betul, pesakit tidak minum pil secara berkala, atau secara bebas, tanpa berunding dengan doktor, berhenti mengambilnya. Ambil ubat yang ditetapkan oleh doktor anda secara berdisiplin dan betulkan gaya hidup anda. Sekiranya anda terselamat dari krisis hipertensi tanpa akibat yang serius, maka jangan terlalu memuji diri sendiri. Pemburukan berikut sangat mungkin membawa maut. Bincangkan dengan doktor anda pilihan untuk menetapkan ubat yang mencukupi untuk diminum sekali sehari..

Gejala krisis hipertensi

Faktor yang paling biasa yang mencetuskan krisis hipertensi:

  • perubahan cuaca
  • tekanan yang ketara
  • minum malam sebelumnya
  • sejumlah besar garam dalam makanan

Adakah anda tahu bahawa penyebab berlakunya hipertensi juga boleh berhenti secara tiba-tiba ubat yang menurunkan tekanan darah? Selalunya ini berlaku sekiranya pesakit terlepas mengambil clonidine atau beta-blocker.

Kami menyenaraikan gejala krisis hipertensi yang paling biasa:

  • peningkatan tekanan darah yang ketara di atas 140/90
  • keletihan
  • sakit kepala
  • berpeluh
  • pening dan muntah
  • penglihatan kabur
  • insomnia

Tonton video mengenai rawatan hipertensi dan pencegahan krisis hipertensi

Sekiranya pesakit mempunyai penyakit jantung koronari, maka krisis hipertensi memperburuk perjalanannya dan memperburuk prognosis. Gangguan irama jantung, sakit dada, takut mati mungkin muncul. Dalam kes yang teruk, seseorang boleh koma.

Memo untuk doktor kecemasan

Seorang doktor ambulans boleh memilih taktik rawatan untuk krisis hipertensi hanya setelah mengumpulkan maklumat dengan teliti. Soalan apa yang harus saya ajukan:

  • Berapa lama pesakit menderita hipertensi??
  • Apakah tahap tekanan darahnya yang biasa dan maksimum?
  • Bilakah krisis hipertensi bermula? Sudah berapa lama ia berlaku?
  • Apa pil tekanan yang telah diambil pesakit sebelum ambulans tiba?
  • Apa ubat untuk darah tinggi yang selalu diambil pesakit?
  • Mungkin krisis itu timbul kerana melangkau atau membatalkan ubat yang menurunkan tekanan darah? Sekiranya ya, ubat mana?

Anda juga harus bertanya mengenai penyakit kardiovaskular yang bersamaan dan sebelumnya, kemalangan serebrovaskular, masalah buah pinggang, dan diabetes.

Sekiranya pesakit mengadu sesak nafas, sakit di jantung, dia mengalami gangguan irama jantung, EKG mesti dilakukan. Sekiranya perubahan pada bahagian akhir kompleks ventrikel dikesan (ketinggian atau ketinggian segmen ST, pembentukan gelombang T negatif simetris), ini menunjukkan sindrom koronari akut.

Terdapat pelbagai pilihan klasifikasi untuk krisis hipertensi. Untuk kerja praktikal doktor kecemasan, cukup untuk membezakan antara krisis hipertensi hiperkinetik dan hipokinetik.

Krisis hipertensi hiperkinetik

Krisis hipertensi hiperkinetik - terbentuk terutamanya disebabkan oleh peningkatan output jantung (fungsi jantung yang terlalu kuat). Lebih-lebih lagi, jumlah rintangan vaskular periferal tidak berubah sama sekali atau naik sedikit. Dalam keadaan seperti itu, tekanan darah sistolik (atas) meningkat, tetapi pada masa yang sama, diastolik (bawah) tetap stabil atau sedikit berubah.

Krisis hipertensi hiperkinetik biasanya berkembang dengan cepat dan berlangsung tidak lebih dari 2-4 jam. Ia disertai dengan peningkatan degupan jantung, takikardia (berdebar-debar), berpeluh, kadang-kadang kulit pesakit menjadi merah dan menjadi noda. Selalunya berpuncak pada poliuria - pengeluaran air kencing yang banyak.

Krisis hipertensi hipokinetik

Krisis hipertensi hipokinetik berlaku kerana ketahanan vaskular periferal yang tinggi. Dalam kes ini, output jantung dikurangkan menjadi satu darjah atau yang lain. Varian krisis hipertensi ini biasanya dijumpai pada pesakit dengan "pengalaman" jangka panjang hipertensi, yang dirawat dengan buruk, dan oleh itu organ sasaran terjejas..

Krisis hipertensi hipokinetik berkembang dengan perlahan, selama beberapa hari atau beberapa minggu, dan sukar. Peningkatan tekanan darah sistolik dan diastolik. Lebih-lebih lagi, peningkatan tekanan diastolik sering kali lebih ketara. Pesakit mengalami kehilangan kekuatan, kulit pucat, komplikasi pada jantung atau otak sering timbul.

Ubat yang berbeza digunakan untuk merawat krisis hiperkinetik dan hipokinetik, yang akan kita bincangkan secara terperinci di bahagian seterusnya halaman ini.

Menghentikan krisis hipertensi

Perkataan "berhenti" bermaksud "sekatan", "penyetempatan", "pengurangan". Melegakan krisis hipertensi adalah langkah mendesak untuk mengurangkan tekanan darah pesakit, mengurangkan gejala dan mencegah komplikasi. Mereka dijalankan di rumah atau di hospital. Amalan menunjukkan bahawa selama 2 jam pertama setelah munculnya gejala akut pada pesakit, tekanan darah tidak boleh dikurangkan lebih dari 20-25%, kemudian selama 6 jam menjadi 160/100 mm RT. Seni. Jika tidak, mungkin terdapat masalah dengan bekalan darah ke jantung dan organ dalaman yang lain. Di sini kita akan mempertimbangkan bagaimana disyorkan untuk menghentikan krisis hipertensi yang tidak rumit. Sekiranya terdapat komplikasi, maka bahagian berikut dikhaskan untuk rawatan mereka, serta artikel individu di laman web kami.

Ubat yang paling popular untuk menghentikan krisis hipertensi adalah:

Corinfar (nifedipine)

Corinfar (nifedipine) adalah ubat "untuk tekanan, yang mulai bertindak dengan cepat, tetapi tidak lama. Paling sering disyorkan untuk digunakan untuk menghentikan krisis hipertensi hingga akhir tahun 1990-an. Corinfar (nifedipine) diberikan kepada pesakit di bawah lidah dalam dos 5-10 mg. Kemudian, anda boleh mengambil pil ini, jumlah keseluruhan dos tidak melebihi 30 mg.

Ubat ini mengendurkan di dinding vaskular, dan penurunan tekanan darah dapat dijangkakan dalam 15-30 minit. Kontraindikasi untuk penggunaan corinfarum (nifedipine) untuk melegakan krisis hipertensi:

  • takikardia teruk (peningkatan kadar jantung, berdebar-debar);
  • stenosis aorta yang teruk (penyempitan arteri);
  • penguraian kegagalan jantung;
  • gejala teruk kemalangan serebrovaskular - sakit kepala di leher, muntah, pening, gangguan kesedaran.

Di mana kes nifedipine (corinfar) harus diresepkan dengan berhati-hati:

  • kelas fungsi angina pectoris III-IV;
  • angina pectoris berterusan;
  • infarksi miokardium.

Pada tahun 2000-an, semakin banyak penerbitan muncul yang mempersoalkan faedah nifedipine untuk melegakan krisis hipertensi. Sebaliknya, disyorkan untuk menetapkan penyekat saluran kalsium yang bertindak panjang.

Kapoten (captopril)

Kapoten (captopril) adalah ubat yang berkesan untuk krisis hipertensi. Ia mula menurunkan tekanan darah selepas 10 minit. Captopril berlangsung sehingga 5 jam. Kontraindikasi - kehamilan dan tempoh penyusuan, serta kegagalan buah pinggang yang teruk.

Penyekat beta

Penyekat beta digunakan untuk menghentikan krisis hipertensi jenis hiperkinetik jika degupan jantung meningkat. Propranolol (obzidan) dalam dos 2-5 mg diberikan secara intravena perlahan pada kadar 1 mg per minit. Dalam kes ini, tekanan darah, degupan jantung dan ECG pesakit dipantau dengan teliti pada pesakit.

Propranolol mempunyai senarai kontraindikasi yang luas yang membatasi penggunaannya. Senarai ini merangkumi:

  • bradikardia - penurunan kadar jantung di bawah 60 degupan seminit;
  • pelanggaran konduksi atrioventrikular;
  • penyumbatan bronkus - pelanggaran patensi bronkus kerana beberapa sebab;
  • kegagalan jantung kongestif.

Esmolol (brebiblock) adalah alternatif yang baik untuk propranolol. Ia adalah beta-blocker ultrashort ultra-selektif. Ia boleh digunakan walaupun pada pesakit dengan asma bronkial dan kegagalan jantung akut kelas I-II menurut Killip. Doktor ambulans boleh memberikan esmolol secara intravena 15-40 mg selama 1 minit, kemudian 3-10 mg per minit dalam dos 100 mg.
Ubat ini mula bertindak pada minit pertama, dan kesannya berlangsung hingga 20 minit.

Dos pemuatan awal bergantung pada berat badan pesakit. Sekiranya kesannya tidak mencukupi, maka pemberian berulang mungkin dilakukan sehingga tekanan darah dan nadi berada dalam nilai sasaran. Esmolol adalah ubat yang sangat penting untuk penyakit jantung koronari, kerana ia memberikan perlindungan perubatan yang boleh dipercayai untuk miokardium.

Proxodolol adalah ubat yang tidak hanya mempunyai beta-blocking, tetapi juga kesan alpha-adrenolytic yang ketara. Oleh itu, ia melonggarkan nada vaskular dan mengurangkan daya tahan vaskular periferi keseluruhan. Oleh itu, proxodolol juga boleh digunakan untuk krisis hipertensi jenis hipokinetik.

Ia diberikan secara intravena pada dos 2 ml dalam 10 ml larutan isotonik. Sekiranya kesannya lemah atau tidak ada, maka setiap 10 minit anda juga boleh menyuntikkan proxodolol secara pecahan, sehingga 10 ml secara keseluruhan. Senarai kontraindikasi hampir sama dengan propranolol. Ubat ini tidak digunakan jika pesakit mengalami bradikardia, gangguan konduksi atrioventrikular atau kegagalan jantung kongestif.

Ubat-ubatan lain

Droperidol diberikan secara intravena dalam dos 2-4 ml, jika pesakit mempunyai perasaan takut, pergolakan yang teruk, atau kejang mungkin terjadi. Dos droperidol bergantung pada berat badan pesakit. Ubat ini tidak hanya memberi kesan antipsikotik, tetapi juga menurunkan tekanan darah..

Krisis hipertensi hipokinetik biasanya dicirikan oleh pembengkakan intima (dinding) saluran. Ia sering berlaku pada pesakit dengan kegagalan jantung kongestif atau kegagalan buah pinggang kronik. Dalam situasi seperti itu, pemberian furosemida diuretik intravena yang cepat dalam dos 40-80 mg mempunyai kesan yang baik.

Sekiranya gejala kemalangan serebrovaskular berlaku, maka tekanan darah diturunkan dengan berhati-hati, tidak melebihi 20-25% dari yang asal. Jika tidak, keadaan pesakit boleh merosot dengan teruk. Untuk pengurangan tekanan yang halus dianggap selamat dan berkesan:

  • Perencat ACE;
  • dibazol;
  • aminofilin;
  • magnesium sulfat.

Dibazole diberikan secara intravena pada 30-40 mg. Ia mula bertindak dalam 10-15 minit. Dibazole mengurangkan pengeluaran jantung, melebarkan saluran periferal dan dengan itu menurunkan tekanan darah secara sederhana. Kesannya berlangsung sehingga 2 jam. Sekiranya anda masuk dengan cepat, kesan sampingan adalah mungkin dalam bentuk peningkatan tekanan jangka pendek yang tajam, perasaan panas, sakit kepala, mual.

Eufillin juga ditunjukkan untuk krisis hipertensi dengan gejala otak. Ia diberikan secara intravena dalam aliran atau setetes 5-10 ml larutan 2.4%. Eufillin meningkatkan peredaran serebrum, menurunkan tekanan darah, dan mempunyai kesan diuretik yang sederhana. Pesakit tua harus diberikan dengan berhati-hati, kerana takikardia atau extrasystole adalah mungkin..

Magnesium sulfat bukan sahaja menurunkan tekanan darah, tetapi juga mempunyai kesan menenangkan dan antikonvulsan. Untuk menghentikan krisis hipertensi, ia diberikan secara intravena, perlahan-lahan, dalam 5-10 ml larutan 25% selama 5-10 minit. Ia mula bertindak 15-25 minit selepas pentadbiran. Kontraindikasi untuk penggunaan magnesium sulfat:

  • kegagalan buah pinggang yang teruk;
  • ketoasidosis diabetes;
  • hipotiroidisme;
  • blok atrioventrikular;
  • bradikardia.

Ramai pesakit hipertensi masih mengambil clonidine. Akibat pembatalan atau penarikan, krisis hipertensi sering timbul. Dalam keadaan ini, pemberian intravena 0.15 mg clonidine ditunjukkan..

Sekiranya krisis hipertensi pesakit sering berlaku, dan ubat-ubatan tidak membantu mengawal tekanan darah, maka pemeriksaan perubatan menyeluruh harus dilakukan untuk mencari penyakit "pendasar" yang menyebabkan hipertensi "sekunder". Hipertensi ganas dan kemerosotan kesejahteraan yang kerap boleh menyebabkan:

  • Penyakit ginjal (penyumbatan arteri ginjal dan kematian tisu penyaring darah)
  • Lesi arteriosklerotik aorta (arteri penting dalam sistem peredaran jantung)
  • Tumor adrenal

Krisis hipertensi yang rumit dan rawatannya

Dalam keadaan di mana pesakit mengalami krisis hipertensi yang rumit, doktor perlu segera memutuskan bagaimana bertindak. Apa ubat yang hendak digunakan? Adakah ia diberikan kepada pesakit secara intravena atau dalam bentuk pil melalui mulut? Apakah tahap tekanan darah yang hendak dilalui? Berapa kadar penurunan yang optimum? Untuk membuat keputusan yang kompeten di tempat untuk semua masalah ini, doktor harus memiliki bukan sahaja latihan "teori" yang baik, tetapi juga pengalaman praktikal. Lebih-lebih lagi, mengetahui jumlah tekanan darah pesakit yang tepat tidak membantu membuat diagnosis. Jauh lebih penting untuk menafsirkan gejala dan keluhan pesakit dengan betul untuk mengenali komplikasi apa yang dia alami. Kemahiran doktor kecemasan ini adalah "campuran sains dan seni".

Taburan kekerapan komplikasi krisis hipertensi

KomplikasiKekerapan%
Pukulan29hb
Kegagalan jantunglima belas
Encephalopathyenam belas
Infarksi miokardium12
Edema paru22.5
Yang lain5.5

Tindakan mendesak doktor adalah untuk:

  • mengurangkan beban pada ventrikel kiri jantung;
  • meningkatkan aliran darah di saluran koronari (jantung berkhasiat);
  • menghilangkan kegagalan jantung akut;
  • menormalkan jumlah darah dan plasma yang beredar, jika meningkat;
  • mempengaruhi penyebab penyempitan lumen saluran darah yang berlebihan;
  • memulihkan bekalan darah ke otak (terutamanya jika pesakit mengalami sawan).

Sekiranya jelas bahawa pesakit mengalami beberapa komplikasi krisis hipertensi, maka terapi harus dilakukan secara intensif, dengan pemberian ubat secara intravena. Sekiranya diseksi aneurisma aorta, tekanan darah harus dikurangkan dengan cepat. Yaitu, dengan 25% dari yang awal dalam 5-10 menit, dan kemudian ke tingkat sasaran tekanan "atas", tidak lebih dari 110-100 mm RT. Seni. Dalam kemalangan serebrovaskular akut, sebaliknya, tekanan dikurangkan dengan sangat perlahan dan berhati-hati. Dengan krisis hipertensi, yang ternyata rumit, pesakit dimasukkan ke hospital, tetapi rawatan perubatan segera diberikan di rumah dan dibawa ke hospital.

Komplikasi krisis hipertensiDadah pilihanUbat barisan keduaUbat yang dikontraindikasikan
Ensefalopati hipertensi akutNatrium nitroprusside, fenoldopamLabetalol, Nicardipine, EnalaprilatClonidine (klonidin)
Pendarahan intraserebral, pendarahan subarachnoidLabetalolNimodipine, fenoldopamVasodilating (hydralazine, minoxidil, diazoxide, nifedipine)
Infark serebrum akutFenoldopam, NicardipineUrapindilVasodilating (hydralazine, minoxidil, diazoxide, nifedipine)
Infark miokard akut, angina tidak stabilNitrogliserin, isosorbida dinitrat, penyekat betaInhibitor ACE, sodium nitroprusside, labetalol, nicardipineNifedipine (!), Diazoxide, enalaprilat, hydralazine, minoxidil
Kegagalan jantung ventrikel kiri akut dan edema paruNitrogliserin, isosorbida dinitrat, natrium nitroprusside + gelung diuretik furosemide, torasemideEnalaprilatDiazoksida, beta-blocker, verapamil
Aneurisma Aortik pengelupasanPenyekat beta, natrium nitroprussideVerapamilDiazoksida
Preeklampsia, eklampsiaHydralazine, labetalolNifedipine, magnesium sulfat, clonidine (clonidine)Inhibitor ACE (benar-benar dikontraindikasikan) sodium nitroprusside
Azotemia (tahap tinggi produk metabolik nitrogen dalam darah, yang biasanya dikeluarkan oleh buah pinggang)Verapamil, Nicardipine, Labetalol, Furosemide, TorasemideFenoldopamNatrium nitroprusside, propranolol, esmolol
Katekolamin Beredar BerlebihanNatrium nitroprusside, phentolamineNicardipine, verapamil, phenoldopam, beta blockerMonoterapi penyekat beta

Untuk lebih jelasnya, lihat artikel "Krisis hipertensi yang rumit dan tidak rumit: bagaimana membezakannya", pautan yang anda dapati di bawah

Apa yang perlu dilakukan selepas krisis hipertensi

Tekanan darah tinggi yang teruk adalah isyarat dari badan bahawa perlu menjaga kesihatan anda dengan serius. Sekiranya kali ini di sekitar krisis dengan senang hati disingkirkan dengan strok atau serangan jantung, maka anda tidak boleh berharap anda akan terus mendapat nasib yang sama. Oleh itu berjumpa dengan doktor anda secepat mungkin. Doktor terlebih dahulu akan menghantar anda ke makmal untuk mengambil ujian, melakukan pemeriksaan menyeluruh terhadap pelbagai sistem badan anda, dan kemudian menetapkan rawatan. Setelah mengalami krisis hipertensi, pesakit, sebagai peraturan, tidak perlu lagi meyakinkan untuk waktu yang lama bahawa dengan berhati-hati mengikuti cadangan doktor adalah kepentingan mereka.

Sekiranya anda mengalami krisis hipertensi, ini bermakna penyakit ini sudah cukup jauh. Oleh itu, pembetulan gaya hidup dan diet yang betul mungkin tidak mencukupi untuk menurunkan tekanan darah ke tahap yang boleh diterima. Sekiranya doktor menetapkan ubat-ubatan untuk hipertensi, tidak ada yang perlu dilakukan, anda harus menelan tablet secara perlahan setiap hari, tanpa membuang masa pemberiannya. Kesan sampingan dari ubat-ubatan, memang ada, tetapi ancaman penyakit baru yang lebih teruk lagi.

Semakin "pengalaman" hipertensi pada pesakit, semakin tinggi tekanan darahnya meningkat semasa eksaserbasi. Pada tahap pertama hipertensi, penurunan kesejahteraan yang ketara dapat disebabkan oleh peningkatan tekanan hingga 140/90 mm saja. Hg. Seni. Sekiranya hipertensi tidak dirawat, maka tubuh secara beransur-ansur "terbiasa" untuk hidup dengan tekanan darah yang meningkat dengan stabil. Kemudian gejala yang telah kami senaraikan di atas sudah diperhatikan dengan nombor yang sangat hebat pada tonometer. Pada beberapa pesakit, tekanan darah semasa krisis dapat meningkat hingga 220/120 mm Hg. Seni. dan lebih tinggi lagi. Ini biasanya membawa kepada komplikasi yang tidak dapat dipulihkan: serangan jantung, strok, kerosakan ginjal, serta gangguan penglihatan akibat pendarahan pada saluran mata.

Kesimpulan: perhatikan pencegahan hipertensi. Beli monitor tekanan darah automatik atau separa automatik yang baik dan ukur tekanan darah secara berkala untuk diri anda dan semua ahli keluarga dewasa. Sebilangan kecil rakan senegara kita kerap menjalani ujian dan menjalani pemeriksaan fizikal di institusi perubatan. Sebilangan besar pesakit hipertensi tidak menyedari bahawa mereka mempunyai tekanan darah tinggi dan tidak tahu apa yang boleh menyebabkannya. Oleh itu, mereka tidak diperlakukan sehingga "guruh menyerang", iaitu krisis hipertensi tidak berlaku, atau lebih teruk lagi - segera serangan jantung atau strok.

Cara merawat hipertensi agar krisis tidak berlaku

Krisis hipertensi hanya dapat terjadi dalam keadaan di mana pesakit telah lama menderita hipertensi arteri, tetapi belum didiagnosis atau dirawat dengan tidak mencukupi. Malangnya, kepatuhan pesakit terhadap rawatan sangat buruk. Statistik menunjukkan bahawa hanya 5% pesakit yang mencapai sasaran (selamat) tahap tekanan darah. Terdapat banyak sebab untuk ini..

  1. Seorang doktor di hospital awam kadang-kadang terpaksa menerima sehingga 60 pesakit sehari. Dalam keadaan seperti itu, dia tidak akan dapat menjalin hubungan yang saling percaya dengan setiap pesakit, meyakinkan mereka untuk menyelesaikan tugas, dan memantau rawatan dengan hati-hati pada lawatan berikutnya..
  2. Banyak ubat untuk darah tinggi tidak selesa kerana ia mesti diminum beberapa kali sehari. Kesan sampingan juga berlaku lebih kerap daripada yang diinginkan.
  3. Sehingga 10% pesakit menderita hipertensi "sekunder", yang menyebabkan masalah buah pinggang atau penyakit "primer" lain. Diagnosis dalam kes-kes ini sering tidak dibuat dengan betul. Rawatan standard tidak memberikan hasil, hipertensi sekunder menunjukkan "ketahanan" terhadapnya. Adalah mungkin untuk menormalkan tekanan darah hanya setelah pulih dari penyakit utama yang meningkatkannya.

Pesakit harus menyedari bahawa tanggungjawab utama untuk merawat hipertensi dan mencegah krisis terletak pada diri mereka sendiri. Tidak seorang pun kecuali pesakit akan mengendalikan bagaimana dia mengikuti diet, mengambil ubat, melakukan pendidikan jasmani dan mengurangkan tahap tekanan psikologinya. Mereka yang terlalu bergantung pada negara dan doktor mendapati diri mereka berada di bawah "batu bohong" jauh lebih awal daripada yang kita mahukan.

  • Cara terbaik untuk menyembuhkan darah tinggi (cepat, mudah, baik untuk kesihatan, tanpa ubat "kimia" dan makanan tambahan)
  • Hipertensi adalah cara rakyat untuk pulih dari tahap 1 dan 2
  • Punca hipertensi dan cara menghilangkannya. Ujian hipertensi
  • Rawatan hipertensi yang berkesan tanpa ubat

Sekiranya anda seorang pesakit yang ingin mengekalkan tekanan darah normal dan mengelakkan krisis hipertensi, anda boleh melakukan perkara berikut:

  1. Cari ahli terapi atau ahli kardiologi yang paling cekap yang anda boleh dan berjumpa dengannya secara kerap.
  2. Kaji kelas ubat hipertensi untuk mengetahui mengapa doktor menetapkan ubat tertentu kepada anda. Tetapi jangan minum ubat atas inisiatif anda sendiri!
  3. Baca bahan rawatan ubat antihipertensi kami. Terapi semacam itu beberapa kali lebih berkesan, dan dos ubat yang lebih kecil diperlukan.
  4. Sekiranya boleh, biarkan doktor anda menetapkan pil generasi berikutnya yang berkesan. Biasanya ia boleh diambil hanya 1 kali sehari, dan kemungkinan kesan sampingan adalah minimum. Ubat baru untuk hipertensi sering ditoleransi oleh pesakit tidak lebih buruk daripada plasebo. Benar, harganya lebih tinggi.
  5. Baca artikel di blok "Memulihkan dari hipertensi dalam 3 minggu - itu nyata!". Dengan kebarangkalian yang tinggi, anda akan dapat mengawal tekanan darah tinggi anda tanpa ubat "kimia".

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis