Pening di bawah tekanan normal: kemungkinan penyebabnya, apa yang harus dilakukan

Dari artikel ini, anda akan belajar: mengapa pening pada tekanan normal, penyebab utama pening.

Pengarang artikel: Nivelichuk Taras, Ketua Jabatan Anestesiologi dan Rawatan Rapi, pengalaman kerja 8 tahun. Pengajian tinggi dalam bidang "Perubatan Am".

Pening boleh mempunyai banyak kemungkinan penyebab, tidak semuanya terkait dengan penurunan tekanan darah. Ini termasuk masalah dengan telinga dalam (organ keseimbangan manusia), gangguan penghantaran oksigen dan nutrien ke otak, gangguan mental dan kesan sampingan ubat-ubatan tertentu.

Pening adalah gejala penyakit yang ada, oleh itu, adalah mungkin untuk mengatakan kemungkinan penyembuhannya hanya setelah menentukan penyebab kejadiannya..

Rawatan penyakit yang membawa kepada pening boleh dilakukan oleh pakar neurologi, pakar kardiologi, ahli terapi.

Punca Pening

Masalah telinga dalam

Telinga dalaman adalah organ keseimbangan utama. Sekiranya fungsinya terganggu, otak akan menerima isyarat yang tidak sesuai dengan apa yang dilihat oleh mata, sehingga menyebabkan pening. Masalah telinga dalam termasuk:

  • Pusing paroxysmal kedudukan jinak (DPPG). Penyakit ini menyebabkan rasa pening jangka pendek yang sengit, episodnya berlaku dengan perubahan kedudukan kepala yang cepat. DPPG berkembang akibat pergerakan kristal kalsium karbonat (otolit) dari satu bahagian telinga dalam ke bahagian lain. Kehadiran otolit di tempat yang tidak biasa bagi mereka mengganggu pergerakan cecair yang normal di telinga dalam, sebab itulah isyarat yang salah dihantar ke otak.
  • Jangkitan telinga dalam. Jangkitan virus saraf vestibular (neuritis vestibular) boleh menyebabkan pening yang teruk dan berterusan. Sekiranya pesakit mempunyai masalah pendengaran tambahan, ini menunjukkan adanya keradangan seluruh telinga dalam.
  • Penyakit Meniere. Dengan penyakit ini, lebihan cecair terkumpul di telinga dalam. Ini dicirikan oleh permulaan episod pening, yang boleh berlangsung beberapa jam. Pesakit juga mungkin mengalami gangguan pendengaran yang berselang-seling, berdering di telinga dan perasaan sesak..
  • Kerosakan autoimun pada telinga dalam. Dalam pelbagai penyakit autoimun, sistem kekebalan tubuh dapat merosakkan sel-selnya sendiri, termasuk sel-sel telinga dalam. Penyakit ini termasuk granulomatosis Wegener, lupus erythematosus sistemik, sindrom Sjogren, rheumatoid arthritis. Lesi autoimun biasanya mempengaruhi pendengaran lebih kerap dan hanya sesekali sistem vestibular.
  • Migrain. Orang yang menderita migrain mungkin mengalami episod pening walaupun tidak mengalami sakit kepala yang teruk. Episod ini boleh berlangsung dari beberapa minit hingga beberapa jam. Selalunya ia dikaitkan dengan sakit kepala, hipersensitiviti terhadap cahaya dan kebisingan..

Masalah penghantaran nutrien dan oksigen ke otak

Pening boleh timbul apabila bekalan oksigen dan nutrien ke otak bertambah buruk. Selalunya, ini disebabkan oleh penurunan tekanan darah secara tiba-tiba. Punca lain dari masalah ini:

  1. Anemia adalah penurunan hemoglobin dan sel darah merah, yang bertanggungjawab untuk pengangkutan oksigen ke seluruh badan. Dalam anemia yang teruk, penghantaran oksigen ke otak berkurang, yang menyebabkan pening. Gejala penurunan hemoglobin yang lain termasuk keletihan, kelemahan, dan pucat kulit..
  2. Hipoglikemia - penurunan glukosa darah, yang merupakan substrat tenaga utama untuk otak. Hipoglikemia paling kerap terjadi pada pesakit diabetes yang menggunakan insulin untuk merawat penyakit ini. Dalam kes sedemikian, pening digabungkan dengan berpeluh dan kegelisahan yang berlebihan..

Punca pening yang lain

Pening dengan tekanan darah normal boleh dikaitkan dengan pelbagai masalah, termasuk:

  • Gangguan irama jantung. Walaupun tekanan darah normal, aliran darah ke otak mungkin merosot semasa aritmia, menyebabkan pening.
  • Aterosklerosis arteri vertebra. Dalam penyakit ini, lumen arteri vertebra disempitkan oleh plak aterosklerotik, yang menyebabkan bekalan darah ke otak bertambah buruk.
  • Osteochondrosis tulang belakang serviks yang teruk. Dengan penyakit ini, taji terbentuk pada vertebra, yang dapat memampatkan arteri vertebra..
  • Strok iskemik atau hemoragik. Pening adalah salah satu gejala penyakit ini. Selain itu, pesakit mungkin mengalami kelemahan pada satu tangan dan kaki, gangguan pertuturan dan kesedaran.
  • Kecederaan kepala.
  • Hyperventilation adalah keadaan yang berkembang akibat pernafasan yang cepat. Sekiranya hiperventilasi, terlalu banyak karbon dioksida dikeluarkan dari darah, yang menyebabkan fungsi sel-sel otak terganggu dan pening sementara timbul.
  • Penggunaan ubat tertentu yang kesan sampingannya adalah pening. Ini termasuk antikonvulsan, antidepresan, penenang dan ubat penenang..
  • Tekanan, ketegangan atau keletihan. Keadaan ini boleh menyebabkan penurunan kecekapan batang otak, yang menyebabkan hilangnya kawalan terhadap rasa keseimbangan..
  • Gangguan kegelisahan - contohnya, serangan panik, agoraphobia (ketakutan terhadap kawasan lapang).
  • Tumor otak.
  • Gangguan penglihatan yang berkembang apabila seseorang menyesuaikan diri dengan cermin mata atau lensa baru.

Gejala ciri

Pening adalah perasaan pergerakan diri atau objek sekitarnya, yang sering dilihat oleh seseorang sebagai putaran bilik di sekelilingnya. Sebagai tambahan kepada sensasi ini, dia mungkin mengalami:

  • pening dan muntah;
  • pergerakan mata patologi;
  • peningkatan berpeluh.

Tempoh simptom boleh berkisar antara beberapa minit hingga beberapa jam, boleh menjadi kekal (kronik) atau episodik. Permulaan keadaan boleh disebabkan oleh pergerakan kepala atau perubahan kedudukan badan. Pada beberapa pesakit, pening pada tekanan normal disertai dengan kelemahan, gangguan pendengaran, tinitus, gangguan penglihatan, kesukaran bercakap, penurunan kesedaran dan gejala lain.

Pening dapat diucapkan sehingga dapat mengurangkan kualiti hidup dan menyukarkan pelaksanaan tugas sehari-hari yang sederhana. Sebilangan pesakit tidak dapat bangun dari katil..

Diagnostik

Pening bukan penyakit bebas, hanya berfungsi sebagai gejala patologi yang ada. Oleh itu, usaha diagnostik doktor bertujuan untuk mengetahui sebab mengapa pesakit pening dengan tekanan normal. Untuk melakukan ini, mereka bertanya kepada pesakit mengenai adanya gejala lain, dan juga melakukan pemeriksaan terperinci. Sekiranya pesakit mengesyaki strok atau kecederaan otak traumatik, dia segera dirujuk untuk tomografi terkomputeran atau pencitraan resonans magnetik..

Untuk mengenal pasti penyebab lain dari keadaan di bawah tekanan normal dan menetapkan rawatan yang sesuai, doktor boleh menetapkan pemeriksaan makmal dan instrumental tambahan, termasuk:

  1. Kira darah lengkap untuk menentukan kehadiran anemia.
  2. Glukosa darah.
  3. Ujian untuk mengesan gangguan vestibular.
  4. Elektrokardiografi untuk mengesan masalah jantung.

Doktor boleh mengesyorkan ujian lain, bergantung kepada sebab yang dimaksudkan..

Kaedah rawatan

Oleh kerana pening adalah gejala, bukan penyakit, rawatan harus ditujukan untuk menghilangkan penyebab berlakunya. Walau bagaimanapun, bagi orang yang mengalami pening kronik, petua berikut mungkin berguna:

  • Ketahui kemungkinan kehilangan keseimbangan, yang boleh menyebabkan jatuh dan cedera..
  • Elakkan pergerakan tersentak.
  • Berjalan dengan tongkat jika perlu..
  • Singkirkan permaidani, kabel elektrik, dan barang lain di rumah anda yang mungkin anda pegang.
  • Berikan pencahayaan yang baik.
  • Duduk atau berbaring sebaik sahaja pening..
  • Sekiranya anda sering mengalami pening, berhenti memandu dan mengusahakan peralatan yang memerlukan perhatian.
  • Berhenti minum kopi, minuman keras, garam, dan tembakau, kerana ia boleh membuat pening anda bertambah teruk.
  • Minum banyak cecair, ikuti diet yang sihat, cukup tidur dan elakkan keadaan tertekan.
  • Sekiranya pening disebabkan oleh pengambilan ubat, beritahu doktor anda mengenai perkara ini, yang mungkin membatalkan ubat atau menyesuaikan dosnya..

Rawatan BPP

BPPG boleh hilang dengan sendirinya dalam beberapa hari atau bulan. Walau bagaimanapun, untuk meringankan keadaan pesakit, doktor boleh melakukan pergerakan khas ketika otolith bergerak. Prosedur reposisi otolith terdiri daripada beberapa pergerakan kepala yang sederhana. Matlamatnya adalah untuk memindahkan otolit dari satu bahagian telinga dalam ke bahagian lain.

Sekiranya berlaku penukaran semula otolit yang tidak berkesan, rawatan pembedahan dilakukan, di mana bahagian telinga dalam yang bertanggungjawab untuk perkembangan pening disekat.

Rawatan Jangkitan Telinga Dalam

Sekiranya terdapat gejala labirinitis yang teruk, doktor menetapkan:

  • Benzodiazepin (diazepam) - ubat yang mengurangkan aktiviti sistem saraf pusat.
  • Kortikosteroid - hormon yang mengurangkan keradangan.
  • Antibiotik - ditetapkan untuk jangkitan bakteria.

Sekiranya terdapat labirinitis kronik dan pening berterusan, pemulihan vestibular dilakukan, termasuk pelbagai latihan untuk:

  1. Koordinasi sendi pergerakan tangan dan mata.
  2. Penambahbaikan Imbangan.
  3. Peningkatan Kekuatan dan Stamina.

Rawatan penyakit Meniere

Penyakit ini tidak dapat disembuhkan sepenuhnya. Namun, menggunakan pelbagai kaedah dapat mengurangkan keparahan dan kekerapan episod penyakit ini. Doktor menetapkan benzodiazepin dan antiemetik untuk melegakan pening dan loya. Untuk penggunaan biasa dalam penyakit Meniere, diuretik paling kerap digunakan. Dalam kes yang teruk, masuk ke rongga telinga tengah:

  • Gentamicin adalah antibiotik yang mempunyai sifat toksik pada telinga dalam. Ia mengurangkan peranan telinga yang terkena dalam keseimbangan dan koordinasi. Kesan negatif adalah kemungkinan gangguan pendengaran.
  • Kortikosteroid (dexamethasone) - kurang berkesan daripada gentamicin, tetapi lebih selamat.

Rawatan kerosakan autoimun pada telinga dalam

Rawatan standard untuk penyakit autoimun adalah menekan imuniti. Ini dicapai dengan menggunakan kortikosteroid, ubat sitotoksik (methotrexate, cyclophosphamide), agen antitumor baru. Rawatan yang tepat bergantung pada jenis penyakit autoimun..

Rawatan migrain

Penyekat beta, antidepresan trisiklik, dan beberapa antikonvulsan digunakan untuk mencegah serangan migrain. Untuk menghilangkan serangan tersebut, agonis reseptor serotonin, ibuprofen, aspirin paling kerap diresepkan.

Rawatan Anemia

Rawatan anemia bertujuan untuk menghilangkan penyebabnya (kehilangan darah, kekurangan zat besi), dan dalam kes yang teruk, menggantikan hemoglobin (transfusi sel darah merah penderma).

Rawatan Hipoglikemia

Orang yang menghidap diabetes biasanya merasakan tahap glukosa darah mereka lebih rendah. Dalam kes ini, mereka perlu minum atau makan sesuatu yang manis - teh dengan gula, jus buah, gula-gula. Sekiranya hipoglikemia menyebabkan kehilangan kesedaran, pesakit seperti itu memerlukan penyelesaian glukosa intravena.

Merawat penyebab pening yang lain

Rawatan penyakit lain di mana seseorang itu pening dan tekanannya normal, juga mempunyai watak tertentu dan diresepkan oleh doktor setelah menetapkan diagnosis yang betul. Semua usaha terapi harus ditujukan untuk menghilangkan penyakit yang mendasari, dan bukan gejala - pening.

Prognosis pening

Prognosis untuk pening pada tekanan normal bergantung pada sebab yang menyebabkan gejala ini. Contohnya:

Pening dan loya di bawah tekanan normal, menyebabkan

Pening mungkin merupakan salah satu rungutan pesakit yang sering berlaku pada usia berapa pun. Seperti yang anda ketahui, masalahnya tidak timbul dengan sendirinya, dan tanda seperti itu boleh menjadi isyarat masalah kesihatan yang serius. Dalam kes ini, tidak perlu berunding dengan pakar - pakar neurologi, dan pemeriksaan perubatan lebih lanjut untuk mengetahui sebab sebenar kemarahan itu..

Mengapa pening dengan tekanan normal pada lelaki

Penyebab utama pening pada lelaki

  • penyakit bergerak, mabuk dalam perjalanan, yang boleh berlaku, termasuk di antara pemandu, orang yang banyak memandu, dalam kes ini, pening disertai dengan loya dan muntah;
  • bekalan oksigen ke sel otak tidak mencukupi, peredaran darah terganggu;
  • trauma kraniocerebral;
  • faktor psikogenik: kemurungan, tekanan, fobia;
  • penggunaan minuman beralkohol yang kerap;
  • kekurangan zat makanan, jurang besar antara waktu makan.

Mengapa pening dengan tekanan normal pada wanita

Sifat manusia dibina sedemikian rupa sehingga lelaki bekerja dengan tangan mereka, dan wanita bekerja dengan akal mereka, dan ini tidak menghairankan, kerana lelaki mempunyai kekuatan dan daya tahan yang lebih banyak, dan wanita biasanya lebih pintar dan berkembang secara intelektual..

Oleh itu, impuls berlalu di bahagian tubuh dengan cara yang berbeza, reseptor berfungsi, dengan cara yang sama, pada kelajuan yang berbeza dan penyebab pening pada lelaki dan wanita mungkin berbeza.

Penyebab utama pening pada wanita

  • kebuluran oksigen otak;
  • penyakit bergerak dalam perjalanan, penyakit bergerak;
  • kekurangan vitamin, terutamanya pada musim luruh / musim bunga;
  • gangguan hormon yang serius boleh menyebabkan pening yang kerap, disertai dengan loya dan mungkin muntah;
  • penyalahgunaan diet, sehubungan dengan itu, tubuh tidak menerima atau sama sekali tidak menerima unsur-unsur yang sangat diperlukan dan diperlukan;
  • kehamilan, tempoh selepas bersalin, laktasi, hari kritikal, menopaus;
  • faktor psikologi, neurosis, tekanan...

Punca Pening pada Tekanan Normal

Sebagai tambahan kepada semua perkara di atas, terdapat faktor biasa yang menyebabkan pening, tanpa mengira jantina.

Osteochondrosis vertebra serviks

Osteochondrosis adalah penyebab yang sangat relevan dan biasa, kerana kehadiran penyakit ini adalah faktor utama kemerosotan peredaran darah di otak.

Selain pening, seseorang diatasi oleh kelemahan, boleh berganda, gelap pada mata, dan koordinasi juga terganggu.

Pelanggaran radas vestibular

Alat vestibular adalah organ yang bertanggungjawab terhadap persepsi perubahan kedudukan kepala dan badan, untuk orientasi di ruang dan untuk arah pergerakan setiap badan. Alat vestibular itu sendiri kecil, terletak di telinga dalam.
Sekiranya alasannya ada, maka akan ada juga rasa mual, berpeluh meningkat, walaupun semasa tidur, sementara peluh itu sejuk.

Tumor otak malignan atau jinak

Selain pening, tanda yang jelas juga boleh menyebabkan pendengaran satu sisi, dengan kata lain, tuli di satu telinga. Dalam kes ini, diagnostik pembezaan diperlukan untuk mengesahkan dan menghilangkan anggapan tertentu.

Gangguan psikologi

Terlalu berlebihan, tekanan, peningkatan kegelisahan, rasa berat di kepala, dan juga kelihatan mustahil untuk bernafas sepenuhnya, seperti kekurangan oksigen.

Mengambil kumpulan ubat tertentu

Pening boleh berlaku setelah terapi antibiotik, penggunaan ubat penenang, antidepresan yang berpanjangan.

Sklerosis berbilang

Dalam kes ini, pening kuat, kerana proses keradangan otak mungkin mulai berkembang, menghancurkan ujung sarafnya. Pada masa yang sama, pesakit mengalami loya, muntah, koordinasi gangguan serius dan sistem motorik yang berpanjangan.

Labyrinthitis (keradangan telinga dalam)

Pening disertai dengan sakit kepala yang teruk, loya, gangguan koordinasi, pelepasan bernanah mungkin berlaku dari telinga itu sendiri.

Arteriosklerosis serebrum

Pening berlaku kerana penyempitan saluran otak, sebab yang mendesak bagi orang tua.

Gangguan saluran gastrousus

Penyakit gastrointestinal kronik atau dysbiosis, mungkin disertai dengan pening yang teruk, bersamaan dengan loya, gangguan najis, muntah, sakit perut.

Penyakit virus atau berjangkit

Terutama jika penyakit ini berlaku dengan peningkatan suhu badan, pening, kelemahan umum, rasa mengantuk akan menyertai.

Perubahan tajam dalam kedudukan badan

Sekiranya anda dengan cepat dan tiba-tiba bangun dari tempat tidur, membongkok, mengangkat kepala ke atas, dll., Pening, kegelapan atau pusing di depan mata anda, serta kesedaran kabur mungkin berlaku..

Penyakit darah: anemia, diabetes

Ini adalah sebab utama mengapa seseorang mungkin mengalami pening, kelainan umum dan kemurungan, semakin cepat untuk mendiagnosis penyebab penyakit, semakin besar kemungkinan rawatan yang kompeten dan berjaya.

Cara menghilangkan pening dan loya

Terdapat sejumlah cara untuk menghilangkan pening di rumah, kaedah rakyat dan cadangan khas doktor. Pertimbangkan kaedah mudah dan berkesan untuk mengatasi rasa mual dan pening yang tidak menyenangkan..

Urut

Sekiranya pening sering dikhuatiri, prosedur harus dilakukan setiap hari atau setiap hari:

  1. Jari telunjuk dan tengah kedua-dua tangan, diletakkan di tulang depan dan dengan cahaya, menekan gerakan untuk menggerakkan kulit, kemudian, mengikut arah jam, kemudian melawannya, sambil tidak meluncur di permukaan kulit, lakukan hal yang sama di kawasan kuil.
  2. Kemudian, pergerakan yang sama harus diulang dari mahkota kepala ke bahagian atas auricles dan dari mahkota ke bahagian oksipital. Anda juga boleh mengurut secara berasingan, secara langsung di bahagian belakang kepala.
  3. Sebagai kesimpulan, kami membuat gerakan berikut, jari yang dilipat ke dalam kunci mesti diletakkan dengan telapak tangan di rambut kepala, tepat di atas belakang kepala dan dipijat dalam bulatan, atau menggerakkan kulit kepala, kemudian ke satu arah atau yang lain, sambil tidak melepaskan dan tidak bergerak bahawa mereka tidak akan meluncur di kepala.

Tempoh keseluruhan sesi adalah sekitar 10 minit, setiap gerakan yang disyorkan harus dilakukan selama kira-kira 2 minit, anda akan merasa lebih baik walaupun semasa mengurut. Kemudahan utama adalah pesakit dapat melakukannya sendiri, dan tidak memerlukan bantuan dari luar. Sebaiknya lakukan dalam keadaan terlentang, tetapi anda boleh dan duduk.

Herba

Selama beberapa abad, ramuan herba telah digunakan untuk merawat dan menghilangkan banyak masalah kesihatan, pening tidak terkecuali dari senarai ini..

Lebih baik memulakan rawatan, setelah berunding dengan doktor, agar tidak menimbulkan kemurungan dan pemburukan penyakit kronik.

Melissa

Anda boleh menggunakan segar dan kering. Adalah perlu untuk memotong daun balsem lemon dalam jumlah satu sudu besar, tuangkan dengan segelas air mendidih, tutup penutup dan biarkan selama 5-7 minit untuk infusi, ambil semasa serangan, atau pada waktu malam, sebelum tidur. Madu, gula dan pemanis lain boleh ditambah ke dalam minuman..

Semanggi

Tuangkan satu sendok teh bunga dalam 200 ml air mendidih, reneh selama 5 minit dengan api kecil, saring selepas sejuk, dan minum 2 sudu 3-4 kali sehari.

Plantain

15 gram daun pisang kering yang dihancurkan tuangkan 250 ml air mendidih, tutup, balut dengan tuala dan biarkan sejuk, saring, campurkan dengan sudu madu dan minum sekurang-kurangnya 10 hari sebelum tidur..

Pasli

Tuangkan satu sudu besar biji pasli ke dalam segelas air rebus, sejuk, campurkan dengan sudu dan biarkan selama 8 jam di bawah penutup tertutup, kemudian saring, dan minum 50 mililiter setiap kali makan (3-4 kali sehari)..

Koleksi

Campurkan 75 gram perbungaan linden kering dengan 100 gram daun pudina dan 50 gram akar peony yang dihancurkan. Dalam 500 ml air mendidih tambahkan 2 sudu besar campuran, biarkan untuk meresap sepanjang malam, saring pada waktu pagi dan ambil setengah gelas produk 15 minit sebelum sarapan, makan tengah hari, makan malam.

Nombor resipi 1

Jus wortel adalah ubat yang sangat baik untuk pening dan mual, serta melegakan keradangan, dan rasa berat di mata semasa sakit kepala. Cukup dengan mengambil 100 ml minuman 1-2 kali sehari.

Nombor resipi 2

Jus bit adalah yang terbaik jika pening dikaitkan dengan anemia atau masalah darah lain. Bagaimanapun, bit mengandungi sejumlah besar zat besi, dan kerana ini, ia membantu meningkatkan tahap hemoglobin dalam badan, yang sangat berguna untuk wanita hamil dan remaja. Minum 150 ml setiap pagi, semasa perut kosong, tidak mengapa jus itu baru disiapkan, anda boleh memasaknya pada waktu petang.

Nombor resipi 3

Campurkan jus wortel, bit dan delima dalam nisbah 3: 2: 1, ambil 20 ml sebelum setiap hidangan, 3-4 kali seminggu.

Pewarna

Nombor resipi 1

Kupas 300 gram bawang putih dan masukkan dengan cengkih utuh dalam bekas 0.5 liter, tuangkan dengan alkohol 96% murni dan biarkan selama 2 minggu di tempat yang gelap, di bawah penutup tertutup. Ambil setiap hari, 1 kali sehari, membiakkan 20 tetes (kira-kira satu sudu teh) tincture dalam 200 mililiter susu lembu. Jumlah dimasak sama dengan satu rawatan.

Nombor resipi 2

Empat sudu besar buah hawthorn cincang, tuangkan 200 mililiter etil alkohol, tutup rapat dan bersikeras di dalam peti sejuk selama 21 hari, sambil menggoncangkan campuran setiap hari. Ambil 2-3 kali sehari, setelah makan, mencairkan satu sudu dalam 50 ml air bersih. Kursus tidak lebih dari dua minggu.
Anda juga boleh membeli tincture siap pakai hawthorn di farmasi dan minum dengan prinsip yang sama dengan buatan rumah.

Nombor resipi 3

Parut 100 gram akar halia segar atau potong nipis, campurkan dengan 30 gram ramuan balsem kering, tuangkan 400 ml vodka, masukkan selama satu minggu di tempat yang gelap, goncang 2 hari sekali. Kemudian, saring warna melalui 4 lapisan kain kasa, dan ambil sudu pencuci mulut pada waktu pagi dan malam selama 21 hari.

Semua tincture siap disimpan di dalam peti sejuk, dan sesuai tidak lebih dari 1.5 bulan setelah pembuatannya, tincture farmasi siap pakai untuk alkohol, dapat digunakan, dalam masa enam bulan, sejak botol dibuka.

Ubat untuk pening dan loya

Kumpulan ubat ini harus diresepkan secara eksklusif oleh doktor yang hadir!

Saya akan membantu mengatasi pening dan loya:

  • Cinnarizine;
  • Betahistine;
  • Vestibo;
  • Vinpocetine;
  • Piracetam.

Kumpulan ubat ini akan meningkatkan peredaran serebrum, membantu mengatasi tinitus dan mengurangkan rasa mual..

Sekiranya serangan mual dan muntah menyerang lebih banyak, mereka akan menyelamatkan:

Sekiranya alasannya terletak pada peningkatan kegugupan, tekanan, kegelisahan, maka anda harus mengambil:

Apa yang perlu dilakukan, itu tidak akan pening

Terdapat peraturan tertentu yang akan mencegah pening; mereka juga dapat meningkatkan keberkesanan rawatan jika masalahnya sudah ada:

  1. Perhatikan rejimen minum harian, untuk mengelakkan dehidrasi badan. Bagi orang yang mempunyai berat badan normal, ini adalah 1.5-2.5 liter air, untuk orang dengan berat badan berlebihan - hingga 1.5 liter.
  2. Jangan menyalahgunakan alkohol, rokok, tetapi menolak sama sekali. Bagaimanapun, terdapat keadaan seperti ketagihan nikotin, di mana, seseorang tidak menghisap rokok, merasakan pening dan loya yang kuat dan berpanjangan. Perkara yang sama, jangan terlibat dalam minuman berkafein.
  3. Makan secara seimbang supaya badan tidak mengalami kekurangan unsur makro dan mikro.
  4. Setiap hari, sekurang-kurangnya 30 minit di udara segar.
  5. Elakkan tekanan dan kerja berlebihan, dan bimbang juga tidur anda sempurna dan berkualiti tinggi..
  6. Ventilasi bilik di mana anda menghabiskan banyak masa, dan pastikan untuk sekurang-kurangnya beberapa minit bilik tidur sebelum tidur. Oleh itu, anda dapat menghilangkan bukan sahaja pening, tetapi juga mengurangkan risiko dijangkiti penyakit virus.
  7. Apabila sakit bergerak semasa mengangkut, minum pil khas untuk mual atau gula-gula pudina, gusi.
  8. Elakkan pergerakan tersentak.

Pening, biasanya tidak menimbulkan ancaman yang signifikan terhadap kesihatan dan kehidupan manusia, namun demikian, gejala ini tidak boleh diabaikan. Sekiranya anda mula menyedari bahawa anda prihatin dengan manifestasi ini, berjumpa doktor atau pakar neuropatologi, lulus ujian yang diperlukan dan menjalani pemeriksaan kecil untuk memastikan bahawa tidak ada penyakit serius di sebalik gejala kecil ini.

Pening di bawah tekanan normal: penyebab pada wanita dan lelaki, gejala bersamaan, rawatan

Pening di bawah tekanan normal pada seseorang boleh berlaku dengan penyakit saraf, penyakit kardiovaskular, gangguan organ penglihatan atau telinga tengah. Juga, ini mungkin bukan tanda patologi, tetapi kerana sebab fisiologi..

Sekiranya keadaan ini sering berulang, maka pertama sekali, anda perlu memastikan bahawa tekanan darah benar-benar normal, kerana sering kali pening adalah satu-satunya tanda peningkatan atau penurunannya.

Dalam beberapa kes, keadaan ini, walaupun bukan norma, tidak memerlukan rawatan (misalnya, pada pesakit dengan mabuk laut), tetapi jika sering muncul tanpa alasan yang jelas, dapatkan bantuan perubatan.

Mengapa pening pada tekanan normal

Apa yang boleh membuatkan anda pening? Pening benar, yang disebut vertigo, dikaitkan dengan gangguan dalam sistem keseimbangan dan kawalan terhadap kedudukan badan di ruang angkasa. Dengan pelanggaran seperti itu, pening muncul ketika kepala dilemparkan ke belakang, condong ke depan, perubahan tajam dalam kedudukan badan. Ia berlaku secara spontan, berlangsung tidak lebih dari satu minit dan berlalu dengan sendirinya.

Dalam beberapa kes, pening adalah gejala pertama patologi yang teruk, seperti tumor otak atau keadaan pra-stroke..

Gangguan dari alat vestibular boleh disebabkan oleh gegaran otak, keradangan atau trauma telinga tengah (pecahnya gendang telinga), keradangan telinga dalam, penyakit Meniere (penyakit tidak bernanah telinga dalam, di mana terdapat peningkatan jumlah cecair labirin, yang menyebabkan pening), neoplasma otak, migrain, anemia kekurangan zat besi, sklerosis berganda, epilepsi.

Pening yang kerap pada orang tua mungkin menunjukkan perkembangan penyakit Parkinson.

Penyebab pening yang biasa pada tekanan darah pada tahap normal adalah osteochondrosis, di mana terdapat pelanggaran peredaran serebrum akibat mampatan arteri yang memberi makan otak.

Pening boleh berlaku dengan penggunaan sejumlah ubat yang tidak terkawal (ini sering diperhatikan ketika menggunakan ubat penenang atau antibakteria, wanita menggunakan ubat hormon berdasarkan progesteron).

Orang yang terlalu beremosi boleh mengalami pening psikogenik, mengikuti pengalaman mereka dalam keadaan tertekan..

Penyebab pening di bawah tekanan normal pada wanita mungkin adalah perubahan latar belakang hormon (kehamilan, ketidakteraturan haid, menopaus).

Ciri-ciri pening dengan pelbagai patologi

Serangan pening pada latar belakang osteochondrosis biasanya panjang, disertai dengan perkembangan kelemahan umum, kegelapan pada mata, penglihatan objek yang berlipat ganda, kehilangan koordinasi.

Pada pesakit dengan patologi radas vestibular dengan pening, mual dan muntah, peluh sejuk, gangguan koordinasi pergerakan.

Pening benar, yang disebut vertigo, dikaitkan dengan gangguan dalam sistem keseimbangan dan kawalan terhadap kedudukan badan di ruang angkasa.

Pada pesakit dengan penyakit radang telinga dalam, gangguan pendengaran juga biasanya diperhatikan (kehilangan pendengaran dari bahagian yang terkena, berdering di telinga), keluar dari telinga.

Dalam penyakit Meniere, pesakit biasanya mengalami pening berkala, yang disertai dengan loya, dering di telinga, gangguan koordinasi pergerakan, peningkatan berkeringat.

Pening pada latar belakang tumor otak disertai dengan sakit kepala, semakin teruk pada waktu pagi dan dengan perubahan kedudukan badan, penurunan ketajaman penglihatan, mual dan muntah.

Dengan pening psikogenik, pesakit mengalami kegelisahan, kegelisahan, perasaan kurang udara, berat di kepala, peluh sejuk, gelap di depan mata, mungkin ada rasa sakit di dada dan / atau perut, sakit tekak. Keadaan ini lebih kerap berlaku pada wanita, walaupun ia juga boleh berlaku pada lelaki, terutamanya yang menggembirakan dan beremosi..

Sekiranya pening kerana pecahnya gendang telinga, seseorang mempunyai sensasi yang tidak menyenangkan di telinga ketika bersin, batuk dan pergerakan tiba-tiba yang lain.

Dengan pening terhadap latar belakang patologi saluran pencernaan, pesakit juga mengalami kelemahan, mual, sakit perut, gangguan buang air besar.

Keperluan untuk diagnosis

Dalam beberapa kes, pening adalah gejala pertama patologi yang teruk, misalnya, tumor otak atau keadaan pra-stroke. Oleh itu, jika diulang secara berkala tanpa sebab yang jelas, pemeriksaan perubatan diperlukan untuk mengesahkan atau mengecualikan kecurigaan. Pening, yang menampakkan dirinya sebagai kegelapan atau kerudung di depan mata, kelemahan tajam yang berlangsung lebih dari 5 minit, serta kelemahan yang disertai dengan sakit kepala, harus sangat waspada..

Serangan pening pada latar belakang osteochondrosis biasanya panjang, disertai dengan perkembangan kelemahan umum, kegelapan pada mata, penglihatan objek yang berlipat ganda, kehilangan koordinasi.

Pemeriksaan asas merangkumi analisis umum dan biokimia darah, kajian elektrokardiografi, komputasi tomografi dan / atau pemeriksaan sinar-X tulang belakang serviks, pencitraan resonans magnetik otak. Kajian tambahan mungkin ditetapkan, bergantung pada penemuannya..

Apa yang perlu dilakukan dengan pening dengan latar belakang tekanan normal

Rawatan untuk pening, yang berlaku dengan tekanan darah normal, bermula hanya setelah pemeriksaan dan diagnosis.

Dalam banyak kes, rawatan khas tidak diperlukan, hanya pembetulan gaya hidup (untuk tidur, berehat lebih banyak, makan dengan betul, dll.) Dan menghilangkan kesan faktor buruk. Semasa mengalami pening, penting untuk berhenti merokok dan minum alkohol..

Sekiranya serangan pening berlaku pada orang di rumah, disarankan untuk mengambil posisi berbaring. Dalam kes ini, anda harus berbaring di permukaan yang rata, kaki harus diangkat di atas paras badan. Setelah serangan berlalu, anda boleh minum teh manis dengan teh lemon, pudina atau linden, mandi dengan kontras.

Sekiranya pening, disarankan untuk duduk, menanggalkan pakaian yang mengikat badan, mengelap wajah anda dengan kain lembap atau air sejuk, dan minum minuman manis.

Sekiranya pening yang teruk pada tahap tekanan darah yang normal disertai dengan pengsan, mati rasa di mana-mana bahagian badan, gangguan pertuturan, disarankan untuk memanggil pasukan ambulans, kerana tanda-tanda ini mungkin menunjukkan terjadinya strok.

Orang yang terlalu beremosi boleh mengalami pening psikogenik, mengikuti pengalaman mereka dalam keadaan tertekan..

Sebarang ubat dengan pening yang teruk harus diresepkan oleh doktor setelah lulus pemeriksaan dan mengetahui penyebabnya. Bergantung pada indikasi, agen vestibulolitik, ubat penenang, perangsang neurometabolik, psikostimulan, antihistamin dapat digunakan.

Dengan pening, disertai dengan loya dan muntah, agen antiemetik boleh digunakan..

Dalam beberapa kes, ubat-ubatan yang meningkatkan peredaran darah ke telinga dalam ditunjukkan untuk menghilangkan pening dan menormalkan koordinasi pergerakan..

Pencegahan

Untuk mengelakkan serangan pening dengan tekanan darah normal, perlu untuk merawat penyakit yang tepat pada masanya dapat menyebabkan perkembangan proses patologi, menghabiskan lebih banyak waktu di udara segar, makan dengan betul, menjalani gaya hidup yang cukup aktif, tidur sekurang-kurangnya lapan jam sehari, meninggalkan kebiasaan buruk, makan dengan betul.

Video

Kami menawarkan anda untuk menonton video mengenai topik artikel.

Penyebab pening di bawah tekanan normal pada wanita selepas 50 tahun

Gejala seperti pening menampakkan diri dalam banyak penyakit. Tetapi ia dapat dilihat pada tekanan normal pada wanita setelah 50 tahun, kerana perubahan yang berkaitan dengan usia. Mustahil untuk mengabaikan mesej badan, penting untuk memahami sebabnya.

Sebab pening pada wanita yang lebih tua

Selalunya, gejala diperhatikan pada wanita berusia lebih dari 50 tahun dengan hipertensi atau hipotensi. Sekiranya indeks tekanan darah berada dalam had normal, faktor berikut boleh menyebabkan hilangnya koordinasi:

  • gaya hidup tidak aktif;
  • tekanan dan keletihan berterusan;
  • tekanan mental dan fizikal;
  • pemakanan yang tidak betul yang tidak memberi tubuh unsur-unsur mikro dan makro yang berharga.

Masalahnya diselesaikan dengan menghilangkan penyebabnya. Pesakit diberi cadangan mengenai rehat, mengurangkan tekanan, dan lain-lain. Usaha bertujuan untuk memulihkan latar belakang psikoemosi dan kekuatan fizikal..

Sekiranya vertigo (pening dari bahasa Perancis) disebabkan oleh beberapa faktor yang memprovokasi, hasil kajian untuk mengenal pasti patologi dianalisis dengan lebih terperinci. Penyakit di mana pening diperhatikan disyaki..

Sebab-sebab biasa termasuk:

  • Penyakit Meniere;
  • migrain;
  • kepekaan cuaca;
  • neuronitis vestibular;
  • anemia;
  • labirinitis (otitis media);
  • gangguan psikosomatik;
  • hipotensi kronik.

Manifestasi vertigo juga mungkin terhadap latar belakang perubahan hormon. Semasa haid, sakit kepala dan kelemahan sering terjadi, yang dijelaskan oleh penurunan kadar estrogen dan progesteron.

Kapal pada masa ini mengembang, wanita merasa pening, mual, muntah. Sekiranya pada usia yang lebih muda, kejadian yang jarang berlaku dianggap biasa, maka kes yang kerap memerlukan rawatan.

Dalam proses penyusunan semula badan, wanita berusia lebih dari 50 mengalami manifestasi serupa dengan pening. Sekiranya mereka episodik, anda tidak perlu risau. Dengan sakit kepala yang kerap, vertigo anda perlu berjumpa doktor.

Gejala

Pening bersifat sistemik dan tidak sistemik. Dalam kes pertama, pesakit merasakan semua benda berputar di sekelilingnya, atau dia berputar di sekelilingnya. Ilusi menimbulkan gangguan fungsi sistem vestibular. Dalam kes ini, terdapat penurunan atau kehilangan pendengaran sementara. Tempoh kesannya adalah beberapa saat / minit, selepas itu semuanya kembali normal. Antara faktor yang memprovokasi:

  • penyakit jantung koronari;
  • barah otak;
  • kecederaan kepala;
  • campur tangan pembedahan;
  • keradangan telinga dalam.

Dengan pening yang tidak sistematik, wanita merasakan kehilangan kestabilan, ada risiko jatuh. Gejala ini disertai oleh kelemahan fizikal, perasaan kehilangan kesedaran. Faktor yang mendorong adalah:

  • hipotensi;
  • penyakit somatik;
  • komplikasi selepas penyakit berjangkit yang berlaku dalam bentuk akut;
  • kehilangan darah, anemia.

Vertigo muncul dengan frekuensi yang berbeza. Fakta ini juga diambil kira oleh doktor semasa membuat diagnosis. Selain pening, wanita sering mengalami loya, muntah, dan berpeluh. Gejala-gejala ini dikaitkan dengan gangguan pada sistem peredaran darah ketika kapal mengembang. Pada masa yang sama, kesesakan terasa di telinga, irama kerja yang biasa terganggu kerana mengantuk.

Gejala sekali-sekala yang berlaku secara spontan lebih sering dikaitkan dengan perubahan berkaitan dengan usia yang berlaku di dalam badan. Sekiranya pening berulang dengan frekuensi tertentu, fenomena tersebut mungkin berkaitan dengan meteosensitiviti atau menopaus. Dalam kes ini, pemeriksaan menyeluruh diperlukan untuk menentukan penyebabnya dan menentukan kaedah rawatannya.

Disertai dengan gejala lain, menunjukkan masalah di jabatan berikut:

  • sistem vaskular kepala dan leher;
  • minuman kerasodinamik;
  • medulla;
  • penganalisis;
  • cerebellum.

Proses yang mempengaruhi radas vestibular dilanjutkan dengan proses pening. Manifestasi ini merangkumi refleks muntah, koordinasi yang tidak berfungsi, penonjolan peluh sejuk.

Anda tidak boleh berlengah dengan bantuan perubatan jika anda merasa pening pada wanita berusia lebih dari 50 tahun yang merasakan kelemahan otot, sakit kepala, dan serangan berlangsung lebih dari 45 minit, disertai dengan muntah. Orang yang mengalami diagnosis diabetes juga berisiko..

Kaedah Diagnostik

Ketahui punca pening dengan pemeriksaan menyeluruh, yang merangkumi:

  • kimia darah;
  • radiografi vertebra serviks;
  • ultrasonografi saluran darah;
  • resonans magnetik;
  • elektrokardiogram.

Setelah menguraikan data penyelidikan, pertolongan dari pakar profil sempit akan diperlukan:

  • pakar neurologi;
  • pakar otolaryngologi;
  • pakar oftalmologi;
  • pakar kardiologi.

Pemantauan holter juga dilakukan. Ini adalah kaedah yang popular untuk memeriksa hati. Prosedurnya menyerupai elektrokardiogram tradisional, tetapi berbeza dengannya, kaedah Holter menangkap perubahan yang berlaku semasa rutin harian biasa. Di bawah pengawasan jatuh:

  1. Tekanan emosi dan fizikal.
  2. Tempoh tidur dan terjaga.
  3. Perincian lain yang tidak selalu diberi perhatian oleh doktor dalam perbualan dengan pesakit.

Berdasarkan data yang diperoleh, pakar menyimpulkan bahawa terdapat aritmia, bekalan oksigen ke otot jantung tidak mencukupi. Keberkesanan rawatan pening juga terkawal..

Sistem vestibular, taktil dan visual bertanggungjawab terhadap orientasi spatial seseorang yang betul. Sekiranya isyarat ke otak terganggu, vertigo terbentuk.

Rawatan

Pesakit diberi terapi bergantung kepada penyebab pening. Kaedah dan rejimen rawatan ditentukan secara eksklusif oleh pakar yang berkelayakan. Resipi alternatif boleh digunakan secara selari, tetapi hanya dengan persetujuan doktor yang hadir.

Untuk menghilangkan manifestasi vertigo yang dinyatakan, kaedah berikut diamalkan:

  • konservatif (terapi ubat, prosedur);
  • operasi pembedahan);
  • bukan tradisional (ubat tradisional).

Rawatan konservatif melibatkan penggunaan pelbagai ubat untuk pening. Selalunya ditetapkan:

  1. Penyekat reseptor H1-histamin (agen membantu mengurangkan aktiviti radas vestibular, pilihannya sesuai untuk orang yang mudah tersinggung ketika bergerak).
  2. Kortikosteroid (menstabilkan keadaan umum seseorang).
  3. Antikolinergik.
  4. Ubat antiemetik.
  5. Diuretik.
  6. Benzodiazepin.
  7. Histaminomimetik.
  8. Pembetulkan yang mengatur fungsi sistem peredaran darah.

Dengan terapi kombinasi, ubat digabungkan dengan kaedah rawatan yang berbeza:

  • Manuver semont.
  • Sambutan Epley.
  • Kaedah Lempert.

Inti dari program ini adalah melakukan latihan yang bertujuan untuk menghilangkan gejala ciri pening posisi paroxysmal jinak.

Manipulasi fisioterapeutik dilakukan dengan kesan pada tulang belakang serviks, kepala (mata, telinga, dan lain-lain), belakang. Setelah menyelesaikan prosedur, keadaan umum bertambah baik, tanda-tanda pening melemah atau hilang.

Campur tangan pembedahan

Sekiranya kaedah tradisional tidak memberikan kesan terapi yang tinggi, pesakit akan menjalani pembedahan. Rawatan pembedahan dijalankan dalam salah satu jenis berikut:

  1. Labirinektomi klasik - mewakili penyelesaian radikal untuk masalah pening, digunakan dalam kes khas.
  2. Membedah saraf vestibular adalah operasi kompleks yang membantu menghentikan aliran maklumat mengenai keseimbangan (jenis intervensi ini harus dilakukan oleh pakar bedah yang berpengalaman kerana risiko kehilangan pendengaran kepada pesakit).
  3. Pemusnahan laser - kaedah penyingkiran laser terkini untuk tumor jinak menggunakan laser.
  4. Labirinektomi kimia - semasa operasi, pesakit diberikan ubat khas yang menghilangkan kecacatan pada transmisi impuls.
  5. Penggunaan implan vestibular.
  6. Pembuangan Tumor.
  7. Operasi bersama dengan pakar oftalmologi.

Jangan mengubati sakit kepala sendiri. Akibat tindakan yang tidak betul, masa berharga dihabiskan di mana proses patologi menjadi berbahaya.

Resipi rakyat

Sebagai tambahan kepada kaedah tradisional untuk menghentikan sakit kepala dan pening, ubat-ubatan rakyat juga boleh digunakan. Terdapat banyak resipi, diuji masa. Sekiranya anda merasakan peningkatan sakit kepala, anda perlu mengecualikan tekanan fizikal dan mental, gunakan salah satu kaedah yang berkesan.

Merebus hawthorn tulen membantu melegakan kesakitan dan menghilangkan pening (buah kering diambil). Proses memasak: 20 biji beri dicurahkan dengan air mendidih (200 ml) dan dipanaskan dengan api kecil selama kira-kira 10 minit. Cecair tegang digunakan semasa perut kosong. • Jus dibuat dari kubis segar dan dimakan dalam bentuk hangat 2-3 r. dalam sehari. Dos tunggal ialah 100-120 ml. Tempoh kemasukan - sekurang-kurangnya 3 minggu.

Dari kesakitan yang berpanjangan pada wanita berusia lebih dari 50 tahun, periwinkle tincture telah membuktikan dirinya dengan baik. Ia dibuat dari 100 ml alkohol dan 20 g bahan kerja kering. Bahan dicampurkan dalam bekas kaca dan berkeras di tempat yang gelap selama 9 hari. Gunakan 3 p. 5 tetes sehari, setengah jam sebelum makan.

Sebelum menggunakan ubat rakyat, anda perlu memastikan bahawa tidak ada agen alahan di antara komponen komposisi.

Soalan jawapan

Bolehkah menopaus membuat anda pening? Selama bertahun-tahun, tubuh wanita dipelihara berkat sifat dan kepekatan estrogen. Dengan menopaus, tahap hormon menurun dengan ketara kerana perubahan vaskular. Berlatarbelakangkan proses ini, kekurangan oksigen yang diperlukan untuk pemakanan otak berlaku. Keletihan emosi, kelemahan fizikal dan, akibatnya, pening berlaku. Semasa perubahan menopaus, simptom dikaitkan dengan kilat panas, gangguan tidur, keadaan psiko-emosi dan migrain yang tidak stabil.

Mengapa pening ketika bangun dari tidur? Kehilangan keseimbangan dan pening ketika bangun dari tidur adalah kesan kerana penurunan aliran darah yang tajam ke jantung. Sekiranya manifestasi seperti itu jarang terjadi pada wanita berusia lebih dari 50 tahun, lulus secara spontan dalam beberapa saat, masalahnya tidak sukar untuk diselesaikan.

Sebab berikut boleh menyebabkan hipotensi ortostatik:

  • kurang tidur;
  • pelanggaran diet (diet buruk);
  • penggunaan air yang rendah;
  • kepanasan;
  • pengambilan alkohol.

Dalam kebanyakan kes, gangguan peredaran darah menimbulkan dehidrasi. Oleh itu, menjaga keseimbangan air adalah langkah pencegahan utama untuk sakit kepala dan kelemahan..

Pening yang berpanjangan dengan pengulangan yang kerap menunjukkan masalah serius pada badan. Untuk mencari sebab dan rawatan, anda perlu berjumpa doktor dengan segera. Pakar akan menulis arahan untuk peperiksaan.

Apakah langkah pencegahan pening? Untuk mengelakkan pening pada wanita berusia lebih dari 50 tahun, para pakar menasihatkan untuk berjalan-jalan di udara segar. Berjalan pagi sangat membantu. Otak dan darah diperkaya dengan oksigen, yang mempunyai kesan yang baik pada sistem kardiovaskular. Pencegahan adalah penolakan alkohol dan merokok tembakau. Doktor mengesyorkan untuk tidak terlibat dalam kopi, minuman itu meningkatkan tekanan. Pengerasan dan senaman juga penting untuk mengekalkan kecergasan fizikal..

Diagnosis gejala seperti pening tidak betul. Sebab-sebab tekanan normal pada wanita selepas 50 mungkin berbeza. Rawatan ditetapkan secara individu untuk setiap kes. Oleh itu, untuk menyelesaikan masalah, pertama sekali, diagnosis yang kompeten diperlukan..

Sekiranya anda menemui kesalahan ketik atau ketidaktepatan, sila pilih potongan teks dan tekan Ctrl + Enter.

Mengapa boleh pening dengan tekanan normal dan apa yang perlu dilakukan?

Tarikh penerbitan artikel: 08/29/2018

Tarikh kemas kini artikel: 06/25/2019

Pengarang: Julia Dmitrieva (Sych) - Mempraktikkan Ahli Kardiologi

Bertentangan dengan kepercayaan popular, pening tidak selalu dapat dipicu oleh perubahan tekanan darah. Gejala ini disebabkan oleh rantai reaksi seluruh badan - selamat dan yang memerlukan pengawasan dan rawatan perubatan berterusan. Oleh itu, adalah perlu untuk mengenal pasti punca mengapa pening dengan tekanan normal.

Pening, dan seiring dengan itu kadang-kadang rasa mual yang timbul di bawah tekanan normal, dapat ditunjukkan bukan hanya oleh ilusi pergerakan yang kuat dari semua mata, tetapi juga disertai dengan:

  • kehilangan keseimbangan dan koordinasi (kepala berenang, orang itu bergoyang);
  • muntah
  • kelemahan umum;
  • sesak nafas
  • penglihatan berganda, gelap pada mata (keadaan pengsan);
  • sakit kepala yang sedikit;
  • tinitus.

Vertigo - inilah yang disebut pening dalam kalangan perubatan, boleh terdiri daripada beberapa jenis: benar, periferal, pusat dan salah. Setiap daripada mereka merangkumi sejumlah patologi yang menyebabkan gejala..

Kemungkinan penyebab keadaan

Kemungkinan penyebab pening dapat ditunjukkan dengan: jangka masa gejala, kekerapan, kekuatan dan faktor yang menyumbang kepada melegakannya. Doktor membezakan beberapa kumpulan patologi umum yang memprovokasi vertigo.

Patologi kardiovaskular (pening tidak sistematik)

Ini adalah sejumlah penyakit yang dicirikan oleh aliran darah yang lemah ke otak, yang menimbulkan pening, walaupun tekanan darah normal.

  1. Aterosklerosis arteri karotid dan arteri tulang belakang. Dalam kes ini, lumen saluran menyempit, dan darah mengalir dengan buruk ke otak. Dalam kes ini, pesakit sering pening dan sakit kepala..
  2. Semua jenis aritmia. Palpitasi juga mengganggu peredaran normal. Ini boleh menjadi takikardia (kekerapan meningkat) atau bradikardia (denyutan perlahan). Selalunya, patologi ini menampakkan diri sebagai penyimpangan tekanan darah, hipertensi. Pening seiring dengan normalisasi jantung.
  3. Osteochondrosis vertebra serviks. Pada masa yang sama, pertumbuhan tulang terbentuk di vertebra, yang semasa pergerakan manusia memampatkan arteri yang melintas di sana ke otak. Pening ringan akan berlaku dari semasa ke semasa, tidak kira sama ada pesakit mempunyai tekanan darah tinggi, rendah, atau umumnya normal, ketika berpusing, miring dan tidak selesa.

Penyakit telinga dalam (pening sistemik)

Labyrinthitis adalah proses keradangan yang dilokalisasikan di telinga dalam seseorang. Selain pening, pesakit mengadu sakit kepala, kehilangan pendengaran separa.

Pecah gendang telinga pecah adalah penyebab simptom lain; lebih teruk dengan batuk dan bersin..

Serta komplikasi otitis media kronik (purulen) memberikan sejumlah gejala yang tidak menyenangkan, bersama dengan vertigo.

Patologi lain dan penyakit umum

Untuk memahami patologi dan keadaan lain yang disebabkan oleh keadaan ini, anda harus membiasakan diri dengan jadual:

JenisPenyakit
Asal vestibular (sistemik)Bahagian Persisian:

  • neuronitis vestibular;
  • komplikasi otitis media supuratif kronik;
  • labirinitis;
  • pening kedudukan jinak;
  • Penyakit Meniere;
  • neurinoma 8 saraf kranial;
  • mabuk badan, kesan sampingan ubat.
Jabatan pusat:

  • iskemia batang atau cerebellar;
  • kecederaan leher dan kepala;
  • ketumbuhan batang;
  • kekurangan kekurangan vertebrobasilar;
  • migrain basilar.
Asal bukan vestibular (ketidakseimbangan)
  • penyakit organ penglihatan;
  • luka organik sistem saraf pusat.
Pengsan, lipotimia (tidak sistemik)
  • diabetes;
  • sindrom kortikosteroid;
  • anemia dan penyakit darah lain;
  • vaskulitis;
  • aterosklerosis;
  • aritmia;
  • stenosis aorta;
  • hipotensi ortostatik.
Psikogenik
  • gangguan kecemasan (fobia);
  • neurosis dan kerja berlebihan.

Dan tentu saja, kepala mungkin berputar akibat reaksi semula jadi badan terhadap:

  1. Hiperventilasi - apabila seseorang bernafas terlalu dalam dan intensif, terutama di udara segar.
  2. Sakit bergerak selepas menunggang karusel, tarikan. Sebilangan orang merasa sakit walaupun dengan pendedahan yang minimum.
  3. Perubahan mendadak dalam kedudukan badan, kenaikan yang cepat dari tempat tidur pada waktu pagi, melompat dari kerusi setelah lama berehat badan.
  4. Mendapat sengatan matahari. Pening akan disertai dengan loya..
  5. Kelaparan, diet yang tidak seimbang.
  6. VSD.
  7. Pengambilan dadah berlebihan.

Pada kanak-kanak perempuan dan wanita, vertigo juga menyertai tempoh awal kehamilan, ketidakteraturan haid yang berkaitan dengan kerosakan sistem hormon, menopaus.

Pada lelaki, pening paling kerap disebabkan oleh patologi kardiovaskular, seperti pada orang tua. Ini juga boleh menjadi bukti penyakit Parkinson atau sklerosis berganda..

Lebih jarang, kepala berputar dengan latar belakang saluran gastrousus yang teruk, dysbiosis dengan manifestasi kesakitan pada usus, kemerosotan kesihatan umum.

Diagnosis pembezaan

Pening boleh menjadi gejala utama, tunggal atau sekunder..

Hanya dengan kriteria ini, seseorang dapat menilai keseriusan (atau kesombongan) suatu keadaan. Sekiranya seseorang memerhatikan vertigo selama beberapa hari berturut-turut, ini adalah tanda pasti bahawa dia harus segera berjumpa doktor, walaupun tidak ada gejala lain..

Untuk mengenal pasti punca pening, pesakit harus berjumpa pakar neurologi. Doktor akan membuat ujian Dix-Hallpike, ujian untuk pemeliharaan refleks vestibulo-okular dan kajian instrumental lain (jika perlu) - posturografi, kerusi berputar.

Di samping itu, ujian diberikan:

  • Kiraan darah lengkap, petunjuk glukosa, biokimia.
  • Elektrokardiogram.
  • X-ray atau imbasan CT tulang belakang serviks.
  • Pemeriksaan vaskular.
  • MRI otak (jika terdapat kecurigaan proses tumor).

Pada temu janji dengan doktor umum atau pakar neurologi, pesakit harus bersedia untuk menerangkan secara terperinci semua sensasi yang menyertai pening. Perasaan subjektif akan membantu doktor membuat diagnosis yang tepat..

Pakar juga akan mengemukakan beberapa soalan penjelasan untuk menentukan komponen provokatif. Penting juga untuk menghentikan pening (makanan, udara segar atau seteguk air).

Cara merawat apa yang boleh diambil?

Rawatan ditetapkan oleh doktor secara individu, bergantung kepada penyebab yang dikenal pasti..

Walau bagaimanapun, terdapat cadangan umum mengenai apa yang harus dilakukan jika kepalanya sering atau sangat pening, dan pesakit, untuk beberapa sebab, tidak dapat segera menemui doktor.

Langkah-langkah ini boleh diambil hanya jika tidak ada gejala dan keadaan kecemasan yang bersamaan:

  1. Berhenti minum kopi, teh dan alkohol sepenuhnya (idealnya, merokok). Kurangkan lemak dan panas dalam diet.
  2. Jangan melakukan pergerakan secara tiba-tiba, terutama dengan kepala dan ketika berjalan.
  3. Lakukan gimnastik vestibular pagi yang sederhana. Salah satu latihan yang berkesan: tahap 1: belajar bagaimana berdiri di sebelah kaki dengan mata tertutup; Tahap 2: dalam kedudukan yang sama, angkat kepala ke atas. Anda perlu berlatih setiap hari selama beberapa minit, sehingga anda mendapat daya tahan.
  4. Elakkan kedudukan duduk yang berpanjangan. Di tempat kerja (jika disambungkan ke komputer) setiap setengah jam anda perlu bangun, berjalan selama 5 minit dan memanaskan badan.
  5. Mandi kontras pada waktu pagi dan petang.
  6. Semasa serangan vertigo, anda perlu memastikan aliran udara segar ke dalam bilik, duduk atau berbaring.

Walaupun selepas langkah-langkah ini pening tidak lagi berlaku, anda masih perlu pergi ke doktor dan menjalani ujian untuk memastikan bahawa tidak ada patologi serius di dalam badan.

Selepas diagnosis, doktor menetapkan terapi ubat, bergantung kepada penyebab keadaan ini:

Sebab peningRawatan
Sistem histaminergik tidak berfungsi
  • Antihistamin - Promethazine, Meklosin, Diphenhydramine, Pipolfen.
  • Penenang - Diazepam, Lorazepam, patch scopolamine.
Penyakit kardiovaskularTerapi etiologi diperlukan, bergantung pada penyakit tertentu. Mengenai aterosklerosis, Aspirin, ubat-ubatan yang mengandung magnesium, dan ubat-ubatan minyak ikan diresepkan untuk mengurangi kolesterol darah.
Penyakit lain (rawatan simptomatik)
  • Penenang. Sekiranya tekanan dan latar belakang psiko-emosi yang tidak stabil menjadi penyebab pening, ambil Seduxen, Andaksin.
  • Antiemetik (sebagai bantuan kecemasan sehingga penyebabnya diperjelaskan) - Metoclopramide, Tserukal.
Penyakit MeniereDiuretik - "Acetazolamide", "Furosemide".

Sebagai pertolongan cemas bertindak cepat untuk pening berpanjangan, dehidrasi digunakan: intravena, Eufillin 2.4% (10.0 ml), Mannitol 15% (200 ml), Diazepam (1.0 ml).

Dan juga, bergantung pada keadaan, terapi tambahan boleh digunakan:

  1. Terapi keseimbangan. Ini adalah teknik fisioterapi yang sering digunakan untuk memulihkan radas vestibular..
  2. Manuver kedudukan kepala. Sekiranya semua penyakit dikecualikan, tetapi pesakit masih merasa pening jangka pendek, doktor boleh memutuskan untuk merawatnya dengan kaedah ini. Dia mempunyai banyak kontraindikasi, jadi pemeriksaan tambahan akan diperlukan.
  3. Psikoterapi akan membantu orang yang terdedah kepada gangguan kecemasan. Tetapi kaedah ini tidak bebas. Selalunya ditambah dengan ubat-ubatan, ubat penenang dan pil lain dari rancangan ini..

Penting: orang yang kerap mengalami vertigo enggan memandu kenderaan, mengendalikan mekanisme yang kompleks (di tempat kerja), mempunyai kerusi atau sofa berdekatan di mana mereka boleh berehat.

Untuk mengurangkan manifestasi pening di rumah, anda harus memperkayakan diet anda dengan kangkung laut, wortel dan bit, delima, pasli, minum segelas teh halia pada waktu siang (terutamanya jika ia selalu mual pada waktu pagi).

Sebagai langkah ekstrem dalam rawatan vertigo, penyingkiran organ deria telinga dalam digunakan - labirinektomi. Kemudian telinga kedua mengambil fungsi keseimbangan penuh. Kaedah terapi ini ditunjukkan untuk orang dengan pendengaran yang teruk, dan juga jika semua langkah rawatan sebelumnya tidak memberikan hasil yang diinginkan. Suntikan antibiotik Gentamicin, yang disuntik ke telinga yang terkena, mempunyai kesan yang sama. Ia dijalankan oleh pakar neurologi.

Sebarang kaedah rawatan perubatan dan pembedahan harus dilakukan dengan pembetulan gaya hidup dan pemakanan yang ketara. Cadangan di atas harus dipatuhi sekurang-kurangnya 2 bulan setelah melegakan vertigo sepenuhnya.

Oleh itu, terdapat banyak sebab untuk pening: dari tidak berbahaya kepada yang memerlukan diagnosis segera dan campur tangan perubatan. Walaupun selepas terapi, seseorang harus diperhatikan secara berkala oleh doktor mengenai pencegahan pengembalian gejala tidak menyenangkan ini. Di rumah, anda mesti kerap memeriksa tekanan darah dan degup jantung anda, memantau diet anda.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis