Sebab, gejala, rawatan hipertensi arteri terpencil sistolik

Hipertensi sistolik terpencil adalah penyakit di mana tekanan darah sistolik meningkat.

Sekiranya rawatan tidak dimulakan tepat pada masanya, maka risiko terkena strok, serangan jantung atau penyakit kardiovaskular yang serius akan meningkat seiring bertambahnya usia.

Apa itu hipertensi sistolik?

Diagnosis "hipertensi sistolik" difahami sebagai bentuk hipertensi di mana tekanan darah atas meningkat (lebih dari 140 mm Hg), sementara tekanan (diastolik) yang lebih rendah dapat mencapai maksimum 90.

Pada orang tua, ISH didiagnosis dalam 25% kes. Pada orang muda, hipertensi sistolik terpencil jarang berlaku. Kira-kira 3% populasi di bawah usia 40 tahun menderita penyakit ini..

Hipertensi seperti itu dianggap sangat berbahaya, kerana komplikasi kardiovaskular boleh menyebabkan kematian. Kematian boleh berlaku akibat strok, krisis hipertensi atau infark miokard..

Hipertensi sistolik terpencil boleh terdiri daripada beberapa jenis:

  1. Hipertensi primer, atau penting. Berlaku atas sebab yang tidak diketahui. Patologi tidak berkembang akibat penyakit vaskular atau penyakit lain. Selalunya, hipertensi primer disebarkan oleh kekeluargaan.
  2. Jenis penyakit sekunder atau simptomatik. Ia boleh berkembang dengan adanya penyakit otak atau ginjal (iaitu penyakit ini mempunyai sifat asal sekunder).

Di samping itu, jenis ISH lain diketahui. Contohnya, "hipertensi kot putih" adalah ciri orang yang takut kepada doktor secara patologi. Terdapat juga hipertensi ortostatik.

Ia berkembang akibat kecederaan kepala dan sering bersifat sementara.

Punca

Hasil daripada banyak kajian, didapati bahawa hipertensi arteri sistolik (tekanan atas) dapat terjadi akibat perubahan berkaitan dengan usia pada sistem vaskular.

Penyebab utama hipertensi sistolik adalah penurunan halaju aliran darah. Ini mungkin disebabkan oleh masalah kesihatan seperti:

  • kemerosotan secara beransur-ansur keanjalan saluran darah dan kapilari;
  • penyumbatan lumen vaskular dengan plak kolesterol;
  • meningkatkan kelikatan darah.

Selalunya orang yang berlebihan berat badan menderita penyakit ini..

Hipertensi sistolik pada orang muda boleh berkembang akibat kekurangan zat makanan. Makan makanan dengan banyak kolesterol cepat atau lambat menyebabkan penyempitan lumen vaskular dan pengembangan masalah dengan tekanan darah.

Tidak kurang pentingnya adalah ketagihan. Khususnya, ini berkaitan dengan penggunaan minuman beralkohol dan merokok..

Hipertensi seperti itu dapat berkembang dengan latar belakang patologi tertentu, termasuk:

  • penyakit jantung;
  • diabetes;
  • kekurangan injap aorta;
  • proses stagnan dalam sistem peredaran darah (aterosklerosis);
  • iskemia bahagian otak yang bertanggungjawab untuk mengawal tekanan darah;
  • hipertiroidisme;
  • penyakit buah pinggang kronik, tumor malignan;
  • akibat selepas strok;
  • kegelisahan yang berlebihan;
  • penurunan kalium dan magnesium, peningkatan kalsium dan natrium dalam darah.

Ramai wanita pertama kali mengalami penyakit ini semasa menopaus. Dalam tempoh ini, daya tahan tubuh menurun kerana penghasilan hormon tertentu.

Simptomologi

Hipertensi sistolik terpencil mempunyai manifestasi yang sama dengan hipertensi, apabila lonjakan serentak tekanan atas dan bawah mengganggu. Pada dasarnya, pesakit mengadu gejala berikut:

  • keletihan;
  • penurunan prestasi, kelainan umum;
  • sakit kepala;
  • penampilan "lalat" di depan mata;
  • sakit dada.

Terlepas dari jenis hipertensi arteri, pesakit mengadu sakit kepala. Dengan hipertensi sistolik (peningkatan tekanan atas), sakit berdenyut tekanan dirasakan terutamanya di kawasan temporal dan parietal kepala.

Gejala ISAG pada wanita dan lelaki mungkin berbeza. Sebagai contoh, wanita lebih sering terganggu oleh pening, mual, dan pingsan, dan lelaki lebih bimbang akan kerosakan dan penurunan prestasi..

Dalam beberapa kes, pesakit dapat merasakan sakit di jantung yang mendesak, yang semakin meningkat dengan bertenaga dan reda dalam keadaan tenang. Selalunya ini berlaku apabila tekanan atas meningkat (sementara yang lebih rendah tetap berada dalam had normal).

Kaedah diagnostik pada muda dan tua

Diagnosis "hipertensi sistolik terpencil" pada orang tua disahkan oleh hasil diagnostik, setelah itu rawatan yang betul ditetapkan.

Sebelum berjumpa doktor, anda perlu mengukur tekanan pada kedua tangan selama 1-2 hari pada selang waktu yang sama.

Orang muda juga mempunyai risiko tinggi untuk menghidap hipertensi.

Ketika mendiagnosis penyakit, doktor memperhatikan parameter fizikal pesakit, kerana mempengaruhi jumlah darah yang dikeluarkan ke dalam arteri dan saluran darah.

Di samping itu, di majlis resepsi, doktor menetapkan pertumbuhan dan berat badan pesakit. Petunjuk ini membantu menentukan seberapa rendah daya tahan vaskular periferal dan sama ada ia boleh menyebabkan peningkatan tekanan sistolik..

Perkembangan IHD juga dipengaruhi oleh aktiviti fizikal yang kuat, jadi dengan sejarah perubatan, doktor menjelaskan kehadiran mereka dalam kehidupan seharian.

Untuk membuat diagnosis yang tepat, pesakit harus menjalani prosedur diagnostik seperti ultrasound jantung dan ECG. Juga penting untuk melewati OAC dan OAM, periksa tahap glukosa dalam darah.

Pesakit diberi rawatan berdasarkan hasil beberapa kajian, termasuk:

  • elektrokardiogram - dilakukan untuk mengesan kegagalan irama jantung;
  • ekokardiografi - menggunakan prosedur diagnostik ini, adalah mungkin untuk menentukan kemampuan kerja dinding dan injap jantung;
  • dopplerografi transkranial - dilakukan untuk menilai kualiti pengisian saluran darah otak dengan darah;
  • OAM dan KLA;
  • kimia darah.

Rawatan

Hipertensi sistolik pada orang tua dirawat secara berperingkat dengan mengambil ubat. Ia boleh menjadi:

  • thiazides;
  • diuretik;
  • antagonis kalsium;
  • Perencat ACE.

Dengan rawatan perubatan, penting untuk sentiasa memantau petunjuk tekanan darah. Pada permulaan kursus terapi, pesakit tua diberi dos ubat minimum.

Sekiranya kesejahteraan mereka tidak bertambah buruk, maka norma ubat dapat disesuaikan bergantung pada petunjuk tekanan atas.

Sekiranya hipertensi sistolik terpencil tidak dihilangkan, tetapi risiko krisis hipertensi meningkat, maka doktor harus mengkaji semula rejimen rawatan yang ditetapkan.

Tugas yang sangat penting yang dihadapi oleh ahli kardiologi adalah untuk mengurangkan tekanan darah pada pesakit sebanyak 30%. Adalah mustahil untuk segera mengurangkan petunjuk pada tonometer sebanyak 40 atau lebih unit kepada pesakit dari semua peringkat umur.

Dalam keadaan terburuk, ini boleh menyebabkan gangguan peredaran darah dan fungsi ginjal, serta memprovokasi perkembangan kegagalan otak.

Prinsip rawatan ubat ISH pada orang tua adalah seperti berikut:

  • Tekanan darah perlu diukur semasa berbaring dan berdiri untuk mencegah perkembangan hipertensi ortostatik;
  • perlu dirawat dengan ubat antihipertensi, bermula dengan dos minimum (norma ubat di atas yang ditetapkan boleh menyebabkan kemerosotan kesejahteraan yang tajam);
  • doktor menetapkan rejimen rawatan sederhana;
  • terapi ubat boleh digabungkan dengan aktiviti fizikal ringan dan prosedur fisioterapeutik;
  • semua ubat harus dipilih secara individu untuk setiap pesakit, dengan mengambil kira anamnesis dan kehadiran kemungkinan penyakit kronik.

Dengan adanya ISH, pesakit harus mengetahui apakah petunjuk tekanan darah awalnya, dan sejauh mana mereka perlu dikurangkan.

Menurut kajian, amplitud optimum untuk mengurangkan tekanan adalah 20 unit (tetapi ini hanya berlaku untuk kes-kes ketika tekanan darah awal adalah 160-180 mm Hg).

Sebagai contoh, jika tekanan seseorang meningkat menjadi sekitar 180, maka pada tahap pertama rawatan adalah perlu untuk mengurangkannya menjadi 160 mm Hg..

Bagi pesakit dengan hipertensi arteri terpencil, terdapat corak seperti itu:

  • ketiadaan penyakit jantung koronari - semakin rendah tekanan darah, semakin lama jangka hayatnya;
  • kehadiran penyakit jantung iskemik - penurunan tekanan darah yang tajam ke norma yang diterima umum dapat memprovokasi pelanggaran peredaran koronari.

Anda boleh mengurangkan risiko infark miokard, tetapi tekanan darah yang lebih rendah mestilah sekitar 90.

Pengurangan tekanan pada orang yang berusia lebih dari 60 tahun harus berlaku secara beransur-ansur selama beberapa bulan dengan kaedah rawatan berikut:

  1. Diuretik. Ubat-ubatan tersebut diresepkan untuk pesakit dengan ISH kerana keberkesanannya yang tinggi, serta jumlah kesan sampingan minimum. Dengan toleransi ubat yang lemah, dos atau kekerapan pengambilan ubat dikurangkan. Adalah dipercayai bahawa dengan mengambil ubat diuretik, anda dapat mengurangkan risiko serangan jantung, strok, penyakit jantung koronari dengan ketara. Mereka mempengaruhi saluran darah, meningkatkan pengeluaran platelet dan prostaglandin..
  2. Antagonis kalsium. Ubat ini diresepkan untuk pesakit dengan hipertensi sistolik terpencil. Mereka tidak mempengaruhi nilai tekanan rendah yang normal dan tidak mempunyai kesan sampingan. Di samping itu, ubat tidak mengubah parameter biokimia darah, tidak melanggar aliran darah ginjal dan tidak mengubah struktur tisu ventrikel kiri. Antagonis kalsium ditunjukkan untuk orang dengan diagnosis seperti diabetes mellitus, asma jantung, kegagalan jantung, penyakit saluran darah.
  3. Inhibitor ACE dalam kombinasi dengan b-blocker. Amalan terapi seperti itu digunakan tanpa mengira usia pesakit. Ubat kedua mengurangkan pelepasan miokardium, menyekat adrenoreceptor, mengurangkan pengeluaran norepinefrin, dan juga mengurangkan aliran darah ke miokardium. Secara berasingan, dalam kes penurunan aktiviti renin, perencat ACE boleh diresepkan. Kesan terapeutik dicapai dengan menekan pengeluaran ACF, aldosteron dan angiotensin, dan peningkatan kalium dalam plasma darah. Dengan kesan ini, pesakit tidak mengganggu aliran darah di otak, buah pinggang dan jantung.

Ramalan

Hipertensi sistolik terpencil berbahaya untuk komplikasinya, yang boleh berkembang sekiranya tiada rawatan ubat..

Dalam situasi seperti itu, risiko strok, infark miokard, kelenjar ginjal dan adrenal terjejas meningkat dengan ketara. Komplikasi seperti ini boleh menyebabkan bukan sahaja strok, tetapi juga kecacatan atau kematian..

Oleh kerana rawatan hipertensi sistolik terpencil, adalah mungkin untuk mengekalkan kemampuan fizikal dan mental pesakit.

Pencegahan

Agar seseorang tidak mengalami hipertensi sistolik, penting untuk menyesuaikan diet. Dari diet, perlu membuang makanan yang mengandungi lemak, gula, sejumlah besar garam dan rempah.

Ia juga bernilai melepaskan daging asap. Mengikuti pemakanan yang betul akan membantu menghilangkan pound tambahan, yang sering menyebabkan perkembangan penyakit ini..

Kesejahteraan pesakit dengan ISH juga dipengaruhi oleh merokok, minum alkohol, teh dan kopi yang kuat. Sekiranya mustahil untuk meninggalkan gula sepenuhnya, ia boleh diganti dengan madu.

Untuk mengekalkan nilai pemakanan produk, disarankan untuk memilih teknik yang betul untuk penyediaannya. Contohnya, buah-buahan dan sayur-sayuran tidak boleh dimasak..

Lebih baik memberi keutamaan kepada buah segar, produk rendah lemak tenusu dan daging tanpa lemak. Dari makanan berlemak, hanya ikan yang dibenarkan, kerana mengandungi asam omega-3.

Langkah pencegahan juga merangkumi berjalan-jalan di udara segar dan latihan fizikal ringan. Penting bagi pesakit dengan ISH untuk mendapatkan tidur yang cukup.

Tidur yang nyenyak dan lama meningkatkan pemakanan tisu dan meningkatkan perkumuhan toksin dari badan dengan lebih baik..

penemuan

Ahli kardiologi percaya bahawa rawatan hipertensi sistolik terpencil pada orang tua harus dijalankan mengikut skema sederhana.

Di samping itu, terapi GHI harus dimulakan dengan dos ubat yang minimum..

Pemilihan ubat harus dibenarkan oleh hasil tindakan diagnostik yang dilakukan oleh pesakit pada tahap diagnosis.

Rawatan hipertensi sistolik terpencil pada orang muda dan tua

Hipertensi arteri adalah penyakit sistem kardiovaskular yang paling biasa. Patologi boleh berlaku walaupun pada wanita dan lelaki muda, dan pada usia tua didiagnosis pada hampir setiap orang kedua.

Sekiranya angka tekanan hingga 130/85 mmHg dianggap normal. Art., Kemudian dengan hipertensi, penunjuk meningkat - sedikit atau tahap yang serius. Hipertensi sistolik terpencil adalah salah satu jenis patologi, berbahaya untuk perkembangan komplikasi yang teruk.

Apa itu hipertensi sistolik?

Dengan hipertensi sistolik terpencil (hipertensi), atau ISH (ISAG), kita memahami bentuk hipertensi, yang menyebabkan peningkatan tekanan sistolik (atas) lebih daripada 140 mm Hg. Art., Sementara tekanan diastolik berada dalam 90 mm RT. Seni. dan lebih jauh tidak naik. Pada sesetengah pesakit, tekanan diastolik sedikit berkurang..

Menurut statistik, kira-kira 1/3 orang dengan hipertensi mempunyai diagnosis ini. Pada orang tua, ISH berlaku pada 25% kes. Di kalangan orang muda, patologi kurang biasa, di sekitar 3% populasi di bawah usia 40 tahun. Hipertensi jenis ini lebih berbahaya dari segi akibat maut akibat komplikasi jantung dan vaskular - krisis hipertensi, strok, infark miokard. Jadi, risiko strok meningkat sebanyak 2.5 kali, keseluruhan risiko kematian kardiovaskular - sebanyak 3 - 5 kali.

Tahap penyakit berikut dibezakan:

  1. Garis sempadan dengan tekanan 140 - 149 mm RT. st.
  2. Yang pertama dengan tekanan 140 - 159 mm RT. st.
  3. Yang kedua dengan tekanan 160 - 179 mm RT. st.
  4. Yang ketiga dengan tekanan lebih daripada 180 mm RT. st.

Tekanan diastolik yang lebih rendah tidak meningkat melebihi 90 mm Hg. st.

Pengelasan penyakit

Jenis hipertensi sistolik terpencil berikut dibezakan:

  1. Penting atau utama. Penyebab penyakit jenis ini belum dapat diketahui, penyakit ini bukanlah akibat dari patologi vaskular lain atau masalah lain dalam badan. Selalunya, hipertensi primer diwarisi.
  2. Sekunder atau simptomatik. Ia berkembang dengan latar belakang penyakit otak, ginjal, yang mempunyai sifat sekunder.

Punca Hipertensi Sistolik

Peningkatan tekanan darah tidak diakui sebagai akibat semula jadi dari penuaan, namun pemakaian vaskular adalah faktor risiko penting untuk perkembangan hipertensi. Pada orang tua, patologi diperhatikan urutan besarnya lebih kerap. Dengan bertambahnya usia, keanjalan dinding arteri menurun, plak aterosklerotik dan kalsium disimpan di atasnya. Ini menyebabkan kemerosotan tindak balas saluran darah terhadap perubahan tekanan dalam sistol..

Proses lain dalam tubuh yang menyebabkan kemunculan ISH dengan usia adalah seperti berikut:

  • penurunan aliran darah buah pinggang, otot dan serebrum kerana penurunan output jantung;
  • penurunan kadar penapisan glomerular;
  • penurunan kepekaan reseptor tertentu pada saluran dan jantung.

Sekiranya tidak ada sebab yang jelas untuk peningkatan tekanan sistolik dikesan, hipertensi diakui sebagai utama. Sebelumnya, patologi dapat berkembang pada orang yang merokok, pada pengguna alkohol, memakan banyak makanan berlemak, masin dan berbahaya. Semasa mengandung, seorang wanita muda boleh mengalami gejala ISH, dan hilang sendiri setelah melahirkan..

Hipertensi sekunder disebabkan oleh banyak penyakit dan keadaan, yang utama:

  • diabetes;
  • aterosklerosis saluran darah;
  • kegagalan jantung kongestif;
  • strok;
  • kekurangan injap aorta;
  • hipertiroidisme;
  • anemia teruk;
  • demam berpanjangan;
  • Sekatan AV jantung;
  • kecacatan jantung;
  • aortitis;
  • tumor kelenjar adrenal, buah pinggang;
  • Sindrom Itsenko-Cushing;
  • kegagalan buah pinggang kronik;
  • peningkatan tahap kalsium, natrium dalam darah;
  • tekanan berlarutan.

Terdapat ISAH perubatan - penyakit di mana tahap tekanan normal meningkat kerana penggunaan ubat-ubatan tertentu (terutamanya hormon steroid, kontraseptif).

Gejala penyakit

Biasanya, manifestasi hipertensi sistolik yang paling penting tidak bergantung pada usia, walaupun pada orang muda mereka tidak membuat diri mereka merasa lebih lama pada peringkat pertama penyakit ini.

Pesakit hipertensi sering mengadu sakit jantung, kebanyakannya kusam, sakit, sangat jarang - jahitan, kuat. Daripada simptom-simptom yang biasa berlaku, terdapat kelemahan, penurunan kemampuan bekerja, dan mengantuk. Keupayaan untuk bertolak ansur dengan aktiviti fizikal dan bahkan aktiviti harian biasa menurun dengan mendadak.

Pada lelaki, GIH dapat berkembang dengan lebih cepat, yang berkaitan dengan kadar merokok yang tinggi, pemakanan yang buruk dan penyalahgunaan alkohol. Pada wanita, perkembangan penyakit ini sering terjadi pada menopaus, ketika pertahanan semula jadi saluran berakhir dengan hormon seks.

Orang tua mempunyai keunikan perjalanan penyakit ini, iaitu, peningkatan risiko mengalami komplikasi serius. Ini disebabkan oleh jangka masa kehadiran ISH dan tahap tekanan yang lebih tinggi. Orang tua sering mempunyai penyakit bersamaan - diabetes, aterosklerosis, gout, obesiti dan lain-lain. Sehubungan itu, orang tua lebih kerap mengalami hipertensi pada waktu malam, atau hipertensi rehat. Peningkatan tekanan yang cepat setelah terbangun adalah ciri. Gejala seperti itu sesuai dengan masalah komplikasi teruk - strok iskemia dan hemoragik, infark miokard.

GHI, seperti jenis hipertensi lain, dapat menampakkan dirinya sebagai krisis hipertensi. Tekanan atas meningkat tajam hingga 200 mm Hg. Seni. dan lebih tinggi, yang lebih rendah kekal tidak berubah. Krisis ini membawa kepada kekejangan saluran otak dan boleh berakhir dengan strok. Tetapi selalunya krisis hipertensi berakhir dengan selamat, tekanan kembali normal.

Diagnosis ISH

Diagnosis dibuat kepada seseorang yang, dengan tiga kali lawatan ke doktor setiap 2 hingga 3 minggu atau pada pengukuran tekanan di rumah, tahapnya adalah 140/90 mm RT. Seni. dan banyak lagi. Sekiranya terdapat tanda-tanda ciri hipertensi, tetapi tidak mungkin untuk memperbaiki tahap tekanan yang tepat, pemantauan harian harus dilakukan, dengan memperhatikan indikator pada waktu malam, pagi.

Untuk mencari punca penyakit, mengesahkan / mengecualikan diagnosis hipertensi sekunder, beberapa pemeriksaan lain ditetapkan:

  • am, ujian darah biokimia;
  • kajian pecahan buah pinggang;
  • profil lipid;
  • ECG dan ultrasound jantung, saluran koronari;
  • Ultrasound buah pinggang dan kelenjar adrenal;
  • analisis hormon tiroid, dll..

ISAG pada usia muda

Adalah sangat penting untuk membuat diagnosis tepat pada waktunya bagi orang muda, kerana risiko terkena penyakit jantung koronari sangat meningkat, begitu juga risiko kematian akibat strok (dibandingkan dengan orang yang sihat dari kumpulan usia yang sama). Orang muda merokok lebih kerap, minum alkohol, mengalami tekanan, oleh itu, perkembangan ISAH yang cepat mungkin..

Hipertensi pada orang tua

Pesakit usia persaraan memerlukan pendekatan khusus, kerana mereka mempunyai banyak penyakit lain, selain tekanan darah tinggi. Hasil diagnosis mungkin dipengaruhi oleh ubat yang diambil, oleh itu, sangat penting untuk mengumpulkan anamnesis dengan betul dan mengambil kira semua faktor risiko yang berkaitan.

Semasa mengukur tekanan pada seseorang pada usia tua, penting untuk mengepam udara hingga 250 mm Hg. Art., Kemudian turunkannya dengan perlahan. Prosedur pengukuran mesti dilakukan semasa duduk dan berdiri (dalam kes terakhir, satu minit kemudian pada satu lengan dan 5 minit pada lengan kedua setelah mengambil posisi tegak). 25% orang tua mempunyai hipertensi kot putih, dan tahap tekanan mungkin tidak menggambarkan gambaran sebenar..

Rawatan darah tinggi

Tujuan rawatan: mengasingkan penyakit dan mengurangkan risiko strok, serangan jantung, darah tinggi, kematian jantung secara tiba-tiba. Untuk ini, sejumlah ubat diresepkan kepada seseorang, yang dipilih hanya secara individu.

Terapi bukan ubat sangat penting. Diet dengan penurunan makanan berlemak, makanan masin semestinya diresepkan. Anda harus berhenti merokok, minum kopi, alkohol, teh yang kuat. Penting untuk melawan berat badan berlebihan, mengambil ubat khas dari hiperlipidemia (contohnya, Krestor, Rosuvastatin). Terapi senaman, berjalan kaki, pelbagai kaedah untuk meningkatkan daya tahan tekanan ditetapkan.

Ubat untuk menurunkan tekanan darah dengan ISAG hanya dapat mengurangkan tekanan sistolik, dan diastolik tidak boleh mengalami turun naik yang kuat. Pada orang yang menghidap diabetes, penting untuk mencapai angka atas hingga 120 mm Hg, dan selebihnya - hingga 140 mm Hg. Ia perlu untuk mengurangkan tekanan darah secara perlahan agar tidak menimbulkan kehilangan kesedaran, kejatuhan, strok iskemia.

Diuretik untuk darah tinggi

Biasanya, diuretik adalah ubat lini pertama dalam rawatan ISH. Ditugaskan kepada hampir semua pesakit, kerana mereka dapat mengurangkan jumlah jantung yang stroke, mengurangkan jumlah plasma darah, mengoptimumkan ketebalan dinding pembuluh darah. Diuretik dalam rawatan pesakit yang hipertensi digabungkan dengan kegagalan jantung sudah terbukti..

Terdapat beberapa jenis diuretik:

  • thiazide (klorotiazida);
  • gabungan (triampur);
  • gelung balik (Lasix);
  • hemat kalium (Veroshpiron).

Diuretik biasanya digabungkan dengan beta-blocker dalam rawatan ISH, yang memberikan hasil yang lebih baik..

Penyekat B

Apabila tertelan, bahan aktif ubat-ubatan ini mula menyekat reseptor beta tertentu, dengan itu mencegah pelbagai komplikasi jantung, termasuk memperlambat risiko terkena penyakit jantung koronari.

Mereka biasanya diresepkan bersama dengan ubat lain, walaupun pada tahap awal hipertensi mereka secara bebas dapat menormalkan tekanan. Ubat yang paling terkenal dalam kumpulan ini ialah Betalok, Logimax, Metoprolol-Teva.

Antagonis kalsium

Kerja ubat ini berdasarkan penyekat saluran kalsium dalam sel dan pelanggaran pengecutan serat otot dinding vaskular.

Akibatnya, kapal-kapal berehat, mereka kurang memberi tindak balas terhadap isyarat saraf yang masuk, berhenti kekejangan. Tekanan darah setelah mengambil ubat kembali normal. Wakil kumpulan - Nifedipine, Amlodipine, Verapamil.

Perencat ACE

Ubat semacam itu paling kerap diresepkan untuk penghidap diabetes dan disfungsi sistolik pada ventrikel kiri. Sangat ditoleransi oleh pesakit. Mekanisme tindakan didasarkan pada penyekat enzim, yang menyebabkan vasospasme dan perkembangan hipertensi arteri yang berterusan. Dadah yang dikenali - enalapril, cilazapril, captopril.

Pada pesakit dengan penyakit yang panjang, penting untuk menjalankan rawatan yang kompleks. Selalunya, ubat diresepkan dari kumpulan perencat ACE, yang dilengkapi dengan beta-blocker dan diuretik thiazide. Dos harus dipilih dengan pemantauan berterusan terhadap tahap tekanan, fungsi ginjal, keseimbangan elektrolit.

Pencegahan hipertensi sistolik

Untuk pencegahan ISAG, penting untuk meninggalkan tabiat buruk, menormalkan pemakanan, makan lebih banyak makanan tumbuhan, bijirin, makanan laut, dan susu masam. Aktiviti seharian, gimnastik, senaman harus menjadi peraturan dari remaja. Adalah perlu untuk merawat semua penyakit organ dalaman tepat pada masanya agar masa depan masalahnya tidak rumit oleh hipertensi.

Hipertensi Sistolik Terasing

Cara rawatan

Untuk merawat hipertensi sistolik terpencil, anda perlu memulakan secepat mungkin untuk menghilangkan risiko gangguan metabolik. Ini akan mengurangkan kemungkinan gangguan fungsi organ sasaran, mengurangkan kemungkinan strok, serangan jantung, kematian akibat komplikasi kardiovaskular dan.

Pemilihan ubat mengambil kira ciri individu. Dosis awal ubat harus kecil untuk penurunan tekanan sistolik secara bertahap, agar tidak menyebabkan kemerosotan kesejahteraan pesakit dengan kerja ginjal dan sistem saraf pusat yang tidak mencukupi. Memantau keadaan fungsional organ haruslah berterusan, ini tidak hanya meliputi pengukuran tekanan darah dalam posisi yang berbeda (berbaring dan duduk), tetapi juga ujian darah dan air kencing secara berkala.

Diuretik

Tanpa mereka, rawatan hipertensi sistolik terpencil tidak dapat difikirkan. Walaupun kontroversi di kalangan doktor tidak membisu mengenai keberkesanannya, diuretik adalah komponen utama terapi yang bertujuan untuk mengurangkan tekanan darah. Ubat-ubatan yang murah ini dapat diterima dengan baik oleh pesakit tua, mempunyai kesan minimum terhadap metabolisme dan mampu mengurangkan SBP secara berkesan. Risiko terkena komplikasi kardiovaskular semasa mengambil diuretik dikurangkan sebanyak 2 kali. Diuretik - ubat-ubatan yang sangat penting dalam rawatan penyakit ini. Apabila GIH ditetapkan:

Penyekat beta

Ubat-ubatan ini menghalang fungsi reseptor beta-adrenergik, setelah itu ketahanan periferal saluran darah meningkat, intensitas dan kekuatan kontraksi jantung berkurang, dan nada arteri kecil meningkat. Ubat mempengaruhi keadaan reseptor di aorta dan percabangannya, yang mengatur tekanan. Ubat merangsang pusat otak yang bertanggungjawab untuk tindakan vasomotor otot licin vaskular.

Ejen penyekat beta-adrenergik terbukti dapat memulihkan pesakit setelah infark miokard. Dadah kumpulan ini diresepkan (jika tidak ada diabetes mellitus, asma, bronkitis obstruktif) kepada pesakit dari semua peringkat umur. Ia boleh menjadi:

Antagonis kalsium

Ubat mempunyai kesan vasoprotektif dan senarai kecil kesan sampingan.

Mereka menghalang pertumbuhan ventrikel kiri, mengurangkan stenosis vaskular, sehingga mempengaruhi peredaran serebrum secara positif, yang penting dalam rawatan orang tua. Dadah secara aktif mengurangkan kelikatan darah, mengurangkan kandungan kalsiumnya, mencegah lekatan platelet dan pembekuan darah

Ini termasuk:

  • Nifedipine, analognya Adalat;
  • Verapamil;
  • Isradipine.

Perencat ACE

Ubat-ubatan kumpulan ini membalikkan hipertrofi otot licin jantung, mencegah pendaraban sel, memperbaiki peredaran darah koronari dan ginjal, dan aliran darah di sistem saraf pusat. Inhibitor ACE menyekat pemecahan vasodilator, yang merangsang vasodilator

Untuk mendapatkan hasil hipotensi dalam hipertensi sistolik terpencil pada pesakit tua, dengan berhati-hati:

Pencegahan

Ukuran utama untuk rawatan ISH adalah pengaturan diet. Dari diet, anda perlu membuang semua makanan yang mengandungi lemak haiwan, hidangan manis, masin dan salai. Ini akan membantu memerangi berat badan berlebihan, yang, paling sering, menyertai penyakit ini. Merokok memberi kesan negatif terhadap kesejahteraan ISH. Anda mesti mengecualikan minuman beralkohol, kopi dan teh yang kuat. Gula mesti diganti dengan jumlah madu yang sederhana.

Memasak mestilah dengan sedikit kehilangan nilai pemakanan produk; kerana ini, jika boleh, sayur-sayuran dan buah-buahan tidak boleh dimasak. Buah segar, produk tenusu rendah kalori, daging tanpa lemak harus lebih disukai. Hanya ikan yang boleh berlemak; ia mengandungi asid lemak omega-3 yang sihat.

Normalisasi keadaan menyumbang untuk tinggal lama di udara segar dan aktiviti fizikal yang sederhana. Semua ini dalam kombinasi dengan tidur malam yang panjang meningkatkan pemakanan tisu dan penyingkiran toksin dari badan. Indikator tekanan dipengaruhi oleh adanya keadaan tekanan; untuk menurunkan tekanan darah, kegelisahan yang meningkat dan tekanan berlebihan harus dielakkan. Perubatan tradisional juga mempunyai jumlah dana yang mencukupi yang dapat menormalkan tekanan darah..

Faktor motivasi

Hipertensi sistolik terpencil pada orang tua muncul sebagai akibat dari keanjalan vaskular yang terganggu, peningkatan atrium kiri dari usia 50 tahun, tetapi ini bukan satu-satunya sebab.

Item ini merangkumi pilihan pesakit: mereka yang gemar makan makanan berlemak, terlalu tinggi kalori, goreng, cepat, dan biasanya makanan ringan adalah yang pertama dilanda tekanan tinggi yang tidak normal. Garam juga tidak boleh disalahgunakan, terutama bagi orang yang mengalami masalah sistem kardiovaskular dan buah pinggang..

Item ini mengikut yang sebelumnya. Diet yang tidak betul pasti menyebabkan kegemukan. Untuk mengekalkan kehidupan dalam badan yang terlalu besar, kapal berfungsi untuk dipakai, masing-masing, beban di atasnya tidak setara dengan kemampuan badan.

Sekali lagi, alasannya tersembunyi dalam pemakanan yang buruk. Dua mineral - kalium dan magnesium - penting untuk berfungsi dengan baik saluran darah. Pengambilan magnesium yang mencukupi melindungi tubuh daripada trombosis, dan kalium dengan sempurna meneutralkan garam berlebihan.

Nada vaskular akibat kekurangan aktiviti merosot, dari mana aktiviti mereka terganggu.

Alkohol dan merokok adalah penyokong utama pembekuan darah, masalah dengan CVS, kemerosotan keanjalan saluran darah, sehingga orang muda yang menyalahgunakan bahan berbahaya berisiko mengalami tekanan darah tinggi jenis sistolik.

Ketegangan sistem saraf yang berterusan, yang memprovokasi penyitaan tekanan oleh makanan berbahaya, meningkatkan frekuensi merokok, pasti melemahkan seluruh badan, memperburuk masalah kesihatan dengan tekanan tinggi.

Ketegangan sistem saraf boleh berlaku kerana merokok atau makan makanan ringan

Penduduk bandar - tahanan pangsapuri dan pejabat - yang paling sering menderita hipertensi arteri, termasuk terpencil (sistolik).

Kehadiran penyakit kronik, terutamanya diabetes mellitus, patologi nefrotik, sering menyebabkan perkembangan hipertensi sistolik (terpencil).

Ciri-ciri anatomi badan diwarisi. Oleh itu, halangan yang mengganggu aliran darah dapat ditentukan secara genetik. Bagaimana untuk menyembuhkan hipertensi sistolik terpencil? Setelah mengetahui sebab dan bentuk ISAG, melakukan ujian yang diperlukan (termasuk elektrokardiogram, ultrasound Doppler), doktor yang hadir memberi rawatan komprehensif.

Juga di bahagian

Sakit kepala serviks. Konsep dan taktik rawatan Morozova OG, Yaroshevsky AA, Akademi Pendidikan Pascasiswazah Kharkov
Hubungan sakit kepala dari jenis khas dan gangguan pada tulang belakang serviks...
Vertebrogenna shiina radiculopathy: diagnosis dan likuvannya yang konservatif (kuliah) O.Є. Barish, Ph.D. Institut Patologi rabung dan loam im. prof. M.I. Sitenka dari Akademi Sains Perubatan Ukraine, metro Kharkiv
Shiina radiculopathy (SR) - sindrom neurokompresi, yang...
Ubat anti-radang nonsteroid dan saluran gastrousus atas: patologi tidak berkaitan dengan perkembangan bisul dan hakisan A.E. Karateev, Corr. RAMS, Profesor E.L. Nasonov
Institut Rheumatologi RAMS, Moscow
Komplikasi gastroduodenal yang berlaku semasa pentadbiran...
Fungsi saluran empedu pada kanak-kanak Korovina N.A., Zakharova I.N., Kataeva L.A., Shishkina S.V..
Kajian terbaru menunjukkan penyakit saluran empedu yang meluas...
Semua mengenai kandidiasis usus Shulpekova Yu.O..
Dalam beberapa dekad kebelakangan ini, jangkitan oportunistik yang disebabkan oleh jamur oportunistik menempati tempat yang istimewa dalam praktik doktor...
Dipengaruhi oleh faktor humoral yang tidak spesifik dalam sistem imun pada individu yang sihat UDC 616.65-002.2-008.8-078.7
Drannik G.M., Poroshina T.V., Dobrovolska L.I. DU "Institut Urologi AMS Ukraine"
Untuk lebih banyak masalah dan lebih banyak masalah...
Penggunaan Bilobil forte dalam rawatan pesakit dengan encephalopathy discirculatory (aspek kecekapan dan keselamatan) Maruta N.A, Yavdak I.A., Institut Neurologi, Psikiatri dan Narkologi Akademi Sains Perubatan Ukraine, Kharkov
Encephalopathy Discirculatory (DEP) kerana...
Ubat anti-radang nonsteroid: keberkesanan dan keselamatan A.N. Nikolaev
Universiti Perubatan Negeri Rusia dinamakan N.I. Pirogov
Sejarah penggunaan ubat anti-radang bukan steroid (NSAID) bermula pada separuh kedua abad XIX,...
Pendekatan untuk menilai kualiti hidup pesakit oftalmik Libman E.S., Halperin M.R., Grishina E.E., Senkevich N.Yu..
Kaedah untuk menilai kualiti hidup
pada pesakit oftalmologi
E.S. Libman, M.R. Galperin,
E.E. Grishina, N.Yu. Senkevich
Penilaian kualiti hidup memungkinkan untuk mendedahkan...
Shifrin O.S..
Sembelit kronik adalah masalah perubatan dan sosial yang sangat penting [1]. Di negara-negara maju secara ekonomi, sehingga 40% menderita dari mereka...

Rawatan hipertensi sistolik terpencil pada orang tua

Kematian yang tinggi akibat komplikasi hipertensi sistolik terpencil memerlukan rawatan penyakit tepat pada masanya, terutama di kalangan orang tua

Resep ubat untuk hipertensi dijalankan dengan sangat berhati-hati dan setelah pengukuran tekanan darah berulang, mengesahkan adanya patologi. Untuk mengurangkan risiko terkena hipertensi ortostatik, sebelum dan semasa terapi, petunjuk tekanan harus sentiasa dipantau ketika duduk, berbaring dan berdiri

Pesakit tua dengan hipertensi sistolik terpencil sering mengambil ubat untuk merawat penyakit bersamaan, yang boleh mempengaruhi keadaan pesakit, kerana pelbagai jenis ubat saling berinteraksi antara satu sama lain, sering menyebabkan kesan sampingan dan rawatan yang rumit. Penyekat beta seperti Timolol, Nebivolol, dan lain-lain selalu diresepkan untuk pesakit yang mempunyai risiko serangan jantung atau mereka yang sudah mengalaminya..

Antagonis kalsium (Corinfar, Adalat) mempunyai kesan positif pada sistem kardiovaskular, oleh itu ia diambil secara kecil-kecilan dan mempunyai sedikit kesan sampingan. Dana sedemikian dari hipertensi sistolik terpencil menormalkan tekanan darah, menormalkan degupan jantung dan mencegah penyakit vaskular. Inhibitor ACE diresepkan untuk pelanggaran sistem ginjal dan urogenital, yang berkaitan dengan hipertensi jenis sistolik. Captopril, Perindopril melambatkan atau mencegah kerosakan buah pinggang, mengembalikan peredaran darah di otak.

Rawatan sanatorium hipertensi sistolik terpencil pada orang tua mempunyai kesan positif terhadap kesihatan keseluruhan pesakit dan disertakan dengan prosedur seperti itu:

  • aromaterapi;
  • fitoterapi;
  • koktel oksigen;
  • radon, karbon dioksida, mandi sulfida;
  • terapi laser;
  • tidur elektrik.

Rawatan Hipertensi Sistolik Terasing

Kesan yang baik dalam rawatan hipertensi sistolik terpencil memberikan perubahan gaya hidup dan pemakanan.

Pertama sekali, perlu:

  • Melawan berat badan berlebihan;
  • Penyemakan semula keseluruhan diet (penting untuk mengurangkan pengambilan garam dan lemak haiwan);
  • Untuk mempelajari pelbagai kaedah kawalan diri, yang bertujuan untuk belajar bagaimana menahan tekanan;
  • memerangi ketidakaktifan fizikal, peningkatan aktiviti fizikal;
  • Pematuhan dengan tidur dan rehat;
  • Penolakan tabiat buruk (merokok, alkohol, kopi yang kuat, teh yang kuat).

Semasa mengambil ubat, doktor mengambil kira parameter usia dan hemodinamik pesakit

Sangat penting untuk mematuhi kriteria pemilihan ini dalam rawatan pesakit yang berumur dewasa..

Ubat-ubatan

Kumpulan ubat antihipertensi berikut paling kerap digunakan untuk merawat hipertensi sistolik terpencil:

  • thiazide dan diuretik seperti thiazide,
  • penyekat beta,
  • antagonis kalsium yang bertindak panjang,
  • Perencat ACE,
  • penghalang reseptor alpha-blocker dan angiotensin II.

Pemilihan ubat antihipertensi harus dilakukan secara individu, dengan mengambil kira petunjuk dan kontraindikasi (lihat jadual).

Dalam rawatan hipertensi sistolik terpencil, perkara berikut paling ditunjukkan:

  • diuretik (arifon, hypothiazide);
  • antagonis kalium yang bertindak panjang (amlodipine, nicardipine, lomir, verapamil);
  • beta-blocker (metoprolol, atenolol, acebutolol, propranolol, kordanum)

Diuretik dan beta-blocker pada orang tua mengurangkan risiko strok, dan perkembangan penyakit koronari - hanya diuretik.

  • Penyekat reseptor Angiotensin II dan penghambat ACE (diovan, cozaar) ditunjukkan untuk rawatan ISAG, disertai dengan disfungsi sistolik ventrikel kiri, dan dalam kombinasi dengan diabetes.
  • Sekiranya pesakit dengan ISH mempunyai sejarah adenoma prostat, disyorkan untuk menggunakan alpha-blocker (prazosin, terazosin, doxazosin mesylate).

Dalam kebanyakan kes, dalam rawatan ISH, kombinasi ubat disarankan. Juga, bersama dengan rawatan utama, perlu menggunakan ubat yang meningkatkan peredaran otak, peredaran mikro dan proses metabolik otak.

Akibat dari GHI tidak dapat diramalkan, penting untuk mengenal pasti penyakit seawal mungkin. Rejimen rawatan yang dipilih dengan betul untuk ISAH mengurangkan risiko terjadinya komplikasi seperti: strok, infark miokard, yang menyumbang kepada kejayaan rawatan dan pengurangan kematian pada orang tua

Mengenai sebab-sebab penyakit ini

Pada dasarnya, hipertensi sistolik terpencil adalah penyakit khas bagi orang tua. Apakah penyakit ini bagi orang yang tergolong dalam kumpulan umur ini? Di sinilah selalunya penunjuk tekanan sistolik meningkat di atas 140 mm Hg dengan penunjuk diastolik normal 90 mm Hg. Dengan perkembangan hipertensi terpencil, peningkatan nilai dan tekanan nadi arteri juga diperhatikan. Penyebab tekanan darah tinggi adalah disfungsi neurohormonal dan faktor hemodinamik. Di dalam badan orang tua, arteri tidak lagi elastik, kolagen, kalsium, glikosaminoglikan, elastin terkumpul di dalamnya. Apabila penurunan tekanan berlaku, kapal tidak lagi dapat mengatasi perubahan tersebut.

Di samping itu, usia memberi kesan kepada kerja sistem kardiovaskular, ginjal, dan peredaran serebrum; pada pesakit usia, sensitiviti rendah adreno- dan baroreceptor diperhatikan.

Pada orang tua, volume atria meningkat, penyaringan pada kusut ginjal berkurang, sklerosis berkembang, yang mempengaruhi tekanan darah sistolik.

Terdapat dua bentuk penyakit ini:

  1. Bentuk primer. Apa yang menyebabkan GIS tidak dapat ditentukan.
  2. Menengah Pada manusia, masih terdapat kekurangan injap, anemia, sekatan AV.

Tetapi orang muda menderita penyakit ini.

Penyebab hipertensi sistolik terpencil dianggap:

  • penggunaan makanan masin dan terlalu berlemak;
  • kekurangan kalium, magnesium, yang sangat diperlukan untuk aktiviti jantung. Kekurangan kalium menyebabkan fakta bahawa garam tidak dikeluarkan sepenuhnya dari tubuh manusia. Dengan bantuan magnesium, pembekuan darah dapat dicegah dan jantung menguat;
  • berat badan berlebihan. Jisim tambahan memerlukan darah tambahan. Oleh itu, vasodilasi diperlukan. Tetapi kapal tidak berfungsi seperti itu. Akibatnya, kapal mula berfungsi pada tekanan tinggi;
  • gaya hidup yang tidak menetap. Kapal dalam kes ini tidak mendapat beban yang diinginkan dan kehilangan nada;
  • tabiat buruk, termasuk merokok. Bahan rokok yang berbahaya bertindak pada kapal sedemikian rupa sehingga apabila sejumlah besar darah masuk ke dalamnya, bukannya mengembang, ia menyempit. Semua ini memberi kesan yang sangat buruk pada sistem kardiovaskular;
  • keadaan tertekan, terutamanya jika anda cuba menghilangkan akibatnya dengan rokok atau makanan;
  • alasannya mungkin merupakan keturunan yang lemah, misalnya, ciri anatomi dalam keluarga, kerana aliran darah melalui pembuluh darah terhalang;
  • keadaan persekitaran moden, yang mempengaruhi penduduk bandar besar;
  • kehadiran penyakit manusia lain (diabetes mellitus, gagal ginjal atau hati), yang boleh menyebabkan tekanan darah tinggi.

Terapi penyakit

Rawatan hipertensi sistolik (terpencil) terutama berdasarkan penghapusan penyebab yang memprovokasi: penurunan berat badan, pembentukan rejimen motor, pengambilan mandi udara secara teratur, pengaturan rejimen yang betul, orientasi diet, batasan pengambilan garam, dan penolakan pelbagai penyalahgunaan. Tanpa normalisasi faktor-faktor ini, rawatan tidak akan membawa faedah.

Tahap kedua adalah rawatan ubat. Pertama sekali, rawatan hipertensi terpencil sistolik pada pesakit tua bertujuan untuk meningkatkan keanjalan rangkaian aorta dan arteri. Di samping itu, diuretik semestinya diresepkan, terutamanya untuk kategori pesakit tua. Rawatan sedemikian tidak hanya meningkatkan keanjalan vaskular, tetapi juga dapat mengurangkan beban pada jantung, dan dalam kombinasi dengan beta-blocker mengurangkan jumlah kematian dalam jenis penyakit ini. Tetapi antagonis kalsium paling baik mengurangkan kekakuan dinding arteri. Juga, rawatan dengan ubat-ubatan ini dapat meminimumkan risiko pembentukan tumor. Inhibitor ACE biasanya digabungkan dengan ubat-ubatan ini, kerana ia meningkatkan kesan ubat-ubatan tertentu..

Semasa merawat penyakit ini, disarankan untuk meninggalkan tabiat buruk dan menyesuaikan pemakanan

Diuretik, rawatan dilakukan dengan ubat seperti Hypothiazide, Indapamide. Ini digabungkan dengan beta-blocker: "Bisoprolol", "Pindolol", "Atenolol". Selanjutnya, tandem berikut digunakan dalam rawatan: antagonis kalsium - Amlodipine, Verapamil, Isradipine, yang ditingkatkan dengan tindakan perencat - Captopril, Ramipril dan Enapril.

Dalam rawatan pesakit tua, peningkatan keanjalan dinding vaskular sangat relevan

Ubat vasoaktif mengurangkan aliran darah dan mengurangkan beban pada otot jantung, yang penting bagi tubuh manusia setelah 60 tahun. Ubat lini pertama yang disebut, yang disenaraikan di atas, berkesan walaupun dengan rawatan hipertensi yang berpanjangan.

Mereka tidak mempunyai sifat pengumpulan cecair yang berbahaya dalam badan yang sudah terlalu muatan, dan juga tidak menghalang proses sistem saraf pusat. Untuk ubat ini, anda boleh menambah "Tsilazapril", "Metoprolol" (b-blocker), "Nifedipine" (AK).

Terdapat satu lagi perkara penting: mereka yang pernah mengalami serangan jantung atau patologi kardiovaskular lain disyorkan untuk menggunakan beta-blocker sebagai profilaksis terhadap iskemia dan masalah jantung yang lain..

Di samping itu, lelaki dengan tumor prostat jinak diberi rawatan dengan penyekat alpha yang telah lama bertindak - rawatan akan membantu meningkatkan kualiti hidup pesakit tua dengan hipertensi terpencil. Selalunya, doxazosin digunakan untuk tujuan ini..

Rawatan hipertensi arteri terpencil (sistolik) adalah berdasarkan aspek ubat dan bukan ubat. Pelaksanaan cadangan doktor yang ketat membolehkan anda menjamin kehidupan yang panjang dan bermanfaat bagi pesakit dengan hipertensi sistolik.

Gejala hipertensi sistolik

Perlu diingat bahawa dengan bentuk ringan, gejala hipertensi sistolik dapat dimanifestasikan dengan lemah dan jarang - dengan perasaan berkala di kepala dan / atau sakit di bahagian belakang kepala, serangan pening, tinitus, tidur gelisah.

Semasa patologi berjalan, gejala semakin meningkat, serangan sakit kepala dan loya yang lebih kuat, peningkatan degupan jantung, sesak nafas dan sakit di belakang sternum bergabung.

Apabila alasan peningkatan tekanan darah terletak pada hiperaktif korteks adrenal dan tahap aldosteron yang berlebihan, pesakit juga merasakan tanda-tanda pertama penyakit ini

dalam bentuk kelemahan umum, sakit di kepala dan jantung.

O. Kislyak, A. Aliyev, T. Kasatova,

Universiti Perubatan Negeri Rusia

Hipertensi arteri (AH) tetap menjadi salah satu masalah perubatan yang paling penting, dan kehadirannya dalam kumpulan usia yang berbeza sangat menentukan morbiditi dan kematian kardiovaskular. Hal ini berlaku terutama bagi orang tua, yang sering mengalami penyakit bersamaan, banyak luka pada organ sasaran dan terdedah kepada pelbagai faktor risiko.

Dalam beberapa tahun kebelakangan ini, minat terhadap status kesihatan orang tua dan kualiti hidup kategori pesakit ini meningkat dengan ketara. Ini disebabkan, pertama sekali, oleh fakta bahawa di semua negara maju dari segi ekonomi, jumlah orang tua bertambah jauh lebih cepat daripada jumlah penduduk

Lebih-lebih lagi, perhatian khusus diberikan kepada patologi kardiovaskular, yang pada kategori usia pesakit adalah penyebab utama kematian. Itulah sebabnya aspek geriatrik hipertensi arteri sedang dikaji secara intensif, dan banyak idea ketinggalan zaman mengenai pendekatan rawatan hipertensi pada pesakit tua sedang dikaji

Tempat penting dalam struktur hipertensi dalam kumpulan pesakit ini diduduki oleh hipertensi sistolik terpencil (ISAG). Istilah ini digunakan untuk mencirikan semua pesakit dengan tekanan darah sistolik sama dengan atau lebih besar daripada 140 mm Hg dan diastolik 160 dan DBP 160 dan DBP> 90 mm Hg

Bukan sahaja besarnya SBP, tetapi juga tekanan darah nadi, yang justru meningkat pada orang tua dengan permulaan ISAG, sangat penting. Didapati bahawa tekanan darah nadi adalah peramal bebas kematian kardiovaskular pada populasi wanita berusia 40-69 tahun dengan AH dan lelaki dengan AH atau tanpanya.

Terdapat keadaan lain yang menghalangi pengenalan terapi terapi aktif pada pesakit tua dengan ISAH. Ini terutama disebabkan oleh ketakutan bahawa terapi ubat dapat menyebabkan penurunan DBP lebih jauh dan, sebagai akibatnya, penurunan aliran darah koroner - "kesan-J" yang ditemui oleh Cruickshank et al. Namun, kemudian terbukti penurunan tekanan darah bahkan di bawah 80 mm Hg tidak memburukkan prognosis dan tidak meningkatkan kejadian komplikasi kardiovaskular, termasuk kegagalan jantung.

Juga telah disarankan bahawa pencegahan komplikasi hipertensi yang teruk dan fatal (tujuan utama merawat pesakit dengan hipertensi) tidak dapat dicapai pada orang tua dengan perubahan sklerotik pada arteri besar. Selanjutnya, sudut pandang ini dibantah, terbukti bahawa pada pesakit, rawatan menyebabkan penurunan kematian akibat penyakit kardiovaskular yang lebih besar daripada pada pesakit muda.

Oleh itu, data terbaru mengenai ISAH pada orang tua memungkinkan kita untuk menyimpulkan bahawa ia memerlukan perhatian yang jauh lebih banyak daripada yang diberikan pada tahun-tahun sebelumnya..

Prinsip asas rawatan ISAG pada usia tua merangkumi pelaksanaan terapi kompleks menggunakan kaedah bukan ubat dan ubat untuk mencegah perkembangan komplikasi kardiovaskular yang teruk. Tujuan rawatan adalah untuk mengurangkan SBP menjadi nombor

Hipertensi arteri (AH) adalah penyakit kronik, manifestasi utamanya adalah peningkatan tekanan darah sama dengan 140/90 mm RT, Art, atau lebih tinggi.

Hipertensi arteri adalah salah satu penyakit yang paling biasa pada orang tua. Sekiranya kekerapan penyakit pada populasi umum adalah 18-20%, maka pada kumpulan usia yang lebih tua mencapai 70%.

Menurut hasil kajian ARGUS Rusia, pada pemeriksaan pertama, peningkatan angka tekanan darah dicatatkan pada 73.6% pesakit tua.

Kaedah rawatan GHI

Kaedah merawat hipertensi sistolik terpencil pada orang tua bukan hanya penggunaan ubat-ubatan. Terapi kompleks merangkumi pembetulan gaya hidup dan perubahan diet. Rawatan bukan ubat:

  • berjalan 30-40 minit beberapa kali seminggu;
  • sukan yang boleh dilakukan - berbasikal, berenang, gimnastik, berjalan kaki Nordik;
  • penolakan rokok dan alkohol;
  • pengurangan berat;
  • penolakan makanan yang meningkatkan tekanan - asin, asap, acar, goreng.

Rawatan ubat

Mengambil ubat untuk hipertensi sistolik terpencil membolehkan anda mencapai hasil sasaran yang berterusan. Pada orang tua, tekanan atas tidak boleh melebihi 140 mmHg. Bagi penghidap diabetes, tahap 120 mm dianggap selamat. Pada peringkat pertama penyakit ini ditetapkan:

  • penyekat adrenergik;
  • sartan;
  • diuretik;
  • antagonis kalsium.

Pada pesakit tua, rawatan harus dihubungkan dengan tahap penurunan hemodinamik. Ubat vasoaktif meningkatkan ketahanan vaskular dan pemakanan tisu saraf, diuretik mengurangkan jumlah plasma yang beredar dan jumlah strok jantung.

Pemilihan ubat dan dos dilakukan di bawah pengawasan perubatan. Penurunan awal tekanan darah tidak boleh melebihi 30% dari nilai awal untuk mengelakkan perkembangan kegagalan buah pinggang dan otak.

Bagaimana ubat berfungsi?

Gabungan ubat dengan pelbagai tindakan membantu melindungi tubuh daripada kesan kerosakan tekanan sistolik yang tinggi dan mencegah perkembangan komplikasi yang cepat:

  • diuretik mengurangkan isipadu bendalir dengan menurunkan tekanan;
  • beta-blocker melindungi saluran darah otak, mengurangkan risiko strok;
  • penyekat saluran kalsium perlahan mengurangkan tekanan atas dengan meningkatkan keanjalan saluran darah, mencegah perkembangan banyak komplikasi vaskular;
  • sartans (ubat moden - perencat ACE) berfungsi lebih baik dalam kombinasi dengan ubat antihipertensi lain.

Apabila digunakan dalam rawatan beta-blocker, pemantauan berterusan terhadap degup jantung dan ECG berkala diperlukan, kerana ubat-ubatan ini mempengaruhi kekonduksian otot jantung.

Untuk merawat orang tua mulakan dengan dos ubat yang minimum untuk mengelakkan penurunan tekanan sistolik yang tajam. Sekiranya dari masa ke masa, dos menjadi tidak berkesan, mereka secara beransur-ansur akan meningkat. Orang muda tidak diberi ubat-ubatan pada peringkat awal ISH. Mereka adalah perubahan gaya hidup yang disarankan dan diet yang hemat..

Pemantauan berterusan terhadap tahap tekanan, kepatuhan yang ketat terhadap arahan doktor yang menetapkan dan aktiviti fizikal yang sederhana membolehkan pesakit dengan ISH menjalani kehidupan penuh dan mengelakkan komplikasi serius.

Langkah-langkah diagnostik

Hanya doktor yang berhak membuat diagnosis yang tepat. Sebelum datang ke kaunter penerimaan tetamu, anda perlu memantau perubahan tekanan darah. Untuk melakukan ini, dalam 1-2 hari pada selang waktu yang sama, ukur dan atur tekanan pada kedua tangan

Bacaan tonometer pada waktu pagi dan malam harus ditangani dengan perhatian yang meningkat. Pakar daerah akan melakukan anamnesis, menentukan kehadiran bunyi bising di jantung

Pada usia muda

Risiko menghidap penyakit pada remaja adalah tinggi. Semasa membuat diagnosis, petunjuk fizikal badan semestinya diambil kira, kerana ia mempengaruhi jumlah darah yang dilepaskan ke aliran darah. Doktor harus memperhatikan pertumbuhan, berat badan, jumlah keseluruhan badan. Ini akan membantu memahami bagaimana pengurangan daya tahan vaskular periferal, sama ada ia menyebabkan peningkatan tekanan sistolik..

Apabila sejarah harus memperhatikan kehadiran aktiviti fizikal yang kuat, mereka juga mempengaruhi perkembangan IHC. Sebagai kesimpulan, anda perlu melakukan ECG, ultrasound jantung, ujian darah dan air kencing umum, kajian mengenai gula darah.

Pada orang yang lebih tua

Untuk menetapkan rawatan untuk pesakit tua, doktor mungkin memerlukan hasil kajian seperti itu:

  • untuk mengesan aritmia jantung - elektrokardiogram;
  • untuk menentukan keadaan fungsional injap dan dinding jantung - ekokardiografi;
  • untuk mendiagnosis kualiti saluran darah di saluran otak - dopplerografi transkranial;
  • ujian darah umum;
  • analisis air kencing untuk patologi sistem kencing;
  • komposisi biokimia darah.

Diagnosis hipertensi sistolik terpencil pada orang tua memerlukan pendekatan dan pemerhatian bersepadu untuk jangka masa yang panjang.

Statistik Hipertensi

Statistik penyakit seperti hipertensi arteri terpencil sistolik sangat mengejutkan. Sejak beberapa tahun kebelakangan ini, hipertensi jelas "menjadi lebih muda" dan semakin berleluasa di seluruh dunia. Data yang ditetapkan menunjukkan bahawa sekitar 27% orang dewasa terdedah kepada hipertensi, dan dengan peningkatan dalam kelompok usia, prevalensi hipertensi mencapai 60%.

Akibat tekanan darah tinggi dengan hipertensi diketahui hampir setiap orang, termasuk perubahan dalam:

  • organ jantung;
  • otak;
  • sistem vaskular;
  • buah pinggang;
  • malah pada organ penglihatan.

Bentuk hipertensi yang maju mempengaruhi:

  • sistem muskuloskeletal;
  • koordinasi pergerakan terjejas;
  • pesakit mencatat peningkatan kelemahan pada anggota badan;
  • masalah penglihatan.

Seiring dengan ini, terdapat penurunan daya ingatan dan kemampuan intelektual. Semua ini bersama-sama menimbulkan strok, dan kadang-kadang meningkatkan risiko kematian secara tiba-tiba.

Oleh itu, semasa menghubungi institusi perubatan, anda harus mengetahui mengenai hipertensi sistolik terpencil, yang merupakan penyakit yang kompleks. Tetapi dengan strategi rawatan yang dikembangkan dengan baik untuk melawan tekanan darah tinggi, penyakit ini dapat dikalahkan. Pada masa yang sama, doktor menyatakan bahawa tidak kira apa hubungan kausal, kecekapan doktor yang hadir dan kesedaran pesakit adalah penting.

Faktor-faktor risiko

Dalam perkembangan hipertensi arteri, peranan penting dimainkan oleh faktor risiko seperti usia tua; ketidakaktifan fizikal; penyalahgunaan lemak, garam dan alkohol; kolesterol darah tinggi; kekurangan kalsium dalam badan; kehadiran diabetes dan obesiti.

Kemungkinan hipertensi sistolik meningkat jika penyakit ini terdapat pada saudara darah, kerana beberapa ciri peraturan tekanan darah ditularkan dengan gen.

Patogenesis perkembangan hipertensi sistolik terpencil dijelaskan oleh sejumlah gangguan proses peraturan dan kawalan tekanan darah yang kompleks - hasil dari output jantung dan ketahanan vaskular sistemik.

Dengan hipertensi arteri, baik peningkatan output jantung, atau peningkatan daya tahan vaskular sistemik, atau kedua-dua gangguan pada masa yang sama, dapat dilihat.

Pengawalan tekanan darah secara neurogenik dilakukan oleh pusat vasomotor - sekumpulan baroreceptor medulla, yang bertindak balas terhadap peregangan dinding vaskular, meningkatkan aktiviti impuls aferen. Ini, seterusnya, mengurangkan aktiviti bersimpati dan meningkatkan nada saraf vagus, yang mengurangkan kadar denyutan jantung dan saluran darah mengembang. Namun, seiring bertambahnya usia, kepekaan baroreceptor secara beransur-ansur menurun, yang merupakan ciri hipertensi sistolik pada orang tua.

Tekanan darah dan keseluruhan proses peredaran darah juga dikendalikan oleh sistem renin-angiotensin badan. Di bawah pengaruh renin, enzim radas peri-bukal ginjal, transformasi biokimia hormon pengencang saluran darah angiotensin menjadi peptida angiotensin I yang tidak aktif berlaku. Yang terakhir ini ditukar menjadi angiotensin II octapeptide aktif oleh ACE (enzim penukaran angiotensin), yang bertindak pada 1 dan reseptor1 lumen saluran darah dan pembebasan hormon kortikosteroid adrenal korteks aldosteron. Sebaliknya, peningkatan kadar aldosteron dalam darah menyumbang kepada peningkatan jumlah darah yang beredar, ketidakseimbangan dalam keseimbangan ion natrium (Na +) dan kalium (K +) dalam darah, serta peningkatan tekanan darah. Inilah yang berlaku dengan hiperaldosteronisme.

By the way, pelepasan renin juga meningkat dengan rangsangan reseptor β-adrenergik sistem saraf simpatik oleh katekolamin (adrenalin, norepinefrin, dopamin), yang dilepaskan secara berlebihan semasa latihan fizikal yang berlebihan; keadaan berlebihan psikoemosi yang berpanjangan; peningkatan keagresifan dan tekanan; tumor adrenal (pheochromocytoma).

Atrial natriuretic peptide (ANP), yang melonggarkan serat otot dinding saluran darah, dilepaskan dari sel-sel miokard (kardiomiosit) atrium ketika diregangkan dan menyebabkan kencing (diuresis), perkumuhan Na oleh ginjal dan penurunan tekanan darah yang sederhana. Dengan masalah dengan miokardium, tahap ANP menurun dan tekanan darah pada sistol meningkat..

Di samping itu, pada pesakit dengan hipertensi jenis ini, fungsi sel endotel vaskular mungkin terganggu. Lapisan vaskular endotelium mensintesis endothelin, sebatian peptida vasokonstriktor yang paling kuat. Peningkatan sintesis atau kepekaan mereka terhadap endothelin-1 boleh menyebabkan pengurangan pembentukan oksida nitrat, yang menyumbang kepada vasodilatasi - kelonggaran dinding saluran darah.

Dan patogenesis hipertensi sistolik terpencil dalam hipertiroidisme disebabkan oleh fakta bahawa hormon triiodothyronine meningkatkan pengeluaran jantung dan tekanan darah pada masa penguncupan jantung.

Adalah Penting Untuk Menyedari Vaskulitis