Dyspnea

Dyspnea adalah keadaan berulang secara berkala yang pada mulanya seseorang mungkin tidak menyedari. Keadaan ini sering tidak disedari jika kelemahan dan sesak nafas diperhatikan dengan senaman fizikal yang teruk. Selalunya, sesak nafas semasa bersenam dianggap sebagai sesuatu yang tidak dapat dielakkan dan dianggap tidak diendahkan. Hakikatnya, orang cenderung mempercayai bahawa sesak nafas yang teruk dengan senaman fizikal adalah fenomena biasa, terutama jika ia berlalu selepas beberapa minit. Walaupun begitu, para pakar berpendapat bahawa sesak nafas boleh menjadi isyarat yang sangat serius dan menunjukkan perkembangan penyakit serius. Oleh itu, jika seseorang mengalami sesak nafas yang teruk ketika berjalan cepat atau dengan aktiviti yang agak sederhana, anda harus selalu berjumpa doktor.

Bagaimana sesak nafas terserlah?

Sesak nafas adalah keadaan yang dicirikan oleh pelanggaran irama, frekuensi, dan kedalaman pernafasan. Pada masa yang sama, seseorang merasakan bahawa dia tidak mempunyai cukup udara. Sekiranya kita tidak membicarakan pelanggaran peraturan saraf pernafasan, maka dalam proses sesak nafas, kekurangan oksigen dalam tubuh dipulihkan.

Sesak nafas boleh menjadi akibat daripada aktiviti fizikal yang teruk, dan gejala yang menunjukkan perkembangan penyakit serius. Doktor menentukan pelbagai jenis sesak nafas. Yang amat membimbangkan adalah sesak nafas dada, yang timbul secara tiba-tiba pada seseorang, bertambah dengan cepat dan berubah menjadi serangan asma. Dalam kes-kes yang sangat teruk, sifat sesak nafas sedemikian rupa sehingga seseorang dapat merasakan ancaman sesak nafas. Seseorang harus berwaspada untuk sesak nafas ketika rehat, serta sesak nafas selepas makan. Perlu difahami bahawa manifestasi sesak nafas adalah ciri banyak penyakit dan keadaan. Sesak nafas sering terjadi pada wanita dalam tempoh melahirkan anak, dengan penyakit jantung, paru-paru, sistem saraf, sesak nafas juga menampakkan diri pada osteochondrosis toraks, dll..

Jenis dan penyebab sesak nafas

Manifestasi sesak nafas berbeza-beza bergantung pada patologi mana yang menjadi penyebabnya. Dyspnea dari jenis pusat menampakkan diri pada lesi utama pusat pernafasan. Sebagai peraturan, ia berlaku berkaitan dengan lesi fungsi atau organik sistem saraf pusat. Juga, bentuk sesak nafas ini boleh berkembang kerana keracunan dengan racun neurotropik. Tidak seperti jenis dyspnea lain, di mana terdapat pampasan untuk kegagalan pernafasan, kegagalan pernafasan muncul disebabkan oleh perkembangan dyspnea pusat.

Dispnea paru diperhatikan pada orang yang menderita pelbagai penyakit bronkus, paru-paru, dan kekurangan paru. Sudah menjadi kebiasaan untuk membezakan antara dispnea paru-paru ekspirasi dan inspirasi.

Dispnea ekspirasi berlaku dengan asma bronkial. Gejala-gejalanya adalah pernafasan yang panjang dan sukar. Keadaan ini pada manusia dicirikan oleh kesukaran menghembus nafas. Faktanya adalah bahawa pernafasan seperti ini diperhatikan dalam kes-kes gangguan penyingkiran karbon dioksida, kerana pada pesakit dengan asma bronkial terdapat penyempitan bronkus kecil. Oleh itu, untuk menghembus udara, seseorang sangat mengetatkan otot pernafasan. Untuk tindakan ini, sebahagian besar oksigen yang diserap oleh pesakit dikeluarkan. Oleh itu, dispnea ekspirasi ditunjukkan oleh jangka masa yang lama.

Dispnea pernafasan berlaku dengan perkembangan pneumothorax valvular, dengan fibrosis, dengan pelbagai kerosakan pada diafragma, dan lain-lain. Juga, bentuk dyspnea ini diperhatikan dengan karsinomatosis limfogen paru-paru. Dispnea ekspirasi dan inspirasi dibezakan, pertama sekali, oleh fakta bahawa dalam kes kedua terdapat kesukaran untuk menyedut. Sebab-sebab fenomena ini adalah keteguhan tisu paru-paru dan dada. Juga, sesak nafas jenis ini boleh berlaku dengan jumlah dada yang berkurang. Dispnea paru sering berlaku akibat gangguan patensi bronkus. Pada gilirannya, fenomena ini disebabkan oleh edema bronkus, penyumbatannya oleh massa dahak. Oleh itu, rawatan yang betul terhadap fenomena ini perlu dilakukan..

Gejala dyspnea jantung berkembang pada seseorang kerana manifestasi kegagalan jantung kiri. Dalam keadaan ini, pesakit sama ada stagnasi darah di paru-paru, atau terdapat sedikit output jantung. Akibatnya, kekurangan zat makanan otak berlaku, oleh itu, patogenesis dyspnea serupa dengan dyspnea jenis pusat. Walau bagaimanapun, kerana senaman fizikal, dyspnea pada kegagalan jantung pada seseorang meningkat. Dengan asma jantung atau kegagalan jantung, dyspnea sering berkembang pada waktu malam ketika seseorang sedang tidur. Memandangkan fakta bahawa dyspnea jantung berlaku kerana sejumlah mekanisme, ubat-ubatan dengan fenomena ini digunakan secara gabungan. Ubat utama untuk dispnea jantung adalah diuretik, infusi digitalis, dll. Cara membuang dispnea jantung dalam kes yang teruk harus diputuskan oleh pakar. Dengan gejala yang teruk, anda mesti segera berjumpa doktor. Tetapi sebelum doktor tiba, yang memutuskan bagaimana merawat sesak nafas, seseorang perlu diberi posisi duduk setengah dan memberinya ubat penenang yang ada. Sebagai peraturan, pesakit yang menderita dispnea jantung dapat menentukan sendiri tahap aktiviti fizikal yang menyebabkan sesak nafas..

Dispnea hematogen berkembang apabila produk toksik memasuki darah manusia. Keadaan ini adalah ciri keracunan, diabetes mellitus, kegagalan hati.

Penyebab sesak nafas juga boleh dikaitkan dengan perkembangan proses keradangan di paru-paru. Penyebab sesak nafas dan kekurangan udara dengan radang paru-paru adalah disebabkan oleh fakta bahawa jumlah tisu paru-paru yang berfungsi normal menurun, dan ambang refleks pernafasan menurun. Sesak nafas yang teruk dengan radang paru-paru juga diperhatikan kerana pengaruh bahan toksik yang memasuki aliran darah dari fokus keradangan. Semasa bersenam, seseorang yang menghidap radang paru-paru mengalami gejala sesak nafas. Dalam kes ini, diagnosis yang tepat dan tepat pada masanya sangat penting. Jika tidak, penyebab sesak nafas yang tidak betul semasa berjalan dan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat boleh membawa kepada akibat yang sangat serius..

Perhatian khusus harus diberikan kepada dispnea dan penyebabnya pada orang tua. Dengan radang paru-paru, sesak nafas mungkin merupakan gejala yang akan mengesyaki penyakit ini. Selalunya, dyspnea jantung dan dyspnea paru-paru kelihatan serupa, oleh itu penting untuk menetapkan diagnosis dengan betul dan mengambil semua langkah rawatan..

Kejadian dyspnea serebrum adalah akibat langsung dari kerengsaan pusat pernafasan. Bentuk sesak nafas ini sering terjadi akibat lesi organik otak. Juga, perkembangan dyspnea serebrum mungkin dikaitkan dengan gangguan pada sistem saraf.

Sesak nafas dengan bronkitis ditunjukkan kerana proses keradangan membran mukus paru-paru. Sesak nafas pada kanak-kanak dengan bronkitis mungkin menunjukkan bahawa bentuk penyakit akut berkembang. Dyspnea pada kanak-kanak dengan bronkitis dicirikan oleh kekurangan udara di paru-paru. Pada sedikit aktiviti fizikal, seorang anak batuk, yang berlaku dengan latar belakang kesukaran bernafas. Sesak nafas yang teruk pada bayi adalah tanda utama bronkitis obstruktif. Gejala pada kanak-kanak penyakit ini juga ditunjukkan oleh kelesuan, kelainan umum. Anak itu boleh bertindak, enggan makan. Namun, dia menderita batuk yang teruk. Adalah penting untuk mencegah perkembangan bentuk bronkitis ini, kerana dalam kes ini terdapat perubahan patologi pada tisu bronkus.

Walaupun begitu, penyebab dyspnea pada kanak-kanak boleh sama sekali berbeza, jadi sebelum memutuskan apa yang harus dilakukan, ibu bapa mesti menunjukkan bayi itu kepada doktor dan menjalani semua pemeriksaan yang diperlukan. Perkara utama adalah memperhatikan gejala tepat pada masanya, dan rawatan dalam kes ini akan seefektif mungkin..

Ibu bapa tidak harus memilih kaedah mereka sendiri dan memutuskan bagaimana merawat sesak nafas dengan bronkitis. Sesungguhnya, penggunaan kaedah tradisional untuk rawatan akhirnya boleh menyebabkan peralihan bronkitis akut menjadi bentuk kronik. Akibatnya, sesak nafas pada bronkitis kronik pada kanak-kanak akan menjadi lebih ketara. Penting untuk dipertimbangkan bahawa selepas bronkitis pada kanak-kanak, penurunan imuniti yang ketara berlaku. Oleh itu, penting untuk menguatkan sistem ketahanan bayi.

Batuk kering dan sesak nafas juga dapat menunjukkan bentuk bronkitis kronik pada orang dewasa. Gejala serupa sering diperhatikan pada perokok berbahaya. Demam dan sesak nafas juga boleh digabungkan dengan selsema..

Dyspnea semasa kehamilan, sebagai peraturan, membimbangkan wanita dalam beberapa bulan terakhir. Semasa kehamilan, rahim secara beransur-ansur meningkat, dan, sebagai akibatnya, memerah diafragma. Pada peringkat awal kehamilan, dyspnea wanita jarang dikhuatiri. Walaupun begitu, sudah pada trimester pertama dyspnea secara berkala berkembang pada wanita hamil, yang berkaitan dengan perubahan hormon dalam tubuh ibu hamil. Dyspnea pada wanita hamil juga dikaitkan dengan beban fizikal dan emosi. Dan jika ia tidak selalu muncul, tetapi kadang-kadang, maka keadaan ini tidak boleh menimbulkan kebimbangan. Tetapi jika sesak nafas mengganggu seorang wanita dan dalam keadaan rehat, ada baiknya memberitahu doktor tentangnya.

Cara merawat sesak nafas?

Kadang-kadang keliru nampaknya sesak nafas adalah fenomena yang bukan merupakan gejala penyakit lain. Akibatnya, orang itu percaya bahawa dia memerlukan rawatan untuk sesak nafas ketika berjalan, dan bukan terapi untuk penyakit yang mendasari. Walau bagaimanapun, pakar yang dirujuk oleh pesakit yang mengadu kesukaran bernafas tidak membicarakan bagaimana merawat sesak nafas, tetapi hanya mengenai rejimen rawatan untuk penyakit yang menimbulkan gejala seperti itu. Rawatan dyspnea pada kegagalan jantung dilakukan oleh pakar kardiologi. Sekiranya seseorang mengalami serangan sesak nafas dengan angina pectoris atau penyakit jantung lain, pertolongan cemas harus diberikan kepadanya. Pastikan ada udara segar di dalam bilik. Dalam kes ini, pesakit harus berada dalam keadaan rehat. Adalah perlu untuk melepaskan dadanya dari memerah, memberi pesakit paket oksigen untuk bernafas. Dengan serangan seperti itu, tablet nitrosorbida harus diberikan di bawah lidah. Sebarang diuretik juga harus diambil. Membantu sesak nafas psikogenik melibatkan pengambilan ubat penenang. Begitu juga, dyspnea dirawat dengan VVD. Namun, harus difahami bahawa dengan bantuan ubat penenang, anda hanya dapat menghilangkan simptom sementara, tetapi tidak menyembuhkan penyakit yang mendasari.

Untuk menghilangkan sesak nafas dengan bronkitis, perlu memberikan rawatan komprehensif mengenai penyakit dan ubat-ubatan, dan rawatan dengan ubat-ubatan rakyat.

Memikirkan cara merawat sesak nafas dengan ubat-ubatan rakyat, harus diambil kira bahawa ini hanya dapat dilakukan jika sesak nafas muncul secara sporadis dan disebabkan oleh beban yang sangat berat. Dalam kes ini, anda boleh mencuba mengambil tincture motherwort secara berkala, serta merebus pudina, lemon balm, valerian.

Sebagai langkah pencegahan utama, adalah mustahak untuk berhenti merokok sepenuhnya dan, jika boleh, mengelakkan keadaan persekitaran yang buruk. Ngomong-ngomong, merokok pasif, iaitu menghirup asap rokok, juga dapat menyebabkan perkembangan sesak nafas. Pastikan menjalani gaya hidup aktif, kerana ini akan menguatkan sistem imun dan meningkatkan metabolisme oksigen di paru-paru. Sekiranya penyakit kronik paru-paru dan jantung tidak boleh dicetuskan: rawatan tepat pada masanya akan menyelamatkan anda dari masalah pada masa akan datang.

Pendidikan: Lulus dari Rivne State Basic Medical College dengan ijazah di Farmasi. Dia lulus dari Universiti Perubatan Negeri Vinnitsa. M.I. Pirogov dan magang berdasarkannya.

Pengalaman kerja: Dari tahun 2003 hingga 2013 - bekerja sebagai ahli farmasi dan pengurus kios farmasi. Dia dianugerahkan surat dan penghargaan selama bertahun-tahun kerja teliti. Artikel mengenai topik perubatan diterbitkan dalam penerbitan tempatan (surat khabar) dan di pelbagai portal Internet.

Komen

Saya mengalami kegagalan jantung. Dan sesak nafas, dengan diagnosis seperti itu, anda tidak akan mengejutkan sesiapa pun. Sehingga gejala yang tidak menyenangkan ini tidak mengganggu saya, doktor, selari dengan Lisinopril, menasihatkan mengambil Concor (dia menentukan dosnya). Di sebalik setengah tahun rawatan, saya berasa hebat.

anak saya berumur 15 tahun dan dia sesak nafas; dia datang ke doktor yang mereka katakan dari saraf tetapi dia nampaknya tidak gugup bagaimana saya boleh membantunya..

Dyspnea - sifat, sebab, diagnosis dan rawatan

Laman web ini memberikan maklumat rujukan untuk tujuan maklumat sahaja. Diagnosis dan rawatan penyakit harus dilakukan di bawah pengawasan pakar. Semua ubat mempunyai kontraindikasi. Perundingan pakar diperlukan!

Apakah sesak nafas?

Apakah sebab utamanya?

Jenis-jenis Dyspnea

Dispnea jantung

Kegagalan jantung

Kegagalan jantung adalah istilah yang harus difahami, bukan, penyakit tertentu dari sistem peredaran darah, tetapi gangguan jantung yang disebabkan oleh pelbagai penyakitnya. Sebilangan daripadanya akan dibincangkan di bawah..

Kegagalan jantung dicirikan oleh sesak nafas semasa berjalan dan senaman fizikal. Sekiranya penyakit itu berkembang lebih jauh, sesak nafas yang berterusan mungkin berlaku, yang berterusan ketika berehat, termasuk dalam mimpi.

Gejala ciri kegagalan jantung yang lain adalah:

  • kombinasi sesak nafas dengan bengkak pada kaki, yang muncul terutamanya pada waktu petang;
  • kesakitan berkala di jantung, perasaan peningkatan degupan jantung dan gangguan;
  • warna kebiruan pada kulit kaki, jari dan jari kaki, hujung hidung dan cuping telinga;
  • tekanan darah tinggi atau rendah;
  • kelemahan umum, malaise, peningkatan keletihan;
  • pening yang kerap, kadang-kadang pingsan;
  • Selalunya pesakit terganggu oleh batuk kering, yang berlaku dalam bentuk sawan (yang disebut batuk jantung).

Masalah dyspnea pada kegagalan jantung dipraktikkan oleh ahli terapi dan pakar kardiologi. Kajian seperti ujian darah am dan biokimia, ECG, ultrasound jantung, sinar-x dan tomografi terkomputeran boleh diresepkan..

Rawatan dyspnea pada kegagalan jantung ditentukan oleh sifat penyakit yang menyebabkannya. Doktor mungkin menetapkan glikosida jantung untuk meningkatkan aktiviti jantung..
Lebih Lanjut Mengenai Kegagalan Jantung

Sesak nafas dan tekanan darah tinggi: hipertensi

Dalam hipertensi, peningkatan tekanan darah pasti menyebabkan beban jantung berlebihan, yang mengganggu fungsi mengepamnya, yang menyebabkan sesak nafas dan gejala lain. Lama kelamaan, jika tidak dirawat, ia menyebabkan kegagalan jantung.

Bersama sesak nafas dan tekanan darah tinggi, manifestasi ciri hipertensi lain berlaku:

  • sakit kepala dan pening;
  • kemerahan kulit wajah, sensasi kilat panas;
  • pelanggaran kesejahteraan umum: pesakit dengan hipertensi arteri cepat letih, dia tidak bertolak ansur dengan aktiviti fizikal dan tekanan;
  • bunyi di telinga;
  • "terbang di depan mata" - kelipan cahaya kecil;
  • sakit berkala di jantung.

Sesak nafas yang teruk dengan tekanan darah tinggi berlaku dalam bentuk serangan semasa krisis hipertensi - peningkatan tekanan darah yang mendadak. Lebih-lebih lagi, semua gejala penyakit juga bertambah buruk..

Ahli terapi dan ahli kardiologi terlibat dalam diagnosis dan rawatan sesak nafas, kejadiannya berkaitan dengan hipertensi arteri. Tetapkan pemantauan berterusan terhadap tekanan darah, ujian darah biokimia, EKG, ultrasound jantung, x-ray dada. Rawatannya terdiri dari penggunaan ubat-ubatan yang berterusan yang menjaga tahap tekanan darah pada tahap stabil..

Kesakitan akut di jantung dan sesak nafas: infark miokard

Infarksi miokardium adalah keadaan berbahaya akut di mana kematian sebahagian otot jantung berlaku. Pada masa yang sama, jantung berfungsi dengan cepat dan teruk, terdapat pelanggaran aliran darah. Oleh kerana tisu kekurangan oksigen, pesakit sering mengalami sesak nafas yang teruk dalam tempoh akut infark miokard.

Gejala lain dari infark miokard sangat ciri, dan memungkinkan untuk mengenali keadaan ini dengan mudah:
1. Sesak nafas digabungkan dengan rasa sakit di jantung yang berlaku di belakang sternum. Dia sangat kuat, mempunyai watak yang menusuk dan membakar. Pada mulanya, pesakit mungkin berfikir bahawa dia hanya mengalami serangan angina pectoris. Tetapi rasa sakit tidak hilang setelah mengambil nitrogliserin selama lebih dari 5 minit.

2. Peluh pucat, sejuk, melekit.
3. Perasaan terganggu dalam kerja jantung.
4. Rasa ketakutan yang kuat - nampaknya pesakit bahawa dia akan mati.
5. Penurunan tekanan darah yang tajam akibat pelanggaran fungsi pam jantung yang ketara.

Dengan sesak nafas dan gejala lain yang berkaitan dengan infark miokard, pesakit memerlukan bantuan kecemasan. Anda perlu segera menghubungi pasukan ambulans, yang akan menyuntik ubat penahan sakit yang kuat ke pesakit dan membawanya ke hospital.
Lebih Lanjut Mengenai Infarksi Miokardium

Sesak nafas dan berdebar dengan takikardia paroxysmal

Tachycardia paroxysmal adalah keadaan di mana irama jantung yang normal terganggu, dan ia mula menguncup lebih kerap daripada yang sepatutnya. Pada masa yang sama, ia tidak memberikan kekuatan yang mencukupi untuk kontraksi dan bekalan darah normal ke organ dan tisu. Pesakit mencatatkan sesak nafas dan peningkatan kadar denyutan jantung, keparahannya bergantung pada berapa lama takikardia berlangsung, dan seberapa teruk aliran darah terganggu..

Sebagai contoh, jika degupan jantung tidak melebihi 180 denyutan seminit, maka pesakit boleh bertoleransi takikardia sepenuhnya sehingga 2 minggu, sementara hanya mengeluh tentang perasaan peningkatan degupan jantung. Pada frekuensi yang lebih tinggi, sesak nafas berlaku.

Sekiranya kegagalan pernafasan disebabkan oleh takikardia, maka gangguan irama jantung ini dapat dikesan dengan mudah selepas elektrokardiografi. Pada masa akan datang, doktor mesti mengenal pasti penyakit yang pada awalnya membawa kepada keadaan ini. Ubat antiarrhythmic dan lain-lain ditetapkan.

Vaskulitis paru

Dispnea akut, takikardia, penurunan tekanan darah, keadaan sesak nafas:
embolisme pulmonari

Tromboemboli paru adalah keadaan akut, yang menampakkan dirinya dalam pembebasan trombus yang terlepas di saluran paru. Dalam kes ini, sesak nafas, takikardia (berdebar-debar) dan gejala lain berkembang:

  • penurunan tekanan darah;
  • pesakit menjadi pucat, sejuk, peluh melekit muncul;
  • terdapat kemerosotan yang ketara dalam keadaan umum, yang boleh berlaku hingga hilangnya kesedaran;
  • sianosis kulit.

Keadaan sesak nafas mengalami sesak nafas. Selepas itu, seorang pesakit dengan emboli paru mengalami kegagalan jantung, edema, peningkatan ukuran hati dan limpa, asites (pengumpulan cecair di perut).

Apabila tanda-tanda pertama memulakan tromboemboli paru, pesakit memerlukan rawatan perubatan kecemasan. Segera hubungi doktor.
Lebih banyak mengenai Pulmonary Thromboembolism

Edema paru

Edema paru adalah keadaan patologi akut yang berkembang dengan gangguan fungsi ventrikel kiri. Pertama, pesakit merasakan sesak nafas yang teruk, yang berubah menjadi sesak nafas. Nafasnya menjadi kuat, menggelegak. Di kejauhan, mengi terdengar dari paru-paru. Batuk basah muncul semasa lendir yang jelas atau berair meninggalkan paru-paru. Pesakit bertukar menjadi biru, mati lemas berkembang.

Untuk sesak nafas yang berkaitan dengan edema paru, rawatan perubatan kecemasan diperlukan..

Dispnea paru

Bronkitis

Sesak nafas adalah gejala khas bronkitis - lesi berjangkit radang bronkus. Keradangan boleh dilokalisasi pada bronkus besar, dan bronkus yang lebih kecil, yang langsung masuk ke tisu paru-paru (penyakit ini disebut bronkiolitis).

Sesak nafas berlaku pada bronkitis obstruktif akut dan kronik. Kursus dan gejala bentuk penyakit ini berbeza:
1. Bronkitis akut mempunyai semua tanda-tanda penyakit berjangkit akut. Suhu badan pesakit meningkat, hidung berair, sakit tekak, batuk kering atau basah, pelanggaran keadaan umum. Rawatan sesak nafas dengan bronkitis melibatkan pelantikan ubat antivirus dan antibakteria, ekspektoran, bronkodilator (mengembang lumen bronkus).
2. Bronkitis kronik boleh menyebabkan sesak nafas yang berterusan, atau episodnya dalam bentuk eksaserbasi. Penyakit ini tidak selalu disebabkan oleh jangkitan: ia menyebabkan kerengsaan jangka panjang pokok bronkus dengan pelbagai alergen dan bahan kimia berbahaya, asap tembakau. Rawatan bronkitis kronik biasanya lama.

Pada bronkitis obstruktif, pernafasan (dispnea ekspirasi) paling kerap diperhatikan. Ini disebabkan oleh tiga sebab mengapa doktor cuba melawan semasa rawatan:

Penyakit paru-paru obstruktif kronik (COPD)

COPD adalah konsep luas yang kadang-kadang dikelirukan dengan bronkitis kronik, tetapi sebenarnya ia tidak sama. Penyakit paru obstruktif kronik mewakili kumpulan penyakit bebas yang disertai dengan penyempitan lumen bronkus, dan nyata sesak nafas sebagai gejala utama.

Dispnea berterusan dalam COPD berlaku kerana penyempitan lumen saluran pernafasan, yang disebabkan oleh tindakan menjengkelkan bahan berbahaya pada mereka. Selalunya, penyakit ini berlaku pada perokok berat dan orang yang terlibat dalam pekerjaan berbahaya.
Dalam penyakit paru-paru obstruktif kronik, ciri berikut adalah ciri:

  • Proses penyempitan bronkus secara praktikal tidak dapat dipulihkan: ia boleh ditangguhkan dan dikompensasikan dengan ubat-ubatan, tetapi mustahil untuk membalikkan.
  • Penyempitan saluran udara dan, sebagai akibatnya, sesak nafas, terus meningkat.
  • Dyspnea terutamanya bersifat ekspirasi: bronkus kecil dan bronkiol terjejas. Oleh itu, pesakit dengan mudah menghirup udara, tetapi menghembuskannya dengan sukar.
  • Dyspnea pada pesakit tersebut digabungkan dengan batuk basah, di mana dahak hilang.

Sekiranya sesak nafas adalah kronik, dan terdapat kecurigaan COPD, ahli terapi atau ahli pulmonologi melantik pesakit untuk menjalani pemeriksaan, yang merangkumi spirografi (penilaian fungsi pernafasan paru-paru), sinar-X dada di bahagian depan dan proyeksi sisi, pemeriksaan dahak.

Rawatan dyspnea dalam COPD adalah latihan yang kompleks dan panjang. Penyakit ini sering menyebabkan kecacatan pesakit, dan kecacatan mereka.
Lebih banyak mengenai COPD

Pneumonia

Pneumonia adalah penyakit berjangkit di mana proses keradangan berkembang di tisu paru-paru. Sesak nafas dan gejala lain berlaku, keparahannya bergantung kepada patogen, tahap lesi, penglibatan satu atau kedua paru-paru dalam proses.
Sesak nafas dengan radang paru-paru digabungkan dengan gejala lain:
1. Biasanya penyakit ini bermula dengan peningkatan suhu yang mendadak. Ia kelihatan seperti jangkitan virus pernafasan yang teruk. Pesakit merasakan kemerosotan dalam keadaan umum..
2. Batuk kuat diperhatikan, yang membawa kepada pembebasan sejumlah besar nanah.
3. Dispnea dengan radang paru-paru diperhatikan sejak awal penyakit, bercampur, iaitu, pesakit mengalami kesukaran bernafas masuk dan keluar.
4. Pucat, kadang-kadang warna kulit kelabu kebiruan.
5. Sakit di dada, terutamanya di tempat tumpuan patologi berada.
6. Dalam kes yang teruk, radang paru-paru sering disulitkan oleh kegagalan jantung, yang menyebabkan peningkatan sesak nafas dan munculnya gejala ciri lain.

Sekiranya anda mengalami sesak nafas, batuk dan gejala radang paru-paru lain, anda harus berjumpa doktor secepat mungkin. Sekiranya rawatan tidak dimulakan dalam 8 jam pertama, maka prognosis untuk pesakit bertambah buruk, hingga kemungkinan kematian. Kaedah diagnostik utama untuk sesak nafas yang disebabkan oleh radang paru-paru adalah x-ray dada. Ubat antibakteria dan lain-lain ditetapkan.

Dyspnea pada asma bronkial

Tumor paru-paru

Mendiagnosis penyebab sesak nafas pada tumor ganas pada peringkat awal agak rumit. Kaedah yang paling bermaklumat adalah radiografi, tomografi yang dikira, penanda tumor darah (bahan khas yang terbentuk di dalam badan apabila terdapat tumor), sitologi sputum, bronkoskopi.

Rawatan boleh merangkumi pembedahan, penggunaan sitostatik, terapi radiasi dan kaedah lain yang lebih moden.

Penyakit paru-paru dan dada lain yang menyebabkan sesak nafas

Pucat dan sesak nafas semasa latihan fizikal: anemia

Anemia (anemia) adalah sekumpulan patologi yang dicirikan oleh penurunan kandungan sel darah merah dan hemoglobin dalam darah. Penyebab anemia boleh menjadi sangat pelbagai. Bilangan sel darah merah boleh berkurang kerana gangguan keturunan kongenital, jangkitan sebelumnya dan penyakit serius, tumor darah (leukemia), pendarahan kronik dalaman dan penyakit organ-organ dalaman.

Semua anemia mempunyai satu kesamaan: akibat penurunan tahap hemoglobin dalam aliran darah, kurang oksigen dihantar ke organ dan tisu, termasuk otak. Tubuh berusaha untuk mengimbangi keadaan ini, akibatnya, kedalaman dan kekerapan nafas meningkat. Paru-paru cuba "mengepam" lebih banyak oksigen ke dalam darah.

Sesak nafas dengan anemia digabungkan dengan gejala berikut:
1. Pesakit benar-benar merasakan kerosakan, kelemahan berterusan, dia tidak bertolak ansur dengan peningkatan aktiviti fizikal. Gejala ini muncul lebih awal sebelum sesak nafas muncul..
2. Pucat kulit adalah tanda ciri, kerana hemoglobin yang terkandung dalam darah memberikan warna merah jambu.
3. Sakit kepala dan pening, gangguan ingatan, perhatian, tumpuan - gejala ini dikaitkan dengan kebuluran otak oksigen.
4. Pelanggaran dan fungsi penting seperti tidur, nafsu seks, selera makan.
5. Dalam anemia yang teruk, kegagalan jantung berkembang dari masa ke masa, yang menyebabkan bertambahnya sesak nafas dan gejala lain..
6. Beberapa jenis anemia mempunyai simptom tersendiri. Sebagai contoh, dengan anemia kekurangan B12, sensitiviti kulit terganggu. Dengan anemia yang berkaitan dengan kerosakan hati, selain kulit pucat, penyakit kuning juga berlaku..

Jenis penyelidikan yang paling dipercayai yang dapat mengesan anemia adalah ujian darah umum. Pelan rawatan dibina oleh pakar hematologi, bergantung kepada penyebab penyakit.
Lebih Lanjut Mengenai Anemia

Dyspnea dalam penyakit lain

Mengapa sesak nafas selepas makan?

Sesak nafas selepas makan adalah keluhan yang agak biasa. Namun, dengan sendirinya, ia tidak memungkinkan untuk mengesyaki penyakit tertentu. Mekanisme pengembangannya adalah seperti berikut.

Selepas makan, sistem pencernaan mula berfungsi dengan aktif. Selaput lendir perut, pankreas dan usus mula mengeluarkan banyak enzim pencernaan. Tenaga diperlukan untuk mendorong makanan melalui saluran pencernaan. Kemudian protein, lemak dan karbohidrat yang diproses oleh enzim diserap ke dalam aliran darah. Sehubungan dengan semua proses ini, perlu masuknya sejumlah besar darah ke sistem pencernaan..

Aliran darah dalam tubuh manusia diagihkan semula. Usus menerima lebih banyak oksigen, baki organ kurang. Sekiranya badan berfungsi dengan baik, tidak ada pelanggaran yang dicatat. Sekiranya terdapat penyakit dan kelainan, maka kebuluran oksigen berkembang di organ dalaman, dan paru-paru, yang berusaha menghilangkannya, mulai bekerja dengan cepat. Sesak nafas muncul.

Sekiranya anda mengalami sesak nafas setelah makan, anda perlu datang ke pejabat doktor untuk menjalani pemeriksaan, dan untuk mengetahui penyebabnya.

Obesiti

Diabetes

Thyrotoxicosis

Thyrotoxicosis adalah keadaan di mana terdapat pengeluaran hormon tiroid yang berlebihan. Dalam kes ini, pesakit mengadu sesak nafas.

Dyspnea dengan penyakit ini disebabkan oleh dua sebab. Pertama, semua proses metabolik ditingkatkan di dalam badan, sehingga merasakan perlunya peningkatan jumlah oksigen. Pada masa yang sama, degupan jantung meningkat, hingga fibrilasi atrium. Dalam keadaan ini, jantung tidak dapat mengepam darah dengan betul melalui tisu dan organ, mereka tidak menerima jumlah oksigen yang diperlukan.
Lebih banyak mengenai tirotoksikosis

Dyspnea pada kanak-kanak: penyebab yang paling biasa

Sindrom Tekanan Pernafasan yang Baru Lahir

Ini adalah keadaan apabila bayi yang baru lahir mengalami gangguan aliran darah paru-paru, dan edema paru berlaku. Selalunya, sindrom kesusahan berkembang pada kanak-kanak yang dilahirkan oleh wanita yang menghidap diabetes, pendarahan, jantung dan penyakit saluran darah. Dalam kes ini, kanak-kanak mempunyai gejala berikut:
1. Sesak nafas yang teruk. Pada masa yang sama, pernafasan menjadi sangat kerap, dan kulit bayi memperoleh warna kebiruan.
2. Kulit menjadi pucat.
3. Mobiliti dada sukar.

Dengan sindrom gangguan pernafasan pada bayi yang baru lahir, rawatan perubatan segera diperlukan.

Laryngitis dan kumpulan palsu

Dyspnea pada kanak-kanak dengan penyakit pernafasan

Kecacatan jantung kongenital

Anemia pada kanak-kanak

Punca Dyspnea semasa Kehamilan

Semasa mengandung, sistem kardiovaskular dan pernafasan wanita mula mengalami tekanan yang meningkat. Ini disebabkan oleh sebab-sebab berikut:

  • embrio dan janin yang semakin meningkat memerlukan lebih banyak oksigen;
  • jumlah keseluruhan darah yang beredar di dalam badan meningkat;
  • janin yang membesar mula menekan diafragma, jantung dan paru-paru dari bawah, yang merumitkan pergerakan pernafasan dan pengecutan jantung;
  • kekurangan zat makanan pada wanita hamil mengalami anemia.

Akibatnya, semasa kehamilan terdapat sesak nafas yang berterusan. Sekiranya kadar pernafasan normal seseorang adalah 16 - 20 per minit, maka pada wanita hamil - 22 - 24 per minit. Sesak nafas meningkat semasa latihan fizikal, tekanan, kegelisahan. Semakin lewat kehamilan, yang lebih ketara adalah gangguan pernafasan..

Sekiranya sesak nafas semasa kehamilan dinyatakan dengan teruk dan sering dikhuatiri, anda pasti mesti berjumpa doktor wanita.

Rawatan sesak nafas

Untuk memahami bagaimana merawat sesak nafas, pertama anda perlu memahami apa yang menyebabkan gejala ini. Adalah perlu untuk mengetahui penyakit mana yang menyebabkannya. Tanpa ini, rawatan berkualiti tinggi tidak mungkin dilakukan, dan tindakan yang salah, sebaliknya, boleh membahayakan pesakit. Oleh itu, ubat-ubatan untuk sesak nafas harus diresepkan dengan ketat oleh pakar terapi, pakar kardiologi, pakar pulmonologi atau penyakit berjangkit..

Juga, jangan gunakan secara bebas, tanpa pengetahuan doktor, semua jenis ubat-ubatan rakyat untuk sesak nafas. Paling tidak, ia tidak berkesan, atau membawa kesan minimum..

Sekiranya seseorang telah melihat gejala ini, maka dia harus berjumpa doktor secepat mungkin untuk menetapkan terapi.

Dispnea pernafasan - apa itu: sebab, gejala, rawatan

Sesak nafas adalah perasaan subjektif kekurangan udara, yang disertai dengan pelanggaran irama, kedalaman nafas dan kadar pernafasan. Pelanggaran pernafasan disertai dengan sensasi yang tidak menyenangkan dan bahkan menyakitkan dalam bentuk rasa sakit dan sesak di dada, hingga serangan mati lemas. Sesak nafas bukanlah unit nosologi yang bebas. Perasaan kekurangan udara adalah tanda diagnostik yang penting, dan mungkin merupakan varian norma. Sudah tentu, sekiranya kegagalan pernafasan berlaku pada waktu rehat atau bahkan dalam mimpi, kita harus membincangkan mengenai patologi. Walau bagaimanapun, kesukaran bernafas dengan pendakian yang kuat ke tingkat kesepuluh dengan beg berat di tangan adalah fenomena fisiologi..

Tidak ada klasifikasi dyspnea yang diterima umum. Untuk kemudahan, semua gangguan pernafasan diklasifikasikan mengikut tempoh kursus, jenis sesak nafas, sebab berlakunya:

1. Tempoh kursus membezakan: akut, subakut, kronik.

2. Mengikut jenis dyspnea:

  • Inspiratori - sukar bernafas. Mekanisme pengembangan adalah penyempitan lumen trakea dan bronkus besar. Ia berlaku dalam patologi seperti asma jantung, dalam proses keradangan akut pleura (membran paru-paru dan dinding rongga dada), kecederaan dada. Punca lain ialah neoplasma yang menyebabkan pemampatan bronkus atau trakea..
  • Luput - mengalami pernafasan. Ia berlaku pada COPD (penyakit paru obstruktif kronik) dan emfisema (peningkatan rasa lapang pada tisu paru-paru). Mekanisme perkembangan - penyempitan saluran darah kecil bronkus.
  • Bercampur.

3. Bergantung pada penyebab berlakunya: fisiologi - adalah varian norma, memanifestasikan dirinya dengan peningkatan dalam aktiviti fizikal yang biasa; patologi - berlaku dengan aktiviti fizikal biasa, pada waktu rehat atau dalam mimpi.

Terdapat skala khas untuk menilai tahap dyspnea pada skala mMRC. Berdasarkan aduan pesakit, keparahannya ditentukan:

Tahap dispneaPenerangan
0 darjahKegagalan pernafasan muncul hanya dengan kerja keras dan aktiviti fizikal. Dalam kes ini, terdapat sesak nafas fisiologi (semula jadi)
Darjah 1 (senang)Berlaku ketika menaiki tangga kurang dari dua penerbangan atau ketika berjalan pantas
Darjah 2 (sederhana)Dyspnea berlaku semasa berjalan normal, dan pesakit harus berhenti sehingga pernafasan kembali normal
Darjah 3 (berat)Pesakit merasa tidak selesa, setelah berjalan sekitar 100 meter pada kadar yang sederhana. Untuk meneruskan pergerakan, seseorang terpaksa berhenti untuk menarik nafas
Darjah 4 (sangat teruk)Pesakit tidak dapat meninggalkan rumah, kerana sesak nafas berlaku ketika cuba berpakaian dan bahkan dalam keadaan rehat sepenuhnya

Sesak nafas adalah sejenis penunjuk kemunculan keadaan patologi atau keadaan yang lebih teruk. Antara sebab yang paling biasa adalah seperti berikut:

  • penyakit sistem kardiovaskular;
  • kegagalan pernafasan;
  • pelbagai penyakit metabolik;
  • peningkatan aktiviti fizikal yang biasa.

Dengan patologi jantung dan sistem kardiovaskular, dispnea adalah sejenis mekanisme penyesuaian dan pada mulanya merupakan mekanisme untuk mengimbangi patologi yang timbul..

Sekiranya miokardium (otot jantung) tidak mendapat oksigenasi yang mencukupi, iaitu, pemakanan kerana oksigen, semua organ dan tisu mula menderita. Hipoksia berlaku - keadaan patologi yang mencirikan kebuluran oksigen badan. Sesak nafas mencetuskan tachypnea - peningkatan kadar pernafasan.

Seperti yang telah disebutkan, awalnya mekanisme ini bertujuan untuk menghilangkan kekurangan oksigen. Pada peringkat awal perkembangan penyakit yang mendasari, perasaan kekurangan udara dan peningkatan kadar pernafasan yang berkaitan adalah salah satu mekanisme pampasan. Sesungguhnya, kebuluran oksigen dihentikan sebentar.

Berjalan, tahap pampasan penyakit menjadi dekompensasi, dan tidak ada jejak peranan positif dyspnea. Pada masa akan datang, ia akan memperburuk perjalanan penyakit dan menyebabkan ketidakselesaan yang teruk kepada pesakit..

Dengan pelbagai kecacatan jantung, infark miokard dan kardiosklerosis pasca infark, perkembangan asma jantung adalah mungkin. Salah satu manifestasi adalah sesak nafas paroxysmal yang berlaku pada waktu malam. Pelanggaran pernafasan sangat mendalam sehingga dalam mimpi serangan sesak nafas dapat terjadi. Sekiranya gejala seperti itu berlaku, anda harus menghubungi klinik di tempat kediaman atau institusi perubatan khusus lain secepat mungkin.

Bersama dengan patologi sistem kardiovaskular, penyakit pernafasan adalah penyebab sesak nafas yang paling penting. Selalunya, dispnea menjadi kronik dan telah diperhatikan selama bertahun-tahun..

Penyakit radang sistem pernafasan (bronkitis, tracheitis) paling sering ditunjukkan dengan tepat oleh dispnea inspirasi, dan keparahannya secara langsung berkaitan dengan tahap proses keradangan. Dengan diagnosis tepat pada masanya dan rawatan yang mencukupi, keradangan berhenti dan sesak nafas hilang.

Neoplasma ganas yang dilokalisasi dalam sistem pernafasan boleh menyebabkan penyempitan (penyempitan) atau penyumbatan (penyumbatan) saluran pernafasan. Perkembangan sesak nafas disertai oleh gejala lain yang menjadi ciri proses onkologi: kemerosotan yang tajam dalam kesejahteraan pesakit, cachexia barah (keletihan), hemoptisis dan batuk yang tidak produktif.

Dengan tromboemboli, terdapat penyumbatan cawangan arteri pulmonari dengan pembekuan darah. Akibatnya, bahagian organ tidak lagi mengambil bahagian dalam tindakan bernafas. Dyspnea dalam keadaan ini berkembang secara tiba-tiba, mengganggu dengan beban minimum dan juga ketika rehat. Pesakit mengadu sesak dan sakit dada, yang menyerupai gejala serangan angina pectoris. Hemoptysis diperhatikan dalam beberapa kes..

Dengan penekanan cicatricial atau aspirasi oleh badan asing, penyumbatan saluran udara berlaku, yang menyebabkan sesak nafas jenis inspirasi. Pada masa yang sama, penyedutan dan pernafasan kuat, disertai dengan suara bersiul. Untuk meneruskan patensi saluran udara, perlu untuk menghilangkan halangan mekanikal (benda asing, parut) dan melaksanakan langkah-langkah yang bertujuan untuk merawat penyakit yang mendasari.

Edema alahan laring adalah keadaan patologi lain di mana kesukaran bernafas diperhatikan, disertai dengan sesak nafas. Untuk menghentikan edema alergi, adalah perlu untuk menghilangkan hubungan mangsa dengan alergen jika mungkin, kemudian hubungi pasukan perubatan kecemasan secepat mungkin, kakitangan yang akan memulihkan pernafasan.

Pneumothorax adalah keadaan yang dicirikan oleh pengumpulan udara di rongga dada. Kegagalan pernafasan berlaku, kerana gas yang terkumpul di rongga pleura memampatkan paru-paru, menghalang dinamika pernafasan.

Pneumothorax berlaku dalam beberapa kes:

  • kecederaan dada terbuka (dengan luka menembusi);
  • trauma tertutup di mana paru-paru itu sendiri rosak;
  • kerosakan dan pecahnya lepuh emfisis pada patologi tisu paru-paru.

Sama seperti penyakit sistem kardiovaskular, dispnea akibat penyakit sistem pernafasan membezakan dalam darjah:

  • Darjah 1 - berlaku hanya dengan peningkatan aktiviti fizikal yang biasa;
  • Tahap 2 - sesak nafas mengganggu pesakit walaupun dengan beban biasa;
  • Tahap 3 - kesukaran bernafas menampakkan diri pada waktu rehat.

Dyspnea (kegagalan pernafasan) dan sesak nafas yang sesuai dapat berkembang dengan kelengkungan ruang tulang belakang, terutamanya dengan skoliosis yang teruk. Mekanisme sesak nafas - kecacatan dada.

Bergantung pada jenis anemia dalam darah, ada penurunan jumlah sel darah merah dengan peningkatan kehancurannya (anemia hemolitik), atau penurunan kandungan hemoglobin dalam sel darah merah (anemia kekurangan zat besi).

  • kekurangan bahan yang diperlukan untuk sintesis hemoglobin;
  • pelanggaran hematopoiesis - "pematangan" darah;
  • Hemolisis eritrosit (pemusnahan) di bawah pengaruh racun hemolitik, garam logam berat atau apabila berlaku konflik Rh ibu dan janin;
  • kecacatan gen keturunan.

Hemoglobin adalah protein kompleks yang fungsinya menyampaikan oksigen ke semua organ dan tisu. Dengan penurunan jumlah hemoglobin atau dengan keupayaannya untuk mengikat oksigen, hipoksia berlaku. Semasa berusaha mengimbangi kelaparan oksigen, mekanisme kompensasi dilancarkan dalam bentuk peningkatan kadar pernafasan, disertai dengan sesak nafas.

Pesakit dengan anemia mengadu rasa lemah dan kelesuan, kerap berlaku sakit kepala, pening, hilang selera makan. Secara objektif, pesakit ini memiliki kulit pucat dingin, walaupun dengan anemia hemolitik, ia mengalami penyakit kuning.

Masalah pernafasan, termasuk dispnea inspirasi, boleh menyebabkan penyakit pada sistem endokrin seperti diabetes mellitus, tirotoksikosis, dan obesiti pemakanan.

Kursus diabetes mempengaruhi semua jenis metabolisme: karbohidrat, protein, lemak dan mineral. Atas sebab ini, kumpulan penyakit endokrin ini mengganggu metabolisme normal dan menyumbang kepada perkembangan patologi yang ada, termasuk penyakit sistem kardiovaskular dan pernafasan..

Dengan hipertiroidisme, mekanisme yang terletak pada patogenesis tirotoksikosis, metabolisme dipercepat (termasuk oksigenasi tisu), yang menyebabkan peningkatan permintaan oksigen sel. Di samping itu, di bawah pengaruh hormon pankreas, tekanan darah dan denyutan jantung meningkat, yang menyumbang kepada peningkatan dispnea inspirasi dan melegakan sindrom hipoksia jangka pendek.

Obesiti obesiti memperburuk perjalanan penyakit kronik, dengan ketara meningkatkan beban pada sistem kardiovaskular dan jantung.

Psikiatri dan pakar neurologi sering berpaling kepada pesakit yang mengeluh sesak nafas dan perasaan subjektif kekurangan udara, hingga tercekik. Selalunya sensasi yang tidak menyenangkan disertai dengan ketakutan kematian yang timbul.

Dalam kebanyakan kes, pesakit seperti itu adalah hipokondria - orang yang terlalu bimbangkan keadaan kesihatan somatiknya (badan). Pada pesakit dengan jiwa yang labil, kegagalan pernafasan berlaku pada latar belakang kejang histeris atau ketiadaan rangsangan luaran. Penting untuk membezakan serangan yang disebut "asma palsu" dari manifestasi penyakit yang benar. Sesak nafas pada orang seperti itu akan berlaku dengan latar belakang jeritan, tangisan, rintihan dan tindakan lain yang menarik perhatian. Sekiranya anda tidak memberi perhatian kepada pesakit seperti itu, sawan histeris akan berhenti.

Penuaan adalah proses fisiologi semula jadi. Perasaan kekurangan udara pada orang tua adalah perkara biasa. Ini berdasarkan penurunan umum pada nada kapal koronari, yang berkaitan dengan perubahan yang berkaitan dengan usia. Dengan nada yang berkurang, arteri koronari tidak dapat membekalkan miokardium yang mencukupi, yang secara klinikal dimanifestasikan oleh dispnea inspirasi.

Dengan mengambil kira tahap perkembangan patologi, harus difahami bahawa sekiranya sesak nafas, cukup bagi beberapa orang untuk keluar dari kerusi dan pergi ke bilik lain, sementara yang lain perlu naik beberapa tingkat.

Untuk menentukan faktor etiologi terjadinya dispnea, perlu dilakukan kaedah diagnostik tambahan: fluoroskopi, spirometri dan fluometri puncak, elektrokardiografi, pengimejan resonans terkomputer dan magnetik, bronkoskopi.

Seperti disebutkan di atas, sesak nafas bukanlah penyakit yang terpisah dan hanya dianggap sebagai gejala patologi yang ada. Jenis sesak nafas yang berbeza, termasuk inspirasi, adalah sejenis petunjuk perkembangan penyakit ini. Bergantung pada tahap dyspnea, seseorang dapat menentukan keparahan perkembangan keadaan patologi. Atas sebab inilah sesak nafas tidak dirawat secara berasingan daripada penyakit yang menyebabkannya. Untuk mengenal pasti punca dyspnea, anda perlu menghubungi pakar yang berkelayakan yang, setelah sejarah dan analisis kaedah pemeriksaan tambahan, akan menetapkan rawatan etiotropik yang bertujuan untuk menghilangkan penyebab sesak nafas.

Jangan menangguhkan lawatan ke institusi perubatan: sesak nafas menunjukkan adanya sindrom hipoksia, yang menunjukkan kerosakan yang jelas di dalam badan, terutama otak, yang mengatur aktiviti sistem saraf.

Dispnea pernafasan: mengapa timbul dan bagaimana menyingkirkannya?

Apabila urutan pernafasan terganggu, ada gangguan pernafasan, bekalan oksigen ke darah berkurang, ada perasaan kekurangan udara, sesak di dada, pernafasan tidak lengkap atau sukar masuk / keluar, dan degupan jantung. Kesukaran bernafas hanya semasa penyedutan adalah dispnea inspirasi.

Mengapa ia muncul?

Dispnea inspirasi bukan penyakit bebas, tetapi gejala. Diagnosis penyakit seperti itu dilakukan di institusi perubatan untuk menentukan penyebab masalah dengan inspirasi.

Kemungkinan penyebab dan gejala adalah seperti berikut:

1. Kecederaan yang disebabkan oleh keletihan psikologi, gangguan sistem saraf manusia.

3. Kelumpuhan otot pernafasan utama yang terlibat dalam peredaran darah - diafragma.

  • kelemahan;
  • sakit kepala;
  • bibir kebiruan dan hujung jari.

4. Pengumpulan udara di ruang seperti celah antara pleura yang mengelilingi paru-paru setelah kecederaan dada atau komplikasi penyakit.

  • pucat leher;
  • bermulanya sakit dada secara tiba-tiba.

5. Penyumbatan trombi arteri pulmonari dan cawangannya.

  • sakit dada yang tajam dengan beban kecil;
  • peningkatan kesakitan ketika menyedut, batuk, bengkok;
  • nadi menjadi kerap dan tidak teratur;
  • pening;
  • berpeluh
  • dahak batuk darah.

6. Penyakit jantung koronari.

Tanda-tanda

Dengan peningkatan aktiviti fizikal (berlari, menaiki tangga, bercakap), jumlah nafas bertambah. Selalunya mengambil sesak nafas seperti ini untuk penyakit ini. Sebenarnya, ini adalah reaksi normal terhadap aktiviti fizikal..

Penyakit adalah jika sukar bernafas, walaupun seseorang sedang dalam keadaan rehat, dan dia tidak dapat bercakap dengan normal dari nafas yang cepat. Daripada kata-kata - desahan bersiul, didengar pada jarak yang jauh. Ini adalah tanda jelas gangguan pernafasan..

Penyakit ini disertai oleh:

Diagnostik

Kekurangan udara yang menyertai kegagalan pernafasan seseorang dibahagikan kepada tahap pada skala dengan tahap keparahan dyspnea inspirasi: dari 0 (sesak nafas tidak mengganggu) hingga 4 (pesakit tidak dapat meninggalkan rumah).

Untuk menjalankan diagnostik, pemeriksaan untuk menentukan penyebab sesak nafas, hanya doktor yang dapat menetapkan rawatan yang betul.

Lebih daripada 70% kes di mana sesak nafas timbul disebabkan oleh kerja sistem pernafasan atau sistem kardiovaskular dalam keadaan terjejas. Penetapan penyebab dispnea jenis inspirasi hanya dapat dilakukan berdasarkan hasil dari pelbagai kajian diagnostik dan ujian makmal:

  • x-Ray dada;
  • elektrokardiografi;
  • pelbagai ujian darah;
  • spirografi;
  • ujian provokasi bronkial;
  • ekokardiografi;
  • kajian urat pada bahagian bawah kaki;
  • bodyplethysmography;
  • pemantauan kadar jantung;
  • CT lingkaran.

Untuk gejala sesak nafas, anda perlu menghubungi ahli terapi (jika anak tidak sihat, pergi ke pakar pediatrik). Dia akan membuat diagnosis awal dan merujuk anda ke doktor yang tepat dengan pengkhususan yang sempit:

  • dengan patologi paru-paru - kepada ahli pulmonologi;
  • dengan kegagalan jantung - kepada ahli kardiologi;
  • dengan anemia - kepada ahli hematologi;
  • dengan masalah dengan kelenjar endokrin - kepada ahli endokrinologi;
  • dengan patologi sistem saraf - kepada pakar neurologi;
  • sekiranya berlaku gangguan mental - kepada psikiatri.

Cara rawatan?

Rawatan dispnea inspirasi bergantung kepada penyebab kegagalan pernafasan, yang ditetapkan di institusi perubatan setelah diagnosis lengkap. Pada dasarnya, bantuan untuk sesak nafas adalah berdasarkan penggunaan alat sedut, antivirus, ekspektoran dan antihistamin, suntikan intravena dan ubat-ubatan lain dengan kesan jangka pendek atau jangka panjang, yang bergantung pada spesifik penyakit.

Ubat bertindak pendek termasuk:

  • penyelesaian untuk nebulizer (salbutamol);
  • tablet (aminophylline, salbutamol, terbutaline);
  • suntikan intravena (Terbutaline, Eufillin);
  • persediaan untuk penyedutan (salbutamol, fenoterol, terbutaline);
  • semburan (fenoterol).

Ubat bertindak panjang termasuk:

  • tablet (Eufilong, Clenbuterol, Saltos, Theopec, Formoterol);
  • sirap (Clenbuterol);
  • persediaan untuk penyedutan (Formoterol).

Terapi yang betul, dengan mengambil kira penyebab dispnea inspirasi, dapat memperbaiki keadaan pesakit dan mengurangkan rasa tidak selesa.

Anda hanya boleh mengambil langkah sendiri untuk mengurangkan perkembangan sesak nafas:

  • berhenti merokok;
  • Jangan gementar kerana perkara kecil;
  • meningkatkan penginapan anda di udara segar;
  • membawa berat badan sendiri dalam keadaan yang sesuai dengan kategori umur.

Ketidakpatuhan terhadap peraturan mudah di atas boleh menyebabkan kemudaratan kepada kesihatan..

Dispnea pernafasan pada radang paru-paru

Penyakit berjangkit saluran pernafasan bawah disebut pneumonia atau pneumonia..

Punca berlakunya

Di kapilari paru-paru dengan keradangan, peredaran darah tisu lembut paru-paru terganggu, dan cairan terkumpul. Kerja paru-paru bawah yang tidak mencukupi dengan aktiviti fizikal yang meningkat atau dengan ketegangan saraf menyebabkan dispnea inspirasi kerana penurunan jumlah oksigen yang memasuki paru-paru. Saluran darah kecil paru-paru tidak dapat memberikan jumlah oksigen yang diperlukan ke tisu lembut paru-paru dan tidak memenuhi tujuannya sepenuhnya. Terdapat pengumpulan lebihan cecair, yang dikeluarkan di dahak.

Kaedah rawatan

Proses diagnosis dan rawatan radang paru-paru memerlukan pengetahuan khas. Untuk mengelakkan perkembangan patologi yang tidak dapat dipulihkan di paru-paru, jangan menangguhkan lawatan ke doktor untuk mendapatkan rawatan perubatan yang tepat pada masanya. Dilarang keras menggunakan pelbagai jenis ubat dan penyedut sendiri.

Biasanya, antibiotik dan mukolitik, serta vitamin, diresepkan untuk mengatasi sesak nafas jenis ini. Seorang pesakit dengan sesak nafas diberi kesan positif oleh topeng oksigen, udara segar dan kepatuhan pada rehat tidur.

Sebagai tambahan kepada kaedah perubatan tradisional, terdapat banyak kaedah rakyat, penggunaannya sendiri tidak akan membahayakan kesihatan anda:

  • penggunaan susu kambing;
  • penyedutan kaldu kentang;
  • menerima decoctions dari pelbagai persediaan herba.

Untuk mengelakkan radang paru-paru dan sesak nafas, perlu mematuhi peraturan harian kebersihan diri, melakukan vaksinasi bermusim tepat pada masanya terhadap selesema dan jangkitan virus. Dalam tempoh musim luruh-musim sejuk, imuniti harus diperkuat.

Dispnea pernafasan pada asma bronkial

Asma bronkial (diterjemahkan dari bahasa Yunani sebagai "pernafasan berat", "sesak nafas") adalah penyakit jangka panjang dengan gangguan sistem pernafasan. Ciri-ciri utama:

Punca berlakunya

Sesak nafas dan serangan batuk yang kerap adalah simptom asma bronkial yang paling penting. Doktor biasanya menilai keparahan penyakit ini mengikut jenis sesak nafas. Dengan asma, sesak nafas berlaku secara tiba-tiba. Ini menandakan serangan penyakit. Dalam bentuk penyakit yang teruk, sesak nafas tidak disifatkan sebagai serangan, tetapi merupakan gejala teruk yang berterusan. Oleh itu, sesak nafas dengan asma mesti dirawat.

Kaedah rawatan

Dengan asma bronkial, sesak nafas dengan asma dan serangan batuk mengiringi pesakit sepanjang hidupnya. Untuk rawatan, doktor menggunakan ubat hormon dan bronkodilator.

Sekiranya terapi dipilih dengan betul, pesakit mungkin tidak merasakan kekurangan udara sama sekali antara serangan, dan semasa serangan itu sendiri, penyakit itu dapat dihilangkan dengan mudah dan cepat. Gejala asma cukup cepat dengan pengenalan tindakan pendek? -Adrenomimetik, misalnya, salbutamol atau fenoterol.

Untuk mengecualikan serangan asma, pesakit secara maksimum diasingkan dari faktor-faktor yang meningkatkan perasaan kekurangan oksigen.

Doktor mengesyorkan memulakan rawatan penyakit asma dengan pengenalan sedutan dos bermeter selektif? -Adrenomimetik dengan masa pendedahan sesingkat mungkin (salbutamol, Berotek, dll.) Dengan penggunaan prosedur pemanasan serentak.

Pengambilan ubat secara berkala dan penghindaran hubungan dengan faktor berbahaya memberi kesan positif terhadap kesejahteraan pesakit. Minuman panas membantu meningkatkan perkumuhan dahak.

Untuk memudahkan pernafasan, mengurangkan serangan sesak nafas, memperbaiki pengeluaran sputum, resipi ubat tradisional banyak digunakan: infus, rebusan, teh. Yang paling biasa adalah yang berikut:

1. Bawang putih, yang anda perlukan:

  • 1 liter madu,
  • 10 biji lemon;
  • 10 kepala bawang putih.

Anda perlu memerah semua lemon, kupas bawang putih, tetapi biarkan sehingga utuh. Kemudian bawang putih mesti digiling menjadi gruel. Kemudian campurkan semua bahan dan biarkan selama 7 hari dalam balang tertutup atau bekas lain.

Anda perlu minum 4 sudu teh 1 kali sehari. Anda perlu mengambil tincture secara perlahan, satu sudu demi satu, dan tidak segera dengan satu teguk. Untuk minum setiap hari, tanpa pas. Dalam perkadaran sedemikian, tincture cukup selama 2 bulan.

Seperti yang ditunjukkan oleh latihan, alat ini dapat membantu orang yang tidak dapat berjalan 50 langkah tanpa berhenti untuk berehat.

2. Teh Ledum, yang mana anda memerlukan satu sudu rumput tuangkan 20 ml air dan rebus selama 10 minit. Alat tersebut harus diambil 1 sudu 3 kali sehari..

3. Teh strawberi, untuk penyediaan 1 sudu daun strawberi kering harus diseduh dengan 2 gelas air mendidih dan bersikeras di bawah selimut. Teh yang dihasilkan harus diminum dalam bahagian yang sama pada siang hari.

Pesakit dengan asma disyorkan untuk meminimumkan hubungan dengan haiwan peliharaan. Rambut mereka, masuk ke saluran pernafasan, menimbulkan alahan dan menyukarkan pernafasan. Untuk asma bronkial, merokok tidak digalakkan dan diperlukan hubungan dengan perokok.

Ciri-ciri dispnea inspirasi pada kanak-kanak

Struktur fisiologi saluran pernafasan kanak-kanak dan orang dewasa mempunyai perbezaan yang ketara. Seorang kanak-kanak prasekolah mempunyai lumen bronkus yang lebih kecil, otot paru-paru yang kurang licin, dan kecenderungan pembengkakan dinding bronkus yang lebih tinggi. Faktor-faktor ini menyumbang kepada:

  • penampilan mengi;
  • batuk
  • sesak nafas
  • sesak dada.

Pengembangan gentian elastik yang berkaitan dengan usia yang tidak mencukupi di paru-paru dan dinding bronkus, otot pernafasan rapuh, dan keadaan diafragma yang tinggi mengurangkan kedalaman pernafasan. Hanya kerana kadar pernafasan, pengudaraan bayi bertambah baik.

Sebab-sebab penampilan

Oleh kerana organ pernafasan kanak-kanak terbentuk pada usia tujuh tahun, jurang di saluran udara jauh lebih kecil daripada pada orang dewasa, dan semasa penyakit mereka menjadi lebih sempit. Bahkan sejumlah kecil lendir yang tersimpan di dinding bronkus menyebabkan sesak nafas dan sesak nafas.

Sekiranya di saluran pernafasan atas kanak-kanak terdapat penyumbatan mekanikal dalam bentuk kekejangan glotis, penutupan lengkap atau sebahagian lumen laring, neoplasma pada bronkus, anak mengalami dispnea inspirasi.

Rawatan bayi

Memandangkan sesak nafas bukanlah penyakit yang berasingan, tetapi hanya tanda penyakit, adalah perlu untuk memeriksa anak di kemudahan perubatan. Hanya pakar pediatrik yang memilih kaedah untuk merawat gangguan pernafasan berdasarkan pemeriksaan menyeluruh.

Menghilangkan kesukaran bernafas harus bermula dengan penyakit yang menimbulkan sesak nafas.

Untuk menentukan pelanggaran sistem pernafasan anak, anda perlu mengira jumlah pergerakan pernafasan setiap minit. Untuk melakukan ini, letakkan tangan anak di dada dan hitung berapa kali dada telah naik. Hasilnya akan lebih tepat jika anda mengira dalam mimpi. Nilai normal adalah seperti berikut:

  • sehingga enam bulan - kurang daripada 60;
  • 6-12 bulan - kurang daripada 50;
  • 1-5 tahun - kurang daripada 40;
  • 5-10 tahun - kurang daripada 25;
  • 10-14 tahun - kurang dari 20.

Punca Dyspnea dan Lega (video)

Video yang dicadangkan itu menerangkan semua jenis penyebab dan penyakit yang menyebabkan sesak nafas, dan juga menerangkan bagaimana menolong sukar bernafas.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis